Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 03-11-2008 12:34 ]
Vandaar ook dat mijn trein (8.21, IC Den Haag - Venlo, vanaf Breda) vanochtend de vertraging van +15 kon terugbrengen naar +5 zekerSleutelMan schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:48:
[...]
Ik zeg ook niet dat die oplossing word gekozen, maar dat er dus wel aan het huidige systeem gaat worden gesleuteld (wat Eurlings betreft) (volgens de EU is de enige mogelijkheid ECTS). Maar goed, we zien wel hoe dit afloopt...
Edit: even een quote van Somda (broek53) die de boel nogal verheldert:
[...]
Ik had een (volgens mij) noodremming vlak na Gilze-Rijen, en een stop van 10 minuten op Tilburg, er werd omgeroepen dat er een probleem was met de verwarming en dat dat gemaakt werd. Uiteindelijk met +15 vertrokken vanaf Tb, en met +5/+6 aangekomen in Ehv.
We are shaping the future
160 is al toegestaan op de schiphollijn, maar dat terzijde (geldt alleen voor de Thalys).Intheweb schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:30:
Over een paar jaar hebben we nog een tracject waar 160 dan is toegestaan: de Hanzelijn... volgens mij gaat de aanleg tot nu toe voorspoedig.
Ben benieuwd hoeveel 189'ers er (mogelijk) nog gaan volgen voor ACTS, dit is natuurlijk een proef, en ze zullen die 1600's niets voor niets hebben gekocht
Nee, de 1900 heeft gewoon een achterlijke hoeveelheid rijtijdspeling. Sinds de nieuwe drgl in december 2006 is dat bij meer series het geval. Zo kun je met de 800 in zuidelijke richting vanaf 's Hertogenbosch tot Maastricht er ook een kleine tien minuten afrijden, andersom idem. door belachelijk lange stop in Sittard en drie minuten rijtijdspeling op Sittard - Roermond en Eindhoven - 's Hertogenbosch.Alex) schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:33:
[...]
Vandaar ook dat mijn trein (8.21, IC Den Haag - Venlo, vanaf Breda) vanochtend de vertraging van +15 kon terugbrengen naar +5 zeker
Ik had een (volgens mij) noodremming vlak na Gilze-Rijen, en een stop van 10 minuten op Tilburg, er werd omgeroepen dat er een probleem was met de verwarming en dat dat gemaakt werd. Uiteindelijk met +15 vertrokken vanaf Tb, en met +5/+6 aangekomen in Ehv.
Waarom zou dat een proef zijn? Ze hebben al eens een 189 geleend en die loccen zijn bekend, i.e. daar is weinig nieuws meer aan te ontdekken. Binnen een week krijgt ERSR wel haar eerste partij 189'ers en rotten er eindelijk wat van die duffe klazen op. Helaas ga ik die hier in mijn bijna-achtertuin weer terugzien.SleutelMan schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:34:
[...]
Ben benieuwd hoeveel 189'ers er (mogelijk) nog gaan volgen voor ACTS, dit is natuurlijk een proef, en ze zullen die 1600's niets voor niets hebben gekocht.
[ Voor 24% gewijzigd door Luke! op 03-11-2008 15:39 ]
Verwijderd
Sorry, ik wist niet dat ACTS al eens een 189'er voor proefritten had gehad. Ik dacht dat ze alleen bezig waren geweest met de serie 186Luccus schreef op maandag 03 november 2008 @ 12:36:
[...]
Waarom zou dat een proef zijn? Ze hebben al eens een 189 geleend en die loccen zijn bekend, i.e. daar is weinig nieuws meer aan te ontdekken. Binnen een week krijgt ERSR wel haar eerste partij 189'ers en rotten er eindelijk wat van die duffe klazen op. Helaas ga ik die hier in mijn bijna-achtertuin weer terugzien.
Edit: Had jou oorspronkelijke verhaal over de 189'ers over het hoofd gezien

[ Voor 11% gewijzigd door SleutelMan op 03-11-2008 16:13 ]
Dat viel me ook al een paar keer op ja, maar ik vergat het steeds te vragen.Verwijderd schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:07:
Elke dag rijdt ik door de tunnel bij station Best en ik heb nu al 2 keer meegemaakt dat bij het begin en einde van de tunnel er een flink aantal oranje zwaailicten aanstaan. Weet iemand wat dit betekent? Dat de trein minder hard mag rijden of zo? Aan de trein zelf merk ik niets als hij de tunnen inrijdt als de lichten branden.

Merci voor de uitleg, Luccus!
Dus we hebben geen sein-en wisselstoringen meer?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Dat zegt hij niet. Hij zegt wel dat er al geld in het beveiligingsysteem is gestoken. Dat wil niet zeggen dat alle storingen zijn opgelost, de spoorwegen zulllen nooit 100% storingsvrij zijn...Onbekend schreef op maandag 03 november 2008 @ 17:51:
[...]
Dus we hebben geen sein-en wisselstoringen meer?
[ Voor 20% gewijzigd door SleutelMan op 03-11-2008 18:03 ]
Gelukkig was er een vriendelijke reiziger die de deuren opende en de conducteur zijn sleutel teruggaf.
Knullig iddAlex) schreef op maandag 03 november 2008 @ 19:38:
Daarstraks ook iets leuks in Tilburg... bij het wegrijden uit Eindhoven had de conducteur zijn sleutel in de deur laten zitten, en was zijn ronde gaan maken... bij Tilburg ontdekte hij het, maar hij was toen 5 wagons verder. En de trein stond stil, maar de deuren konden dus niet open... en omdat het gangpad al vol stond kon hij niet zomaar snel terug.
Gelukkig was er een vriendelijke reiziger die de deuren opende en de conducteur zijn sleutel teruggaf.
Bedankt, vroeg ik me ook af.Luccus schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:38:
Dat is een waarschuwingssysteem voor baanwerkers in geval van werkzaamheden.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Een jaar (of een anderhalf jaar) geleden stonden er langs het traject van Hoogezand-Sappemeer tot Martenshoek ook allemaal palen om de 50 meter met zwaailichten en wat sirenes (gok ik) Ik snap dat er werkzaamheden kunnen zijn, maar om elke 50 meter zo'n paal te parkerenLuccus schreef op maandag 03 november 2008 @ 15:38:
Dat is een waarschuwingssysteem voor baanwerkers in geval van werkzaamheden.
Soms zelfs met een afstand van 25 meter
Doen ze dat vaker bij werkzaamheden, of was het een testopstelling ofzo om ze te controleren op hun werking? En dan heb ik het serieus over rond de 100 van die palen daar

Iemand?
En in Utrecht staat op spoor 18 een verrijdbaar blauw lichtbaken? iemand enig idee, zo'n blauw lichtbaken zit toch naast het spoor op spoorhoogte? Of is dit tijdeljik oid?
[ Voor 11% gewijzigd door AW_Bos op 04-11-2008 12:03 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Ja, why not?Ariën Clay schreef op dinsdag 04 november 2008 @ 12:00:
[...]
Een jaar (of een anderhalf jaar) geleden stonden er langs het traject van Hoogezand-Sappemeer tot Martenshoek ook allemaal palen om de 50 meter met zwaailichten en wat sirenes (gok ik) Ik snap dat er werkzaamheden kunnen zijn, maar om elke 50 meter zo'n paal te parkeren.
Soms zelfs met een afstand van 25 meter
Nee, kan ook op het perron staan. In Vl staat er al heel erg lang een blauwe vlag ter markering van de stopplaats voor IC's.En in Utrecht staat op spoor 18 een verrijdbaar blauw lichtbaken? iemand enig idee, zo'n blauw lichtbaken zit toch naast het spoor op spoorhoogte? Of is dit tijdeljik oid?
Het is wel weer tekenend voor het volk wat er bij ProRail en consorten rond loopt
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Verwijderd
Je wordt ook niet echt gehinderd door enige kennis van zaken hè?LauPro schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:14:
[...]
Het is wel weer tekenend voor het volk wat er bij ProRail en consorten rond loopt. Dit lijkt me toch een kwestie van een lintje spannen ik zie iig niet de meerwaarde van zwaailichten, gaan we zit soort ongein ook op snelwegen zien binnenkort? Lijkt me alleen maar afleiding.
Dergelijke (gegarandeerde waarschuwings) installaties zijn om de baanwerkers (één van de, zoniet de gevaarlijkste manieren om je brood te verdienen) te waarschuwen voor naderend treinverkeer. Hoe stel je je dat voor met een lintje?
Enige alternatief is een buitendienststelling dus met zo'n dure installatie doet dat volk bij ProRail en consorten nogal wat moeite om te zorgen dat je in ieder geval nog kunt reizen.
In een tunnel heb ik er ook geen problemen mee, het ging vooral om de vaak kilometerslange afzettingen die ik voorbij zie komen. Verder vind ik het altijd opmerkelijk dat dergelijke systemen vaak wel in productie zijn terwijl er voor 95% van de tijd geen 'werkzaamheden' zijn, zet het systeem dan op zijn minst even uit.Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:27:
Dergelijke (gegarandeerde waarschuwings) installaties zijn om de baanwerkers (één van de, zoniet de gevaarlijkste manieren om je brood te verdienen) te waarschuwen voor naderend treinverkeer. Hoe stel je je dat voor met een lintje?
Ik mis hier ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, natuurlijk is het gevaarlijk werk maar dat wil niet zeggen dat je blind op een lampje af kan gaan.
Er zijn heel weinig werkzaamheden (zeg maar geen) die je uit zou kunnen voeren op een baanvak dat in gebruik is. Stel dat er iets mis gaat dan is meteen het baanvak buiten gebruik. En hele ingrijpende fysieke aanpassingen staan het toch niet toe om er nog treinen te laten rijden, hooguit te laten passeren. Maar dan komt dat lintje weer om de hoek kijken.
Zo'n sirene zou toch zo krachtig kunnen zijn dat die dingen verder uit elkaar kunnen staan?
Leek an sich wel een testopstelling zo
Verwijderd
Aangezien zo'n ding over grote afstand opgesteld staat is het natuurlijk niet wenselijk om hem uit te kunnen zetten. Een baanwerker die daar voor andere werkzaamheden komt zou uit de aanwezigheid af kunnen leiden dat hij de installatie kan gebruiken om zijn veiligheid te garanderen. Daar is die installatie immers voor. Verder kun je uit het simpele feit dat jij op het moment dat jij er bent niemand ziet niet afleiden dat er inderdaad niet gewerkt wordt natuurlijk.LauPro schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:40:
[...]
In een tunnel heb ik er ook geen problemen mee, het ging vooral om de vaak kilometerslange afzettingen die ik voorbij die komen. Verder vind ik het altijd opmerkelijk dat dergelijke systemen vaak wel in productie zijn terwijl er voor 95% van de tijd geen 'werkzaamheden' zijn, zet het systeem dan op zijn minst even uit.
Die eigen verantwoordelijk is er ook wel maar dat laat onverlet dat de werkgever en/of opdrachtgever ook een grote verantwoordelijkheid heeft om de veiligheid van z'n mensen te waarborgen.Ik mis hier ook een stukje eigen verantwoordelijkheid, natuurlijk is het gevaarlijk werk maar dat wil niet zeggen dat je blind op een lampje af kan gaan.
Blind op een lampje af kunnen gaan maakt dat je de menselijke factor uitschakelt en er op kunt vertrouwen dat je gegarandeerd wordt gewaarschuwd voor een naderende trein. Een aanrijding is vrijwel altijd dodelijk!
Een baanvak is meer dan alleen de rails die je ziet liggen. Er zijn tal van werkzaamheden die je in de nabijheid van het spoor kan uitvoeren zonder het treinverkeer te hinderen maar waarbij je jezelf wel tijdig uit de voeten wil kunnen maken. Bovendien kan je best aan een spoor werken waarbij een naastliggend spoor in dienst is en dan is het toch wel fijn om te weten dat er een trein komt.Er zijn heel weinig werkzaamheden (zeg maar geen) die je uit zou kunnen voeren op een baanvak dat in gebruik is. Stel dat er iets mis gaat dan is meteen het baanvak buiten gebruik. En hele ingrijpende fysieke aanpassingen staan het toch niet toe om er nog treinen te laten rijden, hooguit te laten passeren. Maar dan komt dat lintje weer om de hoek kijken.
Overigens worden voor kortdurende werkzaamheden wel een soort lintjes gebruikt om het onbedoeld betreden van een naastliggend spoor te voorkomen.
Bij te luide sirenes gaan omwonenden weer miepenAriën Clay schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:10:
[...]
Zo'n sirene zou toch zo krachtig kunnen zijn dat die dingen verder uit elkaar kunnen staan?
Leek an sich wel een testopstelling zo..
Vaak is er veel lawaai op de werkplek en dan moet je ook weer niet tever van zo'n sirene af zijn.
Ah, ik ben niet de enige die dat al concludeerde. Gelukkig.Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 20:27:
[...]
Je wordt ook niet echt gehinderd door enige kennis van zaken hè?
De hetse is alweer begonnenLuccus schreef op donderdag 06 november 2008 @ 22:44:
[...]
Ah, ik ben niet de enige die dat al concludeerde. Gelukkig.
Dat lijkt mij een kwestie van communicatie, of de medewerker het systeem eerst zelf te laten testen.Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 21:32:Aangezien zo'n ding over grote afstand opgesteld staat is het natuurlijk niet wenselijk om hem uit te kunnen zetten. Een baanwerker die daar voor andere werkzaamheden komt zou uit de aanwezigheid af kunnen leiden dat hij de installatie kan gebruiken om zijn veiligheid te garanderen.
Dat heb je gelijk in, maar dat is niet het punt dat ik wilde maken is dat niet alles met techniek kan worden opgelost, wat hebben zwaailichten voor zin als je met een gehoorbeschermer aan het werk bent om maar wat te noemen. Het beste is gewoon dat 1 iemand in de gaten houdt of er treinen aankomen, en dan afwisselen.Verder kun je uit het simpele feit dat jij op het moment dat jij er bent niemand ziet niet afleiden dat er inderdaad niet gewerkt wordt natuurlijk.
Ik zie die garantie dus niet zo, je moet gewoon niet op een baanvak gaan staan dat in gebruik is, misschien dat in de toekomst dmv LED-stroken tussen de rails kan worden aangegeven welk baanvak 'bezet' is en welke 'vrij', al hoewel je dat ook aan de seinen kan zien.gegarandeerd wordt gewaarschuwd voor een naderende trein. Een aanrijding is vrijwel altijd dodelijk!
Begrijpelijk maar ook dan lijkt me bij die tijdelijke overige werkzaamheden dat je juist zelf extra alert moet zijn. Overigens is hier ook een taak van de machinist om te waarschuwen als het echt gevaarlijk is of dreigt te worden.Een baanvak is meer dan alleen de rails die je ziet liggen. Er zijn tal van werkzaamheden die je in de nabijheid van het spoor kan uitvoeren zonder het treinverkeer te hinderen maar waarbij je jezelf wel tijdig uit de voeten wil kunnen maken. Bovendien kan je best aan een spoor werken waarbij een naastliggend spoor in dienst is en dan is het toch wel fijn om te weten dat er een trein komt.
Overigens worden voor kortdurende werkzaamheden wel een soort lintjes gebruikt om het onbedoeld betreden van een naastliggend spoor te voorkomen.
Ik denk dat de menselijke factor foutgevoeliger is dan een waarschuwingssysteem. Want hoe gaat die persoon de rest op de hoogte stellen? Via de radio waarschijnlijk, maar die kan ook storen. Zelf zou ik liever op een automatisch systeem vertrouwen dan op een collega (wie weet is hij zo ziek als een hond of heeft hij een gigantische kater, je weet maar nooit).LauPro schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 04:35:
Dat heb je gelijk in, maar dat is niet het punt dat ik wilde maken is dat niet alles met techniek kan worden opgelost, wat hebben zwaailichten voor zin als je met een gehoorbeschermer aan het werk bent om maar wat te noemen. Het beste is gewoon dat 1 iemand in de gaten houdt of er treinen aankomen, en dan afwisselen.[quote]gegarandeerd wordt gewaarschuwd voor een naderende trein. Een aanrijding is vrijwel altijd dodelijk![quote]Ik zie die garantie dus niet zo, je moet gewoon niet op een baanvak gaan staan dat in gebruik is, misschien dat in de toekomst dmv LED-stroken tussen de rails kan worden aangegeven welk baanvak 'bezet' is en welke 'vrij', al hoewel je dat ook aan de seinen kan zien.
Ik vind het niet erg zulke opstellingen. Hoe kun je daar als reiziger nou last van hebben

Volgens mij werken ze trouwens niet op een stuk spoor dat in gebruik is maar 1 die er bijvoorbeeld naast ligt. Dan is het wel fijn dat je weet wanneer er een intercity langs komt denderen op het spoor er naast (al is het maar om niet te schrikken).
Zelf heb ik altijd wel veel respect voor mensen die aan het spoor of snelweg werken. Zeker als het spoor/wegdeel ernaast gewoon gebruikt wordt...
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Verwijderd
Dat niet, maar er is duidelijk wat educatie vereist
Zwaailichten zijn juist hardstikke handig als je gehoorbescherming gebruiktDat lijkt mij een kwestie van communicatie, of de medewerker het systeem eerst zelf te laten testen.
[...]
Dat heb je gelijk in, maar dat is niet het punt dat ik wilde maken is dat niet alles met techniek kan worden opgelost, wat hebben zwaailichten voor zin als je met een gehoorbeschermer aan het werk bent om maar wat te noemen. Het beste is gewoon dat 1 iemand in de gaten houdt of er treinen aankomen, en dan afwisselen.
Ik zie die garantie dus niet zo, je moet gewoon niet op een baanvak gaan staan dat in gebruik is, misschien dat in de toekomst dmv LED-stroken tussen de rails kan worden aangegeven welk baanvak 'bezet' is en welke 'vrij', al hoewel je dat ook aan de seinen kan zien.
De techniek wordt direct door een naderende trein aangesproken en is fail-safe, dat is je garantie. Iemand die de trein en seinen (voor zover je die al kunt zien vanaf je werkplek en nog afgezien van het feit dat je aan een sein niet kan zien of een baanvak buitendienst is of niet) in de gaten houdt is niet failsafe en kan bovendien maar een zeer beperkt gebied overzien. De IVW heeft dan ook bepaald dat er altijd in de hoogst mogelijke beveiligingsklasse moet worden gewerkt en dat met name werken met een veiligheidsman binnen zeer afzienbare tijd vrijwel volledig uitgebannen moet worden.
Ook zo'n waarschuwingsinstallatie mag maar onder bepaalde voorwaarden toegepast worden. Een buitendienststelling is de primaire veiligheidsmaatregel dus feitelijk heb je als reiziger alleen maar plezier van dat ding.
Een dergelijk systeem zal nooit 100% dekkend kunnen zijn, stel dat een trein uit de rails raakt, voorziet het systeem daar ook in? Dat je een beveiligheidssysteem als ondersteuning gebruikt lijke me prima maar je zal toch altijd een mens moeten hebben die controlleert of het goed werkt..Gertjan. schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 08:58:
[...]
Ik denk dat de menselijke factor foutgevoeliger is dan een waarschuwingssysteem. Want hoe gaat die persoon de rest op de hoogte stellen? Via de radio waarschijnlijk, maar die kan ook storen. Zelf zou ik liever op een automatisch systeem vertrouwen dan op een collega (wie weet is hij zo ziek als een hond of heeft hij een gigantische kater, je weet maar nooit).
Het is niet onder stoelen of banken te schuiven dat het gevaarlijk werk is, daarintegen gaat er imo nog te vaak wat mis tijdens onderhoudswerkzaamheden. Mensen kiezen er vrijwillig voor om een beroep te nemen met risico waar ook overigens een goede vergoeding tegenover staat.Zelf heb ik altijd wel veel respect voor mensen die aan het spoor of snelweg werken. Zeker als het spoor/wegdeel ernaast gewoon gebruikt wordt...
Ik ben zeer benieuwd naar het soort werkzaamheden dat kan worden gedaan met een dergelijke opstelling. Kan je op 1 spoor treinen laten rijden en vervolgens grootschalige werkzaamheden uitvoeren op het andere spoor? Je hebt gelijk dat seinen niet afdoende zijn maar dat geeft maar aan dat een veiligheidsman gewoon noodzakelijk is als men het baanvak betreed.Verwijderd schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 21:32:
Zwaailichten zijn juist hardstikke handig als je gehoorbescherming gebruikt![]()
De techniek wordt direct door een naderende trein aangesproken en is fail-safe, dat is je garantie. Iemand die de trein en seinen (voor zover je die al kunt zien vanaf je werkplek en nog afgezien van het feit dat je aan een sein niet kan zien of een baanvak buitendienst is of niet) in de gaten houdt is niet failsafe en kan bovendien maar een zeer beperkt gebied overzien. De IVW heeft dan ook bepaald dat er altijd in de hoogst mogelijke beveiligingsklasse moet worden gewerkt en dat met name werken met een veiligheidsman binnen zeer afzienbare tijd vrijwel volledig uitgebannen moet worden.
Ik heb er geen problemen mee dat er onderhoud moet worden uitgevoerd, de omvang en de frequentie van het onderhoud daar kan ik wel problemen mee hebben als dit buitensporig is. Eerlijk gezegd zou ik hier onderzoek naar moeten doen op dit moment heb ik weinig redenen om aan te nemen dat dit het geval is. Als je het hebt over 1-2 onderhoudsdagen op een traject per jaar dan is dat imo acceptabel bijvoorbeeld.Ook zo'n waarschuwingsinstallatie mag maar onder bepaalde voorwaarden toegepast worden. Een buitendienststelling is de primaire veiligheidsmaatregel dus feitelijk heb je als reiziger alleen maar plezier van dat ding.
Ik na besloot de trein van Ut naar Gn te nemen van 13:20, ware dat deze vertraagd was en ik dus maar de eerstkomende trein naar Amstersfoort besloot te nemen. Als snel in Ut werd nog duidelijk dat er geen treinverkeer mogelijk Tussen Amf - Zwolle was wegens een aanrijding bij Putten.
Vanaf Amersfoort overgestapt op de trein naar Deventer omdat je moest omreizen, en aldaar besloot NS een klein treintje in te zetten (2x3 baks) geloof ik. Tot aan Apd heb ik moeten staan, en daarna maar gewoon lekker eerste klas gezeten (geen idee of dat mocht, maar so what
Vanaf Deventer naar Zwolle in een extra trein die maar liefst 1 driebaks ICM was

Gelukkig vanaf Zwolle de reis weer normaal kunnen hervatten via een extra trein met zitplek voor mij...
Pff....

Verwijderd
Sinds wanneer zet ProRail reizigerstreinen in? Voor iemand die hyperactief doet bij alles wat naar trein ruikt vind ik je berichten toch wel erg... <vul zelf maar in>. Voor de rest: met ^^.Ariën Clay schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 23:05:
besloot ProRail een klein treintje in te zetten (2x3 baks) geloof ik. Tot aan Apd heb ik moeten staan, en daarna maar gewoon lekker eerste klas gezeten (geen idee of dat mocht, maar so what).
Mogelijk wel interessant:
Wie V100 in actie wil zien kan zich voor vier exemplaren dit weekend vervoegen tussen Eijsden, Maastricht (werkzaamheden) en Roosendaal. De intocht van VIRM4 9566 stond voor afgelopen woensdag op de rol (geen idee of die daadwerkelijk is binnengekomen); inmiddels zou het bij de Amsterdamse Zaanstraat moeten staan waar de 9565 zich morgen bij gaat voegen. Aansluiten beide stellen gecombineerd met een VIRM2 IV proefritten naar Den Haag Hollands spoor - Hoofddorp v.v. (zaterdag), Sittard en Leiden (zondag), Arnhem en 's Hertogenbosch (maandag), wederom Sittard en Leiden (dinsdag) en Den Haag Hollands spoor - Hoofddorp v.v. (woensdag). Tot slot worden komende vrijdag de laatste twee E-GTW's voor VLTR verwacht.
Angaben ohne Gewähr...
[ Voor 21% gewijzigd door Luke! op 08-11-2008 01:23 ]
Heb de 9565 en 9566 samen zien staan te Utoz (Utrecht Opstelterrein Zuid) van de week (woensdag geloof ik) dus die is in Nederlands jaLuccus schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 01:17:
[...]
Sinds wanneer zet ProRail reizigerstreinen in? Voor iemand die hyperactief doet bij alles wat naar trein ruikt vind ik je berichten toch wel erg... <vul zelf maar in>. Voor de rest: met ^^.
Wie V100 in actie wil zien kan zich voor vier exemplaren dit weekend vervoegen tussen Eijsden, Maastricht (werkzaamheden) en Roosendaal. De intocht van VIRM4 9566 stond voor afgelopen woensdag op de rol (geen idee of die daadwerkelijk is binnengekomen); inmiddels zou het bij de Amsterdamse Zaanstraat moeten staan waar de 9565 zich morgen bij gaat voegen. Aansluiten beide stellen gecombineerd met een VIRM2 IV proefritten naar Den Haag Hollands spoor - Hoofddorp v.v. (zaterdag), Sittard en Leiden (zondag), Arnhem en 's Hertogenbosch (maandag), wederom Sittard en Leiden (dinsdag) en Den Haag Hollands spoor - Hoofddorp v.v. (woensdag). Tot slot worden komende vrijdag de laatste twee E-GTW's voor VLTR verwacht.
Angaben ohne Gewähr...
http://reiseauskunft.bahn.de
Op mijn traject (zaandam - amsterdam bijlmer) wordt het maar erg onduidelijk wat nu een intercity station is.
Zowel Zaandam, Amstel en Bijlmer stoppen sommige treinen wel, andere weer niet.....
(en om van zaandam naar bijlmer te gaan moet je 1 keer overstappen, alleen waar hangt van de tijd/trein af)
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 08-11-2008 12:08 ]
En wie museummaterieel voor werktreinen wil zien moet naar Hoorn afreizen, daar verzorgt de SHM nu de tractie voor de werktreinen van BAM.Luccus schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 01:17:
[...]
Wie V100 in actie wil zien kan zich voor vier exemplaren dit weekend vervoegen tussen Eijsden,
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
1. Bovenin de dubbeldekker rijtuigen (intercity) tussen maastricht en schagen zie ik bij de 2e rij stoelen een sleutelgat zitten aan de achterkant van de stoelen van de 2e klas. Weet iemand wat hier de functie van is? Ik zie geen luikje of zo zitten in de stoel en het lijkt me ook niet dat dat ervoor is om de stoelen uit de trein te kunnen halen.
2. Vrijwel iedere dag neem ik rond 8 uur de Intercity in Den Bosch naar Maastricht. Hier wordt echter zelden tot nooit gecontroleerd door de conducteurs. Wel gaan er 2 conducteurs en een machinist mee. Wat doen de conducteurs eigenlijk als ze hun kamertje in gaan als ze niet gaan controleren? Kunnen ze dan gewoon 20 minuten een krantje gaan lezen tot ze bij het volgende station zijn of moeten ze wat administratief werk gaan doen of zo?
3. Als de 2e klas geen stoelen meer vrij heeft ga ik gewoon in de eerste klas zitten. Ik weet echter niet of dat wel mag, want ik dacht dat het alleen mocht als ze echt omroepen van: U mag plaatsnemen in de eerste klas. Ook ben ik daar nog nooit een stopcontact tegengekomen terwijl ik dacht dat ik ze die daar wel hadden voor laptops.
Bediening cateringliften (die niet meer gebruikt worden; daarom zijn ze in de nieuwste generatie stellen ook verdwenen ten gunste van bredere trappen).Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:05:
Ik heb weer drie vraagjes voor jullie:
1. Bovenin de dubbeldekker rijtuigen (intercity) tussen maastricht en schagen zie ik bij de 2e rij stoelen een sleutelgat zitten aan de achterkant van de stoelen van de 2e klas. Weet iemand wat hier de functie van is? Ik zie geen luikje of zo zitten in de stoel en het lijkt me ook niet dat dat ervoor is om de stoelen uit de trein te kunnen halen.
Ook enig administratief werk ja, alhoewel er ook op de luie vot gezeten wordt. Minder toeval kan het worden als je steeds op dezelfde plek zit; er zit vaak wel een patroon in hoe een trein wordt doorlopen, hoewel dat natuurlijk verwatert hoe langer de reis duurt.Als voorbeeld de stopper van Roermond naar Randwijck: conducteur sleutelt achteraan bij de trap, gaat het achterste stel in, controleert en stapt in Echt over naar het voorste stel.2. Vrijwel iedere dag neem ik rond 8 uur de Intercity in Den Bosch naar Maastricht. Hier wordt echter zelden tot nooit gecontroleerd door de conducteurs. Wel gaan er 2 conducteurs en een machinist mee. Wat doen de conducteurs eigenlijk als ze hun kamertje in gaan als ze niet gaan controleren? Kunnen ze dan gewoon 20 minuten een krantje gaan lezen tot ze bij het volgende station zijn of moeten ze wat administratief werk gaan doen of zo?
Nee, dat mag niet, want je koopt voor de 2e klas een vervoersbewijs en geen zitplaatsbewijs. VIRM (het betreffende dubbeldeksmaterieel) heeft volgens mij inderdaad geen stopcontacten in de 1e klas, maar er zit mij iets van bij dat de nieuwste generatie (VIRM4) dat wel heeft. Misschien dat iemand anders kan kan bevestigen of ontkennen.3. Als de 2e klas geen stoelen meer vrij heeft ga ik gewoon in de eerste klas zitten. Ik weet echter niet of dat wel mag, want ik dacht dat het alleen mocht als ze echt omroepen van: U mag plaatsnemen in de eerste klas. Ook ben ik daar nog nooit een stopcontact tegengekomen terwijl ik dacht dat ik ze die daar wel hadden voor laptops.
At your service.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 08-11-2008 22:20 ]
Verwijderd
En je mag zonder (1e klas) kaartje dus ook niet door de 1e klas lopen. Kunnen die conducteurs die daar doorgaans zitten mooi op controleren, hoeven ze niet eens op te staan.Luccus schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 22:16:
Nee, dat mag niet, want je koopt voor de 2e klas een vervoersbewijs en geen zitplaatsbewijs.
Dat lijkt me onzin, hoe moet je anders naar een ander rijtuig komen, als het rijtuig waar je eerst instapte, vol zit? Je zoekt dan gewoon een ander plek, en dan gebruik je de eerste klasse gewoon als doorloopruimte. Je zit er niet als passagier, lijkt me.Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:54:
[...]
En je mag zonder (1e klas) kaartje dus ook niet door de 1e klas lopen. Kunnen die conducteurs die daar doorgaans zitten mooi op controleren, hoeven ze niet eens op te staan.
Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.Verwijderd schreef op zaterdag 08 november 2008 @ 23:54:
[...]
En je mag zonder (1e klas) kaartje dus ook niet door de 1e klas lopen. Kunnen die conducteurs die daar doorgaans zitten mooi op controleren, hoeven ze niet eens op te staan.
Hm, nog nooit op somda.nl gekeken?mace schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:06:
[...]
Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.
Verwijderd
Nou, dan heb je nog niet veel gelezen. Het is slechts een conclusie uit het voorgaande. Er wordt beweerd dat je met een eerste klas kaartje niet in de 1e klas mag komen.mace schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:06:
Dat is de grootste onzin die ik ooit heb gelezen.
Edit: zie nu trouwens dat dat niet beweerd wordt. Je mag dus wel in de 1e klasse staan met een 2e klas kaartje? Lijkt me eerlijk gezegd nogal irritant als je lekker eerste klas zit dat het hele pad vol staat...
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2008 00:52 ]
Erhm, dat is bedoeld als plaatsbewijs in dit geval. I mean, anders zouden ze wel toegangscontrole houden tot de eerste klasVerwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:37:
[...]
Nou, dan heb je nog niet veel gelezen. Het is slechts een conclusie uit het voorgaande. Er wordt beweerd dat je met een eerste klas kaartje niet in de 1e klas mag komen.
Verwijderd
Maar dan kan het nog wel leuk zijn om te weten hoe het officieel zit. Er wordt immers een vraag gesteld over een regel.SleutelMan schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:48:
Ik bedoel maar, zelfs al zou de regel officieel zo zijn, dan wordt deze in de praktijk nooit nageleefd, ...
Met een 2e klas treinkaartje mag je niet "reizen" in de 1e klas. Mijn interpretatie daarvan is dat je er wel doorheen mag lopen, maar er geen staanplaats mag innemen. Maar een boete daarvoor zie ik nog niet zo gauw gebeuren.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 00:55:
Maar dan kan het nog wel leuk zijn om te weten hoe het officieel zit. Er wordt immers een vraag gesteld over een regel.
Om die reden is een aantal jaren geleden al eens de 1e klasse streep van de balkons van 1e klasse rijtuigen verwijderd. Dat lijkt me dat dan te staven: het balkon is geen 1e klas meer, dus daar mag je wel reizen.asmi schreef op zondag 09 november 2008 @ 11:41:
[...]
Met een 2e klas treinkaartje mag je niet "reizen" in de 1e klas. Mijn interpretatie daarvan is dat je er wel doorheen mag lopen, maar er geen staanplaats mag innemen. Maar een boete daarvoor zie ik nog niet zo gauw gebeuren.
Verwijderd
Het verschil tussen 1e en 2e klas is niet uitsluitend de luxe van de stoelen.Verwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:20:
Lijkt me ook vreemd, die klapstoeltjes zijn geen klap luxer.
alleen zijn die er dus niet op de sprintersVerwijderd schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:20:
Ik heb vaak genoeg op het balkon van eerste-klas rijtuigen gezeten, nog nooit een conducteur over gehoord. Lijkt me ook vreemd, die klapstoeltjes zijn geen klap luxer.
[ Voor 100% gewijzigd door Luke! op 09-11-2008 14:56 ]
Verwijderd
De aankondiging van een dergelijke installatie kan makkelijk honderden meters van de installatie zelf af liggen, immers moet als de installatie afgaat de baanwerkers een veilig heenkomen zoeken. Daar zal een 30 seconden tussen zitten volgens voorschrift.LauPro schreef op vrijdag 07 november 2008 @ 22:52:
[...]
Een dergelijk systeem zal nooit 100% dekkend kunnen zijn, stel dat een trein uit de rails raakt, voorziet het systeem daar ook in? Dat je een beveiligheidssysteem als ondersteuning gebruikt lijke me prima maar je zal toch altijd een mens moeten hebben die controlleert of het goed werkt.
Mocht een trein vlak voor deze aankondiging ontsporen en desondanks nog de honderden meters naar de werkplek weten te af te leggen zonder de kabels van de installatie te beschadigen (want dan gaat ie ook af) heb je inderdaad een probleem

Diverse partijen binnen de spoorwegbranche vinden ook dat het te vaak fout gaat (gemiddeld valt iedere twee jaar een dode te betreuren, de laatste was volgens mij in 2006 op Rtd IJsselmonde dus statistisch zijn we binnenkort weer aan de beurt) en nemen maatregelen dit te verbeteren. Eén van die maatregelen is het uitbannen van werken m.b.v. een veiligheidsman omdat juist gebleken is dat het vaak juist fout gaat door de menselijke factor. (Op IJsselmonde was het nota bene de veiligheidsman die platgereden werd!) Overigens moet je van die goede vergoeding niet teveel voorstellen, een baanwerker die ook nog eens vooral bij nacht en ontij en een deel van het jaar ook nog eens in kutweer buiten aan de baan werkt heeft echt geen supersalaris. Dat is gewoon Jan Modaal zeg maar.Het is niet onder stoelen of banken te schuiven dat het gevaarlijk werk is, daarintegen gaat er imo nog te vaak wat mis tijdens onderhoudswerkzaamheden. Mensen kiezen er vrijwillig voor om een beroep te nemen met risico waar ook overigens een goede vergoeding tegenover staat.
D'r zijn tal van werkzaamheden die je op die manier kan uitvoeren, kabelwerk, heien tot complete spoorvernieuwing aan toe. Overigens is de waarschuwingsinstallatie ook gewoon een sein (724, zie seinenboek).Ik ben zeer benieuwd naar het soort werkzaamheden dat kan worden gedaan met een dergelijke opstelling. Kan je op 1 spoor treinen laten rijden en vervolgens grootschalige werkzaamheden uitvoeren op het andere spoor? Je hebt gelijk dat seinen niet afdoende zijn maar dat geeft maar aan dat een veiligheidsman gewoon noodzakelijk is als men het baanvak betreed.
1 à 2 onderhoudsdagen per jaar is bij lange na niet genoeg voor voldoende onderhoud. Een aannemer komt gemiddeld 1x per acht weken op een traject en heeft dan 5,5 uur de tijd, exclusief de tijd nodig voor het nemen van de veiligheidsmaatregelen en en exclusief eventueel vertraagde treinen waardoor hij later kan starten. Buiten die 1x per acht weken heb je dan nog je groot mechanisch gereedschap (stopmachines e.d.), slijptreinen, diverse meettreinen (US, Jules), maaien e.d. en projectmatige werkzaamheden (zoals ATBng, beter zichtbaar maken van seinen en "kleine" vernieuwingsprojecten).Ik heb er geen problemen mee dat er onderhoud moet worden uitgevoerd, de omvang en de frequentie van het onderhoud daar kan ik wel problemen mee hebben als dit buitensporig is. Eerlijk gezegd zou ik hier onderzoek naar moeten doen op dit moment heb ik weinig redenen om aan te nemen dat dit het geval is. Als je het hebt over 1-2 onderhoudsdagen op een traject per jaar dan is dat imo acceptabel bijvoorbeeld.
Het laten rijden van treintjes en het uitvoeren van onderhoud zijn nou eenmaal tegenstrijdige belangen. Regelgeving (ARB), IVW en daarmee ook intern ProRail) dwingt je ook nog eens om werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te voeren. Dan begin je met een buitendienststelling (dat is altijd het veiligste) en kom je via Beheerste Toelating en Gegarandeerde Waarschuwing pas als laatste uit bij werkzaamheden in PW (met veiligheidsman) waarbij iedere stap omlaag op de veiligheidsladder gemotiveerd moet worden.
Neem maar van mij aan dat er niet al te lichtvaardig mee wordt omgegaan , je wilt niet weten wat voor shit je over je heen krijgt als je betrokken bent bij de veiligheidsorganisatie en er wél wat fout gaat.
Verwijderd
Ja dat snap ik, maar mijn punt was dat het balkon bij de eerste klas in de meeste treinen gelijk is aan de tweede klas, en dat het wat dat betreft dus geen bal uitmaakt en het m.i. raar zou zijn als je daar niet zou mogen zitten met je tweede klas kaartje.asmi schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:59:
[...]
Het verschil tussen 1e en 2e klas is niet uitsluitend de luxe van de stoelen.
Ik reis elke dag eerste klas Culemborg - Amsterdam Amstel. Lekker relax werken tijdens het reizen.
Soms zit in de spits zelfs de eerste klas vol. Dan is het best lullig om te moeten staan met 2x zo duur kaartje.
Nou heb ik ooit van iemand gehoord dat iemand die bij het spoort werkt en gratis reizen heeft, op moet staan voor iemand die wel betaald voor een eerste klas kaartje. Ik kan het alleen nergens op papier vinden.
Nou is het daadwerkelijk weg sturen van je medereizigers natuurlijk erg lastig, want er zitten volgens mij ook vaak 2e klas reizigers tussen. En om dan te rond te schreeuwen: "Wil iedereen die hier niet mag zitten opstaan" gaat dan wat ver. Maar de conducteur aanspreken is misschien een oplossing.
Ik blijf het vreemd vinden dat als je meer betaald je niet eens zeker bent van een zitplaats.
Specs: Abit NF7-S, AMD Athlon XP 2500+@3200+, ZalMan CNPS 6000Cu, Corsair 2x 256MB dual channel DRR RAM, ASUS Geforce 2TI64 MB DDRAM.
Leuk en aardig, maar hoe wil jij dat garanderen? Ik geloof niet dat het een vaak voorkomend geval is eigenlijk.comvidnet schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:35:
Ik blijf het vreemd vinden dat als je meer betaald je niet eens zeker bent van een zitplaats.
Dat is dan ook niet waar. Bovendien betalen werknemers bij het spoor ook gewoon voor hun kaart; van "gratis reizen" is dus geen sprake.comvidnet schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:35:
Nou heb ik ooit van iemand gehoord dat iemand die bij het spoort werkt en gratis reizen heeft, op moet staan voor iemand die wel betaald voor een eerste klas kaartje. Ik kan het alleen nergens op papier vinden.
Je koopt echter nog steeds eens vervoersbewijs en niet een plaatsbewijs, dus technisch gesproken is er niets mis mee...comvidnet schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:35:[...]
Je mag tenminste wel in het 1e klasse compatiment staanSleutelMan schreef op maandag 10 november 2008 @ 18:23:
[...]
Je koopt echter nog steeds eens vervoersbewijs en niet een plaatsbewijs, dus technisch gesproken is er niets mis mee...
Ja die luxe heb ik als 2e klas reiziger ook omdat er daar nooit moeilijk over wordt gedaan. Maar ik stel voor om dit onderwerp te laten rusten aangezien het anders zo een geharrewar wordttrolleystad schreef op maandag 10 november 2008 @ 18:46:
[...]
Je mag tenminste wel in het 1e klasse compatiment staanDie luxe heb je dus wel weer.
Ander onderwerp: Blaadjes op de rails
Telegraaf (maar op meer sites te vinden)De Franse autoriteiten zijn een onderzoek begonnen naar een serie sabotage-acties tegen hogesnelheidstreinen die tot grote vertragingen op het spoor leidden. Dat meldde het Franse Openbaar Ministerie maandag.
Onbekenden saboteerden zaterdag de stroomkabels boven het spoor op verscheidene plekken nabij Parijs. Ook reed zondagavond een TGV in het zuidwesten van Frankrijk op een blok beton. De Franse minister van Transport sprak van “kwaadaardige” acties.
De aanslagen lijken het werk van professionals, omdat het saboteren van stroomkabels met een spanning van 25.000 volt technisch moeilijk is. De daders hadden ijzeren staven bovenop de stroomkabels geplaatst.
Het was het vierde incident in drie weken tijd. De zaak wordt bekeken door antiterreuronderzoekers.
Door de acties in het weekeinde hadden zeker 160 hogesnelheidstreinen te maken met grote vertragingen of uitval. Tienduizenden passagiers waren daarvan de dupe. Ruim een week geleden raakte een stroomkabel op het spoor bij Parijs beschadigd door een afgevuurde kogel.
De verantwoordelijkheid voor de acties is niet opgeëist. In het verleden zijn de Franse spoorwegen vaker doelwit geweest van afpersers die geld eisten en radicale politieke groeperingen.
Lekker dan...
Virussen? Scan ze hier!
Dit herinner ik me vaag, kan iemand dit bevestigen??
Trouwens, vandaag heb ik ontdekt dat de RIS in de SGMm (Route/Reizigers Informatie Systeem; Automatische Omroep dus) ook bijv de gladheid op de perrons kan omroepen, of een omroep dat er zakkenrollers aanwezig zijn.
Iemand die dit wel eens gehoord heeft?
Ik kam er achter met een conducteur toen hij me eens de werking van RIS liet zien
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 10-11-2008 22:27 ]
Reizigersinformatiesysteem.Ariën Clay schreef op maandag 10 november 2008 @ 22:19:
RIS in de SGMm (Route Informatie Systeem; Automatische Omroep dus)
Verwijderd
"Het volgende station is: KOOG-BLOEMWIJK."
Zal wel zijn om 'rekening te houden' met de aso's met muziek op, maar ik vind het veel te hard.
In tegenstelling tot de stations waar het geluid steeds zachter lijkt te worden. Althans in Almelo en Enschede kun je er weinig meer van maken, zelfs als er geen trein vertrekt of aankomt.Verwijderd schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 16:01:
Het lijkt er ook op dat het RIS van een aantal Sprinters het nu nodig vindt om de naam van een station met een absurd hoog volume te schreeuwen... zoiets als het volgende:
"Het volgende station is: KOOG-BLOEMWIJK."
Zal wel zijn om 'rekening te houden' met de aso's met muziek op, maar ik vind het veel te hard.
Maar er zijn meer treinen waar je je een ongeluk schrikt... die opgetuigde voorheen koplopers hebben hetzelfde.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
nu.nlDe politie heeft dinsdagavond een dronken 33-jarige machinist aangehouden in de intercity van Schiphol naar Groningen.
Dat heeft het Korps landelijke politiediensten (KLPD) woensdag laten weten.
De machinist had een alcoholpromillage van 2 in zijn bloed, terwijl 0,5 het maximaal toegestane is. De machinist is op staande voet ontslagen, zo liet een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen woensdag weten.
Agenten van de spoorwegpolitie hielden de man aan nadat de machinist de trein vlak na station 't Harde had stilgezet. Naar eigen zeggen had hij dat gedaan omdat hij dacht dat hij iets of iemand had aangereden. Dat bleek niet het geval. Wel bleek de man te veel gedronken te hebben.
De trein vervolgde zijn weg na anderhalf uur vertraging met een vervangende machinist.
Lekker dan. Zeer terecht dat-ie op staande voet is ontslagen na zoiets.
Zo iemand hoort niet in zo'n verantwoordelijke functie thuis, en zou ook nooit meer achter het stuur van een OV-vervoersmiddel (bus, tram, metro, trein etc) mogen zitten imho, hij heeft aangetoond geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel te hebben.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Hoe zou ie dat door moeten hebben ?Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:34:
Zelfs de machinist had niets door en reed gewoon door.
Persoonlijk zou ik aan de noodrem getrokken hebben, dan komt er snel genoeg een conducteur en dan kan er nog bewijs worden gevonden in die omgeving...Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2008 @ 23:34:
Vanmiddag trouwens weer een incident op de lijn Nijmegen - Den Bosch. Niet lang nadat de stoptrein naar Den Bosch vertrokken was bij station Oss-west werd er door een paar kwajongens langs het spoor een ruitje ingegooid van de trein. Zo'n klein raampje wat je open kan schuiven. Passagiers schrokken natuurlijk nogal, maar er was geen conducteur te bekennen. Zelfs de machinist had niets door en reed gewoon door. Bij station Rosmalen heb ik het maar tegen de conducteur gezegd en hij meldde het toen weer bij de machinist. Er werd gelijk de spoorwegpolitie gebeld, maar ze mochten gewoon doorgaan met de reis naar Den Bosch. Daar zullen ze vast de rommel weer hebben opgeruimd......
Geen idee of de conducteur er ook over zo over denkt...
Voor hetzelfde geld kan er een lichtgewonde zijn in de trein...
[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 13-11-2008 14:46 ]
Tja, als er dan net iemand door de trein loopt, heb je kans dat die persoon valt.Ariën Clay schreef op donderdag 13 november 2008 @ 14:45:
Persoonlijk zou ik aan de noodrem getrokken hebben, dan komt er snel genoeg een conducteur en dan kan er nog bewijs worden gevonden in die omgeving...
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Verwijderd
Dat is nogal overdreven imho, dat bewijs is niet zo boeiend (1 kapot raampje ga je geen mensen voor aanklagen) en voor een lichtgewonde hoef je de trein niet stil te zetten. De kans op gewonden als resultaat is zoals silverstorm opmerkt ook nog aanwezig.Ariën Clay schreef op donderdag 13 november 2008 @ 14:45:
[...]
Persoonlijk zou ik aan de noodrem getrokken hebben, dan komt er snel genoeg een conducteur en dan kan er nog bewijs worden gevonden in die omgeving...
Een raampje ingooien kan zeker levensgevaarlijk zijn. Dat het genadig is afgelopen is wel fijn, maar het kan erger zijn dan dat het is.Dat is nogal overdreven imho, dat bewijs is niet zo boeiend (1 kapot raampje ga je geen mensen voor aanklagen)
pech voor diegene dan, er zijn niet voor niets banken in de trein, en beter 1 iemand die valt, dan een hele rij mensen..silverstorm schreef op donderdag 13 november 2008 @ 15:13:
[...]
Tja, als er dan net iemand door de trein loopt, heb je kans dat die persoon valt.
Although... domino-effectje anyone
[ Voor 27% gewijzigd door AW_Bos op 15-11-2008 00:20 ]
Ik heb er heel slechte ervaringen mee, maar ik moet morgenavond laat in amersfoort zijn en teurg naar vught\den bosch.
Tussen utrecht en den bosch zijn dan werkzaamheden.
Rijden die bussen ook echt 's nachts, en een beetje op tijd?
Zitten ze niet onmeunig vol met allerlei lompe boeren\mongolen? (als in: 1 bus per complete intercity?)
bronPas nadat de trein al 3 maanden in productie was, viel het een medewerker op dat er alleen een deur in de kop zat. Het ontwerpplan moest vervolgens veranderd worden omdat bij de stations in Belgie het perron zich doorgaans aan de zijkanten van de trein bevindt.
Maar idd, die ontwerpers waren weer lekker snugger bezig dan.
Ik vind het trouwens oerlelijke treinstellen, een heel enkele keer komt dit soort materieel (neem aan dat het dan AM66/AM73 is) nog wel eens in Roosendaal en als ik ze zie springen meestal spontaan de tranen in mijn ogen...
Geef mij dan de Varkensneuzen maar (AM75), die zien er tenminste nog enigszins ok uit. Die rijd volgens mij ook het meest op de route Roosendaal<>Essen. Of een Duikbril (AM86), die zie je hier ook nog wel eens, ziet er ook wel grappig uit...
Virussen? Scan ze hier!
Ja hoor, goede grap.Alex) schreef op zondag 16 november 2008 @ 01:20:
Ik las een tijdje terug nog iets opvallends over de Belgische Klassiekjes:
[...]
bron
Dus echt niet he? Wie dat geloof gelooft ook dat belgische bussen 15 meter breed en 2 meter lang zijn. Zodat iedereen voorin kan zitten.
Foto is overigens in Spa-Géronstère genomen.
Oneens mbt de Varkensneuzen. IMHO is dat (van buiten iig) het lelijkste ontwerp wat ooit het spoor in de Benelux ontsierd heeft. Van binnen zijn ze na de renovatie 2e helft jaren '90 wel goed te doen, maar dat geldt ook voor de AM66jes, al ben ik daar minder zeker over het positieve van de renovatie. Het oude groen/blauw is zonder meer ouderwets, maar heeft gewoonweg iets authentiekers dan dat pastelkleurtje.wildhagen schreef op zondag 16 november 2008 @ 08:55:
Link doet het niet inderdaad...
Ik vind het trouwens oerlelijke treinstellen, een heel enkele keer komt dit soort materieel (neem aan dat het dan AM66/AM73 is) nog wel eens in Roosendaal en als ik ze zie springen meestal spontaan de tranen in mijn ogen...
Geef mij dan de Varkensneuzen maar (AM75), die zien er tenminste nog enigszins ok uit. Die rijd volgens mij ook het meest op de route Roosendaal<>Essen. Of een Duikbril (AM86), die zie je hier ook nog wel eens, ziet er ook wel grappig uit...
Oslik blyat! Oslik!
Je kunt niet zeggen dat de Belgen geen gevoel voor humor hebben. Uit de wikipediapagina van de AM75 die jij net gaf:wildhagen schreef op zondag 16 november 2008 @ 08:55:
Link doet het niet inderdaad...
# Airco: een toekomstdroom
Ontopic: ben het eens wildhagen, de AM75 ziet er op zich nog best goed uit,, de 66/73 doet me meer denken aan mat '24
Ach, smaken verschillen.dion_b schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:41:
[...]
Oneens mbt de Varkensneuzen. IMHO is dat (van buiten iig) het lelijkste ontwerp wat ooit het spoor in de Benelux ontsierd heeft.
Ik zei ook "best ok", het fraaiste ontwerp is het zeker niet, maar het lelijkste wat ooit in de Benelux heeft rondgereden? Nah, imho niet.
Daarvoor zou ik eerder de AM96 willen nomineren. Dat is pas wat je noemt lelijk:

Of de VT 11.5 van de vroegere Trans Europe Express die o.a. in Nederland reed, wat imho ook niet echt Moeders Mooiste genoemd kan worden:

Virussen? Scan ze hier!
Goede grap, klinkt niet geloofwaardig.Alex) schreef op zondag 16 november 2008 @ 01:20:
Ik las een tijdje terug nog iets opvallends over de Belgische Klassiekjes:
[...]
bron
Mij maak je niet wijs dat de passagiers via de kopdeur naar binnen gaan en dat dat niet opgemerkt wordt, of nog leuker, dat ze de trein niet inkunnen wegens het ontbreken van de zijdeuren.
Late 1 ap-rail grap.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Nee, ze wilden een ontwerp met een doorloopkop. Dan kom je op het probleem dat je a) een mogelijkheid moet hebben om door te lopen, en b) een platte kop moet hebben.IJnte schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:47:
Mjah die AM96 is idd erg simpel van ontwerp.. Waarschijnlijk was het goedkoper om een rijtuig op deze manier om te bouwen naar een stuurstand... Netzoals bij de ICR eerder de B rijtuigen werden omgebouwd tot BDs (dus met stuurstand). Alleen is dat in NL wat eleganter gemaakt.
De klassieke tweetjes hebben dat ook (ja, daarom zit daar een deur, het is een doorloopkop), en bij de Deense neuzen is dat concept gemoderniseerd met opblaasbare vouwbalgen.
Dat ICK heeft het nog lang uitgehouden.
[ Voor 22% gewijzigd door Luke! op 17-11-2008 00:23 ]
ICK

Op NOS Journaal hoorde ik dat ze min of meer akkoord hebben over de heropening Ijzeren Rijn. Helaas wel met een eensporige tunnel onder de Meinweg door wat dus een capaciteit van maximaal 70 treinen per dag geeft. Aan de ene kant vind ik het jammer dat er voor een dergelijke tussenoplossing gekozen wordt (dus geen 2 sporen of de A67 optie). Aan de andere kant geeft dat onze Betuwelijn ook weer wat meer bestaansrecht. Deze Ijzeren Rijn is natuurlijk wel directe concurrentie voor 'onze' (als Nederlanders) Ruhrgebiedconnector.
Dat betwijfel ik. Vervoersstromen moeten dan al naar Antwerpen i.p.v. Rotterdam verlegd worden om baat te hebben bij de IJzeren Rijn ten opzichte van de BetuweRoute.LauPro schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 00:46:
Aan de andere kant geeft dat onze Betuwelijn ook weer wat meer bestaansrecht. Deze Ijzeren Rijn is natuurlijk wel directe concurrentie voor 'onze' (als Nederlanders) Ruhrgebiedconnector.
Ariën Clay schreef op donderdag 13 november 2008 @ 14:45:
[...]
*snap* Noodremmen zijn niet hiervoor! En hopelijk kreeg je dan nog een dikke boete. Nu is de reis tenminste voortgezet zonder vertraging. Als je aan de noodrem trekt kun je weer lekker een hele tijd blijven zitten. Daar hebben de meeste reizigers (en ik ook) totaal geen zin in. Heldenacties doe je maar thuis!
Je kunt wel 112 bellen, en melding maken, of 0900 tuig. En dan wordt 't vanzelf doorgegeven aan de spoorwegpolitie. Of je kunt gewoon op zoek gaan naar de conducteur.
Noodremmen zijn voor noodsituaties!
[ Voor 11% gewijzigd door Steffie op 19-11-2008 21:01 ]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Verwijderd
Ik heb een dergelijke situatie meegemaakt. Een reiziger trok aan de noodrem en in de coupe zaten verschillende types ala zwahiel die meteen (in dit geval 'slechts' verbaal) geweld uitten richting de noodremtrekker. De HC heeft toen uitgelegd dat het in dit soort gevallen altijd het beste is om aan de noodrem te trekken, omdat er dan bekeken kan worden of het nog wel verantwoord is verder te rijden. Er kan bijvoorbeeld onzichtbare schade zijn. Volgens de HC levert zoiets ongeveer 5 minuten oponthoud op, dus absoluut niets om je druk over te maken. De 'anti-noodremtrekkers' vonden de uitleg van de HC maar knudde en bleven zeuren over het oponthoud van maarliefst vijf minuten. Kennelijk staat de veiligheid bij deze reizigers niet erg hoog op de prioriteitenlijst.Noodremmen zijn niet hiervoor! En hopelijk kreeg je dan nog een dikke boete. Nu is de reis tenminste voortgezet zonder vertraging. Als je aan de noodrem trekt kun je weer lekker een hele tijd blijven zitten. Daar hebben de meeste reizigers (en ik ook) totaal geen zin in. Heldenacties doe je maar thuis!
Je kunt wel 112 bellen, en melding maken, of 0900 tuig. En dan wordt 't vanzelf doorgegeven aan de spoorwegpolitie. Of je kunt gewoon op zoek gaan naar de conducteur.
[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 19-11-2008 21:01 ]
* dion_b moet denken aan een rit met de Stoomtram Hoorn-Medemblik een paar maanden terug
Fantastische rit, m'n dochter (Thomas the Tank Engine fan) was er helemaal weg van. Alleen wel sneu dat in de buitenwijken van Hoorn zonodig lokale jeugd de trein met appels (gejat van fruitbomen in de buurt) moesten bekogelen. Waar ik niet bij kan is dat die lui blijkbaar niets beters/constructievers te doen hebben.
Oslik blyat! Oslik!
Zo'n ding heet een nood rem, niet een het glasbrakrem. Simpel. Te gebruiken in uiterste noodgevallen.
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Lol.. In Schotland trekken ze aan de noodrem als de trein het station voorbij rijd. Trein in de achteruit en weer terug..zwahiel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 13:23:
Noodremmen zijn niet hiervoor! En hopelijk kreeg je dan nog een dikke boete. Nu is de reis tenminste voortgezet zonder vertraging. Als je aan de noodrem trekt kun je weer lekker een hele tijd blijven zitten. Daar hebben de meeste reizigers (en ik ook) totaal geen zin in. Heldenacties doe je maar thuis!
Het is dan wel geen Nederlandse trein, maar wat denk je van de Shinkansen lijn in Japan. Daar rijden ze met deze mislukte ontwerpen.wildhagen schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:51:
[...]
Ach, smaken verschillen.
Ik zei ook "best ok", het fraaiste ontwerp is het zeker niet, maar het lelijkste wat ooit in de Benelux heeft rondgereden? Nah, imho niet.
Daarvoor zou ik eerder de AM96 willen nomineren. Dat is pas wat je noemt lelijk:
[afbeelding]
Of de VT 11.5 van de vroegere Trans Europe Express die o.a. in Nederland reed, wat imho ook niet echt Moeders Mooiste genoemd kan worden:
[afbeelding]
[ Voor 41% gewijzigd door Steffie op 19-11-2008 21:02 ]
http://hawvie.deviantart.com/
wildhagen schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:51:
[...]
Ach, smaken verschillen.
[...]
Smaken verschillen inderdaad fors: Ik vind dat ding echt schitterend!
Idem, gracieus is misschien 't juiste woordonkl schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 17:10:
[...]
![]()
Smaken verschillen inderdaad fors: Ik vind dat ding echt schitterend!
Verwijderd
Het verbetert natuurlijk wel de concurrentiepositie van de haven van Antwerpen t.o.v. Rotjeknor.Luccus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:44:
[...]
Dat betwijfel ik. Vervoersstromen moeten dan al naar Antwerpen i.p.v. Rotterdam verlegd worden om baat te hebben bij de IJzeren Rijn ten opzichte van de BetuweRoute.
Dus 70 treintjes p/d is meer dan genoeg voor die belgen
Een 200 miljoen euro koopje tov 4700 miljoen euro Betuweroute. Al swingen de kosten de pan uit met een verdubbeling, dan zouden we ergens op 400+ miljoen euro eindigen. Nog altijd 10x goedkoper. De inflatie knabbelt door de jaren heen aan de cijfers, ondertussen spreekt men van 536 euro miljoen.
[ Voor 27% gewijzigd door rapture op 18-11-2008 18:57 ]
Kijk maar naar die olieraffinaderij die in the middle of knowwhere ligt. Alleen omdat Antwerpen en dus Vlaanderen er eentje heeft moest Wallonië er ook eentje hebben... Sneu is dat altijd.
Iemand die om een gebroken raampje aan de noodrem trekt kan van mijn kant ook zeker een scheldpartij verwachten. Het kost je zeker 10 minuten voordat je op het volgende station aan komt (in een optimisch geval). Aan de noodrem trekken op een station kost al minimaal 5 minuten oponthoud, dus op een baanvaak zeker langer. En 10 minuten laten op het station betekent gewoon dat je je aansluiting mist. En dan ben je opeens voor een reis die misschien 50 minuten duurt opeens anderhalf uur bezig! Nou dan ben ik zeker wel woest hor als het door 1 gebroken ruit komt.zwahiel schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 15:07:
Knappe vijf minuten dan van de HC, want 't duurt zowieso echt langer. De HC moet eerst eens bij je komen, vervolgens wordt uitvoerig gekeken en voor je 't weet sta je alweer een uur naar koeien te kijken.
Al het materieel is al zo overdreven overgedimentioneerd qua constructieëisen, en vroegah konden de ramen toch ook gewoon open? Jammer van de airco die even voor niets draait. Tevens zijn in veel noodsituaties stations beter bereikbaar dan losse baanvakken. Als iemand met een slagaderlijke bloeding ligt dan zou ik ook veel liever willen stoppen op een station dan ergens in de middle of noware op een spoordijk te staan. Dat een IC op een station Bunnik stopt heb ik dan wel vrede mee.
Ik neem wel aan dat er als bijv. een langdurige calamiteit is op de BetuweRoute men de verkeersstromen om kan leiden via de Ijzeren Rijn.Luccus schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 11:44:
[...]
Dat betwijfel ik. Vervoersstromen moeten dan al naar Antwerpen i.p.v. Rotterdam verlegd worden om baat te hebben bij de IJzeren Rijn ten opzichte van de BetuweRoute.
Het Walloniëvraagstuk heb ik in deze nog niet gehoord, vraag me af hoe men dat gerealiseerd ziet worden eerlijk gezegd.rapture schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 18:41:
Anders zakken er teveel huizen aan de IJzeren Rijn in elkaar of de Walen voelen zich overbodig? Stel je voor dat de Antwerpenaren hun treinen door het Vlaamsche land, stukje Nederland richting Duitsland kunnen sturen. Zonder ook maar 1 keer Wallonië binnen te rijden? Je ziet de machtspositie van Wallonië serieus ondermijnd worden en ze kunnen niet meer de logistiek van België platleggen door een spoorlijn te blokkeren.
Ik denk niet dat een verdubbeling met 400M klaar is, eerder 5-600M (gezien je dan ook wissels, grotere tunnels etc nodig hebt). Maargoed, inderdaad nog steeds een 'koopje'. Ware het niet dat de BetuweRoute natuurlijk native vrachtverkeer is, supersnel en natuurlijk door een drukbevolkt traject gaat. Vrachtverkeer over de Ijzeren Rijn zal altijd consessies met zich meebrengen.Een 200 miljoen euro koopje tov 4700 miljoen euro Betuweroute. Al swingen de kosten de pan uit met een verdubbeling, dan zouden we ergens op 400+ miljoen euro eindigen. Nog altijd 10x goedkoper. De inflatie knabbelt door de jaren heen aan de cijfers, ondertussen spreekt men van 536 euro miljoen.
Ja dat kan. Er is echter nu al een omleidingsroute: via Roosendaal --> Eindhoven --> Venlo of eventueel nog via Luik-Maastricht-Heerlen (is dat baanvak in Belgie geschikt voor goederentreinen?)....LauPro schreef op woensdag 19 november 2008 @ 13:50:
[...]
Ik neem wel aan dat er als bijv. een langdurige calamiteit is op de BetuweRoute men de verkeersstromen om kan leiden via de Ijzeren Rijn.
[...]
Zelf juich ik meer spoorvervoer alleen maar toe (en ook de reactivatie van oude lijnen), maar ik moet maar eens zien wanneer er wat komt uit dat geharrewar. Over de Ijzeren Rijn zijn ze al jaren bezig...
[ Voor 5% gewijzigd door SleutelMan op 19-11-2008 16:09 ]
Maar dat is meer politiek dan spoorwegtechnisch, natuurlijk
Dit topic is gesloten.