Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.116 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
SleutelMan schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:47:
[...]

Zou kunnen, maar dan ga je de huidige 500/700 in de weg lopen of de nieuwe IC over de hanzelijn. De plannen voor dat circuleren al volop rond, je moet het ook in de binnenlandse (IC)dienstregeling passen, en dat betekent al gauw dat er gesplitst en gecombineerd gaat worden en daarvoor is er geen mogelijkheid met ICR :P. Hoe leuk het idee ook is, er is gewoon geen ruimte op het net voor nog 1 losse en speciale IC Gn-Asd/Ut. Je zou ter promotie wel enkele ICM's kunnen beplakken natuurlijk :P.
Ik bedoel ook niet er nog eens bijproppen, maar vervangen. Volgens mij rijdt er nu een ICM tussen Shl en Groningen, als je die nu vervangt door zo'n ex-Prio-stam, heb je meteen reclame - de kleuren kent men al. Misschien nog een leuk logootje erop: "NS en NS Hispeed".
Het feit dat mensen gewend zijn aan de deurklinken van ICL/ICK wil niets zeggen (deze zijn allebei hoe dan ook tijdelijk), dat hield de NS ook niet tegen om ze een jaar geleden allemaal te verwijderen van de 'binnenlandse dienst' ICRm's. Ik vond het verwijderen zelf ook nutteloos (vond die dingen wel geinig eigenlijk), maar volgens de NS konden de mensen de open knop niet vinden en drukte ze maar op de sluitknop binnen... 8)7.
Dat heb ik vrij vaak zien gebeuren ja, dat terwijl het symbool toch duidelijk genoeg is. Het is niet alsof er in Swahili staat geschreven. Maar misschien zijn de pijltjes niet duidelijk genoeg.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Feit is gewoon dat in alle treinstellen en een deel van het getrokken park (DDM) er gewoon knoppen zijn en dat de meeste mensen nu (zeker met stoptreinen) met de treinstellen reizen en dus niet anders gewend zijn. En in ICR was er ook geen probleem met de beveiliging dat de deur eerder (tijdens de rit) al open kon.

Om nog even op ICL terug te komen: die gaat volgend jaar dus uit de 3100/2000, alleen ik ben benieuwd waar het terugkomt. Het is in ieder geval te krap (ICL bied bak voor bak veel minder capaciteit dan ICK en zeker minder dan ICR) voor Ah-Ut, situaties van sardienblikjes enzo zie ik elke dag (vanochtend weer). Na Ut loopt de trein dan weer leeg, dat geeft wel aan dat de drukte niet erg zit op Ah-Gvc maar meer op het eerste deel :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
SleutelMan schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:10:
Feit is gewoon dat in alle treinstellen en een deel van het getrokken park (DDM) er gewoon knoppen zijn en dat de meeste mensen nu (zeker met stoptreinen) met de treinstellen reizen en dus niet anders gewend zijn. En in ICR was er ook geen probleem met de beveiliging dat de deur eerder (tijdens de rit) al open kon.
Dat is wel waar, dat was wel een probleem met ICK ja.

Maar als ze al Prio-stellen zouden inzetten, waarom dekken ze die sluitknop dan niet gewoon af? Ik zie het nut ervan echt niet in, buiten dat mensen op de verkeerde knop kunnen drukken.
Om nog even op ICL terug te komen: die gaat volgend jaar dus uit de 3100/2000, alleen ik ben benieuwd waar het terugkomt. Het is in ieder geval te krap (ICL bied bak voor bak veel minder capaciteit dan ICK en zeker minder dan ICR) voor Ah-Ut, situaties van sardienblikjes enzo zie ik elke dag (vanochtend weer). Na Ut loopt de trein dan weer leeg, dat geeft wel aan dat de drukte niet erg zit op Ah-Gvc maar meer op het eerste deel :P.
Ik denk (hoop/verwacht) dat ze dan VIRM gaan inzetten op die lijn, dat biedt meer capaciteit. Ik hoop tenminste dat ze dat gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Alex) schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:57:
[...]
Ik bedoel ook niet er nog eens bijproppen, maar vervangen. Volgens mij rijdt er nu een ICM tussen Shl en Groningen, als je die nu vervangt door zo'n ex-Prio-stam, heb je meteen reclame - de kleuren kent men al. Misschien nog een leuk logootje erop: "NS en NS Hispeed".

[...]
Dat heb ik vrij vaak zien gebeuren ja, dat terwijl het symbool toch duidelijk genoeg is. Het is niet alsof er in Swahili staat geschreven. Maar misschien zijn de pijltjes niet duidelijk genoeg.
Wat denk je dat er nu op die Prio stellen staat :>

Vind trouwens dat NS Highspeed logo op zich wel grappig, maar ik vraag me af welke ontwerper daarvoor de verkleinstraal toegepast heeft. En waarom er NS Highspeed moet staan. Waarom heeft het niet gewoon een beeldmerk gecombineerd met 't NS beeldmerk. Dat is duidelijker en helderder. Op die ICE Staat nu tig keer zo'n roze logo'tje. Had dan gewoon die vlinder genomen en daar een NS logo met wat 'snelheid' kenmerken in gezet. Want 't is en blijft NS. Nu moet je echt hard kijken omdat je soms denkt dat er en vlek op zit maar als je nader kijkt zie je een NS logo en pietepeuterig daar Highspeed achter geplakt met die blije vlinder...

Overigens jammer dat ICK weg gaat, want persoonlijk vind ik 't heerlijke stellen.
Trouwens hoe zit 't dan met ICL, bedoel de helft van de stellen daarvan zit niet in NS kleuren, niet handiger om die de deur uit te doen en dan ICK (in je huisstijl) in te zetten? Afgeschreven zijn ze toch nog niet.

En dat die snelle treinen maar lekker opbokken op A'dam - Antwerpen. Gewoon prio's. Lekker goeiekoop zonder suffe toeslag voor mij ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

erhm, al het ICL is inmiddels al omgeschilderd hoor :+.

ICK is wel degelijk afgeschreven, het is enkele jaren ouder dan ICL en veel intensiever gebruikt ( al heeft het al enkele keren in de mottenballen gestaan). Bovendien moeten vrijwel alle stellen een draaistelrevisie krijgen en met de snelle instroom van VIRM-4 heeft de NS daar geen zin in.

ICK is trouwens gekocht en ICL geleased van DB, dus die ICL gaat op termijn toch wel terug. Zal wel samenhangen met de terugkomst van de prio's, dus ergens rond 2010 ofzo :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 01:26:
[...]

Wat denk je dat er nu op die Prio stellen staat :>
Voor zover ik kan zien helemaal geen logo
Vind trouwens dat NS Highspeed logo op zich wel grappig, maar ik vraag me af welke ontwerper daarvoor de verkleinstraal toegepast heeft. En waarom er NS Highspeed moet staan. Waarom heeft het niet gewoon een beeldmerk gecombineerd met 't NS beeldmerk. Dat is duidelijker en helderder. Op die ICE Staat nu tig keer zo'n roze logo'tje. Had dan gewoon die vlinder genomen en daar een NS logo met wat 'snelheid' kenmerken in gezet. Want 't is en blijft NS. Nu moet je echt hard kijken omdat je soms denkt dat er en vlek op zit maar als je nader kijkt zie je een NS logo en pietepeuterig daar Highspeed achter geplakt met die blije vlinder...
Afbeeldingslocatie: http://www.nykampnyboer.com/nl/images/stories/nieuws/afbeeldingen/ns_hispeed.jpg

Ik zie daar geen vlinder?
Overigens jammer dat ICK weg gaat, want persoonlijk vind ik 't heerlijke stellen.
Trouwens hoe zit 't dan met ICL, bedoel de helft van de stellen daarvan zit niet in NS kleuren, niet handiger om die de deur uit te doen en dan ICK (in je huisstijl) in te zetten? Afgeschreven zijn ze toch nog niet.

En dat die snelle treinen maar lekker opbokken op A'dam - Antwerpen. Gewoon prio's. Lekker goeiekoop zonder suffe toeslag voor mij ;)
Prio-stellen zijn best leuk, de Reeks 11 ervoor is ruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Alex) schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:18:
[...]

[...]

[afbeelding]

[...]

reeks 11 was in de begintijd op zich best wel oke. Het feit is gewoon dat ze intensief zijn gebruikt (in slechts 1 serie) en dat het onderhoud er vaak bij inschiet door de korte keertijden (daarvoor is ook de serie te klein). In de loop der jaren is het gewoon steeds erger geworden. Dit geld net zo goed voorde Bs'en (zag er vanmiddag nog eentje rijden te Gd met de loc ervoor (kortom, Bs gaar :P)), de rest van het ICR park is al gereviseerd maar de Bs'en worden straks gewoon gesloopt (wijken teveel af om financieel haalbaar tot BDs'en te worden verbouwd, en er is al een BDs'en overschot :P).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Alex) schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:18:
[...]

[...]

[afbeelding]

[...]

Check zo'n trein maar 's. En ik meen toch echt zo'n NS logo op die Prio's gezien te hebben 't staat zowieso binnen in de trein o.a. bij de bagage en fietsen ruimte. Daarnaast op de rolfilm die her en der hangt. Binnen zie je op poster her en der ook die vlinder.

Maandag zat ik in zo'n Prio was er een mannetje van Nedtrain met een NS Highspeed t-shirt aan het werken aan de stroom terwijl we naar Antwerpen gingen. 't Licht in 't rijtuig werkte niet (hoofdverlichting). Wekte wel wat argwaan bij passagiers op die 't maar niks vonden zo'n man wroetend in de kast en plafond.

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:16:
[...]

Check zo'n trein maar 's. En ik meen toch echt zo'n NS logo op die Prio's gezien te hebben 't staat zowieso binnen in de trein o.a. bij de bagage en fietsen ruimte. Daarnaast op de rolfilm die her en der hangt. Binnen zie je op poster her en der ook die vlinder.
Volgens deze foto van Luccus staan er geen logo's op de zijkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008221.jpg

Binnenin wel ja, op de postertjes :)
Maandag zat ik in zo'n Prio was er een mannetje van Nedtrain met een NS Highspeed t-shirt aan het werken aan de stroom terwijl we naar Antwerpen gingen. 't Licht in 't rijtuig werkte niet (hoofdverlichting). Wekte wel wat argwaan bij passagiers op die 't maar niks vonden zo'n man wroetend in de kast en plafond.
Mja, dat zou ik ook niet helemaal vertrouwen nee :+
SleutelMan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:43:
[...]

reeks 11 was in de begintijd op zich best wel oke. Het feit is gewoon dat ze intensief zijn gebruikt (in slechts 1 serie) en dat het onderhoud er vaak bij inschiet door de korte keertijden (daarvoor is ook de serie te klein). In de loop der jaren is het gewoon steeds erger geworden. Dit geld net zo goed voorde Bs'en (zag er vanmiddag nog eentje rijden te Gd met de loc ervoor (kortom, Bs gaar :P)), de rest van het ICR park is al gereviseerd maar de Bs'en worden straks gewoon gesloopt (wijken teveel af om financieel haalbaar tot BDs'en te worden verbouwd, en er is al een BDs'en overschot :P).
Op HGBTF lees ik ook vaak dat de Belgen vinden dat de Nederlanders onzorgvuldig omspringen met de 11'jes, o.a. het uitschakelen van de ventilatie enzo. Verder rijden die locomotieven al een tijdje rond en is het echt nodig tijd dat ze vervangen worden.

Bs achter de loc heb ik ook al wel gezien, dat betekent volgens mij niet zo zeer dat er een probleem is met de Bs, maar een probleem met de loc.

[ Voor 37% gewijzigd door Alex) op 15-10-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SleutelMan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:43:
[...]

de Bs'en worden straks gewoon gesloopt (wijken teveel af om financieel haalbaar tot BDs'en te worden verbouwd, en er is al een BDs'en overschot :P).
Dat snap ik dus ook niet. Bouw ze dan om tot normaal rijtuig. Als je van een B een BDs kunt maken, dan kun je van een Bs ook een B maken.
Soms snap je het spoorbedrijf echt niet. Voor veel geld BDs'en maken, en terwijl er een gierend rijtuigtekort is worden de Bs'en weggegooid.
Kun je toch beter ICL wegdoen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-09 21:55

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:45:
[...]
Dat snap ik dus ook niet. Bouw ze dan om tot normaal rijtuig. Als je van een B een BDs kunt maken, dan kun je van een Bs ook een B maken.
Soms snap je het spoorbedrijf echt niet. Voor veel geld BDs'en maken, en terwijl er een gierend rijtuigtekort is worden de Bs'en weggegooid.
Ja, dat is erg effectief inderdaad: elf rijtuigen volledig reviseren voor een korte periode (instroom SLT en VIRM4) waarbij het aantal rijtuigen dermate laag is dat je alsnog ander materieel moet gaan huren. De revisie die nodig was voor de inzet van ICL was veel geringer van omvang en dus een stuk goedkoper. Waarom zou je dan investeren in elf rijtuigen die geen zoden aan de dijk zetten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Maasluip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:45:
[...]
van een BDs een B(D) maken is een stuk makkelijker dan een Bs verbouwen tot B. De Bs is speciaal gemaakt voor de serie 11.8 en de interne bekabeling is dan ook een tikkie anders. Bovendien zijn ze net als de serie 11.8 behoorlijk afgeragd en het kost nogal wat om te reviseren (en het zou je maar 10 rijtuigen opleveren oid). Dan zingt de NS het liever nog een paar jaar uit met wat minder materieel en/of geleased spul (ICL :P) en dan die hele lading (ex-) prio stammen in 1 keer te reviseren voor binnenlands gebruik.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Voor de inzet in de binnenlandse dienst hoeven die Prio's straks niet gereviseerd te worden.

Had ik 'm al gemeld, de 9564? Staat voor morgen op de rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Luchtfoto van de botsing van afgelopen weekend: http://www.nufoto.nl/2008...to-botsing-treinen-gouda/

Toont imho mooi wat er gebeurd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Yuhuuu, treintjes kijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008521.jpgHammer! De rest werd meteen bijzaak. :-)

Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008523.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008524.jpgEerste GTW met graf*schade is gelokaliseerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 15:04

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

iemand die wat meer weet van die grijze proto van de Protos? Die wou CXX toch overkopen van de fabrikant?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Is niks meer mee gebeurd door faillissement FTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 12:57

PeaceNlove

Deugleuter

Het lijkt mij toch wel handig als ze dat ding gaan overnemen. Ze willen namelijk de pendeltrein tussen Amersfoort en Barneveld Noord gaan doortrekken naar Barneveld centrum. Connexxion gaat het echt niet redden om binnen een half uur heen en weer te rijden tussen Amersfoort en Centrum inclusief stop op Noord en het keren. Er moet dus op die verbinding wel een trein bij om dat mogelijk te maken. Dus moeten ze wel die ene protos nog kopen om niet twee verschillende materieelsoorten te hebben met alle extra opleiding en onderhoudsverschillen etc.
Ze zouden dat ding mooi uit de boedel kunnen overnemen...

[ Voor 5% gewijzigd door PeaceNlove op 18-10-2008 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ze hebben een Plan V erbij dus materieel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Maar dan zit je dus wel met twee typen materieel, dat nemen ze dan maar voor lief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Wat moet je anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
Gisteren zag ik de Benelux rijden, met aan beide kanten zo'n kopwagon met cabine. Aan de voorkant (richting A'dam) zat de loc, gewoon zo'n ouderwetse NMBS-loc.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 12:57

PeaceNlove

Deugleuter

Luccus schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:37:
Ze hebben een Plan V erbij dus materieel zat.
Heb je een link met meer info? Heb al even gegoogled, maar het enige dat ik kan vinden gaat over de Plan V's voordat de Protossen er waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nee. 't Is één van de ex-Arriva-stellen. Ik dacht de 867, maar pin me daar niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 22:34:
Nee. 't Is één van de ex-Arriva-stellen. Ik dacht de 867, maar pin me daar niet op vast.
klopt ;), kleine quote (Broek53@ somda):
Om de zaken rond de ontwikkelingen mat '64 (ex-Arriva) uit de opvallende zaken hier samen te vatten: 864 en 865 zijn afgelopen week na een aantal bakconserveringsbehandelingen weer bij NS in dienst gekomen, de 866, 868 en 870 zijn (ook deze week) van de Kijfhoek verhuisd naar het OB Zaanstraat en zullen, als er niets bijzonders aangetroffen wordt, volgende week bij NS in dienst komen. De 867 is rond 1 oktober (?) overgegaan naar Connexxion. De beschadigde 869 is bijna hersteld en was de afgelopen week vanuit Haarlem aan het proefrijden.
Al met al zullen er eind volgende week dus 6 ex-Arriva-stellen bij NS terug in dienst zijn. Met de 505 en 507 nog in dienst, is het terzijde stellen van de 10 plan V's per 1 oktober ruimschoots gecompenseerd - maar de overmaat houdt natuurlijk weer op als de 505 en 507 de week erna terzijde gesteld worden.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luccus schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 10:35:
Is niks meer mee gebeurd door faillissement FTD.
Is CXX lekker mee. Door welk bedrijf zou FTD nou overgenomen zijn? Er zit vast toch wel garantie op die Protos-koekblikken van de Cxx? Dus ze meoten wel bij iemand aan kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 11:40:
[...]
Er zit vast toch wel garantie op die Protos-koekblikken van de Cxx? Dus ze meoten wel bij iemand aan kunnen kloppen.
Wat heeft garantie op materieel te maken met de aankoop van extra materieel?

Eén plaatje van een Maaslijn-omleider:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008536.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Luke! op 19-10-2008 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Nu online
Alsnog die grijze Protos proberen te bemachtigen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

voordat FTD failliet ging waren ze daar ook mee bezig geloof ik, de proto-protos zou worden aangepast zodat deze zoveel mogelijk gelijk zou zijn aan de seriebouw.

Hoe het er daar nu mee staat echter....

[ Voor 11% gewijzigd door SleutelMan op 20-10-2008 12:17 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat heb ik al eerder gezegd in dit topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:45:
Dat heb ik al eerder gezegd in dit topic...
aha, lezen enzo :+ :X :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luccus schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:11:
[...]
Wat heeft garantie op materieel te maken met de aankoop van extra materieel?
Wie zegt dat ik doel op die overkoop ;)?. Ik mag toch verwachten dat Connexion voor hun bestaande treinen nog garantie heeft bij FTD, denk aan software-problemen..
Maar FTD is failliet... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:49:
[...]

Wie zegt dat ik doel op die overkoop ;)?.
Ach, zoiets zou je kunnen denken aangezien je reageert op een bericht dat daarover gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Was er niet iets dat FTD overgenomen zou worden? Was Alstrom of Bombardier niet geïnteresseerd?

FTD deed toch ook dingetjes voor NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
2x nee.
Er is sprake geweest van het uitbesteden van werk door Siemens aan FTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Huh, dacht dat FTD die ICK's ook opgeknapt had?

Trouwens weer goed met de Beneluxtrein, wegens defect materieel slaat deze een dienst over, de 10.59 reed dus niet. Gelukkig zat ik al in de stopper naar Rsd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 14:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, dat was PFA in Weiden. Ik werkte in die tijd in Parkstein, vond het nogal speciaal dat daar opeens hele rijen met geel-blauwe rijtuigen stonden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Je bent weer op weg naar je hoorcollege van 14:00 in Antwerpen :?

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De veiligheid op het spoor komt in het gedrang door gebrekkig onderhoud. Er zijn te weinig bekwame onderhoudsmonteurs. Een woordvoerder van FNV Bondgenoten bevestigt donderdag een artikel hierover in het Nederlands Dagblad.

De bond hield een enquête onder 1200 spoorwerkers.

Ruim de helft van de ondervraagden zegt dat er te weinig mensen zijn om het onderhoud aan wissels, rails en dwarsliggers goed te doen.

Veel deskundige onderhoudswerkers hebben een andere baan gezocht omdat er steeds meer 's nachts en in het weekeinde gewerkt moet worden. Daar hebben ze geen zin in. Hun vervangers zijn meestal ingehuurde krachten zonder 'spoorkennis'.

Volgens FNV Bondgenoten loopt vooral bij de treinknoopunten Utrecht en Amsterdam de kwaliteit van het spoor terug door gebrekkig onderhoud.

Omdat daar zoveel treinen rijden is het vaak lastig om onderhoud te doen. Maar ook in andere regio's is het lastig om onderhoud te doen op het steeds drukker gebruikte spoorwegnet.

Volgens FNV Bondgenoten probeert spoorbeheerder ProRail de kosten van het spooronderhoud over de totale levensduur van het spoor te minimaliseren. ProRail wijst in een reactie met klem de twijfels over de kwaliteit, veiligheid en de stand van onderhoud van de hand.

De spoorbeheerder erkent dat er een spanning is tussen de capaciteit voor het rijden van treinen en onderhoud. Bovendien kan door nieuwe technieken in kortere tijd meer onderhoud worden gedaan.
nu/nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
Ik had zojuist (18.31 op HS geloof ik) een VIRM-4 als sneltrein richting Dordt. Ziet er netjes uit. Simpele, maar rustige en nette kleurstelling van binnen. Hij glijdt soepel over het spoor, de airco blaast zachtjes koele lucht binnen en met die harde stoelen valt het alleszins mee. Plusje voor de NS.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Maandje in Australië geweest en net weer terug. Tijdens de trip heb ik ook een stukkie trein gereist, met The Ghan van Darwin naar Alice Springs. Dit stuk spoor ligt er sinds 2004 en sindsdien tuft de trein van Adelaide via Alice Springs naar Darwin. Het stuk vanaf Adelaide bestaat al sinds 1911 maar deze heb ik niet gedaan (omdat die al volgeboekt was en ook wel een beetje om de kosten). De reis duurde 23 uur (1420 km), met een tussenstop van zo'n 4 uur in Katherine. Volgens de dienstregeling was er in de nacht ook nog een stop van een paar uur maar toen lag ik op één oor ;).

Ik had geboekt in de Gold Service, in een eigen cabine. Overdag een stoel en 's avonds tijdens het diner werd dit omgebouwd tot bed. In de éénpersoons cabine lag je dan voor het raam zodat je in het donker mooi naar buiten kon kijken. Je ziet nog best veel 's nachts langs de spoorlijn midden in niemandsland. Er branden tig kampvuren bijvoorbeeld en ook zag je af en toe wel dieren lopen die de uitdaging met de trein wel aan wilden gaan getuige de vele dode dieren langs het spoor. Of de reis het bedrag waard was... het was in ieder geval een heel leuke reis en weer eens heel iets anders dan treinen door Europa. Ook de trein op zich en de service (eten e.d.) was prima en zat uiteraard bij het bedrag in. Volgende keer als ik er weer ben (jaartje of twee wachten denk ik) ben ik van plan een stuk (of geheel) met de Indian Pacific te gaan, van Perth naar Sydney.

Paar pics... het was niet echt mogelijk om de hele trein op de plaat te zetten. Ding was rond de 700 meter lang en in een rechte lijn op mama aarde is het dan lastig om de trein in zijn geheel te pakken. Ze houden wel van lange treinen daar trouwens, zag goederentreinen rijden met 3 locs en 120+ wagens erachter vol met bijvoorbeeld containers.

Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2430_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2492_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2429_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2431_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2493_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2496_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2497_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2407_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2411_t.JPG
Afbeeldingslocatie: http://bastien.koekie.net/pics/got/ghan/IMG_2517_t.JPG

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ziet er netjes uit idd, The Ghan is ook een van de bekendere zeer-lange-afstands trajecten.

Maar 700 meter en 120+ wagons is nog niks. Check dit filmpje eens, 682 wagons volgeladen met ijzererts, totaal gewicht 100.000 ton, totale lengte van bijna 7.5 km en 8 gigantische diesellocs. Toevallig ook in Australië :)

http://www.youtube.com/wa...suNWjRaAo&feature=related

Ik zou niet graag staan wachten als dat ding een spoorwegovergang overgaat ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 23-10-2008 21:21 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

IJnte schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:56:
Je bent weer op weg naar je hoorcollege van 14:00 in Antwerpen :?
nee, was op weg naar mijn hoorco van 15.30 in Utrecht, maar had nog een gastcollege om 14.30 ook in Utrecht ;)

Heerlijk internet op NS stations! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
wildhagen schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:18:
Ziet er netjes uit idd, The Ghan is ook een van de bekendere zeer-lange-afstands trajecten.

Maar 700 meter en 120+ wagons is nog niks. Check dit filmpje eens, 682 wagons volgeladen met ijzererts, totaal gewicht 100.000 ton, totale lengte van bijna 7.5 km en 8 gigantische diesellocs. Toevallig ook in Australië :)

Monsterlijk. :o Stel nou dat zo een ding gaat optrekken. Dan moeten de eerste wagons behoorlijk wat krachten weerstaan.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-09 20:18
HawVer schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 08:46:
[...]

Monsterlijk. :o Stel nou dat zo een ding gaat optrekken. Dan moeten de eerste wagons behoorlijk wat krachten weerstaan.
Ze hebben de loc's gelijk verdeelt over de trein dus dat zal wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

en dan nog, wagons zijn bestwel stevig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja maar een ketting is slechts zo sterk als de zwakste schakel, de koppeling dus. Geen idee hoe ze dat daar doen maar als ik me niet vergis zijn zware ertstreinen hier in Nederland voorzien van automatische koppelingen, vandaar die koppelwagens. Geen idee of het nog zo is though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

wildhagen schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 21:18:

Wow :o

Dan te bedenken dat die 7.5 km lange trein wordt bestuurd door 1 persoon (aldus de comment bij het filmpje). Lijkt me wel vet om dat ding in beweging te zetten :)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Over lange treinen gesproken:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008574.jpg
Tja, alles is relatief. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Rode kar 6405 is nu op weg naar Venlo en gaat daar SLeTje 2601 aan de haak slaan en naar Amersfoort overbrengen. Maandag as. staat VIRM4 9565 op de rol, tevens hoepelt die dag wat SGM II op. Soortgenoten keren als SGMm II op woensdag as. terug.

[ Voor 41% gewijzigd door Luke! op 25-10-2008 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Deutsche Bahn roept hogesnelheidstreinen terug

BERLIJN - De Duitse spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn roept bijna alle ICE-T hogesnelheidstreinen terug. De Duitse krant Die Welt meldde zaterdag dat de veiligheid van de circa zeventig treinen niet gewaarborgd kan worden.

Het besluit volgt op de ontsporing van een ICE-trein bij het station van Keulen enkele maanden geleden. Een van de assen onder de trein bleek te zijn gebroken.

Bij het onderzoek naar de oorzaak van de asbreuk kreeg Deutsche Bahn echter onvoldoende medewerking van Siemens, Alstom en Bombardier, de bedrijven die de trein produceren, aldus de directeur van Deutsche Bahn.

Het bedrijf vreest dat de massale operatie zorgt voor grote hinder op de hogesnelheidslijnen in Duitsland. ICE-T is het nieuwste type van de InterCity Express (ICE), de hogesnelheidstreinen in Duitsland.
bron

Dat wil je idd niet, op hoge snelheid assen die met pensioen gaan :X Wel raar dat de fabrikanten blijkbaar er niets van willen weten? Zeker wat te verbergen ;)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Als ik goed begrijp zijn er dus nu 3 SLT's in NL?
1 viertje en 2 zesjes?

Al bekend waneer de instroom van de nieuwe SLT's gaat komen, of gaat die nu beginnen dan?
SLT-tje 2601 was wegens garantiewerkzaamheden even het land uit,a als ik goed begrijp?

[ Voor 0% gewijzigd door AW_Bos op 26-10-2008 15:12 . Reden: 4 is geen 3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Eén vier en twee zessen inderdaad; de inzet in de reizigersdienst staat gepland met ingang van de nieuwe dienstregeling zoals je al zo vaak is het verteld. En wat heet "garantiewerk", deze periode terugkeer voor aanpassingen was al op voorhand gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ariën Clay schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 15:09:
Als ik goed begrijp zijn er dus nu 3 SLT's in NL?
1 viertje en 2 zesjes?

Al bekend waneer de instroom van de nieuwe SLT's gaat komen, of gaat die nu beginnen dan?
SLT-tje 2601 was wegens garantiewerkzaamheden even het land uit,a als ik goed begrijp?
erhm, 2 viertjes en 2 zesjes ;) (2401+2402 en 2601+2602). 4 dus in totaal :)
Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:41:
Mja maar een ketting is slechts zo sterk als de zwakste schakel, de koppeling dus. Geen idee hoe ze dat daar doen maar als ik me niet vergis zijn zware ertstreinen hier in Nederland voorzien van automatische koppelingen, vandaar die koppelwagens. Geen idee of het nog zo is though.
Ik weet even niet welke ertstreinen je bedoeld, ik heb ze in nederland nog nooit met koppelwagens zien rijden (niet recent iig :P). In Duitsland komt het wel voor weet ik :).

Voor zover ik uit de geschiedenisboeken weet reden ze in het verleden met zware ertstreinen ook niet met AK, diverse foto's van 2x 2200 + 1600 heb ik zonder koppelwagens gezien.

[ Voor 47% gewijzigd door SleutelMan op 26-10-2008 16:22 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 16:19:
[...]
erhm, 2 viertjes en 2 zesjes ;) (2401+2402 en 2601+2602). 4 dus in totaal :)
Nou begin ik ook te twijfelen; ik weet niet of dat tweede viertje inmiddels al terug is in Nederland.
Ik weet even niet welke ertstreinen je bedoeld, ik heb ze in nederland nog nooit met koppelwagens zien rijden (niet recent iig :P). In Duitsland komt het wel voor weet ik :).
In Duitsland rijden de ertstreinen juist niet met koppelwagens, in Nederland wel. Inderdaad rijden hier ook wagens rond die bestaan uit twee star gekoppelde eenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 16:23:
[...]
Nou begin ik ook te twijfelen; ik weet niet of dat tweede viertje inmiddels al terug is in Nederland.

[...]
In Duitsland rijden de ertstreinen juist niet met koppelwagens, in Nederland wel. Inderdaad rijden hier ook wagens rond die bestaan uit twee star gekoppelde eenheden.
Ik bedoelde goederenwagens met AK, niet dus met die koppelwagen (ik had het over het gebruik van AK voor goederenwagens, niet zozeer over die koppelwagens :P).

Over de SLT-viertjes: de 2401 rijd al een tijdje proef-9800 diensten om te kijken of het goed uitpakt, de 2402 stond tot voor kort op Bkd en is vandaag gezien op Utctw :). Dus volgens mij zijn er 2 viertjes in het land :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:21:
[...]

Ik bedoelde goederenwagens met AK, niet dus met die koppelwagen (ik had het over het gebruik van AK voor goederenwagens, niet zozeer over die koppelwagens :P).
De ertssets bestaan integraal uit wagens met AK, daar gaat het toch om? Juist daarom zijn die koppelwagens nodig.
Over de SLT-viertjes: de 2401 rijd al een tijdje proef-9800 diensten om te kijken of het goed uitpakt, de 2402 stond tot voor kort op Bkd en is vandaag gezien op Utctw :). Dus volgens mij zijn er 2 viertjes in het land :P.
Goeie, dan zijn ze inmiddels alle vier terug. Iemand een actueel plaatje van de 2402? Is die brandschadeplek boven de frontruit aan één kant hersteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Brandschade plek? Wat heb ik gemist :o..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Niks?

Saai hier zeg.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008591.jpgRTB V152 met de binnenlandse dozentrein naar Born mocht van Meneer ProFail een kwartier te vroeg rijden en het aanpassen van namen van bedrijven is wel erg kinderachtig bezorgde daarmee wat reizigersrommel enkele minuten vertraging.

Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008595.jpgEn alsof dat nog niet genoeg was mocht SNCFF 5001616 met kolen naar Anglefort niet op de eigen tijd vertrekken van Meneer ProFail door reeds vertraagde andere reizigersrommel terwijl dat mákkelijk had gekund. In Geulle was het licht bij een kwartier vertraging daardoor al een stuk minder... en de dienstregeling van de SNCFF-trein kon ook in de prullenbak maar dat zie je toch niet op de foto. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Fisico op 30-10-2008 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Maar waar kwam die brandschade plek van dan? Tractiemotor overhit ofzo? Of wat dan wel niet?

Gisteren te Gn heb ik rond 10:30 de nieuwste ICMm 4041 gespot.
Het raam op de buitendeuren zag er al helaas gebruikt uit al vol met krassen :'(...

[ Voor 45% gewijzigd door AW_Bos op 28-10-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 18:38:
Maar waar kwam die brandschade plek van dan? Tractiemotor overhit ofzo? Of wat dan wel niet?
Nee, het stel is tegen een gebroken bovenleiding aangereden bij Leidschendam ergens. Boven de frontruit zit/zat daardoor een brandplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ariën Clay schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 18:38:

Gisteren te Gn heb ik rond 10:30 de nieuwste ICMm 4041 gespot.
Het raam op de buitendeuren zag er al helaas gebruikt uit al vol met krassen :'(...
Mmmm, heb de 4041 vandaag ook gezien maar het is me niet opgevallen.
Luccus schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 17:28:
[...]
Goeie, dan zijn ze inmiddels alle vier terug. Iemand een actueel plaatje van de 2402? Is die brandschadeplek boven de frontruit aan één kant hersteld?
Ik heb de afgelopen dagen de 2402 (+2401 + 2602 :P) gezien te Utctw, van enige schade aan de cabinekant (beide kanten) is me niets opgevallen. Het lijkt me ook dat ze dat al wel hebben gerepareerd, er word ook weer mee gereden :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 20:11:
[...]
Ik heb de afgelopen dagen de 2402 (+2401 + 2602 :P) gezien te Utctw, van enige schade aan de cabinekant (beide kanten) is me niets opgevallen. Het lijkt me ook dat ze dat al wel hebben gerepareerd, er word ook weer mee gereden :P.
Dat stel heeft maandenlang met die schade rondgereden, omdat herstel het vervangen van een groot stuk beplating betekende. Juist vanwege de overdracht aan NSR ben ik benieuwd of dat al gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Kom net uit Zwolle... Onderweg naar Amersfoort had iemand voor de trein gesprongen bij Harderwijk... Nou lekker zit je daar dan 3 uur lang in de trein. Treinstellen uit elkaar halen en schoonspuiten heb ik begrepen. Bij zwolle was er al veel politie opzoek naar een persoon. Verbaasd me niks als het die persoon was. Ik kan er nog niets op het nieuws over vinden in ieder geval. Laat je wel even schrikken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 13:59

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

De politie in Zwolle was hier mee bezig (en die zit in Engeland, te wachten op uitlevering naar NL) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Mad Marty op 28-10-2008 22:37 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Mad Marty schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 22:36:
De politie in Zwolle was hier mee bezig (en die zit in Engeland, te wachten op uitlevering naar NL) ;)
Ah duidelijk, was ook beetje vaag liep net station op, kreeg ik eeen foto voorgeschoven of ik hem niet gezien had... ehm nee...
Dus in eerste instantie dacht ik aan een ontsnapte TBS'er oid. Maar nog steeds niet echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na het succes van de eerste NVBS Jongerenmiddag in 2007 (zie http://www.nvbs.com/jongeren/)
organiseert het Jongerenforum dit jaar de eerste NVBS Jongerenrailquiz. Denk jij alles te weten van
sporen & treinen, en ben je jonger dan 30 jaar? Dan is deze quiz iets voor jou! Met meerkeuzevragen,
verdeeld over verschillende rondes, wordt je kennis getest van de spoorwegen nu & vroeger, in
Nederland en daarbuiten.

We houden deze quiz op *zaterdag 15 november* in Arnhem. Het programma loopt van 12:00 tot
(uiterlijk) 17:00. Uiteraard vallen er mooie prijzen te winnen.

Je kunt jezelf, en eventueel enkele vrienden, opgeven per mail via jongeren@nvbs.com.
Mail voor 8 november je naam, adres en leeftijd. De deelnemers worden in
teams van ongeveer 4 personen ingedeeld, waarbij rekening wordt gehouden met
opgegeven voorkeuren voor teamgenoten.

Deelname aan deze quiz is gratis. Ook niet-NVBS-leden zijn van harte welkom.
Dus doe mee!

N.B. Op onze site http://www.nvbs.com/jongeren/ staat nog abusievelijk een begintijd van 13:00,
maar dat wordt nog aangepast.

Hopelijk tot ziens in Arnhem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het valt me de laatste tijd op dat het woord "vertraging" nooit meer gebruikt wordt. In plaats daarvan hoor ik "De intercity naar almelo vertrekt over ongeveer 30 minuten". Ik kan niet zeggen dat ik het zo'n verbetering vind, nu snap ik al helemaal niet meer of ze het over vertraging hebben of over regulier treinverkeer.

Overigens ook zwaar klote dat die intercity uit almelo richting apeldoorn tegenwoordig standaard 3 minuten ofzo te laat aankomt in apeldoorn, waardoor je ook standaard je bus mist :( Ik zou zeggen pas het spul eens aan als je weet dat je toch nooit op tijd komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Nu online
Dat is heel lang zo volgens mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 09:37:
Het valt me de laatste tijd op dat het woord "vertraging" nooit meer gebruikt wordt. In plaats daarvan hoor ik "De intercity naar almelo vertrekt over ongeveer 30 minuten". Ik kan niet zeggen dat ik het zo'n verbetering vind, nu snap ik al helemaal niet meer of ze het over vertraging hebben of over regulier treinverkeer
Wat is het verschil tussen vertraging en regulier treinverkeer? De een is een mogelijke eigenschap van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft er iemand een post over wat er vandaag is gebeurd bij de waal?
Ik moest van vught naar amstel (om 0730) en heb dus via tilburg, breda,dordt, rdam,den haag en schiphol naar a'dam mogen tuffen.

Lees er helemaal niets over online.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Nu online
Op Utrecht repte de omroep over een 'aanvaring met de Waalbrug' ;) Meer info hier of hier bijvoorbeeld :)

[ Voor 68% gewijzigd door Carpento op 29-10-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Zie daar: machinisten met niet alleen een grote bek maar ook met verstand aan het werk en opeens zijn de G2000'en een stuk minder storingsgevoelig.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/data/spoorwegen/groot/008596.jpg
En dat is voorlopig even het laatste actuele plaatje door een HD-crash...

[ Voor 14% gewijzigd door Luke! op 29-10-2008 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 17:59:
Zie daar: machinisten met niet alleen een grote bek maar ook met verstand aan het werk en opeens zijn de G2000'en een stuk minder storingsgevoelig.
[afbeelding]
En dat is voorlopig even het laatste actuele plaatje door een HD-crash...
Jammer Luccus.

Ik zag vandaag trouwens de 2401+2402 rangeren te utctw rond 17.00, ik kon 1 kant van de 2402 goed zien en daar was echt geen schade op te merken. Van de andere kant kan ik dat niet met zekerheid zeggen (en ik heb de komende 2 dagen helaas ook geen tijd om even langs utctw te gaan met een camera :P)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Nederlandse Spoorwegen kunnen maximaal 25 miljoen subsidie tegemoet zien om treinen sneller te kunnen laten rijden. Dat heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer) woensdag toegezegd in overleg met de Tweede Kamer.

Om op vier trajecten de snelheid te kunnen verhogen van 140 naar 160 kilometer per uur is een ander beveiligingssysteem nodig.

Dit kost de NS bijna 50 miljoen aan aanpassing van het materieel. Eurlings heeft nu aangeboden daarvan de helft voor zijn rekening te nemen.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zit me de laatste tijd serieus af te vragen wat er in godshemelsnaam in Brussel loos is.

echt 9 van de 10 treinen die vanuit Brussel midi naar A'dam gaan hebben gewoon een dikke vette vertraging. En standaard is 't echt 22, 23 of 26 minuten en vandaag dan weer 39. Heb echt voor de grap 's geturfd en 23 minuten kwam in de afgelopen 3 weken 6x voor, 22 minuten 5x en 26x 2x en vandaag dan 39 minuten. En ja, die trein heb ik de laatste tijd extreem vaak ja. Maar ik vraag me echt af wat er aan de hand is. Want 't zijn niet alleen de ns treinen vanuit Brussel, maar ook vaak de NMBS treinen én Thalys vanuit die kant.

Vreemd, vreemd. Hij moet daar geloof ik kopmaken maar dan nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De Beneluxtrein moet inderdaad kopmaken in Brussel-Zuid (FBMZ), en die loc reeks 11 van de NMBS is niet al te best meer. En wat bedoel je met de NMBS-treinen? De Benelux wordt gereden met Prio-stammen van de NS, en een loc van de NMBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op woensdag 29 oktober 2008 @ 22:24:
En wat bedoel je met de NMBS-treinen?
Lijkt me duidelijk: de treinen van de NMBS. In de zin van: "ook andere treinen dan de Benelux zijn daar hopeloos". Wer lesen kann ist klar im Vorteil? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet alleen NMBS locs, de Traxx'en zijn van NS hispeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
In die zin dat NMBS verantwoordelijk is voor de tractie en niet NS Hispeed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Omdat daar tot 96 treinen per uur over 6 sporen gejaagd wordt, tijdens drukke momenten gemiddeld 16 treinen per uur per spoor. Er moet maar 1 trein vertraging oplopen en er staan tot 20 treinen in file. Met wat geluk ben je zo door die tunnel en met wat minder geluk komt er gemakkelijk 20 à 30 minuten vertraging erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:22
Da's gewoon onzin. Jarenlang rijdt alles prima op tijd en max 1 a 2x per dag een kleine vertraging. Nu is het meer de regel dan uitzondering dat BNL met +20 rondrijd de gehele dag.

Vanochtend, 7:30 op Roosendaal, was het uit Brussel +5, het laagste wat ik de afgelopen weken gezien heb volgens mij.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen kunnen maximaal 25 miljoen subsidie tegemoet zien om treinen sneller te kunnen laten rijden. Dat heeft minister Camiel Eurlings (Verkeer) woensdag toegezegd in overleg met de Tweede Kamer.

Om op vier trajecten de snelheid te kunnen verhogen van 140 naar 160 kilometer per uur is een ander beveiligingssysteem nodig.

Dit kost de NS bijna 50 miljoen aan aanpassing van het materieel. Eurlings heeft nu aangeboden daarvan de helft voor zijn rekening te nemen. Hij verwacht voor het eind van het jaar antwoord van de NS.

De Europese Commissie stak eerder een stokje voor het goedkopere ATB-beveiligingssysteem voor de snelle treinen. Eurlings beloofde al eerder dat dit de plannen voor snellere treinen niet zou vertragen. Hij gaat ervan uit dat Brussel geen bezwaar heeft tegen het systeem waarop nu wordt ingezet.

Treinen gaan sneller rijden op vier trajecten: Amsterdam-Utrecht, Weesp-Lelystad, Boxtel-Eindhoven en Den Haag-Schiphol.
http://www.nu.nl/news/181..._in_snellere_treinen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hmm, ging lekker daarnet... storing van het alarm in de tunnel tussen Dordrecht en Rotterdam, de trein waar ik in zat (Venlo - Den Haag) werd beperkt tot Breda, waar ik eruit moest.

Sta ik daar op het station, hoor ik het bekende geraas van een reeks 11, dus ik kijk om en de Beneluxtreni komt voorbij rijden. Dat was best gaaf.

Verder een hoop verdwaasde reizigers, eentje wilde in de trein stappen waar ik net uitstapte, toen ik hem zei dat die trein in Breda zou blijven, keek hij me verbaasd aan: "Huh, deze gaat toch naar Roosendaal?"... op de CTA stond duidelijk "Niet instappen". Ook een aantal treinen kwamen te vervallen, of vertrokken van andere sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Kortom geldverspilling. Laten ze nu dat geld maar steken in goed onderhoud en meer treinen dan in het (naar mijn mening) zinloos versnellen van treinen die al snel genoeg gaan. Aansluitingen in de randstad zijn toch niet zo slecht geloof ik? :P. Dit is gewoon weer goedkoop scoren...

(en met de technische implementatie gaan ze ook de Europese regels dwarszitten, namelijk (neem ik aan) met ATB-NG bakens zoals al gebeurd is op Hoofddorp-Amsterdam zuid) wat de europese regels wat betreft nieuwe beveiligingssystemen overtreed). Bovendien moeten dan ook de ATB installaties van een aantal treinen worden aangepast wat de materieelinzet beperkt of de ene trein kan wel 160 en de andere niet.... Enz. Enz.)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alex) schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 19:39:
Hmm, ging lekker daarnet... storing van het alarm in de tunnel tussen Dordrecht en Rotterdam, de trein waar ik in zat (Venlo - Den Haag) werd beperkt tot Breda, waar ik eruit moest.

[...]
Opvallend, dat was vorige week maandag ook, al kan het natuurlijk zijn dat het niet dezelfde 'tunnel' was (overbouwing bij Barendrecht of de tunnel in Rotterdam). Ik ben benieuwd hoe dat zit. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2008 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Mee eens.

Even een kleine berekening:
Amsterdam->Utrecht is ongeveer 40 km

Ik ga er even vanuit dat een trein direct op snelheid is en geen tussenstops heeft.
Snelheid 140 km/u -> 17 minuten
Snelheid 160 km/u -> 15 minuten
Als ik het optrekken en afremmen er bij optel is het onderlinge verschil nog iets kleiner.

Ik denk dat ze die 50 miljoen beter ergens anders in kunnen steken. Die 2 minuten verschil is te verwaarlozen i.v.m. de vertragingen. Besteed het liever daaraan!

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Onbekend schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:55:
Ik denk dat ze die 50 miljoen beter ergens anders in kunnen steken. Die 2 minuten verschil is te verwaarlozen i.v.m. de vertragingen. Besteed het liever daaraan!
Ja, blablabla. :O
SleutelMan schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:31:
[...]
(en met de technische implementatie gaan ze ook de Europese regels dwarszitten, namelijk (neem ik aan) met ATB-NG bakens zoals al gebeurd is op Hoofddorp-Amsterdam zuid) wat de europese regels wat betreft nieuwe beveiligingssystemen overtreed). Bovendien moeten dan ook de ATB installaties van een aantal treinen worden aangepast wat de materieelinzet beperkt of de ene trein kan wel 160 en de andere niet.... Enz. Enz.)
Nee dus, want dat was juist het oorspronkelijke plan wat werd afgekeurd.

[ Voor 51% gewijzigd door Luke! op 30-10-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Hoezo blabla?
Het primaire doel is dat de treinen iets sneller gaan rijden.
Dat je daarvoor het huidige beveiligingssysteem moet aanpassen is dan bijzaak.

Als je zegt dat er 50 miljoen zal worden gebruikt om het huidige beveiligingssysteem te verbeteren is het een ander verhaal, en dat juich ik dan toe. Maar doe dat dan niet onder het mom van snellere treinen want daar hebben we niets aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit het bericht kan ik niet opmaken of er voor die 50 mln euro nu ERTMS aangelegd wordt of niet. Maar zo ja vind ik het een goede ontwikkeling want dan kan dit wel eens een reden zijn om het snel in heel NL in te voeren (alleen op de BR gaat niet werken natuurlijk). Even pijn lijden dan, maar daarna kunnen alle treinen op alle routes rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Verwijderd schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 20:49:
[...]

Opvallend, dat was vorige week maandag ook, al kan het natuurlijk zijn dat het niet dezelfde 'tunnel' was (overbouwing bij Barendrecht of de tunnel in Rotterdam). Ik ben benieuwd hoe dat zit. :)
Het was inderdaad een incident bij Barendrecht. Vanaf de andere kant werd er tot R'dam Lombardijen gereden ("beperkt treinverkeer" = geen treinverkeer).
In deze aanvraag heeft u verklaard dat u op 30 oktober 2008 met geplande vertrektijd 17.58 uur een vertraging van tussen de 30 en 60 minuten heeft gehad op het traject tussen Rotterdam Centraal en Leiden Centraal. De eventuele terugbetaling zal plaatsvinden op rekeningnummer...

[ Voor 24% gewijzigd door Arnout op 30-10-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:22:
[...]
Ja, blablabla. :O

[...]
Nee dus, want dat was juist het oorspronkelijke plan wat werd afgekeurd.
Er word op diverse plaatsen gesproken van het 'oplappen van het huidige beveiligingssysteem' m.a.w. dus niet ERMTS want dat is een compleet nieuw systeem (en ERMTS in de treinen en op 4 baanvakken voor 30 miljoen is wel een erg koopje :P). Dus word er toch aan de ATB gesleuteld lijkt mij...

Ik citeer even wat dingen uit de krant (journalistieke blunders/scoops voorbehouden natuurlijk):
Den Haag Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil eind dit jaar op vier trajecten de treinen sneller (van 140 naar 160 kilometer per uur) laten rijden. Zónder dat hij daar bij Europese toestemming voor gaat vragen.

[...]

Maar Europa wil niet dat oude systemen worden opgelapt om dit mogelijk te maken. Deze zomer bracht de Europese Commissie nog een negatief advies uit over Nederlands snelletreinenplan. Uiteindelijk moet in heel Europa namelijk één systeem liggen maar dat jaren duren. Bovendien is dat systeem (al ingevoerd bij de HSL) vooralsnog duur. Met wat oplapmiddelen van het oude systeem kunnen de treinen al vlug en voor de gereserveerde 30 miljoen euro sneller rijden.
Bron: de Volkskrant van vandaag.

Ik neem de krant altijd met een tikkeltje zout met dit soort berichten. Ik heb van VenW (dagelijkse nieuwsbrief) nog niets erover gezien, zal de komende dagen eens kijken....

[ Voor 56% gewijzigd door SleutelMan op 30-10-2008 21:45 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Daar staat dus dat met "oplapmiddelen" een en ander snel mogelijk is, maar dat de EU dat niet wil. Er wordt niet gezegd dat toch is besloten voor "oplapmiddelen" te kiezen.
Onbekend schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 21:33:
[...]

Hoezo blabla?
Het primaire doel is dat de treinen iets sneller gaan rijden.
Dat je daarvoor het huidige beveiligingssysteem moet aanpassen is dan bijzaak.
Omdat je komt met "steek het geld in het verminderen van vertraging". Dat is net zo onnozel als "steek het geld in het oplossen van de files"; het is inhoudsloos. Hoe zie je dat voor je? 10 miljoen en reizigers stappen sneller in, nog eens tien miljoen en bij PRail kijken ze geen DVD's meer tijdens het werk?

Vertragingen voorkom je deels door het creëeren van meer capaciteit op het spoor en juist daarin wordt heel veel geïnvesteerd. Het verhogen van de maximumsnelheid op diverse baanvakken heeft hetzelfde doel; gelijktijdig kunnen daarmee reistijden verkort worden.

[ Voor 71% gewijzigd door Luke! op 30-10-2008 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Het verminderen van de vertraging was algemeen bedoeld, want ik ben van mening dat met het verhogen van de snelheid nauwelijks extra capaciteit ontstaat.
Ik denk dat als je het geld besteed aan de stabiliteit van het leiden van het treinverkeer en een backupsysteem voor de bediening van de wissels en seinen dat het aantal vertragingen meer afneemt.

Reizigers zullen zeker niet sneller instappen, en daar valt dus (helaas) geen tijd mee te winnen.

offtopic:
Ook denk ik dat je met meer wegen de bestaande files niet oplost maar juist verplaatst of zelfs verergert omdat je dan meer knooppunten krijgt die ook nog eens complexer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:07:
Daar staat dus dat met "oplapmiddelen" een en ander snel mogelijk is, maar dat de EU dat niet wil. Er wordt niet gezegd dat toch is besloten voor "oplapmiddelen" te kiezen.

[...]
lees eens wat er boven staat ;) : [...]laten rijden. Zónder dat hij daar bij Europa toestemming voor gaat vragen.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:58:
[...]

lees eens wat er boven staat ;) : [...]laten rijden. Zónder dat hij daar bij Europa toestemming voor gaat vragen.
Leuk en aardig, maar dat betekent niet dat er dús losse bakens als uitbreiding van de ATB-functionaliteit geplaatst gaan worden.
Onbekend schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 22:39:
Ik denk dat als je het geld besteed aan de stabiliteit van het leiden van het treinverkeer en een backupsysteem voor de bediening van de wissels en seinen dat het aantal vertragingen meer afneemt.
Dat is recentelijk reeds gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Luccus schreef op donderdag 30 oktober 2008 @ 23:20:
[...]
Leuk en aardig, maar dat betekent niet dat er dús losse bakens als uitbreiding van de ATB-functionaliteit geplaatst gaan worden.

[...]
Dat is recentelijk reeds gerealiseerd.
Ik zeg ook niet dat die oplossing word gekozen, maar dat er dus wel aan het huidige systeem gaat worden gesleuteld (wat Eurlings betreft) (volgens de EU is de enige mogelijkheid ECTS). Maar goed, we zien wel hoe dit afloopt... :P

Edit: even een quote van Somda (broek53) die de boel nogal verheldert:
Nou, met die 140 ligt het net een streepje anders dan veelal gedacht wordt. Alle ATB-codes geven een bepaalde maximale snelheid weer, 40, 60, 80 en 130. Maar de code die in de cabine vertaald wordt als "groen", controleert NIET de maximum te rijden snelheid. Dat klinkt vreemd, maar het is zo. Dat het materieel in zo'n geval niet veel sneller dan 140 km/h kan rijden, komt dan ook NIET omdat de ATB-baancode dat verhindert, maar omdat de snelheidsmeters van het materieel zelf aan de ATB gekoppeld zijn, zodanig dat de ATB inderdaad ingrijpt als het harder gaat dan 140. Als je die koppeling anders maakt, kan het materieel met dezelfde ATB-code groen (die dus in feit betekent: geen maximumsnelheid) 160 of 180 of 200 km/h rijden. Daarvan is gebruik gemaakt om de Thalys PBA-stellen op de Shiphollijn 160 km/h te kunnen laten rijden (let wel: de Thalys PBKA-stellen rijden met een nieuwere ATB-versie op bakens die 160 toelaten, maar de PBA hebben dat dus niet).
Hier schuilt nu meteen het discussiepunt: de Thalys PBA kan hierdoor OVERAL 160 km/h rijden waar ATB-code "groen" gegeven wordt, oftewel overal waar de baanvaksnelheid 140 is. Voor de beperkte groep Thalys PBA wilde IVW dat nog wel toestaan, maar voor elk ander materieel niet, zelfs niet voor de Benelux.

[ Voor 56% gewijzigd door SleutelMan op 31-10-2008 07:48 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
En sinds eergisteren heeft ACTS als oudste Nederlandse spoorgoederenvervoerder sinds de privatisering de beschikking over een 189'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:54
Over een paar jaar hebben we nog een tracject waar 160 dan is toegestaan: de Hanzelijn... volgens mij gaat de aanleg tot nu toe voorspoedig.

Doe maar een onsje meer...

Pagina: 1 ... 17 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.