Nou, ik heb de M800 al een weekje in handen.
Voor de geschiedenis, ik ben er een die al met Jornada's (560) inclusief Wireless kaartjes aan het pielen was en kom nu van een 2 jaar liefdesrelatie met de
HTC Wizard. Het telefoon gedeelte is van ondergeschikt belang in mijn geval. De grootste toepassing vormt toch veelal mobiel Internet en de typische PPC programmaatjes.
Mijn vergelijking is met name gebaseerd op de HTC Wizard die inmiddels al een aantal jaartjes oud is.
Wat zijn de dingen die mij opvallen aan de M800:
• geen beschermingsrandje bij het raampje van de camera (ga ik een rubbertje voor regelen zodat als je 'm op de tafel legt, niet direct het camera glaasje op tafel schuurt)
• camera is niet beter dan de HTC, ook al is de resolutie hoger. Een ding is zeker, je neemt deze telefoon zeer zeker niet voor de camera kwaliteiten, want die zijn HTC ouderwets bagger in termen van bruikbare kwaliteit
• de resolutie voor opname voor video is iets groter. Bij hoge kwaliteit (320x240 HQ setting) is de opname allesbehalve vloeiend. Met MQ is het ietsje beter, LQ wordt te blokkerig. De resolutie lager schakelen kan ook, maar dan wordt het wel weer errug klein. Ik vind dit niet echt veel opgeschoten sinds 2 jaar tijd. Ook kan ik alleen maar 3GP als formaat kiezen, dat is niet voor iedereen zomaar af te spelen
• het beeldscherm..

Het beeldscherm is
DE REDEN om dit toestel aan te schaffen als je een hardcore user bent van zaken die intensief het beeldscherm gebruiken (mobiel Internetten dus, maar ook als je veel met teksten werkt (lezen e.d.)). Veel, veel scherper dan wat ik gewend was, en in superkleine letters kan ik nog steeds hele websites doorlezen, tenzij er echt veel licht in de omgeving is (zonnige dagen zoals nu)
• GPS zit standaard aan boord. Ik heb nog nooit GPS gehad noch navigatie, dus de ontdekking en het spelen met Tom Tom 6 zijn een nieuwe ervaring voor mij. Voordeel: alles is aan boord. Nadeel: kan ik iets vinden om het opgeladen te houden in de auto bij een lange vakantierit?
• de ervaring met opladen is nog pril. Wat ik er van heb meegekregen is dat laden via USB een zaak van geduld is. Waar de Wizard vrij goed op peil te houden was met USB laden, gaat het met de M800 eigenlijk alleen fatsoenlijk met de echte oplader op netstroom. Dat schept geen vertrouwen voor opladen in de auto via de aansteker.
• het zal vast aan mijn abonnement liggen bij T-Mobile, maar de beloofde knop voor videobellen in het telefoonprogramma blijft bij mij achterwege. Ik heb de camera aan de voorkant nog geen een keer kunnen testen/proberen. Er is simpelweg geen software waarmee ik dat ding kan proberen

• het laden en scrollen in webpagina's gaat een stuk sneller dan met de Wizard (fervent gebruiker van Opera 8.65 met tabbed windows). Wees gerust, het is nog steeds een zaak van schoon geduld
Irritante zaken zijn er zeer zeker:
• het uitklaptoetsenbord van de Wizard kent ruimte tussen (i) de toetsen zelf en (ii) het toetsenbord en het bovengedeelde (het scherm). De toetsen van de M800 liggen dicht bij elkaar. Dat maakt het tikken iets lastiger. Wellicht dat de toetsen nog wat stug zijn. Een belangrijke beperking is de vrij kleine spatietoets. Ik moet mijn toch beweeglijke handen in een kramp trekken om met de gebruikelijke rechterhand een spatie te geven. Nog niet aan gewend. Je nagels schrapen geregeld de rand van het bovengedeelte (met daarin het scherm) omdat de ruimte tussen toetsenbord en bovengedeelte vrij krap is. Dat was met de Wizard echt prettiger (ruimte tussen de toetsen zelf en ruimte tussen toetsenbord en het scherm). Daarnaast kent de M800 geen menutoetsen op het toetsenbord, je moet dus het scherm aantoetsen voor menuopties tijdens het tikken. Geen ramp, maar net iets lastiger met one-hand operation als je in de tram staat, jezelf vastklampend aan de paal met je Nerd uitstraling omdat je al reizende Tweakers.net bij aan het houden bent
• de knop voor aan/uit is wat lastig te bedienen. Bij de Wizard zat hij op een plek waarbij het makkelijk met een hand te bedienen was en met gevoel. Hetzelfde geldt voor de camera knop. Je schuift bijna het toetsenbord uit als je simpelweg de camera knop in wilt drukken.
• de FM Radio is bagger onprecies (springt zo van 88.x naar 108.0) en kan allen via de headphones afspelen, niet via de speaker.
To do:
• ik keek veel fimpjes met de Wizard, klein gemaakt met
PocketDivXEncoder (must have). Ik ga nog hogere resoluties testen met de M800 (alhoewel ik niets te klagen had met de Wizard op dit punt, 320x zoveel is echt prima op dat soort kleine schermen, zolang je geluid maar in orde is).
• WifiFofum loopt niet met de M800 (040 030 ROM o.i.d). Jammer, want met de ingebouwde GPS hoopte ik op wat vuurwerk
• flitspalen en voices toevoegen aan Tom Tom, maar dat is een ander onderwerp
• een fatsoenlijke theme ontdekken, want het rood van de standaard theme is wel errug rood.
Eindresultaat van de switch van Wizard naar M800:
• geen verbetering camera/video opname
• toetsenbord waarschijnlijk een mindere ervaring dan met de Wizard
• daarentegen minder oponthoud en vervelende focus issues (tikken terwijl de tekst niet meer in het invulvlak komt) bij Internetten als met de Wizard
• vooruitgang met GPS aan boord
• scherm is super, super en nog eens super
• al met al zeer tevreden over de vooruitgang t.o.v. de Wizard (Internetten bestaat voor het grootste gedeelte uit lezen, waarbij het scherm dus zeer veel uitmaakt).
Al met al een uitgebreid verhaal geworden