Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 20:27
Ik heb even contact gehad met jmachiels. Hij heeft zoals hij zelf al in dit topic aangaf de BT-q1000X gekocht. Ik heb hem gevraagd of hij wilde meten hoe snel het geheugen vol raakt. Dat heeft hij gedaan, en daar ben ik best van geschrokken: na 11 uur iedere 3 seconden loggen zit het geheugen voor 10% vol.

Daar ga ik dus nooit drie en een halve week mee doorkomen. Betaalbare trackers met een flinke sloot geheugen aan boord lijken niet te bestaan, dus moet ik op zoek naar een alternatief. Heeft er hier iemand ervaring met tracken en het via bluetooth kopieeren van de data naar een Windows Mobile telefoon? Ik wil dus niet mijn telefoon gebruiken om te tracken en de tracker als GPS muis, ik wil puur (bijvoorbeeld) elke avond de data naar mijn telefoon overzetten. Ik ben benieuwd hoe dit werkt. Is er speciale software voor nodig? En welke trackers werken met die software?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:18
Heb je dit topic eigenlijk wel al eens gelezen? :?

Ik heb hier al minstens 20x verteld dat dat via BT747 een fluitje van een cent is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 16:46
Kijk eens naar de Amod AGL3080, mijn GPS logger, volgens de handleiding moet hij zelfs 3,833 uur, wat neerkomt op 150 dagen (continu!) kunnen recorden (update interval van 10 seconden met enkel RMC data). Echter gaan de 3 aaa batterijen niet zo lang mee ;).

Ik zal hem vannacht even aanzetten, kijken hoever hij komt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Fire69 schreef op maandag 02 maart 2009 @ 21:45:
Heb je dit topic eigenlijk wel al eens gelezen? :?

Ik heb hier al minstens 20x verteld dat dat via BT747 een fluitje van een cent is...
Hmmm, nu zie ik het ook weer. Dat is de pest, ik heb dit hele topic gelezen maar dat is even geleden. Omdat ik op dat moment niet op zoek was naar wat ik nu vraag is het blijkbaar niet blijven hangen.

Excuus :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de pricewatch: Qstarz BT-Q1000X óf de pricewatch: Qstarz Qstarz BT-Q818X. Volgens mij (en de specs die ik kan vinden) is het enige verschil tussen de twee de batterijduur en de opslagcapaciteit. Als ik toch iedere avond naar Windows Mobile ga kopieeren met BT747 (bedankt Fire69 ;) ) zou ik dus net zo goed voor de goedkoopste kunnen gaan (batterijduur is niet zo'n issue voor mij).

Of zie ik iets over het hoofd?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ook kan is een normaal gps-apparaat halen, bijvoorbeeld een van de modelen van garmon. Zorg dat je er een hebt met een extern geheugenslot voor sd(mini)-kaartjes heb. Daarop kan je dan weggschijven (zover het internet daarop een definitief antwoord geeft. Uiteindelijk kan je zo een onbeperkt log bijhouden. Daarnaast is de accuduur van dde garmins om een onduidelijke reden een stuk beter dan de meeste gps-loggers.

Denk dat dit mijn oplossing gaat worden. Ook omdat ik dan weer met een apparaat minder aan het wandelen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Is dat niet een stuk duurder?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
posttoast schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 19:08:
[...]
Volgens mij (en de specs die ik kan vinden) is het enige verschil tussen de twee de batterijduur en de opslagcapaciteit. Als ik toch iedere avond naar Windows Mobile ga kopieeren met BT747 (bedankt Fire69 ;) ) zou ik dus net zo goed voor de goedkoopste kunnen gaan (batterijduur is niet zo'n issue voor mij).

Of zie ik iets over het hoofd?
Graag gedaan :P

Waarom zou je trouwens elke avond moeten gaan kopieren? :?
Je zegt hier zelf dat bij 3sec loggen je na 12u 10% van je geheugen gebruikt.
Stel dat jij inderdaad ook 12u gaat loggen, dan kom je al 10 dagen toe.
Als je je log-interval op 10sec zet, kom je dan dus al 3x verder. En 10sec lijkt me echt wel geen probleem te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Goed punt. Elke 10 seconden is inderdaad wel prima natuurlijk. Ik ben eruit: ik ga voor de Q1000X :) Ik zal hem dan wel af en toe (maar niet elke avond) leegtrekken met mijn mobieltje. Dan kan ik direct, als ik ergens ben met WiFi ontvangst, alles naar huis FTPen.

Moet ik wel even checken of ie snel leverbaar is, bij CoolBlue stond er "binnenkort leverbaar". Morgen maar even bellen!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mja, simpelweg nee. Afhankelijk van het model dat je van Garmin neemt ben je tussen de 130-160 pond kwijt (weet alleen de engelse prijzen, en afhankelijk of je ook een electronisch kompas wilt). Daarnaast een sd, kaartje.

Moet ik daarentegen een GPS halen, dan ben ik daaraan 70 pond kwijt (simpel model, geeft coordinaten, goed genoeg voor het trekken wat ik doe). Dan moet ik nog een geotagger hebben (laat die eens rond de 100 pond zij, zijn ze in Engeland). Dan ben ik net zoveel geld kwijt. Maar moet ik alsnog een oplossing gaan vinden om mijn geotagger te kunnen leggen in de middle of nowhere. Daarnaast sjouw ik dan met meer batterijen (want twee apparaten) en met veel meer gewicht (2 gps'en en een apparaat om het geotag-ding op te legen).

Simpelweg. Het scheelt mij gewicht, geld (nadeel van alo die geotag apparaten van rond de 100 pond nooit op een geheugenkaart kunnen wegschrijven en dus heb ik een laptop/pda nodig om ze te legen). Eigenlijk is het gewicht, en de lange onafhankelijkheid van de Garwin Vista HXc de doorslaggevende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp je alternatief voor de Garmin niet?
Waarom bestaat dat uit 2 stukken? Een gps en een geotagger? Wat bedoel je daarmee? :?

[edit]
Heb je ook even een link waar je dat ding voor 160£ kan kopen? Want bij Coolblue kost hij 265€, da's bijna 100€ meer dan wat jij betaald...
Mijn pa zou wel zo eentje willen voor op de fiets denk ik :)

[ Voor 39% gewijzigd door Fire69 op 04-03-2009 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 07:29:
Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp je alternatief voor de Garmin niet?
Waarom bestaat dat uit 2 stukken? Een gps en een geotagger? Wat bedoel je daarmee? :?

[edit]
Heb je ook even een link waar je dat ding voor 160£ kan kopen? Want bij Coolblue kost hij 265€, da's bijna 100€ meer dan wat jij betaald...
Mijn pa zou wel zo eentje willen voor op de fiets denk ik :)
Het alternatief van de Garmin, die zowle gps is en geotaged, zijn twee (drie) losse apparaten. Namelijk een simpele Garwin GPs, die niet kan geotaggen, maar wel de coordinaten geeft (voor navigatie doeleinde), Daarnaast heb ik dan een geotagger, die de coordinaten opslaat zodat ik ze later kan terugzien. En een apparaat wat de geotagger op reis kan leeghalen, zodat ik langer dan een paar dagen met dat ding doe.

Daarentegen is de Garmin eTrex Vista HCx Handheld GPS, een wat duurdere gps, die kan geotaggen op een sd-kaart. Afhankelijk van de grote van je sd0kaart kan je langer taggen. De prijs van 160 pond is amazon engeland: linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ok, maar het geotaggen waarover dit topic gaat is niet hetzelfde als waar jij op doelt.
Wij hebben helemaal geen toestel nodig waarop we kunnen zien waar me momenteel zijn, de locatie moet gewoon opgeslaan worden zodat we die later met de genomen foto's kunnen linken.
Dat scheelt hem dus al een (duur) apparaat.
Een geologger à 60€ en de goedkoopste pda met bluetooth is genoeg.
Trouwens kan Amazon.co.uk niet naar België leveren, dus vrees ik dat je Garmin toch op 265€ komt. Daarvoor heb je ook de door mij genoemde combinatie die toch veelzijdiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Even vet offtoopic, maar misschien wel op het huidige onderwerp aansluitend

De Garmin Vista HcX kost bij komplett.nl gewoon 199 euro en is gewoon een nederlandse site.
Dus komt overeen met die 160 pond. Dus veel goedkoper als jou combinatie

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 04-03-2009 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fire69 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:13:
Ok, maar het geotaggen waarover dit topic gaat is niet hetzelfde als waar jij op doelt.
Wij hebben helemaal geen toestel nodig waarop we kunnen zien waar me momenteel zijn, de locatie moet gewoon opgeslaan worden zodat we die later met de genomen foto's kunnen linken.
Dat scheelt hem dus al een (duur) apparaat.
Een geologger à 60€ en de goedkoopste pda met bluetooth is genoeg.
Trouwens kan Amazon.co.uk niet naar België leveren, dus vrees ik dat je Garmin toch op 265€ komt. Daarvoor heb je ook de door mij genoemde combinatie die toch veelzijdiger is.
Ehm, ik doel op hetzelfde geotaggen als jij en dit topic doelt. Ik wil achteraf mijn fotos kunnen linken aan de coördinaten, waar ik de foto heb genomen. Alleen het voor mij bijkomend voordeel is dat ik zowel mijn navigatie (het onderweg kunnen aflezen), als wel het later kunnen koppelen in een apparaat zit. Wat uiteindelijk goedkoper is.

Daarnaast is een losse geotagger, met een pda nogal altijd duurder dan een apparaat met een sd-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Maar wie heeft het over een aparte PDA?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:06:
Maar wie heeft het over een aparte PDA?
Ehm, ik, eerste post. Is namelijk vaak de enige manier om die geotag-apparaten te kunnen legen zonder een laptop mee te sjouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
OK, ja in dat geval heb je gelijk. Maar dat gaat dus alleen op als je heel lang achter elkaar wilt loggen. Want zoals Fire69 hier zegt kun je met de BT-Q1000X 30 dagen loggen als je 12 uur per dag, iedere 10 seconden logt. En mensen met een Windows Mobile toestel (volgens mij alle toestellen die java-applicaties ondersteunen) kunnen hem ook via BlueTooth daarop legen, met BT747.

Ik heb trouwens contact gehad met CoolBlue om naar het verschil te vragen tussen de BT-Q1000X en de BT-Q818X (behalve de opslagcapaciteit). Dit was hun reactie:
Deze artikelen zijn technisch vrijwel identiek. Het grootste verschil tussen de twee trackers is dat u de gevoeligheid (update rate) van de Qstarz BT-Q818X met een schakelaartje on-the-fly kunt instellen van 1 tot 5 Hz. Dit is handig als u even net wat meer nauwkeurigheid nodig heeft. Bij de BT-Q1000x kan dit alleen softwarematig.
Geen idee of het interessant is om die gevoeligheid tussendoor in te kunnen stellen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
maartend schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 10:47:
Even vet offtoopic, maar misschien wel op het huidige onderwerp aansluitend

De Garmin Vista HcX kost bij komplett.nl gewoon 199 euro en is gewoon een nederlandse site.
Dus komt overeen met die 160 pond. Dus veel goedkoper als jou combinatie
Super!... was mijn eerste reactie. Tot ik zag dat hij bij Komplett.be 219€ kost. :/
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:25:
[...]

Ehm, ik, eerste post. Is namelijk vaak de enige manier om die geotag-apparaten te kunnen elgen zonder een laptop mee te sjouwen.
Zoals posttoast al zegt, kan je met een apparaatje van 60€ al 30 dagen weg.
Als je écht lang wil loggen (of super-accuraat, want voor de meeste mensen niet echt nodig is) kan je inderdaad niet zonder extra apparaat om je logger op te legen.
Tenzij je die Amod (dacht ik neemt), die schrijft wel naar SD'tjes weg. :)
Maar die heeft voor mij wel wat andere nadelen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Is de 818X een logger dan?
Dat is _het_ grote verschil met de 1000X m.i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verdraaid, ik geloof dat je gelijk hebt...

De 1000X gaat het worden dus :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Trails voor de iphone?

Je kunt hiermee gpx bestanden maken en importeren (en naderhand bewerken/punten verwijderen). Hij is voor een paar euro in de appstore te kopen, maar heeft iemand ervaring met hoelang hij het volhoud en hoe accuraat hij is?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Voor de BT747-gebruikers hier:
http://bt747.free.fr/content/

Er was reeds een 'desktop'-versie beschikbaar, J2ME, gewoon Java dus.
Nu is hier ook een auto-update-versie van. Da's wel handig :)

Ik heb net de Development-versie geinstalleerd, daarmee kan je je track direct zien op een map en zo.
Mdeweerd is ook bezig met geotag-functionaliteit in te bouwen. Voorlopig enkel nog jpg, maar ik denk wel dat als het gerequest wordt, dat raw/xmp ook geen probleem kan zijn :)

[edit]
Blijkbaar zit de geotag-functie er al in :P

[ Voor 46% gewijzigd door Fire69 op 08-03-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik doe even 2 posts na elkaar, gewoon omdat ik wil dat deze wat opvalt :P

Voor de mensen die problemen hebben met langer loggen zonder een pc/pda te willen meesleuren:
http://www.visiontac.com/v900_feature.htm

Tadaa, logger met MTK-chipset EN microsd!
Hij heeft ook een Spy-mode waarmee hij 30 dagen zou kunnen loggen zonder opgeladen te moeten worden, maar daar moet ik nog even uitzoeken wat het juist inhoudt. :)
Ook uitzonderlijk, software meegeleverd voor Win, Linux en Mac!

[ Voor 7% gewijzigd door Fire69 op 08-03-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Ziet er mooi uit. Zou niet alles nodig hebben, maar ja, het kan er maar opzitten.

Nu eerst dat 700 ding van mij verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Voor het loggen maakte ik altijd gebruik van m'n telefoon (M600i) in combinatie met een GPS ontvanger. Werkt goed, maar ik vond het toch altijd irritant om als extra stap achteraf de coördinaten te moeten synchroniseren. Onlangs heb ik de GP-1 van Nikon aangeschaft, en moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben. Het is jammer dat je hem via een draad op de camera (in dit geval een D700) moet aansluiten, had liever gezien dat de communicatie gewoon via de flitsvoet gaat waar je hem in schuift. Maar verder is het heerlijk dat de coördinaten direct in de EXIF worden weggeschreven, welvaart +1 ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Welvaart+1?
Eerder Gemak+1, Welvaart-1, nee? Of kost dat ding niet zo heel veel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-09 21:37
Ik zit hier met een SE K770 die redelijk foto's kan schieten. Nu is mijn vraag of de HGE-100 het mogelijk maakt te geotaggen (al dan niet achteraf) en zo niet, wat een andere oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Fire69 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:35:
Ik doe even 2 posts na elkaar, gewoon omdat ik wil dat deze wat opvalt :P

Voor de mensen die problemen hebben met langer loggen zonder een pc/pda te willen meesleuren:
http://www.visiontac.com/v900_feature.htm

Tadaa, logger met MTK-chipset EN microsd!
Hij heeft ook een Spy-mode waarmee hij 30 dagen zou kunnen loggen zonder opgeladen te moeten worden, maar daar moet ik nog even uitzoeken wat het juist inhoudt. :)
Ook uitzonderlijk, software meegeleverd voor Win, Linux en Mac!
Mooi dingetje inderdaard. Ik heb nét de Q1000X besteld, dus het is net te laat :)

Ik ga met die Q1000X dus binnenkort drie en een halve week door de VS reizen, ik zal daarna mijn bevindingen hier posten.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Fire69 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:00:
Welvaart+1?
Eerder Gemak+1, Welvaart-1, nee? Of kost dat ding niet zo heel veel? :)
Mja, wat is veel. Ik heb er €190,- voor betaald. Best wat centen, maar dat vind ik het na 3 shoots al dubbel en dwars waard. Vanuit dat opzicht dus zeker ook welvaart + 1 ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Laatst online: 07-09 06:47
Heb al een beetje zitten googlen;

Wat ik eigenlijk wil is een device waarmee ik de gefietste route kan vast leggen. Liefst niet te groot & als ie qua batterij en logging een dag mee gaat vind ik het al prima. Op zich denk ik dat de Qstarz BT-Q1000 / iBlue 747 hier wel bij past? Of zijn er ook goedkopere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Zoefff schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:38:
[...]

Mja, wat is veel. Ik heb er €190,- voor betaald. Best wat centen, maar dat vind ik het na 3 shoots al dubbel en dwars waard. Vanuit dat opzicht dus zeker ook welvaart + 1 ;)
Als je genoeg shoots doet, kan dat ding zijn prijs wel goedpraten inderdaad.
Bespaart je een hoop post-processing achteraf. :)
Tazzy schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:40:
Heb al een beetje zitten googlen;

Wat ik eigenlijk wil is een device waarmee ik de gefietste route kan vast leggen. Liefst niet te groot & als ie qua batterij en logging een dag mee gaat vind ik het al prima. Op zich denk ik dat de Qstarz BT-Q1000 / iBlue 747 hier wel bij past? Of zijn er ook goedkopere oplossingen?
Je hebt niet echt zware eisen :)
Elke logger zou voor jou in principe wel voldoen.
Fietsen doe je vooral buiten, lijkt me :P , dus de ontvangst zal met een MTK of Sirf wel gelijk zijn.
De meeste loggers halen ook wel minimum 12u op 1 lading, dus dat zal voor met de fiets ook wel genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu enige dagen in het bezit van een Nikon D90 met daarbij behorende GP-1 gps module.
Het duurde de eerste dagen behoorlijk lang op binnenshuis verbinding te krijgen met de satellieten. Maar na een paar keer buiten te zijn geweest met de camera doet hij het nu overal prima.
De data wordt direct in de exif van de foto geplaatst en is in google earth meteen te zien.

Ik heb verder nog geen ervaring met andere programma's e.d. dus ik ga er nog wat mee spelen en uitvogelen. Het belooft veel goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Fire69, thanks!

nu op zoek naar de absoluut goedkoopste dus? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tazzy schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 07:21:
Fire69, thanks!

nu op zoek naar de absoluut goedkoopste dus? :)
Ja, waarom niet. :)
Maar voor je bestelt, kom je hier maar even zeggen welke je zou kiezen.
Dan kunnen wij alsnog zeggen dat het geen goeie keuze is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Heb gisteravond even zitten ebayen voor een holux m241. Er staan er een aantal te koop van iemand in Engeland. Ik heb even geen idee meer waarom ik deze specifiek uitgekozen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Enkele mensen hier hebben dit toestel, en lijken me er toch wel tevreden over. Dus als jij dit wat prijs betreft OK vindt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Laatst online: 12:21
Zoefff schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:57:
Voor het loggen maakte ik altijd gebruik van m'n telefoon (M600i) in combinatie met een GPS ontvanger. Werkt goed, maar ik vond het toch altijd irritant om als extra stap achteraf de coördinaten te moeten synchroniseren. Onlangs heb ik de GP-1 van Nikon aangeschaft, en moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben. Het is jammer dat je hem via een draad op de camera (in dit geval een D700) moet aansluiten, had liever gezien dat de communicatie gewoon via de flitsvoet gaat waar je hem in schuift. Maar verder is het heerlijk dat de coördinaten direct in de EXIF worden weggeschreven, welvaart +1 ;)
Is het niet vervelend dat je dan geen flitser meer kan gebruiken? Of gaat dat wel? Meestal heb je buiten geen flits nodig, maar soms kan het handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Tis proberen, ze staan voor zeg 65 buy now en voor minder bieden (maar das afwachten).
Maar eh naar wat voor merk/type zou ik kunnen kijken wat goedkoper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Myrdhin schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 15:01:
[...]

Is het niet vervelend dat je dan geen flitser meer kan gebruiken? Of gaat dat wel? Meestal heb je buiten geen flits nodig, maar soms kan het handig zijn.
Ja bij mij is dat in ieder geval balen geweest. Ik ging er vanuit dat het gezien de vorm zo ontworpen was, dat de flitser er gewoon voor zou komen te vallen. Maar niet dus. Ik heb de GPS module dus met bijgeleverde clip aan het nekkoord bevestigd. De kabel zit er omheen gedraaid zodat deze niet uitsteekt en zo werkt het nu prima !.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tazzy schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:02:
Tis proberen, ze staan voor zeg 65 buy now en voor minder bieden (maar das afwachten).
Maar eh naar wat voor merk/type zou ik kunnen kijken wat goedkoper is
Ik zou zeggen, leef je eens uit. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Fire69 op 10-03-2009 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
Oeh thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Zo, de Q1000X is binnen.

Eerste ervaringen: software installeren onder Vista x64 is een ramp, ik heb het nog niet aan de praat gekregen. In een virtuele machine met Windows XP had ik meer succes. Ik heb net een rondje met de hond gelopen en gekeken hoe hij dat bijhield. Best redelijk, maar niet zo nauwkeurig als ik verwacht had. Wat ik het vreemdst vond was de altitude: volgens het apparaat liep ik een meter of 60 hoog. Vanaf waar wordt die hoogte berekend?

Morgen gaat hij mee op de fiets naar mijn werk. Binnenkort (waarschijnlijk na mijn reis in de VS) een uitgebreidere review.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Geen idee van waar die hoogte komt, maar vroeger bij mijn Adapt en nu bij mijn iBlue is het alletwee fout.
Bij me thuis hier zit ik steeds op 47m (geen idee of dat klopt), maar als ik 2 straten verder ben, kan ik in eens op 50 of 60m zitten, en ik ben heel zeker dat dat niet klopt. :P

Trouwens, die software dat er bij zat, waarvoor wil je die gebruiken? Om leeg te halen of zo?
Gebruik toch gewoon BT747 man! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ja, ik ga ook zeker BT747 gebruiken. Die kreeg ik alleen óók niet aan de praat op mijn Vista x64. Ik las in de wiki van BT747 dat ik een 32bits versie van de Java Runtime Enviroment moet installeren, maar die heb ik zo snel niet kunnen vinden. Haast enzo :)

Ik heb hem vanmorgen op de fiets meegenomen naar mijn werk (van Den Haag naar Delft), vanavond eens kijken wat hij ervan gemaakt heeft. Grappig trouwens: hij knippert nu nog steeds om aan te geven dat ik een fix heb, terwijl ik niet in de buurt van een raam zit. Ben benieuwd wat dat voor resultaat gaat opleveren.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die hoogte wordt ook gewoon berekend aan de hand van het GPS signaal. Als je genoeg satellieten vangt dan kan je een 3D plaatsbepaling doen, in plaats van enkel een 2D plaatsbepaling. Alleen wil die GPS hoogtebepaling nog al eens behoorlijk onnauwkeurig zijn. Voor de wat geavanceerdere ontvangers van bijvoorbeeld Garmin kan dat geloof ik al 3x zo onnauwkeurig zijn als de 2D positie. En ik kan me dus best voorstellen dat het bij wat eenvoudigere ontvangers zoals in die loggers zit nog erger is.

Dan zit je dus al snel op tientallen meters afwijking. Dus voor hoogteverschillen hier in Nederland tamelijk onbruikbaar, maargoed, dat is ook niet bijster interessant. Als je echter serieus de hoogte in gaat dan geeft het best een aardig beeld, aangezien de afwijking van enkele tientallen meters dan in het niet valt bij de honderden meters hoogteverschil.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrdhin
  • Laatst online: 12:21
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:43:
[...]

Ja bij mij is dat in ieder geval balen geweest. Ik ging er vanuit dat het gezien de vorm zo ontworpen was, dat de flitser er gewoon voor zou komen te vallen. Maar niet dus. Ik heb de GPS module dus met bijgeleverde clip aan het nekkoord bevestigd. De kabel zit er omheen gedraaid zodat deze niet uitsteekt en zo werkt het nu prima !.
Ik doelde eigenlijk meer op een externe flitser. Omdat je flitsschoen al bezet is door de GPS ontvanger... Maar uit jouw verhaal begrijp ik weer dat de flitsschoen alleen gebruikt wordt om de GPS module op z'n plaats te houden en er verder geen contacten worden gebruikt. In dat geval kan je gewoon jouw oplossing gebruiken en een externe flitser erop zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Myrdhin op 11-03-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Zo, vandaag een proefrondje gedraaid naar mijn werk en terug met de BT-Q1000X. Ging allemaal prima. Bij wijze van experiment heb ik in de tijd dat ik binnen was de tracker aan laten staan. Hij gaf continu aan een fix te hebben (vreemd, want ik had niet echt vrij zicht op de lucht), maar bij thuiskomst blijkt nu dat ie vooral heeft gegokt. Een wild heen en weer springende lijn dus. Conclusie: binnen de tracker uitzetten!

Verder merk ik dat hij vooral aan het begin van een rit even moet "zoeken". Ik een stuk door dezelfde straat heen en terug gefietst, maar op de terugweg ziet het er nu uit alsof ik door een parallelle straat ben gegaan:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cNpMAxt4d2XnxqZaRS6aLliQ/full.png

Allemaal niet zo rampzalig, maar ik zal eens kijken wat ik hieraan kan doen. Vanavond ga ik proberen of ik BT747 aan de praat krijg op Windows Vista x64 en op mijn Diamond Touch.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Zodra een gps ontvanger van (ik geloof) 4 satellieten een voldoende sterk signaal binnen krijgt heeft ie al een fix . Dat kan ook binnenshuis prima aangezien die signalen gewoon door ramen en zo heengaan. Echter is die fix met zo weinig satellieten erg onnauwkeurig en dus verspringt de berekende positie steeds. Hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger de plaatsbepaling. Het is dus geen kwestie van "hij gokt maar wat".

Daarnaast krijg je binnen en tussen gebouwen ook nog last van "multi path" signalen. Waarbij hetzelfde signaal je door reflectie meerdere keren bereikt, wat ook voor onnauwkeurigheden zorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 11-03-2009 18:23 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Kent iemand trouwens software waarmee je dat soort 'proppen' makkelijk uit een track kunt halen?

Daar zag ik mijn pa laatst mee bezig in QStarz Travel Recorder. Punt voor punt. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Orion84 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:22:
Zodra een gps ontvanger van (ik geloof) 4 satellieten een voldoende sterk signaal binnen krijgt heeft ie al een fix . Dat kan ook binnenshuis prima aangezien die signalen gewoon door ramen en zo heengaan. Echter is die fix met zo weinig satellieten erg onnauwkeurig en dus verspringt de berekende positie steeds. Hoe meer satellieten, hoe nauwkeuriger de plaatsbepaling. Het is dus geen kwestie van "hij gokt maar wat".

Daarnaast krijg je binnen en tussen gebouwen ook nog last van "multi path" signalen. Waarbij hetzelfde signaal je door reflectie meerdere keren bereikt, wat ook voor onnauwkeurigheden zorgt.
Weer iets geleerd :)

De alternatieve route op de terugweg snap ik nog niet helemaal, maar misschien had ik hem bij buitenkomst wat meer tijd moeten geven voor ik op de fiets sprong?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb sinds verleden week op mijn logger PDOP (of was het nou VDOP, GDOP of TDOP :P ) ook laten meeloggen.
Dat is een getal dat berekend wordt uit verschillende zaken, oa. het aantal sattelieten.
Hoe lager dat getal is, hoe nauwkeuriger je resultaat.
Op die DOP-values kan je in BT747 filteren.
Je kan bvb. zeggen dat alles hoger dan 4 eruit moet gehaald worden. In principe zou je hierdoor niet meer zo'n heen-en-weer-gespring meer mogen hebben.
Ik heb het echter nog niet kunnen testen, wegens tijdsgebrek. :'(

In GPS Logger: wat te loggen? had ik daarover wat vragen gesteld, maar het topic liep niet echt vol, zullen we maar zeggen :+

@Posttoast: dus die volledige route door de bagijneweg is eigenlijk fout? Da's wel heel vreemd hoor. Zeker dat je niet langs die straat gereden bent? :P

[ Voor 14% gewijzigd door Fire69 op 11-03-2009 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Fire69 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:48:
Ik heb sinds verleden week op mijn logger PDOP (of was het nou VDOP, GDOP of TDOP :P ) ook laten meeloggen.
Dat is een getal dat berekend wordt uit verschillende zaken, oa. het aantal sattelieten.
Hoe lager dat getal is, hoe nauwkeuriger je resultaat.
Op die DOP-values kan je in BT747 filteren.
Je kan bvb. zeggen dat alles hoger dan 4 eruit moet gehaald worden. In principe zou je hierdoor niet meer zo'n heen-en-weer-gespring meer mogen hebben.
Ik heb het echter nog niet kunnen testen, wegens tijdsgebrek. :'(

In GPS Logger: wat te loggen? had ik daarover wat vragen gesteld, maar het topic liep niet echt vol, zullen we maar zeggen :+

@Posttoast: dus die volledige route door de bagijneweg is eigenlijk fout? Da's wel heel vreemd hoor. Zeker dat je niet langs die straat gereden bent? :P
Ja, 100% zeker dat ik niet door de bagijneweg ben gefietst. Ik ben namelijk speciaal langs de brievenbus in de Dirklangestraat gegaan. Vreemd he?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Xander schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 18:26:
[...]

Kent iemand trouwens software waarmee je dat soort 'proppen' makkelijk uit een track kunt halen?

Daar zag ik mijn pa laatst mee bezig in QStarz Travel Recorder. Punt voor punt. :X
Met de Mapsource software van Garmin gaat dat vrij eenvoudig, en die kan ook overweg met .gpx bestanden (en dus met zo'n beetje elke logger denk ik?). Alleen is die software dan weer beperkt tot eigenaren van een Garmin GPS, officieel. Althans, je krijgt mapsource bij je GPS ontvanger, of als onderdeel van een van de veel te dure kaartpakketten.

OziExplorer kan het ook, maar om dat fatsoenlijk te gebruiken heb je ook geschikt kaartmateriaal van de betreffende omgeving nodig.

Maar er zijn vast nog wel meer programma's die een fatsoenlijke interface bieden voor het aanpassen van tracks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
GPX Editor

Niet schrikken, de site is in het Frans. Het programma is echter in het Engels, en de support-link gaat naar GpsPassion, ook Engels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik heb dit hele topic een beetje doorgelopen en ben wel erg gecharmeerd van de Garmin Oregon 300 en de Garmin GPSMAP 60CSx. Ik ga binnenkort voor een maand naar Ecuador en heb zitten kijken naar een oplossing om m'n foto's te taggen. Ik hoef niet de complete route te hebben, dat kan ik later gemakkelijk zelf doen. Verder heb ik als backup voor m'n foto's ook een Nextodi ND-2500 OTG harddisk bij me en deze kan als USB host fungeren.

Is het mogelijk om een Garmin of een andere GPS tracker via USB aan te sluiten op de Nextodi om zo de tracklogs te kopieren? Of is hier een extra PC voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Als die Garmin (of andere tracker) gewoon werkt als Mass Storage Device (verwijderbare schijf in Windows dus), zou dat op je OTG moeten werken. Ik vrees echter dat dat bij de meesten niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

kdbruin schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:07:
Ik heb dit hele topic een beetje doorgelopen en ben wel erg gecharmeerd van de Garmin Oregon 300 en de Garmin GPSMAP 60CSx. Ik ga binnenkort voor een maand naar Ecuador en heb zitten kijken naar een oplossing om m'n foto's te taggen. Ik hoef niet de complete route te hebben, dat kan ik later gemakkelijk zelf doen. Verder heb ik als backup voor m'n foto's ook een Nextodi ND-2500 OTG harddisk bij me en deze kan als USB host fungeren.

Is het mogelijk om een Garmin of een andere GPS tracker via USB aan te sluiten op de Nextodi om zo de tracklogs te kopieren? Of is hier een extra PC voor nodig?
Die moderne Garmin's kunnen gewoon als Mass Storage Device functioneren, dus dat zou al wel moeten werken. En sowieso slaan de modellen die je hier noemt hun tracklog op op een microSD kaartje (of althans, dat kan je zo instellen en is zeer aan te raden). Dus als je daar een simpele kaartlezer voor koopt (Heb zelf een Sandisk mobilemate reader, die zo groot is als een USB stick) dan kan je die ook aan die USB disk hangen om het kaartje uit te lezen natuurlijk.

Maargoed, waarom wil je de tracklogs op die USB disk zetten, omdat je bang bent dat de GPS volloopt? Stop er een 2GB microSD kaartje in, wat nog geen 10 euro kost en je kan zowat je leven lang tracklogs bewaren. Ik heb het geheugenkaartje in mijn Garmin Vista HCx voor een groot deel vol staan met kaartmateriaal, maar daar past nog steeds een enorme lading .gpx track bestanden bij. Ik heb er nu 72 .gpx bestanden op staan, dat beslaat dus 72 dagen GPS gebruik en dat neemt nog geen 10MB in beslag. Daarvan zijn er natuurlijk ook een boel dagen bij waar nauwelijks iets gebeurd is, maar met een kaartje van 2GB kan je je helemaal suf reizen voor dat dat vol zit :P

Om je nog meer een idee te geven: afgelopen weekend heeft de GPS een dikke 20 uur aangestaan, 750km afgelegd en dat leverde een totaal track op van nog geen 1,5MB :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 12-03-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
OK, dank voor deze info. Ik heb de knoop doorgehakt en een Garmin Oregon 300 besteld. Nu nog even een micro SD kaartje en wat kaarten erbij en dan maar op pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:36

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

kdbruin schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:25:
OK, dank voor deze info. Ik heb de knoop doorgehakt en een Garmin Oregon 300 besteld. Nu nog even een micro SD kaartje en wat kaarten erbij en dan maar op pad.
Ben errug benieuwd naar je ervaringen met die Oregon 300.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Heeft er iemand al BT-747 op een 64bits Windows draaiende gekregen? Ik krijg het niet voor elkaar... Hier staat een uitleg waarin staat dat ik een 32bits versie van Java RE moet hebben, maar ik kan die nergens vinden.

En kent iemand misschien een goede tutorial met wat ik precies moet doen om hem onder Windows Mobile te draaien?

OK, dit is gelukt. Ik moest wel een tooltje met de naam "SuperWABA" installeren, en dan specifiek een oudere versie omdat de nieuwste niet onder Windows Mobile draait. Voor wie het zoekt: SuperWaba for Windows Mobile CAB.

Maar nu de vraag: hoe maak ik in godsnaam verbinding tussen mijn Q1000-X en dat tooltje? Ja, via BlueTooth maar hoe doe ik dat? Ik ben niet enorm a-technisch, maar het schermpje dat ik hier voor mijn neus krijg ziet er niet bepaald overzichtelijk uit. Kortom: het spreekwoordelijke fluitje van een cent waar eerder over gesproken is, is wat mij betreft een wat duurder fluitje. Wie helpt mij verder? Ik heb nog maar een paar dagen om dit te leren ;)

[ Voor 113% gewijzigd door posttoast op 13-03-2009 22:43 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Met deze link zou je de offline-installer voor 32-bit moeten kunnen downloaden.

Voor WM moet je eerst de SuperWaba VM installeren. Blijkbaar zit deze niet meer in de BT747-zip en staat er in de readme dat je deze op http://www.superwaba.org/install moet gaan zoeken.
Echter wordt daar het WM-platform niet meer aangeboden...
Hoe het nu dus juist moet, zal ik nog even moeten uitzoeken. :)

[edit]
Viavia heb ik toch nog een link op hun site gevonden
Deze moet je dus eerst installeren.
Daarna in de zip van BT747 de file BT747.PocketPC_ARM.CAB uitvoeren die je in de dist-folder vind.

BT747 staat dan gewoon tussen je programma's
Dan is het afhankelijk van hoe je naar je logger connecteert de juiste com-poort kiezen en je bent vertrokken :)

[ Voor 31% gewijzigd door Fire69 op 13-03-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
SuperWaba heb ik inmiddels gevonden. Ik heb BT747 dan ook aan de praat op mijn mobiel. Ook heb ik in Windows Mobile een BlueTooth connectie met de Q1000X en COM-poort 0 open gezet.

Ik start nu BT747 maar er gebeurt helemaal niets als ik op "Connect Port Nbr 0" klik. Ik krijg ook geen foutmelding ofzo. Kortom: ik heb geen idee of ik iets verkeerd doe en zo ja: wat...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ok, blijkbaar ben je zelf al wat verder geraakt. :P

Dus het ding is gepaired en hij heeft automatisch die Com0 toegewezen? Vreemd, nog nooit gezien dat je Com 0 krijgt. :)
Als je de poort zelf zou hebben toegewezen, heb je toch wel een Out-going poort gekozen? Anders werkt het niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Fire69 op 13-03-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nee, hij is niet toegewezen. Ik heb zelf COM0 uitgekozen als Outgoing poort. In Google Maps op mijn toestel kan ik nu prima de Q1000X gebruiken als GPS ontvanger. Alleen gebeurt er in BT747 niets. Ik doe dit:

1. BT747 opstarten
2. In het uitklapmenu "0" selecteren bij poort
3. Klikken op "Connect Port Nbr"
4. Heel lang wachten terwijl er niets gebeurt.

Volgens mij doe ik alles goed, maar er gebeurt dus niets... :?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Da's inderdaad wel vreemd ja.
Je hebt wel nog een knop Bluetooth staan op dat schermpje, boven "Connect Port nbr" dacht ik.
Hoewel ik die nooit heb moeten gebruiken, kan je't maar eens proberen, je weet nooit.
En als dat niet helpt, kan je beter even op gpspassion gaan kijken, mdeweerdt helpt daar steeds heel snel. :)

[edit]
Linkje naar topic:
http://www.gpspassion.com/forumsen/topic.asp?TOPIC_ID=85368 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Fire69 op 13-03-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank voor al je hulp Fire :) Ik heb dat topic inmiddels gevonden en een bericht geplaatst (zie helemaal onderin op de laatste pagina). Ik hoop dat ik er nog uit ga komen.

Jeuh, het is gelukt! Blijkbaar was COM-0 het probleem. Ik heb nu COM-9 open gezet en daarop werkt het wel. Nu even fijn klooien om erachter te komen hoe het allemaal werkt, want het tooltje blinkt niet uit in duidelijkheid vind ik.

Nog één dingetje wat ik me afvraag: is het GPX formaat het beste formaat om naar te exporteren vanuit BT747? Of kan ik beter naar die rauwe LOG-data exporteren? Ik moet onderweg straks een paar keer mijn tracker leegmaken, dus ik wil zo optimaal mogelijk de data mee kunnen nemen.

En nog een vraag voor Fire: heb je inmiddels al getest met het loggen van die verschillende DOP's? En zo ja: hielp het?

[ Voor 73% gewijzigd door posttoast op 14-03-2009 11:55 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BT747 werkt nu ook op Windows 64 bit.
Daarvoor is de nieuwe versie van RXTX nodig en er is een speciale link op de web-installatiepagina van BT747:
http://bt747.free.fr/content/?q=node/3 .

In verband met te *DOPs. Persoonlijk gebruik ik PDOP of HDOP en stel ik de beperking in op 1.97.

Omdat Superwaba zelf niet alle platformen meer aanbiedt, werden die beschikbaar gesteld op de sourceforge site voor BT747:
https://sourceforge.net/p...=306721&release_id=654657

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 12:02:
BT747 werkt nu ook op Windows 64 bit.
Daarvoor is de nieuwe versie van RXTX nodig en er is een speciale link op de web-installatiepagina van BT747:
http://bt747.free.fr/content/?q=node/3 .

In verband met te *DOPs. Persoonlijk gebruik ik PDOP of HDOP en stel ik de beperking in op 1.97.

Omdat Superwaba zelf niet alle platformen meer aanbiedt, werden die beschikbaar gesteld op de sourceforge site voor BT747:
https://sourceforge.net/p...=306721&release_id=654657
Die versie heb ik geinstalleerd, maar hij werkt niet. Op het moment dat ik op connect klik (via USB) gebeurt er niets. Tenminste: alles springt op "actief", maar er worden niet daadwerkelijke waardes getoond. Zie ik nog iets over het hoofd? Op mijn telefoon via BlueTooth werkt het dus wel.

Oh: en wat is het verschil tussen PDOP en HDOP (ik weet wel wat het betekent, maar bedoel meer wat het verschil is in eindresultaat)? Waarom juist de ene of de andere? En dat getal van 1.97, hoe ben je daar op gekomen?

En de laatste vraag: mijn soft-keyboard werkt niet in BT747 op mijn Diamond Touch. Op zich geen ramp, want het meeste werk bestaat uit vinkjes zetten maar ik kan dus ook niet die *DOP-filters op een bepaalde waarde zetten. Is het eventueel ook mogelijk om *DOP te loggen, de GPX uit te spugen en het filteren later te doen?

[ Voor 22% gewijzigd door posttoast op 14-03-2009 12:47 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Waarom juist 1.97 ben ik ook wel benieuwd naar. :)

Je kan in BT747 gewoon aanvinken dat PDOP moet meegelogged worden.
Het filteren gebeurt steeds als je een GPX laat genereren.
Maar dat kan je dan bvb later op een pc laten doen, moest je het soft-keyboard niet aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Fire69 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:02:
Waarom juist 1.97 ben ik ook wel benieuwd naar. :)

Je kan in BT747 gewoon aanvinken dat PDOP moet meegelogged worden.
Het filteren gebeurt steeds als je een GPX laat genereren.
Maar dat kan je dan bvb later op een pc laten doen, moest je het soft-keyboard niet aan de praat krijgen.
Ja, dat is alleen geen optie want ik wil die GPX al een paar keer tijdens mijn vakantie genereren. Ik wil juist een keer in de zoveel dagen mijn Q1000X leeg trekken op mijn mobiel zodat ik iedere 3 seconden kan loggen zonder dat het geheugen vol loopt.

Staan die PDOP gegevens ook niet in de GPX? Edit: ja dus. Eventueel zou je die filtering dus ook achteraf kunnen doen. Moet je wel software hebben daarvoor natuurlijk.

Edit 2: ik kom er nu achter dat je ook gewoon de binaire data op kunt slaan en die later verwerken met BT747. Dan kun je er op dat moment voor kiezen om die filter mee te laten lopen.

[ Voor 18% gewijzigd door posttoast op 14-03-2009 16:21 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 14:11:
[...]

Edit 2: ik kom er nu achter dat je ook gewoon de binaire data op kunt slaan en die later verwerken met BT747. Dan kun je er op dat moment voor kiezen om die filter mee te laten lopen.
Dat bedoelde ik dus met het later op de pc laten doen. ;)
Gewoon met BT747 Desktop, zie je ook direct een mooi mapje met je route erop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank :)

Nou, het wordt nog wel een keer wat met dat loggen!

Resteert wel de vraag wat allemaal te loggen. Want waarom de keuze voor PDOP en niet voor HDOP of VDOP?

[ Voor 46% gewijzigd door posttoast op 14-03-2009 17:50 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDOP verwijst naar de Horizontale nauwkeurigheid, VDOP naar de verticale en PDOP is een soort 'mix' want het verwijst naar de 3D Positie.
Indien enkel de horizontale positie van belang is, dan is HDOP de beste keuze. Anders is PDOP beter.
Ik stel me voor dat de verticale positie best wel precies is indien er een satelliet net boven je hoofd hangt, terwijl die moeilijk te bepalen is als de satellieten eerder aan de horizon liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Misschien ben ik een beetje dom hoor: maar in welke situatie is alleen de horizontale positie van belang?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

posttoast schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:23:
Misschien ben ik een beetje dom hoor: maar in welke situatie is alleen de horizontale positie van belang?
In elke situatie waar je nauwelijks noemenswaardige hoogteverschillen aflegt? Zoals ik eerder in dit topic al toelichtte is de GPS hoogtemeting niet bijster nauwkeurig, en gezien de geringe hoogteverschillen in bijvoorbeeld Nederland heeft de gelogde hoogte in ons vlakke polderlandje vrij weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

64 bit:
Als alles op actief springt, dan is er wel degelijk een verbinding gemaakt.
Is de juiste seriele snelheid ingesteld? Zie je de huidige positie (als de GPS een fix heeft natuurlijk)? Heb je de juiste seriele poort gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Orion84 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:02:
[...]

In elke situatie waar je nauwelijks noemenswaardige hoogteverschillen aflegt? Zoals ik eerder in dit topic al toelichtte is de GPS hoogtemeting niet bijster nauwkeurig, en gezien de geringe hoogteverschillen in bijvoorbeeld Nederland heeft de gelogde hoogte in ons vlakke polderlandje vrij weinig toegevoegde waarde.
OK, maar als ik bijvoorbeeld een helikoptervlucht door de Grand Canyon ga maken dan maakt het wel heel veel verschil. Heb ik dan iets aan die data? Of kan ik beter gewoon zowel PDOP als HDOP loggen?
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 00:03:
64 bit:
Als alles op actief springt, dan is er wel degelijk een verbinding gemaakt.
Is de juiste seriele snelheid ingesteld? Zie je de huidige positie (als de GPS een fix heeft natuurlijk)? Heb je de juiste seriele poort gekozen?
Het is me gelukt! Ik heb alles opnieuw geïnstalleerd en het werkt als een zonnetje.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan altijd beide loggen, maara over het algemeen zijn de waarden toch redelijk gecorreleerd. Zoals ik al schreef: indien de hoogte belangrijk is, kies dan gewoon voor PDOP. Elke extra waarde vermindert het aantal punten dat je kan opslaan.

Voor de duidelijkheid: of je die waarden nu opslaat of niet, er is geen invloed op de effectieve precisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
OK, ik geloof dat ik het snap. Even een samenvatting van mijn kant om het te checken:

Wanneer je ergens zit met slechte GPS ontvangst (bijvoorbeeld in je hotelkamer) en je vergeet je tracker uit te zetten, dan krijg je uiteindelijk een hoop wild heen en weer gespring in je lijn. Om dit er achteraf uit te kunnen filteren kun je *DOP-waardes opslaan. Op momenten van slecht ontvangst zullen die *DOP-waarden hoger uitvallen. Wanneer de hoogte niet goed gemeten kan worden zal de PDOP hoger zijn, wanneer de breedte niet goed gemeten kan worden zal de HDOP hoger zijn, enz.

Die waarden hangen redelijk samen: wanneer je ergens binnen staat zullen alle *DOP's omhoog schieten en wanneer je goed ontvangst hebt zullen ze allemaal gelijk zijn. Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit wat je logt, je kunt ze allemaal wel gebruiken om achteraf te filteren (alleen op welke waarde kun je dat het beste doen?). Maar als je toch in de gelegenheid bent om elke avond je tracker te legen (en dat ben ik), dan kun je net zo goed HDOP en PDOP loggen.

Vat ik het een beetje goed samen zo?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed genoeg ;-). Toch een correctie - een goede ontvangst betekent niet dat alle *DOP waarden gelijk zijn. Een slechte PDOP waarde betekent doorgaans een slechte HDOP waarde en vice-versa. Indien je ze beide logt, kan je ze beide gebruiken om te filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Top le_top, bedankt voor de aanvulling!

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
posttoast schreef op zondag 15 maart 2009 @ 11:50:
[...]
(alleen op welke waarde kun je dat het beste doen?)
[...]
Je leest het topic weer niet goed. ;)
Ik had deze link al eens gepost: Wikipedia: Dilution of precision (GPS) :)

Alleen werkt het filteren nog niet zoals ik gehoopt had.
Ik filter op PDOP < 4, maar als ik mijn logger binnen een half uurtje op de zelfde plaats leg, heb ik nog steeds rondspringende punten.
Ik vrees dat dat een beetje inherent aan de "onnauwkeurigheid" van het GPS-systeem is.

[ Voor 27% gewijzigd door Fire69 op 15-03-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Fire69 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 14:43:
[...]

Je leest het topic weer niet goed. ;)
Ik had deze link al eens gepost: Wikipedia: Dilution of precision (GPS) :)

Alleen werkt het filteren nog niet zoals ik gehoopt had.
Ik filter op PDOP < 4, maar als ik mijn logger binnen een half uurtje op de zelfde plaats leg, heb ik nog steeds rondspringende punten.
Ik vrees dat dat een beetje inherent aan de "onnauwkeurigheid" van het GPS-systeem is.
Ik heb die Wikipedia-entry wel gelezen, maar blijkbaar snap ik het gewoon niet. Ik snap dat een hogere waarde een grotere onnauwkeurigheid betekent, alleen de vraag is: waar ga je filteren? Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen is. Dus alle originele data meenemen en dan daarna kijken wat het beste resultaat oplevert.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik had het om te testen even op 1.5 gezet, maar dan mankeerde ik hier en daar stukken in mijn track :)

Start anders even BT747 Desktop, trek je logger leeg en maak een GPX.
Dan krijg je er enkele tabjes bij:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/35lgbb8.jpg

Daar staat de *DOP bij die je door je apparaat hebt laten loggen.
Dan zie je gewoon welke waarden je had. Bij mij ligt het meestal rond de 1.33 als ik buiten ben (zelfs met de logger gewoon in mijn broekzak). Maar ga je onder een brug door of zo, zakt het even in, en dan ben je een stuk van je track kwijt als je filtert op 1.5 :)

[edit]
Handige link trouwens, http://bt747.free.fr/BT747_J2SE.jnlp
Die start de Desktop-versie gewoon zonder installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank. Voor de 64 bitters onder ons: http://st.free.fr/phpmyvi...2SE_Latest_rxtx2_2p2.jnlp

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Raar, met mijn link start hij 1.68.5 op.
Jouw 64-bit link doet het hier onder 32-bit XP ook, maar dan krijg ik 1.68.6 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Klopt, het is een nieuwere versie van RXTX. Verder zijn ze, volgens mij, identiek. Als je een 32-bits systeem hebt kun je dus beter gewoon 1.68.5 gebruiken.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Even de eerste indrukken van de Garmin Oregon 300:

- mooi apparaat met een duidelijke (en zelf te wijzigen) menu structuur
- batterij (Sanyo Eneloop) gaat redelijk lang mee (na ongeveer 11 uur gebruik nog half vol volgens de indicatie)
- de Topo Nederland kaart is redelijk gedetailleerd maar mist nog wel eens een klein bruggetje of zo
- MapSource software is ook wel OK, maar is al een paar keer op z'n ... gegaan
- geotaggen mbv GeoSetter is ook geen probleem (Nikon NEF)

Gisteren de eerste wandeling gedaan en de Oregon 300 gebruikt om de route te tracken. Na wat kleine probleempjes achteraf (de huidige route wordt niet afgesloten als je het apparaat uit zet maar gaat gewoon vrolijk verder) heb ik toch een goed GPX bestand van de route.

Voorlopige conclusie: een zeer goed apparaat met voor mij voldoende functionaliteit voor zowel het volgen van een ingestelde route tot het geotaggen van foto's. Een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat betreft het afsluiten van een track: Hij maakt gewoon 1 gpx bestand per dag aan. Maar volgens mij (of het moet zijn dat de Oregon dat anders doet dan de Vista HCx) zitten er in dat .gpx bestand wel meerdere losse tracks en maakt ie binnen het bestand een nieuwe track aan zodra je de GPS uit en weer aan zet?

Een ander optie is om na afloop van je wandeling de actieve track te resetten, dat zorgt er op mijn Vista in elk geval ook voor dat de actieve track in de .gpx wordt afgesloten en er een nieuwe wordt gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik filter voor HDOP/PDOP op 1.97 of ietsjes minder als er nog teveel rommel tussenzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik heb vandaag ook even een dagje gelogd met de HDOP en PDOP waardes erbij. Als ik op 1.97 filter krijg ik een kleiner GPX bestaand, maar de lijnen zien er niet veel "schoner" uit. Er zit nog steeds een hoop troep tussen van de momenten dat ik mij in een gebouwd bevond.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Fire69 schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 20:22:
GPX Editor

Niet schrikken, de site is in het Frans. Het programma is echter in het Engels, en de support-link gaat naar GpsPassion, ook Engels ;)
Ik heb even met dit tooltje zitten spelen net: erg nice!

Trimmen van een track (begin / eind eraf) gaat simpel, knippen gaat simpel (met die 2 samen een heel gebied er tussenuit halen dus ook, weg proppen :P), ook tracks verkleinen (door punten dicht bij elkaar weg te gooien etc) gaat goed... Thanks voor de link! :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Ik heb het eigenlijk nog nooit echt zelf gebruikt, maar iig graag gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
Orion84 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:47:
Wat betreft het afsluiten van een track: Hij maakt gewoon 1 gpx bestand per dag aan. Maar volgens mij (of het moet zijn dat de Oregon dat anders doet dan de Vista HCx) zitten er in dat .gpx bestand wel meerdere losse tracks en maakt ie binnen het bestand een nieuwe track aan zodra je de GPS uit en weer aan zet?

Een ander optie is om na afloop van je wandeling de actieve track te resetten, dat zorgt er op mijn Vista in elk geval ook voor dat de actieve track in de .gpx wordt afgesloten en er een nieuwe wordt gestart.
Ik moet nog wat meer spelen met de GPS maar nu doe ik ook het laatste (save huidige track en daarna wissen) en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 17:00
Ik ben een beetje een luxemens, en zoek eigenlijk een apparaat waar de gps informatie zonder tussenkomst van software/pc direct in de exif wordt geschreven. En ik fotografeer RAW (Canon 50D).

Zoiets dus:
http://www.hcw.be/p.aspx?p=P1057

Het losse ontvangertje neem je mee en eenmaal thuis plug je je cf/sd kaartje in het dockinstation en voila.
Alleen dus blijkbaar niet met RAW. En dat wil ik dus.

Bestaan die apparaten uberhaupt, of wordt het dan toch altijd met software ' handwerk ' ?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:02
ik weet niet of er iets bestaat als de gps module van Nikon, maar dan voor Canon? (dus een GPS ontvanger welke je meteen op je camera aansluit)
http://www.nikonusa.com/F.../25396/GP-1-GPS-Unit.html

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 17-09 14:03
Ik krijg m'n geotag flow niet lekker voor elkaar. Ik heb een Gisteq Phototrackr Lite. Gebruik de Phototrackr software om de data uit het GPS-apparaat te lezen. Vervolgens exporteer ik de GPS-tracks naar .gpx bestanden.

Dan gaan de .gpx bestanden naar Geosetter waar ik de GPS-data in de foto's wil plakken. Nu krijg ik gisteren opeens deze error waardoor de GPS data in slechts enkele foto's van m'n batch gezet wordt:

Warning: [minor] Adjusted MakerNotes base by 24 - D:/Fotos/2009/2009-04-12 Pasen/IMG_1695_1000D_200904.JPG
Error: [minor] MakerNotes offsets may be incorrect (fix or ignore?) - D:/Fotos/2009/2009-04-12 Pasen/IMG_1695_1000D_200904.JPG

Iemand tips? Betere/simpelere flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Staat je cam al op zomeruur? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 17-09 14:03
Fire69 schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:43:
Staat je cam al op zomeruur? :P
Yes, tijd vantevoren gesync'd met die van de GPS.

Ik heb in Geosetter bij de settings "Negeer kleine fouten" aangevinkt en nu schijft ie wel iets weg.. maar het blijft vaag.
In Picasa zijn de foto's die de "kleine fouten" geven gemarkeerd met een vierkant "location"-icoontje, terwijl de rest van de foto's gewoon een rond "location"icoontje hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door catchingfire op 05-04-2009 19:26 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 13 Laatste