Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afgelopen najaar een Garmin Vista HCx GPS ontvanger gekocht. Voor navigatie (zowel offroad voor wandelen en fietsen als voor in de auto), geocachen en natuurlijk ook om te kunnen geotaggen.

Met dank aan de startpost van dit topic bij GeoSetter uitgekomen, wat erg prettig werkt. RAW files uit de Nikon D40 importeren in Lightroom, die xmp files aanmaakt voor de meta-data. In de Garmin software de tracks een beetje fatsoeneren en opslaan als gpx bestanden. Dan met behulp van GeoSetter de tracks koppelen aan de foto's en GPS en andere locatie gegevens aan de xmp files toevoegen en na een 'read metadata from files', laat ook Lightroom netjes al die gegevens zien.

Tijdens mijn vakantie op Gran Canaria de eerste week van de kerstvakantie ben ik er voor het eerst serieus mee aan de slag gegaan. Voor de geïnteresseerden, het resultaat op basis van een selectie van de foto's is hier te vinden als Google Earth bestand: http://foto.orion84.nl/granCanaria.kmz

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 11:58
Hmm, best wel een tof idee om te loggen op de motor eigenlijk, continu je positie loggen. (Doe ik al tijdens vliegen)

Wat zoek ik dan ongeveer:
Goedkope (onder de 25 E) loggende GPS met veel geheugen (iedere seconde loggen gedurende een uurtje of 100/200 voor op vakantie) die te voeden is via een 12V volts voeding. Iemand ideeen, is een oude (tweedehands) GPS handig, of moet ik gewoon voor een nieuwe gps-muis gaan?
Tweedehands is geen probleem..

[ Voor 5% gewijzigd door Autoreply op 05-01-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 10:26

Zoefff

❤ 

Daar kan je vast zelf ook wel wat info over vinden toch? ;)

Goed startpunt is onze pricewatch :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:09
Je wilt wel heel wat voor bijna geen €€'tjes vind ik.
Tweedehands zal misschien wel lukken, maar voor een nieuwe logger ben je toch minstens 50€ kwijt...
200u elke seconde loggen ga je ook moeten eentje zoeken die met (micro)SD-kaartjes werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Elke seconde is ook tamelijk overbodig. Geen idee hoe het precies bij eenvoudiger loggers werkt, maar de GPS ontvangers van garmin passen zich gewoon automatisch aan. Dus op lange rechte stukken veel minder vaak en zodra je dan bijvoorbeeld een afslag van de snelweg neemt met een scherpe draai, dan logt ie wat meer punten. Maar ook in zo'n bochtig stuk kom je gemiddeld niet aan 1 punt per seconde en toch ligt de track behoorlijk netjes op z'n plek als je hem achteraf over een kaart legt :)

Bijvoorbeeld de Gisteq FotoTrackr kan je instellen op 1 trackpunt per x seconde (1-30) of per afstand (2 - 65535 meter). Die kan dus wel elke seconde loggen zoals jij wil, maar dan haalt ie (afgezien van stroomvoorziening) nooit de 200 uur, aangezien hij maar 250.000 trackpoints kan opslaan en 200x3600 is 720.000. Maar het ding instellen op elke 5 seconden zal waarschijnlijk ook al een prima bruikbaar resultaat geven. Zeker voor het taggen van je foto's, want zeker op de motor zal je neem ik aan toch even stil staan om een foto te maken :P

Als je echt voor minder dan 25 euro klaar wilt zijn, dan zul je je eisen tamelijk bij moeten stellen vrees ik en sowieso kom je dan wel op tweedehands uit.

Voor wat betreft 12V voeding zal niet zo'n probleem zijn, veel van die GPS dingen kun je voeden/opladen via USB en ik weet niet precies wat voor 12V aansluiting je op de motor hebt, maar als dat gewoon zo'n sigarettenaansteker plug is net als in de auto, dan zijn er wel standaard adapters te koop die je daar in prikt met aan de andere kant een USB poort :)

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 06-01-2009 10:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Orion84 schreef op maandag 05 januari 2009 @ 19:12:
Afgelopen najaar een Garmin Vista HCx GPS ontvanger gekocht. Voor navigatie (zowel offroad voor wandelen en fietsen als voor in de auto), geocachen en natuurlijk ook om te kunnen geotaggen.

Met dank aan de startpost van dit topic bij GeoSetter uitgekomen, wat erg prettig werkt. RAW files uit de Nikon D40 importeren in Lightroom, die xmp files aanmaakt voor de meta-data. In de Garmin software de tracks een beetje fatsoeneren en opslaan als gpx bestanden. Dan met behulp van GeoSetter de tracks koppelen aan de foto's en GPS en andere locatie gegevens aan de xmp files toevoegen en na een 'read metadata from files', laat ook Lightroom netjes al die gegevens zien.

Tijdens mijn vakantie op Gran Canaria de eerste week van de kerstvakantie ben ik er voor het eerst serieus mee aan de slag gegaan. Voor de geïnteresseerden, het resultaat op basis van een selectie van de foto's is hier te vinden als Google Earth bestand: http://foto.orion84.nl/granCanaria.kmz
En ik ga weer bedanken voor deze workflow :) En ook even opnemen in de startpost :P Ik zie trouwens dat de laatste versie van Geosetter nogal wat verschilt van die ik in de startpost heb gebruikt... Binnenkort de hele post maar eens onderhanden nemen met actuele/recente GPS-loggers en/of software :)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 08-01-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Henk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:27:
[...]

En ik ga weer bedanken voor deze workflow :) En ook even opnemen in de startpost :P
Misschien handig om dan nog even te vermelden dat om direct na het importeren over xmp files te beschikken, het in mijn ervaring het beste werkte om even 'write metadata to files' uit te voeren in Lightroom. Anders maakt hij niet direct XMP files aan, ook al staat dat bij mij op automatisch en ook al had ik tijdens het importeren al keywords (dus metadata) toegevoegd aan de foto's. Het blijft een beetje een apart programma af en toe, dat Lightroom :P

En dus niet vergeten GeoSetter zo in te stellen dat ie naar de xmp files schrijft.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 08-01-2009 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik vind het nog steeds vrij omslachtig 8)7

In Digikam importeer ik de foto's vanaf cardreader en zet ze in een een (nieuw) album. Ik laat mtkbabel mijn Holux leegtrekken en de gpx op de computer opslaan. In Digikam de Geolocation Correlator opstarten en de geïnterpoleerde coördinaten worden opgeslagen.

Of doen jullie zo moeilijk omdat het per sé in xmp files moet worden weggeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
mithras schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:50:
Ik vind het nog steeds vrij omslachtig 8)7

In Digikam importeer ik de foto's vanaf cardreader en zet ze in een een (nieuw) album. Ik laat mtkbabel mijn Holux leegtrekken en de gpx op de computer opslaan. In Digikam de Geolocation Correlator opstarten en de geïnterpoleerde coördinaten worden opgeslagen.

Of doen jullie zo moeilijk omdat het per sé in xmp files moet worden weggeschreven?
Jij snapt het :) Tuurlijk kan je met geosetter direct je CR2's of je JPG's taggen, maar dan wordt er gekloot met je originele/bronbestanden, en daar hou ik niet van :P

Met geosetter kan je ook gewoon je foto's openen, gpx importeren, synchen, en klaar. Zeker met de nieuwe versie is dit wat eenvoudiger geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Zelfs als je LR gebruikt, wordt er aan je files gekloot als je in JPG schiet hé. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Fire69 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:59:
Zelfs als je LR gebruikt, wordt er aan je files gekloot als je in JPG schiet hé. ;)
:?

Niet dat ik ooit JPG schiet, maar leg uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
JPG krijgen in LR geen XMP-file. Alle metadata wordt rechtstreeks in de JPG gezet...
Compleet idioot, maar het is zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic
  • Laatst online: 04-09-2024

Cryothic

why?

Waarschijnlijk al een aantal keer gevraagd, maar welke geo-tracker voor onder 100 euro is aan te raden?

Ik ben opzich wel gecharmeerd van die Gisteq FotoTracker Lite, maar las ergens dat die alleen uit te lezen is met z'n eigen software. Is dat zo? en is dat een nadeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Henk schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 12:55:
[...]

Jij snapt het :) Tuurlijk kan je met geosetter direct je CR2's of je JPG's taggen, maar dan wordt er gekloot met je originele/bronbestanden, en daar hou ik niet van :P
Inderdaad, de raw files houd ik het liefste ook gewoon ongewijzigd. Net nog even gecheckt en de raw files op m'n laptop, die dus door LR en GeoSetter gehaald zijn zijn nog exact identiek aan degenen die op het geheugenkaartje staan (of ik heb zojuist een MD5 collision gevonden).
Met geosetter kan je ook gewoon je foto's openen, gpx importeren, synchen, en klaar. Zeker met de nieuwe versie is dit wat eenvoudiger geworden.
Jup, geen idee hoe dat met de oude versie is waar jij ervaring mee hebt, maar met de huidige versie werkt dat echt heel erg simpel. Het enige wat ik aan te merken heb is dat hij nogal traag wordt als je meerdere lange tracks opent en hij die allemaal op de kaart wil gaan plotten, maar dat ligt deels ook aan mijn oude laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:49:
[...]
Inderdaad, de raw files houd ik het liefste ook gewoon ongewijzigd. Net nog even gecheckt en de raw files op m'n laptop, die dus door LR en GeoSetter gehaald zijn zijn nog exact identiek aan degenen die op het geheugenkaartje staan (of ik heb zojuist een MD5 collision gevonden).

[...]

Jup, geen idee hoe dat met de oude versie is waar jij ervaring mee hebt, maar met de huidige versie werkt dat echt heel erg simpel. Het enige wat ik aan te merken heb is dat hij nogal traag wordt als je meerdere lange tracks opent en hij die allemaal op de kaart wil gaan plotten, maar dat ligt deels ook aan mijn oude laptop.
De oude versie werkt zoals in de TS omschreven, en ik heb met deze versie van geosetter toen ik het installeerde echt drie keer moeten kijken of het wel dezelfde software was omdat een hoop dingen veranderd zijn (logischer vooral :P ) Traagheid... ja, dat merk ik ook, maar vooral bij meer dan 500+ foto's (800px lange zijde, dus niet echt dramatisch groot).

Ik vind het vooralsnog een fijn prog, en ga ik ook zeker jouw methode even proberen, want als die idd zo lekker werkt als het er nu uit ziet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:37
Weet iemand waar ik de Gisteq 110bt kan kopen? Ik kan hem in geen enkele nederlandse (web)winkel vinden.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39
manusjevanalles schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:44:
Weet iemand waar ik de Gisteq 110bt kan kopen? Ik kan hem in geen enkele nederlandse (web)winkel vinden.
Ik wil ook zo'n ding gaan aanschaffen, maar ben even benieuwd: waarom wil jij de 110bt en niet de lite kopen? En nog vraag: hoe zorg ik dat de tijd van mijn camera synchroon loopt met die lite? Of maakt een paar seconden verschil niet zoveel uit?

[ Voor 17% gewijzigd door posttoast op 13-01-2009 12:58 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
posttoast schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:57:
[...]

Ik wil ook zo'n ding gaan aanschaffen, maar ben even benieuwd: waarom wil jij de 110bt en niet de lite kopen? En nog vraag: hoe zorg ik dat de tijd van mijn camera synchroon loopt met die lite? Of maakt een paar seconden verschil niet zoveel uit?
Dat laatste: dat doe je met de software, volgens mij plukt je gps-tracker de tijd zelfs uit de satellieten, want je moet eerst fix pakken, vervolgens terug naar binnen, trackr aan je pc, en dan je camera-tijd instellen op de tijd die je op je beeldscherm ziet. Vervolgens houdt je trackr die tijd gewoon aan totdat je weer een sync doet, het is dus niet zo dat per tijdzone je trackr automatisch even aanpassings-kriebels krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Sowieso maakt het weinig uit of het op de seconde gelijk staat. Kleine kans dat je binnen de paar seconden die je klokken ongelijk staan een serieuze afstand hebt afgelegd, aangezien je toch meestal wel stilstaat tijdens het maken een foto.

Je GPS ontvanger bepaalt de UTC tijd aan de hand van de informatie in de satelliet signalen en logt die. Aan de hand van de opname tijd in je foto's en de tijdzone die in de Exif staat (of die je in de software instelt) wordt dat dan netjes gekoppeld door GeoSetter.

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 13-01-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik maak bij een reis altijd een foto van het scherm van mijn Holux. In kan de tijd opvragen en daar laten zien. Als ik een foto neem, kan ik later mijn hele fotoset in tijd een aantal seconden / minuten (net wat nodig is) opschuiven en dan staat alles goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Waarom tijdzone? GPS werkt toch gewoon met Zulu-time?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Autoreply schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 10:48:
Waarom tijdzone? GPS werkt toch gewoon met Zulu-time?
Maar het lijkt me toch wel fijn als jou GPS apparaat gewoon de lokale tijd aanneemt, anders heb je alle foto's wel op héle rare tijdstippen geschoten...

Overkwam mij bij mijn trip naar China :P 7 tijdzones doorkruist, nooit de gps-logger of de cameratijd aangepast, en uiteindelijk werden de tijdstippen steeds maffer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

GPS logt UTC tijd, camera's stel ik steeds in op de lokale tijd. Als ik door verschillende tijdzones reis, dien ik dus bij het koppelen van foto aan locatie steeds in te stellen welk tijdverschil er tussen die twee zit.

Edit: grrr sneller typen

[ Voor 6% gewijzigd door ajhaverkamp op 14-01-2009 11:12 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ajhaverkamp schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:12:
GPS logt UTC tijd, camera's stel ik steeds in op de lokale tijd. Als ik door verschillende tijdzones reis, dien ik dus bij het koppelen van foto aan locatie steeds in te stellen welk tijdverschil er tussen die twee zit.

Edit: grrr sneller typen
Precies, en als je camera de ingestelde tijdzone netjes op slaat in de Exif (mijn D40 doet dat), dan kan GeoSetter dat gebruiken om de lokale tijden van de foto's correct te koppelen aan de UTC tijden in de tracklogs. Als ie dat niet doet moet je per set foto's zelf even aangeven welke tijdzone van toepassing was.

Het mooiste zou zijn als de tijdzone bepaald kon worden aan de hand van de GPS positie, maar daar zullen wel haken en ogen aanzitten omdat de grenzen van die zones niet netjes overeenkomen met meridianen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Orion84 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:23:
[...]

Precies, en als je camera de ingestelde tijdzone netjes op slaat in de Exif (mijn D40 doet dat), dan kan GeoSetter dat gebruiken om de lokale tijden van de foto's correct te koppelen aan de UTC tijden in de tracklogs. Als ie dat niet doet moet je per set foto's zelf even aangeven welke tijdzone van toepassing was.

Het mooiste zou zijn als de tijdzone bepaald kon worden aan de hand van de GPS positie, maar daar zullen wel haken en ogen aanzitten omdat de grenzen van die zones niet netjes overeenkomen met meridianen.
|:(
Naja, zo simpel zat het dus. Qua koppelen, da's wel internationaal gedefinieerd, dus zo moeilijk zou dat niet moeten zijn. Soon-to come optie in Picassa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:23:
[...]

Het was voor mij ook redelijk undoable om elke tijdzone mijn tracker te syncen, omdat het internet dat ik in Rusland had nogal 'instabiel' was, en in mongolie was je al blij met normale GSM-dekking :+ En omdat ik liever wat foutieve tijden had dan helemaal geen logs, heb ik het er maar bij gelaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoezo je tracker syncen? Ow, wacht, jij gebruikt je telefoon als GPS logger en die haalt zeker alleen de positie op via GPS, maar de tijd die hij in de log schrijft is gewoon afkomstig van de systeemtijd van de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:32:
Hoezo je tracker syncen? Ow, wacht, jij gebruikt je telefoon als GPS logger en die haalt zeker alleen de positie op via GPS, maar de tijd die hij in de log schrijft is gewoon afkomstig van de systeemtijd van de telefoon?
Nee, ik gebruik een phototrackr lite, maar die moet je dus syncen met de hulp van je computer etc. Maar hou het er maar op dat de omstandigheden dr echt niet naar waren om dat onderweg elke tijdzone een keer te doen :P

Voor de leut trouwens de log eens ge-upload. Dit is dus een log van mijn autotrip van Amsterdam naar Peking, met ongeveer 400 foto's :)

Hij blijft online staan totdat mijn datalimiet over de rooie gaat, maar ik zal hem straks ook nog wel even naar dingen als yousendit etc. uploaden als het echt hard gaat :)

Peking-Small.kmz (20MB, google earth file)

Ow, en ook iets waar ik me kapot mee heb zitten worstelen, mocht je in Google Earth nou maar een klein deel van je trail zien, dan moet je een zwiep geven aan de tijdbalk in earth:
Afbeeldingslocatie: http://www.henkvandergiesen.nl/files/GoT/geotaggen/earthtijdbalk.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 14-01-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:50:
[...]

Nee, ik gebruik een phototrackr lite, maar die moet je dus syncen met de hulp van je computer etc. Maar hou het er maar op dat de omstandigheden dr echt niet naar waren om dat onderweg elke tijdzone een keer te doen :P
Hmm, ok, dus die haalt de tijd uit een intern klokje, wat je via internet moet corrigeren, in plaats van dat hij gewoon de UTC tijd rechtstreeks uit het GPS signaal trekt? Onhandig :P
Voor de leut trouwens de log eens ge-upload. Dit is dus een log van mijn autotrip van Amsterdam naar Peking, met ongeveer 400 foto's :)

Hij blijft online staan totdat mijn datalimiet over de rooie gaat, maar ik zal hem straks ook nog wel even naar dingen als yousendit etc. uploaden als het echt hard gaat :)

Ow, en ook iets waar ik me kapot mee heb zitten worstelen, mocht je in Google Earth nou maar een klein deel van je trail zien, dan moet je een zwiep geven aan de tijdbalk in earth:
[afbeelding]
Eens kijken :)

Bij zo'n tocht is GeoTagging wel echt ernstig handig en leuk inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:58:
[...]
Hmm, ok, dus die haalt de tijd uit een intern klokje, wat je via internet moet corrigeren, in plaats van dat hij gewoon de UTC tijd rechtstreeks uit het GPS signaal trekt? Onhandig :P
Nee, volgens mij doet hij het laatste :+ Waarom ik onderweg de aanname had over internet weet ik niet :P
[...]
Eens kijken :)
Mocht je in mongolie etc. rare tijden zien, weet je iig hoe het komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:59:
[...]

Nee, volgens mij doet hij het laatste :+ Waarom ik onderweg de aanname had over internet weet ik niet :P

[...]

Mocht je in mongolie etc. rare tijden zien, weet je iig hoe het komt ;)
Zijn die tijden niet heel makkelijk recht te trekken dan? Je weet achteraf toch nog wel in welke tijdzone je je foto's genomen hebt (zeker om je de geodata van die foto's hebt)?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
posttoast schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:06:
[...]

Zijn die tijden niet heel makkelijk recht te trekken dan? Je weet achteraf toch nog wel in welke tijdzone je je foto's genomen hebt (zeker om je de geodata van die foto's hebt)?
Waarschijnlijk wel, maar die moeite heb ik gewoonweg (nog) niet genomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
posttoast schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 12:57:
[...]

Het belangrijkste is de batterijduur. Van de 110bt of 111 of 2x zo lang. Wel zo handig als je geen stroom bij de hand hebt. Ten tweede wil ik graag de bt, omdat ik hem dan draadloos kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

manusjevanalles schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:19:
[...]

Het belangrijkste is de batterijduur. Van de 110bt of 111 of 2x zo lang. Wel zo handig als je geen stroom bij de hand hebt. Ten tweede wil ik graag de bt, omdat ik hem dan draadloos kan gebruiken.
Ik heb ook ff zitten kijken naar die 110/111 t.o.v. de DPL700 (lite).
Maar die batterijduur vond ik maar relatief.
32 uur op een ingebouwde accu, of 14 uur op een penlite.
Ik neem dan liever een extra pakje duracell mee in m'n tas, dan dat ik het risico ga lopen dat de ingebouwde accu leeg is, en ik hem nergens op kan laden.

Kan iemand trouwens bevestigen dat je met die Gisteq DPL700 je data gewoon als GPX of KML o.i.d. op kan slaan? Ik las ergens dat het alleen kan met de eigen gisteq software... maar ik weet niet hoe ver die beperking gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Cryothic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 13:09:
[...]

Ik heb ook ff zitten kijken naar die 110/111 t.o.v. de DPL700 (lite).
Maar die batterijduur vond ik maar relatief.
32 uur op een ingebouwde accu, of 14 uur op een penlite.
Ik neem dan liever een extra pakje duracell mee in m'n tas, dan dat ik het risico ga lopen dat de ingebouwde accu leeg is, en ik hem nergens op kan laden.

Kan iemand trouwens bevestigen dat je met die Gisteq DPL700 je data gewoon als GPX of KML o.i.d. op kan slaan? Ik las ergens dat het alleen kan met de eigen gisteq software... maar ik weet niet hoe ver die beperking gaat.
Dat is wel een interessante ja. Als je ergens onderweg in een internetcafé die data even op een servertje kan zetten zonder dat je de bijbehorende software nodig hebt zou dat makkelijk zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:54
Heb ook een DPL700 (Trackr Lite),
ben er wel teverden mee, enige nadeel is idd de batterijduur,maar heeft weer als voordeel dat je waar dan ook ter wereld penlites kan kopen en je die dus altijd bij je kan hebben, itt tot een ingebouwde accu.

Syncen doe ik niet, of ieg niet met de software. Het Syncen is er puur dat de tijd op je camera goed staat, aangezien de trackr de tijd van de satelliet krijgt. Heb je zoals ik bv een goede klok (of gewoon de klok van je comp welke gesynced wordt met een timeserver) welke zo'n RF klok is (is gesynced met een atoomklok in Frankfurt) dan is het een kwestie om je camera daar mee goed te zetten vlak voordat je op pad gaat ipv het omslachtige syncen met de software.

De software van de trackr is ok, maar wil je bv meer functies dan is Geosetter een beter (gratis) alternatief, alhoewel je idd nog steeds de Gisteq software nodig heb om je logs te kunnen downloaden.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dat syncen van je camera kan toch ook prima achteraf? Gewoon even een paar minuten/seconden bij je EXIF-data optellen of aftrekken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
klopt, op dezelfde manier kan je corrigeren voor verschillende tijdzones tijdens je trip.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

Hopjesvla79 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:53:De software van de trackr is ok, maar wil je bv meer functies dan is Geosetter een beter (gratis) alternatief, alhoewel je idd nog steeds de Gisteq software nodig heb om je logs te kunnen downloaden.
ok, dus het gaat enkel om het downloaden van de logs, en daarna kan je met het gedownloade log weer van alles doen?
Ik was ff bang dat je ook met de gedownloadde log alleen maar iets kon met de geotrackr software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Cryothic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:43:
[...]

ok, dus het gaat enkel om het downloaden van de logs, en daarna kan je met het gedownloade log weer van alles doen?
Ik was ff bang dat je ook met de gedownloadde log alleen maar iets kon met de geotrackr software.
Best een nadeel dat je het nodig hebt voor het downloaden van je logs. Als je lang op reis bent kun je dus niet even in een internetcafé de boel op een server dumpen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Henk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:50:
[...]

Hij krijg je het voor elkaar om op een open vlakte met een Jeep over kop te gaan!? :? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Cryothic schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 19:43:
[...]

klopt, de trackr software is op zich ook wel ok en is vrij fool-proof, maar wil je meer functies dan heb je meer aan Geosetter.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus
  • Laatst online: 23-08 14:30

fabulaus

Ja toch

Als reizend foto fanaat en fanatiek sporter zoek ik een GPS logger die voldoet aan de volgende eisen.

- Ondersteuning voor MAC
- Geschikt voor Geotaggen voor archiveren foto's
- Mogelijkheid voor vastleggen route's (auto-routes, ski-routes, hardloop-routes,etc.)
- Mogelijkheid voor aflezen afgelegde afstand
- Mogelijkheid voor aflezen gemiddelde snelheid
- Mogelijkheid voor aflezen top-snelheid

Ik heb reeds gezocht en al wel wat modellen gevonden op het forum maar veel hiervan zijn reeds verouderd of niet meer leverbaar. Daarbij voldoen veel hiervan niet aan al mijn (hierboven genoemde) wensen.
Daarbij is het puur uit hobby en interesse en wil ik er dus niet al te veel aan besteden. Ik heb gelezen dat er onder de €50,- al verschillende modellen beschikbaar zijn en dat is ook wel het limiet wat ik er aan uit wil geven.

Wie kan mij op weg helpen of informeren wat een goede keus is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:50
Je kunt voor ervaringen kijken in Geotaggen: Waar ben jij geweest, en waar nam je je foto's? als je deze nog niet gevonden had :) In de TS staan ook de nodige tips.

offtopic:
Edit: staat nogal overbodig na een merge met dit topic :+

[ Voor 17% gewijzigd door asfaloth_arwen op 15-01-2009 19:24 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:53
garmin's zijn wel erg mooie apparaaten ik weet niet percies wat de prijs is op het moment maar voor de hele simple dingen kun je vast iets goedkoops vinden als je navigatie er op wil zal iets duurder zijn

voor het geotaggen van foto weet ik alleen niet of ze geschikt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

susscorfa schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:15:
garmin's zijn wel erg mooie apparaaten ik weet niet percies wat de prijs is op het moment maar voor de hele simple dingen kun je vast iets goedkoops vinden als je navigatie er op wil zal iets duurder zijn

voor het geotaggen van foto weet ik alleen niet of ze geschikt zijn
Geotaggen gaat prima met een Garmin gps apparaat. In feite gaat dat prima met elk GPS apparaat wat logbestanden opslaat die vervolgens vanaf de computer uit te lezen zijn in een formaat wat door geotagging software begrepen wordt (gpx is meest gebruikt denk ik).

Maar als het puur om het loggen van de route en bijbehorende statistieken gaat, dan is zo'n navigatie apparaat een beetje zonde van het geld natuurlijk.

Maar ik zie in de TS staan:

Bedoel je dat je dat op het apparaat wilt kunnen aflezen, of is het ook goed als je die gegevens met behulp van software uit de logbestanden kan afleiden en weergeven?

Als je dat van het apparaat wilt kunnen aflezen kom je denk ik al snel op een GPS navigatie apparaat, zoals bijvoorbeeld de producten van Garmin uit. Het eenvoudigste model kan zo uit mijn hoofd alles wat jij vraagt (en meer), maar kost wel iets meer dan 50 euro. Misschien dat je tweedehands wel iets kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vragen even samengevoegd naar dit topic, vanuit een nieuw topic (nieuwe topic was niet zo nodig)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Orion84 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 19:22:
[...]
Maar ik zie in de TS staan:

Bedoel je dat je dat op het apparaat wilt kunnen aflezen, of is het ook goed als je die gegevens met behulp van software uit de logbestanden kan afleiden en weergeven?
Dat heb ik inderdaad een beetje verkeerd verwoord.. Er hoeft geen display op te zitten, ik hoef het niet direct uit te kunnen lezen. Maar ik wil dit wel, wanneer ik hem op mijn Mac aansluit, terug kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nog een keer de vraag: kun je met de PhotoTrackr Lite en die Holux zonder de bijgeleverde software de data eraf halen? Ik ga een lange reis maken dus ik ga het sowieso niet redden met het geheugen. Als ik dan tussendoor in een internetcafé de boel leeg kan trekken en op een server kan zetten, dan zou dat natuurlijk fijn zijn. Ik denk niet dat ik in een internetcafé die software kan installeren.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
posttoast schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:40:
Nog een keer de vraag: kun je met de PhotoTrackr Lite en die Holux zonder de bijgeleverde software de data eraf halen? Ik ga een lange reis maken dus ik ga het sowieso niet redden met het geheugen. Als ik dan tussendoor in een internetcafé de boel leeg kan trekken en op een server kan zetten, dan zou dat natuurlijk fijn zijn. Ik denk niet dat ik in een internetcafé die software kan installeren.
Misschine dat je op wat fora kunt kijken naar USB-stickie versie van de gevraagde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
met de trackr is het in princiepe niet mogelijk om zonder de software de bestanden uit te lezen.
In principe dan, er is een serviceprogje van Gisteq beschikbaar wat zou moeten werken om tussentijds de logs te kunnen downloaden:
http://www.gisteq.com/for...&hilit=Utility+tool#p1986 , laatste post onderaan de pagina.

Ik weet niet hoe lang je trip gaat duren, maar met een log interval van 20 sec kan je al 58 dagen continue meten, of als je maar 16 uur per dag meet (denk niet dat het erg boeiend is om als je slaapt te meten, kan je al ongeveer 87 dagen meten.

[ Voor 31% gewijzigd door Hopjesvla79 op 16-01-2009 08:32 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
posttoast schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:40:
De Holux M-241 kan je ook leeg halen met BT747.
Dit is Java-software die eigenlijk op alles draait, Windows, Linux, Mac EN Windows Mobile. Dus je kan je gps-logger dus op de baan makkelijk leeghalen met enkel je telefoon op zak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank voor jullie reacties. Ik zal eens kijken. Ik heb een telefoon met Windows Mobile en genoeg geheugen erin bij me, dus dat is een optie. Mijn trip gaat ongeveer 4 weken duren, dus 58 dagen is zat. Ik dacht dat het veel minder zou zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Dan kan je hem ook om de 10 sec laten loggen natuurlijk. Dan kom je nog toe met je geheugen (moet je hem helemaal niet leeghalen onderweg :) ) en je nauwkeurigheid van je snelheden zal er ook groter door worden denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fire69 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 13:21:
Dan kan je hem ook om de 10 sec laten loggen natuurlijk. Dan kom je nog toe met je geheugen (moet je hem helemaal niet leeghalen onderweg :) ) en je nauwkeurigheid van je snelheden zal er ook groter door worden denk ik. :)
Snelheden worden niet bepaald door afgelegde afstand te delen door de tijd. Maar op elk trackpunt wordt met behulp van het dopplereffect de snelheid bepaald en die wordt in dat trackpunt opgeslagen. Dus daarbij maakt het in feite niet uit of je vaker of minder vaak logt. Het enige effect van minder vaak loggen is dat je tracks wat grover worden en bij snelle bewegingen in verschillende richtingen (dus bijvoorbeeld een weg met haarspeldbochten) klopt de track niet helemaal meer met je route.

Maar als het er vooral om gaat om uiteindelijk GPS info aan je foto's te hangen, dan maakt dat natuurlijk weinig uit, aangezien je over het algemeen wel meer dan 10 seconden stil staat om een foto te maken denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Orion84 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 20:43:
[...]

Snelheden worden niet bepaald door afgelegde afstand te delen door de tijd. Maar op elk trackpunt wordt met behulp van het dopplereffect de snelheid bepaald en die wordt in dat trackpunt opgeslagen. Dus daarbij maakt het in feite niet uit of je vaker of minder vaak logt. Het enige effect van minder vaak loggen is dat je tracks wat grover worden en bij snelle bewegingen in verschillende richtingen (dus bijvoorbeeld een weg met haarspeldbochten) klopt de track niet helemaal meer met je route.

Maar als het er vooral om gaat om uiteindelijk GPS info aan je foto's te hangen, dan maakt dat natuurlijk weinig uit, aangezien je over het algemeen wel meer dan 10 seconden stil staat om een foto te maken denk ik zo :)
Zonder het op te zoeken durf ik vrij zeker te zeggen dat bovenstaande onzin is. GPS werkt sec op positie en extrapoleert daar de tijd snelheiduit. Vergeet niet dat de relatieve fout (tussen twee posities op ongeveer dezelfde plek) in de orde van decimeters (DGPS in millimeters en das zeer indrukwekkend irl) zit en dat je daar de snelheid tussen dus vrij nauwkeurig kunt berekenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:57
Misschien is het een idee om de titel van het topic te veranderen, want nu suggereert het dat je hier je gegeotaggde (is dat een woord?) foto's plaatst met hun locatie ofzo.. Terwijl 'het grote Geotag topic: hoe en wat?' bv. een betere titel zou zijn..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
RobbieB schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:24:
Misschien is het een idee om de titel van het topic te veranderen, want nu suggereert het dat je hier je gegeotaggde (is dat een woord?) foto's plaatst met hun locatie ofzo.. Terwijl 'het grote Geotag topic: hoe en wat?' bv. een betere titel zou zijn..
Deze is moar catchy 8) Een TS update met de populairste geotag-apparaatjes komt er aan trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Autoreply schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 22:10:
[...]

Zonder het op te zoeken durf ik vrij zeker te zeggen dat bovenstaande onzin is. GPS werkt sec op positie en extrapoleert daar de tijd uit. Vergeet niet dat de relatieve fout (tussen twee posities op ongeveer dezelfde plek) in de orde van decimeters (DGPS in millimeters en das zeer indrukwekkend irl) zit en dat je daar de snelheid tussen dus vrij nauwkeurig kunt berekenen :)
Het is nochtans hetgeen twee leden van het Groundspeak Forum mij vertelden naar aanleiding van een discussie over of die snelheid de 2D of de 3D snelheid betrof:
http://forums.groundspeak...5&view=findpost&p=3743862
http://forums.groundspeak...5&view=findpost&p=3744119

Na wat [google=GPS speed doppler] lijkt het er op dat doppler shift in elk geval een belangrijke rol speelt, al zie ik hier en daar ook opmerkingen staan dat er een combinatie van doppler shift en positievergelijkingen wordt gebruikt (om de boel een beetje af te vlakken, om fouten in de doppler analyse op te vangen?).

In elk geval berekent voor zover ik begrijp de GPS toch echt de snelheid die jij op dat punt hebt, niet de snelheid waarmee je het afgelopen stukje track hebt afgelegd.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 16-01-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autoreply
Orion84 schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 23:34:
[...]

Het is nochtans hetgeen twee leden van het Groundspeak Forum mij vertelden naar aanleiding van een discussie over of die snelheid de 2D of de 3D snelheid betrof:
http://forums.groundspeak...5&view=findpost&p=3743862
http://forums.groundspeak...5&view=findpost&p=3744119

Na wat [google=GPS speed doppler] lijkt het er op dat doppler shift in elk geval een belangrijke rol speelt, al zie ik hier en daar ook opmerkingen staan dat er een combinatie van doppler shift en positievergelijkingen wordt gebruikt (om de boel een beetje af te vlakken, om fouten in de doppler analyse op te vangen?).

In elk geval berekent voor zover ik begrijp de GPS toch echt de snelheid die jij op dat punt hebt, niet de snelheid waarmee je het afgelopen stukje track hebt afgelegd.
Het wordt gebruikt voor positie- en tijdcorrectie, niet voor snelheidsmetingen. Lijkt mij een typische hoax zoals die zoveel op internet te vinden zijn, zonder enige serieuze bronvermelding (lees, NASA DoD of een grote GPS-fabrikant) Gezien de fouten die ze maken in eenvoudige berekeningen (die gradienten) lijkt het mij geen erg betrouwbare bron ;)

Het zou ook waanzinnig nauwkeurige apparatuur vereisen, de snelheid is nauwkeurig tot ongeveer 0,1 km/h, da's dus een doppler-shift van (300.000.000/0,1) =3,33*10^-11e. Posities van elkaar aftrekken is veel eenvoudiger en vereist minder nauwkeurige (dure) apparatuur. Immers, de grootste fout wordt door de atmosfeer veroorzaakt en die is ongeveer gelijk tussen twee metingen bij normale snelheden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Autoreply op 17-01-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 17:39
Het topic is wat groot om even door te spitten, ik ben op zoek naar een SIMPEL ding voor AF-EN-TOE gebruik (dagje uit, weekendje weg) om m'n foto's te kunnen geotaggen.
Ik twijfel tussen de Gisteq DPL-700, Holux M-241 en de i-GotU GT-100 of GT-120. Kan iemand misschien heel kort beargumenteren wat de plussen en minnen zijn van de genoemde devices?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Autoreply schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 11:04:
[...]

Het wordt gebruikt voor positie- en tijdcorrectie, niet voor snelheidsmetingen. Lijkt mij een typische hoax zoals die zoveel op internet te vinden zijn, zonder enige serieuze bronvermelding (lees, NASA DoD of een grote GPS-fabrikant) Gezien de fouten die ze maken in eenvoudige berekeningen (die gradienten) lijkt het mij geen erg betrouwbare bron ;)

Het zou ook waanzinnig nauwkeurige apparatuur vereisen, de snelheid is nauwkeurig tot ongeveer 0,1 km/h, da's dus een doppler-shift van (300.000.000/0,1) =3,33*10^-11e. Posities van elkaar aftrekken is veel eenvoudiger en vereist minder nauwkeurige (dure) apparatuur. Immers, de grootste fout wordt door de atmosfeer veroorzaakt en die is ongeveer gelijk tussen twee metingen bij normale snelheden :)
Ik stuur je even een DM om hier over verder te discussiëren, want zo gaat dit topic wel behoorlijk off-topic :)

[ Voor 79% gewijzigd door Orion84 op 17-01-2009 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

Ik heb sinds vanmiddag die Gisteq Lite (DPL700), maar hoeveel tijd heeft dat ding (de eerste keer?) nodig om met de sataliet te connecten? Stond net een paar minuten in de tuin, maar niks anders dan een oranje knipperend lampje :(

En is er ook een manier om zeker te weten dat ie helemaal leeg is?
Ik heb default users verwijderd, maar weet nu niet meer zeker of ie helemaal leeg is (met die voorbeeld data)

edit:
zojuist deed ie het opeens.
ff 25 meter heen en weer gelopen in de straat.
Komt nog niet helemaal over op googlemaps, maar goed, dat komt wel :D

[ Voor 16% gewijzigd door Cryothic op 17-01-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Ik herhaal de vraag nog maar even want er is enige haast bij daar ik over 2 weken al op de latten sta.. Ik zoek een MAC compatible GPS logger die naast geotaggen van foto's ook de mogelijk heeft tot het taggen van afgelegde route's, afstanden en snelheden en zo mogelijk ook maximum snelheid. Dit alles het liefst voor een prijs rond de 50 euro zodat ik hem voor mijn verjaardag kan vragen.

Wie helpt mij opweg of kan mij voorzien van extra info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:27

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

fabulaus schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:25:
Ik herhaal de vraag nog maar even want er is enige haast bij daar ik over 2 weken al op de latten sta.. Ik zoek een MAC compatible GPS logger die naast geotaggen van foto's ook de mogelijk heeft tot het taggen van afgelegde route's, afstanden en snelheden en zo mogelijk ook maximum snelheid. Dit alles het liefst voor een prijs rond de 50 euro zodat ik hem voor mijn verjaardag kan vragen.

Een BT747 compatibel apparaat. Je kan dan de MTK logger [2] gebruiken. De laatste versie is behoorlijk goed (en een stuk gebruikersvriendelijker).

Ik gebruik die software ook op mijn Mac en via bijvoorbeeld eBay moet wel een goedkope (sub 50 euro) GPS logger te vinden zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryothic

Cryothic

why?

fabulaus schreef op zondag 18 januari 2009 @ 21:25:

Ik kwam in mijn zoektocht naar een leuke GeoTracker een van de informatiepagina's van Cameraland.nl tegen.

http://www.cameraland.nl/content/view/89/56/

Mooi overzichtelijk lijstje per tracker, en dus ook een tracker die Mac compatible is.
http://www.cameraland.nl/...com_virtuemart/Itemid,26/
Weet niet of het de ideale voor jou is, maar misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

@BlaTieBla: Thnx, de software heb ik alvast.. Nu de tracker nog ;)

@Cryothic: Handig overzicht! thnx

Ok, ik heb nu een redelijk lijstje van geschikte apparaten. Ik zie dat er veel apparaten zijn die op 1 AA batterij werken maar gaat dit niet ten koste van de gebruiksduur?
De trackers die ik nu op het oog heb zijn:

Qstarz BT Q1000 (wel wat duurder maar wel veruit de beste specificaties volgens mij)
Holux M241 (werkt op 1 AA batterij maar wel een display)
i-gotU GT120 (mindere specs volgens mij)

Wat is een goede keus? Of zijn er nog meer vergelijkbare modellen? Ik fotografeer nu met een simpele digitale compact.. Maar ga hem ook gebruiken met een Panasonic DMC-FZ28 en een Pentax SLR (Wellicht met RAW)

Ik heb het idee dat de MKT chip-set nauwkeuriger en zuiniger is.. Wat ook wel belangrijk is, is een groot geheugen, ik wil namelijk ook hele auto reizen (14 uur achter elkaar) kunnen loggen.
Verder lees ik dat je veel trackers kan instellen zodat ze bijv. om de 15 seconden een log maken maar hoe gaat het dan als je een foto maakt die niet exact op die 15 seconden valt? Zet hij hem dan ergens tussenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voordeel van een batterij t.o.v. een interne accu is dat je een AA batterij gewoon kan vervangen als ie leeg is. Een accu gaat misschien wat langer mee, maar leeg is dan leeg en dus onbruikbaar tot je hem weer opgeladen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Orion84 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:55:
Voordeel van een batterij t.o.v. een interne accu is dat je een AA batterij gewoon kan vervangen als ie leeg is. Een accu gaat misschien wat langer mee, maar leeg is dan leeg en dus onbruikbaar tot je hem weer opgeladen hebt.
:Y uhuh... en juist dat opladen is iets waar je tijdens de langere trips nou nét geen tijd voor hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Henk schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 10:56:
[...]

:Y uhuh... en juist dat opladen is iets waar je tijdens de langere trips nou nét geen tijd voor hebt ;)
Naja, als ie het een dag vol houdt en je elke nacht de mogelijkheid tot laden hebt lukt het nog wel, maar batterijen is toch echt wel 'veiliger' op lange trips inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Hmm.. dat is idd wel een voordeel van batterijen, zo had ik het nog niet bekeken. Maar in de Qstarz gaat bijvoorbeeld een simpele nokia accu, die is dus evt. ook vervangbaar. Zie mezelf trouwens ook niet snel op vakantie gaan met een setje reserve batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, als het zo'n standaard accu is die je er makkelijk uit kan halen dan scheelt dat al ja :)

* Orion84 doet niet anders :P
Reserve batterijen voor de flitser, voor de GPS, voor de zaklamp... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Haha.. Worden je vakanties ook gesponsord door duracel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
fabulaus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:20:
Bwah... opzich is een zwikkie AA's meenemen toch niet zo'n ramp? :) Ik doe ook niet anders...

Het zou nog mooier zijn als mijn Canon-flash gewoon BP-511's zou vreten, majah :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

fabulaus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:20:
Nee, voornamelijk door GP ;)

Oplaadbare batterijen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

In mijn vakanties hangt de Garmin tijdens de autorit aan een 12 Volt kabel. Pas als ik uitstap stop hem in m'n camerarugzak. Scheelt laden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Maar om weer even ter zake (ontopic) te komen..
Qstarz BT Q1000 (wel wat duurder maar wel veruit de beste specificaties volgens mij)
Holux M241 (werkt op 1 AA batterij maar wel een display)
i-gotU GT120 (mindere specs volgens mij)

Wat is een goede keus? Of zijn er nog meer vergelijkbare modellen? Ik fotografeer nu met een simpele digitale compact.. Maar ga hem ook gebruiken met een Panasonic DMC-FZ28 en een Pentax SLR (Wellicht met RAW)

Ik heb het idee dat de MKT chip-set nauwkeuriger en zuiniger is.. Wat ook wel belangrijk is, is een groot geheugen, ik wil namelijk ook hele auto reizen (14 uur achter elkaar) kunnen loggen.
Verder lees ik dat je veel trackers kan instellen zodat ze bijv. om de 15 seconden een log maken maar hoe gaat het dan als je een foto maakt die niet exact op die 15 seconden valt? Zet hij hem dan ergens tussenin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
fabulaus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 11:51:

[...]
Je hebt die vraag nog geen 2 uur geleden gesteld, en zit hem nu alweer te quoten/kicken? Chill gast :P

Verder staat er over de meeste trackers ook zat in dit topic... Onder andere over autoreizen en loggen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Henk op 20-01-2009 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[...]
Dat hangt van de software af die je gebruikt om je log aan je foto's te koppelen, de software dan Google die ik gebruik zal hem plaatsen op de coordinaat die qua tijd het dichtste bij de fototijd past. Niet een soort van intelligent hem daar tussen plaatsen. Omdat je helemaal geen rechte lijn tussen 2 punten afgelegd hoeft te hebben, valt er toch niks zinnigs over te zeggen.

Edit: als ik GPS info in de bestanden zet, is dat in de JPG output. Dus RAW ondersteuning boeit mij niet. Anders zul je bv Lightroom met plugin (hier eerder genoemd in het topic) moeten gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door ajhaverkamp op 20-01-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gewoon GeoSetter gebruiken. Die interpoleert de tracklog netjes en kan ook prima met RAW overweg.

Verder, zoals ik al vaker zei, je moet wel erg haastig te werk gaan wil je binnen 15 seconden van het maken van een foto al weer totaal ergens anders zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 17:39
In de Gisteq DLP-700 zit een handig feature wat het device uit laat gaan als de "bewegingssensor" geen beweging detecteerd voor een bepaalde (zelf te configureren) tijd. Handig voor als je het ding in je auto laat liggen en een paar uur later weer aanrijdt bijvoorbeeld, heeft ie niet de log volgeschoten met nutteloze data en de accu gaat langer mee.

Heeft de Holux M-241 deze feature ook? Ik heb de manual en firmware 1.1.2 release notes erop doorgespit maar ik kan het niet vinden...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69

[...]
Ik heb de iBlue-variant van die Qstarz, en ben er perfect tevreden mee.
- Steeds 9-12 satellieten
- Accu gaat 25u mee, opladen duur een uurtje
- Werkt op standaard Nokia-batterij (goedkoop via aq4u.nl :) )
- Kan via BT dienen als GPS-muis met PDA of laptop
- Kan via USB of BT leeggehaald worden door BT747
- Config gaat ook via BT747
- Houd het 5 dagen (12u/dag) uit voor het geheugen vol is met 1 log per 5 sec. (Weet wel niet of die Qstarz ook 4MB geheugen heeft)

Zo, als dat je niet overtuigd, pech :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Fire69 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:30:
[...]

- Houd het 5 dagen (12u/dag) uit voor het geheugen vol is met 1 log per 5 sec. (Weet wel niet of die Qstarz ook 4MB geheugen heeft)

Welke I-blue heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik heb de Holux, welke me ook heel erg bevalt. Het geheugen is voor mijn gebruik ruim voldoende. Daarnaast werkt hij inderdaad slechts op 1AA batterij. Dit is een afweging die je moet maken. Zelf heb ik een stel sterke batterijen met een oplader bij me. Ideaal, want als er ineens geen stroom voorhanden is, kan ik altijd losse batterijen aanschaffen.

Verder gebruik ik de display erg veel. Aan positie heb je weinig, maar ik zet naast de gps logger ook elke wandeling de km-logger aan. Na een stevige tocht kan je dan zien hoeveel je eigenlijk hebt gelopen. Ook leuk is het aflezen van de hoogte wanneer je op een pas staat, of bekijken hoeveel je bent gestegen in korte tijd. Dat is voor sommige reisgenoten best een goede stimulans. Je kan dan zeggen: "kijk, we hebben in een uur zoveel gestegen. Toen stonden we nog daar. En we hoeven nog maar zoveel te stijgen". En dan kan iedereen er weer tegenaan :p

Maar goed, al die dingen lijken op elkaar en zitten in dezelfde prijsklasse. Het maakt uiteindelijk weinig uit. De een kan beter loggen, de ander kan langer loggen, de laatste kan mooier loggen (bij wijze van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Iblue 747 vanop deze ebay-winkel :)

Hoogte doet de Iblue volgens mij wel niet correct (kan ook aan mij liggen :P ), maar da's voor mij niet interessant eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Fire69 op 20-01-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Het is vrij normaal dat de hoogte een stuk minder betrouwbaar is dan de positie. Een factor 3 is niet ongewoon geloof ik. Dus als je positie op 10 meter nauwkeurig is, dan kan je hoogte zo maar 30 meter afwijken.

Dat lijkt dan in Nederland al snel heel veel, maar als je er echt een beetje de bergen mee in gaat is 30 meter natuurlijk ook weer niet enorm veel en geeft het nog best een aardig beeld van de hoogteverschillen die je op een trip hebt overbrugd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Fire69 schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:30:
[...]

Maar klopt het dat je met de standaard software geen zaken als de loginterval kunt instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Euh, geen idee, nooit gebruikt. :P

[edit]

Op hun site vond ik dit:
Features:

With 32Mb memory for 150,000 way points record.
Dual mode for both Data record and Navigation.
Push button to record data manually.
User can record the data by setting the interval of time, distance and speed.
Recorded data can be played as track on Google Maps.
Het lijkt dus wel te lukken met de meegeleverde software.

[edit2]

Snel even de soft daar gedownload en getest.
Nu ik die software zo zie, herinner ik me wel dat ik hem in het begin 'gebruikt' heb, maar direct besloten heb dat het niet echt bruikbaar was. Dat lijkt nu toch al iets verbeterd te zijn, er zijn veel meer opties bijgekomen.
Het kan nu dus inderdaad :)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/5vcaj8.jpg

[ Voor 112% gewijzigd door Fire69 op 21-01-2009 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Laatst online: 07-09 22:20
Ik ben enkele dagen geleden begonnen met geotaggen icm met mijn iPhone 3G en een Flickr account en ik moet zeggen, ik ben nu al onder de indruk.

Ondanks dat de resolutie en de kwaliteit van de gemaakte foto's met mijn iPhone 3G niet geweldig zijn, is het gebruiksgemak enorm. Ik hoef enkel een foto te maken met mijn iPhone 3G, deze foto via de email client van mijn iPhone up te loaden naar mijn Flickr account en voila, mijn foto staat direct op Flickr en op de juiste locatie in Flickr maps.

See for your self: www.flickr.com/photos/larsvdberg/map/

Verder ben ik gaan testen of de GeoFeed data die Flickr genereert toe te voegen valt aan een persoonlijke Google map omdat google maps makkelijk valt te embedden en dit kan! Echter ben ik niet tevreden met de uitwerking hiervan. Als ik de Flickr GeoFeed data importeer in Google Maps zie ik mijn foto's dubbel verschijnen op mijn persoonlijke kaart. Daarnaast komt op de locatie waar de foto is gemaakt een (lelijk) blauw puntje te staan ipv een thumbnail van mijn foto.

Ik kan een thumbnail van mijn Flickr foto's krijgen in een Google Maps adhv de KML data uit Flickr, echter valt deze thumbnail dan niet aan te klikken en/of te vergroten. Iemand hier een tip voor?

Verder ben ik gaan speuren of de Flickr Map te embedden valt in een willekeurige website maar dit is nog vrij lastig. Iemand hier ook een tip voor?

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Fire69 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:31:

Het lijkt dus wel te lukken met de meegeleverde software.

Snel even de soft daar gedownload en getest.
Nu ik die software zo zie, herinner ik me wel dat ik hem in het begin 'gebruikt' heb, maar direct besloten heb dat het niet echt bruikbaar was. Dat lijkt nu toch al iets verbeterd te zijn, er zijn veel meer opties bijgekomen.
Het kan nu dus inderdaad :)
Ik heb de iBlue ook, een half jaar geleden gekocht en kreeg er totaal andere software bij, GPS Photo Tagger. Een prima bruikbaar programma zolang je het in het engels gebruikt (General werd vertaald als Generaal, tja...). Ik weet niet of je dat er nu nog steeds bij krijgt, maar het heeft een veel betere interface dan het programma wat nu op de site staat. In ieder geval verander ik daar ook de loginterval mee en ik haal er de log uit. Het taggen zelf kan er ook mee, maar ik gebruik daar Geosetter voor.

[ Voor 4% gewijzigd door ElisabethM op 21-01-2009 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Ik kan 2e-hands een Qstarz BT-Q1000 overnemen voor 45 euro.. Er zit alleen geen autolader bij. Ten eerste, is dit een goede koop (prijs/kwaliteit)? Ik zie namelijk op Ebay de Holux M241 ook regelmatig voor +/- €45,- voorbij komen en de iBlue zit ook rond die prijs. En wat kost een autolader?

[ Voor 27% gewijzigd door fabulaus op 21-01-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Voor dat geld zou ik gewoon een nieuwe halen, zeker als je er nog de lader (~5€) moet bijhalen.
Voor 5€ verschil heb ik liever een nieuwe. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

De Qstarz is normaal een stuk duurder (€90 - €120), dus van €50,- is zeker geen sprake voor een nieuwe. De Holux staat me een beetje tegen wat betreft de accu tijd van 12 uur (fabrieksopgave) dit vind ik wat kort. Ik was nu alleen nog naar Specs van de iBlue aan het kijken en zag dat de 747 eigenlijk exact hetzelfde is als de Qstarz BT-Q1000 alleen dan voor de helt van het geld, klopt dit?

Edit: Lees net nog wat reviews en wanneer je ook de hoogte aan zet blijkt het dat je nog (maar) 60.000 punten overhoud. Komt dit overeen met jou bevindingen?

Edit 2: Alle antwoorden ondertussen na grondige research zelf gevonden. Ik moet nu de afweging maken tussen de Qstarz 1000 via marktplaats voor €45 en het topmodel Qstarz 1000X voor €88.

[ Voor 32% gewijzigd door fabulaus op 22-01-2009 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
fabulaus schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 23:49:
De Qstarz is normaal een stuk duurder (€90 - €120), dus van €50,- is zeker geen sprake voor een nieuwe. De Holux staat me een beetje tegen wat betreft de accu tijd van 12 uur (fabrieksopgave) dit vind ik wat kort. Ik was nu alleen nog naar Specs van de iBlue aan het kijken en zag dat de 747 eigenlijk exact hetzelfde is als de Qstarz BT-Q1000 alleen dan voor de helt van het geld, klopt dit?

Edit: Lees net nog wat reviews en wanneer je ook de hoogte aan zet blijkt het dat je nog (maar) 60.000 punten overhoud. Komt dit overeen met jou bevindingen?

Edit 2: Alle antwoorden ondertussen na grondige research zelf gevonden. Ik moet nu de afweging maken tussen de Qstarz 1000 via marktplaats voor €45 en het topmodel Qstarz 1000X voor €88.
Misschien kun je die antwoorden dan ook hier even zetten, ben ook wel benieuwd :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

Natuurlijk, zal even een korte samenvatting geven van de gangbare modellen.

Ten eerste heb ik de afweging gemaakt tussen een Sirf-starIII en een MTK chip-set. MTK is energie zuiniger en t.o.v. Sirfstar weer een stuk nauwkeuriger.

De Holux M241 werkt op 1 AA batterij waarop hij het volgens fabrieksopgaven 12 uur moet kunnen volhouden, in de werkelijkheid zal dit ongetwijfeld wat minder zijn. Het aantal waypoints met volledige capacitiet (hoogte meegerekend) is daarentegen wel weer hoog met 130.000 stuks. Wat ik niet kan vinden over de Holux is of je Bluetooth uit kan schakelen want dit zal aanzienlijk schelen in de batterij duur. De prijs via E-bay komt op zo'n 45 euro.

De Qstarz BT-Q1000 en de iBlue 747 zijn identiek en zijn relatief goedkoop, voor 55 euro heb je ze. Deze modellen werken bijde op accu en dit resulteert in een accu duur van zo'n 25 uur en wanneer Bluetooth uit staat gaat dit over de 30. Het aantal waypoints (incl. hoogte) valt echter tegen met slechts 67.000 stuks.

De Qstarz BT-Q1000P is de verbeterde versie van de hierboven benoemde Q1000 en bij deze is het geheugen verdubbelt waardoor je een capaciteit van zo'n 135.000 stuks zal krijgen. Via Ebay betaal je zo'n 65 euro.

De Qstarz BT-Q1000X is wederom een verbeterde versie van de P. Deze heeft een MTK II chip-set wat resulteert in een accu duur van 65 uur, een halvering van de fix tijden en een verdubbeling van de nauwkeurigheid. Deze ligt via Ebay voor 89 euro op je deurmat.

Zoals je ziet komt het aantal waypoints absoluut niet overeen met de fabrieksopgaven. Dit komt omdat in de fabrieks opgaven o.a. de hoogte niet is mee gerekend en de gevoeligheid is aangepast (als ik het goed heb begrepen). Dit resulteert ook in een behoorlijke afwijking in de accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Interessant, bedankt :)

Is die MTK-II wel net zo nauwkeurig als de Sirf-starIII?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
fabulaus schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:24:
Natuurlijk, zal even een korte samenvatting geven van de gangbare modellen.

Ten eerste heb ik de afweging gemaakt tussen een Sirf-starIII en een MTK chip-set. MTK is energie zuiniger en t.o.v. Sirfstar weer een stuk nauwkeuriger.

De Holux M241 werkt op 1 AA batterij waarop hij het volgens fabrieksopgaven 12 uur moet kunnen volhouden, in de werkelijkheid zal dit ongetwijfeld wat minder zijn. Het aantal waypoints met volledige capacitiet (hoogte meegerekend) is daarentegen wel weer hoog met 130.000 stuks. Wat ik niet kan vinden over de Holux is of je Bluetooth uit kan schakelen want dit zal aanzienlijk schelen in de batterij duur. De prijs via E-bay komt op zo'n 45 euro.

De Qstarz BT-Q1000 en de iBlue 747 zijn identiek en zijn relatief goedkoop, voor 55 euro heb je ze. Deze modellen werken bijde op accu en dit resulteert in een accu duur van zo'n 25 uur en wanneer Bluetooth uit staat gaat dit over de 30. Het aantal waypoints (incl. hoogte) valt echter tegen met slechts 67.000 stuks.

De Qstarz BT-Q1000P is de verbeterde versie van de hierboven benoemde Q1000 en bij deze is het geheugen verdubbelt waardoor je een capaciteit van zo'n 135.000 stuks zal krijgen. Via Ebay betaal je zo'n 65 euro.

De Qstarz BT-Q1000X is wederom een verbeterde versie van de P. Deze heeft een MTK II chip-set wat resulteert in een accu duur van 65 uur, een halvering van de fix tijden en een verdubbeling van de nauwkeurigheid. Deze ligt via Ebay voor 89 euro op je deurmat.

Zoals je ziet komt het aantal waypoints absoluut niet overeen met de fabrieksopgaven. Dit komt omdat in de fabrieks opgaven o.a. de hoogte niet is mee gerekend en de gevoeligheid is aangepast (als ik het goed heb begrepen). Dit resulteert ook in een behoorlijke afwijking in de accuduur.
Met de iBlue met je wel opletten, toen ik hem kocht waren er 2 versies van op de markt (v1 en v1.1 zogezegd). Daarvan had de v1 2MB geheugen en de v1.1 4MB geheugen. Ook kon de v1.1 via bluetooth leeggehaald worden, bij de v1 moest dit nog via USB.

Trouwens, 67000 waypoints is nog steeds redelijk wat toch? Als je elke 5 sec logt à 12u per dag ben je zo 8 dagen verder voor hij vol is. Dat lijkt me toch wel redelijk goed werkbaar? :) (of heb ik me verschrikkelijk misrekend? :X )
posttoast schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:31:

De eerste MTK zou al nauwkeuriger moeten zijn dan SirfIII, dus ik denk dat dat voor de MTK-II ook wel zo zal zijn :P

[ Voor 68% gewijzigd door Fire69 op 22-01-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
fabulaus schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:24:
Afgaande op deze blogpost is er een nieuwe firmware voor de Holux beschikbaar die deze functionaliteit toevoegt. Het gaat dan om firmware v1.12 (hier te downloaden).
/edit: net gechecked met de release notes die bij de firmware meekomt. Het is inderdaad toegevoegd. Misschien moet ik eens gaan kijken hoe ik die firmware kan updaten onder Ubuntu :)
Fire69 schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:33:
[...]

Trouwens, 67000 waypoints is nog steeds redelijk wat toch? Als je elke 5 sec logt à 12u per dag ben je zo 8 dagen verder voor hij vol is. Dat lijkt me toch wel redelijk goed werkbaar? :) (of heb ik me verschrikkelijk misrekend? :X )
Elke 5 seconde betekent 12 keer per minuut dus 720 keer per uur. 67000 / (720*12) = 7,75, dus je zit wel goed ;)
[...]

De eerste MTK zou al nauwkeuriger moeten zijn dan SirfIII, dus ik denk dat dat voor de MTK-II ook wel zo zal zijn :P
MTK = zuinig, Sirf = nauwkeurig. De MTK II zit daar ergens tussenin waarschijnlijk (maar verder geen idee).

[ Voor 33% gewijzigd door mithras op 22-01-2009 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabulaus

fabulaus

Ja toch

posttoast schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:31:

Zoals Fire 69 al zegt: De MTK 1 is al nauwkeuriger als de sirfstar 3 .. De MTK 2 is voor zover ik weet de meest nauwkeurige chip op dit moment. (iig.. in de prijsklasse onder de 90 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Mooie opsomming van Geotagmeuk hier... heb ik gelijk materiaal voor de startpost ;)
Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste