Ok, zoals toegezegd even een korte update aangaande de
Seagate Barracuda 7200.10 750GB ATA100 HDD die ik sinds gisteren in m'n PCH heb. Later meer, ik zit nu te freaken (tweaken?) met m'n nieuwste speeltje, de Logitech Harmony 785 terwijl ik de hele vette Moby DVD op de achtergrond heb klinken.... nou ja,
achtergrond
De Seagate is een ratelbak. Daar kunnen we kort over zijn. Ik had er een 400GB Samsung SpinPoint in zitten en die is heel veel stiller.
Ik heb de schijf met de PCH als EXT3 bestandsformaat geformatteerd. Door een foute instelling in de firmware is van de schijf meteen 35GB gereserveerd voor root. Vraag me het fijne er niet van, ik ben geen Linux kenner. Ik heb de info van het PCH forum.
Daarna vullen via FTP. Veel muziekbestanden en de nodige films. Het browsen door het menu ging ten tijde van het FTP'en mega traag. Nu heb ik dat niet geprobeerd toen ik de Samsung erin had, dus dat hoeft niet per sé aan de schijf te liggen. Het afspelen van films en muziek ging overigens tijdens het vullen van de disc zonder problemen. Nu hij gevuld is gaat het allemaal prima en zoals ik dat initieel had met de Samsung erin.
Nu dan geluid: gelukkig is de PCH een bijzonder compact apparaat dat niet noemenswaardig als klankkast fungeert. Het geluid van de disk wordt dus niet veel versterkt. Je hoort de schijf echter wel als ie opspint. Het spinnen is een zacht geruis op de achtergrond, maar wel merkbaar. Bij de Samsung moest ik af en toe erg goed luisteren of de schijf aan het roteren was, de WD laat daar geen twijfel over.
Als de schijf van volledige idle op gang komt klinkt een hoog gesnerp. Zeer kort, maar wanneer dat 's-avonds laat gebeurt ben ik toch een 2-tal keren geschrokken van het geluid. Hoog en best hard. Gelukkig dus maar even. Verdere schijfactiviteit tijdens het browsen door het PCH menu is ook duidelijk hoorbaar. Het zijn korte "tikken" die met enige frequentie klinken.
Tijdens het afspelen van media is de schijf niet hoorbaar. Ik moet het echter nog meer proberen, ook bij lagere volumes.
Al met al ben ik blij met de enorme opslagruimte, maar zou twijfelen over de aanschaf als ik zou weten wat ik tot nu toe heb ervaren. Tot nog toe heb ik de schijf nog niet als storend ervaren, meer een nieuw geluid dat af en toe klinkt en wat gewenning behoeft. Mocht minimale geluidstoevoeging van hardware een eis zijn die hoog op je eisenlijst staat, laat deze schijf dan voor wat het is en zoek naar een andere oplossing. Minder grote schijf of een NAS elders in je huis waarvandaan je streamt.
Is opslagruimte belangrijker dan enige geluidstoevoeging, dan kun je deze schijf nemen. Je hebt wel een pleur aan ruimte te vullen
Een vraag voor de Linux tweakers: welk voordeel (of nadeel) heeft het EXT3 bestandsformaat t.o.v. EXT2, speciefiek voor een apparaat als de PCH? Bij het formatteren van de schijf biedt de PCH de keuze, waarom zou moeten kiezen?
When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.