LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Beste Kip_666, je bent een kei!Kip schreef op maandag 24 december 2007 @ 19:06:
les_paulde , speciaal voor jou
Dit zijn de settings die ik heb gebruikt:
[afbeelding]
plus min 2700 mhz, en de kaarten op pcie 8x
Een verschil van 1443 punten, jij had een verschil van 1232 punten. Qua scaling zitten wij ongeveer nu gelijk vind ik, met mijn aangepaste instellingen.
Hartstikke bedankt dat je dit even wilde proberen, je hebt dus gewoon helemaal gelijk dat m'n CPU aan het 'bottlenecken' is. Niet te geloven zeg, hoe zeer 3dmark06 van je CPU afhankelijk is! Ik heb vandaag toch maar de stap gezet en een MSI K9A2 Platinum plankje met een 6400+ black edition besteld, ik ga er van uit dat ik hiermee een stuk sneller moet kunnen lopen.
Helaas ben ik nu niet thuis (ben bij m'n ouders in het buitenland) en kan daardoor de COD4 multiplayer test pas doen als ik weer terug ben, maar dat ga ik zeker doen! Ook zal ik, als m'n nieuwe spullen binnen zijn, die 6400+ op 2700mhz clocken (met 16x PCIe 2.0 en 4x PCIe 2.0) om te kijken of de bandbreedte van de PCIe sloten er nog toe doet of niet (al lijkt het er dus niet meer op
Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b
Verwijderd
Met 1 kaart haal ik zelfs hogere score, echt zonde van die 2 kaarten
jij begrijpt het niet helemaal, Kip en ik waren aan het uitzoeken of een Opty @ 2700mhz een bottleneck is of niet, je kan beter even een paar pagina's terug beginnen te lezen voordat je dit soort conclusies trekt...Verwijderd schreef op maandag 24 december 2007 @ 23:53:
wooow kip, tijd voor andere cpu.
Met 1 kaart haal ik zelfs hogere score, echt zonde van die 2 kaarten
Q9550 @4250Mhz ---4Gb GSkill F2-8500CL5D@1000Mhz --- 2x HD4850 CF@800/1050 --- 1TB Samsung Spinpoint F1 + 2x 320Gb WD Caviar --- Gigabyte EP45-Extreme --- Custom watercooling (CPU+GPU) --- Seasonic M12 700W PSU --- T-balancer BigNG --- Antec P180b
3500 punten verschil met mijn X1600

AMD 4400X2 939s
Asus A8N-SLI Premium
Twinmos 2 x 1gb DDR400
[ Voor 25% gewijzigd door ArcticWolf op 25-12-2007 00:30 ]
3850?ArcticWolf schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:29:
ik haal 8058 punten!! en dat met deze machine![]()
3500 punten verschil met mijn X1600
AMD 4400X2 939s
Asus A8N-SLI Premium
Verwijderd
sorry, heb het niet gevolgdles_paulde schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:06:
[...]
jij begrijpt het niet helemaal, Kip en ik waren aan het uitzoeken of een Opty @ 2700mhz een bottleneck is of niet, je kan beter even een paar pagina's terug beginnen te lezen voordat je dit soort conclusies trekt...
Overigens wel jammer van het spel wat erbij geleverd wordt (Company of Heroes: Opposing Fronts), deze krijg ik met geen mogelijkheid geinstalleerd op Vista. De setup klaagt dat MDAC 2.1 of hoger geinstalleerd moet zijn, en laat dat nou niet voor Vista gemaakt worden.....
Hier kon uw advertentie staan
En vooral met crossfire.les_paulde schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:06:
[...]
jij begrijpt het niet helemaal, Kip en ik waren aan het uitzoeken of een Opty @ 2700mhz een bottleneck is of niet, je kan beter even een paar pagina's terug beginnen te lezen voordat je dit soort conclusies trekt...
Want dat lijkt het probleem geval. Een single kaart met een opteron vs een intel C2D scheelt niet zo veel, als ik een beetje door de results van andere mensen op ORB loop. Een paar fps meer in de games, maar de CPU score maakt dan pas echt het verschil tussen de twee platforms!
Daar ben ik blij mee. Ik vind dan dat mijn systeem het prima doet in 3dmark06.
Maar voeg een tweede kaart toe, dan is het opeens een heel ander verhaal. Nu wordt het verschil tussen de Intels en de AMDs een stuk groter. Blijkbaar heeft crossfire toch flinke hap meer cpu kracht nodig. Zelfs het verschil tussen een Intel quad core en een dual core op 3ghz is aanzienlijk.
Dit bepaal ik om het verschil in punten tussen "met" en "zonder" crossfire te berekenen, dus de cpu test zou dan niks moeten uitmaken.
En ik weet heus wel dat 3dmark niet alles is, en geen directe vergelijken van hoe beter een "echt" spel hoort te draaien qua performance.
Ik heb nog een extra stel spellen geprobeerd. Dirt, Gears of War, Bioshock, battlefield 2.. Tot nu toe is COD4 het eeinigste spel waar ik het echt duidelijk merk (+80%, wow!). Voor de rest zie geen verschil in performance, maar ik krijg er wel allerlij bug like artifacts bij. (Flashing in bioshock, de kill snapshot in tf2 mixed the vorige kill en de huidige kill, dit is wel grappig maar hoort niet
Mijn bottom line: Een 3870 is prima met een wat oudere AMD dualcore, maar crossfire op moment zou ik niet doen met dit setje.
(de kans bestaat dat het misschien met drivers beter wordt (of dat ik niet goed test) maar daar wacht ik niet op)
Dus ik breng mijn setje donderdag terug naar de winkel en ga weer naar mijn HD2900XT.
Pardon my dutch
Ik heb 'm op een of andere manier op 49% kunnen krijgen waarbij hij Idle op 65 graden komt en load 85 graden.
[ Voor 10% gewijzigd door MercedesCLS op 25-12-2007 00:57 ]
Waarom houdt je niet 1x 3870?Kip schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:51:
[...]
En vooral met crossfire.
Want dat lijkt het probleem geval. Een single kaart met een opteron vs een intel C2D scheelt niet zo veel, als ik een beetje door de results van andere mensen op ORB loop. Een paar fps meer in de games, maar de CPU score maakt dan pas echt het verschil tussen de twee platforms!
Daar ben ik blij mee. Ik vind dan dat mijn systeem het prima doet in 3dmark06.
Maar voeg een tweede kaart toe, dan is het opeens een heel ander verhaal. Nu wordt het verschil tussen de Intels en de AMDs een stuk groter. Blijkbaar heeft crossfire toch flinke hap meer cpu kracht nodig. Zelfs het verschil tussen een Intel quad core en een dual core op 3ghz is aanzienlijk.
Dit bepaal ik om het verschil in punten tussen "met" en "zonder" crossfire te berekenen, dus de cpu test zou dan niks moeten uitmaken.
En ik weet heus wel dat 3dmark niet alles is, en geen directe vergelijken van hoe beter een "echt" spel hoort te draaien qua performance.
Ik heb nog een extra stel spellen geprobeerd. Dirt, Gears of War, Bioshock, battlefield 2.. Tot nu toe is COD4 het eeinigste spel waar ik het echt duidelijk merk (+80%, wow!). Voor de rest zie geen verschil in performance, maar ik krijg er wel allerlij bug like artifacts bij. (Flashing in bioshock, de kill snapshot in tf2 mixed the vorige kill en de huidige kill, dit is wel grappig maar hoort niet)
Mijn bottom line: Een 3870 is prima met een wat oudere AMD dualcore, maar crossfire op moment zou ik niet doen met dit setje.
(de kans bestaat dat het misschien met drivers beter wordt (of dat ik niet goed test) maar daar wacht ik niet op)
Dus ik breng mijn setje donderdag terug naar de winkel en ga weer naar mijn HD2900XT.
Mijn Jetway 3850 zit idle rond 40° dus dat is lekker.MercedesCLS schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:56:
Ik las pagina's terug dat sommige Jetway 3850's problemen hebben met de fanspeed. Vandaag heb ik de Asus binnen en bij mij draait hij IDLE ook op 84 graden. Fan speed handmatig instellen is ook een ramp, als je 'm instelt op een bepaalde waarde, dan springtie vanzelf terug naar een lagere waarde. Dus fan profiles maken gaat ook niet op deze manier. Iemand die weet hoe dit probleem op te lossen behalve bios te flasen? Terugbrengen naar winkel? Hebben de meeste 3850 dit probleem?
Ik heb 'm op een of andere manier op 49% kunnen krijgen waarbij hij Idle op 65 graden komt en load 85 graden.
Een HD2900xt naar een 3870 vind ik zelf niet echt de moeite waard. En ik kan nog mijn geld terug krijgen voor deze 3870's
Pardon my dutch
Het is zo dat mijn kast bijna geen airflow heeft ( 2x 92 mm , 1x 120mm achter Nexus op z'n zachtst) aangezien ik een zo stil mogelijke kast heb. De fan op 49% is dan ook duidelijk hoorbaar vergeleken met waar hij standaard op draait ? Maar goed, ik wil wel een kaart die 'normaal' doet als ie nieuw is... dus ja misschien ga ik 'm laten omruilen ofzo..blubbers schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:58:
[...]
Mijn Jetway 3850 zit idle rond 40° dus dat is lekker.
[ Voor 13% gewijzigd door MercedesCLS op 25-12-2007 01:08 ]
3Dmark is dan geen goede test denk ik. En je moet denk ik ook naar resoluties van bv 1920x1200 of 1600x1200 kijken. Met AA en AF. Dan kun je bv wel naar 3dmark 06 kijken en dan naar de sm 2.0 en 3.0 scores cpu score er even uit laten ik denk dat je dan niet echt veel verschil ziet tussen een 2.0 ghz cpu of een 2.6 ghz cpu. In games geld dit denk ik zelfs nog minder. Dus dat je wel degelijk veel winst kan halen met een Crossfire setup op een X2 cpu.les_paulde schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 00:06:
[...]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik heb al een tweakguide gelezen maar das veel te gedetailleerd
ik wil gewoon iets terug zetten wat visual niet veel effect heeft maar wel grote performance verbetering
momenteel speel ik alles very high behalve shadows op high
maar dat is zowel op 1280 als 1152 te weinig frames.......
@blapje: nee zelfde kaart dus want ik heb te weinig frames!!
maar jij gaat wel een heel eind terug in visuals
[ Voor 14% gewijzigd door Tonton op 25-12-2007 10:38 ]
PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B
Verwijderd
dan heb je een betere 3870 dan mijTonton schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:04:
Mag ik vragen wat de Crysis users voor settings gebruiken voor de 3870
Ik heb al een tweakguide gelezen maar das veel te gedetailleerd
ik wil gewoon iets terug zetten wat visual niet veel effect heeft maar wel grote performance verbetering
momenteel speel ik alles very high behalve shadows op high
maar dat is zowel op 1280 als 1252 te weinig frames.......
Ik draai 1280x1024, alles high, behalve postprocessing (medium) en texture op medium. AA is uit volgens mij.
Speelt wel fijn tot nu toe.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Verwijderd
Zal met 3870X2 in CF ook wel lukken, lijkt me zoRappieRappie schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:20:
Ach, nog een paar maandjes, dan kunnen we normaal Crysis spelen. Al moet je dan waarschijnlijk wel "kleur bekennen". Als je begrijpt wat ik bedoel.

Besides, geloof nog altijd niet veel van het hele G100-in-februari verhaal.
Toch zit ik te denken om de 3870 erin te laten zitten, ik game immers niet zoveel meer en het scheelt een hoop zonloze energie. Echter loopt bijv UT3 wel keihard vast, zowel met 7.11 als .12.
volgens mij zou het met een normale HD3870 CF opstelling ook wel te doen moeten zijn, als ze de ondersteuning er maar voor uitzoeken want nu heb je dus helemaal niks aan een CF systeem met Crysis...RappieRappie schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:20:
Ach, nog een paar maandjes, dan kunnen we normaal Crysis spelen. Al moet je dan waarschijnlijk wel "kleur bekennen". Als je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderd
Lagers?! Het ietwat lawaaiiger geluid komt gewoon door het ontwerp van de fan. De lagers ga je pas horen als de boel eenmaal wat versleten is.Carel schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:50:
Een 3870(std ref.) t.o.v. een 8800GTX scheelt in mijn pc (idle) ruim 60 Watt. Voor de rest is de kaart idle ietsje luidruchtiger dan de 8800GTX, met name de lagers lijk je te horen. Full load maakt het niet zoveel uit tussen beide kaarten. Daarentegen maakt de PSU minder geluid vanwege het lagere wattage
Toch zit ik te denken om de 3870 erin te laten zitten, ik game immers niet zoveel meer en het scheelt een hoop zonloze energie. Echter loopt bijv UT3 wel keihard vast, zowel met 7.11 als .12.
Fijne kerstdagen Tweakers!
edit:
Deinstalleer rivatuner, en gebruik gewoon ATi Tool en kies dan voor de instelling; "Try to keep GPU temperature at: 60C." Controleer dan vervolgens even of de boel werkt door de 3D view te openen in ATi Tool.Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 12:34:
Is die ''chiphell.bin" ook te gebruiken voor de 3850 ? Ik heb de bios van www.iax-tech.com gebruikt, nu kan ik wel overklokken maar ik heb niet het idee dat de fan meegaat (alleen fixed in te stellen via rivatuner). De fan moet toch gewoon temperatuur gestuurd zijn, eigenlijk gewoon waardeloos dat je een nieuwe kaart koopt en het niet werkt.
Ik weet niet welk merk jij hebt, maar zover ik weet hebben de ASUS en Sapphire kaarten geen of nauwelijks last van deze bug.
[ Voor 34% gewijzigd door Xadeon op 25-12-2007 13:18 ]
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Draai jij nog op je DFI CFX3200?Astennu schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 09:24:
[...]
3Dmark is dan geen goede test denk ik. En je moet denk ik ook naar resoluties van bv 1920x1200 of 1600x1200 kijken. Met AA en AF. Dan kun je bv wel naar 3dmark 06 kijken en dan naar de sm 2.0 en 3.0 scores cpu score er even uit laten ik denk dat je dan niet echt veel verschil ziet tussen een 2.0 ghz cpu of een 2.6 ghz cpu. In games geld dit denk ik zelfs nog minder. Dus dat je wel degelijk veel winst kan halen met een Crossfire setup op een X2 cpu.
Pardon my dutch
mm ik heb geen last van die vastlopers met UT3,Carel schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:50:
Een 3870(std ref.) t.o.v. een 8800GTX scheelt in mijn pc (idle) ruim 60 Watt. Voor de rest is de kaart idle ietsje luidruchtiger dan de 8800GTX, met name de lagers lijk je te horen. Full load maakt het niet zoveel uit tussen beide kaarten. Daarentegen maakt de PSU minder geluid vanwege het lagere wattage
1280x1024
Intense etc...
loopt gewoon goed. Drivers 7.12
Ik heb nu eindelijk Rivatuner 2.06 draaiend gekregen op Vista x64.
Nu kan ik daar natuurlijk heel leuk de clockspeeds mee verhogen, maar als ik dit doe draaidt de kaart constant ( dus ook in windows) op 875 Mhz en dit vind ik niet zo leuk qua geluidsproductie.
Hoe kan ik zorgen dat hij ook een '2D" Mode kent ipv alleen maar op max clock te lopen.
Zou zomaar kunnen dat dit in rivatuner kan worden ingesteld , maar ben niet zo bekend met dit programma.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Dat is onzin, en dat weet je zelf ook wel. Tenzij je het op 1920x1200 met 16x AA en 32x AF wil hebben draaid het prima op een SLI systeem (en ongetwijfeld ook op een CF systeem zodra het werkt i.c.m. crysis).kalizec schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 11:06:
Alles op Very High bij Crysis is zelfs nog niet met 3 of 4 videokaarten in SLI of Crossfire soepel te krijgen. Kortom, je mikt te hoog.
Voor een kaart die "sneller zou zijn dan de 2900XT" vind ik dat wel beroerd.Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:18:
Ik draai 1280x1024, alles high, behalve postprocessing (medium) en texture op medium. AA is uit volgens mij.
Speelt wel fijn tot nu toe.
Ik speel hem op "cheap" Very High met een overgeclockte 2900Pro (750 / 1800), op een resolutie van 1400x900, mijn framerate zakt zelden onder de 30FPS. Tenzij je online wil spelen, is meer ook echt niet nodig (tijdens LAN zet ik post-processing op low, -> meer fps + geen DOF meerTonton schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 10:04:
Mag ik vragen wat de Crysis users voor settings gebruiken voor de 3870.
[..]
Ik wil gewoon iets terug zetten wat visual niet veel effect heeft maar wel grote performance verbetering. Momenteel speel ik alles very high behalve shadows op high
maar dat is zowel op 1280 als 1152 te weinig frames.......
The screenshot comparison above shows that the cheap method looks very close to the real Very High, with the exception of some additional foliage, better water reflections and a few more objects visible in the distance on the left hand side. The FPS difference however is noticeable, as shown at the top right of each shot - 20FPS on the left vs. 26FPS on the right in this example.
[ Voor 17% gewijzigd door SirNobax op 25-12-2007 16:05 ]
Pentaxiaan
1. Aantal bomen, links op de achtergrond.
2. Het water, zoals in het artikel staat.
3. Geen rots te zien, in het midden (strand).
Maar voor de rest ziet het er aardig uit.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Dat een boom na 150 meter verdwijnt i.p.v. 200 meter interesseerd mij niets, maar je mis tenminste geen toeters en bellen meer die alleen voor "dx10" bestemd waren en echt invloed hebben op de grafische pracht van dit spel.
[edit] Dit was dus om Tonton een tip te geven hoe je het kan aanpassen zonder veel in te leveren.
Staat een beetje rommelig in mijn vorige post, even m'n post wat duidelijker inrichten. Done
[ Voor 19% gewijzigd door SirNobax op 25-12-2007 16:05 ]
Pentaxiaan
Verwijderd
AtiTool snap ik nog steeds niet helemaal en huidige versie doet het ook niet onder xp. Ik heb nu fan-instellingen gemaakt met rivatuner en hij blijft stabiel met 760/1075 Mhz. (Club3D 3850 256Mb). Toch vind ik de kaart nog wel warm worden of hij word luidruchting met de fan op 80%. Mijn vorige kaart een Asus 1950Pro was veel koeler (max 55 graden C) en stiller en geen bios flash en meer van dat soort ongein nodig. Het lijkt er haast op dat deze kaarten in veel haast op de markt zijn gezet, maar ja dat is mijn mening.Xadeon schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 13:02:
edit:
[...]
Deinstalleer rivatuner, en gebruik gewoon ATi Tool en kies dan voor de instelling; "Try to keep GPU temperature at: 60C." Controleer dan vervolgens even of de boel werkt door de 3D view te openen in ATi Tool.
Ik weet niet welk merk jij hebt, maar zover ik weet hebben de ASUS en Sapphire kaarten geen of nauwelijks last van deze bug.
Verwijderd
vind dit niet echt eruit zien als very high iig...
Besides vond ik dat de 3870 crysis bijzonder goed trok, met mn 7900gtx was het én lelijk, én niet te spelen. Ik vond het heel erg meevallen dus =]
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2007 21:11 ]
Geen idee waarom die screenies niet "very high" eruit zien (zijn nl. niet van mij, ik heb ze alleen zelf gehost omdat plaatjes van tweakguides niet kon direct linken) , maar dat het er stukken mooier op word met die "tweak" kan ik je wel vertellen (aangezien er niets lager word gezet dan je originele settings).Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 21:10:
Maar vind het er beetje vaag uitzien op de screens (komt mss door resolutie...)
vind dit niet echt eruit zien als very high iig...
Besides vond ik dat de 3870 crysis bijzonder goed trok, met mn 7900gtx was het én lelijk, én niet te spelen. Ik vond het heel erg meevallen dus =]
..even zonder alle onzin van Tweakguides:
- Gooi dit bestand in de main Crysis folder (C:\Crysis\*hier plaatsen*).
- Klaar.
Pentaxiaan
Het is mooier dan High, maar zonder de dingen die niet echt opvallen (verder zicht).Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 22:16:
Oke, zal het eens proberen morgen
Dus mooier en minder grote fps winst verlies dan 'echt' Very high? Dat zou niet verkeerd zijn
M.a.w. , je zal een kleine performance hit krijgen tegenover 'standaard' high, maar het ziet er vrijwel zoals very high uit.
Trouwens, als je settings lager dan High stonden is dat geen probleem, de tweak enabled alleen de nieuwe "dx10" functies.
Pentaxiaan
Verwijderd
of maakt niks uit.
[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 02:57 ]
Mocht je ergens issues mee hebben kan je maybe beter eerst een Catalyst driver cleaner gebruiken alvorens te installeren.
Godfather Bodybuilding topic reeks
Verder heb ik 3GB DDR2 PC5300 en een Asus P5LD2/SE/C als mobo.
Edit: Ik zal vooral widescreen op 1440x900 spelen (Samsung 940BW)
[ Voor 10% gewijzigd door VeeGee op 26-12-2007 11:15 ]
Zoiets kan je makkelijk zelf op het internet vinden... ook is de cpu bottleneck hier al vaker besproken.VeeGee schreef op woensdag 26 december 2007 @ 11:02:
Ik overweeg misschien om deze kaart aan te schaffen, de ATI 3850. Maar ik vraag me af of mijn CPU dit nog gaat trekken (E6300 @ Stock), en of het een erg grote vooruitgang is met mijn huidige 7600GT (moet haast wel).
Verder heb ik 3GB DDR2 PC5300 en een Asus P5LD2/SE/C als mobo.
Edit: Ik zal vooral widescreen op 1440x900 spelen (Samsung 940BW)
Verwijderd
Had het gisteren nog even geprobeerd, alles very high en dan die config. Oei, dat was zwaarSirNobax schreef op dinsdag 25 december 2007 @ 23:00:
[...]
Het is mooier dan High, maar zonder de dingen die niet echt opvallen (verder zicht).
M.a.w. , je zal een kleine performance hit krijgen tegenover 'standaard' high, maar het ziet er vrijwel zoals very high uit.
Trouwens, als je settings lager dan High stonden is dat geen probleem, de tweak enabled alleen de nieuwe "dx10" functies.
Maar ik snap wat je bedoelt nu, zal even kijken met welke settings + deze cfg ik wel lekker kan spelen
Met overclocken ben ik nu even blijven hangen bij core van 870.... 875 krijgt errors na ongeveer een kwartier atitool.
Mem moet ik nog aan beginnen.
Test dit ook even met die "oZone3D Benchmark" ik kreeg namelijk op 830 al artifacts over mijn hele ATi tool scherm terwijl ik nu op 875 draai en in geen enkele game last heb van artifacts.Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 12:34:
[...]
Met overclocken ben ik nu even blijven hangen bij core van 870.... 875 krijgt errors na ongeveer een kwartier atitool.
Mem moet ik nog aan beginnen.
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Goed koper is duurder dan slecht koper
Verwijderd
De Gpu's van de 3850 en 3870 zijn toch hetzelfde als ik het geod begrijp? Mijn Gpu loopt op 760Mhz stabiel, komt het dan alleen maar door een betere koeling dat de 3870 Gpu veel verder wil, of hogere Volts of combinatie van beiden?dreameater schreef op woensdag 26 december 2007 @ 12:40:
[...]
Test dit ook even met die "oZone3D Benchmark" ik kreeg namelijk op 830 al artifacts over mijn hele ATi tool scherm terwijl ik nu op 875 draai en in geen enkele game last heb van artifacts.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
"Het verschil is dat de Radeon HD 3870 is uitgerust met 512MB gddr4-geheugen op 1,2GHz en een 775MHz core, terwijl de Radeon HD 3850 het moet doen met 256MB gddr3-gheugen op 900MHz in combinatie met een 670MHz corekloksnelheid."Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:38:
[...]
De Gpu's van de 3850 en 3870 zijn toch hetzelfde als ik het geod begrijp? Mijn Gpu loopt op 760Mhz stabiel, komt het dan alleen maar door een betere koeling dat de 3870 Gpu veel verder wil, of hogere Volts of combinatie van beiden?
3850 = ~1.20V
3870 = ~1.30V
[ Voor 29% gewijzigd door SirNobax op 26-12-2007 15:02 ]
Pentaxiaan
Verwijderd
Dit kun je toch in de bios wijzigen, of nog ff wachten op de nieuwe atitool waar je naar het schijnt ook de voltages kunt wijzigen.SirNobax schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:53:
De 3870 loopt ook op een hoger voltage.
3850 = ~1.20V
3870 = ~1.30V
Nog een vraag, wat zou nu bij Crossfire in het primare PCIe slot moeten de 2900XT of de 3870..?
Of is het misschien dan toch slimmer om twee 3870's te kopen en die 2900XT weg te doen..?
(even als opmerking over de laatste vraag, ik koop via m'n overgebleven vrije dagen (48 stuks) dus geld is geen probleem)
Geheugen van een 3850 loopt op 825Mhz ofzo. Check de kaartjes maar eens na.PSPonderdelen schreef op woensdag 26 december 2007 @ 14:49:
[...]
"Het verschil is dat de Radeon HD 3870 is uitgerust met 512MB gddr4-geheugen op 1,2GHz en een 775MHz core, terwijl de Radeon HD 3850 het moet doen met 256MB gddr3-gheugen op 900MHz in combinatie met een 670MHz corekloksnelheid."
De meeste chippies op de 3850 zijn "qualified for 1.1ns" (900mhz). Er zijn zelfs bordjes met 1ns (1ghz) geheugen, en ik heb al een paar keer gelezen dat ze die twee zelfs gewoon mixen op 1 pcb'tje.blubbers schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:06:
Geheugen van een 3850 loopt op 825Mhz ofzo. Check de kaartjes maar eens na.
Pentaxiaan
http://gathering.tweakers...message/29307995#29307995digital8 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:57:
Ik heb op dit moment een enkele 2900XT wil daar een 3870 bij kopen om in Crossfire te zetten alleen lees ik hier dat twee 3870's in Crossfire toch niet helemaal lekker werkt, nu is dus mijn vraag heeft iemand hier deze combinatie al eens getest ik kan er namelijk niet heel veel over vinden.
Obi Wan heeft het getest....
Echter met nieuwe drivers, waardoor het dus niet werkte, aangezien de berichten (die "wel" lukte) al hadden gemeld dat het om een bug ging, die ongetwijfeld werd gefixed in nieuwere drivers.
Pentaxiaan
Heb je het dan niet over de 512mb versie?SirNobax schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:14:
[...]
De meeste chippies op de 3850 zijn "qualified for 1.1ns" (900mhz). Er zijn zelfs bordjes met 1ns (1ghz) geheugen, en ik heb al een paar keer gelezen dat ze die twee zelfs gewoon mixen op 1 pcb'tje.
Ik zou gewoon wachten op wat er komt volgend jaar aan kaarten.digital8 schreef op woensdag 26 december 2007 @ 15:57:
Ik heb op dit moment een enkele 2900XT wil daar een 3870 bij kopen om in Crossfire te zetten alleen lees ik hier dat twee 3870's in Crossfire toch niet helemaal lekker werkt, nu is dus mijn vraag heeft iemand hier deze combinatie al eens getest ik kan er namelijk niet heel veel over vinden.
Nog een vraag, wat zou nu bij Crossfire in het primare PCIe slot moeten de 2900XT of de 3870..?
Of is het misschien dan toch slimmer om twee 3870's te kopen en die 2900XT weg te doen..?
(even als opmerking over de laatste vraag, ik koop via m'n overgebleven vrije dagen (48 stuks) dus geld is geen probleem)
Crossfire werkt nog maar zelden in games echt lekker en geeft alleen in 3Dmark een leukere score van misschien 2000/3000 extra punten.
Heb zelf met 2900XT even crossfire gedraaid en alleen in Call of Duty had ik er wat aan qwa extra frames.
Oke, erg jammer dat Crossfire inderdaad nog tot niets leid, tenminste de 2900XT icm 3870 dan, questie van afwachten dus.... ik haat wachten...SirNobax schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:22:
[...]
http://gathering.tweakers...message/29307995#29307995
Obi Wan heeft het getest....
Echter met nieuwe drivers, waardoor het dus niet werkte, aangezien de berichten (die "wel" lukte) al hadden gemeld dat het om een bug ging, die ongetwijfeld werd gefixed in nieuwere drivers.
Wijze woorden, en voor een nieuw mobo en proc. moet ik ook al wachten (AM3 komt 2008 uit (als alles goed gaat tenminste)), maar m'n handen jeuken zo...WinnieXX schreef op woensdag 26 december 2007 @ 16:25:
[...]
Ik zou gewoon wachten op wat er komt volgend jaar aan kaarten.
Crossfire werkt nog maar zelden in games echt lekker en geeft alleen in 3Dmark een leukere score van misschien 2000/3000 extra punten.
Heb zelf met 2900XT even crossfire gedraaid en alleen in Call of Duty had ik er wat aan qwa extra frames.
Eens kijken of ik een GPU roadmap van ATi kan vinden voor 2008
[ Voor 3% gewijzigd door digital8 op 26-12-2007 16:49 ]
Verwijderd
+ en - omdraaien is het domste wat je kan doen, daarmee help je simpelweg de fan om zeep.Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 18:37:
Ik had mn kast even opengezet en wat mij nu verbaasd is dat de fan niet aanzuigt bij de fan-opening maar uitblaast, ik had ondersom verwacht (cpu-fans blazen ook over het koelblok). De fan andersom laten blazen door + en - om te draaien lukt volgens mij niet. Ik heb een Club3d 3850. Is dit dan de reden dat de kaart toch behoorlijk warm word?
En hij zuigt wel aan. als je je vingers voor de ''inlet'' houdt dan voelt het alsof hij blaast, maar dat is niet zo.
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 19:00 ]
Verwijderd
Ik heb nog een keer gevoeld nu met een vloeitje en je hebt gelijk. Wel apart is dat als je weer naar idle gaat de temperatuur zo snel afneemt. Misschien door de kleine chip alle hitte zit op 1 plek geconcentreerd, dus warmt snel op en koelt ook snel weer af.NomadTitan schreef op woensdag 26 december 2007 @ 18:49:
[...]
+ en - omdraaien is het domste wat je kan doen, daarmee help je simpelweg de fan om zeep.
En hij zuigt wel aan. als je je vingers voor de ''inlet'' houdt dan voelt het alsof hij blaast, maar dat is niet zo.
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 21:10 ]
Er zit een HDTV kabel/aansluiting op/bij.... als ik het goed heb. Of is die rood/groen/blauwe kabel alleen maar audio, nee toch?Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 21:09:
Ik wil deze de HD3870 gaan kopen maar ik zit nog met een vraag. Heeft iemand beeld via DVI -> component naar zijn tv gestuurd? En hoe is de beeldkwaliteit dan? Ik wil namelijk vooral gaan gamen op plasma tv en twijfel dus tussen deze en de 8800GT (maar de ati heeft mijn voorkeur in principe) waarbij bovenstaand element belangrijker is dan hogere resolutie.
Verwijderd
Dat is dan een component kabel waarschijnlijk (zonder audio). Bedankt voor je snelle reply!ArcticWolf schreef op woensdag 26 december 2007 @ 22:31:
[...]
Er zit een HDTV kabel/aansluiting op/bij.... als ik het goed heb. Of is die rood/groen/blauwe kabel alleen maar audio, nee toch?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2007 23:08 ]
Verwijderd
Ziet er goed uit dat programma en belast je gpu nog stuk harder dan atitool heb ik het idee.dreameater schreef op woensdag 26 december 2007 @ 12:40:
[...]
Test dit ook even met die "oZone3D Benchmark" ik kreeg namelijk op 830 al artifacts over mijn hele ATi tool scherm terwijl ik nu op 875 draai en in geen enkele game last heb van artifacts.
Ik heb gekozen voor stability test, die heeft bijna een uur gedraait zonder errors/crash op 875.
Ik kan ervanuitgaat dat de boel dan gewoon artifactloos is, omdat ik anders wel iets van een error had gekregen?
Verwijderd
Heeft die natuurlijk, maar ik vind component mooier beeld dus vandaarXadeon schreef op donderdag 27 december 2007 @ 01:20:
Tenzij je plasma ook een HDMI aansluiting heeft.
Verwijderd
Verwijderd
de 38xx zijn pcie 2.0 kaarten.
is het nu veiliger om met pcie frequency te spelen met een pcie 1.0 bord en een pcie 2.0 vga kaart dan met een pcie 1.0 bord en een pcie 1.0 vga kaart?
Pentaxiaan
Bl44t
Verwijderd
werkt chiphell nou ook voor de 3850?
of iemand andere bios die werkt.
Verwijderd
Ik heb ook een Club3d 3850 heb deze bios erop gezet: http://www.iax-tech.com/video/3800biosmod/03.htmVerwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 16:11:
Ik kan nog niks concreets vinden voor een juiste bios voor een club3d 3850 ivm de fanspeed problemen.
werkt chiphell nou ook voor de 3850?
of iemand andere bios die werkt.
Nu kan ik met Rivatuner de fanspeed instellen.
Ik vind zelf dat ventilatortje nogal lawaaierig (>60%) en vrij klein, misschien dat ik dr maar ff een andere aanplak
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 17:19 ]
Waarom zou je? Het werkt toch? Verder heeft echt geen nut.Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 15:31:
Pci express frequency loopt auto op 100mhz. ik heb een p5ne sli bordje en die bezit 2x een pcie 1.0 slot.
de 38xx zijn pcie 2.0 kaarten.
is het nu veiliger om met pcie frequency te spelen met een pcie 1.0 bord en een pcie 2.0 vga kaart dan met een pcie 1.0 bord en een pcie 1.0 vga kaart?
edit:
Is dat echt zo? Ik hoor juist vaak dat HDMI net een tikkel scherper is.Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 13:43:
[...]
Heeft die natuurlijk, maar ik vind component mooier beeld dus vandaar
[ Voor 23% gewijzigd door Xadeon op 27-12-2007 17:30 ]
Verwijderd
die snelheden van 760/950 is geen overkill?Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 17:16:
[...]
Ik heb ook een Club3d 3850 heb deze bios erop gezet: http://www.iax-tech.com/video/3800biosmod/03.htm
Nu kan ik met Rivatuner de fanspeed instellen.
Ik vind zelf dat ventilatortje nogal lawaaierig (>60%) en vrij klein, misschien dat ik dr maar ff een andere aanplak
en ik kan die bios flashen met ati winflash?
Wat is de pass als ik het bestand wil uitpakken met winrar?
Voor de luie mensen onder ons het password is www.iax-tech.com
Verwijderd
Nou wil ik straks de ATi 3870 X2 erin doen, want ik heb een P5E, Intel X38, PCI-E 16x 2.0, Crossfire board.
Voor 380euro kan ik ook 2 3870's in me PC stoppen.
Wat gaat ongeveer de prijs worden van de 3870 X2 ?
$300?? = €207
zou ik voor 414euro een quad gpu opstelling hebben, ain't that nice
Echter, kijk ik via de Catalyst Control center bij de ATI overdrive, staan deze waarden standaard op 690MHz voor de Core (klopt met specs), en memory staat maar op 823MHZ. De slider in de ATI overdrive loopt ook maar tot de 1010MHz. Vergelijk ik wel de juiste memory snelheid met de specificaties die gegeven zijn op de MSI site, of klopt dit gewoon niet? Ook in GPU-Z staan de waardes voor memory op 828MHz.
Doe ik iets fout, of hoort dit zo? Ik gebruik de nieuwste drivers (7.12).
Verwijderd
Die van mij draait nu op 760/1080 stabiel, ik had atiflash, dus onder DOS, gebruikt schijnt iets veiliger te zijn. Loopt je kaart toch niet stabiel met deze waarden dan klok je hem onder. Password is al genoemd en had je zelf ook wel kunnen vinden. Als het al te moeilijk is om dat password te vinden moet je je misschien afvragen of biosflashen wel wat voor je is (no offense).Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 19:44:
[...]
die snelheden van 760/950 is geen overkill?
en ik kan die bios flashen met ati winflash?
Wat is de pass als ik het bestand wil uitpakken met winrar?
Verwijderd
2 x 828 = ~ 1660VeeGee schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:01:
Ik heb een ATI 3850 van MSI gekocht (de OC-Edition link msi), en volgens de specs moet de core standaard op 690MHz staan, en er moet 1660MHz DDR3 memory in zitten.
Echter, kijk ik via de Catalyst Control center bij de ATI overdrive, staan deze waarden standaard op 690MHz voor de Core (klopt met specs), en memory staat maar op 823MHZ. De slider in de ATI overdrive loopt ook maar tot de 1010MHz. Vergelijk ik wel de juiste memory snelheid met de specificaties die gegeven zijn op de MSI site, of klopt dit gewoon niet? Ook in GPU-Z staan de waardes voor memory op 828MHz.
Doe ik iets fout, of hoort dit zo? Ik gebruik de nieuwste drivers (7.12).
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Double_Data_Rate Met de nadruk op Double
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2007 20:19 ]
Ohja tuurlijk! ThnxVerwijderd schreef op donderdag 27 december 2007 @ 20:17:
[...]
2 x 828 = ~ 1660
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Double_Data_Rate Met de nadruk op Double
hmm? zit er geen audio op? Hij installeert hier namelijk wel ATi HD Audio rear outputVerwijderd schreef op woensdag 26 december 2007 @ 23:07:
[...]
Dat is dan een component kabel waarschijnlijk (zonder audio). Bedankt voor je snelle reply!
Alleen een chippie die het HDMI-geluid van de HD-Audio onboard geluidskaart doortunnel naar je HDMI beeldscherm.ArcticWolf schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:23:
[...]
hmm? zit er geen audio op? Hij installeert hier namelijk wel ATi HD Audio rear outputIk heb totaal geen verstand van HD aansluitingen enzo dus
Pentaxiaan
bedankt ^^ weer wat wijzerSirNobax schreef op donderdag 27 december 2007 @ 21:26:
[...]
Alleen een chippie die het HDMI-geluid van de HD-Audio onboard geluidskaart doortunnel naar je HDMI beeldscherm.