[Leopard] Ervaringen en Discussie Deel 2

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 29.268 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
iChat heeft toch al sinds Tiger Jabber/XMPP ondersteuning? Het zou dan ook prima moeten werken met Google Talk. Wat volgensmij (nog) niet ondersteund wordt is Jingle, de (publiek beschikbare) uitbreiding van het XMPP protocol voor voice en filetransfers door Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• co0lman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-07 10:10
Gebruik zelf iChat al met Google Talk. Hier http://www.google.com/sup...&query=ichat&topic=&type= kan je lezen hoe je het moet instellen. Uiteraard werken nog niet alle functies maar je kan wel berichten uitwisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Je kunt je MSN contacts inladen met Psi oid, en dan komen die ook in Google Talk in de lijst te staan. Misschien in dat geval dan ook in iChat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Klopt, maar dat schijnt niet bepaald relaxed te werken. Je password staat ook op een bepaalde server in plain text e.d. Niet de meest veilige oplossing imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:44
Ik vind het wel opvallend dat de Bus Clock op 199.5 staat (Imac 24" 2.4 ghz.), net ietsje onder de 200 dus (gemeten met CPU-Z). Ook opvallend (bij mij dan) is dat de 2e core 5 tot 6 graden warmer is en blijft dan de 1e. Herkenbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Ik kan niet wachten op een nieuwe update die de spaces, bluetooth en wifi problemen oplost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:24
Ik heb een klein vraagje, niet echt een probleem maar meer een irritant iets.
Wanneer ik meerdere Finder (Applications, Music, Pictures etc) schermpjes open heb staan in de background en ik sluit er een, dan komen die andere telkens automatisch naar voren. Terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is. Is hier iets voor? Want is vrij irritant.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Rivanov schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 11:07:
Ik heb een klein vraagje, niet echt een probleem maar meer een irritant iets.
Wanneer ik meerdere Finder (Applications, Music, Pictures etc) schermpjes open heb staan in de background en ik sluit er een, dan komen die andere telkens automatisch naar voren. Terwijl dat eigenlijk niet de bedoeling is. Is hier iets voor? Want is vrij irritant.
Dat is standaard volgens mij zo. Apps zijn altijd gegroepeerd, dit is dus ook zo bij Safari, Quicktime of MSN. Probeer het maar.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 15:52
Heeft niemand anders hier er last van dat wanneer hij soms uit sluimer stand komt, dat de muis erg schokkerig beweegt ? Wanneer ik wifi vervolgens uitschakel is het wel weer goed, echter wanneer ik dan in de buurt kom van de dock begint hij weer enorm te schokken.

Ik weet ook geen logboek oid te vinden op de mac, dus ik kan ook nog niet kijken of daar toevallig iets raars in staat als het gebeurd. Wel met iStat gekeken of er toevallig een 100% cpu usage zou zijn, maar dit is ook niet het geval.

Iemand raad?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLeX schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:08:
Heeft niemand anders hier er last van dat wanneer hij soms uit sluimer stand komt, dat de muis erg schokkerig beweegt ? Wanneer ik wifi vervolgens uitschakel is het wel weer goed, echter wanneer ik dan in de buurt kom van de dock begint hij weer enorm te schokken.
Jup, dat is de rede dat ik van Bluetooth-muis naar gewone muis ben overgeschakeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Is er al een oplossing voor het probleem dat Leopard de wifi key vergeet wanneer hij uit zn slaap ontwaakt?

Sinds ik op het netwerk van de TU ingelogd ben krijg ik namelijk een venster met de mededeling dat leopard niet kan verbinden met mn gewenste netwerk. Als ik vervolgens mijn netwerk selecteer en dan de WPA key invoer verbindt hij weer prima. Totdat de mac in sleep gaat, dan begint het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriske18
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 11:20
Xander2000 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:15:
Is er al een oplossing voor het probleem dat Leopard de wifi key vergeet wanneer hij uit zn slaap ontwaakt?

Sinds ik op het netwerk van de TU ingelogd ben krijg ik namelijk een venster met de mededeling dat leopard niet kan verbinden met mn gewenste netwerk. Als ik vervolgens mijn netwerk selecteer en dan de WPA key invoer verbindt hij weer prima. Totdat de mac in sleep gaat, dan begint het weer.
inderdaad lastig, nu gebruik ik onsmoniaX om er voor te zorgen dat hij niet in slaap gaat wanneer ik m'n laptop dicht doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
nevermind..

[ Voor 90% gewijzigd door Rivanov op 24-01-2008 15:29 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:52
joriske18 schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:16:
[...]

inderdaad lastig, nu gebruik ik onsmoniaX om er voor te zorgen dat hij niet in slaap gaat wanneer ik m'n laptop dicht doe.
Dat lijkt me niet zo handig als je de MB in een tas oid wilt vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46
PLeX schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 13:08:
Same problem...

Wireless of niet, dit is hetgeen er gebeurd (dmesg):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change X: oldDx=-1 dx=152
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change Y: oldDy=-1 dy=152
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change Y: oldDy=-1 dy=150
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change X: oldDx=-1 dx=150
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change Y: oldDy=-1 dy=150
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change X: oldDx=0 dx=0
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change X: oldDx=-2 dx=300
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change Y: oldDy=-2 dy=300
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change X: oldDx=-1 dx=75
IOHIDSystem::relativePointerEventGated: Unwanted Direction Change Y: oldDy=-1 dy=75

Meestal is het op te lossen door even terug in sleep te gaan, en terug te waken. Dus het is ergens een reset van het touchpad die niet super werkt denk ik.

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriske18
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 11:20
tweak_dude schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 15:50:
[...]

Dat lijkt me niet zo handig als je de MB in een tas oid wilt vervoeren.
Dan zet ik insomnia uit natuurlijk, ik gebruik het als we tijdens de les onze laptop moeten sluiten. Gebruik ik het niet heb ik geen wifi verbinding meer als ik hem terug open doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vind het overigens vervelend dat de computer niet in slaap zal vallen als je een knopje/veld in een applicatie hebt geactiveerd (bijvoorbeeld het keuzemenu in de adresbalk van Safari), na een uurtje zou het OS toch wel dor moeten hebben dat dat niet met opzet was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hé mensen, net Leopard geïnstalleerd en ik loop tegen een paar zaken aan die ik niet voorzien had.

Bevat Leopard wellicht andere drivers voor de videokaart in mijn macbook pro?
want wanneer ik widgets toevoegde op tiger liep dat water-ripple effect soepel..met mooie kringen, Nu met leopard zijn de ripples lang niet zo mooi. Het verloopt minder soepel en het uiterlijk van de ripples is minder mooi,

Daarnaast zou ik graag (net als met tiger) voor elke map eigen instellingen willen hebben, maar ik krijg dit in leopard niet voor elkaar.. De ene map zou ik graag als ''lijst'' weergave zien en de andere als miniaturen (Afbeeldingen bijv), wanneer ik nu iets aanpas, past het systeem dat in alle mappen aan..
Zelfs wanneer ik zeg: Alleen op deze map toepassen..

Daarnaast een paar duidelijke minpunten die voor mij naar voren komen:

De nieuwe Front Row, is (vind ik) een stuk minder mooi dan die van Tiger. De animatie van tiger (waarin uitgezoomd wordt op je bureaublad en deze zwart wordt,) was simpelweg 100x zo mooi en origineel als de animatie van de nieuwe Front Row. Dit had ik niet verwacht, bij de nieuwe Front Row wordt het beeld gewoon zwart, simpeler en saaien kan het volgens mij niet. Grote tegenvaller.

Tweede tegenvaller (maar waar ik van tevoren vanaf wist, is het uiterlijk van de Dock), Als grafisch vormgever vind ik de nieuwe simpelweg lelijk in verhouding tot die van Tiger. Het lijkt er voor mij echt op dat Apple gedacht heeft; hoe kunnen we die dock nog wat boeiender maken (wat niet nodig was, functioneel is genoeg). Ach we maken hem 3d en voegen reflecties toe, je hebt er wel niks maargoed. Erg jammer vind ik zelf, maar gelukkig kon ik dit snel verholpen worden met een mod voor een 3d dock.

Ik zal een week met Leopard werken en wie weet ga ik daarna terug naar Tiger. Ik ben nog lang niet overdondert. Time machine is wel zeer slim, en spaces werkt ook wel goed. Maar deze zaken zijn voor mij niet zo sterk dat ze de bovengenoemde tegenvallers wegwissen.

Nog niet een erg goed gevoel over mijn 129 besteedde euro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 21:02:
Daarnaast zou ik graag (net als met tiger) voor elke map eigen instellingen willen hebben, maar ik krijg dit in leopard niet voor elkaar.. De ene map zou ik graag als ''lijst'' weergave zien en de andere als miniaturen (Afbeeldingen bijv), wanneer ik nu iets aanpas, past het systeem dat in alle mappen aan..
Zelfs wanneer ik zeg: Alleen op deze map toepassen..
Je kan gewoon iedere map aparte instellingen geven hoor! Doe appeltje + J en dan kan je de instellingen voor die map aanpassen. Ik heb ook gewoon mappen met afbeeldingen die ik anders in heb gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Ik heb sinds gisteren een Mini met Leopard erop. Draait erg lekker moet ik zeggen :) Ik ben hiervoor Ubuntu Linux gewend en Mac OS is toch wel even anders. Ik heb een paar weken geleden ergens een hele goeie online manual gezien waarin alle basics en sommige advanced zaken helder worden uitgelegd. Kan deze alleen niet terugvinden..
Weet iemand hier een goeie duidelijke online manual voor Leopard? Ik heb van dit topic de eerste paar pagina's doorgegraven maar heb niks gevonden, en google geeft geen goeie resultaten..
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 21:02:
De nieuwe Front Row, is (vind ik) een stuk minder mooi dan die van Tiger. De animatie van tiger (waarin uitgezoomd wordt op je bureaublad en deze zwart wordt,) was simpelweg 100x zo mooi en origineel als de animatie van de nieuwe Front Row. Dit had ik niet verwacht, bij de nieuwe Front Row wordt het beeld gewoon zwart, simpeler en saaien kan het volgens mij niet. Grote tegenvaller.
Inderdaad :P

Weet iemand toevallig of het mogelijk is de Front Row van Tiger in Leopard te gebruiken?

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:33:
[...]

Inderdaad :P

Weet iemand toevallig of het mogelijk is de Front Row van Tiger in Leopard te gebruiken?
Probeer het zou ik zeggen :) Kopieer gewoon de tiger app naar Leopard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
DirtyHarry, misschien was het MacMiep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik heb afgelopen zaterdag ook dan eindelijk de switch gemaakt van Windows naar OS X. Imac gekocht, weg met die windowsbak! :)

Maar goed, het is natuurlijk wel even wennen.... het volgende is me nog niet helemaal duidelijk;
Ik heb geen idee wat er allemaal wel, en wat er allemaal niet draait qua programma's. Sommige programma's staan rechts in het dock, maar er zijn ook weer programma's die draaien en niet in het dock staan. Als ik na een uur bijvoorbeeld in m'n activity monitor kijk, zie ik dat er nog van alles draait, terwijl ik dacht dat ik ze had afgesloten.
(ik weet dat de meeste programma's niet sluiten met de x-button, maar waar blijven die programma's dan in godsnaam als ze niet in het dock komen te staan!?)

Zie ik iets over het hoofd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Programmas die je opent horen altijd in het Dock te komen staan, behalve Finder windows natuurlijk.
Je sluit ze helemaal af door linksboven op de naam te klikken en dan Quit (program) te doen. Of CMD + Q

Wanneer je kruisje doet dan sluit je het scherm af (zelfde als CMD + H) maar dan blijft hij gewoon draaien. Je ziet dan nog een lichtpuntje onder het pictogram staan in het Dock.

Dus wanneer je het programma compleet wil afsluiten moet je altijd CMD + Q doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 09:59
Finder windows kun je ook wel in je dock krijgen hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Ja als je ze verkleint met het minnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Herkent iemand deze ervaring? Vaak als ik snel iets in een veld intiep, ontbreekt de eerste letter.
Bijv. ik zit in Safari en wil iets googelen. Ik selecteer het Google-veld en tiep iets in. Google kan het niet vinden. Wat blijkt: alles was ingetiept maar de eerste letter ontbreekt.
Let wel, dit gebeurt niet alleen in Safari, het is dus niet internet-gerelateerd. Er is iets waardoor vaak de eerste letter niet wordt opgepikt... Vooral bij wachtwoorden is het erg irritant, en sinds Leopard lijkt het wel erger geworden, m'n vriendin begon het nu ook op te vallen (en die tiept niet zo vlot als ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Top! :D Dat was hem, thanks!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
torp schreef op maandag 28 januari 2008 @ 10:39:
Herkent iemand deze ervaring? Vaak als ik snel iets in een veld intiep, ontbreekt de eerste letter.
Bijv. ik zit in Safari en wil iets googelen. Ik selecteer het Google-veld en tiep iets in. Google kan het niet vinden. Wat blijkt: alles was ingetiept maar de eerste letter ontbreekt.
Let wel, dit gebeurt niet alleen in Safari, het is dus niet internet-gerelateerd. Er is iets waardoor vaak de eerste letter niet wordt opgepikt... Vooral bij wachtwoorden is het erg irritant, en sinds Leopard lijkt het wel erger geworden, m'n vriendin begon het nu ook op te vallen (en die tiept niet zo vlot als ik).
Dat is een bug bij het Macbook Pro toetsenbord. Heb het ook, zeer irritant. Hopelijk komt er met .2 een oplossing. Je kan ook gewoon een USB toetsenbord aan je laptop hangen, dan heb je er normaal gezien ook geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Kan ik als admin zijnde niet ervoor kiezen om in te loggen wanneer ik mijn iMac aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat je bedoelt dat je automatisch een account laat inloggen als je de PC opstart? Dat kan, onder 'login options' in 'accounts' van 'system preferences'. Zie trouwens ook de helpfunctie en google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Hij logt nu automatisch in, maar ik wil dus inloggen. Kon bij de Sys Prefs niets vinden. Het was Greyed Out omdat ik Admin ben?

Afbeeldingslocatie: http://upload.rivanov.nl/upload/accounts.png

[ Voor 18% gewijzigd door Rivanov op 28-01-2008 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eris
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 15:41

Eris

-

Eerst inloggen als root. (Klik op de hang slot)

daarna kan je bij automatic login disabled zetten. Het moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuntherS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-09 09:43
Inderdaad, het staat er zelfs bij: Click the lock to make changes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Sorry, ben nog redelijk fresh in het OS X gebeuren! :)

/edit: Het is gelukt. Danku!

[ Voor 22% gewijzigd door Rivanov op 28-01-2008 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ben sinds kort eigenaar van een macbook, nu had ik gister CheckUp geinstalleerd en even daarna naar de prullenmand gesleept.

Als ik in Console de log berichten bekijk, zie ik het volgende steeds voorbij schieten:
code:
1
2
3
28-01-08 12:13:02 com.apple.launchd[1] (com.app4mac.CheckUpAgent[337]) Exited with exit code: 1 
28-01-08 12:13:02 com.apple.launchd[1] (com.app4mac.CheckUpAgent) Throttling respawn: Will start in 10 seconds 
28-01-08 12:13:12 com.apple.launchd[1] (com.app4mac.CheckUpAgent[338]) posix_spawn("/Applications/CheckUp.app/Contents/MacOS/CheckUpAgent", ...): No such file or directory

Met spotlight zoeken naar CheckUp levert niks op.
Als ik met een terminal navigeer naar /Applications/ zie ik ook geen CheckUp meer staan.
Mac os X heeft toch geen register?
Het lijkt erop als of hij hem standaard met het os opstart, maar hij is verwijderd..

Hoe krijg ik dit netjes clean? (gebruik overigens onyX)

fixed
sudo rm /Library/LaunchDaemons/com.app4mac.CheckUpAgent.plist

[ Voor 8% gewijzigd door matinez op 28-01-2008 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Tofu schreef op maandag 28 januari 2008 @ 11:09:
[...]
Dat is een bug bij het Macbook Pro toetsenbord. Heb het ook, zeer irritant. Hopelijk komt er met .2 een oplossing. Je kan ook gewoon een USB toetsenbord aan je laptop hangen, dan heb je er normaal gezien ook geen last van.
Interessant, maar ik heb gewoon een wit Apple keyboard. Hij hangt aan een Mac mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:01
Of voortaan sysprefs, users, inloggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:12

Japie.G

Colour Classic

torp schreef op maandag 28 januari 2008 @ 12:41:
[...]

Interessant, maar ik heb gewoon een wit Apple keyboard. Hij hangt aan een Mac mini.
Heb ook dit toetsenbord aan een mac mini, en heb het ook af en toe. Misschien licht het aan het volgende:

Als je bijvoorbeeld twee windows open hebt staan, laten we zeggen finder en safari. Het finder scherm is actief.

Als je in windows nou het google invoerveld aanklikt en je begint te typen, dan werkt dat direct. Op mijn mac heb ik vaak, maar niet altijd, dat die klik die je geeft alleen het andere window actief maakt, maar nog niet dat die klik ook het invoerveld als actief aanduidt. Ik heb dit bijvoorbeeld ook andersom. Stel het safari window is actief, en daarnaast staat een inactief finderwindow, en ik klik daar dubbel op een map, dan registreert hij maar 1 klik. Dus hij maakt het finderwindow dan actief, maar klikt niet dubbel op de map waar ik op klik.

Beetje warrig uitgelegd, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Het rare is dat ik dit niet altijd heb! Hebben meer mensen dit fenomeen? Misschien dat het probleem van de invoerletter hier ook iets mee te maken heeft.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook op mijn MacBook heb ik hier met enige regelmaat last van. Ben er wel een beetje aan gewend geraakt, maar het blijft vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Japie.G schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:15:
[...]

Heb ook dit toetsenbord aan een mac mini, en heb het ook af en toe. Misschien licht het aan het volgende:

Als je bijvoorbeeld twee windows open hebt staan, laten we zeggen finder en safari. Het finder scherm is actief.

Als je in windows nou het google invoerveld aanklikt en je begint te typen, dan werkt dat direct. Op mijn mac heb ik vaak, maar niet altijd, dat die klik die je geeft alleen het andere window actief maakt, maar nog niet dat die klik ook het invoerveld als actief aanduidt. Ik heb dit bijvoorbeeld ook andersom. Stel het safari window is actief, en daarnaast staat een inactief finderwindow, en ik klik daar dubbel op een map, dan registreert hij maar 1 klik. Dus hij maakt het finderwindow dan actief, maar klikt niet dubbel op de map waar ik op klik.

Beetje warrig uitgelegd, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. Het rare is dat ik dit niet altijd heb! Hebben meer mensen dit fenomeen? Misschien dat het probleem van de invoerletter hier ook iets mee te maken heeft.
Ik heb het net uitvoerig geprobeerd, en mijn MBP registreert netjes 2 klikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klopt. OS X is er op gericht dat je meerdere vensters naast elkaar open hebt, dit itt b.v. Windows waarbij met er vanuit gaat (ging?) dat je primair met 1 applicatie bezig bent die je gemaximaliseerd hebt.

Om die reden is het onder OS X erg gewoon dat je regelmatig van window wisselt door dat window aan te klikken met je muis. Om de een of andere reden heeft Apple besloten dat het dus handig is dat je eerste klik op een willekeurige plaats in dat window kan zijn, om die reden doet je eerste klik dus over het algemeen niets. In het kader van efficiency is het echter mogelijk om elementen in een window 'click-through' te maken. Deze buttons, textarea's, etc worden meteen geactiveerd, ook al worden ze aangeklikt terwijl het window waarin ze staan nog geen focus heeft. Wat meer hierover is hier te lezen:

http://developer.apple.co...doc/uid/20000961-CHDBBJBH

Bottomsline is dat alleen elementen die 'ongevaarlijk' zijn en geen onomkeerbare dingen doen click-through mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2008 @ 23:37:
[...]

Probeer het zou ik zeggen :) Kopieer gewoon de tiger app naar Leopard :)
Ik zou niet weten hoe ik aan de Tiger versie van Front Row kom aangezien ik Tiger niet meer heb geïnstalleerd :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datafeest schreef op maandag 28 januari 2008 @ 16:06:
[...]

Ik zou niet weten hoe ik aan de Tiger versie van Front Row kom aangezien ik Tiger niet meer heb geïnstalleerd :P
Dat werkt zelfs niet. Front Row zit in Leopard ergens ingebakken bij CoreServices als ik me goed herinner. Er zijn genoeg topics hierover te vinden op diverse fora met de melding dat downgraden eigenlijk niet gaat. In de gevallen dat het toch werkt, zijn er allerhande problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Ah ok, dan is dat ook weer duidelijk. Ik had er zelfs op Google ook wel eens naar gezocht maar had er niks over gevonden :P

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 20:12

Japie.G

Colour Classic

bartvb schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:39:
Klopt. OS X is er op gericht dat je meerdere vensters naast elkaar open hebt, dit itt b.v. Windows waarbij met er vanuit gaat (ging?) dat je primair met 1 applicatie bezig bent die je gemaximaliseerd hebt.

Om die reden is het onder OS X erg gewoon dat je regelmatig van window wisselt door dat window aan te klikken met je muis. Om de een of andere reden heeft Apple besloten dat het dus handig is dat je eerste klik op een willekeurige plaats in dat window kan zijn, om die reden doet je eerste klik dus over het algemeen niets. In het kader van efficiency is het echter mogelijk om elementen in een window 'click-through' te maken. Deze buttons, textarea's, etc worden meteen geactiveerd, ook al worden ze aangeklikt terwijl het window waarin ze staan nog geen focus heeft. Wat meer hierover is hier te lezen:

http://developer.apple.co...doc/uid/20000961-CHDBBJBH

Bottomsline is dat alleen elementen die 'ongevaarlijk' zijn en geen onomkeerbare dingen doen click-through mogen zijn.
tnx! Dat is me dan ook weer duidelijk, en verklaart ook waarom hij soms wel doorklikt en soms niet!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2008 @ 13:29:
[...]

Ook op mijn MacBook heb ik hier met enige regelmaat last van. Ben er wel een beetje aan gewend geraakt, maar het blijft vervelend.
Same here, mijn MacBook heeft er heel soms last van en ik heb het ook wel een paar keer gehad op het witte doorzichtige toetsenbord dat bij mijn iMac zat. Het nieuwe platte toetsenbord dat ik nu gebruik heeft nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
Ik heb het klikprobleem ook wel als os x om het user password vraagt, de focus staat dan al op het veld dus van 'click-through' lijkt me dan geen sprake.

Beetje lastig onderwerp om op Google te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53
Uhuh, zolang het alleen met Azareus gebeurt is het misschien handig om een andere bittorrent client te gebruiken :P. Warez-request zijn sowieso absoluut niet toegestaan.

[ Voor 84% gewijzigd door Hoedje op 29-01-2008 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wirehead schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 19:04:
[...]

Same problem...

Wireless of niet, dit is hetgeen er gebeurd (dmesg):
*knip*

Meestal is het op te lossen door even terug in sleep te gaan, en terug te waken. Dus het is ergens een reset van het touchpad die niet super werkt denk ik.
Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, op een SR MacBook Pro. Op wat voor machine heb jij het?

Overigens lijkt bij mij het euvel in Vmware Fusion te zitten. Ik heb de werking van Fusion daarom wat aangepast, op de volgende manier:

zorg dat de achtergrond services (kernelextensies en network daemons) niet meer gestart worden bij het booten:
cd ~
mkdir Vmware_backup
sudo mv /Library/LaunchDaemons/com.vmware.launchd.vmware.plist Vmware_backup/

Herstart je Mac. Wanneer je nu gebruik wilt maken van VMware Fusion, doe je het volgende:

Vmware services starten
sudo /Library/Application\ Support/VMware\ Fusion/boot.sh --start

Wanneer je klaar bent, stop je de services met:
sudo /Library/Application\ Support/VMware\ Fusion/boot.sh --stop

Dit loste bij mij het probleem op.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Gabliboeba schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:00:
[mbr]Uhuh, zolang het alleen met Azareus gebeurt is het misschien handig om een andere bittorrent client te gebruiken :P. Warez-request zijn sowieso absoluut niet toegestaan.[/]
Waarom blijft men dat toch steeds beweren?!
Het is overduidelijk dat het gewoon een probleem van Airport is. Hij knalt eruit zodra er teveel connecties worden gemaakt.

En een andere client? Noem dan eens een goeie. En kom alsjeblieft niet met Transmission aanzetten, want dat is een onstabiele klote client die je internetverbinding lam maakt, niet fatsoenlijk kan port mappen en nog heel veel meer problemen met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Ik denk dat 'mensen' (ik in elk geval) dat blijven beweren, omdat alleen Azureus er last van heeft. Andere torrent clients, zoals Transmission, veroorzaken geen kernel panics. Er is hier al eerder een topic over geweest en daar werden genoeg alternatieven genoemd naast Transmission: ervaring met torrentclient op leopard?. Maar als je geen goed alternatief voor Azareus kan vinden (iedereen heeft andere eisen), dan is het inderdaad niet anders dan even wachten op de 10.5.2 update.

Overigens, deze discussie is hier niet helemaal op z'n plaats, als je hierover door wilt gaan neem dan even direct contact met me op, of open een nieuw topic :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Gabliboeba schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:39:
En een andere client? Noem dan eens een goeie. En kom alsjeblieft niet met Transmission aanzetten, want dat is een onstabiele klote client die je internetverbinding lam maakt, niet fatsoenlijk kan port mappen en nog heel veel meer problemen met zich meebrengt.
_O-

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yep, hier heb ik in het topic [MacBook Pro] ook al veel aandacht aan besteed. Ik dacht eerst dat het een hardwarefout was maar na controle door een Apple centre bleek er niets mis te zijn. Toe maar een clean install gedaan met Leopard (harde schijf eerst geformatteerd) maar het probleem bleef terugkomen. Heb inmiddels ook dankzij andere issues met Leopard (airport authentication, schokkerige interface die af en toe bleef hangen, batterij leeg na <1 uur) uit aller ijl maar het originele Tiger terug gezet (ook clean install), zoals ik de MBP kreeg. Nergens last meer van. Ik wacht fijn op de resultaten van 10.5.2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Gabliboeba schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:39:
[...]
Waarom blijft men dat toch steeds beweren?!
Het is overduidelijk dat het gewoon een probleem van Airport is. Hij knalt eruit zodra er teveel connecties worden gemaakt.
Vrij simpel: je geeft zelf al aan dat je het alleen met Azureus hebt en niet met andere dingen. Zou je het met andere dingen ook hebben dan zit het probleem eerder in Airport dan in die andere dingen. Azureus is een hele brakke Java client waar legio problemen mee zijn op gebied van o.a. stabiliteit en geheugengebruik waardoor dus ook niet zo heel raar is dat mensen al snel richting azureus wijzen bij problemen.
Een client die portmapping doet...lijkt me dat je dat nou net in je firewall/router doet en niet in je client ;) Overigens werkt transmission hier prima achter de firewall van de mac en de router zonder dat er iets raars gebeurd met mijn verbinding of dat transmission rare dingen gaat doen. Datzelfde geldt ook voor diverse andere applicaties. Veel van de netwerkproblemen zitten hem ook vaak in de gebruikte apparatuur die menig p2p applicatie niet zo geweldig lief vindt. Controleer dus ook vooral je netwerkapparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

Hoedje schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 21:01:
Ik denk dat 'mensen' (ik in elk geval) dat blijven beweren, omdat alleen Azureus er last van heeft. Andere torrent clients, zoals Transmission, veroorzaken geen kernel panics. Er is hier al eerder een topic over geweest en daar werden genoeg alternatieven genoemd naast Transmission: ervaring met torrentclient op leopard?. Maar als je geen goed alternatief voor Azareus kan vinden (iedereen heeft andere eisen), dan is het inderdaad niet anders dan even wachten op de 10.5.2 update.

Overigens, deze discussie is hier niet helemaal op z'n plaats, als je hierover door wilt gaan neem dan even direct contact met me op, of open een nieuw topic :).
ik gebruik xtorrent al tijden.. prima programma. maar torrents zie ik wel als laatste optie.. veeel te traag if u ask me...

[ Voor 4% gewijzigd door dadj op 31-01-2008 10:18 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik heb wat probleempjes met mijn usb hardeschijf. Hier staan 3 partities op, in de volgende volgorde:
90GB Ext2
40GB Fat32
100GB MacOS uitgebreid (Time machine partitie)

Net aangesloten op mijn mini. Leopard laat de time machine partitie zien op de desktop, de andere twee niet. Hardeschijf is enorm aan het ratelen en doen. Na een kwartier wil ik de time machine partitie verwijderen. Reageert hier niet op. Pas na ruim 5 minuten zie ik ineens de ext2 partitie verschijnen en krijg ik de melding, kan niet verwijderen omdat partitie Time machine in gebruik is. (dat kan kloppen, was ik net op aan het rondneuzen) Klik op ok, poef beide weg. Vervolgens hardeschijf losgehaald en weer aangesloten op de mini. Krijg ik alleen m'n Fat32 partitie te zien :? Dus ik na een paar minuten er tabak van, klik op 'verwijder schijf'. Duurt weer 5 minuten, zie ik heel even de andere twee partities verschijnen op de desktop, en poef weg.

Mijn conclusie; Leopard heeft 10 minuten nodig om de hele disk in te lezen ofzo? :? Dat zou toch niet mogen? Zelfs in windows kun je een usb schijf verbinden en meteen aan de slag (met fat enz natuurlijk). Is dit een bug of een feature? :') Ik vind het niet echt handig in ieder geval. Wil ik nog even wat op de schijf kwakken, ben ik gauw een kwartier mee kwijt, das natuurlijk niet de bedoeling.

-edit-

Inderdaad, als ik een goeie 10 minuten geduld heb dan staan ze er netjes alle drie.. Hoop toch dat dit sneller kan eigenlijk :')

Ik heb wel het idee dat hij het meeste 'moeite' heeft met de ext2 partitie..

[ Voor 7% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 31-01-2008 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Als het de eerste keer is dat je hem aansluit kan het wel even duren hoor. Want Spotlight gaat die schijf indexeren. Als je dan rechtsboven op het loepje drukt kan je zien hoe lang het gaat duren. En de volgende keer dat je hem aansluit kan je hem direct gebruiken omdat Spotlight dan alleen de gewijzigde bestanden gaat indexeren, dus niet de hele schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Red schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:12:
Als het de eerste keer is dat je hem aansluit kan het wel even duren hoor. Want Spotlight gaat die schijf indexeren. Als je dan rechtsboven op het loepje drukt kan je zien hoe lang het gaat duren. En de volgende keer dat je hem aansluit kan je hem direct gebruiken omdat Spotlight dan alleen de gewijzigde bestanden gaat indexeren, dus niet de hele schijf.
Nou het was niet de eerste keer dat hij aangesloten was, tweede keer. Eerste keer ding gepartitioneerd met de schijfhulp applicatie en daarna nog het eea op de ext2 partitie gezet.

Net de schijf netjes laten verwijderen en ding losgekoppeld. Wil hem nu (inmiddels half uur later ofzo) weer aansluiten, krijg niks te zien. Ja ik kan de partities handmatig mounten, maar mijn vriendin kan dat bijvoorbeeld niet. Vaag, waarom zet hij de drie partities nu niet op de desktop? Spotlight zegt iig niks.

Verder heb ik ook nog niet kunnen vinden hoe je een verwijderde schijf weer opnieuw kan laten mounten, zonder met console te moeten werken. Iemand tips?

-edit-

Ah het was weer een kwestie van wachten, na bijna 10 minuten stonden ze ineens op mijn desktop, maar kreeg ik ook een soortgelijke mededeling:

Schijfherstel

Schijfherstel kan de partitie DATA_EXT2 niet herstellen. Verplaats uw bestanden zo snel mogelijk naar een andere locatie en herformatteer de schijf.

Handig :(

Zou het misschien komen omdat ext2 niet officieel wordt ondersteund? Denk dat ik anders die partitie maar wegkieper en er fat32 van maak..

[ Voor 18% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 31-01-2008 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Waarom zou je überhaupt 3 verschillende (soorten) partities op één schijf willen? De schijf wordt er a) niet sneller van, b) je systeem blijkbaar ook niet... en al helemaal niet handig om een niet-ondersteunde partitie erop te hebben. :)

Maar je zult er je beweegredenen voor hebben...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ramzzz schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:38:
Waarom zou je überhaupt 3 verschillende (soorten) partities op één schijf willen? De schijf wordt er a) niet sneller van, b) je systeem blijkbaar ook niet... en al helemaal niet handig om een niet-ondersteunde partitie erop te hebben. :)

Maar je zult er je beweegredenen voor hebben...
Mja ik wilde een time machine partitie die gewoon mac filesystem gebruikt. Daarnaast wilde ik een grote ext2 partitie, zodat ik op mijn werk in linux er een hoop zooi op kwijt kan. Maar ik bedacht me dat het heel af en toe ook wel handig kan zijn om er vanuit een windows computer wat op te zetten, dus maar een kleine fat32 partitie bij gezet.

Ik heb het nu opgelost door 1 grote fat32 partitie te maken naast m'n time machine partitie, aangezien dat door linux ook prima wordt ondersteund, en dat werkt perfect. Aansluiten, bom, meteen icoontjes op m'n desktop. Lag dus echt aan die ext2 partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:58:
[...]

Mja ik wilde een time machine partitie die gewoon mac filesystem gebruikt. Daarnaast wilde ik een grote ext2 partitie, zodat ik op mijn werk in linux er een hoop zooi op kwijt kan. Maar ik bedacht me dat het heel af en toe ook wel handig kan zijn om er vanuit een windows computer wat op te zetten, dus maar een kleine fat32 partitie bij gezet.

Ik heb het nu opgelost door 1 grote fat32 partitie te maken naast m'n time machine partitie, aangezien dat door linux ook prima wordt ondersteund, en dat werkt perfect. Aansluiten, bom, meteen icoontjes op m'n desktop. Lag dus echt aan die ext2 partitie.
Alleen is nu wel je maximale bestandgrootte beperkt. Verder is dit wel het handigst ja, als je met 3 verschillende systemen er bij moet. Tenzij je vanaf een Windowsmachine de schijf sharet, want dan is NTFS weer handiger. :)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:58

4POX

Everybody is wired

Gaat de komende 10.5.2 ook de nieuwe frontrow krijgen die in de second take van de Apple TV gaat ko men ? Ik vandaag het uitleg filmpje gezien van de vernieuwde Apple TV interface. Ik moet zeggen. Als het videorentals ook in Europa gaat komen ga ik er zeker gebruik van maken. Een paar keer per maand een HD film met 5.1 geluid huren tegen een kleine betaling. Lekker om 2 uur 's nachts, en niet de ellende om de dag erop een huur dvd weer terug te brengen naar een videotheek.

Maar om hier een Apple TV voor te kopen ? Nee, ik heb al een mini mac staan als MCE. Dus ik hoop stiekum wel op een frontrow update.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:46
Whieee schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 20:35:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem ook gehad, op een SR MacBook Pro. Op wat voor machine heb jij het?

Overigens lijkt bij mij het euvel in Vmware Fusion te zitten. Ik heb de werking van Fusion daarom wat aangepast, op de volgende manier:

zorg dat de achtergrond services (kernelextensies en network daemons) niet meer gestart worden bij het booten:
*knip*

Dit loste bij mij het probleem op.
Volgens mij is dit opgelost in de laatste update van Fusion, bij mij komt het in ieder geval niet meer voor. SR MPB ja :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Ik moet soms 2x mijn wachtwoord intypen als ik mijn MacBook Pro openklap.. Is dit normaal? En ja ik tiep hem echt goed in de 1e keer :) Maar daarna komt toch weer dat invoerscherm. Is de 2e dan voor screensaver ofzo?

De eerste letter bug heb ik trouwens ook last van als ik te snel wil typen.

[ Voor 15% gewijzigd door Executor16 op 03-02-2008 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee wanneer 10.5.2 verschijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinV
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-08 09:44
Executor16 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:28:
Ik moet soms 2x mijn wachtwoord intypen als ik mijn MacBook Pro openklap.. Is dit normaal? En ja ik tiep hem echt goed in de 1e keer :) Maar daarna komt toch weer dat invoerscherm. Is de 2e dan voor screensaver ofzo?

Hetzelfde probleem heb ik soms ook. Het treed ook op als mijn externe schijf m'n MacBook uit de sleep haalt (voor TimeMachine), maar ik vervolgens het wachtwoord niet intyp. Als ik daarna hem uit zijn slaap haal krijg ik gewoon een zwart scherm, zonder dat ik een wachtwoord kan intypen. Even dichtklappen tot hij weer slaapt en vervolgens openklappen is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:05:
ik hoop zo snel mogelijk, maar ik denk niet dat iemand hier iets nuttigs over kan zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:05:
steve.jobs@apple.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

A. Op GoT mag je best Nederlands gebruiken. Dan snappen de andere users ook wat je bedoeld en kunnen ze je misschien wel helpen. B. In de topic waarschuwing staat niet voor niets dat (dit soort) problemen in een nieuw topic mogen ;)

[ Voor 146% gewijzigd door Hoedje op 03-02-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Zijn er meer mensen die last hebben van de spinning wheel of death wanneer apple.com openstaat in Safari? Wanneer ik een aantal tabs open heb, waaronder apple.com dan heb ik om de haverklap dat strandballetje in beeld.

Niet leuk meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaannO schreef op maandag 07 januari 2008 @ 11:21:
Vraagje over Time Machine. Hoe stel ik het in dat hij de oude backups overschrijft. Hij zegt nu dat mijn externe hd niet meer genoeg ruimte heeft, maar het lijkt mij logisch dat hij niet telkens nieuwe backups maakt anders zit je hd wel erg vol en heb je er weinig aan :?
Dat had ik eerst ook. Time Machine weigerde pertinent om oude backups te verwijderen zodat hij nieuwe backups kan maken.

Na een volledige format van de harddisk waar time machine zijn ding zou doen, werkt het opeens wel. Time Machine heeft mij nu al diverse keren gevraagd of hij oude backups mocht verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 07:41
Ik ben door dagelijks gebruik wat minder enthousiast geworden voor leopard. Vervelende bugs waar ik tegen aanloop en waar ik tiger gewoon nooit last van had.

Graphic glitches in mijn mac pro
WPA connecten met mijn powerbook
Mijn mac pro hangt afentoe bij hoge diskactiviteit
etc

Boehoe. Hopelijk is 10.5.2 de heilige graal... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Ik heb een huge-ass memory leak in Mail. Als ik mijn mail start begint hij bescheiden met iets van 36MB geheugengebruik. Na een halve dag heeft hij inmiddels 600+ MB aan geheugen aan zichzelf toegeeigend :o
Ik heb maar 1 mailaccount met een paarduizend berichten weliswaar, maar dat moet toch geen probleem zijn. Meer mensen hier last van?

Hoop dat 10.5.2 binnenkort komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier Mail.app met enkele tienduizenden berichten via IMAP en die gebruikt nu 120MB. RSIZE dan, Virtual memory is natuurlijk een heel stuk groter (1.15MB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:29
Goeie vraag. Zal het eens uittesten. Heb hem nu 2 uur draaien en hij gebruikt 32 MB ram. Ook 1 account met 8000 mailtjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ieperlingetje
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Weet er iemand een oplossing voor de zwakke smb client in leopard? Nu toont de finder steeds enkel de root van mijn NAS (geen submappen of besanden, alleen de hoofdmap PUBLIC)

Tijdmachine | Nieuws trends

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Safari hier ook eens getest met het geheugengebruik. Zolang je het geheugen er voor hebt zal het ook dat geheugen gebruiken. Zodra je echter 2 vm's opstart zie je ook meteen dat het geheugengebruik (de RSIZE that is) aardig afneemt. Er is dus geen sprake van een geheugenlek maar gewoon van geheugen gebruiken omdat het voor handen is en weer teruggeven wanneer het geheugen schaars wordt. Bij Mail zal het ongetwijfeld wel hetzelfde verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Nou een uurtje Mail draaien is schijnbaar al genoeg.. Maargoed, dit is dus het resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2185/2245186922_2839e78773.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die 600MB lijkt me idd een (flink) probleem :/ Ik zit iig ook te hopen op een flinke Mail.app update, niet zozeer voor geheugen problemen, wel voor een berg andere issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
ik had laatst 4gb ram en 15gb VM in gebruik, was behoorlijk traag. Moet Powerpoint, Mail, Safari of Transmission zijn geweest, heb het toen niet uitgezocht, even computer opnieuw opgestart

[ Voor 20% gewijzigd door begintmeta op 05-02-2008 22:30 . Reden: 1 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:39

Osxy

Holy crap on a cracker

[J.d.I.] DirtyHarry schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:05:
Nou een uurtje Mail draaien is schijnbaar al genoeg.. Maargoed, dit is dus het resultaat:

[afbeelding]
Probeer de mail database eens opnieuw op te bouwen.

Gevonden:
http://www.hawkwings.net/...ase-and-speed-up-mailapp/
Envelope Index (see “What’s in your Mail folder?”) is an SQLite database that stores key information about your emails. Over time it can get terminally corrupted (see “The dreaded ‘your home directory is full’ message”).

It can also suffer a large number of smaller hiccups and corruptions which slow Mail down, although they don’t knock it out.

A poster on macOSXHints explains how his database stored phantom messages from an Exchange server he used over Summer.

Quitting Mail, dragging the Envelope Index to the Desktop, restarting Mail and allowing it to reindex his emails, cut its size from 200MB to 2MB. The speed increase was significant. Rob Griffiths reduced his from 25.9MB to 4.5MB.

My result was less dramatic (21.6MB -> 17.6MB) but Mail.app still feels a little more zippy.

Worth a shot for you too, perhaps? If so, first make sure you have a backup of your ~/Library/Mail folder in case something goes wrong. Dragging it out of Finder onto your Desktop will do the trick.

[ Voor 59% gewijzigd door Osxy op 05-02-2008 22:51 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
begintmeta schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:29:
ik had laatst 4gb ram en 15gb VM in gebruik, was behoorlijk traag. Moet Powerpoint, Mail, Safari of Transmission zijn geweest, heb het toen niet uitgezocht, even computer opnieuw opgestart
Gezien mijn ervaringen zou ik Mail eens in de gaten houden als ik jou was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
osxy schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 22:49:
[...]

Probeer de mail database eens opnieuw op te bouwen.

Gevonden:
http://www.hawkwings.net/...ase-and-speed-up-mailapp/

[...]
Hm ik heb precies gedaan zoals je daar hebt beschreven, maar de memory size blijft toenemen met 0,1 tot 0,3 MB/s
Blijkbaar is er nog wat meer aan de hand hier..

Hee das vaag. Ik had finder nog open in mijn library->Mail directory. En nu mail draait zie ik in die dir steeds een bestand ontstaan en weer verdwijnen. 'Envelope Index-journal' heet het bestand en is de ene keer 20 KB en de andere keer 28 KB. Hoort dit? :? Het ontstaan en weer verdwijnen gebeurt pakweg 1x in de paar seconden.

[ Voor 27% gewijzigd door [J.d.I.] DirtyHarry op 05-02-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik heb gevonden waar ik het Leopard Dock van dacht te kennen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.sun.com/software/images/products/I1_looking_glass_lg.jpg

Zoek de overeenkomsten ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Whieee op 06-02-2008 11:27 . Reden: Hoedje doe es niet zomaar topics afsplitsen :+ ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Executor16 schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:28:

Heb je niet last van dit probleem? (paar pagina's terug) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 15:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Weet iemand of er een shortcut is zodat Finder.app direct actief wordt? (Soort Win + E in winXP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zAo schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:24:
Weet iemand of er een shortcut is zodat Finder.app direct actief wordt? (Soort Win + E in winXP)
Al eens bij 'System Preferences > Keyboard & Mouse > Keyboard Shortcuts' gekeken?

Edit:
Hmm, als je daar een shortcut invult werkt het alleen als Finder actief is, heb je dus niks aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-08 07:38
Net iets vreemd meegemaakt met TimeMachine.
Heb het systeem opnieuw geinstalleerd van die TimeMachine backup omdat ik m'n windows partitie groter wilde maken (schijf was gefragmenteerd en kon de Winpartitie niet verwijderen)

Alles werkt perfect behalve de calculatorfunctie van spotlight, erg vreemd :s
Hij heeft in het begin alles terug zitten indexeren, en zelfs mailtjes vindt ie maar hij wil niet meer rekenen, vind ik wel jammer. Hopelijk een foutje dat eruit gaat met 10.5.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben van plan een MacPro aan te schaffen maar lees in de reviews dat de schijf die nu in de nieuwe serie zit (Seagate 320GB) niet bepaald snel is. Nu heb ik in mijn huidige PC ook twee Raptors zitten. Ga er vanuit dat die sneller zijn, in ieder geval qua access time, wat bij een OS geen kwaad kan natuurlijk.

Wat is dan de beste manier om Leopard hiér op te krijgen? Backup maken met TimeMachine (op een derde schijf) en die terugzetten of het OS helemaal nieuw er op zetten? Ik neem aan dat bij een MacPro ook een Leopard DVD zal zitten. Heb nog nooit een Mac gehad maar ik ga er vanuit dat een "clean install" beter zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetho
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:45
ik gebruik zelf iBackup.
Dit is een gratis backup programma met heel veel plugins.
Dit lijkt met beter dan met TimeMachine werken, wanneer je 'schoon' opnieuw wilt installeren.
Voor noodgevallen / echte backups heb ik TimeMachine

I'm a bit .... confused. I find the Rails framework sexy. Is that wrong? Am I dirty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een backup terugzetten met iBackup is óók beter dan een clean install? Hoe lang het duurt boeit me op zich niet hoor. Langer dan een uur zal het sowieso niet zijn neem ik aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Je kan die seagate in je oude pc zetten. Windows formateren en de data van de raptors daarop zetten. Vervolgens de raptors in de mac pro zetten die HFS formateren en osx installeren via de restore dvd die je erbij krijgt. Daarna kan je die seagate ook weer in de MP zetten om bij je backups te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, die Seagate hoeft er wat mij betreft helemaal niet meer in eigenlijk. Heb zes Hitachi 250GB's in m'n PC en volgens mij zijn die nog sneller dan die 320GB in de MacPro. Zal dat even moeten testen natuurlijk. Of prik er gewoon wat recente disks in, zijn relatief ook de kosten niet meer.

Kan je trouwens, i.t.t. op een Windows machine, tijdens de setup van Leopard die twee Raptors als Raid0 configgen en daar Leopard op zetten en ook van bóóten? Dat lijkt mij ideaal (al zijn het slechts 36GB exemplaren maar ik neem aan dat 36GB voldoende is voor het OS). Nu heeft Raid0 op een Windows machine echter relatief weinig zin (al zullen mensen anders beweren (draai dat nu zelf ook en merk weinig verschil)) dus ik weet niet hoe dat met Leopard gaat zijn. Is het verstandiger Raptor1 te gebruiken als bootdisk en Raptor2 de paging file op te zetten (wil 8GB in de MacPro zetten btw). Sorry voor al deze vragen hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:33

breinonline

Are you afraid to be known?

Whieee schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 11:19:
ik heb gevonden waar ik het Leopard Dock van dacht te kennen ;)

[afbeelding]

Zoek de overeenkomsten ;)
En waar dacht je dat Vista de schuine windows vandaan had ;)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Niet online
Ik probeer een dual-monitor setup te crieeren d.m.v. mini-dvi --> vga
MacBook 13,3 "1280x800"+ LG 20" 1680x1050

Nu is het zo dat ik bovenstaande resoluties wil bijven draaien, allemaal geen probleem op lagere resoluties dan 1680x1050 op het externe monitor. Wil ik 1680x1050 dan krijg ik een gecentreerd beeld op mijn externe monitor (60% beeld).

Omdat de lagere resoluties wel goed werken ben ik benieuwd wat ik fout doe?
Synchrone weergave staat aan, want ik ik wil een clone.

Als ik dat uitzet, dan kan ik wel een 2e monitor draaien op 1680x1050

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabliboeba
Is het normaal dat ik om de haverklap een spinning wheel of dead krijg tijdens het kopieren van een bestand naar een externe harde schijf? (fw400)

Ik heb dit bericht niet eens fatsoenlijk kunnen typen...
(2gb ram)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 17:05:
Nou, die Seagate hoeft er wat mij betreft helemaal niet meer in eigenlijk. Heb zes Hitachi 250GB's in m'n PC en volgens mij zijn die nog sneller dan die 320GB in de MacPro. Zal dat even moeten testen natuurlijk. Of prik er gewoon wat recente disks in, zijn relatief ook de kosten niet meer.

Kan je trouwens, i.t.t. op een Windows machine, tijdens de setup van Leopard die twee Raptors als Raid0 configgen en daar Leopard op zetten en ook van bóóten? Dat lijkt mij ideaal (al zijn het slechts 36GB exemplaren maar ik neem aan dat 36GB voldoende is voor het OS). Nu heeft Raid0 op een Windows machine echter relatief weinig zin (al zullen mensen anders beweren (draai dat nu zelf ook en merk weinig verschil)) dus ik weet niet hoe dat met Leopard gaat zijn. Is het verstandiger Raptor1 te gebruiken als bootdisk en Raptor2 de paging file op te zetten (wil 8GB in de MacPro zetten btw). Sorry voor al deze vragen hoor ;)
Ja dat kan. Je kan met Disk utility die op de startup disk staat kan je je boot disk allerlei raid vormen geven en er dan van booten. Pagefile is niet van toepassing in osx. Je kan er tenminste niks aan instellen. Ook partities maken en dat soort onzin is 1 van de eerste dingen die je overboord moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 13:31:
[...]

Heb je niet last van dit probleem? (paar pagina's terug) :X
Nee :) anders krijg je wel IETS te zien op je scherm dat je een verkeerd wachtwoord hebt ingetypt of iets dergelijks. Als ik de eerste keer inlog zie ik trouwens heel snel en echt maar een milliseconde het bureaublad tevoorschijn komen, daarna komt dat wachtwoordvenster weer in het zwart zoals daarvoor.
Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.