• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Ik wil ook geen gedownloade theme's gebruiken voor site's die ik maak, maar ze zijn een leuk begin om te kijken hoe de boel in elkaar zit, zo heb ik ook vorige systemen doorgrond.

Natuurlijk heeft ook niet iedereen een systeem als drupal of joomla nodig, maar in mijn gedachtengang en beperkte tijd lijkt het handiger om in ieder geval te beginnen met één systeem voor CMS oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Mei schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:22:
Het grappige is dat velen hier gekomen zijn, nadat ze bij Joomla zijn weggelopen :+
Me :w ! Me :w !

En ik heb er geen dag spijt van. Het kost je in het begin wel een tijd voordat je het systeem doorhebt, maar dan gaat het steeds beter. Tegen NickH zou ik dan ook willen zeggen: laat je niet afschrikken als je in het begin wat moeite hebt of het systeem omslachtig vindt. Na een tijdje is het zelfs prettig dat je alles zo 'granulair' kunt regelen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
* Mei zwaait naar Lennart
Kom je nog naar de DrupalJam?
NickH schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:30:
Ik wil ook geen gedownloade theme's gebruiken voor site's die ik maak, maar ze zijn een leuk begin om te kijken hoe de boel in elkaar zit, zo heb ik ook vorige systemen doorgrond.
True. Precies de reden waarom ik Drupal zo goed ken als ik nu doe.
Natuurlijk heeft ook niet iedereen een systeem als drupal of joomla nodig, maar in mijn gedachtengang en beperkte tijd lijkt het handiger om in ieder geval te beginnen met één systeem voor CMS oplossingen.
Ik werk dagelijks met Drupal, maar voor hele simpele sites die niet dynamisch hoeven te zijn zou ik ook Drupal niet gebruiken. Denk aan sites met een keer tien pagina's. Sommige kleine bedrijfjes hoeven gewoon niet meer dan dat, en dan is het zonde van je tijd om een heel CMS/framework op te gaan zetten.

Het is inderdaad ook handig sowieso één systeem goed te leren kennen. Je kan je later altijd in een tweede verdiepen als je daar de behoefte aan en tijd voor hebt. Wat ik vaak hoor is dat mensen bij Joomla tegen een grens aanlopen. Op een bepaald moment willen ze meer, willen ze zelf gaan ontwikkelen, maar dan merken ze dat er bij Joomla minder mogelijkheden zijn. Die mensen gaan dan zoeken en komen dikwijls bij Drupal terecht. Drupal is zeker niet perfect en heeft een hele steile leercurve. Dat laatste komt voor een groot deel door de abstractie en flexibiliteit die Drupal biedt. Als ik naar mezelf kijk of naar anderen luister, dan geldt vaak dat als je eenmaal over de eerste drempel heen bent, het daarna relatief eenvoudig is en er een wereld aan mogelijkheden voor je open gaat.

Een belangrijk punt om te onthouden is dat Drupal niet kant en klaar is. Wat ik hiermee bedoel is dat als je bijvoorbeeld phpbb neemt, je een systeem hebt waarbij alles geïntegreerd is: forum, BBcode text format, smileys, private messages, comments verplaatsen, enz. Bij Drupal zijn dit allemaal algemene features die lang niet altijd gegroepeerd zijn of zelfs überhaupt in core zitten. De functionaliteit is er wel, maar in de vorm van losse modules die net als Drupal core op drupal.org te vinden zijn. BBcode is een losse module. Door Drupals flexibiliteit zou je dit op je gehele site kunnen gebruiken en niet alleen in het forum. Voor smileys geldt hetzelfde, enz. Je bent dus relatief lang bezig om alle functionaliteit bij elkaar te rapen. Het voordeel hiervan is dat je alleen gebruikt wat jij op dat moment nodig hebt en het ook heel flexibel kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mei schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:31:
* Mei zwaait naar Lennart
Kom je nog naar de DrupalJam?
Nee, geen plek in de agenda :( Ik wacht nog een keer op een DrupalJam in Den Haag, Utrecht of Woerden :9
Ik werk dagelijks met Drupal, maar voor hele simpele sites die niet dynamisch hoeven te zijn zou ik ook Drupal niet gebruiken. Denk aan sites met een keer tien pagina's. Sommige kleine bedrijfjes hoeven gewoon niet meer dan dat, en dan is het zonde van je tijd om een heel CMS/framework op te gaan zetten.
Laatst heb ik dat wel gedaan voor een tijdelijke site. Niet meer dan 15 pagina's waarbij gebruikers reacties moesten / konden geven. Omdat ik met een multisite-omgeving werk, had ik binnen een uurtje de boel op poten staan.
... Drupal is zeker niet perfect en heeft een hele steile leercurve.
Het doet me altijd denken aan dit plaatje. Misschien iets voor de openingspost?
Afbeeldingslocatie: http://buytaert.net/images/drupal/learning-curve.jpg

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Eusebius schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 11:38:
[...]
Nee, geen plek in de agenda :( Ik wacht nog een keer op een DrupalJam in Den Haag, Utrecht of Woerden :9
Tsssk, waarom was je niet op de kroegmeet dan? :+
[...]

Laatst heb ik dat wel gedaan voor een tijdelijke site. Niet meer dan 15 pagina's waarbij gebruikers reacties moesten / konden geven. Omdat ik met een multisite-omgeving werk, had ik binnen een uurtje de boel op poten staan.
True, dan wel. Moet de site echter enkele puur statische pagina's bevatten, dan is een CMS overkill, hoe snel je dat ook kan opzetten.
[...]

Het doet me altijd denken aan dit plaatje. Misschien iets voor de openingspost?
[afbeelding]
Misschien. Ik ben alleen bang dat het gebruikers afschrikt als ze hier voor het eerst komen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 12:57
Even de groeten doen aan alle nederlanders. Zit op dit moment in Washington waar de Drupalcon (www.drupalcon.org) zal doorgaan (4 daagse conferentie met meer dan 1400 bezoekers en over de 100 sessies). Ook drupaljam IV (www.drupaljam.nl) zal ik paraat staan en er zelfs een presentatie geven over debugging (wat soms/vaak een pain in the ass kan zijn).

Qua ervaring ben ik nog niet zo lang bezig maar kan wel zeggen dat het community/cafe gevoel op zo een soort events enorm gezellig is en zeker niet vrouw-onvriendelijk (moesten er sommigen angst hebben over het geek-gehalte)

Hopelijk zie ik er nog een paar hier in Washington en anders tot op de drupaljam (Nick_vh is nickname daar)

[ Voor 2% gewijzigd door nick_vh op 03-03-2009 01:37 . Reden: typfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik heb een vraagje... ik wil binnenkort wat controls ombouwen tot Drupal-modules, maar daarvoor moet er een xmlns:-attribuut worden toegevoegd aan de <html>-tag. Kan ik dit rechtstreeks vanuit een Drupal-module doen (zonder de template te wijzigen) of moet ik plan B gebruiken:
JavaScript:
1
2
        var htmlTag = document.getElementsByTagName("html")[0];
        htmlTag.setAttribute("xmlns:tag", "http://url");

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
De html tag wordt bepaald in je theme in page.tpl.php, en je kunt dat alleen daar wijzigen. Er zijn geen hooks die er op inhaken of variabelen die je kunt wijzigen. Je javascript oplossing (als het werkt) is dus het enige dat mogelijk is als je de template niet wilt aanpassen/

In D7 zal het wel mogelijk worden ivm de RDF-toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
De Javascript-oplossing heb ik al getest, en die werkt i.i.g. in IE 8, Firefox 3, en Chrome. Dan zal ik het daarmee moeten doen, aangezien ik niet op D7 wil wachten :-)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
nickske_v schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 01:37:
Even de groeten doen aan alle nederlanders. Zit op dit moment in Washington waar de Drupalcon (www.drupalcon.org) zal doorgaan (4 daagse conferentie met meer dan 1400 bezoekers en over de 100 sessies). Ook drupaljam IV (www.drupaljam.nl) zal ik paraat staan en er zelfs een presentatie geven over debugging (wat soms/vaak een pain in the ass kan zijn).

Qua ervaring ben ik nog niet zo lang bezig maar kan wel zeggen dat het community/cafe gevoel op zo een soort events enorm gezellig is en zeker niet vrouw-onvriendelijk (moesten er sommigen angst hebben over het geek-gehalte)

Hopelijk zie ik er nog een paar hier in Washington en anders tot op de drupaljam (Nick_vh is nickname daar)
Ben je nou eindelijk achter die IRC-poort aan gegaan? :P

* Mei zit op kamer 1146 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Laatst online: 11-04 12:57
Mei, ik dacht dat jij daar achteraan ging gaan ;-)

Drupalcon is echt wel de moeite voor mensen die full/half of alleen hobby gewijs met drupal bezig zijn. Al een aantal zeer interessante sessies gehad en ook al ben je al maanden met drupal bezig. Er is altijd wel iets om bij te leren..

Geospatial web in drupal, sounds cool. Het is cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
nickske_v schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 20:26:
Mei, ik dacht dat jij daar achteraan ging gaan ;-)

Drupalcon is echt wel de moeite voor mensen die full/half of alleen hobby gewijs met drupal bezig zijn. Al een aantal zeer interessante sessies gehad en ook al ben je al maanden met drupal bezig. Er is altijd wel iets om bij te leren..

Geospatial web in drupal, sounds cool. Het is cool!
En weer terug in Nederland zijn we weer druk bezig met de DrupalJam. Ben je bezig met Drupal of wil je ermee bezig gaan? Ben je een hobbyist, developer, of manager? Er is voor ieder wat wils en het beste is dat het gratis is! Meld je nu aan via de site en kom vrijdag ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Morgen is de laatste kans om je in te schrijven, zodat we genoeg eten en drinken voor je hebben. Je bent vrijdag ook zonder aanmelding welkom, maar dan kan het zijn dat je voor je eigen eten moet zorgen, dus meld je snel aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
Ik probeer mijn eerste site in Drupal te implementeren.

Nu bestaat deze site uit 3 verschillende onderdelen, 3 gescheiden afdelingen, zeg maar. Als je op de homepage komt, dan kies je een van deze richtingen. Alle 3 de opties resulteren in dezelfde site, met de dezelfde hoofditems, echter is de content gescheiden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Standaard heb ik dus een Primary Links menu. Echter heb ik nu dus 3 onderdelen die allen een apart menu hebben (hoewel die exact hetzelfde is). Kan ik alles het beste in dit menu plaatsen, waarbij de root items dan de onderdelen zijn, en de children van die items dan gelijk zijn? Of kan ik beter 3 verschillende menu's maken en dan via die access rules bepalen waar ze zichtbaar zijn?

Sorry als ik een beetje domme vragen stel, ik ben nog vrij nieuw op dit gebied, maar het kost vrij veel denkvermogen om het conceptueel goed in je hoofd te krijgen. Het gaat nog vrij moeizaam op moment. :P

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Kan je het iets concreter beschrijven? Om wat voor secties gaat het? Welke 'restricties' worden er opgelegd? (Dingen wel of niet zichtbaar in bepaalde secties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Gebruikers hoeven niet in te loggen. Alle onderdelen zijn voor iedereen zichtbaar (niet de content management zaken natuurlijk).

De structuur is een beetje als volgt:

Home
----Sectie 1
--------Nieuws
--------Agenda
--------Info
--------Forum
----Sectie 2
--------Nieuws
--------Agenda
--------Info
--------Forum
----Sectie 3
--------Nieuws
--------Agenda
--------Info
--------Forum

Je moet die secties een beetje zien als aparte afdelingen voor verschillende doelgroepen.

Je komt dus op een home pagina, waarop je alleen een bepaalde sectie uitkiest, 3 grote knoppen dus.

Dan kom je op een sectie 'home' pagina waarop nieuwe content uit de verschillende onderdelen onder die sectie te zien is, zoals nieuwsberichten ed. En je hebt dus een hoofdmenu met de alle onderdelen (nieuws, agenda etc.)

En content behoort dus tot een bepaalde sectie, en is niet zichtbaar binnen een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik denk dat je Organic Groups zoekt dan :) Apart forum gaat je alleen niet lukken met de kant en klare forummodules. Je zal hiervoor zelf iets in elkaar moeten zetten. Dit kan voor een deel met een custom content type en Vocabulary Index (gecustomised).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Apart forum is ook niet heel belangrijk. Dan mag op zich best wel gemixt zijn, echter dan wel in verschillende categorieën onderverdeeld.

Ik zal eens checken wat die Organic Groups is. :)

edit:

Hmm, lijkt toch niet echt op wat ik zoek, of ik moet het mis hebben. Het gaat namelijk om 3 vaste secties. Gebruikers hebben zelf niet de mogelijkheid om groepen aan te maken. Of is deze module dan toch handig hiervoor?

[ Voor 53% gewijzigd door Michali op 23-03-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Dan krijgen gewone gebruikers gewoon geen rechten om nieuwe groepen aan te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Hmm, ik snap er nog maar weinig van. :P

Ik denk dat ik uiteindelijk toch maar voor een aantal custom modules ga. Dan krijgen de nodes gewoon een selectboxje om te bepalen in welk onderdeel de node moet komen. En dan aan de hand van menu entries met van die wildcards registreer.

Dan kan ik dus iets in de vorm als dit doen:

%/nieuws
%/agenda

Wat zich dan vertaald in url's als:

sectie1/nieuws
sectie2/agenda

Dan kan ik de nodes ophalen gekoppeld aan dat onderdeel.

Of is dat niet zo'n slimme aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Wildcards als eerste menu fragment is.... niet aan te raden. Kan je heel snel de fout mee in gaan.

Krijg een beetje het idee dat je geen zin hebt om de boel uit te zoeken, vervolgens zelf aan gaat klooien en uiteindelijk ergens strandt. Ik raad je écht aan eerst te gaan kijken met welke reeds bestaande modules je uit de voeten kan. Check, check, dubbelcheck, en dáárna pas zelf gaan coden. Voordeel van bestaande systemen is dat ze vaak met elkaar integreren en jij hoeft de boel niet (volledig) zelf te onderhouden en te testen, aangezien er een boel anderen zijn die diezelfde modules ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik wil op zich wel uitzoeken, de drempel is alleen zo hoog in het begin. Ik heb nu in een paar dagen kennis gemaakt met zeker 20-30 modules (CCK, Views, Organic Views, etc.). Dus het is nog allemaal een beetje vaag hoe ik nu met al die tools in een site in elkaar schroef.

Als ik die Organic Groups bekijk, dan krijg ik sterk het idee dat het niet helemaal is wat ik zoek. Ze hebben het over het plaatsen van posts binnen een bepaalde groep. Dat zou op zich prima kunnen, dus dat je een agenda item toevoegt, of een nieuwsbericht. Ik heb echter nog geen idee hoe ik nu dan onder zo'n groep een overzicht van die nieuwsberichten maak, en bijvoorbeeld een detailpagina met het volledige artikel.

Ook lees ik over het inviten van gebruikers binnen groepen ed. Dat soort zaken heb ik allemaal niet nodig. Alle content is voor iedereen zichtbaar, niemand hoeft daarvoor in te loggen. Ik snap al dat je dit gewoon zo kunt instellen dat dit niet nodig is, echter komt er wel een boel bij kijken. Ze proberen het natuurlijk zo flexibel en generiek mogelijk te maken, echter wordt het daardoor ook vaag of het in jouw situatie ook toepasbaar is.

Ik heb het boek Pro Drupal Development (2de editie) van kaft tot kaft gelezen. De insteek daar is ook om voor dit soort zaken gewoon lekker een moduletje te schrijven. Maar dat is het enige boek dat ik erover gelezen heb.

Misschien aan te raden nog een ander boek te lezen? Using Drupal van O'Reilly ziet er ook wel goed uit. Dat gaat volgens mij meer in op hoe ik met de verschillende modules een site in elkaar configureer.

[ Voor 3% gewijzigd door Michali op 24-03-2009 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Using Drupal is zeker een goede keuze :)

Zoals ik al zei: als je niet wil dat mensen iets kunnen, dan geef je ze simpelweg geen permissions :) Het aanmaken en weergeven van content zit in Drupal zelf, dus daar hoef je je ook niet druk om te maken. Installeer OG gewoon eens en ga er eens mee prutsen. Ik kan je aan de hand van de informatie die je tot nu toe gegeven hebt zeggen dat het precies is wat je zoekt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik ben vanmiddag even op zoek geweest naar dat boek in wat winkels, helaas nog nergens gevonden. Ik denk dat ik maar een PDF versie aanschaf bij O'Reilly.

Ik ben nu wat filmpjes op drupaltherapy.com aan het kijken, vooral die over Views gaf me echt even een helder moment. Volgens mij is dit ook wel een vrij belangrijke module waar ik even wat tijd in moet steken. Wel echt een aanrader, die filmpjes. Heel prettig om het gewoon even te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorick
  • Laatst online: 17-09 22:30
Michali schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:18:
Ik ben vanmiddag even op zoek geweest naar dat boek in wat winkels, helaas nog nergens gevonden. Ik denk dat ik maar een PDF versie aanschaf bij O'Reilly.
...
Voor minder dan wat je voor de PDF moet neerleggen kun je het boek ook bij amazon.co.uk halen. De pond is momenteel erg voordelig voor ons en amazon levert snel en probleemloos. Ik heb het twee weken geleden de boeken Drupal 6 Themes: Create New Themes for Your Drupal 6 Site with Clean Layout and Powerful CSS Styling en Using Drupal gekocht en bij elkaar (met verzendkosten) was ik 59 euro kwijt en had ze 3 dagen later in huis. Helaas ben ik nog niet aan de boeken toegekomen maar dat komt binnenkort wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Besteld, bedankt voor de tip! 30 euro, dus valt idd. mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Michali schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:18:

Ik ben nu wat filmpjes op drupaltherapy.com aan het kijken, vooral die over Views gaf me echt even een helder moment. Volgens mij is dit ook wel een vrij belangrijke module waar ik even wat tijd in moet steken. Wel echt een aanrader, die filmpjes. Heel prettig om het gewoon even te zien.
Winkels hebben sowieso al weinig IT-gerelateerde boeken, laat staan Engelse en laat al helemaal de kwaliteitsboeken maar staan. Het beste kan je inderdaad bij Amazon kijken. Die leveren ook goede service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Daar heb ik ook vaak besteld. Maar ik vind het meestal wel prettig zo'n boek gelijk in mijn bezit te hebben. Meestal heb ik hem dan al uit voordat ik hem anders binnen zou hebben.

Selexyz in Utrecht heeft wel veel, daar ga ik meestal kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
http://www.comcol.nl/ is ook een aanrader. Hebben de meeste boeken op voorraad, zitten in NL en versturen snel. Using Drupal is wel een OK boek, wel jammer dat alle voorbeelden een beetje blijven hangen in de standaad scenarios terwijl je in de praktijk alles toch net wat ingewikkelder wil hebben (gok ik :D). Maar als ze een paar cases bespreken die relevant zijn voor jouw site dan is het boek zeker aan te raden. Het is iig beter leesbaar dan de meeste Packt boeken.

Mei; jij ervaring met de performance van organic groups? B.v. als je, zeg, 300 actieve groepen hebt? Her en der gelezen dat OG nogal enge dingen doet met het rewriten van SQL queries, vooral ivm rechtenbeheer e.d. Klonk allemaal niet heel super, performance technisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik ben wel blij dat ik even wat tijd in die Views module heb gestoken. Ik merk wel dat dit 'the way to go' is. Werkt uitstekend samen met die CCK, mooi tools om een site mee op te bouwen.

Edit:

Boek heb ik alweer binnen (vrijdag), dus dat was lekker snel!

[ Voor 16% gewijzigd door Michali op 27-03-2009 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ok, ik loop weer een beetje vast.

Ik heb nu dus een nieuws content type en een view gemaakt. Nu wil ik echter alleen de nieuws items tonen die bij een specifieke groep horen. Nu neig ik sterk naar het Arguments gedeelte van Views toe, echter kom ik er nog niet helemaal uit.

Nu heb ik dus een argument toegevoegd van het type OG -> Groups. Ik heb het zo ingesteld dat als er geen argument is, dat dan alle items getoond worden. Maar het lukt me niet om een argument op te geven. Als ik bijvoorbeeld www.domein.com/news/sectie1 als URL opgeef, dan krijg ik niets te zien, terwijl ik wel een Group Node heb die zo heet.

Misschien dat ik het concept van die argumenten niet helemaal goed begrijp. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Er zijn er weinig die dat wel doen :) Probeer anders #drupal-support op irc.freenode.net eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
In het Using Drupal boek staan een aantal voorbeelden van Views met arguments.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Kent iemand een module waarmee je in tabelvorm informatie kan toevoegen, zodat je er ook op kan sorteren als je erop klikt (wat je ook ziet in de pricewatch dat je sorteert op prijs of naam? (googlen op drupal + columns of + table is tig irrelevante hits, want columns is template en table is mysql)

Voorbeeld:
ik wil meerdere gerechten invoeren met een nummer, een naam, een beschrijving van de ingredienten en een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Heb even voor je gezocht. Helpt dit je verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
thx! Daar moet ik ff induiken. CCK en Views dus. Dat dacht ik al. Daar moet ik nog echt mee beginnen, dus dat wordt nog wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Wat mij geholpen heeft, zijn filmpjes van CCK / Views. Dan doet iemand voor waar je zelf een halve middag mee aan het klooien bent ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:46
Eusebius schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:29:
Wat mij geholpen heeft, zijn filmpjes van CCK / Views. Dan doet iemand voor waar je zelf een halve middag mee aan het klooien bent ...
Inderdaad zijn zulke dingen erg handig -- ik gebruikte de helft van de functies in Views niet totdat ik iemand ze zag gebruiken. Overigens ben ik niet echt zo van CCK, ik maak meer gebruik van combinaties van Views en Panels... maar ik zit dan ook niet echt met contentsites bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik ben al een heel eind verder. Inmiddels een redelijk deel van Using Drupal gelezen, wel een goed boek om erbij te hebben.

Ik heb nu met pathauto zelf onder controle hoe de paden gebouwd worden. Met het [ogname-raw] token kan ik zo bijvoorbeeld maken paden maken waarin de naam van de groep zit, dus dat is wel mooi.

Ik heb echter gemerkt dat ik dus alleen views kan maken op basis van een organic groups argument, als ik het standaard node/% pad gebruik.

Als ik bijvoorbeeld dus een nieuws view maak, met het pad node/%/news, en dan alle niewsitems die als post binnen die groep zitten wil weergeven, dan werkt dat alleen als ik ook daadwerklijk dat pad gebruik. Ik heb bijvoorbeeld een alias section/[title-raw] voor groepen.

Ik had echter verwacht dat Drupal dit voor bijvoorbeeld section/sectie1/news intern wel naar node/5/news zou omzetten (aangezien section/sectie1 een alias voor node/5 is), echter lijkt dat niet het geval. De view wordt zo niet getoond. Ik lijk daarom genoodzaakt om voor iedere groep een nieuwe view te maken en dit pad er hard in te zetten.

Misschien tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Eusebius schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:29:
Een vriend heeft mij geholpen! Ik was al aardig op weg, maar zat ff te klooien met CCK, ik had dat overgeslagen en was gelijk in views aan de slag gegaan.

In views zit gewoon een optie "table" haha, soms is Drupal wel verdwalen. Maar ik snap nu eindelijk pas hoe ik dmv taxonomy heel dynamisch content heen en weer kan gooien achter linkjes/adressen.

Straks in theming duiken, want de vorm van de tabel staat me nog niet helemaal aan, ook al is ie heel duidelijk en sorteerbaar op eender welke kolom ik aangeef dat ie sorteerbaar moet zijn. Geniaal systeem hoor.

Kan Joomla dit eigenlijk wel? Ik heb ff joomla geprobeerd, maar had drupal al ervoor geprobeerd, en ik vond joomla stukken minder responsive, dus toch maar in drupal gedoken. Ik sprong bij joomla ook gelijk in de wysiwyg (simpel tabelletjes maken),maar daar zit die hele flexibiliteit niet in die je krijgt als je elke node apart aanmaakt (vooral meerdere taxo aan een node hangen maakt je content al ontzettend flexibel, om van het toevoegen van extra fields e.d. nog maar niet te spreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=31567937,noline]
de komende drupaljam zal in utrecht zijn. denk dat die ergens in oktober is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik vind het maar vaag dat Views standaard de default view wil overriden als je iets veranderd aan een toegevoegde page. Het zou logischer zijn als je automatisch alleen de pagina onder je view opsloeg en default met rust liet als je wat verandert.

Ik kwam hier te laat achter dat het zo werkte, waardoor ik 10 verschillende views heb gemaakt, voor elke pagina 1, waarbij ik er maar 1 had hoeven maken en daaraan de 10 pagina's had kunnen toevoegen met hun eigen opties.

Ik ga dit alsnog herstellen, om het clean te houden (weet niet of het performancewinst oplevert), maar qua userfriendlyness zou dit toch andersom moeten zijn lijkt me, dat een page nooit de default view aanpast, tenzij je daar expliciet opdracht toe geeft. Waar kun je dat soort dingen melden/requesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:26:
Ik vind het maar vaag dat Views standaard de default view wil overriden als je iets veranderd aan een toegevoegde page. Het zou logischer zijn als je automatisch alleen de pagina onder je view opsloeg en default met rust liet als je wat verandert.

Ik kwam hier te laat achter dat het zo werkte, waardoor ik 10 verschillende views heb gemaakt, voor elke pagina 1, waarbij ik er maar 1 had hoeven maken en daaraan de 10 pagina's had kunnen toevoegen met hun eigen opties.

Ik ga dit alsnog herstellen, om het clean te houden (weet niet of het performancewinst oplevert), maar qua userfriendlyness zou dit toch andersom moeten zijn lijkt me, dat een page nooit de default view aanpast, tenzij je daar expliciet opdracht toe geeft. Waar kun je dat soort dingen melden/requesten?
in de issue queue van de views module kan je een feature request maken. maar je kan dan beter eerst even in die issue queue zoeken of iemand anders die request niet al had gemaakt.

je kan een setting overriden met views maar wat jammer is, is dat je dan meteen de hele "filters" of "fields" sectie override en niet dat je dit per filter/field kan doen. hierdoor is override vaak al snel niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
De manier waarop ik het heb aangepast is wel werkbaar. Ik maak een view aan en zet in de default alles zoals ik het op de pages wil hebben, maar vul geen waarden in voor fields en dergelijke. daarna een page (of block or whatever) toevoegen en de waarden invullen, en daarbij aangeven dat ie niet de default moet overriden. De volgende toevoeging van page doet dat dan ook automatisch niet. Het is dus wel handig dat die switch erin zit, maar ik denk dat hij niet default aan moet staan. Of ik gebruik een workflow die afwijkt van hoe de meeste gebruikers het doen. Zou best kunnen, ben maar een drupalbeginner (sowieso nog nooit websites gemaakt), maar al wel verliefd op de modulariteit (is dat een woord?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:38
Ik heb het zo even snel niet kunnen vinden in dit topic, wellicht heb ik niet de goeie woorden gebruikt.

Ik heb vandaag met drupal geëxperimenteerd, werkt goed. Ik heb alleen 1 probleem, met de Clean / SEO urls.
Om de boel uberhaupt te laten werken (en niet een 500 te krijgen) moest ik de .htaccess aanpassen had ik ergens gevonden, de volgende dingen heb ik uitgezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# Don't show directory listings for URLs which map to a directory.
#Options -Indexes

# Follow symbolic links in this directory.
#Options +FollowSymLinks

# Set the default handler.
#DirectoryIndex index.php

Hierna werkte de site, kon ik installeren etc. Ging allemaal goed.
En de Clean urls werken ook.

Echter, het systeem is bedoelt voor een subdomein waarbij ik de map op twee manieren kan aanspreken.
subdomein.site.nl/
site.nl/subdomein/ <- hiermee werkt alles, en hiermee heb ik em (dacht ik) ook geïnstalleerd.

Maar ik wil de site werkende hebben via subdomein.site.nl. De site werkt wel op die url, maar de Clean / SEO urls werken niet via die weg. subdomein.site.nl/node/1 werkt niet, site.nl/subdomein/node/1 werkt wel.
Het lijkt me dat het met die uitgeschakelde .htaccess commands heeft te maken, maar als ik deze aanzet, krijg ik op alles een 500 error. En deze errors kan ik volgens mij ook niet uitlezen gezien het gewoon een domein is bij een hosting partij, ik run de server niet.

Iemand een idee?

Ik had verder nog een probleempje met de kleuren module om de kleuren van de originele site aan te passen, deze werkt wel, maar de wijzigingen toepassen gaat niet. Had mogelijk iets met te weinig PHP geheugen te maken las ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
De meeste shared hosting providers bieden wel een optie aan om je logs in te kijken. Controleer nog even goed of dit het geval is. Voor de eenvoudigere sites mag Drupal eigenlijk geen geheugenproblemen krijgen, zelfs op shared hosting. Welke modules heb je allemaal aan staan?

Waar huur je je hosting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm, ik zie in de logfiles geen 500 errors.
De hosting is bij het bekende one.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Het beste is een betere host zoeken, want One is niet echt de beste. Wil je dat absoluut niet, dan kan je eens rondzoeken. Voornamelijk op Drupal.be staat hier wel wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb het aan de praat! Hierdoor werkt de www.site.nl/subdomein toegang niet meer in orde, maar subdomein.site.nl werkt nu.
Eigenlijk kwam het alleen maar neer op RewriteBase / aan te zetten in de .htaccess van de drupal root.
Ik heb geprobeerd www.site.nl/subdomein automatisch te laten redirecten naar subdomein.site.nl maar dat is niet gelukt.

Edit: Ook het verwijzen is gelukt m.b.v. de volgende regels:

code:
1
2
3
4
5
  RewriteCond %{HTTP_HOST} ^site\.nl$ [NC]
  RewriteRule ^(.*)$ http://subdomein.site.nl/$1 [L,R=301]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.site\.nl$ [NC]
  RewriteRule ^(.*)$ http://subdomein.site.nl/$1 [L,R=301]

Alleen dient er wel een slash achteraan te komen anders redirect hij niet, dus alleen (www.)site.nl/subdomein/ werkt, zonder de slash wil hij het absolute pad van de directory geven op de server, dus vanaf de root van het linux systeem. Misschien een kleine wijziging op de RewriteRules of Conditions?

[ Voor 46% gewijzigd door !null op 11-04-2009 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zeg, hoe doen jullie dat nou met plaatjes?

Ik begrijp dat met de standaard modules (Image, Gallery) Drupal een plaatje ook als een node ziet. Dat is misschien handig vanuit het systeem gezien, maar ik vind het niet erg gebruiksvriendelijk. Ik zelf snap het wel, en ik weet ook wel dat er manieren zijn om een directory vol te zetten met plaatjes en die dan als gallery weer te geven etc. Maar ik wil dat een gebruiker gewoon plaatjes aan een album kan uploaden. Dat kan nu wel natuurlijk, maar toch wel met wat minpunten.
Zo moet er verplicht een titel aan de node/image gegeven worden, terwijl men dat soms juist niet wil (wat ik heel logisch vind). Verder is het systeem erg onlogisch, je werkt niet vanuit een album maar je werkt vanuit nodes, waarbij je dus een plaatje upload en iedere keer het album kiest. Erg onlogisch, zeker ook als het op het verwijderen aan komt. Dan moet je dus naar het 'node verwijder schermpje' gaan, en aan de hand van de titel dus die plaatjes verwijderen.
Ik snap niet dat dit zo relatief ingewikkeld moet zijn, ik bedoel, als je klaar bent met tekst schrijven is het eerst volgende wat je doet toch afbeeldingen aan een site toevoegen? Blijkbaar heb ik toch een andere insteek dan wat ik van Drupal had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik gebruik pathauto om automatisch aliassen aan te maken voor nodes ed. Echter loopt alles in de soep als ik de standaard taal verander (ik wil de user interface in het nederlands hebben namelijk). De aliassen lijken gewoon niet meer te werken.

Wellicht dat jullie dit ook eens is overkomen. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Mag je mij (en een boel anderen) ook eens uitleggen als je eenmaal de oplossing hebt :P Ik ben het sinds van de week zo zat dat ik binnenkort naar een oplossing ga zoeken en anders wel gewoon iets in elkaar hack. Ongevraagd talen aan aliases toekennen is gewoon niet leuk :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Laatst online: 12:39
Ik heb de taal op Nederlands staan en gebruik ook pathauto.
Hoe ik het heb gedaan is het volgende.
Eerst standaard drupal uploaden daarna de NL taal uploaden
en dan pas installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skibby
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-04 12:31
Er waren wat problemen met de Nederlandse vertaling van pathauto. Zie ook laatste comment in deze issue:
http://drupal.org/node/329506

Is inmiddels wel gefixt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Yoroy en Seutje hebben de hele vertaling herzien, maar Greggles heeft sinds eind vorig jaar nog steeds geen nieuwe release van Pathauto de deur uit gedaan, dus die vertaling staat alleen nog maar in 6.x-1.x-dev. Weet echter niet of de slechte vertaling de oorzak van Michali's probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Op 26 juni is er weer een DrupalJam :D Deze keer zijn we te gast bij de Hogeschool Utrecht, in..... *tromgeroffel* Utrecht 8)

De dag bestaat deze keer uit drie paralelle tracks met workshops, business talks, showcases, presentaties over usability, development en meer. Rond negen uur gaat de zaal open en om vijf uur is de laatste presentatie afgelopen. Er wordt tussen de middag een heerlijke lunch klaargezet, waarvoor de aanwezigen zich wel moeten aanmelden.

Ben je een hobbyist? Een manager? Een developer, een prutser? Een themer? Vind je usability gaaf? Bouw je alleen sites? Gebruik je Joomla of Typo3 en wil je eens in een andere keuken kijken? Begin je net met Drupal en zoek je hulp? Er is de hele dag voor iedereen van alles te down. Beginners kunnen onder begeleiding workshops volgen en professionals kunnen visitekaartjes uitwisselen. Daarnaast zijn er ontzettend veel andere mensen van wie je wat kan leren, die jij wat kan leren, waar je mee kan samenwerken of waarmee je gewoon gezellig kan kletsen, al dan niet over Drupal.

Meer informatie, waaronder het programma, is te vinden op DrupalJam.nl. Vergeet je niet aan te melden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ff een vraagje over iets dat ik moeilijk kan vinden

Ik heb een menu met 2 niveau's, en ik wil graag dat als je een item van het hoogste niveau opent, dat je automatisch naar de eerste child gaat. Is dat makkelijk voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
hoogste nivo gelijk koppelen aan eerste child?

bv zo
Menu >> verwijst naar node/1
++ child 1 >> verwijst naar node/1
++ child 2 >> verwijst naar node/2
++ child 3 >> verwijst naar node/3

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ok, idd. gewoon even de paths aanpassen van de parent items, zodat ze naar de children linken, dat is wel makkelijk. Alleen wel jammer dat de actieve status van de child dan verdwijnt, is daar iets op te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Als child 1 zo primair is, waarom zet je het dan niet onder de parent?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ik heb 4 hoofditems, die puur als een soort groepen voor menuitems gelden. Bij ieder van die hoofditems is het de bedoeling dat je gelijk naar de eerste child springt, dus onder het hoofditem zetten zou nergens op slaan.

Ik merk overigen dat pathauto helemaal gaat flippen als ik dit doe. Ik namelijk wel graag het pad van het menu als pad naar het item behouden, echter gaat dat niet goed als ik het parentitem naar de eerste child link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Je bedoelt dat die 4 hoofditems er om 'lay out redenen' staan?

Is blokken een optie? Wat doet het als je 4 aparte menus maakt?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Ze staan er niet bepaald voor layout redenen, ze hebben meer een organisatorisch doel. Het zijn zeg maar een soort categorieën waar pagina's onder staan. In dit geval is het idd. het beste om daar aparte menu's voor te maken. Ik gebruik dan de [menu-raw] token om de naam van het menu in de path te injecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Hoewel ik op mijn nieuwe host al drupal had geupload, zag ik ook dat ik via Installatron drupal 6.13 kon installeren. Toch maar eens geprobeerd om te kijken hoe dat werkt. En ik moet zeggen, het gaat goed. Ik hoef zelfs niet mijn eigen database aan te maken.

- edit: makkelijk is niet altijd fijn, want nu heb ik één of andere onduidelijke prefix gekregen. Kijk, nu weet ik gelijk weer waarom ik er zo van houd om alles zelf te doen. Dan krijg je het tenminste precies zoals je wilt

[ Voor 30% gewijzigd door Eusebius op 06-07-2009 20:09 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
In je settings file kun je dat aanpassen. Dat moet je dan wel idd. van te voren doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Op drupal.be had ik ook al een draadje lopen. Ik vraag het hier ook even, omdat hier een paar die-hards zitten :p

Ik kan met geen mogelijkheid er meer achter komen hoe je de weergave van één enkele organic group verandert tov de rest. De OG node/500 wil ik een iets andere homepage geven, zonder de andere groepen te beïnvloeden. Maar ik weet niet waar je in views kunt bepalen dat 'deze view' slechts voor 1 node wordt bedoelt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Laatst online: 06-09 19:51
Ben een beetje met Drupal aan het experimenteren maar ik ben tegen een vreemd probleem aangelopen. Het zou, na de CCK module geïnstalleerd te hebben, mogelijk moeten zijn om zelf gemaakte velden aan content types toe te voegen, correct? Als ik naar http://localhost/drupal/admin/content/node-type/contentnaam ga zou ik daar de knoppen edit, manage fields, display fields en add field moeten zien. Maarrrr, die laatste knop is er niet, wat ik ook doe ik kan hem niet tevoorschijn toveren. Ik heb al geprobeerd CCK opnieuw te installeren maar dat heeft niet mogen baten. Ik heb dit ook al op het drupal forum aangekaart maar heb daar geen reactie gekregen. Ik heb wel een aantal andere posts op dat forum gevonden met wat op hetzelfde probleem leek maar nergens een oplossing.

Weet iemand hier misschien wat ik zou kunnen proberen om die add field knop tevoorschijn te laten komen?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58
Ook al Bezet schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:21:
Ben een beetje met Drupal aan het experimenteren maar ik ben tegen een vreemd probleem aangelopen. Het zou, na de CCK module geïnstalleerd te hebben, mogelijk moeten zijn om zelf gemaakte velden aan content types toe te voegen, correct? Als ik naar http://localhost/drupal/admin/content/node-type/contentnaam ga zou ik daar de knoppen edit, manage fields, display fields en add field moeten zien. Maarrrr, die laatste knop is er niet, wat ik ook doe ik kan hem niet tevoorschijn toveren. Ik heb al geprobeerd CCK opnieuw te installeren maar dat heeft niet mogen baten. Ik heb dit ook al op het drupal forum aangekaart maar heb daar geen reactie gekregen. Ik heb wel een aantal andere posts op dat forum gevonden met wat op hetzelfde probleem leek maar nergens een oplossing.

Weet iemand hier misschien wat ik zou kunnen proberen om die add field knop tevoorschijn te laten komen?

alvast bedankt.
Heb gister ook voor het eerst naar Drupal gekeken en een lokale installatie gedaan.
Ik had hetzelfde probleem, kon die button ook niet vinden. Ik denk dat je ook nog die velden voor extra content types moet aanzetten. Deze kan je terug vinden bij 'modules installeren'. Daar staan alle velden die je dan kan gebruiken (text, image, float field enz), vinkje ervoor opslaan en dan verschijnt de knop wel als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Marc3l schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:19:
[...]

Heb gister ook voor het eerst naar Drupal gekeken en een lokale installatie gedaan.
Ik had hetzelfde probleem, kon die button ook niet vinden. Ik denk dat je ook nog die velden voor extra content types moet aanzetten. Deze kan je terug vinden bij 'modules installeren'. Daar staan alle velden die je dan kan gebruiken (text, image, float field enz), vinkje ervoor opslaan en dan verschijnt de knop wel als het goed is.
Onder de CCK module bedoel je? Ik heb daar de volgende opties staan.
Content|Content Copy|Content Permissions|Fieldgroup|Node Reference|Number|Option Widgets|Text|User Reference
En die staan allemaal aangevinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Ook al Bezet schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:36:
[...]

Onder de CCK module bedoel je? Ik heb daar de volgende opties staan.
Content|Content Copy|Content Permissions|Fieldgroup|Node Reference|Number|Option Widgets|Text|User Reference
En die staan allemaal aangevinkt.
Nee, onder algemene modules (waar je ook bv een forum zou installeren)
Kan alleen nu niet kijken wat het linkje is (zit op het werk) maar zal vanavond even opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Marc3l schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:39:
[...]

Nee, onder algemene modules (waar je ook bv een forum zou installeren)
Kan alleen nu niet kijken wat het linkje is (zit op het werk) maar zal vanavond even opzoeken
Daar heb ik het volgende staan.
Afbeeldingslocatie: http://i438.photobucket.com/albums/qq102/dkw_III/drupalcore.jpg
Het zal aan mij liggen maar ik zie niet wat ik daar nog aan zou kunnen zetten dat hierbij zou helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Ook al Bezet schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 15:51:
[...]

Daar heb ik het volgende staan.

Het zal aan mij liggen maar ik zie niet wat ik daar nog aan zou kunnen zetten dat hierbij zou helpen.
Ik zal straks even kijken thuis en eventueel een screenshot posten

edit, hierbij een screenshot

Maar je had gelijk, het staat daar al aan. Ik zou het dan ook niet weten verder

Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/dfvtdv.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Marc3l op 24-07-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Heeft iemand nog suggestie's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
http://www.lullabot.com/a...-cck-views-video-chapters

[ Voor 73% gewijzigd door Mar2zz op 27-07-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
Ik heb een vraag over een exacte kopie van een drupal website.

Waarom is het kopieren van alle bestanden van de orginele FTP en database export van de orginele database niet genoeg om een exacte kopie te maken?

Mijn situatie:
Ik heb alle ftp-bestanden overgehaald en op een testdomein geplaatst. Ik heb de orginele database ge-exporteerd en in het testdomein geimporteerd. Vervolgens wat rechten op .htaccess gezet en de settings.php aangepast zodat de database van het testdomein gebruikt zou worden.

Als ik nu in phpmyadmin ga kijken bij de users tabel staan daar in beide databases (orgineel en testdomein) dezelfde waardes. Echter kan ik met de inloggegevens alleen op de orginele website inloggen als admin. Op het testdomein niet (dit probleem kan ik natuurlijk verhelpen door de wachtwoord-vergeten optie te gebruiken, maar daar gaat mijn vraag niet over).

Als ik vervolgens op beide websites uiteindelijk inlog als admin, dan krijg ik bij "site configuration" niet exact hetzelfde aantal opties te zien. Zelfs het menu is bij de orginele website in het Nederlands en bij het testdomein in het Engels.

Wat moet ik doen om precies dezelfde website te kopieren naar een testdomein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Heb je ook gekeken naar Import / Export modules? Of wil je via FTP de boel uploaden?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Eusebius schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:05:
Heb je ook gekeken naar Import / Export modules? Of wil je via FTP de boel uploaden?
Je bedoeld import/export modules binnen Drupal? Nee (ken ik niet).

Ik dacht dat het kopieren van alle bestanden + database genoeg zou moeten zijn. Echter klopt er ergens iets niet, maar waarschijnlijk zie ik wat over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Een hard-copy (zoals ik het maar even zal noemen) van bestanden & FTP is volgens mij af te raden tov het werken met een drupal module.

Op drupal.org lopen enkele draadjes over migreren van complete testsites (localhosts) naar online. Maar begin hier eens http://drupalmodules.com/module/backup-and-migrate

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-09 21:08
Ben sinds kort aan het coden met Drupal en ik moet zeggen: e.e.a. zit best listig in elkaar!

Had nog wel een vraagje: komen jullie wel eens op het Drupal forum (http://drupal.org/forum)? Ik ben er niet echt kapot van, van dat forum. Het aantal vragenstellers>>>het aantal antwoordgevers en voor de rest: langzaam en geen goede zoekfunctie. Kennen jullie ook alternatieven, d.w.z. externe Drupal developer forums?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Het forum op Drupal.org is een zooitje. Te veel schreeuwende, zeurende mensen. Combineer dat met relatief weinig mensen die kennis of zin hebben om in die zooi te gaan helpen en je krijgt wat het nu is. Heel erg jammer voor de mensen die wél netjes vragen stellen daar, maar zo is het nu eenmaal. De meeste serieuze mensen zitten gewoon op IRC. Je krijgt er niet altijd antwoord (hangt even af van wie er allemaal online is en of dat mensen zijn die zin/tijd hebben om op dat moment te helpen), maar het (kennis)niveau is er een stuk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
Ik zie door het bos de bomen niet meer. Ik heb een website die ik moet beheren.
Echter wat ik ook wijzig in bestanden op de ftp, er gebeurt in de website niets (heb al eens in alle page.tpl.php bestanden een html commentaar geplaatst, of css bestand gewijzigd, maar niets kan ik in de broncode op de website terugvinden).

Ik heb al gelezen over cache, en dit ook geleegd bij "beheren - site configuratie - performance - clear cached data".

Ik snap er nu niets meer van. Zelfs als ik de index.php rename naar index_.php blijft de website nog gewoon werken :?

Kan iemand me hierbij helpen, zie ik wat basaals over het hoofd?

Edit: bovenstaande is niet meer van toepassing. Het is moeilijk Drupal onder de knie te krijgen als de verkeerde online servergegevens worden doorgegeven... |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Vinzzz243 op 03-09-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
DrupalCon Paris was geweldig, mensen :D Misschien toch nog eens kijken of we dan in 2010 de Con weer naar Nederland kunnen halen en kont gaan schoppen 8) Binnenkort komt er in ieder geval nog een DrupalJam aan, dus stay tuned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mei schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:17:
Het forum op Drupal.org is een zooitje. Te veel schreeuwende, zeurende mensen. Combineer dat met relatief weinig mensen die kennis of zin hebben om in die zooi te gaan helpen en je krijgt wat het nu is. Heel erg jammer voor de mensen die wél netjes vragen stellen daar, maar zo is het nu eenmaal. De meeste serieuze mensen zitten gewoon op IRC. Je krijgt er niet altijd antwoord (hangt even af van wie er allemaal online is en of dat mensen zijn die zin/tijd hebben om op dat moment te helpen), maar het (kennis)niveau is er een stuk hoger.
Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik de forum functie van Drupal nou niet zo geweldig vind :$ Het is een beetje onoverzichtelijk. Andere forumsoftware vind ik beter. Dit is puur een lay-out kwestie, technisch is Drupal ok.

Hoewel .. je kunt de openingspost niet veranderen. Als je problem X hebt, heeft niemand de mogelijkheid om de oplossing te editten in de openingspost. Op GoT zie je dat weleens bij grotere topics. En ik heb niemand op Drupal.org gezien die de eerste reply heeft gereserveerd om eventueel daar het antwoord te posten.
Ze hebben ook geen tags (a la Ubuntu forum).

Dit zegt natuurlijk niets over de schreeuwende zeurende mensen. Het voegt imho wel iets bij aan het karakter van het forum.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Het forum van Drupal werkt best, je moet het alleen wél instellen ;)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Mei schreef op zondag 06 september 2009 @ 22:21:
DrupalCon Paris was geweldig, mensen :D Misschien toch nog eens kijken of we dan in 2010 de Con weer naar Nederland kunnen halen en kont gaan schoppen 8) Binnenkort komt er in ieder geval nog een DrupalJam aan, dus stay tuned.
Ik hoop dat DrupalCon volgend jaar in Maastricht is, dan zal ik er zeker bij zijn :)
Ik heb nu al een tijdje m'n vizier op Open Atrium staan, en nu hebben ze een community site in Open Atrium gemaakt; zie https://community.openatrium.com/home
Geniaal gemaakt zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik ben mij een beetje aan het orienteren binnen drupal om een site op te zetten waar alles gaat gemaakt worden door de gebruikers, in eerste instantie als intranet.

Nu zat ik te denken om naast deze dus lege site, een voorbeeld site te maken waar het een ander is uitgelegd in de eigenljke pagina van de website.
Bestaat dat mischien al?
Het lijkt mij namenlijk een erg nette manier om te laten zien wat een gebruiker moet en kan doen.Ook zou dit mischien handig zijn voor alle nieuwkomers bij drupal en een standaard manier om je module te promoten.

Bijvoorbeeld bij story:

dit is de titel van je artikel

de knop hierboven gebruik je om een kleine teaser te plaatsen op de voorpagina
hier plaats je een harde enter waar de scheiding moet komen.

etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Je kan in drupal toch bij elke field een description bij zetten?

Er zijn wel sites die een demo draaien van zichzelf. hoe je dat precies opzet in drupal weet ik niet, maar waarschijnlijk iets opzetten met taxonomy demo en een plekje daarvoor,bv node/demo.

Ik denk ineens ook wel te weten hoe het moet. zo werkt het ook op een site die ik vergeten ben (volgens mij een cms-test-site, joomla en/of drupal). Je maakt een mooie link (iets met uitproberen in de titel). Je laat vervolgens de user inloggen met username DEMO en een of ander openbaar wachtwoord. Voor die user maak je alle berichtopties ook aan, maar dan geef je er standaard bijvoorbeeld taxonomy DEMO aan mee, zodat een view alles kan verzamelen achter de node site.nl/demonstratie ofzo.

Gevonden:
http://www.opensourcecms.com/
Drupal staat er ook bij, obviously. 't Is overigens wel een door de bomen is het bos weg of andersom-site. Er zijn verschrikkelijk veel opensourcecms'en...

[ Voor 11% gewijzigd door Mar2zz op 18-09-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Is het niet handiger om wat korte en krachtige documentatie te maken met eventueel een middag training/uitleg erbij? Vervuil je je live site niet en scheelt je weer een demosite onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skibby
Mafketel schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 17:30:
Ik ben mij een beetje aan het orienteren binnen drupal om een site op te zetten waar alles gaat gemaakt worden door de gebruikers, in eerste instantie als intranet.
Als je Drupal als intranet wilt inzetten, raad ik je aan om eens naar Open Atrium te kijken:
http://openatrium.com

Het is een Open-Source 'intranet package' volledig opgebouwd met Drupal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Heb er ook naar gekeken en was eigenlijk benieuwd of je OpenAtrium en Drupal in dezelfde map kan hosten. Immers, beide gebruiken dezelfde code toch? Ik neem aan dat ze in de core files niet gaan lopen typen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
OpenAtrium *is* Drupal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ja, nou dat had ik nog door hoor :D

De vraag was of in dezelfde map zowel OpenAtrium als Drupal kunnen. Volgens mij is het geen fork van Drupal (core-aanpassingen), dus in theorie zou het moeten kunnen. Alleen als er op een gegeven moment de index.php wordt aangepast door OpenAtrium, dan werkt het mss niet met Drupal.

De reden waarom ik dit zou willen? Voor een site waar ook een intranetachtig iets bijhoort.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Excuses voor de onbewust botte ondertoon :+ Ik bedoelde dus inderdaad aan te geven dat het niets meer is dan Drupal core met wat contrib, profiles en features erbij.

Wil je het samengooien als een multisite? Dan kan het zijn dat je afhankelijk van de andere sites wat modules e.d. van OpenAtrium moet verplaatsen binnen /sites, maar het moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:47

Peetman

Tjah....

Afgelopen weekend weer eens alle sites onder mijn beheer geupdate naar de laatste versie.
Ook alle modules weer eens geupdate.

Vind het elke keer toch wel redelijk wat gedoe. Heb 2 instanties draaien (althans 2 keer de codebase), waarvan op 1 codebase 4 sites. Merk wel dat het laatste scheelt in updaten, je moet uiteraard wel 4 keer de db update draaien, maar dat gaat allemaal vrij automatisch.

Zat er nu aan te denken om het te scripten. In principe is het namelijk vooral een flinke copy actie waarbij ik de modules, themes en settings bestanden overzet van de oude codebase dir naar de nieuwe + daarna een update in de apache config bestanden.

Heb wel verschillende upgrade scripts gevonden, maar vroeg me af of 1 van jullie goede ervaringen heeft met een specifiek script?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Pak Aegir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skibby
Aegir is inderdaad heel gaaf, maar nog niet helemaal production ready. Ik hen daar onlangs nog over geblogd.

Drush (wordt ook door aegir gebruikt) is al wel helemaal te gebruiken om modules snel te upgraden. Je moet nog steeds wel testen natuurlijk maar dit soort dingen command-line uitvoeren versnelt het hele proces aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Ik gooi hier maar even mijn vraag neer, ik heb ervaring met beide maar ben nieuwsgierig welke kant dit op gaat binnen drupal.

Voor een fotoboek/gallery kiezen jullie dan voor een combi van views en cck of gebruiken jullie de image module? Voor drupal 7 is er al aangekondigd dat deze beter met media om moet gaan maar veel modules lijken steeds meer vervangen te worden door een cck&views oplossing.

Wat is jullie visie/mening hier over?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Als je echt een zwaargewicht voor foto's zoekt, zou ik voor gallery2 & integratie in Drupal gaan. Dan gebruik je gallery als een 'backend' waar gebruikers snel bijkunnen (bv ook door clients). Bezoekers van je site zien dan netjes de fotos in je site geïntegreerd

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring mee?

Casus: site, veel a-technische gebruikers. Op de frontpage plaats ik steeds een blok met een actuele mededeling. Om het via admin > blokken te doen door gebruikers is denk ik net teveel gevraagd ...
Bestaat er een module / iets / workaround waarbij gebruikers 1 pagina voor zich krijgen waar 1 blok veranderd kan worden?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Eusebius schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 13:12:
Heeft iemand hier ervaring mee?

Casus: site, veel a-technische gebruikers. Op de frontpage plaats ik steeds een blok met een actuele mededeling. Om het via admin > blokken te doen door gebruikers is denk ik net teveel gevraagd ...
Bestaat er een module / iets / workaround waarbij gebruikers 1 pagina voor zich krijgen waar 1 blok veranderd kan worden?
Wie moet nou wat doen? :+
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste