[Ervaringen] Het grote Drupal-topic

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 61.725 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
met Mei ^

Nog wat extra uitleg. Het performance verlies zit 'm het meest in Path zelf, gezien dat nagenoeg elk voorkomen van l() en url() dan een query krijgt. Pathauto maakt het alleen veel makkelijker om heeel veeeel aliases te maken (ik heb bijv. 2000 users, wat al gauw een veelvoud daarvan aan aliases veroorzaakt (als je wilt dat iedere user een makkelijk benaderbare tracker, profielpagina, contact-url, etc etc heeft. En veel aliases zorgen voor tragere alias-queries.

Ennuh, volgens is er bij D.o nog weinig van drupal meer te vinden :P (overigens wel erg leerzaam, btw)

[ Voor 3% gewijzigd door sub0kelvin op 14-08-2008 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 20:55

Rival24

I'll Be Back

Ik ben nu een tijdje met Drupal aan het experimenteren en door de overvloed aan modules zijn er veel mooie dingen te bouwen.

Maar nu ben ik op zoek naar modules om een mooie portal te maken (een beetje het iGoogle idee). Als basis wil ik hiervoor natuurlijk panels gebruiken, aangezien je dan al 'bijna klaar' bent als je hiervoor wat extra extra 'content' types aanmaakt. Alleen het probleem zit hem in hoe elke gebruiker zijn eigen pagina kan laten maken zonder dat iedereen daarbij kan. Volgens mij kan ik wel voor elke gebruiker een andere role aanmaken, maar dat lijkt me niet heel erg handig.

Om het extra ingewikkeld te maken zou ik een soort van hiërarchie willen waarbij je een afgeleide 'portal' kunt maken met daarin een aantal basiselementen die geërfd worden van de parent 'default' pagina.

Zou een Drupal expert me een stapje in de goede richting kunnen duwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
MySite module, doet volgens mij redelijk wat jij wilt, of is in elk geval een stap in de goede richting.

Welke content moet er op de portal komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 20:55

Rival24

I'll Be Back

Ik denk voornamelijk aan veel RSS feeds, aangezien van veel bronnen wel feeds beschikbaar zijn (of gemaakt kunnen worden), maar bijvoorbeeld ook een kladblokje, een adresboek of voor mijn part een klok of het weer (desnoods via een iframe). Ik zal eens gaan kijken naar de MySite module, die ziet er op het eerste gezicht niet slecht uit en lijkt ook erg uitbreidbaar te zijn.

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:36

Peetman

Tjah....

Ik ben nu een beetje aan het worstelen met het theme voor de site die ik aan het bouwen ben. Ik heb een mooie page.tpl.php gebouwd en die doet het prima. Nou probeerde ik een block te stylen door een block specifieke template aan te maken: block-menu-menu-diensten.tpl.php.
Dit deed het gisterenavond eerst prima, maar zodra ik uitgelogd was werd die template helemaal niet meer gebruikt, ook niet meer nadat ik wel weer ingelogd was. Het id was nog steeds hetzelfde. Mis ik iets?
Ik heb caching volledig uitgezet en de cache gecleared.

[ Voor 10% gewijzigd door Peetman op 21-08-2008 09:19 ]

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kan iemand me helpen met dit probleem? Eusebius in "[XHTML]<br/> voor </span> geeft ander re..."

code:
1
 text foobar <br /></span>foobar tekst

geeft als zichtbaar resultaat op de site geen witregel tussen beide:

text foobar
foobar tekst

maar

code:
1
 text foobar </span><br />foobar tekst

geeft als zichtbaar resultaat op de site

span br text foobar

foobar tekst

Het gekke is dat in de source van de site het er zo uitziet (het gaat om de tweede regel: de br is een p geworden)
code:
1
2
3
<p><span>span br text foobar
</span></p>
<p>foobar tekst</p><p>===========</p><p><span>br span text foobar<br /></span> foobar tekst</p>

[ Voor 6% gewijzigd door Eusebius op 21-08-2008 10:33 ]

==
hoi

• sub0kelvin
Peetman schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:18:
Ik ben nu een beetje aan het worstelen met het theme voor de site die ik aan het bouwen ben. Ik heb een mooie page.tpl.php gebouwd en die doet het prima. Nou probeerde ik een block te stylen door een block specifieke template aan te maken: block-menu-menu-diensten.tpl.php.
Dit deed het gisterenavond eerst prima, maar zodra ik uitgelogd was werd die template helemaal niet meer gebruikt, ook niet meer nadat ik wel weer ingelogd was. Het id was nog steeds hetzelfde. Mis ik iets?
Ondanks dat je cache van drupal hebt uitgezet en je browsercache hebt gecleared, denk ik toch dat het een caching probleem is. Heb je misschien een link, dan kijk ik of het bij mij wel goed is. Of staat er wellicht iets in template.php die er voor zorgt dat die tpl niet geladen wordt voor anonieme mensen?
Eusebius schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:31:
Kan iemand me helpen met dit probleem? Eusebius in "[XHTML]<br/> voor </span> geeft ander re..."

code:
1
 text foobar <br /></span>foobar tekst

geeft als zichtbaar resultaat op de site geen witregel tussen beide:

text foobar
foobar tekst

maar

code:
1
 text foobar </span><br />foobar tekst

geeft als zichtbaar resultaat op de site

span br text foobar

foobar tekst

Het gekke is dat in de source van de site het er zo uitziet (het gaat om de tweede regel: de br is een p geworden)
code:
1
2
3
<p><span>span br text foobar
</span></p>
<p>foobar tekst</p><p>===========</p><p><span>br span text foobar<br /></span> foobar tekst</p>
Ahja, dat lijkt mij een input-filter gone wrong. Blijkbaar staat het filter "Regeleinde-omzetter" aangevinkt voor het invoerformaat dat je gebruikt. Kun je dat controleren? (op admin/settings/filters )

• Eusebius
  • Niet online
Peetman schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:18:
Stomme vraag, maar "zit de stekker erin"? Zie je de template nog in het overzicht? Is hij aangevinkt als beschikbaar? En als standaard? Want Drupal kiest zelf altijd het standaard thema, tenzij het wordt overruled.
Zelf gebruik ik de module ThemeKey*. Deze kan gekoppeld worden aan tags. Maak een woordenschat 'kleur' aan met de termen 'thema-a' (tid:1) 'thema-b' (tid:2) etc etc. In de instellingen van ThemeKey kun je vervolgens een tid aan een thema koppelen.

* - Je krijgt ThemeKey en ThemeUI. De laatste is niet per se nodig en er zitten een paar bugs in waarvan je niet vrolijk wordt. Ik adviseer je om deze uit te laten.

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
sub0kelvin schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:46:
Ahja, dat lijkt mij een input-filter gone wrong. Blijkbaar staat het filter "Regeleinde-omzetter" aangevinkt voor het invoerformaat dat je gebruikt. Kun je dat controleren? (op admin/settings/filters )
Grmbl ... zo simpel????

Het lijkt erop dat dit het enige is. :)

Nu wil ik dan graag ook weten wat de regeleinde omzetter doet? Waarom behandelt hij een <br/> anders voor een </span> dan erna? Span heeft toch niets met regeleinde te maken?

==
hoi

• sub0kelvin
Een <br /> buiten een span wordt waarschijnlijk als losstandig gezien, wat resulteert (blijkbaar) in een <p></p>.
Het kan ook een bug zijn in de regexps van _filter_autop() (de functie die dit regelt). Grote kans dat er al een issue op D.o is die je kan vertellen of het zo hoort of dat het een bug is.

• Peetman

Peetman

Tjah....

sub0kelvin schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:46:
[...]

Ondanks dat je cache van drupal hebt uitgezet en je browsercache hebt gecleared, denk ik toch dat het een caching probleem is. Heb je misschien een link, dan kijk ik of het bij mij wel goed is. Of staat er wellicht iets in template.php die er voor zorgt dat die tpl niet geladen wordt voor anonieme mensen?
Link heb ik helaas niet, de site staat namelijk nog niet ''live'. Ik heb het vanochtend wel vanaf m'n werk getest voor het eerst en daar heb ik hetzelfde probleem. Die template.php is een goede suggestie, hoewel ik die volgens mij niet heb aangemaakt. Maar misschien is dat juist wel nodig?
Eusebius schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 10:50:
[...]

Stomme vraag, maar "zit de stekker erin"? Zie je de template nog in het overzicht? Is hij aangevinkt als beschikbaar? En als standaard? Want Drupal kiest zelf altijd het standaard thema, tenzij het wordt overruled.
Zelf gebruik ik de module ThemeKey*. Deze kan gekoppeld worden aan tags. Maak een woordenschat 'kleur' aan met de termen 'thema-a' (tid:1) 'thema-b' (tid:2) etc etc. In de instellingen van ThemeKey kun je vervolgens een tid aan een thema koppelen.

* - Je krijgt ThemeKey en ThemeUI. De laatste is niet per se nodig en er zitten een paar bugs in waarvan je niet vrolijk wordt. Ik adviseer je om deze uit te laten.
De template doet het verder prima. Alleen de specifieke file die ik gisteren had gemaakt om een specifiek menu te stylen werd eerst wel gebruikt en vervolgens niet meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Peetman op 21-08-2008 11:54 ]

• Eusebius
  • Niet online
O wacht, dat begreep ik niet helemaal. Zover ben ik nog niet met stylen, dus ik kan je niet helpen hoe graag ik het ook wil :-)

==
hoi

• sub0kelvin
Het enige dat ik kan verzinnen is dat de naam van het bestand toch niet helemaal klopt. Just to be sure:
code:
1
<div class="block block-{module}" id="block-{module}-{delta}">
wordt
block-{module}-{delta}.tpl.php

Dus in het geval van een menu genaamd 'test' wordt het
block-menu-91.tpl.php
in D5
en
block-menu-menu-test.tpl.php
in D6.

Ik heb bovestaande in D6 geprobeerd en het werkt gewoon. Ingelogd en uitgelogd. Het is dus een probleem met een module die conflicteert, of een fout je in je template.

Overigens is voor dit gedrag geen template.php nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door sub0kelvin op 21-08-2008 13:00 ]

• Peetman

Peetman

Tjah....

sub0kelvin schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 12:56:
Het enige dat ik kan verzinnen is dat de naam van het bestand toch niet helemaal klopt. Just to be sure:
code:
1
<div class="block block-{module}" id="block-{module}-{delta}">
wordt
block-{module}-{delta}.tpl.php

Dus in het geval van een menu genaamd 'test' wordt het
block-menu-91.tpl.php
in D5
en
block-menu-menu-test.tpl.php
in D6.

Ik heb bovestaande in D6 geprobeerd en het werkt gewoon. Ingelogd en uitgelogd. Het is dus een probleem met een module die conflicteert, of een fout je in je template.

Overigens is voor dit gedrag geen template.php nodig.
Dit is inderdaad precies de benaming die ik had gekozen en zover ik gisteren heb kunnen nagaan klopte de benaming helemaal. (het was wel al erg laat). Nou heb ik een en ander wel via ftp direct gedaan, dus misschien is er bij het overzetten iets misgegaan met de naam/rechten. Zal vanavond e.e.a. direct op de server zelf testen. Bedankt alvast!

/edit
Net even gechecked maar de naam van de file is in ieder geval goed. Rechten op het bestand stonden niet hetzelfde als op page.tpl.php maar gelijkzetten had geen effect. Ik zal vanavond eens de content gaan checken op fouten. Maar het lijkt me vreemd dat het daar in zou zitten, aangezien ik die gewoon heb gekopieerd van het Garland theme.

[ Voor 14% gewijzigd door Peetman op 21-08-2008 14:37 ]

• Peetman

Peetman

Tjah....

Het ligt in ieder geval aan de naam. Ik heb zojuist het bestand hernoemd naar block.tpl.php en toen werd de boel wel anders gerendered. Zodra ik het template verder specificeer, bijv door het block-menu.tpl.php te noemen wordt het template niet meer gebruikt. Mis ik niet toch ergens een hook oid? Zijn er nog statements nodig in een dergelijk bestand?

• sub0kelvin
Welke andere modules heb je draaien? En heb je het theme (niet alleen van de block) al eens op een verse install geprobeerd? Mocht het daar ook optreden, kun je het wellicht ff zippen en toesturen, dan wil ik wel even aan het debuggen slaan.

Ik heb nl. geen flauw idee waar het aan ligt.

• Peetman

Peetman

Tjah....

Modules die ik heb draaien:
Administration Menu
Help
Menu
Path
Update Status
Upload
Pathauto
Token

Zal vanavond het eens op m'n dev omgeving op m'n mac proberen. In de template voor het block zelf staat behalve de tekst "blaaaattt" verder helemaal niks iig. Het theme, althans de page, heb ik gebouwd op m'n dev bak en van de week overgezet naar m'n server, dus dat zou een verse install meoten zijn.

/edit
Volgens mij heb ik het issue gevonden: http://drupal.org/node/296617

[ Voor 8% gewijzigd door Peetman op 21-08-2008 16:11 ]

• sub0kelvin
Dat lijkt me inderdaad jouw probleem, mits jij inderdaad geen block.tpl.php hebt. (wat overigens uit vorige reply blijkt, aangezien je block-menu-menu-bla.tpl.php kon renamen naar block.tpl.php).

• Eusebius
  • Niet online
Een andere (misschien) stomme vraag ... is het met taxonomy mogelijk om een menu te vullen met de inhoud? Dus stel dat node/1, node/2 en node/3 tag info hebben, dat je dan als je op info klikt je in het menu ziet: node/1, node/2 en node3?

Ik krijg het (nog) niet klaar. Tax_menu is geinstalleerd maar hoe verder?

==
hoi

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En nog even een opmerking: Het is hier een ervaringen topic over Drupal. Geen topic om je eigen problemen te laten oplossen en daar lijkt het nu wel in te ontaarden. Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast.

Als je een concreet probleem hebt dan kan je daar een eigen topic over openen, let daarbij wel op Development Tools & Environments Beleid.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:12

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Hm, gisteren eens naar dat Zen theme gekeken, maar op het eerste gezicht vond ik, ondanks dat er op de project pagina over "fantastic documentation" wordt gesproken, de documentatie wat aan de magere kant (maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken). Zijn er mensen die er al mee gewerkt hebben en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Het idee erachter vind ik wel mooi, dus het is wel een kandidaat om het nieuwe template dat ik aan het maken ben in onder te brengen.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
MrHuge schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 10:49:
Hm, gisteren eens naar dat Zen theme gekeken, maar op het eerste gezicht vond ik, ondanks dat er op de project pagina over "fantastic documentation" wordt gesproken, de documentatie wat aan de magere kant (maar misschien heb ik niet goed genoeg gekeken). Zijn er mensen die er al mee gewerkt hebben en wat zijn jullie ervaringen ermee?

Het idee erachter vind ik wel mooi, dus het is wel een kandidaat om het nieuwe template dat ik aan het maken ben in onder te brengen.
Mijn ervaring is ook dat je behoorlijk moet klooien om een leuk thema te bouwen. Tot nu toe pak ik gewoon een bestaand thema en bouw die om. De Zen vind ik nog te moeilijk.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Eusebius schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:04:
[...]
Mijn ervaring is ook dat je behoorlijk moet klooien om een leuk thema te bouwen. Tot nu toe pak ik gewoon een bestaand thema en bouw die om. De Zen vind ik nog te moeilijk.
Ik heb mijn huidige theme min of meer vanaf scratch opgezet en zeker met Drupal 6 viel het me juist reuze mee hoe eenvoudig dat eigenlijk gaat. Ik had meer moeite met het opvijzelen van m'n XHTML/CSS kennis dan om bekend te geraken met het opzetten van een theme.

Het wordt je al helemaal makkelijk gemaakt door de Theme Developer module. Dat is echt een fantastisch hulpmiddel, waarmee Drupal zich behoorlijk onderscheidt van alle andere CMS systemen die ik gezien heb!

[ Voor 6% gewijzigd door Dricus op 26-08-2008 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
MrHuge schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 11:16:
[...]

...Het wordt je al helemaal makkelijk gemaakt door de Theme Developer module. ...
Kun je in het kort uitleggen wat deze module doet? Heb er nog geen tijd voor gehad om naar te kijken ...

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dricus

Dricus

Eusebius schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 12:41:
[...]
Kun je in het kort uitleggen wat deze module doet? Heb er nog geen tijd voor gehad om naar te kijken ...
Deze module stelt je in staat om in je browser te zien door welke .tpl.php file of door welke functie een gedeelte van de content op een pagina gegenereerd is. Hiermee kun je er gemakkelijk achter komen hoe je een bepaald onderdeel van je template moet customizen. Hij geeft ook aan welke opties je hebt voor het customizen. Als je bijvoorbeeld een node op je pagina selecteert dan laat hij zien welke template file je kunt aanmaken/aanpassen om die node, of nodes van het geselecteerde type een andere look te geven (dus bijv. node-62.tpl.php of node-story.tpl.php).

Dit alles gebeurt op een zeer gebruikersvriendelijke manier. Zodra je de module inschakelt zie je dat onderdelen van de pagina die je voor je hebt een rood kadertje krijgen als je er met je muis overheen gaat. Als je vervolgens klikt op zo'n onderdeel dan krijg je over je pagina heen een klein (verplaatsbaar) schermpje te zien waarin allerlei relevante gegevens over dat onderdeel getoond worden.

Op drupal.org is een video te vinden (op de project pagina van de module als ik me niet vergis) waarin hij gedemonstreerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman

Peetman

Tjah....

MrHuge schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:02:
[...]

Deze module stelt je in staat om in je browser te zien door welke .tpl.php file of door welke functie een gedeelte van de content op een pagina gegenereerd is. Hiermee kun je er gemakkelijk achter komen hoe je een bepaald onderdeel van je template moet customizen. Hij geeft ook aan welke opties je hebt voor het customizen. Als je bijvoorbeeld een node op je pagina selecteert dan laat hij zien welke template file je kunt aanmaken/aanpassen om die node, of nodes van het geselecteerde type een andere look te geven (dus bijv. node-62.tpl.php of node-story.tpl.php).

Dit alles gebeurt op een zeer gebruikersvriendelijke manier. Zodra je de module inschakelt zie je dat onderdelen van de pagina die je voor je hebt een rood kadertje krijgen als je er met je muis overheen gaat. Als je vervolgens klikt op zo'n onderdeel dan krijg je over je pagina heen een klein (verplaatsbaar) schermpje te zien waarin allerlei relevante gegevens over dat onderdeel getoond worden.

Op drupal.org is een video te vinden (op de project pagina van de module als ik me niet vergis) waarin hij gedemonstreerd wordt.
Dat klinkt erg handig, goede tip!
Ik heb zelf niet heel veel moeite gehad met een theme ontwikkelen (behalve dan het issue wat ik eerder in het topic noemde). Wel heb ik ervoor gekozen om gebruik te maken van het Garland theme voor beheer en content aanmaken/aanpassen. Dat scheelt een hoop in de complexiteit die in je thema nodig is.

Een aanrader is ook de administration menu module. Dat biedt het volledige adminmenu bovenin je content. Daardoor heb je dus ook geen navigation menu meer in je theme nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 15:09
In mijn site maak ik gebruik van views (deze tonen het gewenste nodetype met gewenste taxonomy).
Nu heb ik gisteren alle nodetypes aangepast, om zo reacties uit te schakelen.

Elke node die vanaf heden aangemaakt wordt, wordt niet langer getoond in de views (behalve voor mezelf = admin).

Ook het aanpassen van nodes zorgt ervoor dat ze niet meer getoond worden...

1) Waarom zie ik (admin) de nodes wel gewoon in de view?
2) Wat is de oorzaak van dit probleem en hoe los ik het op?

Elk antwoord is welkom, alvast bedankt :)

edit: heb het probleem opgelost
1) gebruikers die beschikken over het toegangsrecht "nodes beheren" zien wel alles, de anderen dus niet...
2) updaten van toegangsrechten

[ Voor 15% gewijzigd door stoicz op 26-08-2008 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 15:09
Views en filters...

Ik wil dat een view, alle nodes van type A en van type B toont. Maar de nodes van type A mogen alleen getoond worden wanneer ze de juiste term (taxonomy) meegekregen hebben.

View filter:
- node type is one of: A en B zijn geselecteerd
- taxonomy terms for x: "term" is geselecteerd

Deze tweede filter zou alleen van toepassing mogen zijn op nodes van type A (bij type B gebruik ik geen taxonomy).

=> met deze filter settings: nodes van type B worden niet getoond want ze kregen geen term mee

Dat is logisch.. maar welke filters moet ik dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-05 20:01
Ik heb een vraagje mbt tot de image moldule van drupal (een vrij bekende denk ik?)

Die zorgt er voor dat je plaatjes bij een pagina kan zetten. Er komt een extra knop onder het invoerveld, vervolgens krijg je een popup en dan kun je een geupload plaatje aanklikken.
Dan komt er een code door je tekst te staan:

[img_assist|nid=15|title=plaatje|desc=First upload of an image.|link=none|align=left|width=100|height=72]

Maar eenmaal opgeslagen, verschijnt er geen plaatje in de tekst, maar blijft de code gewoon zichtbaar...

Heb drupal 6.4 en nergens worden fouten aangegeven.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Kijk eens bij de Input Formats, misschien moet je het Format van de Image module nog instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkieB
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-03 19:40
Ik ben bezig met een simpel intranet in drupal. Nu werken de meeste medewerkers buiten de deur bij de klant. Dit doen zij voor een bepaalde periode, voor een bepaald aantal dagen per week en op een bepaalde functie en/of klusinhoud. Het moet mogelijk zijn voor alle medewerkers om te zien waar een ander mee bezig is op dit moment, maar ook wat hij/zij in het verleden heeft gedaan.

Ik heb niet echt een goed idee hoe ik moet beginnen. Ik heb gezocht naar verschillende extensies van de profile module om dit in te vullen, maar niet echt iets gevonden wat bruikbaar is. Daarnaast heb ik gezocht naar een extensie van de event module naar events per users met een tracklog oid. maar dat is er ook niet.
Hebben jullie suggesties met welke modules ik wel iets dergelijks kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
FrenkieB schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:17:
Ik ben bezig met een simpel intranet in drupal. Nu werken de meeste medewerkers buiten de deur bij de klant. Dit doen zij voor een bepaalde periode, voor een bepaald aantal dagen per week en op een bepaalde functie en/of klusinhoud. Het moet mogelijk zijn voor alle medewerkers om te zien waar een ander mee bezig is op dit moment, maar ook wat hij/zij in het verleden heeft gedaan.

Ik heb niet echt een goed idee hoe ik moet beginnen. Ik heb gezocht naar verschillende extensies van de profile module om dit in te vullen, maar niet echt iets gevonden wat bruikbaar is. Daarnaast heb ik gezocht naar een extensie van de event module naar events per users met een tracklog oid. maar dat is er ook niet.
Gewoon een blog :? Laat ze maar een berichtje schrijven naar eigen inzicht. Kun je vervolgens verschillende menus maken met: alle blogs / blog user A / blog user B etc.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkieB
Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik heb direct even de blog module aangezet, maar er zit geen mogelijkheid in om bijvoorbeeld extra invulvelden bij te voegen. Een aantal dingen staat altijd vast namelijk; Plaats van de klus, werkzaamheden, periode, welke dagen en dergelijke. Ik zit meer te denken aan een invoertype zoals dit en dan verschillende uitvoerpagina's. Eentje op de profielpagina van de medewerker, eentje waarin alles staan en je kunt filteren op medewerker of klus oid. Met de blogmodule krijg je dat zover ik weet niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Extra invulvelden op een content type kun je doen met CCK.
Met Views kun je dan een pagina listing maken met filters voor medewerkers, locatie, etc. Wat je maar wilt.
In een profiel kun je dan een listing laten zien (met Views & panels in combinatie met een module die profielen als nodes weergeeft... zie Advanced Profile Kit).

edit:
URL gefixed

[ Voor 4% gewijzigd door sub0kelvin op 12-09-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkieB
Heel goed idee, hartstikke bedankt. Ik ga er gelijk mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Help ... nu loop ik tegen een VIEWS probleem aan. Er wordt een veld content:datetime niet weergegeven in de filters, maar hij is wel te kiezen bij fields? Waar ik ook kijk, ik heb geen idee waar ik dit kan instellen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
FrenkieB schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 12:17:

Project.module i.c.m. CCK is misschien een oplossing. Project biedt namelijk ook de mogelijkheid issues aan te maken per project. Voor dingen als notities/to-do's misschien wel handig.

[ Voor 71% gewijzigd door Mei op 12-09-2008 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:51

alienfruit

the alien you never expected

In hoeverre is Drupal vatbaar voor exploits vergeleken met Joomla? Ik heb nu een Joomla project lopen en eigenlijk ben je meer bezig om je Joomla (en gebruikte plugins/modules) up-to-date te houden dan dat je aan de content kan werken. Speelt die probleem (van exploits) ook bij Drupal? Nu moet ik toegeven dat Joomla ook niet echt zo gemakkelijk vindt werken. Eigenlijk misschien wel te complex voor de meeste projecten.

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 12-09-2008 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik kan weinig zeggen over de veiligheid van Drupal. Er zit veel beveiliging ingebouw, zoals tegen SQL injection, XSS, etc., maar waterdicht is het niet, want het gebeurt regelmatig dat er een nieuwe release vanwege security bugs komt. De afhandeling van security bugs gebeurt wel netjes: er wordt niks openbaar gemaakt, totdat alles gefikst en nagekeken is. Dan wordt er ASAP een nieuwe release gemaakt (gewoon een patchversie, dus van 6.3 naar 6.4 bijvoorbeeld) en dan wordt volgens mij ook documentatie over de bug(s) vrijgegeven. Er is ook een speciaal security team dat zich met deze bugs bezig houdt.

Bedenk trouwens wel dat Drupal Core door een redelijk vast 'team' van developers onderhouden wordt en daar veel controle op de code is. Bij contributions (third party modules/themes) is dit veel minder het geval. Deze worden in 99 van de 100 keren niet door de mensen van Core onderhouden. Het kan daardoor gebeuren dat er maintainers met veel minder kennis zijn.

Ik verwacht dat de kwaliteit van de code bij Drupal wat hoger ligt dan bij Joomla!, ook qua veiligheid. Dit komt omdat de mensen die contributions voor Drupal schrijven over het algemeen wat meer kennis in huis hebben. Vergelijk Drupal met Linux en Joomla! met Windows. Elke hobbyist maakt een programmaatje voor Windows, maar voor Linux is alle programmatuur wat steviger. De hele codebase en alle API's van Drupal zitten ook redelijk logisch en eenvoudig in elkaar, dat scheelt ook een hoop. Ik heb begrepen dat dit bij Joomla! niet echt het geval is.

Basic rule of thumb: de veelgebruikte modules zijn over het algemeen goed en veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Drupal is net als vergelijkbare projecten een groot en complex systeem waar altijd bugs en exploits in kunnen zitten. Het is openbaar dus men kan actief op zoek gaan naar exploits, en daarnaast zijn er de vele modules waarbij de controle op veiligheid veel minder groot is. Ik kan het niet vergelijken met Joomla, omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar van Drupal weet ik dat er een veiligheidsteam (http://drupal.org/security) continu bezig is met het vinden en dichten van gaten. Elke XX weken komt er wel een nieuwe update van de core uit die bugs fixed en gaten dicht. Daarnaast kun je je inschrijven voor regelmatige (elke maand een aantal keer) veiligheidsberichten over modules die getest zijn en gevaarlijk zijn gebleken en waar inmiddels een fix voor is.

Dus ja, ook bij Drupal ben je best wel wat aan het updaten, al moet ik zeggen dat 't erg gemakkelijk blijkt te gaan. Vaak gewoon een kwestie van de nieuwe files uploaden en update.php runnen.

Persoonlijk voel ik me met Drupal erg veilig. Ik heb meer over Joomla-exploits gehoord dan over Drupal-exploits, en heb het idee dat er bij Drupal meer groepscontrole is dan bij Joomla. Maar zoals gezegd: weinig ervaring met de development kant van Joomla en netto zal het er op neer komen dat ze allebei even veel vatbaar zijn voor exploits.

edit:
Verder 100% eens met wat Mei zei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenkieB
Mei schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 14:02:
[...]

Project.module i.c.m. CCK is misschien een oplossing. Project biedt namelijk ook de mogelijkheid issues aan te maken per project. Voor dingen als notities/to-do's misschien wel handig.
Bedankt voor de tip, helaas is er nog geen port naar drupal 6 en als ik zo die berichten lees is gaat dat binnenkort ook niet gebeuren. Wel erg jammer, want dit lijkt me een mooie kant en klare oplossing. Zijn er nog vergelijkbare modules die wel geport zijn naar drupal 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Er wordt momenteel voor beide modules aan een port gewerkt, alleen is die van project volgens mij niet openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:44

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan iemand mij een goede module aanbevelen voor het maken van een html nieuwsbrief? Dus dat je vanuit de site in de editor de brief schrijft en deze vervolgens verstuurd wordt naar de mensen in de database?
Mail zou kunenn werken maar die kan waarschijnlijk niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Ik gebruik simplenews voor onze maandelijks nieuwsbrieven. In combinatie met Mimemail en simplenews_template kun je daar mooie HTML-brieven mee maken en op de juiste manier versturen.

Het systeem houdt uiteraard ook inschrijvingen voor de nieuwsbrief bij en men kan zich via een link in de mail makkelijk uitschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 276498

Eusebius schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:38:
[...]

Zeg, werk jij bij mijn hoster ofzo :) Precies ditzelfde antwoord kreeg ik vanochtend van de helpdesk (goede hoster heb ik trouwens. Ze zeggen niet het is onze hosting, maar your hosting ;) )

Nu wil ik alleen nog weten welke module's veel geheugen vragen. Ik kwam al wel een rijtje met weinig geheugengebruik tegen, maar nog niet geheugenslurpers. Als iemand dat weet, graag posten. Daar maak je mij en anderen blij mee :P

Nog iets, Alex: waar haal jij je template vandaan? Je template heeft onderaan een verwijzing naar http://www.ihom.ru/ maar mijn russisch is de laatste tijd niet zo goed ...

Alvast een linkje via drupal.org: http://2bits.com/articles...ootstrap-and-modules.html Overzicht van een aantal modules en hun geheugengebruik
Ik heb hetzelfde probleem met wordpress maar ik ben nog een leek in het vinden van .htcaccess en php.ini file. Waar vind ik die, waar moet ik inloggen? Help me aub ik probeer al een week mijn site weer aan de praat te krijgen maar dit lukt tot op heden niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Anoniem: 276498 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:51:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem met wordpress maar ik ben nog een leek in het vinden van .htcaccess en php.ini file. Waar vind ik die, waar moet ik inloggen? Help me aub ik probeer al een week mijn site weer aan de praat te krijgen maar dit lukt tot op heden niet!
Huh? Ik geef vier dingen aan die niet per sé met htaccess / php te maken hebben. Volgens mij zit je in een verkeerd topic. Je moet toch echt bij je hoster zijn - daar staat in de FAQ hoe & waar je de htaccess aan kunt maken als dat mag (en als het niet in de FAQ staat: zoek een andere hoster. Bv mijnhoster, die dan ook yourhosting wordt :p)
Enne php.ini kom je volgens mij niet zo snel bij.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:18

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Anoniem: 276498 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 10:51:
[...]

Het is hier een ervaringen topic voor Drupal, niks meer, niks minder. Als je echt een probleem hebt open dan een nieuw topic op de juiste plek, maar ga hier aub niet over andere zaken beginnen.....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49012

Hallo mede drupal gebruikers,

Ik ben sinds gisteren bekend met dit systeem, nou ja bekend weet dat het bestaat.
Ik heb het ook geinstalleerd op mijn website maar nu komt het dus.

Ik zocht eigenlijks een cms systeem, voor een normale simpele website je kent ze wel.

neem bijvoorbeeld

http://www.saunastate.nl/welkom/
http://www.vd-velden.com/
http://www.heltiq.nl

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gewoon een paar knoppen met subknoppen zeg maar.
en als je daar dan op klikt dan opent die de pagina dus in het midden als het ware.
Ik hoef niet te werken met gebruikers login..

je moet het zien als een website die beheert kan worden door mijzelf dus 1 gebruiker een paar knoppen.
en elke knop dus eigen pagina met tekst.. kan niet eens een normale home pagina maken...
en niet als een blog of wat dan ook.

weet iemand hierover een tutotial, of bestaat hiervoor een module..

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
http://drupal.org/handboo...orials/beginners-cookbook is een goed beginners handboek.

Een gewone homepage maak je door een pagina te maken en die in te stellen als frontpage (via admin >> site configuration >> website gegevens bij "Standaard voorpagina"). De rest is gewoon een kwestie van pagina's maken en die aan het gewenste menu toe te voegen. Login block kun je uitzetten bij de blocks administratie. Dan moet je nog een template maken of kiezen en je menu daar op laten zien.

Drupal is flexibel, maar dat betekent wel dat er een steile leercurve is. Het enige om daar overheen te komen, is om zoveel mogelijk te lezen en te proberen zodat je de Drupal manier van inhoud begint te begrijpen. Dit is een goed begin: http://drupal.org/getting-started

[ Voor 4% gewijzigd door sub0kelvin op 10-10-2008 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ja, de steile leercurve nekte me ook bijna in het begin. Tip: leer eerst het systeem goed kennen, voordat je extra modules gaat installeren.

Wat mij heeft geholpen zijn video's van Drupal via Youtube. Gewoon in 10 minuten ofzo kijken hoe iemand anders het doet.

Als iemand nog plekken weet waar video-tutorials staan, laat het weten!

* om te beginnen: http://movielibrary.lynda...odPage.asp?ID=620&ref=swf Basisvideo zijn gratis, rest mag je betalen.
* net via google: http://mydrupal.com/drupal-beginner-videos-basics
* drupallied http://nl.youtube.com/watch?v=lZ-s3DRZJKY

[ Voor 25% gewijzigd door Eusebius op 10-10-2008 14:54 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Anoniem: 49012 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:23:
Gewoon een paar knoppen met subknoppen zeg maar.
en als je daar dan op klikt dan opent die de pagina dus in het midden als het ware.
De opbouw van je site kan je volledig zelf bepalen met Drupal. Als je iets concretere wensen dan "een paar knoppen met subknoppen" hebt, dan kunnen we je wat beter op weg helpen. Ga er eens goed voor zitten en schrijf eens duidelijk uit wat je precies zoekt :)
Ik hoef niet te werken met gebruikers login..

je moet het zien als een website die beheert kan worden door mijzelf dus 1 gebruiker een paar knoppen.
en elke knop dus eigen pagina met tekst.. kan niet eens een normale home pagina maken...
en niet als een blog of wat dan ook.
Je wil dus wél een gebruikerslogin, want je wil zelf de boel beheren ;) De User module zit er sowieso bij en die is noodzakelijk. Je kan wel instellen dat mensen geen accounts kunnen aanmaken (behalve jij als admin), dus dat is precies wat je nodig hebt. De frontpage kan je zoals hierboven gezegd zelf instellen. Die kan een path naar een statische pagina zijn, maar ook naar een dynamisch gegenereerde pagina, bijvoorbeeld /node. Op die pagina staan namelijk alle nodes (nodes zijn stukjes content die door users aangemaakt kunnen worden) die gepublished zijn en gepromoveerd naar de frontpage.
weet iemand hierover een tutotial, of bestaat hiervoor een module..
Je hebt het dus al door: Drupal bestaat uit modules. Praktisch álles is een module in Drupal. Er is geen module die je een soort phpbb-forum geeft, maar er is wel een Forum module (in core), er is een BBCode module, er is een PM-module en zo kunnen we doorgaan. Het voordeel hiervan is dat functionaliteit nooit dubbel gemaakt hoeft te worden en dingen als BBCode dus ook buiten zegmaar het forum gebruikt kunnen worden. Je moet dit principe echter wel even doorkrijgen en soms is het wat zoekwerk naar modules. Na een tijdje ken je dit echter (voor een groot deel) uit je hoofd en heb je er geen last meer van.

Succes! :)

Topicstart trouwens even geüpdatet naar de nieuwste releases

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• area32
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 16:13
Ik gebruik nu al een korte tijd Drupal. Er zijn mooie dingen mee mogelijk, vooral met vocabulary.
Nu ben ik de "Active Tags" module tegen gekomen . Deze geïnstalleerd maar ik krijg dit niet werkend. Er zou een widget moeten bijkomen als je deze active tags aanzet (zoals beschreven) maar er komt niks zichtbaar.

Ik zou deze module willen gebruiken in de plaats van Autocomplete (Freetagging) omdat deze niet zo soepel werkt. Zijn hier mensen die ervaring met deze module hebben?

http://area32.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Heb je de widget ook per vocabulary ingeschakeld zoals op de project page beschreven staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• area32
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04 16:13
Mei schreef op zaterdag 11 oktober 2008 @ 20:09:
Heb je de widget ook per vocabulary ingeschakeld zoals op de project page beschreven staat?
Jep, ik vink per vocabulary (woordenschat) Active Tags aan.

Active Tags
Swaps this vocabulary widget for an enhanced tag field if browser supports javascript.
Active Tags Helper - Popular
Adds additional helpers to the active tags widget to assist in adding popular tags to posts

Moet er dan nog iets gebeuren (Met uitz. van het maken van een field met deze widget)?

http://area32.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Drupal is een geweldig systeem waar je veel mee kan. Views heb ik nog wat moeite mee, maar dat komt wel. Vooral de overdaad aan opties duizelt elke keer. Waarom is hier geen cheatsheet van?

Wat ik niet begrijp, is dat als ik een node toevoeg, er onder het artikel tig uitklapbare opties staan. Die heb ik zelf toegevoegd en sommige kan ik reorganiseren. Maar wat ik niet snap, is waarom ze niet allemaal gereorganiseerd kunnen worden? En is het mogelijk om tabs oid in de backend (bij add/node) in te stellen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Ik vraag me ook af hoe je ervoor kunt zorgen dat die tabs dicht zijn, zoals bij een standaard theme. Het zal wel iets met ajax te maken hebben?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Menesis schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 21:22:
Ik vraag me ook af hoe je ervoor kunt zorgen dat die tabs dicht zijn, zoals bij een standaard theme. Het zal wel iets met ajax te maken hebben?
Hebben wij het over hetzelfde?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
AJAX wordt absoluut niet voor dergelijke generieke zaken gebruikt. Je kan ook testen of het aan JS ligt door JS gewoon even uit te schakelen ;)

Als jullie het over de fieldsets in formulieren hebben: de modules die deze fieldsets definiëren bepalen of ze ingeklapt/uitgeklapt of überhaubt inklapbaar zijn. Ook wordt door deze modules een gewicht toegekend aan de fieldsets. Dit is allemaal hardcoded en zonder support vanuit de modules zelf of een andere module die inhaakt op deze formulieren (Webform) kan je dus niks aanpassen. Als je ze niet wil zien, maar dan voor 'dagelijks' gebruik een tweede account aan met precies de permissions die je nodig hebt. Opties die je niet gebruikt en waar je dus ook geen permissions voor hebt zullen dan niet getoond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Maar wat me opvalt is dat bij een standaard drupal theme sommige 'fieldsets' (?) zijn ingeklapt. Als ik zelf een theme maak zijn ze allemaal uitgeklapt, ik snap niet echt waar dat door komt. Dat moet dan haast wel in de theme zitten toch?
Als administrator zijnde vind ik het een beetje vervelend om steeds zover naar beneden te moeten scrollen om een pagina te submitten/previewen

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 14-10-2008 00:08 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Kun je de submit knop niet naar boven halen?

En sommige velden zijn uitgeklapt? Over welke velden heb je het dan? Bij mij staan in het add/node scherm alle velden ingeklapt, inclusief URL-pad wijzigen (maar da's een aanpassing in de code van pathauto)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150246

Hallo,

Ik weet dat er op een enkele plaats al wel iets over is gezegd, maar hete is mij nog niet helemaal duidelijk geworden hoe ik op een attractieve manier mijn albums gemaakt met jalbum kan integreren in drupal 6.x. Wil iemand met meer ervaring dan ik, nog eens eenvoudig uitleggen hoe ik dat kan doen?

Alvast bedankt.

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Drupal 7 komt eraan.

In http://drupal.org/node/341567 wordt een gift gevraagd om een core sprint (CCK in core) te verwezenlijken. Ik ga denk ik wat doneren. Hoe denken anderen daarover?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Drupal is ready when it's ready :P M.a.w. dat duurt nog wel ffies.

Superinitiatief natuurlijk, om CCK in core te gooien, maar voor mij niet zo noodzakelijk. Doneren doe ik niet, mede omdat ik als student een zeer beperkt inkomen heb, ik geen geld met Drupal verdien (nja, zeeer zelden een keer) en ik in tijd eigenlijk al meer dan goed voor me is teruggeef O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Op dr.be heb ik deze vraag ook al gesteld, maar daar krijg ik tot nu toe geen antwoord.

Op een Drupal 6.6 site heb ik OG geïnstalleerd. Nu heb ik daar een probleem mee, maar ik weet niet of het komt door veranderingen (andere versie) of een fout in de software. In een Dr5.* kreeg ik deze module goed aan de praat. In mijn admin menu (het menu wat bovenaan verschijnt) kwam netjes een extra keuze: OG te staan.

In de site nu heb ik een group node & group post aangemaakt. Ik kan groepen maken en groepposts.

Alleen wat er niet werkt is:
- er verschijnt in het menu nergens een verwijzing naar OG. Wel kan ik via /admin/og de instellingen direct benaderen
- /og werkt niet :-?
- in een overzichtspagina van een group (group node, pagina met missiestatement) zie ik geen groupposts staan die ik gemaakt heb. Dat moet toch gewoon?

Dus mijn vraag: mis ik iets? Of heb ik iets niet goed geïnstalleerd?

Aanwezig, aangevinkt
* Organic groups
* Organic groups access control
* Organic groups actions
* Organic groups Views integration

Wel aanwezig, werken niet (mist extra module)
* Organic Groups Notifications
* Organic groups panels,

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Eusebius schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:20:
Drupal 7 komt eraan.

In http://drupal.org/node/341567 wordt een gift gevraagd om een core sprint (CCK in core) te verwezenlijken. Ik ga denk ik wat doneren. Hoe denken anderen daarover?
Fields in Core is voor mij een erg belangrijk, omdat veel van mijn sites afhankelijk zijn van CCK. Als die functionaliteit in Core zit, dan betekent dat het altijd compatible zal zijn met de huidige versie van Core. Ik zal zeker wat ChipIn'en!
Waarschijnlijk/hopelijk biedt dit een betere manier voor het Lullabot team om http://www.lullabot.com/blog/drupals-form-building-future te integreren met CCK/Fields in Core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mei schreef op donderdag 04 december 2008 @ 15:54:
Drupal is ready when it's ready :P M.a.w. dat duurt nog wel ffies.

Superinitiatief natuurlijk, om CCK in core te gooien, maar voor mij niet zo noodzakelijk. Doneren doe ik niet, mede omdat ik als student een zeer beperkt inkomen heb, ik geen geld met Drupal verdien (nja, zeeer zelden een keer) en ik in tijd eigenlijk al meer dan goed voor me is teruggeef O-)
Je kunt nu al vrij goede sites draaien. Dus mij lijkt het aardig ready, alleen verbetering & innovatie gaat altijd door.

En het is natuurlijk aan de persoon zelf te bepalen of hij/zij geeft. Ik lurk veel, dus dit leek me een goede manier om eens wat terug te doen :)

pssst geld verdienen met het schrijven van code? Ik zoek een uitbreiding voor de FCKeditor. Zie http://drupal.org/node/338875

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Wat ik bedoel is dat als D7 uit komt, het waarschijnlijk maanden gaat duren voordat CCK ook met D7 compatible is. Echter, als dergelijke functionaliteiten in Core zitten, dan zal die altijd compatible zijn met de meest recente versie van Core. Voor veel modules maakt dat niet uit, maar CCK is m.i. belangrijk genoeg om een uitzondering te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Eusebius schreef op donderdag 04 december 2008 @ 17:11:
[...]

Je kunt nu al vrij goede sites draaien. Dus mij lijkt het aardig ready, alleen verbetering & innovatie gaat altijd door.
Dat kon je in het begin ook wel. Er wordt gewoon doorgeborduurd op D6. Punt is dat dingen nog gigantisch kunnen veranderen. We zit sinds 1 a 2 maanden een nieuwe database layer in. Alle code moet daardoor aangepast worden. Ik ben nu bezig met een patch voor Locale, waardoor er in core en contrib behoorlijk wat geüpdate moet worden. Omdat er gewoon nog van alles kan veranderen is hij nog lang niet klaar. Wat nu werkt, kan morgen niet of helemaal anders werken. Ander voorbeeld: Taxonomy gaat ook nog een boel veranderen. Catch heeft een aantal patches in de pijplijn volgens mij en als ik tijd heb, dan gooi ik er ook nog een handvol doorheen. Nu komt CCK bijvoorbeeld in core. Wat ook anders is sinds voorgaande versies, is dat er geen deadline voor de code freeze lang van tevoren is vastgesteld. Tot en met Drupal zes was er ruim vooraf een bepaalde datum vastgesteld waarvoor je nog nieuwe features kon submitten. Daarna kwamen alleen zeer belangrijke features en bugfixes er nog in. Zo'n deadline is nog niet in zicht, waardoor Drupal 7 tot op zekere hoogte completer kan worden dan Drupal 6, maar het zal ook langer duren.

In het kort: Ik verwacht 7.0 op z'n vroegst pas over een half jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Mei schreef op donderdag 04 december 2008 @ 17:34:
[...]
In het kort: Ik verwacht 7.0 op z'n vroegst pas over een half jaar :)
Hmm, terwijl op de blog van Buytaert werd gesproken over 11/2008. Nu moet je deadlines toch altijd met een korreltje nemen, maar dit is wel een stukje verder vooruit dan ik dacht.

Ach, aan de andere kant, Dr6 werkt goed voor mij op zoals het nu is.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Wanneer heeft hij dat gezegd? Kan me alleen voorstellen dat hij dat begin dit jaar als datum voor de code freeze schatte. De code freeze is nog lang niet in zicht, laat staan de uiteindelijke release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Hij heeft dat ooit gezegd toen hij het had over het verschil tussen de code freeze met en zonder 100% test coverage. Hier: http://buytaert.net/drupal-7-timeline.

Inmiddels heeft ie al gezegd dat het klaar is wanneer het klaar is (volgens mij in de developers mailing list).

En sowieso, D7 is nog lang niet klaar of stabiel. Er moet nog veel te veel gebeuren voordat we ook maar aan een Alfa release kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Oh, die post. Heb ik destijds ook gelezen. Sinds 7 is gewoon de hele development cycle op zo'n kop gegaan. Ik vind het niet erg zo, heb ik in ieder geval genoeg tijd om wat patches te schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Die post bedoelde ik. Niet dat ik iemand op die datum vast wil pinnen. Laat Dr7 nog maar een poosje wegblijven en doorgroeien. Groeien = beter worden, stabieler, minder fouten etc etc.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-03 23:58
Ondertussen ben ik voor mijn website toch weer meer naar Drupal geneigd dan naar WP. Mijn 'oude' blog draait op Drupal 5.7, maar door een half mislukte update denkt de Drupal-updater dat hij op Drupal 6.0 zit, en geeft hij e.e.a. aan foutmeldingen.

Ik ga daarom gewoon maar een volledig nieuwe installatie beginnen, het enige wat ik nu zoek is een manier om de content van de oude naar de nieuwe DB te migraten... ik vind allerlei importsystemen (WP, vB, ...) maar een simpele Drupal-to-Drupal kan ik niet vinden. Dat vind ik toch maar raar, maargoed - dat wordt dan zelf maar iets in elkaar zetten.

Of zijn er toevallig mensen die hier ervaring mee hebben? O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Alex) op 07-12-2008 18:50 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Namens de keuken kan ik u van harte de "Backup and migrate" aanbevelen. Deze wordt zeer gewaardeerd door veel mensen.

http://drupalmodules.com/module/backup-and-migrate (lees reviews)
http://drupal.org/project/backup_migrate

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Een tijd terug was al bekend dat Drupal een devroom op FOSDEM zou krijgen. Vandaag is het programma ook bekend gemaakt. Aangezien FOSDEM gratis toegankelijk is, verwacht ik wel een heleboel GoTters tegen te komen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Mei op 13-01-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 12:57
Ik zal er ook zeker zijn! En we zullen er met onze hele firma zijn denk ik ( bedrijf dat exclusief met drupal developing bezig is )

Ben zelf nog niet superlang bezig met Drupal ( sinds september fulltime) maar moet zeggen dat het me heel erg bevalt! Zal dus ook wat vaker in dit topic snuisteren voor hulp te bieden. Wie komt er nog naar Fosdem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Helaas. Geen Fosdem voor mij, vanwege een verjaardag, te druk met andere activiteiten en wat te ver weg (moet uit Groningen komen). Gezien de hoeveelheid Drupal is het wel erg jammer dat ik het mis, maarja, 't zij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Hmm, ik had ook wel eens willen langsgaan, maar ik ben net die twee dagen op reis :-( (voor een keer dat dat 'ns gebeurd!) Volgende keer beter?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Op een website waar momenteel nauwelijks iemand komt krijg ik zo nu een MySQL error; too many connections.
Waar kan dat allemaal aan liggen?
Zou het eventueel kunnen dat het door een andere site van de sharedhosting komt, waardoor de hele mysql service van zo'n server op zn gat ligt? Of komt zo'n error altijd echt door je eigen site?
Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het door mijn site komt met zo weinig bezoekers.
Soms zie je nog wel eens dat het Cron proces lang duurt, maar die is nu niet uitgevoerd volgens m'n log, dus dat is het niet.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceninja
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-02 18:16
Menesis schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:42:
Op een website waar momenteel nauwelijks iemand komt krijg ik zo nu een MySQL error; too many connections.
Waar kan dat allemaal aan liggen?
Zou het eventueel kunnen dat het door een andere site van de sharedhosting komt, waardoor de hele mysql service van zo'n server op zn gat ligt? Of komt zo'n error altijd echt door je eigen site?
Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het door mijn site komt met zo weinig bezoekers.
Soms zie je nog wel eens dat het Cron proces lang duurt, maar die is nu niet uitgevoerd volgens m'n log, dus dat is het niet.
Dat kan inderdaad door een andere site komen met shared hosting. Ik zou je hosting provider eens bellen met dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Er zijn binnenkort weer twee Drupalevenementen: de Kroegmeet en DrupalJam IV: Enschede. Mis het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Die klinken allebei erg leuk en nuttig. Zal eens kijken of ik daar tijd voor vrij kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 09:02

dread

Sluwe vlaming

We zijn bezig om voor een klein bedrijf een drupal site te ontwikkelen. Hiervoor hebben we besloten open source een kans te geven. We hebben een bedrijf de opdracht gegeven om de intranet site te ontwikkelen.

Het bedrijf gaf aan dat drupal de beste keuze was voor onze wensen.
Laat ik vooropstellen dat ik wel bekend ben met het OS CMS joomla. En als ik dit forum bekijk, lijkt het alsof de userbase en hierdoor ook ondersteuning van joomla vele malen hoger is.

Ik heb een aantal punten waar ik graag jullie advies gehad had.

Onze omgeving waar de drupal intranet site gaat draaien is een Windows omgeving (AD).

De vraag is of het mogelijk is door middel van single sign on te werken. Dus inloggen in de windows omgeving en zodoende ook direct ingelogd zijn in de drupal site.

Dezelfde vraag eigenlijk voor agenda's. Kan drupal informatie onttrekken aan de exchange server om zo informatie te publiceren op de intranetsite. (iets heel anders maar ik weet wel dat sony (sony ericcson pc suite) informatie kan ontrekken aan exchange agenda's )

Zijn er goedwerkende addons voor een photoviewer en forumsoftware. In joomla heb je hiervoor veel verschillende addons en mogelijkheden. Na een korte zoektocht op internet kwam ik voor drupal niet zoveel tegen. Het bedrijf zei dat dit geen plug en play mogelijkheid was binnen drupal.

Wat zou in alle eerlijkheid de betere keus zijn voor een intranetsite voor een klein bedrijf. Zodat er nog werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden door mensen binnen het bedrijf zelf na het volgen van een cursus en met ondersteuning van fora.

We zijn erg aan het twijfelen geslagen of de drupal site wel degelijk de beste keuze is.
Ik begin de indruk te krijgen dat de ondersteuning voor addons onder joomla vele malen hoger is en we dus zonder maatwerk een stuk verder kunnen. Verder is het voor een intranet site leuk om verschillende addons uit te proberen hoe de interactie met collega's is.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
dread schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 10:26:
We zijn bezig om voor een klein bedrijf een drupal site te ontwikkelen. Hiervoor hebben we besloten open source een kans te geven. We hebben een bedrijf de opdracht gegeven om de intranet site te ontwikkelen.

Het bedrijf gaf aan dat drupal de beste keuze was voor onze wensen.
Laat ik vooropstellen dat ik wel bekend ben met het OS CMS joomla. En als ik dit forum bekijk, lijkt het alsof de userbase en hierdoor ook ondersteuning van joomla vele malen hoger is.

Ik heb een aantal punten waar ik graag jullie advies gehad had.

Onze omgeving waar de drupal intranet site gaat draaien is een Windows omgeving (AD).

De vraag is of het mogelijk is door middel van single sign on te werken. Dus inloggen in de windows omgeving en zodoende ook direct ingelogd zijn in de drupal site.

Dezelfde vraag eigenlijk voor agenda's. Kan drupal informatie onttrekken aan de exchange server om zo informatie te publiceren op de intranetsite. (iets heel anders maar ik weet wel dat sony (sony ericcson pc suite) informatie kan ontrekken aan exchange agenda's )

Zijn er goedwerkende addons voor een photoviewer en forumsoftware. In joomla heb je hiervoor veel verschillende addons en mogelijkheden. Na een korte zoektocht op internet kwam ik voor drupal niet zoveel tegen. Het bedrijf zei dat dit geen plug en play mogelijkheid was binnen drupal.

Wat zou in alle eerlijkheid de betere keus zijn voor een intranetsite voor een klein bedrijf. Zodat er nog werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden door mensen binnen het bedrijf zelf na het volgen van een cursus en met ondersteuning van fora.

We zijn erg aan het twijfelen geslagen of de drupal site wel degelijk de beste keuze is.
Ik begin de indruk te krijgen dat de ondersteuning voor addons onder joomla vele malen hoger is en we dus zonder maatwerk een stuk verder kunnen. Verder is het voor een intranet site leuk om verschillende addons uit te proberen hoe de interactie met collega's is.
Als het de bedoeling is dat later ook medewerkers van het bedrijf zelf hun bijdrage aan de site gaan leveren, dan denk ik dat je het best van al werkt met Drupal, gewoonweg om dat dit toch een stuk professioneler staat qua oplossing.. Ikzelf heb ook jaren gewerkt met Joomla, maar heb ondervonden dat de kwantiteit van de modules nog niet alles zegt over de kwaliteit ervan.. Joomla wordt enorm veel gebruikt door hobbyisten, en de modules worden er daardoor ook vaak door gemaakt. Je kan dan wel direct na het installeren al een behoorlijk resultaat hebben, maar als je wilt beginnen aanpassingen doen aan de modules, dan zal je al snel merken dat het meer een vloek is dan een zegen.. Waar Drupal beschikt over een mooi uitgebreid templates-systeem, dat je toelaat de vormgeving in verregaande mate zelf te bepalen, heb ik het bij Joomla nog maar zelden gezien dat de layout makkelijk aanpasbaar was.. (vaak meer door de programmeerkwaliteiten van de programmeur zelf, dan het platform in kwestie, maar bon..)

Over de single sign on: dit zou toch eenvoudig moeten kunnen met http://drupal.org/project/ldap_integration ?
Een module die instaat voor de integratie met Exchange heb ik wel nog nooit zien passeren, maar dat ook niet voor Joomla in de tijd trouwens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
spaceninja schreef op maandag 26 januari 2009 @ 13:54:
[...]

Dat kan inderdaad door een andere site komen met shared hosting. Ik zou je hosting provider eens bellen met dit verhaal.
gedaan, ze gaven inderdaad aan dat het daardoor zou kunnen komen en dat ze daar extra alert op zijn om dit soort dingen te voorkomen. Naja ok. Het is gelukkig na mijn kritische mailtje niet meer voorgekomen.

Gebeurd zoiets wel vaker met hosting dat je een error krijgt omdat iemand anders zijn zaken qua MySQl niet op orde heeft?

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Laatst online: 01-05 06:56

Sebazztiaan

sebas!

Oei: spam
[spam]

Ik werk sinds 1 december bij een bedrijf dat zowel Joomla als Drupal doet. Het verschil is dat kleine site (low-budget) over het algemeen in Joomla gaan en de nieuwe grotere projecten, voor ECHT vooraanstaande klanten, doen we met Drupal 5/6.

Drupal is veel krachtiger dan Joomla imo, en we hebben ook het voordeel dat Bert Boerland bij ons werkt, zit in het board zower ik weet. Hij is echt een inspirator!

Drupal is echt het beste wat ons overkomen is. En oh ja, mocht je geinteresseerd zijn, er is nog een plekje in ons dev-team voor een echte drupal Geek!

[/spam]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Ah, Bert, dan weet ik wel waar je werkt, lijkt me een leuk bedrijf om te werken. Afhankelijk van of mijn vriendin in die kant van NL ook een baan kan vinden, ga ik zeker eens met jullie babbelen zodra ik bijna klaar ben met afstuderen.

Hoewel ik door het verschil in ervaring gebiast ben richting Drupal, ben ik het wel eens met je opmerkingen over J vs D. D is vooral developer-oriented, en daardoor is het gemak waarmee je complexe modules en sites in elkaar kunt zetten niet te evenaren met J.
Menesis schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 00:14:
[...]
Gebeurd zoiets wel vaker met hosting dat je een error krijgt omdat iemand anders zijn zaken qua MySQl niet op orde heeft?
Ja. MySQL heeft limieten op het aantal connecties voor zowel users als het hele systeem. Als meerdere gebruikers dan tot hun limiet gaan, kan het voorkomen dat je over de systeem-brede limiet gaat, waardoor andere queries wordt geweigerd. Weinig anders aan de doen dan minder users op een server toe te laten, meer resources (=hogere limieten mogelijk) toe te kennen aan de server of een lagere limiet voor gebruikers in te stellen (niet ideaal natuurlijk).

[ Voor 44% gewijzigd door sub0kelvin op 30-01-2009 08:33 . Reden: (reactie toegevoegd) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ah leuk, een J vs D discussie. Als niet-programmeur meld ik mij. OO .. wat is dat?

Ik ben begonnen met Joomla + addons. En wat aanpassingen in de code. Ik kan php lezen, maar amper zelf schrijven. Toch liep ik al heel snel tegen de beperkingen aan van Joomla. Het systeem vind ik bijvoorbeeld niet consequent. Ook miste ik destijds taxonomy ondersteuning.
Zo ben ik bij Drupal uitgekomen. Man o man ... wat een leercurve ... maar hoe hoger je komt, hoe beter je het snapt en hoe sneller het gaat. Het systeem is veel consequenter uitgedacht. Zo kan ik veel meer regelen met modules. En er zijn verschillende wegen naar Rome in Drupal.

De vergelijking dat Joomla playmobiel is en Drupal lego vindt ik steekhoudend. Met Joomla zet je gelijk iets neer, met lego moet je eerst gaan bouwen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazztiaan
  • Laatst online: 01-05 06:56

Sebazztiaan

sebas!

sub0kelvin schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 08:28:
Ah, Bert, dan weet ik wel waar je werkt, lijkt me een leuk bedrijf om te werken. Afhankelijk van of mijn vriendin in die kant van NL ook een baan kan vinden, ga ik zeker eens met jullie babbelen zodra ik bijna klaar ben met afstuderen.

Hoewel ik door het verschil in ervaring gebiast ben richting Drupal, ben ik het wel eens met je opmerkingen over J vs D. D is vooral developer-oriented, en daardoor is het gemak waarmee je complexe modules en sites in elkaar kunt zetten niet te evenaren met J.
Die J vs. D discussie is hier intern ook hoor :) en ach, ja woon zelf in Hoogeveen, dat is dus 117km heen en 117km terug!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Iets anders: wat is er met de Drupal.org server aan de hand? Ik krijg de hele dag al foutmeldingen "Unable to connect to database server"

- edit: het antwoord staat er nu ook op: The load balancer was unable to select any live web nodes. Drupal.org admins have been notified and are working to resolve.

Het is dus druk :)

[ Voor 40% gewijzigd door Eusebius op 30-01-2009 23:14 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
De Drupalsites worden enorm druk bezocht. Zo heel af en toe ligt de boel er ffies uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Was er iets bijzonders waarom de load zo hoog was? Een aankondiging of populaire reviewsite die drupal behandelde, of was het gewoon een random drukke dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
Hmz Drupal begint toch wel lastig te worden met al die verschillende modules.
Ik heb nu het volgende probleem.
ik gebruik taxonomy control lite, om bepaalde pagina's af te schermen voor anoniemen bezoekers
tinyMCE gebruik ik om alles op te maken en plaatjes in te voegen

Als ik nu een plaatje invoeg op een beveiligde pagina, komt het plaatje alsnog in een public directory terecht! Als de link naar het plaatje bekend wordt kan men die alsnog bekijken zonder in te loggen.

Ik heb al de private upload module toegevoegd, maar dat is ook niet alles.
Zijn er geen betere opties voor het beheren van rechten van pagina's én de daaraan gekoppelde bestanden?

Mixed Reality dev

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Even een subtiele schop. Ik weet dat ik waarschijnlijk een ietwat gekleurde mening zal krijgen hier, maar ik stel de vraag toch:

Ik maak geregeld websites voor (bedrijven van) vrienden/kennissen, daarom leek het mij een goed plan om me te verdiepen in een CMS. Na wat onderzoek en rondvraag is de keuze teruggebracht naar Joomla en Drupal.

Wat verder onderzoek op internet ben ik tot de volgende conclusies gekomen:

Userbase:
Joomla, zowel qua support als downloadbare templates.

Customizability:
Drupal, beter rechtensysteem, soorten inhoud beter in te delen, minder hacks nodig dan joomla.

Useability:
Drupal, betere rechten uit te delen, standaard SEO out of the box.

De vraag is nu dus (naast de vraag of ik niets over het hoofd zie), ga ik voor joomla met een grote userbase en meer templates, of voor drupal wat qua structuur beter aan te passen is?

Als ik voor joomla kies, ben ik bang dat ik wat key functionaliteiten mis.

Als ik voor drupal kies, ben ik bang dat het veel moeite kost om sites er uniek uit te laten zien, wat ik zelf toch wel belangrijk vind.

• sub0kelvin
De userbase van Drupal qua support is meer prima dan te noemen, dat zou voor mij geen minpunt zijn. Voor beginners schijnt de support van Joomla erg goed te zijn, maar als je geregeld websites maakt zoals jij, zou je je prima moeten redden in de supportkanalen van Drupal.

Qua templates heb je inderdaad een punt, sort of. Veel drupal sites lijken op elkaar, vooral als er weinig aandacht aan de template keuze/aanpassing is besteed. Echter, datzelfde geldt voor WP en Joomla sites: zonder liefde pluk je ze er zo uit. Als je wilt opvallen zul je altijd moeten inversteren (tijd, of geld) in een goede template, ongeacht welke software je kiest. Zelf kies ik dat geval voor Drupal, omdat D's templatesysteem erg bevalt t.o.v. dat van Joomla. Bij Drupal is het goed te doen om een grafisch design aan te schaffen of te ontwerpen zonder Drupal in gedachten te houden, en deze daarna om te zetten naar een geschikt theme. Bij Joomla vond ik dat lastiger.

Ik zelf zou de keuze Drupal vs. Joomla laten afhangen van de klant en het type website. Moet er veel aangepast worden of moeten er wat complexere zaken mee gedaan worden: Drupal. Is het een simpele website met een klant die erg denkt in front-end content versus back-end administration, dan zou ik Joomla overwegen.

• Eusebius
  • Niet online
Ben je thuis in CSS / HTML?
En heb je gezien hoeveel templates er zijn voor Drupal?

1 + 1 = ook bij Drupal kun je elke site er uniek uit laten zien. Al verander je met CSS alleen maar de kleuren & verhoudingen - ook dan ben je al een eind op weg.

==
hoi

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 06:58
Bedankt voor je reply, er zit veel goede informatie in. Ik ben puur van informatie op internet uit gegaan, heb zelf nog nooit serieus gestoeid met een van beide. Een reactie van een ervaringsexpert is daarom erg fijn.

Wat betreft het tijd steken in een systeem ben ik het met je eens, je moet er tijd en moeite insteken om iets unieks te creëren. Daar zie ik ook geen problemen in.

Waar ik wel een obstakel zie, is het moeten leren van beide systemen. Hoewel ik mezelf al een aantal systemen eigen heb gemaakt ten behoeve van persoonlijke websites (begonnen met graymetter, toen nucleus, naar pivot en nu sinds een tijd wordpress), lijkt het me beter om me te richten op één van de twee. Zeker ook omdat ik dit naast mijn normale baan van 40 uur in de week wil doen.

Ik heb nog even gezocht naar "drupal themes" en moet zeggen dat ik er wel een aantal heb gevonden. Meer dan te verwachten viel naar aanleiding van de artikelen die ik heb gelezen. Ik denk dat ik van het weekend maar eens Drupal installeer en ga stoeien met wat theme's om te kijken hoe het nou helemaal in elkaar zit. Verdere meningen en tips zijn meer dan welkom.

Edit: @Lennart: HTML en CSS (en ook PHP) heb ik me eigen gemaakt en hoewel ik mezelf geen expert zou noemen, denk ik toch dat ik me aardig kan redden op dat gebied.

[ Voor 6% gewijzigd door NickH op 26-02-2009 23:20 ]

• Mei
NickH schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:51:
Even een subtiele schop. Ik weet dat ik waarschijnlijk een ietwat gekleurde mening zal krijgen hier
Het grappige is dat velen hier gekomen zijn, nadat ze bij Joomla zijn weggelopen :+
Userbase:
Joomla, zowel qua support als downloadbare templates.
Drupal heeft ook een flinke userbase, maar IMO ligt het niveau ietsje hoger. Minder amateurs die asap een leuke site over de hond in elkaar geklust willen hebben, meer hobbyisten die er echt voor gaan en zich er duidelijk in verdiepen of het gewoon professioneel gebruiken. Verder is IMO de documentatie van Drupal vele malen beter, waardoor je ook minder vaak iets zal hoeven te vragen. Moest laatst weer iets over Joomla opzoeken en dat was een regelrechte ramp in die ongestructureerde wiki van ze :?
Customizability:
Drupal, beter rechtensysteem, soorten inhoud beter in te delen, minder hacks nodig dan joomla.
Wacht maar totdat je je eigen modules ontwikkelt en hooks gaat gebruiken ;)
Useability:
Drupal, betere rechten uit te delen, standaard SEO out of the box.
Heeft allemaal weinig met usability te maken. Drupal kan op dat gebied nog best wat verbeterd worden en dat wordt momenteel ook gedaan voor Drupal 7. Mijn persoonlijke mening is dat beide systemen hun eigen makken hebben en wat dit betreft niet echt beter dan de ander zijn.
Ik maak geregeld websites voor (bedrijven van) vrienden/kennissen, daarom leek het mij een goed plan om me te verdiepen in een CMS. Na wat onderzoek en rondvraag is de keuze teruggebracht naar Joomla en Drupal.

(...)

Als ik voor drupal kies, ben ik bang dat het veel moeite kost om sites er uniek uit te laten zien, wat ik zelf toch wel belangrijk vind.
Nofi, maar je klinkt niet als iemand die professionele websites maakt. Kant en klare templates maken een site niet uniek. Als ik eerlijk ben is dit niet een punt waar je je blind op moet staren. Kijk ook eens naar Emma Jane Hogbins presentatie over multisites (staat ongeveer halverwege, video's zijn drie weken terug in Brussel opgenomen en gaan allemaal over Drupal). In haar presentatie heeft ze het ook over het gebruik van kant en klare themes. Hoewel datgene wat ze laat zien niet altijd even geweldig gecustomised is, heeft ze zeker een goed punt.

• sub0kelvin
Wat betreft leren: ik zou het ook beperken tot 1 systeem. Zeker als je voornamelijk hobbymatig bezig bent. En veel stoeien met de themes/het systeem! Er is zeker een grote hoeveelheid aan vrij verkrijgbare themes die je met de minste moeite aan kunt passen aan jouw wensen. Maar de kwaliteit van de themes verschilt verschrikkelijk en de meerderheid lijkt erg op elkaar qua structuur en opbouw.

Een boek kopen kan overigens ook helpen, zeker een boek gericht op drupal themes, aangezien dat op dit moment je grootste concern is.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste