Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Martinspire schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 20:27:
Voor de liefhebbers, een overzicht van welke modules omgezet zijn en waaraan gewerkt wordt om ze compatible te maken met drupal 6:
http://groups.drupal.org/node/5036
U vraagt, wij draaien :)

Vanavond trouwens weer even bezig gegaan met 6.x-2.x van vocabindex. Zat me net toch een potje te klooien met een regular expression net... :+ Gewoon een stomme, stomme fout... 8)7

Ik moet zeggen dat ik het echt gaaf vind om modules voor Drupal te maken. Geen gigantisch grote projecten, maar je hebt wel de middelen van een gigantisch groot project tot je beschikking. En ik ontdek ook steeds nieuwe functies die Drupal biedt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14

Martinspire

Awesomeness

Misschien dat je je dan ook kunt richten op het makkelijk weergeven van subcategorieën bij taxonomy? Ik vind dat nog steeds maar raar dat er nog steeds geen optie voor is om die te weergeven.

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ben ik toevallig vandaag mee begonnen :) Het valt wel tegen. Ik had gedacht dat het makkelijker zou zijn, maar het is een flink geschuif met arrays. Ik ben geen die-hard programmeur, dus het is voor mij even heel goed kijken en puzzelen hoe ik het voor elkaar kan krijgen. Verwacht het in ieder geval nog niet in de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Oh nouja in ieder geval namens mij en de overige community alvast bedankt ;)

Ik ben trouwens benieuwd of het lang duurt voor 6.1 uit is. Zo'n 1e versie bevat uiteindelijk toch altijd nog wat meer bugs dan gedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 10:26
Ik heb daarstraks op mijn 5.7-weblog de OpenID-module geïnstalleerd, en mijn account eraan gekoppeld. Het werkt echt heel netjes :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Moet nog steeds proberen mijn OpenID account met Drupal te gebruiken. Wel afgelopen week vast eentje aangemaakt om mijn username vast te reserveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Even een kickje. De views module is eindelijk in beta en bevat al beperkte functionaliteiten.

Ik heb drupal 6 eventjes geinstalleerd maar ik krijg op diverse pagina's (onder andere na opslaan) de volgende foutmeldingen:
code:
1
2
3
4
    * warning: array_fill() [function.array-fill]: Number of elements must be positive in /includes/database.inc on line 235.
    * warning: implode() [function.implode]: Bad arguments. in /includes/database.inc on line 235.
    * warning: array_keys() [function.array-keys]: The first argument should be an array in /modules/user/user.module on line 500.
    * user warning: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ')' at line 1 query: SELECT p.perm FROM dr_role r INNER JOIN dr_permission p ON p.rid = r.rid WHERE r.rid IN () in /modules/user/user.module on line 500.

Ik weet niet precies hoe de functies zijn ingedeeld maar ik denk dat de 1e foutmelding zorgt voor de overige 3 foutmeldingen, maar die bevind zich in database.inc . Verder heb ik wel wat modules geinstalleerd, maar niets wat gebruik maakt van de usermodule (denk ik).

Ik heb al gezocht op drupal.org maar kan "nog" niets vinden. Iemand hier al dit probleem gehad? Of enig idee wat hieraan gedaan kan worden?

[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 18-02-2008 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
User module zit in core, access control gebeurt ook (deels) in die module (samen met menu.inc), dus het kan wel kloppen dat die module wordt aangeroepen. Verder is het gewoon een bug. Als je op drupal.org geen issue kan vinden, dan zou ik er zelf eentje aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ik heb een aantal modules nog es gedisabled en nu schijn ik er geen last van te hebben. Zal nog even zoeken of ik de boosdoener kan vinden, maar zal wel weer een dev versie van 1 of andere module zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Even een kleine kick, ik zit nu te kijken of ik mijn bestaande weblog (wordpress) over kan zetten naar drupal, maar ik wil dan wel gewoon foto's kunnen blijven posten. Ik heb al ff zitten zoeken in de modules, maar kan nog niet echt een mooi fotoalbum vinden. Welke gebruiken jullie (voorbeeldjes) en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Bedoel je mooi of functioneel? Een module mooi maken kan relatief gemakkelijk (ervanuitgaand dat je kan themen voor Drupal).

Heb helaas geen ervaring verder. Naast de tip "zoek eens op het woord 'gallery' in de modulelijst" kan ik je dus niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gallery ... als in gallery of Gallery van Menalto? Ik zou je laatstgenoemde aanraden. Die is qua ontwikkeling voor Dr6 al een tijdje op weg en qua integratie goed geintegreerd in Drupal. Je kunt evt je gallery ook apart aanroepen (dus zonder je drupal omgeving). Handig als je bv alleen naar je album wilt.

Gallery heeft ook het eea aan extra ondersteuning. Hoewel het een op zichzelf staande tool is, kun je er veel kanten mee op.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Ik ben sinds een paar dagen bezig een nieuwe site voor onze vereniging aan het inrichten met Drupal 6.1. In het verleden heb ik al eerder wat implementaties van Typo3 en Mambo weggezet. Eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat dat al een jaar of twee terug was, maar wat een verschil zeg! Ik ben erg te spreken over de manier waarop Drupal met templates omgaat en hoe het rollensysteem met toegangsrechten uitgewerkt is.

De keuze was voor Drupal gevallen omdat er een integratiemodule voor Gallery2 is en ik een collectie van duizenden foto's moet onderbrengen. Gallery2 is daar uitermate geschikt voor, je pleurt een paar honderd foto's in een map op de server en Gallery2 maakt er iets netsjes van, maar het blijft een fotoalbum. Met Drupal erbij zou je het beste van twee werelden kunnen verenigen. Deze howto beschrijft vrij compleet de integratie van Drupal en Gallery2. Het werkt nog niet perfect, zo is de combinatie van standaard Gallery2 theme met de standaard Drupal template niet geweldig: alles breekt uit het middelste block naar rechts. Nog even mee pielen dus.

Nu ben ik nog aan het vechten met enkele show stoppers. Een IMCE image browser knop die niet wil verschijnen in de FCKeditor toolbar. Toch TinyMCE maar eens proberen. En de FlashVideo module doet ook niet wat hij beweert te doen, video uploads worden na uploaden niet in de juiste map geplaatst, niet geconverteerd en er wordt geen mediaplayer in de content geplaatst. Vrijwel alles zal aan mijn onervarenheid liggen (en misschien een beetje aan de overgang van 5.x naar 6.x), we puzzelen gestaag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Eusebius schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 12:56:
Gallery ... als in gallery of Gallery van Menalto? Ik zou je laatstgenoemde aanraden. Die is qua ontwikkeling voor Dr6 al een tijdje op weg en qua integratie goed geintegreerd in Drupal. Je kunt evt je gallery ook apart aanroepen (dus zonder je drupal omgeving). Handig als je bv alleen naar je album wilt.

Gallery heeft ook het eea aan extra ondersteuning. Hoewel het een op zichzelf staande tool is, kun je er veel kanten mee op.
You talkin' to me? 8)

Ik bedoelde geen module in het bijzonder. Elke module die voor een fotoalbum zorgt heeft wel ergens het woord 'gallery' in de naam of beschrijving staan. Gewoon daar dus even op zoeken en je hebt ze zo gevonden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mja gallery heb ik inderdaad al een aantal maal geprobeerd. Het probleem is echter dat hij bij de installatie niet helemaal goed alles instelt en ik telkens "page not found" errors krijg waarna mn hele server eventjes niet meer reageerd. Oftewel zo'n vaag galleryscript ga ik dus never nooit niet gebruiken.

Bovendien is dit weer een externe gallery en ik zou graag iets willen hebben wat gewoon een module van drupal is. Oftewel, zijn er echte modules van drupal die een handige/mooie/uitgebreide fotopagina met verschillende albums kan weergeven?
sterker nog, ik kan mn server nu helemaal niet meer bereiken, krijg allemaal 404 en database errors!

[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 01-03-2008 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Martinspire schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 14:33:
Mja gallery heb ik inderdaad al een aantal maal geprobeerd. Het probleem is echter dat hij bij de installatie niet helemaal goed alles instelt en ik telkens "page not found" errors krijg waarna mn hele server eventjes niet meer reageerd. Oftewel zo'n vaag galleryscript ga ik dus never nooit niet gebruiken.

Bovendien is dit weer een externe gallery en ik zou graag iets willen hebben wat gewoon een module van drupal is. Oftewel, zijn er echte modules van drupal die een handige/mooie/uitgebreide fotopagina met verschillende albums kan weergeven?
sterker nog, ik kan mn server nu helemaal niet meer bereiken, krijg allemaal 404 en database errors!
Naja, niet om het een of ander maar Gallery2 is imho niet het zoveelste externe database-scriptje. In mijn ogen is het behoorlijk volwassen en de integratie met Drupal goed.
mss is je server niet goed afgesteld ;)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik heb de topicstart weer wat aangepast. Er staat nu een link naar 6.1 (6.0 stond er nog in) en heb wat uitleg over de systeemeisen en het lokaal draaien van Drupal bijgevoegd. Wat vinden jullie ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Je mag mijn naam weghalen bij de vertaling. Ik kom er niet aan toe om te vertalen.

Faq > memory limit: kun je ook regelen in je htaccess. Tenminste, bij mijn hoster wel. Zie post in in dit topic

Mss ook leuk om deze 2 links toe te voegen? Je ziet dan gelijk de meest recente module's / theme's
http://drupal.org/project/Themes/date
http://drupal.org/project/Modules/date

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Eusebius schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:12:
[...]

Naja, niet om het een of ander maar Gallery2 is imho niet het zoveelste externe database-scriptje. In mijn ogen is het behoorlijk volwassen en de integratie met Drupal goed.
mss is je server niet goed afgesteld ;)
Sorry hoor, maar alleen met gallery heb ik problemen. Nu heb ik er coppermine op gezet. Oké, misschien iets minder modern ofzo, maar het werkte wel gewoon in 1 x. En over de integraties is eigenlijk niets beschikbaar, maar dan doen we maar lekker linken (als in, 1 foto in een post zetten en dan een linkje naar het album)

[ Voor 13% gewijzigd door Martinspire op 02-03-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Martinspire schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:35:
[...]

Sorry hoor, maar alleen met gallery heb ik problemen. Nu heb ik er coppermine op gezet. Oké, misschien iets minder modern ofzo, maar het werkte wel gewoon in 1 x. En over de integraties is eigenlijk niets beschikbaar, maar dan doen we maar lekker linken (als in, 1 foto in een post zetten en dan een linkje naar het album)
Probeer dan jAlbum eens. Heerlijke javaclient om alles te beheren en werkt bij mij altijd zonder problemen (maar wie ben ik ;)) Jalbum is voor zover ik weet niet geintegreerd via een module met Drupal. Dat hoeft imho niet zo moeilijk te zijn, want je kunt gewoon pagina's opnemen.

Iets anders: Ik sta voor de keuze om een nieuwe site op te zetten. Dr6 biedt an sich al bijna genoeg functionaliteit, maar mist nog een paar module's die ik wel graag geintegreerd zou zien. Ik kan de site wel in Dr5 gaan bouwen en over een half jaar over stappen, maar zou dat slim zijn? (niet= hoe moet het, ik kan lezen :) De conversie van modules naar Dr6 gaat gestaag door en het risico dat er modules blijven haken bij Dr5 is er. Wat zouden jullie vandaag de dag doen? Nog Dr5 of alvast Dr6?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Laatst online: 23-06 23:43

Sosabowski

nerd

Martinspire schreef op zondag 02 maart 2008 @ 22:35:
[...]

Ben dan benieuwd wat voor problemen je allemaal hebt. Ik heb ook gallery (1000+ foto's) geintegreerd in drupal zonder problemen. Ook foto's invoegen in nodes werkt perfect.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

@IorGie:

Mag ik zo vrij zijn om te vragen welke image browser je daarvoor gebruikte? Ik heb Gallery2 nu aardig samen met Drupal 6.1 draaien, maar krijg nog geen plaatjes van G2 ingevoegd in nodes.

En had je je G2 album data folder binnen of buiten de Drupal sites folder?

Edit:

Gevonden, verstopt in een readme. Tja, dat krijg je als je een howto gebruikt, dan ga je soms te snel door een installatie heen. Gebruik nu G2Image als image browser, deze zou ook moeten kunnen integreren in TinyMCE. FCKeditor kick ik er dan uit.

[ Voor 37% gewijzigd door HappyChainsaw op 05-03-2008 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Kan iemand mij een tip geven over Drupal 6 en de optie om pages in meerdere talen beschikbaar te maken? Ik ben er nu aardig mee aan de slag gegaan, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Doel is bv een pagina, bv contact us te hebben, en dan de NL en EN variant. Default is de site in NL, en ik kan prima een contact us in NL maken. Maar dan als ik op de NL contact us zit, wil ik eigenlijk gewoon een EN icoon en als ik daarop klik dat ik de EN versie krijg. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Gallery2 Filter:

You can link to items in your embedded Gallery2 using a special code. This code will be replaced by a thumbnail image that is linked to the actual item in your Gallery.

Syntax:

[G2:item_id n=number type=type size=number class=name frame=name album_frame=name item_frame=name]
:)

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Yep, zag het vanochtend. :)

Ineens ging bij mij het lampje aan dat nieuwe filters zichzelf nooit automatisch activeren voor de node types. Moet nog een beetje inkomen in Drupal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Freezerator schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 16:17:
Kan iemand mij een tip geven over Drupal 6 en de optie om pages in meerdere talen beschikbaar te maken? Ik ben er nu aardig mee aan de slag gegaan, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Doel is bv een pagina, bv contact us te hebben, en dan de NL en EN variant. Default is de site in NL, en ik kan prima een contact us in NL maken. Maar dan als ik op de NL contact us zit, wil ik eigenlijk gewoon een EN icoon en als ik daarop klik dat ik de EN versie krijg. Is dit mogelijk?
Je moet de modules Locale en Content Translation (beide Core) inschakelen. Daarna even de talen instellen en vervolgens kan je als je een node aanmaakt aangeven in welke taal dat is. Een node vertalen doe je niet door een nieuwe node in een andere taal te maken, maar door naar een node toe te gaan en dan kiezen dat je hem wil vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Mei schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 17:16:
[...]

Je moet de modules Locale en Content Translation (beide Core) inschakelen. Daarna even de talen instellen en vervolgens kan je als je een node aanmaakt aangeven in welke taal dat is. Een node vertalen doe je niet door een nieuwe node in een andere taal te maken, maar door naar een node toe te gaan en dan kiezen dat je hem wil vertalen.
Dit had ik al toegepast, maar de mogelijkheid als ik een node ga editten om te kiezen om te vertalen komt er dan niet bij te staan? Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, maar kan er niet achterkomen wat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Oja, ook nog bij elk node-type aangeven dat die vertaald mogen worden volgens mij.

Sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
Thanks! Dat was inderdaad de truuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:10

TheDane

1.618

Ik heb een vraag waarvan ik verwacht dat 't uber simpel is, en een typische "use the search" issue ...

Maar ik kan niks vinden :P

Ik publiceer met audioscrobbler mijn played tracks naar last.fm.
Die playlist importeer ik in Drupal, waarbij de artist + titel van de track uit de feed de titel van mijn Drupal node (van type winamptrack) word, en een link naar de betreffende last.fm pagina als node body.

Ik gebruik hiervoor een node template die aanvankelijk als "save php code" de volgende code bevat:
PHP:
1
field_body[0]['value'] .= $node->body;

(inspired by Deze Youtube howto)

Maar dan wordt de url een gewone tekst, niet clickable.
En jawel, ik wil die url graag clickable.
En denk je nou dat dat lukt!? :o :X

Ik vond dat dit moest werken:
PHP:
1
field_body[0]['value'] .= "<a href='".$node->body."'>".urldecode($node->body)."</a>";

Maar om 1 of andere reden doet dat dus helemaal niks

Ik heb van ellende dat idee inmiddels laten varen (tenzij iemand een geniale input heeft?) .. en had bedacht dat ik wel een url to link converter hook kon vinden/toepassen, maar die krijg ik dus niet gevonden.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik ken audioscrobbler niet, maar kun je geen RSS output laten genereren van je playlist? Of heeft audioscrobbler 1 of andere gadget?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

Eusebius schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 10:16:
Ik ken audioscrobbler niet, maar kun je geen RSS output laten genereren van je playlist? Of heeft audioscrobbler 1 of andere gadget?
Wat ik eigenlijk doe is met feedburner een RSS output genereren. Maar volgens mij kan ik daar niks aan de content doen. En ook bij last.fm niet. Bij Drupal wel :)

Maar ik weet niet goed hoe :(

For the record, een item (eigenlijk 2 :P) uit de RSS feed ziet(n) er zo uit:
XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
      <item>
         <title>Euphoria feat. MC Wotsee &amp; Tess &#8211; Final Goodbye</title>
         <link>http://www.last.fm/music/Euphoria%2Bfeat.%2BMC%2BWotsee%2B%2526%2BTess/_/Final+Goodbye</link>
         <pubDate>Wed, 12 Mar 2008 10:20:16 +0000</pubDate>
         <guid>http://www.last.fm/user/thedane/#1205317216</guid>
         <description>http://www.last.fm/music/Euphoria%2Bfeat.%2BMC%2BWotsee%2B%2526%2BTess</description>
      </item>
      <item>
         <title>Sharkey &#8211; My Everything [Ham Remix]</title>
         <link>http://www.last.fm/music/Sharkey/_/My+Everything+%5BHam+Remix%5D</link>
         <pubDate>Wed, 12 Mar 2008 10:17:30 +0000</pubDate>
         <guid>http://www.last.fm/user/thedane/#1205317050</guid>
         <description>http://www.last.fm/music/Sharkey</description>
      </item>

Het description veld komt dus als body in mijn node terecht .. maar daar wil ik dus een
HTML:
1
<a href='url'>description</a>

van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119777

Ik ben sinds deze week ook flink met Drupal in de weer! Vind het een erg mooie en handige CMS, maar ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik ben met deze site bezig: http://www.undergroundhealth.net/drupal/

Heb al aardig wat uitgevogeld, maar ik wil nu graag de categorien voor de blog instellen...

Ik heb een vocabulary aangemaakt met 3 terms. Het is gelukt om een term in het rechterblok te zetten, maar ik wil graag dat er na de naam van de categorie het aantal posts staat.

Is het mogelijk om in 1x alle terms in de menu lijst te krijgen met daarna de hoeveelheid posts?

Dus zo:

General (2)
Sports (5)
Health (6)
etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Voor zover ik weet niet zonder scripting.

* Mei maakt notitie om zoiets te maken voor Vocabindex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119777

Nee, oke, maar ik heb nu een lijst van categorieen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het aantal posts te zien is na de naam van de categorie?

Zoals General (6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Dat wordt heel goed de lijst met modules doorzoeken of met PHP in de weer gaan ;)

Weet iemand misschien of er een module is met custom formuliervelden? Dat je jouw module gebruik kan laten maken van de custom formuliervelden die de andere module aanbiedt. Denk bij custom formuliervelden aan een veld voor ISBN-nummers, telefoonnummers, data, e-mailadressen, enz. en allemaal met ingebouwde validatiefuncties. Zegmaar net zoals de custom velden van CCK, maar dan zonder CCK eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Telefoon en emailadressen zit er volgens mij wel in bij CCK. Data moet je even uitleggen en ISBN is gewoon een tekstveld voor alleen cijfers en maxlength.
Maar wil je dan geen CCK gebruiken? Want dan zul je ze gewoon zelf moeten maken met PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
CCK is om webbased contenttypes te maken. Ik zoek een module die puur de FAPI (Forms API) uitbreidt met wat custom formuliervelden met eigen validatie. Een ISBN veld wordt dus niet zomaar een veld met maxlength, maar er wordt ook gecontroleerd of het klopt. Datavelden kunnen bijvoorbeeld bestaan uit 3 text-inputs of 3 selectielijsten/whatever met een eigen validatie. Ik zat ook nog te denken aan een path/alias veld (die wil ik sowieso voor mijn module gaan gebruiken). Dit veld moet als validatiefunctie kijken of het path of de alias al bestaat of niet. Zeker bij de ingewikkeldere validatiefuncties of bij bijvoorbeeld datumvelden (die uit meerdere inputs bestaan) is het handig dit in een losse module onder te brengen.

Het verschil met CCK is dus dat CCK voor content is en deze module gewoon gebruikt kan worden om de formulieren van andere modules op te bouwen. Net als Token gebruiken alleen andere modules deze module, gebruikers zien er direct gezien niks van.

Op drupal.be verwees Heine mij naar de Elements module. Na de examens die maar eens uitproberen en uitbreiden met de extra functies die ik in gedachten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45476

Ik ben zelf op zoek naar een CMS voor diverse websites.
De meest voorkomende CMS systemen zijn eigenlijk Joomla en Drupal naar mijn idee.

Vrijwel alle gewenste functionaliteit is in beide systemen wel aanwezig.

Ik kan echter bij het testen van Drupal één functionaliteit niet geheel vinden.
Wat ik wil is dat een pagina in een bepaalde template weergegeven wordt.

In Joomla kun je verschillende templates maken en aan een template je content koppelen.
Bij Drupal kwam ik wel Taxonomy Theme tegen maar dit lijkt mij niet geheel geschikt.

Heeft iemand een idee hoe het in Drupal in elkaar zit wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Je wil gewoon je sites andere looks geven? Da's gewoon kwestie van een eigen template maken :) Dat kan zonder extra modules. Heb je de boel al geïnstalleerd? Zo nee, ffies doen. Dan zie je in de Drupalmap een mapje genaamd 'themes' staan, waarin alle templates/themes staan. Je kan bestaande themes aanpassen of gewoon zelf iets vanaf scratch maken. Voor de officiële en meest uitgebreide informatie over theming: Drupal 6 Theme Guide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat Bigniels volgens mij wil doen, is aan een specifieke pagina een andere template kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de boel inderdaad geinstalleerd en bij themes gekeken.
Mijn idee is echter dat ik 1 site heb en bijvoorbeeld diverse verjaardag pagina's en bijvoorbeeld huwelijk pagina's.
Ik heb dan bijvoorbeeld 10 verjaardag pagina's die het verjaardag theme moeten hebben en 12 huwelijk pagina's die het huwelijk theme moeten hebben.

Bedankt voor de link in ieder geval, ik zal dit zo spoedig mogelijk eens door gaan nemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Dat kan ook, gewoon een TEMPLATENAAM-NODETYPE.tpl.php bestand aanmaken in je templatemap, dus bijvoorbeeld page-forum.tpl.php voor een custom page.tpl.php voor forum nodes. Andere voorbeeld: comment-book.tpl.php (Voor commets van het Book nodetype).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke, dat verklaard een hoop.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-06 23:37
Ik probeer het volgende te bereiken:
"Gebruikers mogen alleen een node bewerken als er een bepaalde term aan toegekend is."

Ik heb al meerdere modules geprobeerd, maar het lijkt me niet te lukken.

Dit moet toch mogeijk zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
Dat is één van de modules die ik uitgetest heb.

Hierbij blijft het mogelijk om nodes met "verboden" termen aan te passen. Je kan dan wel enkel de toegelaten term meegeven (ipv de oorspronkelijke term), maar aanpassen blijft dus mogelijk.

Begrijp je wat ik bedoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan kan ik je zo niet helpen. Zoek (met de search dus) of vraag eens op drupal.org of zoiets mogelijk is. Anders kan je een feature request doen bij Taxonomy Access. Misschien dat ze de feature die jij zoekt wel willen inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
stoicz schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:26:
[...]

Dat is één van de modules die ik uitgetest heb.

Hierbij blijft het mogelijk om nodes met "verboden" termen aan te passen. Je kan dan wel enkel de toegelaten term meegeven (ipv de oorspronkelijke term), maar aanpassen blijft dus mogelijk.

Begrijp je wat ik bedoel?
Deze vraag is reuze interessant :)
Even hardop denken. Is het mogelijk door roles te doen? Nivo 3 is bv alleen lezen en met nivo 2 kan iedereen (geregistreerd) het aanpassen? Dan moet de editor + redacteurs wel toegang hebben tot het wijzigen van de roles.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
Mei schreef op woensdag 02 april 2008 @ 21:33:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar dan kan ik je zo niet helpen. Zoek (met de search dus) of vraag eens op drupal.org of zoiets mogelijk is. Anders kan je een feature request doen bij Taxonomy Access. Misschien dat ze de feature die jij zoekt wel willen inbouwen.
Zoeken is het eerste wat ik geprobeerd heb (anders mag ik niet op GoT posten hé :P), maar dat levert dus niets op. Toch kan ik me moeilijk voorstellen dat ik de eerste ben die dit wil bereiken.

Wss valt dit op een andere manier (zonder tax) wel op te lossen en zoek ik met de verkeerde termen :X

Dan maar eens vragen op drupal.org.

[ Voor 10% gewijzigd door stoicz op 03-04-2008 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDane

TheDane

1.618

Ik heb toevallig net een module geinstalleerd die 't mogelijk maakt individuele node access in te stellen op basis van gebruikersrollen. Die kun je tijdens 't editen van een node "grant'en". Misschien kun je daar wat mee?

De nodeaccess kan ingesteld worden op view/edit/delete voor iedere beschikbare rol.

Linkje:
nodeaccess

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stoicz
TheDane schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 23:23:
Ik heb toevallig net een module geinstalleerd die 't mogelijk maakt individuele node access in te stellen op basis van gebruikersrollen. Die kun je tijdens 't editen van een node "grant'en". Misschien kun je daar wat mee?

De nodeaccess kan ingesteld worden op view/edit/delete voor iedere beschikbare rol.

Linkje:
nodeaccess
Gek dat ik dit zelf niet gevonden heb.

Straks even uitproberen.

edit: Ik vrees dat dit toch niet is wat ik zoek.
Waarschijnlijk zal ik modules moeten combineren om het gewenste resultaat te verkrijgen.

Het is dus de bedoeling dat gebruikers toegang krijgen tot het aanmaken en aanpassen van een specifiek type node (niet alle nodetypes), op basis van de term die meegegeven wordt.

Dus:
.. gebruikers uit role1 kunnen nodetypeA aanmaken/aanpassen als deze node term1 heeft
.. gebruikers uit role2 kunnen nodetypeA aanmaken/aanpassen als deze node term2 heeft
.. gebruikers uit role3 kunnen nodetypeA aanmaken/aanpassen als deze node term3 heeft
.. enz

NodeAccess kan dit enkel op basis van het type node, maar dit blijft dus hetzelfde (de terms zijn verschillend).
Tenzij ik per term een nodetype aanmaak 8)7

Als ze de node aanpassen, mag het natuurlijk ook niet nodig zijn een andere term toe te kennen (=taxonomy access control).

Pf ingewikkelde zaak :O

[ Voor 46% gewijzigd door stoicz op 08-04-2008 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Zojuist het "Pro Drupal Development" boek besteld om mijn kennis mbt Drupal wat te verdiepen. Her en der vind ik uitstekende recensies van dit boek. Meer mensen die hem hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103174

Hoi, ik werk bij een reclamebureau, we hebben altijd ons eigen cms ontwikkeld vanwege flexibiliteit We hebben nu een heel goed eigen cms, maar we missen heel veel modules die Drupal wel biedt. Zoals een poll of fotoalbum, etc, en het kost ons te veel tijd om deze allemaal zelf te ontwikkelen.
Ook is de bedenker van dit cms niet meer werkzaam bij ons, dus er ontbreekt nu ook wat kennis op dat vlak.

We twijfelen nu om te switchen naar Drupal. Heb wat cms'sen bekeken en Drupal lijkt mij qua leercurve ,core en community de beste keus om op verder te gaan. Typo3 Was de andere concurrent maar dit is voor onze klanten veel te moeilijk om mee te werken.

Nu ben ik Drupal aan het vergelijken met ons eigen cms en kom ik een paar zaken tegen waar ik geen antwoord op kan vinden.

Kan ik per Node een aparte template selecteren?

Onze klanten willen geen portal site die lijkt om een van de 1.536.232.1234 portals.
Heeft Drupal complete vrijheid als het om templates gaat? In ons eigen cms kan ik een Node aanmaken en daarbij direct een template selecteren. De klanten kunnen vanuit het cms zelf hun layout kiezen.

Kan dit ook bij Drupal?

Wat is de gemiddelde implementatie tijd?

Hoe snel doen jullie er gemiddeld over om bijvoorbeeld van een ontwerp met enkele pagina layouts een site op te leveren?

Hopelijk weet iemand het antwoord op de bovenstaande, als dit goed te doen is met Drupal dan kan ik mijn baas overtuigen, want vind het een veelbelovend product en community! :)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Wat jij wil is allemaal mogelijk. Uitgebreide informatie staat in de Handbooks op drupal.org.

De implementatietijd... tsja, dat hangt weer helemaal af van hoe veel je wil customizen. Een template maken van een eigen design is redelijk simpel en kost hoogstends enkele uurtjes werk bij een ingewikkelde template. Als je ook custom features wil, dan kan het langer duren voordat de site af is. Je moet immers zelf die features nog maken in PHP. Het specifiek voor Drupal maken kost je een verwaarloosbare hoeveelheid tijd, mits je Drupal natuurlijk onder de knie hebt, maar dat is met elk CMS zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor je reactie. Ben aan de slag gegaan met Drupal en bevalt goed. Heb er wel erg veel modules voor moeten installeren. Moet alleen nog wat verder duiken in Theming en het hele CCK verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vaag probleempje:

Ben nu Drupal aan het vergelijken met Joomla. Ik krijg echter helemaal geen templates geïnstalleerd...
Als ik in Drupal 6.2 volgens de handleiding een theme uitpak in /sites/all/themes dan verschijnt hij niet in de admin pagina. :| Ook als ik hem in /themes/ zet gebeurt er ook niks...Cron doet het nog niet maar na Cron manueel te hebben gedraaid is er niks veranderd...
Kan er helaas niks over vinden met Google, wel een stukje van iemand die bezig is met multiple sites maar die heeft ook nog geen antwoord gekregen.

EDIT: ben er inmiddels achter 5.0 themes zijn compatible met 6.2 |:( In iedergeval al een verschil gevonden met Joomla, daar kan het wel. En joomla geeft waarschuwingen als het niet werkt, drupal zwijgt :P

[ Voor 16% gewijzigd door Mr_gadget op 27-04-2008 15:41 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
De bestanden van de template moet in /themes/templatenaam/ staan. Klopt dat? In die map moet ook een *.info bestand aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, in versie 6.x gebruik je nu de map /site/all/themes/

Vind het wel jammer dat er maar heel weinig events modules werken onder versie 6. Is het nog slim 5.7 te installeren hiervoor of is het beter om te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Hmm, waarom heb ik bij een default 6.2 dan wel een /themes, maar geen /sites/all/themes?

Gewoon 5.7 gebruiken als je die modules echt nodig hebt. Je kan ook wachten, maar dan heb je gewoon voorlopig nog een website draaien, lijkt me ook niet echt handig :P Als je nu 5.7 gebruikt, dan is het overzetten naar 6.x niet zo'n probleem als de modules eenmaal beschikbaar zijn. Het enige waar je even op moet letten is dat als je een custom template (of custom modules natuurlijk ook) hebt, dat je die dus zelf moet ombouwen. Als je alleen maar kant en klaar spul gebruikt dan moet je alles met enkele minuten overgezet kunnen hebben, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoi Drupal specialisten :)

Ben er nu even mee bezig maar loop tegen iets (waarschijnlijk) heel simpels aan wat ik niet voor elkaar krijg.

Heb een menu item contact die hangt aan een node contact

<primary links>
- contact (page)
-- contact text (page)
-- formulier (webform)
</primary links>

Als ik vanuit mijn menu naar contact ga krijg ik de content van het contact menu item.
En klappen de subitems contact text en formulier daaronder open.

Wat ik eigenlijk wil is dat als ik op contact klik ik op de zelfde pagina een los stukje tekst krijg en daaronder een formulier. Dus meerdere artikelen op een pagina. Heb al wat met views lopen proberen maar dat lukte niet omdat ik dan alle pages krijg en niet degene onder de contact pagina.

Kun je nodes onder andere nodes hangen los van de menu structuur?

Wat mij normaal logisch lijkt is je maakt een menu item aan en daaronder hang je pagina's en als je op het menu item klikt krijg je al die pagina's te zien. verkort of compleet.

Kan iemand mij op weg helpen hoe ik dit moet instellen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Voor een contact-pagina vind ik het wat vreemd (is de contact-module niet handiger?), maar je kunt wat spelen met taxonomie lijkt me.
Ken dezelfde taxonomie en term toe aan de 'contact text' en aan het 'contact formulier' en laat het menu 'contact' verwijzen naar de overzichtspagina van die term. De andere 2 menu items laat je gewoon zoals ze zijn.

Je krijgt dan
<primary links>
- contact (taxonomy term overview)
-- contact text (page)
-- formulier (webform)
</primary links>

Met views kan het ook, maar dan moet je dus specifiek op node-id en/of node-title filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mmm, dat vindt ik nogal omslachtig.

We werkten met een systeem waarbij je een menu item toevoegt en daaronder kon je dan bij wijze van 4 content types toevoegen en deze werden allemaal getoond. Vind dit voor ons al omslachtig om mee te werken, laat staan voor klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Tja, drupal heeft nu eenmaal een gescheiden menu- en inhoudsysteem: inhoud heeft niet per definitie een menu-item en een menu-item hoeft niet perse te verwijzen naar een node. Dat heeft zo z'n voordelen, maar natuurlijk ook nadelen als je het niet gewend bent. Bij Drupal moet je dus niet denken "ik voeg een menu-item toe" maar "ik voeg inhoud toe, waar ik eventueel naar kan verwijzen met een menu".

Wellicht dat er een contributed module voor is, maar ik weet er geen zo uit m'n hoofd. Een vroegere versie van pathauto maakte automatisch index-pagina's aan die ongeveer zo werkten als jij wil, maar dat heeft men er inmiddels uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thanks voor je snelle respons.

Op zich snap ik de logica wel, een gescheiden systeem is een stuk veelzijdiger, ik zit nu met zeg maar het volgende probleem.

Dus stel ik wil een nieuwe contact pagina aanmaken met de adresgegevens, een route beschrijving en een contact formulier, zonder dat dit allemaal losse sub menu items zijn.

Dus niet;

contact
- adresgegevens
- route beschrijving
- contact formulier

maar:
contact
en op deze pagina worden de bovenstaande 3 nodes onder elkaar weergegeven.

Hoe zou ik dit kunnen doen een gebruiksvriendelijke en makkelijk manier, zodat ik, maar ook klanten die weinig ervaring hebben met cms'sen dit kunnen beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Ik zelf gebruik daar altijd de contact-module voor:
Dan kun je op admin/build/contact/settings je klanten hun contact informatie laten neerzetten.

En anders moet je maar eens snuffelen in de contributed modules onder de categorie 'content display'. Ik zit dan te denken aan dingen zoals 'content hierarchy' enzo.

[ Voor 11% gewijzigd door sub0kelvin op 29-04-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Nodes kunnen onder andere nodes (sowieso met de Book module) en onder menu items. Gewoon even proberen in het admin panel en bij het aanmaken van de nodes ;)

PS: Ben jij dezelfde als op drupal.be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Haha jip, betrapt :) Probeer even zoveel mogelijk bronnen te raadplegen, moet voor volgende week beslissen met welk systeem we verder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Kun je niet beter gebruik maken van de Panels module? Daarmee kun je meerdere nodes op 1 pagina krijgen en deze aan een menuitem hangen. Tenminste dat dacht ik. Zelf nooit nodig gehad overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas is panels nog niet beschikbaar voor drupal 6, die ik dan weer nodig heb ivm betere support voor vertalingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Taxonomy

Ik heb nu door wat het hele nut van Taxonomy is, kunnen werken zonder een vaste structuur.
Maar omdat de meeste websites wel een vaste structuur behoeven zit ik een beetje met de volgende vraag :? .

Wat is jullie workflow betreft het aanbrengen van structuur in een website?

Zoals ik het nu zie heb ik de volgende optie om structuur aan te brengen.

Ik maak een Taxonomy vocabulaire aan: menu

Daarin plaats ik enkele terms, bijvoorbeeld:
  • home
  • over ons
  • producten
  • contact
Dan moet ik met url aliassen een 4 tal aliassen aanmaken voor deze terms
Vervolgens kan ik dan menu items aanmaken die linken naar deze paden.

Is dit de enige manier om vrij met verzamelingen content om te gaan?
Hoe pakken jullie dit aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Taxonomy is puur het categoriesysteem. Dingen als 'About' en 'Contact' behoeven geen categorie. Je kan daarvoor dus gewoon een node aanmaken (of voor een contactformulier de Contact module gebruiken) en die node in het menu weergeven.

Waar je Taxonomy wél voor kan gebruiken is het indelen van je artikelen of blogposts in categoriën. Vervolgens kan je bij he aanmaken van een node instellen in welke categoriën deze moet vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Taxonomie is niet alleen voor taggen van blogs enzo, met wat fantasie is het ook erg geschikt om structuur te maken in een website die uitgebreide hiërarchische content heeft waarbij node-types niet voldoende zijn.

Maar zoals dreamlabs het voorstelt, zou ik het niet doen. Maar het is me niet duidelijk genoeg wat hij precies wil doen. Voor automatische uitgebreide aliases maak ik gebruik van pathauto. Menu's stel ik handmatig in of met views (afhankelijk van het item). Vrije verzamelingen content (zoals producten en dergelijke) doe ik met views. Niet vrije content (dossiers) doe ik met books.

[ Voor 4% gewijzigd door sub0kelvin op 07-05-2008 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

sub0kelvin schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:07:
Taxonomie is niet alleen voor taggen van blogs enzo, met wat fantasie is het ook erg geschikt om structuur te maken in een website die uitgebreide hiërarchische content heeft waarbij node-types niet voldoende zijn.
Voorbeeld hiervan is de forum module.Eeen topic (node) hoort bij een (sub)forum welke weer onderdeel kan zijn van een forumcategory.

With ^^, taxonomie is voor het ordenen van nodes. Niet om menu's te maken. Een menuitem kan natuurlijk wel weer verwijzen naar een bepaalde term in een woordenschat. Bijvoorbeeld site.nl/taxonomie/term/4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
IorGie schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 16:24:
[...]

Voorbeeld hiervan is de forum module.Eeen topic (node) hoort bij een (sub)forum welke weer onderdeel kan zijn van een forumcategory.
Ik volg dit even niet. Taxonomy is gewoon bedoeld om content in (al dan niet hiërarchische) categoriën in te delen. Forum maakt gewoon gebruik van Taxonomy, er wordt verder niks raars gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Mei schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 17:02:
[...]
Ik volg dit even niet. Taxonomy is gewoon bedoeld om content in (al dan niet hiërarchische) categoriën in te delen. Forum maakt gewoon gebruik van Taxonomy, er wordt verder niks raars gedaan.
Niet content maar nodes. Nodes kan je catergoriseren met taxonomy.
Ook modules kunnen gebruik maken van taxonomie om hun data te categoriseren. Voorbeeld hiervan is de forum module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Klopt. Het leuke is (en dat is waar wij even langs elkaar heen gingen, denk ik) dat forum gewoon gebruik maakt van een standaard Taxonomy opzet, alleen de presentatie ervan is ietsje aangepast. Als je goed gaat kijken zie je dat containers en subfora gewoon terms zijn, zo staat het ook in het admin panel. Wat dat betreft vind ik Forum echt een leuk voorbeeld van hoe je gewoon de standaard Drupal features kan gebruiken voor je eigen doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de tips! Weer wat wijzer geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski

Sosabowski

nerd

Mei schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 09:19:
Klopt. Het leuke is (en dat is waar wij even langs elkaar heen gingen, denk ik) dat forum gewoon gebruik maakt van een standaard Taxonomy opzet, alleen de presentatie ervan is ietsje aangepast. Als je goed gaat kijken zie je dat containers en subfora gewoon terms zijn, zo staat het ook in het admin panel. Wat dat betreft vind ik Forum echt een leuk voorbeeld van hoe je gewoon de standaard Drupal features kan gebruiken voor je eigen doeleinden.
Idd, dingen als dit zijn mooie voorbeelden van hoe Drupal werkt. Hier zie je dus ook duidelijk dat Drupal meer een framwork is dan een standaard cms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-06 17:17
Weet iemand een manier om ervoor te zorgen dat je alleen de child items van de primary list kan uitlezen?
Ik wil namelijk een hoofdmenu (alleen de parents van primary links) bovenaan in de header en dan een lijst van subpagina's per hoofdpagina in een lijstje ergens anders.
(Ik dacht eerst dat secondary links daarvoor waren maar dat blijkt niet zo te zijn).
Afbeeldingslocatie: http://www.jelmerverhoog.nl/forum/drupallayout.png

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helmet
  • Laatst online: 18-06 08:20
je zou een menu-block kunnen maken en deze al dan niet zichtbaar maken op een bepaalde pagina (of enkel op de urls zoals bijvoorbeeld: nieuws/*, shop/*)

Icons are overrated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Daar zijn de secondary links wel degelijk voor, maar dan moet je die wel instellen op hetzelfde menu als de primary menu's.

Stel je hebt een menu genaamd 'hoofdmenu', en deze op 'admin/build/menu/settings' ingesteld als primair menu, dan moet je het secundaire menu ook instellen op 'hoofdmenu'.

Als je dan in je thema de $secondary_menu (volgens mij is dat 'm) gebruikt, dan krijg je precies wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245900

hallo,

ik heb een probleem waar ik toch al effe me zit,
ik ben aan een site bezig voor mijn basket ploeg.
We hadden al een site, maar ik wou hem toch iets leuker maken, zodat je kon inloggen, dat je een kalender hebt, ...
Drupal is hier ideaal voor
Hierin zou ik een tabel willen waar je de tussestanden ziet, en de gespeelde matchen.
Hier heb ik nog geen module voor gevonden...
nu heb ik het opgelost met de html code te kopiëren, maar dit is toch maar een verveld werkje.
Ik heb al geprobeerd om het op te lossen met views, maar om dit allemaal automatisch te laten bereken (winnen = 3 punten, verliezen = 1 punt, doelsaldo automatisch berekenen, ...) was net iets te moeilijk voor mij :)
Hier heb je een link naar de "oude" site http://nddherenbasket.be/basketmatches.html waar je kan zien wat ik wil bereiken
Misschien heeft er iemand een idee?
alvast bedankt

Frakke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Mijn eerste gedachte was een Computed Field (http://drupal.org/project/computed_field), maar dan moet je wel wat PHP kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frakke11
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-07-2024
daar heb ik ook al mee zitten prutsen, maar PHP ik ik niet
ik ben nog student, en ik had het vak CMS, dus aan men leeraar heb ik al wat kunnen vragen, en hij heeft mij de basis getoond van PHP, maar dit ging wat te ver voor mij :). Ik denk dat ik gewoon excel bestanden ga importeren, en daar dan aanpassen
toch bedankt voor de snelle repley :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om gescheiden menu's weer te geven is er een losse module waarbij je de childs van de primary ergens los als block neer kunt zetten, werkt best makkelijk.

Module heet in versie 6 iig local menu: http://drupal.org/project/local_menu

Denk dat dit je wel verder kan helpen, succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Anoniem: 103174 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 00:00:
Om gescheiden menu's weer te geven is er een losse module waarbij je de childs van de primary ergens los als block neer kunt zetten, werkt best makkelijk.

Module heet in versie 6 iig local menu: http://drupal.org/project/local_menu

Denk dat dit je wel verder kan helpen, succes ermee!
ah, dat is best handig. Nooit gedacht om daar een module voor te schrijven (doe dat altijd in het thema zelf).

Bedankt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Nadat twee weken geleden Drupal 6.3 en 5.8 waren uitgegeven is 5.9 er nu weer. Links zijn geupdate in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Loopt hard met de 5.*-versies, ben benieuwd wat de volgende wordt... 5.10?

Ik moet nog steeds updaten trouwens (draai nog 5.7), maar Drupal 6 wil somehow niet, misschien doe ik iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
jah, de volgende wordt gewoon 5.10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:04

Peetman

Tjah....

Ben inmiddels ook aan het kijken naar Drupal als Website CMS. Ben nu een website aan het bouwen voor het bedrijf van m'n zus. Ik ben erg te spreken over de kwaliteit van de core en de modules, duidelijke foutmeldingen, eenvoudig te installeren, etc.
Ik heb inmiddels een custom theme gebouwd en dat ging verbazingwekkend makkelijk, zeker aangezien het de eerste keer dat ik met PHP in aanraking kom.

Het is nog wel even zoeken naar welke modules handig zijn voor sommige functionaliteit. Zo vraag ik me nu af wat de beste manier is om teasers op de homepage te gaan maken. Die teasers bestaan uit een titel en content en verwijzen naar een willekeurige subpagina.

[ Voor 24% gewijzigd door Peetman op 06-08-2008 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
Teasers zijn gewoon mogelijk met de Drupal core. Je kan bij Administer > Content management > Post settings de teaser length instellen. Zodra je nodes in een lijstje verschijnen wordt de teaser ipv de hele node weergegeven.

• sub0kelvin
Daar is 5.10 al. Blij dat het allemaal op een mooi tempo loopt qua releasen van bug en security-fixes, maar ik schrok wel even van de hoeveelheid vulnerabilities er nog zijn gevonden voor D5, terwijl deze toch al best volwassen is.
Ach maakt niet uit, update tijd! :)

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ik hoop trouwens dat ze eens wat meer modules standaard meeleveren. Zodat ik niet elke keer dat ik er 1 aanmaak een half uurtje bezig ben met het zoeken van modules die ik nodig heb.

CCK kan er van mijn part makkelijk in net als quicktags, pathauto, message effects en bbcode. Daarnaast zouden wat verschillende packages wel handig zijn (business site, weblog, communitysite, programming site, etc).

• sub0kelvin
Er is altijd een verhitte discussie tussen de groep die drupal core zo kaal mogelijk wil en de groep die standaard zoveel mogelijk modules standaard wil hebben. Onderwerpen die elke keer terug komen zijn CCK, Views, WYSIWYG en i18n. Dat laatste is er per D6 (ongeveer) in gekomen, maar over de rest is men het nog lang niet eens. Andersom wordt er ook veel over geruzied: nl. of de blogmodule en de forummodule niet uit de default package moeten.

De reden tegen meer modules zijn meestal o.a. deze:
- de module is van een te laag niveau om in core opgenomen te worden
- de module wordt helemaal niet zoveel gebruikt (bbcode, quicktags of message effects zijn zeker niet de meestgebruikte modules)
- voordat een module in core wordt opgenomen moet deze geïntegreerd worden op een beter niveau dan de losse module zelf doet. Zo verbeter je de prestaties van de module en heeft het een meerwaarde. En iemand moet die integratiestap zetten, en vaak blijft het bij "ik wil" in plaats van "ik wil, dus maak een goede patch, zodat de drempel lager is".

Men is het overigens wel eens met je dat er meer installation profiles (die packages die je bedoelt) moeten komen, maar zolang er geen mensen zijn die die profiles willen contributen & maintainen, dan zullen ze er ook niet komen.

Je kunt ook voor jezelf een mooi installation profiel maken, wat het opzetten van standaard websites erg vergemakkelijkt.

Wat ik wel gaaf zou vinden is een soort van repository (click and install), waardoor je een kleine core kunt hebben en toch makkelijk snel veel modules kunt installeren. En daar wordt ook over nagedacht, maar de grootste stap is de veiligheids issues die je hierdoor krijgt ivm. met het automatisch schrijven van code naar een productie-site.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Dat ze het niet erin zetten is wat mij betreft erg slecht. Oke er zou dan wat aan moeten gebeuren, maar ze willen toch de beste CMS maken? Dan moet je dit soort dingen gewoon integreren. En de gebruiker laten kiezen of ie het installeerd of niet.

Op dit moment is de core gewoon veel te kaal en vind ik het stom dat er niet gewoon wat meer werk van wordt gemaakt om het een completer CMS te maken.

Modules is leuk, maar juist standaard moet een CMS compleet zijn.

Verder vind ik het raar dat er blijkbaar veel geld in Drupal gaat, maar ze eigenlijk weinig meehelpen met het maken van de modules. Vind dat juist erg raar en ik zou me daar meer op richten dan waar ze zich nu op richten.

• Mei
Martinspire schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 15:24:
Ik hoop trouwens dat ze eens wat meer modules standaard meeleveren. Zodat ik niet elke keer dat ik er 1 aanmaak een half uurtje bezig ben met het zoeken van modules die ik nodig heb.
Oh, god, alsjeblieft niet. Ik vind het hele pakket nu al te lomp. Punt is dat zoals hierboven al gezegd is er wél mensen moeten zijn om alles te onderhouden. Er wordt al te weinig aandacht besteed aan het verbeteren en verfijnen van Drupal, met meer modules in Core wordt dat alleen maar erger. OpenID hadden ze van mij bijvoorbeeld zonder problemen als contrib mogen houden.
CCK kan er van mijn part makkelijk in net als quicktags, pathauto, message effects en bbcode. Daarnaast zouden wat verschillende packages wel handig zijn (business site, weblog, communitysite, programming site, etc).
CCK, Views zijn inderdaad kandidaten om in Core te komen. Pathauto kan volgens mij ook wel gemerged worden met Path, maar daar hoor ik nog niet zoveel mensen over. Het probleem bij CCK en Views is dat ze zo groot zijn. Wil je die onderhouden en porten, dan ben je ontzettend veel tijd kwijt. Qua functionaliteit kunnen ze wel beter in Core, zodat dit er wat beter voorstaat als Drupal vergeleken wordt met andere systemen.

En qua modules downloaden... Na een tijdje weet je gewoon wat je nodig hebt en download je het gewoon vanzelf. Een soort repository zou inderdaad handig zijn. Hiermee zouden Drupalsites ook veiliger kunnen worden, doordat updates gemakkelijker uitgevoerd kunnen worden.

//edit
Dat ze het niet erin zetten is wat mij betreft erg slecht. Oke er zou dan wat aan moeten gebeuren, maar ze willen toch de beste CMS maken? Dan moet je dit soort dingen gewoon integreren. En de gebruiker laten kiezen of ie het installeerd of niet.
De hele filosofie achter Drupal is dat je geen bloated systeem hebt, maar een slank framework waar je naar gelang je wensen losse modules aanhangt. Integratie is daarom uit den boze, samenwerking (denk aan dependencies) wordt juist aangemoedigd.
Op dit moment is de core gewoon veel te kaal en vind ik het stom dat er niet gewoon wat meer werk van wordt gemaakt om het een completer CMS te maken.

Wat is compleet? Pathauto erbij? Dat gebruikt drupal.org bijvoorbeeld niet in verband met performance issues. Dit blijft lastig. Ik heb liever een kleinere Core package met eventueel was los te downloaden Core modules. Je package is klein (driekwart van de modules in Core gebruik ik toch niet), maar je hebt wel een aantal modules beshchkbaar die dor de maintainers van Core worden onderhouden.
Verder vind ik het raar dat er blijkbaar veel geld in Drupal gaat, maar ze eigenlijk weinig meehelpen met het maken van de modules. Vind dat juist erg raar en ik zou me daar meer op richten dan waar ze zich nu op richten.
Zo heel veel geld heeft de Drupal association niet eens volgens mij. Van wat ze hebben gaat veel naar het onderhoud van drupal.org toe (servers etc.). Ook gaat er geld naar DrupalCons toe, volgens mij. Dit kan je onzin vinden, maar je moet naast een systeem leveren ook je community enthousiast zien te houden en dingen aanleren.

[ Voor 34% gewijzigd door Mei op 14-08-2008 16:18 ]

• Eusebius
  • Niet online
Mei schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:09:
Wat is compleet? Pathauto erbij? Dat gebruikt drupal.org bijvoorbeeld niet in verband met performance issues.
Even OT: is Pathauto zo'n performance killer? Ik zet het nl altijd standaard aan ...

==
hoi

• sub0kelvin
Martinspire schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:08:
Wie zijn 'ze'? Drupal is een community gebaseerd CMS en als de community (of in elk geval een groot deel) er voor zorgt dat er een patch komt voor 'Module X in Core', dan komt het er in. Maar dan moet er dus wel genoeg draagvlak voor zijn.

Dat is niet de filosofie van Drupal (algehele tendens in de community). Die neigt naar een makkelijke simpele core, met een aantal onmisbare functionaliteiten (zoals nodes, users, workflow, logging, comments, rss) en functionaliteiten die niet buiten de core kunnen zitten. Andere functionaliteiten is te verkrijgen in de enorme hoeveelheid modules die makkelijk te vinden zijn op de website. Geen bloatware, maar vrijheid. En je hebt dus de installatie profielen ter compensatie van de kale core.
Nogmaals, met wie bedoel je 'ze'. Als je Dries, Gabor, Addison en de andere core maintainers bedoelt: dan zit je fout, zij werken net zo hard mee met het verbeteren van modules buiten de core, misschien zelfs wel harder. Daarnaast richten ze zich op het verbeteren van Core (zoals bijvoorbeeld nu de module-registryin D7). Om Drupal.org te steunen is de Drupal Association opgericht, deze regelt alle financiele en organisatorische dingen (promotie, servers, organiseren events) maar heeft geen invloed op de inhoud van het CMS.

• Mei
Eusebius schreef op donderdag 14 augustus 2008 @ 16:23:
[...]

Even OT: is Pathauto zo'n performance killer? Ik zet het nl altijd standaard aan ...
Opzich niet, tenzij je honderdduizenden aliases hebt. Dan kan het een relatief grote impact op je performance hebben. Precieze gegevens heb ik niet, maar dit is volgens mij wel de reden dat ze op drupal.org hebben besloten geen aliases (behalve handmatige aliases voor enkele speciale pagina's) te gebruiken. Je moest eens weten wat er allemaal gecached en gesleuteld wordt aan drupal.org :P
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste