IBM HDD's echt zo slecht of gewoon onzin?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Het doet me zeer goed zulke goeie verhalen over de IBM's te horen....mijn vertrouwen is weer terug en ik denk dat ik maar voor het 45 GB model ga. Wel jammer dat ze in de oorlog fout waren.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Tja, dat zaten de Duitsers ook, maar de Duitsers van nu zijn die van toen niet! Een leuke Duitse chick gaat er nog steeds in :9

Nee, grapje, maar ik heb 3 IBM HD's (zoals je in mijn signature kunt zien), die DJNA 5400rpm 20GB is 2 jaar oud geloof ik (weet niet precies), is echt super betrouwbaar. Niet echt heel stil, maar ook weer niet lawaaiig ofzo.

Die DTLA is dus echt zo stil als ze zeggen, sommige maxtor eigenaren willen dat niet aannemen, maar zelfs random lezen/schrijven maakt nauwelijks geluid. En dat ze op 7200 rpm draaien maakt helemaal geen geluid, dat is sowieso gelul. Koel blijven ze hier ook, ik heb het effe nagemeten, maar de buitenkant (bovenkant) blijft net onder de 30 graden, heel koel is dat vergeleken met maxtor HD's.

Als je zeker wilt weten hoe snel/stil/koel/goed ze zijn moet je gewoon een review nalezen, tomshardware was er erg positief over, alleen de Western Digital HD's 7200 rpm bleven koeler, maar de IBM's maakten gehakt van iedere HD qua zoektijden, geluidsproductie enzovoorts. Ik kan met zekerheid zeggen dat mijn volgende HD weer een IBM wordt, ben errug tevreden, doe hier 75MB/s in Raid 0 (ok, is idd een hype, maar zat nou eenmaal op mijn BE6-II Raid 8-))

Ik denk dat je met een maxtor ook geen slechte keus had gemaakt, alleen jammer dat je de allerbeste dan liet staan. Je betaalt er maar een paar tientjes meer voor, voor een IBM, maar dan heb je wel een topschijf... En nogmaals: je hoort ze echt niet, je kunt op de IBM site zelfs een progje downloaden dat ze NOG stiller maakt, dan hoor je ze zelfs niet als je je oor er tegenaan legt.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• mjdejong
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-04-2016

mjdejong

Rotterdam => X-treme

Ik heb een IBM 30gb 7200 & MAXTOR firebal 10gb 7200. Beide echte fijne snelle en stille HD's.

IBM = 8 na.sec
MAXTOR = 9 na.sec

=> www.mjdejong.nl <= Tja, de jouwe is sneller! Deze is betaald.

Verwijderd

IBM maakt gewoon DE BESTE schijven die er zijn. Ik dacht dat men zo langszamerhand wel wist wat goede hardware is.... Maxtors zijn dat in ieder geval niet; als er iets snel crasht is het wel maxtor schijven.
Beweren dat Maxtor beter is dan IBM is net zoiets als beweren dat Jetway betere moederborden maakt dan Asus...

Verwijderd

[b]Op donderdag 15 februari 2001 Beweren dat Maxtor beter is dan IBM is net zoiets als beweren dat Jetway betere moederborden maakt dan Asus...
? Dat laatste is toch ook zo?

wat bedoel je nauw?

• eenTurk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02-2025

eenTurk

Intel Inside = *** outside

Ik moet zeggen dat voor mij Quantum het beste is.

Ik heb al 3 jaar 2 x Quantum Viking 7200 rpm UW-SCSI harde schijven en het spul draait nog steeds. Er wordt ook intensief gebruik gemaakt. Sinds kort heb ik er een Quantum Atlas 10KII 36 gb in en deze harde is zeer stil. Maarja..het maakt toch niet uit, want niets komt boven het lawaai van mijn Delta fan :) (behalve mijn DTT 2500 speakers:P)

En ik heb nog een 4 jaar oude 1 Gb grote Western Digital Caviar harde schijf. Deze kreng heeft nog geen een keer gefaald...Ik krijg hem niet kapot.

Wat betreft IBM. De 7200 rpm Deskstar (of zoiets) had ik. Meteen teruggestuurd toen de koppen een beetje begonnen te tikken na 3 dragen gebruik. Niet goed, geld terug:)

Audi C5 3.0 + Audi C4 2.3 nog 2 ringen te gaan :)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Goed, jullie hebben me wel overtuigd. Moet ik nog ergens op letten? Ik heb gehoord dat IBM haar schijven in meerdere landen laat produceren en dat er naast IBM chips ook IBM schijven zijn met Mitsubishi chips erop. Is bekend welke geproduceerde series misschien iets minder zijn?

• BoutWout
  • Laatst online: 26-02 16:06
Bij mij op de zaak hebben we allemaal een HP Vectra PIII 733 enz. met de 30GB variant, maar deze schijven gaan toch echt heel vaak kapot. 700 stuks en al 30 stuk in 6 maanden dat is bijna 5 procent :(

Red een boom, eet een bever

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:51
Beesjes worden helemaal niet warm. ze hangen bij mij bovenin de kast vlak voor de 2 outtake fans en die houden de schijfjes steenkoud.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Worden niet warm???

Kep hier 2x45 ibms en zonder koeling verbrand je bijna je fikken eraan.

Kep er nou koeler voor gezet en dan blijven ze wel lekker koud.
Maar hopen dat ze dan niet tikken

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op donderdag 15 februari 2001 01:10 schreef Ledo het volgende:
Worden niet warm???

Kep hier 2x45 ibms en zonder koeling verbrand je bijna je fikken eraan.
Daar begrijp ik dus niets van, ik heb de IBM 30G 7200TPM Deskstar en die wordt echt niet meer dan handwarm. Het enige wat jij meer hebt is een extra platter. Verder is die disk hetzelfde. Van dat extra stukje glas zal hij niet warmer worden. Of heb jij toevallig gewoon een heel ander soort disk?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op woensdag 14 februari 2001 02:15 schreef lemac4444 het volgende:
Ik heb liever maxtor boven IBM maar allebei de schijven zijn stiller geworden ze hebben nu een silent mode dit zorgt ervoor dat de koppen niet heel snel tikken dus minder lawaai allebei bij ibm en maxtor kan je progies download waardoor ze sneller kunnen lopen maar iets meer lawaai maken
zet ze wel op een udm 33 port en niet ata 66 of 100 als je dit progie uitvoert is beter daarna wel terug zetten.

maar maxtor is gewoon stabiel en top
de gehele reeksen van hun hebben de minste uitvallers...
cya
erm uit mijn persoonlijke ervaring kan ik vertellen dat ik alleen maar problemen heb met HDz van maxtor en 0,0 problemen met HDz van IBM, ... waarom is het eigenlijk zo verwonderlijk dat er een enorm hoog percentage van de diamondmax series terug naar de factorij gaat dan ? wonders meh dude :-)

Verwijderd

heb gister ibm schijfje van 30 gig en 7200 rpm binnen gekregen. Hij is retesnel en stil!! 3 keer stiller dan mijn oude maxtor 7200 rpm 15,3 gig. Alleen vind ik dat het ibm schijfje zo'n raar scheurend geluidje maakt als windows afsluit?? zijn er nog meer mensen die dit hebben??

Verwijderd

Ik heb ook een 34mb ibm hd dtla ???, nou werkt uitstekend mijn volgende schijf is weer een IBM

Verwijderd

ik heb nu 3 maanden het schijfje wat je wil aanschaffen werkt perfect en ik hoor hem/haar nooit maar dat komt door mijn outtake fan en cooler vemoed ik

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-03 03:58

En1

ik heb 5 jaar lang een IBM disk gehad die ik 24/7 aan had en die heb ik een tijd geleden verkocht.. ik spreek die persoon nog wel eens en hij zegt dat ie nog als een tiet draait..

ik heb nu 2 45 giegers en die draaien perfect ze zijn stil maar je hoort ze wel..
als iemand zegt dat je ze nie hoort die lult uit zijn nek.

en over de mensen die een dooie IBM disk hebben of gekregen hebbe naar een tijd... ga eens denken als je 2 disken krijgt en ze gaan allebei na ongeveer dezelfde tijd kapot.. of het is een ongelofelijke produktie fout of er kan wel eens wat mis zijn met je MB/Voeding/IDEBUS die dan niet lekker werkt met de HD.

Maar mij mening IBM vind ik nogsteeds 1 van de beste merken voor HD dus koop er gewoon 1.
als er toch 1 kapot gaat je hebt 3 tot 5 jaar garantie(hangt van disk en leverancier af) dus wat is ut probleem?

srry voor dit verhaaltje :9 :)

Maximum effort - Deadpool

• En1

En1

Op donderdag 15 februari 2001 09:27 schreef Kabuki_jo het volgende:
heb gister ibm schijfje van 30 gig en 7200 rpm binnen gekregen. Hij is retesnel en stil!! 3 keer stiller dan mijn oude maxtor 7200 rpm 15,3 gig. Alleen vind ik dat het ibm schijfje zo'n raar scheurend geluidje maakt als windows afsluit?? zijn er nog meer mensen die dit hebben??
hebbie hem wel goed in de kast? niet scheef ofzow?
anders is het gewoon het uitdraaien van de disk ofzow.. zal anders wel nix zijn

Verwijderd

ff een domme vraag misschien maar hoe hang je je harddisk in je kast. Met de printplaat aan de bovenkant of aan de onderkant??

• En1

En1

kijk naar je kabels hoe die lopen en dan gewoon het beste.
als ie maar horizontaal of verticaal zit
dus nie scheef of schuin

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:47
Ik wil 2 x een DTLA 307045 aanschaffen, weet iemand of deze in RAID 0 op een Highpoint 370 gaan?

Flickr | Lego collectie

• En1

En1

check je ff de highpoint webpage heh

• IQM
  • Laatst online: 15:06

IQM

... mijn IBM DTLA 307045 komt uit Hongarije

Verwijderd

Ja Speedy je kan die 2 in Raid zetten. Heb zelf Abit SA6R met HPT370 en werkt perfect,
met SiSoft Sandra een score van 43000-44000 en met Nero 72/73 MB/s

• En1

En1

Op donderdag 15 februari 2001 16:12 schreef IQM het volgende:
... mijn IBM DTLA 307045 komt uit Hongarije
Joh die 2 die ik heb ook

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Maar nu nog even dit...ik heb een Intel OEM moederbord met een bios uit mei 2000. Het is een Pentium III mobo, zou het bios die 45 GB hdd van IBM wel herkennen? Ik heb vernomen dat iets oudere biossen maar 32 GB herkennen. Een nieuw bios kan ik voor mijn Gateway pc niet vinden.

Verwijderd

Gewoon lekker snel en tot nu toe geen problemen met m'n 45GB
Koop er binnenkort nog een bij en ga op de RAID toer.

• Speedy
  • Laatst online: 16:47
Op donderdag 15 februari 2001 15:48 schreef SaiYa-JiN het volgende:
check je ff de highpoint webpage heh
Yeah right, dat is allemaal in theorie (net als dat windows in theorie probleemloos werkt) ik wou graag praktijk ervaring, thx 4 that wampie!

Flickr | Lego collectie

Verwijderd

Ter statistiek:

Ik werk met een 34 gig 7200 toerenschijf van IBM welke nu meer dan een jaar oud is. Ultrastil en naar mijn idee erg snel.

Destijds heb ik na een hoop research (reviews e.d. lezen) voor een IBM schijf gekozen.

Q.

• IQM
  • Laatst online: 15:06

IQM

Op donderdag 15 februari 2001 21:29 schreef MegaJurk het volgende:
Maar nu nog even dit...ik heb een Intel OEM moederbord met een bios uit mei 2000. Het is een Pentium III mobo, zou het bios die 45 GB hdd van IBM wel herkennen? Ik heb vernomen dat iets oudere biossen maar 32 GB herkennen. Een nieuw bios kan ik voor mijn Gateway pc niet vinden.
Je kunt bij een IBM 75 GXP dit met één (of meer) jumperverbindingen instellen.
Maar zou het echt een probleem zijn ? Heb je echt niets kunnen vinden op de Intel site of andere sites zoals wim's bios page ? (ik dacht www.ping.be/bios)

Mijn bios is uit september 1999 en heeft dit probleem niet met mijn DTLA 307045

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-04 12:45

faraway

Dank U...

Ik heb een WD en een IBM in m'n systeem. De IBM-schijf is zowel veel stiller als sneller.

Voor mijn volgende systeem is IBM eigenlijk het enige merk wat op mijn shortlist staat, zeker omdat de raid-prestaties ook nog eens heel goed zijn.

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 22:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Hmmz .. ik HAD een IBM 20GB schijf, nog net voor de garantie eraf was op teruggebracht naar de winkel omdat ie harde tikken produceerde. Effe een weekje of 3 a 4 geduld en voilà, ik krijg een gloedjenieuwe 30GB Seagate schijf terug, voor nop >:)

Goeie service! :Y)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Verwijderd

hmmm beetje laat achteraan maar toch..

ik heb de laatste tijd opvallend veel Seagate Medallist 5400 RPM van 13 Gb kapot zien gaan, doordat de schijf ging 'krassen'..
Over IBM's heb ik nog geen problemen uit mn omgeving gehoord. Werkte zelf met de vorige versie (DT??) van 20 Gb en heb nu de DTLA 45 Gb en moet zeggen dat ze beide zeer goed bevallen.

• Barracuda
  • Laatst online: 05-05-2023
de 3,5" weet ik niet
maar de 2,5" (notebook) drives zijn zwaar KL%^te heb ongeveer zo'n 6 tot 8 uitvallen per week

krijg normaal gesproken nooit DOA's binnen maar van die IBM's dus wel en dat is er meestal niet 1 maar dan 4 tegelijk
:r :r :r :r :r :r

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

Verwijderd

Nouzeg,
Mijn ervaring met IBMetjes is dat ze snel zijn, je ze niet snel zult horen en het negatieve... dat ze vrij snel warm worden.

• NEOTEK
  • Laatst online: 18-11-2025

NEOTEK

Neotek

Hier 2 IBM's waar ik dik tevreden over ben.

[off topic] Ortep, wil je even melden hoe het boek ook alweer heet met als eindzin "soylent green is people". Steeds als ik je postings zie vraag ik me dat af [/off topic] :+

Kubuntu

Verwijderd

megajurk: voor gateway pc's staan biossen op de website.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ja ik weet dat je biossen kunt downloaden, maar de meest recente heb ik al. Trouwens het is geen probleem, hij wordt goed herkend. Ik moet alleen even een tweede IDE kabel kopen want ik wil mijn beide hdd's als master op mijn promise ultra ata 66 controller aansluiten. Het overzetten van mijn besturingssysteem van de ene op de andere schijf ga ik met xxcopy doen. Kent iemand dit shareware programmaatje?

• BTB
  • Laatst online: 20-03 17:34

BTB

Tijden veranderen, en elk type is weer anders.
In m'n CERN-tijd had ik enige honderden IBM SCSI-drives (2 GB) onder m'n hoede, die aan een paar SGI Challenges hingen. Er gingen er zoveel stuk, dat volgens mij de MTBF rond de 180.000 uur lag i.p.v. de geclaimde 500.000!
Maar je kunt het gewoon treffen: m'n Quantum Empire 2100S ging stuk, de Fireball 6.4ST ging stuk, en zijn opvolger draait nog, maar zag ik daar niet een SCSI bus reset --- EEK!

Bram Bouwens

• ReseTTim
  • Laatst online: 13-04 20:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Op woensdag 14 februari 2001 01:52 schreef Slein het volgende:
Hier wat bangmakerij:
Ik heb net na bijna 4 maanden wachten bericht gekregen dat IBM een nieuwe schijf heeft opgestuurd voor mijn overleden IBM 20GB die op het moment van overlijden een half jaar oud was. Hier een topic met een HELEBOEL dooie IBM's:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/55047/1

kijk ook eens in:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/118165
Deze gaat over de 75XP in het bijzonder:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/104890/1
Goed, je hoort mij niet zeggen dat andere merken het gemiddeld beter doen. Misschien hebben tweakers gewoon gemiddeld vaker een IBM en zie je daarom vaak kapotte IBM's. Maar ik heb wel even stevig de balen van die lui. Hoop dat ik mijn leen-Seagate mag houden (is echt marginaal langzamer dan de IBM). ;(
4maanden w88 op een nieuwe hdd das lang:(, ik kreeg een nieuwe hd na 1 week al terug en hij was 4 maanden oud.
die onderste topic was van mij. ik heb gewoon mijn hd terug gestuurd naar de winkel en kreeg netjes een nieuwe hdd. of course heb nummer gechecked. ennuh nu doet ie het weer ok.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

ik heb niet te klagen over m'n ibm 16,5 gig, wel over de herrie die die maakt, echt een ramp het draaien niet, maar het schrijven kun je op de gang horen !!! ('t is toch maar een 5400rpm)

• Dualdude
  • Laatst online: 06-04 11:35
helemaal mee eens. en stil zijn ze wel, kep er 2 dus ik hoor echt wel verschil tussen mijn 2 IBMetjes en 1 quantum 6,4Gb.
En dan noemen we ook gelijk maar het beste voorbeeld, Quantum, els er een merk is dat veel en vage geluiden maakt is het Quantum wel. Mijn volgorde van merken keuze :

Maxtor, Quantum, Seagate, IBM, .... alle andere prutmerken, Samsung, Western Digital. Western Digihell beter gezegd :r

Van de 6 maxtors die ik heb, heeft een na tig jaar bad sectors ( een 4,3 GB model) Ik heb zelfs nog een van 270 en van 520 MB, en nog helemaal perfect. Die 270 is zelfs al eens van de trap gepleurd, een aantal jaren geleden, en pa werkt nog steeds of dat schijfje. -> Maxtor is mijn No 1.

IBM Schijnt erg goed te zijn, maar van alle mensen in mijn omgeving hoor ik eerst dat het perfecte dingen zijn, en langezamer hand hoor je er steeds meer blaten, dat het troep is en blah blah blah.... Hiermee zeg ik dus niet dat IBM troep is, want heb er zelf geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat ik WD het grootste bagger merk vind dat er is, al is de RMA afhandeling wel erg snel.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Een ding weet ik wel, hij ziet er bijzonder strak uit die IBM schijf, dat zachte gierende geluid vind ik ook wel stijlvol, tenminste als het zo hoort. Ik hoop hem binnen een paar dagen "up and running" te hebben !!!!!

Verwijderd

Ik heb ergens gelezen dat dat stijlvolle zachte gierende geluid een voorbode kan zijn voor een ander geluid. Iets als: klung, klung ofzo. Komt je IBMmetje uit Thailand?
I wish you luck my friend!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Luck is what everybody needs in their lifes.... Ik heb gehoord dat de thaise IBM schijven door Thaise masseuses zijn gefabriceerd.....dat is toch wel weer apart.

• DarkHelmet
  • Laatst online: 08-04 14:34
Heb zelf nodige probleme met de GXP75 gehad.
Maar dit lag puur aan de HPT366 controller op me Abit.
Heb er ze wel allemaal zonder problemen om kunnen ruilen bij Informatique. Daar waren ze keer op keer hoogst verbaasd dat ik met een IBM GXP75 terugkwam, want die kregen ze niet of nauwelijks terug....
Echt een aanrader. Ikzelf kan hem echt niet horen, komt misschien ook omdat ik vilt aan de binnenkant van mijn kast heb geplakt. De ventilatoren hoor ik heel goed, CDROM ook, maar de IBM's zijn doodstil, aanrader dus!!!

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Bomberman
  • Laatst online: 20-01 15:31
Op woensdag 21 februari 2001 00:24 schreef BoZ het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat dat stijlvolle zachte gierende geluid een voorbode kan zijn voor een ander geluid. Iets als: klung, klung ofzo. Komt je IBMmetje uit Thailand?
I wish you luck my friend!
Ik heb al 'zachte gierende geluiden' en af en toe zelfs al klung klung :o (46.1 November 2000 Thailand 75GXP)! Hotdamn, ben benieuwd wanneer ie kaput gaat ;( ...

PC Specs

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 21 februari 2001 20:59 schreef Bomberman het volgende:

[..]

Ik heb al 'zachte gierende geluiden' en af en toe zelfs al klung klung :o (46.1 November 2000 Thailand 75GXP)! Hotdamn, ben benieuwd wanneer ie kaput gaat ;( ...
Ik wordt steeds overtuigender Maxtor liefhebber.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb een IBM uit Thailand uit november en ik heb hem zojuist geïnstalleerd, klinkt heerlijk en is razendsnel en blijft koel....tot nu toe dus dik tevreden !!!!!

Verwijderd

He, megajerk, dat doet me denken aan die optimist die van een flat springt en bij 1e verdieping zegt:"nou..., tot zover gaat alles goed" !!!

Verwijderd

Nee hoor broer, fijn dat ie het goed doet, kom snel eens kijken!

• Defectiv
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09-2012
Je moet denk ik ook gewoon wat geluk hebben, ik heb 3 maxtors, een seagate en een ibm, allemaal zonder problemen eigenlijk, de enigste schijven die bij mij ooit problemen hebben opgeleverd was een Quantum (3x gecrashed, een aantal bad blocks, daarna nooit meer, gebruik ik nu om cd images op te maken e.d. tijdelijke ruimte dus, al dik 1.5 jaar na de laatste crash, krijgt toch nogsteeds volop mb's te verwerken) en Western Digitals (al 2 verschillende, bad blocks na crashes.. Beiden weggedaan..

Maar IBM's zijn zeker niet verkeerd hoor, zou er zo weer eentje kopen.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Nog mensen met een mening over IBM harde schijven? Die van mij doet het meer dan uitstekend, snel, geluidloos en niet warm.

Verwijderd

Zelf denk ik er niet aan om nog ooit een IBM-HD te kopen. Ik heb vorig jaar (eind februari) een Deskstar 20.5 GB (7200rpm) gekocht. Na 5 maanden al de eerste crash: PC start niet op, HD niet te benaderen vanuit een andere HD, scandisk lukt niet, format C: ook niet etc. etc. Enige oplossing was toen met het IBM programma 'DFT' (Drive Fitness Test) de HD formatteren. Hierna ging het weer even zonder problemen. Een maandje later weer een crash.. deze problemen herhaalden zich enkele keren. Toen besloot ik eindelijk de HD terug te sturen... was 'm bijna 3 maanden kwijt voor reparatie!!

Het is nu 3 maanden verder (heb weer hetzelfde model) en hij is weer gecrasht.

Probeer nu wat data te redden... EasyRecovery gaat helemaal niet, dan maar Lost & Found proberen.

Verwijderd

ik heb een ibm dtta 10Gb twee jaar geleden gekocht en hij werkt nog perfect. ik hoor hem helemaal niet (wordt overstemd door m'n koelers). kan niet klagen over de snelheid, maar eerlijk gezegd merk ik niet zo het verschil tussen een nieuwe schijf van het ene of het andere merk. Als ik problemen krijg dan is het heel simpel. Zo snel mogelijk backuppen en terug naar de winkel voor garantie.

Ik heb wel problemen met twee quantum fireball schijven gehad, maar die zijn beide vervangen door middel van RMA

• Grrrrrene
  • Niet online
Op donderdag 15 februari 2001 00:56 schreef eenTurk het volgende:
Ik moet zeggen dat voor mij Quantum het beste is.

Ik heb al 3 jaar 2 x Quantum Viking 7200 rpm UW-SCSI harde schijven en het spul draait nog steeds. Er wordt ook intensief gebruik gemaakt. Sinds kort heb ik er een Quantum Atlas 10KII 36 gb in en deze harde is zeer stil. Maarja..het maakt toch niet uit, want niets komt boven het lawaai van mijn Delta fan :) (behalve mijn DTT 2500 speakers:P)

En ik heb nog een 4 jaar oude 1 Gb grote Western Digital Caviar harde schijf. Deze kreng heeft nog geen een keer gefaald...Ik krijg hem niet kapot.

Wat betreft IBM. De 7200 rpm Deskstar (of zoiets) had ik. Meteen teruggestuurd toen de koppen een beetje begonnen te tikken na 3 dragen gebruik. Niet goed, geld terug:)
Zucht, wat is dit nou voor reactie... Is net zoiets als:

"Zijn Seat auto's nou echt zo slecht, of is het gewoon onzin"

en dan reageren met:

"Ik rij al jaren in een Mercedes, voor mij is dit gewoon de ideale auto, veel luxe en lekker betrouwbaar, maar over die seat: ik had eens een seat op proef en toen ik over een drempel ging met 100km/u lag ineens mijn uitlaat eronder vandaan, heel vreemd. Meteen terug gebracht natuurlijk, niet goed, geld terug..."

Wat wil je nou zeggen met die SCSI HD's? Natuurlijk zijn die betrouwbaarder!! De SCSI HD's van IBM zijn alleen veeeeeeel sneller (stond laatst een review van) en stiller/koeler/betrouwbaarder, dus...

Dit kun je natuurlijk niet met elkaar vergelijken he?

Oh ja, heb ook een Quantum gehad (een SCSI en een IDE), wat een pokkeherie. En HEET, niet aan te pakken zo heet. Leuk hoor, nog een hittebron in je kast, en maar casemodden om de temperatuur omlaag te halen, maar ondertussen Quantum aanraden? Hahaha!

Sorry, maar als er onzin wordt beweerd word ik soms een beetje fel... Sorry eenTurk.

Verwijderd

Hoe bedoel je sorry, een turk???

• Grrrrrene
  • Niet online
eenTurk is de username van degene die dat berichtje postte... Daarom staat er ook geen spatie tussen... No offence hoor, sjeez! :(

Lees in het vervolg aub effe mijn hele posting, ik quote hem zelfs!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Heren, heren, we hadden het over de kwaliteit van IBM harde schijven, weten jullie nog? LOL

• ReseTTim
  • Laatst online: 13-04 20:04

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zaterdag 24 februari 2001 16:21 schreef Mischa het volgende:
Zelf denk ik er niet aan om nog ooit een IBM-HD te kopen. Ik heb vorig jaar (eind februari) een Deskstar 20.5 GB (7200rpm) gekocht. Na 5 maanden al de eerste crash: PC start niet op, HD niet te benaderen vanuit een andere HD, scandisk lukt niet, format C: ook niet etc. etc. Enige oplossing was toen met het IBM programma 'DFT' (Drive Fitness Test) de HD formatteren. Hierna ging het weer even zonder problemen. Een maandje later weer een crash.. deze problemen herhaalden zich enkele keren. Toen besloot ik eindelijk de HD terug te sturen... was 'm bijna 3 maanden kwijt voor reparatie!!

Het is nu 3 maanden verder (heb weer hetzelfde model) en hij is weer gecrasht.

Probeer nu wat data te redden... EasyRecovery gaat helemaal niet, dan maar Lost & Found proberen.
probeer es ghost kan je van een gehele partitie een image maken, dat was mijn laatste redding van mijn Quantum 6,4Gb.
breng hem trug die IBM hdd desnoods naar IBM zelf ik had een RMA formulier gehad bij de winkel waar ik hem online gekocht had. ik had ze eerst een mailtje gestuurd naar ze waar ze meteen vertelde dat ik dan een nieuwe zal krijgen als ik het RMA formulier invulde. zo gezegd zo gedaan binnen een week na opsturen heb ik een nieuwe IBM 30Gb gehad (was 4 maanden oud die kapot ging). dus als ik jou wa zal ik gewoon eisen dat je een nieuwe krijgt en zeggen gewoon dat je slechte ervaring hebt met het maken van hdd en dat je gewoon een nieuwe wil hebben.

mijn ibm 20Gb is ook ff trug geweest naar de winkel wegens raar/slecht geluid. kreeg hem trug en zei zijden nix aan de hand, sluit hem aan nix geen raar geluid. ik w8 nu nog op mijn Quantum 6,4Gb van 2 jaar oud, die na een jaar is opgestuurd wegens reparatie en die toen nog een halfjaar gedaan heeft en weer dood was. ben benieuwd wat er gaat gebeuren.
Nog mensen met een mening over IBM harde schijven? Die van mij doet het meer dan uitstekend, snel, geluidloos en niet warm.
hoe weet je dat ze niet warm worden. ff vastgehouden?:?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Grrrrrene
  • Niet online
Daar heb je dus van die mooie temperatuurmetertjes voor op je mobo zitten... Uiteinde van de kabel op je HD plakken en aflezen maar, nog nooit boven de 30 graden uit geweest... Zelfs niet na een tijdje speeddisken/kopieren enzovoorts... Ook een benchmark van een half uurtje ofzo (random o.a.) brengt hem (ze eigenlijk, 't zijn er 3) niet aan de kook

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Mijn Quantum VuurBal EL 5,1 GB maakt heel af en toe (bijv. bij Win install) een ongelofelijke tyfusherrie (hele harde tikken)

= dat niet goed :? want ik heb verder nooit probs met die schijf gehad, heb em nu bijna 2 jaar

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Gewoon je hand ertegenaan houden, dan voel je of ie heet wordt....zoooo eenvoudig....

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-04 22:43

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik sta op het punt een nieuwe HD te kopen, maar ben aan het twijfelen tussen een Maxtor 30gb 7200toeren of een IBM 30gb 7200 toeren.
Volgens deze topic zijn beide wel goed maar wat is beter?
Ik heb trouwens nu 2 10gb quantum's in Raid-0 wat gewoon perfect werkt.
Alleen wel een teringherrie...:)

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Ik draai al jaren met IBM's. Mijn eerste IBM (een pio-mode 4 DCAA die ik toen gekocht had omdat mijn ouwe Conner niet genoeg ruimte meer bood voor mijn voodoo1 games, toen die kaart pas uit was en me 500,- gekost had) draait nog steeds zonder problemen.

Later heb ik mezelf een DTTA (een udma33 schijf) gekocht toen ik overstapte naar een udma bord. Vorig jaar heb ik nog een tweede DTTA gekocht. Een tweedehandse HD, die overigens heel af en toe rare geluiden maakt! :( Hij doet het trouwens nog altijd, en ik maak me er niet meer zo druk om.

Als mensen problemen hebben met een gekochte harde schijf, welk merk dan ook, denk ook eens aan de winkel! Wat ik hiermee wil zeggen is dat HD's op zich best teer zijn. Persoonlijk vindt ik een gepost-orderde/opgestuurde HD een akelig idee! :o

Ik koop eigen HD's normaal gesproken altijd zelf in Duitsland. Die hebben altijd goed gewerkt. Ik heb haast iedereen in mijn naaste omgeving een IBM aangeraden: ze zijn er allemaal erg tevreden mee!

• Contagion
  • Laatst online: 22-04 21:11
Mijn ervaring met zowel Maxtor als IBM is goed. Ik heb tig maxtors (gehad) en die werken allemaal nog prima. Ik heb eens een Maxtor DOA gehad met bad sectors maar die werd zo omgeruild. Ik heb nu een 17.2 5400 van Maxtor (eigenlijk 3 in raid) en die klinkt erg 'schel'. Het motortje maakt een rotgeluid maar die schijf doet het ook alweer 1 jaar met dat geluid dus ik laat het maar zo :)

Verder over IBM's. Ik heb zon 307030 DTLA. Erg snel, klinkt goed alleen als ie parkeert door in slaapstand te gaan dan hoor je een ijzige 'wieieiep' en dan staat ie stil. Dat zal wel horen hoop ik dan maar ;).

Maar vooral NIETS DAN LOF voor de garantieafhandeling. Ik had een kapotte 6 gig schijf. RMA nummer op Internet aanvragen (niet naar Ierland bellen ;)). Opsturen naar Nederland (ook weer cheaper). En dan binnen 2 weken een 20 gig terugkrijgen (die 6 maken ze natuurlijk ook al lang niet meer).

Dat is niet bij alle fabrikanten zo snel afgehandeld en zo goedkoop als internetten en 1 pakje naar Herkenbosch.

Overigens heeft een vriend van mij ooit een 1 gigabyte IBM in zijn computer van de trap laten vallen. Geen enkel probleem. Schijf draait nog prima B)

• Cartman!
  • Niet online
Ikke hebben ook de IBM DTLA 45GB en was F400,- op HCC dagen toen :)
Stil, snel en goed is ie bij mij en hij kwam nog wel bij NoRRod vandaan ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
Op zaterdag 03 maart 2001 09:13 schreef chromisX het volgende:
Ik draai al jaren met IBM's. Mijn eerste IBM (een pio-mode 4 DCAA die ik toen gekocht had omdat mijn ouwe Conner niet genoeg ruimte meer bood voor mijn voodoo1 games, toen die kaart pas uit was en me 500,- gekost had) draait nog steeds zonder problemen.

Later heb ik mezelf een DTTA (een udma33 schijf) gekocht toen ik overstapte naar een udma bord. Vorig jaar heb ik nog een tweede DTTA gekocht. Een tweedehandse HD, die overigens heel af en toe rare geluiden maakt! :( Hij doet het trouwens nog altijd, en ik maak me er niet meer zo druk om.

Als mensen problemen hebben met een gekochte harde schijf, welk merk dan ook, denk ook eens aan de winkel! Wat ik hiermee wil zeggen is dat HD's op zich best teer zijn. Persoonlijk vindt ik een gepost-orderde/opgestuurde HD een akelig idee! :o

Ik koop eigen HD's normaal gesproken altijd zelf in Duitsland. Die hebben altijd goed gewerkt. Ik heb haast iedereen in mijn naaste omgeving een IBM aangeraden: ze zijn er allemaal erg tevreden mee!
Helemaal mee eens, de PTT e.d. gaan soms wel erg grof met post om, zo heb ik paketten gezien die ingedeukt waren enzo, niet lekker. Maar hou er wel rekening mee dat als ze goed ingepakt zijn, je de doos gerust kunt laten vallen, ze kunnen vele tientallen (75 geloof ik) G's aan, dus dat zit wel goed. Ik heb mijn 2 15GB DTLA'tjes besteld bij ASCI computers vandaan (geloof ik), ze waren netjes per stuk verpakt in een doosje met +/- 2cm schuim aan alle kanten, dan nog eens met z'n tweeën in een doos met 5cm schuim aan alle kanten... Zo zou ik ze gerust aan iedere stuntelaar (op de begane grond :)) toevertrouwen, dus zelfs aan de post :)

Gewoon een kwestie van goed verpakken, en reken maar dat die postorderbedrijven dat doen, want anders krijgen ze weer gezeik met garantie enzo, en dat kost hen gewoon geld :)

• FrankGuthrie
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 14 februari 2001 00:36 schreef MegaJurk het volgende:
Ik ben heel blij met jullie reakties maar als je hier op het forum of enig ander (internationaal) forum kijkt, dan schrik je van de hoge uitval percentages van deze schijven.
EEHH, dit is dus waar.

Bij ons op de hoge schoool hebben wij 3000 PC's staan met allemaal IBM HD's, en die dingen zijn zooooooooo brak :r:r:r:r:r:r

De ene SMART-failure na de ander, we worden er gek van :(:(:(:(:(:(

Ik ben blij dat ik 5 maanden geleden voor maxtor heb gekozen.

Dat die dingen zo brak zijn is ook hier in nederland zo:
[topic=126172]

Na het kopen van mij HD, dacht ik toch dat IBM een betere keus was, want volgrns de reviews is IBM erg stil en snel, maareeh na heel wat ervaringen op school, en hier op het forum, ben ik toch wijzer geworden, mijn toekomstige schijf wordt ook van maxtor.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Tot op heden ben ik dik tevreden met mijn IBM harde schijffie. En dat met een december versie uit Thailand. IBM rules !!!

• Sweet
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Ik heb sinds kort ook een op 7200 toeren draaiende 45 Gb versie made in Thailand (december). Het is m'n tweede IBM schijf. Ik heb m gekocht omdat ik dik tevreden met m'n eerste was. Na installatie hoorde ik een hoog piepgeluidje en kreeg direct spijt van mijn keuze voor de 7200 toeren versie. Na enig speurwerk bleek het echter m'n processor koeler te zijn die gelijktijdig met de installatie kuren had gekregen. Ik draai nu zonder die koeler om m'n P3 700E en het hele systeem is nu superstil. Of ik op termijn schade ga toebrengen aan de processor? De IBM-er doet z'n werk snel en betrouwbaar, ik ben er zeer tevreden mee.

Verwijderd

Nou, hier gaattie dan...
Ik bezit op het moment drie IBM DTLA 307030 schijven, waarvan er op het moment twee ergens tussen IBM, Graficall en god zweven. Origineel had ik één 307030, van Graficall.
Toen RAID gekocht, met nog een DTLA 307030. Op een gegeven moment ging de nieuwe hoorbaar kapot en een scan met de IBM Drive Fitness Test leverde ook de beruchte foutmelding (0x70 ofzo) op. Teruggestuurd dus. Een nieuwe DTLA gekocht om het hele zootje te backuppen (bij Graficall), maar dat is dus mislukt dus dat zoog ;) Vervolgens hetzelfde probleem met één van de twee overgebleven schijven. Allebei ontwikkelden ze badsectors als de ziekte. Dus zodra ik mijn andere terug had, heb ik die twee weggebracht, waar ik nu dus nog op aan het wachten ben. Achteraf gezien kwam het defect van de laatste twee misschien mede door het feit dat ik de beide harde schijven in een Hermator (koelrib) geschroeft had, waarmee ik het "Do Not Cover This Hole"-gaatje gedeeltelijk bedekte. Bummer :( , mede omdat die koelribben 90 piek per stuk zijn en omdat ik ze nu kan gaan Ibazzaren@20%vandeprijs :( Kortom, problemen alom. Maar áls ze 't doen, dan gaan ze wel als een }:O , vooral in RAID 0...

Verwijderd

Mijn vreemde verhaal:

Direct na montage maakte mijn IBM 307030 verschrikkelijke harde geluiden (Skrieieiek! en Kloink).
Na een uur was het geluid verdwenen.
Toen de schijf voller raakte kwam het Schrieieieiek-geluid steeds vaker terug (kloink niet!).
Defraggen: geen positief effect, wel veel geschrieieieiek.
Formatteren: geen effect (geluid bleef terugkomen als ik data wegschreef of las).

IBM drive fittnesstest gedraaid: error 0x73 excessive shock.
Dus terugsturen!

Ik heb de schijf van primairy master naar secundairy slave omgezet. Met de 15-heads optie (gewoon even experimenteren).

Geluid weg!
Error 0x73 weg!

16 koppen-optie proberen: geen bijgeluiden en geen errormelding.
Teruggezet als primairy master met 16 koppen (de oude toestand dus): geen bijgeluiden en geen errormelding.

Ik heb al weken geen problemen meer!
Als iemand dat kan verklaren: graag.
Je zoudt toch verwachten dat IBM drive fitness test eenduidige foutmeldingen geeft.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ach.. ieder merk heeft wel eens een slechte serie... Ik heb op dit forum gelezen dat ibm laatst nog een slechte serie had waarvan er erg veel uitvielen. Ook maxtor heeft een slechte serie gehad.

Dit terwijl mijn 2x maxtor vl40 20 gb 5400 rpm 2 mb cache in raid zeer goed bevallen en mijn maxtor vl40 40 gb 5400 rpm 2 mb cache ook.
IBM is in het algemeen net ietje sneller, maar ook weer net ietje duurder.

Seagate vind ik low budjet schijfjes en vind ik erg traag, quantum vind ik erg buggie... vooral de bigfoot serie.. die kan je maar beter direct aan de muur hangen ! EN western digital heb ik ook niet echt goede ervaring mee...

Ík vind dus maxtor nr 1.. goede prijs prestatie, IBM nr 2... lekker snel.. maar ietsjes duurder.

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Hiero sinds 9 maanden een IBM DLTA 307030 (30G 7200 rpm) en tevreden heb ook nog een WD 153BA (15G 7200rpm) beide aangesloten op ATA66 als master.
IBM is is circa 30% sneller volgens HDtach
En IBM is duidelijk stiller als de WD

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ik heb zo'n IBM schijfje uit de beruchte serie die zo vaak kapot gaan

maar nog niks aan de hand en dat gaat hopelijk ook niet komen

• Jules|IA
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Tja ik weet niet of IBM's slecht zijn. Onlangs is mijn nieuwe deskstar 60GXP van 40gig stuk gegaan, en opgestuurd naar informatique en een andere gekregen, en deze heeft prezies dezelfde symptonen (koude start: KLIK rateratel en bij uitschakelen systeem ZOEMeeeewww KLIK, weet iemand hier meer over?). Af en toe is er ook wat muggengezoen te horen en ik vind hem echt niet stil!
Maar goed, Maxtor zal nog wel slechter zijn want hiervoor had ik een 20,4 gig maxtor (7200 RPM) en die crashte, envenals een soortgelijke maxtor van een vriend evenals een soortgelijke maxtor van een andere vriend. Dus....?

Verwijderd

Ik heb ook zon 30GB dtla 307030 sind 1 jaar nooit problemen mee gehad (hopelijk blijft dat zo). Ik heb nu zo'n 40 GB (60 GXP) besteld, waar blijft dat ding :( , snel redelijk stil en betrouwbaar.

Je kan allicht een keertje pech hebben maar ik denk toch echt dat IBM goede schijfjes maakt :) .

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb hier 2 maal 30GB 75GXP van oktober vorig jaar draaien in RAID0. Gaat perfect, snel, stil en niet te warm, maar sinds een paar weekies is 1 van de schijven problemen gaan geven. Een heel sterk geratel bij het benaderen van sommige files met als gevolg een vastlopende machine. (ReseTTim heeft hetzelfde geluid ook gehad). Alles is gebackupped, en eind deze week gaan de schijven terug. Ik hoop dat Informatique een beetje mee wil werken, want heel eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin in reparatie en heb ik liever 2x 40GB 60GXP schijven ervoor in de plaats. Ben benieuwd...en anders denk ik dat ik gewoon 2x 40GB koop. Die 75GXP serie is nou eenmaal niet echt een betrouwbare serie geweest :(, en da's jammer want ze zijn bloedjesnel.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:22

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 19:01 schreef Kaap het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/17923
alstu :(
Conclusie: Deze serie schijven niet kopen... Dus ga voor maxtor :)
Tja... zoals ik al zei.. ieder merk heeft wel eens een slechte serie :(

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 19:01 schreef Kaap het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/17923
alstu :(
ARGH!!!
Zojuist heb ik mijn systeem op de kant gelegd (heel rustig) om ff een nieuwe koeler in te bouwen, en toen ik 'm rechtop zette en m'n computer aanzette maakte m'n IBM dtla-307045 een heel raar geluid (klonk als koppen die over het schijfoppervlak stuiterden). En wou hij niet meer initialiseren... ik heb 'm toen gauw uitgezet en nog een keer geprobeerd, maar weer hetzelfde. Toen heb ik nog maar eens geprobeerd voorzichtigjes wat tegen de schijf te tikken terwijl hij uit stond omdat het probleem tevoorschijn kwam toen hij gekanteld was. En toen ik 'm weer aanzette kwam hij deze keer met wat moeite op gang :(

En al die tijd laat S.M.A.R.T. helemaal nix van zich horen (toevallig vorige week net geinstalleerd), heb ik m'n schijf passief gekoeld (kwam nooit boven de 44 graden uit),altijd heel voorzichtig behandeld en ik had zelfs accoustic management aan...

Ik zet m'n computer nu in elk geval nooit meer uit totdat ik een andere schijf heb en de boel kan backuppen... ik stond net op het punt op een 60GXP te gaan bestellen, en ben ik ff blij dat ik die post van jou zie Kaap! Ik ga nu echt geen IBM meer kopen... m'n data is ALLES (eigen ftp, muzieksamples om muziek te maken, enz).

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-04 13:38
Zoals in de frontpage-nieuwsposting vermeld staat, is het een warmte-probleem; zouden dan (bijna) alle IBM problemen opgelost kunnen worden door het plaatsen van een HDD-cooler?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb een coolermaster cooldrive erover en die van mij is ook stuk aan het gaan (60 gb 60gxp) dus ik denk niet dat het aan een te warme schijf ligt.

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16:08

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 14 februari 2001 00:33 schreef LoneGunman het volgende:
IMB schijven zijn van zeer goede, zo niet de beste, kwaliteit. Doe je nooit geen miskoop mee.
Ben ik mee eens, als je er deed je nooit een miskoop van maakt. Er is genoeg andere keuze om te overwegen tov het risico van uitval. Moet er niet aan denken dat m'n 80gb Raid ermee nokt...

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 18:08 schreef willemj het volgende:
Zoals in de frontpage-nieuwsposting vermeld staat, is het een warmte-probleem; zouden dan (bijna) alle IBM problemen opgelost kunnen worden door het plaatsen van een HDD-cooler?
Kijk daar gaat het verhaal al de mist in, die IBM schijven worden nauwelijks warm, laat staan heet. Wat die knuppel heeft gedaan weet ik niet, maar basketballen met je harde schijf is toch echt niet aan te raden.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:43 schreef ]NTT[ het volgende:
Kijk daar gaat het verhaal al de mist in, die IBM schijven worden nauwelijks warm, laat staan heet.
Die IBM schijven worden wel behoorlijk warm... mijn dtla307045 zit als enigste drive (zelfs geeneens een floppydrive in het systeem) in een AopenHQ45... De PSU fan is zelfs nog vervangen door een fan die iets meer lucht deruit gooit, dus de airflow zit ook wel goed. En ik heb er nog twee socket 370 heatsinks (die ik toch over heb) op liggen. Desondanks word hij idle 44 graden en stressed zo'n 46 graden...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Desondanks word hij idle 44 graden en stressed zo'n 46 graden...
Ja, da's toch Ultra-laag zeker? Maxtor en WD enzo komen zonder koeling echt wel aan de 60-65 graadjes, zo niet meer, hoor, in een desktop of mini-tower. In een fulltower misschien, maargoed...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Was de maximum bedrijfstemperatuur van een IBM niet 55 graden?
Dan vind ik dat toch wel een beetje akelig dichtbij...

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb 'n Maxtor 15.3 Gb en 'n IBM DPTA 20.5 Gb. De Maxtor wordt heter maar die heeft daar totaal geen last van.

Zodra de IBM ook maar 'n beetje warm wordt zegt 'ie gedag en krijg ik 'n venstertje Delayed Write failed in Win2K (oftewel, de disk reageert helemaal nergens meer op).

Dan schakel ik met het sleuteltje van m'n HD-rack de stroom even uit, en scan ik opnieuw op Plug & Play hardware.
Welcome back harddisk 8-).

Alleen met warm weer gebeurt dat rustig 6x op 'n dag |:(.

IBM-tool: 0x00 Completed succesfully

Al 3x niet opgespind, vooral de eerste schrok ik me dood, tegenwoordig staat alles gebackupt op m'n betrouwbare Maxtor.

Er ligt nu 'n klein ventilatortje op, dat helpt al iets tegen de uitvallers, maar ik hoef nooit geen IBM meer :(. (IDE dan, de SCSI-schijven heb ik totaal geen problemen mee).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• raw meat
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

klinkt meer als een kapot HDD Rack vind ik

Oh ja joh!!!

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 08:23 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Die IBM schijven worden wel behoorlijk warm... mijn dtla307045 zit als enigste drive (zelfs geeneens een floppydrive in het systeem) in een AopenHQ45... De PSU fan is zelfs nog vervangen door een fan die iets meer lucht deruit gooit, dus de airflow zit ook wel goed. En ik heb er nog twee socket 370 heatsinks (die ik toch over heb) op liggen. Desondanks word hij idle 44 graden en stressed zo'n 46 graden...
Dan is je airflow toch nog behoorlijk kut,, ik zit hier op m'n vers geinstalleerde digidoc5 te kijken en de hdd wordt idle maar 34 graden (komt dus aardig overeen met handwarm :9 ) en stressed 39 (4 linux iso's overgeblazen)
En voor de info: het is een DTLA307045, dezelfde als die van jou dus.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-04 21:44

JeroenT

hoi!

bah alle hardware van mij is slecht...

maxtor , p3 , gf2mx , etc... MAN !! i need good stuff

d8 ik 3 maanden geleden nog dat ik een toppie systeem had. kom ik toch nog bedrogen uit... LOLOL :P

• DarkHelmet
Tweakertjes toch. Veel van jullie trekken het geheel een beetje uit zijn verband.

IBM heeft misschien een hoge uitval, maar ze verkopen ook enorme aantallen, en vooral dan aan tweakers die warme systemen hebben en ook nog eens in RAID draaien. Daar worden die schijven extra warm van.
Zolang de verschillende merken geen inzicht geven in het % uitval en met welke reden (gebruikersfout/fabrikage/etc) kun je hier nog altijd weinig over zeggen.

Tot nu toe blijven het allemaal geruchten, maar zolang je weet wat je koopt en wat je ermee moet doen/laten is alles goed.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• DarkHelmet
Wil nog ff dit kwijt:

die IBM's zijn naar mijn ervaring wel VELE male stiller en sneller dan allerlei andere schijven (ook 5400rpm).

Veel schijven hoor je veel ratelen bij HDD activiteit, maar bij IBM's nog niet gehoort.

• Glival
  • Laatst online: 15-04 13:38
Mijn IBM 7200rpm hoor ik overal bovenuit, maar het is dan ook niet zo'n nieuwe.

[off-topic] Donkere Helm, wie/wat is Mugello? [/off-topic]

(edit: typo)

Verwijderd

IBM schijven zijn gewoon rotzooi. En dat is geen onzin. Ze hebben ze gewoon zo snel mogelijk gemaakt. En achteraf bleek dat dus niet zo'n goed idee te zijn.

Verwijderd

Ik ben harstikke tevreden over mijn 30 Gb 75GXP Ibm schijf, hij is stil en snel, alleen heb ik nu last van bad sectors :(

• DarkHelmet
willemj> Mugello is een circuit in Italië.
De tijd die ik noem heb ik gehaald met het spel GP500. Inmiddels al wel weer verbeterd, maar kweet die tijd niet uit me hoofd.

• DarkHelmet
iefje> leuk bedachte theorie, maar hoogst waarschijnlijk niet op feiten gebaseerd...

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Op woensdag 14 februari 2001 00:33 schreef LoneGunman het volgende:
IMB schijven zijn van zeer goede, zo niet de beste, kwaliteit. Doe je nooit geen miskoop mee.
Als je er nooit GEEN miskoop mee doet is het dus altijd een miskoop... :)

edit:
mmmz had even niet gezien dat dit topic al 6 pagina's had

Systeem | Strava

Pagina: 1 2 Laatste