IBM HDD's echt zo slecht of gewoon onzin?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zaterdag 03 maart 2001 09:13 schreef chromisX het volgende:
Ik draai al jaren met IBM's. Mijn eerste IBM (een pio-mode 4 DCAA die ik toen gekocht had omdat mijn ouwe Conner niet genoeg ruimte meer bood voor mijn voodoo1 games, toen die kaart pas uit was en me 500,- gekost had) draait nog steeds zonder problemen.

Later heb ik mezelf een DTTA (een udma33 schijf) gekocht toen ik overstapte naar een udma bord. Vorig jaar heb ik nog een tweede DTTA gekocht. Een tweedehandse HD, die overigens heel af en toe rare geluiden maakt! :( Hij doet het trouwens nog altijd, en ik maak me er niet meer zo druk om.

Als mensen problemen hebben met een gekochte harde schijf, welk merk dan ook, denk ook eens aan de winkel! Wat ik hiermee wil zeggen is dat HD's op zich best teer zijn. Persoonlijk vindt ik een gepost-orderde/opgestuurde HD een akelig idee! :o

Ik koop eigen HD's normaal gesproken altijd zelf in Duitsland. Die hebben altijd goed gewerkt. Ik heb haast iedereen in mijn naaste omgeving een IBM aangeraden: ze zijn er allemaal erg tevreden mee!
Helemaal mee eens, de PTT e.d. gaan soms wel erg grof met post om, zo heb ik paketten gezien die ingedeukt waren enzo, niet lekker. Maar hou er wel rekening mee dat als ze goed ingepakt zijn, je de doos gerust kunt laten vallen, ze kunnen vele tientallen (75 geloof ik) G's aan, dus dat zit wel goed. Ik heb mijn 2 15GB DTLA'tjes besteld bij ASCI computers vandaan (geloof ik), ze waren netjes per stuk verpakt in een doosje met +/- 2cm schuim aan alle kanten, dan nog eens met z'n tweeën in een doos met 5cm schuim aan alle kanten... Zo zou ik ze gerust aan iedere stuntelaar (op de begane grond :)) toevertrouwen, dus zelfs aan de post :)

Gewoon een kwestie van goed verpakken, en reken maar dat die postorderbedrijven dat doen, want anders krijgen ze weer gezeik met garantie enzo, en dat kost hen gewoon geld :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 14 februari 2001 00:36 schreef MegaJurk het volgende:
Ik ben heel blij met jullie reakties maar als je hier op het forum of enig ander (internationaal) forum kijkt, dan schrik je van de hoge uitval percentages van deze schijven.
EEHH, dit is dus waar.

Bij ons op de hoge schoool hebben wij 3000 PC's staan met allemaal IBM HD's, en die dingen zijn zooooooooo brak :r:r:r:r:r:r

De ene SMART-failure na de ander, we worden er gek van :(:(:(:(:(:(

Ik ben blij dat ik 5 maanden geleden voor maxtor heb gekozen.

Dat die dingen zo brak zijn is ook hier in nederland zo:
[topic=126172]

Na het kopen van mij HD, dacht ik toch dat IBM een betere keus was, want volgrns de reviews is IBM erg stil en snel, maareeh na heel wat ervaringen op school, en hier op het forum, ben ik toch wijzer geworden, mijn toekomstige schijf wordt ook van maxtor.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Tot op heden ben ik dik tevreden met mijn IBM harde schijffie. En dat met een december versie uit Thailand. IBM rules !!!

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022

Sweet

Ik heb sinds kort ook een op 7200 toeren draaiende 45 Gb versie made in Thailand (december). Het is m'n tweede IBM schijf. Ik heb m gekocht omdat ik dik tevreden met m'n eerste was. Na installatie hoorde ik een hoog piepgeluidje en kreeg direct spijt van mijn keuze voor de 7200 toeren versie. Na enig speurwerk bleek het echter m'n processor koeler te zijn die gelijktijdig met de installatie kuren had gekregen. Ik draai nu zonder die koeler om m'n P3 700E en het hele systeem is nu superstil. Of ik op termijn schade ga toebrengen aan de processor? De IBM-er doet z'n werk snel en betrouwbaar, ik ben er zeer tevreden mee.

Verwijderd

Nou, hier gaattie dan...
Ik bezit op het moment drie IBM DTLA 307030 schijven, waarvan er op het moment twee ergens tussen IBM, Graficall en god zweven. Origineel had ik één 307030, van Graficall.
Toen RAID gekocht, met nog een DTLA 307030. Op een gegeven moment ging de nieuwe hoorbaar kapot en een scan met de IBM Drive Fitness Test leverde ook de beruchte foutmelding (0x70 ofzo) op. Teruggestuurd dus. Een nieuwe DTLA gekocht om het hele zootje te backuppen (bij Graficall), maar dat is dus mislukt dus dat zoog ;) Vervolgens hetzelfde probleem met één van de twee overgebleven schijven. Allebei ontwikkelden ze badsectors als de ziekte. Dus zodra ik mijn andere terug had, heb ik die twee weggebracht, waar ik nu dus nog op aan het wachten ben. Achteraf gezien kwam het defect van de laatste twee misschien mede door het feit dat ik de beide harde schijven in een Hermator (koelrib) geschroeft had, waarmee ik het "Do Not Cover This Hole"-gaatje gedeeltelijk bedekte. Bummer :( , mede omdat die koelribben 90 piek per stuk zijn en omdat ik ze nu kan gaan Ibazzaren@20%vandeprijs :( Kortom, problemen alom. Maar áls ze 't doen, dan gaan ze wel als een }:O , vooral in RAID 0...

Verwijderd

Mijn vreemde verhaal:

Direct na montage maakte mijn IBM 307030 verschrikkelijke harde geluiden (Skrieieiek! en Kloink).
Na een uur was het geluid verdwenen.
Toen de schijf voller raakte kwam het Schrieieieiek-geluid steeds vaker terug (kloink niet!).
Defraggen: geen positief effect, wel veel geschrieieieiek.
Formatteren: geen effect (geluid bleef terugkomen als ik data wegschreef of las).

IBM drive fittnesstest gedraaid: error 0x73 excessive shock.
Dus terugsturen!

Ik heb de schijf van primairy master naar secundairy slave omgezet. Met de 15-heads optie (gewoon even experimenteren).

Geluid weg!
Error 0x73 weg!

16 koppen-optie proberen: geen bijgeluiden en geen errormelding.
Teruggezet als primairy master met 16 koppen (de oude toestand dus): geen bijgeluiden en geen errormelding.

Ik heb al weken geen problemen meer!
Als iemand dat kan verklaren: graag.
Je zoudt toch verwachten dat IBM drive fitness test eenduidige foutmeldingen geeft.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ach.. ieder merk heeft wel eens een slechte serie... Ik heb op dit forum gelezen dat ibm laatst nog een slechte serie had waarvan er erg veel uitvielen. Ook maxtor heeft een slechte serie gehad.

Dit terwijl mijn 2x maxtor vl40 20 gb 5400 rpm 2 mb cache in raid zeer goed bevallen en mijn maxtor vl40 40 gb 5400 rpm 2 mb cache ook.
IBM is in het algemeen net ietje sneller, maar ook weer net ietje duurder.

Seagate vind ik low budjet schijfjes en vind ik erg traag, quantum vind ik erg buggie... vooral de bigfoot serie.. die kan je maar beter direct aan de muur hangen ! EN western digital heb ik ook niet echt goede ervaring mee...

Ík vind dus maxtor nr 1.. goede prijs prestatie, IBM nr 2... lekker snel.. maar ietsjes duurder.

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 09-02 01:07

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Hiero sinds 9 maanden een IBM DLTA 307030 (30G 7200 rpm) en tevreden heb ook nog een WD 153BA (15G 7200rpm) beide aangesloten op ATA66 als master.
IBM is is circa 30% sneller volgens HDtach
En IBM is duidelijk stiller als de WD

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
ik heb zo'n IBM schijfje uit de beruchte serie die zo vaak kapot gaan

maar nog niks aan de hand en dat gaat hopelijk ook niet komen

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Tja ik weet niet of IBM's slecht zijn. Onlangs is mijn nieuwe deskstar 60GXP van 40gig stuk gegaan, en opgestuurd naar informatique en een andere gekregen, en deze heeft prezies dezelfde symptonen (koude start: KLIK rateratel en bij uitschakelen systeem ZOEMeeeewww KLIK, weet iemand hier meer over?). Af en toe is er ook wat muggengezoen te horen en ik vind hem echt niet stil!
Maar goed, Maxtor zal nog wel slechter zijn want hiervoor had ik een 20,4 gig maxtor (7200 RPM) en die crashte, envenals een soortgelijke maxtor van een vriend evenals een soortgelijke maxtor van een andere vriend. Dus....?

Verwijderd

Ik heb ook zon 30GB dtla 307030 sind 1 jaar nooit problemen mee gehad (hopelijk blijft dat zo). Ik heb nu zo'n 40 GB (60 GXP) besteld, waar blijft dat ding :( , snel redelijk stil en betrouwbaar.

Je kan allicht een keertje pech hebben maar ik denk toch echt dat IBM goede schijfjes maakt :) .

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:51

Dexter

d((o_o))b

Ik heb hier 2 maal 30GB 75GXP van oktober vorig jaar draaien in RAID0. Gaat perfect, snel, stil en niet te warm, maar sinds een paar weekies is 1 van de schijven problemen gaan geven. Een heel sterk geratel bij het benaderen van sommige files met als gevolg een vastlopende machine. (ReseTTim heeft hetzelfde geluid ook gehad). Alles is gebackupped, en eind deze week gaan de schijven terug. Ik hoop dat Informatique een beetje mee wil werken, want heel eerlijk gezegd heb ik niet zoveel zin in reparatie en heb ik liever 2x 40GB 60GXP schijven ervoor in de plaats. Ben benieuwd...en anders denk ik dat ik gewoon 2x 40GB koop. Die 75GXP serie is nou eenmaal niet echt een betrouwbare serie geweest :(, en da's jammer want ze zijn bloedjesnel.

Dex

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:19

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op dinsdag 07 augustus 2001 19:01 schreef Kaap het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/17923
alstu :(
Conclusie: Deze serie schijven niet kopen... Dus ga voor maxtor :)
Tja... zoals ik al zei.. ieder merk heeft wel eens een slechte serie :(

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 19:01 schreef Kaap het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/17923
alstu :(
ARGH!!!
Zojuist heb ik mijn systeem op de kant gelegd (heel rustig) om ff een nieuwe koeler in te bouwen, en toen ik 'm rechtop zette en m'n computer aanzette maakte m'n IBM dtla-307045 een heel raar geluid (klonk als koppen die over het schijfoppervlak stuiterden). En wou hij niet meer initialiseren... ik heb 'm toen gauw uitgezet en nog een keer geprobeerd, maar weer hetzelfde. Toen heb ik nog maar eens geprobeerd voorzichtigjes wat tegen de schijf te tikken terwijl hij uit stond omdat het probleem tevoorschijn kwam toen hij gekanteld was. En toen ik 'm weer aanzette kwam hij deze keer met wat moeite op gang :(

En al die tijd laat S.M.A.R.T. helemaal nix van zich horen (toevallig vorige week net geinstalleerd), heb ik m'n schijf passief gekoeld (kwam nooit boven de 44 graden uit),altijd heel voorzichtig behandeld en ik had zelfs accoustic management aan...

Ik zet m'n computer nu in elk geval nooit meer uit totdat ik een andere schijf heb en de boel kan backuppen... ik stond net op het punt op een 60GXP te gaan bestellen, en ben ik ff blij dat ik die post van jou zie Kaap! Ik ga nu echt geen IBM meer kopen... m'n data is ALLES (eigen ftp, muzieksamples om muziek te maken, enz).

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-04 13:38
Zoals in de frontpage-nieuwsposting vermeld staat, is het een warmte-probleem; zouden dan (bijna) alle IBM problemen opgelost kunnen worden door het plaatsen van een HDD-cooler?

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb een coolermaster cooldrive erover en die van mij is ook stuk aan het gaan (60 gb 60gxp) dus ik denk niet dat het aan een te warme schijf ligt.

• NiGeLaToR
  • Nu online

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op woensdag 14 februari 2001 00:33 schreef LoneGunman het volgende:
IMB schijven zijn van zeer goede, zo niet de beste, kwaliteit. Doe je nooit geen miskoop mee.
Ben ik mee eens, als je er deed je nooit een miskoop van maakt. Er is genoeg andere keuze om te overwegen tov het risico van uitval. Moet er niet aan denken dat m'n 80gb Raid ermee nokt...

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

Verwijderd

Op woensdag 08 augustus 2001 18:08 schreef willemj het volgende:
Zoals in de frontpage-nieuwsposting vermeld staat, is het een warmte-probleem; zouden dan (bijna) alle IBM problemen opgelost kunnen worden door het plaatsen van een HDD-cooler?
Kijk daar gaat het verhaal al de mist in, die IBM schijven worden nauwelijks warm, laat staan heet. Wat die knuppel heeft gedaan weet ik niet, maar basketballen met je harde schijf is toch echt niet aan te raden.

Verwijderd

Op donderdag 09 augustus 2001 21:43 schreef ]NTT[ het volgende:
Kijk daar gaat het verhaal al de mist in, die IBM schijven worden nauwelijks warm, laat staan heet.
Die IBM schijven worden wel behoorlijk warm... mijn dtla307045 zit als enigste drive (zelfs geeneens een floppydrive in het systeem) in een AopenHQ45... De PSU fan is zelfs nog vervangen door een fan die iets meer lucht deruit gooit, dus de airflow zit ook wel goed. En ik heb er nog twee socket 370 heatsinks (die ik toch over heb) op liggen. Desondanks word hij idle 44 graden en stressed zo'n 46 graden...

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Desondanks word hij idle 44 graden en stressed zo'n 46 graden...
Ja, da's toch Ultra-laag zeker? Maxtor en WD enzo komen zonder koeling echt wel aan de 60-65 graadjes, zo niet meer, hoor, in een desktop of mini-tower. In een fulltower misschien, maargoed...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Was de maximum bedrijfstemperatuur van een IBM niet 55 graden?
Dan vind ik dat toch wel een beetje akelig dichtbij...

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb 'n Maxtor 15.3 Gb en 'n IBM DPTA 20.5 Gb. De Maxtor wordt heter maar die heeft daar totaal geen last van.

Zodra de IBM ook maar 'n beetje warm wordt zegt 'ie gedag en krijg ik 'n venstertje Delayed Write failed in Win2K (oftewel, de disk reageert helemaal nergens meer op).

Dan schakel ik met het sleuteltje van m'n HD-rack de stroom even uit, en scan ik opnieuw op Plug & Play hardware.
Welcome back harddisk 8-).

Alleen met warm weer gebeurt dat rustig 6x op 'n dag |:(.

IBM-tool: 0x00 Completed succesfully

Al 3x niet opgespind, vooral de eerste schrok ik me dood, tegenwoordig staat alles gebackupt op m'n betrouwbare Maxtor.

Er ligt nu 'n klein ventilatortje op, dat helpt al iets tegen de uitvallers, maar ik hoef nooit geen IBM meer :(. (IDE dan, de SCSI-schijven heb ik totaal geen problemen mee).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• raw meat
  • Niet online

raw meat

8 bit rules..For me to POOP on

klinkt meer als een kapot HDD Rack vind ik

Oh ja joh!!!

Verwijderd

Op vrijdag 10 augustus 2001 08:23 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Die IBM schijven worden wel behoorlijk warm... mijn dtla307045 zit als enigste drive (zelfs geeneens een floppydrive in het systeem) in een AopenHQ45... De PSU fan is zelfs nog vervangen door een fan die iets meer lucht deruit gooit, dus de airflow zit ook wel goed. En ik heb er nog twee socket 370 heatsinks (die ik toch over heb) op liggen. Desondanks word hij idle 44 graden en stressed zo'n 46 graden...
Dan is je airflow toch nog behoorlijk kut,, ik zit hier op m'n vers geinstalleerde digidoc5 te kijken en de hdd wordt idle maar 34 graden (komt dus aardig overeen met handwarm :9 ) en stressed 39 (4 linux iso's overgeblazen)
En voor de info: het is een DTLA307045, dezelfde als die van jou dus.

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-04 21:44

JeroenT

hoi!

bah alle hardware van mij is slecht...

maxtor , p3 , gf2mx , etc... MAN !! i need good stuff

d8 ik 3 maanden geleden nog dat ik een toppie systeem had. kom ik toch nog bedrogen uit... LOLOL :P

• DarkHelmet
  • Laatst online: 08-04 14:34
Tweakertjes toch. Veel van jullie trekken het geheel een beetje uit zijn verband.

IBM heeft misschien een hoge uitval, maar ze verkopen ook enorme aantallen, en vooral dan aan tweakers die warme systemen hebben en ook nog eens in RAID draaien. Daar worden die schijven extra warm van.
Zolang de verschillende merken geen inzicht geven in het % uitval en met welke reden (gebruikersfout/fabrikage/etc) kun je hier nog altijd weinig over zeggen.

Tot nu toe blijven het allemaal geruchten, maar zolang je weet wat je koopt en wat je ermee moet doen/laten is alles goed.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• DarkHelmet
Wil nog ff dit kwijt:

die IBM's zijn naar mijn ervaring wel VELE male stiller en sneller dan allerlei andere schijven (ook 5400rpm).

Veel schijven hoor je veel ratelen bij HDD activiteit, maar bij IBM's nog niet gehoort.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Glival
  • Laatst online: 15-04 13:38
Mijn IBM 7200rpm hoor ik overal bovenuit, maar het is dan ook niet zo'n nieuwe.

[off-topic] Donkere Helm, wie/wat is Mugello? [/off-topic]

(edit: typo)

Verwijderd

IBM schijven zijn gewoon rotzooi. En dat is geen onzin. Ze hebben ze gewoon zo snel mogelijk gemaakt. En achteraf bleek dat dus niet zo'n goed idee te zijn.

Verwijderd

Ik ben harstikke tevreden over mijn 30 Gb 75GXP Ibm schijf, hij is stil en snel, alleen heb ik nu last van bad sectors :(

• DarkHelmet
willemj> Mugello is een circuit in Italië.
De tijd die ik noem heb ik gehaald met het spel GP500. Inmiddels al wel weer verbeterd, maar kweet die tijd niet uit me hoofd.

• DarkHelmet
iefje> leuk bedachte theorie, maar hoogst waarschijnlijk niet op feiten gebaseerd...

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

Op woensdag 14 februari 2001 00:33 schreef LoneGunman het volgende:
IMB schijven zijn van zeer goede, zo niet de beste, kwaliteit. Doe je nooit geen miskoop mee.
Als je er nooit GEEN miskoop mee doet is het dus altijd een miskoop... :)

edit:
mmmz had even niet gezien dat dit topic al 6 pagina's had

Systeem | Strava

Pagina: 1 2 Laatste