Lang getwijfeld tussen de PS3 en de Xbox. Uieindelijk voor de Xbox Premium gegaan (Halo 3 pack, met HDMI). Doorslaggevende factor: De controller. Tijdens probeersessies had ik geen problemen met de Xbox controller en wel met de PS3 controller. Ik vraag me af Waarom bijv. Logitech geen Xbox-kloon controller maakt voor de PS3. Er is volgens mij wel een markt voor. Alle third party controllers zijn klonen van de originele controller. Raar...
Qua (recent) gamesaanbod vind ik ze beiden redelijk gelijkwaardig. Qua prijs is er ook weinig verschil, zeker als je er wat accessoires bij koopt. Wat me opvalt als je beide consoles vergelijkt is hoe sterk het contrast is in Xbox games. De lichteffecten zijn mooi (Assassin's Creed!), maar soms is het moeilijk te zien wat er in donkere gebieden gebeurd, vooral overdag. Helderheid/contrast van het display bijstellen helpt niet echt en de gamma-settings in games maken te grote stappen.
Zoals al gezegd, de controller is prima. Ik kan zonder problemen uren spelen. Ik gebruik trouwens gewoon oplaadbare batterijen van de Hema en haal gemakkelijk 20-30 uur. Als (voormalig) PC gamer is het wel wennen en ik haal bij lange na niet de snelheid en precisie van een toetsenbord/muis combo. Het wachten is op een controller met een trackball i.p.v. rechter stick... (volgens mij is er al ergens een prototype voor de PS3).
Over het geluidsniveau en de bouwkwaliteit maakte ik me het meest zorgen. Het geluidsniveau van de Xbox vind ik meevallen; in elk geval stiller dan mijn PC. Vooral de DVD-speler is hoorbaar, maar tijdens het gamen is het totaal niet storend en ook bij het bekijken van videos heb ik er geen last van. Ik zit er wel ruim vier meter van af, dus dat helpt wellicht. Over de bouwkwaliteit kan ik weinig zeggen, maar ik heb nog geen problemen gehad.
In eerste instantie had ik de Xbox via component aangesloten, maar de beeldkwaliteit met de bijgeleverde kabel viel tegen. HDMI maar even omgeprikt van de DVD speler en dat ziet er een stuk beter uit. Tijd voor een HDMI switch dus (weer een accessoire er bij). Om optische audio te krijgen heb ik A/V stekker van z'n plastic omhulsel ontdaan, zodat de HDMI en A/V stekker beide aangesloten kunnen worden. Weet iemand trouwens wat de video-instellingen betekenen? Ik heb 'm nu op Expanded staan, maar ik zie geen verschil met de andere settings?
Belangrijkste tegenvaller: Xbox Live. De content wordt minder vaak ververst dan ik had verwacht; er staan nog steeds Gears Of War filmpjes bij most recent. Ook trailers van bijv. Gametrailers.com worden niet vaak ververst. Matchmaking duurt een eeuwigheid, waarna je een paar minuutjes kunt spelen. Misschien ben ik op de PC teveel verwend... Voor een Gold abbo betaal je 60 euro per jaar. Koop ik een game (nog eens 60 euro), wil ik daar een theme van, dan moet ik daar nog eens extra voor betalen! En ik kan er niet eens een preview van zien. Verder is het geneuzel over voice-chat vaak niet om aan te horen. Ik houd het voorlopig wel even bij Silver.
Grootste plus: De games! Technisch mogen de consoles dan misschien ingehaald zijn door de PC, maar het ziet er op de console toch hardstikke goed uit (minder 'computerachtig' imho). En met de huidige line-up van topgames gaat het geld er hard doorheen.
Grootste frustatie: Het $#!@%$& save systeem in de meeste games! Waarom kan ik in Mass Effect alleen vóór een cut-scene saven... *zucht*.
Al met al een prima console. Games op mijn PC raak ik eigenlijk niet meer aan en het is super relaxt om op de bank de gamen i.p.v. achter een bureau. En nu er MP4 support in zit, staat ook m'n HTPC minder vaak aan.