EfBe schreef op zondag 09 december 2007 @ 15:05:
[...]
Hangt ervan af. Aandeelhouders zijn al een tijdje zeer sceptisch over die divisie, ondanks het feit dat de xbox360 het niet slecht doet. Het punt is dat de 360 het niet super doet plus dat de rest van die divisie het niet veel beter doet. De wii verkoopt veel beter dan de 360 en de ipod verkoopt veel beter dan de zune. Ze krijgen met hun live merk geen poot aan de grond in google area, etc. Op een gegeven moment moet je dan concluderen: kappen hiermee, verder met de dingen waar we wel goed in zijn.
Het valt allemaal wel mee, inderdaad ze zijn buiten hun core business nergens nummer 1, maar wel op veel plekken de nummer 2. De 360 doet het slechter als de Wii, maar beter als de PS3. De Zune doet het slechter als de Ipod, maar beter als al zijn concurrenten.
Het probleem is dat ze geen extra geld meer kunnen verdienen in de dingen waarin ze goed zijn, de aandeelhouders willen juist dat ze andere markten aanboren, en ze zijn op een goede weg.
Alle losse elementen lijken slecht te doen, maar als je kijkt hoe MS ze langzaam aan elkaar aan het verbinden is dan zie je dat men met Live! een heel krachtig platform aan het bouwen is.
Bill heeft ooit een de visie uitgesproken dat hij windows in ieder apparaat zou willen zien, zoals je ziet wordt er aan gewerkt.
Het zou me verbazen als ze NIET met de opvolger bezig zijn, maar of die er ooit komt is echt geen zeker iets. Het is nl. zo dat als ze echt riant zicht hadden op vette winsten, bv wanneer ze 50% of meer van de markt in handen zouden krijgen binnen 1 a 2 jaar, dan is de rode inkt snel weggewerkt. Echter daar is steeds minder zicht op. Ze raken studio's kwijt aan EA, kopen niet veel eigen studio's bij (als ik het goed heb, geen een dit jaar) en zijn een beetje zoekende hoe ze de family selling factor kunnen aanboren van de Wii.
MS heeft volgens mij ook geen interesse in de studio's. Ze willen liever een platform bieden waarvoor andere studios games afleveren. En je ziet nu ook al onderscheid in functionaliteit tussen games op de PS3 en op de 360.
Ze willen inderdaad graag de familie markt van de Wii aanboren, maar daarnaast hebben ze een ander deel van de entertainment markt in handen die de Wii niet heeft en de 360 en de PS3 (in mindere mate) wel heeft.
Ik denk dat als de PS2 (niet de 3, maar de 2) er niet was geweest, de kansen anders hadden gelegen, maar dan was het nog moeilijk geweest. Nu heeft MS in mijn ogen geen schijn van kans komend jaar: teweinig eigen studios die exclusives releasen dus afhankelijk van 3rd parties, en een te groot imago in het hard-core gamer segment, waar niet het geld zit.
Als de PS2 er niet was geweest had alles er anders geweest, dan was Sony ook bankroet geweest.
Er komen heus nog wel een groot aantal games die de voorsprong van de 360 zullen vasthouden.
Sony heeft een groot aantal exclusives voor komend jaar, maar of ze daarmee de achterstand in zullen lopen of zelfs MS voorbij zullen gaan is maar de vraag.
Als je kijkt naar de gamesalesvan de afgelopen maanden zie je dat het geld niet in de exclusives zit, maar in de multiplatform titels. Kijk naar Guitarhero3 en de grote cashcows van EA.
MS zal volgend jaar zeker een deel van zijn voorsprong inleveren, maar ze zullen niet meer van de consolemarkt verdwijnen.