Ze mogen van mij best in een dikke bak rijden, maar ga dan niet lopen klagen dat een A6 te klein zou zijn. Dat is gewoon respectloos tegenover de bevolking. Zij denken (en kunnen) zich alles permitteren en willen telkens meer, meer, meer.
Verkoudheden en degelijke zeer infectieuze populatiegebonden ziekten (om nog maar niet te spreken van vee(houders)ziekten zoals pokken, mazelen...) hebben niet veel kans in kleine populaties zoals die van jagers/verzamelaars, zeker niet als ze snel dodelijk zijn. Andere ziekten natuurlijk wel (diverse parasieten, bepaalde SOA's...) En jagers/verzamelaars gaan meen ik relatief vaak dood vanwege geweld. Maar goed die zijn ook min of meer continu op weg naar het werk.
Hmm, inderdaad nooit te lang van het nest wegblijven...
Inderdaad, ze hebben ooit in plaats van de mijnen wel het CBS (deels) in Camiels provincie neergezet, maar dat kan veel uitgebreider.... Gewoon helemaal (en niet juist weghalen zoals in 99 bijna was gebeurd). Men moet hele ministeries naar de periferie van het land, wie het nodig heeft kan dan wel met de A8 door het land trekken.bite schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:51:
Ook op het gebied van werkgelegenheid bij de overheid zijn er toch mogelijkheden zat om dat te decentraliseren? waarom wordt Nederland nog altijd niet vanuit een centrale plaats geregeerd ipv de uithoek die men den-haag noemt? leuk die geschiedenis, maar dat is alles wat het is. Ook op dat punt kunnen ze het goede voorbeeld geven.[/small]
Het zijn ook voorbeeldfuncties toch? Ik vind het gewoon hypocriet om tegen de burger in z'n goedkope auto te zeggen van "ga jij maar lekker krom liggen voor dat ding" (bij wijze van spreken) terwijl ze er zelf niets om lijken te geven. Vergelijkbaar met Al Gore en z'n energieverbruik, maareh wel zuinig aan doen jongens want anders...YellowCube schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:07:
sja, alsof iemand hier in een Alto of Prius zou gaan rijden (overigens rijdt iemand als Diederik Samson wel degelijk in zo'n bak) als hij een dergelijke functie zou hebben
Je brengt niet zelden een hoop tijd door in zo'n auto om van hot naar her te gaan. En het is niet dat je dan even lekker uit je raampje kan gaan zitten turen, er moet vaak ook nog gewerkt worden. Dan is een beetje ruimte en comfort best lekker.
snap de verontwaardiging op zich wel, maar vind het ook wel een beetje gezoek.
sja, verschil moet er zijn. De "bevolking" kan om 17:00 z'n werk uit z'n handen laten vallen en achter de warme prak kruipen. Als minister kun je, als je pech hebt, 's nachts om 3:00 je bed een keer opzoeken.Dennahz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:12:
Ze mogen van mij best in een dikke bak rijden, maar ga dan niet lopen klagen dat een A6 te klein zou zijn. Dat is gewoon respectloos tegenover de bevolking. Zij denken (en kunnen) zich alles permitteren en willen telkens meer, meer, meer.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
offtopic:
YellowCube schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:16:
...
sja, verschil moet er zijn. De "bevolking" kan om 17:00 z'n werk uit z'n handen laten vallen en achter de warme prak kruipen. Als minister kun je, als je pech hebt, 's nachts om 3:00 je bed een keer opzoeken.
Ach er zijn er ook wel mensen die dat hebben die je tot 'de bevolking' kunt rekenen, meestal ook niet slecht betaald maar toch... Van mij mag Eurlings trouwens best in zijn A8 door de A73-tunnels rijden.
YellowCube schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:16:
...
sja, verschil moet er zijn. De "bevolking" kan om 17:00 z'n werk uit z'n handen laten vallen en achter de warme prak kruipen. Als minister kun je, als je pech hebt, 's nachts om 3:00 je bed een keer opzoeken.
Ach er zijn er ook wel mensen die dat hebben die je tot 'de bevolking' kunt rekenen, meestal ook niet slecht betaald maar toch... Van mij mag Eurlings trouwens best in zijn A8 door de A73-tunnels rijden.
offtopic:
[quote]YellowCube schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:16:
[...]
[/quote]
Moeten ze maar niet zoveel tijd steken in onzin als een kilometerheffing
Maar serieus, dat vak van politiek is een keuze je kan het ook laten en iets anders gaan doen. Hoeveel dienstverleners zijn er dag en nacht in touw? politie, brandweer, ambulance diensten, aan de counter bij de McDrive etc. Zou makkelijk zijn heel nederland om 17:00 kan zeggen 'het is mooi geweest' maar zo werkt het ool voor veel 'gewone mensen' niet 
[...]
[/quote]
Moeten ze maar niet zoveel tijd steken in onzin als een kilometerheffing
Fileleed gaat het niet oplossen. Meeste filerijders, als ik zo links en rechts (vooral die laatste, links is meestal vangrail) om me heen kijk 's morgens en 's middags/begin avond rijden (evenals ikzelf) in leasebakken. Die worden vrijwel altijd 100% door de baas betaald, dus ook de km heffing.
De baas zal dus met extra kosten opgezadeld worden. Gevolg: tarieven van de diensten van 'de baas' gaan omhoog, waardoor de afnemer van de diensten (of zaken) ook de meerprijs ergens vandaan zal moeten halen, zodat uiteindelijk de heffing door iedereen betaald zal gaan worden in de prijs van de dagelijkse diensten en zaken.
De baas zal dus met extra kosten opgezadeld worden. Gevolg: tarieven van de diensten van 'de baas' gaan omhoog, waardoor de afnemer van de diensten (of zaken) ook de meerprijs ergens vandaan zal moeten halen, zodat uiteindelijk de heffing door iedereen betaald zal gaan worden in de prijs van de dagelijkse diensten en zaken.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
hmmzz.. het lijkt momenteel zo te zijn dat het CDA nog niet over is, als de burger er niet blij van wordt gaan ze niet mee met het oog op de verkiezingen begin volgend jaar.
Misschien heeft een protest dan toch zin; ze zijn erg bank om stemmen te verliezen...
Misschien heeft een protest dan toch zin; ze zijn erg bank om stemmen te verliezen...
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
In een goed werkende concurrerende markt zal uiteindelijk toch evolueren naar de meest (kosten)efficiente oplossing. Er zullen dus werkgevers zijn die tot de conclusie komen dat leaseauto's niet de meest efficiente vorm van mobiliteit van hun werknemers is of wordt. Uiteindelijk gaat het bij maatregelen altijd om het marginale effect en hoeft maar een deel zijn gedrag te veranderen om tot een nieuw (beter) evenwicht te komen.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:26:
Fileleed gaat het niet oplossen. Meeste filerijders, als ik zo links en rechts (vooral die laatste, links is meestal vangrail) om me heen kijk 's morgens en 's middags/begin avond rijden (evenals ikzelf) in leasebakken. Die worden vrijwel altijd 100% door de baas betaald, dus ook de km heffing.
De IT is overigens een voorbeeld waar heel inefficient met leaseauto's wordt omgesprongen door deze vrijwel automatisch toe te kennen aan bijvoorbeeld consultants (de echte, geen gedetacheerden met consultant op hun kaartje). Bij consultants werkzaam in andere sectoren observeer ik dat er zeer weloverwogen per dag een keuze wordt gemaakt tussen eigen auto (km-vergoeding) en trein (OV, vergoeding op basis van gemaakte kosten) waarbij files een significante rol spelen. Standaard een leaseauto toekennen resulteert in een suboptimale oplossing voor iedereen.
Klopt, maar ook dan zijn het de werknemers die de pijn voelen, aangezien zij zelf hun kosten zullen moeten gaan betalen en de baas niet plots de werktijden zal veranderen naar 11.00 tot 20.00u.Rukapul schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:40:
[...]
In een goed werkende concurrerende markt zal uiteindelijk toch evolueren naar de meest (kosten)efficiente oplossing. Er zullen dus werkgevers zijn die tot de conclusie komen dat leaseauto's niet de meest efficiente vorm van mobiliteit van hun werknemers is of wordt. Uiteindelijk gaat het bij maatregelen altijd om het marginale effect en hoeft maar een deel zijn gedrag te veranderen om tot een nieuw (beter) evenwicht te komen.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Nou ja, het is heel makkelijk om af te geven op politici. Maar aan de andere kant is het wel een zwaar beroep lijkt me. Niet die provinciale bestuurders of gemeentebestuur, maar de landelijke politiek is volgens mij (zeker in deze huidige tijden) een 24/7-baan. Nu is bijvoorbeeld internationaal vrachtwagenchauffeur dat ook wel, maar toch.bite schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:26:
offtopic:
[...]
[/quote]
Moeten ze maar niet zoveel tijd steken in onzin als een kilometerheffingMaar serieus, dat vak van politiek is een keuze je kan het ook laten en iets anders gaan doen. Hoeveel dienstverleners zijn er dag en nacht in touw? politie, brandweer, ambulance diensten, aan de counter bij de McDrive etc. Zou makkelijk zijn heel nederland om 17:00 kan zeggen 'het is mooi geweest' maar zo werkt het ool voor veel 'gewone mensen' niet
Het gaat yellowcube er denk ik niet om of ze om 17:00 stoppen of om 03:00, maar dat je als minister altijd in die funtie oproepbaar bent. (Waar de politieman na z'n nachtdienst gewoon z'n bed in gaat.)
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke
Excuses voor de enige bron die ik heb maar wilde dit toch even delen:
Wie straks een defect kilometerheffingskastje in de auto heeft, wordt door de overheid gezien als een crimineel. De automobilist riskeert een gevangenisstraf of een geldboete die maximaal in de tienduizenden euro's kan lopen. -de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/b...t_km-kastje___.html?p=1,1
Wie straks een defect kilometerheffingskastje in de auto heeft, wordt door de overheid gezien als een crimineel. De automobilist riskeert een gevangenisstraf of een geldboete die maximaal in de tienduizenden euro's kan lopen. -de Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/b...t_km-kastje___.html?p=1,1
Fastman schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 13:30:
Dan stel ik voor om naast het kilometerrijden ook een verbod op op bananen en kiwi's in te voeren! Enig idee wat de milieu inpact is om die een halve wereld te verhuizen!
offtopic:
En toch is het niet eens zo'n gek idee, want je hebt gelijk, het vervoer kost aardig wat CO2.
Als men meer seizoensgericht/lokaler zou eten zou het aardig wat uitstoot kunnen schelen.
Zeg ik niet dat je geen bananen meer moet eten, maar net als een dagje zonder vlees kunnen mensen ook af en toe een dagje zonder bananen. Het is maar hoe bewust je ermee omgaat.
En toch is het niet eens zo'n gek idee, want je hebt gelijk, het vervoer kost aardig wat CO2.
Als men meer seizoensgericht/lokaler zou eten zou het aardig wat uitstoot kunnen schelen.
Zeg ik niet dat je geen bananen meer moet eten, maar net als een dagje zonder vlees kunnen mensen ook af en toe een dagje zonder bananen. Het is maar hoe bewust je ermee omgaat.
edit:
Maar ik ben vast een van de weinigen hier die regelmatig bewust een dag zonder vlees doet?
Maar ik ben vast een van de weinigen hier die regelmatig bewust een dag zonder vlees doet?
[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 17-11-2009 15:21 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
anandus schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:20:
[...]
offtopic:
edit:
Maar ik ben vast een van de weinigen hier die regelmatig bewust een dag zonder vlees doet?![]()
offtopic:
Nee hoor, wij doen dat ook regelmatig. Overigens is dat meestal wel de dag dat er juist vis of gevogelte op het menu staat
Nee hoor, wij doen dat ook regelmatig. Overigens is dat meestal wel de dag dat er juist vis of gevogelte op het menu staat
Edit: @MistrX: blader even een aantal posts (wellicht pagina?) terug
[ Voor 9% gewijzigd door AllSeeyinEye op 17-11-2009 15:26 ]
offtopic:
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:24:
begintmeta:
AllSeeyinEye schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:24:
begintmeta:

Verwijderd
Ik heb vandaag 5 kilo gehakt, 3 kilo vis, en 2 kilo kip ingeslagen. Serieus.
De vis komt uit o.a. IJsland en Vietnam. Sja dat kan blijkbaar voor hetzelfde geld of minder als lokaal gevangen vis. Sja, een Vietnamees is heel wat goedkoper als visser en verwerker dan een Nederlander. En hetzelfde gaat op voor zijn brandstofkosten. Van het verschil kun je wel een schip vol ingevroren filetjes de wereld over laten varen.
De vis komt uit o.a. IJsland en Vietnam. Sja dat kan blijkbaar voor hetzelfde geld of minder als lokaal gevangen vis. Sja, een Vietnamees is heel wat goedkoper als visser en verwerker dan een Nederlander. En hetzelfde gaat op voor zijn brandstofkosten. Van het verschil kun je wel een schip vol ingevroren filetjes de wereld over laten varen.
offtopic:
Zullen we weer ontopic gaan, ik betwijfel of het eten van minder bananen de files oplost
Wilde het alleen even aanstippen
Zullen we weer ontopic gaan, ik betwijfel of het eten van minder bananen de files oplost
Wilde het alleen even aanstippen
Ik vind de houding van de leaserijders hier wel mooi, de baas betaald dus het zal wel worden doorberekend naar de klanten toe (met eventueel economische gevolgen). Misschien is dat zo, maar ook maar tot op zekere hoogte. Ik denk dat heel veel bedrijven ook zullen overwegen om gewoon niet of nauwelijks je leasebudget te verhogen... dus ga je mooi even een kleinere auto rijden, of dezelfde auto met kleinere motor. (wat toch al de trend is tegenwoordig, al die iniminie motortjes)
@HlpDsk, goed ingeslagen. Ik kan de hele dag rondjes rijden maar het gaat me niet lukken om meer CO2 uitstoot te genereren
@HlpDsk, goed ingeslagen. Ik kan de hele dag rondjes rijden maar het gaat me niet lukken om meer CO2 uitstoot te genereren
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 17-11-2009 15:36 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Dat denk ik dus ook, icm met hogere eigen bijdrage's. Leaserijders ontspringen de dans echt niet, die hoeven de KM heffing wellicht in eerste instantie niet zelf te bepalen maar gaan het echt wel merken dmv de voorbeelden die hierboven genoemd worden.!null schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:34:
Ik vind de houding van de leaserijders hier wel mooi, de baas betaald dus het zal wel worden doorberekend naar de klanten toe (met eventueel economische gevolgen). Misschien is dat zo, maar ook maar tot op zekere hoogte. Ik denk dat heel veel bedrijven ook zullen overwegen om gewoon niet of nauwelijks je leasebudget te verhogen... dus ga je mooi even een kleinere auto rijden, of dezelfde auto met kleinere motor. (wat toch al de trend is tegenwoordig, al die iniminie motortjes)
Elect a clown, expect a circus.
Verwijderd
Meh. Een keer rijden en dan dat meezeulen is op zijn beurt wel weer veel efficienter dan elke week of twee keer per week een auto te laten rijden voor 500 gram gehakt en een visje.!null schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:34:
Ik hoop echt dat dit plan nog onderuitgetorpedeerd wordt. Niet zozeer vanwege de kosten (maar ook vanwege dat) maar vanwege het privacy-aspect. Ik vind dat totaal onacceptabel.
Laten we het hopen, vind het echt een onzalig plan....Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:45:
Ik hoop echt dat dit plan nog onderuitgetorpedeerd wordt. Niet zozeer vanwege de kosten (maar ook vanwege dat) maar vanwege het privacy-aspect. Ik vind dat totaal onacceptabel.
Hoewel ik zelf amper vlees eet ga ik niet zeggen dat jij niet zoveel vleeswaar moet gaan eten. Zo ben ik niet. Maar dat heen en weer rijden is irrelevant als je het over de uitstoot van de vleesindustrie hebt. Een varkentje wat Al Gore niet durft te wassenVerwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:45:
[...]
Meh. Een keer rijden en dan dat meezeulen is op zijn beurt wel weer veel efficienter dan elke week of twee keer per week een auto te laten rijden voor 500 gram gehakt en een visje.
Ook ik ben benieuwd naar het privacy aspect. Het ziet er naar uit dat kastjes locatie informatie zullen gaan sturen naar overheidssystemen al zou het ook mogelijk zijn om de kastjes informatie (met updates) te geven over welke snelwegen en welke tijden de spits-bonus teller en werking treed en wanneer de normale teller. Zodat het kastje alleen kilometer aantallen hoeft te sturen, met een onderscheid spits of geen spits. En dus geen GPS info bij de overheid terecht komt.
Als er wel GPS info bij de overheid komt wil ik er ook meteen veel mee kunnen. Zoals het bijvoorbeeld als antidiefstal gebruiken.
Ik weet niet of dit al eens besproken is, maar ik zat mij net te bedenken, hoe zit het met kilometers op prive terrein? Of zelfs op een circuit. Stel dat je een circuitdag hebt op Zandvoort en daar zo 50-100KM op het circuit gaat rijden. Zou dan toch belachelijk zijn als je daar ook een kilometerprijs voor zou moeten betalen...
Mijn overburen hebben bijvoorbeeld een oprit van geloof ik iets meer dan 50 meter over een heel jaar leggen ze op deze oprit zeker enkele kilometers af. Je betaald dan belasting voor het rijden op je eigen oprit?
Mijn overburen hebben bijvoorbeeld een oprit van geloof ik iets meer dan 50 meter over een heel jaar leggen ze op deze oprit zeker enkele kilometers af. Je betaald dan belasting voor het rijden op je eigen oprit?
i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;
Waarom laat menig forens zich op deze manier lichten door onze rijksoverheid? Ik begrijp dit absoluut niet. In de jaren 80 had je om de week een demonstratie over van alles en nog wat, nu wordt alles maar geslikt. Interesseert het ons dan werkelijk geen ene fluit meer?
Kijk, dat men de files wil tegengaan, prima. Dat men hier al jaren over aan het steggelen is en nu eindelijk een oplossing denkt te hebben, prima. Maar dat het weer over de rug van Jan de Arbeider moet...
Kijk, dat men de files wil tegengaan, prima. Dat men hier al jaren over aan het steggelen is en nu eindelijk een oplossing denkt te hebben, prima. Maar dat het weer over de rug van Jan de Arbeider moet...
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Zelfs dat maakt het voor de leaserijder nog altijd minder pijnlijk, aangezien door de afschaffing van de BPM de fiscale bijtelling sowieso al aardig keldert. Ook het leasebedrag voor de baas daalt door de lagere aanschafwaarde door de leasemaatschappij, dus ontstaat er juist ruimte in het budget voor de grotere/duurdere auto's.!null schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:34:
Kortom, voor leaserijders verandert er weinig (denk ik), voor de baas blijft het per saldo ongeveer gelijk en mocht die er financieel slechter van worden dan zal hij zijn kosten of bij de werknemer of bij de opdrachtgever/klant terughalen en voor de consument (waaronder dus ook de baas prive en de leaserijder) wordt alles duurder, verwacht ik.
De enige die er beter van wordt zal de overheid zijn, ongetwijfeld zal km-heffing immers meer opleveren dan BPM, anders zou dit systeem nooit worden ingevoerd.
[ Voor 6% gewijzigd door AllSeeyinEye op 17-11-2009 16:04 ]
Verwijderd
Zomaar een wild idee. Wat is er mis mee van een soort jaarlijkse verplichte apk keuring te nemen waar de meterstand wordt opgenomen bij erkende bedrijven? Misschien ietwat meer fraudegevoelig maar je behoudt wel meer je privacy. En de kosten om het te voeren zullen lager zijn lijkt mij.
Ja, je betaald lekker door...vleesjus schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:00:
Ik weet niet of dit al eens besproken is, maar ik zat mij net te bedenken, hoe zit het met kilometers op prive terrein? Of zelfs op een circuit. Stel dat je een circuitdag hebt op Zandvoort en daar zo 50-100KM op het circuit gaat rijden. Zou dan toch belachelijk zijn als je daar ook een kilometerprijs voor zou moeten betalen...
Mijn ideeVerwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:06:
Zomaar een wild idee. Wat is er mis mee van een soort jaarlijkse verplichte apk keuring te nemen waar de meterstand wordt opgenomen bij erkende bedrijven? Misschien ietwat meer fraudegevoelig maar je behoudt wel meer je privacy. En de kosten om het te voeren zullen lager zijn lijkt mij.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.
Tuurlijk kan iemand met een lengte van 1,92 ook prima zitten in een Toyota Prius. Wanneer je van die persoon echter verwacht dat er ook flink gewerkt wordt onderweg dan wordt dat al anders. Ik snap best dat een Eurlings prettiger en vooral effectiever kan werken in een A8 dan in een A6. Wat mij betreft prima.Dennahz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:12:
En wat doe je met meneer X die in Breda woont en vertegenwoordiger is voor een internationaal bedrijf en met name zaken doet in België en soms ook Luxemburg?Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:06:
Of een familie de de auto alleen gebruikt voor boodschappen, sportschool en jaarlijks één lange rondrit door Frankrijk, Spanje en Portugal.
[ Voor 32% gewijzigd door argro op 17-11-2009 16:32 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
..
[ Voor 99% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]
Het lijkt nu net of je MOET autorijden omdat je anders een asociaal bent die niet bij wil dragen aan het sociale stelselGunner schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:50:
[...]
Heh? Begrijp je dat echt niet? Maar wel lekker vanuit de onderbuik reageren. Chapeau!
spoiler:misgelopen accijnzen en btw die een groot deel van de inkomsten van de overheid vormen
Mensen hebben tegenwoordig toch het gevoel dat wát ze ook doen er toch niet geluisterd wordt door de mensen in Den Haag. Als zelfs een compleet referendum aan de kant geschoven wordt onder het mom: de bevolking was eigenlijk te dom want anders wat de uitslag wel anders... Als de meeste stemmen de laatste verkiezingen naar de SP en de PVV en de VVD gegaan zijn, hoe democratisch is het dan dat de PVDA en het CDA en de fucking CU in het kabinet komen te zitten en de partijen die we GEKOZEN HEBBEN alleen maar vanaf de zijlijn mogen toekijken.CSB schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:01:
Waarom laat menig forens zich op deze manier lichten door onze rijksoverheid? Ik begrijp dit absoluut niet. In de jaren 80 had je om de week een demonstratie over van alles en nog wat, nu wordt alles maar geslikt. Interesseert het ons dan werkelijk geen ene fluit meer?
Als we te horen krijgen dat de zorg niet duurder wordt door privatisering en je hoort nog geen 3 jaar later dat we bijna 50% meer zijn gaan betalen....
Als je al 50 jaar te horen krijgt dat de A4 doorgetrokken gaat worden en er ligt nog steeds niks, behalve het plan om er nu echt wat aan te gaan doen (maar voor voorlopig is er nog geen spa de grond in gegaan)
Dan heb ik het nog niet eens over de ene faal na de andere zoals de betuwelijn (die de komende 30 jaar onrendabel blijft), de noord-zuid lijn in amsterdam, het gesteggel over de JSF, de OV chipkaart, het afbreken van de zorg, het verhogen van de AOW leeftijd naar 67, het versoberen van de WW etc etc etc en dat alles terwijl de belastingen alleen maar skyhigh schieten.
Als zelfs de autoclub bij uitstek de ANWB onder 1 hoedje speelt met eurlings over de kmheffing

Men is terecht het vertrouwen in de het kabinet compleet kwijt en heeft men zoiets van laat maar, ik word toch niet gehoord.
face it: we leven steeds meer in een dictatuur ipv een democratie

Achja ik moest daarstraks bij een klant in Friesland zijn en kwam daar langs de gevreesde A10 ringweg van Amsterdam. Die weg waar groenlinks altijd op loopt te kankeren en waar pas nog een hele heisa over was dat de mensen die vlak langs die snelweg wonen eerder dood gaan.Fastman schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:30:
[...]
Als kmrijden wordt ingevoerd om de schadelijke gassen of uitstoot te verminderen, dan zijn er 1000 andere zaken die men eerst moet aanpakken die veel schadelijker zijn. Het milieu in het kmrijden betrekken is dan ook hypocriet. Het enige dat men wil is meer belastingen.
En ik rij daar net langs en wat ziet mijn oog: ze zijn een enorm fucking appartementencomplex aan het bouwen. op 1 meter afstand van de A10 !

Hyporcriet? minstens. Geldklopperij? absoluut.
[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 17-11-2009 16:38 ]
..
[ Voor 98% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:35 ]
Ja wij hebben daar ook een systeem voor, al is het niet zo strak geregeld.
De leaserijder die weinig rijdt, of iets kleins of hybride ofzo zal er niet veel op achteruit gaan, maar als je een beetje veel rijdt (ik denk vanaf 25K, maar iig zeker als je 40K rijdt) wordt het echt wel duurder, leaserijder of niet.
Mocht hij er wel zaak van maken om je in dezelfde auto te laten rijden en dus een hoger leasebudget te geven, dan zal hij dat niet bij de werknemer halen (hoe zie je dat? loonsverlaging?) maar wellicht bij de klant. Dat kan, ik sluit zeker niet uit dat alles duurder wordt na de invoering. Maar de gewone consument merkt vooral veel van transportkosten, dan hebben we het over de vrachtwagens, die denk ik minder hard getroffen worden.
Een burnout maken wordt overigens wel goedkoper
Waarom denk jij dat men duurdere auto's kan aanschaffen? Dat gat van de BPM wordt juist weer opgevuld door de duurdere kilometerprijs. Plus natuurlijk milieuheffingen etc.AllSeeyinEye schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:03:
[...]
Zelfs dat maakt het voor de leaserijder nog altijd minder pijnlijk, aangezien door de afschaffing van de BPM de fiscale bijtelling sowieso al aardig keldert. Ook het leasebedrag voor de baas daalt door de lagere aanschafwaarde door de leasemaatschappij, dus ontstaat er juist ruimte in het budget voor de grotere/duurdere auto's.
De leaserijder die weinig rijdt, of iets kleins of hybride ofzo zal er niet veel op achteruit gaan, maar als je een beetje veel rijdt (ik denk vanaf 25K, maar iig zeker als je 40K rijdt) wordt het echt wel duurder, leaserijder of niet.
Voor de baas blijft het zeker gelijk, want die hoeft in principe niks te doen. Waarom zou hij het leasebudget verhogen? Dus een verhoging in de kosten betekent dan een stapje terug voor de leaserijder.Kortom, voor leaserijders verandert er weinig (denk ik), voor de baas blijft het per saldo ongeveer gelijk en mocht die er financieel slechter van worden dan zal hij zijn kosten of bij de werknemer of bij de opdrachtgever/klant terughalen en voor de consument (waaronder dus ook de baas prive en de leaserijder) wordt alles duurder, verwacht ik.
Mocht hij er wel zaak van maken om je in dezelfde auto te laten rijden en dus een hoger leasebudget te geven, dan zal hij dat niet bij de werknemer halen (hoe zie je dat? loonsverlaging?) maar wellicht bij de klant. Dat kan, ik sluit zeker niet uit dat alles duurder wordt na de invoering. Maar de gewone consument merkt vooral veel van transportkosten, dan hebben we het over de vrachtwagens, die denk ik minder hard getroffen worden.
Nee het gaat denk ik niet meer opbrengen dan BPM + MRB. Wat wel meer gaat opbrengen zijn de milieuheffingen... die er nog boven op komen, nu al bij aanschaf, straks ook bij kilometerprijs.De enige die er beter van wordt zal de overheid zijn, ongetwijfeld zal km-heffing immers meer opleveren dan BPM, anders zou dit systeem nooit worden ingevoerd.
Dit is natuurlijk een hele kleine doelgroep. Ik behoor wel tot die doelgroep, maar voor het circuit wordt voornamelijk door echte circuitbakken bereden. Ik ben het wel met je eens, als je een paar sessies doet dan betaal je uit eindelijk wel een paar euro te veel denk ik. Maar veel meer zal het niet worden op een circuit dag.vleesjus schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:00:
Een burnout maken wordt overigens wel goedkoper
[ Voor 19% gewijzigd door !null op 17-11-2009 16:47 ]
Misschien een plan om de verkiezingsuitslag nog eens op te zoeken?Metro2002 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:35:
[...]
Als de meeste stemmen de laatste verkiezingen naar de SP en de PVV en de VVD gegaan zijn, hoe democratisch is het dan dat de PVDA en het CDA en de fucking CU in het kabinet komen te zitten en de partijen die we GEKOZEN HEBBEN alleen maar vanaf de zijlijn mogen toekijken.
Ik kan je vast verklappen dat het CDA, de PvdA en de CU samen een meerderheid van de stemmen hebben gekregen.
50%? De laaste keer dat ik mijn premieberekening voor 2010 ontving kwam er 3% bij.Als we te horen krijgen dat de zorg niet duurder wordt door privatisering en je hoort nog geen 3 jaar later dat we bijna 50% meer zijn gaan betalen....
Je weet wat een dictatuur is?face it: we leven steeds meer in een dictatuur ipv een democratie![]()
Zeer democratisch, ze hadden een meerderheid, period.Metro2002 schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:35:
hoe democratisch is het dan dat de PVDA en het CDA en de fucking CU in het kabinet komen te zitten en de partijen die we GEKOZEN HEBBEN alleen maar vanaf de zijlijn mogen toekijken.
Valt wel mee, ze zijn de afgelopen dagen al iets kritischer geworden...Als zelfs de autoclub bij uitstek de ANWB onder 1 hoedje speelt met eurlings over de kmheffing
Ehh?Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:06:
Die APK keuring is er al.
* Destruction is keurmeester, als ik een auto afmeldt dien ik een kmstand op te geven.En daar valt weinig mee te frauderen. Je weet nml pas NA het afmelden of je een steekproef krijgt of niet. Als bij die steekproef blijkt dat de kmstand niet klopt, ben je de lul. En niet te zuinig ook.
Ik zie dat de groep tegenstanders steeds groter word... Maar nog altijd niemand die, net als mij, vind dat het tijd word dat 'het volk/de kiezer/de burger" Den Haag met acties laat weten dat het nu maar eens afgelopen moet zijn. En dan niet ala dat AOW overleg lief vragen, maar meer alsin: Weg die kmheffing, weg met CDA/PVDA/CU en nooit meer terugkomen! Jullie hebben ons al heel vaak bedrogen, maar nu... Now we're realy pissed of..
[ Voor 37% gewijzigd door Destruction op 17-11-2009 16:59 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Nieuwtjes en oudjes gaan niet elk jaarDestruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:53:
Ehh?
* Destruction is keurmeester, als ik een auto afmeldt dien ik een kmstand op te geven.
Nieuwe auto's hoeven de eerste 4 jaar niet. Klopt. Dan moet de APK aangepast worden.
Oudjes die niet gekeurd worden mogen ook uberhaubt niet rijden. Is er sinds de laatste APK toch mee gereden, heeft wat mij betrefd de eigenaar direct en automatisch een boete van 90,- (rijden zonder geldige APK) aan zn broek..
Ik ben het volledig eens met mn onderbuurman trouwens.
Democratie.. hell no, daar leven we niet in.. Niet met de kabinetten die we al decennia lang hebben, en hun handelswijze. Dat heeft _niets_, maar dan ook _niets_, met democratie temaken.
Oudjes die niet gekeurd worden mogen ook uberhaubt niet rijden. Is er sinds de laatste APK toch mee gereden, heeft wat mij betrefd de eigenaar direct en automatisch een boete van 90,- (rijden zonder geldige APK) aan zn broek..
Ik ben het volledig eens met mn onderbuurman trouwens.
Democratie.. hell no, daar leven we niet in.. Niet met de kabinetten die we al decennia lang hebben, en hun handelswijze. Dat heeft _niets_, maar dan ook _niets_, met democratie temaken.
[ Voor 32% gewijzigd door Destruction op 17-11-2009 17:02 ]
Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.
Sinds 2006 slimmerd.argro schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:45:
50%? De laaste keer dat ik mijn premieberekening voor 2010 ontving kwam er 3% bij.
Een dictatuur is als de regering doet wat ie wil zonder dat het volk daar wat over te zeggen heeft. regels invoert die niemand wil, extreme straffen stelt op relatief lichte vergrijpen en referenda naast zich neerlegt en bijna alleen maar bezig is met meer geld binnenharken.Je weet wat een dictatuur is?
Zeg maar zoiets als ze in Den haag doen.
Offtopic:Speedpete schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:46:
[...]
Zeer democratisch, ze hadden een meerderheid, period.
Dat is wel heel makkelijk gezegt.
De SP was ten tijde van de verkiezingen de op 2 na grootste partij na het CDA en PVDA en regeert ook niet mee. Dat werd de ChristenUnie die maar 6 zetels hadden gehaald (zo kan ik ook politiek bedrijven: men neme alle partijen behalve de regeringspartijen van nu en smeden die samen tot 1 kabinet, ja meerderheid period, maar zo makkelijk gaat dat dus niet).
Afgelopen verkiezingen waren democratisch omdat men mocht stemmen maar de formatie is niet geheel realistisch met de stemming. Er zijn ook minderheids kabinetten geweest en het is vaker voorgekomen dat 1 van de grootste partijen niet meedeed. Maar dat maakt voor mijn argumentatie niet uit. Ik vind het niet realistisch.
Anyway back to topic.
[ Voor 4% gewijzigd door MistrX op 17-11-2009 17:06 ]
Ook dan nog lang niet.
Veel democratischer dan de wijze van besluitvorming in Den Haag gaat het niet worden ben ik bang. Nederland heeft een keurige democratische rechtsstaat en in Den Haag werkt men keurig volgens de daarbij behorende regels. Dat heeft niets met een dictatuur te maken.[...]
Een dictatuur is als de regering doet wat ie wil zonder dat het volk daar wat over te zeggen heeft. regels invoert die niemand wil, extreme straffen stelt op relatief lichte vergrijpen en referenda naast zich neerlegt en bijna alleen maar bezig is met meer geld binnenharken.
Zeg maar zoiets als ze in Den haag doen.
Wanneer jij denkt dat de wijze van besluitvorming in Den Haag lijkt op de wijze zoals besluiten in een dictatuur worden genomen dan vraag ik mij inderdaad af wie hier de slimmerd is.
Rekenen is vast niet jouw sterkste punt. Als het CDA, de PvdA en de CU een meerderheid hebben dan kunnen de overige partijen natuurlijk nooit een meerderheid hebben.MistrX schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:06:
[...]
Offtopic:
Dat is wel heel makkelijk gezegt.
De SP was ten tijde van de verkiezingen de op 2 na grootste partij na het CDA en PVDA en regeert ook niet mee. Dat werd de ChristenUnie die maar 6 zetels hadden gehaald (zo kan ik ook politiek bedrijven: men neme alle partijen behalve de regeringspartijen van nu en smeden die samen tot 1 kabinet, ja meerderheid period, maar zo makkelijk gaat dat dus niet).
[ Voor 26% gewijzigd door argro op 17-11-2009 17:22 ]
Hij doelt denk ik op oldtimers. Ouder dan 30 jaar is om de twee jaar keuren geloof ik, vóór 1960 is vrijgesteld van APK. De mijne staat als 1-1-1960 op kentekenDestruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:01:
Laat maar, iedereen heeft die reaktie al gepost.
Kabinet is democratisch gekozen met kleine minderheid en de SP heeft jammer genoeg weinig moeite gedaan om met kabinet mee te doen, ook al zou dat knap lastig gewezen zijn.
Kabinet is democratisch gekozen met kleine minderheid en de SP heeft jammer genoeg weinig moeite gedaan om met kabinet mee te doen, ook al zou dat knap lastig gewezen zijn.
[ Voor 100% gewijzigd door bangkirai op 17-11-2009 17:37 ]
Ik ben idd bekend met die regels..mcdronkz schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 17:26:
[...]
Hij doelt denk ik op oldtimers. Ouder dan 30 jaar is om de twee jaar keuren geloof ik, vóór 1960 is vrijgesteld van APK. De mijne staat als 1-1-1960 op kenteken
Ik ga no way inleveren voor dit soort auto-hatend hobyisme. Dat gaat gewoon verdisconteerd worden in de prijs, ik lease gewoon weer dezelfde auto en ik ga geen kilometer minder rijden. Zowel zakelijk als privé niet. Kom eerst eens met gelijkwaardige alternatieven, en dan bedoel ik qua comfort, snelheid en gemak, en dan gaan we verder praten.!null schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 15:34:
HENG HENG
Ik denk dat er weinig ingrijpende dingen gaan veranderen in het OV, wat had je in gedachten?Spacecowboy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:22:
[...]
Kom eerst eens met gelijkwaardige alternatieven, en dan bedoel ik qua comfort, snelheid en gemak, en dan gaan we verder praten.
Een trein waar ik me 's morgens niet in hoef te wurmen, waar ik fatsoenlijk kan zitten zonder schooljeugd om me heen met walkmans op 115dB, waar ik elke 5 minuten op korte afstand van m'n huis kan opstappen, zonder dat ik 's avonds bang moet zijn dat m'n fiets gejat en/of gesloopt is. Dat zou ik graag zien.anandus schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:28:
[...]
Ik denk dat er weinig ingrijpende dingen gaan veranderen in het OV, wat had je in gedachten?
Ik ben afgelopen jaar een keer met OV geweest (ik probeer het zo af en toe, weet je waar je het over hebt, en waardeer je des te harder je eigen auto), en gelijk weer keihard genezen.
Ik begrijp ook wel dat het OV geen deur-tot-deur mobiliteit kan geven voor dezelfde prijs als een auto, maar momenteel kan ik niet eens op normale werktijd op m'n werk komen met OV...
[ Voor 11% gewijzigd door Spacecowboy op 17-11-2009 21:34 ]
HENG HENG
Iets zegt me dat jij niet die beslissing maakt...Spacecowboy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:22:
[...]
Ik ga no way inleveren voor dit soort auto-hatend hobyisme. Dat gaat gewoon verdisconteerd worden in de prijs, ik lease gewoon weer dezelfde auto en ik ga geen kilometer minder rijden. Zowel zakelijk als privé niet. Kom eerst eens met gelijkwaardige alternatieven, en dan bedoel ik qua comfort, snelheid en gemak, en dan gaan we verder praten.
Ik zei dat ik niet ga inleveren. Tuurlijk zal ik mee moeten doen, ik zal wel moeten. Maar dat gaat wel verdisconteerd worden in het tarief.!null schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:37:
[...]
Iets zegt me dat jij niet die beslissing maakt...
Ik zou graag willen dat opdrachtgevers er ook zo over denken. Waarom niet thuiswerken? Mag niet (compliance). Ze verzinnen het gewoon wel dat ik 's morgens acte de rpesence mag geven in Rotterdam of Amsterdam, en dan dezelfde dag ook nog in Arnhem moet zijn. Dat verzin ik niet, dat komt vanuit een opdrachtgever... Ik zou niks liever doen dan thuiswerken; internet, telefoon, allemaal geen enkel probleem, maar mijn opdrachtgever wil me graag elke dag fysiek achter het bureau zien zitten. Dat is waar voor behoorlijk wat (externe) IT'ers de schoen wringt; daar zou de overheid eens wat meer druk op moeten zetten.Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:41:
OV is gewoon niks. Ik zeg: asvalteer de spoorlijnen, heb je een machtig mooi stukje weg voor vervoer van goederen.
disclaimer: dit is niet serieus
Ik blijf erbij, als mensen gewoon weer kunnen werken in het hole waar ze wonen, heeft 80% voor woon/werk verkeer de auto NIET nodig (ik zeg woon/werkverkeer, omdat je niet 1op1 kunt zeggen dat niemand geen auto at all nodig heeft.. Familie op afstand, slecht ter been etc kan reden zijn voor een auto, ook al rijd dat ding 10km per week...). Laat Den Haag daar maar eens wat aan doen. Bedrijven moeten zich spreiden, en anders gaan ze maar een "ophooptax" betalen ofzo..
[ Voor 69% gewijzigd door Spacecowboy op 17-11-2009 21:44 ]
HENG HENG
OV is gewoon niks. Ik zeg: asvalteer de spoorlijnen, heb je een machtig mooi stukje weg voor vervoer van goederen.
Ik blijf erbij, als mensen gewoon weer kunnen werken in het hole waar ze wonen, heeft 80% voor woon/werk verkeer de auto NIET nodig (ik zeg woon/werkverkeer, omdat je niet 1op1 kunt zeggen dat niemand geen auto at all nodig heeft.. Familie op afstand, slecht ter been etc kan reden zijn voor een auto, ook al rijd dat ding 10km per week...). Laat Den Haag daar maar eens wat aan doen. Bedrijven moeten zich spreiden, en anders gaan ze maar een "ophooptax" betalen ofzo.. Of in die kmheffingswet opnemen dat niet de automobilist, maar de werkgever moet betalen.
Ik weet niet meer of ik het hier, of op een ander forum las.. Maar ik verwacht dat een hoop mensen in de problemen gaan komen, werkloos gaan raken etc.. Huizen in de randstad zijn onbetaalbaar. Op een duur elke dag heen en weer rijden ook niet..
Met die kmheffing moeten wij straks gaan betalen voor de ww van de mensen die door hun plan in de stront zijn gekomen.. Dit gaat fout aflopen, period.
@bovenstaande: Mijn broer rijd elke dag Goes <-> Gouda. Ook hij zou het werk (ICT, meen systeem- en netwerkbeheer) makkelijk vanuit huis kunnen doen, maar nee.. Hup, elke dag heen en weer.. 3u per dag in de auto (als er geen file staat..).. Voor hem is autorijden absoluut geen plezier meer.. Btw ook een van de redenen dat hij overweegt om zelf iets op te gaan zetten, wat hij vanuit huis kan doen: Hij is het autorijden schijtzat.
Ik blijf erbij, als mensen gewoon weer kunnen werken in het hole waar ze wonen, heeft 80% voor woon/werk verkeer de auto NIET nodig (ik zeg woon/werkverkeer, omdat je niet 1op1 kunt zeggen dat niemand geen auto at all nodig heeft.. Familie op afstand, slecht ter been etc kan reden zijn voor een auto, ook al rijd dat ding 10km per week...). Laat Den Haag daar maar eens wat aan doen. Bedrijven moeten zich spreiden, en anders gaan ze maar een "ophooptax" betalen ofzo.. Of in die kmheffingswet opnemen dat niet de automobilist, maar de werkgever moet betalen.
Ik weet niet meer of ik het hier, of op een ander forum las.. Maar ik verwacht dat een hoop mensen in de problemen gaan komen, werkloos gaan raken etc.. Huizen in de randstad zijn onbetaalbaar. Op een duur elke dag heen en weer rijden ook niet..
Met die kmheffing moeten wij straks gaan betalen voor de ww van de mensen die door hun plan in de stront zijn gekomen.. Dit gaat fout aflopen, period.
@bovenstaande: Mijn broer rijd elke dag Goes <-> Gouda. Ook hij zou het werk (ICT, meen systeem- en netwerkbeheer) makkelijk vanuit huis kunnen doen, maar nee.. Hup, elke dag heen en weer.. 3u per dag in de auto (als er geen file staat..).. Voor hem is autorijden absoluut geen plezier meer.. Btw ook een van de redenen dat hij overweegt om zelf iets op te gaan zetten, wat hij vanuit huis kan doen: Hij is het autorijden schijtzat.
[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 17-11-2009 21:52 . Reden: niet onbetaalbaar... WEL onbetaalbaar!! :o ]
Niet onbetaalbaar? Juist redelijk wel volgens mij...Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:41:
Ik weet niet meer of ik het hier, of op een ander forum las.. Maar ik verwacht dat een hoop mensen in de problemen gaan komen, werkloos gaan raken etc.. Huizen in de randstad zijn niet onbetaalbaar. Op een duur elke dag heen en weer rijden ook niet..
Ik snap alleen niet helemaal hoe je bij de redenatie komt dat er mensen werkloos gaan raken. Zou je dat wat duidelijker kunnen uitleggen?
HENG HENG
Spacecowboy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:50:
[...]
Niet onbetaalbaar? Juist redelijk wel volgens mij...
Dat wil ik wel even uitleggen, ik zal even de situatie van een vriend van mn vader erbij pakken. Ik weet niet wat het precieze inkomen is though (dat wil ik ook heel niet weten, van iemand anders..), ook ken ik zijn exacte vaste lasten niet. Wel weet ik dat-ie maandelijks iig al 4 a 500 euro aan diesel wegcrosst, omdat een of andere grote national het kleine bedrijfje waar hij werkte opkocht, en liet sluiten. Iedereen kon kiezen: Meekomen naar het grote kantoor @ Randstad, of ontslag..Ik snap alleen niet helemaal hoe je bij de redenatie komt dat er mensen werkloos gaan raken. Zou je dat wat duidelijker kunnen uitleggen?
Een eigen huis is ook al niet echt goedkoop. Ik betaal 350 euro huur, gas/water/licht/etc. erbij.. boodschappen.. Ach, als je op jezelf woont weet je het wel.. 1000p/m euro is zo weg
Als hij 500 euro p/m aan diesel opcrosst, en daar komt straks 3ct/km bovenop... 620 euro. Voor die prive auto die hij puur en alleen bezit om van en naar zn werk te rijden! 620 euro PER MAAND! Zit hij daar op te wachten? Nee! Is dat betaalbaar? Nee, hij komt nu al geld tekort.. Zometeen kan het gewoon absoluut niet meer uit... En dan? Wat heeft Den Haag daarop bedacht? Die 100 euro reiskostenvergoeding die hij krijgt.. Tja.. moet ik het nog uitleggen?
let wel: in mijn situatie betekend dat minimaal 1620 euro aan vaste lasten... Kijk eens wat het minimum inkomen is voor een 23jarige..
[ Voor 13% gewijzigd door Destruction op 17-11-2009 22:05 ]
Die hypotheek was toch niet verplicht? Daar stond deze persoon toch bij toen die werd getekend? Als je een verplichting aangaat voor de lange termijn, waarvan je niet zeker weet of je die wel kan nakomen (dat wil zeggen hypotheek op top van je kunnen), doe je in mijn opzicht iets fout.Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:02:
[...]
foutje idd, edited
[...]
Dat wil ik wel even uitleggen, ik zal even de situatie van een vriend van mn vader erbij pakken. Ik weet niet wat het precieze inkomen is though (dat wil ik ook heel niet weten, van iemand anders..), ook ken ik zijn exacte vaste lasten niet. Wel weet ik dat-ie maandelijks iig al 4 a 500 euro aan diesel wegcrosst, omdat een of andere grote national het kleine bedrijfje waar hij werkte opkocht, en liet sluiten. Iedereen kon kiezen: Meekomen naar het grote kantoor @ Randstad, of ontslag..
Een eigen huis is ook al niet echt goedkoop. Ik betaal 350 euro huur, gas/water/licht/etc. erbij.. boodschappen.. Ach, als je op jezelf woont weet je het wel.. 1000p/m euro is zo weg![]()
Als hij 500 euro p/m aan diesel opcrosst, en daar komt straks 3ct/km bovenop... 620 euro. Voor die prive auto die hij puur en alleen bezit om van en naar zn werk te rijden! 620 euro PER MAAND! Zit hij daar op te wachten? Nee! Is dat betaalbaar? Nee, hij komt nu al geld tekort.. Zometeen kan het gewoon absoluut niet meer uit... En dan? Wat heeft Den Haag daarop bedacht?
let wel: in mijn situatie betekend dat minimaal 1620 euro aan vaste lasten... Kijk eens wat het minimum inkomen is voor een 23jarige..(ok, ik zit daar 'iets' boven.. eigen baas
) Dan zie je al: Probleem. Dat is bij die man vele malen erger, omdat hij geen simpel flatje maar een koopwoning met 5/6 slaapkamers heeft..
Als die 120 euro je dan al de kop kost, zou ik of eens met je baas gaan praten over reiskosten vergoeding, of een andere oplossing gaan zoeken. Neemt niet weg dat het nog steeds een belachelijke prijsverhoging is, zeker als je in je achterhoofd houdt dat provincies ook nog eens de mogelijkheid krijgen om hun verlies aan inkomsten te compenseren... *knip*
[ Voor 8% gewijzigd door Steffie op 18-11-2009 02:07 ]
HENG HENG
Mja, het staat in principe los van die hypotheek natuurlijk. Die issie aangegaan toen hij nog 2km (fietsafstand dus!) van zn werk woonde. Dat bedrijf is alleen in tussentijd like, 10x overgenomen, om nu uiteindelijk te zijn gesloten.. En nu, op zn 58'ste kreeg-ie de keus: Meegaan naar de Randstad, of ontslag. Dan ben je 58, niemand die je nu nog aanneemt.. Wat moet je dan? Thuis zitten? Nee, dan maar slikken en meegaan..Spacecowboy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:07:
Die hypotheek was toch niet verplicht? Daar stond deze persoon toch bij toen die werd getekend? Als je een verplichting aangaat voor de lange termijn, waarvan je niet zeker weet of je die wel kan nakomen (dat wil zeggen hypotheek op top van je kunnen), doe je in mijn opzicht iets fout.
*knip*Als die 120 euro je dan al de kop kost, zou ik of eens met je baas gaan praten over reiskosten vergoeding, of een andere oplossing gaan zoeken. Neemt niet weg dat het nog steeds een belachelijke prijsverhoging is, zeker als je in je achterhoofd houdt dat provincies ook nog eens de mogelijkheid krijgen om hun verlies aan inkomsten te compenseren *knip*
Nogmaals, het gaat niet om mijn eigen situatie
* Destruction heeft, jong als ik ben, al wel een koopwoning gehad in een vorige relatie.. Omdat ik niet tot mn nek in een hypotheek wilde zitten, heeft zij allerlei rotmoeite gedaan om mij uit te kopen... ik ben wijselijk in een flatje gaan zitten.. ruimte genoeg voor mij + hond

[ Voor 8% gewijzigd door Steffie op 18-11-2009 02:07 ]
[ Voor 26% gewijzigd door Steffie op 18-11-2009 02:18 ]
With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi
Zo raar is die redenering niet, want zo vervuilend is het gebruik van de auto niet eens. Kijk eens naar het productieproces van een auto... Uiteindelijk boeit het echt niets of een auto 200 of 300 gram per kilometer uitstoot! Ben ik van overtuigd...Fastman schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 12:49:
[...]
Euh? Als ik fiets, ga je dan ook beweren dat ik CO2 uitstoot?
Want de boterhammen die ik eet, moeten ook vervoerd worden, het graan moet geoogst worden, ... Zo kun je wel bezig blijven ! Dan moet iedereen gewoon zelfmoord plegen om CO2 neutraal te zijn in jouw redenering... En dan nog gaat je lichaam slecht zijn voor het milieu (ofwel door het verbranden ofwel door het rotten).
Volgens mij is de uitstoot van het rijden van een auto, minimaal in verhouding tot je hele leven.
Laatst bleek uit onderzoek dat een grote hond vervuilender is dan een kleine auto... En ook katten doen het aardig... Al die CO2 die nodig is om de kattenbak iedere week te verschonen. En de productie ervan...
dan ben je verkeerd overtuigd.dfrenner schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:20:
[...]
Zo raar is die redenering niet, want zo vervuilend is het gebruik van de auto niet eens. Kijk eens naar het productieproces van een auto... Uiteindelijk boeit het echt niets of een auto 200 of 300 gram per kilometer uitstoot! Ben ik van overtuigd...
80-85% van de energie die een auto in z'n autoleven verstookt is tijdens het gebruik ervan. De andere15-20% zit in produktie en recycling.
Zie je ook gelijk het belang van het efficienter maken van een auto.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Gaat die spitsheffing eigenlijk ook gelden op niet-snelwegen? Ik haal bv 1 keer per week even boodschappen met de auto en kom daarbij niet op de snelweg maar ga wel direct na werktijd dus in de spits. De rest vd week fiets ik en rij ik buiten de spits dus dan heb ik daar geen last van. Zou wel erg vervelend zijn als ik straks op zaterdag ofzo boodschappen moet gaan doen, dan is het altijd teertig druk in de supermarkt
En op de fiets is geen optie, supermarkt ligt niet om de hoek en ik haal altijd voor een week tegelijk.
En op de fiets is geen optie, supermarkt ligt niet om de hoek en ik haal altijd voor een week tegelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Metro2002 op 18-11-2009 08:46 ]
Het overheidsbeleid is om arbeidsparticipatie van vrouwen aan te moedigen. Ze moeten werken en als ze in deeltijdbanen werken, moeten ze meer uren werken.Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:41:
Ik blijf erbij, als mensen gewoon weer kunnen werken in het hole waar ze wonen, heeft 80% voor woon/werk verkeer de auto NIET nodig [...]
Dan moet je dus binnen fietsafstand 2 banen en een huis vinden.
Neem daarbij de lange-termijn trend dat werk steeds meer gespecialiseerd wordt, en dat mensen vaker van werkplek wisselen. Dan wordt het een lastige puzzel.
Goede vraag. Volgens mij gaat het vooral om snelwegen (en misschien sommige andere rijkswegen) maar dat is me niet duidelijk.Metro2002 schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:43:
Gaat die spitsheffing eigenlijk ook gelden op niet-snelwegen? Ik haal bv 1 keer per week even boodschappen met de auto en kom daarbij niet op de snelweg maar dan wel direct na werktijd dus in de spits. [...]
Aan de andere kant zal je supermarkt ook geen 150 kilometer van je huis liggen. Als het om 5 of 10 km gaat, waarvan slechts een deel over een traject met spitsheffing, dan is je parkeerkaartje waarschijnlijk nog duurder dan de spitsheffing
Ik snap het ook niet waarom iedereen die gewoon maar weer laat gebeuren... We gaan als makke lammeren...Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 16:53:
[...]
Ehh?
* Destruction is keurmeester, als ik een auto afmeldt dien ik een kmstand op te geven.En daar valt weinig mee te frauderen. Je weet nml pas NA het afmelden of je een steekproef krijgt of niet. Als bij die steekproef blijkt dat de kmstand niet klopt, ben je de lul. En niet te zuinig ook.
Ik zie dat de groep tegenstanders steeds groter word... Maar nog altijd niemand die, net als mij, vind dat het tijd word dat 'het volk/de kiezer/de burger" Den Haag met acties laat weten dat het nu maar eens afgelopen moet zijn. En dan niet ala dat AOW overleg lief vragen, maar meer alsin: Weg die kmheffing, weg met CDA/PVDA/CU en nooit meer terugkomen! Jullie hebben ons al heel vaak bedrogen, maar nu... Now we're realy pissed of..
En die maar lachen daar op het Binnenhof. Totdat opeens het binnenhof hermetisch wordt afgesloten met auto's die niet meer kunnen rijden vanwege de dure kilometers...
Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...
Nja ik weet niet wat de spitsheffing gaat worden maar ik heb her en der bedragen van 16-17 cent voorbij zien komen, dat vind ik wel echt grof. Ben ik aan kmheffing net zoveel kwijt als aan benzine dalijk.t_captain schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:47:
[...]
Goede vraag. Volgens mij gaat het vooral om snelwegen (en misschien sommige andere rijkswegen) maar dat is me niet duidelijk.
Aan de andere kant zal je supermarkt ook geen 150 kilometer van je huis liggen. Als het om 5 of 10 km gaat, waarvan slechts een deel over een traject met spitsheffing, dan is je parkeerkaartje waarschijnlijk nog duurder dan de spitsheffing
Betaald parkeren hebben ze niet bij de supermarkt trouwens. Als dat wel zo zou zijn ga ik ergens anders boodschappen doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 18-11-2009 09:00 ]
Ja mensen..... uw leven ligt toch al op straat DUS is het gerechtvaardigheid om mee te gluren met je gps kastjeStaat gluurt mee door Edwin Timmer
DEN HAAG - De overheid zal zich wel degelijk toegang verschaffen tot de persoonlijke routegegevens uit het kastje voor de kilometerheffing.
Als de "veiligheid van de staat" in het geding is, of in het geval van "voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten", mag de recherche of de inlichtingendienst AIVD gewoon meekijken in de auto. Dat blijkt uit de uitleg bij het wetsvoorstel kilometerprijs.
Rillen
Oppositiepartijen VVD en PVV rillen bij de gedachte dat de overheid zo nóg een manier in handen krijgt om burgers te begluren. Na het tappen van telefoonlijnen en het natrekken van kentekens via portalen boven de snelweg, biedt het 'kastje van Camiel' opnieuw een schat aan mogelijkheden.
"Wij vinden dit echt een 'Big Brother is watching you'-verhaal", stellen de VVD-Kamerleden Aptroot en Teeven. "Dit is een enorme aantasting van de privacy." PVV-Kamerlid De Mos, die al eerder sprak van een 'spionagekastje', vreest eveneens een te grote overheidsmacht. "Straks zijn alle gegevens gewoon weer bij het Politbureau bekend", waarschuwt de PVV'er.
Minister Eurlings (Verkeer) stelt tot nu toe dat de privacy van automobilisten bij het gebruik van het registratiekastje in de auto wél is gewaarborgd. Volgens de CDA-bewindsman blijft informatie over welke routes wanneer zijn afgelegd in het kastje, en krijgt het bureau dat de acceptgiro's verstuurt, alleen een overzicht van hoeveel kilometers tegen welk tarief zijn verreden. De VVD is echter wantrouwend. "Het zal niet de eerste keer zijn dat de overheid toch gebruikmaakt van geheime gegevens omdat zij dit belangrijk genoeg vindt", aldus Aptroot.
'Leven ligt al op straat'
Ook de vraag wat de 'staatsveiligheid' raakt, bepaalt de overheid zelf. Op zich is je verblijfsplek via je mobiele telefoon nu ook te volgen, maar dat mobieltje kun je nog straffeloos uitzetten. CU-Kamerlid Cramer vindt de privacydiscussie overtrokken. "Via de bonuskaart van AH en de gegevens van de mobiele telefoon ligt ons leven al op straat. Ik vind het juist wel makkelijk als mijn provider straks weet wat mijn dagelijkse route is. Dan krijg ik direct filenieuws en kan ik misschien bij die ene pomp nog een cent goedkoper tanken." De ANWB buigt zich over de vraag of zij een dergelijke aantasting van privacy
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Nou i heb al het perfecte oplossing hoor, ik ga gewoon zo iets kopen, desnoods IMPORTEER ik zelf een uit VS!
http://www.jbek.nl/images/lincoln_mark_4_1974_front_v.jpg
en dan een 8.5 liter, en betaal vroolijk mijn ouderwetse belastingen
[ Voor 9% gewijzigd door soheilmd op 18-11-2009 09:18 ]
Lekker bedrijf is dat. 100 euro reiskostenvergoeding... mag hopen dat hij wel doorbetaald wordt in de uren dat hij in de auto zit, anders kan het helemaal niet uit.Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:02:
[...]
Als hij 500 euro p/m aan diesel opcrosst, en daar komt straks 3ct/km bovenop... 620 euro. Voor die prive auto die hij puur en alleen bezit om van en naar zn werk te rijden! 620 euro PER MAAND! Zit hij daar op te wachten? Nee! Is dat betaalbaar? Nee, hij komt nu al geld tekort.. Zometeen kan het gewoon absoluut niet meer uit... En dan? Wat heeft Den Haag daarop bedacht? Die 100 euro reiskostenvergoeding die hij krijgt.. Tja.. moet ik het nog uitleggen?
Ik rijd nu elke dag 130km om naar en van mijn werk te komen. Hier krijg ik voor 4 dagen per week 450 euro voor. Toen ik nog 5 dagen per week op kantoor werkte was dat meer.
De kilometervergoeding van 19ct/km die ik nu krijg voor mijn 206 1.4HDI is redelijk kostendekkend en kan ik de auto makkelijk van op de weg houden. Wegenbelasting en verzekering tel ik even niet mee, ik reed al diesel voor ik een baan had en maar 10-15K per jaar reed, dat zijn gewoon kosten die ik onder privegebruik schuif. Ik tank nu 2x per maand een volle tank van 50 euro, dus blijft er nog 350 euro over waar ik het onderhoud van kan doen.
Volgens mij meer dan kostendekkend voor die auto._JGC_ schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:15:
[...]
De kilometervergoeding van 19ct/km die ik nu krijg voor mijn 206 1.4HDI is redelijk kostendekkend en kan ik de auto makkelijk van op de weg houden. [...]
Brandstof a 1.10 / liter, verbruik 1:20 = 5.5 ct/km
Extra onderhoud (bovenop de vaste onderhoudskosten van jaarlijks APK+kleine beurt): bijvoorbeeld 250 euro / 15000 km = 1.7 ct/km
Banden 500 euro / 50.000 km = 1 ct/km
Extra afscrhijving (verschil tussen de afschrijving met alleen je prive-km's en de afschrijving met prive+zakelijke km's). Moeilijk in te schatten, reken rond de 3 ct/km o.b.v. een nieuw aangeschafte auto die je een jaar of 4 rijdt.
Hogere verzekeringspremie bij meer km's: casco polis kost op zo'n auto ongeveer 50 euro/maand als je een gemiddeld aantal schadevrije jaren hebt. Kan zo'n 10% korting af als je weinig km's zou rijden = 5 euro per maand op bv 1000 zakelijke km's / maand = ongeveer 0.5 ct/km.
Totale kosten van de (extra) kilometers die je voor je werkgever rijdt komen op ongeveer 12 ct/km. Je zou dus 7 ct/km overhouden, als je dezelfde auto al voor de deur had staan.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Kunnen ze een jaar na de invoering weer klagen dat iedereen sluiproutes pakt en gaan ze dat ook weer extra belasten.t_captain schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:47:
[...]
Goede vraag. Volgens mij gaat het vooral om snelwegen (en misschien sommige andere rijkswegen) maar dat is me niet duidelijk.
Dat eerdere voorbeeld, met 500 euro aan diesel per maand, dan rij je 8000 km per maand en bijna 100.000 per jaar. Ja dan ga je ongetwijfeld meer betalen ja. Dat kunnen we iig wel met zekerheid zeggen.
En dan denken dat je nog goedkoper rijdt ooksoheilmd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:15:
Nou i heb al het perfecte oplossing hoor, ik ga gewoon zo iets kopen, desnoods IMPORTEER ik zelf een uit VS!

Volgens mij is jouw regeling eerder zodanig riant dan dat de ander erg slecht is._JGC_ schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:15:
[...]
Lekker bedrijf is dat. 100 euro reiskostenvergoeding... mag hopen dat hij wel doorbetaald wordt in de uren dat hij in de auto zit, anders kan het helemaal niet uit.
Ik rijd nu elke dag 130km om naar en van mijn werk te komen. Hier krijg ik voor 4 dagen per week 450 euro voor. Toen ik nog 5 dagen per week op kantoor werkte was dat meer.
De kilometervergoeding van 19ct/km die ik nu krijg voor mijn 206 1.4HDI is redelijk kostendekkend en kan ik de auto makkelijk van op de weg houden. Wegenbelasting en verzekering tel ik even niet mee, ik reed al diesel voor ik een baan had en maar 10-15K per jaar reed, dat zijn gewoon kosten die ik onder privegebruik schuif. Ik tank nu 2x per maand een volle tank van 50 euro, dus blijft er nog 350 euro over waar ik het onderhoud van kan doen.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ja hoe zit dat, bij mij in de omgeving kan je via buurtweggetjes van het ene dorp naar het andere dorp komen zonder dat je ooit een provinciale weg overgaat. Gaan ze daar ook controlepunten neerzetten?Miles Teg schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:43:
[...]
Kunnen ze een jaar na de invoering weer klagen dat iedereen sluiproutes pakt en gaan ze dat ook weer extra belasten.
Provinciale wegen zullen waarschijnlijk geen spitstarief krijgen. En nu wordt op sommige plaatsen ook al actie ondernomen tegen sluiproutes, daar heb je geen kilometerheffing voor nodig.
En al die vergelijkingen, rekenvoorbeelden enzo, het is me niet duidelijk of daar het hogere spitstarief in wordt meegenomen.
Het mooiste is nog wel dat als op zijn manier (automobilisten met hogere kosten van de weg af krijgen) de fileproblematiek zelfs opgelost is (als ie 10% wegkrijgt kan dat zo), dan blijft dat spitstarief natuurlijk wel gelden ook al zal daar dan geen reden meer voor zijn. Dan wordt het weer op milieu gegooid om een duurder tarief aan te houden om te cashen.
En al die vergelijkingen, rekenvoorbeelden enzo, het is me niet duidelijk of daar het hogere spitstarief in wordt meegenomen.
[ Voor 11% gewijzigd door !null op 18-11-2009 09:52 ]
Houd er ook even rekening mee dat ik 2 uur per dag onbetaald in de auto zit. Als ik extra kilometers maak tijdens werkuren worden die wel gewoon betaald overigens.t_captain schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:37:
[...]
Volgens mij meer dan kostendekkend voor die auto.
Brandstof a 1.10 / liter, verbruik 1:20 = 5.5 ct/km
Extra onderhoud (bovenop de vaste onderhoudskosten van jaarlijks APK+kleine beurt): bijvoorbeeld 250 euro / 15000 km = 1.7 ct/km
Banden 500 euro / 50.000 km = 1 ct/km
Extra afscrhijving (verschil tussen de afschrijving met alleen je prive-km's en de afschrijving met prive+zakelijke km's). Moeilijk in te schatten, reken rond de 3 ct/km o.b.v. een nieuw aangeschafte auto die je een jaar of 4 rijdt.
Hogere verzekeringspremie bij meer km's: casco polis kost op zo'n auto ongeveer 50 euro/maand als je een gemiddeld aantal schadevrije jaren hebt. Kan zo'n 10% korting af als je weinig km's zou rijden = 5 euro per maand op bv 1000 zakelijke km's / maand = ongeveer 0.5 ct/km.
Totale kosten van de (extra) kilometers die je voor je werkgever rijdt komen op ongeveer 12 ct/km. Je zou dus 7 ct/km overhouden, als je dezelfde auto al voor de deur had staan.
Qua verbruik zit je er niet ver vanaf, deze auto doet 1:21 bij mijn rijgedrag, 1:23 is ook mogelijk als je rustiger rijdt en rekening houdt met het verbruik. Banden zijn no way in hell 500 euro per 50K, voor deze auto ben ik klaar met 75 euro per band incl montage. Kleine beurt zal iets van 200 euro per 20K km zijn, grote beurten zitten rond de 300. De afgelopen beurt was ik meer kwijt vanwege versleten remmen en een lekke uitlaat, maar die investering smeer je uit over 4 jaar of de rest van de tijd dat je je auto houdt.
Verzekering maakt niet uit, ik zit bij VCN, die hanteert voor diesels gewoon een gelijk tarief. Of je nou 5K rijdt of 150K, het maakt ze niks uit, ze gaan er nml standaard van uit dat je veel kilometers maakt met een diesel.
Enige wat overblijft is de gigantische afschrijving. Ik heb dit ding anderhalf jaar geleden voor 7300 euro gekocht, daar is nu misschien de helft van over. Heeft misschien met de crisis te maken, maar het feit dat je in korte tijd veel kilometers bij je klokje opzet telt wel mee bij de waardevermindering.
Nou rijd ik een kleine auto met relatief kleine motor. Iemand met een middenklasser of gezinsauto is veel meer kwijt dan die berekende 12ct/km. Bij sommige auto's kan je net de kleine beurtjes en de benzine betalen van je kilometervergoeding

Nou, 19 ct/km (al sinds enkele jaren het fiscale maximum) is vrij gebruikelijk. Ik zou 27 ct/km krijgen (19 netto + 8 bruto) als ik geen leaseauto had.
Er zijn ook veel bedrijven waar je het leasenormbedrag kan laten uitkeren (19 ct/km netto + de rest bruto). In dat licht bezien is de 'kale' 19 cent niet zo heel riant.
Er zijn ook veel bedrijven waar je het leasenormbedrag kan laten uitkeren (19 ct/km netto + de rest bruto). In dat licht bezien is de 'kale' 19 cent niet zo heel riant.
Volgens mij mis je het punt. Het gaat er om dat je geen "spionagekastje" in je auto hebt. Helaas, gaat dat dus betekenen dat je dan een zuipende old-timer moet kopen.!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:44:
[...]
En dan denken dat je nog goedkoper rijdt ook
Typische redenatie van een politicus. Volgens mij begrijpen politici niet helemaal dat zij óók burger zijn. Voor de gemiddelde hacker is het een mooie uitdaging om al de ritten van dergelijke publieke figuren openbaar te maken.Naboo schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:07:
[...]
Ja mensen..... uw leven ligt toch al op straat DUS is het gerechtvaardigheid om mee te gluren met je gps kastje
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Bij nieuwe auto's wordt doorgaans 45 ct/km aangehouden, met alles erop en eraan, voornamelijk vanwege de afschrijving. Met een tweedehands auto kan het soms wel onder die 19 cent komen maar is afhankelijk van de auto. Met een oud klein gebakje kan je er makkelijk onderzitten.
@MrSleeves, ah, misschien moet ik het idd zo begrijpen.
Mijn oldtimer (moet ie nog worden) heeft maar een 1.6-je, rijdt zuinig zat (en zal zeker niet minder snel zijn
)
Ik bedoelde meer dat dat soort bakken met zulke motoren niet gewoon onzuinig zijn, maar echt veel verbruiken (1 op 5 als je geluk hebt) en dat andere kosten daarbij in het niet vallen.
@MrSleeves, ah, misschien moet ik het idd zo begrijpen.
Mijn oldtimer (moet ie nog worden) heeft maar een 1.6-je, rijdt zuinig zat (en zal zeker niet minder snel zijn
Ik bedoelde meer dat dat soort bakken met zulke motoren niet gewoon onzuinig zijn, maar echt veel verbruiken (1 op 5 als je geluk hebt) en dat andere kosten daarbij in het niet vallen.
[ Voor 42% gewijzigd door !null op 18-11-2009 10:06 ]
Daarvoor dient de reiskostenvergoeding niet, maar in jouw geval hou je dus iets over om het leed te verzachten._JGC_ schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:53:
[...]
Houd er ook even rekening mee dat ik 2 uur per dag onbetaald in de auto zit. Als ik extra kilometers maak tijdens werkuren worden die wel gewoon betaald overigens.
Brandstof is dus 5.2 ct/km bij een literprijs van 1.10. --> -0.3Qua verbruik zit je er niet ver vanaf, deze auto doet 1:21 bij mijn rijgedrag, 1:23 is ook mogelijk als je rustiger rijdt en rekening houdt met het verbruik. Banden zijn no way in hell 500 euro per 50K, voor deze auto ben ik klaar met 75 euro per band incl montage. Kleine beurt zal iets van 200 euro per 20K km zijn, grote beurten zitten rond de 300. De afgelopen beurt was ik meer kwijt vanwege versleten remmen en een lekke uitlaat, maar die investering smeer je uit over 4 jaar of de rest van de tijd dat je je auto houdt.
Verzekering maakt niet uit, ik zit bij VCN, die hanteert voor diesels gewoon een gelijk tarief. Of je nou 5K rijdt of 150K, het maakt ze niks uit, ze gaan er nml standaard van uit dat je veel kilometers maakt met een diesel.
Banden zijn 300/50000 = 0.6 ct/km --> -0.4
Onderhoud + bijkomende kosten - vaste onderhoudskosten zal dan rond de 1.5 ct/km uitkomen --> -0.2
Verzekering geen extra kosten --> -0.5
Zo kom ik eerder op 10.5 ct/km i.p.v. de eerder geschatte 12. Hou je dus 8.5 over i.p.v. 7
Stel dat je de auto had gekocht om hem 4 jaar voor de deur te zetten. Dan zou hij in die periode zon beetje afschrijven naar 4000 euro --> vaste afschrijving 3300 / 4 jaar.Enige wat overblijft is de gigantische afschrijving. Ik heb dit ding anderhalf jaar geleden voor 7300 euro gekocht, daar is nu misschien de helft van over. Heeft misschien met de crisis te maken, maar het feit dat je in korte tijd veel kilometers bij je klokje opzet telt wel mee bij de waardevermindering.
Als je bijvoorbeeld 25.000 km/jaar rijdt, dan krijg je aan het eind van de periode misschien nog 2500 of 2800 euro terug. --> extra afschrijving 1200 a 1500 euro / 100.000 km = 1.2a 1.5 ct/km. Ook een stuk lager dan mijn oorspronkelijke schatting. (ik ging eerst uit van nieuwe aanschaf rond de 18000 euro). Je winst per woon-werk kilometer is inmiddels opgelopen naar 10 cent
Ik heb wel eens becijferd dat 19 cent ongeveer kostendekkend is op een BMW 320d die je tweedehands koopt, 4 jaar oud bij aanschaf en 8 jaar bij inruil. Daar past wel en gezin in denk ik.Nou rijd ik een kleine auto met relatief kleine motor. Iemand met een middenklasser of gezinsauto is veel meer kwijt dan die berekende 12ct/km. Bij sommige auto's kan je net de kleine beurtjes en de benzine betalen van je kilometervergoeding.
Bij benzine-auto's gaat het geld echter veel harder op. De gemiddelde auto rijdt 1:12 a 1:15; bij een literprijs van 1.45 zit je al op 10 a 11 ct/km. Als daar zo'n 5 tot 8 cent aan andere variiabele kosten bijkomen, is een middenklasser a la Astra ongeveer het grootste wat je voor 19 cent rijdt.
[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 18-11-2009 10:15 . Reden: Rekenfoutje ]
Okee, verkeerd overtuigd...YellowCube schreef op woensdag 18 november 2009 @ 08:36:
[...]
dan ben je verkeerd overtuigd.
80-85% van de energie die een auto in z'n autoleven verstookt is tijdens het gebruik ervan. De andere15-20% zit in produktie en recycling.
Zie je ook gelijk het belang van het efficienter maken van een auto.
Effiecienter om goedkoper te zijn okee, maar voor het milieu? Nee.
Zolang landen als USA, China en vooral India de komende tijd in opmars komen in het kader van autogebruik (vooral China en india). Dit zijn meestal niet de zuinigste auto's en over hoeveel % van het autogebruik hebben we het dan? Hoeveel % van de wereldbevolking betrekken China en India?
Daarom boeit het me helemaal niets, je verandert er geen zak aan door hier een kilometerheffing te starten. Ons C02 gebruik van de auto's in NL is misschien 0,0001% van de totale co2 uitstoot wereldwijd. Vooral ook als je vulkaanuitbarstingen etc meeneemt...
Mag ik u voorstellen: de Yamaha Majesty 400. Gevrijwaard van APK en kilometerheffing. Met ABS.Spacecowboy schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:22:
Kom eerst eens met gelijkwaardige alternatieven, en dan bedoel ik qua comfort, snelheid en gemak, en dan gaan we verder praten.
Doordeweeks ergens anders wonen gaat misschien weer in de mode worden.Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:41:
Jeweetwel, ergens op een kamertje doordeweeks, en in het weekend weer naar huis.
Als het maar op 1 lokatie is zou hij kunnen overwegen om een kamertje te huren in de bewuste stad. Zoiets heb je al op 300 euro per maand, en in het weekend kan hij naar huis. 200 euro bespaart zo.Destruction schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 22:02:
Dat wil ik wel even uitleggen, ik zal even de situatie van een vriend van mn vader erbij pakken. Ik weet niet wat het precieze inkomen is though (dat wil ik ook heel niet weten, van iemand anders..), ook ken ik zijn exacte vaste lasten niet. Wel weet ik dat-ie maandelijks iig al 4 a 500 euro aan diesel wegcrosst, omdat een of andere grote national het kleine bedrijfje waar hij werkte opkocht, en liet sluiten. Iedereen kon kiezen: Meekomen naar het grote kantoor @ Randstad, of ontslag..
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
En dat vind jij qua comfort en snelheid gelijkwaardig aan een auto?unclero schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:20:
[...]
Mag ik u voorstellen: de Yamaha Majesty 400. Gevrijwaard van APK en kilometerheffing. Met ABS.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Hoe wil je die mensen gaan tegenhouden? Alle doorgaande wegen door zo'n dorp afsluiten? Handig voor de hulpdiensten.!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:51:
Provinciale wegen zullen waarschijnlijk geen spitstarief krijgen. En nu wordt op sommige plaatsen ook al actie ondernomen tegen sluiproutes, daar heb je geen kilometerheffing voor nodig.
Je kunt hooguit de automobilisten een beetje treiteren met drempels, bloembakken, flitspalen en een extra verkeerslichtje. Maar als het genoeg geld scheelt, gaan die sluiproutes gebruikt worden en intensief ook.
Maar goed, als de sluiproutes efficiënter benut worden, zal dat ook effect hebben op de drukte op de snelweg natuurlijk. Wellicht dat ze dan toch nog één doel halen van die kilometerheffing, al is het op een manier die ze niet willen.
@unclero, ja iedereen op de motor, daar wordt de file vast minder van! Denk het niet.
Dat ergens anders wonen doordeweeks is een optie, maar op een gegeven moment ben je wel van dat studenten gedoe af. Ik moet er niet aan denken om doordeweeks op een kamertje te zitten in alleen in het weekend van een echt huis te mogen genieten. Zeker als je ook nog partner en/of kinderen hebt.
@YellowCube, volgens mij is het meer 1/3 energie in produktie en afbreken, en 2/3 rijden. Met de miliuehetze van tegenwoordig die zo snel mogelijk auto's weer willen zien verdwijnen (na 8 jaar bijvoorbeeld) kan dat makkelijk naar 50% oplopen. (zeker als auto's zelf ook nog minder gaan uitstoten natuurilijk). En het materiaal komt ook niet uit de lucht vallen, is ook een minpunt voor het milieu ook al wordt er veel gerecycled.
@Miles Teg, er zijn nu al routes die genoeg bewaakt worden. Niet veel routes, maar ze zijn er wel. Zal dan alleen nog meer worden.
Zo wordt er gebruik gemaakt van doseringsstoplichten (met omhoogkomende apparaten in de weg bijvoorbeeld). Of er staan gewoon agenten te controleren op wat je bestemming is, of jou per defenitie al een boete geven als je een bepaalde richting op rijdt. Bijvoorbeeld een weg die sochtends 1 richtingsverkeer wordt gemaakt, en savonds de andere kant op. Met gewone borden of digitale borden, soms dus ook met politiecontrole en boetes.
Dat ergens anders wonen doordeweeks is een optie, maar op een gegeven moment ben je wel van dat studenten gedoe af. Ik moet er niet aan denken om doordeweeks op een kamertje te zitten in alleen in het weekend van een echt huis te mogen genieten. Zeker als je ook nog partner en/of kinderen hebt.
@YellowCube, volgens mij is het meer 1/3 energie in produktie en afbreken, en 2/3 rijden. Met de miliuehetze van tegenwoordig die zo snel mogelijk auto's weer willen zien verdwijnen (na 8 jaar bijvoorbeeld) kan dat makkelijk naar 50% oplopen. (zeker als auto's zelf ook nog minder gaan uitstoten natuurilijk). En het materiaal komt ook niet uit de lucht vallen, is ook een minpunt voor het milieu ook al wordt er veel gerecycled.
@Miles Teg, er zijn nu al routes die genoeg bewaakt worden. Niet veel routes, maar ze zijn er wel. Zal dan alleen nog meer worden.
Zo wordt er gebruik gemaakt van doseringsstoplichten (met omhoogkomende apparaten in de weg bijvoorbeeld). Of er staan gewoon agenten te controleren op wat je bestemming is, of jou per defenitie al een boete geven als je een bepaalde richting op rijdt. Bijvoorbeeld een weg die sochtends 1 richtingsverkeer wordt gemaakt, en savonds de andere kant op. Met gewone borden of digitale borden, soms dus ook met politiecontrole en boetes.
[ Voor 25% gewijzigd door !null op 18-11-2009 10:41 ]
wat ik vreemd vind dat er niet een knap referendum over dit onderwerp geweest is.
1: Nederlande volk Kiest de regering
2: De regering bepaalt de regels
Maar is dit wat de nederlander wil? ik kdurf wel te zeggen dat als er niet gecensureerd zou worden dat meer dan 60% hierop tegen zou zijn.
Maar serieus is er echt iemand die dit zonder morren goed kan keuren?
Is er zo'n groot financieel gat dat gevuld dient te worden door de burger?
Worden Auto's nu eindelijk goedkoper in de aanschaf dan? hellll no!
Het onderhouden en verwerken van het rekeningrijden systeem gaat honderden miljoenen op jaar basis kosten.
Ik zou tegen de nederlandse overheid willen zeggen:
Geef toe dat u aan het doordrammen bent met een volstrekt onhandelbaar project waarbij de burger u niet steunt en most of all: u maakt zich belachelijk met dit idee.
Gebruik het duitse model en verwerk de kosten in de brandstof (ookal is die al belachelijk hoog) men betaald wat hij verbuikt. U werkt hiermee ook direct in de hand dat de burger een zuinige auto gaat rijd hetgeen beter is voor het milieu (maar o dan gaat u minder verdienen als iedereen zuinig gaat rijden en dat wilt u niet ).
Administratie van het geheel bevat niet het verzenden van 1000000en rekeningen, enkel het stelselmatig verhogen van de belasting op de brandstof.
1: Nederlande volk Kiest de regering
2: De regering bepaalt de regels
Maar is dit wat de nederlander wil? ik kdurf wel te zeggen dat als er niet gecensureerd zou worden dat meer dan 60% hierop tegen zou zijn.
Maar serieus is er echt iemand die dit zonder morren goed kan keuren?
Is er zo'n groot financieel gat dat gevuld dient te worden door de burger?
Worden Auto's nu eindelijk goedkoper in de aanschaf dan? hellll no!
Het onderhouden en verwerken van het rekeningrijden systeem gaat honderden miljoenen op jaar basis kosten.
Ik zou tegen de nederlandse overheid willen zeggen:
Geef toe dat u aan het doordrammen bent met een volstrekt onhandelbaar project waarbij de burger u niet steunt en most of all: u maakt zich belachelijk met dit idee.
Gebruik het duitse model en verwerk de kosten in de brandstof (ookal is die al belachelijk hoog) men betaald wat hij verbuikt. U werkt hiermee ook direct in de hand dat de burger een zuinige auto gaat rijd hetgeen beter is voor het milieu (maar o dan gaat u minder verdienen als iedereen zuinig gaat rijden en dat wilt u niet ).
Administratie van het geheel bevat niet het verzenden van 1000000en rekeningen, enkel het stelselmatig verhogen van de belasting op de brandstof.
Bears and Bulls
Per kilometer heffen voor het milieu is ook behoorlijk doelloos IMHO. Afgelopen week liep ik door het dorp, lekker frisse lucht, tot ik bij een oude Mercedes diesel langsliep. Dat ding stond al een tijdje stationair te draaien met flink wat stank. Toen ik ruim een uur later weer terug naar huis liep, stond dat ding nog steeds te stinken. In dat uur tijd heeft dat ding zoveel schadelijke gassen de straat ingepompt, maar daar is behalve een minimaal bedrag aan dieselaccijns geen cent voor betaald.dfrenner schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:17:
[...]
Daarom boeit het me helemaal niets, je verandert er geen zak aan door hier een kilometerheffing te starten. Ons C02 gebruik van de auto's in NL is misschien 0,0001% van de totale co2 uitstoot wereldwijd. Vooral ook als je vulkaanuitbarstingen etc meeneemt...
Als ze het voor het milieu zouden doen, zouden ze oldtimers niet uitsluiten. Dat zijn van die bakken uit de jaren 70 die 1:8 op diesel rijden en behalve dieselroet ook olie zuipen bij het leven. Als de rook niet zwart is, is het wel blauw. Die lui betalen nu geen wegenbelasting omdat de overheid verzamelaars niet op de tenen wil trappen, straks betalen ze nog steeds niks omdat de overheid denkt dat er weinig van rijden tegen de tijd dat we kilometerheffing hebben in dit land.
Over het feit of het goedkoper wordt: ik verhuis in april/mei 2010 naar 9km van mijn werk. Hierdoor gaat mijn woon/werkverkeer van 520km/week naar 90km/week. Voor mij heeft het kostentechnisch met het huidige stelsel dan geen zin om nog diesel te rijden. Met kilometerheffing zal ik er wat dat betreft op vooruitgaan, maar dat boeit me gewoon niks, ik heb er wel 30 euro/maand extra wegenbelasting voor over om niet zo'n kastje in mijn auto te hebben.
Verwijderd
Is de duitse brandstof zo duur dan? Volgens mij betaalde ik voor super bleifrei 100 gewoon hetzelfde als hier voor '98mindcre8r schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:35:
blaat
[ Voor 97% gewijzigd door flashin op 18-11-2009 10:42 ]
Dat stelt nogsteeds niet dat daar geen motorrijtuigbelasting inzitVerwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:40:
[...]
Is de duitse brandstof zo duur dan? Volgens mij betaalde ik voor super bleifrei 100 gewoon hetzelfde als hier voor '98
De "kale" brandstofprijs is daar lager.
Bears and Bulls
Met sluiproutes bedoel ik routes door dorpjes en woonwijken om de provinciale- en snelwegen te omzeilen. Ik bedoel dus niet een snellere route pakken door verkeersregels te overtreden. Ik ben heel benieuwd welke agent jou een boete gaat geven voor het pakken van een alternatieve route terwijl je 0 verkeersregels overtreedt.!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:32:
En natuurlijk kunnen ze dat proberen tegen te gaan, maar het lijkt me sterk dat er veel dorpen zijn waarbij de doorgaande weg compleet wordt afgesloten. Kan het een kwartiertje langer duren door doseringslichten e.d., maar als het genoeg oplevert zullen er mensen zijn die gebruik zullen maken van de geboden mogelijkheden. Niets mis mee, overigens.
De wat grotere scooters (Burgman, Majesty, T_Max etc) zijn verrassend comfortabel. Zeker i.c.m. goede motorkleding zit je best okee. Goede ergonomie, meer dan genoeg ruimte op het zadel om een keer te gaan verzitten en de windbescherming is dik in orde. Ruim voldoende comfort voor een rit tot een uurtje enkele reis lijkt me. Voor 90 a 95% van de woon-werk ritten zou zo'n scooter dus een alternatief zijn.AtleX schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:28:
[...]
En dat vind jij qua comfort en snelheid gelijkwaardig aan een auto?Ik mis een dak, verwarming, de mogelijkheid om op de snelweg te rijden, een audiosysteem, een kofferbak, een 3e en 4e zitplaats, etc.
Qua snelheid: die dingen hebben volgens mij een top van >180 km/h en je kunt er met gemak 120 of 130 mee rijden op de snelweg. Daar komt het grote voordeel bij: motoren zijn flexibeler qua ruimte die ze op de weg innemen. Als de snelheid eruit gaat, kun je veel dichter op elkaar rijden dan met auto's. Bij snelheden tot zo'n 70 a 80 km/h is een halve rijstrookbreedte meer dan genoeg. Je gaat dan met z'n allen in een links/rehts/links/rechts formatie rijden binnen 1 rijstrook. Gevolg is dat het aantal effectieve rijstroken bij druk verkeer zo;n beetje kan verdubbelen. Je zult nog steeds wel wat congestie hebben als iedereen op de motor zit, maar dat zal eerder neerkomen op collectief 80 rijden dan op een echte file (20 a 30 km/h gemiddeld).
Ook de kortere lengte van een scooter/motor speelt mee in de bezettingsgraad van de weg. Dit wordt altijd vergeten in de berekeningen. Maar een motor is zo'n 2.20 lang en een auto 4.50.
Uitgaande van een snelheid van 30 m/s (108 km/h) en een onderlinge afstand van 2 seconden (braaf rijgedrag dus), scheelt het al bijna 4% op de bezettingsgraad van de weg. Gewoon omdat 1 voertuig geen 2x30+4.5 = 64.5 meter aan lengte inneemt maar 2x30+2.2=62.2 = 96% van een auto.
Heel grappig van dit effect is dat de winst toeneemt bij toenemende drukte. Als de snelheid omlaag gaat naar 20 m/s (72 km/h, beginnende filevorming) en de onderlinge afstand terugloopt naar gemiddeld 1.5 seconden, dan is de winst opgelopen van 5% naar 7%. 7% minder bezettingsgraad op een druk wegennet scheelt zo 25% a 30% op de files. Ik denk dus dat "iedereen op de motor" inderdaad het eind kan zijn van dagelijkse files.
En het aantal zitplaatsen: ik heb het afgelopen jaar altijd alleen gereden naar mijn werk. Carpoolers mogen gerust in de auto blijven zitten, dat betreft slechts enkele procenten van de ritten in de spits.
Het lijkt mij geen goed idee als half Nederland op die dingen gaat rijden. Dan gaan er veel meer ongelukken gebeuren, met veel meer fileleed tot gevolg.
Het voertuig op zich is helemaal niks mis mee natuurlijk.
Het voertuig op zich is helemaal niks mis mee natuurlijk.
Nou er zijn toch echt gewone wegen die in de ochtenden en avonden (dus emt spitstijden) bewust 1 richting worden gemaakt. Dan staat er een eenrichtingsverkeerbord met tijden erbij ofzo. Of gewoon een digitaal bord natuurlijk. En dan staat er zo nu en dan wel eens controle. Daar zijn gewoon constructies voor en dat wordt ook gewoon toegepast. Ze maken het dus zo dat je met sluiproutes in de spits regels aan het overtreden bent.Miles Teg schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:55:
[...]
Met sluiproutes bedoel ik routes door dorpjes en woonwijken om de provinciale- en snelwegen te omzeilen. Ik bedoel dus niet een snellere route pakken door verkeersregels te overtreden. Ik ben heel benieuwd welke agent jou een boete gaat geven voor het pakken van een alternatieve route terwijl je 0 verkeersregels overtreedt.
En natuurlijk kunnen ze dat proberen tegen te gaan, maar het lijkt me sterk dat er veel dorpen zijn waarbij de doorgaande weg compleet wordt afgesloten. Kan het een kwartiertje langer duren door doseringslichten e.d., maar als het genoeg oplevert zullen er mensen zijn die gebruik zullen maken van de geboden mogelijkheden. Niets mis mee, overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door !null op 18-11-2009 11:19 ]
de documenten die ik gelezen heb (LCA's van voertuigen) laten stuk voor stuk een verhouding van 80-20% zien en gaan al uit van een autoleven van 8 jaar. In die 20% produktie en recycling wordt juist de materiaalproduktie/recycling gewoon meegenomen (anders zou er weinig overblijven).!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:32:
En met het zuiniger worden van auto's zal de verhouding wellicht veranderen (al zijn fabrikanten ook hard bezig om auto's te maken die minder materiaal bevatten en te zorgen dat meer en meer gerecycled kan worden), maar overall zal een auto dus veel minder gaan verbruiken.
Dat hoef je allemaal niet in het milieulicht te zien. Zoal hierboven ook al gezegd wordt: India en China zijn in opkomst. Die mensen willen allemaal auto gaan rijden en dus aardolie verbruiken. Je mag dus hopen dat de ontwikkelingen zodanig gaan dat jij dadelijk de beschikking hebt over iets efficienters zodat je gewoon door kunt blijven rijden als al die Indiers en Chinezen in hun auto stappen en de olieprijs echt door het dak laten gaan.
overigens heeft het weinig met de km heffing te maken, dus ik laat het hier verder bij.
Ja dat ben ik volledig met je eens. Voor onze maatschappij zou het gezonder zijn om van deze olie afhankelijkheid / verslaving af te komen. Zeker met groeiende markten als India en China, maar ook met de onstabiele markten waar de olie vandaan komt, en kartel organisaties zoals de OPEC.
Wij kunnen ons misschien wel verplaatsen met elektriciteit of waterstof, maar voordat men een geschikt alternatief heeft gevonden voor de vrachtwagen transport, dat is een veel moeilijker aspect.
Wij kunnen ons misschien wel verplaatsen met elektriciteit of waterstof, maar voordat men een geschikt alternatief heeft gevonden voor de vrachtwagen transport, dat is een veel moeilijker aspect.
Neem je een andere route. En natuurlijk zullen er voor sommige mensen geen alternatieven zijn. Maar hoe langer de afstand, hoe meer alternatieve routes er zijn.!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:14:
Nou er zijn toch echt gewone wegen die in de ochtenden en avonden (dus emt spitstijden) bewust 1 richting worden gemaakt. Dan staat er een eenrichtingsverkeerbord met tijden erbij ofzo. Of gewoon een digitaal bord natuurlijk. En dan staat er zo nu en dan wel eens controle. Daar zijn gewoon constructies voor en dat wordt ook gewoon toegepast. Ze maken het dus zo dat je met sluiproutes in de spits regels aan het overtreden bent.
Daarbij, dit soort ranzige praktijken worden (nog) niet in ieder dorp toegepast.
[ Voor 5% gewijzigd door Gaius op 18-11-2009 11:27 ]
Warm pak plus helm?AtleX schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:28:
Ik mis een dak, verwarming,
Trekt lekker door hoor, 180 no sweat. Maar zo hard mag je hier in Nederland toch niet.de mogelijkheid om op de snelweg te rijden,
Bluetooth ding in je helm, mp3 in je zak, klaar.een audiosysteem,
Je dagelijkse spullen passen er mooi in.een kofferbak,
Sorry, ik was niet in de veronderstelling dat je iedere dag met 3 passagiers onderweg bent.een 3e en 4e zitplaats, etc.
De file wordt er niet minder van, maar je hebt de keuzevrijheid om achteraan te sluiten of er tussendoor te rijden.!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:32:
@unclero, ja iedereen op de motor, daar wordt de file vast minder van! Denk het niet.
Tsja, dat is een keuze die je maakt. Er zijn genoeg beroepen waar mensen veel voor in een hotel wonen, bijvoorbeeld. Afgezien dan nog van de Polen hierverderop die hun vrouw en kinderen en hun huis alleen in de vakanties zien.Dat ergens anders wonen doordeweeks is een optie, maar op een gegeven moment ben je wel van dat studenten gedoe af. Ik moet er niet aan denken om doordeweeks op een kamertje te zitten in alleen in het weekend van een echt huis te mogen genieten. Zeker als je ook nog partner en/of kinderen hebt.
Maar als de voorwaarden maar dusdanig zijn (werk te ver van huis, dagelijks pendelen te duur / te lang), gaan mensen toch vaak snel de keuze maken.
Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!
Jawel, maar dan zet ik liever in op dichterbij je werk gaan wonen. Echt wonen. En dat zal zeker opkomen in de toekomst.
Ik heb me door veel reacties geworsteld. Rauwe kost em soms ingewikkeld met allerlei berekeningen.
We zijn er met zijn allen eens dat er wat gedaan moet worden, aan:
1. mileu
2. files
3. slechte wegen
--------> Is rekeningrijden/ kilometerheffing de oplossing?
Nee! (mijn mening)
Waarom?
Een te grote investering:
1. Geld (wie betaald de benodigde infrastructuur, technologie, GPS-kastjes?),
2. Beslag op capaciteit van satellieten. Kan beter gebruikt worden voor earthonderzoek.
3. Vervuiling van de horizon middels nog meer camera's bij portals.
4. Privacy (je kunt me echt niet wijs maken dat een tak van de AIVD of tzt CJIB de info niet zal opeisen)
Wat zijn de voordelen:
1. Wanneer de auto gestolen is, zou je in principe snel de lokatie kunnen vinden. Het moment dat je dat zal toepassen, geef je de overheid ook een opening om alles te bekijken.
2. .................
Oplossing:
Brandstofprijs verhogen middels een toeslag, wegenbelasting behouden, afschaffen BPM (mensen met een oude auto gaan nu sneller een nieuwere, schonere kopen).
Oudere auto's moeten geen vrijstelling meer hebben. Wil je incidenteel met je klassieker rijden dan kun je een dagkaart of weekendkaart wegenbelasting kopen op het Postkantoor.
Voordelen:
1. Geen ingewikkelde constructies en rompslomp experimenten. Dus minder bureaucratische gerotzooi!
2. Geen aanslag op de privacy (heel belangrijk).
3. Degenen die veel rijden zullen ook betalen (effect op files en mileu meten).
4. Auto-eigenaren betalen en niet-auto-eigenaren draaien niet op voor het verlies aan provinciale opcenten.
We zijn er met zijn allen eens dat er wat gedaan moet worden, aan:
1. mileu
2. files
3. slechte wegen
--------> Is rekeningrijden/ kilometerheffing de oplossing?
Nee! (mijn mening)
Waarom?
Een te grote investering:
2. Beslag op capaciteit van satellieten. Kan beter gebruikt worden voor earthonderzoek.
4. Privacy (je kunt me echt niet wijs maken dat een tak van de AIVD of tzt CJIB de info niet zal opeisen)
Wat zijn de voordelen:
1. Wanneer de auto gestolen is, zou je in principe snel de lokatie kunnen vinden. Het moment dat je dat zal toepassen, geef je de overheid ook een opening om alles te bekijken.
2. .................
Oplossing:
Brandstofprijs verhogen middels een toeslag, wegenbelasting behouden, afschaffen BPM (mensen met een oude auto gaan nu sneller een nieuwere, schonere kopen).
Oudere auto's moeten geen vrijstelling meer hebben. Wil je incidenteel met je klassieker rijden dan kun je een dagkaart of weekendkaart wegenbelasting kopen op het Postkantoor.
Voordelen:
1. Geen ingewikkelde constructies en rompslomp experimenten. Dus minder bureaucratische gerotzooi!
2. Geen aanslag op de privacy (heel belangrijk).
3. Degenen die veel rijden zullen ook betalen (effect op files en mileu meten).
4. Auto-eigenaren betalen en niet-auto-eigenaren draaien niet op voor het verlies aan provinciale opcenten.
[ Voor 3% gewijzigd door Dazsur op 18-11-2009 12:01 ]
Er wordt geen beslag op de capaciteit van satellieten gelegd, zo werkt GPS niet.Dazsur schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:46:
Er kan hooguit beslag worden gelegd op een vorm van mobiel internet netwerk (welke technologie ze ook kiezen), maar misschien kiezen ze wel voor een andere vorm om de communicatie te regelen naar de overheidssystemen. (weet iemand daar al meer vanaf?)
Ik zou inzetten op:!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:54:
Er wordt geen beslag op de capaciteit van satellieten gelegd, zo werkt GPS niet.
Er kan hooguit beslag worden gelegd op een vorm van mobiel internet netwerk (welke technologie ze ook kiezen), maar misschien kiezen ze wel voor een andere vorm om de communicatie te regelen naar de overheidssystemen. (weet iemand daar al meer vanaf?)
- Bij de APK usb-kabeltje inprikken.
- Draadloos in het low-power 5+Ghz spectrum, en dat door bij bijvoorbeeld drukbezochte stoplichten 'snuffelpalen' te plaatsen. Rood licht, en de boel wordt gesynct.
Enige wat ik er tot nu toe van kan vinden is:!null schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:54:
[...]
Er wordt geen beslag op de capaciteit van satellieten gelegd, zo werkt GPS niet.
Dit gaat volgens mij over binnenkomende berichten betreffende het tarief van het wegdeel waar je op rijdt op dat tijdstip. Ik neem aan dat voor uitgaande berichten dezelfde unit wordt gebruikt.Het kastje registreert hoeveel kilometers u in Nederland heeft gereden en tegen welk tarief. Dat gebeurt met behulp van satelliet technologie en GSM-techniek.
[ Voor 10% gewijzigd door croxz op 18-11-2009 12:26 ]
Kosten van het systeem zitten verrekend in de km-prijs, dus de automobilist betaalt.Dazsur schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:46:
Zoals al gezegd werkt GPS niet zo.2. Beslag op capaciteit van satellieten. Kan beter gebruikt worden voor earthonderzoek.
Zoals nu officieel wordt beweerd is privacy geen probleem omdat verplaatsingsgegevens niet worden gecommuniceerd en niet worden opgeslagen of in ieder geval makkelijk te verwijderen zijn:4. Privacy (je kunt me echt niet wijs maken dat een tak van de AIVD of tzt CJIB de info niet zal opeisen)
Kan iedereen straks zien waar ik ben geweest?
Nee, niemand kan zien waar u bent geweest. Er wordt alleen doorgegeven hoeveel kilometers u in welk tarief heeft gereden. [...]
Hoe weet ik zeker dat mijn verplaatsingsgegevens niet worden doorgegeven?
Het kastje in uw auto is ontworpen om alleen het totaal aantal gereden kilometers per tarief door te sturen naar uw provider. De gegevens over waar u heeft gereden, blijven dus in de auto.
Kan ik mijn eigen verplaatsingsgegevens bekijken? En zo ja, hoe dan?
Ja, dat kan. Deze verplaatsingsgegevens worden opgeslagen op een uitneembare geheugenopslag, zoals bijvoorbeeld een USB-stick.
Hoe wordt fraude voorkomen?
In het kastje zit een zogenoemd logboek dat speciale gebeurtenissen registreert (stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in coördinaten, wegvallen van het satellietsignaal). De gegevens uit dit logboek gaan één per week via de GSM-verbinding van het kastje naar het handhavingsbureau (RDW). Die analyseert de gegevens en stelt vast of er sprake is van een overtreding. Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt.
Wat gebeurt er met het kastje als ik mijn auto verkoop?
Bij overschrijving van een kenteken naar een nieuwe eigenaar wordt het kastje en de bijbehorende beveiligingschip overgedragen. Het kastje is dus niet persoonsgebonden, maar hoort bij de auto. De Rijksdienst Wegverkeer (RDW) zorgt voor de overdracht. Zij informeren het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) dat de facturering regelt. Privacygevoelige verplaatsingsgegevens kunt u zelf uit het kastje verwijderen.
Worden snelheidsovertredingen ook geregistreerd via het kastje?
Nee, het kastje kan geen snelheidsovertredingen registreren.
Dat kan dus niet.1. Wanneer de auto gestolen is, zou je in principe snel de lokatie kunnen vinden. Het moment dat je dat zal toepassen, geef je de overheid ook een opening om alles te bekijken.
Met een brandsstofheffining kan je niet verkeer op een bepaald wegdeel of op een bepaald tijdstip duurder maken. Dat is 1 van de wensen van de politiek. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om over te stappen op electriciteit als 'brandstof' (ja, ja ik weet dat het eigenlijk geen brandstof is). Er is geen onderscheid tussen eleictriciteit voor huishoudelijk gebruik of voor vervoer, dus kan je dit niet extra belasten.Brandstofprijs verhogen middels een toeslag,
[ Voor 7% gewijzigd door croxz op 18-11-2009 12:43 ]
Jeetje ik ga maar solliciteren bij RDW, want als die ook nog is elke maand alle logfiles moeten doorlopen op zoek naar fraude..... Dan hebben ze straks een paar honderd banen erbij.