Provinciebelasting is niet vreemd, maar ik denk dat je het punt mist. Of althans het punt zoals ik het begrijp uit wat ik hier en daar lees. Je gaat als automobilist zogenaamd hetzelfde bedrag betalen om auto te kunnen rijden. Alleen gaat dat bedrag nu niet meer naar de provincie en 'de staat', maar gaat het alleen naar 'de staat'. Om dit te compenseren mogen provincies daarom nu een soort extra belasting verzinnen: de inwonertax.croxz schreef op maandag 16 november 2009 @ 21:42:
[...]
True, de vorm van de belasting verandert en de een zal (veel) meer gaan betalen en de ander minder. Maar de ene reactie vind een provinciebelasting belachelijk terwijl dat er in feite nu ook al is (en er bestaat ook al landelijke belasting en gemeentelijke belasting, dus waarom zou sowieso privinciebelasting zo vreemd zijn), en andere reacties claimen dat er misbruik van gemaakt gaat worden terwijl dat nu ook al kan.
Dus je blijft hetzelfde betalen voor het gebruik van je auto (dat is althans dat wat je voorgehouden wordt) maar daarnaast ga je dus nog een of andere kul-belasting betalen, die bedacht is om ergens een of andere kas te kunnen blijven vullen.
A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke