Ja dat is bij een 2e hands alto echt een enorm bedrag ja.
Heb net even opgezocht wat het voor een nieuwe alto is: maar liefst 880 euro. Dus dat valt ook wel weer mee. Na 62.000 km heb je bij 1.4 cent per km de BPM al uit gereden en kost het je dus meer.
Ga ik even uit van 15.000 per jaar wat geloof ik het gemiddelde jaarkilometrage is in NL en een nieuwe alto.
Je begint met een 'winst' van 880 euro omdat je de BPM niet hoeft te betalen. Je betaald geen wegenbelasting (18 euro per mnd) en ik ga ervanuit dat je 10 jaar met een auto doet.
Dan heb je dus 18*12*10 + 880 = 3040 euro voordeel omdat de BPM en WB wegvallen.
Dan ga je rijden, in die 10 jaar rij je 150.000 km * 1,4 cent per km = 2100 euro.
je zou zeggen: over 10 jaar tijd ben je dus 940 euro goedkoper uit. Maar als dalijk de plannen doorgaan en de kmprijs niet 1,4 cent maar 2x zoveel wordt (wat ik mag afleiden uit de gegevens die er nu liggen, immers de basisprijs van 3 cent gaat uiteindelijk ook naar bijna 7 cent) dna ziet de berekening er heel anders uit:
Dan ben je ineens geen 2100 euro maar 4500 euro kwijt. 1460 euro méér En dan rij je dus in de állergoedkoopste klasse.
Rij je een alto 2e hands dan is de vergelijking natuurlijk altijd in het nadeel van de kmheffing omdat je dan geen zak te maken meer hebt met de BPM.
Ik pas even een alto van 5 jaar oud, BPM ed is niet van belang, die is immers al betaald door de 1e eigenaar dus dat voordeel vervalt.
150.000 * 1,4 cent = 2100 euro
WB was: 1260 euro

jeej, 60 euro minder in 10 jaar tijd. Dat is dus vergelijkbaar in het geval van een ALTO én als de kmprijs van 1,4 cent gaat kloppen natuurlijk.
Ander voorbeeld, mijn eigen auto. Een mitsubishi carisma van 11 jaar oud. Uiteraard gaat ook hier het BPM verhaal niet op want dat is állang afgeschreven. Ik rij momenteel zo'n 6 tot 7.000 per jaar met die auto. Niet veel want ik fiets veel en ik woon vlakbij mijn werk.
Ik betaal nu 40 euro wegenbelasting per maand, als ik de tabel mag geloven valt mijn auto straks onder de 'grote' middenklasse en ga ik 6,7 cent per km betalen.
6.000km * 6,7 cent per km = 402 euro , ik betaal nu 480 euro. Dus whoehoe ik ga erop vooruit

maar .... blijft die 6,7 cent? Ik denk van niet en ik zit nu al redelijk quitte qua prijs , zelfs met de helft van een gemiddeld jaarkilometrage in dit land.
Stel dat ik wél 15k per jaar doe dan ben ik ineens 1005 euro kwijt ipv 480 euro. Dat is meer dan een verdubbeling van de prijs! EEN VERDUBBELING!
Nu is een carisma qua formaat en gewicht (1135kg) , qua uitstoot (152 gr co2 per km) ed toch best een heel gemiddelde auto te noemen en als ik dan een gemiddelde van 15k per jaar zou rijden ben ik dus 2x zoveel kwijt.
De enige mensen die hiervan profiteren zijn dus inderdaad de mensen die echt heel erg weinig rijden of een klein koekblik hebben en de mensen die een nieuwe auto aanschaffen (terwijl het gros van de nieuwe auto's op de weg volgens mij leasebakken zijn, jan modaal kan alleen prive een 2e handsje kopen gok ik zo)
Maargoed, ben al aan het rondneuzen voor een klassieker op diesel oid. Fijn milieuvervuilend maarja Krijg de schijt maar bij de overheid.