Kilometerheffing, waar gaat het heen?

Pagina: 1 ... 27 ... 29 Laatste
Acties:
  • 51.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:26:
Het zal geen baggerelektronica worden. Ik ben ook niet overtuigd hoe het gaat worden als zo'n kastje faalt en wat dan je rechten zijn, maar het zal geen slechte elektronica worden. Het is geen gewone consumenten elektronica wat gewoon sneller kapot gaat. En autofabrikanten hebben zich de afgelopen 10 jaar verlaagd naar het niveau van consumenten elektronica maken, met diezelfde betrouwbaarheid.
Het is controversieel verklaard, dus over kwaliteit word eigenlijk niet meer gesproken, laat staan dat ze er nu nog mensen op gaan zetten. De kans is levensgroot dat er niks mee gebeurd, dat hele idee van Eurlings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb nu zelf een kastje in de auto geprikt waarmee ik de (brandstof)kosten per kilometer en per rit kan zien. Ben benieuwd of ik nu inderdaad op een andere manier ga autorijden. :) Kan nog weleens een interessant experiment worden.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

_JGC_ schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:53:
Voor mij zal het voordeliger worden als ik deze auto blijf rijden (diesel voor 10km afstand van je werk en misschien 2x per week een ritje van 80km prive?), maar toch ben ik tegen. Ik heb geen behoefte aan zo'n baggerkastje in mijn auto. IK rijd peugeot, daar gaat al genoeg aan stuk, dan moet er ook nog zo'n kastje bij, nog een stuk elektronica.
Komt nog bij de schending van privacy, er wordt nu vanalles en nog wat beloofd, maar wat niet is kan nog komen: onze overheid tapt af naar hartelust, slaat al onze internetverkeer op voor langere termijn dan vereist en het blijkt dat de politie ook niet met bescherming van data om kan gaan.

Ik zie de kilometerheffing ook niet als oplossing voor het fileprobleem. Ik rijd vnml in Friesland, hoe vaak heb je file daar, en hoe vaak is de spits hiervan de oorzaak? Elke keer als ik in de file sta in Friesland is het een zwaar ongeluk, een kijkersfile of een omgevallen vrachtwagen met kaas over de hele weg. Die ongelukken gebeuren ook buiten de spits. Verder staat Leeuwarden tijdens de spits muurvast, maar dat is niet een spitsprobleem, maar een afregelprobleem van stoplichten die continu op rood staan. Wat gaat mijn betalen aan extra kilometerheffing in de spits op de A7 bijdragen aan de drukte in Leeuwarden op de rondweg?
Een snelle rekensom leert dat jij maximaal 13.200 km per jaar* rijdt, hetgeen bij lange na niet de hogere wegenbelasting dekt.

Waarom dan diesel? :?

Het omslagpunt ligt tussen de 15.000 en 20.000 km (afhankelijk van je verbruik, ik kan niet onder je motorkap kijken).

* 52 x (5 x 20 + 160)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:37:
[...]

Het is controversieel verklaard, dus over kwaliteit word eigenlijk niet meer gesproken, laat staan dat ze er nu nog mensen op gaan zetten. De kans is levensgroot dat er niks mee gebeurd, dat hele idee van Eurlings.
Dat zou ik niet te snel zeggen. Hij had al een meerderheid in de kamer, alleen nu wordt het controversieel verklaard omdat niemand zich er aan wil branden vanwege de verkiezingen. Je moet niet met onpopulaire dingen aankomen voor de verkiezingen.
Na de verkiezingen gaat het gewoon weer verder, al kan de samenstelling van het kabinet zo zijn gewijzigd dat het daadwerkelijk wordt weggeveegd, maar dat zie ik niet snel gebeuren.

En dit staat natuurlijk los van de kwaliteit van het kastje. Het kastje zal van industriele kwaliteit zijn, even wat anders dan je 100 euro TomTom om maar wat te noemen. Dus daar verwacht ik niet veel problemen, het is geen consumenten elektronica. Even goed weet ik niet wat er gebeurt in het geval van een onopgemerkt defect.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Destruction schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 08:32:
[...]
Aangezien dat het beter voor mn knie is om (met dit weer) niet kou op te vangen op de fiets maar in de auto te zitten, en het ook handiger voor mij is, omdat ik smorgens ook al wat onderdelen kan ophalen, is zonder auto gaan eigenlijk geen optie hier, in mijn specifieke situatie. Dat gebruik ik niet als argument tegen. Ik gebruik het als argument tegen, tot zover, dat ik aangeef dat ik mijn werkplaatstarief dan (drastisch) zal moeten verhogen. En dat wil ik niet.
Tja, ik hou het er maar op dat ik : dat wil ik niet, geen argument vind. Puur persoonlijk is het een argument, maar in een maatschappelijke discussie telt het wmb niet.
[...]
We weten allemaal hoe de politie is.. Als er is ingebroken in je huis/auto, hebben ze geen tijd om een aangifte op te nemen. Maar als je 5km/u tehard rijd ongecorrigeerd krijg je wel een boete (been there, done that..)
Tja, daar moet wmb ook echt iets aan veranderen, maar voor mij heeft het niets met km-heffing te maken.
Omdat dit voorstel van mij, daadwerkelijk het aantal auto's in de spits, zal verminderen :)
Maar tegen welke prijs en wie moet dat betalen?
Meeste bedrijven centraliseren omdat het voor het bedrijf goedkoper is, decentraliseren zal dus veel geld kosten, wie gaat dat betalen?
Ik gok zomaar dat je geen voorstander bent van dit geld extra melken bij de automobilisten ;), dus waar moet dit geld dan vandaan komen?
[...]
Mja, jij vind dus dat we maar allemaal moeten betalen, voor een probleem dat steeds groter word?
Zolang we er allemaal aan meewerken wel ja. De files zijn geen probleem waar de mensen zelf totaal onschuldig aan zijn.
Het is een keuze om geen ontslag te nemen als het bedrijf naar de Randstad verhuist ( extreem beroerde keuze maar ok ). Keuzes hebben consequenties, 1 van die consequenties is dat je meewerkt aan het fileprobleem.
Net zoals het een keuze is om niet op een 1 bij 1 achterkamertje in de bijlmer te wonen maar in een huis buiten de randstad.

De meeste mensen die ik ken die elke dag in de file staan, die kiezen ervoor omdat die baas beter betaalt / het werk betere mogelijkheden biedt etc. etc.
Het is niet alsof het werk in de Randstad het enige werk in NL is... Laten we het dan aub ook niet zo voordoen.
[...]
Mja, ik kom ook vaak genoeg oude opa'tjes tegen, onderweg naar de super voor wat boodschappen.. Like, doe dat ff na de spits ofzo :|
Tja, zolang zij geen reden hebben om het na de spits te doen, waarom zouden ze. Tijd hebben ze toch wel...
Juist dit soort mensen verdrijf je volgens mij perfect uit de spits met een km-heffing.
[...]
Sure, dan heb ik ernaar verdiend, je hoort me er verder ook niet over zeiken, maar snap je wat ik bedoel? Stiekem brengen we allemaal al heel erg veel geld naar Den Haag.. Het houd gewoon ergens op, men moet zichzelf niet in de problemen brengen,
Leuke vraag dan, hoe heeft de regering zichzelf in de problemen qua fileproblematiek?

Juist de km-heffing hebben wmb de inwoners zelf veroorzaakt ( en niet de regering ) door gewoon alsmaar meer te willen, een boodschappenautootje erbij, och gut het kind is 18 geworden geef hem/haar ook maar een auto, oh kijk een leuke baan in de Randstad met een lease-auto erbij dat staat mij wel aan. Etc etc.

Den Haag probeert wmb juist al jarenlang onnodig autobezit / gebruik te ontmoedigen door het alsmaar duurder en duurder te maken, de bevolking negeert het enkel steeds maar.
Wie brengt zichzelf hier nou in de problemen?
Het houd ergens op, en ik snap niet dat (o.a) jij, het gewoon weer laat gebeuren.. We laten ons toch niet voorliegen?
Tja, ik vind de stelling dat niemand kan minderen qua autoritjes net zo goed een leugen. Wmb ligt de waarheid ergens in het midden.
Gelukkig kun jij niet oordelen over mijn privekm's.. Ook tussen prive km's kunnen zeker noodzakelijke ritten zitten. Maargoed dat is mijn priveleven, daarover ben ik jou absoluut geen verklaring schuldig.
Was ook absoluut niet mijn bedoeling om daarvoor een verklaring te krijgen ( hele discussie is wmb niet persoonlijk ), ik ken alleen iets teveel mensen die handig/leuk en noodzakelijk totaal niet kunnen scheiden als het op autoritten aankomt.
1x per week boodschappen doen met de auto ipv 3x per week op de fiets / lopend is handig, maar imho totaal niet noodzakelijk
[...]
Geen significante invloed...

Een vriend van mn vader (ook een slachtoffer van die Randstad ellende), heeft de situatie MET kmheffing al voorgerekend, hij heeft geen leaseauto, en rijdt dus zelf heen en weer, met een dieseltje.. Als er kmheffing bij komt, zal de belastingvrije kilomtervergoeding drastisch omhoog moeten, anders gaan de ritjes woon/werk zoveel geld kosten, dat het inkomen simpelweg te laag is. Ergo: Dat word een probleem, en ik geloof nooit dat hij de enige is in zo'n situatie straks, die zijn werkgever moet bellen: "Meneer, het spijt me, maar ik kan het woon/werkverkeer niet meer betalen.. wat nu?" Op je 58ste vind jij geen ander werk meer, niemand die je aanneemt..
Simpel gezegd, dat noem ik inderdaad geen significante invloed. Ik ken genoeg mensen die hun baan verloren hebben omdat een bedrijf ging centraliseren en ze overtallig werden. Dan geldt hetzelfde, maar toch zegt afaik niemand dat centraliseren significant negatief is voor de NL-samenleving als totaal.
Wel voor individuen, maar op dat niveau creeert het weer extra behoefte aan postbodes ( en administratiemiepen in Groningen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:57

Destruction

(ex-)Automonteur

Gomez12 schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 18:45:
Tja, ik hou het er maar op dat ik : dat wil ik niet, geen argument vind. Puur persoonlijk is het een argument, maar in een maatschappelijke discussie telt het wmb niet.
Mja, dat is het voor jou niet, maar voor mij wel.
Tja, daar moet wmb ook echt iets aan veranderen, maar voor mij heeft het niets met km-heffing te maken.
Het heeft idd niks met kmheffing te maken, wel met hoe verrot de overheid/politie in elkaar zit..
Maar tegen welke prijs en wie moet dat betalen?
Meeste bedrijven centraliseren omdat het voor het bedrijf goedkoper is, decentraliseren zal dus veel geld kosten, wie gaat dat betalen?
Nogmaals, wat kost meer, die file's of af en toe ff heen en weer rijden van vestiging naar vestiging? De bedrijven die bij elkaar gaan zitten om dat het wellicht minder kost, is imo gewoon asociaal.
Ik gok zomaar dat je geen voorstander bent van dit geld extra melken bij de automobilisten ;), dus waar moet dit geld dan vandaan komen?
Er is toch helemaal geen probleem? Men kan het probleem prima aanpakken, zonder de mensen (of de staat zelf) op extra kosten te jagen.
Zolang we er allemaal aan meewerken wel ja. De files zijn geen probleem waar de mensen zelf totaal onschuldig aan zijn.
Totaal onschuldig zijn "we" (als mensen) er niet aan nee. Maar waarom moet IK meebetalen aan ellende die filestaanders hebben? Ik kom smorgens niet op de snelwegen, drukke lokale wegen vermijd ik ook..
Het is een keuze om geen ontslag te nemen als het bedrijf naar de Randstad verhuist ( extreem beroerde keuze maar ok ). Keuzes hebben consequenties, 1 van die consequenties is dat je meewerkt aan het fileprobleem.
Ja sure, als je 58 bent, en geen hond je meer zou aanemen, gewoon ontslag nemen omdat het bedrijf waar je werkt verhuist.. That does'nt make sense. Ontslag nemen ontneemt je het recht op wat voor uitkering dan ook, en dan? Die keuze is er dus NIET.
Net zoals het een keuze is om niet op een 1 bij 1 achterkamertje in de bijlmer te wonen maar in een huis buiten de randstad.
Als jij in de bijlmer wil wonen, is dat prima. Maar mij niet gezien idd. Zelfs die 1 bij 1 kamer is, in die regio, wschl. al aardig aan de prijs :)
De meeste mensen die ik ken die elke dag in de file staan, die kiezen ervoor omdat die baas beter betaalt / het werk betere mogelijkheden biedt etc. etc.
Het is niet alsof het werk in de Randstad het enige werk in NL is... Laten we het dan aub ook niet zo voordoen.
Zo is het ook absoluut niet, maar zoals die vriend van mn vader, hij heeft geen keus. Ontslag nemen kan niet, want dan moet-ie zonder inkomen 7jaar overbruggen tot zn 65'e.. Hoe?
Tja, zolang zij geen reden hebben om het na de spits te doen, waarom zouden ze. Tijd hebben ze toch wel...
Juist dit soort mensen verdrijf je volgens mij perfect uit de spits met een km-heffing.
Omdat een stel bejaarden, die de hele dag geen ruk te doen hebben, in de spits boodschappen gaan doen met hun auto, moet er maar perfect een boel geld uit mijn (en die van jou) portemonee worden verdreven? Lijkt mij nogal onzin. Als je als bejaarde zo kortzichtig bent mag je imo je rbw inleveren. In die drukte als het niet hoeft, dat wil je niet. Doe je dat wel, dan spoor je niet.
Leuke vraag dan, hoe heeft de regering zichzelf in de problemen qua fileproblematiek?
Toen die Randstad trend erin kwam, had de toenmalige regering al moeten zien dat er ellende van zou komen. Maar echt vooruit denken blijkt al decennia iets te zijn wat kamerleden niet kunnen.
Juist de km-heffing hebben wmb de inwoners zelf veroorzaakt ( en niet de regering ) door gewoon alsmaar meer te willen, een boodschappenautootje erbij, och gut het kind is 18 geworden geef hem/haar ook maar een auto, oh kijk een leuke baan in de Randstad met een lease-auto erbij dat staat mij wel aan. Etc etc.
Mja, die boodschappenauto, en de auto voor het 18jarige grut komt er met kmheffing juist nog sneller. Dan kost-ie immers alleen de verzekeringspremie, en een beetje brandstof/kmheffing. Verder niet. Wegenbelasting is een perfecte drempel, waardoor mensen ervoor kiezen GEEN auto aan te schaffen :)
Den Haag probeert wmb juist al jarenlang onnodig autobezit / gebruik te ontmoedigen door het alsmaar duurder en duurder te maken, de bevolking negeert het enkel steeds maar.
Wie brengt zichzelf hier nou in de problemen?
Bullcrap, het enige wat Den Haag doet, is de kosten omhoog drijven om lekker te cashen.
Tja, ik vind de stelling dat niemand kan minderen qua autoritjes net zo goed een leugen. Wmb ligt de waarheid ergens in het midden.
De waarheid zal ergens in het midden liggen. Feit blijft dat Eurlings het plan gepresenteerd heeft als DE oplossing voor het fileprobleem.. Dat is het niet. Het is gewoon de zoveelste smoes om autorijdend nederland (veel) geld af te pakken.
Was ook absoluut niet mijn bedoeling om daarvoor een verklaring te krijgen ( hele discussie is wmb niet persoonlijk ), ik ken alleen iets teveel mensen die handig/leuk en noodzakelijk totaal niet kunnen scheiden als het op autoritten aankomt.
1x per week boodschappen doen met de auto ipv 3x per week op de fiets / lopend is handig, maar imho totaal niet noodzakelijk
Ik doe idd in 1x boodschappen voor de hele week, met de auto. Dan ben ik in 1x klaar (besides, ik heb wel meer te doen dan 3x met de fiets heen en weer te gaan, als eigen baas wacht er nog de boekhouding etc. als je thuis komt.. En dan je huishouden nog..). Daarnaast is het ook een stukje "gemak dient de mens".
Simpel gezegd, dat noem ik inderdaad geen significante invloed.
Ik denk niet dat die man de enige is, ik verwacht dat er veel meer mensen werkloos zullen raken, omdat ze de woon/werk km's niet meer kunnen betalen. Nu zijn de kosten te overzien, en afhankelijk van je auto kan de belastingvrije reiskostenvergoeding dekkend zijn. Bij kmheffing gaat dat verhaal compleet niet meer op.

Dit gaat dus zeker significante invloed hebben.
Ik ken genoeg mensen die hun baan verloren hebben omdat een bedrijf ging centraliseren en ze overtallig werden. Dan geldt hetzelfde, maar toch zegt afaik niemand dat centraliseren significant negatief is voor de NL-samenleving als totaal.
Wel voor individuen, maar op dat niveau creeert het weer extra behoefte aan postbodes ( en administratiemiepen in Groningen )
Het is in zoverre slecht, dat veel mensen (nu al), in hun eigen woonplaats/regio, niet meer het werk kunnen vinden/krijgen, waarvoor ze opgeleid zijn. In de Randstad lukt dat wel: Voila, weer een auto erbij in de file.

Mensen roepen heel makkelijk: Verhuis dan maar naar je werkplaats toe.. Dat gaat dus niet op. Je kunt buiten je werk om wel enorm gebonden zijn aan een omgeving, en dat hoeft dan totaal niet emotioneel te zijn..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Nou, de naam "kastje van Camiel" kunnen we nu wel vergeten. Iemand al een suggestie voor wat anders? :+

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ramzzz schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:42:
[...]

Een snelle rekensom leert dat jij maximaal 13.200 km per jaar* rijdt, hetgeen bij lange na niet de hogere wegenbelasting dekt.

Waarom dan diesel? :?

Het omslagpunt ligt tussen de 15.000 en 20.000 km (afhankelijk van je verbruik, ik kan niet onder je motorkap kijken).

* 52 x (5 x 20 + 160)
Die rekensom kan ik ook maken, en tot die conclusie ben ik ook gekomen. Ik heb die auto gekocht om 30K per jaar te rijden, waar ik nu ook makkelijk aan zit. Ik heb dat ding in mei 2008 gekocht met 116K, het is nu maart 2010 en er staat 173K op de teller. Ik woon nu 65km van mijn werk, dat wordt straks 9.
Ik sta dus straks voor de keuze: of deze auto wegdoen en een benzine kopen, en daarbij al het geld aan onderhoud van de afgelopen 2 jaar weggooien en opnieuw beginnen, of gewoon door blijven rijden in deze diesel voor 61 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik ken mensen die er niet echt naar rijden, maar toch een diesel bezitten. Ten eerste vinden ze het fijner rijden, en ten 2e, als de vrouw een keer een gekke bui krijgt en een dag uit wil, halen ze het voordeel er al uit :+ met een volle tank een hele maand doen is natuurlijk ook grappig :+

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Destruction schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:01:
Ik ken mensen die er niet echt naar rijden, maar toch een diesel bezitten. Ten eerste vinden ze het fijner rijden, en ten 2e, als de vrouw een keer een gekke bui krijgt en een dag uit wil, halen ze het voordeel er al uit :+ met een volle tank een hele maand doen is natuurlijk ook grappig :+
Of andersom. Ik rijd zo veel kilometers dat ik beter een diesel zou kunnen rijden, maar ik vind een benzine veel fijner rijden dus rijd ik gewoon een benzine.

Maarja, ik heb m'n OV studentenkaart dit jaar en vorig jaar niet eens opgehaald, als ik de trein neem dan koop ik gewoon steeds een kaartje. Wellicht ben ik soms een beetje te inefficient bezig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Destruction schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 23:01:
Ik heb altijd al diesel gereden, vind het idd iets prettiger, maar als je eenmaal gewend bent aan benzine weet je niet anders.
Ik maak er geen probleem van om even een stukje om te rijden om iemand mee te nemen of iets langs te brengen, zoals eerder gezegd is diesel gewoon flatfee rijden, je betaalt een flink bedrag elke maand en vervolgens rijd je zoveel kilometers als je zin hebt om naar de garage te gaan voor onderhoud. Ik heb met mijn eerste diesel 5K per maand gereden bijvoorbeeld, stond je elke paar weken bij de garage voor onderhoud.

Met een benzine zou ik iets van 40 euro per maand minder betalen aan wegenbelasting, de helft daarvan raak ik kwijt aan het verschil in brandstof. Voor 20 euro per maand ga ik geen andere auto aanschaffen nu. Ik weet van deze auto nu precies waar dat ding last van heeft, wat er allemaal al gerepareerd is en wat ik nog kan verwachten. Bij een volgende auto begin je gewoon weer opnieuw, tenzij je een nieuwe auto koopt, dan valt dat soort spul onder garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Bart-Willem schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 18:33:
Nou, de naam "kastje van Camiel" kunnen we nu wel vergeten. Iemand al een suggestie voor wat anders? :+
Schei uit, als automobilist word je toch wel uitgemolken, breng ze nu niet op ideeën. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:37:
[...]

Toen ik het nieuws las stond er meteen onder het artikel waarin stond dat Eurlings ermee stopte een vette kop: "CDA kan afscheid nemen van rekeningrijden tegelijk met Eurlings" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Joopieboy schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 14:20:
[...]

Schei uit, als automobilist word je toch wel uitgemolken, breng ze nu niet op ideeën. :P
Als autorijder zullen we zowiezo meer moeten gaan betalen. Alleen al om dat het een constante inkomstenbron is die niet zomaar weg zal vallen.

Ik ben alleen sceptisch over de betrouwbaarheid van dat kastje. Oftewel, hoe weet ik hoeveel het gebruik van de weg op dat moment kost, en hoe weet ik dat dat ook correct wordt bijgehouden. Daarnaast vind ik vind dat je als eigenaar er niet persoonlijk voor op moet draaien als het kastje defect raakt, gestolen of gewoon niet meer uitgelezen kan worden.

De enige goede oplossing vind ik nog steeds dat eens per jaar (bij de apk) a.d.h. van de kilometerstand het verschuldigde bedrag wordt bepaald. Dit is dan onafhankelijk waar je hebt gereden, en je betaalt gewoon voor de afgelegde weg.
De mensen die in de file staan dragen hun extra bijdrage wel bij met de accijnzen op de brandstof.

Deze oplossing lijkt mij ook nog eens de goedkoopste aangezien geen aparte kastjes en controle apparatuur ontwikkeld en aangeschaft hoeft te worden.

Voor de buitenlandse auto's blijft het lastig, maar is de volgende (dure) oplossing mogelijk:
Zet op verschillende hoofdwegen langs de grens camera's neer die op de zelfde manier het kenteken registreren als bij de traject controles. Ditzelfde kan ook gebruikt worden om de Nederlanders die regelmatig in het buitenland zitten niet onevenredig veel te belasten.

Als iemand hier een beter idee over heeft, lees ik dat graag. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Kilometerstand bij APK zou alleen kunnen als je een auto een jaar of langer in bezit hebt gehad.

Maar imo is het hele systeem gewoon onzin. Waarom moeten we als autorijders meer betalen dan? We betalen al zat. Men moet maar eens met geld omgaan. Al een aantal kabinetten lang word aangetoond dat men totaal niet met geld om kan gaan. Sure, er zijn veel kosten, maar aan de andere kant word er ook heel veel geld weggeflikkerd in zinloze projecten, met net zoveel profijt als waneer ze het gewoon in de Noordzee flikkeren.. Moeten wij dat ophoesten? Dat doen ze maar mooi uit eigen zak imo.. Als ik failliet raak, omdat ik mijn inkomsten en uitgaven niet in balans kan houden, krijg ik toch ook geen geld van Den Haag?

[ Voor 9% gewijzigd door Destruction op 13-03-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

De overheid investeert in verschillende projecten, ook al vraag ik mij af wat sommige projecten voor zin hebben, maar dat geld moet gewoon ergens vandaan komen.
Ook bijvoorbeeld subsidies op groene energie en woningisolatie, het betalen van de pensioenen en politie-inzet moet toch ergens van betaalt worden.
Destruction schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:57:
Kilometerstand bij APK zou alleen kunnen als je een auto een jaar of langer in bezit hebt gehad.
Dan moet bij de overschrijving naar de volgende eigenaar of sloper de kilometerstand ook geregistreerd worden. Dit kost nauwelijks meer en is vrijwel waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:42
APK steekt vandaag de dag iets anders in elkaar dan enkele schijnen te denken wat er direct voor zorgt dat het helemaal niet zo eenvoudig is om een en ander bij de APK te regelen.
Nieuwe auto's hoeven pas na vier jaar voor de eerste APK, betalen die mensen dan meteen voor vier jaar ?
Auto's van vier jaar oud moeten na de eerste APK twee keer na twee jaar en vervolgens ieder jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:19
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:18:
APK steekt vandaag de dag iets anders in elkaar dan enkele schijnen te denken wat er direct voor zorgt dat het helemaal niet zo eenvoudig is om een en ander bij de APK te regelen.
Nieuwe auto's hoeven pas na vier jaar voor de eerste APK, betalen die mensen dan meteen voor vier jaar ?
Auto's van vier jaar oud moeten na de eerste APK twee keer na twee jaar en vervolgens ieder jaar.
Het kan net zo goed bij een grote en kleine beurt, eigenlijk moet je voor goed onderhoud 1 keer per jaar of per 20k naar de garage voor onderhoud. Dan kunnen ze ook de stand opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Onbekend schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 00:16:

De enige goede oplossing vind ik nog steeds dat eens per jaar (bij de apk) a.d.h. van de kilometerstand het verschuldigde bedrag wordt bepaald. Dit is dan onafhankelijk waar je hebt gereden, en je betaalt gewoon voor de afgelegde weg.
De mensen die in de file staan dragen hun extra bijdrage wel bij met de accijnzen op de brandstof.
Dat is natuurlijk geen oplossing als mensen in de zomervakantie naar zuid-frankrijk rijden, moeten die dan ook betalen voor de kilometers die ze buiten NL gereden hebben?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 11:19
Destruction schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 17:57:
Daarnaast zou je ook geen spitsbeprijzing meer kunnen toepassen, één van de hoofdredenen om dit systeem in te voeren.
Maar imo is het hele systeem gewoon onzin. Waarom moeten we als autorijders meer betalen dan? We betalen al zat. Men moet maar eens met geld omgaan. Al een aantal kabinetten lang word aangetoond dat men totaal niet met geld om kan gaan. Sure, er zijn veel kosten, maar aan de andere kant word er ook heel veel geld weggeflikkerd in zinloze projecten, met net zoveel profijt als waneer ze het gewoon in de Noordzee flikkeren..
Bron? En dan graag van een project wat een significante invloed zou hebben op de overheidsuitgaven, niet van Gerda ofzo. Daarnaast zie ik overheidsinkomsten nog niet toenemen met dit project, met de extra kosten die gemaakt moeten worden om dit systeem op te zetten.
Moeten wij dat ophoesten? Dat doen ze maar mooi uit eigen zak imo.. Als ik failliet raak, omdat ik mijn inkomsten en uitgaven niet in balans kan houden, krijg ik toch ook geen geld van Den Haag?
Uit eigen zak? Hoe had je, je dat voorgesteld? De overheid zit daar om namens de burgers dingen te regelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
AtleX schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 09:39:
Ik heb nu zelf een kastje in de auto geprikt waarmee ik de (brandstof)kosten per kilometer en per rit kan zien. Ben benieuwd of ik nu inderdaad op een andere manier ga autorijden. :) Kan nog weleens een interessant experiment worden.
Dat kan je met een beetje hoofdrekenen toch ook gewoon doen? Zeg 10 cent per km, plus een euro voor het opwarmen van de motor. Supermarkt? 2 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Jorrit schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:40:
Daarnaast zou je ook geen spitsbeprijzing meer kunnen toepassen, één van de hoofdredenen om dit systeem in te voeren.
In eerste instantie gaat het om spitsheffing, maar daarna willen ze dit natuurlijk gaan uitbreiden en dan van elke hoofdweg gaan innen.

Als het alleen om spitsheffing zou gaan, kan het natuurlijk simpeler d.m.v. de camera's die er al hangen voor de trajectcontroles. Elk kenteken die tussen bepaalde tijdstippen voorbij zo'n paal rijdt krijgt automatisch een rekening. Mij gaat het er om dat niet elke auto zo'n duur onbetrouwbaar kastje nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Jorrit schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:40:
Aangezien geen enkel normaal mensen filestaan als hobby heeft, zie ik daar ook totaal geen nut in..
Bron? En dan graag van een project wat een significante invloed zou hebben op de overheidsuitgaven, niet van Gerda ofzo. Daarnaast zie ik overheidsinkomsten nog niet toenemen met dit project, met de extra kosten die gemaakt moeten worden om dit systeem op te zetten.
Denk eens aan bijvoorbeeld de JSF, hanze/betuwelijn etc.. Leuk en aardig, maar het kost een boel poen, en dat kun je niet doen als je je volk de boodschap verkondigt dat het geld op is..
Uit eigen zak? Hoe had je, je dat voorgesteld? De overheid zit daar om namens de burgers dingen te regelen...
Moeten die lui dan perse een ton per jaar vangen? Netzoals die bankmanagers.. Bonussen, bonussen, bonussen.. Afkappen die bende. De overheid jaagt op geld, en het is altijd jan met de pet die moet inleveren.. De hoge pief word gecompenseerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 11:19
Onbekend schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 22:16:

Als het alleen om spitsheffing zou gaan, kan het natuurlijk simpeler d.m.v. de camera's die er al hangen voor de trajectcontroles. Elk kenteken die tussen bepaalde tijdstippen voorbij zo'n paal rijdt krijgt automatisch een rekening. Mij gaat het er om dat niet elke auto zo'n duur onbetrouwbaar kastje nodig heeft.
De poortjes hingen er al eind jaren '90... met betrouwbare bestaande techniek. Maar toen was dat ineens belachelijk en nu zitten we met een raarder systeem.
Destruction schreef op zondag 14 maart 2010 @ 03:37:
[...]

Aangezien geen enkel normaal mensen filestaan als hobby heeft, zie ik daar ook totaal geen nut in..
Het wordt oud, maar uit onderzoek is gebleken dat er toch 20% tussenstaat die daar niet persé hoeft te zijn. Uit de modellen voor de verdeling van ritten over de dag blijkt de prijs van een rit van grotere invloed te zijn dan de reistijd. Oftewel, er is een groep mensen die gevoelig is voor prijs, maar niet voor in de file staan.
[...]

Denk eens aan bijvoorbeeld de JSF, hanze/betuwelijn etc.. Leuk en aardig, maar het kost een boel poen, en dat kun je niet doen als je je volk de boodschap verkondigt dat het geld op is..
De hanzelijn is geniaal, extra bereikbaarheid én een hogere capaciteit tussen Zwolle en Amsterdam. De betuwelijn is inderdaad een flop, daar hebben ze aardig geld achteraan moeten gooien. De JSF is duur en uitgesteld, maar onze luchtmacht heeft nou eenmaal vliegtuigen nodig, die zijn niet gratis :P
Maar ik snap het punt, maar ik zie niet zo dat de overheid over de hele breedte faalt. Er wordt veel van de overheid gevraagd en daarbij is het risico dat ze teveel gaan doen. En de partijen verschillen van mening over wanneer dat punt is bereikt :P
[...]

Moeten die lui dan perse een ton per jaar vangen? Netzoals die bankmanagers.. Bonussen, bonussen, bonussen.. Afkappen die bende. De overheid jaagt op geld, en het is altijd jan met de pet die moet inleveren.. De hoge pief word gecompenseerd..
Paar ton per jaar? Misschien moet je, je maar wat meer verdiepen in de politiek? Balkenende verdient nog geen 2 ton, alle andere ministers en staatssecretarissen nog minder. Met de bestuurlijke ervaring van die mensen kunnen ze in het bedrijfsleven met minder tijd en gezeur een stuk meer verdienen hoor. De overheid is geen vetpot.

[ Voor 5% gewijzigd door Jorrit op 14-03-2010 04:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Waar zeg ik dat het om een paar ton per jaar gaat dan? ;)

Imo is het gewoon ergens genoeg. Als er veel geld word uitgegeven alsof het niets is (300miljoen ontwikkelingshulp, wat opzich een goede zaak is, maar geef dan 100miljoen ipv 300, in het kader van bezuinigen ivm crisis), is ofwel het hele verhaal van de staatsschuld bullshit, ofwel men kan totaal niet met geld omgaan.

Ik heb vroeger geleerd: Geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.. Zakelijk heb ik ook niets op afbetaling, alles heb ik in 1x betaald. Ik _haat_ lenen (= dingen kopen van geld wat je niet hebt). Is er een limiet aan het opleidingsniveau voor een kamerlid? Of laten we ons door den haag gewoon oplichten? Vertel me maar wat het is, ergens gaat het (al decennia lang!) mis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
DaTimMan schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 20:34:
[...]

Het kan net zo goed bij een grote en kleine beurt, eigenlijk moet je voor goed onderhoud 1 keer per jaar of per 20k naar de garage voor onderhoud. Dan kunnen ze ook de stand opnemen.
Ook dat gaat niet werken.
Een grote/kleine beurt is geen verplichting en er is dus nul komma nul garantie dat de bewuste auto uberhaupt eens per jaar de binnenkant van een garage ziet.
Je zult ze de kost moeten geven die hun auto alleen weg brengen als er wat kapot en verder niets aan regulier onderhoud doen om nog maar niet te spreken over doehetzelvers danwel mensen met handige familie/kennissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Destruction schreef op zondag 14 maart 2010 @ 04:37:
Ik heb vroeger geleerd: Geld wat je niet hebt, kun je niet uitgeven.. Zakelijk heb ik ook niets op afbetaling, alles heb ik in 1x betaald. Ik _haat_ lenen (= dingen kopen van geld wat je niet hebt).
Bedrijfeconomisch is er niets mis met lenen. Zeker niet als je leent om bepaalde investeringen te doen. Met de instelling geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven zal je zakelijk jezelf onnodig beperken. Er is toch ook niets mis met een hypotheek afsluiten om een woning te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Het verschil daarbij is dat je een onderpand hebt en een totaal 'kapitaal' dat genoeg is om de schulden in één keer af te lossen. Als je zakelijk leent loop je natuurlijk ook risico, maar je onderpand is je productiviteit. Je neemt pas zo'n schuld op je als je er zeker van bent dat je het inclusief rente kan terugbetalen.

Als je echter als bijstandsmoeder 2000 euro gaat lenen om een auto te kopen die je nauwelijks nodig hebt, ben je in een hele andere orde van grootte bezig. Dat is het grote verschil tussen bedrijfsmatige leningen, hypotheken en onverantwoord/onnodig leengedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

PolarBear schreef op zondag 14 maart 2010 @ 08:02:
[...]

Bedrijfeconomisch is er niets mis met lenen. Zeker niet als je leent om bepaalde investeringen te doen. Met de instelling geld wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven zal je zakelijk jezelf onnodig beperken. Er is toch ook niets mis met een hypotheek afsluiten om een woning te kopen?
Nou, dat valt mee.. toen ik begon heb ik een x-bedrag eigen geld in de zaak gestoken, daarvan alles gekocht, nu alleen nog een airco machine en ik kan hetzelfde als die grote dealer :) Dus qua mezelf beperken... dat valt best mee. Sterker nog, ik spaar zowel prive als zakelijk geld, om evt. ooit een pand aan te schaffen oid..

Hypotheek is idd ook wat anders. Maar als het voor mij zakelijk niet nodig is om geld te lenen, waarom zou ik dat dan doen? En dan heb ik nog maar een klein bedrijfje..

We zullen wel afwachten wat de tijd gaat brengen. Ik hoop iig dat de komende regering(en) een middel bedenken dat echt iets oplost, en niet zowel de staat als inwoners op (enorm) hoge kosten jaagt. De MRB omhoog boeit me niet echt, een kmheffing wel. Daarbij zie ik, als de MRB verdwijnt, een hoop mensen, die nu zeggen "dat kan ik niet betalen", straks wel een auto kopen. En dan rijden er wellicht meer brakke, slecht onderhouden, onveilige auto's rond.

Ik krijg nu al vaak telefoon/aanloop van mensen die vragen wat het vervangen van de disriem voor hun auto kost.. Na een korte rekensom en ff wat nazoeken kom ik op 350 euro uit (let wel, dat is alles compleet vervangen. riem/span- en looprollen, evt. waterpomp als die over de distri gaat, kvs en arbeid).. 9 van de 10 mensen beginnen dan "Jezus wat duur! Kan dat niet voor 100 euro? Ik heb niet zoveel geld hoor" :| :| :| Koop dan ffs geen auto.. Bel ik (gewoon voor de lol) (bijv.) de Toyotadealer, vraag ik naar precies hetzelfde pakket incl. arbeid, is het prijskaartje 2x mijn bedrag... Boeit mij niet, maar dan komen mensen bij mij zeuren dat het zo duur is..

Tuurlijk, voor 100,- kan ik ook alleen de riem vervangen. Maar dan ga ik absoluut geen garantie op mn werk geven, aangezien de klant dan zelf voor het "halfbakken-pakket" kiest.. En als de boel stuk gaat komen ze uiteraard wel zeuren.. Ik brand mn vingers daar niet aan. Ik adviseer de klant, niet om hem geld uit de zak te kloppen, maar voor zichzelf. Als je een disriem vervangt moet je in de regel nogal wat aan de kant halen, als ik dan enkel de riem doe, en later begint de waterpomp te lekken, moet ik opnieuw alles loshalen, 2x kosten van arbeid.. Dan zeg ik: Je hebt het toch los, wees verstandig en laat het hele setje vervangen..

[ Voor 56% gewijzigd door Destruction op 14-03-2010 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Destruction schreef op zondag 14 maart 2010 @ 11:56:
Ik krijg nu al vaak telefoon/aanloop van mensen die vragen wat het vervangen van de disriem voor hun auto kost.. Na een korte rekensom en ff wat nazoeken kom ik op 350 euro uit (let wel, dat is alles compleet vervangen. riem/span- en looprollen, evt. waterpomp als die over de distri gaat, kvs en arbeid).. 9 van de 10 mensen beginnen dan "Jezus wat duur! Kan dat niet voor 100 euro? Ik heb niet zoveel geld hoor" :| :| :|
Zo'n antwoord kom je in elk vakgebied tegen, en meestal laat ik de mensen zien hoeveel de onderdelen zelf kosten, en dat van de rest de monteur, stroom en administratie van betaald moet worden. Als je daarnaast ook meteen aangeeft wat voor kosten en gevolgen er aan zitten als de mensen het niet laten doen, zijn ze snel om. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Mja, vaak willen ze dan nogsteeds het halfbakkenpakket, waarop ik ze naar iemand anders stuur :P Maar da's gewoon iets irritants.. Ik laat idd ook de onderdelenprijzen zien (let wel: wat de onderdelen _mij_ kosten, zo bereken ik het ook door bij dat soort klussen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Vandaag (ik geloof nu) is het debat over de kilometerheffing in de Tweede Kamer.
Het CDA (Christen Draaiend* Appèl), bij monde van Koopmans, gaat prijsschieten op vertrekkend demissionair minister Eurlings.

* Tja, verkiezingen, hè? Dan zijn normen en waarden opeens relatief :X

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 18-03-2010 10:47 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01-10 14:49

Stoffel

Engineering the impossible

http://www.nu.nl/politiek...van-kilometerheffing.html

Gelukkig zien ze zelf ook in dat het plan nog niet echt werkbaar is in deze vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pagina 106 inmiddels..word het niet eens tijd voor een poll in de OP :) ?
Een peiling onder de tweakers ipv verwijzen naar derden(en vervolgens klagen over de vraagstelling :D )
(of een 2e topic met daar een poll in de OP ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Hetzelfde nieuws, andere bron:
Kilometerheffing ver weg na draai van CDA

Den Haag, 18 maart. Het CDA wil af van de kilometerheffing. Volgens Tweede Kamerlid Ger Koopmans is het huidige wetsvoorstel „niet de juiste weg. Deze kilometerheffing hoeft van ons niet door te gaan.” Daarmee is er in de Tweede Kamer geen meerderheid meer voor invoering van heffing.

Dat bleek vanochtend tijdens een spoeddebat over de kilometerheffing. Koopmans zei dat een briefing van ambtenaren over de heffing tot „grote twijfels” heeft geleid. Het systeem is volgens het CDA „heel ingewikkeld.” Daarnaast is er volgens de partij grote maatschappelijke weerstand tegen een onderdeel van de heffing: het tijdelijk verhogen van de motorrijtuigenbelasting in samenhang met het afschaffen van de aanschafbelasting BPM. „Dat wordt in de samenleving niet begrepen”, aldus Koopmans. „Ik heb niemand kunnen overtuigen dat het een goed idee is. De burger redeneert: ik heb al BPM betaald, nu komt daar een hogere motorrijtuigenbelasting bovenop.”

Volgens Koopmans heeft de hele Tweede Kamer, inclusief alle brancheorganisaties, zich achter de verhoging van de motorrijtuigenbelasting geschaard: „Dat wil de burger niet. Dat heeft iedereen onderschat.”

Beprijzen niet uitsluiten
Hij zei „een vorm van beprijzen” in de komende tientallen jaren niet uit te sluiten. Over wanneer dat moet komen en hoe dat eruit moet zien, liet hij zich niet uit. Hij verwees daarvoor naar het nieuwe verkiezingsprogramma. Wel stelde Koopmans dat extra investeringen in wegen en openbaar vervoer de komende tijd belangrijk zijn.

Het CDA sluit zich daarmee aan bij andere tegenstanders van de kilometerheffing VVD, SP, en PVV. Hiermee verdwijnt opnieuw een plan voor rekeningrijden in de prullenbak. Vijf eerdere verkeersministers probeerden de laatste 22 jaar vergeefs een vorm van rekeningrijden in te voeren. Iedere keer ontbrak het aan politiek of maatschappelijk draagvlak. Demissionair minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat, CDA) was de eerste die, eind vorig jaar, met een concreet wetsvoorstel kwam.

Het CDA was de afgelopen jaren juist altijd voorstander van de kilometerheffing. De Tweede Kamer reageerde dan ook geïrriteerd dat de partij het wetsvoorstel met de verkiezingen in aantocht aan de kant schuift. „Het kabinet is nog niet gevallen of u zet het op sterk water. Opzichtig en schijnheilig”, aldus Ineke van Gent (GroenLinks). Ernst Cramer (ChristenUnie) stelde vast dat het CDA de kilometerheffing „ten grave heeft gedragen zonder een andere oplossing te bieden. Ik ben verbijsterd.” Lia Roefs (PvdA): „De heer Koopmans is de weg kwijt.”

PvdA en GroenLinks stelden dat ook zij kritiek hebben op het wetsvoorstel, maar dat dat voorstel nog kan worden aangepast tijdens de behandeling.

Controversieel
Eurlings stuurde gisteren ook een brief aan de Kamer waarin hij stelt dat hij stopt met voorbereidende handelingen voor het invoeren van de kilometerheffing, omdat de Kamer dat onderwerp controversieel heeft verklaard. In de brief stelt de CDA-bewindsman geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor het project.

Eurlings liet vanochtend weten nog steeds „trots” te zijn op zijn wetsvoorstel: „Dit is een mooi systeem. Ik heb tegen de Kamer gezegd, toon mij het goede alternatief. Ik ben heel benieuwd waar de partijen mee komen.”

Hij waarschuwde de Kamerleden de „zwaarbevochten principes” achter de heffing niet te vergeten als de heffing „met een royaal gebaar in de prullenbak verdwijnt”. Eurlings: „Als er ooit een vorm van beprijzing komt, zorg dan dat het eerlijk is en de meerderheid van de mensen niet meer gaat betalen. En zorg dat de inkomsten aan infrastructuur wordt besteed. Het mag geen geldmachine voor de overheid worden.”

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Hieraan kan ik eigenlijk maar 1 ding toevoegen: Goed nieuws :)

Sowieso ook de enige verstandige keuze. Spitsrijden belasten is wellicht wel een idee, wat dan maar betaald moet worden, door werkgevers die kleine lokale vestigingen sluiten, en al het personeel naar de Randstad laten rijden enke ochtend/avond, om groots te doen met hun homies... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:15

YellowCube

Wait...what?

als automobilist in de Randstad zou je tenminste moeten overwegen 1 a 2 keer per week het OV te pakken.
Da's in de Randstad prima te doen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

YellowCube schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 20:21:
als automobilist in de Randstad zou je tenminste moeten overwegen 1 a 2 keer per week het OV te pakken.
Ik bedoel dus de groep mensen waar ik er een aantal van ken. Vroeger lekker op het fietsje naar het werk. Tot dat bedrijf werd opgekocht, gesloten en de personeelsleden een keuze kregen: Ontslag nemen of mee gaan naar de Randstad. Sommige mensen besluiten dan richting hun werk te verhuizen, maar voor het geld wat hier een net huis in een nette wijk kost, koop je in Amsterdam een flatje in de Bijlmer... Ik vind het niet gek dat mensen dat dus niet willen.

Als zo'n bedrijf je laat kiezen, dan kies je dat laatste, zeker als je 50+ bent, omdat niemand je meer gaat aannemen.. Imo moet zo'n soort bedrijf verplicht worden, om dan die kilomters te betalen :) Een soort "Huftertax". Als het dan financieel niet meer intressant word, om je grote bedrijf met verschillende vestigingen over te laten gaan in 1 lomp geval, en het werk dus verspreid door het land aangeboden blijft worden, maak je het een keuze van de werknemer zelf, om niet dichtbij huis te gaan werken. En dan pas mag je de filerijder zelf belasten imo.

Wel of geen kilometerheffing invoering, ik blijf erbij: Als mensen het werk waar ze voor geleerd hebben, in hun eigen woonplaats kunnen krijgen, gaan ze echt niet meer in de file staan. En dat is wel een effectief middel om file's te verminderen.

Ikzelf woon in Zwolle, en werk in Zwolle (eigen baas, dus ik zal wel gek zijn om mn bedrijf een eind van huis te huisvesten :)). 1 monteur in dienst, die eerder bij de volvodealer in Apeldoorn werkte.. Hij was zn voormalige baas en reistijd meer dan zat.. Nu is hij er vanaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolarBear schreef op zondag 14 maart 2010 @ 08:02:
[...]

Tuurlijk is daar wel iets mis mee. Het zou logischer zijn (veel) kleiner te gaan wonen, keihard te sparen en dan pas die grotere woning te kopen, net zoals ze in Aziatische landen doen.

Maar hier hebben we:

-hypotheekrenteaftrek
-vermogensbelasting
-overdrachtsbelasting

die dat allemaal tegenwerken.
Oh?

Als mensen moeten kiezen tussen 20 minuten rijden en 20 minuten in de file staan of 40 minuten op stations en in treinen STAAN (want altijd vol), dan vind ik het niet zo gek als men met de auto gaat, zeker als dat ook nog eens goedkoper is.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2010 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

een of twee keer per week met het OV gaan zou kunnen bijdragen aan het terugdringen van files en is dus een prima alternatief voor de km heffing. Dat was mijn punt.
Ik ben er een voorstander van dat mensen met eigen oplossingen komen (het is een hele ranzige gedachte...ik weet het) zodat de overheid wat minder geneigd is met kostbare of onpopulaire maatregelen aan te komen.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 19-03-2010 07:56 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Blijft mooi dat mensen dit als een feit blijven brengen. Het is zo'n onzin.
Voor mij zou de schade nog te overzien zijn als ik met de trein ga, maar ik heb niet genoeg reden om met de trein te gaan (niet zo veel files, flexibele werktijden). Maar m'n pa, daarvoor zou het echt een ramp zijn als hij met OV moet.

Feit blijft, je moet gewoon overwegen of je het OV kan pakken en of je dat wil of niet, voor iedere dag, niet voor sporadisch een dag. Voor sommige trajecten is het onzin om de auto te pakken, en dat kan ook andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

!null schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 07:58:
[...]

dus het is in de Randstad absoluut niet te doen?
Voor mij zou de schade nog te overzien zijn als ik met de trein ga, maar ik heb niet genoeg reden om met de trein te gaan (niet zo veel files, flexibele werktijden). Maar m'n pa, daarvoor zou het echt een ramp zijn als hij met OV moet.

Feit blijft, je moet gewoon overwegen of je het OV kan pakken en of je dat wil of niet, voor iedere dag, niet voor sporadisch een dag. Voor sommige trajecten is het onzin om de auto te pakken, en dat kan ook andersom.
ik ben wat verward. Dat is toch precies wat ik ook zeg?

zie nu dat je wat anders zegt
ik zie niet in waarom je niet zo kunnen overwegen 1 of 2 dagen in een week het OV te pakken.
zoals ik al zei: als meerdere mensen het doen, kan het wel degelijk helpen de files terug te dringen (net als 1 dag per week thuis werken, een dag per week wat later beginnen/later weg gaan of andersom etc).

[ Voor 18% gewijzigd door YellowCube op 19-03-2010 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 07:58:
Ik moet van Haarlem naar Amsterdam Sloterdijk. Een minuut of tien wandelen, 14-17 minuten in de trein, tien minuten wandelen. Da's 40 minuten lopen per dag en minder dan een half uur in een (drukke) trein. Kosten: 91 euro per maand.

Dat is een feit. En jij gaat dat niet sneller of goedkoper doen met een auto. Dat is ook een feit. Waar is de onzin nou gebleven?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vermoeiend. Het is toch geen feit dat voor iedereen in de randstad het OV een realitische keuze is? Of wel soms? Het is een terugkerend iets dat als je in de randstad woont "je toch wel het OV kan pakken". Dat vind ik een onzinnige stelling, en alles behalve een feit.

En dat is wat ik probeer te zeggen, je krijgt ergens een baan en je gaat bepalen wat nuttig voor je is. Vaak is het overduidelijk het 1 of het ander. Zo heb ik in Utrecht Centrum gewerkt, totaal onrealistisch om dan over de auto als vervoersmiddel na te denken. Als ik naar m'n pa kijk, ook binnen de randstad, is behoorlijk onrealistisch om met het OV te doen, waar het met de auto een half uurtje is. En dat terwijl zijn dorp wel een NS station heeft.

Voor de mensen die wel de keuze hebben om het OV te pakken, dan zie ik het nut van 1 of 2 dagen niet in. Als er niet zo veel verschil in zit zou je kunnen zeggen pak altijd de trein ipv de auto. Maar dan moet daar wel een reden voor zijn, dat je bijvoorbeeld veel moet file rijden, of de kosten veel hoger zijn met de auto, dat je doet overstappen. Ondanks de milieuhype interesseert mensen het nog steeds erg weinig als het puntje bij het paaltje komt.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 19-03-2010 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:44

Metro2002

Memento mori

YellowCube schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 07:55:
een of twee keer per week met het OV gaan zou kunnen bijdragen aan het terugdringen van files en is dus een prima alternatief voor de km heffing. Dat was mijn punt.
Ik ben er een voorstander van dat mensen met eigen oplossingen komen (het is een hele ranzige gedachte...ik weet het) zodat de overheid wat minder geneigd is met kostbare of onpopulaire maatregelen aan te komen.
De beste oplossing voor files is nog altijd: files.

Overigens ben ik het autorijden in de randstad echt meer dan beu. Je kan nérgens meer heen zonder in de file te staan, je kan je auto nergens parkeren, ik kan bij mij thuis de auto nauwelijks nog kwijt en als je kan parkeren kost het je een godsvermogen.

Nu gebruik ik de auto niet eens zo heel veel (ik doe 2 maanden over 1 tank benzine :P ) maar het begint me echt behoorlijk de keel uit te hangen en mijdt het gebruik van de auto zoveel mogelijk. Als het duurder wordt boeit met dat echt weinig omdat ik zo weinig rij maar de ergernis van de files en het parkeerprobleem boeit me veel meer.
burne schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:23:
[...]

Ik moet van Haarlem naar Amsterdam Sloterdijk. Een minuut of tien wandelen, 14-17 minuten in de trein, tien minuten wandelen. Da's 40 minuten lopen per dag en minder dan een half uur in een (drukke) trein. Kosten: 91 euro per maand.

Dat is een feit. En jij gaat dat niet sneller of goedkoper doen met een auto. Dat is ook een feit. Waar is de onzin nou gebleven?
Sneller misschien niet maar goedkoper moet zeker lukken, zelfs al ben je alleen. Hoe druk het op dat traject is weet ik niet maar volgens de routeplanner is het 20km en 28min met de auto. Dat is de helft van jouw reistijd dus je kan nog een half uur in de file staan.
Daarnaast heb je nog de brommer of fiets, beiden redden dat ook makkelijk binnen het uur. Kosten fiets: niks , kosten brommer: 30 euro per maand.

Eignelijk is de trein dus de slechtse optie van alle vervoersmogelijkheden :o

:+

OT: collega van mij woont in Leiden, werkt in Schiedam net als ik (duh :+) en heeft de trein echt serieus een kans gegeven. Hij woont dichtbij het station en ons bedrijf zit ook redelijk dicht bij het station (1 ~1,5km er vandaan) maar de hoeveelheid uitval van treinen, vertragingen ed hebben hem weer terug de auto in gejaagd. Oke, hij heeft áltijd veel files op het traject maar zelfs met files doet hij er net zo lang over als de trein zónder vertragingen en sta je niet op een koud tochtig station te hopen dat je trein nog een keer komt opdagen.

En zo zijn er denk ik genoeg mensen die het heus wel geprobeerd hebben maar gewoon afgehaakt zijn. Ik had vroeger ook vaak last van vertragingen, treinen die niet meer reden, lijnen die afgesloten waren etc. toen ik nog dagelijks met het OV ging.

Helaas zie ik dus weinig heil in het OV systeem in dit land als volwaardig alternatief voor persoonlijk vervoer. Gelukkig zijn er naast de auto ook nog genoeg andere opties: fietsen, ligfietsen, velomobielen, brommers, scooters, brommobielen :P , motoren, schoenen....

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 19-03-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
Nou ik weet niet hoor, maar ik wissel heel vaak tussen trein en auto (afhankelijk van het weer en de files) en dat is perfect. Ik moet van Hoorn naar Amsterdam (zuid) en dat is qua OV best kut. Globaal is het zo:

OV:
Fiets naar station Hoorn 5 min.
Trein naar Sloterdijk (of lelylaan, soms) 25 min.
Metro naar RAI 20 min.
Lopen 10 min.

of

Auto:
Ma 50 min.
Di/Do 60 min.
Wo/Vrij 40 min.

Gemiddeld gezien :P Op basis hiervan valt de trein nog reuze mee, maar met de auto moet ik wel vroeg vertrekken niet half 8 want dan is het veel te druk met files. Het probleem is alleen vaak de terugweg, die duurt altijd langer lijkt wel met het OV, maar het is geen probleem om een krantje te lezen in de trein hoor, ipv schakelen van 1 naar 2 constant.

edit: JAJA en de tegenargumenten natuurlijk. Vertraging, trein zit krap, geen zitplaats, stinkende mensen naast je, in de zomer bloedheet, in de winter ijskoud (op station) etc. IS ook zeker waar, daarom wissel ik met auto. De laatste maanden heb ik veel de auto gepakt want -5 op de fiets is gewoon niet leuk.

[ Voor 16% gewijzigd door YoshiBignose op 19-03-2010 09:51 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
YoshiBignose schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:49:

Gemiddeld gezien :P Op basis hiervan valt de trein nog reuze mee, maar met de auto moet ik wel vroeg vertrekken niet half 8 want dan is het veel te druk met files. Het probleem is alleen vaak de terugweg, die duurt altijd langer lijkt wel met het OV, maar het is geen probleem om een krantje te lezen in de trein hoor, ipv schakelen van 1 naar 2 constant.
Dat de terugweg langer duurt lijkt niet alleen zo, het is ook zo. Dat komt omdat je op de heenweg precies op tijd vanaf huis kunt vertrekken en een ideale start hebt van de reis met het OV met de meest ideale aansluitingen. Op de terugweg ben je afhankelijk van hoe laat je afpraak is afgelopen, van dat ene e-mailtje dat je nog af moet handelen, van dat ene telefoontje wat nog binnen komt et cetera. Hierdoor begint de terugreis met het OV vaak met wachten en zijn de aansluitingen bijna nooit ideaal.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Oh ja natuurlijk. En die metro's / trams rijden niet echt standaard tijden, waardoor het soms niet aansluit op de trein. Maar het is wel verbeterd, want er gaan in de spits 4 intercity's per uur naar Hoorn terug, dus het wachten is nooit langer dan 20 min.
[...]

Haarlem - Sloterdijk is veel sneller man, ik denk maximaal 10 minuten in de trein.

[ Voor 52% gewijzigd door YoshiBignose op 19-03-2010 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Burne, kap 's met die onzin. Niet iedereen woont exact op jouw locatie en hoeft ook niet naar jouw bestemming toe. Wat jouw situatie is, is simpelweg niet relevant. Is het ook nooit in dit soort situaties. En iedere keer dat jij zegt dat jij prima met het OV kan, komen er 5 anderen die claimen dat het OV kut is in hun situatie. En jullie hebben allemaal gelijk. Maar dat zijn dan 6 situaties die niet relevant zijn voor de rest van de mensen in Nederland.

Door te herhalen dat jij prima met het OV kunt, is het niet zo dat iedere keer iemand extra opeens ook goed met het OV kan reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Metro2002 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:31:
Eigenlijk is de trein dus de slechtse optie van alle vervoersmogelijkheden :o

:+
Dat is als je je ogen volledig sluit voor de nadelen van diverse onaangename weersomstandigheden. ;)
OT: collega van mij woont in Leiden, werkt in Schiedam net als ik (duh :+) en heeft de trein echt serieus een kans gegeven. Hij woont dichtbij het station en ons bedrijf zit ook redelijk dicht bij het station (1 ~1,5km er vandaan) maar de hoeveelheid uitval van treinen, vertragingen ed hebben hem weer terug de auto in gejaagd. Oke, hij heeft áltijd veel files op het traject maar zelfs met files doet hij er net zo lang over als de trein zónder vertragingen en sta je niet op een koud tochtig station te hopen dat je trein nog een keer komt opdagen.

En zo zijn er denk ik genoeg mensen die het heus wel geprobeerd hebben maar gewoon afgehaakt zijn. Ik had vroeger ook vaak last van vertragingen, treinen die niet meer reden, lijnen die afgesloten waren etc. toen ik nog dagelijks met het OV ging.

Helaas zie ik dus weinig heil in het OV systeem in dit land als volwaardig alternatief voor persoonlijk vervoer. Gelukkig zijn er naast de auto ook nog genoeg andere opties: fietsen, ligfietsen, velomobielen, brommers, scooters, brommobielen :P , motoren, schoenen....
Ik denk persoonlijk dat het onwil is.

Ik heb jarenlang dat traject per trein bewoond, maar het uitvalpercentage staat in geen enkele verhouding tot de files.

Het enige dat je hard kunt zeggen over de trein, is dat het begin- en eindpunt voor het overgrote deel van de mensen ongunstig gelegen is, volgens het aloude adagium "de trein gaat van punt waar jij niet bent, naar een plek waar jij niet wilt zijn".

Zo onbetrouwbaar als je de trein schetst, is het domweg niet. De onwil van veel automobilisten om toe te geven dat de auto ook veel nadelen kent, die minstens net zo zwaar wegen als de nadelen van het OV, is de kern van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja heel veel mensen stappen uit principe gewoon niet in de trein. Ik kan niet begrijpen waarom.

Afbeeldingslocatie: http://www.treinen-info.nl/Mat%2764.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ramzzz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:25:
[...]

Dat is als je je ogen volledig sluit voor de nadelen van diverse onaangename weersomstandigheden. ;)

[...]

Ik denk persoonlijk dat het onwil is.

Ik heb jarenlang dat traject per trein bewoond, maar het uitvalpercentage staat in geen enkele verhouding tot de files.

Het enige dat je hard kunt zeggen over de trein, is dat het begin- en eindpunt voor het overgrote deel van de mensen ongunstig gelegen is, volgens het aloude adagium "de trein gaat van punt waar jij niet bent, naar een plek waar jij niet wilt zijn".

Zo onbetrouwbaar als je de trein schetst, is het domweg niet. De onwil van veel automobilisten om toe te geven dat de auto ook veel nadelen kent, die minstens net zo zwaar wegen als de nadelen van het OV, is de kern van het probleem.
Mja, dat zijn niet alleen mijn eigen ervaringen (treinen die gewoon ineens niet meer reden, overstappen op een trein die te laat komt of gewoon niet meer komt etc) maar ook van meerdere mensen en ook van die collega dus.

En ja natuurlijk, de auto kent net zo goed problemen, heb ik zelf een paar posts hierboven nog uit de doeken gedaan, het is toch altijd een kwestie van afwegen.

Nog een mooi voorbeeld: Vriendin en ik wilden naar Ahoy te Rotterdam. Ik woon zelf in Schiedam dus ik zou mooi de metro kunnen pakken.
Maar als je dan ziet wat het kost om met zijn tweeen naar Zuidplein te reizen dat is gewoon absurd :o

Als je eenmalig wilt reizen ben je 10 euro kwijt een en weer (ik heb het dan over 9km (!) ) en als je een OV chip wil moet je ook nog even 7,50 per chipkaart voor betalen. Dat is 25 euro :o 8)7 Dat is voor mij dus wel een enorme drempel ! Zelfs al rijdt mijn auto 1 op 3 dan ben ik nog goedkoper uit, nu rijdt mijn auto 1 op 11 in de stad ongeveer dus kost me dat ritje me 2 liter brandstof = 3 euro. Dan kan de metro gewoon domweg niet uit, veel te duur. En ja, parkeren was een hel, dat geef ik direct toe maar het was wel gratis :P (zondag!)

Volgende keer pakken we overigens mooi de fiets en nog steeds niet de metro gezien de reistijd (bijna drie kwartier volgens de RET reisplannen :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
YoshiBignose schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:43:
Ja heel veel mensen stappen uit principe gewoon niet in de trein. Ik kan niet begrijpen waarom.
Zoals Ramzzz zegt, de trein werkt vaak gewoon niet. Ik moet zelf vanaf Zaandam naar Vianen. In Vianen is geen station, en het kost me met het OV in totaal 2x zo veel tijd (ik heb het wel eens geprobeerd). En dan heb ik nog niet eens mee genomen dat ik op bepaalde tijden weg moet, aansluitingen kan missen die tot extra vertraging leiden, al mijn spullen mee moet sjouwen, enzovoorts.

Bovendien zou het mij ook heel erg veel geld kosten, aangezien ik veel langs de weg zit voor werk en daarom een auto van de zaak heb. Als ik naar een klant moet die wel in de buurt zit van een station dan ga ik ook wel met de trein, al heb ik dan wel vaak wat gezeur om het treinkaartje te declareren ('ja we betalen toch al voor je auto'). Het voordeel van de trein vind ik dat je in elk geval iets voor jezelf kan doen, je kan een beetje internetten op je netbook, boek lezen, enz. In de auto zit je alleen maar te niksen.

Ik vind het probleem ook niet zo groot als wordt aangegeven. Ja, files zijn vervelend, maar het is iets dat zichzelf stabiliseert. Mensen die in de file staan doen dat omdat het voor hen gunstig uitpakt. Als er steeds meer files komen, zullen er een hoop mensen af haken omdat het ze niet meer waard is. Dus nemen de files weer af. Ik vind het onzin om hier van overheidswege nog meer belastingen aan toe te voegen. De files op zich zijn al vervelend genoeg en voor de mensen die er in staan.

Het enige dat met extra heffingen wordt bereikt is dat de top managers vrij baan krijgen omdat die toch bulken van het geld, voor de werkende massa wordt het alleen maar vervelender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Metro2002 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:05:
[...]

Mja, dat zijn niet alleen mijn eigen ervaringen (treinen die gewoon ineens niet meer reden, overstappen op een trein die te laat komt of gewoon niet meer komt etc) maar ook van meerdere mensen en ook van die collega dus.

En ja natuurlijk, de auto kent net zo goed problemen, heb ik zelf een paar posts hierboven nog uit de doeken gedaan, het is toch altijd een kwestie van afwegen.

Nog een mooi voorbeeld: Vriendin en ik wilden naar Ahoy te Rotterdam. Ik woon zelf in Schiedam dus ik zou mooi de metro kunnen pakken.
Maar als je dan ziet wat het kost om met zijn tweeen naar Zuidplein te reizen dat is gewoon absurd :o

Als je eenmalig wilt reizen ben je 10 euro kwijt een en weer (ik heb het dan over 9km (!) ) en als je een OV chip wil moet je ook nog even 7,50 per chipkaart voor betalen. Dat is 25 euro :o 8)7 Dat is voor mij dus wel een enorme drempel ! Zelfs al rijdt mijn auto 1 op 3 dan ben ik nog goedkoper uit, nu rijdt mijn auto 1 op 11 in de stad ongeveer dus kost me dat ritje me 2 liter brandstof = 3 euro. Dan kan de metro gewoon domweg niet uit, veel te duur. En ja, parkeren was een hel, dat geef ik direct toe maar het was wel gratis :P (zondag!)

Volgende keer pakken we overigens mooi de fiets en nog steeds niet de metro.
Zie je zelf de drogredenen niet?

De aanschaf van een OV-chipkaart is éénmalig.

Vanuit Schiedam kun je makkelijk met de tram/metro reizen, dat scheelt weer treinkaartjes.

OV-reizen vergt ook wel wat goochemer nadenken. ;)

Je vergat nog te melden wat de concertkaartjes kostten, en dat je ook nog moet parkeren... het is niet erg vriendelijk voor de buurt als je daar je auto neerplempt om onbetaald te parkeren, dus eerlijkheidshalve moet je nog een keer de parkeergarage dokken.

Ik moet zeggen dat ik je argumentatie wel volg, als ik naar een concertje in Amsterdam wil, Melkweg of zo, ben ik al omstreeks de €20 kwijt voor het parkeren, afgezien van de 150 km die ik met de auto moet, en dan is dat nóg goedkoper dan de trein. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Ramzzz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:09:
[...]

Zie je zelf de drogredenen niet?

De aanschaf van een OV-chipkaart is éénmalig.

Vanuit Schiedam kun je makkelijk met de tram/metro reizen, dat scheelt weer treinkaartjes.

OV-reizen vergt ook wel wat goochemer nadenken. ;)

Je vergat nog te melden wat de concertkaartjes kostten, en dat je ook nog moet parkeren... het is niet erg vriendelijk voor de buurt als je daar je auto neerplempt om onbetaald te parkeren, dus eerlijkheidshalve moet je nog een keer de parkeergarage dokken.

Ik moet zeggen dat ik je argumentatie wel volg, als ik naar een concertje in Amsterdam wil, Melkweg of zo, ben ik al omstreeks de €20 kwijt voor het parkeren, afgezien van de 150 km die ik met de auto moet, en dan is dat nóg goedkoper dan de trein. ;)
We gingen naar een beurs, niet naar een concert maar ok ;)

Parkeren is op zondag gratis langs de straat, ik vind het onzin om te stellen dat het asociaal is om te doen . Je weet immers dat als je daar gaat wonen, midden in een drukke stad, vlakbij een groot winkelcentrum én vlakbij een groot evenementencomplex dat je drukte voor je deur hebt. Ik zeur ook niet over het feit dat het druk is in de straat bij mij omdat ik vlakbij het centrum van Schiedam woon en net buiten het betaald parkeren stukje zit. Dat hoort er nou eenmaal bij.

waar ik dan wel van baal is het feit dat als je eens een keer met het OV wilt dat het dan gelijk zo duur moet zijn, dat wilde ik meer duidelijk maken. Natuurlijk kan ik die OV chippas vaker gebruiken maar hoe lang is dat geldig? Ik reis bijna nooit met het OV , misschien 1 keer in de 3 jaar ofzo. Bovendien voelt het als dubbel betalen. Ik moet dan én een OV chippas kopen voor iets wat ik bijna nooit gebruik maar tegelijk moet ik óók wegenbelasting betalen elke maand. hmm.

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoel: de drempel voor mensen die een auto bezitten om met het OV te reizen moet drastisch omlaag. Zoals de NS vroeger deed vond ik eigenlijk het meest fijne systeem. Je komt zo'n station binnen, je loopt naar de automaat, ramt in waar je heen wilt (niet dat rare zone systeem wat de metro jarenlang had :+ ) , drukt je PINPAS (!) in de automaat (niet briefjes die niet herkend worden, muntjes die je terugkrijgt of een chippas die niemand heeft en wil) en je krijgt je kaartje :o . Makkelijk, simpel, efficient en goedkoop. Voor 2 euro kon ik van Schiedam naar Delft met de trein. Niks geen moeite en geen drempel.

De metro kostte altijd al meer moeite. Of je moest een strippenkaart gekocht hebben van te voren bij een postkantoor / postagentschap en als je dat niet had gedaan dan kon het zomaar voorkomen dat je 's ochtends om 7u een kaartautomaat verrot staat te schelden omdat je enige briefje vna 10 niet geaccepteerd werd en alle winkels in de buurt nog dicht waren. Dan kon je alleen nog nostalgisch staren naar het lege loket waar ooit iemand achter zat om je aan een kaartje te helpen ;(
Bovendien moest je altijd een hele strippenkaart kopen, ook al moest je maar 2 zones reizen ofzo. En als je dan de volgende keer weer wilde reizen was die kaart verlopen en moest je weer een nieuwe kopen.

En nu hebben ze diezelfde ellende in de vorm van een OV chippas gestopt |:(

argh, frustratie alom! :P

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 19-03-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt veel zeggen over het OV, maar voor dingen als de metro en de bus/tram etc werkt de OV chipkaart verdomde makkelijk. En je kan automatisch opwaarderen aanzetten enzo. Met de trein komt uiteindelijk ook wel goed, alleen hoorde ik laatst dat je op een eigen online systeem van de NS moet inloggen om je chipkaart op tweede klas te zetten (of 1e natuurlijk), voordat je hem kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Metro2002 schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 11:22:
[...]

We gingen naar een beurs, niet naar een concert maar ok ;)
Gratis kaartjes?
Parkeren is op zondag gratis langs de straat, ik vind het onzin om te stellen dat het asociaal is om te doen . Je weet immers dat als je daar gaat wonen, midden in een drukke stad, vlakbij een groot winkelcentrum én vlakbij een groot evenementencomplex dat je drukte voor je deur hebt. Ik zeur ook niet over het feit dat het druk is in de straat bij mij omdat ik vlakbij het centrum van Schiedam woon en net buiten het betaald parkeren stukje zit. Dat hoort er nou eenmaal bij.
Typisch een redenatie van een verstokte automobilist, meestal aangevuld met nimby-verschijnselen. Als jij er zou wonen zou je er enorm van balen, bijvoorbeeld dat je zuurbetaalde parkeervergunningsplek wordt ingenomen.
waar ik dan wel van baal is het feit dat als je eens een keer met het OV wilt dat het dan gelijk zo duur moet zijn, dat wilde ik meer duidelijk maken. Natuurlijk kan ik die OV chippas vaker gebruiken maar hoe lang is dat geldig? Ik reis bijna nooit met het OV , misschien 1 keer in de 3 jaar ofzo. Bovendien voelt het als dubbel betalen. Ik moet dan én een OV chippas kopen voor iets wat ik bijna nooit gebruik maar tegelijk moet ik óók wegenbelasting betalen elke maand. hmm.
Je wilt én, én, dan betaal je ook 2x.
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk maar ik bedoel: de drempel voor mensen die een auto bezitten om met het OV te reizen moet drastisch omlaag. Zoals de NS vroeger deed vond ik eigenlijk het meest fijne systeem. Je komt zo'n station binnen, je loopt naar de automaat, ramt in waar je heen wilt (niet dat rare zone systeem wat de metro jarenlang had :+ ) , drukt je PINPAS (!) in de automaat (niet briefjes die niet herkend worden, muntjes die je terugkrijgt of een chippas die niemand heeft en wil) en je krijgt je kaartje :o . Makkelijk, simpel, efficient en goedkoop. Voor 2 euro kon ik van Schiedam naar Delft met de trein. Niks geen moeite en geen drempel.
Die drempel creëer je helemaal zelf. Iemand zonder auto neemt 'm moeiteloos.
De metro kostte altijd al meer moeite. Of je moest een strippenkaart gekocht hebben van te voren bij een postkantoor / postagentschap en als je dat niet had gedaan dan kon het zomaar voorkomen dat je 's ochtends om 7u een kaartautomaat verrot staat te schelden omdat je enige briefje vna 10 niet geaccepteerd werd en alle winkels in de buurt nog dicht waren. Dan kon je alleen nog nostalgisch staren naar het lege loket waar ooit iemand achter zat om je aan een kaartje te helpen ;(
Bovendien moest je altijd een hele strippenkaart kopen, ook al moest je maar 2 zones reizen ofzo. En als je dan de volgende keer weer wilde reizen was die kaart verlopen en moest je weer een nieuwe kopen.

En nu hebben ze diezelfde ellende in de vorm van een OV chippas gestopt |:(

argh, frustratie alom! :P
Je vergeet nog altijd dat je je auto ook niet gratis hebt.

Standaard zelfbedrog-redenatie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Nou ik moet toegeven de trein is ook zeker niet goedkoop. Als je alleen reist dan is het vaak stukken goedkoper dan de auto. Ga je met 2 personen of meer dan is de auto al snel goedkoper. Mijn vader werkt bij de NS dus ik reis gratis. Dat is misschien ook een punt dat meespeelt :P ik zou geen 12 euro over hebben voor retourtje Hoorn-Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Dit keer niet, vorige keer wel ;) (boekenbeurs)
Typisch een redenatie van een verstokte automobilist, meestal aangevuld met nimby-verschijnselen. Als jij er zou wonen zou je er enorm van balen, bijvoorbeeld dat je zuurbetaalde parkeervergunningsplek wordt ingenomen.
Dat vind ik echt onzin. Als je midden in het centrum van een stad gaat wonen heb je parkeerproblemen. Bovendien heb je bij Zuidplein vaak parkeergelegenheid in parkeergarages die bij de woning horen als je daar woont. En wat ik al zei, ik heb er zelf ook geen problemen mee dus niks te nimby ;)
Je wilt én, én, dan betaal je ook 2x.
Die drempel creëer je helemaal zelf. Iemand zonder auto neemt 'm moeiteloos.
Ze willen toch mensen die een auto hebben graag ook in het OV? Dan moeten ze de drempel daarvoor zo laag mogelijk maken lijkt mij. Niet alleen voor mensen zonder auto want die hebben immers geen auto om te laten staan :P
Je vergeet nog altijd dat je je auto ook niet gratis hebt.

Standaard zelfbedrog-redenatie. ;)
Klopt , daar betaal ik méér dan genoeg aan per maand, zeker gezien hoe vaak ik mijn auto gebruik (misschien 200-300km per maand) Wederom: een drempel om nóg een keer voor een andere manier van vervoer te betalen. Op zich zou een km heffing ipv wegenbelasting wel een oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
Ramzzz schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 10:25:
[...]
Zo onbetrouwbaar als je de trein schetst, is het domweg niet.
Scheidam ligt dan wel op het traject Rotterdam - Den Haag: een notoir stukje 2-baans spoor dat echt (veel) meer dan gemiddeld vertragingen kent. En ik kan het weten want ik reis dagelijks naar Delft CS :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een ruime meerderheid van de deelnemers aan de ANWB-peiling over de kilometerheffing is voorstander van een vorm van rekeningrijden.

Van de 440 duizend leden en niet-leden die de enquête invulden, gaat 68 procent akkoord met de vervanging van de wegenbelasting door een gebruiksafhankelijke heffing.

De deelnemers hoefden geen ja of nee te zeggen, maar kregen verschillende stellingen voorgelegd. Daaruit bleek onder meer dat de meeste mensen het redelijk vinden als voor een schonere auto minder hoeft te worden betaald.

Het kastje in de auto dat het gebruik bijhoudt, wordt echter afgewezen. Dat geldt ook voor een apart spitstarief, dat volgens leden onrechtvaardig en ineffectief is omdat automobilisten vaak geen keus zeggen te hebben voor het rijden in de spits.

De enquête was al snel beladen omdat verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) aangaf de aanbevelingen van de ANWB-leden over te nemen.

De minister werd onder meer verweten ondemocratisch te handelen door alleen te luisteren naar de ANWB-leden en de Tweede Kamer buitenspel te zetten.

Later slikte Eurlings zijn woorden deels in. De ANWB stelde de enquête ook open voor niet-leden.

De ANWB noemt de uitkomsten van de peiling zeer waardevol, ondanks dat de kilometerheffing onzeker is sinds de val van het kabinet. De politici die zich er na de verkiezingen over gaan buigen, kunnen er volgens de belangenvereniging hun voordeel mee doen.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
wildhagen schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:29:
[...]
Dat geldt ook voor een apart spitstarief, dat volgens leden onrechtvaardig en ineffectief is omdat automobilisten vaak geen keus zeggen te hebben voor het rijden in de spits.

nu.nl
Ik moet tijdens de spits met het openbaarvervoer naar mijn werk en betaal daar ook meer voor dan mensen die buiten de spits reizen. Ik heb ook geen keus dus dan zou dit ook onrechtvaardig moeten zijn. Toch is het algemeen geaccepteerd.

[Edit]
Geen spitsheffing, geen GPS kastje, geen wegenbelasting, maar wel groter prijsverschil tussen vieze en 'schone' auto's. Dan zie ik maar 2 opties:
  • Brandstofprijzen verhogen.
  • Blackbox in de auto's inbouwen en koppelen aan de km-teller.
Nadeel van hogere brandstofprijzen is duidelijk: grensbewoners tanken in het buitenland. Nadeel van de blackbox is dat dit vrij makkelijk te manipuleren is en ook km's in het buitenland telt.

[ Voor 30% gewijzigd door croxz op 31-03-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:57

Matis

Rubber Rocket

croxz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 11:40:
Ik moet tijdens de spits met het openbaarvervoer naar mijn werk en betaal daar ook meer voor dan mensen die buiten de spits reizen. Ik heb ook geen keus dus dan zou dit ook onrechtvaardig moeten zijn. Toch is het algemeen geaccepteerd.
Daar ben ik het mee eens en ik gebruik jouw opmerking ook altijd als contra-argument voor mensen die klagen over de spits-toeslag.

Als iedereen de spits wil ontlopen, dan verplaatst de spits zich gewoon naar achteren of naar voren, buiten het tijdslot van de extra toeslag ;)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

In de categorie "There's lies, there's damn lies, and then there's statistics"...
Politiek positief over ANWB-enquête

In de Tweede Kamer beschouwen zowel voor- als tegenstanders de uitslag van de ANWB-enquête als een bevestiging van hun standpunt over de kilometerheffing. Ook minister Eurlings is tevreden over de uitslag. Hij sprak de verwachting uit dat na de verkiezingen een vorm van rekeningrijden wordt ingevoerd.

Het CDA vindt dat alle standpunten met die van de partij overeenkomen. Ook PvdA en GroenLinks zijn blij met de uitslag. Ze benadrukken dat de meerderheid vindt dat er anders moet worden betaald voor mobiliteit.

De VVD zegt dat de meeste ANWB-leden de kilometerheffing niet zien zitten.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Ramzzz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:12:
In de categorie "There's lies, there's damn lies, and then there's statistics"...
[...]
8)7
Mwoah, je kan ook zeggen dat je uit dit soort volksraadplegingen gewoon geen duidelijk antwoord krijgt, of een antwoord waarop je besluiten kunt baseren. Het 'volk' wil geen tolpoortjes, geen spitsheffing, geen wegenbelasting, maar wel een systeem waarbij de vervuiler (meer) betaalt maar geen kastje met GPS. Ik voorzie een bloedeloos compromis: wegenbelasting omlaag maar niet naar 0, brandstofprijzen beperkt omhoog, en toeslagen in de aankoopprijs voor vuilere auto's (wat er nu ook al is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ramzzz schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:12:

[...]

8)7
Ik vind het wel creatief selectief gedaan van de VVD:
De ledenraadpleging van de ANWB laat zien dat 20 % van de ANWB leden fervent tegenstander is van de kilometerheffing en 60% twijfels of bezwaren heeft.

In feite ziet dus 80 % van de ANWB leden de kilometerheffing niet zitten.
Zo spint ieder het naar zijn smaak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat krijg je ook met een enquete die geen ja of nee afdwingt, 't is een beetje open voor interpretatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ben ik blij dat ik motorrijder ben. 10 cent per kilometer, geen parkeerproblemen, in no-time van deur tot deur. Sneller en goedkoper dan welke vorm van transport.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:09:
Wat ben ik blij dat ik motorrijder ben. 10 cent per kilometer, geen parkeerproblemen, in no-time van deur tot deur. Sneller en goedkoper dan welke vorm van transport.
Beetje kort door de bocht aangezien het type motor nogal bepalend is voor de hoogte van je kosten.
Bij een supersport kun je wel vergeten dat je goedkoper bent dan welke vorm van transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik WIST het. De ANWB lult uiteraard weer gewoon achter Den Haag aan. :r

Het trieste gedeelte hieraan, is dat mensen serieus geloven dat het goedkoper word met kmheffing.. Iedereen die nadenkt prikt daar gelijk doorheen..

Spitsbelasting ben ik wel voor overigens. Maar die is dan voor rekening van de werkgever. Als hij een groot bedrijf heeft is het wellicht een optie om een kleine vestiging te openen, die dichterbij het huis van een aantal medewerkers staat.. Dat scheelt immers WEL file's.

Ik heb een zaak, 1 persoon in dienst, en in mijn zoektocht naar een monteur (als je niet duur maar wel goed bent heb je het druk, en er moet gewoon iemand zijn die je kan ontlasten. Je kunt niet alles alleen doen), heb ik als 1 van de eisen gehad dat diegene liefst <5Km maar max. <10km van de zaak woont, zodat diegene op de fiets zou kunnen komen. Dat scheelt mij namelijk in reiskostenvergoeding..

Imo moet het kostentechnisch zo ontmoedigd worden om personeel van ver aan te nemen, dat men daar totaal niet meer aan wil.. Grote bedrijven met vestigingen overal, moeten personeelsleden die dichtbij de Vestiging in Kutkrabbeveen wonen, bij de vestiging Kutkrabbeveen laten werken. En niet in het hoofdkantoor in Almere, om maar wat te zeggen.. Spreid die bedrijven nou..

Sure het is (vooral in het begin) een hoop gezeik, maar als je het werk waarvoor jij bent opgeleid, in je eigen woonplaats kunt krijgen, dan kies je daarvoor. En niet voor elke dag filestaan. Zo simpel werkt het. Iemand die dichtbij huis werkt, staat niet meer op de snelwegen in de file. Zodra er meer en meer mensen dichterbij huis goed werk kunnen vinden, worden dat steeds minder auto's in de file's.. En wellicht hebben we dan ooit helemaal geen fileprobleem meer..

Zelf met de zaak ook, ik zit nu op het industrieterrein in Zwolle. Ik heb 20km verderop voor dezelfde huurprijs grotere panden gezien. De woningen daar echter, kan ik niet betalen, daarheen verhuizen zou sowieso betekenen dat ik 4x per dag Zwolle heen en weer rijd.. Ga ik mezelf dat aandoen? Nee, tuurlijk niet.

[ Voor 67% gewijzigd door Destruction op 31-03-2010 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Destruction schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:59:
Imo moet het kostentechnisch zo ontmoedigd worden om personeel van ver aan te nemen, dat men daar totaal niet meer aan wil.. Grote bedrijven met vestigingen overal, moeten personeelsleden die dichtbij de Vestiging in Kutkrabbeveen wonen, bij de vestiging Kutkrabbeveen laten werken. En niet in het hoofdkantoor in Almere, om maar wat te zeggen.. Spreid die bedrijven nou..
Denk eens even na over de bestaande bedrijven. De economie is slecht, het personeel moet zich voor de volle 100% inzetten en dan ga je in ieder geval niet verhuizen. Kortom, de bedrijven blijven zitten waar ze zitten.
Mensen in de kleine dorpjes (die verder van de grote steden vandaan zitten) zullen dus als eerste ontslagen worden omdat ze te duur worden?

Die kilometerheffing komt er sowieso. Als België en Luxemburg er aan mee willen doen, prima, dan hebben we meteen een Europese standaard. :)
Nu moet de kilometerheffing op de juiste manier ingevoerd en gecontroleerd kunnen worden. Ik hoop dat iemand van de overheid in dit forum meeleest over de ideeën en voor-en nadelen daarvan, en niet voor het eerste de beste goedkoopste bedrijf in zee gaan wat ons daarna een vermogen gaat kosten. (Als voorbeeld noem ik de OV-chip en de HSL.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

Voor de treinen wordt er ook al gedacht aan een spitsheffing. Het maakt dus nu niet meer uit of je het OV neemt of de auto.
Het doel is gewoon om meer geld binnen te halen, en niet om mensen het OV in te krijgen. Het aantal kilomers file zal weinig afnemen aangezien weinig bedrijven op andere tijden gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Onbekend schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:09:
Voor de treinen wordt er ook al gedacht aan een spitsheffing. Het maakt dus nu niet meer uit of je het OV neemt of de auto.
Het doel is gewoon om meer geld binnen te halen, en niet om mensen het OV in te krijgen. Het aantal kilomers file zal weinig afnemen aangezien weinig bedrijven op andere tijden gaan beginnen.
De NS hanteert standaard toch al spitsheffing? In de vorm van kortingskaarten die niet geldig zijn in de spits..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die spitsheffing in de trein heb je nu toch ook al? Als je in de spits wilt zitten moet je 1e klas kaartjes kopen, en dan nog mag je hopen dat de 1e klas coupe niet helemaal vol zit.

Sommige OV-bedrijven belonen je ook als je buiten de spits reist. Ik heb een keer braaf een strippenkaart gekocht voor tig euro's, stap ik bij de bus binnen, krijg je een dalkaartje voor 1 euro. Achteraf had ik gewoon 9 strippen af moeten laten stempelen, want die heb ik nooit weer gebruikt daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

_JGC_ schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 11:28:
Als je in de spits wilt zitten moet je 1e klas kaartjes kopen, en dan nog mag je hopen dat de 1e klas coupe niet helemaal vol zit.
Gek genoeg zit 82% van de zittende reizigers in die trein op een 2de-klas zitplaats. Want zoals jij het brengt is het net alsof alle 2de-klas zitplaats verwijderd zijn, en er alleen nog maar 1ste-klas zitplaats zijn.

Sinds een week of drie ga ik weer dagelijks op en neer naar Sloterdijk, vanaf Haarlem, en het is heel vreemd, maar ik kan vier van de vijf keer gewoon in de tweede klas zitten. Soms, als ik laat ben (vertrek om half negen of half tien) is het erg druk en moet ik wel 14 minuten staan. Maar om half acht is er plek genoeg.

Ik ben 1 keer met de auto geweest. De theoretische reistijd is dan ook 14 minuten. Maar een minuut of vijf vertraging op het Statenbolwerk, een paar minuten bij de Amsterdamse Vaart, een minuut of vijf bij Halfweg en een kwartier in Sloterdijk zelf maken dat zeer ongewenst. Dan nog het parkeren, wat meer dan het dubbele van een eersteklas treinretourtje kost.
Destruction schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 18:59:
Ik WIST het. De ANWB lult uiteraard weer gewoon achter Den Haag aan. :r
80 procent van de ANWB-leden is ergens voor, en 20 procent is daar tegen, en daarom lult de ANWB achter Den Haag aan? Is het niet bij je opgekomen dat 80% van de ANWB-leden verantwoordelijk is voor dat standpunt? Erg veel respect voor de mening van anderen blijkt niet uit de rest van je reactie. Ben je echt niet beter af op een onbewoond eiland? Daar hoor je zeker geen mensen die iets anders denken dan uwe zaligheid.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
burne schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 12:12:
Gek genoeg zit 82% van de zittende reizigers in die trein op een 2de-klas zitplaats. Want zoals jij het brengt is het net alsof alle 2de-klas zitplaats verwijderd zijn, en er alleen nog maar 1ste-klas zitplaats zijn.
Natuurlijk zijn er in de 2e klas zitplaatsen, en als je tijdens de spits alle zitplaatsen bezet wilt hebben zal er ook een groot deel moeten zitten. Die keren dat ik met de trein gereisd heb tijdens de spits stapte ik bij Utrecht in en kon ik pas bij Meppel gaan zitten. De 2e klas zat dan gewoon vol en hier en daar werden er in de 1e klas mensen op de bon geslingerd omdat die daar met een 2e klas kaartje gingen zitten.
Komt er eigenlijk op neer dat je buiten de spits bijna gegarandeerd kunt zitten, terwijl je tijdens de spits hetzelfde betaalt maar grote kans hebt dat je niet kunt zitten, al helemaal als je wat later op de route instapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

uiteraard wordt je zonder 1e klas kaartje op de bon geslingerd als je er gaat zitten en je wordt gecontroleerd.
Het is een vervoersbewijs, geen plaatsbewijs. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Onbekend schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:26:
[...]

Denk eens even na over de bestaande bedrijven. De economie is slecht, het personeel moet zich voor de volle 100% inzetten en dan ga je in ieder geval niet verhuizen. Kortom, de bedrijven blijven zitten waar ze zitten.
Daarom vind ik dus ook dat die spitsheffing voor rekening moet komen, van de werkgever. En niet voor de werknemer. Die heeft immers geen keuze.
Mensen in de kleine dorpjes (die verder van de grote steden vandaan zitten) zullen dus als eerste ontslagen worden omdat ze te duur worden?
Dat mag de betreffende werkgever dan oplossen. Van mij mag er een wet ingevoerd worden, die werkgevers verplicht hun aanstaande ex-werknemer aan een nieuwe baan te helpen. Ik overweeg over enkele jaren te verhuizen naar Zeeland. Mijn zaak in Zwolle draait prima, dus als het moment dat ik weg wil daar is, ga ik eens overleggen met mn monteur of hij intresse heeft om de boel over te nemen. Als dat geen optie blijkt help ik hem bij het vinden van nieuw werk (wat goed kan, want ik ken heel veel garages..). Lijkt me niet meer dan normaal. Imo mag het niet ophouden bij het aanvragen van de ontslagvergunning en het aanbieden van dat ontslag.

Dus dat ontslag lijkt me geen onlogisch gevolg, maar dan moet de werkgever ervoor zorgen dat de aanstaand ex-werknemer dichterbij huis aan het werk komt.
burne schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 12:12:
[...]

80 procent van de ANWB-leden is ergens voor, en 20 procent is daar tegen, en daarom lult de ANWB achter Den Haag aan?
Kerel, die hele ledenpeiling is zo krom als de neten geweest. Lees eens goed, dit is echt geen verassing.
Is het niet bij je opgekomen dat 80% van de ANWB-leden verantwoordelijk is voor dat standpunt?
Ja, dat is bij me opgekomen. Vandaar dit stukje:
Het trieste hieraan is, dat er mensen zijn de serieus geloven dat het er met een kmheffing goedkoper op word..
Erg veel respect voor de mening van anderen blijkt niet uit de rest van je reactie.
Ik respecteer de meningen van iedereen, maar 80% van de ANWB-leden vormen hun mening op basis van valse informatie. Daar heb ik idd wel iets tegen.
Ben je echt niet beter af op een onbewoond eiland? Daar hoor je zeker geen mensen die iets anders denken dan uwe zaligheid.
OMG.. Dude, nofi.. Maar dit soort opmerkingen doen me vermoeden, dat je serieuze problemen hebt.. :X Ik geef aan dat ik het niet eens ben met het door de ANWB ingenomen standpunt, en daarom ben ik "Uwe zaligheid" waar niemand het mee oneens mag zijn? Die mag je me uitleggen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Destruction op 03-04-2010 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
Jaarlijkse rekening auto-km's
De gereden kilometers per jaar afrekenen. Het CDA is voorstander van deze meest eenvoudige manier van kilometerheffing voor automobilisten.

Telegraaf.nl

Ik ben benieuwd hoe hier op gereageerd gaat worden, krijg je aan het einde van het jaar nog een rekening gepresenteerd...

Stel dat de heffing 1ct p/km wordt, de gemiddelde automobilist rijdt 20.000 km, kan deze toch even 200 Euro aftikken. Maar ik denk dat de heffing wel iets meer zal zijn dan 1 ct

[ Voor 0% gewijzigd door Cobb op 09-04-2010 16:19 . Reden: Zware nacht gehad... ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dit was toch allang bekend? (Ger Koopmans had dit een aantal weken geleden gezegd, toen ze het plan van Eurlings afschoten).

Over de prijzen zijn nog geen mededelingen gedaan.
Overigens zei Balkenende dat-ie niets ziet in tolpoorten. Dus er zal hoe dan ook een kastje in de auto komen.

En waarom zou dit niet in dit topic kunnen? Kilometerheffing, waar gaat het heen?

[ Voor 52% gewijzigd door anandus op 09-04-2010 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hoe wil je dat in godsnaam gaan controleren? Hiermee lijkt me namelijk vrij eenvoudig te sjoemelen, ff verkeerde tellerstand opgeven, of tellertje terugdraaien, en klaar is Beun de Haas...

In theorie is dit een goed systeem, maar in de praktijk lijkt me dit véél te fraudegevoelig?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-10 17:53
anandus schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:40:
Dus er zal hoe dan ook een kastje in de auto komen.
Waarom een kastje? Ons elektra en gas verbruik geven we toch ook gewoon op?

En wat te doen met de KM die we in het buitenland rijden?

[ Voor 22% gewijzigd door Cobb op 09-04-2010 09:55 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:56
Cobb schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:52:
[...]

Maar de meteropnemer komt nog wel een keer langs, en als je meter vervangen wordt en je hebt jarenlang gesloemeld krijg je wel een naheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cobb schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:52:
[...]

En wat te doen met de KM die we in het buitenland rijden?
Zoals Wildhagen zegt is het zomaar opgeven van de km-stand véél te fraudegevoelig.
Plus inderdaad de buitenlandse kilometers, zeker voor mensen die regelmatig in het buitenland komen lijkt mij dat problematisch.

Dan zou een soort black box gekoppeld aan de km-teller al wat kunnen schelen.
Mogelijk gekoppeld aan GPS om te kijken wanneer je in NL bent en wanneer niet (zonder verdere registratie, maar puur om het metertje 'aan' of 'uit' te zetten). Er lijken me daar weinig privacy-bezwaren aan te kleven.

Ik noem maar wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
@TS: Als de heffiing 0.01ct p/km is, wordt het jaarlijkse bedrag bij 20.000 km €2,00, geen €200,00. Ik denk dat je aanname dat de heffing hoger zal zijn wel redelijk veilig gesteld kan worden.

Alleen kilometers doorberekenen heeft hoegenaamd geen effect op de spits: men wil het tarief namelijk kunnen varieren aan de hand van de tijd wanneer en de plek waar je rijdt: rij je om 4 uur 's nachts over een polderweg, dan zal het tarief lager zijn dan wanneer je om 8:30 op de A10 bij Amsterdam rijdt. Dat zou prima met tolpoortjes te doen zijn: is relatief goedkoop, is snel te plaatsen, en is minder fraudegevoelig dan kmstanden of kastjes in de auto

[ Voor 13% gewijzigd door Poltergeist op 09-04-2010 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Poltergeist schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:01:
@TS: Als de heffiing 0.01ct p/km is, wordt het jaarlijkse bedrag bij 20.000 km €2,00, geen €200,00. Ik denk dat je aanname dat de heffing hoger zal zijn wel redelijk veilig gesteld kan worden.
Wat de TS noemt is een compleet uit de lucht gegrepen getal.
Alleen kilometers doorberekenen heeft hoegenaamd geen effect op de spits: men wil het tarief namelijk kunnen varieren aan de hand van de tijd wanneer en de plek waar je rijdt: rij je om 4 uur 's nachts over een polderweg, dan zal het tarief lager zijn dan wanneer je om 8:30 op de A10 bij Amsterdam rijdt.
Euhm.. Volgens mij zeiden ze juist met klem dat ze niet een spitsheffing wilden, toch?

In het kort, wat ik meegekregen heb:
Het CDA wil de kilometerbeprijzing aan het einde van het jaar afrekenen.
Het ziet niets in tolpoorten.
Het wil geen spitsheffing.
Het weet niet (of wil niet zeggen) hoe het uitgevoerd moet worden.

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 09-04-2010 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 22:50

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

anandus schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:00:
[...]
Zoals Wildhagen zegt is het zomaar opgeven van de km-stand véél te fraudegevoelig.
Plus inderdaad de buitenlandse kilometers, zeker voor mensen die regelmatig in het buitenland komen lijkt mij dat problematisch.

Dan zou een soort black box gekoppeld aan de km-teller al wat kunnen schelen.
Mogelijk gekoppeld aan GPS om te kijken wanneer je in NL bent en wanneer niet (zonder verdere registratie, maar puur om het metertje 'aan' of 'uit' te zetten). Er lijken me daar weinig privacy-bezwaren aan te kleven.

Ik noem maar wat :)
Voor zover ik het had begrepen deden de testkastjes dat ook alleen maar. Het punt is dat dit soort kastjes nooit zullen worden vertrouwd. Dat geldt ook voor stemcomputers. Men weet niet wat er in zit.
Welk onafhankelijke instelling zou zich garant kunnen stellen voor de echte werking van zulke producten.
Dat de uitvoer ook de echte uitvoer is en niet een fake.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Nu online
anandus schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:02:
[...]
Wat de TS noemt is een compleet uit de lucht gegrepen getal.
En hij kan niet rekenen...
[...]
Euhm.. Volgens mij zeiden ze juist met klem dat ze niet een spitsheffing wilden, toch?

In het kort, wat ik meegekregen heb:
Het CDA wil de kilometerbeprijzing aan het einde van het jaar afrekenen.
Het ziet niets in tolpoorten.
Het wil geen spitsheffing.
Het weet niet (of wil niet zeggen) hoe het uitgevoerd moet worden.
Maar ze willen wel de files verminderen. Dat kan niet als je alleen een KMheffing invoert: Als het rijden in de spits net zo duur is als buiten de spits, dan is er helemaal geen reden meer om buiten de spits te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 14:02

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

Misschien moet er eens goed gekeken worden naar de spits op zich. Hoeveel mensen moeten wel niet in de spits reizen? Er word te makkelijk vanuit gegaan dat mensen niet in de spits hoeven te reizen. Terwijl er wel al jarenlang een 9-5 mentaliteit is rondgestrooid en men nu de laatste jaren pas aan het proberen is om thuiswerken te bevorderen en de spreiding van werktijden wil forceren. Ik denk dat het dus beter zou zijn om eens goed na te gaan wat je voor mogelijkheden hebt om daadwerkelijk een spreiding in werktijden kunt gaan maken. Zelfs de NS wil er nu een slaatje uit slaan. Op deze manier zoals al door velen verkondigt ga je straks nog gestraft worden omdat je van je baas om half 9 op het werk moet zijn.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat wordt je al, door het fileleed. Er komen alleen nog meer kosten bij.
Maar werktijden zijn in principe geen zaak van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:42
Poltergeist schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:01:

Alleen kilometers doorberekenen heeft hoegenaamd geen effect op de spits: men wil het tarief namelijk kunnen varieren aan de hand van de tijd wanneer en de plek waar je rijdt: rij je om 4 uur 's nachts over een polderweg, dan zal het tarief lager zijn dan wanneer je om 8:30 op de A10 bij Amsterdam rijdt. Dat zou prima met tolpoortjes te doen zijn: is relatief goedkoop, is snel te plaatsen, en is minder fraudegevoelig dan kmstanden of kastjes in de auto
Hij zal wel 0.01 euro bedoelen, dan kom je wel op 200 euro ;)

Zo'n GPS kastje is wel leuk, maar ik denk dat dat wel voor rekening is van de persoon. Stel zo'n kastje kost 300 euro, dan is dat best een grote uitgave.

[ Voor 8% gewijzigd door RedHat op 09-04-2010 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

!null schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:40:

Maar werktijden zijn in principe geen zaak van de overheid.
Wel als je daarmee andere problemen (zoals files) kunt voorkomen of op zijn minst verlichten. Dan kan de overheid dus door allerlei middelen (subsidies, stimulering etc) ervoor zorgen dat de werktijden flexibeler worden ingedeeld.

Veel mensen kunnen heus wel af en toe thuiswerken, of op dynamische tijden beginnen/eindigen. Alleen wil men het niet, dus moet je dingen verzinnen dat dat interessanter word voor zowel werkgever als werknemer, zoals bijvoorbeeld een hogere kilometerprijs tijdens de spits.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_obb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 14:15

mr_obb

Lakse Perfectionist

Het voorstel dat er nu ligt is echt nogal vaag. Leg eerst maar eens uit hoe je het wil gaan doen en dan kunnen we verder praten.

[ Voor 61% gewijzigd door mr_obb op 09-04-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:43:
[...]

Wel als je daarmee andere problemen (zoals files) kunt voorkomen of op zijn minst verlichten. Dan kan de overheid dus door allerlei middelen (subsidies, stimulering etc) ervoor zorgen dat de werktijden flexibeler worden ingedeeld.

Veel mensen kunnen heus wel af en toe thuiswerken, of op dynamische tijden beginnen/eindigen.
Niet alleen werktijden, maar ook werkdagen.
Als een deel van de mensen een doordeweeksedag inruilen met een dag in het weekend krijg je ook meer spreiding, bijv.
mr_obb schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:44:
Het voorstel dat er nu ligt is echt nogal vaag. Leg eerst maar eens uit hoe je het wil gaan doen en dan kunnen we verder praten.
Helaas is dit typisch voor een groot deel van het CDA-program.
Een hoop vage begrippen en worden, maar nauwelijks inhoud en helemaal geen concrete inhoud.

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 09-04-2010 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:34
Oke voorbeeld.
Ik programmeer telefooncentrales.
Nou heeft het bedrijf waar jij werkt een probleem.
Ik werkt op Zondag en nu moet ik het probleem bij jullie op het bedrijf oplossen.
Nou blijft het een kantoor te zijn die in het weekend gesloten is.
Jij weet nu precies hoe het gaat, vrijwilligger gezocht en niemand wil dit doen.
Denk je nou echt dat dit gaat werken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:14

PauseBreak

derp!

Het spreiden van bedrijven is door de Rijksoverheid al eens geprobeerd en dat is zoals bekend jammerlijk mislukt. Het is uiteraard wel een methode die zou kunnen werken wanneer ze de zwakke plekken uit de vorige poging zouden halen, maar zoals met alles los je zo'n complex probleem niet op met slechts 1 actie. Het zal toch echt een combinatie van oplossingen moeten worden en daar zal de kilometerheffing in een of andere vorm ook wel in terugkomen, al dan niet opgelegd vanuit Europa.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
tlpeter schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:52:
Oke voorbeeld.
Het gaat natuurlijk niet voor iedereen op, niet iedereen programmeert telefooncentrales :P , maar er zijn zat beroepen die wel gewoon op een andere dag kunnen gebeuren ;)

Daarbij, als het eenmaal ingeburgerd is, dan is de kans stukken groter dat er dan wel iemand op kantoor zit.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 09-04-2010 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Oke voorbeeld.
Ik werkt op Zondag en nu moet ik het probleem bij jullie op het bedrijf oplossen.
Jij weet nu precies hoe het gaat, vrijwilligger gezocht en niemand wil dit doen.
Daar heb je mensen voor die je standby kan laten lopen, want dat probleem heb je nu immers ook al in een weekend.... in andere woorden, geen valide argument.

Daarnaast noem je nou wel een enorme uitzondering, voor het merendeel van de mensen geld dit scenario natuurlijk niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Nu online
Oke voorbeeld.
Dan gaan we er ook maar vanuit dat je niet 1 dag per week werkt. Probleem opgelost, toch? Dan kun je lekker een dagje later gaan. En kun je op zondag mooi die nieuwe (nog uit te leveren) telefooncentrales rustig programmeren, zonder gestoord te worden door allerlei telefoontjes (pun intended) van klanten met problemen met hun telefooncentrales...

Maar ik ben het wel met je eens dat het niet voor iedereen kan. Bovendien lijkt het me ook killing voor je sociale leven: De kinderen die op zondag naar voetballen moeten? Even lekker shoppen in de stad met je vrouw (die op zaterdag werkt, terwijl jij op zondag werkt). Oftewel: een hoop issues die opgelost moeten worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Poltergeist op 09-04-2010 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:05
Betalen per kilometer? Dat doen we toch al?
Voor zover ik weet zit er een aardige relatie tussen het aantal kilometers dat ik afleg en de hoeveelheid brandstof die ik verstook - die een belasting betalen per liter brandstof is vrijwel hetzelfde als een belasting betalen per kilometer.

Enige eigenschap van dit voorstel is dat de kosten over meerdere punten verdeeld worden (1 belasting op brandstof valt je meer op dan verdelen over brandstof en kilometers, dus je hebt minder goed door dat je veel betaald) en dat er een flinke ambtelijke administratie bij gaat komen om rekeningen te sturen, kilometerregistratie controleren en geld te innen.
Pagina: 1 ... 27 ... 29 Laatste