Je beseft wel dat de automobilist daar ten onrecht voor betaald. Van de opbrengsten van auto-gerelateerde belastingen wordt namelijk maar een klein percentage aan de infrastructuur besteed en de rest aan niet-autogerelateerde zaken. Dit is dus iets wat sowieso al fout zit, de automobilist heeft namelijk allang betaald voor uitbreiding van het wegennet echter de overheid investeert niet. Met de km-heffing gaat de automobilist naar alle waarschijnlijkheid nog meer betalen terwijl het wegennet evenvol zal blijven. Jouw argument is dus niet juist.
Klopt, maar hoe lang rijden we nog op benzine, diesel of gas? De km-heffing is brandstofonafhankelijk en daarmee toekomstbestendiger.
Ik denk dat toekomstige brandstoffen ongetwijfeld belast zullen worden. Wanneer we bijvoorbeeld massaal op stroom gaan rijden kan bijvoorbeeld thuis een aparte meterkast worden gemaakt waarvan je je auto 'voltankt', die stroom wordt dan extra belast. Natuurlijk kost de invoering van zoiets ook geld, echter dit hoeft pas op de lange termijn bovendien is een kastje in de meterkast minder privacy en storingsgevoelig.
Was er wat dat betreft geen sprake van een fasering? Temeer om er voor te zorgen dat niet niemand meer een auto koopt in het jaar voor de invoering van de km-heffing.
Ondanks fasering zullen er verschillen onstaan in de markt. Ook bij een stapsgewijze invoer worden nieuwe auto's toch relatief goedkoper en 2e hands auto's toch relatief duurder. De verschillen zullen wellicht klein blijven maar steeds groter worden. Dit zal hoe dan ook weerslag hebben op de automarkt zelf en de portemonnee van de gemiddelde consument.
Is km-heffing daar niet juist voor bedoeld? En dat mensen geen of slechts een gedeeltelijke km-vergoeding zouden krijgen staat natuurlijk helemaal niet vast en is bovendien meer een aangelegenheid van de werkgever. Wat mij betreft geen goed argument tegen de invoering van de km-heffing.
Juist mensen met een minder goed betaalde baan hebben het al niet breed en vaak geen flexibiliteit in werktijden. Juist die mensen extra belasten is een slecht idee. Maar die personen die in een dure auto rijden of reiskosten krijgen van de baas die hebben geen last van de spitsheffing omdat ze die makkelijk kunnen betalen of vergoed krijgen. Op die manier wordt het rustiger in de spits maar niet op een eerlijke manier. Bovendien zullen reiskosten voor werkgevers stijgen, dit wordt allemaal weer doorberekend aan de consumenten. Zodoende betalen we op meerdere manieren alsnog mee aan veelrijders (zie ook vrachtwagen argument).
Transport is nou eenmaal duur, daar mag de consument best voor betalen.
Transport is inderdaad duur, daar mag de consument voor betalen. Er is echter geen reden om transport nog duurder te maken. In Duitsland zijn grote problemen geweest met de invoering van de maut heffing voor vrachtwagens. De kosten door vertraging (1,5 miljard) mocht de Duitse belastingbetaler betalen. Ik ben niet tegen belastingen maar wel tegen geld weggooien, daar wil ik als consument niet voor betalen.
Ik ben nog verre van overtuigd. Laat maar komen die km-heffing!
Blijkbaar heeft u geld teveel en geen behoefte aan privacy, dat is uw mening en recht. Ik vind echter dat ik 5 uitstekende argumenten heb genoemd tegen de km-heffing. Daarnaast zou de km-heffing niet half zo erg zijn als er een fatsoenlijk alternatief was. Een korte berekening van auto vs. trein geeft echter weer dat de trein op dit moment veel en veel te duur is;
Dordrecht - Utrecht Centraal (120 km retour)
kosten retour 22,30 euro (2e klas zonder korting)
kosten retour 13,40 euro (2e klas met korting)
kosten retour 28,50 euro (1e klas zonder korting)
kosten retour 17,20 euro (1e klas met korting)
Dordrecht - Utrecht (120 km retour)
Auto: Peugeot 206+ 1.4
(nieuw, kleine klasse, jaar km 16000,)
Brandstof: // Belasting: // Verzekering: // Brandstofkosten (1/12): // Onderhoud/afschrijving (5jr):
BENZINE - 0,030 per km - 0,050 per km - 0,090 per km - 0,10 per km (totaal per km: 0,270)
LPG-G3 - 0,040 per km - 0,050 per km - 0,030 per km - 0,15 per km (totaal per km: 0,270)
DIESEL - 0,070 per km - 0,055 per km - 0,045 per km - 0,15 per km (totaal per km: 0,320)
kosten retour op Benzine 120 x 0,270 = 32,40 euro
kosten retour op LPG-G3 120 x 0,270 = 32,40 euro
kosten retour op Diesel 120 x 0,320 = 38,40 euro
Zoals u kunt zien is het verschil tussen 1e klas en de auto op benzine/lpg marginaal. Zodra men met 2 of meer personen in een auto rijdt is deze stukken goedkoper als een trein (zelfs 2e klas met korting). Dit en het feit dat een auto vele malen meer comfort en luxe biedt dan de 1e klas trein geeft aan dat het openbaar vervoer op dit willekeurige traject veel te duur is. Wanneer men een 2e hands auto aanschaft die nog iets lichter en zuiniger met een hoger jaar kilometrage kan men zelfs met 1 persoon in de auto voordeliger uit zijn dan met de trein.
[
Voor 18% gewijzigd door
Silvos op 14-12-2009 12:43
]