Kilometerheffing, waar gaat het heen?

Pagina: 1 ... 3 ... 29 Laatste
Acties:
  • 51.255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af hoe ze erbij komen dat 16% meer zou moeten betalen.

Ik vind deze hele regeling belachelijk. Het is dwangmatig sturen naar een uiteindelijk minder drukke wegen, ten koste van iedereens portomonnee. Stel dat ik 20k per jaar met mijn Golf 3 zou rijden, betaal ik nu nog 365+ euro, straks 600 euro. Is er ook iets wat je als burger kan doen om dit soort regelingen van de baan te sturen? Of blijvend kritiek geven op zo'n besluit?

En volgens mij hebben ze echtwel de statistieken erbij gepakt. Hoeveel mensen welke klasse auto rijden. En dat die 16% natuurlijk dikke nonsens is, maar iedereen die een lichte auto rijdt gewoon er keihard op achteruit gaat.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-08 13:10
Mmmmh helaas kan ik geen website bouwen, anders ging ik een website bouwen waar mensen hun hadtekening konden bij zetten als ze tegen zijn.

iemand hier die dat kan???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 17:53

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ik kan dat opzich wel doen. Maar iemand moet de content aanleveren.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:49:
Ik kan dat opzich wel doen. Maar iemand moet de content aanleveren.
zijn er geen templates hier te vinden?

ik zal even googlen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08
Speedpete schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:40:
[...]

Hoe kunnen ze de coordinaten hebben als enkel totalen worden doorgestuurd? Juist: niet. Doen ze dat wel dan is dat een bom onder het kabinet...

Komen ze aan die gegevens? Tuurlijk: die plukken ze uit het kastje, maar daarvoor moet dat eerst uitgelezen worden.
Welke bom? De hele overheid is totaal niet geinteresseerd in privacy van de burger. De reisgegevens van elke OV-chipkaart gaat voor te minste 6 jaar de database in zonder enige vorm van anoniemisering van de gekoppelde gebruiker in de tussentijd en hoeveel tweede kamerleden hebben zich ingespannen om deze registratie te blokkeren? Het was zoals gebruikelijk oorverdovend stil op dit punt.

In een vroege prototype van een dergelijk kastje stond deze permanent via GPRS in verbinding met de backend systemen om regelmatig de gps-coordinaten te uploaden. Wil je fraude zo min mogelijk kans geven en de opsporing hiervan zo hoog mogelijk moet je regelmatig exacte gegevens binnenkrijgen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:47:
Is er ook iets wat je als burger kan doen om dit soort regelingen van de baan te sturen? Of blijvend kritiek geven op zo'n besluit?
- Stemmen op een partij die er tegen is
- Burgerinitiatief starten
- Politieke partij beginnen
- Demonstratie opzetten
- Handtekeningen-actie

Zat mogelijkheden :)
squaddie schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:51:
Welke bom? De hele overheid is totaal niet geinteresseerd in privacy van de burger.
Als de minister roept dat het niet bijgehouden wordt en het blijkt wel zo te zijn krijg je moties van wantrouwen, maatschappelijke onrust etc. etc. Tenzij het niemand wat boeit, maar dan moet de burger wel meewerken.

Dat laatste gebeurt nu volop, zonder al te veel ophef wordt veel geslikt... google voor de grap even op 'du bist terrorist', geeft een leuke (duitse) indruk.
De reisgegevens van elke OV-chipkaart gaat voor te minste 6 jaar de database in zonder enige vorm van anoniemisering van de gekoppelde gebruiker in de tussentijd en hoeveel tweede kamerleden hebben zich ingespannen om deze registratie te blokkeren? Het was zoals gebruikelijk oorverdovend stil op dit punt.
Ik heb een ov-chipkaart en die staat volledig anoniem in het systeem... dat ding heet een anonieme OV-chipkaart en kan je gewoon kopen.

[ Voor 55% gewijzigd door Speedpete op 13-11-2009 21:56 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Vraag me af hoe zo'n kastje in elkaar zit. Want het moet dan in contact staan met de motor. Want anders kan je het gewoon uitschakelen.

En vaak heb ik met de tomtom of welke navigatie dan ook, dat ie eerst verbinding met de satelliet moet zoeken. Dit kan soms echt een paar minuten duren.

============
Ik ben trouwens wel voor om een website te maken met de tweakers hier. Als we teamwork doen, is de website binnen no-time online.

Groepsproject!!! :P

[ Voor 22% gewijzigd door DNA_Saint op 13-11-2009 21:54 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:53:
Vraag me af hoe zo'n kastje in elkaar zit. Want het moet dan in contact staan met de motor. Want anders kan je het gewoon uitschakelen.

En vaak heb ik met de tomtom of welke navigatie dan ook, dat ie eerst verbinding met de satelliet moet zoeken. Dit kan soms echt een paar minuten duren.

============
Ik ben trouwens wel voor om een website te maken met de tweakers hier. Als we teamwork doen, is de website binnen no-time online.

Groepsproject!!! :P
nou dan wordt dat kastje 24/7 gevoedt zo dat deze altijd een GPS signal heeft en als deze wegvallt krijg je eind van de maand de bekeuring thuis wegens belasting fraude...
ik zie het helemaal voor me :(

en zoals ik eerder zei misschien een site met handtekeningen nog de enige wat we kunnen doen
6,7 cent in 2018 :X dat is 1675 euro bij 25000 KM -O-

[ Voor 3% gewijzigd door soheilmd op 13-11-2009 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:53:
Zit een logboek in.

tip voor iedereen: check http://www.kilometerprijs.nl , daar worden zo'n beetje alle vragen beantwoord.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 20:38:
Ik verdom het om een kastje in mijn auto te laten bouwen dat mijn auto volgt. Ben ik nou veroordeeld tot eeuwig oldtimers rijden? Ik vind dat namelijk het meest weerzinwekkende van het hele voorstel: de tracking. De overheid bewijst keer op keer dat ze niet kundig is in het naar behoren omgaan met privacygevoelige informatie, en nu willen ze naast onze vingerafdrukken ook nog weten waar we precies zijn ten alle tijden. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat zoveel mensen omwille van een wassen neus (financiëel voordeel) zo gemakkelijk weer een inbreuk toelaten. Zum kotzen dit.
Privacy is idd een groot probleem. Mijn collega is een paar weken geleden op vakantie geweest met mijn AutoPASS dongel. Ik kon per dag precies zien waar hij geweest was. Nou wist hij hiervan en maakte hem dit niks uit, hij heeft ook een uitdraai gekregen van waar ie geweest is.
Stel nou eens dat je niet elke tolpost opslaat, maar gewoon elke gereden kilometer incl GPS locatie en snelheid. Nog even en we krijgen een enkelbandje zodat ze ook kunnen meten hoe vaak we naar de kantine lopen om koffie op ons werk.
Tel daar nog bij op dat beveiliging nog nooit prioriteit nummer 1 is geweest bij onze overheid en al je gegevens liggen in no-time op straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 00:19

djidee

Mr. Slungel

Mag hopen dat ze in de randstad een extra heffing invoeren...

Infra is duurder
Geklaag is meer
Afstanden zijn korter
Veel meer alternatieven (OV) voorhanden...

Blij met de auto van de zaak met mn 70.000 per jaar (nagenoeg file vrij, file mijdend en met het OV niet te doen).. En verhuizen, no way.. Thuiswerken wordt wel een hot item voor me in 2010

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Inbouw

Om de kilometers en het tarief waarin u rijdt bij te houden, krijgen alle automobilisten een kastje in de auto. U ontvangt vanzelf een brief waarin staat wanneer u met de kilometerprijs start en met het verzoek om een kastje aan te schaffen en te laten installeren. Dat kan bij een daartoe gecertificeerde APK-garage bij u in de buurt.
BLEH! Moet elke bestuurder dus weer aanschaffen. Daarbij nog de arbeidskosten berekenen...en u zit alweer aan de prijs van een mooi weekendje weg.

Daarnaast werkt het met de GSM techniek, dus er moet een simkaart in? En zijn daar dan maandelijkse kosten aan verbonden?

[ Voor 10% gewijzigd door DNA_Saint op 13-11-2009 22:08 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
ik zit de hele tijd te rekenen maar 2018 is het echt voor niemand goedkoper, ja allen voor mensen die geen auto hebben.
auto rijden wordt binnen 10 jaar weer een onbetaalbare luxe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat gesjoemel met een plaat lood op ten duur vanzelfsprekend gaat worden, om zo een hoop aantal KM's te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:08:
Ik denk dat gesjoemel met een plaat lood op ten duur vanzelfsprekend gaat worden, om zo een hoop aantal KM's te vermijden.
nou daar verzinnen ze echt iets op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soheilmd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:11:
[...]

Ze gaan controleren langs de weg schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ook belachelijk dat de helft van de argumenten (rechtpraten) zijn gestoeld op de stelling dat er minder files zullen zijn. Minder verkeer. En dus beter doorrijden. Dat is gewoon niet waar. Mensen gaan meer betalen en evenveel blijven rijden. Omdat ze (soms) willen, en (vaak) niet anders kunnen. Oftewel, de nadelen blijven, en de voordelen zijn fictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:14:
[...]

Ze gaan controleren langs de weg schijnt.
heb je hier meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat me bevreemd is dat de auto-lobby (ANWB etc) het allemaal een goede deal vind. Zien zij dingen die wij niet zien?

[ Voor 3% gewijzigd door Gunner op 13-11-2009 22:20 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:20:
Wat me bevreemd is dat de auto-lobby (ANWB etc) het allemaal een goede deal vind. Zien zij dingen die wij niet zien?
Iemand moet al die miljoenen kastjes inbouwen en servicen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:17:
Oftewel, de nadelen blijven, en de voordelen zijn fictie.
Ik vraag me af wat gemiddelde huisvrouw met een mini-auto die dagelijks haar kinderen naar school brengt, straks nog meer inlevert. -O-

Maar dit is gewoon belachelijk. In duitsland zijn dit soort dingen ook veel beter geregeld.

Maar aan de andere kant, 2018, de lonen zijn tegen die tijd ook echtwel gestegen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2009 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
wat ik :r vindt is dat mensen die al rijker zijn en nieuwe autos kunnen rijden hier meer profijt hebben dan mensen die 10-15 jaar oude autos moeten rijden.

mensen die elke 3 jaar een nieuwe auto kopen besparen aan BPM en de rest mag stikken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

En wat gaat dat inbouwen van zo' n kastje dan wel niet kosten? En is die 3 cent gebasseerd op een gemiddelde CO2 uitstoot, las ik dat nou? Hoeveel is gemiddeld volgens Den Haag? Ik heb een auto die 152 gram CO2 per km uitstoot, weet niet of dat veel of weinig is maar het lijkt me redelijk gemiddeld als ik zo eens naar andere auto' s kijk :/

bwegh, krijg echt zin om de auto de deur uit te trappen als dit ingevoerd wordt :( stelletje elitaire kutcommunisten in DH.

Zit trouwens net op die kmprijs website te lezen dat die 3 cent een basistarief is! dus als je een zwaardere auto hebt of meer co2 uitstoot dan een aygo hebt ofzo dan wordt het tarief dus NOG HOGER! 8)7 waar denken ze dat mensen al dat geld vandaan gaan toveren?

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 13-11-2009 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:07:
BLEH! Moet elke bestuurder dus weer aanschaffen. Daarbij nog de arbeidskosten berekenen...en u zit alweer aan de prijs van een mooi weekendje weg.
Wie betaalt het kastje?
U heeft de keuze uit een basiskastje of een kastje dat is gekoppeld aan extra diensten, zoals bijvoorbeeld navigatie. Van de overheid krijgt u een vergoeding voor de aanschaf en inbouw van het kastje.
soheilmd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:11:
Hoe wordt fraude voorkomen?

In het kastje zit een zogenoemd logboek dat speciale gebeurtenissen registreert (stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in coördinaten, wegvallen van het satellietsignaal). Via portalen langs de weg worden die gegevens doorgegeven aan de RDW. Die leest de gegevens uit en stelt vast of er sprake is van een overtreding. Het spreekt voor zich dat de privacy hierbij niet in het geding komt. Naast deze administratieve controles, voert de politie met mobiele apparatuur controles langs de weg uit en kan zij overtreders aanhouden. Tot slot houdt het Agentschap Telecom toezicht op de productie, handel en verkoop van apparatuur die de signalen kan verstoren. Er wordt een speciaal landelijk dekkend meetnetwerk gerealiseerd waarmee verstoringen kunnen worden opgespoord en opgelost.
Alstu :Y)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:17:
Ik vind het ook belachelijk dat de helft van de argumenten (rechtpraten) is gestoeld op de stelling dat er minder files zullen zijn. Minder verkeer. En dus beter doorrijden. Dat is gewoon niet waar.
10% minder verkeer zorgt voor minder files (of iets in die orde). Gemiddeld aantal gereden kilometers neemt momenteel al af, totaal aantal gereden kilometers nam vorig jaar ook al af... Het daalt nu al, als die trend doorzet halen ze inderdaad hun doelen, maar met de kilometerheffing heeft het geen zak te maken.
Mensen gaan meer betalen en evenveel blijven rijden. Omdat ze (soms) willen, en (vaak) niet anders kunnen. Oftewel, de nadelen blijven, en de voordelen zijn fictie.
Rijken rijker, armen armer... grof gezegd. Ik heb een goede baan, mogelijkheid om flexibel te werken en ik koop in 2012 gewoon een Volt of andere electro-wagen en lach iedereen uit... jan met de pet moet per se om 8 uur op z'n werk zijn met z'n astraatje diesel uit 1905... en die betaald zich krom.

Als ze ballen hebben in Den Haag dan stellen ze een licht examen in voor automobilisten om een motorscooter te gaan rijden. 10% op de motorscooter naar de zaak en weg zijn je files...
Metro2002 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:27:
Zit trouwens net op die kmprijs website te lezen dat die 3 cent een basistarief is! dus als je een zwaardere auto hebt of meer co2 uitstoot dan een aygo hebt ofzo dan wordt het tarief dus NOG HOGER! 8)7 waar denken ze dat mensen al dat geld vandaan gaan toveren?
Middenklasser is 3 cent, lichter is minder, zwaarder is meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Speedpete op 13-11-2009 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Als we even alle vragen en kritiek groeperen, dan zal ik dit schriftelijk, danwel digitaal, dan wel telefonisch gaan melden en sturen naar postbus51 en de ombudsman.

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:35:
Als we even alle vragen en kritiek groeperen, dan zal ik dit schriftelijk, danwel digitaal, dan wel telefonisch gaan melden en sturen naar postbus51 en de ombudsman.
Ik zou nog even wachten tot de tarieven duidelijker zijn, er komt nog een berekeningsmodule en de ANWB gaat de cijfers van het kabinet narekenen. Kloppen de cijfers en blijkt uit de berekeningsmodule dat velen er op achteruit gaan lijkt verzet mij prima, maar nu al beginnen komt minder sterk over dan wanneer alles bekend is.

Volgens de huidige pdf-jes ga ik met mijn C-label middenklasser (Honda Civic) en een krapper 25000km per jaar zo'n 50% meer betalen, dat vind ik veel te veel gezien het verbruik van de wagen.. maar zolang de exacte berekening er nog niet is kan ik verder weinig zeggen.

[ Voor 45% gewijzigd door Speedpete op 13-11-2009 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
waar denken ze dat mensen al dat geld vandaan gaan toveren?
pssst... de motorrijtuigen belasting en bpm wordt opgeheven.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Volgensmij staart men zich blind op de BMP.
Leuk is dat maar voor een leuke jonge 2ehands betaal je zeg 15 duizend euro, echter word deze straks wel goedkoper maar in absolute cijfers minder dan een nieuwe. Resultaat voor de 2ehands rijders word het nog veel en veel sneller duurder dan nu.

De kosten om 'm te rijden zijn even duur (stellen we nu even).
Met andere woorden, een nieuwe auto gaat relatief minder extra kosten dan een 2ehands.
Resultaat -> meer nieuwe auto's worden er gekocht.

Verder weten we natuurlijk allemaal dat over een paar jaar in de spits rijden een vermogen gaat kosten, de techniek laat het nu toe.
Automatische verkeersboetes komen er ook nog wel (worden we in het geval van nog wat CDA kabinetten komende jaren zachtjes voor warm gekneed, net als de AOW verhoging), ook fijn dat 't allemaal aan de overige databases gelinkt word zodat bigbrother 100% weet waar ik ben, met wie en wat ik doe. ideaal, politiestaat kom er maar in.

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 13-11-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
En wat gaat dat inbouwen van zo' n kastje dan wel niet kosten? En is die 3 cent gebasseerd op een gemiddelde CO2 uitstoot, las ik dat nou? Hoeveel is gemiddeld volgens Den Haag? Ik heb een auto die 152 gram CO2 per km uitstoot, weet niet of dat veel of weinig is maar het lijkt me redelijk gemiddeld als ik zo eens naar andere auto' s kijk :/

bwegh, krijg echt zin om de auto de deur uit te trappen als dit ingevoerd wordt :( stelletje elitaire kutcommunisten in DH.

Wat is nu het probleem? De wegenbelasting kost mij 800 euro per jaar. Die valt straks weg en dan betaal ik 0.03 x 20 000 km = 600 euro. Het wordt mij goedkoper, of zie ik wat verkeerd?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Ligt eraan wat voor auto je hebt blijkbaar. 3 cent is de gemiddelde prijs en naarmate het verbruik van je auto, wordt de prijs duurder...

Maar in 2018 wordt de prijs 6,7 cent per kilomter en dan ben jij wel stukken duurder uit.
2012 /3,0 cent, 2013 /3,5, 2014 /4,0, 2015 /4,6, 2016 /5,3, 2017 /6,1 en 2018 /6,7

[ Voor 42% gewijzigd door DNA_Saint op 13-11-2009 22:47 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Hacku schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:42:
Het wordt mij goedkoper, of zie ik wat verkeerd?
In 2018 20.000 * 0,067 = 1340 euro...
DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:44:
Ligt eraan wat voor auto je hebt blijkbaar. 3 cent is de minimum prijs en naarmate het verbruik van je auto, wordt de prijs duurder...

toch?
Nee, 1.4.

[ Voor 40% gewijzigd door Speedpete op 13-11-2009 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

heb al verbeterd ;)
3 cent is dus gemiddelde prijs.

Maar nergens lees ik het verschil tussen diesel, lpg en benzine?
Overal staat dat de prijs afhankelijk wordt van CO2 uitstoot en gewicht bij vrachtwagens en bussen..

[ Voor 62% gewijzigd door DNA_Saint op 13-11-2009 22:48 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DNA_Saint schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:44:
Ligt eraan wat voor auto je hebt blijkbaar. 3 cent is de minimum prijs en naarmate het verbruik van je auto, wordt de prijs duurder...

toch?
Ik heb wat specs opgezocht.

Kentekengewicht (kg) 1435
CO2 emissie (g/km): 205

Kan me wel inbeelden dat dit meer dan 0.03 / km wordt.
In 2018 20.000 * 0,067 = 1340 euro...
:') Tegen dan rij ik wel met een Volt rond ofzo, ik ga me niet laten naaien. Alleen moet ik dan een huis met garage hebben om dat ding op te laden. Jeej, wat een berg gezeik gaat dit opleveren, ik heb hier allemaal geen zin in :X

[ Voor 25% gewijzigd door XWB op 13-11-2009 22:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Naboo schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 21:32:
[...]

Mijn auto is 15 jaar oud en aan de afschaffing van BPM heb ik dus niks. Ik betaal nu 107 euro wegenbelasting per kwartaal, dus 428 euro per jaar.
Ik rijd tussen de 50.000 a 60.000km per jaar, dat maal 0,03 cent is dus minimaal 1500 euro met 50.000km.
Oftewel een achteruitgang van 1072 euro per jaar (als ik dus 50.000km rijd)
Damn, da's zuur.
Misschien een reisvergoeding van je baas vragen?
Aardig veel, trouwens, 200km per werkdag :P

Ik vraag me ook af hoe dit met bijv. lease-auto's uit gaat pakken. Daar betaalt de baas het gewoon, toch?
Waarom zouden ze het geen goede deal vinden dan?
Meerderheid automobilisten goedkoper uit en (met een beetje mazzel) minder druk op de weg.
Plus dat er waarschijnlijk meer automobilisten (dus ANWB-klanten) bijkomen :)

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 13-11-2009 23:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Ik ben onlangs van 12.000 (benzine) naar 36.000 (diesel) gegaan en heb dit van tevoren flink uitgerekend qua kosten voordat ik de baan heb geaccepteerd.

Huidige situatie:
Auto: Seat Leon (Diesel) uit 2004
Gewicht: 1151 - 1250 (€ 268 / 3 mnd)
Verzekering: all risk
Verbruik: 1:19 (gemiddeld zomer/winter)
Kilometers p/j: 36.000

Ik zit nu jaarlijks op € 1070 aan wegenbelasting, met 3 cent de kilometer zou ik uitkomen op € 1080. Naar mijn idee prima acceptabel.
Mijn zakelijke kilometers (150 KM per dag met 1 dag per week thuis werken) worden netjes vergoed met 0,19 de kilometer. Met de vaste lasten (brandstof, verzekering en belasting) ben ik momenteel € 0,12/KM kwijt. De overige 7 cent zet ik netjes weg voor onderhoud en afschrijving van de auto. Dit is op jaarbasis € 2520 waarvan ik na de standaard beurten nog € 2000, - overhoud voor afschrijving en overig onderhoud op de auto. Dit kan dus best uit en na 3 jaar heb ik de auto er helemaal uit (even vanuit gaande dat er geen absurde problemen de kop op steken) en kan ik door naar de volgende wat ook wel mag.

Ga ik kijken naar 2018 dan zou ik € 2412 per jaar gaan betalen, oef 8)7 ! Concreet ga met mijn kosten naar € 0,16/KM en heb ik nog maar 3 cent de kilometer voor onderhoud en afschrijving; € 1080, - per jaar dus waarvan ik na de standaard beurten nog € 500 overhoud. Dat komt zelfs in mijn geval niet meer uit terwijl ik een jonge "oude" auto rijd.

Voor 2012 maak ik me dus echt geen zorgen.... maar voor 2018 moet ik dus echt zorgen dat ik dichter bij het werk kom ze zitten of een hoger vergoeding ga ontvangen :|

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:07
Ik ben eigenlijk voor een belasting per gereden km in plaats van 1 vast bedrag. Hierdoor belast je namelijk het daadwerkelijke gebruik van een auto en het kan demotiverend werken om de auto snel ff te pakken. Dit zal dan voordelen hebben voor onze gezondheid, mileu, infrastructuur en economie. Doordat het daadwerkelijk gebruik nu wordt belast is het enigszins aannemelijk dat mensen nu eerder de auto niet pakken dan in de huidige situatie. Het raakt de automobilist nu per km in de portemonnee wat extra ipv van een vast bedrag. (Onderhoud en benzine hierbuiten gelaten).

Voor de meeste andere goederen geld ook dat het belast wordt naarmate je iets gebruikt. De mensen die veel gebruiken zullen dus ook ten opzichte van de mensen die de auto 2 x per maand pakken veel moeten betalen. Dit lijkt mij ook eerlijker omdat zij dus ook meer gebruiken met alle bijbehorende gevolgen.

Wat ik niet echt snap is waarom het via zo een kastje moet. Hiermee wordt zoals al meerdere malen aangekaart je privacy wel erg aangetast lijkt mij.

Is het niet makkelijk om de verhoging van 3 cent en later meer in de benzine en dieselprijs te verwerken? Hiermee hebben stimuleer leer je gelijk het gebruik van zuinige auto's en mensen die veel rijden betalen ook meer dan mensen die minder rijden. Zo heb je ook niet het probleem van privacy...

Maar goed ik heb alleen een motor en een fiets en die hoeven straks geen kilometerheffing te betalen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat op de site van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Gaat dit niet voor motorfietsen gelden? Wat suf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 16:39
Wat ik frappant is ,is dat er al reeds een kilometerheffing is , zeer reëel op verbruik :

De belastingen op diesel / benzine is ook een kilometerheffing ( of word daar geen extra belasting op gehoffen? ). En zelfs nog een redelijke ook, hoe zuiniger hoe minder je belastingen betaalt, een grote vervuilende auto meer. Neen ze naaien je nog een extra oor aan!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
tc982 schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:20:
De belastingen op diesel / benzine is ook een kilometerheffing ( of word daar geen extra belasting op gehoffen? ). En zelfs nog een redelijke ook, hoe zuiniger hoe minder je belastingen betaalt, een grote vervuilende auto meer. Neen ze naaien je nog een extra oor aan!
Dat doen ze nu al door de wegenbelasting, bedoel je dan ;)
En het merendeel van de automobilisten gaat minder genaaid worden.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 13-11-2009 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:07
anandus schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:17:
Gaat dit niet voor motorfietsen gelden? Wat suf.
Betalen motoren ook de kilometerprijs?
Nee, voor motoren is het te moeilijk om een kastje in te bouwen. Bovendien is een kastje bij motoren slecht beschermd tegen diefstal en weersomstandigheden. Motorrijders blijven de vaste belastingen betalen en doen dus niet mee met de kilometerprijs.

Bron: verkeer en waterstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Wat mij het meest tegenstaat is dat ik tot op heden altijd zuiniger heb gereden dan fabrieksopgave, en juist dat laatste bepaalt de hoogte van de heffing. Een brandstof-gebaseerd tarief zou veel eerlijker zijn, maar hoe doe je dat zonder medewerking van buurlanden?

De hoogte van dat tarief is overigens heel eenvoudig, de rekenvoorbeelden zijn met 1:12,5 berekend voor de 3 cent. 12,5 * 3 = 37,5 cent per liter bovenop de prijs voor benzine.

Andere methode: 20% bovenop de wegenbelasting en de burger de keuze geven: kastje of vaste lasten. Wel lastiger te controleren helaas :(
GoldenSample schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:41:
Automatische verkeersboetes komen er ook nog wel, (worden we in het geval van nog wat CDA kabinetten nog) komt 't zeker
Tuurlijk niet, bekijk voor de grap de cijfers van 'betrapte' overtreders bij normale controles en trajectcontroles. 100% pakkans geeft een lagere overtredingsgraad en boetes zijn te belangrijk voor de staatskas om te laten schieten.

[ Voor 17% gewijzigd door Speedpete op 13-11-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
ik zie ook alles duurder worden. echt alles.
als transport duurder wordt, wordt het gewoon 1 op 1 naar de eind gebruiker door gerekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soheilmd schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:54:
ik zie ook alles duurder worden. echt alles.
als transport duurder wordt, wordt het gewoon 1 op 1 naar de eind gebruiker door gerekent
De persoon welke dus goedkoper uit "denkt" te zijn en het zo "eerlijk" vindt betaalt dus gewoon net zo hard mee, en ook meer :)

De mensen die het eerlijk vinden zijn mijn inziens niet zo heel snugger, niet vervelend bedoeld, maar tuinen er net zo hard in als altijd... iets goedkoper willen halen 200KM verderop... je weet wel ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:00:
[...]

De persoon welke dus goedkoper uit "denkt" te zijn en het zo "eerlijk" vindt betaalt dus gewoon net zo hard mee, en ook meer :)

De mensen die het eerlijk vinden zijn mijn inziens niet zo heel snugger, niet vervelend bedoeld, maar tuinen er net zo hard in als altijd... iets goedkoper willen halen 200KM verderop... je weet wel ;)
Precies het maakt geen flikker uit of je auto hebt of neit alles wordt duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Alsof de overige belastingen niet hoger worden.
Punt is dat dit een heel ander systeem is wat veel mensen erg veel geld gaat kosten (hell, m'n pa rijd bijvoorbeeld met een leuke 2ehands auto 45k per jaar, gasbom d'r in, je kent het wel, als hij als dit plan is ingevoerd gaat hij een vermogen extra betalen. Dat terwijl z'n 2e hands van 10 tot 15k echt niet 5k zakt in prijs
Echter het ov is geen optie, met de bus naar het station is een goed halfuur, de trein naar de meeste locaties van hem is nog een uur + dan nog het OV van station naar locatie wat 20 tot 60 minuten is tegen 1 tot anderhalf uur in de auto. En dan heb ik het nog niet over die kofferbak vol met koffers en apparatuur die hij elke dag mee moet.
Speedpete schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:26:
Wat mij het meest tegenstaat is dat ik tot op heden altijd zuiniger heb gereden dan fabrieksopgave, en juist dat laatste bepaalt de hoogte van de heffing. Een brandstof-gebaseerd tarief zou veel eerlijker zijn, maar hoe doe je dat zonder medewerking van buurlanden?

De hoogte van dat tarief is overigens heel eenvoudig, de rekenvoorbeelden zijn met 1:12,5 berekend voor de 3 cent. 12,5 * 3 = 37,5 cent per liter bovenop de prijs voor benzine.

Andere methode: 20% bovenop de wegenbelasting en de burger de keuze geven: kastje of vaste lasten. Wel lastiger te controleren helaas :(

[...]

Tuurlijk niet, bekijk voor de grap de cijfers van 'betrapte' overtreders bij normale controles en trajectcontroles. 100% pakkans geeft een lagere overtredingsgraad en boetes zijn te belangrijk voor de staatskas om te laten schieten.
Daar zit zeer zeker wat in.

Wat me het meeste tegenstaat van deze regeling na het totale disrespect aan privacy is dat het een typisch geval van symptoom bestrijding is.
Waarom is het zo druk op de weg?
- Omdat mensen naar hun werk/iets anders willen
Waarom gaan ze niet met het ov?
- Is duurder/trager/oncomfortabeler/is er niet op mijn locatie/ik heb een leasebak.

Kan ze dus feliciteren, alleen het duurder zijn van het OV zul je in het geval van de spitsrijder met wat geluk verhelpen.
:N

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 14-11-2009 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

GoldenSample schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:37:
[...]

Daar zit zeer zeker wat in.

Wat me het meeste tegenstaat van deze regeling na het totale disrespect aan privacy is dat het een typisch geval van symptoom bestrijding is.
Waarom is het zo druk op de weg?
- Omdat mensen naar hun werk/iets anders willen
Waarom gaan ze niet met het ov?
- Is duurder/trager/oncomfortabeler/is er niet op mijn locatie/ik heb een leasebak.
Je kan je beter afvragen waarom iedereen op hetzelfde moment op de weg zit. Beetje nadenken over je mobiliteit kan geen kwaad en ik denk dat er voor veel mensen best een alternatief te vinden is.
Nu denk ik niet dat de kilometerheffing daar een echte oplossing voor is, omdat we nu al een vergelijkbaar systeem hebben dat accijnzen op brandstof heet.

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GoldenSample schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:37:
Punt is dat dit een heel ander systeem is wat veel mensen erg veel geld gaat kosten.
Maar voor de meerderheid juist minder ;)
Het is lullig voor diegenen die in de meerbetalende minderheid zit, maar een hoop daarvan zijn ritten van en naar werk, iets waar je vaak sowieso een vergoeding voor krijgt (en zo niet, dan is dat een goed puntje bij de volgende contractbespreking :P ).

Ik denk dat er uiteindelijk relatief weinig meerbetalenden komen als je de mensen met onkostenvergoeding ervanaf trekt. En dit zijn dan mensen die óf geen vergoeding hebben, voor hen is het inderdaad zuur, of het zijn mensen die gewoon privé veel km's maken, tja, dan lijkt het me logisch dat je er dan meer voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Als ik erover nadenk, ben ik wel echt vele malen goedkoper uit.
Auto heeft als CO2 uitstoot 250g/km.
Volgens zit ik dan echt rond de 4 á 5 cent per km.
Per jaar aan wegenbelasting nu: € 928,00

En ik rijd per week denk ik rond de 150 - 200 km ofzo. Voornamelijk in het centrum.

Ruim 416 euro per jaar. Ben ik wel de helft goedkoper uit. Maar ik ben benieuwd naar een uiteindelijke calculator.

Maar dan rest mij echt de vraag, hoe zit het met de verschillende brandstoffen?
En wordt er alleen maar naar uitstoot gekeken of ook naar verbruik?
Hoe wordt de berekening gemaakt van de prijs/km?

En ik wil echt absoluut niet veel geld uitgeven aan het installeren van zo'n k*t apparaat.
Gaat weer klauwen met geld kosten. Apparaat zelf zal duur zijn. Arbeidskosten zullen hoog zijn.
En ik heb tot nu toe nog geen 1 mooie GPS receiver gezien. Alles is zo groot en log.

Ik snap trouwens nog steeds niet hoe ze het gaan doen. Er zit wel een logboek etc in. Maar dat ding moet toch ergens voeding van moeten krijgen. Wat als ik de stekker eruit plug? Dat ding kan mij nooit mij tracken en zullen nooit weten dat ik heb gereden. Nu is het tricky om dit te doen tijdens lange ritten. Maar naar de supermarkt gaan of even snel naar het centrum, kan ik dat ding gewoon uit laten.

[ Voor 52% gewijzigd door DNA_Saint op 14-11-2009 01:59 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:00:
[...]
Het is lullig voor diegenen die in de meerbetalende minderheid zit, maar een hoop daarvan zijn ritten van en naar werk, iets waar je vaak sowieso een vergoeding voor krijgt (en zo niet, dan is dat een goed puntje bij de volgende contractbespreking :P ).
Werkgevers zullen daar ook niet al te happig op zijn. Ik verwacht eerder dat een flink deel van de meerbetalende minderheid gaat verhuizen, ander werk gaat zoeken, meer gaat thuiswerken of OV probeert. En om het daardoor ontstane gat in de begroting te dichten zal de km-prijs omhoog moeten. Dus uiteindelijk zal de meerderheid meer moeten gaan betalen.

De enigen die wellicht minder gaan betalen zijn de rijken die niet al teveel rijden en nieuwe auto's kopen en dus voordeel hebben van de BPM-afschaffing. Met dat denivellerings-argument kan misschien een deel van het linkse kamp gemobiliseerd worden tegen de huidige voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 01:39:
[...]

Werkgevers zullen daar ook niet al te happig op zijn. Ik verwacht eerder dat een flink deel van de meerbetalende minderheid gaat verhuizen, ander werk gaat zoeken, meer gaat thuiswerken of OV probeert. En om het daardoor ontstane gat in de begroting te dichten zal de km-prijs omhoog moeten. Dus uiteindelijk zal de meerderheid meer moeten gaan betalen.
Juistem. Per saldo niet meer betalen, dus inkomsten blijven gelijk. Als echter, zoals men roept, 15% minder gaat rijden, dalen die inkomsten. Nou zullen die opgevangen worden door het oplopen van de heffing, maar wat als men wel gewoon blijft rijden? Toen de brandstofprijzen 20 cent hoger lagen bleef men ook rijden, ondanks dat het toch ook vlot richting de 20 euro extra kosten per maand ging...

Het zou mij ook niets verbazen als de spits gaat verschuiven; wie moet gaat vroeg, maar wat als alle ambtenaren en kantoorknapen massaal om 10:00 gaan beginnen?
De enigen die wellicht minder gaan betalen zijn de rijken die niet al teveel rijden en nieuwe auto's kopen en dus voordeel hebben van de BPM-afschaffing. Met dat denivellerings-argument kan misschien een deel van het linkse kamp gemobiliseerd worden tegen de huidige voorstellen.
Zou goed kunnen, want dat verwacht ik ook. Over het algemeen zijn het de 'betere' banen waarin men kan variëren, meer vergoedingen krijgt, auto van de zaak, etc. Wie geen zuinige auto kan betalen of niet kan variëren in werktijd wordt gepakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar wat als men wel gewoon blijft rijden?
Daar rekenen ze op. Want dan kunnen ze zeggen dat de kosten gelijk blijven, maar ze ramen al in dat de inkomsten stijgen omdat ze wéten dat men echt niet significant minder gaat rijden. Dat is een enkeling die dat doet. Omdat ie het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Het is al bewezen dat men niet minder gaat rijden. Er werd al lange tijd geleden gezegd dat wanneer de brandstofkosten omhoog gingen, er minder files waren, omdat men dan de OV ging nemen.
Maar bijna niemand deed dat, iedereen bleef rijden.

Oftewel, dit is weer een typisch geval van dat de overheid meer geld van de burger wilt afpakken.
Laat eerst maar eens de accijnzen verlagen.

Kwartje van koCk mag in 2012 dan wel weg.

[ Voor 5% gewijzigd door DNA_Saint op 14-11-2009 02:48 ]

Huub Huub Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Shiver23 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 00:54:
[...]

Je kan je beter afvragen waarom iedereen op hetzelfde moment op de weg zit. Beetje nadenken over je mobiliteit kan geen kwaad en ik denk dat er voor veel mensen best een alternatief te vinden is.
Nu denk ik niet dat de kilometerheffing daar een echte oplossing voor is, omdat we nu al een vergelijkbaar systeem hebben dat accijnzen op brandstof heet.
Dat wilde ik ook aangeven, wat er nu gebeurd is geen constructieve oplossing, het heeft niet het doel het probleem op te lossen, alleen het symptoom...
Als je inzet op verbetering van het ov etc. dan werk je aan een alternatief, dat word nog steeds niet gegeven.
[...]

Ik denk dat er uiteindelijk relatief weinig meerbetalenden komen als je de mensen met onkostenvergoeding ervanaf trekt. En dit zijn dan mensen die óf geen vergoeding hebben, voor hen is het inderdaad zuur, of het zijn mensen die gewoon privé veel km's maken, tja, dan lijkt het me logisch dat je er dan meer voor betaalt.
Echter mag in het voorbeeld van m'n pa hij wel veel meer geld aftikken, ik betwijfel echter of het belastingvrije kilometergeld omhoog gaat, ik geloof er niet in, jij wel, dan kan je werkgever wel meer gaan betalen en dan gaat daar nog belasting af ook terwijl het dan geen verkapt inkomen is.
Verder werken de meeste mensen in de productie bouw etc. waar je nu eenmaal met vaste tijden zit, Henkie moet om 8 uur aan de lopendeband staan, want anders hebben alle kuipjes boter tot 9 uur geen dekseltje.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 14-11-2009 02:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
TheJason schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:15:
Wat ik niet echt snap is waarom het via zo een kastje moet. Hiermee wordt zoals al meerdere malen aangekaart je privacy wel erg aangetast lijkt mij.
Inderdaad, ik wil helemaal geen kastje in de auto dat elke kilometer bijhoud en doorstuurd! Wat kunnen we er tegen doen dat die onzin(imho) ons straks gewoon wordt opgelegd?
Sinds enkele maanden betaal je ook administratiekosten van 6,- op een boete. Men regelt dat het wettelijk klopt en dan heb je maar te betalen. Met name de kleine overtredingen die je meestal per-ongeluk begaat en het meest voorkomen worden een stuk duurder. De grootste graaiers zijn imho de overheid en bijbehorende 'diensten'. waar gaat dit naar toe?

Ik rij veel km met een lease-auto, 230/dag; waar ik woon is het werk niet en waar ik werk wil ik niet wonen :) Spitsmijden doe ik al, bescheiden/zuinige auto *check, thuiswerken voor zover toegestaan ook, want natuurlijk sta ik niet graag in de file en dat is voor mij motivatie genoeg. OV? nee, geen optie (friesland-amsterdam, niet te doen) Laat maar eens wat meer bedrijvigheid naar het noorden, oosten en zuiden komen ipv alles in die randstad/amsterdam-zuidas, dan hoeven we 's morgens misschien minder massaal met z'n allen naar de 'grote' steden

Een model van kostprijs/km is er zoals gezegd al: accijns op brandstof; een hoger verbruik=meer vervuiling=meer accijns betalen. De vervuiler betaald toch? Dus eigenlijk zijn we er al; weg met bpm en motorrijtuigenbelasting.
Een tolwegen systeem, ietwat zoals in het buitenland, is misschien een optie, mensen van de weg houden die daar niet per se hoeven zijn in de spits. Buiten de spits goedkoper/gratis reizen. Echter als je geen keuze hebt omdat je baas wil dat je om 08:30 begint? Ik denk dat die mensen straks voor de vaste inkomsten mogen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08
Als ik in mijn omgeving kijken doen de meesten als ze een keuze hebben buiten de spits reizen. Niemand gaat voor de lol aansluiten in 8 km file.

Kijk eens naar de spitstijden van pakweg 10 jaar geleden en nu dan zal je constateren dat de spitstijden nu veel langer zijn. De ochtendspits loopt van grofweg half 7 tot 10 uur en de avondspits van 3 uur tot 7 uur. Als we nog ietsje meer spitsmijdend gaan rijden loopt de ochtendspits over in de avondspits.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Tja, ik ben reuze blij met de kilometerheffing. Ik roep al tijden (tegen iedereen in uiteraard) dat de auto veel duurder is dan mensen hem doen lijken, en dat mensen beter moeten rekenen voordat ze bijvoorbeeld 115 km van hun werk gaan zitten. Vervoer is duur, zeker personenvervoer, en dat mag best eens doorgerekend worden. Het is een mooie, vooral psychologische stimulans en ik denk zeker wel dat het mensen uit de auto helpt.

Waar ik wel moeite mee heb, zoals iedereen hier wel lijkt, is die rare registratiemethode. Ze registreren veel meer informatie dan strikt noodzakelijk voor de kilometerheffing en er is nog geen goede regelgeving met betrekking tot opslag en inzage, en dat is voor mij dan weer een redelijke no-go. Een kastje, allá, maar maak het dan een systeem dat registreert, puur en alleen bijhoudt op wat voor soort weg je zit, kilometertjes bij elkaar optelt, kosten berekent en verder alle locatie-informatie vergeet en ook op geen enkele manier doorzendt. Dus ook niet tijden en zeker niet de volgorde waarin je de wegen hebt bereden. Enkel de kostenberekening, dan kan niemand je volgen en kun je op geen manier privacyproblemen krijgen. Ik zie het zo al gebeuren dat zodra het naaldje over de 83 km/h gaat de boete al wordt verzonden - om maar even een superlatief te noemen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

joopv schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 22:41:
[...]
pssst... de motorrijtuigen belasting en bpm wordt opgeheven.....
Die 40 euro die ik nu per maand betaal is zo op met die tarieven van de kmheffing en aangezien ik een auto van 11 jaar oud heb boeit die BPM me érg weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

ssj3gohan schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 09:47:
Tja, ik ben reuze blij met de kilometerheffing. Ik roep al tijden (tegen iedereen in uiteraard) dat de auto veel duurder is dan mensen hem doen lijken, en dat mensen beter moeten rekenen voordat ze bijvoorbeeld 115 km van hun werk gaan zitten. Vervoer is duur, zeker personenvervoer, en dat mag best eens doorgerekend worden. Het is een mooie, vooral psychologische stimulans en ik denk zeker wel dat het mensen uit de auto helpt.
Je stelt het wel heel makkelijk allemaal...... OV is niet optimaal in Nederland en voor heel veel mensen echt geen alternatief.

Voorbeeld 1. Vroeger woonde ik per auto 10 minuten van m'n werk. Een stukje van niks dus. Als ik echter vanaf mijn toenmalige huis naar m'n werk wilde moest ik met de metro. Deze reis duurde gemiddeld 40 minuten of langer, waarbij ik 1x moest overstappen naar een andere metro die qua tijd totaal niet aansloot. Ik stond dus meestal 15 minuten in de kou te wachten. En als ie dan al kwam, zat ie propvol waardoor ik er niet eens in kon en op de volgende moest wachten.

Voorbeeld 2; Mijn huidige situatie is als volgt. Ik woon per auto 40 minuten van m'n werk af. Het betreft een afstand van 56km heen en 56km terug. Dit kost mij per dag 10 euro.
Mijn alternatief voor het OV is 45 minuten PER BUS!!! Vervolgens overstappen op de trein, dan weer een bus en dan nog 10 minuten lopen. Deze hele reis duurt bijna anderhalf uur en kost mij 20 euro per dag.

En ik ben echt niet de enige Nederlander die met deze situatie zit hoor.... bijna iedereen die dagelijks in de file staat heeft het OV gewoon niet als alternatief omdat A. de reistijd veel langer is (zelfs inclusief file) en B. omdat het OV vaak nog duurder is dan de auto.

Dus kom alsjeblieft niet zeuren over het feit dat het makkelijk is voor mensen om de auto eigenlijk te laten staan.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 09:47:
Vervoer is duur, zeker personenvervoer, en dat mag best eens doorgerekend worden. Het is een mooie, vooral psychologische stimulans en ik denk zeker wel dat het mensen uit de auto helpt.
Dus jij vindt het niet erg om meer te moeten gaan betalen voor je pak suiker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Inderdaad, want transport kosten worden hierdoor weer veel duurder, waardoor de producten die vervoerd worden ook weer duurder worden en vervolgens betaald de consument wederom voor al deze ongein......

Gelukkig is m'n studie in 2012 klaar, kan ik daarna meteen mooi emigreren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

En waar hadden ze dat kilometerkastje dan willen hebben? In je kofferbak? Lekker handig al heb je dan een cabrio met stalen klapdak; houd je lekker veel ruimte over..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
De MRB wordt ook niet per 2012 stopgezet, maar afgebouwd. Het gemiddelde tarief per km (3ct) is slechts een aanvangstarief. In 2013 / 2013 gaat dit tarief omhoog naarmate de MRB verder wordt afgebouwd.

Als iedereen nu zo'n kastje weigert?

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 14-11-2009 10:46 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Hoe kom je er nou bij dat het voor de meeste mensen goedkoper gaat wordne, dat is echt onzin. De meeste mensen gaan meer tot veel meer betalen, ook al rijden ze weinig km's. Met die 3 cent zal ik inderdaad minder gaan betalen bij mijn huidige km's (kleine 6k per jaar ) maar met die 7cent ga ik al meer betalen en ik ga waarschijnlijk in het begin al meer betalen dan die 3 cent want ik heb geen suzuki alto voor de deur staan maar een wat zwaardere auto (1150kg).

De enigen die erop vooruit gaan zijn de bejaarden enzo die maar 2k ofzo per jaar rijden.

Dat de bpm wordt afgeschaft is gewoon een zoethoudertje want dat moest vanuit europa toch al worden afgeschaft en ze zijn al druk bezig om daar andere belastingen op te gooien (slurptax, co2 tax etc). Je nieuwe auto zal dus nog steeds even duur zijn en je betaald de hoofdprijs als je wilt gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hoe zit dat trouwens met buitenlandse auto's? Die hoeven zeker niets te betalen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die moeten ook gewoon betalen, zie dit nieuwsbericht: http://www.nieuws.nl/535634

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Het grappige van al jullie leuke berekeningen is dat iedereen uit gaat van 3 eurocent. Er zijn tijdstippen/trajecten waar je 50 cent per kilometer moe betalen naar wat ik heb gehoord (50 euro per 100 km).

Belachelijk veel dus. Straks zijn alle files weg maar hebben we meteen een grotere crisis want:

1. Niemand gaat in de spits rijden, veel te duur
2. Transport wordt véél duurder; reken er dus op dat je meer gaat betalen in de supermarkt
3. Voor mensen die net buiten de randstad wonen en in de randstad werken; als je dan 50ct / km moet gaan betalen dan is dat niet haalbaar.

3 ct is het goedkoopste tarief en 0,50 het duurste (De A1 in de spits b.v.)

Klopt mijn informatie? Dit kan háást niet.

BPM verdwijnt ook niet, dat gaat alleen anders eten en wordt wat meer variabel.

Volgens de ANWB ga ik 13 cent per kilometer betalen!!!!

[ Voor 8% gewijzigd door RedHat op 14-11-2009 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

50 ct per km heb ik anders in geen enkel persbericht gelezen. Geef eens een link naar je bron? Want het klinkt alsof iemand wel een héél grote duim had om dingen uit te zuigen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Wat ik me trouwens ook afvraag - telt die ritjes in het buitenland er ook gewoon bij op? Zou namelijk erg leuk zijn als je op vakantie gaat naar Frankrijk / spanje ofzo met je auto..

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
wildhagen schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:17:
50 ct per km heb ik anders in geen enkel persbericht gelezen. Geef eens een link naar je bron? Want het klinkt alsof iemand wel een héél grote duim had om dingen uit te zuigen...
Ik weet niet waar ik het vandaan meer heb :( Heb het ergens gelezen in ieder geval (Mja, slecht argument).

Volgens de ANWB ga ik 13 cent per kilometer betalen.

25.000 x .13 = 3250 per jaar = 270 euro per maand.

Das wel wat anders dan de 40 die ik nu betaal :o

http://www.anwb.nl/kilometerprijscheck/home

Hier meer informatie.

Het klote hievan is dat ik minder valide ben geworden en dus afhankelijk ben van de auto. Dit is ook precies de reden dat ik voorstander ben van survival of the fittest. Is misschien hard maar goed; het geld voor mij precies hetzelfde. Nadat ik minder valide ben geworden ben ik er echt keihard op achteruit gegaan zeg maar ;)

[ Voor 29% gewijzigd door RedHat op 14-11-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tdw schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:19:
Wat ik me trouwens ook afvraag - telt die ritjes in het buitenland er ook gewoon bij op? Zou namelijk erg leuk zijn als je op vakantie gaat naar Frankrijk / spanje ofzo met je auto..
Wat denk je zelf? Dat de Nederlandse overheid ook regels in België/Frankrijk/Spanje kan maken, en dat onze wetten daar ook gelden?

Lijkt me nogal logisch dat het alleen in NL geld, daar zal vast wel een methode voor bedacht zijn, ze zijn op het ministerie ook niet dom hoor.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Overigens: Een Toyota Landcruiser gaat 43 cent per kilometer betalen volgens de ANWB. Dat ligt wel erg dicht bij die 50 cent :)

Je kan ook beter een BMW 730i gaan rijden dan een BMW 523i bijvoorbeeld. Dat is kwa kilometerheffing voordeliger. Zit een logische gedachte achter zeg.

[ Voor 37% gewijzigd door RedHat op 14-11-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

RedHat schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:30:
Overigens: Een Toyota Landcruiser gaat 43 cent per kilometer betalen volgens de ANWB. Dat ligt wel erg dicht bij die 50 cent :)
Tsja, dan heb je het ook over één van de meest smerige (als in: vervuilende) karren die de er zijn ook, hij valt niet voor niks in categorie F, de één-na-meest vervuilende.

Vind dat dus helemaal geen slecht idee, dat dat soort PC Hooft tractoren zwaarder belast worden de veel minder vervuilende auto's uit cat. A/B.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

RedHat schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:21:
[...]

Ik weet niet waar ik het vandaan meer heb :( Heb het ergens gelezen in ieder geval (Mja, slecht argument).

Hier meer informatie.

Het klote hievan is dat ik minder valide ben geworden en dus afhankelijk ben van de auto. Dit is ook precies de reden dat ik voorstander ben van survival of the fittest. Is misschien hard maar goed; het geld voor mij precies hetzelfde. Nadat ik minder valide ben geworden ben ik er echt keihard op achteruit gegaan zeg maar ;)
Dat PDF-je is natuurlijk 1 en al kul! Alles wordt berekend in het voordeel van de consument zodat ze denken dat het echt goedkoper wordt..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:33:
[...]

Tsja, dan heb je het ook over één van de meest smerige (als in: vervuilende) karren die de er zijn ook, hij valt niet voor niks in categorie F, de één-na-meest vervuilende.
Het is je nog niet duidelijk he, het gaat juist NIET om de vervuiling !

Hoeveel mensen in de stad rijden er een LandCruiser ? Te weinig idd, meer een auto voor in het land/polder/whatever.

Het is gewoon een "hoe krijgen we meer geld binnen" spelletje.

Wat denk je dat de kosten van de verbreeding van de A2 zijn nu ze er zo laat aan begonnen zijn en vertraging hebben.... zegt genoeg toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Hier meer informatie.

Ik zou op 6,3 cent per kilometer uitkomen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik vraag me af wie ze(groep) nu willen sturen om de auto te laten staan.

Mijn situatie:
S = 30.000km, per jaar prive en zakelijk
T1 = €0,03 in 2012
T2 = €0,035 in 2013
T3 = €0,04 in 2014
T4 = €0,046 in 2015

S x T1 = €900
S x T2 = €1050
S x T3 = €1200
S x T4 = €1380
Totaal €4530

De gemiddelde BPM van een C-segment auto (Focus, Golf, Astra) is rond de €4500. De wegenbelasting is per 4 jaar +/- €1500. Het verschil is dus een kleine €1500 minder gaan betalen dan nu het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ de BMP word afgebouwd, dus je gaat alsnog meer betalen
[...]

Hier meer informatie.

WTF!
Een gasbom kost gewoon een cent meer per kilometer...
't is nog schoner dan Benzine als je een goede installatie hebt ook 8)7
In de rekenvoorbeelden is ook lekker wijs gestopt met rekenen als je meer dan 35k per jaar rijd want dan word 't duurder.
Ook verdacht vind ik de auto keuze, bij de grote middeklassers word eerst een Volvo 2.0 V50 genomen. voor 4 jaar oud een 2.0 Passat en voor 8 jaar oud een 1.8 iets minderkrachtige Laguna, de 2.0 was denk wat te duur in de berekening anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Miki schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:39:

Mijn situatie:
S = 30.000km, per jaar prive en zakelijk
T1 = €0,03 in 2012
T2 = €0,035 in 2013
T3 = €0,04 in 2014
T4 = €0,046 in 2015

S x T1 = €900
S x T2 = €1050
S x T3 = €1200
S x T4 = €1380
Totaal €4530

De gemiddelde BPM van een C-segment auto (Focus, Golf, Astra) is rond de €4500. De wegenbelasting is per jaar +/- €500. Het verschil is dus een kleine €500 minder gaan betalen dan nu het geval is.
Je vergeet even dat veel mensen geen nieuwe auto kunnen kopen, deze vallen dus al buiten de boot qua BPM. Daarnaast gaat een auto langer mee dan 4 jaar, dus op den duur betaal je meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:44
tdw schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:19:
Hey da's een goeie, woon je in een grensstreek rijdt je gewoon een stukje om door duitsland of belgie.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

wildhagen schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:21:
[...]

Wat denk je zelf? Dat de Nederlandse overheid ook regels in België/Frankrijk/Spanje kan maken, en dat onze wetten daar ook gelden?

Lijkt me nogal logisch dat het alleen in NL geld, daar zal vast wel een methode voor bedacht zijn, ze zijn op het ministerie ook niet dom hoor.
Het zou niet de eerste keer zijn dat de overheid faalt met een ict-project :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Naboo schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:43:
[...]

Je vergeet even dat veel mensen geen nieuwe auto kunnen kopen, deze vallen dus al buiten de boot qua BPM. Daarnaast gaat een auto langer mee dan 4 jaar, dus op den duur betaal je meer ;)
Zie mijn vraagstelling eens ;)
De zakelijke rijder pakken ze er niet mee, eerder de gewone burger met een tweedehands auto die op en neer rijden van bijvoorbeeld Almere naar Amsterdam.

[ Voor 18% gewijzigd door Miki op 14-11-2009 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Laatst online: 20-12-2022
Mits goed aangepakt zie ik wel dat dit gaat werken. Lees: Als het zo onaantrekkelijk / duur wordt gemaakt om nog in de spits te gaan rijden voor werkgevers en/of werknemers zullen er genoeg afhaken met als neveneffect dat het dragelijker wordt op de weg.

Heb destijds gesolliciteerd bij m'n baas toen het op fietsafstand zat. Na een jaar verhuisde het werk 25km verderop. Was nog goed te doen. Daarna is het nog een 70km verderop verhuisd waar ik nu zit. Ik val dus in de categorie die meewerkt aan de drukte op de weg en waarschijnlijk iets meer gaat betalen (heb het afgelopen jaar 36k km geregen).

Niet kijkend naar motorrijtuigenbelasting heb ik gemiddeld 8,4cent/km kosten gehad aan benzine. Als ik uit ga van een €1/l diesel en een verbruik van 1 op 19 kom ik uit op 5,3cent/km aan diesel. Omdat ik nog op benzine rijd kan ik de kmheffing neutraliseren door over te stappen op diesel. Dit levert een besparing op van €1116,-, mits de diesel niet zwaarder belast wordt in het nieuwe stelsel. Dit is touwens een net iets hogere besparing dan ik met huidige stelsel kan bewerkstelligen.

Nu moet ik zeggen dat ik 1:45 uur enkele reis in de auto zitten in de spits niet echt als een verrijking van m'n leven zie. Heb nog een tijdje voor de spits gereden en een enkele keer de 48 minuten reistijd aangetikt. Deze werktijden waren voor mij echter niet vol te houden. Ik rij nu "na" de spits en doe er gemiddeld 1:10 uur over. Werkplek ligt erg ongunstig voor OV waardoor het richting de 2:00 gaat.

Ik ben dus niet zo pessimistisch over de kmheffing. Met een beetje geluk compenseert m'n werkgever de kosten. Hogere lasten kan ik nog wel missen, maar liefst wel als daar een echte verbetering op de weg tegenover staat. Het echte geluk zie ik bij mezelf als ik m'n reistijd van tegenwoordig kan omruilen voor nuttige tijdsbesteding. Dit is mogelijk door te verhuizen of een andere baan te zoeken. Wanneer het te duur wordt om auto te rijden wordt het urgenter om deze alternatieven na te streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Enige positieve in de hele heffing is dat ik straks mn dieseltje kan houden als ik 9km ipv 65km van mijn werk woon. Tegen de tijd dat die heffing ingevoerd wordt is dat positieve effect toch weg, want ik verwacht tegen die tijd een andere auto te kopen, en dan geen diesel maar benzine.
Overigens gaat die 9km bij mooi weer vaker op de fiets afgelegd worden dan in de auto. De fietsroute is een kilometer korter, en ik heb niet te maken met 3 stoplichten die lange tijd op rood staan in de spits als ik met de fiets ga.
Zoals eerder gezegd ben ik absoluut niet blij met de privacyschending die dit met zich meebrengt. Eerst hadden we de bewaarplicht om terrorisme tegen te gaan, straks krijgen we de volgplicht om te kunnen zien waar iemand zich op welk moment bevindt.
Dit systeem brengt nog wel meer voordelen voor de overheid. Als elke kilometer opgeslagen wordt met een tijdstip, kan je ook uitrekenen hoe snel iemand rijdt. Nu staan ze nog in de bosjes te loeren met een flitstoestel, straks stuurt je auto automatisch het bewijs naar CJIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 08:38

Stoffel

Engineering the impossible

Financieel gezien kan het me nog niet eens zo heel veel uitmaken, maar het grootste probleem vind ik echt dat kastje. Het is voor mij absoluut onbespreekbaar dat er iemand een "kastje" in mijn auto zet dat bijhoudt waar ik overal ben. En zeker een partij als de overheid, die keer op keer heeft bewezen een prutser plus grande te zijn als het aankomt op beveiligen van gegevens.

Ik wil niet te populistisch klinken, maar het gaat gewoon echt niet gebeuren. Dat kastje komt ofwel niet in mijn auto, ofwel het wordt gesaboteerd. Ik zal er alles aan doen, en als dat niet lukt of de pakkans te hoog is, is dit voor mij reden genoeg om te verhuizen naar het buitenland. Klinkt extreem, maar dit kan voor mij echt niet, en ik zal het ook niet laten gebeuren.

Daarnaast durf ik met vrij grote zekerheid te zeggen dat dit technisch niet realiseerbaar gaat blijken. Niet omdat het niet mogelijk is, maar omdat er enorme weerstand tegen is, en de overheid gewoon slecht is in het managen van IT projecten. Hoe lang zou het duren voordat de eerste TU dat kastje gehacked heeft om te bewijzen dat je gegevens gewoon op straat liggen? Punt is, een systeem dat zonder toezicht bij iemand thuis of in zijn auto zit, is gewoonweg niet volledig te beveiligen.

[ Voor 24% gewijzigd door Stoffel op 14-11-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Sja, wat ze zouden *kunnen* doen:

Wanneer ze in 2012 bij jou zo'n kastje installeren, gelijk je km-stand noteren. Als je daarna voor een keuring komt, weer je kmstand noteren en kijken of het kastje ongeveer hetzelfde aangeeft. Als het meer dan x% afwijkt, krijg je een boete. Of een nieuw kastje.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Zonde van al het besteedde geld...
- 5 miljard voor de invoering
- 1 miljard per jaar erna, om het draaiende te houden

Had dan gewoon de benzineprijs naar verhouding verhoogd... Dus doorberekenen wat de prijs per liter moet worden aan de hand van die 3 cnt per kilometer.

Pak je meteen de vuile auto's aan en rijgedrag... Ik kan nu heel de weg 150 in zijn 4 gaan rijden en betaal even veel als iemand die heel netjes 90 in zijn 6 rijdt, met dezelfde auto...
In de kilometerprijs wordt rijgedrag niet meeberekend... Plus alle bezwaren tegen privacy en de absurd hoge kosten...

Van die miljard die het per jaar gaat kosten, kun je aardig wat mensen die in het buitenland zou gaan tanken "bekostigen"...

Dus ik zeg: zonde van het geld, alleen maar om de burger nog meer geld uit te draaien.

En ik rijd 200 zakelijke kilometers per dag, ben benieuwd wat mij dit "grapje" gaat kosten! Belachelijk.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik zou heel graag willen fietsen naar mijn werk maar dat is geen haalbare kaart. Ik rijd nu in een kwartier over de snelweg naar mijn werk. Maar met de fiets mag ik niet door de tunnel het kanaal onderdoor en moet dus omfietsen en op een pont wachten. Kost mij bij elkaar bijna 2 uur. (ja ik heb het al eens geprobeerd)
Omdat ik ploegendienst draai is ook het openbaar vervoer geen optie.

Ik ben dus de lul met rekeningrijden.
Maar ik reken erop dat er al snel door handige tweakers gesleuteld kan worden aan het gps kastje. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16
dfrenner schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 12:53:
Had dan gewoon de benzineprijs naar verhouding verhoogd... Dus doorberekenen wat de prijs per liter moet worden aan de hand van die 3 cnt per kilometer.
ik snap ook niet dat dat niet gewoon gebeurt zeker nu er in het weekend vanwege werkzaamheden ook steeds vaker files staan. Moet bijna wel een lobby van het vrachtverkeer of de bedenkers van deze ingewikkelde systemen achter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mijn auto is 20 jaar oud en rijdt op benzine 1 op 23. Ik neem aan dat ik dus het goedkoopste tarief betaal?
Zoniet. Dan stop ik met autorijden en dan neem ik voor alles de trein en taxi. Nu doe ik dat al redelijk vaak vanwege de vele files, dus veel zal er eigenlijk niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Nouja, ik ga in ieder geval een diesel aanschaffen. Een golfje is nog aardig te doen dan.

@hierboven; ligt eraan welke auto je hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door RedHat op 14-11-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Metro2002 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 10:49:
[...]

Hoe kom je er nou bij dat het voor de meeste mensen goedkoper gaat wordne, dat is echt onzin.
Ik ga ervanuit wat Eurlings zei, dat 59% minder hoeft te betalen.
En ik ga ervanuit dat ze dat goed doorberekend hebben.
De meeste mensen gaan meer tot veel meer betalen, ook al rijden ze weinig km's. Met die 3 cent zal ik inderdaad minder gaan betalen bij mijn huidige km's (kleine 6k per jaar ) maar met die 7cent ga ik al meer betalen en ik ga waarschijnlijk in het begin al meer betalen dan die 3 cent want ik heb geen suzuki alto voor de deur staan maar een wat zwaardere auto (1150kg).
Ik en mijn vriendin gaan er anders flink op vooruit, maar we gebruiken OV/fiets voor werk en dergelijke.
Voor ons scheelt het tientallen tot honderden euro's per jaar, ook met het hogere tarief.

Ik denk dat de optie van doorberekenen in de benzine voor heel veel gezeik gaat zorgen.
Weet je nog vorige jaar, toen de diesel een minimaal tikkie omhoog ging, dat vrachtwagens snelwegen deden verstoppen?
Wat zal een litertje benzine in 2018 zijn? 2,50 euro per liter, misschien meer? Als daar dan 1,34 (6,7x20) bijkomt, dan betaal je 3,84 euro per liter (ernstig nattevingerwerk).
Ik denk dat mensen dan een hoop meer zouden klagen, dan als ze een 'normale' literprijs zien en gewoon kilomterheffing krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 14-11-2009 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
anandus schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:18:
[...]
Ik ga ervanuit wat Eurlings zei, dat 59% minder hoeft te betalen.
En ik ga ervanuit dat ze dat goed doorberekend hebben.

[...]
Ik en mijn vriendin gaan er anders flink op vooruit, maar we gebruiken OV/fiets voor werk en dergelijke.
Voor ons scheelt het tientallen tot honderden euro's per jaar, ook met het hogere tarief.
Kun je voor de gein even je auto + aantal km's per jaar posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

The Legend

*Plop*

Ik rij een Citroen Xantia 1.8 16v van 1248kg. Is niet zuinig en licht en de C02 uitstoot zal dan ook wel niet heel laag zijn. Rij weinig (10000-15000 per jaar, ook wat buitenland). Hij is in aanschaf zo ongveer gratis (heb 400 euro betaald) en onderhoud is veel zelf te doen. Als ik nu de tabelletjes volg en een Laguna 1.8 van 8 jaar oud pak dan kom ik op 77 euro per maand waar ik nu 40 euro betaal. Wordt dus flink duurder, de aanschaf van schonere (=duurdere) auto is niet mogelijk en 37 euro meer per maand is wel erg veel. Dus voor mijn categorie auto-bezitters is het echt feest die KM-heffing :/ Nog los van die big-brother-is-watching-you-kastjes 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 14-11-2009 13:31 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
RedHat schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:22:
[...]

Kun je voor de gein even je auto + aantal km's per jaar posten?
Fiat Uno, 3k á 5k per jaar, denk ik (maar eerder richting 3k).

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 14-11-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

anandus schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:40:
[...]
Fiat Uno, 3k á 5k per jaar, denk ik (maar eerder richting 3k).
Huidige wegenbelasting kost je 58 euro per kwartaal. Das dus 232 euro per jaar.

Kilometerheffing: 3000 x 0,03 = 90 euro.

MAAR 3 cent is slechts een gemiddelde. Ik gok dat de Fiat Uno iets hoger zal uitkomen. Zeg 5 cent per kilometer (exclusief SPITSHEFFING). Dan kom je op 150 euro.

Tuurlijk, nog steeds goedkoper, maar ja, op den duur zal de prijs omhoog gaan per kilometer en heb je natuurlijk nog de spitsheffingen. Dus ik gok dat je op de lange termijn alsnog duurder uit zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45

Onbekend

...

Kun je nu om die spitsheffing heen om op andere wegen of zelfs regio's te rijden? Of maakt het niet uit waar je rijdt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2009 13:54 . Reden: Account van collega |:( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Naboo schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:45:
[...]

Huidige wegenbelasting kost je 58 euro per kwartaal. Das dus 232 euro per jaar.

Kilometerheffing: 3000 x 0,03 = 90 euro.

MAAR 3 cent is slechts een gemiddelde. Ik gok dat de Fiat Uno iets hoger zal uitkomen. Zeg 5 cent per kilometer (exclusief SPITSHEFFING). Dan kom je op 150 euro.

Tuurlijk, nog steeds goedkoper, maar ja, op den duur zal de prijs omhoog gaan per kilometer en heb je natuurlijk nog de spitsheffingen. Dus ik gok dat je op de lange termijn alsnog duurder uit zal zijn.
Ik rijd alleen maar in het weekend, dat scheelt.
Overigens pretendeer ik niet de gemiddelde automobilist te zijn :)

Maar punt is dat er verschillende soorten automobilisten zijn.
De forenzen, de mensen die het af en toe gebruiken om bij familie op bezoek te gaan of te gaan duiken ofzo en mensen die het voor elk wissewasje gebruiken (met de auto boodschappen doen voor een half witbrood, zeg maar).
De eerste groep zal deels gecompenseerd worden door km-vergoeding, de tweede groep zal eerlijk naar ratio gaan betalen, de derde groep zal op deze manier óf meer betalen, óf bewuster gaan rijden.

Overigens weet ik niet of je zomaar die driedeling kan maken, hoor, het was gewoon wat me tebinnenschoot :)
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 13:49:
Wat een belachelijk systeem zeg. Ik rij als student zijnde misschien net 8000KM per jaar. mijn auto valt in het gunstigste geval in eht tarief van 3,3cent per KM. Daarmee gaat de wegbelasting nu van net 200 euro omhoog naar kilometerheffing van 264 per jaar 8)7
Dus als je kritisch naar je rijgedag kijkt en er 2k af kan halen (meer OV?), kan je goedkoper uit zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 14-11-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 11:38:

Het is gewoon een "hoe krijgen we meer geld binnen" spelletje.
Ik vind dat ook prima hoor. Vervoer is een grote behoefte, maar om één of andere reden zijn we bereid veel meer uit te geven om een beetje goed voor de dag te komen of om een overschot aan vermogen te hebben.

Prima om dat uit te melken.
Pagina: 1 ... 3 ... 29 Laatste