Kilometerheffing, waar gaat het heen?

Pagina: 1 ... 18 ... 29 Laatste
Acties:
  • 51.314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:31
anandus schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:22:
[...]
Want een referendum is een goede manier om het te peilen?
Ik kan je nu al vertellen dat vooral de nee-stemmers zullen stemmen.
Dat is dan het probleem van de ja-stemmers?
Er is maar 1 mogelijkheid om IEDEREEN z'n stem te laten horen en dat is juist ja, via een referendum!
Waarom ze dat niet willen is omdat ze dan zullen moeten toegeven dat er gewoon GEEN draagvlak is voor de huidige plannen van afpersing en Big Brother. En dan gooien ze hun eigen ruiten in. Ik hoop dus dat ze dat doen :D
burne schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:02:
[...]

En jij vind Eurling's plannen onrealistisch en onhaalbaar? 8)7
Inderdaad! En vooral ook: onacceptabel!
argro schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:10:
[...]
Mij lijkt een systeem waarin gekozen volksvertegenwoordigers dergelijke zaken bepalen ideaal...
Neej. In dit geval gaat het TE direct om de burger, dus GEEN vertegenwoordigers die voor burgers gaan beslissen!
argro schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 12:31:
[...]
Ik zou ook zeker ja gaan stemmen. Maar liever helemaal geen referendum. De mensen die gaan stemmen hebben doorgaans geen idee. Die stemmen tegen de kilometerheffing omdat ze Balkenende niet aardig vinden, omdat ze boos zijn dat Zalm nog steeds op de Zuidas zit en weet ik veel wat al niet meer. Een referendum is een typisch voorbeeld van inspraak zonder inzicht wat leidt tot uitspraak zonder uitzicht.
Daarom is de vraagstelling ook belangrijk, waarin in een paar regels gelijk duidelijk staat waar het om gaat (dus niet alleen kosten maar juist vooral ook schending van de privacy!) en waar je DAN voor kiest. Dus ook de negatieve kanten eerlijk vermeld! (wordt nu door Camiel verzwegen)
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:13:
[...]

Jawel. Juist het feit dat je je niet verplaatst. Als er dagelijks een statusupdate moet worden verzonden dan gaat dat niet als de auto in een garage staat. Ik heb de 'vette wel eens 3 maanden stil laten staan. Niet geschorst. Ook geen oldtimer. Ga maar na .. dan hebben ze 3 maanden geen update .. krijg je vanzelf een boete. Of een waarschuwing per brief of hoe ze dat ook willen doen dan.
Sterker nog, dat 'kastje' heeft stroom nodig, net als alle electronica. Een gemiddelde los uitneembare navigatie zal (gemiddelde schatting) op batterijen niet langer dan 2-3 uur mee gaan zonder voeding van de auto.

M'n TransAm staat gerust 4-5 weken stil. Dan zou met het stroomverbruik van dat ding m'n accu op z'n langst in een paar dagen leeg zijn. Als ik vooraf weet datie een paar weken stil gaat staan trek ik geregeld zelf de accu eraf om te voorkomen datie leeg raakt. Dan valt het GPS ding gewoon weg. Dan staan ze zo aan je deur en heb je een probleem.

Mooi niet dat ik er mee ga rijden om dat ding 'op te laden' he!

Nee, echt ALLEEN maar nadelen aan GPS registratie.

Jah nog meer trouwens, zullen we het nog maar niet hebben over de (waarschijnlijk al eerder genoemde) onnauwkeurigheid, op een systeme dat 100% door AMERIKA beheerd en onderhouden wordt! Ze hoeven daar in de USA maar op een kop te drukken (bij wijze van) en ons hele belasting betaal systeem ligt plat. En Nederland of zelfs Europa die er geen flikker tegen kan doen :)

Nee, erg betrouwbaar :+ no thanx...
En als het er toch keihard doorgedrukt wordt omdat ze graag de dictator willen uithangen dan hoop ik echt dat de USA het GPS-netwerk plat legt :)
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 19:50:
[...]

In het radio interview waarvan ik ondertussen al twee keer een url gepost heb geeft een tweede kamerlid van het CDA al overduidelijk aan dat men veel meer mogelijkheden ziet in het kastje en laat zich tussen neus en lippen door nog even ontvallen dat de privacy in Nederland zowieso al te vaak in de weg zit als het op opsporing ed aankomt.
WTF :(
het wordt echt met de minuut erger!
YellowCube schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:05:
[...]

en dat is erg omdat?
mensen die dat soort fratsen uithalen benadelen jou en mij ook.
Of misschien vind jij dat een soort spelletje wat gespeeld moet kunnen worden. Kan uiteraard ook. :)
Ja dat is erg. En zo'n spelletje gespeeld kunnen worden. Nouja, liever niet, ben ik met je eens... maar het mag niet ten koste gaan van je privacy! Als ze je al zo op het oog hebben controleren ze dat maar mooi op een andere manier (lees: met menselijke manschappen) dan electronisch.

Ik vind dat de privacy NOOIT geschonden mag worden, heel erg keihard NOOIT... zolang er geen aanranding/verkrachting/doodslag/moord/mishandeling whatever aan lichamelijk geweld aan de orde is. Zolang het alleen om financiele dingen gaat is het NIET belangrijk genoeg om de privacy maar te mogen schenden.
burne schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:54:
[...]

Je mag best tegen zijn, maar kom dan met 'echte' bezwaren in plaats van een stroom van technische 'beren op de weg' die bij nader inzien niets voorstellen.
Vertel dan eens hoe het zit met de problemen met de OV-chipkaart en spelcomputerconsoles die nog steeds gehacked kunnen worden, om nog maar te zwijgen over de "high tech" problemen met de A73 tunnels. Ook allemaal dingen die vooraf waterdicht zouden zijn, en al jaren en jaren keihard falen en ze er gewoon geen waterdichte oplossing voor kunnen verzinnen.

Met dat kutkastje voor in auto's zal dat niet anders zijn.
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:00:
[...]

Dat is erg omdat de middelen die worden aangewendt om het op te sporen niet in verhouding staan tot het vergrijp. Op een hellend vlak is dit voorbeeld al ruimschoots voorbij het acceptabele imo. Financiële misdrijven staan sowieso vrijwel altijd op een lagere trede dan bv. geweldsmisdrijven, en zelfs bij de opsporing van daders van die delicten vind ik dat je als politie en justitie niet zonder meer mag beschikken over geautomatiseerd verzamelde lokatiegegevens. Die gegevens zijn privacygevoelig, en de overheid heeft daar haar neus niet in te steken zonder gegronde verdenkingen. En let wel: dan praat ik nu over bv. een mogelijke verkrachter. Hebben we het over een veel lichter vergrijp, dan vind ik dat de overheid sowieso niet over lokatiegegevens behoort te beschikken, laat staan gebruiken voor welk opsporingsdoel dan ook. Of die nou zijn verkregen door de zendmast van een telecomprovider die een telefoon peilt, of een kastje op het dashboard van de auto die laat zien waar het ding geparkeerd staat.

Privacy gaat boven opsporingsgemak, en privacy gaat boven veiligheid. Zeker veiligheid zoals het geschetst wordt, aangezien dat slechts schijnveiligheid is. Je hebt gelijk: als je geen risico wilt lopen dat je wat overkomt, blijf dan maar in bed liggen. Gevaar is er altijd. Accepteer dat en verlang niet naar een overheid die de middelen heeft om elke beweging die je maakt te traceren om je een vals gevoel van bescherming te bieden. De lasten heb je, de baten zijn een illusie. Geen goede deal.

En ja, voor alle duidelijkheid: ik zeg daarmee dat ik zelf ook liever het gevaar loop om slachtoffer van een geweldsdelict te worden, dan dat ik overal waar ik ga en sta een wakend oog over mijn schouder heb meekijken.
Amen _O_ _O_
Gomez12 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:05:
[...]

Tja, het is een mogelijkheid, maar is het slecht? Mensen begaan een overtreding en kunnen hiermee sneller opgespoord en beboet worden, is dat slecht?
In 1 woord: JA! Dat is echt zwaar onacceptabel.
YellowCube schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:11:
[...]

we hebben het hier over dat frauderende gescheiden echtpaar?
als het (bij wijze van) tientjeswerk is dan niet, maar dat is ook geen gegronde reden lijkt me.
En wederom: het feit dat het kastje van die man z'n auto zegt dat hij daar is, mag nooit het enige bewijs worden.
Al gaat het om 300 miljoen euro! Het is en blijft geld. In de hoveelheid van grote bedragen weinig anders dan digitale cijfertjes in de bank-computer. Dat mag nevernooit reden zijn om dit soort zeer verregaande plaatsbepalingsgevens te kunnen en mogen gebruiken.

Zoals HlpDsK het al zei, zelfs in geval van verkrachting en moord vind ik het nog niet ok, maar wel begrijpelijk... maar in geval van simpele financiele belangen, ongeacht de hoogte van de bedragen... nee, echt niet, nooit!
Gomez12 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:14:
[...]

Het probleem is enkel dat je met een huiszoeking een momentopname hebt ( doet hij/zij nu iets fout ) terwijl je met wat data digging alles te weten kan komen, en ook zo ongeveer elke interpretatie tegen die gegevens aangooien die je wilt.
Met data digging heb je geen bewijs meer nodig, het hangt enkel nog maar af van de interpretatie van de data, en die kan steeds krommer worden hoe meer data je hebt.
Precies, en dat moet echt ten alle tijden keihard voorkomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
[...]

Laten we dat hele plan maar vergeten. Gomez12 denkt dat het lek is en dat dat niet op te lossen valt.

Het begon er mee dat je je niet voor kon stellen dat prijzen, tijdstippen en wegen 'in het kastje' zouden passen. Ik roep even de oude NS Reisplanner in herinnering. Een 1.44Mbyte grote disk met de volledige spoorregeling van de NS, alle tijden, alle uitzonderingen, alle extra treinen, alle bijzondere treinen, prijzen, de hele reutemeteut, in anderhalve megabyte. Het snelwegennet van Nederland is niets meer dan een lijstje lijnen met een beginpunt, een stel bochten onderweg en een eindpunt. Voeg daar een eerste en laatste datum van geldigheid en een aantal prijzen aan toe. Klaar, dynamische prijzen opgelost. Het kastje zoekt eens per maand contact om z'n gebruik af te leveren, laat 'm gelijk de nieuwe prijzen voor de komende periode downloaden. GPRS is full duplex, moet geen probleem zijn. Goeie retry-tellertjes erin, voor als het druk is, en een mechanisme om de load op de update-servers te spreiden, zoals het tijdstip waarop je prijzen download af laten hangen van het serienummer van het kastje. Geef de gebruiker geen mogelijkheid om prijsupdates te blokkeren en ook dat probleem is opgelost. Doe een SHA-256 crc (NXP heeft recent een hoop kraai mogen eten over veiligheid en hun zelfoverschatting van het probleem, dus dat hebben ze wel op orde) over de firmware, en 'terugflashen' werkt niet meer.
Dit gaat niet over een paar spoorwegen maar over een paar MBtjes meer. Wanneer er vanuit een basistarief gewerkt wordt is dit echter nog geen probleem.. Enkel updates van nieuwe wegen of wijzigingen en nieuwe tarieven/spitstarieven hoeven doorgegeven te worden. Dit is geen punt.
Het punt is dit: Je blijft moeilijk doen over dat het plan technisch gezien onmogelijk complex is. Dat is het niet. Technisch gezien is het een groot project maar alles behalve rocketscience. De logistiek is een stuk complexer dan de techniek, en het lastigste probleem is politiek van aard. Stop maar met redenen verzinnen waarom het technisch niet zou kunnen. Die redenen zijn er niet. Allerlei landen hebben allerlei systemen die werken, inclusief een systeem wat een beetje op het huidige voorstel lijkt.

Je mag best tegen zijn, maar kom dan met 'echte' bezwaren in plaats van een stroom van technische 'beren op de weg' die bij nader inzien niets voorstellen.
Het punt is dat bij een project op deze schaal wel degelijk gekeken moet worden naar de technische haalbaarheid. Er kan geen enkele foutmarge zijn.
Een foutmarge van maar 0,5% betekent al 45.000 voertuigen. Elke fout die er hier gemaakt zou kunnen worden is totaal onnaceptabel.

- Mag een firmware update failen bij een percentage van 0,5%? nee
- Mag er in 0,5% van de gevallen een verbinding verbroken worden? nee
- Wat houdt het in, als 5% (ik roep maar iets) van de bevolking gezamelijk besluit om het kastje te slopen of omzeilen (onkraakbaar is een grote drogreden)
- etc
- etc

Blindelings vertrouwen op techniek, 'want zo ingewikkeld is het niet', is echt wel heel achterlijk bij een dergelijk project. Het gaat er om dat er wel heeel erg goed over nagedacht wordt en dit vanuit politiek heel duidelijk en uitgebreid gecommuniceerd moet worden, zodat de technische werking duidelijk is, het juridische vlak compleet is en er een draagvlak ontstaat in de Nederlandse samenleving.
Doordat dit nu mist, is het voor mij nu al en zoals je leest voor vele anderen een heel raar avontuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

[...]
En vervolgens wordt je vrijgesproken: http://www.beveiligingnie...een_recht_op_privacy.html en blijft van het hele borrelpraatverhaal (zoals gebruikelijk) weer eens helemaal niets over.
Waar in jouw linkje staat dat een rechter daar uitspraak over gedaan heeft? Het artikel waar naar doorgelinkt wordt heeft als titel Inbreker heeft geen recht op privacy. De openingszin van het artikel is:
CDA, PvdA, VVD en PVV zijn unaniem in hun stellingname.
Dus blijkbaar is dat slechts een stellingname van de politiek.

Daarnaast wordt gezegd, op DePers.nl (http://www.depers.nl/binn...iper-mocht-op-site.html):
De politie Drenthe heeft een juiste afweging gemaakt door beelden van een insluiper in Emmen op de eigen website te plaatsen. Dat zegt de Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer. Hij neemt een klacht van de Bond van Wetsovertreders niet in onderzoek.
De Ombudsman is geen rechter en kan geen bindende uitspraken doen. Het feit dat hij zegt dat de politie een juiste afweging heeft gemaakt, is dus niet rechtsgeldig.

Graag zie ik daarom van jou een linkje naar een artikel waar expliciet geschreven wordt dat een rechter geoordeeld heeft dat het plaatsen van beelden van een insluiper op internet volgens de privacywetgeving in orde is. Het zou best kunnen dat het zo is, dat wil ik best geloven, maar kom dan niet aanzetten met een halfbakken nieuwsitem waaruit niets blijkt, om vervolgens te beginnen over 'borrelpraat'.

Verder valt op http://www.culemborgsecou...hendt-privacy.440254.news overigens te lezen:
Voor het openbaar maken van een dergelijke video is toestemming nodig van de officier van justitie. Dat is in dit geval ook gebeurd.
Maar goed, dat is nog steeds geen rechterlijke uitspraak.

[ Voor 9% gewijzigd door Ugchel op 02-12-2009 10:03 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

flashin schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:32:
- Mag een firmware update failen bij een percentage van 0,5%? nee
- Mag er in 0,5% van de gevallen een verbinding verbroken worden? nee
- Wat houdt het in, als 5% (ik roep maar iets) van de bevolking gezamelijk besluit om het kastje te slopen of omzeilen (onkraakbaar is een grote drogreden)
Heb jij een GSM? Wat doe je als je iemand belt en hij is in gesprek? Wat doe je als je iemand belt en je rijdt een tunnel in en de verbinding raakt verbroken? Waarom zou een kastje dat niet kunnen?

En wat zou er gebeuren als 5 procent van de bevolking sjoemelt met z'n belastingopgave?

Kunstmatige drogredenen gaan niet werken.
Blindelings vertrouwen op techniek, 'want zo ingewikkeld is het niet', is echt wel heel achterlijk bij een dergelijk project. Het gaat er om dat er wel heeel erg goed over nagedacht wordt en dit vanuit politiek heel duidelijk en uitgebreid gecommuniceerd moet worden, zodat de technische werking duidelijk is, het juridische vlak compleet is en er een draagvlak ontstaat in de Nederlandse samenleving.
Dus als je de techniek vertrouwt ga jij opeens voor zijn? Geloof je het zelf?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:14:
[...]

Dat gedeelte van de redenatie vind ik niet slecht, dat er miljoenen andere punten tegen te verzinnen zijn die wel slecht zijn waarom ik het hele idee verachtelijk vind dat is een andere zaak.

Anders gezegd, als het enige argument tegen de km-heffing is dat er fraudeurs mee opgespoord kunnen worden dan mag hij wmb morgen ingevoerd worden, er zijn enkel nog "een paar" andere argumenten.
Dit is wmb gewoon een waardeloze argumentatie...
Voor het geval je het sarcasme is ontgaan: ik ben ook fel gekant tegen zulke databases. Echter voor wat betreft de argumentatie: ik gebruik de jouwe tegen je. Is dat slecht? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05
Knightwolf schreef op woensdag 02 december 2009 @ 04:11:
[...]
Sterker nog, dat 'kastje' heeft stroom nodig, net als alle electronica. Een gemiddelde los uitneembare navigatie zal (gemiddelde schatting) op batterijen niet langer dan 2-3 uur mee gaan zonder voeding van de auto.

M'n TransAm staat gerust 4-5 weken stil. Dan zou met het stroomverbruik van dat ding m'n accu op z'n langst in een paar dagen leeg zijn. Als ik vooraf weet datie een paar weken stil gaat staan trek ik geregeld zelf de accu eraf om te voorkomen datie leeg raakt. Dan valt het GPS ding gewoon weg. Dan staan ze zo aan je deur en heb je een probleem.

Mooi niet dat ik er mee ga rijden om dat ding 'op te laden' he!

Nee, echt ALLEEN maar nadelen aan GPS registratie.

[...]

Jah nog meer trouwens, zullen we het nog maar niet hebben over de (waarschijnlijk al eerder genoemde) onnauwkeurigheid, op een systeme dat 100% door AMERIKA beheerd en onderhouden wordt! Ze hoeven daar in de USA maar op een kop te drukken (bij wijze van) en ons hele belasting betaal systeem ligt plat. En Nederland of zelfs Europa die er geen flikker tegen kan doen :)

Nee, erg betrouwbaar :+ no thanx...
En als het er toch keihard doorgedrukt wordt omdat ze graag de dictator willen uithangen dan hoop ik echt dat de USA het GPS-netwerk plat legt :)

[...]
voor punt 1. is er dan al bepaald dat hij altijd verbinding moet "kunnen" maken, volgens mij niet namelijk, want dan zouden garages bij vakantie ook niet kunnen. Op het moment dat je weer gaat rijden gaat hij aan en dan wordt er weer gemeten... (lijkt mij en weet ik niet zeker) anyhow rijden voor het kastje lijkt me onzin, je radio laat je toch ook niet permanent aanstaan waardoor na een dag je accu leeg is?

punt 2. onnauwkeurigheid van GPS is te verwaarlozen in deze, zelfs een misfix is dit makkelijk te ondervangen dmv. filters en naberekeningen. (D)GPS is ruischoots voldoende voor dit doel met een nauwkeurigheid van ca. 5 meter, de betrouwbaarheid is wat minder in dit geval, maar geloof jij dat Amerika even NL gaat platgooien om wat voor reden dan ook? En als jij hoopt dat ze dan even het GPS netwerk platgooien ben je een mooie egoistische figuurl, want zo een beetje alle vliegtuigen, schepen etc. werken op GPS. En waarom: juist omdat het nauwkeurig genoeg is....

Ik ben ook geen voorstander van dit hele gebeuren, maar de technische mankementen die jij aanhaalt zullen zeker geen problemen moeten zijn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
peugeot206gt schreef op woensdag 02 december 2009 @ 18:00:
[...]

voor punt 1. is er dan al bepaald dat hij altijd verbinding moet "kunnen" maken, volgens mij niet namelijk, want dan zouden garages bij vakantie ook niet kunnen. Op het moment dat je weer gaat rijden gaat hij aan en dan wordt er weer gemeten... (lijkt mij en weet ik niet zeker) anyhow rijden voor het kastje lijkt me onzin, je radio laat je toch ook niet permanent aanstaan waardoor na een dag je accu leeg is?
Wat zowieso bepaald is is dat kastje eenmaal per week contact zoekt met het RDW via een GSM verbinding om het logboek dat afwijkingen ed registreert door te seinen.
Het kastje is als het ware dus altijd aan, of in ieder geval op een dusdanige manier aan dat er een verbinding gemaakt kan worden met het RDW.

http://www.verkeerenwater...s/toezicht_en_handhaving/
De belangrijkste toezichthouder is het kastje zelf, vandaar dat het aan strenge eisen moet voldoen. In het kastje zit een logboek, een soort geheugen, dat speciale/afwijkende gebeurtenissen vastlegt (bijvoorbeeld stroomonderbrekingen, plotselinge sprongen in geregistreerde locaties, wegvallen van het satellietsignaal). ). De gegevens uit dit logboek gaan eens per week via de GSM-verbinding van het kastje naar het handhavingsbureau (RDW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Ja precies, stroomonderbrekingen... dat had ik eerder namelijk al gelezen. Dat ding moet dus altijd stroom hebben. Dat wil ook zeggen dat het je accu leeg trekt als je lang stil staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn dat het ding intern een accu heeft en prima een paar weken zonder boordspanning kan. Of wanneer het zelf leeg raakt bij de volgende power-up zichzelf probeert te syncen met GPS-tijd. Dat is het punt niet zo. Het punt is of je gezeik krijgt als het ding bv. 3 maanden geen update kan verzenden. Of dat nou is omdat ie geen stroom krijgt/heeft, of omdat ie geen signaal kan vinden/zenden, doet er niet toe.

Als ik weet dat mijn auto een paar maanden stil staat dan gaan de accupolen mooi los. Zo'n kastje zoekt het maar uit dan .. wat ik met mijn auto doe in de garage maak ik zelf wel uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik draai de accupool altijd los als ik parkeer, dat ga ik niet veranderen voor een betalingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Wilf schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:31:
Ik draai de accupool altijd los als ik parkeer, dat ga ik niet veranderen voor een betalingssysteem.
Da's prima. Niemand behalve jij zal daar een probleem mee hebben, zolang je de gevolgen accepteert. Net zoals die meneer die na het parkeren altijd z'n kentekenplaten losschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

burne schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:40:
Da's prima. Niemand behalve jij zal daar een probleem mee hebben, zolang je de gevolgen accepteert. Net zoals die meneer die na het parkeren altijd z'n kentekenplaten losschroeft.
Wat een onzin. Je accupolen losdraaien is niet verboden. Je platen er af schroeven als de auto op de openbare weg staat wel. Zodra je gaat rijden verbind je de polen toch weer en kan het ding doorzenden dat ie een stroomonderbreking heeft gehad en waar ie zich bevindt. Als ie al zo lang zonder stroom heeft gezeten dat ie uit is gegaan, wat met gewoon parkeren nogal onwaarschijnlijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
In geval van m'n T/A is dat echter zeer waarschijnlijk. Maar ik ga echt de stroom er niet op laten omdat dat domme kastje anders m'n accu leeg trekt en ik na na 2 weken al niet meer kan starten.

Ja ik noem 2 weken. Ik heb een keer vrij kort (paar weken) nadat ik een splinternieuwe accu had al meegemaakt dat ik niet meer kon starten. Na lang zoeken bleek de oorzaak het klokje te zijn dat in de radio zit, die stroom nodig had om de tijd te onthouden weetjewel. Dat stekkertje ligt er dus ook sindsdien uit, klokje in die gare radio is toch niet boeiend.

Maar zo'n GPS kastje zal ondanks datie weinig stroom nodig zal hebben nog steeds in niet al te lange tijd m'n accu leeg trekken.

Alweer redenen om van die gare GPS registratie af te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 02-12-2009 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:43:
[...]

Wat een onzin. Je accupolen losdraaien is niet verboden. Je platen er af schroeven als de auto op de openbare weg staat wel. Zodra je gaat rijden verbind je de polen toch weer.
Tja, maar op de een of andere manier gok ik toch dat dit enkel extreem zoeken is naar slechte excusen...

Maar in realiteit gok ik dat er best mogelijkheden zijn om het kastje tijdelijk uit te schakelen ( ik gok dat je dan eerst iets moet doorgeven oid ) als je je auto 3 maanden in storage gaat zetten. Dat is een realistisch scenario.

Als je je accupolen losdraait elke keer als je gaat parkeren ( dus ook tijdens boodschappen doen ) dan heb je in 1e instantie waarschijnlijk een interne batterij die het opvangt voor x tijd ( redelijkerwijs lijkt me dit minimaal een half jaar ). Maar als je extreem vergeetachtig bent en je auto per ongeluk ( met de accupolen losgeschroefd ) bij de supermarkt laat staan en er meer dan een half jaar niet meer naar omkijkt dan krijg je gewoon een extra boete lijkt me
Knightwolf schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:51:
In geval van m'n T/A is dat echter zeer waarschijnlijk. Maar ik ga echt de stroom er niet op laten omdat dat domme kastje anders m'n accu leeg trekt en ik na na 2 weken al niet meer kan starten.

Ja ik noem 2 weken. Ik heb een keer vrij kort (paar weken) nadat ik een splinternieuwe accu had al meegemaakt dat ik niet meer kon starten. Na lang zoeken bleek de oorzaak het klokje te zijn dat in de radio zit, die stroom nodig had om de tijd te onthouden weetjewel. Dat stekkertje ligt er dus ook sindsdien uit, klokje in die gare radio is toch niet boeiend.

Maar zo'n GPS kastje zal ondanks datie weinig stroom nodig zal hebben nog steeds in niet al te lange tijd m'n accu leeg trekken.

Alweer redenen om van die gare GPS registratie af te zien.
Tja, lijkt me dan tijd om een normale accu te kopen. Dit is imho echt geen reeel probleem wat bij de helft van de weggebruikers speelt...

[ Voor 31% gewijzigd door Gomez12 op 02-12-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
Gomez12 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:52:
[...]

Maar in realiteit gok ik dat er best mogelijkheden zijn om het kastje tijdelijk uit te schakelen ( ik gok dat je dan eerst iets moet doorgeven oid ) als je je auto 3 maanden in storage gaat zetten. Dat is een realistisch scenario.
Dat vind ik helemaal niet realistisch. Compleet krankzinnig zelfs. Het schendt dan niet alleen de privacy, maar ontneemt je ook je eigen vrijheid! No way! :(
Als het zo is dan kun je dat direct vergelijken met een 5-jarige peuter die aan mammie moet vragen of hij buiten mag spelen. Flikker op met die bullshit.
Als je je accupolen losdraait elke keer als je gaat parkeren ( dus ook tijdens boodschappen doen ) dan heb je in 1e instantie waarschijnlijk een interne batterij die het opvangt voor x tijd ( redelijkerwijs lijkt me dit minimaal een half jaar ). Maar als je extreem vergeetachtig bent en je auto per ongeluk ( met de accupolen losgeschroefd ) bij de supermarkt laat staan en er meer dan een half jaar niet meer naar omkijkt dan krijg je gewoon een extra boete lijkt me
Even tijdens boodschappen doen :') yah right. Wel ff realistisch blijven he!

Het enige dat een batterijtje een half jaar (of langer) zal kunnen uithouden is puur het onthouden van de gegevens, zoals het batterijtje op je Mobo om je BIOS-data te onthouden, en zoals een digitaal horloge zeg maar. Maar alles dat met GPS te maken heeft kost veel meer stroom, en een interne batterij geef ik niet meer dan een x-aantal uren, vergelijkbaar met je GSM-telefoon.

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 02-12-2009 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Knightwolf schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:57:
[...]

Dat vind ik helemaal niet realistisch. Compleet krankzinnig zelfs. Het schendt dan niet alleen de privacy, maar ontneemt je ook je eigen vrijheid! No way! :(
Tja meeste mensen halen hun auto in dit soort gevallen tijdelijk uit de verzekering / wegenbelasting etc. Maar 1 extra ding ontneemt je opeens je eigen vrijheid?

Je hoeft het niet te doen he. Alleen als je het niet doet heb je of de verantwoordelijkheid om het kastje van stroom te voorzien of de boete te betalen...
[...]

Even tijdens boodschappen doen :') yah right. Wel ff realistisch blijven he!
Excuse me, wie kwam er met het verhaal dat hij bij elke keer parkeren zijn accupolen lostrok?
Het enige dat een batterijtje een half jaar (of langer) zal kunnen uithouden is puur het onthouden van de gegevens, zoals het batterijtje op je Mobo om je BIOS-data te onthouden, en zoals een digitaal horloge zeg maar. Maar alles dat met GPS te maken heeft kost veel meer stroom, en een interne batterij geef ik niet meer dan een x-aantal uren, vergelijkbaar met je GSM-telefoon.
Tja, het mooie aan zo'n kastje is dat het vast in een auto zit, je kan het dus een iets grotere batterij als op je mobo of in je horloge geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 00:02:
Tja meeste mensen halen hun auto in dit soort gevallen tijdelijk uit de verzekering / wegenbelasting etc.
Moet je voor de gein eens doen. Dat loont pas als je het voor een paar maanden doet. Anders mag je achteraf mooi de volle mep alsnog lappen.
Je hoeft het niet te doen he. Alleen als je het niet doet heb je of de verantwoordelijkheid om het kastje van stroom te voorzien of de boete te betalen...
Die verantwoordelijkheid heb je helemaal niet. De overheid vertelt je nog altijd niet of en wanneer je boordspanning hebt. Die kan er om tal van redenen af liggen, allemaal prima acceptabel, en allemaal niet met als primair doel het kastje lamleggen. Zie alleen al het aantal mensen dat hier hun auto verbouwt. Wat vaak weken duurt. Schorsen loont niet, en het ding staat binnen en ligt uit elkaar.

Ga je nou ook nog beweren dat het je eigen verantwoordelijkheid is dat de auto af en toe de garage buitengerold wordt, om het kastje te kunnen laten babbelen?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
[...]

Excuse me, wie kwam er met het verhaal dat hij bij elke keer parkeren zijn accupolen lostrok?
Dat zei ik, blijf wel realistisch. Je snapt zelf hopelijk ook wel dat hij dus niet bij elke boodschap bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Knightwolf schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:51:
Reken je even mee? M'n Nokia 6310 blijft op standy 10 dagen lang wakker, met een volle accu. Het ding zoekt een aantal keren per dag contact met een GSM-paal, om aan te geven waar 'ie is en dat 'ie nog altijd bereikbaar is. Verder staat de ontvanger aan, zodat binnenkomende gesprekken werken.

M'n nokia heeft een 900mAh accu. Jouw auto-accu is 60Ah. Standy voor een GSM/GPRS/GPS aan een auto-accu is dus 60 keer 10 dagen, ofwel iets in de orde van bijna 2 jaar. Meer nog, want een lood-accu heeft nauwelijks last van zelfontlading, en een Li-Ion verliest 10 procent van z'n lading per maand.

Je verzint hele, hele, hele slechte kutsmoezen.

Wees een vent en zeg dat je er tegen bent, punt. Ga geen onzin lopen verkopen om jezelf geloofwaardigheid aan te meten. Het gaat over meningen, en jouw mening wordt echt niet beter als je onzin-argumenten verzint. Erger: ik vind dat dit soort onzin afbreuk doet aan de waarde van je mening.

Overigens vind ik ook dat je overdadig gebruik van krachttermen afbreuk doet aan de waarde van je mening.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 03-12-2009 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als de auto toch uit elkaar ligt, zou je dan niet gewoon het kastje buiten kunnen laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

begintmeta schreef op donderdag 03 december 2009 @ 00:32:
Als de auto toch uit elkaar ligt, zou je dan niet gewoon het kastje buiten kunnen laten liggen?
Omdat er per sé een 'technische' reden gevonden moet worden waarom de kilometerheffing niet door kan gaan.

Waarom anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begintmeta schreef op donderdag 03 december 2009 @ 00:32:
En dan een boete krijgen omdat ie niet in de auto zit zeker? ;)

Het systeem gewoon ondoordacht. Er worden aannames gedaan mbt situaties die wellicht voor het gros van de mensen stroken met de realiteit van alledag. Maar dat wil niet zeggen dat de mensen die niet binnen dat haast geforceerde keurslijf passen volautomatisch beboet mogen worden. Desnoods sturen ze maar een mannetje langs op afspraak om te kijken waarom het kastje niet met big brother kan praten. Of een vragenformulier met retourenvelop + steekproeven. Kost dat geld? Ja. Moet dat uit algemene gelden betaald worden? Ja. Direct gevolg van een systeem uitrollen dat niet flexibel genoeg is om zulke randgevallen op te vangen. Het mag niet op kosten van alleen de burger zijn die de uitzondering vormt, mits misbruik er niet ten grondslag aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 00:19:
[...]

Reken je even mee? M'n Nokia 6310 blijft op standy 10 dagen lang wakker, met een volle accu. Het ding zoekt een aantal keren per dag contact met een GSM-paal, om aan te geven waar 'ie is en dat 'ie nog altijd bereikbaar is. Verder staat de ontvanger aan, zodat binnenkomende gesprekken werken.

M'n nokia heeft een 900mAh accu. Jouw auto-accu is 60Ah. Standy voor een GSM/GPRS/GPS aan een auto-accu is dus 60 keer 10 dagen, ofwel iets in de orde van bijna 2 jaar. Meer nog, want een lood-accu heeft nauwelijks last van zelfontlading, en een Li-Ion verliest 10 procent van z'n lading per maand.

Wees een vent en zeg dat je er tegen bent, punt. Ga geen onzin lopen verkopen om jezelf geloofwaardigheid aan te meten. Het gaat over meningen, en jouw mening wordt echt niet beter als je onzin-argumenten verzint. Erger: ik vind dat dit soort onzin afbreuk doet aan de waarde van je mening.

Overigens vind ik ook dat je overdadig gebruik van krachttermen afbreuk doet aan de waarde van je mening.
Standby-tijd is niet hetzelfde als bel-tijd. En dat doet dat ding geregeld lees ik (zoniet zelfs dagelijks?). Daarbij gaat het niet alleen om het GSM-gedeelte dat erin zit, maar ook het GPS-gedeelte. Dat gebruikt waarschijnlijk wel meer stroom.

Mag je me verder uitleggen hoe het komt dat puur alleen het digitale klokje in de radio m'n net nieuwe 55 Ah (geen 60) accu met anderhalve week zodanig leeg getrokken had dat ik hem niet meer kon starten. Klokje en binnenverlichting deed het natuurlijk nog wel, maar startmotor bijna niet meer. Leuk alsie 2 tot 5 (gemiddeld 3-4) weken stilstaat elke keer.

Een mobiel navi-systeem gaat op batterijen ook niet 10 dagen mee, hooguit een paar uur. Verder mag ik blij zijn als mijn Nokia met 900 mAh batterij 4 dagen meegaat (staat 24/7 aan), en dan bel ik er vrijwel niet mee. Dus doe nou maar niet alsof ik onzin praat want dat doe ik niet.

Hier losstaand van blijft het feit dat ik dus bij langer dan een paar weken stilstand zelf de accu eraf trek. Dat is voor dat ding een probleem waar ik simpelweg niet voor opdraai of ook maar iemand voor ga verantwoorden. Tis mijn auto en ik bepaal zelf wat ik er mee doe.

[ Voor 7% gewijzigd door Knightwolf op 03-12-2009 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

[...]

Tja meeste mensen halen hun auto in dit soort gevallen tijdelijk uit de verzekering / wegenbelasting etc. Maar 1 extra ding ontneemt je opeens je eigen vrijheid?
Hoeveel huizen in NL hebben een garage of een carport waardoor er geen GPS (of lievere Galileo tegen die tijd) ontvangst is? En hoeveel van die mensen gaan 3 weken per jaar op vakantie met het vliegtuig (en laten de auto in de garage staan vanwege de parkeerkosten bij Schiphol)?
Op de eerste vraag: van alle koopwoningen (momenteel zoek je door bijna 200K huizen) op Funda hebben ruim 60K een garage. Tweede vraag zou ik niet direct weten, maar zullen er ook niet weinig zijn.

Dus dat kastje geeft 4x (eens per week) aan het CJIB door dat er geen GPS ontvangst is.. Gaat er dan direct een brief de deur uit met de vraag of je even aan wilt tonen waarom het kastje geen GPS ontvangst had? En het kan nog erger: de meest telecomproviders garanderen landelijke dekking buitens huis. Er is dus ook een redelijke kans dat er in die garage (meestal toch begane grond of onder een flat) geen bereik is. En de KM-heffing-gestapo (ook niet ondenkbaar aangezien we ook al de Haagse en Rotterdamse "pandjesbrigade" (de naam alleen al) hebben) staat aan de deur...
[...]

Dat is natuurlijk een onzinberekening en waarschijnlijk krijgt Eurlings ook dit soort berekeningen waardoor hij vervolgens zegt dat het allemaal mogelijk is.
De accu in een auto heeft niet als enige doel dat kastje maar wakker te houden; het primaire doel is een auto starten.
Dat kastje staat ook niet in standby, die staat continu GPS info binnen te halen en op te slaan. Je zou het eens kunnen proberen: hang je navigatiesysteem aan de accu in je auto en laat 'm continu aan. Probeer dan je auto na 3 weken nog eens te starten.. (hmm, zou de de ANWB-abo-prijs tegen die tijd omhoog gaan?)

[ Voor 30% gewijzigd door MrSleeves op 03-12-2009 08:25 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Knightwolf schreef op donderdag 03 december 2009 @ 02:54:
[...]

Mag je me verder uitleggen hoe het komt dat puur alleen het digitale klokje in de radio m'n net nieuwe 55 Ah (geen 60) accu met anderhalve week zodanig leeg getrokken had dat ik hem niet meer kon starten. Klokje en binnenverlichting deed het natuurlijk nog wel, maar startmotor bijna niet meer. Leuk alsie 2 tot 5 (gemiddeld 3-4) weken stilstaat elke keer.
Ja dag. Dan is er iets anders mis met je auto, no way dat alleen een digitaal klokje de accu in anderhalve week kan leegtrekken. Da's complete bullshit. Ik kan mijn auto (Golf V GTI) 3 maanden zonder probleem parkeren en daar zit weliswaar een betere accu in, maar ook een stuk meer elektronica (alarm etc). Geen onzin verkondigen aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-10 20:12
Ja, dan is je klokje niet goed meer.

Maar feit blijft dat het lastig is met accu's, ze kunnen zo leeg getrokken worden als ze een paar weken stil staan met zo'n kmheffing kastje erin. Nog los van slechte accu's. Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien.
Ik trek ook liever de accu polen eraf als ik een auto lang ga laten stil staan (als je van te voren weet dat het langer dan een maand wordt ofzo).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
MrSleeves schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:13:
[...]
Dat is natuurlijk een onzinberekening en waarschijnlijk krijgt Eurlings ook dit soort berekeningen waardoor hij vervolgens zegt dat het allemaal mogelijk is.
De accu in een auto heeft niet als enige doel dat kastje maar wakker te houden; het primaire doel is een auto starten.
Dat kastje staat ook niet in standby, die staat continu GPS info binnen te halen en op te slaan. Je zou het eens kunnen proberen: hang je navigatiesysteem aan de accu in je auto en laat 'm continu aan. Probeer dan je auto na 3 weken nog eens te starten.. (hmm, zou de de ANWB-abo-prijs tegen die tijd omhoog gaan?)
Je ziet dat ook al als je bluetooth aanzet op je telefoon. Als ik veel in de auto zit, maar niet bel, is die telefoon zomaar leeg. Heb ik op mijn laptop BT aan staan en koppelt de laptop met de telefoon, gaat het nog sneller.
Bij mijn vorige auto trok de radio en bijbehorende cd-wisselaar zoveel "standby" stroom dat na 2 weken de auto niet meer op eigen kracht kon starten. Dat was met een nieuwe varta-accu van 63Ah en een auto die met 1 zwakke slag van de startmotor een koude start kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Over accu's: ik heb een collega in een rolstoel met een Vito met allerlei toeters en bellen. Die moet elk jaar een nieuwe accu (dan issie op) en hij staat toch wel een aantal keer per jaar met een lege accu (gaat de klep aan de achterkant niet open). Ben blij dat'ie vrijgesteld is van die heffing.

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 03-12-2009 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Zeg, burne, ik zag dat je nog actief geweest bent in dit topic. Heb je mijn reactie op jouw 'borrelpraat' gelezen? Ik zit nog steeds met smart te wachten op het artikel waarin een rechterlijke uitspraak genoemd is namelijk.

Ik ben zeer benieuwd, en anders weet ik wie hier bezig is met borrelpraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

Over hybrides maar te zijgen: een Prius heeft voor de 12V alleen een kleine hulpaccu, die vanuit de hybride accu wordt bijgevuld, maar alleen als de auto "aan" is.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brekki
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-07 09:53
Autoweek heeft trouwens nu ook een rekenmodule
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13142/Wat-kost-de-kilometerheffing-u-Wij-weten-het

Geeft waarden die afwijken van andere berekenings-sites. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyduck
  • Laatst online: 28-03 13:37
brekki schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:38:
Autoweek heeft trouwens nu ook een rekenmodule
http://www.autoweek.nl/autonieuws/13142/Wat-kost-de-kilometerheffing-u-Wij-weten-het

Geeft waarden die afwijken van andere berekenings-sites. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
Omslagpunt ligt volgens die berekening voor mij op 19.000 km per jaar. Ik rijd 36.000 per jaar.
Verder wordt er geen rekening gehouden met extra gemeente belasting en spitstarieven.

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Jojk schreef op donderdag 03 december 2009 @ 09:16:
Zeg, burne, ik zag dat je nog actief geweest bent in dit topic. Heb je mijn reactie op jouw 'borrelpraat' gelezen? Ik zit nog steeds met smart te wachten op het artikel waarin een rechterlijke uitspraak genoemd is namelijk.

Ik ben zeer benieuwd, en anders weet ik wie hier bezig is met borrelpraat.
Het OM heeft de BVW niet ontvankelijk verklaard, en vervolgens heeft ook de ombudsman hun klacht niet ontvankelijk verklaard. Overigens begon het verhaal met jouw claim dat je 'een rechtszaak aan je kloten' krijgt als je camerabeelden van inbrekers op internet zet, en ook dat is niet gebeurd.

Het enige spijkerharde feit is dat er beelden van een inbreker op internet hebben gestaan en dat meneer aan de hand van de beelden herkent en opgepakt is.

ook een redelijke kans dat er in die garage (meestal toch begane grond of onder een flat) geen bereik is. En de KM-heffing-gestapo (ook niet ondenkbaar aangezien we ook al de Haagse en Rotterdamse "pandjesbrigade" (de naam alleen al) hebben) staat aan de deur...
Het kan vast ook zonder nazi-referenties.
Dat is natuurlijk een onzinberekening
Een moderne GPS chipset als de SiRFstar III gebruikt volgens de fabrikant in de active aquisitiefase 62mW maximaal. Bij 3.3 volt voedingsspanning is dat 19mA. Als je een autoaccu van 60Ah belast met 19mA duurt het 3100 uur (een dikke drie maanden) voordat het ding leeg is. Maar dat is het slechtst denkbare geval. Probleem is dat je niet voortdurend met aquisitie bezig zult zijn. Tijdens het rijden is het ding eens per seconde gedurende 12 duizendste seconde actief, en als je de auto parkeert (en je kastje weet dat net zo goed als je autoradio) is eens per uur meer dan genoeg. Gemiddeld kom je veel lager uit.

Veruit de grootste stroomverbruiker in je losse tomtom is de achtergrondverlichting van het scherm, op de voet gevolgd door de speaker. Het nu getoonde NXP/IBM-kastje heeft geen achtergrondverlichting of speaker. Het heeft aparte bus- en standby-voeding en weet dus wanneer je auto stilstaat en kan dan in een lowpower-mode wachten tot je weer start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 16:59
[...]
Dat kastje staat ook niet in standby, die staat continu GPS info binnen te halen en op te slaan.
Ga eens geen onzin verkondigen, wanneer een voertuig niet rijdt kan het systeem dat heel simpel detecteren door trillingen. Er zijn toll kastjes die zelfs zonder GPS verbinding kunnen bepalen hoeveel km je ongeveer rijdt, in eerste instantie is GPS wel nodig om de tril sensor te kalibreren maar daarna kan de sensor heel veel zelf detecteren.

Een dergelijk systeem zal eerder bij gereden kilometers informatie versturen dan iedere dag wanneer er geen kilometer gereden is. Een pingetje naar een server kost niet al te veel energie en wanneer je auto echt lang stil staat is de accu van de auto al snel zelf het haasje.

Wanneer je accupolen loshaalt ziet het kastje dat en kan hij in zuinige modus werken en nog steeds zien of jij rijdt. Daarnaast lijkt het me handig om zoiets toch aan een geschakelde spanning van je contact te hangen om te zien of je bv niet gesleept word oid.

Gezien de recentelijke kuren met bepaalde netwerken kan je er gif op innemen dat een bepaalde provider de voorkeur kan krijgen. Ik weet dat er al gesprekken zijn geweest met KPN en er was sprake van SMS tarieven daar is iedereen jaloers op ;) De dekking zal opzich geen probleem zijn en mocht dat zo zijn dan bestaat er altijd nog zoiets als de gegevens op een later tijdstip sturen.
De techniek en de mogelijkheden zijn al vrij ver gevorderd, hardware technisch is het allemaal prima mogelijk, de sleutel is een goed backend systeem, daarom zijn er bij alle consortiums die meedingen wel software huizen aanwezig zoals Logica etc.

Tevens weet ik dat bepaalde toll kastjes zelfs ongeluk registratie kunnen opslaan om naderhand een compleet beeld te krijgen van wat er gebeurde, hoe de auto bewoog, hoe de G-krachten waren etc.
Opzich zou het als platform ideaal zijn om: overheid, verzekeraars en bv de anwb te koppelen aan eenzelfde kastje:
- je betaalt kilometer heffing aan de overheid
- je premie kan gebaseerd worden op je rij gedrag en gereden kilometers
- bij pech weet de anwb direct waar je staat
Dit natuurlijk nadrukkelijk 88 voud ingestemd door de bestuurder ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Vandread op 03-12-2009 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De GPS module zal de verbruiker ook niet zijn. Ik verwacht verder ook een zuinig apparaatje wat in "parkeerstand" idd maar 1 keer per uur uit z'n slaap komt en even wat gaat doen.

Feit blijft wat er gebeurt als je hem in een garage zet waar je geen ontvangst hebt. Dan bedoel ik voor het mobiele internet netwerk waarmee hij communiceert. Wat is dan de tactiek? Komen ze na een paar weken zeuren of met boetes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:12
Flyduck schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:52:
[...]

Omslagpunt ligt volgens die berekening voor mij op 19.000 km per jaar. Ik rijd 36.000 per jaar.
Verder wordt er geen rekening gehouden met extra gemeente belasting en spitstarieven.
Ik rijd een kleine 10.000 per jaar, zelfs dan ben ik straks nog duurder uit dan met de 30 euro WB die ik nu per maand betaal. Volgens de berekening op deze site is dat pas bij 32.000 km en alleen de tarieven van 2012 zijn bekend niet die van de opvolgende deccenia.
Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:21:
[...]

- je verzekeringspremie kan gebaseerd worden op je rij gedrag en gereden kilometers
Tja, het zou kunnen dat die mogelijkhied ooit eens geimplementeerd gaat worden, kunnen verzekeraars meekijken over je schouder en in real time je premie berekenen op het risico wat je loopt. Rijdt je bijvoorbeeld op N273 dan gaat je premie per Km omhoog met een paar eurocenten.

[ Voor 43% gewijzigd door Cobb op 03-12-2009 11:38 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Een koppeling met cjib en of camera systemen lijkt me eigenlijk de oplossing om een check te doen, zou vrij simpel zijn wanneer kentekens wel op afbeeldingen staan maar niet als rijdend geregistreerd zijn.
Volgens mij doet men nu ook al zulk soort dingen, af en toe zie je ook van die kenteken registratie voertuigen, die zouden hier ook actief voor ingezet kunnen worden.

[ Voor 29% gewijzigd door Vandread op 03-12-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Cobb op 03-12-2009 11:38 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:21:
[...]

Ga eens geen onzin verkondigen, wanneer een voertuig niet rijdt kan het systeem dat heel simpel detecteren door trillingen. Er zijn toll kastjes die zelfs zonder GPS verbinding kunnen bepalen hoeveel km je ongeveer rijdt, in eerste instantie is GPS wel nodig om de tril sensor te kalibreren maar daarna kan de sensor heel veel zelf detecteren.
Ik verkondig onzin en jij weet al dat er een trillingdetectie in dat kastje zit? Daarbij kan dit kastje niet zonder GPS anders kunnen ze ook geen spitstarief bepalen.
burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:02:
[...]

Ik weet niet of je het hele "Pandjesbrigade" een beetje hebt gevolgd, maar het is gewoon bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cobb schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:26:
... alleen de tarieven van 2012 zijn bekend niet die van de opvolgende deccenia.
OK, ik wist niet dat voor diverse andere zaken (zoals de huidige wegenbelasting, accijnzen enzovoort) de tarieven voor de komende decennia al wel bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
MrSleeves schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:40:
[...]
Ik verkondig onzin en jij weet al dat er een trillingdetectie in dat kastje zit? Daarbij kan dit kastje niet zonder GPS anders kunnen ze ook geen spitstarief bepalen.
Stiekem weet ik er veel meer van..... misschien heb ik stiekem al een prototype in m'n handen gehad....
Ik ga geen onzin verkondigen, ik meld alleen de mogelijkheden (die ik met de apparatuur die ik gebruik/ga gebruiken ook al heb ;))

[ Voor 14% gewijzigd door Vandread op 03-12-2009 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hier kan men nu een aardige indicatie krijgen van de kilometerprijs en daarmee het omslagpunt. Dit staat dus nog los van spitsheffing. Maar je kunt je eigen auto invoeren, en er zijn nog gevens over CO2 uitstoot tot circa begin jaren 90 dus je hebt een aardige kans dat ie erin staat.

http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php

Bij mij ligt het omslagpunt al op 12.500, dus ik ga zeker meer betalen met m'n huidige rijpatroon. En dat nog los van de spitsheffing.

Let wel dat als je aan de grens woont en de helft in Duitsland rijdt, dat je dan voor de helft niet belast wordt. Buitenland is gratis als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

!null schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:53:
Buitenland is gratis als ik het goed heb.
Totdat de Duitsers hun kilometerheffing invoeren.

edit: die is er al, in steden:

Afbeeldingslocatie: http://weekendjewegnaarduitsland.nl/wp-content/uploads/2008/01/milieu-sticker.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door burne op 03-12-2009 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:56:
[...]

Totdat de Duitsers hun kilometerheffing invoeren.
Waren het de Duitsers niet die Nederland adviseerden om niet door te gaan met dit plan omdat het in de praktijk te complex is?

Inderdaad

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:02:
[...]

Het OM heeft de BVW niet ontvankelijk verklaard, en vervolgens heeft ook de ombudsman hun klacht niet ontvankelijk verklaard. Overigens begon het verhaal met jouw claim dat je 'een rechtszaak aan je kloten' krijgt als je camerabeelden van inbrekers op internet zet, en ook dat is niet gebeurd.

Het enige spijkerharde feit is dat er beelden van een inbreker op internet hebben gestaan en dat meneer aan de hand van de beelden herkent en opgepakt is.
Wat ik overigens natuurlijk volledig toejuich, daar ging mijn aanvankelijke post ook over. Maar dan blijft alsnog overeind dat er geen rechter uitspraak over gedaan heeft. Overigens, als ik lees op http://www.advocatenhulp.nl/woordenboek.aspx?wpage=N dan staat er :
Niet vatbaar voor berechting. De niet-ontvankelijkheid wordt bepaald door de rechter, bijvoorbeeld omdat een zaak te lang heeft gelegen of omdat de termijn waarbinnen het beroep binnen had moeten zijn, is overschreden. In het strafrecht kan ook het openbaar ministerie niet ontvankelijk zijn als bijvoorbeeld de opsporing en vervolging niet fatsoenlijk zijn verlopen.
Hoe het OM iets dan ontvankelijk kan verklaren ontgaat me, en de ombudsman heeft al helemaal geen zeggenschap. Maar goed, dit topic is verder niet voor deze vraag bedoeld. Feit blijft wel dat ik benieuwd zou zijn naar een rechterlijke uitspraak. Een ander feit dat overeind blijft is dat het vaak krom geregeld is met privacywetgeving, zeker als dat een strafzaak in de weg zit. (Daders van berovingen worden bij Opsporing Verzocht geloof ik nog steeds getoond met een balkje voor de ogen?)
[...]

[...]
Neen: Wikipedia: Godwin's law
Godwin's Law (also known as Godwin's Rule of Nazi Analogies or Godwin's Law of Nazi Analogies)[1][2] is a humorous observation made by Mike Godwin in 1990 which has become an Internet adage. It states: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches 1."[3][2]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gelijk even doorzoeken naar 'opportuniteitsbeginsel'.
(Daders van berovingen worden bij Opsporing Verzocht geloof ik nog steeds getoond met een balkje voor de ogen?)
Dan ga je bij deze van je geloof vallen: http://www.avro.nl/tv/pro...ven_overval_kruidvat.aspx

[ Voor 35% gewijzigd door burne op 03-12-2009 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:43
!null schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:53:
Hier kan men nu een aardige indicatie krijgen van de kilometerprijs en daarmee het omslagpunt. Dit staat dus nog los van spitsheffing. Maar je kunt je eigen auto invoeren, en er zijn nog gevens over CO2 uitstoot tot circa begin jaren 90 dus je hebt een aardige kans dat ie erin staat.

http://www.autoweek.nl/kilometerheffing.php

Bij mij ligt het omslagpunt al op 12.500, dus ik ga zeker meer betalen met m'n huidige rijpatroon. En dat nog los van de spitsheffing.

Let wel dat als je aan de grens woont en de helft in Duitsland rijdt, dat je dan voor de helft niet belast wordt. Buitenland is gratis als ik het goed heb.
Wat gebeurt er met auto's waarvan het niet bekend is. Ik heb een AR 155 2.5 V6 12v uit 1992 als hobbyauto waar geen gegevens over bekend zijn. En waar er momenteel minder dan 100 van rijden in NL :+

Als dagelijks vervoer een AR 166 2.0 V6 Turbo, geimporteerd uit Italie omdat deze hier niet leverbaar zijn. En ook niets bekend over uitstoot, er rijden bij mij bekend 3 2.0 V6 Turbo's in Nederland.

Ze zullen de uitstoot van deze auto's toch niet gaan meten?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:05:
[...]

Gelijk even doorzoeken naar 'opportuniteitsbeginsel'.

[...]

Dan ga je bij deze van je geloof vallen: http://www.avro.nl/tv/pro...ven_overval_kruidvat.aspx
Godnonde !

(en nu weer verder over de kilometerheffing :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ephymerous schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:16:
[...]

Wat gebeurt er met auto's waarvan het niet bekend is. Ik heb een AR 155 2.5 V6 12v uit 1992 als hobbyauto waar geen gegevens over bekend zijn. En waar er momenteel minder dan 100 van rijden in NL :+

Als dagelijks vervoer een AR 166 2.0 V6 Turbo, geimporteerd uit Italie omdat deze hier niet leverbaar zijn. En ook niets bekend over uitstoot, er rijden bij mij bekend 3 2.0 V6 Turbo's in Nederland.

Ze zullen de uitstoot van deze auto's toch niet gaan meten?
De autoweek database weet niet alles. Je kunt kijken online bij de RDW of die het bij jou kenteken erop heeft staan maar dat weet ik niet.
Ik weet ook niet wat de tactiek is. Misschien idd meten of het bij de importeur opvragen (die ook niet alles weet). Of als het niet bekend is misschien een combinatie van motorinhoud en gewicht waarop ze een schatting doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Laatst online: 17:52

EXX

EXtended eXchange

Vanaf 1 januari vervalt de MRB voor mijn Prius, dus de kilometerheffing is duurder vanaf 0 km :+

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Gunner schreef op donderdag 03 december 2009 @ 11:58:
[...]

Waren het de Duitsers niet die Nederland adviseerden om niet door te gaan met dit plan omdat het in de praktijk te complex is?

Inderdaad
Dus omdat de Duitse producenten en overheid KEIHARD gefaald hebben met HUN systeem moeten we het zelf ook maar niet doen? Het geheel in Duitsland is "gekocht" door het grote consortium dat het wel even zou doen met amper ervaring. Dit terwijl er partijen in de markt zijn met ervaring op 40000+ vrachtauto's. ( & nog een leuk presentatie pdfje over de Zwitserse tolls
Politiek advies is mijns inziens 0,0 waard!

[ Voor 15% gewijzigd door Vandread op 03-12-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:43
!null schreef op donderdag 03 december 2009 @ 12:45:
[...]

De autoweek database weet niet alles. Je kunt kijken online bij de RDW of die het bij jou kenteken erop heeft staan maar dat weet ik niet.
Ik weet ook niet wat de tactiek is. Misschien idd meten of het bij de importeur opvragen (die ook niet alles weet). Of als het niet bekend is misschien een combinatie van motorinhoud en gewicht waarop ze een schatting doen.
Dat is ook bij de RWD of importeur niet bekend ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

!null schreef op donderdag 03 december 2009 @ 08:30:
Ja, dan is je klokje niet goed meer.

Maar feit blijft dat het lastig is met accu's, ze kunnen zo leeg getrokken worden als ze een paar weken stil staan met zo'n kmheffing kastje erin. Nog los van slechte accu's. Ik vraag me af hoe ze dat voor zich zien.
Ik trek ook liever de accu polen eraf als ik een auto lang ga laten stil staan (als je van te voren weet dat het langer dan een maand wordt ofzo).
Er rijden genoeg auto's rond met gps-trackers (bij een redelijk nieuwe auto door verzekeraars verplicht gesteld vanaf een nieuwwaarde van zo'n 80.000 euro). De accu's van die auto's functioneren prima. Ik heb zelf ook zo'n ding in een van mijn auto's en heb geen issues met de accu.

Het werk overigens vlekkeloos. Als de auto een tijdje in de werkplaats heeft gestaan en de accu-spanning laag is geworden doet hij een sabotagemelding bij het beveiligingsbedrijf. Ga je met de auto een veerboot op dan hangt de alarmcentrale al aan de lijn voordat je goed en wel een zitplaats hebt gevonden (hellingshoeksensor raakt dan in paniek door de golfbewegingen).

Er is voor mij echter nogal een verschil of een particulier beveiligingsbedrijf weet waar mijn auto uithangt of dat de overheid volledig inzicht in mijn bewegingen heeft. Ik zie het al gebeuren dat je bij een snelheidsovertreding een EMG-cursus/taakstraf krijgt opgelegd waarbij zo'n CBR-profiteur je kastje eens fijn gaat analyseren. Tevens vind ik het idioot om de samenleving jaarlijks met 1 miljard aan overheadkosten op te schepen. Er wordt in Nederland al veel te veel contra-productief werk verricht door mensen die overbodige plannetjes en regelgeving bedenken en uitvoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Femme op 03-12-2009 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Femme schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:40:
Het werk overigens vlekkeloos. Als de auto een tijdje in de werkplaats heeft gestaan en de accu-spanning laag is geworden doet hij een sabotagemelding bij het beveiligingsbedrijf. Ga je met de auto een veerboot op dan hangt de alarmcentrale al aan de lijn voordat je goed en wel een zitplaats hebt gevonden (hellingshoeksensor raakt dan in paniek door de golfbewegingen).
Ehm, dit is in mijn boekje niet echt vlekkeloos? Ja voor een alarm systeem zal het goed werken, al is er al 'veel' communicatie nodig blijkt hieruit.
Ik zie niet in hoe dat moet gaan werken voor een kmheffing kastje? Dan bellen ze je en dan kun je zeggen dat ie al een tijdje niet rijdt en de accu leeg is? Dat kan, maar dan moeten ze wel heel goedgelovig zijn.
Of gaan ze je dan verplichten de accu op te laden?
En wat met het scenario waarin er geen communicatie mogelijk is over het mobiele internet vanwege een dichte garage. Het verschilt nogal van een auto alarm, omdat daar de eigenaar nooit kwade bedoelingen zal hebben het systeem op z'n eigen auto te misleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
!null schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:01:
[...]
Ehm, dit is in mijn boekje niet echt vlekkeloos? Ja voor een alarm systeem zal het goed werken, al is er al 'veel' communicatie nodig blijkt hieruit.
Ik zie niet in hoe dat moet gaan werken voor een kmheffing kastje? Dan bellen ze je en dan kun je zeggen dat ie al een tijdje niet rijdt en de accu leeg is? Dat kan, maar dan moeten ze wel heel goedgelovig zijn.
Of gaan ze je dan verplichten de accu op te laden?
En wat met het scenario waarin er geen communicatie mogelijk is over het mobiele internet vanwege een dichte garage. Het verschilt nogal van een auto alarm, omdat daar de eigenaar nooit kwade bedoelingen zal hebben het systeem op z'n eigen auto te misleiden.
Femme heeft het over een auto ALARM, oftewel een middel om te beveiligen, het is hun taak om pro-actief te reageren op bijzondere statussen (daar betaal je voor) Zoals ik geopperd heb zou controlle van niet werkende systemen een combinatie van factoren moeten zijn (camera's, RDW, CJIB) gebeurt nu natuurlijk ook met APK / Schorsingen / WA verzekeringen.
Tegen kwade bedoelingen zijn natuurlijk prima opties: BOETES die krijg je nu ook automatisch wanneer bv je APK verlopen is. Bij trucks zijn deze boetes vanzelfsprekend hoger aangezien hier dan sprake is van economische delicten.

Een garage waar geen GSM ontvangst is zijn meer uitzondering dan regel, parkeergarages staan auto's over het algemeen niet lang en staan auto's erg lang stil dan verwacht ik dat je een dergelijke auto beter kan schorsen of er is iets mis.

Tol kastjes met een te lage spanning zenden wellicht geen informatie meer maar kunnen nog prima gegevens verzamelen, wanneer de spanning te laag is stopt het systeem met communiceren (omdat dat de meeste energie kost) maar blijft data verzamelen die op een later tijdstip alsnog verstuurd kan worden wanneer er externe power is.

[ Voor 9% gewijzigd door Vandread op 03-12-2009 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 05-10 13:44

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:15:
Het kan zijn dat het ding intern een accu heeft en prima een paar weken zonder boordspanning kan. Of wanneer het zelf leeg raakt bij de volgende power-up zichzelf probeert te syncen met GPS-tijd. Dat is het punt niet zo. Het punt is of je gezeik krijgt als het ding bv. 3 maanden geen update kan verzenden. Of dat nou is omdat ie geen stroom krijgt/heeft, of omdat ie geen signaal kan vinden/zenden, doet er niet toe.

Als ik weet dat mijn auto een paar maanden stil staat dan gaan de accupolen mooi los. Zo'n kastje zoekt het maar uit dan .. wat ik met mijn auto doe in de garage maak ik zelf wel uit.
Hoe gaan ze dat doen bij mensen met een garage dan? Daar komt ook geen GPS signaal doorheen. Ik gebruik mijn auto ook erg weinig dus ik heb geen zin in elke keer een lege accu te hebben, dan komt er toch echt mooi een schakelaar tussen. En wat als je je auto in een parkeergarage plempt waar geen GSM signaal EN geen GPS signaal komt? Krijg je dan gelijk een boete of wat?
Dat ding zoekt zijn signaal maar gewoon als ik ga RIJDEN, niet als de auto geparkeerd staat. Beetje bullshit, ze hebben tegenwoordig zo godvergeten veel camera's langs de weg dat je toch binnen de kortste keren tegen de lamp loopt als je zonder kastje aan gaat rijden.
[...]

Met een GSM verbinding kan dat ding niet bepalen waar die is dus MOET de GPS ook aanstaan, en dan is je accu in no time leeg.

[ Voor 47% gewijzigd door Metro2002 op 03-12-2009 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:31:
[...]

Femme heeft het over een auto ALARM, oftewel een middel om te beveiligen, het is hun taak om pro-actief te reageren op bijzondere statussen (daar betaal je voor)
Ik zeg toch dat ik dat begrijp, maar dat ik het niet zie zitten voor een kmheffing kastje?
Zoals ik geopperd heb zou controlle van niet werkende systemen een combinatie van factoren moeten zijn (camera's, RDW, CJIB) gebeurt nu natuurlijk ook met APK / Schorsingen / WA verzekeringen.
Tegen kwade bedoelingen zijn natuurlijk prima opties: BOETES die krijg je nu ook automatisch wanneer bv je APK verlopen is. Bij trucks zijn deze boetes vanzelfsprekend hoger aangezien hier dan sprake is van economische delicten.
Leuk, boetes als middel. Maar mijn hele vraag is, wanneer gaan ze die uitdelen? hoe gaan ze dat controleren?
Je zegt "(camera's, RDW, CJIB)" maar het enige wat daar 'controlerend' van is zijn camera's die je op vaste plekken kunt hangen waar veel mensen komen. Maar dan kun je die plekken dus ook omzeilen (want die plekken raken echt wel bekend).
Tijdens de APK zal er inderdaad ook gecontroleerd worden op de werking van het kastje, maar dat is eens per jaar.
Een garage waar geen GSM ontvangst is zijn meer uitzondering dan regel, parkeergarages staan auto's over het algemeen niet lang en staan auto's erg lang stil dan verwacht ik dat je een dergelijke auto beter kan schorsen of er is iets mis.
Prima dat jij uitzonderingen niet belangrijk vindt maar dat vraag ik niet. Ik vraag me af wat de overheid belangrijk vindt.
Overigens kan je ook een nieuwe auto kopen (alsin, geen oldtimer ofzo iets) naar je huis rijden en voor 3 weken in de garage onder je huis zetten omdat je niet zo vaak rijdt. Als ie daar geen bereik heeft, hoe snel hangen ze dan aan de telefoon?
Hij kan wel data verzamelen tot de volgende keer dat hij kan zenden, maar waarschijnlijk duurt dat te lang voor de overheid en willen die op een bepaald punt actie ondernemen. Gaan ze dan bellen, of heb je dan al een boete te pakken?
Tol kastjes met een te lage spanning zenden wellicht geen informatie meer maar kunnen nog prima gegevens verzamelen, wanneer de spanning te laag is stopt het systeem met communiceren (omdat dat de meeste energie kost) maar blijft data verzamelen die op een later tijdstip alsnog verstuurd kan worden wanneer er externe power is.
Vroeg of laat is je accu leeg, en dan geldt hetzelfde voor onbereikbaar in een garage staan. Wat gaan ze doen en hoe snel?

Ik verwacht niet echt accu problemen hoor, het zal wel vrij zuinig slim apparaat worden. Maar als ie in een garage staat moet ie wel harder zenden, dus het kan dan harder gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

[...]

Er is voor mij echter nogal een verschil of een particulier beveiligingsbedrijf weet waar mijn auto uithangt of dat de overheid volledig inzicht in mijn bewegingen heeft. Ik zie het al gebeuren dat je bij een snelheidsovertreding een EMG-cursus/taakstraf krijgt opgelegd waarbij zo'n CBR-profiteur je kastje eens fijn gaat analyseren. Tevens vind ik het idioot om de samenleving jaarlijks met 1 miljard aan overheadkosten op te schepen. Er wordt in Nederland al veel te veel contra-productief werk verricht door mensen die overbodige plannetjes en regelgeving bedenken en uitvoeren.
Hoe kom je erbij dat de overheid volledig inzage heeft in je bewegingen? Dat is gewoon niet waar. De overheid krijgt alleen de geaggregeerde gegevens (km's en tarief). De verplaatsingsgegevens kun je sturen naar erkende dienstverleners die dus wel detail-gegevens krijgen, maar dat is geen verplichting. Ik zou willen dat sommige mensen iets meer onderzoek doen voordat ze ongefundeerd van alles roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank Martin schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:55:
[...]
Hoe kom je erbij dat de overheid volledig inzage heeft in je bewegingen? Dat is gewoon niet waar. De overheid krijgt alleen de geaggregeerde gegevens (km's en tarief). De verplaatsingsgegevens kun je sturen naar erkende dienstverleners die dus wel detail-gegevens krijgen, maar dat is geen verplichting. Ik zou willen dat sommige mensen iets meer onderzoek doen voordat ze ongefundeerd van alles roepen.
Doe niet zo naief. De gegevens worden in het kastje wel degelijk verzameld. Dat ze periodiek slechts geaggregeerd worden verstuurd neemt niet weg dat de gegevens in detail aanwezig zijn en opgevraagd kunnen worden indien de overheid daar de noodzaak toe voelt.

Die gegevens horen in de 1e plaats al niet bijgehouden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
!null schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:54:
Ik zeg toch dat ik dat begrijp, maar dat ik het niet zie zitten voor een kmheffing kastje?
Dat blijkt, je valt in herhaling en houdt met man en macht vast aan de bijzondere uitzonderingen die zelfs enigszins op te vangen zijn.
Leuk, boetes als middel. Maar mijn hele vraag is, wanneer gaan ze die uitdelen?
Bij daadwerkelijk geconstateerde fouten van de gebruiker.
hoe gaan ze dat controleren?
Je zegt "(camera's, RDW, CJIB)" maar het enige wat daar 'controlerend' van is zijn camera's die je op vaste plekken kunt hangen waar veel mensen komen. Maar dan kun je die plekken dus ook omzeilen (want die plekken raken echt wel bekend).
Zeker nooit Kenteken registratie wagens gezien? Verder staan mobiele flitsers niet op vaste punten.
Hoeveel mensen denk jij dat er zo actief het geheel gaan omzeilen? Procentueel zal dat miniem zijn en iemand loopt altijd ergens tegen de lamp....
Tijdens de APK zal er inderdaad ook gecontroleerd worden op de werking van het kastje, maar dat is eens per jaar.

Prima dat jij uitzonderingen niet belangrijk vindt maar dat vraag ik niet. Ik vraag me af wat de overheid belangrijk vindt.
Overigens kan je ook een nieuwe auto kopen (alsin, geen oldtimer ofzo iets) naar je huis rijden en voor 3 weken in de garage onder je huis zetten omdat je niet zo vaak rijdt. Als ie daar geen bereik heeft, hoe snel hangen ze dan aan de telefoon?
Je wegenbelasting kan je toch ook eens per jaar betalen? waarom zou het na 3 maanden geen geld innen ineens een probleem zijn met dit systeem?
Hij kan wel data verzamelen tot de volgende keer dat hij kan zenden, maar waarschijnlijk duurt dat te lang voor de overheid en willen die op een bepaald punt actie ondernemen. Gaan ze dan bellen, of heb je dan al een boete te pakken?

Vroeg of laat is je accu leeg, en dan geldt hetzelfde voor onbereikbaar in een garage staan. Wat gaan ze doen en hoe snel?
Wederom: wegenbelasting 1 jaar: en doe eens niet zo onrealistisch ;)
Ik verwacht niet echt accu problemen hoor, het zal wel vrij zuinig slim apparaat worden. Maar als ie in een garage staat moet ie wel harder zenden, dus het kan dan harder gaan.
Zenden? Waarom zou die zenden bij het stil staan? Je kan zelfs een regime instellen dat het systeem eerst na 24 uur zend, daarna 48 uur daarna 96 and so on....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Laatst online: 21:41
[...]
Er is voor mij echter nogal een verschil of een particulier beveiligingsbedrijf weet waar mijn auto uithangt of dat de overheid volledig inzicht in mijn bewegingen heeft.
Dat klopt niet. In het ene scenario worden plaatsingsgevens helemaal niet verstuurd vanuit het kastje, in het ander geval (en alleen na toestemming van de eigenaar) wel maar alleen naar een (commerciele) dienstverlener. Deze dienstverlener verstuurt alleen geaggregeerde informatie naar de overheid.
Juist voor jou maakt het nieuwe systeem qua privacy weinig verschil, want jouw plaatsingsgegevens worden al geregistreerd en kunnen door veligheidsdiensten opgevraagd worden.
Tevens vind ik het idioot om de samenleving jaarlijks met 1 miljard aan overheadkosten op te schepen. Er wordt in Nederland al veel te veel contra-productief werk verricht door mensen die overbodige plannetjes en regelgeving bedenken en uitvoeren.
De hele reden van dit systeem (en de tolpoortjes in het verleden) is dat het gericht ingezet kan worden om files te verminderen. Doordat files erg kostbaar zijn, kunnen de kosten grotendeels terug gewonnen worden.
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:58:
[...]
Doe niet zo naief. De gegevens worden in het kastje wel degelijk verzameld. Dat ze periodiek slechts geaggregeerd worden verstuurd neemt niet weg dat de gegevens in detail aanwezig zijn en opgevraagd kunnen worden indien de overheid daar de noodzaak toe voelt.
Door dit soort punten uit je duim te zuigen, maak je discusieren met jou er niet gemakkelijker op... Probeer je eens tot de feiten te beperken aub.

[ Voor 17% gewijzigd door croxz op 03-12-2009 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals: kom eens met een plausibele verklaring, hoe de overheid bewijzen gaat overleggen bij een geschil omtrent de gereden kilometers inclusief spitsheffingzones. Juist .. dat kastje is dé manier om dat te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:56:
Nogmaals: kom eens met een plausibele verklaring, hoe de overheid bewijzen gaat overleggen bij een geschil omtrent de gereden kilometers inclusief spitsheffingzones. Juist .. dat kastje is dé manier om dat te loggen.
Dan handig jij zelf de data over aan de politie/justitie mbv de sd-kaart/usb-stick uit je registratiekastje en kan je daarmee je (on)gelijk aantonen. Dan geef je expliciet toestemming voor het delen van de data.
Data decrypten en aanpassen lijkt me dus lucratieve business >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Shiver23 op 03-12-2009 16:04 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dus ik moet mijn onschuld bewijzen, ipv dat de overheid mijn schuld moet bewijzen. Dacht het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:56:
Dat heb ik net nog gedaan.
Je kunt alleen bezwaar aantekenen door een gecertificeerd bureau je kastje te laten afkeuren. Dus niet op basis van het overleggen van gemaakte km's of plaatsingsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:13:
Ah, dus ik moet mijn onschuld bewijzen, ipv dat de overheid mijn schuld moet bewijzen. Dacht het niet ;)
Facturen worden geacht correct te zijn en als je het niet eens bent met een factuur moet je zelf bewijzen wat er wel in rekening gebracht moet worden. Dat heet 'reclameren' en staat al in het burgerlijk wetboek sinds voor de uitvinding van de paardenloze wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:13:
Napoleon is er groot mee geworden....
Met veel verkeersovertredingen gaat volgens mij op dezelfde manier.

edit: ah verhaal van Crox had ik ook niet gezien. Beetje bizar dat het systeem altijd geacht wordt te kloppen en als dat niet het geval is dat je kastje dan maar stuk moet zijn. Algemene fouten in de software zou je op deze manier lastig aan kunnen vechten.

[ Voor 28% gewijzigd door Shiver23 op 03-12-2009 16:19 ]

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De overheid mag bewijzen dat wat ze factureren wel correct is. Niet andersom.

Het maakt niet zoveel uit .. er komt in mijn auto toch geen kastje. De dag dat de regeling definitief is, is de dag dat ik een oldtimer koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

croxz schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:48:
[...]

Dat klopt niet. In het ene scenario worden plaatsingsgevens helemaal niet verstuurd vanuit het kastje, in het ander geval (en alleen na toestemming van de eigenaar) wel maar alleen naar een (commerciele) dienstverlener. Deze dienstverlener verstuurt alleen geaggregeerde informatie naar de overheid.
In beide scenario's is het zo dat in het geval van wetsovertredingen de overheid (CJIB, RIVD, etc) kan achterhalen waar je bent geweest (dat staat zo in de memorie).
En aangezien snelheidsovertredingen ook een overtreding van de wet is (of kan zijn) hebben ze dat alvast dichtgetimmerd.

MrSleeves in "Kilometerheffing, waar gaat het heen?"
Toen heb je daar overigens ook al op gereageerd...

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 03-12-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Het kastje klopt wel.... als dat niet klopt gaat het: HEEL erg fout oftewel dat je ineens op lengte en breedte graad 0 staat (vrijwel onmogelijk met een auto ;))
Ik zou zeggen zorg voor een behoorlijk client server geheel dat een check uitvoerd, wanneer er geen logische opvolging is van berichten is dit snel te detecteren.

HlpDsK.... jij zit zeker ook via een proxy op tweakers.... stel dat ze je kunnen volgen en dat door geven aan google!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
MrSleeves schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:23:
[...]
In beide scenario's is het zo dat in het geval van wetsovertredingen de overheid (CJIB, RIVD, etc) kan achterhalen waar je bent geweest (dat staat zo in de memorie).
Laat dan maar zien waar dat staat, want ik ben er vrij zeker van dat het er zo niet in staat. De memorie gaat in op het scenario waarbij een dienstverlener je plaatsingsgegevens ontvangt. In dat geval moet je privacy beschermd worden en daar is het een en ander over geschreven. In het scenario zonder dienstverlener is er geen opslag van plaatsingsgegevens en dus ook geen privacy bescherming nodig.
En aangezien snelheidsovertredingen ook een overtreding van de wet is (of kan zjin) hebben ze dat alvast dichtgetimmerd.
Het kastje houdt sowieso geen snelheden bij, dus bekeuren daarop wordt op zijn zachtst gezegd lastig.

[Edit]
Ik zie dat je nog wat hebt toegevoegd aan je bericht:
MrSleeves in "Kilometerheffing, waar gaat het heen?"
Toen heb je daar overigens ook al op gereageerd...
Nogmaals: er staat nergens dat de AIVD etc ALTIJD toegang heeft tot je plaatsingsgegevens. Er staat dat ALS je plaatsingsgegevens centraal worden vastgelegd door een dienstverleren, dat IN DAT GEVAL de AIVD er eventueel bij zou kunnen.

[ Voor 18% gewijzigd door croxz op 03-12-2009 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:27:
HlpDsK.... jij zit zeker ook via een proxy op tweakers.... stel dat ze je kunnen volgen en dat door geven aan google!
Zeg dan niks :z

Het is een principekwestie. De overheid heeft niks te maken met zulke gegevens. De invulling die aan mijn gaan en staan geef zijn geen zaak van de overheid. Ook al zou ik de overheid wel kundig genoeg achten om dergelijke gegevens vertrouwelijk en correct te behandelen, dan nog vind ik niet dat men daarover dient te beschikken. Net als met wat ik online doe, geen rare dingen, is het aan het individu om informatie te delen met derden. Dat kan ook de overheid zijn, of commerciele organisaties. Welke informatie, met welke granulariteit, is aan degene die ze verstrekt. Althans, zo zou dat moeten zijn, en een afwijking van die norm is imo zeer kwalijk.

Als bij het maken van die afweging tussen privacy, gemak, en financiën daar een wat hoger kostenplaatje uit komt rollen, dan zij dat zo. Het goedkoopst en het gemakkelijkst is niet per definitie het beste.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Ga jij dan niet miepen over wiswasjes en nutteloze what ifs terwijl het voor jou een principe kwestie is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:38:
Ga jij dan niet miepen over wiswasjes en nutteloze what ifs terwijl het voor jou een principe kwestie is....
Je mag ook onzinnige vergelijkingen achterwege laten, die geen relevantie hebben met het onderwerp hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Hij heeft wel een punt. Jij baseert je mening op basis van aannames dat deze kastjes voor andere zaken gebruikt gaan worden dan men ons doet geloven. Heb je daar ook onderbouwing voor waarin staat dat onze regering dat van plan is? Ik betwijfel of je dat kan vinden namelijk. Anders is het niets meer dan eerder genoemde 'borrelpraat'

Ik ben absoluut geen voorstander van dit plan, maar ik probeer me wel te houden aan de beperkte feiten die nu op tafel liggen.

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 03-12-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 14:58:
[...]

Die gegevens horen in de 1e plaats al niet bijgehouden te worden.
Natuurlijk worden die verplaatsingsgegevens bijgehouden, anders kun je ze niet aggregeren en versturen. Het feit dat ze verzameld worden wil nog niet direct zeggen dat de overheid er op elk willekeurig moment bij kan. Dat is een veel te precair punt: op het moment dat bekend wordt dat 'de overheid' detailgegevens opvraagt breekt de pleuris uit en is het draagvlak volkomen verdwenen. Het opvragen van detailgegevens kan waarschijnlijk alleen na een bevel daartoe/toestemming, net zoals nu met telefoontaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:43:
Hij heeft wel een punt. Jij baseert je mening op basis van aannames dat deze kastjes voor andere zaken gebruikt gaan worden dan men ons doet geloven. Heb je daar ook onderbouwing voor waarin staat dat onze regering dat van plan is? Ik betwijfel of je dat kan vinden namelijk. Anders is het niets meer dan eerder genoemde 'borrelpraat'
Dan heb je mijn posts toch duidelijk verkeerd begrepen. Ik zeg helemaal nergens dat ik er vanuit ga dat de gegevens ergens anders voor gebruikt worden. Of gaan worden. Het punt is, dat deze gegevens daarvoor gebruikt kunnen worden, en dat is al een brug te ver. Dus nogmaals: ook als je uitgaat van een ter goeder trouw gebruik van de gegevens, is dat nog geen goede reden om die gegevens ook te verstrekken. En dus ook niet om ze überhaupt te verzamelen. Je moet niet meer van een persoon willen vastleggen dan strikt noodzakelijk om de maatschappij draaiende te houden. Dat staat los van de invulling die overheden en instanties geven aan de definitie van waarvoor de gegevens bruikbaar kunnen zijn.
Frank Martin schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:44:
Natuurlijk worden die verplaatsingsgegevens bijgehouden, anders kun je ze niet aggregeren en versturen. Het feit dat ze verzameld worden wil nog niet direct zeggen dat de overheid er op elk willekeurig moment bij kan. Dat is een veel te precair punt: op het moment dat bekend wordt dat 'de overheid' detailgegevens opvraagt breekt de pleuris uit en is het draagvlak volkomen verdwenen. Het opvragen van detailgegevens kan waarschijnlijk alleen na een bevel daartoe/toestemming, net zoals nu met telefoontaps.
Ik denk dat je de apathie van de nederlandse bevolking onderschat. Het al dan niet aanwezig zijn van een draagvlak blijkt zich overigens weinig direct te vertalen naar besluitvorming. Zoals ook met de AOW-plannen te zien is. Mij is het persoonlijk ook niet te doen over wáár de gegevens zich bevinden. Of dat nou in het kastje is, of bij een commerciële overheidspartner, of de overheid direct zelf. Dat is namelijk een triviaal onderscheid. Zodra men over details wil beschikken, dan zijn die toegankelijk. Of dat nu een kwestie is van direct in de database duiken, of dat er een verzoek wordt geplaatst bij derden of dat het kastje wordt verzocht een log uit te spugen. Aangezien een dergelijk log noodzakelijk is voor de praktische uitvoerbaarheid van het systeem als geheel, en ik dat log onacceptabel vind als inbreuk op mijn privacy, moet ik concluderen dat het systeem onacceptabel is. Dit dus nog los van het concept rekeningrijden, waar ik niet eens per definitie tegen ben. Echter, als de enige praktische uitvoering van een persoonlijk heffingssysteem de noodzaak van een log vereist, dan ben ik tegen een persoonlijk heffingssysteem.

Lagere kosten? Ja graag. Een eerlijkere verdeling van de kosten? Ja heel graag!
Maar niet graag genoeg om daar mijn lokatie voor te laten loggen. Dat gaat me simpelweg te ver.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54
croxz schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:28:
[...]

Laat dan maar zien waar dat staat, want ik ben er vrij zeker van dat het er zo niet in staat. De memorie gaat in op het scenario waarbij een dienstverlener je plaatsingsgegevens ontvangt. In dat geval moet je privacy beschermd worden en daar is het een en ander over geschreven. In het scenario zonder dienstverlener is er geen opslag van plaatsingsgegevens en dus ook geen privacy bescherming nodig.
Hoe kom je er bij dat er geen opslag van plaatsingsgegevens plaats vindt zonder dienstverlener ?
Min VenW geeft letterlijk aan dat die gegevens opgeslagen worden in het kastje.
http://www.verkeerenwater...e_kilometerprijs/privacy/
Niemand kan zien waar u heeft gereden. Het kastje wordt zo ontworpen dat uw verplaatsingsgegevens in het kastje blijven. De gegevens worden opgeslagen in het kastje en zijn alleen door de kentekenhouder uit te lezen, bijvoorbeeld met een USB-stick. Alleen u als kentekenhouder heeft toegang tot die gegevens, tenzij u dit anders heeft afgesproken met uw provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:40:
[...]
Je mag ook onzinnige vergelijkingen achterwege laten, die geen relevantie hebben met het onderwerp hier.
Met de hoeveelheid onzin in dit topic past het eigenlijk al in de HK *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Gunner schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:43:
Hij heeft wel een punt. Jij baseert je mening op basis van aannames dat deze kastjes voor andere zaken gebruikt gaan worden dan men ons doet geloven.
Hij baseert dat helemaal niet op basis van aannames, je kunt toch op je vingers nagaan dat dit gaat gebeuren.
Onze regering is telkens weer niet te vertrouwen.

Voorbeeld 1, gebaseerd om enkel positieve onderzoeken, de negatieve onderzoeken worden weggelaten uit de staats propaganda:
http://www.nu.nl/binnenla...in-verzet-co2-opslag.html

Voorbeeld 2.
http://www.volkskrant.nl/..._stapelt_leugen_op_leugen

Voorbeeld 3
http://www.computable.nl/...-niet-voor-opsporing.html

Maar ja, in Nederland worden leugens beloont.
http://www.elsevier.nl/we...anctioneert-de-leugen.htm

En laat ik mij maar stilhouden over de HSL die hier door mijn achtertuin loopt te denderen. De spoorlijn waar geen goederen vervoer overheen zou gaan en die muisstil zou zijn enzovoorts...

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 03-12-2009 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.verkeerenwater...e_kilometerprijs/privacy/

Even los ben ik wel benieuwd hoe verschillende mensen verschillende uitleg geven aan de volgende lezing:
Het kastje heeft namelijk slechts eens per week via de GSM-verbinding contact met de provider om uw gegevens (alleen tarief x aantal kilometers) te versturen.
en een alinea verder:
Rijdt u bijvoorbeeld onder een van de handhavingsportalen door en worden geen bijzonderheden geconstateerd die duiden op het ontbreken of onjuist functioneren van een kastje, dan wordt alle informatie direct vernietigd.
Als het kastje slechts eenmaal per week gegevens verstuurt, hoe dan kan het zo zijn dat het bij het passeren van een handhavingsportaal een controle plaatsvindt op het functioneren van het kastje?

Het zal me worst zijn of het ding 2 keer per dag of 1 keer per week geaggregeerde gegevens verstuurt. Dat is het punt niet zozeer. Maar hier lijkt men zichzelf al tegen te spreken. Om het functioneren van het kastje te controleren moeten al gegevens worden uitgewisseld. Dat zullen allicht niet de gegevens voor de heffing zijn, maar er is wel communicatie.

In het beste geval is de site onduidelijk. Al dan niet opzettelijk.
In een minder ideaal geval is het een kwestie van onwetenheid bij de opsteller van de tekst.
In een slechter geval, is hier moedwillig sprake van vaagheid.

Ik val niet over een dergelijke check op het functioneren an sich, mits daarbij niet zoiets als een serienummer wordt meegestuurd die weer is te herleiden tot een auto. Maar zeg niet dat er slechts eenmaal per week gegevens worden verstuurd waar dat duidelijk niet het geval is als het land volstaat met handhavingsportalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:08:
Als het kastje slechts eenmaal per week gegevens verstuurt, hoe dan kan het zo zijn dat het bij het passeren van een handhavingsportaal een controle plaatsvindt op het functioneren van het kastje?
Controlle via DSRC Wikipedia: Dedicated short-range communications wellicht.... dan zend die niet via GSM naar de server ;) DSRC is al een jaartje of tien in gebruik voor dit soort systemen.

Overigens zou ook het gehele systeem op enkel DSRC werken, ik zal eens vragen wat de pro's en con's zijn waarom deze simpelere variant niet gekozen word.

Het hekele punt binnen dit allemaal is de onkunde van de overheid, ik weet dat de techniek er is maar doordat het van die fijne publieke aanbestedingen zijn kan het zijn dat je te maken hebt met half bakken consortiums die denken geld te kunnen verdienen aan de overheid maar zich vergissen in de schaal.

[ Voor 35% gewijzigd door Vandread op 03-12-2009 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ga je nu niet een beetje richting Wikipedia: Timothy McVeigh ?

Want nu.nl 'staatspropaganda' noemen gaat toch wel heel erg ver.

[ Voor 18% gewijzigd door burne op 03-12-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cobb schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:58:
[...]

Hij baseert dat helemaal niet op basis van aannames, je kunt toch op je vingers nagaan dat dit gaat gebeuren.
Je geeft zelf al aan dat het niet op waarheid berust, en dus een aanname is door te zeggen dat 'je het op je vingers kan nagaan dat het gaat gebeuren'. Ergo: het is nog niet gebeurt en jij weet helemaal niet of het gaat gebeuren.

Echt, ik ben niet vies van een goede complottheorie op zijn tijd, maar dit is wel een typisch voorbeeld hoor;
Cobb schreef op donderdag 03 december 2009 @ 16:58:
Onze regering is telkens weer niet te vertrouwen.

Voorbeeld 1, gebaseerd om enkel positieve onderzoeken, de negatieve onderzoeken worden weggelaten uit de staats propaganda:

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 03-12-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Gunner schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:51:
[...]

Je geeft zelf al aan dat het niet op waarheid berust, en dus een aanname is door te zeggen dat 'je het op je vingers kan nagaan dat het gaat gebeuren'.
Heel wat mensen zijn veroordeeld onder de noemer "aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid". Vind je die beter?

Ik heb het helemaal niet over een complot, maar over een onbetrouwbare overheid.
En staatspropaganda gaat te ver? Onder welke noemer willen jullie dit scharen dan?

http://www.nu.nl/politiek...werving-kindsoldaten.html

Of deze:
http://www.trouw.nl/groen...deerd_veilig_rsquo__.html

Anyway ontopic, vanavond in EenVandaag.

http://www.eenvandaag.nl/...kilometerkastje_te_kraken

[ Voor 46% gewijzigd door Cobb op 03-12-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 17:17:
[...]

Controlle via DSRC Wikipedia: Dedicated short-range communications wellicht.... dan zend die niet via GSM naar de server ;) DSRC is al een jaartje of tien in gebruik voor dit soort systemen.
Tja, dan hebben ze letterlijk gelijk. Ik zou het volksverlakkerij noemen als dit gebeurt, maar letterlijk is er misschien maar 1x per week communicatie via gsm, dat er 20x per dag communicatie per DSRC is werd niet gevraagd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:02

Destruction

(ex-)Automonteur

burne schreef op woensdag 02 december 2009 @ 23:40:
[...]

Dat is nogal bullshit. Als ik bij een auto de dyamo moet vervangen (en dus voor mijn eigen veiligheid de accupolen loskoppel) krijgt de kentekenhouder een boete? :+

En zeg niet "als als als", want ik ben monteur/garagist.. Ik doe dit soort dingen vrijwel dagelijks..

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Destruction schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:41:
Dat is nogal bullshit. Als ik bij een auto de dyamo moet vervangen (en dus voor mijn eigen veiligheid de accupolen loskoppel) krijgt de kentekenhouder een boete? :+

En zeg niet "als als als", want ik ben monteur/garagist.. Ik doe dit soort dingen vrijwel dagelijks..
Een korte onderbreking zal geen enkel probleem zijn. Niet anders dan met digitale tachograven.
'Rode stoplichten zijn ook hardstikke onveilig' was het eerste wat een collega riep. 'Ook al staan ze op rood, je kunt er zomaar doorheen rijden, niets of niemand die je stopt!'

Traxion is concurrent van NXP en meneer Rietveld heeft 'een literatuuronderzoek' gedaan. Dus hij komt met een lange reeks open deuren aanzetten. 'Wij van WC-Eend willen benadrukken dat toilet-ontkalkers van de concurrent héél gevaarlijk zijn. Er zitten namelijk bijtende zuren in!'

[ Voor 41% gewijzigd door burne op 03-12-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik heb het EenVandaag stukje niet gezien, dat jij dit gelijk moet afbranden prima. Maar mag ik eerst met wat olie komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Cobb schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:07:
Ik heb het EenVandaag stukje niet gezien, dat jij dit gelijk moet afbranden prima. Maar mag ik eerst met wat olie komen. :+
http://www.uitzendinggemi...aflevering?aflID=10353504

Leukste argument: 'Er zit een telefoon in, die kan men op afstand aanzetten en dan alle gesprekken in de auto afluisteren!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flashin
  • Laatst online: 17-12-2023
Mijn punt wordt gemist. Het gaat er niet om dat het technisch niet realiseerbaar is. Het gaat erom dat dit feilloos moet gebeuren.
Lees je daar overheen ofzo? Dit gaat op zo'n ongelooflijk grote schaal, er komt een hoop gezeik bij kijken. Als je dit, op basis van hoe het plan er nu staat en op basis van overheids-projecten in het verleden, zomaar gelooft ben je wel heel gek bezig.
De technische eisen voor dit project zijn zo cruciaal en er zijn echt wel een hele reeks succesfactoren te bedenken _omdat_ de foutmarge zo klein moet zijn: 0.

I rest my case. Wanneer dit technisch gezien volledig gewaarborgd is: dat wil zeggen 9 miljoen kastjes, 1 jaar zonder 1% foutmarge sta ik er wel achter. Dit kun je echter niet, dus ik ben standaard tegen. En dan heb ik het niet gehad over privacy of wat dan ook. Het moge duidelijk zijn dat als het werkt, dit veel geld kan schelen voor de maatschappij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:00

ALH

Vandread schreef op donderdag 03 december 2009 @ 13:15:
[...]

Dus omdat de Duitse producenten en overheid KEIHARD gefaald hebben met HUN systeem moeten we het zelf ook maar niet doen? Het geheel in Duitsland is "gekocht" door het grote consortium dat het wel even zou doen met amper ervaring. Dit terwijl er partijen in de markt zijn met ervaring op 40000+ vrachtauto's. ( & nog een leuk presentatie pdfje over de Zwitserse tolls
Politiek advies is mijns inziens 0,0 waard!
De vergelijking met de strassesteuer in CH gaat mank, daar wordt alleen de emissieklasse, gereden km's en gewicht geregistreerd. Oh ja, men weet via welke grens je bent binnen gekomen en via welke grens je het land verlaat :P Geen positiebepaling iig..

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:59:
[...]

ETraxion is concurrent van NXP en meneer Rietveld heeft 'een literatuuronderzoek' gedaan. Dus hij komt met een lange reeks open deuren aanzetten. 'Wij van WC-Eend willen benadrukken dat toilet-ontkalkers van de concurrent héél gevaarlijk zijn. Er zitten namelijk bijtende zuren in!'
Beetje flauw, dat blame-the-messenger wat je nu speelt. En ik zou Traxion niet als concurrent van NXP willen zien. Rietveld geeft een aantal _mogelijke_ bezwaren aan aangezien 'het kastje' zoals we dat gaan gebruiken volgens mij nog niets een bestaat. Zijn aandachtspunten zijn echter wel degelijk valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Frank Martin schreef op donderdag 03 december 2009 @ 22:35:
Beetje flauw, dat blame-the-messenger wat je nu speelt. En ik zou Traxion niet als concurrent van NXP willen zien. Rietveld geeft een aantal _mogelijke_ bezwaren aan aangezien 'het kastje' zoals we dat gaan gebruiken volgens mij nog niets een bestaat. Zijn aandachtspunten zijn echter wel degelijk valide.
Z'n beweringen dat auto's af te luisteren en op afstand uit te zetten zijn is pure agitprop, anders. Nergens in het wetsvoorstel is er sprake van een spraakverbinding en koppeling met het motormanagementsysteem van de auto.

Ik ben een systeembeheerder bij een internetbedrijf, en 'security' is een derde van mijn werk. Ik heb geen enkel fundamenteel probleem gehoord, enkel een stel speculaties en een paar hele rare claims. Nou begrijp ik best dat ze het begrijpbaar moeten houden voor eenvandaagkijkers, maar dit ging helemaal nergens over.

Op security.nl laat 'ie iets meer zien, maar ook daar komt het niet verder dan even alle open deuren langs, zoals 'Rietveld: ''Kort gezegd: gsm is lek. Gsm-verkeer kan worden onderschept en gemanipuleerd.'' '

Leuk bedacht, maar 1 SSL-certificaat beschermt je verkeer afdoende.

En vervolgens gaat meneer op standje pure laster met "Maar het besturingssysteem op de card heeft een beveiliging 'vergelijkbaar met Microsoft Windows 2003, wat inhoudt dat het niet bestand hoeft te zijn tegen frontale aanvallen'."

'niet bestand hoeft te zijn'

Ik zou niet weten wat 'ie daar mee bedoelt te zeggen. 'Het is niet lek maar het zou best kunnen' ofzo?

Z'n afsluitende zin geeft de 'waarde' van 'zijn onderzoek' in ieder geval weer wat realisteitszin:

"Nogmaals: bovenstaand is een theoretische exercitie. Ik heb geen kastje, en ik heb oppervlakkig gekeken. Misschien kan er een leuke thematische Hackers at Large uit volgen of zo. De mogelijke aanvalsvectoren worden op dit moment vooral bepaald door de fantasie en niet door technische details van de feitelijke implementatie - er kunnen en zullen meer en andere mogelijkheden zijn."

Ofwel: in-de-ruimte-gezwets van een luchtfietser die publiciteit voor z'n IAM-toko weet te maken van een middagje googlen.

[ Voor 16% gewijzigd door burne op 03-12-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
burne schreef op donderdag 03 december 2009 @ 23:01:
[...]
'niet bestand hoeft te zijn'

Ik zou niet weten wat 'ie daar mee bedoelt te zeggen. 'Het is niet lek maar het zou best kunnen' ofzo?
Tja, ik gok dat hij gewoon bedoelt dat het te kraken is. Het is niet bedoeld om nucleaire geheimen mee te beschermen ( en guess what, dat doet het ook niet... )

Imho was dit gewoon FUD. Het is gewoon geen high-security oplossing van 1.000.000 euro per kastje, maar ik gok zomaar dat als het 10.000 per kastje kost om het te kraken dat de beveiliging afdoende is.

Beveiliging is altijd een afweging tussen kosten en baten, en als iedere automobilist er 1 moet hebben dan kan je de kosten gewoon niet te hoog maken.
Simpel gezegd : het is geen perfecte beveiliging ( en dat heeft hij nog niet eens bewezen alleen theoretisch aangetoond ) maar hooguit een afdoende beveiliging voor het doel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
ALH schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:26:
[...]
De vergelijking met de strassesteuer in CH gaat mank, daar wordt alleen de emissieklasse, gereden km's en gewicht geregistreerd. Oh ja, men weet via welke grens je bent binnen gekomen en via welke grens je het land verlaat :P Geen positiebepaling iig..
Omdat ze dat ook in Duitsland doen.... dus inderdaad de vergelijking met Nederland gaat tot zover ook mank ;)
Wel even de context vergelijken, in CH registreren ze kilometers door middel van kastjes ;)
Gomez12 schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:22:
[...]

Tja, dan hebben ze letterlijk gelijk. Ik zou het volksverlakkerij noemen als dit gebeurt, maar letterlijk is er misschien maar 1x per week communicatie via gsm, dat er 20x per dag communicatie per DSRC is werd niet gevraagd...
DSRC hoeft niet daadwerkelijk heftig te communiceren, wanneer die enkel een id-bevestigings-check-code uitzend is dit natuurlijk genoeg voor een controlle zonder dat daarbij gegevens worden overgedragen.

Verder snap ik niet waar het problemen met accu's losschroeven vandaan komt? Dat is allemaal te ondervangen en te controlleren en betekend niet meten boetes enzo of kan iemand mij een bron tonen dat je de accu niet meer los mag maken.

Tevens word hier 1 voorbeeld van een te kraken kastje als voorbeeld gedaan terwijl er als het goed is in ieder geval 3 consortia meedoen....

Wat een verschrikkelijk SLECHT item van 1vandaag trouwens :r tjongejonge *ze zetten de gsm module aan en dan horen ze je* hij had wat mij betreft zo the Comedy Factory ingekund.
Ook "de kilomters worden bepaald door middel van GPS navigatie... valt me nog mee dat ze geen tomtom zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

flashin schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:17:
Mijn punt wordt gemist. Het gaat er niet om dat het technisch niet realiseerbaar is. Het gaat erom dat dit feilloos moet gebeuren.
Lees je daar overheen ofzo?
Heb jij een elektriciteitsmeter? Een gasmeter? Heb je een GSM? Tel je de rekening na met een stopwatch en een schrift vol aantekeningen?

Er zijn 7 miljoen gasmeters in dit land, en evenveel elektriciteitsmeters. Er zijn 20 miljoen actieve GSM's.

Kassa en Radar hebben geen lijsten van 70.000 mensen met een foute jaarafrekening en 200.000 mensen met een onjuiste telefoonrekening ga je ook niet vinden.
De technische eisen voor dit project zijn zo cruciaal en er zijn echt wel een hele reeks succesfactoren te bedenken _omdat_ de foutmarge zo klein moet zijn: 0.
Niemand heeft de illusie dat 0% fouten haalbaar is. Fouten zijn te ondervangen.
I rest my case. Wanneer dit technisch gezien volledig gewaarborgd is: dat wil zeggen 9 miljoen kastjes, 1 jaar zonder 1% foutmarge sta ik er wel achter. Dit kun je echter niet, dus ik ben standaard tegen. En dan heb ik het niet gehad over privacy of wat dan ook. Het moge duidelijk zijn dat als het werkt, dit veel geld kan schelen voor de maatschappij..
Ik ga het nog één keer zeggen: je mag tegen zijn omdat je er niet voor bent, je hoeft geen rechtvaardiging te zoeken in een stel ongeloofwaardige smoezen over de 'bewezen' fouten in een systeem wat nog niet eens bestaat. Beweren dat je tegen bent omdat het systeem (wat nog niet bestaat) zo foutgevoelig is doet niets anders dan jezelf belachelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:32

crisp

Devver

Pixelated

[...]
Tevens vind ik het idioot om de samenleving jaarlijks met 1 miljard aan overheadkosten op te schepen. Er wordt in Nederland al veel te veel contra-productief werk verricht door mensen die overbodige plannetjes en regelgeving bedenken en uitvoeren.
Ik vraag me af of die 1 miljard per jaar (en 4 miljard aan invoeringskosten) ueberhaupt wel terugverdiend zullen worden. Daar worden volgens mij behoorlijk wat aannames gedaan waar ik zo mijn twijfels bij heb; zo vraag ik mij bijvoorbeeld af of voor de meerderheid van de mensen die nu dagelijks in de file staan de reistijd met OV (van deur tot deur!) wel zoveel korter zou zijn. Voor zover ik weet wordt de economische schade van files voornamelijk berekend naar tijdsverlies, maar zonder rekening te houden met de tijd die het kost om dezelfde route dmv alternatief vervoer af te leggen.

Het enige waar kilometerheffing dan een impuls aan zou kunnen geven is meer gespreide werktijden of meer thuiswerken wat een besparing op zou kunnen leveren; echter is dat niet voor elk beroep mogelijk en krijg je dus een 'discriminerende' factor, en ik vraag me af of je dan netto wel aan minimaal 1 miljard besparing per jaar komt.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 01:15:
[...]

Ik vraag me af of die 1 miljard per jaar (en 4 miljard aan invoeringskosten) ueberhaupt wel terugverdiend zullen worden. Daar worden volgens mij behoorlijk wat aannames gedaan waar ik zo mijn twijfels bij heb; zo vraag ik mij bijvoorbeeld af of voor de meerderheid van de mensen die nu dagelijks in de file staan de reistijd met OV (van deur tot deur!) wel zoveel korter zou zijn.
Het OV is nu al jaren overvol in de spits als daar 10x zoveel mensen bijkomen is de chaos compleet.
Ik woon in een vinexwijk met 6000 huizen waarvan de helft tweeverdiener is anders kunnen ze de hypotheek niet ophoesten ik zie ons al staan met 9000 m/v op de bushalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
burne schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:52:
[...]
Kassa en Radar hebben geen lijsten van 70.000 mensen met een foute jaarafrekening en 200.000 mensen met een onjuiste telefoonrekening ga je ook niet vinden.
Kan er met een meterstand ook veel minder mis gaan dan met complexe berekeningen aan de hand van een gps systeem. Kassa en radar staan wel vol met berichten van mensen die klagen hoe moeilijk het is om als het mis gaat het weer goed te krijgen. Ik ken mensen waar je het woord nuon niet per ongeluk moet laten vallen.

[ Voor 20% gewijzigd door bouwfraude op 04-12-2009 02:15 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 29 Laatste