Dat was ook geen compliment, wel een grapje

[...]
Klopt, maar dat is voor een groot deel een eenmalige investering, die zich bovendien ook terugverdiend. De files zullen namelijk afnemen, en wat kosten files? Een heleboel in ieder geval.
Een eenmalige investering van 4 miljard, maar het systeem moet ook blijven draaien met de nodige kosten, die zullen ook niet laag zijn. En voor iedere nieuwe auto moet er ook weer een kastje in. Bij dit systeem zullen er op het leven van een auto honderden euro's extra betaald moeten worden. Dat zul je toch terug zien met op z'n minst enkele euro's per maand.
[...]
Die zit er gewoon in, in mijn voorbeeld en in die van Eurlings. De huidige belastingen worden afgebouwd en de kilometerheffing wordt langzaam opgebouwd…
Ik zie geen spitsheffing in jou voorbeeld? En Eurlings z'n rekenvoorbeelden ook niet.
Wel in de zin van, dat wat met spitsheffing geheven wordt gaat af van wat de rest moet betalen (daar lijkt
het nu heen te gaan). Dat betekent dat het voor de mensen die weinig rijden erg veel goedkoper wordt, en de mensen in de spits op de snelweg veeel te duur wordt. Duurder is op zich begrijpelijk, ze willen de filerijders de trein in hebben, maar ik ben dus bang dat het veeel te duur wordt voor die groep. Veel daarvan hebben geen keuze.
Overigens is de spitsheffing prijs nog niet eens bekend.
[...]
Jij weet meer dan ik. Waar haal je deze informatie vandaan? Je kunt zomaar iets roepen, maar wie zegt dat ze met dit soort zaken (die ze echt wel zagen aankomen) geen rekening hebben gehouden?
Of je moet geloven dat de overheid ons met voorbedachten rade wil ‘bestelen’, maar dat is niet in hun eigen belang (komende verkiezingen).
Dit is al in het nieuws geweest, enkele provincies zijn daar al serieus over na aan het denken. Het is iig een feit dat er geen geld meer van wegenbelasting (straks dus kmheffing) naar de provincies gaat waar dat nu wel zo is met een klein deel.
Dat betekent een potje bij de provincies wat niet meer gevuld wordt, met twee effecten. Ten eerste zien de berekeningen van Eurlings er daardoor beter uit. Ten tweede, dat potje moet weer gevuld worden, op wat voor manier dan ook. Daarom denken ze aan ingezetenen belasting, ook voor mensen zonder auto's. (wat waarschijnlijk eerlijker is)
[...]
Dus jij denkt dat een minister zo maar wat roept in dezen? Sterker nog, dat hij bewust liegt (in functie)?
Mwa, noem mij naïef, maar ik geloof daar niet in.Deze rekenmodellen zijn al jaren oud en gebaseerd op volledig geaccepteerde economische modellen.
Hij is veel te zonnig aan het rekenen in z'n kmheffing wereldje. Ik heb geen vertrouwen in, ik geloof weinig van de cijfers die hij roept. Tegen het idee ben ik op zich niet, maar hij brengt het veel te zonnig.
De Raad van State heeft niet voor niets kritiek ge-uit op het kmheffing voorstel.