Je hamert maar door over die 7228,- euro, maar die had ik eerder al gekraakt:dfrenner schreef op donderdag 19 november 2009 @ 23:50:
[...]
Het idee is prima, de bedragen totaal buiten proportie!!!
Als ik nu een uur heen en een uur terug met de auto er over doe om op werk en weer thuis te komen, dan is 2,5 uur heen en 2,5 uur terug met de bus/trein geen optie, dat snap je zelf ook wel?
Als ik straks voor die twee uur per daag (200 km) 7228 euro per jaar betaal vanaf 2018, voor een auto uit 2008 met 119gr CO2/km. Dan noem ik dat buiten proportie!
Ik werk en betaal daarvoor loonbelasting. Ik rijd veel, maar betaal daar ook meer brandstof voor, met de accijnsen daarin. Dus hoe meer ik rijd, hoe emer ik betaal...
7228 euro op jaar basis, wil zeggen ruim 600 euro per maand... En dat alleen maar om te mogen en te kunnen werken... Hmmm... WW=70% van mijn maandsalaris, daarmee houd ik meer over dan met de kmheffing. Raad eens wat op eens voordeliger voor mij wordt... Niets doen en meer geld eraan overhouden.
Je gaat uit van 40.000km spitsheffing a 11 cent per km. Dat is 4400,- euro van die 7228,-. In de toelichting op het Wetsvoorstel Kilometerprijs staat hierover het volgende:
Kortom, die 40.000km spitstarief is geen realistische schatting. Stel dat het in de praktijd 10.000km wordt, betaal je nog maar 3.928,- euro.Spitstarief
Het spitstarief is geen generieke maatregel die overal op het netwerk zal gelden. Het spitstarief wordt locatiespecifiek ingezet om het bestaande netwerk beter te laten functioneren. Het spitstarief kan alleen worden ingezet op die plekken, waar dat voor de bereikbaarheid noodzakelijk is en waar sprake is van structurele of te verwachten structurele congestie. Ook de wegen waar dientengevolge sluipverkeer ontstaat, kunnen met een spitstarief worden beprijsd. Het spitstarief heeft een meer variabel karakter dan het basistarief. Het spitstarief kan op een specifieke locatie ook weer worden uitgezet als de inzet niet langer noodzakelijk is, bijvoorbeeld door uitbreiding van de capaciteit van het netwerk.