Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik heb namelijk 4x de HD753LJ gekocht met de gedachte om deze in draaien in RAID5 op mijn Areca 1220. Aangezien ik hier bedroevende resultaten mee kreeg (zelfs in RAID0) ben ik het een en ander gaan testen.
Als ik de Self Diagnostics laat lopen over alle 4 de schijven gaat alles goed, op "Check M.C." na. Hier gaat hij fout. Na snel wat gegoogled te hebben ( http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=26327 )is dit blijkbaar een bekend probleem met de F1 schijven.
Ik heb eigenlijk zoiets, gaat de diagnostics tool van samsung fout? Dan RMA ik hem liever direct terug naar Samsung of vraag een refund bij m'n leverancier. Zo'n tool moet eigenlijk toch probleemloos kunnen draaien.
Verwijderd
Ja, 3 Seagate's (7200.10 250GB 16 MB, geen AAK) doen bij mij 110 MB/s AVG in HD-Tune terwijl de RAID 5 array in het trage deel van de schijven zit.DukeBox schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 14:19:
[...]
Raid 5 ? Het viel mij op dat juist op een ouder systeem er nog best performance uit de controller (die maar 90€! kost) komt aangezien die seagates ook geen echte toppers zijn.
Heb ook nog even getest op de sata 1 poort van dit moederbord, HDtune komt dan maar tot 100MB/s maximaal in plaats van 116.

Harde schijf is kompleet doorgefikt en ik weet bij god niet hoe dat gebeurd is,
Anyway, ik schaf mijzelf vandaag ook maar een 750gb F1 schijfje aan.
Zal ik veel verbeterering merken tov mijn zojuist overleden schijf?
Ja denk wel daat je het merkt bij het kopieren van bestanden maar bij het opstarten van programma's weer niet door de wat mindere I/O perf van de Samsungs in het algemeenPcManiaxx schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 11:38:
Leuk, mijn Western Digital SE16 500gb heeft er vandaag de brui aan gegeven.![]()
Harde schijf is kompleet doorgefikt en ik weet bij god niet hoe dat gebeurd is,
Anyway, ik schaf mijzelf vandaag ook maar een 750gb F1 schijfje aan.
Zal ik veel verbeterering merken tov mijn zojuist overleden schijf?
@ Wortelsoft: HD tune geeft altijd een tragere lees snelheid dan andere programma's
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
De performance was gewoon een stuk slechter op de sata 1 poort in vergelijking met de sata 2 poort.Hekking schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 18:20:
[...]
@ Wortelsoft: HD tune geeft altijd een tragere lees snelheid dan andere programma's
Bijde was getest met HD tune
Write Cache enabled en een stripe size van 128k

En die burst rate van 600 + is al helemaal insane
[ Voor 41% gewijzigd door Hekking op 02-01-2008 22:50 ]
Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Want misschien zijn andere schijven ook wel interessant
Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323
Nette scores.. zal ze zo ook ff maken met de perc controller op mijn raid5 set (64k).zmaster schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:30:
Om mijn steentje aan het topic bij te leggen, hierbij mijn RAID scores van 4x een HD753LJ in RAID0 op een Areca 1220 PCIe RAID controller:
Write Cache enabled en een stripe size van 128k
[afbeelding]
[afbeelding]
b.t.w. hoe kom je aan een partitie van 2,2GB als je 4 hdd's van 750GB in stripe hebt ?
edit:
Ik heb niet echt het idee dat deze ATTO tool echt de snelheid van de hdd's checkt want hij blijkt nogal gevoelig voor cache, kijk maar wat er gebeurd als je hem op 128MB zet t.o.v. 265MB.
met 128MB length:

met 256MB length:

En nog hd tach

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 03-01-2008 00:07 ]
De nieuwe Hitachi met 250GB platters is misschien sneller dan de Samsung met 250GB platters. Ook nog niet echt verkrijgbaar helaas.WEBsel schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:10:
Welke smaken kunnen we nog meer verwachten van deze menukaart?
[afbeelding]
Want misschien zijn andere schijven ook wel interessant
P7K500
http://www.hitachigst.com...kstar_P7K500_DS_FINAL.pdf en
http://www2.pcbee.co.kr/it/user_rv_viewer.php?num=11595
Schijnt een doorbraak in zuinigheid te zijn, ook leuk voor Raid / erg leuk voor mediacenters (soort shut-off mechanisme ipv gewoon idle)
http://www.pclaunches.com...efficient_desktop_hdd.php
[ Voor 36% gewijzigd door Gianni Rombios op 03-01-2008 00:11 ]
Ik draai op dit moment nog Windows XP. Deze ondersteunt max een volume van 2199GB vandaarDukeBox schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 23:11:
[...]
Nette scores.. zal ze zo ook ff maken met de perc controller op mijn raid5 set (64k).
b.t.w. hoe kom je aan een partitie van 2,2GB als je 4 hdd's van 750GB in stripe hebt ?
Dat zijn wel mooie scores wat je haalt met RAID5. Het is wel apart dat je met verschillenge lengths verschillende resultaten haalt binnen ATTO. Hoeveel cache heb je op je controller?
Ik ben op dit moment nog bezig met het samenstellen van een "echte" server. Dan zal ik ook een RAID5 volume aanmaken. Ben benieuwd hoe de Areca controller dan presteert. Dan kunnen we eens mooi vergelijken
Dus als ik 3 partities aanmaak, de eerste 80GB, de tweede 320GB en de derde 530GB, is dan de tweede ook sneller dan de derde? Dit vraag ik me af omdat er natuurlijk niet 1 maar 3 platters in zitten.Microkid schreef op donderdag 27 december 2007 @ 00:00:
[...]
Klopt. Als je partities achter elkaar aanmaakt worden ze van buiten naar binnen aangemaakt. Daarom is het ook altijd verstandig om je OS op de 1e partitie te zetten, aangezien deze de snelste is. Als je na verloop van tijd het spoor bijster bent kan je bijv. met Partition Magic de partities in de door jouw gewenste volgorde zetten.
Verwijderd
Domweg omdat de datadichtheid over de hele platter gelijk is, en je aan de buitenkant van de schijf elke seconde meer schijf onder je leeskop door hebt gaan dan aan de binnenkant. Hoe meer je kunt lezen / schrijven, hoe sneller je transfers.
http://members.home.nl/martin.bus/Tools/DskSpeed.exe
NB als je 2x de test achterelkaar uitvoert geeft de 2e test een hogere uitslag. De scores van de hoogste zou ik graag willen weten.
b.t.w. klopt geen moer van die tool.. alles is 9999.999, daarnaast is het wel erg slecht als je 2 verschillende waardes hebt bij het runnen van de test. HD Tune is tenminste constant.
[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 04-01-2008 18:31 ]
Ja inderdaad, waarom gebruik je zelf geen HD Tune? Dan kan je in de openings post zien wat de waardes zijn.DukeBox schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 18:28:
Geef dan op zijn minst even de originele site.. http://roadkil.net/DskSpeed.html ik denk dat er niet veel mensen zijn die zo maar even een .exe uitvoeren vanaf een willekeurige URL.
b.t.w. klopt geen moer van die tool.. alles is 9999.999, daarnaast is het wel erg slecht als je 2 verschillende waardes hebt bij het runnen van de test. HD Tune is tenminste constant.
[ Voor 6% gewijzigd door Gianni Rombios op 04-01-2008 18:56 ]
Omdat het zo kort is maakt het wat minder nauwkeurig inderdaad.
In Duitsland zou ie aangeboden worden voor 67 euro. Is alleen niet leverbaareSCe schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:09:
Is er al nieuws over de 320GB versie?
http://www.its-shop24.de/...x?PartID=00008627&ExID=01
[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 05-01-2008 14:16 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
[ Voor 6% gewijzigd door Bull op 05-01-2008 17:06 ]
[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 05-01-2008 17:09 ]
Het is in iedergeval een teken dat ie er aan zit te komenMicrokid schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 14:15:
[...]
In Duitsland zou ie aangeboden worden voor 67 euro. Is alleen niet leverbaar
http://www.its-shop24.de/...x?PartID=00008627&ExID=01
160, 320, 640 en 1000 zijn de snelle schijven met de 334GB platters
250, 500 en 750 zijn de langzamere schijven met 250GB platters
http://www.spinpointwave.com
De 250, 500 en 750GB zijn daarmee niet bijzonder want Seagate en Hitachi hebben ook schijven met 250GB per platter
De Hitachi P7K500 en Seagate 7200.11 presteren vergelijkbaar met de 250/500/750 F1 schijven.
[ Voor 5% gewijzigd door Gianni Rombios op 05-01-2008 20:54 ]
Dat is echt grote bullshit. Check storagereview en techspot. Het is onmogelijk om te stellen dat een schijf met een 250GB platter niet interessant zou zijn en dat deze hetzelfde presteert als de 7200.11 en de P7K500 serie. Sowieso heeft elke schijf zijn sterke en zwakke punten. Daarom wacht ik nog eerst ee review af mbt de performance. En afhankelijk van het doel kies jij een schijf dat daarbij het beste presteert voor jouw geld en dan natuurlijk rekening houdend met de betrouwbaarheid van de schijf.Gianni Rombios schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:53:
Die duitse link is al heel oud en zegt niet echt dat de schijf eraan zit te komen. Is meer bedoeld als link om af en toe eens te checken. Om voor de latere instappers even te herhalen:
160, 320, 640 en 1000 zijn de snelle schijven met de 334GB platters
250, 500 en 750 zijn de langzamere schijven met 250GB platters
http://www.spinpointwave.com
De 250, 500 en 750GB zijn daarmee niet bijzonder want Seagate en Hitachi hebben ook schijven met 250GB per platter
De Hitachi P7K500 en Seagate 7200.11 presteren vergelijkbaar met de 250/500/750 F1 schijven.
Lees dit hele topic nou eerst maar eens even rustig door n00b...n00bs schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:16:
[...]
Dat is echt grote bullshit. Check storagereview en techspot. Het is onmogelijk om te stellen dat een schijf met een 250GB platter niet interessant zou zijn en dat deze hetzelfde presteert als de 7200.11 en de P7K500 serie. Sowieso heeft elke schijf zijn sterke en zwakke punten. Daarom wacht ik nog eerst ee review af mbt de performance. En afhankelijk van het doel kies jij een schijf dat daarbij het beste presteert voor jouw geld en dan natuurlijk rekening houdend met de betrouwbaarheid van de schijf.
What's in the name...
De Seagate 7200.11 is ook een goeie keus.
Storagereview heeft wel heel weinig nieuws te bieden de laatste jaren en techspot nog minder.... harde schijven zijn net als dvd-branders e.d. niet interessant genoeg om te reviewen.
Ik hou het liever bij techspot en storagereview dan noobs die hier als schapen elkaar nablatenGianni Rombios schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:30:
Spoken like a true n00bs - lees gewoon dit hele topic nog eens door zou ik zeggen.

Alleen de opmerking dat die schijven aan elkaar gewaagd zijn, doet al blijken dat je er geen verstand van hebt. Sowieso een kortzichtige en generaliserende opmerking.
Ik ben wel benieuwd naar vergelijkende benchmarks tussen de 750GB versie met de 250GB platters en de 1000GB met de 334GB platters. Heb ze nog niet gezien/gevonden...
Dit is al wat voor de 750 GB: http://tweakers.net/benchdb/testcombo/1517 (12,4 ms, ATTO max. read transfer rate 100,53 MB/s, ATTO max. write transfer rate 98,14 MB/s) en er staan wat getallen in http://www.forumdeluxx.de/forum/showthread.php?t=438780.
Van de 1000GB zien we wat voorbij komen in dit topic, maar nu nog een test met beide schijven erin!
Ook leuk trouwens, de Samsung Spinpoint F2 met 500 GB platters! http://www.hartware.de/news_43643.html
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Weet iemand of er ook een 32MB versie van de 640GB komt?
Het kan nog wel een tijdje duren voor de schijven < 750GB leverbaar zijn. Nadeel van de 250, 500 en 750GB versies is dat zij 250GB per platter hebben, daarom wacht ik zelf op de 320 en 640GB versies.n00bs schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 20:42:
De F1 250GB lijkt mij zeer interessant als schijf om Windows en al mijn programma's op te dumpen... zit op dit moment nog rond te kijken wat hiervoor de beste keuze is.
De 320 staat in de pricewatch!Gianni Rombios schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 22:22:
[...]
Het kan nog wel een tijdje duren voor de schijven < 750GB leverbaar zijn. Nadeel van de 250, 500 en 750GB versies is dat zij 250GB per platter hebben, daarom wacht ik zelf op de 320 en 640GB versies.
Ik had de 750GB besteld maar zie er toch maar vanaf. Ik wacht op de 640GB.
Is het verschil in prestaties tussen de 16MB en 32MB versies merkbaar? Ik vind er geen benchmarks van..
De 750 en 1000GB 16MB cache versies staan/stonden ook gewoon in de lijst maar zouden in NL niet geleverd worden - is dus lastig testen...
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2008 01:53 ]
Verwijderd
Je hebt gelijk dat elke schijf een zeer afwisselend performance-niveau kan hebben bij ingewikkelde en realistische tests. De firmware in hardeschijven is zo'n 200.000 regels groot en bevat delen die zeer gedateerd zijn; geen enkele fabrikant heeft het ooit ondernomen om de firmware in zijn geheel opnieuw te schrijven. Daardoor kun je ook verschillen in performance verwachten.n00bs schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:16:
[...]
Dat is echt grote bullshit. Check storagereview en techspot. Het is onmogelijk om te stellen dat een schijf met een 250GB platter niet interessant zou zijn en dat deze hetzelfde presteert als de 7200.11 en de P7K500 serie. Sowieso heeft elke schijf zijn sterke en zwakke punten.
Maar een verhoging van de capaciteit per platter gaat vrijwel automatisch gepaard met een hogere sequentiële snelheid, doordat de datadichtheid is toegenomen. De totale verwerkingstijd voor een stroom I/O requests wordt óók verlaagd. Door de toegenomen sequentiële snelheid gaat het daadwerkelijk (aaneengesloten) lezen sneller, er komt immers per seconde méér data binnen. Hierdoor is de totale verwerkingstijd lager en de I/O dus sneller.
Voor I/O waarvoor veel geseeked moet worden is dit effect ook aanwezig maar veel minder prominent omdat de seeks in verhouding een groot deel van de totale verwerkingstijd (servicetime) innemen. Maar je kunt wel stellen dat een schijf van dezelfde generatie maar met grotere platters, sneller zal zijn. Goed voorbeeld is de Samsung Spinpoint F1 1TB, die 334GB platters heeft en sneller is dan de 750GB versie die het met drie 250GB platters moet doen.
Ik denk dat Noobs dat allang wist hoor, maar zijn punt staat nog steeds, geen enkele HD is hetzelfde ook al hebben ze dezelfde platter grote... En tot nu toe heeft nog geen een van die schreeuwende mannetjes hier dat kunnen ontkrachten, verder dan een persoonlijke aanval komen ze niet. . Noobs had gewoon gelijk dat je die schijven niet over 1 kam kan scheren ...punt.Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 02:59:
[...]
Je hebt gelijk dat elke schijf een zeer afwisselend performance-niveau kan hebben bij ingewikkelde en realistische tests. De firmware in hardeschijven is zo'n 200.000 regels groot en bevat delen die zeer gedateerd zijn; geen enkele fabrikant heeft het ooit ondernomen om de firmware in zijn geheel opnieuw te schrijven. Daardoor kun je ook verschillen in performance verwachten.
Maar een verhoging van de capaciteit per platter gaat vrijwel automatisch gepaard met een hogere sequentiële snelheid, doordat de datadichtheid is toegenomen. De totale verwerkingstijd voor een stroom I/O requests wordt óók verlaagd. Door de toegenomen sequentiële snelheid gaat het daadwerkelijk (aaneengesloten) lezen sneller, er komt immers per seconde méér data binnen. Hierdoor is de totale verwerkingstijd lager en de I/O dus sneller.
Voor I/O waarvoor veel geseeked moet worden is dit effect ook aanwezig maar veel minder prominent omdat de seeks in verhouding een groot deel van de totale verwerkingstijd (servicetime) innemen. Maar je kunt wel stellen dat een schijf van dezelfde generatie maar met grotere platters, sneller zal zijn. Goed voorbeeld is de Samsung Spinpoint F1 1TB, die 334GB platters heeft en sneller is dan de 750GB versie die het met drie 250GB platters moet doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kojoottii op 06-01-2008 11:02 ]
Ik zou er niet te veel op hopen. Ik heb net even op de site gekeken, maar er is geen enkele info te vinden over welk type men levert. Het kan dus ook een ander type zijn, zoals zovaak gebeurt.
Sterker nog: zonder aanwijzingen dat dit de correcte schijf is mag deze niet eens in de PW staan.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Laten we dat eens doen, op storage review kijken.n00bs schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 21:16:
[...]
Dat is echt grote bullshit. Check storagereview en techspot. Het is onmogelijk om te stellen dat een schijf met een 250GB platter niet interessant zou zijn en dat deze hetzelfde presteert als de 7200.11 en de P7K500 serie. Sowieso heeft elke schijf zijn sterke en zwakke punten. Daarom wacht ik nog eerst ee review af mbt de performance. En afhankelijk van het doel kies jij een schijf dat daarbij het beste presteert voor jouw geld en dan natuurlijk rekening houdend met de betrouwbaarheid van de schijf.
Ik ben niet erg onder de indruk van een die RW latency verschillen tussen de huidige generaties gangbare schijven van 7200 RPM zitten allemaal rond de 12/14 ms. Waar praten we dan over :15 procent ? niet bepaald merkbaar voor gamers lijkt me
Zo , lekker je puntje gehaalt schreeuwend mannetje ?Kojoottii schreef op zondag 06 januari 2008 @ 10:03:
[...]
Ik denk dat Noobs dat allang wist hoor, maar zijn punt staat nog steeds, geen enkele HD is hetzelfde ook al hebben ze dezelfde platter grote... En tot nu toe heeft nog geen een van die schreeuwende mannetjes hier dat kunnen ontkrachten, verder dan een persoonlijke aanval komen ze niet. . Noobs had gewoon gelijk dat je die schijven niet over 1 kam kan scheren ...punt.

Verder dan een aanval tegen nog enigzins gefundeerde uitspraken kom jij bovendien ook niet.
Ik vind dat zijn punt tot nog toe nog niet erg gestaan heeft BTW
Het soort taal gebruik wat jullie en ik

[ Voor 8% gewijzigd door Hekking op 06-01-2008 14:24 ]
Verwijderd
Is er iemand die beweert dat een schijf van dezelfde fabrikant maar met grotere platters, langzamer ipv sneller zal zijn?
Is er iemand die beweert dat een schijf met 250GB platters per definitie sneller is dan een schijf van een andere fabrikant, met 200GB platters?
Ik denk dat antwoord op beide vragen nee is, dus waar zit nou het meningsverschil?
Raid 5 draai je met minimaal 3 schijven en dat vangt niet het probleem van de eventueel hoge uitval op.DukeBox schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:24:
Aan de andere kant als je er 2 koopt, het prijsverschil laat nog wat ruimte over om er een extra te kopen en ze zo in raid5 te zetten.
Persoonlijk vind ik dat men meer moet investeren in duurzame opslag dan de performance weer met een paar % omhoog krikken. Zeker gezien het feit de harde schijven steeds groter worden en daarmee het risico veel data te verliezen extreem veel groter wordt.
n00bs schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:40:
betrouwbaarheid zal nog altijd een belangrijker punt zijn wanneer je veel data opslaat.
Ik heb het er toch over 3 ? Jij haalt zelf aan dat je betrouwbaarheid bellangrijk vind bij veel data.. juist dan is een raid5 set handig. De betrouwbaarheid van de HDD's neemt niet toe, maar wel van het beschikbaar zijn van je data.Raid 5 draai je met minimaal 3 schijven en dat vangt niet het probleem van de eventueel hoge uitval op.
Waar heb je die wijsheid vandaan? Ben gewoon benieuwd.Gianni Rombios schreef op zondag 06 januari 2008 @ 18:17:
De betrouwbaarheid van de T166 schijnt niet geweldig te zijn, ook 1 van de twee S166 schijven die ik een half jaar heb is volgens hdtune niet helemaal fris meer. RMA schijnt ook slecht geregeld te zijn bij Samsung.
Dit topic is interessant Kwaliteit HDD's de laatste jaren. - zag ik in noobs zijn post historie staan
[ Voor 17% gewijzigd door Gianni Rombios op 06-01-2008 19:24 ]
Het eerste jaar kan je op zich altijd bij de winkel aankloppen, echter zullen net als ik de meeste mensen webwinkel pakken waarbij het opsturen naar de webshop weinig nut heeft. Bij Seagate kan je als end user direct je schijf opsturen en krijg je binnen een paar dagen een refurbished schijf terug binnen de 5 jaar garantie. Dus dat vind ik op zich netjes geregeld.Gianni Rombios schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:20:
Let wel het is een indruk die ik kreeg door een aantal slechte verhalen van falende schijven, met name in Raid. Twee of drie personen hier op tweakers, en een paar Duitsers op een Duits forum. Wat RMA betreft, webshops verwijzen soms zelfs binnen het eerste jaar naar de fabrikant. Waar je dan moet zijn is raadselachtig.
Dit topic is interessant Kwaliteit HDD's de laatste jaren. - zag ik in noobs zijn post historie staan
Ik heb bijna altijd Seagate gehad en als ik maar al iets vernam van een bad block of een zeer klein probleem, dan ging mijn schijf direct terug naar Seagate.
Wie weet zijn die er nog eerder dan de F1 320 en 640GB. Dat cool/quiet/low power van deze aangekondigde serie doet vermoeden dat dit ook 334GB platter schijven worden?
Verwijderd
Hetzelfde geld(t) voor de 640GB variantVerwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:22:
Nou schiet eens op met die 320 gb harde schijven, zo lang hoeft het toch niet te duren om ze in de winkel te gooien
Inderdaad!. Ik wil em kopen!!Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 11:22:
Nou schiet eens op met die 320 gb harde schijven, zo lang hoeft het toch niet te duren om ze in de winkel te gooien
Ik zie hem niet staan

Gewoon googlen op HD322HJ
Overigens:
hardwareschotte geeft nu aan dat 1 winkel de 500GB versie binnen 48 uur verwacht
http://www.hardwareschott...SUNG+HD322HJ+SpinPoint+F1
[ Voor 73% gewijzigd door Gianni Rombios op 09-01-2008 18:18 ]
Het boeiende zou zijn dat er een nieuw schaap over de dam zou komen, maar dit is zeer waarschijnlijk ook weer een loos alarm.
Edit: Lijkt mij dat BasNation hieronder gelijk heeft.
[ Voor 12% gewijzigd door Gianni Rombios op 10-01-2008 15:16 ]
Ik zal met beide schijfjes wat testjes doen en wat gaan vergelijken en het resultaat dan hier posten.
- ecc error tijdens de m.c. check (onduidelijk wat het is. Het schijnt Maintenance Cilinder te zijn, waarop wat disk specifieke info wordt weggeschreven. Maar het kan ook staan voor Motherboard Controller blijkbaar)
- ecc error tijdens de surface test
De kans dat alle schijven niet goed zijn lijkt me zeer klein, dan had Samsung wel ingegrepen. De echte oorzaak laat zich nog raden. Wellicht licht het aan de gebruikte controller. Er zijn meldingen dat het met een nVidia vaker voorkomt dan met een standaard Intel controller. Wellicht is er dus niets met de schijf aan de hand, maar verslikt de controller zich erin? Dan zou M.C. inderdaad wel eens Motherboard Controller kunnen zijn.
Anyhow, ik heb gisteren 3 stuks 750GB aangeschaft. En wat denk je: alle 3 geven ze deze meldingen. Ik heb een nVidia controller. Een maat van me had hetzelfde. Heeft ze nu aan een Intel controller hangen en dat lijkt wel goed te gaan.
Wordt vervolgd...
[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 13-01-2008 18:32 ]
Verwijderd
Tja, welk probleem komt er nou niet vaker voor met nVidia chipsets vs Intel?Microkid schreef op zondag 13 januari 2008 @ 16:01:
Er zijn meldingen dat het met een nVidia vaker voorkomt dan met een standaard Intel controller.

Of kan het zijn dat het alleen een bug is in het test tooltje?
[ Voor 26% gewijzigd door ---RRR--- op 13-01-2008 17:28 ]
Of alle drives deze errors hebben, who knows? Het is eigenlijk goed mogelijk dat dit WEL zo is. Van wat ik heb gelezen over deze error, is dat je het eigenlijk niet merkt in de praktijk, op de accestimes na (20+ms).
Tevens zijn er her en der wat berichten te vinden op fora die claimen dat Samsung in jan 08 een nieuwe batch schijven opstuurt naar de leveranciers, die deze error zou moeten fixen. Dit zou tevens ook kunnen verklaren waarom de 320 en 640GB modellen er nog steeds niet zijn.
Op het development forum van Dell (is een groote afnemer van Samsing F1 series) wordt gemeld dat het aan de hdutil ligt. Binnenkort komt er een nieuwe versie.---RRR--- schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:23:
Of kan het zijn dat het alleen een bug is in het test tooltje?
edit: Ik heb ze 2dagen (alle 4 tegelijk) lopen testen met dell diagnostics (die de waardes uit de perc controller uitleest) en daar zijn geen ECC fouten naar voren gekomen. SMART is ook 100% ok.
[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 13-01-2008 23:03 ]

dat klopt helemaal niet wat in de die afbeelding staat...
de HD501LJ heeft wel degelijk 16MB cache in plaats van 8MB ... of mis ik hier iets ? ? ?
denk dat ik het al zie...er staat in het plaatje HD501ij ipv LJ ... zou het verschil hem daarin zitten dan ?
[ Voor 20% gewijzigd door StraightOn.NL op 16-01-2008 10:55 ]
De F1 500GB bestaat uit 1 platter die 250GB perzij heeft en dus 2 van de 2 zijden gebruikt. (2x250=500)
En bijvoorbeeld de F1 640GB bestaat uit 1 platter met 320 per zijde waar de 320GB versie maar één zijde gebruikt.
Heb ik het nu goed begrepen
Verwijderd
T166 500 GB: drie 166 GB platters
F1 500 GB: twee 250 GB platters
F1 640 GB: twee 334 GB platters
Met Wilbert wil ik gaan werken aan een review met een actuele en complete vergelijking van harde schijven en ssd's.
SpinPoint S Serie HD250HJ
en de SP2504C (is dit een ouder model? de specs zijn wel hetzelfde maar op de site van samsung staat hij in het archief...)
@hierboven, erg nette benchmark/review! ! !
[ Voor 8% gewijzigd door StraightOn.NL op 18-01-2008 18:54 ]
Verschil is grote van de plattersStraightOn.NL schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 18:49:
Tis niet helemaal het goeie topic, maar kan iemand me hier vertellen wat het verschil is tussen
SpinPoint S Serie HD250HJ
en de SP2504C (is dit een ouder model? de specs zijn wel hetzelfde maar op de site van samsung staat hij in het archief...)
@hierboven, erg nette benchmark/review! ! !
HD250HJ = 1x 250GB platter
SP2504C = 2x125GB platter
In theorie zou de HD250HJ 2x zo hoge transferrate kunnen behalen dan de SP2504C, en zal die minder trillingen en herrie veroorzaken. En ook zou het verbruik lager kunnen wezen.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Nee, zie mijn eerdere uitleg: Kuhlie in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"PASware schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:19:
[...]
In theorie zou de HD250HJ 2x zo hoge transferrate kunnen behalen danals de SP2504C
Verwijderd
Nee, het aantal tracks per inch zal ook wel toegenomen zijn, niet alleen het aantal bits per track.PASware schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:19:
[...]
Verschil is grote van de platters
In theorie zou de HD250HJ 2x zo hoge transferrate kunnen behalen dan de SP2504C, en zal die minder trillingen en herrie veroorzaken. En ook zou het verbruik lager kunnen wezen.
RAID 0 : average 173MB/sec, burst 345MB/sec
RAID 5 : average 136MB/sec, burst 331MB/sec
Ikke tevreden zijn
Wel als je een beetje propt:

En m'n normale 250GB disk zit er ook nog in, en er is nog ruimte voor 2 extra schijven
[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 18-01-2008 22:13 ]
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 21:29:
[...]
Nee, het aantal tracks per inch zal ook wel toegenomen zijn, niet alleen het aantal bits per track.
Oops, sorry dat wist ik niet. Ook wel logisch ook. Maja iig hoemeer er op 1 platter past, hoe sneller die zal zijn (in theorieKuhlie schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:51:
[...]
Nee, zie mijn eerdere uitleg: Kuhlie in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
thnx :-)PASware schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:19:
[...]
Van Seagate weet ik dat zij erg betrouwbaar zijn en de garantie afhandeling is perfect
Verwijderd
Verwijderd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2008 16:14 ]
Ik heb ze werkend gehad op het moederbord met de ICH8 na veel gepruts (en vol gezet met data) maar na een herinstallatie heb ik weer last van hetzelfde gebeuren en ik heb geen idee hoe ik het nou voor elkaar had gekregen.
Heb je Windows XP met SP2 geinstalleerd? Windows XP out-of-the-box kan geen grote schijven herkennen. (groter dan 128GB)MortalPiso schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 14:53:
Zijn er meer mensen die problemen ondervinden met de 750GB Spinpoint F1's i.c.m. een Intel ICH8 Sata controller? (en dan name die op een Asus P5B-V met 1205 bios) Ik heb de nieuwste sata drivers geïnstalleerd maar volgens Windows zijn de schijven leeg via Schijfbeheer terwijl ik via de nForce 4 controller van een ander moederbord de schijven wel goed benaderbaar zijn en de data uit te lezen valt.
Ik heb ze werkend gehad op het moederbord met de ICH8 na veel gepruts (en vol gezet met data) maar na een herinstallatie heb ik weer last van hetzelfde gebeuren en ik heb geen idee hoe ik het nou voor elkaar had gekregen.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Ik heb beide schijven. De HD250HJ is weer een slag stiller dan de SP2504C. Bovendien haalt hij in het begin van de hd een transferrate van net over de 100MB/s, terwijl dit bij de SP2504C zo rond de 60 MB/s is.PASware schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:19:
[...]
Neen, er staat Windows Server 2003 R2 SP2 op. Van die limiet heb ik geen last, want de Array van mijn Areca controller functioneerd wel naar behoren._Dune_ schreef op zaterdag 26 januari 2008 @ 16:12:
Heb je Windows XP met SP2 geinstalleerd? Windows XP out-of-the-box kan geen grote schijven herkennen. (groter dan 128GB)
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.