Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
[ Voor 20% gewijzigd door Paquito op 27-01-2008 16:38 ]
750GB zou een verademing zijn qua grootte en hopelijk ook in snelheid. Gezien de reacties hier en de paar reviews die ik heb gezien moet het ook in geluidsniveau een hele hoop schelen. Dit is van belang omdat ik een zeer stil systeem wil neerzetten. Bij Azerty staat de 750gb voor 137 euro, de 500gb versie (t166 => lijkt me geen F1) kost 100 euro en dus is de 750gb versie interessanter. klopt mijn redenering betreffende de snelheid / stilte ?
Als je écht de snelste HDD wil zal je een 333GB platter versie moeten nemen maar daarvan is op dit moment alleen de 1TB versie beschikbaar en die heeft dan juist weer een slechte GB per Euro verhouding.
Als je nog even geduld hebt kan je het beste wachten op de 640GB 333GB/platter versie net als de meesten hier.
Deze zal waarschijnlijk even snel zijn als de 1TB versie maar zal lichter, zuiniger en waarschijnlijk ook stiller zijn (1 platter minder, 2 koppen minder).
Het is echter volledig onbekend wanneer deze hun weg naar de winkels vinden dus het is afwachten.
[ Voor 31% gewijzigd door BasNation op 28-01-2008 16:03 ]
Dit lijkt mij namelijk een goede vervanger voor de Barracuda ES schijven die nu in m'n servertje hangen.
Ik ga toch liever voor enterprise modellen als de disken 24x7 aan staan...
Verwijderd
Het is ook altijd weer hetzelfde liedje he. Twee verschillende producten onder dezelfde naamGianni Rombios schreef op maandag 28 januari 2008 @ 23:39:
Ik las hetzelfde maar het wordt steeds waarschijnlijker dat de benaming gewoon "hetzelfde blijft":
http://www.cpu3d.com/content/view/3640/67/
Update 1/25/2008: According to a close source at Western Digital, the WD3200AAKS model number is currently in use for the single 320GB platter model as well as the double 160GB platter model until the latter is phased out of the lineup."
Net zoals dat stomme panellottery bij verschillende monitoren fabrikanten
Zijn er nog acties die ik kan ondernemen of is het gewoon een RMA en moet ik hem er maar uit slopen en terugsturen? Ik heb de nieuwste Intel drivers enz gedownload.
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Verwijderd
De HD753LJ (F1 750GB) heeft toch ook gewoon 3 platters van 334GB waarvan er enkel één niet volledig worden gebruikt? Of steekt dit anders in elkaar (ik ben niet echt van de harde schijvenBasNation schreef op maandag 28 januari 2008 @ 15:59:
Een verschil in geluidsproductie tussen de T166 en de F1 zal denk ik nauwelijks aanwezig zijn aangezien ze allebij 3 platters gebruiken (3x166=500, 3x250=750). Samsung kennende zullen ze allebij goed stil zijn.
Als je écht de snelste HDD wil zal je een 333GB platter versie moeten nemen maar daarvan is op dit moment alleen de 1TB versie beschikbaar en die heeft dan juist weer een slechte GB per Euro verhouding.
Verwijderd
Ha, je moest eens weten hoe het bij Seagate was in het begin van de 7200.10 serien00bs schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:12:
Na vele gebruikers ervaringen hier en elders ben ik tot de conclusie gekomen Samsung te gaan skippen. Snelheid is natuurlijk fijn van een harde schijf, maar betrouwbaarheid is voor mij het allerbelangrijkste. Teveel problemen, relatief weinig garantie en geen goede garantieregeling tov Seagate (helaas) en daarbij een hoger uitvalpercentage.
Garantie is leuk, er geen gebruik van hoeven maken is leuker
[ Voor 10% gewijzigd door BasNation op 04-02-2008 23:29 ]
Sorry voor de wat late reactie, maar toen ik een kapotte Samsung wou RMA'en vertelde Samsung me doodleuk dat ze geen RMA doen voor particulieren en ik dus bij de winkel moest zijn (handig als je de bon niet meer hebt, waarom zou ik anders direct naar Samsung gaan?)... Deed jij het via een bedrijf?Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 02:27:
Samsung verloopt de RMA niet helemaal soepel, zeker niet zo professioneel als Seagate en Maxtor waar ik zelf goede ervaringen mee heb. Maargoed na wat aandringen krijg je wel een nieuwe schijf. Bij een kennis van me waren die schijven overigens wel gelijk defect (waarschijnlijk geen echte nieuwe en ook niet voldoende getest). Maar ook seagate stuurt refurbished schijven op als je RMA claimt.
Moet je mij toch eens vertellen over welke "te veel problemen" jij het hebtn00bs schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 09:12:
Na vele gebruikers ervaringen hier en elders ben ik tot de conclusie gekomen Samsung te gaan skippen. Snelheid is natuurlijk fijn van een harde schijf, maar betrouwbaarheid is voor mij het allerbelangrijkste. Teveel problemen, relatief weinig garantie en geen goede garantieregeling tov Seagate (helaas) en daarbij een hoger uitvalpercentage.
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 05:28 ]
edit: zaakje is binnen! (binnen 24 uur) maar ik zie iets niet wat ik wel hoopte te zien: de mogelijkheid om deze schijf op SATA I te laten draaien (dmv jumper). Ik heb nl een Asus A8n-sli deluxe bord die alleen sata I ondersteund. hoe los ik dit op?
volgens samsung is dat:

echter achter op mijn schijf zitten alleen de 4 rechter pinnetjes (inclusief de op bovenstaande omcirkelde)
[ Voor 64% gewijzigd door jeehaa op 05-02-2008 16:17 ]
Gewoon eraan prikken, moet gewoon wel backwards compatible zijnjeehaa schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:28:
heb gisteravond toch maar de knoop doorgehakt en een 750gb versie meegepikt, als die 320gb platters komen koop ik er wel een schijf bij. kon nu niet meer wachten, de rest van de componenten komt ook vanmiddag mee en vista64 komt op de spinpoint te staan. vanmiddag bouwen en dan proberenheb al eens een slechte schijf gehad van WD (kapotte platter / DOA) dus ik hoop/bid op een die inorde is.
edit: zaakje is binnen! (binnen 24 uur) maar ik zie iets niet wat ik wel hoopte te zien: de mogelijkheid om deze schijf op SATA I te laten draaien (dmv jumper). Ik heb nl een Asus A8n-sli deluxe bord die alleen sata I ondersteund. hoe los ik dit op?
volgens samsung is dat:
[afbeelding]
echter achter op mijn schijf zitten alleen de 4 rechter pinnetjes (inclusief de op bovenstaande omcirkelde)
Conclusie, fout in de HUTIL tool van Samsung. Ze raden aan om te wachten op een nieuwe versie van HUTIL.
bron:
http://www.silentpcreview...topic.php?p=393679#393679
Kijk dat is mooi! Ik hoop dat dit dan niet alleen geldt voor de 1TB maar ook voor de andere F1 reeksen. Dan kan ik tenminste uitsluiten of het probleem nu bij m'n schijven ligt of aan HDutilScidd0w schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:55:
Er is een antwoord van Samsung op de problemen die er met de F1 serie zouden zijn...
Conclusie, fout in de HUTIL tool van Samsung. Ze raden aan om te wachten op een nieuwe versie van HUTIL.
bron:
http://www.silentpcreview...topic.php?p=393679#393679
Ja ik denk/hoop zelf van wel. Ik heb net een 750GB F1 in bestelling staan!zmaster schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 19:52:
Kijk dat is mooi! Ik hoop dat dit dan niet alleen geldt voor de 1TB maar ook voor de andere F1 reeksen. Dan kan ik tenminste uitsluiten of het probleem nu bij m'n schijven ligt of aan HDutil.
Had ik al eerder gemeld, maar mijn bron was Dell.Scidd0w schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:55:
Conclusie, fout in de HUTIL tool van Samsung.
http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.htmljeehaa schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 23:33:
wat is hutil?
Hutil (The Drive Diagnostic Utility) is made with the aim of testing a Samsung hard disk drive while it is installed inside a PC, regardless of the status of user's operating system. In fact of the drives returned to Samsung, a large percentage are NTF("No Trouble Found") after testing. So it is strongly recommended to test the drive if it is truly defective by a few fundamental troubleshooting of Hutil first, to avoid user's unnecessary effort and inconvenience of replacing a good drive.
Hutil can test a drive solely manufactured by Samsung. It is strongly recommended to back up the user's significant data in advance because Hutil has a Write operation that can erase it. Samsung has no responsibility of lost data. The version on pictures may be different from that you download.
[ Voor 66% gewijzigd door MrDirect op 06-02-2008 07:46 ]
overigens lees ik nu pas dat het om een nieuwe versie van HUTIL gaat en dat er niet iets "mis" is met de schijf. Heb het gisteravond niet goed gelezen.
edit: en nu voel ik me helemaal stom, mijn mobo blijkt wèl sata II (3gb/s) te ondersteunen en ik werk al dik een jaar op de 1,5gb/s snelheid, dankzij die jumper

[ Voor 27% gewijzigd door jeehaa op 06-02-2008 11:59 ]
Ik wilde de schijven in raid5 gooien op een ICH9R, welke zover ik weet geen array expansion ondersteunt. Als je dan later 1+TB aan data hebt staan dan is dat niet 1-2-3 gebackuped zodat je je array kan rebuilden.
Zelf neig ik dus naar de 750GB disks, mogelijk icm een 320GB schijf als bootdisk. Al is meer performance natuurlijk ook nooit weg

-F1 320GB Snel & Goedkoop (+-70), niet leverbaar
-F1 750GB Snel, Duur (+-130€) leverbaar
-T166 500GB Goedkoop (+-80€), leverbaar
Zou dit nu echt zoveel schelen qua prestatie als ik nu die T166 zou halen?
Zou het een bottleneck betekenen voor een high-end PC of is dit eerder marketing?
Misschien dan toch maar 2 320 WD's in RAID0..
Jammer dat ze de 320gb F1 van Samsung (nog) niet kunnen testen en vergelijken met de WD 320gbGianni Rombios schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:48:
Access times van de 1TB F1 zijn dacht ik vrij behoorlijk, dat zou je dan ook bij de 320 en 640 verwachten(?). Bij deze WD320 lijkt dat inderdaad zijn zwakke kant. Ik ben wel benieuwd naar de review (van de nieuwe WD) van anandtech die als het goed is nu snel moet verschijnen.

Dat slaat natuurlijk nergens op, de750 is naar verhouding veel goedkoper dan de andere 2.
Ik zit zelf al enige tijd te dubben of ik 4x 1TB F1 schijven in Raid 10 ga draaien (op onboard ICH7 controller), of 4x 750GB F1 in Raid 5 op een Areca 1210 controller.
Zij er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Ik las van zmaster al wat info, hij leek problemen te hebben, zijn deze inmiddels opgelost en werkt het goed?
Daarbij wil ik het gaan draaien op mijn huidige moederbord Asus P5W DH Deluxe, maar ik denk niet dat ik in dit topic goed ben om daar vragen over te gaan stellen, wel?
Maargoed, mensen die ervaring hebben met HD753LJ disks op een Areca 1210 controller, laat even weten hoe het bevalt aub
[ Voor 0% gewijzigd door Oet op 12-02-2008 16:31 . Reden: Typo, Raid0-->Raid10 (ben wel gek, maar niet zo erg ;)) ]
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan
Bij de minste problemen ben je 4TB!!! aan data kwijt.
Dan zou ik gaan voor RAID 5
Floeps! Ik zie dat ik een Typo heb gemaakt, ik bedoelde niet Raid 0 maar Raid 10!!!BasNation schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 16:21:
Voel jij je wel helemaal lekker?
Even mijn originele post editten
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
Verwijderd
Hmmm, ik draaid nu ongeveer een maandje of 5 op 4TB in RAID0BasNation schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 16:21:
Voel jij je wel helemaal lekker?

Oet schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 11:03:
Allow,
Ik zit zelf al enige tijd te dubben of ik 4x 1TB F1 schijven in Raid 10 ga draaien (op onboard ICH7 controller), of 4x 750GB F1 in Raid 5 op een Areca 1210 controller.
Zij er mensen hier die daar ervaring mee hebben? Ik las van zmaster al wat info, hij leek problemen te hebben, zijn deze inmiddels opgelost en werkt het goed?
Daarbij wil ik het gaan draaien op mijn huidige moederbord Asus P5W DH Deluxe, maar ik denk niet dat ik in dit topic goed ben om daar vragen over te gaan stellen, wel?
Maargoed, mensen die ervaring hebben met HD753LJ disks op een Areca 1210 controller, laat even weten hoe het bevalt aub

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 22:53 ]
Ik neem aan dat je die SLI setup dan in een andere machine hebt draaien
Enig idee wat ze doen op Raid5?
Daarbij, speciaal gekozen voor de Areca om zo geen gezeur te krijgen met onboard controllers en die ellende? Want voor Raid10 heb je natuurlijk geen "dure" raidcontroller nodig, toch?
Maar jij bent dan ook gestoordVerwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:50:
Hmmm, ik draaid nu ongeveer een maandje of 5 op 4TB in RAID0
Ik ben vandaag gemigreerd van een 400 GB T166 naar een 750 GB F1.eSCe schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:10:
-F1 750GB Snel, Duur (+-130€) leverbaar
-T166 500GB Goedkoop (+-80€), leverbaar
Zou dit nu echt zoveel schelen qua prestatie als ik nu die T166 zou halen?
De T166 was unencrypted; de F1 is volledig encrypted (LUKS).
Desondanks is de F1 50% sneller en transfers read en write. Het verschil is onvoorstelbaar
Hier de resultaten met HDTune:

Zoals verwacht is de Samsung F1 een stuk sneller, dit komt zelfs ook naar voren met de loading times in games; die zijn met de nieuwste HD van Samsung een stuk sneller dan de inmiddels bejaarde Raptor.
Zelf gebruik ik de Raptor enkel als boot disk en voor het opstarten van applications als Office en Nero. De rest gaat allemaal op de Samsung.
Nog een voordeel: de Samsung F1 is niet te horen en wordt zo'n 8 graden koeler dan de Raptor. Die laatste hoor je wel als hij bezig is, vooral de eerste paar minuten na het booten van Windows issie druk in de weer!
[ Voor 15% gewijzigd door outlandos op 14-02-2008 23:48 ]
Dat is moeilijk te zeggen, aangezien ik Vista nog nooit op de Samsung schijf heb gehad.jordi.c schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 23:21:
Merk je veel verschil als je de Samsung zou gebruiken als boot schijf in prestatieverlies doordat de Raptor een veel lagere AccesTime heeft?
Wat ik wel kan zeggen is dat mijn PC er 45 seconden over doet om in Windows te komen (vanaf dat moment kan ik dus gelijk aan de slag).
Maar dit is super subjectief, want mijn mobo (Maximus Formula) geeft me zeker 10-15 seconden de tijd om DEL te drukken om zodoende in de BIOS te komen. Zou dit worden overgeslagen dan zou ik dus binnen een halve minuut het bureaublad van Windows Vista zien.
Verwijderd
Dat is best lang voor Windows. Ik meet 8 seconden met een 2,5 jaar oude schijf
Omdat je bij het booten van Windows veel kleine bestanden moet laden zal de raptor wel sneller blijven, maar wat zal dat verschil nou zijn? 5 seconden? Dan heb ik toch liever een snelle allround-schijf, die de data er snel doorjaagt en tevens nog een redelijkje accesstijd heeft. Maarja een nieuwe 10k rpm schijf zoals de raptor van een andere fabrikant zou niet mis zijn.
Ik ben van plan binnenkort een nieuw systeempje te bestellen en wil graag 2x de 320 GB (HD321HJ) in een raid opstelling.
De enige link in de pricewatch klopt niet, die shop heeft alleen de T166 serie..
Als alternatief kan je de WD 3200AAKS schijf overwegen. Deze schijven hebben sinds kort 320GB platters. Let op, er zijn meerdere modellen in omloop. Het model met 320GB platters heeft het volgende partnumber: WD3200AAKS-00B3A0.
Hopelijk kijken ze ook naar de geluidsproductie en vergelijken ze deze met een samsung.. daar was het mij voornamelijk om te doen.
Ik denk dat je de HD322HJ bedoeld, dat is de Spinpiont F1.primusz schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 16:42:
Heeft iemand enig idee wanneer de 320 GB variant uitkomt?
Ik ben van plan binnenkort een nieuw systeempje te bestellen en wil graag 2x de 320 GB (HD321HJ) in een raid opstelling.
De enige link in de pricewatch klopt niet, die shop heeft alleen de T166 serie..
[ Voor 18% gewijzigd door Doekie19 op 20-02-2008 21:14 ]
Verwijderd
u allen weer op het rechte pad leiden.
De eerste en uitgebreide test van de Samsung Spinpoint F1 320 Gb
http://www.hartware.de/review_791.html
Zo te zien een echte hebbeding, wordt zeker mijn volgende HDD.
Dat is geen kattenpis zeg, die resultatenjoey6666 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 16:18:
Er wordt hier wel zeer veel off topic gereageerd, laat ik
Ik wil em nu eindelijk wel eens in men handen hebbe hebbe hebbe
[ Voor 5% gewijzigd door Bull op 23-02-2008 22:14 ]
Vind je het gek dat Samsung hem nog ff achterhoud met die resultaten...joey6666 schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 16:18:
Er wordt hier wel zeer veel off topic gereageerd, laat ik
Als ze dit op de markt brengen verkopen die oude schijven voor geen ene moer meer. Als ze slim zijn hebben ze inmiddels behoorlijke voorraden geproduceerd en hebben ze achter de schermen de T166 uitgefaseerd en verkopen ze daar enkel de voorraden nog van. Kunnen ze in een keer omschakelen naar de F1 en die gaat verkoop records breken als dit klopt. Als ze nu maar eind maart te krijgen zijn, anders moet ik maar ff een tijdelijke schijf regelen voor mijn nieuwe pc.
zoals je hier ziet hebben veel webshops de T166 nog ruim op voorraad.
http://www.hardware.info/...166_320_GB_SATA2_HD321KJ/
[ Voor 3% gewijzigd door joey6666 op 24-02-2008 21:59 ]
Veel teveel nog, maar ik ga gewoon voor 2x de F1 320GBjoey6666 schreef op zondag 24 februari 2008 @ 21:56:
Ik hoop niet dat jouw theorie klopt, mijn pc is wat componenten inkoop ook al bijna af,
zoals je hier ziet hebben veel webshops de T166 nog ruim op voorraad.
http://www.hardware.info/...166_320_GB_SATA2_HD321KJ/
Nog een review
http://techreport.com/articles.x/14200
[ Voor 6% gewijzigd door Bull op 25-02-2008 18:02 ]
Hmm erg interessant, laat ze maar snel in de winkels komenBull schreef op zondag 24 februari 2008 @ 23:32:
[...]
Veel teveel nog, maar ik ga gewoon voor 2x de F1 320GB
Nog een review![]()
http://techreport.com/articles.x/14200
Gaat nog wel even duren...
We zijn al bijna maart hoorGianni Rombios schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:28:
http://www.hartware.de/news_44165.html
Gaat nog wel even duren...
Ze willen gewoon hun voorraad T166 kwijt zijn

[ Voor 10% gewijzigd door Bull op 25-02-2008 21:40 ]
Logisch, brengt geld op en met dat geld kunnen ze mooi 500GB platters ontwikkelen, of 1TB platters. Dat zou pas leuk wezenBull schreef op maandag 25 februari 2008 @ 21:37:
[...]
We zijn al bijna maart hoor
Ze willen gewoon hun voorraad T166 kwijt zijn
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Klein is nogal relatief, maar nieuwe snelle schijven kleiner dan 320GB zal ik toch niet meer tegen komen denk ik. De WD 320GB 1 platter of de Samsung SP F1 320GB lijken mij de beste keus om een waardig alternatief voor de Raptors. Mee eens?
Voor extreem veel kleine bestandjes zijn de raports sneller dmv die lage accesstijd. Maar als het enkel voor je OS gebruikt word, kan je die tijd toch wel wachten toch?The Realone schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 11:47:
Ik ben eigenlijk op zoek naar 2 kleine schijven voor in RAID0 te hangen (puur een performance dingetje). Ze hoeven absoluut niet groot te zijn, want de echt opslag gebeurt op mijn toekomstige NAS. Eerst viel mijn oog op 2 Raptors maar ik heb het idee dat die dingetjes inmiddels te verouderd zijn.
Klein is nogal relatief, maar nieuwe snelle schijven kleiner dan 320GB zal ik toch niet meer tegen komen denk ik. De WD 320GB 1 platter of de Samsung SP F1 320GB lijken mij de beste keus om een waardig alternatief voor de Raptors. Mee eens?
Jazeker, dat kan ik wel. Maar ik moet evengoed nieuwe schijven in mijn PC aangezien de huidige (3x T166 500GB) in een NAS gaan. Dus ik zoek vervangers, die in RAID0 komen. En dan wil ik natuurlijk wel een goede prijs/prestatie verhouding.Doekie19 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:32:
Voor extreem veel kleine bestandjes zijn de raports sneller dmv die lage accesstijd. Maar als het enkel voor je OS gebruikt word, kan je die tijd toch wel wachten toch?
Interessant, eventjes benchmarks van die dingen afwachten dan.Gianni Rombios schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:14:
De Spinpoint komt ook in 160GB "halve platter" uit.
Prijs per gig van de raptors is natuurlijk veel hoger dan de 333 gig platters van samsung, en de prestaties zijn nagenoeg hetzelfde (samsung is zelfs iets sneller maar qua accesstimes is de raptor net iets sneller)The Realone schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:52:
[...]
En dan wil ik natuurlijk wel een goede prijs/prestatie verhouding.![]()
[...]
interessant, eventjes benchmarks van die dingen afwachten dan.
Zie hier: Outlandos in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"
Bovenste is de raptor en de onderste is de TB versie van de samsung F1 met dus die 333 gig platter
[ Voor 15% gewijzigd door Doekie19 op 26-02-2008 13:11 ]
Verwijderd
Dat is wel een enórm understatement. Een Raptor is qua accesstime veel en veel sneller. Dat voordeel is met Raid0 waarschijnlijk iets minder, maar dan nog. We hebben het hier wel over ruim 50% verschil hè.Doekie19 schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:08:
[...]
maar qua accesstimes is de raptor net iets sneller
Wat ik me dan ga afvragen; in dat artikel staat dat Samsung zich aan de 'industrie standaarden' gaat houden, en dus inderdaad schijven met 'halve platters' gaat uitleveren.Gianni Rombios schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 12:14:
De Spinpoint komt ook in 160GB "halve platter" uit.
Zou zoiets dan met een firmware gebreuren die te unlocken is of is daar een fysiek truukje voor?
Als je een 1-platter variant van die schijf koopt denk ik dat het wat overkill is om hem in een silentmaxx te doen. Die zouden al behoorlijk stil en koel moeten zijn...woekele schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 01:02:
Weet iemand de maten van de 1000/750/640/320GB versies van de Samsung F1? En dan doel ik vooral op de dikte ervan. Soms zijn 1-platter (en misschien ook 2-platter??) versies namelijk dunner dan de 3-platter versies en dan passen ze niet goed in mijn Silentmaxx HD-behuizingen.
[ Voor 56% gewijzigd door whiteguy op 27-02-2008 11:49 ]
Wat de silentmaxx betreft: als je ze al hebt is het mooi dat ze er gewoon inpassen.. vooral ook omdat ze dan in de 5.25inch slots gaan ipv de 3.5inch. Maar ik denk dat het gewoon goed gaat.
Ik bedoel, als je een 750GB versie koopt zitten er volgens het artikel op techreport 3 platters in met een capaciteit van 334 gb; 250 gb is 'weg' (maar de schijf is wel 100 euro goedkoper dan de 1TB versie).Gianni Rombios schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:48:
Ik begrijp eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt met firmware/unlocken/truukje? Wat "halve platters" betreft: het zou gaan om een enkele 334GB platter die maar 1 kop heeft en aan 1 kant beschreven wordt. Dus niet een "short stroke" versie die maar de helft van beide kanten van de platter gebruikt. 1 platter met 1 kop is geloof ik een unicum.
Wat de silentmaxx betreft: als je ze al hebt is het mooi dat ze er gewoon inpassen.. vooral ook omdat ze dan in de 5.25inch slots gaan ipv de 3.5inch. Maar ik denk dat het gewoon goed gaat.
Het lijkt me sterk dat die 3e platter op 1/3 een gat in geboord is ofzo.
Given its use of 334GB platters, you would think Samsung would offer two additional F1 variants to accompany the terabyte model: a 334GB model using a single platter and a two-platter model with 668GB of capacity. And you would be wrong. Instead, Samsung is sticking to the industry-standard capacities embraced by its competitors, extending the F1 down to 750, 500, and 320GB. It's hard to see the rationale behind such a move. Those lower capacities leave a respective 250, 168, and 14GB of unused platter capacity on the table, which strikes us as unnecessarily wasteful.
[ Voor 23% gewijzigd door whiteguy op 27-02-2008 11:52 ]
De 750GB en de 500GB hebben gewoon platters van 250GB.
Is al vaak genoeg langs gekomen in dit topic.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb momenteel ook 1-platter schijven die ik zonder silentmaxx nog hoor (seagate) en waarom zou ik de silentmaxx niet gebruiken als ik hem toch hebwhiteguy schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:37:
[...]
Als je een 1-platter variant van die schijf koopt denk ik dat het wat overkill is om hem in een silentmaxx te doen. Die zouden al behoorlijk stil en koel moeten zijn...
Gianni Rombios schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:48:
Ik moet mijn vraag misschien verduidelijken. Mijn huidige 1-platter schijven zijn dunner dan 'normale' 3.5" harde schijven. Hierdoor wordt hij niet mooi tussen de onder- en bovenkant van de silentmaxx 'ingeklemd', maar hangt hij eigenlijk los. Daarom vroeg ik me af of er bekend is of dit bij de 320GB (en misschien zelfs 640GB?) versie van de F1 ook zo zal zijn.Deismyna schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:56:
De 1TB, 640GB en 320GB schijven hebben platters van 334GB.
De 750GB en de 500GB hebben gewoon platters van 250GB.
Is al vaak genoeg langs gekomen in dit topic.
[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 27-02-2008 13:28 ]
[ Voor 8% gewijzigd door Gianni Rombios op 27-02-2008 14:26 ]
De F1 750GB is nu al te krijgen voor 105,- pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
De F1 1TB is ook weer wat gezakt en nu te krijgen voor 202,-
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Ik zeg, dat is mooi, zeker als je meerdere schijven tegelijk wil aanschaffen!
Verwijderd
Als jij met een gehackte firmware de tweede niet aanwezige kop in een niet bestaande ruimte weet te krijgenwhiteguy schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 11:37:
[...]
Wat ik me dan ga afvragen; in dat artikel staat dat Samsung zich aan de 'industrie standaarden' gaat houden, en dus inderdaad schijven met 'halve platters' gaat uitleveren.
Zou zoiets dan met een firmware gebreuren die te unlocken is of is daar een fysiek truukje voor?
Het ding krijgt gewoon 1 platter en 1 kop. Het is niet zo dat de 2e kop erin zit en softwarematig geblocked is hoor. Het is geen GeForce 6800 LE
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2008 23:53 ]
Jum jum, 1TB is ook wel lekker om te hebbenOet schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 16:44:
Toch zijn de disks inmiddels wel aan het zakken in prijs.
De F1 750GB is nu al te krijgen voor 105,- pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
De F1 1TB is ook weer wat gezakt en nu te krijgen voor 202,-
pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Ik zeg, dat is mooi, zeker als je meerdere schijven tegelijk wil aanschaffen!
Uit het artikel maakte ik op dat in een 320gb schijf dan een 334 gb platter gaat zitten. En dan zou je dus 14gb 'missen', ondanks 1 platter / 1 kop. Maargoed het antwoord is inmiddels bekend.Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 23:52:
[...]
Als jij met een gehackte firmware de tweede niet aanwezige kop in een niet bestaande ruimte weet te krijgen![]()
Het ding krijgt gewoon 1 platter en 1 kop. Het is niet zo dat de 2e kop erin zit en softwarematig geblocked is hoor. Het is geen GeForce 6800 LE
Niet om lullig te doen maare, 1000GB - 931,51GB = 68490 MB verdwenensalimrmaf schreef op woensdag 21 november 2007 @ 22:15:
(Werkelijke Windows) Schijfruimte;![]()
1000GB; 931,51 GB 59490 MB ''verdwenen''
750--GB; 698,6GB 51400 MB ''Gestolen''
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Toch vindt ik de prijzen een beetje appart, voor 250GB betaal je 100 euro meer. Het is zowat goedkoper om 2x een 750GB te halen dan een enkele 1000GB. Plus dat je bij twee schijven 1.5TB hebt, dus 500GB meer terwijl je nauwelijks meer betaald.Bull schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 00:41:
[...]
Jum jum, 1TB is ook wel lekker om te hebben
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Lees dit topic even door en je weet dat de 750 en de TB schijf 2 verschillende schijven zijn. Maar ja als je daar niet omgeeft is het inderdaad voordeliger om 2*750 te nemenMentox schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 10:55:
[...]
Toch vindt ik de prijzen een beetje appart, voor 250GB betaal je 100 euro meer. Het is zowat goedkoper om 2x een 750GB te halen dan een enkele 1000GB. Plus dat je bij twee schijven 1.5TB hebt, dus 500GB meer terwijl je nauwelijks meer betaald.
[ Voor 32% gewijzigd door Doekie19 op 28-02-2008 14:00 ]
Verwijderd
Is het verschil werkelijk zo groot? Zou je de bron kunnen linken van die test?Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 19:16:
Wil binnenkort een Mac Pro halen en daar ook van deze disks in zetten en las een test waarin de 750GB een transferrate haalde van nog geen 80 en de 1TB versie 108Mb/sec. Wist niet dat het zoveel uitmaakte. Kan natuurlijk ook aan de combi harddisk/computer liggen, maar goed, wel handig vond ik dat om te weten. Geloofde het eerst niet, dacht dat er in de 750 en 1TB versie dezelfde techniek werd gebruikt. Hulde dus ook voor die topic ;-)
Verwijderd
De 750GB versie was dus getest op Barefeats, een Apple specifieke testsite, waar deze disk er prima maar niet mega uit kwam, zeker niet in vergelijking met de test op Toms Hardware. Op het Apple Discussion Forum schreef dezelfde tester:Oet schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 10:19:
[...]
Is het verschil werkelijk zo groot? Zou je de bron kunnen linken van die test?
"We were disappointed with the large sustained transfer performance of the 750GB Samsung SpinPoint F1 in our testing -- especially when mounted inside the Mac Pro (all models). The only large drive (750GB - 1000GB) that was slower was the WD "Green" drive, which is designed for low power consumption rather than speed.
Seeing that Tom's Hardware measured different results on the 1000GB (1 Terabyte) version of the Samsung SpinPoint F1, we obtained one and tested it. We can testify that it is the fastest 7200rpm SATA drive we've ever tested both for large sustained transfers and small random transfers. And it's the quietest of the 1TB drives tested including the WD "green."
We're so impressed, we're ordering a second Samsung 1TB drive."
Deze opmerking en de testresultaten hebben mij (helaas) doen besluiten toch maar voor de 1TB versie te gaan. Echter kost deze nu even veel als twee 750GB disks, wat uiteraard dermate onlogisch is dat het aanschaffen hiervan toch een behoorlijke psychische drempel oproept ;-)
Ik ben benieuwd wat dit doet als je 4 schijven in Raid5 gaat hangen..
dus 4x 750GB vs 4x1TB in Raid5..
Verwijderd
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.