Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

De 1TB is sneller dan de 750, toch (grotere platters)?

[ Voor 21% gewijzigd door woekele op 01-03-2008 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:23
woekele schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:20:
Jup, bekijk de startpost maar es ;)

Ik ga denk ik voor 1x een F1 320GB en 1x een F1 640GB schijf en prik er later nog es een F1 320GB bij voor RAID 0 zodra ik een nieuw moederbord heb gekocht :9

[ Voor 29% gewijzigd door Bull op 01-03-2008 13:42 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 23:11
woekele schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 12:20:
Klopt maar voor hetzelfde geld kan je twee 750`s in RAID0 zetten wat sneller is dan een enkele 1TB schijf.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Dat zou toch eigenlijk beteken dat hij al bij de grote jongens in de magazijnen licht als je ziet dat ie er al 35 op voorraad heeft *O*

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:31
Verwijderd schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 23:42:
[...]

Euh... er staat nergens dat het een F1 is :?
Precies, het enige wat erbij staat is dit: Neueste Revision maar ja of dat inderdaad de F1 versie is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat EAN nummer hoort bij de SP2504C. Niet echt betrouwbaar die advertentie dus.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Heb wel deze winkel gevonden.

Voor een 320GB schijf niet goedkoop, echter ook niet duur voor een nieuwe schijf. Het zou me alleen niets verbazen als je die levertijd met een korreltje zout moet nemen.

edit:

Lees net dit op XS:
Quote:
Originally Posted by NIZ View Post
We've been hearing about these F1 320gb & 640gb hdd's for ages. Are either of these drives even available yet anywhere online?

Has anyone been able to get their hands on the new single platter WD3200's yet?

Yes.

Confirmed stock in UK and Germany so far..... no confirmed news on the WD 320's ...yet

[ Voor 39% gewijzigd door Aapenootjes op 02-03-2008 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
aapenootjes schreef op zondag 02 maart 2008 @ 14:55:
Heb wel deze winkel gevonden.

Voor een 320GB schijf niet goedkoop, echter ook niet duur voor een nieuwe schijf. Het zou me alleen niets verbazen als je die levertijd met een korreltje zout moet nemen.
Das niet duur, maar die levertijd zou ik inderdaad met een heel grote korrel zout nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
nog een winkel, wel op voorraad!

Dan duurt het misschien niet zo lang meer :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

26.1 mm hoog volgens de specs. Dat zou dus de normale hoogte zijn :) Gaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Ik zou er niet van uitgaan. Zie deze melding op een Duitse site:
Die neue Festplattenserie SpinPoint: Samsung F1
Samsung hat lange nichts mehr von sich hören lassen, zumindest in Bezug auf die neue Festplattenserie SpinPiont F1. Seit September gibt es ja bereits die Modelle mit 750GB und einem Terabyte. Der Markt hat sie bisher relativ gut angenommen. Eigentlich sollten diese Modelle das Samsung Portfolio, welches bis dahin auf 500GB begrenzt war, abrunden. Aber Samsung war eigentlich mit der T166 Serie im Bereich der 500GB sehr gut aufgestellt und sah keinen wirklichen Handlungsbedarf. Aber dennoch wurden nun einige Details der F1 SpinPoint bekannt gegeben. Es handelt sich hierbei um ein 320GB-Modell (HD322HJ), welches den schon aus dem 1 Terabyte-Modell bekannten, 334GB großen, Platter nutzt. Das lässt auf sehr hohe Transferraten hoffen, so dass später die 2 Terrabyte-Modelle auch mit weniger Speicherplatz auskommen auch für die meisten unter ihnen erschwinglich werden. Das Modell mit 500GB (HD502IJ) wird aller Voraussicht nach einen 250GB Platter nutzen, wie schon bei der 750GB Variante zu sehen war. Die kleinen Festplatten sollen laut Samsung im zweiten Quartal 2008 auf den Markt kommen. Preise lagen noch nicht vor.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 22:12
Werkt de 750Mb versie in een externe USB eSATA behuizing ?.bij de meeste staat tot 500Gb disks
te gebruiken, of is dat om dat er geen grotere HDD,s waren. of kan de controller niet meer dan 500Gb aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Lijkt me stug dat een USB een limiet heeft. Zolang je OS gewoon met grote disks (met 48bit LBA) overweg kan, kan je er in principe gewoon elke harddisk in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Microkid schreef op zondag 02 maart 2008 @ 19:32:
[...]

Ik zou er niet van uitgaan. Zie deze melding op een Duitse site:

[...]
Tweede kwartaal pas? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
dirk38 schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:44:
Werkt de 750Mb versie in een externe USB eSATA behuizing ?
Ja. Als je GB bedoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een Antec-MX1 met Samsung F1 750Gb. Deze werkt (via USB, eSata heb ik nog niet uigeprobeerd), maar de LEDs knipperen niet bij schrijfactiviteit (maar lezen/schrijven werkt prima).

De schijf is opgedeeld in 2 partities van ongeveer 250Gb en het restant is ongebruikt. Ik weet niet waar het kantelpunt ligt, maar bij 250Gb zijn je fileblocks 4kb (zie ook chkdsk). Bij 1 partitie van 750Gb loop je kans dat de grootte van een fileblock toeneemt (en daarmee je verspilling van ruimte). Ik zou zelf niet alles op 1 partitie van 750Gb willen hebben.

Overigens is Antec support bezig met een oplossing (een hardware onderdeel wordt vervangen), dus mogelijk komt alles nog goed.

Moraal: in principe moet een externe behuizing werken met >500Gb schijven, mits de fabrikant dat aangeeft. Als het goed is is er dan rekening gehouden met de specifieke eisen (zoals stroomafname) die een schijf van deze grootte vraagt. Een kastje waarvan de fabrikant zegt dat z'n max 500Gb is (die grens wordt zeer w.s. niet door het OS bepaald, maar door de voeding), zou ik niet willen gaan gebruiken voor een grotere schijf (ivm garantie). Het zou kunnen werken, maar voor hetzelfde geld ook niet.

[ Voor 39% gewijzigd door kdekker op 03-03-2008 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Hij kost daar €66.64 omgerekend met de huidige koers. Puike prijs :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey6666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-07 14:56
Deze Oostenrijkse webshop heeft hem ook al voor 66.98 Euro.
https://shop.heureka.co.a...60fbc4252a7172cbc1f6aef10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
2-3 dagen kan nog best 2 maanden duren zegt echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
:')

[ Voor 28% gewijzigd door Aapenootjes op 03-03-2008 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Als jullie wat posts kwijt zijn: kan kloppen, die staan nu in [HDD] Algemeen Western Digital topic zodat het hier wat meer over de Samsung F1 kan gaan. ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Ik heb nog een aantal winkels gevonden waar ze de 320GB schijf op voorraad claimen te hebben.

Verder kwam ik na wat speurwerk zelfs de 640GB variant tegen. Echter alleen bij Sloveense webshops. En laat ik nu niet zo goed Sloveens kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeg lui Ik heb een P5W DH deluxe met een 975X chipset en een ICH7 northbridge.
Als ik mijn Intel (Matrix) raid 0 en 1 overzet naar een Asus P5E kan ik dan gewoon verder met mijn huidige raid array of ben ik dan mijn gegevens op de HDD's kwijt omdat ik de raid situatie opnieuw moet opbouwen ivm een andere raid controller op de P5E?
Als ik namelijk de kans krijg ruil ik graag mijn 2x Seagate 320.10 gig raid in voor een 2x1 F1 terrabyte schijven.
Ik meen dat het om een Intel 82801GR/GH SATA RAID Controller gaat zit die dus ook een P5E ?
Verder heb ik alvast één F1 750 gig schijf besteld om als backup schijf te dienen voor de 320 gig raid die ik nu heb..
En mijn andere vraag is een F1 750 gig schijf een 1 Terrabyte schijf die niet door de 1 terrabyte controle kwam en daarom tot 750 gig schijf werd terug gebracht ?!
Verder heb ik op dit moment twee toppertjes van 320 gig van Seagate in Raid 0 en Raid 1 (dus een deel is raid 0 en een deel raid 1)
Zijn die F1 320 gig schijven van Samsung echt net zo goed ?! (of zelfs beter ??)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2008 06:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Of je de raid kunt migreren zou ik echt niet weten. Zelf heb ik nu via de nforce4 raid, dus als ik ga upgraden kan ik dat al helemaal vergeten. Je maakt wel een kans als de chips inderdaad het zelfde zijn.

De F1 750GB zijn zeker niet gelijk aan de 1TB disks. Dat is ook al honderd keer genoemd in dit topic. De 750GB versie heeft 3 platters van 250GB in plaats van 334GB. Hierdoor presteren ze ook minder goed.

En verder zijn de F1 320GB schijven van samsung waarschijnlijk wel behoorlijk sneller dan de seagates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
RAID overzetten kan alleen als de chips echt 100% gelijk zijn. Daarom is het eigenlijk ook slimmer/verstandiger om een los RAID kaartje te gebruiken, die kan je dan altijd overzetten in een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een leuk RAID kaartje kost je wel een fortuin...

Dan kun je voor datzelfde geld een paar flinke back-up schijven halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:43:
Een leuk RAID kaartje kost je wel een fortuin...

Dan kun je voor datzelfde geld een paar flinke back-up schijven halen.
Eentje met hardwarematige RAID inderdaad wel, maar er bestaan ook kaartjes met softwarematige RAID. Die ook op alle moederborden zit. Dan hoef je ook niet meer een moederbord met RAID te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Nu we toch even offtopic bezig zijn hier ff een vraagje over SATA 2 kabels ;)

Het viel mij op dat er op de verpakking van een Belkin SATA 2 kabel stond dat de maximale doorvoer van de kabel 150 Mbps is, maar SATA 2 is toch maximaal 300 Mbps? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Kurios schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:45:
[...]

Eentje met hardwarematige RAID inderdaad wel, maar er bestaan ook kaartjes met softwarematige RAID. Die ook op alle moederborden zit. Dan hoef je ook niet meer een moederbord met RAID te kopen.
Tja, die vallen helaas wat performance betreft toch vaak wat tegen. En je zult al een pci-e kaartje moeten hebben of je hebt een flinke pci bottleneck. Zelf heb ik bovendien geen vrije pci sloten.
Ik heb zitten kijken voor een Dell Perc 5/i controller. Die kun je voor zo'n 150 euro krijgen, echter die werken met veel moederborden niet. Dus dat risico neem ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:45:
[...]

Dan verlies je qua performance, zeker op RAID 5 writes.

En die -R bij je moederbord kost ook maar 5 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aapenootjes schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:30:.

De F1 750GB zijn zeker niet gelijk aan de 1TB disks.
Dat is ook al honderd keer genoemd in dit topic. De 750GB versie heeft 3 platters van 250GB in plaats van 334GB. Hierdoor presteren ze ook minder goed.

En verder zijn de F1 320GB schijven van samsung waarschijnlijk wel behoorlijk sneller dan de seagates.
Oh maar die F1 750 gig wil ik gaan gebruiken als backup die zo nu en dan gelezen word.
En heb je of weet jij een plek waar ik wat benchmarks kan vinden waaruit blijkt dat de Samsung 320 gig schijven sneller zijn dan de Seagate schijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nee, maar ik denk persoonlijk dat het de vlotste schijven van het moment zijn samen met de 1TB versie ;) Tenminste, onder de 7200rpm schijven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Laatst online: 11:09

Smarron

The bend

Deze review (was al eerder genoemd) laat zien dat de 320GB echt extreem snel is.

Samsung F1 320GB
SAmsung F1 1TB

En hier gezamenlijk getest.

[ Voor 16% gewijzigd door Smarron op 05-03-2008 14:21 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kurios schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 10:34:
RAID overzetten kan alleen als de chips echt 100% gelijk zijn. Daarom is het eigenlijk ook slimmer/verstandiger om een los RAID kaartje te gebruiken, die kan je dan altijd overzetten in een ander moederbord.
Software RAID (en niet driver RAID zoals op onboard chipsets) heeft hierbij een duidelijk pluspunt, aangezien het op elke controller kan werken, zolang je OS de schijf maar ziet.

En je kunt altijd nog een RAID-array kapen door er andere metadata op te gooien. Bijvoorbeeld als ik in FreeBSD een array die is aangemaakt met Intel of nVidia chipset, kan ik software RAID array configureren en huppa ik zie partities. Hiervoor moet je wel de juiste RAID instellingen gebruiken.
Bull schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 11:54:
Nu we toch even offtopic bezig zijn hier ff een vraagje over SATA 2 kabels ;)

Het viel mij op dat er op de verpakking van een Belkin SATA 2 kabel stond dat de maximale doorvoer van de kabel 150 Mbps is, maar SATA 2 is toch maximaal 300 Mbps? :X
150Mbps is ook verkeerd, want SATA werkt met:

1,5Gbps = 150MB/s
3,0Gbps = 300MB/s

Dankzij de 10/8 encodering dus delen door 10. Maar de kabels zouden afaik gelijk moeten zijn, dus ik denk dat je zonder problemen 3,0Gbps kunt draaien met die kabel, mits de kabel maar van goede kwaliteit is en niet te lang (max 1,5 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

150Mbps > 150 MB/s

Grote 'B', anders zou het uberlangzaam zijn :+

Over die 320: ziet er mooi uit, nu moeten ze nog eens beschikbaar worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Over de raid array migratie: http://www.tomshardware.c..._raid_migration_adventure

Het kan dus best, mits je van bv. intel naar intel gaat of nforce naar nforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 14:35:
[...]

150Mbps is ook verkeerd, want SATA werkt met:

1,5Gbps = 150MB/s
3,0Gbps = 300MB/s

Dankzij de 10/8 encodering dus delen door 10. Maar de kabels zouden afaik gelijk moeten zijn, dus ik denk dat je zonder problemen 3,0Gbps kunt draaien met die kabel, mits de kabel maar van goede kwaliteit is en niet te lang (max 1,5 meter).
Ik bedoel natuurlijk 150 MB/sec ;)

Ik kan verder ook geen info vinden op de Belkin dus het lijkt mij ook dat ze gewoon 300 MB/sec doorvoer hebben, maar dat haal je toch nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over die 320: ziet er mooi uit, nu moeten ze nog eens beschikbaar worden |:(
In Engeland vind ik al 3 shops die hem aanbieden:
1 2 3

Bij link 1 waren er gisteren nog meer dan 90 in stock dus het verkoopt blijkbaar wel. Hopelijk gauw hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 19:14:
[...]

In Engeland vind ik al 3 shops die hem aanbieden:
1 2 3

Bij link 1 waren er gisteren nog meer dan 90 in stock dus het verkoopt blijkbaar wel. Hopelijk gauw hier :)
Bij de eerste shop waren er een paar dagen geleden nog 121 in stock ;)

Zo te zien is in de de UK volop verkrijgbaar, nu Nederland nog 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Bull op 05-03-2008 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Op duitse sites vind je ook steeds meer benchmarks. Of hij dan ook in duidsland leverbaar is weet ik niet. Het zou ook kunnen dat velen deze kopen bij een Oostenrijkse site die naar duitsland levert.

Op zich zou ik dat ook kunnen doen (woon bij de grens en ken wel wat mensen in Aachen), maar de verzendkosten zijn me toch te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 09:28
aapenootjes schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:34:
Op duitse sites vind je ook steeds meer benchmarks. Of hij dan ook in duidsland leverbaar is weet ik niet. Het zou ook kunnen dat velen deze kopen bij een Oostenrijkse site die naar duitsland levert.

Op zich zou ik dat ook kunnen doen (woon bij de grens en ken wel wat mensen in Aachen), maar de verzendkosten zijn me toch te hoog.
Nederland zou nog wel even kunnen duren, ik zie bij twee grote samsung distributeurs de nieuwe 320gb schijven nog niet in de lijst staan. Vaak verschijnen die wel een tijdje voordat ze daadwerkelijk leverbaar zijn in de lijsten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Tweede kwartaal begint ook pas in april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey6666
Hier is zo'n Duits forum waar iemand er bij een Oostenrijks Samsung distribiteur
3x 320 heeft gekocht.
Uitgebreide Raid tests
http://www.forumdeluxx.de...hread.php?threadid=463453

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Mooie link zeg, klasse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 11:07
Zijn hier nog mensen die problemen met deze schijven hebben in combinatie met een nvidia Southbridge? Daar zijn namelijk wat verhalen over het het net. Ik wil zo'n schijf misschien in mijn servertje hangen waar een nVidia single chip 6100/430 north/southbridge op zit, maar ik wil dus graag weten of dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:43
Met de laatste prijsdrop (naar 100e) heb ik besloten om voor de 750gb variant te gaan en niet de 500gb. Maar ik heb een redelijk oud moederbord met een southbridge VIA VT8237 die sata2 schijven niet goed erkend (zie ook Wikipedia: Serial ATA) . Voor mijn huidige SATA schijf, de Western Digital 3200YS, maakt dat niet uit want deze heeft een jumper om de schijf op sata 1 compatibiliteit te zetten.

Mijn vraag is: Heeft de 750gb variant dit ook, of een eventuele software/driver aanpassing zodat ik deze schijf kan gaan gebruiken icm met mijn southbridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Opmerking: Bij Alternate is de 750GB weliswaar 109 euro maar deze maand zijn de verzendkosten slechts 5 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:00
Voor de belgen onder ons:
Alternate.be rekent geen verzendkosten aan, klein nadeel is wel dat hij daar 119€ kost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik heb mn F1's binnen :)

Gelijk een beetje aan het experimenteren geslagen, maar het lijkt erop dat iets ergens niet goed zit

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/m.swets/HDTune.png

Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Specs:

4x750GB Samsung spinpoint F1 op ICH9R controller in RAID5, stripesize 64k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
hapSnap schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:33:

Gelijk een beetje aan het experimenteren geslagen, maar het lijkt erop dat iets ergens niet goed zit

[afbeelding]

Specs:

Jammer dat het niet goed gegaan is, dit zijn wel UBER scores _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt write-back ingeschakeld en je Intel driver gebruikt je RAM als cache, en aangezien je de test ws. meer dan eens hebt gedraaid zit alle benodigde data in je RAM en wordt dus ook tegen RAM-snelheid ingelezen.

Die theorie gaat prima op, behalve dan dat je scores wel erg hoog zijn, je geheugen is niet zo snel als 39GB/s. Als je schijf leeg is (nullen) kan dat mogelijk nog sneller zijn omdat de driver zich daarvan bewust is en direct het resultaat (/dev/zero? :P) doorgeeft. Maarja idd beter dan dit wordt het niet, 0.0ms. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:09:
Je hebt write-back ingeschakeld en je Intel driver gebruikt je RAM als cache, en aangezien je de test ws. meer dan eens hebt gedraaid zit alle benodigde data in je RAM en wordt dus ook tegen RAM-snelheid ingelezen.

...
Ik heb de test nu gedraaid net na het booten vanaf een volledige shutdown. Volgens deze theorie zou de eerste run dus een normale uitslag moeten geven, echter, dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/m.swets/HDTune1strun.png

Ik zal vanmiddag de boel eens testen met wat andere progs, en op een ander OS.

[ Voor 40% gewijzigd door hapSnap op 07-03-2008 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Laatst online: 09-09 09:28
hapSnap schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 00:33:

[afbeelding]

Specs:

Ik ben benieuwd, ik overweeg ook in een nieuwe setup 4 F1s in RAID5 te gaan zetten. (maar dan wel de 640 gb variant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Probeer het eens met HD Tune v2.54, misschien dat er een fout in v2.55 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:30
aapenootjes schreef op dinsdag 04 maart 2008 @ 08:30:
De F1 750GB zijn zeker niet gelijk aan de 1TB disks. Dat is ook al honderd keer genoemd in dit topic. De 750GB versie heeft 3 platters van 250GB in plaats van 334GB. Hierdoor presteren ze ook minder goed.
Echt niet:
Given its use of 334GB platters, you would think Samsung would offer two additional F1 variants to accompany the terabyte model: a 334GB model using a single platter and a two-platter model with 668GB of capacity. And you would be wrong. Instead, Samsung is sticking to the industry-standard capacities embraced by its competitors, extending the F1 down to 750, 500, and 320GB. It's hard to see the rationale behind such a move. Those lower capacities leave a respective 250, 168, and 14GB of unused platter capacity on the table, which strikes us as unnecessarily wasteful.

(http://techreport.com/articles.x/14200)
Overigens snap ik niet dat zoveel mensen 750GB / 1TB schijven nemen als 'primaire' schijf.

Voor mijn PC is 150GB echt meer dan voldoende: De rest staat lekker op de server, RAID 5 (3TB). Dan kan iedereen bij de data...

Overigens vandaag 2 750GB-ers aangeschaft die hierin gaan:

Afbeeldingslocatie: http://images.fantec.de/2396_g.jpg

Lekker in RAID0 als externe Back-up van mijn RAID5 Array.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Echt niet:
Echt wel, lees het topic anders maar eens door.
Those lower capacities leave a respective 250, 168, and 14GB of unused platter capacity on the table, which strikes us as unnecessarily wasteful.
Dat is volgens mij niets nieuws. Vaak stoppen ze er dan een kop minder in waardoor de bruikbare capaciteit lager is. Het is waarschijnlijk voor een fabrikant ook goedkoper om zo veel mogelijk harde schijven van 1 type platter gebruik te laten maken. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 750, 500 en 250GB versies dan ook oudere platters gebruiken.

Ik had die review ook al gelezen en merkte die zin op, is gewoon een fout van de reviewer.

[ Voor 80% gewijzigd door Aapenootjes op 07-03-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:30
Echt wel, lees het topic anders maar eens door.
Heb de 11 pagina's snel gescand....Op zijn minst lijkt het erop dat je gelijk zou kunnen hebben.... ;)

Maar dan nog: voor een backup schijf boeit mij niet hoeveel platters erin zitten en hoe groot die zijn (althans, niet 38334 tegenover 3*250). Ding moet betrouwbaar zijn en verder zijn ding doen...Snelheid is m.i. zeker niet het belangrijkste daarbij.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 15:49
Sinds een week heb ik een F1 750GB in m'n HTPC zitten.
Voor die prijs tegenwoordig kan je die niet laten liggen. :D

Qua geluid viel het best tegen en vooral de idle noise vind ik vrij hoog, de vorige harddisk was een Seagate maar die was denk ik net zo stil. Het is verder geen ramp en valt binnen de marge, je moet goed met je oor tegen de case zitten wil je wat horen. De seeks zijn wel flink stiller.

Waar ik me meer zorgen om maak in de temperatuur.
Volgens hdtune wordt de disk 46 graden :S
Tuurlijk is een HTPC case gemaakt om stil te zijn en is de koeling niet optimaal maar ik vind 46gr best hoog....

Meer mensen een F1 in een case met weinig airflow/HTPC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
Na veel gepruts werkt alles dan eindelijk goed :)

Hier zijn de results van 4x750GB Raid5 32k stripe op ICH9R + Vista x64 met write-caching enabled:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/m.swets/HDTune_Benchmark_Intel___Raid_5_Volume.png

Weet iemand misschien nog een goed progsel om de write performance mee te testen? Atto lijkt niet goed te werken; IOMeter blijft hangen op "preparing drives"

[Edit]

Best tevreden met de performance van de schijven en van de ICH9R controller, hier zijn de resultaten van Sandra:

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/m.swets/Sandra.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door hapSnap op 08-03-2008 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:04

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

hapSnap schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:50:
Na veel gepruts werkt alles dan eindelijk goed :)

Hier zijn de results van 4x750GB Raid5 32k stripe op ICH9R + Vista x64 met write-caching enabled:

[afbeelding]

Weet iemand misschien nog een goed progsel om de write performance mee te testen? Atto lijkt niet goed te werken; IOMeter blijft hangen op "preparing drives"

[Edit]

Best tevreden met de performance van de schijven en van de ICH9R controller, hier zijn de resultaten van Sandra:

[afbeelding]
Heb je ook benches voor Write performance? Dat zou toch aanzienlijk op je CPU moeten hangen voor de parity berekening enz

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
Oet schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:41:
[...]

Heb je ook benches voor Write performance? Dat zou toch aanzienlijk op je CPU moeten hangen voor de parity berekening enz
Meer dan de Sandra benchmark die ik hierboven heb gepost zit er denk ik niet in. Atto geeft vreemde waarden, dus ik weet niet of die resultaten betrouwbaar zijn. Andere progs kunnen alleen write performance meten als je schijf leeg is, wat hij niet meer is :(

Als je een prog weet waarmee ik dit goed kan benchmarken dan draai ik em gelijk voor je :)

[edit]
Bij deze een screenshot van de Atto benchmark. Nogmaals, ik weet niet of de waarden in de benchmark correct zijn, ze lijken me namelijk wel erg hoog. Het geeft wel een beeld van de CPU belasting, die is zoals verwacht fors (Q6600)
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/m.swets/Atto.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door hapSnap op 08-03-2008 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oet schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 19:41:
[...]

Mijn RAID 5 array van drie keer Seagate 250 GB 7200.10 (2 platter versie), AAE/AAD firmware zonder write back cache doet tijdens het kopieren van files vanaf USB stick ofzo maar 5 MB/s met schrijven. CPU belasting is dan verwaarloosbaar met E6600 @3,0 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hapSnap schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:50:
Preparing drives betekent dat de testfile wordt aangemaakt. Je moet even de sector count opgeven: één sector is 512 bytes dus een halve kilobyte. Doe iets van 10GB anders zal hij alle beschikbare ruimte willen reserveren wat heel veel tijd kost. Hij blijft dus niet hangen maar het duurde gewoon lang.

En je gebruikt verder de 32MB versie van ATTO. Probeer eens de ATTO-256 versie.

Aangezien je write-back ingeschakeld hebt zal 32MB schrijven rechtstreeks je RAM binnenvloeien en daarmee test je dus geen disk performance maar geheugenperformance.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2008 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hapSnap
Verwijderd schreef op zondag 09 maart 2008 @ 07:03:
[...]

Preparing drives betekent dat de testfile wordt aangemaakt. Je moet even de sector count opgeven: één sector is 512 bytes dus een halve kilobyte. Doe iets van 10GB anders zal hij alle beschikbare ruimte willen reserveren wat heel veel tijd kost. Hij blijft dus niet hangen maar het duurde gewoon lang.

En je gebruikt verder de 32MB versie van ATTO. Probeer eens de ATTO-256 versie.

Aangezien je write-back ingeschakeld hebt zal 32MB schrijven rechtstreeks je RAM binnenvloeien en daarmee test je dus geen disk performance maar geheugenperformance.
Bedankt voor de tips _/-\o_

De resultaten van de ATTO256 test zien er beter uit:
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/m.swets/atto256.jpg

Voor IOMeter heb ik de instellingen uit het grote IOMeter topic geplukt.

Resultaten: Windows XP, Workstation en Fileserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey6666
Balen de zeldzaam verkrijgbare 320 Gb F1 is "ausverkauft"

http://www.hartware.de/news_44288.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Jammer voor de meesten. Ik heb ondertussen mijn zinnen gezet op een Highpoint Rocketraid 3520 waarvoor ik eerst maar eens moet sparen. Dus ik kan nog wel even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
joey6666 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:03:
Balen de zeldzaam verkrijgbare 320 Gb F1 is "ausverkauft"

http://www.hartware.de/news_44288.html
Er zullen toch wel weer nieuwe worden gemaakt? Lijkt me een beetje dom dat ze nu al EOL zijn? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Nee, er staat ook dat we "ein wenigen geduld" ofzoiets (even uit mijn hoofd) moeten hebben. Dat betekent gewoon een beetje geduld.
De harde schijven die tot nu toe verkocht waren zijn harde schijven die over waren na de eerste OEM leveringen. De OEMs krijgen eerst genoeg schijven tot zij voldoende bevoorraad zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
De 640GB variant staat nu in de prijzenlijst van alternate.de _/-\o_ Helaas levertijd nog onbekend, maar ja het begin is er

http://www.alternate.de/h...ten&l2=SATA&l3=3%2C5+Zoll

Prijs is redelijk gunstig €99

Edit: En niet alleen in Duitsland staat hij in de lijst, ook op Alternate.nl staat ie er in

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=A9BU28

[ Voor 34% gewijzigd door Doekie19 op 12-03-2008 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Samsung Spinpoint F1 HD642JJ, 640GB :)

Bij hardware.nl staat een levertijd van 2 weken? Daar teken ik voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Nu zal de F1 320GB toch ook wel snel komen mag ik hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 11-09 20:51
En de 160GB variant hopelijk! Mits deze een gunstig prijsje heeft. Zodra deze er zijn zal ik er direct 2 bestellen.

Zal er trouwens een snelheidsverschil zitten tussen de 320GB platter en de 160GB 'halve' platter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
The Realone schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:58:
En de 160GB variant hopelijk! Mits deze een gunstig prijsje heeft. Zodra deze er zijn zal ik er direct 2 bestellen.

Zal er trouwens een snelheidsverschil zitten tussen de 320GB platter en de 160GB 'halve' platter?
Daar hebben we inderdaad nog helemaal niets over gehoord. Maar qua snelheid, tja ik denk dat die net zo snel is als de 320gig variant maar wellicht nog iets sneller. Dit vanwege dat die maar een halve platter gebruikt dus waarschijnlijk niet op het langzaamster deel van de hdd komt (plz correct me if i am wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Kennelijk werkt dat niet helemaal zo. Ik weet overigens niet of er in de 160GB harde schijf platters van 320GB komen of 250GB.

Maar wat ik ook ergens in dit topic last is dat ze dan eerder een kop minder plaatsen waardoor je maar 160GB van de 320GB kunt gebruiken. Met die kennis zou ik ook zeggen dat er wellicht een 320GB platter in zit, aangezien je met 250GB platters geen koppen weg kunt laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:35
Doekie19 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 15:15:
[...]
Daar hebben we inderdaad nog helemaal niets over gehoord. Maar qua snelheid, tja ik denk dat die net zo snel is als de 320gig variant maar wellicht nog iets sneller. Dit vanwege dat die maar een halve platter gebruikt dus waarschijnlijk niet op het langzaamster deel van de hdd komt (plz correct me if i am wrong)
De 160GB versie zal dezelfde platter hebben als een 320GB maar zal slechts één leeskop hebben (aan één kant dus). De héle disk zal wel worden gebruikt dus. Een 320GB versie heeft gewoon aan beide kanten een leeskop.

[Edit] Prima, dat stond boven mij dus ook al, never mind :O

[ Voor 4% gewijzigd door Brad Pitt op 12-03-2008 16:43 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Brad Pitt schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 16:42:
De 160GB versie zal dezelfde platter hebben als een 320GB maar zal slechts één leeskop hebben (aan één kant dus). De héle disk zal wel worden gebruikt dus. Een 320GB versie heeft gewoon aan beide kanten een leeskop.
Lijkt me dat de 160 GB variant dan nooit sneller zal zijn de de 320GB.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Want :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Omdat het fysiek dezelfde disk is. Er zit gewoon 1 platter van 320GB in. Bij de 160GB zit er maar 1 head op, bij de 320GB 2 heads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Het lijkt inderdaad logisch dat de schijf even snel is. Vergeet echter niet dat de snelheid wel sneller afneemt bij een kleinere schijf met dezelfde platters. Als je 160GB data op de 320GB schijf hebt zijn de koppen ruwweg halverwege de schijf, op de 160GB schijf is de kop dan al aan de binnenkant waar de schijf het traagst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Ik heb hier ook wel zin in. Zit me de laatste tijd al groen en geel te ergeren aan mijn Hitachi 500GB. Vooral als de schijf voller raakt dan is hij niet meer vooruit te branden. Het enige voordeel van Hitachi's vond ik altijd dat ze beste nette accesstimes hebben vergeleken met andere 7200rpm schijven. En dat merk je vooral bij booten van windows en meer normaal gebruik van de pc. Hoge transfer rates zijn toch niet vaak te halen. Ik denk dat ik dan voor 3x of 4x 320GB in RAID 0 ga of misschien RAID 5 aangezien die scores ook best mjam zijn. De zeik is alleen dat de prijs/GB verhouding rond die groottes niet ideaal is, daarvoor moet je dan weer meer richting de 600+GB, maar voor dat geld krijg je dan weer niet maximale performance. Lastig...

Iemand verwachte verkijgbaarheidsdatum voor de 320?

[ Voor 18% gewijzigd door REDFISH op 13-03-2008 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:37:
[...]

Omdat het fysiek dezelfde disk is. Er zit gewoon 1 platter van 320GB in. Bij de 160GB zit er maar 1 head op, bij de 320GB 2 heads.
Je kunt het ook anders zien: er is toch maar 1 kop tegelijk actief, terwijl ze wel allemaal gekoppeld verplaatsen. Nu zit er maar 1 kop aan de besturing, waardoor die sneller kan bewegen zou ik zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:30:
Je kunt het ook anders zien: er is toch maar 1 kop tegelijk actief, terwijl ze wel allemaal gekoppeld verplaatsen. Nu zit er maar 1 kop aan de besturing, waardoor die sneller kan bewegen zou ik zeggen :+
Niet noodzakelijk. Wellicht als 1 "file" van bijv 10 MB op de schijf (van 320 GB) geschreven wordt dat dan 5 MB aan de ene kant en 5 MB aan de andere kant staat. En op dezelfde afstand tot de as.

Lijkt me wel logisch eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:33

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:30:
[...]

Dat is slechts een klein deel van de vertraging. Het grootste deel komt doordat op het moment dat de kop het juiste spoor heeft gevonden, de juiste sector (of beter gezegd: cilinder) nog niet onder de kop is. Daar moet dus gemiddeld een halve omwenteling van de platter op gewacht worden, vandaar dat een drive met een hogere rpm ook een flink lagere accesstime heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Zijn alle F1 schijven nu even snel? Op Toms Hardware zie je de leessnelheid van de 1TB schijf ongeveer 15MB hoger dan de 750BB schijf. Hoe kan dat?

En zijn schijven met een geheel aantal platters zoals de 640GB dan dus sneller dan de 750GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

REDFISH schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 00:53:
Zijn alle F1 schijven nu even snel? Op Toms Hardware zie je de leessnelheid van de 1TB schijf ongeveer 15MB hoger dan de 750BB schijf. Hoe kan dat?
De data-dichtheid op die 320 - 640 - 1000 Gb schijven is hoger dan op de 750 GB schijven. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Wel K*T dan dat de 640 net zoveel kost als de 750 en de laatstgenoemde trager is. Bij dezelfde winkel is het prijsverschil 5 euro.

Ja of het is echt omdat hij sneller is, maar lijkt me niet, het maken van die dingen kost evenveel en in de 750 zit een extra platter + kop, dus dat kan het niet zijn.

De 320GB zou dan voor eenzelfde prijs/GB verhouding rond de 43 euro moeten kosten. En dat zie ik niet gebeuren helaas, dus dan wordt het toch de 640.

[ Voor 82% gewijzigd door REDFISH op 13-03-2008 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik zat er net ook even naar te kijken. Die 640 GB schijf wordt maar 2x aangeboden in de PW, i.d.d. voor dezelfde prijs en met maar 16 MB.

Misschien komt die prijs omdat de schijf net nieuw is (weet ik niet maar wellicht0 en zal dit binnenkort veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Van de 1GB blijft slechts 931GB over na formatteren. Als je dan 3x 320 GB doet, is het verlies dan minder aangezien het verlies groter wordt naarmate de schijf groter wordt.

In DL is de 640 voor 95 euro te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door REDFISH op 13-03-2008 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij denkt dat een 320GB disk na het formatteren daadwerkelijk 320GB *is*?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

REDFISH schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 01:32:
Van de 1GB blijft slechts 931GB over na formatteren. Als je dan 3x 320 GB doet, is het verlies dan minder aangezien het verlies groter wordt naarmate de schijf groter wordt.
Ja, OK, maar dat komt omdat de 1 TB schijf als 1 TB schijf verkocht wordt en de 0,32 TB schijf als 320 GB.

(1/1.024)^3 = 0.93 (GB > B)
(1/1.024)^4 = 0.91 (TB > B)

Edit: B) = byte blijkbaar? Weer wat geleerd...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2008 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-06 16:35

maar als je een TB gaat willen maken met schijven van 320GB ben je op het einde van de rit evenveel kwijt. elke HDD heeft op het label staan dat 1GB gedefinieerd is als 1E9 bytes, in plaats van in windows dat 1kB (en bijbehorend de MB, GB en TB) gedefinieerd zijn als 1024 bytes of machten daarvan. dan kun je de berekening nemen van grizzlybeer en zie je dat 0,91*1,024 ook 0,93 is. als je dus aan je 1000GB zit met je 320GB HDD's verlies je die extra "gewonnen" GB's van zodra je de eenheid TB gaat gebruiken in plaats van GB :) .

ik heb nooit gesnapt waarom maar het zal wel de marketing zijn die dit truukje heeft bedacht, of dat daar de reserve voor bad sectors in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Wat ik mij ineens bedenk: zouden die 160GB schijven niet gewoon afgekeurde 320GB schijven kunnen zijn? Stel, tijdens de controle blijkt dat 1 zijde van de platter niet goed is, of dat een aantal cilinders niet goed zijn. Dan neemt Samsung de resterende cilinders en biedt gewoon 160GB aan. Wellicht is er zelfs wel meer goed, maar dat wordt gewoon niet aangeboden. Of werkt dat zo niet? Ik kwam hierop aangezien AMD mislukte quad-cores aanbiedt alt tripple-cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Ik weet niet hoe dat in de praktijk werkt met platters, zolang het maar geen gevolgen heeft op de lange termijn dan maakt mij het niet uit. Jammer dat je zulke dingen toch nooit terug zult zien de in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:40
The Realone schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 09:56:
Ik weet niet hoe dat in de praktijk werkt met platters, zolang het maar geen gevolgen heeft op de lange termijn dan maakt mij het niet uit. Jammer dat je zulke dingen toch nooit terug zult zien de in prijs.
Eigenlijk zie je het wel terug in de prijs (of de winst van het bedrijf). Aangezien ze minder 'kapotte' producten weg hoeven te gooien. Hier hebben ze dus eigenlijk 100% winst* op en dit kunnen ze dan gebruiken om de prijs van de gewone exemplaren naar beneden te doen.

* Er even vanuit gegaan dat een klant anders niet een duurder goed exemplaar had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
--Niels-- schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 10:06:
en dit kunnen ze dan gebruiken om de prijs van de gewone exemplaren naar beneden te doen.
Juist... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

Uitgaande van t feit dat de 1TB 3 van de platters heeft waar de 320GB er 1 van heeft en de 320GB niet de volledige capaciteit gebruikt is het verlies dus meer ;) Dat Windows minder aangeeft dan je wil betekend niet dat er 3 keer zoveel oppast. Denk je trouwens dat er van die 320GB ook 320GB in Windows overblijft? Het is niets nieuws dat er minder overblijft dat je in eerste instantie zou denken. Toen er van mijn 210MB slechts 200,27MB overwas voelde ik me ook zwaar genaaid. Das verdomme bijna 10MB! Maar het zijn nogsteeds 210.000.000 bytes ;)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stropdas schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 20:29:
[...]
Maar het zijn nog steeds 210.000.000 bytes ;)
Mannen moet ook altijd overdrijven hè. Okay, dit is de kleinste overdrijving die ik óóit heb gezien, maar dan nog (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik heb 2x 750GB Spinpoint F1's besteld, meer vanwege de gunstige prijs (€99,-). De 640GB mag wel sneller zijn maar dan moet ik wachten en betaal ik per GB een stukje meer. Echter een vraag. Is het nuttig om de schijven in Raid0 te zetten? Ik ga ze vooral voor opslag gebruiken. Controller waar ze aan komen te hangen is een Marvell 88SE6145 SATA RAID controller.

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1 ... 6 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.