Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 07:53:
Wat ik mij ineens bedenk: zouden die 160GB schijven niet gewoon afgekeurde 320GB schijven kunnen zijn? Stel, tijdens de controle blijkt dat 1 zijde van de platter niet goed is, of dat een aantal cilinders niet goed zijn. Dan neemt Samsung de resterende cilinders en biedt gewoon 160GB aan. Wellicht is er zelfs wel meer goed, maar dat wordt gewoon niet aangeboden. Of werkt dat zo niet? Ik kwam hierop aangezien AMD mislukte quad-cores aanbiedt alt tripple-cores.
Ik denk het niet. De single platter schijven zijn meestal dunner. En al zou er wat kapot zijn, dan zouden ze dat er dus uit halen. De schijven met minder platters / koppen zijn namelijk ook lichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:20
NoepZor schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:06:
Ik heb 2x 750GB Spinpoint F1's besteld, meer vanwege de gunstige prijs (€99,-). De 640GB mag wel sneller zijn maar dan moet ik wachten en betaal ik per GB een stukje meer. Echter een vraag. Is het nuttig om de schijven in Raid0 te zetten? Ik ga ze vooral voor opslag gebruiken. Controller waar ze aan komen te hangen is een Marvell 88SE6145 SATA RAID controller.
Als je het voor opslag gebruikt is RAID 0 zo en zo geen goed idee denk ik.

RAID 0 is snel maar heeft wel een veel grotere kans op dataverlies. Bij opslag is snelheid vaak niet zo heel erg van belang, maar de veiligheid van je data des te meer.

RAID 0 is natuurlijk wel een goede optie als de data die je op wilt slaan echt totaal onbelangrijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Deismyna op 13-03-2008 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:06:
[...]

Ik denk het niet. De single platter schijven zijn meestal dunner. En al zou er wat kapot zijn, dan zouden ze dat er dus uit halen. De schijven met minder platters / koppen zijn namelijk ook lichter.
Die 160 en 320 hebben beide 1 platter dus even zwaar want die 2e kop die je niet zou gebruiken voor een 160 weegt vast niet zoveel. Verder is het dezelfde schijf of er nou een kant kapot is of expres zo gemaakt is

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een kop weegt mischien niet 'veel', maar weegt nog steeds 'iets'. Dus is er wel een duidelijk meetbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb trouwens wel een vreemd probleempje met mijn spinpoint 750GB

hij start namelijk niet als ik hem aan mijn Epia SP hang, als ik hem aan een 'normaal' moederbord hang dan doet hij het wel.

Als ik de voeding aansluit zonder sata connector, spint hij op.
Als ik de voeding en de sata connector aansluit spint hij niet op
Als ik de voeding en de sata connector op een normaal moederbord aansluit doet hij het wel.

Typisch gevalletje van moederbord probleem lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
zo'n leesop weegt enkele grammen (als het zoveel is), dat ga je echt niet merken hoor, daarbij als Samsung tests doet nog voor het afwerken, zetten ze die kop er gewoon niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djaro
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:54
NoepZor schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 22:06:
Ik heb 2x 750GB Spinpoint F1's besteld, meer vanwege de gunstige prijs (€99,-). De 640GB mag wel sneller zijn maar dan moet ik wachten en betaal ik per GB een stukje meer. Echter een vraag. Is het nuttig om de schijven in Raid0 te zetten? Ik ga ze vooral voor opslag gebruiken. Controller waar ze aan komen te hangen is een Marvell 88SE6145 SATA RAID controller.
Nuttig is het alleen als jouw doel is om zoveel mogelijk snelle opslag te hebben met het risico alles kwijt te zijn ?
Wil je safety.. gebruik je raid 1.. nadeel je hebt "maar" 750 gb van de 1500 gb beschikbaar

Het heeft zowieso voordeel om een raid controller te gebruiken mits je de cache instellingen van de controler ergens in kan stellen .
Ik heb alleen ervaring qua onboard raid controllers met de intel storage manager die bijgeleverd wordt bij Asus boarden ..
daar moet je de storage manager installeren en kan je de write policy op write back zetten en kiezen of de controller ook de cache van de harddisken erbij moet gebruiken .
scheelt enorm qua performance ...

Ik heb overigens 6 van deze 750 gb spinpoints aan een perc5i controller van Dell gehangen en Xp erop geinstalleerd.. :+

zie dit topic voor uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Hmm ik zie dat de 750GB inmiddels cheaper is dan de 640GB al is het met een verkooptrucje van de prijs bovenaan in de pricewatch krijgen door extra hoge verzendkosten te rekenen. Het wordt toch echt es tijd. Ik kan bijna niet meer wachten op de andere modellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

REDFISH schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:46:
Hmm ik zie dat de 750GB inmiddels cheaper is dan de 640GB al is het met een verkooptrucje van de prijs bovenaan in de pricewatch krijgen door extra hoge verzendkosten te rekenen. Het wordt toch echt es tijd. Ik kan bijna niet meer wachten op de andere modellen!
Gewoon even wachten tot er meer aanbieders van die 640GB zijn dan zal die mogelijk goedkoper kunnen zijn. Lijkt me ook logischer dat de consument voor minder GB ook iets minder hoeft te betalen. Zal me ook niet verbazen als hij ook goedkoper te produceren is. Het snelheidsverschil vinden wij intressant maar de meeste kopers hebben er geen idee van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met maar twee winkels voor de 640 GB versie zou ik nog niet al te veel waarde hechten aan het prijsverschil. Bij die winkels is hij nog niet eens verkrijgbaar ook. Als hij wel verkrijgbaar is en er meer winkels in staan zal er wel een prijsverschil zijn denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Weet iemand misschien ook de afmetingen van de F1 320 GB? de hoogte dus, ivm. eem case mod. Omdat deze maar 1 platter hebben lijkt mij dat ze veel minder warmte genereren toch? Dus de metalen bovenkant van de schijf tegen de zijkant van de case die van aluminium is zal wel voldoende koeling zijn? En laatste vraagje, Heeft iemand ook ervaring met het importeren uit engeland? (paaar posts terug werden hier links voor gegeven) Want een HDD lijkt me noga kwetsbaar om te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houseofdreams
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 09:17
[MOVED]

[ Voor 106% gewijzigd door Houseofdreams op 15-03-2008 14:22 ]

EX30 Ultra Twin Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houseofdreams schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:45:
(ps : sorry voor de WD's in een Samsung topic, maar dit loopt nu zo goed, dat hier meer mensen deze post kunnen lezen)
Lijkt me niet handig, bij een topic "dat goed loopt" verdwijnt jouw post zo aan de horizon. In het (blijkbaar slechtlopende of niet bestaande) Raptor topic zal jou post bovenaan blijven staan en uiteindelijk zal iemand wel antwoord geven.

Over die 640: ik kan niet echt vinden of dit nou een nieuwere schijf is dan de 750. Data-dichtheid is volgens mij groter, dit heb ik ooit ergens gelezen. De schijf zou in principe de beste prijs/GB ratio moeten hebben omdat wat dat betreft nu net de overstap ingezet wordt van 500 naar 750 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Houseofdreams schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:45:
Ik heb 2 WD 36Gb raptors, (was er al vroeg bij) die in RAID0 staan opgesteld. Moederboardje is een P5W DH van Asus, en de schijven hangen op de 2 oranje EZ-Backup Sata aansluitingen.

De ene zegt dat er geen verschil zit op de (rechtsreeks) aangesloten zwarte sata connectors en de oranje, de andere beweert bij hoog en laag dat daar wel degelijk verschil op zit.

Persoonlijk ooit zo geinstalleerd voor het gebruiksgemak (geen F6 floppy meer) maar als ik nu HD Tune laat lopen, krijg ik wel een heel rare grafiek. Heb deze vergelijken met de meeste grafieken hier, maar mijne is zo enorm "getand".

Vraagje 1: aan wat ligt dit?
Vraagje 2: zijn deze snelheden op Raid 0 goed, of zou ik een verschil zien op de ICH... raid?
[afbeelding]

(ps : sorry voor de WD's in een Samsung topic, maar dit loopt nu zo goed, dat hier meer mensen deze post kunnen lezen)
Waarschuwing:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er net achter wat het probleem is, mijn moederbord heeft een VT8237 als southbridge en dat is een controller die problemen heeft met SATA2. Volgens de samsung website zou ik met Hutil in moeten kunnen stellen dat hij op sata1 snelheid werkt maar ik heb dat nog niet kunnen vinden, set max udma mode kent bij mij enkel udma*** en sata2 :x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:29

The Third Man

The Third Jellyfish

jdm8 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 09:44:
En laatste vraagje, Heeft iemand ook ervaring met het importeren uit engeland? (paaar posts terug werden hier links voor gegeven) Want een HDD lijkt me noga kwetsbaar om te vervoeren.
Die kwetsbaarheid is natuurlijk een rekbaar begrip, hoe denk je dat die schijven normaal gesproken in Nederland komen ;) Of dacht dat je dat ze hier gemaakt worden ;) Zolang een harde schijf maar in een stevige verpakking zit (bubbeltjesplastic, piepschuim, kartonnen houder, schuimrubber etcetera) gebeurt er niks mee. De echte schade krijg je pas als je hem 'vervoert' terwijl hij aan het werk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Lekkere Kwal schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 22:33:
[...]
Die kwetsbaarheid is natuurlijk een rekbaar begrip, hoe denk je dat die schijven normaal gesproken in Nederland komen ;) Of dacht dat je dat ze hier gemaakt worden ;) Zolang een harde schijf maar in een stevige verpakking zit (bubbeltjesplastic, piepschuim, kartonnen houder, schuimrubber etcetera) gebeurt er niks mee. De echte schade krijg je pas als je hem 'vervoert' terwijl hij aan het werk is ;)
Daar zit wat in ja :P stomme vraag. Maar neimand heeft er dus al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn wel eens wat horrorverhalen te vinden van geimporteerde laptops waarvan de HDD dood is.

Het lijkt me dat als de koppen gewoon goed geparkeerd zijn er niks aan het handje is als hij tussen airbargs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:04:
Er zijn wel eens wat horrorverhalen te vinden van geimporteerde laptops waarvan de HDD dood is.

Het lijkt me dat als de koppen gewoon goed geparkeerd zijn er niks aan het handje is als hij tussen airbargs zit.
Maarja, als die engelse shops nu die schijven gewool los in een doosje gooien voorzie ik problemen, ik heb geen idee wat de standaarden qua verzending zijn in (goedkope) engelse shops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ja nou dan nog lijkt het me dat een normale persoon die bekend is met computer hardware, geen harde schijf los in een doos gaat leggen die 10 x zo groot is zodat alles lekker stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

REDFISH schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:31:
Ja nou dan nog lijkt het me dat een normale persoon die bekend is met computer hardware, geen harde schijf los in een doos gaat leggen die 10 x zo groot is zodat alles lekker stuitert.
Dat gebeurt helaas dus wel. Vandaar dat ik ook nooit schijven koop via het internet maar altijd afhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 1 keer een schijf DOA binnen gehad waar er echt SMD componentjes van de printplaat ware gebroken omdat de schijf die eronder lag er tegenaan had gebotst. Probleemloze RMA, geen vragen :)

Om de schijven heen zat wel schokdempend materiaal, maar de twee zakjes zelf lagen bovenop elkaar |:(

EDIT: deze was het:
http://coenverbruggen.nl/foto/hardware/HDD_DOA.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8

jdm8

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:39:
Ik heb 1 keer een schijf DOA binnen gehad waar er echt SMD componentjes van de printplaat ware gebroken omdat de schijf die eronder lag er tegenaan had gebotst. Probleemloze RMA, geen vragen :)

Om de schijven heen zat wel schokdempend materiaal, maar de twee zakjes zelf lagen bovenop elkaar |:(

Het is dan wel zuur om je schijven DOA terug naar engeland te sturen, niet alle webshops gaan nu eenmaal zorgvuldig met de spullen om. Ik wacht dan ook wel tot ze hier in nerderland te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:21
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:39:

He, die pakbon lijkt me er een van onze vrienden van Azerty :P ,
Die idioten hadden mijn Spinpoint F1 tussen 2 repen karton getaped (letterlijk),
was een reep karton | hdd | reep karton, en dan tape eromheen }:O .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Ook wel eens zo'n RMA gevalletje gehad: ik m'n kapotte hd (van welk merk weet ik niet meer) netjes opgestuurd naar de fabrikant, verpakt in antistatisch en schokabsorberend materiaal. Wat krijg ik terug? Een hd in een zakje in een verder LEGE doos.. |:(

HD was gelukkig niet stuk, maar het geeft toch wel aan dat veel mensen (waaronder winkeliers e.d.) geen flauw benul hebben en hd's behandelen alsof het bakstenen zijn.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:47
Ik heb sinds vrijdag ook een HD753LJ gekocht. Prestaties heb ik nog niet bekeken, maar qua geluidsproductie wil ik hem meteen wel terug brengen. Ik heb nog nooit een harde schijf gehad die idle (lees: na opspinnen) zoveel herrie maakt als deze.

De zoem is een laagfrequente zoem zoals wat je ongeveer kunt horen bij een transformator.

Heb het uitgeprobeerd met de schijf gewoon in de kast (ergste), de schijf in een dempingsbracket (word iets stiller) en gewoon los van de kast. Maar zelfs in mijn handen compleet los van de kast maakt hij meer herrie dan elke andere harde schijf die ik in bezit heb. Zelfs meer dan een andere Samsung Spinpoint (T133), welke de stiltste van allen is. Ik geloof niet of dit normaal is.

Iemand anders dit opgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrashOverDrive schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:02:
[...]

He, die pakbon lijkt me er een van onze vrienden van Azerty :P ,
Die idioten hadden mijn Spinpoint F1 tussen 2 repen karton getaped (letterlijk),
was een reep karton | hdd | reep karton, en dan tape eromheen }:O .
Euh, ja :+

Maar zoals gezegd probleemloos omgeruild :)

Die actie van karton | HDD | karton heb ik ook wel eens gezien ja, maar dan nog met airbags eromheen en een antistatisch zakje om de HDD.

M'n Samsung SP2004C schijven zaten netjes in zo'n plastic doosje, dan heb je die ellende van afbrekende SMD componentjes niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:42

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Daarom bestel ik het liefst mijn schijven bij een shop waar ik ze kan halen. Lang niet alle shops kunnen fatsoenlijk inpakken en dan hebben we ook nog de pakket dienst die vaak ook niet echt zacht handig omgaat met pakketten.

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 22:05
Ik wil 2 nieuwe schijven aanschaffen, maar zit te twijfelen tussen de Seagate Barracuda en de Samsung Spinpoint F1? Qua snelheid doen ze niet veel onder toch of zit er wel degelijk snelheidsverschil in? Seagate Barracuda heeft wel als voordeel dat er 5 jaar garantie op zit!

Het gaat om de volgende twee typen schijven:
Seagate Barracuda 7200.11 ,750GB 7200RPM, 32 MB cache, S-ATA 2
Samsung Spinpoint F1, 750GB, 7200 rpm, 32 MB cache, S-ATA 2

Wat adviseren jullie mij te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Vjenne-ICT schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:23:
Ik wil 2 nieuwe schijven aanschaffen, maar zit te twijfelen tussen de Seagate Barracuda en de Samsung Spinpoint F1? Qua snelheid doen ze niet veel onder toch of zit er wel degelijk snelheidsverschil in? Seagate Barracuda heeft wel als voordeel dat er 5 jaar garantie op zit!

Het gaat om de volgende twee typen schijven:
Seagate Barracuda 7200.11 ,750GB 7200RPM, 32 MB cache, S-ATA 2
Samsung Spinpoint F1, 750GB, 7200 rpm, 32 MB cache, S-ATA 2

Wat adviseren jullie mij te kopen?
Als je in de BBG van maart kijkt (High End game systeem), zie je dat daar 2x een Samsung Spinpoint F1, 750GB, 7200 rpm, 32 MB cache, S-ATA 2 in zit. Lijkt me genoeg te zeggen. Er wordt meestal goed over nagedacht en gekeken naar reviews bij het bepalen van de inhoud van de BBG. Dus ik zou voor Samsung gaan.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vjenne-ICT
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 22:05
kemphaas schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:30:
[...]

Als je in de BBG van maart kijkt (High End game systeem), zie je dat daar 2x een Samsung Spinpoint F1, 750GB, 7200 rpm, 32 MB cache, S-ATA 2 in zit. Lijkt me genoeg te zeggen. Er wordt meestal goed over nagedacht en gekeken naar reviews bij het bepalen van de inhoud van de BBG. Dus ik zou voor Samsung gaan.
Bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk, maar ik ik vind de 5 jaar garantie ook heel aantrekkelijk! Hoeveel garantie zit er standaard op de samsung schijven, 3 jaar? Ik vind het een moeilijke keuze/afweging?

Schijven hang ik in en RAID0 opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Vjenne-ICT schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:12:
[...]

Bedankt voor je reactie en je hebt helemaal gelijk, maar ik ik vind de 5 jaar garantie ook heel aantrekkelijk! Hoeveel garantie zit er standaard op de samsung schijven, 3 jaar? Ik vind het een moeilijke keuze/afweging?

Schijven hang ik in en RAID0 opstelling.
Ik weet niet hoe lang je denkt gebruik te maken van de schijven, maar meestal zijn ze na 2-3jaar wel afgeschreven hoor. Daarbij heb ik ben ik nog geen Samsung schijf tegengekomen die defect is (wel eens wat problemen hier en daar), maar niet echt last van Bad Sectors na een jaar of later.
Maargoed, dat is mijn ervaring.
DOA schijven komen bij elk merk voor, en heeft vaak weinig te maken met het merk zelf, maar meer met het vervoer ;)

Edit: btw, als je RAID0 gaat draaien zou ik, als ik jou was, toch zeker voor een degelijke backup zorgen. 1 Schijf stuque, en je bent _AL_ je data kwijt..

[ Voor 8% gewijzigd door Oet op 16-03-2008 19:02 ]

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Deikke schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:13:
Ik heb sinds vrijdag ook een HD753LJ gekocht. Prestaties heb ik nog niet bekeken, maar qua geluidsproductie wil ik hem meteen wel terug brengen. Ik heb nog nooit een harde schijf gehad die idle (lees: na opspinnen) zoveel herrie maakt als deze.

De zoem is een laagfrequente zoem zoals wat je ongeveer kunt horen bij een transformator.

Heb het uitgeprobeerd met de schijf gewoon in de kast (ergste), de schijf in een dempingsbracket (word iets stiller) en gewoon los van de kast. Maar zelfs in mijn handen compleet los van de kast maakt hij meer herrie dan elke andere harde schijf die ik in bezit heb. Zelfs meer dan een andere Samsung Spinpoint (T133), welke de stiltste van allen is. Ik geloof niet of dit normaal is.

Iemand anders dit opgevallen?
Eeeeh, nee. Ik heb er 3 in RAID 5 en ik hoor ze dus echt niet. Het enige dat ik hoor is een heel zacht fluisteren/briesje, zeg maar. Samsung staat bekend om z'n stille schijven, dus als jouw schijf zoveel lawaai maakt zou ik hem maar snel terugbrengen, want dat kan niet goed zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens deze pagina:
http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=121&orderNum=7

Zou ik mijn F1 naar Sata1 kunnen forcen op deze manier:
http://www.samsung.com/gl...Aspeedselectionjumper.jpg

maar zelfs dan doet hij het niet in samenwerking met mijn Epia, gevalletje andere harde schijf?

misschien zijn de plaatjes wat voor de SP.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Microkid schreef op maandag 17 maart 2008 @ 00:23:
[...]

Eeeeh, nee. Ik heb er 3 in RAID 5 en ik hoor ze dus echt niet. Het enige dat ik hoor is een heel zacht fluisteren/briesje, zeg maar. Samsung staat bekend om z'n stille schijven, dus als jouw schijf zoveel lawaai maakt zou ik hem maar snel terugbrengen, want dat kan niet goed zijn.
Ga ik dan ook maar doendenk ik, want dit is echt erg. Kan het ook nog ergens anders aan liggen mischien (voeding?).

Het is ook inderdaad raar, want het opspinnen duurt ook vrij lang, en is ook zeer lawaaierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Deikke schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:01:
[...]

Ga ik dan ook maar doendenk ik, want dit is echt erg. Kan het ook nog ergens anders aan liggen mischien (voeding?).

Het is ook inderdaad raar, want het opspinnen duurt ook vrij lang, en is ook zeer lawaaierig.
Opspinnen duurt bij mij 2-3 seconden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deikke
Microkid schreef op maandag 17 maart 2008 @ 12:14:
[...]

Opspinnen duurt bij mij 2-3 seconden.
Hier toch zeker 5 seconden, voordat de leeskop actief wordt, integenstelling tot een oudere maxtor schijf, die in 2 a 3 seconden online is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 13:23
Misschien ga ik toch wel voor de F1 640GB schijf want die is rond de €100 en de F1 320GB zal wel rond de €65 gaan kosten dus ben je voordeliger uit met de 640 versie :)

Het zal qua performance wel niet zo veel uitmaken toch?

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:05

Zenix

BOE!

Bull schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:47:
Misschien ga ik toch wel voor de F1 640GB schijf want die is rond de €100 en de F1 320GB zal wel rond de €65 gaan kosten dus ben je voordeliger uit met de 640 versie :)

Het zal qua performance wel niet zo veel uitmaken toch?
Als je geen raid gebruikt niet, ik wacht op de F1 320gb om 2 in RAID0 te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb afgelopen zaterdag 6 750 GB F1's binnen gekregen :). Hier ga ik een RAID6 setje van maken mbv een Areca ARC-1120. Ik ben atm nog bezig om de data van m'n oude RAID configuratie (4x 250 GB Maxtors in RAID5 op een Promise Supertrak EX8350) naar m'n nieuwe RAID configuratie te krijgen. Ik hoop dat dat deze week lukt. Ik ben wel benieuwd wat voor snelheid ik uit deze set kan halen :).

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 13:05 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:31
Op de Duitse site van Alternate is de 640GB versie op voorraad:
http://www.alternate.de/h...ten&l2=SATA&l3=3%2C5+Zoll

Hier in Nederland zegt Central Point Europe dat hij op 8 april pas voorradig zou zijn:
http://www.centralpoint.n....html%3Fref%3D1%3Fref%3D1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Zenix schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:53:
[...]

Als je geen raid gebruikt niet, ik wacht op de F1 320gb om 2 in RAID0 te draaien.
Ok, ik swap zelf ook de F1 640GB voor 2x F1 320GB RAID 0 wanneer ik een nieuwe moederbord heb. De F1 640GB gebruik ik dan mooi voor opslag.

Duurt nog wel een tijdje en dan zijn ze hopelijk eindelijk (goed) verkrijgbaar :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bull op 18-03-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Het is alleen zo verdraaid irritant dat je naarmate je naar kleinere grootte schijven gaat, je steeds meer per gigabyte gaat betalen. Ik heb zelfs al prijzen van rond de 70 euro gezien voor de 320 GB variant, dan is het echt niet leuk meer als je daar een RAID config mee gaat maken, moet je noodgedwongen dan toch maar een 1.9TB RAID gaan draaien ipv een 960GB RAID.

Heeft iemand nog iets van info over de RAID versies van deze schijven? Deze hebben een veel hogere MTBF dus in theorie zou RAID 0 dan minder 'gevaarlijk' moeten zijn. Sowieso heb ik zelf in 10 jaar tijd maar 1 kapotte harddisk gehad, en dat was de beruchte Hitachi Deskstar 60GB schijf.

Voor de mensen die bang zijn voor kaduke harddisk door verzending kan ik Alternate wel aanraden, daar zat alles keurig apart verpakt met airbags ertussen. Heb er mijn 500GB hitachi ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok uh nou heb ik dus twee desktop HD753LJ F1 Spinpoint schijven in bestelling beide 750 variant voor mijn huis tuin en keuken Matrix Raid gedeelde setup (raid 0 en raid 1).
Echter (en corrigeer mij als ze wel al beschikbaar zijn in Nederland) nu kom ik op de Samsung website de enterprise Raid HE753LJ tegen (waar REDFISH het over heeft in zijn posting hierboven) op (zover ik kan zien) 2 detailpunten na dezelfde harde schijf ..
1)Rotational vibration sensor ontbreekt bij de HD variant
2) MTBF 1,200,000 POH de HD variant krijgt geen geschatte probleemloze levensduur mee.
Nou is mijn vraag dus ...
Wie durft zijn vingers te branden met het verzinnen van een redelijk antwoord op de vraag "hoeveel meer risico loop je op HDD failure wanneer je de HD versie in Raid hangt in vergelijking met z'n HE broertje die specifiek uitgekozen/uitverkoren is om standaard in RAID dienst te doen ...
Immers men wekt (vind ik) op de Samsung site de indruk alsof de HD versie van de F1 niet of minder in staat zou zijn een degelijke Raid configuratie te vormen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:53:
Ik heb afgelopen zaterdag 6 750 GB F1's binnen gekregen :). Hier ga ik een RAID6 setje van maken mbv een Areca ARC-1120. Ik ben atm nog bezig om de data van m'n oude RAID configuratie (4x 250 GB Maxtors in RAID5 op een Promise Supertrak EX8350) naar m'n nieuwe RAID configuratie te krijgen. Ik hoop dat dat deze week lukt. Ik ben wel benieuwd wat voor snelheid ik uit deze set kan halen :).
Op de pimp factor na, die zo'n mededeling dat je 6 750 GB F1's binnen hebt oplevert, snap ik de toegevoegde waarde niet van je "mededeling".
Raid 5 is goed zat of ben je er zo eentje die persé eist dat de grens op 2 falende schijven komt te liggen wat dus ook meteen betekend dat je feitelijk twee mooie schijven voor de kat z'n ##$ koopt ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Wie steekt op dit moment de megawinst in z'n zak die gemaakt word op de 1TB versie? De winkeliers, leveranciers, of samsung zelf?

Ik kan me niet voorstellen dat de 1TB zo veel duurder is om te produceren dan de 750GB versie.

Huidige prijzen:
750GB: 99,-
1TB: 181,85 :S

Wat zijn de verwachtingen? Gaat de 1 TB versie de komende 2 maand zo hard kelderen dat die een gunstigere €/GB verhouding gaat krijgen dan de 750GB?

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:09

Smarron

The bend

De 1TB is toch een hele andere schijf? 3 platters van 333GB voor 1TB vergeleken met de 750GB ook met 3 platters van 250GB.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Samsung zelf natuurlijk. Ik weet niet of het een megawinst is maar ga maar niet uit van een nettowinst van 50euro ;) Het is het topmodel en daar willen mensen nou eenmaal meer voor betalen om die te hebben. Een 3GHz C2D van Intel is ook niet duurder dan een 1,86GHz om te maken en toch is ongeveer hetzelfde prijsverschil als de door jou genoemde schijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 07:34:
Volgens deze pagina:
http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=121&orderNum=7

Zou ik mijn F1 naar Sata1 kunnen forcen op deze manier:
http://www.samsung.com/gl...Aspeedselectionjumper.jpg

maar zelfs dan doet hij het niet in samenwerking met mijn Epia, gevalletje andere harde schijf?

misschien zijn de plaatjes wat voor de SP.
Je kunt deze schijf niet met een jumper forcen op SATA I. Je moet hem met een opstartdiskette/opstart cd software matig terugzetten. Dan krijg je een message als "succesfully downgraded to SATA 1.5G" of zoiets ;)

Ik heb hetzelfde probleem met mijn PCI SATA controller van Sitecom (type CN-033). Deze herkent deze schijf ook niet :(. Ik heb nog een Samsung T166 500GB sata schijf en die doet het prima op die controller. Ik baal er echt van maar ik krijg ook nul respons van de helpdesk van sitecom. Wat een club is dat, je krijgt ze aan de telefoon niet te pakken en op mails reageren ze niet :X.

Ik zit er aan te denken om een nieuwe controller te bestellen op goede hoop... Gelijk 1 met Esata achterop >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Sinds Zaterdag een 750 Gig.
Voor data opslag.

Echter.
Ik zit er over na te denken om een nieuwe server te bouwen.
hier dan 2x een 320 Gig WD in te hangen op raid0 als zijnde systemdisk.
4x een 750 Gig F1 te plaatsen 2x raid5 voor Data.

Op me eigen workstation voldoet dan een 320 schijf wel. Alleen programmatuur en tijdelijke data. Alle bestanden dienen dan op netwerk te worden geplaatst.

Verder.. Nete schijf. wel wat meer geluids producatie bij seek acties, Ben altijd van geweest van WD. Dit is me eerste Samsung schijf..

Als ie na maandje of 4/5 bevalt. dan 3 schijfen extra aanschaffen en nieuw servertje bouwen.

Server heeft nu 2x320 Dat wordt nu wel erg krap..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Na een maandje of 4/5 ziet de situatie er natuurlijk anders uit (en zijn hopelijk de HE raid versies beschikbaar). Wat de WD3200AAKS betreft, de single platter heeft (op dit moment) slechte access times, zie [HDD] Algemeen Western Digital topic Of heb je die 2x320GB al?

[ Voor 4% gewijzigd door Gianni Rombios op 19-03-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Laatst online: 09-09 09:28
Bij mijn (Nederlandse) leverancier/distributeur staat nu een indicatiedatum (11-04) voor de 640gb.
Ik reken er niet op dat ie veel goedkoper te krijgen zal zijn dan de 99 euro incl btw wat ie bij Alternate kost.

[ Voor 3% gewijzigd door whiteguy op 19-03-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
whiteguy schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:14:
Bij mijn (Nederlandse) leverancier/distributeur staat nu een indicatiedatum (11-04) voor de 640gb.
Ik reken er niet op dat ie veel goedkoper te krijgen zal zijn dan de 99 euro incl btw wat ie bij Alternate kost.
Darn dat wordt dus nog een maand wachten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 09:39:
[...]

Je kunt deze schijf niet met een jumper forcen op SATA I. Je moet hem met een opstartdiskette/opstart cd software matig terugzetten. Dan krijg je een message als "succesfully downgraded to SATA 1.5G" of zoiets ;)

Ik heb hetzelfde probleem met mijn PCI SATA controller van Sitecom (type CN-033). Deze herkent deze schijf ook niet :(. Ik heb nog een Samsung T166 500GB sata schijf en die doet het prima op die controller. Ik baal er echt van maar ik krijg ook nul respons van de helpdesk van sitecom. Wat een club is dat, je krijgt ze aan de telefoon niet te pakken en op mails reageren ze niet :X.

Ik zit er aan te denken om een nieuwe controller te bestellen op goede hoop... Gelijk 1 met Esata achterop >:)
Ik heb het zelfde probleem als zowel The kip en Scuz. Heb namelijk een Via vt8237 controller op mijn moederbord zitten en deze heeft problemen met sata2 schijven. En omdat ik geen tools kon vinden om mijn HD op sata1 te krijgen heb ik vandaag een serial ata pci card gekocht(de sitecom CN-033).

Alleen nu kom ik erachter dat ook die problemen heeft met deze schijf, hij ziet hem wel staan, maar geeft niet aan hoe groot hij is. En blijft vervolgens hangen op dat initialiseer scherm bij het booten.

Vervolgens heb ik vanaf de samsung site (http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2) het bestandje SSpeed_iso.zip geplukt, en vervolgens: 2. 3.0G -> 1.5G gekozen.

Echter nu doet de 753LJ schijf het nogsteeds niet op zowel mijn Moederbord aansluiting als de sitecom controller.

Zou ik wellicht een kapotte schijf hebben? of is er een andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Ja het begint er steeds meer op te lijken dat Samsung de 750GB variant opzettelijk interessant prijst om zo van haar technologisch niet zo nieuwe lichting harde schijven af te komen. Of er moet iets anders spelen, maar zoiets zou ik er dan van maken.

Dat de 1TB variant buitensporig duur is, vind ik nog wel meevallen als je het vergelijkt met andere schijven dan de 750GB variant, het is ook niet echt dezelfde schijf. Niet zo lang geleden hadden we nog 1TB schijven voor 300+ euro's.

En ook niet vergeten dat 1.5TB schijven alweer aangekondigd zijn voor het midden van 2008 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
Doekie19 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 19:25:
[...]

Darn dat wordt dus nog een maand wachten :'(
nou, bij salland is er nu gewoon 1 op voorraad

[ Voor 65% gewijzigd door _starbuck_ op 19-03-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Laatst online: 09-09 09:28
_starbuck_ schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:35:
[...]

Goed mogelijk, waar wij onze schijven halen is allicht niet de enige distri. En het is ook nog mogelijk dat Salland in Duitsland inkoopt. Ik wilde het vooral even melden om duidelijk te maken dat ze voor NL er iig 'aan zitten te komen'. Eergisteren stond ie iig nog niet eens in de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Hmm de HD103UJ (1TB disk van Samsung) is nu nog maar 160.50,- bij 4L.
Damn, baal ik ff dat ik ze maandag bij Zercom heb besteld voor 197,- :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Wat ik me afvraag: is die Spinpoint nou net zo snel of sneller dan mijn pricewatch: Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) ?

Het lijkt bij mij nu namelijk net of er een kaboutertje in mijn PC koffie aan het zetten is.

edit: ik heb wel gezien dat er het een en ander gezegd wordt in dit topic, maar ik ben benieuwd naar hands-on ervaring :)

[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 20-03-2008 11:13 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Oet schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:07:
Nou je kan ze nog terugbrengen bij zercom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

posttoast schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:10:
Wat ik me afvraag: is die Spinpoint nou net zo snel of sneller dan mijn pricewatch: Western Digital Raptor WD1500ADFD, 150GB (10000rpm, SATA, 16MB, NCQ) ?

Het lijkt bij mij nu namelijk net of er een kaboutertje in mijn PC koffie aan het zetten is.

edit: ik heb wel gezien dat er het een en ander gezegd wordt in dit topic, maar ik ben benieuwd naar hands-on ervaring :)
Ja ligt eraan wat je ermee doet, als je grote files van de ene naar de andere schijf kopieert dan is de F1 sneller, voer je handelingen uit waar je veel korte lees en schrijf bewerkingen achter elkaar uitvoert, dan is de raptor sneller vanwege de snellere toegangstijd.

Bijvoorbeeld: http://www23.tomshardware...=1047&model2=280&chart=34 en http://www23.tomshardware...=1047&model2=280&chart=37

tegenover

http://www23.tomshardware...=1047&model2=280&chart=45
en http://www23.tomshardware...=1047&model2=280&chart=48
om maar wat te noemen.

Het ligt dus heel specifiek aan het gebruik waarvoor je de schijven wilt inzetten. Als je zoals Tom een verhouding van 50% doorvoersnelheid/25% accesstime en 25% I/O bewerking neemt als maat van performance, dan scoort de F1 schijf 5 keer zo goed wat betreft prijs als een Raptor, en ook betaal je 1/6e van de prijs van een raptor per gigabyte.

Waar ik dan benieuwd naar ben is: Kun je een RAID array maken met F1 schijven die wat betreft I/O performance in de buurt komt van een enkele raptor. Je gaat er wat betreft toegangstijd niet op vooruit maar wel wat betreft doorvoersnelheid. Komt er dan een punt waarop de doorvoersnelheid zo snel is geworden dat het nadeel van hogere toeganstijd teniet gedaan wordt, of lukt dit gewoonweg niet omdat het onder een bepaalde filesize niet meer helpt hoe snel je een file kunt uitlezen.

Als het wel zo was, dat je in de buurt kon komen van de performance, dan zou je je natuurlijk kunnen afvragen of je überhaupt nog een Raptor zou willen als je grote opslag wilt van bijvoorbeeld 1TB. Je betaalt je dan blauw aan Raptors terwijl je wat betreft performance van een theoretische 1TB raptor misschien ook in de buurt kunt komen met F1's.

Maar ja omdat de raptors zo klein zijn, staan er altijd meer in Raid dus is die opstelling altijd sneller, maar ook veel duurder, daarom ga ik er even van uit alsof er een raptor zou zijn van 1TB.

[ Voor 35% gewijzigd door REDFISH op 20-03-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:06

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oet schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:07:
Zenix schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:25:
[...]
Nou je kan ze nog terugbrengen bij zercom :)
Nee, dat heet gewoon jammer en dat risico loop je nu eenmaal als "early adapter". Ik zou bijna zeggen dat wanneer je om deze reden iets niet afhaalt of terug brengt het bijna naar oplichting neigt.

Je weet gewoon dat nieuwe produkten vaak snel in prijs dalen zeker de eerste periode vlak nadat het produkt op de markt gebracht is, je had dan gewoon beter nog een paar maand kunnen wachten, als je niet de introduktie prijs wilt betalen.
posttoast schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:10:

Een mooie combinatie zou zijn: WD Raptor b.v. 74GB als OS schijf en de Samsung F1 als data schijfen. Het OS (windows) heeft baat bij de snelle toegangstijden van de Raptor schijf en je dataopslag heeft meer baat bij hogere doorvoer snelheden.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 20-03-2008 11:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Neen, ik ga ze niet weigeren of terugbrengen, en ja ik heb al best wel lang gewacht, ze waren eerst 250,- ;)

Betekend wel dat ik vrij snel weer 2 extra kan bestellen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:59
Dank voor jullie tips :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Kijk hier eens naar http://www.xtremesystems....hread.php?t=178989&page=2
Het gaat weliswaar om de nieuwe WD maar het punt is:
Neem een 1TB Spinpoint F1
Shortstroke ofwel neem een systeempartitie van pakweg 50GB
De accesstime is vergelijkbaar met een Raptor(!)
Hoe dat kan: omdat de arm maar een klein deel van de disk hoeft te bestrijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Gianni Rombios schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 12:32:
Kijk hier eens naar http://www.xtremesystems....hread.php?t=178989&page=2
Het gaat weliswaar om de nieuwe WD maar het punt is:
Neem een 1TB Spinpoint F1
Shortstroke ofwel neem een systeempartitie van pakweg 50GB
De accesstime is vergelijkbaar met een Raptor(!)
Hoe dat kan: omdat de arm maar een klein deel van de disk hoeft te bestrijken.
Dat is een beetje makkelijk praten. Als je een systeem partitie van 7.5GB aanmaakt aan de binnenkant op een raptor is de accestime ook veel lager.

waarom 7.5... 50x20 = 1000...7.5x20 = 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Neuh, reken het enorme verschil in platter density even mee.
Niet voor niks dat iedereen zijn raptor dumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

_Dune_ schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 11:39:
[...]

[...]

Nee, dat heet gewoon jammer en dat risico loop je nu eenmaal als "early adapter". Ik zou bijna zeggen dat wanneer je om deze reden iets niet afhaalt of terug brengt het bijna naar oplichting neigt.

Je weet gewoon dat nieuwe produkten vaak snel in prijs dalen zeker de eerste periode vlak nadat het produkt op de markt gebracht is, je had dan gewoon beter nog een paar maand kunnen wachten, als je niet de introduktie prijs wilt betalen.
Neigt totaal niet naar oplichting mag gewoon volgens de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zenix schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 13:39:
[...]
offtopic
De wet die jij bedoeld ken ik en dit is gewoon misbruik maken van deze wet.

De wet kopen op afstand bied de koper van online artikelen de mogelijkheid deze artikelen eerst thuis te bekijken en wanneer deze niet voldoen aan de verwachting deze zonder problemen terug te kunnen sturen. Wat jij wilt is gewoonweg misbruik maken van deze wet.

Het is inderdaad geen oplichting, maar netjes is het alles behalfe..

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 20-03-2008 13:57 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
_starbuck_ schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 22:35:
[...]

Niet voor lang zo te zien. Staat wel op 1 to 5 dagen levertijd dus ze zijn wel goed leverbaar. Nog even wachten op wat meer prijzen. €93 voor de schijf is niet gek trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bull schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 15:58:
[...]

Niet voor lang zo te zien. Staat wel op 1 to 5 dagen levertijd dus ze zijn wel goed leverbaar. Nog even wachten op wat meer prijzen. €93 voor de schijf is niet gek trouwens :)
Ik kan je verzekeren dat die indicaties 1 - 5 dagen niet heel veel zegt. ;)

Maar ik zit nu ook te wachten op de 320GB versie, 3 of 4 van deze schijfjes zou ik graag eens op mijn Perc5i controller willen proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 20-03-2008 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Zolang de Nederlandser versie van SP 1 voor Vista nog niet uit is kan ik nog wel ff wachten op de F1 320GB, maar als die weer wordt uitgesteld dan neem ik de F1 640GB wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

foutje: fout en te snel gelezen. :'(

[ Voor 93% gewijzigd door _Dune_ op 20-03-2008 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Laatst online: 11:07
Ik weet het nog niet zo net met deze schijven. Ik heb er eentje in mijn server gezet. Draait al een paar dagen met niets erop. Uitvoerig getest met HDTune. Geen errors etc. Vandaag eens via BitTorrent wat data ernaartoe aan het pompen. Plotseling een foutmelding dat de schijf niet meer benaderbaar is. In drive management is de schijf volledig verdwenen. Ik herstart mijn server (dat doe ik liever niet al te vaak, want dan gaat mijn mailserver down) en de schijf is weer terug. Eens kijken of dit een incidenteel gevalletje was, maar het geeft me geen goed gevoel.

Specs:
Schijf: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB
Moederbord: Gigabyte GA-M61PM-S2 (met single chip nforce 6100/430)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze al langsgekomen hier?

http://techreport.com/articles.x/14200

http://www.hartware.de/review_791_1.html

http://www.tomshardware.c...ng_overtakes_with_a_bang/

Zie met name die 2e review. Die 320 GB versie is echt supersnel. Ze zijn helemaal laaiend enthousiast daar...

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
Verwijderd schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 22:58:
Deze al langsgekomen hier?

http://techreport.com/articles.x/14200

http://www.hartware.de/review_791_1.html

http://www.tomshardware.c...ng_overtakes_with_a_bang/

Zie met name die 2e review. Die 320 GB versie is echt supersnel. Ze zijn helemaal laaiend enthousiast daar...
Heb ze allemaal al eens langs zien komen maar een opsomming is wel leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit te twijfelen tussen de 640GB en 750GB versie, prijs is hetzelfde. Dus ik ben benieuwd wat de prestatieverschillen zijn, maar kan dit helaas nergens vinden, al diverse reviews doorgenomen. Ik lees overal dat de 640 sneller is, maar hoeveel sneller? Ook zou deze stiller zijn, maar is dit ook werkelijk hoorbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergelijk maar tussen de 750 en 1000 GB ;)

De 640 is gewoon een 1000 met 1 platter minder, dus zou gelijk moeten presteren (give or take a MB/s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
Aikon schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:35:
Ik zit te twijfelen tussen de 640GB en 750GB versie, prijs is hetzelfde. Dus ik ben benieuwd wat de prestatieverschillen zijn, maar kan dit helaas nergens vinden, al diverse reviews doorgenomen. Ik lees overal dat de 640 sneller is, maar hoeveel sneller? Ook zou deze stiller zijn, maar is dit ook werkelijk hoorbaar?
Er vanuit gaand dat de 333GB platter versie allemaal nagenoeg hetzelfde presteren (dus de 320, 640 en de TB versie) moet je de Startpost eens lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dank je, eigenlijk gewoon over de plaatjes heen gekeken, 92 tegen 72MB/sec gem. Wel een flink verschil zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Zenix schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 13:39:
[...]

Inderdaad, als de prijs binnen een week daalt bij een winkel kan je gewoon het prijsverschil terug krijgen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Phyxion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:43:
[...]

Inderdaad, als de prijs binnen een week daalt bij een winkel kan je gewoon het prijsverschil terug krijgen.
Oja, hoe werkt dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Oet schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:53:
[...]

Oja, hoe werkt dat dan?
Als er binnen een week de prijs verlaagd wordt bij dezelfde winkel als waar je het gekocht hebt kan je het prijsverschil terugkrijgen. Gewoon een kwestie van vragen en dan horen ze je het te geven. Als ze het niet willen kan je altijd nog zeggen dat je de disk ook terug kan brengen en een nieuwe kopen, dat zullen ze nooit doen omdat dat meer moeite kost dan het geld teruggeven. Wettelijke afkoelingsperiode is 7 of 8 dagen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oet

Oet

Phyxion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 15:29:
[...]

Als er binnen een week de prijs verlaagd wordt bij dezelfde winkel als waar je het gekocht hebt kan je het prijsverschil terugkrijgen. Gewoon een kwestie van vragen en dan horen ze je het te geven. Als ze het niet willen kan je altijd nog zeggen dat je de disk ook terug kan brengen en een nieuwe kopen, dat zullen ze nooit doen omdat dat meer moeite kost dan het geld teruggeven. Wettelijke afkoelingsperiode is 7 of 8 dagen.
Geldt dat ook voor webshops dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:14
Phyxion schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 14:43:
[...]

Volgens mij is dat onzin, ongeacht of het een webshop is of niet. De winkel moet het voor een bepaalde prijs inkopen. Op het moment van kopen stem jij in met de afgesproken prijs en zullen zij het bestellen voor de inkoopprijs op dat moment. Of zij ook daadwerkelijk die inkoopprijs betalen is een ander verhaal en tevens niet te bewijzen.

Volgens de Consuwijzer is dit sowieso het geval, al weet ik niet 100% zeker of je dat op dit voorbeeld kunt toepassen.

We gaan overigens wel off-topic, dus gelieve weer over de Samsung F1 te babbelen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door The Realone op 21-03-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er vanmiddag ook 1 gehaald (de 750 GB versie). Bij Alternate hadden ze vanmiddag net een hele lading binnengekregen. Op de mijne staat produktiedatum maart 2008, zo'n recente datum heb ik nog nooit gezien op een nieuw stuk hardware.

Draait als een tierelier, en nauwelijks hoorbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

The Realone schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 16:25:
[...]
Volgens mij is dat onzin, ongeacht of het een webshop is of niet. De winkel moet het voor een bepaalde prijs inkopen. Op het moment van kopen stem jij in met de afgesproken prijs en zullen zij het bestellen voor de inkoopprijs op dat moment. Of zij ook daadwerkelijk die inkoopprijs betalen is een ander verhaal en tevens niet te bewijzen.

Volgens de Consuwijzer is dit sowieso het geval, al weet ik niet 100% zeker of je dat op dit voorbeeld kunt toepassen.

We gaan overigens wel off-topic, dus gelieve weer over de Samsung F1 te babbelen. ;)
Dit is ook onzin, een winkel of webshop die dit wel doet, doet dit puur als "service van de zaak". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En je zit ook met twee maal extra verzendkosten hè, waardoor de "winst" niet zo groot is als eerst lijkt. Zij gaan jouw schijf echt niet op hun rekening terugnemen en je zal weer een nieuwe moeten kopen waarvoor je ook moet betalen. Zomaar weer 15-20 Euro wasted dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04
Zojuist mijn Spinpoint F1 750GB binnen gekregen. Komplett had hem netjes verpakt, 2 meter bubbelpapier (met van die grote bubbels).

Capaciteit in windows = 698.63GB (doei 50GB :(). Het formateren duurt in ieder geval 'lekker' lang. 1% per minuut als het niet langzamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
Paprika schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:20:
Zojuist mijn Spinpoint F1 750GB binnen gekregen. Komplett had hem netjes verpakt, 2 meter bubbelpapier (met van die grote bubbels).

Capaciteit in windows = 698.63GB (doei 50GB :(). Het formateren duurt in ieder geval 'lekker' lang. 1% per minuut als het niet langzamer is.
Uit de openingspost:

1000GB; 931,51 GB 68490 MB ''verdwenen''
750--GB; 698,6GB 51400 MB ''Gestolen''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 08:32
Is de 640GB veel sneller dan de 750GB versie? Ik twijfel, omdat je maar voor een paar euro wel veel meer opslag hebt.. Maarja als die veel slomer is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Paprika schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:20:

Ik heb gewoon snelformatteren gekozen was nog geen minuut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

barzi schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:11:
Is de 640GB veel sneller dan de 750GB versie? Ik twijfel, omdat je maar voor een paar euro wel veel meer opslag hebt.. Maarja als die veel slomer is..
De 750 GB versie is nou niet echt sloom te noemen:

productreview: Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB review door Femme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doekie19
barzi schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:11:
Ik quote mezelf wel even, en anders lees je het topic even

Doekie19 in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
jordi.c schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 12:18:
[...]

Ik heb gewoon snelformatteren gekozen was nog geen minuut :)
Doe ik ook altijd bij een nieuwe schijf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-08 18:33
Zijn er eigenlijk benchmarks van de 640GB spinpoint f1 vs 320Gb F1? Ik sta op het punt deze te kopen. Volgensmij moet hij even snel zijn toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Mastasidaz op 22-03-2008 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH

REDFISH

Jazeker, ik neem aan dat de 640 gewoon 2x320 platters heeft en niet een of andere gekke combinatie van 250GB dus dan zou hij net zo snel moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastasidaz schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:27:
Zijn er eigenlijk benchmarks van de 640GB spinpoint f1 vs 320Gb F1? Ik sta op het punt deze te kopen. Volgensmij moet hij even snel zijn toch?
Die discussie is +/- 100 posts hierboven al eens gevoerd (volgens mij zonder een duidelijk antwoord). Afwegingen:

- meer platters = meer koppen die tegelijk kunnen lezen/schrijven

- minder platters = minder traagheid in koppen, aangezien de beweging van alle koppen gelijk is

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 13:26:
[...]

Die discussie is +/- 100 posts hierboven al eens gevoerd (volgens mij zonder een duidelijk antwoord). Afwegingen:

- meer platters = meer koppen die tegelijk kunnen lezen/schrijven

- minder platters = minder traagheid in koppen, aangezien de beweging van alle koppen gelijk is
Dit is niet waar. Aangezien een harddisk maar één actuator heeft zullen álle koppen tegelijk bewegen. Het is niét mogelijk om vanaf kop 1 bijv. te lezen op punt a terwijl kop 3 op punt b staat te schrijven. Het is of-of.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 maart 2008 @ 14:38:
Dit is niet waar. Aangezien een harddisk maar één actuator heeft zullen álle koppen tegelijk bewegen. Het is niét mogelijk om vanaf kop 1 bijv. te lezen op punt a terwijl kop 3 op punt b staat te schrijven. Het is of-of.
Dat zeg ik toch juist in het 2e punt?

Een file kan (bij 2 platters) op 4 sporen (die onder elkaar liggen) opgeslagen worden. Dat bedoel ik dus. Bewegen (waar jij het over hebt) heeft niets te maken met lezen/schrijven.
Pagina: 1 ... 7 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.