Techno Overlord schreef op maandag 21 maart 2011 @ 16:28:
Ik heb mijn test in augustus 2010 gemaakt. Van elk onderdeel (analogien, cijferreeksen, stroomdiagrammen, figuurreeksen) moet je 4x een test doen. 4x analogien, 4x cijferreeksen enz. De moeilijkheidsgraad wordt steeds hoger en binnen elke test wordt per vraag ook de moeijlijkheidsgraad steeds hoger. De tijd die je krijgt wordt vanzelfspreken ook steeds meer.
Als je de test niet haalt mag je gelijk gaan. Ik maakte de test met 5 andere en ik en één andere jongen hadden t gehaald. De anderen konden direct naar huis. Na de gehaalde test heb je een lunch met de unitmanager en de recruiter. Daarna volgt het eigenlijke sollicitatiegesprek.
Volgens mij is het he-le-maal zo zwart-zit als je het daar schetst. Als je aantoonbaar werkervaring hebt, of bepaalde hele sterke punten kun je er volgens mij wat zwakke testresultaten mee wegpoetsen. Maar in de basis heb je wel gelijk.
Bereid je gewoon heel goed voor, ook op het gesprek. Bereid je bijvoorbeeld voor op vragen die gaan over wat jij in een bepaalde situatie zou doen. Ik kreeg bijvoorbeeld oa de volgende vraag: Je moet voor morgen een bepaalde taak verrichten, je hebt nog ongeveer 4 uur de tijd terwijl de taak eigenlijk 5 uur duurt. Dan komt de directeur van het bedrijf waar je werkt naar binnen en die vraagt je nog of je even naar zijn laptop kan kijken. Dat kost je ongeveer 2 uur de tijd. Wat doe je in die situatie?
Proper preperation pre
fvents poor performance!

Hmmz, dat heb ik een kleine 5 jaar terug niet gehad

Na de test inderdaad een lunch met je potentiele unit-manager en een recruiter, maar ben niet echt 'doorgezaagt' daarna. Wel een persoonlijkheidstest (geen idee wat de officiele naam is, kwam zo'n circel met cijfertjes uit

Resultaten kwamen akelig goed overeen met zoals ik mezelf ook zag, dus was een prima test.
Een en ander hangt wellicht ook af van de functie waarop je solliciteert. Als ontwikkelaar kom je wellicht weg met 'iets' minder communicatieve skills, terwijl je op andere functie weer weg zult komen met wat minder inzicht in cijferreeksen.
Dat laatste is een vermoeden, geen idee of dat klopt!
Maar bevalt me na een krappe 5 jaar nog meer dan prima bij Sogeti. Leuke toko nog steeds