Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:52
quote:
FreakNL schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 17:18:
Je bent ook moeilijker verkoopbaar. Dat is de reden dat ze het eigenlijk niet willen.

Wat wel kan, tenminste toen ik nog bij Sogeti zat (en meestal verstandiger is, ook m.b.t. je leasebudget) is afspraken maken met de klant. Als dat bijvoorbeeld een bank is of overheidsinstelling is er veel mogelijk, bijvoorbeeld 4*9. De 4 uur die je dan mist op een 40 urige werkweek koop je bij, dat is vaak voordeliger dan je contracturen naar beneden laten aanpassen.

Probleem hiermee is wel dat je het bij klant X wel kan regelen, maar bij klant Y weer niet. Dus het is nooit "vast"...
Toen ik nog bij Sogeti werkte ben ik part time gaan werken net voor de geboorte van mijn zoon. Bij 36 uur zou ik geen vaste vrije dag kunnen aanwijzen en ben je dus ook aan de grillen van de klant overgeleverd. Daarom naar 32 uur gegaan en dan kon ik wel een vaste vrije dag geregeld krijgen.

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08:52

Martinspire

Awesomeness

Maar hoezo speelt een opheffing van Sogeti dan? Niet te snel van stapel lopen graag...

Martinspire - PC, PS4, WiiU, X1

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:24

mvds

Totally awesome!

quote:
Meekoh schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 09:58:
Het is Cap Frankrijk een doorn in het oog dat de Nederlandse takken van Cap(Sogeti ook) zoveel kosten hebben aan Auto's.
Die snap ik niet, want hoezo heeft Sogeti veel kosten aan de auto's? Die betalen wij als Sogetisten gewoon zelf hoor. Zelfs de benzine die we verrijden naar de klanten toe betalen we zelf. (Aangezien het leasecontract inclusief brandstof is, en dat van ons beloningsbudget betaald word)

Alles in het leven gebeurt met een reden. Soms is die reden dat je dom bezig bent en een verkeerde keuze gemaakt hebt!

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Zoveel kosten aan auto's...en zo weinig aan salarissen. Dat tweede deel zal niet direct als een probleem gezien worden in Frankrijk :)

NL en BE zijn internationaal buitenbeentjes met veel firmawagens.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23-03 19:17
quote:
mvds schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:48:
Die snap ik niet, want hoezo heeft Sogeti veel kosten aan de auto's? Die betalen wij als Sogetisten gewoon zelf hoor. Zelfs de benzine die we verrijden naar de klanten toe betalen we zelf. (Aangezien het leasecontract inclusief brandstof is, en dat van ons beloningsbudget betaald word)
Sogeti zal er nog als intermediair tussen zitten. Zij houden het leasebedrag in van je loon en maken het over aan de leasemij, ook passen ze de bijtelling toe indien nodig. Als jij direct zaken deed met een leasemij konden ze het niet op de balans zetten, dan betalen ze alleen loon en jij maakt een deel van je geld over aan een leasemij. In dat geval zou het niet eens meer een auto van de zaak zijn, dan is het meer een private lease constructie geworden.

Voor alle detacheerders in NL geld dat de grootste kostenposten salarissen en auto's zijn. De leaseauto is ook een van de grootste lokkertjes van de detacheringswereld. Als je daar niet om geeft valt er weinig meer te halen ten opzicht van niet-detachering werkgevers.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 16-03 15:08
quote:
Aan de andere kant, met name in Nederland zijn Cap en Sogeti gewoon keiharde concurenten van elkaar. Ook niet bevordelijk als je je marges een beetje op peil wilt houden.
Het is pas recent dat er meer samenwerking plaats vind tussen Cap en Sogeti bij aanbestedingen/bids!
Daarnaast is Capgemini NL meer internationaal gericht dan Sogeti. Daarom heet Sogeti in alle jaarcijfer rapportages "Local professional services".
Waarom zou je 2x nagenoeg hetzelfde bedrijf hebben, alleen maar met een ander kleur logo?
En die leaseregeling van Sogeti gaat ook nog wel aangepast worden, mark my words :p
Het is Cap Frankrijk een doorn in het oog dat de Nederlandse takken van Cap(Sogeti ook) zoveel kosten hebben aan Auto's.
Natuurlijk zijn ze concurrenten van elkaar, maar dat zou natuurlijk aangepast kunnen worden door samen te werken, dan kun je twee bids doen ipv 1. Zolang het maar niet naar andere concurrenten gaat :)

Maar wat ik toch vaak op de werkvloer hoor, is dat Sogeti personeel anders is dan Cap personeel. Veel persoonlijker, meedenken, ipv zakelijk en koeltjes. Zal dat in alle gevallen zo zijn? Nee natuurlijk niet, maar het zegt wel iets over de verschillende bedrijfsculturen in het algemeen in mijn ogen.

Daarnaast is het mij ook een doorn in het oog dat we ons geld moeten afstaan aan Parijs. Wat betekenen ze nou eigenlijk echt voor ons? Dat wordt ons niet duidelijk gemaakt, behalve dat het nou eenmaal zo is.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 08:35
quote:
Martinspire schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:44:
Maar hoezo speelt een opheffing van Sogeti dan? Niet te snel van stapel lopen graag...
Dat is wat ik heb gehoord in wat hogere management regionen, maar dat is ook alweer van een jaar geleden.
In het kort kwam het hierop neer. Baas van Cap FR en baas van Sogeti FR kunnen het niet goed vinden met elkaar. Daar kwam dit gerucht uit voort. Geen idee of dat nu nog steeds zo is!
Dit speelt dus voornamelijk in Frankrijk!
quote:
mvds schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 10:48:
[...]
Ik heb weleens de cijfers van Cap NL gezien en die zijn best hoog. Zeker als je het vergelijkt met de andere landen waar Cap in actief is. NL en BE zijn zoals t_captain al aangaf echt buitenbeentjes hierin.
Dus dan krijg je zo'n spreadsheet manager uit FR die kijkt naar de balansen van Cap FR/UK/DE/NL etc. en ziet bij NL een wel erg grote kostenpost die alle andere landen niet of nauwelijks hebben. Wat denk je dat die beste man dan gaat zeggen tegen het MT van Cap NL? (En ook Sogeti NL)
quote:
Ossi schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:17:
[...]

Natuurlijk zijn ze concurrenten van elkaar, maar dat zou natuurlijk aangepast kunnen worden door samen te werken, dan kun je twee bids doen ipv 1. Zolang het maar niet naar andere concurrenten gaat :)
Klopt dat gebeurd nu ook eindelijk, maar dat is iets van het laatste jaar! d:)b
quote:
Maar wat ik toch vaak op de werkvloer hoor, is dat Sogeti personeel anders is dan Cap personeel. Veel persoonlijker, meedenken, ipv zakelijk en koeltjes. Zal dat in alle gevallen zo zijn? Nee natuurlijk niet, maar het zegt wel iets over de verschillende bedrijfsculturen in het algemeen in mijn ogen.
Valt wel mee, heb met genoeg Sogeti mensen samengewerkt en daar is echt niet zoveel verschil tussen. Als je het vergelijkt met Cap Consulting, dan heb je 100% gelijk.
quote:
Daarnaast is het mij ook een doorn in het oog dat we ons geld moeten afstaan aan Parijs. Wat betekenen ze nou eigenlijk echt voor ons? Dat wordt ons niet duidelijk gemaakt, behalve dat het nou eenmaal zo is.
Ik vind het heel fijn dat Sogeti steeds meer overstapt op de tools/applicaties die binnen Cap gebruikt worden. Dat maakt de samenwerking alleen maar makkelijker. Je wilt niet weten hoeveel gezeik wij hebben gehad om iemand van Sogeti met zijn laptop op Capgemini servers te laten aanloggen :X . Uiteindelijk kreeg diegene maar een Cap laptop, want dat was echt een drama. (Is sogeti trouwens al over op het corp domein)

Building Clouds......

• t_captain
  • Nu online
quote:
Ossi schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:17:
[...]

[...]
Je weet dat dat niet mag?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Meekoh schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 11:35:
[...]

Dat is wat ik heb gehoord in wat hogere management regionen, maar dat is ook alweer van een jaar geleden.
In het kort kwam het hierop neer. Baas van Cap FR en baas van Sogeti FR kunnen het niet goed vinden met elkaar. Daar kwam dit gerucht uit voort. Geen idee of dat nu nog steeds zo is!
Dit speelt dus voornamelijk in Frankrijk!
Pfff, oude koeien much? Totaal niet relevant dus.
quote:
[...]

Ik vind het heel fijn dat Sogeti steeds meer overstapt op de tools/applicaties die binnen Cap gebruikt worden. Dat maakt de samenwerking alleen maar makkelijker. Je wilt niet weten hoeveel gezeik wij hebben gehad om iemand van Sogeti met zijn laptop op Capgemini servers te laten aanloggen :X . Uiteindelijk kreeg diegene maar een Cap laptop, want dat was echt een drama. (Is sogeti trouwens al over op het corp domein)
Dat geeft meer aan hoe brak het Cap-netwerk/tools is dan wat Sogeti heeft :+ :>
Ik vind het echt belabberd, maar gelukkig hoef ik niet veel te mailen. Verder heb ik van iemand die van Cap kwam en bij Sogeti-netwerk wilde komen geen problemen gehoord. Andere kant op was natuurlijk te verwachten dat het naatje ging zijn. Bij Mobile hebben we met onze Macbooks ook niet veel problemen gehad. Alleen printers was lastig uitzoeken maar we werken toch al papierloos
quote:
Als je binnen het bedrijf 2 bids voorbereid en daar uiteindelijk 1 van kiest en doorstuurt naar de klant, kan dat prima. Als je 1 bedrijf bent, heeft het niks meer te maken met concurrentie.

Martinspire wijzigde deze reactie 23-06-2016 12:15 (9%)

• Meekoh
quote:
Martinspire schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:14:
[...]
Dat geeft meer aan hoe brak het Cap-netwerk/tools is dan wat Sogeti heeft :+ :>
Ik vind het echt belabberd, maar gelukkig hoef ik niet veel te mailen. Verder heb ik van iemand die van Cap kwam en bij Sogeti-netwerk wilde komen geen problemen gehoord. Andere kant op was natuurlijk te verwachten dat het naatje ging zijn. Bij Mobile hebben we met onze Macbooks ook niet veel problemen gehad. Alleen printers was lastig uitzoeken maar we werken toch al papierloos
Of hoe weinig wij met Sogeti laptops mogen doen :P
Maargoed, het kan mij niet zoveel schelen hoe het gebeurt. Als het voor mij maar makkelijker wordt ;)
quote:
[...]

Als je binnen het bedrijf 2 bids voorbereid en daar uiteindelijk 1 van kiest en doorstuurt naar de klant, kan dat prima. Als je 1 bedrijf bent, heeft het niks meer te maken met concurrentie.
Dat klopt, maar in de realiteit gaan beide bids gewoon door en concurreren we gewoon. :z
Uiteindelijk komt het geld toch op dezelfde hoop terecht, dus zoveel maakt het ook weer niet uit.

Wat ik mij vooral vaak heb afgevraagd, is waarom er zoveel overlap in werkzaamheden zit tussen Cap en Sogeti. Waarom zou je 2 bedrijven aanhouden die op sommige vlakken gewoon hetzelfde werk doen/aanbieden/uitvoeren?

Building Clouds......

• Roeltjuh
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
quote:
En die leaseregeling van Sogeti gaat ook nog wel aangepast worden, mark my words :p
Er is al maandenlang een nieuwe vervoersregeling onder handen bij HR en de OR. Da's geen nieuws hoor, daar mailt de OR zelf ook gewoon over.

Be Cool, Be Roel

• Meekoh
quote:
Roeltjuh schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:29:
[...]

Er is al maandenlang een nieuwe vervoersregeling onder handen bij HR en de OR. Da's geen nieuws hoor, daar mailt de OR zelf ook gewoon over.
Als Capper weet ik dat natuurlijk niet ;)
Wat ik bedoel, is dat ik weet hoe het bij Cap is gegaan en hoe Cap FR hierover denkt. Dus zal het bij Sogeti ook die kant op gaan.
En zo te horen klopt dat wel O-)

Building Clouds......

• Kelwin
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 01-09-2016
quote:
Roeltjuh schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 16:29:
[...]

Ah, dat is interessant voor een eventuele nieuwkomer zoals ik. Wat gaat er veranderen?

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 09:33
quote:
Meekoh schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 12:23:
[...]
Wat ik mij vooral vaak heb afgevraagd, is waarom er zoveel overlap in werkzaamheden zit tussen Cap en Sogeti. Waarom zou je 2 bedrijven aanhouden die op sommige vlakken gewoon hetzelfde werk doen/aanbieden/uitvoeren?
Cap Frankrijk hanteert het volgende strategisch uitgangspunt: Sogeti is meer de lokale, uitvoerende speler, terwijl Cap de meer internationale, premium speler is inclusief management consulting (Cap Consulting).

De praktijk wil echter dat dit onderscheid vaak genoeg kan wegvallen als ergens een goede deal kan worden gescoord. Sterker nog, zelfs binnen Cap is er overlap tussen werkzaamheden van divisies waardoor er concurrentie ontstond tussen bepaalde divisies.

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:26

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Kelwin schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:46:
[...]

Ah, dat is interessant voor een eventuele nieuwkomer zoals ik. Wat gaat er veranderen?
Is nog niets over bekend buiten de OR geloof ik.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21-03 23:40
quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:39:
Wat is eigenlijk het grote nadeel, stél het komt allemaal onder het Cap logo te vallen? Misschien dat er op het hoofdkantoor wat dubbele functies komen die vervallen, maar voor de professionals maakt het toch niets uit?
In de tijd dat ik nog bij Sogeti zat was de uitholling op alle vlakken al te merken, Interne IT helpdesk werd wegbezuinigd dus alles werd ineens veel stroperiger (Ieder wissewasje duurde weken om op te lossen); keuzevrijheden in secundaire voorwaarden verdwenen; harmonisatie arbeidsvoorwaarden (lees: verslechtering), het familiegevoel wat verdwijnt, de bedrijfscultuur vond ik er altijd heel fijn, maar na 2010 werd dat zoetjesaan minder.
Ik heb destijds heel bewust voor Sogeti gekozen. Ik kwam toen van Getronics en was het beu om in zo'n mega organisatie als het zoveelste anoniempje rond te lopen.

Sogeti is een van de weinige bedrijven waar medewerkers met trots zeggen dat ze "Sogetist" zijn! Ik denk dat dat de verschillen met veel andere bedrijven wel goed omschrijft. :)

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• Jealgu
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 15:07
Ik zeg vol trots: "Ik ben Capper"

• QS08
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 09-03 18:49
Wat zijn jullie ervaringen met Sogeti wat betreft arbeidsvoorwaarden? Ik ben mij aan het oriënteren waar ik wil werken na mijn master CS over twee maanden. Lees veel verschillende verhalen op internet: dat Sogeti een goede werkgever is en goede arbeidsvoorwaarden heeft, maar ook dat ze achterblijven met de hoogte van salarissen.

• CMD-Snake
quote:
QS08 schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 20:47:
Wat zijn jullie ervaringen met Sogeti wat betreft arbeidsvoorwaarden? Ik ben mij aan het oriënteren waar ik wil werken na mijn master CS over twee maanden. Lees veel verschillende verhalen op internet: dat Sogeti een goede werkgever is en goede arbeidsvoorwaarden heeft, maar ook dat ze achterblijven met de hoogte van salarissen.
Je had dit een paar pagina's terug in het topic kunnen vinden. In april dit jaar was er nog iemand die het toenmalig aanbod voor starters noemde, zie hier voor de complete verhaal waarin ook meer over het sollicitatie proces genoemd wordt. Filipek in "Ervaring werken bij Sogeti Deel 2"

De volgende primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden werden daar genoemd:
quote:
- Bruto salaris van ¤1869,-
- 8,3% vakantiegeld
- Prestatienormbeloning ¤60
- Performancenormbeloning ¤40
- Bijdrage pensioenvoorziening bruto ¤34
- Persoonlijk budget bruto ¤35
- Functievergoeding ¤11
- Communicatievergoeding ¤20

- 26 vakantie dagen
- NS business card
- laptop
- leaseauto

• Tjoekie
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
quote:
Zoals je waarschijnlijk ook wel al gevonden zult hebben is Sogeti een mooie startplaats. Niet het hoogste startsalaris, maar een fijne plek om te beginnen. Eenmaal binnen is het zaak om lekker veel aan je persoonlijke ontwikkeling te gaan werken d.m.v. cursussen en certificering en ervaring opdoen bij verschillende opdrachtgevers. Daardoor zul je ook best leuk in salaris kunnen stijgen, als je daadwerkelijk goed bent en niet bang bent om dit ook duidelijk en onderbouwd aan te geven.

Wat je wel meestal wel ziet is dat men meestal na een paar jaar in dienst wel elders gaat kijken voor een nieuwe uitdaging. Dit ook om mooie loonsprong te kunnen maken. Binnen Sogeti ben je nou eenmaal gebonden aan bepaalde bandbreedtes waar men niet snel vanaf wijkt.

• t_captain
  • Nu online
Ik denk dat softwarehuizen nog steeds een goede plek zijn om in je jonge jaren een jaar of vijf door te brengen.

Als M.Sc. moet je wel beseffen dat het een sector is waarin (a) de kale salarissen niet erg hoog zijn en (b) meestal geen onderscheid wordt gemaakt tussen HBO en WO. Schrik dus niet als er een gat van 1000 euro bruto zit met het aanbod van een interne functie. Minus een leaseauto natuurlijk.

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Dat hoor je van elk bedrijf denk ik zo.

Ik ben met behoorlijk wat werkervaring van buiten Sogeti sinds mei daar werkzaam en het aanbod wat ze me deden is zeker niet slecht hoor. Je moet er alleen rekening mee houden dat vervoer van het salaris afgaat. Of je er nou voor kiest om een leaseauto te gaan rijden (waarbij de leasekosten incl brandstof op je salaris ingehouden worden), of om je km te declareren (waarvoor je eerst een deel van je brutosalaris moet reserveren om daarvan declaraties te kunnen doen), het gaat allemaal van je salaris af. Handig om te weten om daarover te kunnen onderhandelen.

Alles in het leven gebeurt met een reden. Soms is die reden dat je dom bezig bent en een verkeerde keuze gemaakt hebt!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18:17
quote:
Lees veel verschillende verhalen op internet: dat Sogeti een goede werkgever is en goede arbeidsvoorwaarden heeft, maar ook dat ze achterblijven met de hoogte van salarissen.
Hier komt het ook precies op neer :) hele fijne werkgever voor de start van je carrière, maar je verdient er minder. Dan is het zelf even de keus maken wat je het belangrijkste vindt aan een nieuwe baan.

I refused to believe my road worker father was stealing from his job, but when I got home, all the signs were there.

• Technomancer
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 29-06-2016
Hoi, ik ga ook weer voor Sogeti werken. Heb er eerder al gewerkt, daarna paar jaar wat anders gedaan en nu weer terug. Het salaris is (zoals hierboven staat) inderdaad niet het beste dat te krijgen is, maar andere dingen en arbeidsvoorwaarden spelen ook een rol.

Wat ik me afvraag over de leaseauto:
- Vroeger was het volgens mij zo dat als je een leaseauto had die qua bedrag boven het budget ging, dat je het extra bedrag kon 'flexen'. Dat kan nu niet meer toch (aangezien het nu volledig van je salaris afgaat)? Is de leaseautoregeling dus eigenlijk soberder geworden? Het is gevoelsmatig in elk geval jammer dat er nu niet meer een apart budget voor is, maar dat het direct van je salaris afgaat. In feite betaal je de hele auto + brandstof dus gewoon zelf. Het enige dat Sogeti kan doen, is de mogelijkheid aanbieden (anders moet je private lease doen) dus de claim 'auto van de zaak' lijkt een beetje een sigaar uit eigen doos. Maar waarschijnlijk was het bij de vorige regeling eigenlijk hetzelfde hoor, alleen in een ander jasje.

- Ik kan nu nog niet op de leaseportal inloggen, maar ben wel erg benieuwd naar wat een bepaalde auto zou kosten bij de verschillende leasemaatschappijen. Is er iemand die dit op zou willen zoeken (via pm)?

Verder nog even aan het inlezen over alle andere zaken. Mobiele telefoon aanschaffen uit persoonlijk budget of flex, korting op hypotheek bij ABN etc. Het is nog veel info om te doorgronden :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Nou ja, op zich is het geen probleem als je de onderhandelingen over het salaris maar ingaat terwijl je weet hoe het zit. Die informatie geven ze je nu niet vooraf en dat is naar mijn idee wel een vervelende verrassing.

Als je weet dat je auto jou 600 euro netto zou gaan kosten, dan moet je dus gaan onderhandelen om die 600 erbij te krijgen. Hetzelfde voor declareren van kilometers, ze doen het lijken alsof je deze mag declareren zoveel je wilt, maar ze vertellen er niet bij dat je, om deze te te kunnen declareren, eerst een deel van je brutosalaris moet reserveren als flexbudget, en dat je mag declareren totdat je flexbudget op is. En dat je over het gereserveerde deel geen vakantiegeld en pensioen opbouwt is ook wel handig om vooraf te weten.

Het enige wat je dan dus hebt is een belastingvoordeel. Een deel van je brutosalaris krijg je dan netto uitbetaald. Echter mis je dan weer een stukje vakantiegeld en pensioen.

Of die regeling sober is, geen idee, of het iets is waar je rekening moet houden, ja dat denk ik wel.

ook dat je, wanneer je ervoor kiest om prive een auto te gaan rijden (dus geen leaseauto) of om met het OV te gaan reizen, dat je dan ook zelf opdraaid voor de reiskosten, is ook wel iets wat ze vooraf zouden mogen vertellen. Je krijgt een OV business card, maar de kosten betaal je zelf. Als je een leaseauto hebt, kan je ineens wel gratis met het OV. Hele kromme regeling imho.

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-03 22:32
quote:
Technomancer schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 13:54:

Wat ik me afvraag over de leaseauto:
- Vroeger was het volgens mij zo dat als je een leaseauto had die qua bedrag boven het budget ging, dat je het extra bedrag kon 'flexen'. Dat kan nu niet meer toch (aangezien het nu volledig van je salaris afgaat)? Is de leaseautoregeling dus eigenlijk soberder geworden? Het is gevoelsmatig in elk geval jammer dat er nu niet meer een apart budget voor is, maar dat het direct van je salaris afgaat. In feite betaal je de hele auto + brandstof dus gewoon zelf. Het enige dat Sogeti kan doen, is de mogelijkheid aanbieden (anders moet je private lease doen) dus de claim 'auto van de zaak' lijkt een beetje een sigaar uit eigen doos. Maar waarschijnlijk was het bij de vorige regeling eigenlijk hetzelfde hoor, alleen in een ander jasje.
Welcome back :)

Qua leasen is het grotendeels hetzelfde, maar dan net wat anders.
Vroegah had je salaris en een apart lease budget en nu heb je een beloningsbudget ('oude' salaris + lease budget). Je uiteindelijk salaris is beloningsbudget - kosten lease auto.
En het beloningsbudget wordt gebruikt als grondslag voor de hoogte van de variabele beloning, uurtarieven en arbeidsvoorwaardelijke vergoedingen (dit was vroeger op basis van je salaris, if 'm not mistaken).

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Nnoitra schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 14:10:
[...]
'oude' salaris + lease budget
Vergeet de + vakantiegeld niet :) Want dat maakt ook deel uit van je beloningsbudget

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:11

FreakNL

Well do ya punk?

Waarom moeten ze dat eigenlijk zo ingewikkeld maken? Dat soort veranderingen lijken mij altijd in het voordeel van het bedrijf, anders verzin je het niet. (sorry, daar ben ik heel zwart-wit in).

Eenvoudiger is het oude model, 90% van de detacheerders werken zo. Of je geeft een leaseauto en rekent de bijtelling door, zoals het bij de overige 10% gaat, met verder geen leasebudget of wat dan ook.

Zou het zijn om het aanbod op te leuken?

• Smuggler
  • Laatst online: 14:52

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Het is juist heel simpel. En het geeft je alle mogelijkheden om het zelf in te richten. Als je genoeg hebt aan een twizzy dan houd je geld over voor andere dingen. Heb je voor je gezin een mondeo nodig. Dan kan dat ook.

Gewoon sebastiaan

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Smuggler schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 17:15:
Het is juist heel simpel. En het geeft je alle mogelijkheden om het zelf in te richten. Als je genoeg hebt aan een twizzy dan houd je geld over voor andere dingen. Heb je voor je gezin een mondeo nodig. Dan kan dat ook.
Het lijkt simpel, vreemd is wel dat ik voor de kosten opdraai die ik moet maken om bij de klant te komen. De klant waar Sogeti geld aan verdient... En dat is of ik nou een leaseauto neem, of prive een auto heb, of zelfs met het OV ga.

Plaatsen zij mij bij een klant in mijn woonplaats, dan heb ik mazzel, plaatsen ze me 100KM verderop dan heb ik dikke pech. Erg vreemde constructie!

Eerlijker zou zijn wanneer ik een salaris krijg, en als ik een priveauto heb ik mijn KM mag declareren, en dus bovenop mijn salaris krijg. Moet ik ver reizen, krijg ik daar ook een grotere vergoeding voor, blijf ik dichtbij, krijg ik een kleine vergoeding. Vele malen eerlijker dan dit systeem waarbij je gestraft lijkt te worden wanneer je een opdracht ver weg krijgt. En veel tijd kwijt, en ook nog eens een groter deel van je salaris.

mvds wijzigde deze reactie 29-06-2016 21:12 (23%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nnoitra
quote:
mvds schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:09:
[...]

Het lijkt simpel, vreemd is wel dat ik voor de kosten opdraai die ik moet maken om bij de klant te komen. De klant waar Sogeti geld aan verdient... En dat is of ik nou een leaseauto neem, of prive een auto heb, of zelfs met het OV ga.

Plaatsen zij mij bij een klant in mijn woonplaats, dan heb ik mazzel, plaatsen ze me 100KM verderop dan heb ik dikke pech. Erg vreemde constructie!

Eerlijker zou zijn wanneer ik een salaris krijg, en als ik een priveauto heb ik mijn KM mag declareren, en dus bovenop mijn salaris krijg. Moet ik ver reizen, krijg ik daar ook een grotere vergoeding voor, blijf ik dichtbij, krijg ik een kleine vergoeding. Vele malen eerlijker dan dit systeem waarbij je gestraft lijkt te worden wanneer je een opdracht ver weg krijgt. En veel tijd kwijt, en ook nog eens een groter deel van je salaris.
Of ik snapt het niet helemaal of jij niet :+
Maar als jij een privé auto hebt en gebruikt dan ligt je beloningsbudget, en dus bruto salaris, al een stuk hoger dan dan als je zou leasen.
En door middel van een KM vergoeding kun je een deel van je (beloningsbudget) bruto salaris netto uit laten keren. Dus meer KM is minder bruto maar meer netto.

Als je gaat leasen dan draai je inderdaad voor de kosten om bij de klant te komen op.
Maar daar tegenover staat dat je verder ook helemaal niets meer aan kosten hebt, ook niet voor privé gebruik!
Verzekeringen, wegenbelasting, brandstof, onderhoud; nope!

• Smuggler

Smuggler

Je draait de zaken om, je krijg een grote zak met geld en als je daar verstandig mee omgaaat krijg jij het geld in plaats van sogeti... wel zo eerlijk toch :).

Ik maakte winst op mijn afstand naar werk.
Door geen lease auto te nemen krijg ik dus gewoon die zak geld bij mijn salaris gestort.
Daarnaast heb ik een normale zuinige diesel. (Opel Corsa)
Ik heb echt geen cent geleden doordat ik ver weg zat.
Je krijgt netto 8 cent per kilometer met deze regeling, naast al 418 euro netto elke maand erbij. voor verzekering (40 euro) afschrijving (200 euro), en wegenbelasting (100 euro)

die 8 cent is voldoende om mee te kunnen rijden.
Voor 1 kilometer heb ik 0,04 liter diesel nodig = 5 cent aan brandstof. (bij een prijs van 1,25 per liter diesel)
De overige 3 cent per kilometer spaar ik op voor bandjes (0,25 cent per kilometer) en onderhoud (1,3 cent per kilometer),
en de wasstraat (0,6cent per kilometer)

Het budget is dus echt ruim voldoende om mee te kunnen auto te rijden, Maar als jij graag een grote auto wilt rijden dan heb je die keuze. Wil je meer geld overhouden dan heb je die keuze ook.
gewoon wat jouw het beste uitkomt, kan jij geld besparen met jouw oplossing dan komt dat geld bij jouw terecht.
Met Sogeti kan je gewoon je eigen mobiliteit regelen zoals het bij jouw het beste uitkomt. '

Het meest erge aan een verre opdracht is de tijd die je daaraan kwijt bent. maar het kost je netto helemaal niets als jij je mobiliteit goed hebt geregeld, OV, eigen auto of lease auto maakt daarin niet uit.
Waarbij je het met het OV wel het meeste merkt.

Met mijn volgende auto ga ik over naar lease, aanschaf waarde 50K - 60K euro, ben blij dat dit ook met deze regeling kan, iedereen blij :).

Gewoon sebastiaan

• t_captain
  • Nu online
Je vergeet dat afschrijving niet alleen per jaar, maar ook per kilometer gaat. Een auto die 30.000 per jaar rijdt, verliest sneller zijn waarde dan dezelfde auto met 10.000 km/jaar. Ook de verzekering wordt (iets) duurder.

Die 418 netto is de loonwaarde van je mobiliteitsbudget als je niet zakelijk rijdt. Alles wat je auto meer kost dan de belasting over 19 cent (i.e. 9 a 10 cent bruto), gaat ten koste van die loonwaarde.

Met een vrijwel afgeschreven Corsa diesel speel je wellicht quitte daarop, maar dan rijd je heel wat minder auto dan passend zou zijn als leaseauto.

• CMD-Snake
quote:
Smuggler schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:39:
Je krijgt netto 8 cent per kilometer met deze regeling, naast al 418 euro netto elke maand erbij. voor verzekering (40 euro) afschrijving (200 euro), en wegenbelasting (100 euro)
Er mag belastingtechnisch 19 cent/km onbelast uitgekeerd worden. Spring je er nog leuker uit.
quote:
t_captain schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 22:12:
Met een vrijwel afgeschreven Corsa diesel speel je wellicht quitte daarop, maar dan rijd je heel wat minder auto dan passend zou zijn als leaseauto.
Leasewagens zijn nog best duur soms per maand. De contracten worden vrijwel altijd voor 40.000km per jaar afgesloten en je betaald daarvoor ook al rij je lang niet zoveel. Ik denk dat maar een klein deel van de werknemers ook daadwerkelijk in de buurt komt van die 40.000km per jaar. Als je te weinig rijdt per jaar dan pakt een eigen auto gunstiger uit.

• Smuggler

Smuggler

quote:
CMD-Snake schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 06:40:
[...]

Er mag belastingtechnisch 19 cent/km onbelast uitgekeerd worden. Spring je er nog leuker uit.
Die 19 cent krijg je nu dus gewoon standaard, belast erbij.
Elke kilometer wordt er dus 19 cent bruto omgezet naar netto -> 8 cent netto extra op je rekening.
Je weet echt elk voordeel om te zetten in een nadeel :P.
quote:
]

Leasewagens zijn nog best duur soms per maand. De contracten worden vrijwel altijd voor 40.000km per jaar afgesloten en je betaald daarvoor ook al rij je lang niet zoveel. Ik denk dat maar een klein deel van de werknemers ook daadwerkelijk in de buurt komt van die 40.000km per jaar. Als je te weinig rijdt per jaar dan pakt een eigen auto gunstiger uit.
Eigen keuze. een lease wagen kan ook heel goedkoop zijn... gelukkig mogen we zelf kiezen waar we meer waarde aan hechten.
Mijn Prive auto was vooral gunstig met meer kilometers. (50K per jaar). En maak minder geld nu mijn auto stil staat.

Probeer het echt eens anders te zien,
Je krijgt een grote zak geld:
En daarvan zorg je zelf voor je vervoers indeling.
De zakgeld is groot genoeg om elke dag overal in nederland te komen zonder dat het opgaat.
Wil je luxer, dan betaal je dat zelf, maar is wel mogelijk.
Wil je meer geld, dan kan je minder luxe gaan rijden.

Jij ziet die zak geld als onderdeel van je salaris. en dan voelt het alsof je dat zelf moet betalen.

Gewoon sebastiaan

• Piet_Piraat7
Begrijp ik het goed dat wat je niet op maakt aan mobilitiet, je dat er bij krijgt op je salaris? Dus stel je rijdt een clio van 550, hebt een potje van 750 dan komt er 200 op je bruto loon bij? Benieuwd of dat bij iedere detacheerder zo werkt :)

I refused to believe my road worker father was stealing from his job, but when I got home, all the signs were there.

• Smuggler

Smuggler

quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:29:
Begrijp ik het goed dat wat je niet op maakt aan mobilitiet, je dat er bij krijgt op je salaris? Dus stel je rijdt een clio van 550, hebt een potje van 750 dan komt er 200 op je bruto loon bij? Benieuwd of dat bij iedere detacheerder zo werkt :)
Ja dat begrijp je goed!,

Nee zo werkt het niet bij elke detacheerder.
Vaak standaard auto's. (je mag niet groter of kleiner). Fijn als je een caravan wilt of een groot gezin hebt. ;(
En als je kleiner gaat is de enige winst minder bijtelling (en niet het lagere lease bedrag). ;(

Er zijn vast meerdere die het ook zo geregeld hebben.
Maar op deze manier weet je exact welke beslissing wat kost. Blijkbaar krijgen mensen ook ineens in de gaten hoe duur een lease auto echt is.
Of hebben ze het idee dat ze zelf voor het vervoer betalen.

Smuggler wijzigde deze reactie 30-06-2016 10:49 (4%)

Gewoon sebastiaan

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Nnoitra schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:39:
[...]
Of ik snapt het niet helemaal of jij niet :+
Maar als jij een privé auto hebt en gebruikt dan ligt je beloningsbudget, en dus bruto salaris, al een stuk hoger dan dan als je zou leasen.
En door middel van een KM vergoeding kun je een deel van je (beloningsbudget) bruto salaris netto uit laten keren. Dus meer KM is minder bruto maar meer netto.
En minder vakantiegeld, en minder pensioen. Dus wat je er aan de ene kant bij lijkt te krijgen, gaat er aan de andere kant net zo hard af :)
quote:
Smuggler schreef op woensdag 29 juni 2016 @ 21:39:
Je draait de zaken om, je krijg een grote zak met geld en als je daar verstandig mee omgaaat krijg jij het geld in plaats van sogeti... wel zo eerlijk toch :).
Mwah, daar zijn de meningen over verdeeld. Nu het blijkt dat ik mijn eigen kilometers moet betalen is die zak ineens een stuk kleiner hoor. En dat had ik graag vooraf geweten dat het zo werkt. Maar ik snap best dat ze dit niet vertellen bij de sollicitatie, want dan zouden veel mensen er geld bij eisen, of afhaken.

• Smuggler

Smuggler

quote:
mvds schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:50:
[...]

En minder vakantiegeld, en minder pensioen. Dus wat je er aan de ene kant bij lijkt te krijgen, gaat er aan de andere kant net zo hard af :)

[...]

Mwah, daar zijn de meningen over verdeeld. Nu het blijkt dat ik mijn eigen kilometers moet betalen is die zak ineens een stuk kleiner hoor. En dat had ik graag vooraf geweten dat het zo werkt. Maar ik snap best dat ze dit niet vertellen bij de sollicitatie, want dan zouden veel mensen er geld bij eisen, of afhaken.
Bij de oude situatie (2 jaar geleden ondertussen).
Hadden we het mobiliteits budget helemaal gescheiden van het salaris.
Dat betekende dat je over dat stuk nooit vakantie krijgt of pensioen opbouwde.
Dat is nu allemaal tengunste gekomen van de werknemer.
Als je over dat budget heen ging, ging dat toen ook al tenkoste van je pensioen en vakantiegeld.

Ben jij als young proffesional begonnen, als dat het geval is, dan naaien ze je erbij. daarna is wel alles beter :)
Zoals standaard lease auto's (keuze uit 2 of 3 modellen) en versoberde prive kilometer omstandigheden. (geen extra bruto loon, en alleen 19 cent per kilometer tot maximaal 500 euro per maand).

Smuggler wijzigde deze reactie 30-06-2016 11:15 (13%)

Gewoon sebastiaan

• Nnoitra
quote:
mvds schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:50:
[...]

Het vaste deel van je pensioengrondslag bestaat uit je beloningsbudget, niet je overgebleven bruto salaris.

Je krijgt inderdaad iets minder vakantiegeld, maar lijkt mij wel mee te vallen en netto salaris stijgt daarentegen wel.
Stel dat je ¤200 bruto flext voor KM vergoeding, dan krijg je ¤16 bruto minder vakantie geld.
Netto zal dat, totaal (salaris+vakantiegeld), zo'n ¤130,- zijn.
Daar staat tegenover dat je van die ¤200 bruto een netto bedrag maakt, dus kom je op + ¤70,- uit.

Verbeter mij gerust als ik er naast zit; ik ben een leaser O-)

• t_captain
  • Nu online
Mobiliteitsbudget vs lease: het hangt van een aantal factoren af wat gunstiger is.

* Als je niet veel prive rijdt, heb je relatief weinig waarde van een leaseauto. Dan is mobiliteitsbudget vaak gunstiger.
* Als een groot deel van je privekilometers onder werktijd wordt gereden (met de tweede auto), idem.
* Als je weinig zakelijk rijdt,

Maar aan de andere kant:

* als je veel zakelijk rijdt, gaat dat ten koste van de loonwaarde van een mobiliteitsbudget. Je potje geld gaat op aan zakelijke ritten en er blijft dus minder loon over. (als je eerlijk telt, is zelfs een Corsa Diesel te duur om van het belastingvoordeel over 19 cent/km te rijden).

* als je veel prive rijdt, is een leaseauto gunstig. Je hebt dan veel baat

* als je een bijtellingsvriendelijke auto wilt rijden (m.n. elektrisch), is het meestal gunstiger om deze zakelijk te rijden en bij te tellen.

Iedereen mag zijn eigen berekening maken.
quote:
Nnoitra schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:24:
[...]

Stel dat je ¤200 bruto flext voor KM vergoeding, dan krijg je ¤16 bruto minder vakantie geld.
Ik neem aan dat je dan ook 216 in je flex-budget ziet verschijnen. En dat er gewoon premies voor pensioen en werknemersverzekeringen over die 216 wordt afgedragen. Anders zou het niet zo fair zijn.

• Nnoitra
quote:
t_captain schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 11:34:
Ik neem aan dat je dan ook 216 in je flex-budget ziet verschijnen. En dat er gewoon premies voor pensioen en werknemersverzekeringen over die 216 wordt afgedragen. Anders zou het niet zo fair zijn.
Die ¤200,- is inclusief 8,33% vakantiegeld.
Beloningsbudget - auto - flex = salaris + vakantiegeld.
Loon werknemersverzekeringen is je (bruto salaris + prrestatieloon + waarde lease auto) - wat kleine bedragen.

Voor wat betreft het pensioen;
Pensioengevend salaris = uitgekeerd variabel inkomen in het voorafgaande jaar + beloningsbudget in het huidige jaar.
Vroeger lag dat dus lager omdat je mobiliteitsbudget niet meetelde, nu telt het voormalige mobiliteitsbudget wél mee.

Nnoitra wijzigde deze reactie 30-06-2016 12:14 (8%)

• t_captain
  • Nu online
Helder. Ik neem aan dat flex en auto ook onder het uniforme loonbegrip vallen m.b.t.de werknemersverzekeringen.

Één gedachte t.a.v. het gelijktrekken van mobiliteit, salaris en flexbudget: het zal toch niet gaan gebeuren dat de belastinginspecteur het leasebedrag als eigen bijdrage aan de leaseauto ziet? Want feitelijk is die situatie wel ontstaan door je werknemers X+800 te betalen en daarvan de leaseprijs in te houden.
Of teken je bij aanvang lease een nieuwe arbeidsovereenkomst?

Het probleem van die berekening is dat het leasebedrag meestal hoger is dan de bijtelling en dus niet geheel aftrekbaar is.

• CMD-Snake
quote:
Smuggler schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 10:27:
Die 19 cent krijg je nu dus gewoon standaard, belast erbij.
Elke kilometer wordt er dus 19 cent bruto omgezet naar netto -> 8 cent netto extra op je rekening.
Je weet echt elk voordeel om te zetten in een nadeel :P.
Tja... toch wordt een regel nou niet echt in jouw voordeel uitgevoerd:
http://www.belastingdiens...reiskosten.html#HL-21.1.1

Per kilometer kan je 11 cent meer krijgen. Je geeft aan veel te rijden, je kan dus zelf het verschil uitrekenen. Daarop krijg je dan nog die 418 euro die je noemt die overgebleven is. Ik zou dan toch echt met personeelszaken contact opnemen of desnoods je manager of ze hier niet wat mee kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

quote:
CMD-Snake schreef op donderdag 30 juni 2016 @ 23:09:
[...]

Tja... toch wordt een regel nou niet echt in jouw voordeel uitgevoerd:
http://www.belastingdiens...reiskosten.html#HL-21.1.1

Per kilometer kan je 11 cent meer krijgen. Je geeft aan veel te rijden, je kan dus zelf het verschil uitrekenen. Daarop krijg je dan nog die 418 euro die je noemt die overgebleven is. Ik zou dan toch echt met personeelszaken contact opnemen of desnoods je manager of ze hier niet wat mee kunnen.
Hoezo wordt die regel niet in mijn voordeel uitgevoerd?
jij bedoelt dat de werkgever nog eens 19cent per kilometer extra kwijt is als ik met mijn eigen auto rijd?
Dat kost de werkgever gewoon geld, Op deze manier is de regeling voor Sogeti kosten neutraal.
Het kost ze geen cent meer als ik 5000km per maand voor sogeti moet rijden.
En toch krijg ik een vergoeding die passend is.

Er wordt namelijk al 19cent onbelast vergoed.
Echter deze 19 cent wordt onttrokken uit het mobiliteits budget.
Dus eerst kreeg ik de 19 cent bruto = 11 cent. netto
Daarna wordt diezelfde 19 cent netto betaald: = 19 cent netto.
winst voor mij 8 cent netto voordeel voor mij per kilometer.

Smuggler wijzigde deze reactie 01-07-2016 09:54 (12%)

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
Smuggler schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:52:
Hoezo wordt die regel niet in mijn voordeel uitgevoerd?
jij bedoelt dat de werkgever nog eens 19cent per kilometer extra kwijt is als ik met mijn eigen auto rijd?
Dat kost de werkgever gewoon geld, Op deze manier is de regeling voor Sogeti kosten neutraal.
Zoals het staat in je eerste stukje lijkt het als je loonbelasting betaald over vergoeding, dat hoeft niet. Sogeti zal dit geen extra geld kosten. Ze keren exact hetzelfde aan je uit, alleen hoeven ze geen belastingen te berekenen over dat deel. Ze moeten alleen op je loonstrookje de vergoeding onder een andere post vermelden, namelijk eindloon heffing. Er is hooguit een administratieve wijziging voor nodig. Dus nee, je hoeft je niet schuldig te voelen dat je de baas op kosten jaagt.
quote:
Er wordt namelijk al 19cent onbelast vergoed.
Echter deze 19 cent wordt onttrokken uit het mobiliteits budget.
Dus eerst kreeg ik de 19 cent bruto = 11 cent. netto
Daarna wordt diezelfde 19 cent netto betaald: = 19 cent netto.
winst voor mij 8 cent netto voordeel voor mij per kilometer.
Als ik bovenstaande lees lijkt het nu alsof je twee keer een km-vergoeding krijgt. Je krijgt dus 11 + 19 = 30 cent per km netto uitbetaald? Over het deel boven 19 cent moet loonbelasting afgedragen worden.

Sowieso zit er in je mobiliteitsregeling een bescherming ingebouwd tegen te veel kosten voor Sogeti, je kan maximaal je hele mobiliteitsbudget laten uitbetalen. Alles daarboven is dan voor de medewerker en kan niet vergoed worden. Zo leest het dan in ieder geval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

quote:
CMD-Snake schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:05:
[...]

Zoals het staat in je eerste stukje lijkt het als je loonbelasting betaald over vergoeding, dat hoeft niet. Sogeti zal dit geen extra geld kosten. Ze keren exact hetzelfde aan je uit, alleen hoeven ze geen belastingen te berekenen over dat deel. Ze moeten alleen op je loonstrookje de vergoeding onder een andere post vermelden, namelijk eindloon heffing. Er is hooguit een administratieve wijziging voor nodig. Dus nee, je hoeft je niet schuldig te voelen dat je de baas op kosten jaagt.

[...]

Als ik bovenstaande lees lijkt het nu alsof je twee keer een km-vergoeding krijgt. Je krijgt dus 11 + 19 = 30 cent per km netto uitbetaald? Over het deel boven 19 cent moet loonbelasting afgedragen worden.

Sowieso zit er in je mobiliteitsregeling een bescherming ingebouwd tegen te veel kosten voor Sogeti, je kan maximaal je hele mobiliteitsbudget laten uitbetalen. Alles daarboven is dan voor de medewerker en kan niet vergoed worden. Zo leest het dan in ieder geval.
Je snapt het echt niet he!?, of wil je het niet snappen.

mobiliteits vergoeding wordt gewoon bij je salaris opgeteld.
Dus zonder een kilometer te hoeven rijden krijg ik de volledige mobiliteits vergoeding:
Deze vergoeding wordt fiscaal mogelijk zo aantrekkelijk mogelijk uitgekeerd: dus elke kilometer die je rijdt geeft de mogelijkheid dit fiscaal mogelijk voordeliger aan je te geven.

Salaris + 710 euro bruto = salaris + 710*0,59 = salaris + 418,90 euro netto
Ik rij 1000km die maand:
0,19*1000 = 190 euro.
Salaris + (710 - 190) bruto + 190 netto = Salaris + 520*0,59 + 190 netto = Salaris + 306,8 netto + 190 netto = salaris + 496,8 netto.

Voordeel voor die 100km is dus ongeveer 80 euro.

Over die potjes voor de vergoeding, laat dat alsjeblieft bij mijn salaris zitten, geeft recht op extra rechten mocht het mis gaan.

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
quote:
Smuggler schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 10:17:
Salaris + 710 euro bruto = salaris + 710*0,59 = salaris + 418,90 euro netto
Ik rij 1000km die maand:
0,19*1000 = 190 euro.
Salaris + (710 - 190) bruto + 190 netto = Salaris + 520*0,59 + 190 netto = Salaris + 306,8 netto + 190 netto = salaris + 496,8 netto.
Dit bedoelde ik ook. Van je mobiliteitsbedrag wordt een deel netto uitgekeerd en wat resteert wordt bij je brutoloon opgeteld.

Het wordt alleen vrij complex gebracht allemaal waardoor het lijkt alsof je kilometervergoeding ook belast werd. Je schreef eerst iets over 8 cent per km netto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
quote:
Smuggler schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 09:52:
[...]

Dat vind ik principieel niet fair. Hoeveel jij moet rijden voor Sogeti, valt onder het werkgeversgezag en is dus de keuze en verantwoordelijkheid van Sogeti.

De gevolgen van de keuze van de werkgever liggen nu bij de werknemer.

Stel, je moet 150 km enkele reis naar de klant rijden, 220 dagen per jaar. Dan maak je dik 1000 euro aan autokosten, waarvan je slechts 800 vergoed krijgt. En je bent de loonwaarde van ongebruikt mobiliteitbudget kwijt.

De een werkt naast de deur en heeft een voordeel van 400 euro netto.
De ander moet 150 km rijden en komt 200 tekort aan zijn mobiliteitsbudget.

Dat verschil vind ik niet te rechtvaardigen.
quote:
Dat ben ik niet met je eens, zie boven. Wettelijk wordt een auto geacht te rijden voor een variabele kosten van 19 cent per kilometer, een bedrag dat al 10 jaar bevroren is en door de meeste belastingadviseurs als te laag wordt gezien. Als die 19 ct/km al nauwelijks voldoende is, dan is het belastingvoordeel over dat bedrag al helemaal onvoldoende.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:10

Napo

[Oo[:::|:::]oO]

quote:
t_captain schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:14:
[...]

Dat vind ik principieel niet fair. Hoeveel jij moet rijden voor Sogeti, valt onder het werkgeversgezag en is dus de keuze en verantwoordelijkheid van Sogeti.
Mja, dat is het hele staffing vraagstuk in relatie tot plaats opdracht en woonplaats werknemer. Zolang reistijd en indien geen leaseauto afgewenteld wordt op de medewerker blijft het twijfelachtig.

[Oo[:::|:::]oO]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

quote:
t_captain schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 11:14:
[...]
Dat ben ik niet met je eens, zie boven. Wettelijk wordt een auto geacht te rijden voor een variabele kosten van 19 cent per kilometer, een bedrag dat al 10 jaar bevroren is en door de meeste belastingadviseurs als te laag wordt gezien. Als die 19 ct/km al nauwelijks voldoende is, dan is het belastingvoordeel over dat bedrag al helemaal onvoldoende.
Ik kom wel uit met die 8 cent per kilometer.
Berekening heb ik al eerder laten zien. En dan heb ik het over een nieuwe opel corsa die je in 5 jaar afschrijft.

En het blijft een keuze. je kan ook gewoon die leasewagen pakken zodat je ook nog eens onbeperkt prive kilometers mag maken.
Of het OV.
Ik snap jullie drama echt niet.

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• t_captain
  • Nu online
Ik had ook al de rekenfout blootgelegd, namelijk dat de afschrijving voor een deel per kilometer moet :)

Neem een auto van 18k. Bij 15.000 km/jaar prive schrijf je hem misschien in een jaar of 12 af naar bijna nul. De auto heeft dan 180.000 op de teller, i.c.m. een leeftijd van 12 jaar is dat niet veel meer waard.
Ga je 30.000 zakelijke kilometers toevoegen, dan zal diezelfde afschrijving ongeveer 7 jaar duren (km stand 315.000 op een Corsa, Punto of Polo is evengoed iets voor de daghandel of goedkope export).

Het verschil is ongeveer 1000 euro per jaar, of dik 3 cent per kilometer, niet in je berekening opgenomen.

Als je de auto niet zijn hele levensduur rijdt, maar alleen de eerste helft, wordt het verschil groter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Smuggler schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 13:37:
Ik snap jullie drama echt niet.
Er is geen drama, ik vind het gewoon een hele kromme regeling waar ze me best over hadden mogen inlichten tijdens de sollicitatie. Dat is mijn mening :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thorgrem
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:19
quote:
mvds schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:49:
[...]

Er is geen drama, ik vind het gewoon een hele kromme regeling waar ze me best over hadden mogen inlichten tijdens de sollicitatie. Dat is mijn mening :)
Dat heb je inmiddels aangegeven bij je UM? Hoe reageerde hij/zij daar op?
En indien je nog in je proeftijd zit kan je natuurlijk altijd gewoon opzeggen indien het je totaal niet bevalt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Thorgrem schreef op vrijdag 01 juli 2016 @ 20:52:
[...]

Dat heb je inmiddels aangegeven bij je UM? Hoe reageerde hij/zij daar op?
En indien je nog in je proeftijd zit kan je natuurlijk altijd gewoon opzeggen indien het je totaal niet bevalt.
Dat gesprek moet nog plaatsvinden, maar zoals gezegd is het geen drama, dus ook geen reden om op te zeggen. Maar dan nog mag ik het een kromme regeling vinden :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Thorgrem
Uiteraard mag dat. :)
Maar geef dat aan bij je UM. Niet omdat het wat gaat veranderen maar om iig je mening kenbaar te maken en het bespreekbaar te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kelwin
Ik heb inmiddels een aanbod ontvangen, en het is inderdaad even oppassen met het beloningsbudget. Als je dat vergelijkt met een salaris elders lijkt het wel heel erg positief. En dat is het niet per sé, als je het vakantiegeld en de leaseauto er af haalt.

Weet iemand of ik ergens online al makkelijk kan kijken wat de leaseauto mogelijkheden zijn, en wat het mij gaat kosten (ja, ik weet al dat ik leasen wil, ivm privé kilometers). Dan weet ik ook meteen wat beter hoeveel ik daarvan uit mijn beloningsbudget weg kan strepen.

Edit: En moet het diesel zijn? Of mag hybride of puur benzine ook?

Bedankt opnieuw!
(En Smuggler, respect voor bovenstaande uitleg, berekening en reacties :) )

Kelwin wijzigde deze reactie 05-07-2016 16:58 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Kelwin schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 16:54:
Ik heb inmiddels een aanbod ontvangen, en het is inderdaad even oppassen met het beloningsbudget. Als je dat vergelijkt met een salaris elders lijkt het wel heel erg positief. En dat is het niet per sé, als je het vakantiegeld en de leaseauto er af haalt.

Weet iemand of ik ergens online al makkelijk kan kijken wat de leaseauto mogelijkheden zijn, en wat het mij gaat kosten (ja, ik weet al dat ik leasen wil, ivm privé kilometers). Dan weet ik ook meteen wat beter hoeveel ik daarvan uit mijn beloningsbudget weg kan strepen.

Edit: En moet het diesel zijn? Of mag hybride of puur benzine ook?

Bedankt opnieuw!
(En Smuggler, respect voor bovenstaande uitleg, berekening en reacties :) )
Het hangt even af van wat voor vacature je wilt gaan vervullen. Young Professional of Professional? Want bij YP staat de auto bijna vast (keuze momenteel tussen een Citroen C4 Cactus of een Peugeot 308 volgens mij). Dat is al een aantal jaren zo. Bij Professionals is er wel een budget.

Overigens
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Martinspire wijzigde deze reactie 05-07-2016 19:35 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackSparrow
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 11:01

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
Martinspire schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:34:
[...]
Het hangt even af van wat voor vacature je wilt gaan vervullen. Young Professional of Professional? Want bij YP staat de auto bijna vast (keuze momenteel tussen een Citroen C4 Cactus of een Peugeot 308 volgens mij). Dat is al een aantal jaren zo. Bij Professionals is er wel een budget.

Overigens
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
TheVMaster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:47:
[...]

Members only:
Ja ok, maar jij kwam niet als YP binnen of bent geen P3/4/5 momenteel ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
Martinspire schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:49:
[...]

Ja ok, maar jij kwam niet als YP binnen of bent geen P3/4/5 momenteel ;)
Members only:

Volgens mij is er overigens maar een enkel leasetarief. Of heb jij nog echt een 'leasecategorie' en een leasebudget dan? Dat kun je toch ook wel op Einstein vinden? Voor zover ik het weet is het een beloningsbudget waar gewoon je autokosten vanaf gaan...

JackSparrow wijzigde deze reactie 05-07-2016 20:45 (31%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
TheVMaster schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 19:52:
[...]

Members only:

Volgens mij is er overigens maar een enkel leasetarief. Of heb jij nog echt een 'leasecategorie' en een leasebudget dan? Dat kun je toch ook wel op Einstein vinden? Voor zover ik het weet is het een beloningsbudget waar gewoon je autokosten vanaf gaan...
Dat klopt inderdaad.

Members only:

YP's hebben op dit moment de keus tussen Cactus en 208.

Osxy wijzigde deze reactie 05-07-2016 20:12 (5%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Osxy schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:10:
[...]

Dat klopt inderdaad.

Members only:

YP's hebben op dit moment de keus tussen Cactus en 208.
Ok thanks. En is het echt een 208 en geen 308? Volgens mij zit die 308 meer in dezelfde categorie als die Cactus? Ik heb zelf de Clio en die zit daar ook boven volgens mij?

Martinspire wijzigde deze reactie 05-07-2016 20:19 (4%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Martinspire schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:18:
[...]
Ok thanks. En is het echt een 208 en geen 308? Volgens mij zit die 308 meer in dezelfde categorie als die Cactus?
Jup 208. Vergis je niet de Cactus is "maar" 22.500 euro catalogus waarde. De 308 is stukje duurder ;) Clio is zelfde klasse als 208 en Cactus. Maar die werd niet meer geboden toen die 21% werd. Op Einstein staat alle info onder Auto van de zaak trouwens, inclusief de kosten per maand van de Cactus en 208 :)

Heb wel mazzel gehad, in december nog een 14% Cactus gekregen. Dus 160k / 4 jaar 14% bijtelling in een vrij luxe en vooral volledige auto onder me kont.

Osxy wijzigde deze reactie 05-07-2016 20:25 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Osxy schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 20:20:
[...]

Jup 208. Vergis je niet de Cactus is "maar" 22.500 euro catalogus waarde. De 308 is stukje duurder ;) Clio is zelfde klasse als 208 en Cactus. Maar die werd niet meer geboden toen die 21% werd. Op Einstein staat alle info onder Auto van de zaak trouwens, inclusief de kosten per maand van de Cactus en 208 :)

Heb wel mazzel gehad, in december nog een 14% Cactus gekregen. Dus 160k / 4 jaar 14% bijtelling in een vrij luxe en vooral volledige auto onder me kont.
De vanafprijs van de 308 lijkt ook maar 20.190 te zijn?

Verder vind ik persoonlijk die Cactus foeilelijk, dus ben blij dat ik nog een Clio had, maar goed. Ben alleen wel bang dat als ik Clio af ben, dat de bijtelling toch wel heel wat meer gaat worden :'(

Ben sowieso niet echt bekend met de lease-regeling. Vond het eigenlijk wel makkelijk dat ze het zo met de Clio geregeld hadden :+

Martinspire wijzigde deze reactie 05-07-2016 21:06 (18%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Instapmodel, diesel met de lease package erop (gangbare, niet instap) zit je al op bijna 27k.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Osxy schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:06:
[...]

Instapmodel, diesel met de lease package erop (gangbare, niet instap) zit je al op bijna 27k.
Waarom moet dat een gangbare zijn? De instap diesel zit namelijk nog op 24k. Of is dat gewoon gebruikelijk voor de YP? Niet goedkoopste model + diesel?

Martinspire wijzigde deze reactie 05-07-2016 21:08 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Martinspire schreef op dinsdag 05 juli 2016 @ 21:07:
[...]

Waarom moet dat een gangbare zijn? De instap diesel zit namelijk nog op 24k. Of is dat gewoon gebruikelijk voor de YP? Niet goedkoopste model + diesel?
De standaard 208 en Cactus zijn beide de bijna volledig uitgevoerde versies. Ik heb geen toegang tot leaseportal dus heb geen beeld van de overige maar voorzover ik weet zijn de meeste verre van de kale versies.
Vergeet niet, de leasemaatschappij wilt die auto's na de lease goed kunnen verkopen dus vaak zijn het de beter uitgevoerde varianten die je mag kiezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
  • Laatst online: 19:30
Voila, un standaard YP Cactus zonder opties :).
(prijs op offerte was wel 2k meer)

Members only:

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Deshmir schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 08:13:
Voila, un standaard YP Cactus zonder opties :).
De Business uitvoering is toch al met redelijk wat opties? Ik dacht dat de YP Cactus een best mooie uitvoering was?

• Deshmir
quote:
mvds schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 09:07:
[...]

De Business uitvoering is toch al met redelijk wat opties? Ik dacht dat de YP Cactus een best mooie uitvoering was?
Business uitvoering heeft idd redelijk wat opties; die staan ook op het basiscontract wat op Einstein te vinden is.
Wel een puntje; afhangend van de keuze van je bekleding heb je dus WEL of GEEN armsteun in het midden.
Beetje lullig als je dit verwacht, en uiteindelijk dus niet hebt.
Daarnaast is de 1.6 gecapped op 190.. Mocht je dat willen weten xD

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Deshmir schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:30:
[...]

Business uitvoering heeft idd redelijk wat opties; die staan ook op het basiscontract wat op Einstein te vinden is.
Wel een puntje; afhangend van de keuze van je bekleding heb je dus WEL of GEEN armsteun in het midden.
Beetje lullig als je dit verwacht, en uiteindelijk dus niet hebt.
Dat klopt, maar dat is een Citroen geintje en niet zo zeer leasemaatschappij.

• Kelwin
Om een eerdere vraag te beantwoorden, ik ben geen YP, en kan zelf kiezen als ik in dienst ga. Qua prijzen moet ik zo te zien kijken bij Athlon, naar 48 maanden, 40.000 per jaar, en dus diesel?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Kelwin schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 11:22:
Om een eerdere vraag te beantwoorden, ik ben geen YP, en kan zelf kiezen als ik in dienst ga. Qua prijzen moet ik zo te zien kijken bij Athlon, naar 48 maanden, 40.000 per jaar, en dus diesel?
Je zit niet aan diesel vast, er zijn ook voldoende benzine, hybride en electrisch rijders. Er is voor hybride echter wel een kleine extra regel betreffende brandstof overschot overschrijden, details ken ik niet. Mogelijk dat 1 van de hybride rijders hier die wel weet :)

Daarnaast is niet alleen Athlon leverancier, ook Arval en Alphabet leveren lease aan Sogeti.

Osxy wijzigde deze reactie 06-07-2016 12:09 (7%)

• t_captain
  • Nu online
Sinds dit jaar moet je een volledig elektrische auto rijden om nog een flink fiscaal voordeel te genieten. Is de leaseregeling daarin meegegaan?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Deshmir schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:30:
[...]

-O-

Met de Clio ging ik in Duitsland teminste nog 198 op de GPS (heuvel af en wind mee, maar toch)

Martinspire wijzigde deze reactie 06-07-2016 12:53 (20%)

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
t_captain schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:51:
Sinds dit jaar moet je een volledig elektrische auto rijden om nog een flink fiscaal voordeel te genieten. Is de leaseregeling daarin meegegaan?
Hoe bedoel je, meegegaan?

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
Osxy schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Je zit niet aan diesel vast, er zijn ook voldoende benzine, hybride en electrisch rijders. Er is voor hybride echter wel een kleine extra regel betreffende brandstof overschot overschrijden, details ken ik niet. Mogelijk dat 1 van de hybride rijders hier die wel weet :)

Daarnaast is niet alleen Athlon leverancier, ook Arval en Alphabet leveren lease aan Sogeti.
Ik ben een hybride rijder en inderdaad als je het brandstof voorschot overschrijd, dan moet je bijbetalen. Voordeel is overigens wel dat je (als je gemeente het goed vindt) een laadpaal voor je deur kunt krijgen (die betaal je natuurlijk wel zelf, maar het is wel handig). Kun je dit niet regelen, dan teken je ervoor dat je dus bij een publieke paal gaat laden (voor 60 ct starttarief en 35ct/kwh) en dan wordt het een dure aangelegenheid. Want hoe duurder je tankt/oplaadt hoe sneller je over je brandstofvoorschot heen bent. Op kantoor kun je je auto ook opladen (staan 6 laadpalen), maar daar betaal je ook gewoon voor. :+
quote:
t_captain schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:51:
Weet niet wat je daar precies mee bedoelt, maar een volledig elektrische auto met een beetje bereik (lees: Tesla) is best aan de prijs, zowel qua aanschafkosten/leaseprijs als ook het stroomverbruik.

Volgens de excelsheet (die je als hybriderijder moet invullen i.v.m. het te verwachten brandstofverbruik) zou ik met mijn kilometrage ongeveer 175-200 euro per maand aan extra energiekosten maken. Ter vergelijking : met mijn Passat GTE kom ik totaal aan ongeveer 250 euro aan brandstof+oplaadkosten per maand.

Dus onderaan de streep zou de Tesla trouwens best nog wat voordeliger kunnen zijn dan een Passat GTE, aangezien ze elkaar in de lease niet zo heel veel ontlopen qua totale kosten.

JackSparrow wijzigde deze reactie 06-07-2016 13:25 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
quote:
Martinspire schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 12:53:
[...]

-O-

Met de Clio ging ik in Duitsland teminste nog 198 op de GPS (heuvel af en wind mee, maar toch)
Bij 193 schiet de motorkap uit de vergrendeling, en kan hij dus volledig uit het slot schieten.
Vandaar dat hij electronisch gecapped is op 190. (althans, digitale teller dan).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
Deshmir schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 13:44:
[...]

Bij 193 schiet de motorkap uit de vergrendeling, en kan hij dus volledig uit het slot schieten.
Vandaar dat hij electronisch gecapped is op 190. (althans, digitale teller dan).
Ehh...is dat typisch Frans, dat bij 193 de motorkap uit de vergrendeling schiet..?

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
TheVMaster schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:21:
[...]

Ehh...is dat typisch Frans, dat bij 193 de motorkap uit de vergrendeling schiet..?
Nee, typisch Cactus. Ze hebben er alles aangedaan het ding zo licht mogelijk te maken (1045KG met 110PK is wel redelijk leuk).

• Deshmir
Ze wilden het me eerst niet vertellen, maar na wat doorzeuren durfde hij eindelijk toe te geven.

Ze waren er dus na 3 weken na productie achter gekomen dat het gebeurde, sindsdien dus alles gecapped.
Je kan het wel ontgrenzen (chippen), maar ik weet niet of je lekker rijd met een motorkap die over je auto heen vliegt :+

Net als dat het grappig is om te zien als je mederijders het handvat in het dak willen grijpen.
Die er dus niet zit.. ;w

Deshmir wijzigde deze reactie 06-07-2016 14:31 (16%)
Reden: update

• t_captain
  • Nu online
#electrisch rijden: het nieuwe werken betekent o.m. dat je niet meer als een kip zinder kop het hele land doorrijdt en dat je je transport kiest op de situatie. Een mix van thuiswerken, buiten de spits treinen etc kan deze puzzel oplossen voor verre klanten.
Een leaseauto is dan vooral voor klanten tussen fietsafstand en treinafstand. Met een real-life bereik van 150km brengt een auto je bij de klanten tot 70 km rond je huis.

#Captur: ik verwacht dat hiervoor wel een recall komt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Klinkt leuk @t_captain maar zo makkelijk is het allemaal niet te combineren als je een gezin hebt. Je kan dan niet zomaar zeggen dat je heel vroeg gaat beginnen (want KDV is pas vanaf 7:30 open) of na de spits pas gaat reizen (dan zie je de kinderen 's-avonds amper). Plus dat er niet zo veel opdrachtgevers zijn die happig zijn op het thuiswerken/flexibele werktijden idee.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
mvds schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:43:
Klinkt leuk @t_captain maar zo makkelijk is het allemaal niet te combineren als je een gezin hebt. Je kan dan niet zomaar zeggen dat je heel vroeg gaat beginnen (want KDV is pas vanaf 7:30 open) of na de spits pas gaat reizen (dan zie je de kinderen 's-avonds amper). Plus dat er niet zo veel opdrachtgevers zijn die happig zijn op het thuiswerken/flexibele werktijden idee.
Tja...jij hebt voor een gezin gekozen O-) Grapje natuurlijk. Maar even serieus....het feit dat je kinderen minder ziet als je later begint (en dus later thuisbent), tja...ik zag m'n vader vroeger ook weinig omdat hij vaak avonddiensten had. De opdrachtgevers zullen daar denk ik ook wel wat mee moeten. Niet alleen externen hebben deze uitdaging, ook hun eigen personeel heeft deze flexibele wens steeds meer.

Voor wat betreft rijden naar treinstation en dan met OV verder is overigens ook niet in alle gevallen handig, overvolle treinen amper een zitplaats....tja...dan liever in de auto met je bakje koffie, eigen muziek en geen zwetende stinkende medepassagiers.

• _vision
quote:
Plus dat er niet zo veel opdrachtgevers zijn die happig zijn op het thuiswerken/flexibele werktijden idee.
Ik heb dat nooit echt begrepen. Er moet toch gewoon resultaat geleverd worden? Wat maakt dat uit waar je fysiek dan bent? Enige is als je veel moet overleggen / vergaderen, dan snap ik dat je op locatie moet zijn.

Ik heb in ieder geval altijd de ruimte van klanten en werk dingen vaak uit op kantoor / thuis. Maar dat zal er mee te maken hebben dat ik meer fixed price projecten met resultaatverplichting doe.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
_vision schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:18:
[...]

Ik heb dat nooit echt begrepen. Er moet toch gewoon resultaat geleverd worden? Wat maakt dat uit waar je fysiek dan bent? Enige is als je veel moet overleggen / vergaderen, dan snap ik dat je op locatie moet zijn.

Ik heb in ieder geval altijd de ruimte van klanten en werk dingen vaak uit op kantoor / thuis. Maar dat zal er mee te maken hebben dat ik meer fixed price projecten met resultaatverplichting doe.
Die ervaring heb ik ook, maar inderdaad vaak fixed price met resultaatverplichting.

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
TheVMaster schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 14:51:
[...]
Tja...jij hebt voor een gezin gekozen O-) Grapje natuurlijk. Maar even serieus....het feit dat je kinderen minder ziet als je later begint (en dus later thuisbent), tja...ik zag m'n vader vroeger ook weinig omdat hij vaak avonddiensten had. De opdrachtgevers zullen daar denk ik ook wel wat mee moeten. Niet alleen externen hebben deze uitdaging, ook hun eigen personeel heeft deze flexibele wens steeds meer.

Voor wat betreft rijden naar treinstation en dan met OV verder is overigens ook niet in alle gevallen handig, overvolle treinen amper een zitplaats....tja...dan liever in de auto met je bakje koffie, eigen muziek en geen zwetende stinkende medepassagiers.
Dat klopt, het is een eigen keuze om een gezin te nemen. Maar het is wel een situatie waar heel veel mensen mee te maken hebben. Dus die dingen zoals flexibele tijden en OV en dergelijke klinken leuk, maar zijn maar zelden echt een oplossing. Zeker als je ziet dat de tijden waarop er files staan ook flink ruim beginnen te worden. Als je de files op sommige lokaties binnen NL wilt vermijden dan moet je daar 's-morgens voor 6:00 al voorbij zijn, of na 9:30 pas komen en 's-middags is het daar vaak rond 15:30 alweer feest en dan tot 18:30. Probeer daar maar eens fatsoenlijk omheen te plannen.
quote:
_vision schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:18:
[...]

Omdat het erg vaak voorkomt dat de opdrachtgever graag wil zien waar de mensen waar hij veel geld voor moet betalen mee bezig zijn. En inderdaad voor de overleggen, voor de sociale binding, enz.

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
mvds schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:29:
[...]

Dat klopt, het is een eigen keuze om een gezin te nemen. Maar het is wel een situatie waar heel veel mensen mee te maken hebben. Dus die dingen zoals flexibele tijden en OV en dergelijke klinken leuk, maar zijn maar zelden echt een oplossing. Zeker als je ziet dat de tijden waarop er files staan ook flink ruim beginnen te worden. Als je de files op sommige lokaties binnen NL wilt vermijden dan moet je daar 's-morgens voor 6:00 al voorbij zijn, of na 9:30 pas komen en 's-middags is het daar vaak rond 15:30 alweer feest en dan tot 18:30. Probeer daar maar eens fatsoenlijk omheen te plannen.

[...]
Dat is natuurlijk ook zo. Zou wat zijn als zowat niemand kinderen kreeg, omdat het 'met het werk even niet uit komt', lekkere bedoeling zou het dan worden in Nederland.
quote:
[...]

Omdat het erg vaak voorkomt dat de opdrachtgever graag wil zien waar de mensen waar hij veel geld voor moet betalen mee bezig zijn. En inderdaad voor de overleggen, voor de sociale binding, enz.
Tja...gecombineerd met het stukje over kinderen en OV zal een opdrachtgever toch water bij de wijn moeten doen lijkt mij. Alsof hij iedere minuut over je schouder staat mee te kijken als je bij de klant zit. Kijk, voor sommige rollen/opdrachten ontkom je er niet aan. Maar bij de gemiddelde beheer-klus kun je zonder problemen 1 a 2 dagen per week vanuit huis je werk doen. Het vereist in die gevallen waar de opdrachtgever er zo'n probleem van maakt (dat worden er echt wel minder) echt een mentaliteitsveranderen van diezelfde opdrachtgever.

• _vision
quote:
mvds schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 15:29:
[...]
En dat kan een opdrachtgever niet aan het opgeleverde resultaat / output zien? Laatst had ik bijvoorbeeld een opdracht om binnen 3 maanden een adviesrapport op te leveren, met tussentijds 2 evaluatiemomenten. De opdrachtgever laat mij gaan en staan waar ik wil voor interviews, workshops en analyses, want hij ziet aan het (tussentijdse) resultaat of ik mijn werk doe.

Sowieso vind ik dat zo'n ouderwetse micromanagement gedachte; dat je de kwaliteit van de dienstverlening kan zien aan de hand van fysieke aanwezigheid. :+

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
_vision schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 16:26:
[...]

En dat kan een opdrachtgever niet aan het opgeleverde resultaat / output zien? Laatst had ik bijvoorbeeld een opdracht om binnen 3 maanden een adviesrapport op te leveren, met tussentijds 2 evaluatiemomenten. De opdrachtgever laat mij gaan en staan waar ik wil voor interviews, workshops en analyses, want hij ziet aan het (tussentijdse) resultaat of ik mijn werk doe.

Sowieso vind ik dat zo'n ouderwetse micromanagement gedachte; dat je de kwaliteit van de dienstverlening kan zien aan de hand van fysieke aanwezigheid. :+
Inderdaad, gelukkig zie je dat steeds minder.

• t_captain
  • Nu online
quote:
Die opdrachtgevers moeten gewoon met de tijd meegaan. Nu is dat soms nog een issue, over 10 jaar zal het anders zijn. Ik heb de afgelopen 10 jaar een grote verandering gezien.

Flexibel werken moet het juist makkelijker maken om jouw individuele werk/thuis puzzel te leggen. Na de spits naar je werk reizen betekent niet persé dat je tot laat werkt. Je kunt ook vroeg opstaan en voor het ontbijt een uurtje werken; de ochtendspits in je gezin meelopen, je kind naar het kdv brengen, nog een uurtje thuiswerken en daarna naar kantoor gaan. Met een beetje geluk kun je in de trein nog even werken. Aanwezigheid op de zaak is niet alles.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Zit met de pech dat ik in een test opdracht zit waarbij thuiswerken voor het systeem waar wij op zitten geen optie is. Een enkele keer wat administratief / leeswerk thuis doen kan wel, maar dat is hoge uitzondering.

Komt in praktijk op neer dat ik 6:10 in de auto zit om voor de files uit naar Amsterdam te rijden en daar om 7 uur kantoor in te lopen om zo s'middags 15:30 weer in de auto te kunnen stappen en zo bijna file vrij naar huis te pogen te rijden wat in praktijk op 1 uur tot 1 uur en 15min uitkomt (met uiteraard uitschieters heen en terug).

• Piet_Piraat7
Die belkosten van Vodafone, man man. Hoe kan dat nou nog stééds doorbelast worden. Het gaat maar om een euro of twee, maar toch, die kosten worden nu al een paar maanden onterecht ingehouden

• Thorgrem
Volgens mij wordt het juist de laatste 2 maanden niet ingehouden omdat Vodafone wat probleempjes heeft. En waar hebben we het over? Nog geen twee euro geloof ik omdat ik er zelf voor kies 4G te willen. Daarnaast kan ik de telefoon ook privé gebruiken wat mij enkele tientjes privé abbo scheelt per maand.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 07:52:
Die belkosten van Vodafone, man man. Hoe kan dat nou nog stééds doorbelast worden. Het gaat maar om een euro of twee, maar toch, die kosten worden nu al een paar maanden onterecht ingehouden
Heb jij al een recente factuur dan? Die van mij dateert nog van februari en daarna nog niks gezien

• JackSparrow

JackSparrow

Moderator WOS/BV

Hide the rum!

quote:
Martinspire schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 12:28:
[...]

Heb jij al een recente factuur dan? Die van mij dateert nog van februari en daarna nog niks gezien
Mijn laatste factuur is ook van februari. Op Einstein staat ook dat er nog geen facturen komen aangezien er een storing zit in het systeem bij Vodafone.

• darkkingll
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:56
Goed,
Laatst een sollicitatiegesprek gehad voor het YP Oracle programma. Nadat ik glansrijk(2 boven de 75%, 2 boven 90%) door de test kwam en 2 goede gesprekken heb gehad ben ik toch afgewezen. De redenen hiervoor waren dat ik te ver weg woon(noorden van het land, ben bereid om te verhuizen) en dat ik volgens hun niet genoeg programmeer ervaring zou hebben.(waar ze tijdens de gesprekken amper naar hebben gevraagd en waarvan ze gewoon op mijn c.v. konden zien dat ik ervaring in diverse talen had).
Op mijn vraag of het dan mogelijk was mij in overweging te nemen voor de vacature YP Test engineer in Groningen was het antwoord, na veel eromheen gedraai dat dat niet kon omdat een afwijzing voor 1 business unit een afwijzing voor heel Sogeti is. |:(
Erg jammer, want hoewel het salaris dus niet denderend is, leek het werk mij wel erg leuk en vooral leerzaam.
Is het dus normaal dat je bij de afwijzing van 1 business unit het ook niet meer hoeft te proberen bij andere BU's?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
darkkingll schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:29:
Goed,
Laatst een sollicitatiegesprek gehad voor het YP Oracle programma. Nadat ik glansrijk(2 boven de 75%, 2 boven 90%) door de test kwam en 2 goede gesprekken heb gehad ben ik toch afgewezen. De redenen hiervoor waren dat ik te ver weg woon(noorden van het land, ben bereid om te verhuizen) en dat ik volgens hun niet genoeg programmeer ervaring zou hebben.(waar ze tijdens de gesprekken amper naar hebben gevraagd en waarvan ze gewoon op mijn c.v. konden zien dat ik ervaring in diverse talen had).
Op mijn vraag of het dan mogelijk was mij in overweging te nemen voor de vacature YP Test engineer in Groningen was het antwoord, na veel eromheen gedraai dat dat niet kon omdat een afwijzing voor 1 business unit een afwijzing voor heel Sogeti is. |:(
Erg jammer, want hoewel het salaris dus niet denderend is, leek het werk mij wel erg leuk en vooral leerzaam.
Is het dus normaal dat je bij de afwijzing van 1 business unit het ook niet meer hoeft te proberen bij andere BU's?
Klinkt als een rare situatie. Ik weet wel dat als je de test niet haalt, dat je het dan pas over een x aantal maanden mag proberen, maar als je die haalt, zie ik niet waarom (samen met een blijkbaar positief gesprek) het dan ineens game-over is. Heb je ook duidelijk aangegeven dat je bereid was te verhuizen?

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat ze niks krijgen voor Oracle in de noordelijke provincies, maar ik kan het helaas niet voor je uitzoeken omdat ik bij een hele andere unit zit.

• darkkingll
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 15:56
Goedendag,

Klopt, ik vind het ook vreemd. Helemaal omdat ik meerdere keren heb aangegeven wel bereid te zijn om te verhuizen en ook al had getoond er over na te hebben gedacht. Maar ik kon ze helaas niet op andere gedachten brengen. De persoon waar ik mee sprak over de telefoon wekte ook niet de indruk zijn best te willen doen om mij dan bij de BU voor het testen voor te stellen. Dan hadden ze in ieder geval niet het verhuisprobleem gehad + dat men daar hele andere technische kennis voor nodig is, kennis die ik al enigszins heb door zowel praktijkervaring als gastcollege's van Sogeti.

Voor het noorden weet ik dat er diverse overheidsinstanties zijn die Oracle gebruiken. Dat zou dus ook het probleem niet hoeven te zijn.

Zelf vermoed ik dat ze op zoek waren naar een experienced professional. Anders had ik die baan wel gekregen lijkt mij. De enige kennis die ontbrak was van de Oracle middleware en Java. Ik ken geen enkel opleidingsinstituut die dat eerste aanbied in het collegepakket. Java, tja. daar heb ik niet heel veel mee gedaan, maar ik heb wel applicaties geschreven in .net en met php/javascript en dergelijke. Heb ik ook duidelijk aangegeven. Daarbij komt ook nog dat aan het eind van het gesprek tegen mij is gezegd dat ze mij een hele slimme persoon vonden en dat ze alleen nog even moesten overleggen of mijn gebrek aan java kennis geen probleem zou zijn.
Ik weet niet hoe het YP programma eruit ziet, maar in een BU waar blijkbaar veel Java kennis word vereist zou je verwachten dat dat wel terug zou komen in de trainingen. (en dat ik op die manier de ontbrekende kennis op zou kunnen doen..).

Een nieuwe sollicitatie voor het test verhaal heeft zo te zien ook weinig zin omdat ik dan met dezelfde recruiters te maken zal krijgen..

darkkingll wijzigde deze reactie 23-08-2016 21:07 (4%)

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*