@Koos_Werkloos,
Mijn reactie was informerend bedoeld, zo ook wat betreft de amortisatie regeling. Ik heb geprobeerd om zo neutraal mogelijk mijn ervaring te schetsen, zodat iedereen zijn eigen conclusies kan trekken en een weloverwogen mening kan vormen.
De term "wurgcontract" komt niet van mij. Echter, dit is wel een term die bij dit soort regelingen vaak in de volksmond wordt gebruikt.
Ik heb met verschillende juristen gesproken en niemand kon mij een uitsluitend antwoord op deze regeling geven (!). Vandaar dat ik het hier zo uitgebreid bespreek, want ik weet zeker dat er genoeg afgestudeerden zijn die heel graag een baan willen en zonder zich 100% te informeren over de aanbieding, deze toch accepteren. Ik heb 100% begrip voor deze afgestudeerden en ik hoop daarom dat mijn reactie hier onder andere deze doelgroep informeert over de juridische consequenties. Daar er bij juristen al verwarring bestaat over deze regeling, hoe kan je dan van een net afgestudeerde verwachten dat hij/zij deze regeling begrijpt?
@anderen
Iemand merkte op dat het blijkbaar niet zo slecht gesteld moet zijn met de voorwaarden, aangezien er genoeg mensen zijn die een baan bij Sogeti accepteren. Voor deze persoon en anderen, waarbij deze gedachte in het hoofd speelt heb ik de volgende vraag. Hoeveel procent van die mensen denk je dat deze baan accepteren bij gebrek aan beter? Of omdat ze al erg lang naar een baan op zoek zijn en inkomen nodig hebben? Als je dit vergelijkt met het percentage mensen dat deze baan aanneemt omdat ze denken dat het hun droombaan is, wat voor conclusies trek je dan?
Ik vind persoonlijk dat de verantwoordelijkheden te veel in de schoenen van de werknemers worden gestopt en dat werkgevers de laatste jaren, met als excuus de financiële crisis, de dans en verantwoordelijkheden ontspringen. Ja, puntje bij paaltje, zijn wij als werknemer verantwoordelijk voor wat we accepteren. Maar helaas heeft niet iedereen het cognitieve vermogen om over al deze (belangrijke) zaken zo diepgaand na te denken. Dat is de reden waarom we vakbonden en regeringen hebben, zodat we niet zelf alles hoeven te beslissen. Enerzijds omdat we daar de tijd niet voor hebben, anderzijds omdat we niet in staat zijn om alles te begrijpen, zelfs de meest intelligenten onder ons.
Ik vraag mij of in hoeverre jullie je realiseren dat de afgelopen jaren, wij, de gemiddelde consument, laten we onszelf Jan Modaal noemen, er op alles (gemiddeld) achteruit gaan. Niet alleen wat koopkracht betreft, maar ook onze normen en waarden. Om niet te veel off topic af te wijken, laat ik het hier alleen maar hebben over de normen en waarden als werknemer.
Als je eens objectief kijkt naar de (technologische) ontwikkelingen op de wereld, wat voor conclusies zou je dan trekken. Hebben wij het slechter of beter dan 10/20 jaar geleden? In dit geval bedoel ik met beter of alles meer geautomiseerd wordt of minder.
Meer automatisering betekent dat wij als mens zijnde minder werk hoeven te verrichten, omdat we machines hebben die dat voor ons doen.
In dit geval, verwacht je dat als meer machines het werk voor ons doen, dat wij als mens zijnde meer vrijheid (= minder werken) zouden moeten hebben? Dat we meer zouden kunnen verdienen? Dat we meer zouden kunnen doen wat we willen?
Komt het antwoord op deze vragen overeen met wat je in de maatschappij ziet? In mijn geval niet. Niet alleen als ik naar mijzelf kijk, maar de omgeving om mij heen, en objectieve cijfers (koopkracht, inflatie, salarissen, voorwaarden) met elkaar vergelijk, dan zie ik dat we het over het algemeen slechter hebben. Jan Modaal heb ik het over. Echter, de rijken (niet alleen in Nederland), worden steeds rijker en de kloof tussen hun en ons wordt steeds groter. Hoe kan dit? Is dit wat ons decennia geleden is beloofd en wat je zou verwachten van het kapitalisme?
Ik kan hier nog uren lang over doorgaan, maar ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.
Enerzijds hebben wij als werknemer de verantwoordelijkheid om goed geïnformeerd te zijn en weloverwogen beslissingen te nemen. Wij zijn uiteindelijk eindverantwoordelijk voor hoe we behandeld worden, of liever gezegd, hoe we ons laten behandelen. Ja, we accepteren alles en we staan er vaak niet bij stil of we rechtvaardig worden behandeld of niet.
Anderzijds, als wij gebombardeerd worden met eenzijdige informatie (commercials, televisie en andere cul-de-sac mediakanalen), hoe kunnen wij dan een weloverwogen mening vormen? Mogen wij er niet vanuit gaan dat de regering en media ons objectief informatie voorschotelen, zoals wetten, regels en ethiek dat aangeven? Als dit niet wordt gedaan, en dit wordt niet gedaan, is het dan raar dat zoveel mensen een perspectief volgen, simpelweg omdat hun de informatie wordt ontnomen om een ander perspectief te kunnen ontwikkelen?
Nou terugkomend on-topic en het punt onderstrepend wat ik meest cruciaal vond: de amortisatieregeling.
Als wij als (potentiële) werknemer, niet afdoende geïnformeerd worden over de consequenties en regelgeving wat betreft deze regeling, in combinatie met het feit dat de arbeidersmarkt steeds competitiever wordt, is het dan zo raar dat net afgestudeerden, die jarenlang een beeld hebben gevormd dat ze geen kans maken op de arbeidsmarkt omdat de concurrentie zo groot is, omdat we in een crisis leven (een crisis die is aangewakkerd door de rijksten der aarden, een crisis waarbij de rijksten der aarde hebben geprofiteerd. Een crisis waarbij Jan Modaal het hardst is geraakt, terwijl Jan Modaal het hardst heeft gewerkt om deze crisis te voorkomen!), deze aanbieding snel accepteren?
Is het ethisch en moreel okay dat Sogeti de potentiële werknemer hier zo weinig over informeert en deze regeling pas in de aanbieding aanbod komt? Is het ethisch en moreel okay dat Sogeti hier heel weinig informatie over verschaft, en pas bij aandringen (in mijn geval) een uitgebreidere toelichting van de voorwaarden van deze amortisatieregeling terug stuurt? Zou Sogeti als top-speler in de markt wel of niet de verantwoordelijkheid moeten nemen om deze zaken afdoende te onderstrepen bij potentiële werknemers, ongeacht wat voor invloed dit heeft op het wel of niet ondertekenen van het contract?
Ik heb van Sogeti een wassenlijst aan codes, gedragsregels, ethiek en moraliteit gekregen die ik allemaal heb doorgelezen. Integriteit is een van de belangrijke waarden binnen Sogeti. Handelt Sogeti so integer naar haar potentiële werknemers toe wanneer dit soort regelingen niet uitgebreid en in details worden besproken? Of geldt bij Sogeti een wederom cul-de-sac wat betreft integriteit en ethiek. Dat wil zeggen, de werknemer dient zich 100% aan de voorschriften (al dan niet geschreven) te houden, maar de werkgever kan deze regels interpreteren op de manier zoals het haar uitkomt?
Nogmaals, trek alsjeblieft zelf je conclusies, ik wil probeer zo neutraal mogelijk de situatie te schetsen en vragen te stellen zodat jullie zelf je conclusies kunnen trekken. Mijn mening komt vast en zeker duidelijk naar voren in mijn 'betogen', maar ik ben ook slechts een mens en kan daarom per definitie niet 100% objectief zijn.
[
Voor 0% gewijzigd door
Filipek88 op 08-04-2016 15:13
. Reden: taalfoutje ]