Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste
Acties:
  • 389.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:39
Heeft iemand toevallig ook problemen met het connecten naar VPN? Ik krijg Reason 412: remote peer no longer responding.

Probeer mn Sogeti mail te kijken bij de klant, maar dat gaat niet lukken zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:18:
Heeft iemand toevallig ook problemen met het connecten naar VPN? Ik krijg Reason 412: remote peer no longer responding.

Probeer mn Sogeti mail te kijken bij de klant, maar dat gaat niet lukken zo
Gebruik je toch webmail?
webmail.capgemini.nl

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Nevermind ik had geen verbinding met het internet bij de klant :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:20
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 06:41:
[...]

Dat je niet klanten mag stelen snap ik wel. Maar de rest werkt eigenlijk altijd beperkend.
Sogeti was de kavel al veel eerder verloren. Ook als ik zelf eerder was vertrokken had Sogeti niet mogen aanbieden. (Ik zat er trouwens al 5 jaar ingehuurd.) Sogeti probeerde in mijn geval weer een voet tussen de deur te krijgen via mijn relatiebeding. Dat vond ik niet zo netjes, want ik had er niets mee te maken dat Sales geen deal had weten te sluiten 2 jaar eerder.
Maar goed, zo gaan die dingen, heb er nadien ook niet van wakker gelegen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Weet iemand wanneer je beloningsbudget van deze maand zichtbaar wordt op Einstein -> MijnBeloningsbudget? Ik had verwacht dat met 1 april de nieuwe maand er bij zou staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-06 13:51
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:05:
Weet iemand wanneer je beloningsbudget van deze maand zichtbaar wordt op Einstein -> MijnBeloningsbudget? Ik had verwacht dat met 1 april de nieuwe maand er bij zou staan.
Meestal wel inderdaad, ben ook benieuwd :)
Ik denk dat er een glitch oid is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Filipek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-03-2022
Het kost erg veel tijd om deze topics op Tweakers door te spitten en de juiste, bruikbare informatie te vinden, dus bij deze een uitgebreide reactie voor mensen die net als ik op zoek zijn naar wat ze te wachten staat.

Ik had mij in februari aangemeld voor een Young Professional programma en werd kort na mijn sollicitatie gebeld om langs te komen. De week er op, maandag ochtend, om 09:15 op het kantoor in Amersfoort verzameld. We waren met een groep van 10 man in totaal

Als eerste activiteit een presentatie van 2 dames gekregen (stagiaires HR) waarbij kort over Sogeti werd verteld. Vervolgens kon ieder aan een laptop de capaciteiten test uitvoeren, die vergelijkbaar is met de oefentests die je van tevoren toegestuurd krijgt via de mail.

Voordat de lunch begon kregen we de resultaten te horen en ik geloof dat er 1 persoon was afgevallen, de rest is doorgegaan. De eisen zijn niet zo heel streng en je kan de verschillende tests met elkaar compenseren (e.g. je bent niet zo goed in logisch redeneren, maar dit compenseer je met cijferreeksen). Na deze resultaten te hebben besproken, lunch je gezamenlijk, waarbij de HR stagiaires aan tafel aanschoven en je zo informeer kennis kan maken.

Na de lunch een gesprek gehad met de unitmanager en recruiter.

Vervolgens krijg je (of niet) een aanbieding toegestuurd waar je 2 weken de tijd voor krijgt om op te reageren. De aanbieding was dusdanig onder mijn verwachtingen dat ik uiteindelijk heb geweigerd. Ik heb aangegeven dat dit onder mijn verwachtingen is en dat mijn uitstekende resultaten op de competentie test plus mijn werkervaring en WO opleiding voldoende redenen gaven om mij een betere aanbieding te doen. De recruiter had mijn ongenoegen met de unit manager besproken, maar helaas pindakaas, er werd mij geen betere aanbieding gedaan.

Anyway, hieronder wat concrete cijfers voor diegenen die hier in geïnteresseerd zijn maar niet twee topics helemaal door willen spitten om hier en daar wat info te vinden.

Wat ik trouwens frappant vind, is dat de amortisatie regeling hier heel weinig wordt besproken, terwijl dit 1 van de meest cruciale aspecten van het contract is. Ik vraag mij af of iedereen wel weet wat de consequenties van deze regeling inhouden en hoe dit soort contracten als 'wurgcontracten' worden bestempeld (dat is niet voor niets).

Als YP krijgt iedereen dezelfde aanbieding:

Let op: netto en bruto bedragen worden in dezelfde rijtjes geplaatst, wat er toe doet dat de optelsom in de aanbieding kant noch wal raakt en de cijfers lukraak worden neergezet (je kan je eigen conclusies trekken waarom dit wordt gedaan. Als je de cijfers hieronder bekijkt dan is het niet zo ver te zoeken)

- Bruto salaris van €1869,- (dit is slechts 300 euro meer dan het minimumloon, wat je in de supermarkt met vakken vullen kan verdienen)
- 8,3% vakantiegeld
- Prestatienormbeloning €60 (afhankelijk van de prestaties van Sogeti. Hier kan je dus voor je eigen gemak het beste 0 van maken)
- Performancenormbeloning €40 (afhankelijk van jouw prestaties)
Het kan ook zijn dat het andersom is (prestatie = jouw prestaties, performance = Sogeti prestaties)
- Bijdrage pensioenvoorziening bruto (!) €34
- Persoonlijk budget bruto (!) €35
- Functievergoeding €11
- Communicatievergoeding €20

- 26 vakantie dagen
- NS business card
- laptop
- leaseauto

Er bestaan volgens mij nog wat misverstanden over de lease auto. Je kan op dit moment (lente 2016) kiezen uit 2 lease auto's. Een peugeot (208 denk ik) en een citroen cactus. Het heeft geen zin om een eigen auto uit te gaan kiezen, want dan ga je er geheid op achteruit.

Een leasebudget van €700 betekent NIET dat jij een auto kan kiezen waarbij de lease waarde €700 is. Dit wordt op zo een manier weergegeven, alsof het lijkt dat je een ruim budget hebt. Echter, hierin begrepen zitten alle mogelijke kosten, zo ook wat men gemiddeld voor benzine kosten rekent (€250 per maand?).

Het is ook NIET mogelijk om je lease auto in te wisselen voor een hoger salaris. Dit is een mythe en ik heb geen idee waarom dit in dit topic als waarheid wordt bestempeld. Let wel: het gaat hier om contracten voor Young Professionals. Andere functies hebben wellicht wel deze mogelijkheid.

Last but not least: de amortisatie regeling. Wat houdt dit in? Zodra je start bij Sogeti wordt je verplicht om naar Ohio te gaan voor 3 weken. Aan deze 3 weken wordt een arbitrair bedrag van €10.000 aan vast gezet. Dit betekent dat jij DIRECT een schuld hebt als je bij Sogeti begint met werken. Mocht jij binnen je eerste twee jaar weggaan dan dien jij die schuld, al dan niet volledig, aan Sogeti terug betalen.
Het rare is, wat ook een grijs gebied is, dat je in je proeftijd deze schuld opbouwt. Dit terwijl een proeftijd juist een periode zou moeten zijn dat zowel de werkgever als werknemer kunnen besluiten om niet met elkaar verder te gaan. Goed, dat kan dus niet en die proeftijd is dus leuk op papier, maar zodra je begint zit je gelijk aan die schuld vast.

Dit is alle informatie die ik kan verschaffen op basis van mijn persoonlijk ervaring. Ik weet niet hoe het werk bij Sogeti is en wat de mogelijkheden verder zijn. Er werd mij verteld dat het totaal niet vaststaat waar je bij een klant terecht komt, enkel en alleen de eerste 2 maanden die in Ohio en Amersfoort/Nieuwegein voltooid worden. Daarna kan je in theorie bij een klant aan de andere kant van het land terecht komen. Bovendien dien je zelf projecten uit te zoeken waar jouw voorkeur naar uit gaat om bij te werken. Projecten kunnen 3 maanden duren maar ze kunnen ook 3 jaar duren. That's it! Ik hoop dat deze informatie jullie, in het bijzonder de twijfelaars, zal helpen om een weloverwogen beslissing te nemen. Ik heb in ieder geval de aanbieding afgewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:59
Filipek schreef op maandag 04 april 2016 @ 19:28:
Wat ik trouwens frappant vind, is dat de amortisatie regeling hier heel weinig wordt besproken, terwijl dit 1 van de meest cruciale aspecten van het contract is. Ik vraag mij af of iedereen wel weet wat de consequenties van deze regeling inhouden en hoe dit soort contracten als 'wurgcontracten' worden bestempeld (dat is niet voor niets).
En besef jij je wel waarom werkgevers zo'n studiekostenregeling hebben? Heb jij enig idee wat zo'n opleiding, die je nota bene ook nog eens in de baas zijn tijd volgt, kan kosten qua lesmateriaal, docent, examen, etc. etc. etc. En zeker in het geval van Sogeti waarbij je voor drie weken naar Ohio gaat. Ik vind het niet meer dan logisch dat in ruil voor de investering die de werkgever in je doet, je twee jaar voor diezelfde werkgever in dienst blijft zodat hij zijn investering terug kan verdienen in plaats van dat je na die door je werkgever betaalde opleiding in dienst treedt bij de concurrent. De term "wurgcontract" vind ik dan ook volledig misplaatst in dit geval.
Last but not least: de amortisatie regeling. Wat houdt dit in? Zodra je start bij Sogeti wordt je verplicht om naar Ohio te gaan voor 3 weken. Aan deze 3 weken wordt een arbitrair bedrag van €10.000 aan vast gezet.
Vliegticket heen en terug naar Ohio, verblijf voor drie weken inclusief maaltijden, vervoer ter plaatse, studiemateriaal, kosten van de docenten en begeleiders, kosten van de ruimte waar de training in plaatsvindt, kosten om het allemaal te regelen, verzekeringen (vergeet even niet, Ohio is in de VS), de baas zijn tijd plus weet ik veel wat ik nog meer vergeet. Ik denk dat je dan al vrij snel richting die 10.000 euro per persoon komt.
Dit betekent dat jij DIRECT een schuld hebt als je bij Sogeti begint met werken.
Ja, maar Sogeti maakt ook DIRECT de kosten.
Mocht jij binnen je eerste twee jaar weggaan dan dien jij die schuld, al dan niet volledig, aan Sogeti terug betalen.
Ja, logisch, dat is het hele idee van een studiekostenregeling. Zo'n investering verdient een bedrijf niet even terug in een paar weken. Bovendien, een dienstverband aangaan doe je in principe voor de wat langere termijn (en al helemaal als daar zo'n dure cursus in Ohio aan vastzit!), dus wat is er dan mis mee dat je voor twee jaar vastzit aan Sogeti? Bovendien kan je binnen die twee jaar ook wel weg voor minder dan 10.000 euro omdat een studieschuld altijd geleidelijk wordt afgeschreven.
Het rare is, wat ook een grijs gebied is, dat je in je proeftijd deze schuld opbouwt. Dit terwijl een proeftijd juist een periode zou moeten zijn dat zowel de werkgever als werknemer kunnen besluiten om niet met elkaar verder te gaan. Goed, dat kan dus niet en die proeftijd is dus leuk op papier, maar zodra je begint zit je gelijk aan die schuld vast.
Nou ja, misschien moet Sogeti het dan maar regelen dat je na de proeftijd naar Ohio gaat. Het zou wat zijn zeg, sta je op Schiphol nadat je net bent teruggekomen uit Ohio, zeg je tegen Sogeti: "Bedankt voor Ohio, maar ik ga nu naar de concurrent".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-06 21:47

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Het kost erg veel tijd om deze topics op Tweakers door te spitten en de juiste, bruikbare informatie te vinden, dus bij deze een uitgebreide reactie voor mensen die net als ik op zoek zijn naar wat ze te wachten staat.
Filipek, Bedankt voor de informatie.
De afgelopen 5 jaar dat ik bij Sogeti werk is de constructie voor YP al 2x veranderd. En dit word naar de rest ook niet zo duidelijk gecommuniceerd naar de rest van het bedrijf. Vandaar dat je in dit topic voor tegenstrijdige informatie vind, zeker als je verder terug zoekt in de tijd.
Binnen 2 jaar ben je hier vanaf, en als je plan is om minder dan 2 jaar ergens te werken. Is dit een mooie regeling van sogeti. Tevens ook van genoeg (oud) collega's gehoord dat dit bedrag wordt kwijtgescholden of dat de volgende werkgever dit bedrag afbetaald. Ken persoonlijk niemand die dit heeft moeten aftikken.
Als YP krijgt iedereen dezelfde aanbieding:

Let op: netto en bruto bedragen worden in dezelfde rijtjes geplaatst, wat er toe doet dat de optelsom in de aanbieding kant noch wal raakt en de cijfers lukraak worden neergezet (je kan je eigen conclusies trekken waarom dit wordt gedaan. Als je de cijfers hieronder bekijkt dan is het niet zo ver te zoeken)

- Bruto salaris van €1869,- (dit is slechts 300 euro meer dan het minimumloon, wat je in de supermarkt met vakken vullen kan verdienen) klopt in ben erzelfs op achteruit gegaan toen ik van de supermarkt naar sogeti ging, echter na een jaar verdiende ik meer dan dat ik in de supermarkt kon bereiken
- 8,3% vakantiegeld[b]geen 8,333[?/b]
- Prestatienormbeloning €60 (afhankelijk van de prestaties van Sogeti. Hier kan je dus voor je eigen gemak het beste 0 van maken) wordt 1x per jaar uitbetaald, dit jaar 166%.
- Performancenormbeloning €40 (afhankelijk van jouw prestaties) Eigenlijk krijg je dit altijd wel, sogeti zorgt erwel voor dat je ingezet wordt
Het kan ook zijn dat het andersom is (prestatie = jouw prestaties, performance = Sogeti prestaties)
- Bijdrage pensioenvoorziening bruto (!) €34 Dit is gewoon de staffel regeling, jij bent 25 jaar? dus er max volgens de belastingdienst 3,1% van je pensioen grondslag worden opgebouwd. Sogeti legt 67% dan de maximale inleg in, de rest mag je zelf bijvullen, dit gaat vooral helpen bij hogere leeftijden waar dit oploopt naar 20% https://www.rijksoverheid...dere-memorie-van-antwoord de 2/3e regeling is zo slecht nog niet.
- Persoonlijk budget bruto (!) €35 mag je gewoon netto besteden aan een telefoon naar keuze, scheelt je weer eigen geld
- Functievergoeding €11
- Communicatievergoeding €20

- 26 vakantie dagen
- NS business card
- laptop
- leaseauto
-Telefoon regeling: Onbeperkt bellen en data (FUP 5gig, maar ik gebruik maandelijks 20Gig), scheelt weer een abbonement
Er bestaan volgens mij nog wat misverstanden over de lease auto. Je kan op dit moment (lente 2016) kiezen uit 2 lease auto's. Een peugeot (208 denk ik) en een citroen cactus. Het heeft geen zin om een eigen auto uit te gaan kiezen, want dan ga je er geheid op achteruit.

Een leasebudget van €700 betekent NIET dat jij een auto kan kiezen waarbij de lease waarde €700 is. Dit wordt op zo een manier weergegeven, alsof het lijkt dat je een ruim budget hebt. Echter, hierin begrepen zitten alle mogelijke kosten, zo ook wat men gemiddeld voor benzine kosten rekent (€250 per maand?).

Het is ook NIET mogelijk om je lease auto in te wisselen voor een hoger salaris. Dit is een mythe en ik heb geen idee waarom dit in dit topic als waarheid wordt bestempeld. Let wel: het gaat hier om contracten voor Young Professionals. Andere functies hebben wellicht wel deze mogelijkheid.
Dit was vroeger wel het geval bij YP, Ik en mijn vriendin hebben hier beiden gebruik van gemaakt.
Diesel is vaak goedkoper te leasen bij sogeti, omdat er van 35/40K km per jaar wordt uitgegaan.
Maar tegenwoordig heb je maar keuze uit 2 auto's daardoor is de berekening wel duidelijker geworden voor wat je krijgt bij je aanbieding in plaats van een lease budget.

Sogeti richt zich ook niet echt op WO, maar vooral op HBO.
Eerste jaren ga je er op salaris wel flink op vooruit bij sogeti is mijn ervaring.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Smuggler schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:44:
[...]

Filipek, Bedankt voor de informatie.
De afgelopen 5 jaar dat ik bij Sogeti werk is de constructie voor YP al 2x veranderd. En dit word naar de rest ook niet zo duidelijk gecommuniceerd naar de rest van het bedrijf. Vandaar dat je in dit topic voor tegenstrijdige informatie vind, zeker als je verder terug zoekt in de tijd.

[...]

Binnen 2 jaar ben je hier vanaf, en als je plan is om minder dan 2 jaar ergens te werken. Is dit een mooie regeling van sogeti. Tevens ook van genoeg (oud) collega's gehoord dat dit bedrag wordt kwijtgescholden of dat de volgende werkgever dit bedrag afbetaald. Ken persoonlijk niemand die dit heeft moeten aftikken.

[...]

[...]

Dit was vroeger wel het geval bij YP, Ik en mijn vriendin hebben hier beiden gebruik van gemaakt.
Diesel is vaak goedkoper te leasen bij sogeti, omdat er van 35/40K km per jaar wordt uitgegaan.
Maar tegenwoordig heb je maar keuze uit 2 auto's daardoor is de berekening wel duidelijker geworden voor wat je krijgt bij je aanbieding in plaats van een lease budget.

Eerste jaren ga je er op salaris wel flink op vooruit bij sogeti is mijn ervaring.
Daarnaast kosten de YP auto's niet het volledige leasebedrag van 710. Hier merk je niets van zolang je in het YP-groei model zit maar zodra je hieruit groeit word dit lease bedrag bij je beloningsbudget geteld en het verschil tussen kosten en lease bedrag gewoon uitbetaald (bruto).

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
De verhogingen komen als je net start wel met regelmaat (per half jaar), maar ik kan niet ontkennen dat je bij Sogeti erg laag start. Dat zorgt er ook voor dat veel YP's na een paar jaar weer weg zijn. Zonde want het is verder een leuk bedrijf, maar ze zitten gewoon onder modaal salaris.

[ Voor 3% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 05-04-2016 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Koos Werkloos schreef op maandag 04 april 2016 @ 23:42:
Nou ja, misschien moet Sogeti het dan maar regelen dat je na de proeftijd naar Ohio gaat. Het zou wat zijn zeg, sta je op Schiphol nadat je net bent teruggekomen uit Ohio, zeg je tegen Sogeti: "Bedankt voor Ohio, maar ik ga nu naar de concurrent".
Ik vraag mij dan wel af hoeveel mensen van een groep overblijven na die twee jaar. Hoeveel gaan hun geluk dan elders zoeken?

Mijn indruk is altijd geweest dat het verloop vooral van de jonge mensen erg groot is.
Smuggler schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 07:44:
Het bod is wel karig voor HBO. Ik had altijd het idee dat je dan toch mocht rekenen op een bedrag dat dichter op de 2000-2100 bruto ligt.
Dit soort dingen kan je nog aan een recruiter vragen. Maar het lijkt mij een aparte gang van zaken. Mensen in hun proeftijd eruit zetten en dan eventjes 10K de man (of vrouw) opstrijken. Lijkt mij sterk dat het zo werkt dan, je reputatie is dan wel snel naar de knoppen. Dat lekt vroeg of laat uit als je zoiets doet als bedrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door CMD-Snake op 05-04-2016 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
CMD-Snake schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:26:
Mensen in hun proeftijd eruit zetten en dan eventjes 10K de man (of vrouw) opstrijken. Lijkt mij sterk dat het zo werkt dan, je reputatie is dan wel snel naar de knoppen.
Dat werkt gelukkig ook niet zo. Bij mij waren het er twee die niet door de proeftijd kwamen, hoefden geen boete te betalen. Het is alleen als je zelf weg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
[...]

Ik vraag mij dan wel af hoeveel mensen van een groep overblijven na die twee jaar. Hoeveel gaan hun geluk dan elders zoeken?

Mijn indruk is altijd geweest dat het verloop vooral van de jonge mensen erg groot is.
Het verloop van jonge mensen is inderdaad vrij groot en juist daarom zal die studiekostenregeling er wel zijn.

Bovendien... is twee jaar nou echt zo lang om bij dezelfde werkgever te blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
Van mijn groep uit 2008 was na 5 jaar nog zo'n 10% over. Rest is vertrokken (waaronder ik). Starten als YP bij Sogeti doe je inderdaad niet voor het geld, maar voor de ervaring.
Of je voor de Ohio trip een studieschuld zou moeten opbouwen kun je over discussiëren. Het waren 3 leuke weken, maar om nou te zeggen dat ik er veel van geleerd heb? Nou, ik heb leren schieten met een AK-47. Uiteraard investeert Sogeti in je, maar dat is ook een keuze van de werkgever, Als ik nu een bepaalde cursus verplicht zou moeten van mijn werkgever, dan ga ik geen amortisatieregeling accepteren. Dan volg ik het wel niet.
Wat me in 2008 al wel opviel was dat het aanbod niet bijzonder transparant opgesteld is. Als je niet gewend bent om loonstrookjes te lezen en begrijpen, dan heb je een goede kans dat het aanbod positiever overkomt dan het eigenlijk is.

Nou is Sogeti wel de enige detacheerder waarvoor ik gewerkt heb en ik vermoed dat de anderen voor een groot deel hetzelfde te werk zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-02 23:38
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:47:
[...]

Dat werkt gelukkig ook niet zo. Bij mij waren het er twee die niet door de proeftijd kwamen, hoefden geen boete te betalen. Het is alleen als je zelf weg gaat.
Ik vind dat wel apart hoor. Een proeftijd is bedoeld om zowel vanuit de kant van de werkgever als -nemer te bekijken of het wederzijds klikt. Op deze manier wordt zelf weggaan eigenlijk onmogelijk gemaakt als je toch binnen je proeftijd je bedenkingen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Met alle kosten die Sogeti maakt voor Ohio, is het toch niet raar dat ze er een bepaalde regeling tegenover zetten om te voorkomen dat je na een week weer weg bent? Overigens vind ik 2 jaar en 10.000 nog wel wat aan de hoge kant, maar ik vind het niet heel raar dat ze dit gebruiken om mensen toch wat langer vast te houden.

Verder kun je over het salaris discussiëren. Feit blijft dat het bij concurrentie ook niet echt veel beter is. Alleen bij vaste dienst bij de bedrijven waar je kunt worden gedetacheerd, zou je mogelijk meer kunnen verdienen. Of als je al meer ervaring hebt (maar dan ga je dus niet naar Ohio). Ander feit blijft ook dat als je dus wel 2 jaar of meer bij Sogeti blijft, je een mooi portfolio opbouwt om daarna meer mee te verdienen als je wel ergens anders gaat werken. Meer dan dat je daar in eerste instantie had kunnen krijgen, mocht je er meteen gestart zijn. En dat weet Sogeti natuurlijk ook.

Volgens mij is het wel algemeen bekend dat je niet gaat detacheren voor het salaris. Ik vind het verder vrij frappant dat je hem meteen weigert omdat je het te laag vind voor WO. De werkervaring vond Sogeti blijkbaar toch niet voldoende waardoor ze je een YP programma aanboden. Maar goed, heb je ondertussen al wat beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Martinspire schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:40:
Verder kun je over het salaris discussiëren. Feit blijft dat het bij concurrentie ook niet echt veel beter is.
Dat is niet helemaal waar. Als je alleen al kijkt naar Cap, wat een zusterbedrijf is:

"De groei die een Young Professional meemaakt die groeit naar niveau 14 op het beste groeipad met 0% variabel zal uiteindelijk rond de 2450 euro bruto uitkomen na 1 jaar."

Bij Sogeti ga je zeker niet van 1870 naar 2450 in 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:43:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Als je alleen al kijkt naar Cap, wat een zusterbedrijf is:

"De groei die een Young Professional meemaakt die groeit naar niveau 14 op het beste groeipad met 0% variabel zal uiteindelijk rond de 2450 euro bruto uitkomen na 1 jaar."

Als je goed leest is dit ook maar het "beste groeipad", wat ook niet iedereen zal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Martinspire schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:59:
[...]
Als je goed leest is dit ook maar het "beste groeipad", wat ook niet iedereen zal halen.
Als je heel even zoekt in het Cap topic kom je genoeg voorbeelden tegen van mensen die dat pad hebben bewandeld. "start in schaal 11 (€ 2120,-), en eindig in dat zelfde jaar in schaal 14. Schaal 14= € 2555,-". Zelfs het startniveau zit al 300 hoger. Dus ja, andere detacheerders betalen wel degelijk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:05:
[...]

Als je heel even zoekt in het Cap topic kom je genoeg voorbeelden tegen van mensen die dat pad hebben bewandeld. "start in schaal 11 (€ 2120,-), en eindig in dat zelfde jaar in schaal 14. Schaal 14= € 2555,-". Zelfs het startniveau zit al 300 hoger. Dus ja, andere detacheerders betalen wel degelijk beter.
Klopt, daarnaast heeft Capgemini ook geen afbetalingsregeling voor cursussen terwijl je die veel krijgt in je YP-traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

[...]

Waarom zou ik in het cap topic gaan zoeken :Y)
Maar zijn dat ook YPs? Ik denk trouwens dat het ook bij Sogeti nog wel per divisie kan verschillen, maar als cap inderdaad zoveel beter betaald, zullen ze het toch ook wel ergens anders laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Martinspire schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:16:
[...]

Maar zijn dat ook YPs? Ik denk trouwens dat het ook bij Sogeti nog wel per divisie kan verschillen, maar als cap inderdaad zoveel beter betaald, zullen ze het toch ook wel ergens anders laten liggen?
Dat zijn YP-ers. Ik ben er ook ooit gestart en ik, met vele andere collega's, zaten rond de bestaande bedragen inderdaad.

Ik denk dat Capgemini het niet ergens laat liggen. Vergeet niet dat het MT in Parijs vanuit strategisch oogpunt Capgemini als internationale, premium brand verkoopt en Sogeti meer als lokale speler. Ze bieden hierdoor ook andere diensten aan waarbij tarief en marge hoger zullen liggen en daarmee een beter salaris kunnen veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:42
Ik tel een totaal kostenplaatje inclusief alles van ongeveer 37k per jaar. Gedeeld op 1600 declarabele uren mag je slechts 23 euro per uur kosten. Lijkt me wat laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 11:42
[...]

Bij Cap kun je alleen niet onbeperkt gebruik maken van je lease-auto, afhankelijk van de persoon kan dat ook flink in de papieren lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Ossi schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:21:
[...]

Bij Cap kun je alleen niet onbeperkt gebruik maken van je lease-auto, afhankelijk van de persoon kan dat ook flink in de papieren lopen :)
Klopt, alleen denk ik dat dit in de praktijk meevalt. Volgens mij zaten de grootste kosten in het onrealistische normverbruik van de auto's, maar die is inmiddels na hevige kritiek aangepast heb ik begrepen (werk er niet meer) zodat je niet structureel boven je normverbruik zit (=bijbetalen). Privé mag je dacht ik 11.000 km of 12.000 km rijden per jaar rijden, maar de eventuele kosten daarboven kun je denk ik nooit compenseren met het salarisverschil. Of je moet het heel bont maken. :+ Daarnaast krijg je ook geld terug als je zuiniger tankt of je auto privé niet veel gebruikt, wat sommige collega's destijds voor elkaar kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:26
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:43:

Cap is een zusterbedrijf, maar je kunt ze beide niet vergelijken.
Cap richt zich op consultancy, Sogeti op detachering.

Dus als je bedragen en dingen wilt vergelijken moet je dat niet met Cap doen, maar met de andere grote detacheerders.
_vision schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:14:
Klopt, daarnaast heeft Capgemini ook geen afbetalingsregeling voor cursussen terwijl je die veel krijgt in je YP-traject.
Volgens mij viel alleen Ohio binnen de afbetaling, de rest van de basisopleiding die je als YP volgt was volgens mij voor kosten van Sogeti.
(in mijn tijd dan, lichting 2007, dus ik kan het me ook verkeerd herinneren)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Chillz schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:59:
[...]

Cap is een zusterbedrijf, maar je kunt ze beide niet vergelijken.
Cap richt zich op consultancy, Sogeti op detachering.

Dus als je bedragen en dingen wilt vergelijken moet je dat niet met Cap doen, maar met de andere grote detacheerders.
Even een nuance: Cap presenteert zich als consulting bedrijf, maar doet in praktijk ook veel aan detachering hoor. ;) Ze willen wel graag steeds meer richting projecten, maar in hoeverre dat nu lukt weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:47:
http://www.intermediair.n...betalen-tijdens-proeftijd

Interessant, hier een casus uit 2013 waar dus de werknemer na negen (!) dagen op heeft gezegd in een vergelijkbare constructie. Deze moet toen 13.000 EUR betalen aan de werkgever voor de opleiding. Het is een grijs gebied, maar het verhaal uit de link is wel hard. Als net afgestudeerde zeker heb je geen 10K zomaar liggen. Althans niet om aan je would-be werkgever af te staan.

Ergens denk ik dat die bedragen als 10.000 EUR ook wat arbitrair gekozen worden. Hoog genoeg om mensen te ontmoedigen, maar ik vraag me af of het ook helemaal gespecificeerd kan worden tot de laatste cent. Als je inderdaad busladingen met mensen opleid op die manier heb je ook een zeker schaalvoordeel.

Als je er over nadenkt heb je in je proeftijd nog geen dag je echte werk gedaan. Pas na je proeftijd van twee maanden ga je naar een klant toe.
_vision schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 09:34:
Ik vind dat wel apart hoor. Een proeftijd is bedoeld om zowel vanuit de kant van de werkgever als -nemer te bekijken of het wederzijds klikt. Op deze manier wordt zelf weggaan eigenlijk onmogelijk gemaakt als je toch binnen je proeftijd je bedenkingen hebt.
In dat opzicht sluit ik mij ook aan bij _vision.
Koos Werkloos schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 08:51:
Het verloop van jonge mensen is inderdaad vrij groot en juist daarom zal die studiekostenregeling er wel zijn.

Bovendien... is twee jaar nou echt zo lang om bij dezelfde werkgever te blijven?
Grootste stappen maak je door van werkgever te wisselen. Binnen detachering is het jobhoppen heel normaal geworden. De reguliere jaarlijkse verhoging is nog steeds geen zekerheid en als je die krijgt is het vaak geen vetpot.

Twee jaar kan meevallen, maar je hart moet ook liggen in het werk wat je doet. In de goede jaren namen detacheerders iedereen aan en schoolden ze die om tot een IT'er. Ik heb ook mensen gekend die dat destijds deden omdat ze in hun vakgebied geen werk konden vinden. Maar zodra de mogelijkheid zich voordeed wilden ze wel de IT weer uit.
Martinspire schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:16:
In het algemeen, je eerste "echte" werkgever kan soms heel bepalend zijn voor je loopbaan. Enige kritische blik zou je als werkzoekende dan niet misstaan. Niet zomaar tekenen omdat een bedrijf net de eerste is die je een baan aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:31
Ben wel benieuwd voor welke YP functie je met 1870 begint, klinkt laag? Of is dit in 2016 veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
1870 is anno 2016 belachelijk laag. Toen in elf jaar geleden bij LogicaCMG begon, werden schoolverlaters al (iets) hoger beloond. Plus meteen een normaal leasebudget, toen nog een onkostenvergoeding van 91 etc. Niet te vergeten een zorgverzekering van de zaak.

Tel de inflatie erbij en dit bedrag is ongeveer 20% a 25% minder waard. Als je een relevante opleiding hebt, staan de werkgevers in de rij.

Met HBO IT diploma zou ik een minimum van 2200+auto of 2500 zonder auto hanteren, WO 2500 resp. 2800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Vergeet niet dat dit 1 van de middelen was om de crisis door te komen, maar (niet heel vreemd) zijn ze (denk ik) "vergeten" het weer te compenseren nu het weer over is.
Ik vraag me ook even af of de gegeven quote van cap wel uit de afgelopen 5 jaar komt?

[ Voor 20% gewijzigd door Martinspire op 05-04-2016 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
CMD-Snake schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:45:
Grootste stappen maak je door van werkgever te wisselen.
En na twee jaar kan dat dus gewoon. Wil je dat binnen die twee jaar doen, ook prima, maar dan zul je dus wel naar rato die studiekosten moeten terugbetalen die je werkgever in je geinvesteerd heeft. Ik vind dat niet meer dan eerlijk en logisch.
Binnen detachering is het jobhoppen heel normaal geworden.
Jobhoppen is in de detachering inderdaad vrij gebruikelijk, maar je moet je wel afvragen hoe mooi het op je cv staat als je regelmatig binnen twee jaar van werkgever wisselt.
De reguliere jaarlijkse verhoging is nog steeds geen zekerheid en als je die krijgt is het vaak geen vetpot.
Tjsa, de tijd van de vetpotten is nou echt wel voorbij.
Twee jaar kan meevallen, maar je hart moet ook liggen in het werk wat je doet. In de goede jaren namen detacheerders iedereen aan en schoolden ze die om tot een IT'er. Ik heb ook mensen gekend die dat destijds deden omdat ze in hun vakgebied geen werk konden vinden. Maar zodra de mogelijkheid zich voordeed wilden ze wel de IT weer uit.
Prima toch dat die werklozen dankzij detacheerders toch aan een baan konden komen? En als zo iemand de IT weer uit wil, prima, maar dan moet die alleen even de twee jaar uitzitten of betalen. En als het werk écht niet gaat, dan zal de werkgever waarschijnlijk voorstellen om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan met kwijtschelding van de studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Koos Werkloos schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:03:
Jobhoppen is in de detachering inderdaad vrij gebruikelijk, maar je moet je wel afvragen hoe mooi het op je cv staat als je regelmatig binnen twee jaar van werkgever wisselt.
Ik denk dat ze er niet vreemd van opkijken. Na twee jaar zullen de meeste starters net vrij zijn van hun studieschuld en dan willen ze een beter loonstrookje. Andere detacheerders werken net zo.
Koos Werkloos schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 19:03:
Prima toch dat die werklozen dankzij detacheerders toch aan een baan konden komen? En als zo iemand de IT weer uit wil, prima, maar dan moet die alleen even de twee jaar uitzitten of betalen. En als het werk écht niet gaat, dan zal de werkgever waarschijnlijk voorstellen om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan met kwijtschelding van de studieschuld.
Ooit heb ik er een paar meegemaakt. Die waren geloof ik binnen een jaar vertrokken. Geen idee over de financiële afloop daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

t_captain schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 17:56:
1870 is anno 2016 belachelijk laag. Toen in elf jaar geleden bij LogicaCMG begon, werden schoolverlaters al (iets) hoger beloond. Plus meteen een normaal leasebudget, toen nog een onkostenvergoeding van 91 etc. Niet te vergeten een zorgverzekering van de zaak.

Tel de inflatie erbij en dit bedrag is ongeveer 20% a 25% minder waard. Als je een relevante opleiding hebt, staan de werkgevers in de rij.

Met HBO IT diploma zou ik een minimum van 2200+auto of 2500 zonder auto hanteren, WO 2500 resp. 2800.
Alles leuk en aardig, maar dat is pre-crisis. En daarbij zijn het aantal IT-banen voor schoolverlaters enorm gedaald. Men wil vrijwel overal ervaring en negeert schoolverlaters volkomen. Of ze doen het wel maar dan is de baan weer helemaal niet uitdagend.

1 van de redenen dat ik bij Sogeti ben gekomen, is omdat het me zelf niet lukte om een geschikte baan te vinden, maar na een redelijk aantal maanden moesten er toch eens inkomsten zijn. En daar ben ik niet de enige mee. Een aanbod weigeren is leuk als je meerdere hebt liggen, maar niet als het de enige is of de enige serieuze.
Andere reden was dat ik wel wat vacatures zag die misschien de moeite waard waren, maar niet voor langere tijd. Ik heb geen zin om jaar in jaar uit bij hetzelfde bedrijf aan dezelfde soort opdrachten te werken. Juist de afwisseling is me ook wel wat waard.

Tenslotte is het gras bij de buren echt niet zoveel groener als dat sommigen hier denken.

[ Voor 18% gewijzigd door Martinspire op 06-04-2016 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Martinspire schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:17:
Alles leuk en aardig, maar dat is pre-crisis.
Dat was een van de dingen in de detachering waar ik heel moe van werd. Altijd het verstoppen achter crisis. Je haalde al je doelstellingen voor het jaar, je was non-stop ingezet en je kreeg geen cent erbij. Zelfs geen inflatiecorrectie. (Later dan een fooi erbij.) Het was crisis. En dat werd te pas en te onpas aangehaald als verklaring voor minder populaire maatregelen. Als je echter de jaarcijfers bekeek ging het niet slecht, de aandeelhouders kregen soms in die jaren meer uitgekeerd dan daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Martinspire schreef op woensdag 06 april 2016 @ 00:17:
Tenslotte is het gras bij de buren echt niet zoveel groener als dat sommigen hier denken.
Dat denk ik ook niet. Sommige hunters beloven je natuurlijk gouden bergen. Klinkt erg aantrekkelijk maar kan veelal niet waargemaakt worden. Ook nu nog krijg ik wel wekelijks "geweldige" mogelijkheden in mijn mailbox. Als je die leest zie je dat ze veelal niet eens de moeite hebben genomen het LinkedIn profiel goed te lezen.

Maar het staat een ieder vrij om verder te kijken natuurlijk. Zelf zou ik graag een opdracht dichter bij huis willen en ik ben benieuwd of Sogeti daar actief aan gaat meehelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
2005 was evenveel post-crisis als pre-crisis.

Na de .com bubble zijn de tarieven 20% gedaald en was er een hele periode vanaf pakweg najaar 2002 tot medio 2004 waarin ook voor HBO/WO ICT/techniek de arbeidsmarkt niet goed was.

In verhouding daarmee zijn de bankencrisis van 2008 en eurocrisis van 2011 vrij soepel langs onze sector heen gegaan.

"crisis" is een mooie externe en tijdelijkenoorzaak waarop bedrijven alles kunnen proberen te schuiven. "Wij kunnen het niet helpen" en "volgend jaar beter".

De realiteit is eerder dat de marges in de ICT detachering flink zijn teruggelopen en dat de overheadkosten van de grote detacheerders leiden tot onderbetaling van hun werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

CMD-Snake schreef op woensdag 06 april 2016 @ 07:05:
[...]

Dat was een van de dingen in de detachering waar ik heel moe van werd. Altijd het verstoppen achter crisis. Je haalde al je doelstellingen voor het jaar, je was non-stop ingezet en je kreeg geen cent erbij. Zelfs geen inflatiecorrectie. (Later dan een fooi erbij.) Het was crisis. En dat werd te pas en te onpas aangehaald als verklaring voor minder populaire maatregelen. Als je echter de jaarcijfers bekeek ging het niet slecht, de aandeelhouders kregen soms in die jaren meer uitgekeerd dan daarvoor.
Tuurlijk, ze hadden achteraf gezien wel wat meer kunnen geven, maar je kunt dat niet vooraf weten. Verder is het in de hele industrie gewoon een slechte tijd geweest en iedereen heeft zn tarieven en lonen omlaag gedaan.
t_captain schreef op woensdag 06 april 2016 @ 07:44:

Na de .com bubble zijn de tarieven 20% gedaald en was er een hele periode vanaf pakweg najaar 2002 tot medio 2004 waarin ook voor HBO/WO ICT/techniek de arbeidsmarkt niet goed was.

In verhouding daarmee zijn de bankencrisis van 2008 en eurocrisis van 2011 vrij soepel langs onze sector heen gegaan.
Je weet dat banken zo ongeveer de grootste klanten van Sogeti zijn? Dat detachering an sich niet zwaar is getroffen betekend niet dat de opdrachten voor het oprapen lagen.
"crisis" is een mooie externe en tijdelijkenoorzaak waarop bedrijven alles kunnen proberen te schuiven. "Wij kunnen het niet helpen" en "volgend jaar beter".

De realiteit is eerder dat de marges in de ICT detachering flink zijn teruggelopen en dat de overheadkosten van de grote detacheerders leiden tot onderbetaling van hun werknemers.
Tuurlijk wordt het gebruikt als excuus, alle winst is meegenomen immers. Maar zolang ze nergens echt mensen zwaar tekort komen, kunnen ze zo door blijven gaan. Het feit dat er elke maand weer veel nieuwe medewerkers op de stoep staat, geeft aan dat het met het salaris ivm de rest wel mee valt. En ja, het is geen vetpot, maar zoals ik al eerder noemde: bij de buren ook niet.

Even iets anders: nog liefhebbers voor de gameavond van volgende week woensdag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Positionering is een startegische keuze van het bedrijf zelf en geen onvoorziene externe omstandigheid.

Voor een afstudeerder van het HBO is het totale AV pakket nog wel interessant. Van het WO beginnen mensen kennelijk af te haken omdat het verschil in kaal brutoloon wel erg groot is.

Ervaren mensen zullen ze sowieso minder belang bij hebben, te weinig marge op te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze zijn juist ook bezig met het binnenhalen van ervaren testspecialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:09:
Test is volgens mij ook wel 1 van de meest gewilde specialiteiten op dit moment. Bij ons staan er nog meerdere vacatures open en is het heel lastig om geschikte kandidaten te vinden. En het beloningsbeleid is een stuk beter dan bij Sogeti kan ik je uit eigen ervaring vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
celshof schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:59:
[...]
Test is volgens mij ook wel 1 van de meest gewilde specialiteiten op dit moment. Bij ons staan er nog meerdere vacatures open en is het heel lastig om geschikte kandidaten te vinden. En het beloningsbeleid is een stuk beter dan bij Sogeti kan ik je uit eigen ervaring vertellen ;)
Wat is 'bij ons'? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Martinspire schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:49:
Even iets anders: nog liefhebbers voor de gameavond van volgende week woensdag?
:Y

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyco
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 18-06 13:51
celshof schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:59:
[...]
Als ik het goed zie ben jij intern, toch?
Zit daar in het belonginsbeleid ook een leaseauto e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 09:09:
Groot dilemma. De markt roept heel hard om ervaren technisch specialisten. De dienstverleners zoals Sogeti willen deze profielen dus graag werven, maar kunnen ze in feite niet betalen.

Een senior testspecialist met 10+ jaar ervaring (en natuurlijk ervaring met de technologie die op dit moment hot is), ga je niet voor 3500 euro per maand aannemen. Maar de detacheringsmarkt gaat ook geen tarief betalen waarmee de detacheerder 5k kan bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ze bij Sogeti verdienen weet ik niet, maar ik heb er al meerdere in zien stromen. Schijnbaar kunnen ze het dus wel betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
Volgens mij moet dat via Google binnen een paar seconden te vinden zijn >:)
Speedyco schreef op woensdag 06 april 2016 @ 10:08:
[...]

Als ik het goed zie ben jij intern, toch?
Zit daar in het belonginsbeleid ook een leaseauto e.d.?
Klopt, ik ben intern. Er is hier geen leaseauto en op mobiliteit lever ik inderdaad iets in. Bij Sogeti was mijn budget 810*0.8=€648. Daarvan ging zo'n €320 naar (reis) reiskosten (want ik reed privé) en de rest naar mijn bruto salaris. Tegenwoordig krijg ik zo'n €250/maand aan (netto) reiskosten. Echter, dit werd wel gecompenseerd door een dertiende maand, een jaarlijkse prestatiebonus van gemiddeld nog een maandsalaris en een middelloon pensioen regeling waarbij werkgever 95-98% van de premie betaalt (dat wordt wel minder in de komende jaren). En daarnaast een standaard verhoging (2,7-4%) obv prestatie onafhankelijk van de bedrijfsresultataten (bij Sogeti heb ik 2 van de 5 jaar volledig stil gestaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik werk nu ook 5 jaar voor sogeti, en heb nog geen enkel jaar stil gestaan. Verhogingen hebben gevarieerd tussen de 2 en 12%. Waarvan de 2% goed uitlegbaar is geweest door gebreken aan mijn kant.

Als het al gaat hebben over kosten tegen elkaar wegstrepen : mobiliteit vervangen door 13e maand + prestatie bonus, dan lijkt het erop dat je niet zoveel vooruit bent gegaan.

Pensioen is daar in tegen wel een mooie regeling.

Maar zo kan ik natuurlijk niets vergelijken.
Ik ben wel eens gaan shoppen bij de buren, maar daar werd ik eerder ongelukkig van.
Beste aanbod was 100 euro boven het sogeti salaris en daarvoor ga ik niet overstappen.

*note: ik ben Test Engineer bij de High Tech divisie. Dat onderdeel van sogeti heeft het altijd goed gedaan. wellicht dat daar de verschillen vandaan komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 06-04-2016 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
Smuggler schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:46:
Ik werk nu ook 5 jaar voor sogeti, en heb nog geen enkel jaar stil gestaan. Verhogingen hebben gevarieerd tussen de 2 en 12%. Waarvan de 2% goed uitlegbaar is geweest door gebreken aan mijn kant.

Als het al gaat hebben over kosten tegen elkaar wegstrepen : mobiliteit vervangen door 13e maand + prestatie bonus, dan lijkt het erop dat je niet zoveel vooruit bent gegaan.

Pensioen is daar in tegen wel een mooie regeling.

Maar zo kan ik natuurlijk niets vergelijken.
Ik ben wel eens gaan shoppen bij de buren, maar daar werd ik eerder ongelukkig van.
Beste aanbod was 100 euro boven het sogeti salaris en daarvoor ga ik niet overstappen.

*note: ik ben Test Engineer bij de High Tech divisie. Dat onderdeel van sogeti heeft het altijd goed gedaan. wellicht dat daar de verschillen vandaan komen.
Buiten de verschillen is ook mijn basissalaris gewoon gestegen. €1000/maand hoger als ik het me goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
t_captain schreef op woensdag 06 april 2016 @ 07:44:

Daarom ging ik bij Getronics weg (2000-2006) want daar was het na de overname van Wang Global kommer en kwel. Helaas was het na 2 jaar bij Sogeti ook daar crisis. Als je in een veranderende markt niet mee verandert (afhankelijkheid met bankensector is bij Sogeti imo te laat ingezien) dan kom je vanzelf in een lastig vaarwater. De tarieven van weleer komen niet meer terug.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het gaat niet sec over de tarieven, meer over de verhouding tussen inhuurtarieven en loonkosten van werknemers.

In het begin van de eeuw was het niet ongewoon als er een factor 2 zat tussen de totale loonkosten en de omzet van een consultant. Zogezegd: een payout van 50% richting de consultant (en de andere 50% voor de overheadkosten en winst).

Dat werkt alleen maar als een klant ook 2x wil betalen voor een ingeleende als voor een vaste werknemer. Dan kan de consultant on par met een vergelijkbare interne worden beloond.

Probleem: die factor 2 haal je niet meer, en dat lijkt een structurele ontwikkeling. Denk tegenwoordig eerder aan 1.35 tot 1.7 voor gangbare IT rollen.
Om dan on par met de klant te belonen, moet de payout van 50% omhoog naar 60 ... 75%. Ondanks de bezuinigingen in de overhead, halen grotere detacheerders dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
nevermind

[ Voor 96% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 07-04-2016 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Martinspire schreef op woensdag 06 april 2016 @ 08:49:
Tuurlijk, ze hadden achteraf gezien wel wat meer kunnen geven, maar je kunt dat niet vooraf weten. Verder is het in de hele industrie gewoon een slechte tijd geweest en iedereen heeft zn tarieven en lonen omlaag gedaan.
Maar het wordt ook niet achteraf recht getrokken. Daar zit de clou. Van wat ik begrijp houden alle grote detacheerders nog altijd de hand op de knip qua salarissen.
Je weet dat banken zo ongeveer de grootste klanten van Sogeti zijn? Dat detachering an sich niet zwaar is getroffen betekend niet dat de opdrachten voor het oprapen lagen.
Dat is ondernemersrisico. Als je vooral de focus legt op een sector en daar gaat het slecht, dan gaat het consequent slecht met jou. Een gezonde mix van klanten is belangrijk om risico's te spreiden.

De banken waren natuurlijk jaren een erg fijne klantengroep. Er zat veel geld en er werd niet moeilijk gedaan over het uitgeven ervan. Een inhuurkracht meer of minder maakte weinig uit. Nu is dat wel anders geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

TheVMaster

Moderator WOS
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 11:07:
Wat ze bij Sogeti verdienen weet ik niet, maar ik heb er al meerdere in zien stromen. Schijnbaar kunnen ze het dus wel betalen.
Sogeti heeft volgens mij geen enkele moeite om ervaren profielen te werven. Binnen de Cloud & Infra club komen er toch diverse op gesprek de afgelopen en komende periode....of ze ook ingaan op de eventuele aanbieding weet ik natuurlijk niet, maar ze zijn in ieder geval wel op zoek en krijgen dus ook mensen op gesprek.

Volgens mij komen de meeste personen wel via via binnen, dus via (het netwerk van) een collega... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik kreeg recent ook de vraag van een soortgelijk bedrijf als Sogeti, of ik niet graag bij ze zou komen praten.

Ik wil best een uurtje praten, goed voor het netwerk, goed voor het actualiseren van mijn marktinzichten. Maar of het tot een zakelijke klik kan komen...ik heb er een hard hoofd in. Een win-win ontstaat pas als een werkgever me zodanig kan helpen in mijn ontwikkeling, dat klanten structureel 50% meer voor mijn diensten willen betalen. Daaruit ontstaat de ruimte voor de dure tussenschakel. Maar +50% als je op senior niveau zit, dat is nogal wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Filipek88
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-07-2024
@Koos_Werkloos,

Mijn reactie was informerend bedoeld, zo ook wat betreft de amortisatie regeling. Ik heb geprobeerd om zo neutraal mogelijk mijn ervaring te schetsen, zodat iedereen zijn eigen conclusies kan trekken en een weloverwogen mening kan vormen.

De term "wurgcontract" komt niet van mij. Echter, dit is wel een term die bij dit soort regelingen vaak in de volksmond wordt gebruikt.

Ik heb met verschillende juristen gesproken en niemand kon mij een uitsluitend antwoord op deze regeling geven (!). Vandaar dat ik het hier zo uitgebreid bespreek, want ik weet zeker dat er genoeg afgestudeerden zijn die heel graag een baan willen en zonder zich 100% te informeren over de aanbieding, deze toch accepteren. Ik heb 100% begrip voor deze afgestudeerden en ik hoop daarom dat mijn reactie hier onder andere deze doelgroep informeert over de juridische consequenties. Daar er bij juristen al verwarring bestaat over deze regeling, hoe kan je dan van een net afgestudeerde verwachten dat hij/zij deze regeling begrijpt?

@anderen

Iemand merkte op dat het blijkbaar niet zo slecht gesteld moet zijn met de voorwaarden, aangezien er genoeg mensen zijn die een baan bij Sogeti accepteren. Voor deze persoon en anderen, waarbij deze gedachte in het hoofd speelt heb ik de volgende vraag. Hoeveel procent van die mensen denk je dat deze baan accepteren bij gebrek aan beter? Of omdat ze al erg lang naar een baan op zoek zijn en inkomen nodig hebben? Als je dit vergelijkt met het percentage mensen dat deze baan aanneemt omdat ze denken dat het hun droombaan is, wat voor conclusies trek je dan?

Ik vind persoonlijk dat de verantwoordelijkheden te veel in de schoenen van de werknemers worden gestopt en dat werkgevers de laatste jaren, met als excuus de financiële crisis, de dans en verantwoordelijkheden ontspringen. Ja, puntje bij paaltje, zijn wij als werknemer verantwoordelijk voor wat we accepteren. Maar helaas heeft niet iedereen het cognitieve vermogen om over al deze (belangrijke) zaken zo diepgaand na te denken. Dat is de reden waarom we vakbonden en regeringen hebben, zodat we niet zelf alles hoeven te beslissen. Enerzijds omdat we daar de tijd niet voor hebben, anderzijds omdat we niet in staat zijn om alles te begrijpen, zelfs de meest intelligenten onder ons.

Ik vraag mij of in hoeverre jullie je realiseren dat de afgelopen jaren, wij, de gemiddelde consument, laten we onszelf Jan Modaal noemen, er op alles (gemiddeld) achteruit gaan. Niet alleen wat koopkracht betreft, maar ook onze normen en waarden. Om niet te veel off topic af te wijken, laat ik het hier alleen maar hebben over de normen en waarden als werknemer.

Als je eens objectief kijkt naar de (technologische) ontwikkelingen op de wereld, wat voor conclusies zou je dan trekken. Hebben wij het slechter of beter dan 10/20 jaar geleden? In dit geval bedoel ik met beter of alles meer geautomiseerd wordt of minder.

Meer automatisering betekent dat wij als mens zijnde minder werk hoeven te verrichten, omdat we machines hebben die dat voor ons doen.

In dit geval, verwacht je dat als meer machines het werk voor ons doen, dat wij als mens zijnde meer vrijheid (= minder werken) zouden moeten hebben? Dat we meer zouden kunnen verdienen? Dat we meer zouden kunnen doen wat we willen?

Komt het antwoord op deze vragen overeen met wat je in de maatschappij ziet? In mijn geval niet. Niet alleen als ik naar mijzelf kijk, maar de omgeving om mij heen, en objectieve cijfers (koopkracht, inflatie, salarissen, voorwaarden) met elkaar vergelijk, dan zie ik dat we het over het algemeen slechter hebben. Jan Modaal heb ik het over. Echter, de rijken (niet alleen in Nederland), worden steeds rijker en de kloof tussen hun en ons wordt steeds groter. Hoe kan dit? Is dit wat ons decennia geleden is beloofd en wat je zou verwachten van het kapitalisme?

Ik kan hier nog uren lang over doorgaan, maar ik hoop dat mijn punt een beetje duidelijk is.

Enerzijds hebben wij als werknemer de verantwoordelijkheid om goed geïnformeerd te zijn en weloverwogen beslissingen te nemen. Wij zijn uiteindelijk eindverantwoordelijk voor hoe we behandeld worden, of liever gezegd, hoe we ons laten behandelen. Ja, we accepteren alles en we staan er vaak niet bij stil of we rechtvaardig worden behandeld of niet.

Anderzijds, als wij gebombardeerd worden met eenzijdige informatie (commercials, televisie en andere cul-de-sac mediakanalen), hoe kunnen wij dan een weloverwogen mening vormen? Mogen wij er niet vanuit gaan dat de regering en media ons objectief informatie voorschotelen, zoals wetten, regels en ethiek dat aangeven? Als dit niet wordt gedaan, en dit wordt niet gedaan, is het dan raar dat zoveel mensen een perspectief volgen, simpelweg omdat hun de informatie wordt ontnomen om een ander perspectief te kunnen ontwikkelen?

Nou terugkomend on-topic en het punt onderstrepend wat ik meest cruciaal vond: de amortisatieregeling.

Als wij als (potentiële) werknemer, niet afdoende geïnformeerd worden over de consequenties en regelgeving wat betreft deze regeling, in combinatie met het feit dat de arbeidersmarkt steeds competitiever wordt, is het dan zo raar dat net afgestudeerden, die jarenlang een beeld hebben gevormd dat ze geen kans maken op de arbeidsmarkt omdat de concurrentie zo groot is, omdat we in een crisis leven (een crisis die is aangewakkerd door de rijksten der aarden, een crisis waarbij de rijksten der aarde hebben geprofiteerd. Een crisis waarbij Jan Modaal het hardst is geraakt, terwijl Jan Modaal het hardst heeft gewerkt om deze crisis te voorkomen!), deze aanbieding snel accepteren?

Is het ethisch en moreel okay dat Sogeti de potentiële werknemer hier zo weinig over informeert en deze regeling pas in de aanbieding aanbod komt? Is het ethisch en moreel okay dat Sogeti hier heel weinig informatie over verschaft, en pas bij aandringen (in mijn geval) een uitgebreidere toelichting van de voorwaarden van deze amortisatieregeling terug stuurt? Zou Sogeti als top-speler in de markt wel of niet de verantwoordelijkheid moeten nemen om deze zaken afdoende te onderstrepen bij potentiële werknemers, ongeacht wat voor invloed dit heeft op het wel of niet ondertekenen van het contract?

Ik heb van Sogeti een wassenlijst aan codes, gedragsregels, ethiek en moraliteit gekregen die ik allemaal heb doorgelezen. Integriteit is een van de belangrijke waarden binnen Sogeti. Handelt Sogeti so integer naar haar potentiële werknemers toe wanneer dit soort regelingen niet uitgebreid en in details worden besproken? Of geldt bij Sogeti een wederom cul-de-sac wat betreft integriteit en ethiek. Dat wil zeggen, de werknemer dient zich 100% aan de voorschriften (al dan niet geschreven) te houden, maar de werkgever kan deze regels interpreteren op de manier zoals het haar uitkomt?

Nogmaals, trek alsjeblieft zelf je conclusies, ik wil probeer zo neutraal mogelijk de situatie te schetsen en vragen te stellen zodat jullie zelf je conclusies kunnen trekken. Mijn mening komt vast en zeker duidelijk naar voren in mijn 'betogen', maar ik ben ook slechts een mens en kan daarom per definitie niet 100% objectief zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door Filipek88 op 08-04-2016 15:13 . Reden: taalfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip op de man*

[ Voor 85% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
*knip offtopic*

Enige kritische blik op waar je een handtekening onder zet is niets mis mee. En geloof het of niet, mensen kunnen misschien ook minder leuke ervaringen hebben bij Sogeti. Dan zie ik ook niet in waarom dat meteen die persoon zijn/haar schuld is.

Het stukje van Filipek88 over zijn ervaring met het sollicitatie proces zijn neutraal genoeg beschreven. Het breekpunt lag dus bij de amortisatie. Dan snap ik niet waarom er zo hard van leer meteen getrokken moet worden.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip offtopic*

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2016 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
*knip offtopic*

Ik vermoed ook niet dat het bedrijf meteen omvalt van een slechtere ervaring meer of minder in dit topic. Indien dat het geval is ben ik heel verbaasd dat sommige detacheerders nog bestaan als ik de bijbehorende topics lees met ervaringen van mensen.

[ Voor 71% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2016 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silversin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:31
Naar mijn mening lag het breekpunt bij aageboden bruto salaris. Ik vraag me af of we ook een 'neutrale' post zouden krijgen als meneer 500 euro meer kreeg aangeboden?

Sogeti geeft duidelijk tijdens de aanbieding aan dat ze enorm veel tijd en effort investeren in men, en dat ze je niet zomaar willen laten gaan binnen 24 maanden. Daarna geven ze je 2 weken de tijd om na te denken, zelfs langer mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Filipek88 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:10:

Iemand merkte op dat het blijkbaar niet zo slecht gesteld moet zijn met de voorwaarden, aangezien er genoeg mensen zijn die een baan bij Sogeti accepteren. Voor deze persoon en anderen, waarbij deze gedachte in het hoofd speelt heb ik de volgende vraag. Hoeveel procent van die mensen denk je dat deze baan accepteren bij gebrek aan beter? Of omdat ze al erg lang naar een baan op zoek zijn en inkomen nodig hebben? Als je dit vergelijkt met het percentage mensen dat deze baan aanneemt omdat ze denken dat het hun droombaan is, wat voor conclusies trek je dan?
Werk is werk, soms heb je gewoon inkomsten nodig. Ik heb ook een bijbaan genomen omdat het prima verdiende en prima aansloot, maar om nou te stellen "droombaan" nee. Veel mensen hebben dit ook gewoon nodig als opstapje. Mogelijk een bittere pil slikken als het aankomt op salaris, maar dan gaat het dus om toekomstperspectief. Dat is verder niet raar. Al doe je overkomen alsof het echt een ramp-salaris is en dan doe je het toch echt tekort.
Blablabla heel offtopic blablabla
Nou terugkomend on-topic en het punt onderstrepend wat ik meest cruciaal vond: de amortisatieregeling.

Als wij als (potentiële) werknemer, niet afdoende geïnformeerd worden over de consequenties en regelgeving wat betreft deze regeling, in combinatie met het feit dat de arbeidersmarkt steeds competitiever wordt, is het dan zo raar dat net afgestudeerden, die jarenlang een beeld hebben gevormd dat ze geen kans maken op de arbeidsmarkt omdat de concurrentie zo groot is, omdat we in een crisis leven (een crisis die is aangewakkerd door de rijksten der aarden, een crisis waarbij de rijksten der aarde hebben geprofiteerd. Een crisis waarbij Jan Modaal het hardst is geraakt, terwijl Jan Modaal het hardst heeft gewerkt om deze crisis te voorkomen!), deze aanbieding snel accepteren?
Welkom in de realiteit. Zo gaat het al eeuwen.

*knip op de man*

Nou vooruit, nog 1 ding over het Ethiek. Volgens mij is Sogeti de afgelopen jaren zowat de enige grote detacheerder geweest die niet betrokken is geweest bij sjoemelen, vriendjespolitiek, fraude en buitensporige declaraties. Daar waar een Capgemini of Ordina toch echt even diep moest gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Filipek88 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:10:
Ik heb met verschillende juristen gesproken en niemand kon mij een uitsluitend antwoord op deze regeling geven (!).
Dat verbaast me toch een beetje. Op zich is zo'n studiekostenovereenkomst heel simpel (ik heb er zelf al meerdere ondertekend): je volgt bij het aangaan van je dienstverband een opleiding ter waarde van X euro en krijgt tegelijkertijd een schuld van X euro. Die studieschuld van X euro wordt binnen een bepaalde periode geleidelijk aan steeds minder totdat die 0 euro is. Kiest binnen die periode de werkgever er zelf voor om niet verder met je te gaan, dan hoef je niks terug te betalen (dit staat niet altijd letterlijk in een studiekostenovereenkomst omdat dat voortkomt uit jurisprudentie); kies je er zelf voor om te vertrekken of wordt de arbeidsovereenkomst door om jouw verwijtbare redenen ontbonden, dan moet je in principe wel betalen. En heb je de tijd uitgezeten (en dat is in principe wel waar zowel werkgever als werknemer voor gaan bij het aangaan van een dienstverband), dan is die studieschuld mooi verdwenen.

Aangezien ik zelf meerdere traineeships heb gevolgd, kan ik je uit ervaring vertellen dat als je je best doet, maar het gewoon niet blijkt te gaan omdat bijvoorbeeld ICT niks voor je is, dat dan de werkgever je voor zal stellen te vertrekken met daarbij kwijtschelding van de studieschuld aangezien de resterende studieschuld vaak minder is dan die paar maandsalarissen die ze je moeten betalen voordat ze van je af zijn. Uiteraard is het in zo'n situatie wel van belang dat je hier heldere afspraken over maakt en op papier laat zetten. Of nog simpeler, ze verlengen gewoon je contract niet en dan hoef je ook niet terug te betalen.

Daarnaast vraag ik me af of allerlei juridische vragen aan juristen wel de vragen zijn die je moet stellen bij zo'n aanbod. Vragen als "Spreekt het werk me aan?", "Wil ik wel twee jaar werken bij deze werkgever?", "Is ICT wel echt iets voor me?" lijken me veel nuttiger. Vragen die je jezelf wel moet gaan stellen als je ergens in iets ziet staan of hoort over een studiekostenschuld van 10.000 euro. Dat kan ook een voordeel zijn van een studiekostenovereenkomst, je wordt gedwongen om even goed na te denken of dit wel echt iets voor je is.

En nee, 100% zekerheid heb je nooit.
Vandaar dat ik het hier zo uitgebreid bespreek, want ik weet zeker dat er genoeg afgestudeerden zijn die heel graag een baan willen en zonder zich 100% te informeren over de aanbieding, deze toch accepteren.
Daar heb je zeker een punt. Ik weet nog toen ik mijn eerste baan kreeg dat ik pas van de studiekostenovereenkomst te weten kwam toen het contract bij mij op de deurmat lag. Dat kwam toen voor mij als jonge, naieve twintiger met weinig werkervaring die net van de universiteit af kwam als een behoorlijke verrassing. En ik vind daarom ook dat je op dit punt gewoon gelijk hebt: dat soort bedrijven moeten veel eerder daarmee komen. Ze hebben het op informatiedagen, websites en dergelijke heel mooi over "ruime aandacht voor persoonlijke ontwikkeling", "trainingen specifiek voor jouw behoeften" en dergelijke, maar het prijskaartje komt pas zodra je eigenlijk al niet meer terug kan. Dus daarom wil ik als tips meegeven aan iedere "Young Professional" die dit leest: 1) ga er bij een traineeship maar van uit dat er een prijzige studiekostenovereenkomst aan vast zit; 2) vraag hier voorzichtig naar op het juiste moment en 3) lees je contract heel zorgvuldig voordat je tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Koos Werkloos schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 22:02:Dus daarom wil ik als tips meegeven aan iedere "Young Professional" die dit leest: 1) ga er bij een traineeship maar van uit dat er een prijzige studiekostenovereenkomst aan vast zit; 2) vraag hier voorzichtig naar op het juiste moment en 3) lees je contract heel zorgvuldig voordat je tekent.
Goede punten :) en dat vond ik ook netjes aan de vorige post van Filipek88. Young professionals worden iets te makkelijk gelokt met een auto van de zaak, zakentripje naar Amerika (andere detacheerders weer ergens anders heen), maar kijk ook eens kritisch naar het contract wat voor je neus ligt. Feit is dat het salaris is achtergebleven de afgelopen jaren. Natuurlijk is geld niet alles. Ik heb naast salaris helemaal niks te klagen op Sogeti, maar het is niet verwonderlijk dat de uitstroom van iets ervarene mensen fors is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 739557

Zijn er hier mensen die begonnen zijn als 'Young professional Infrastructuur' en er wat over willen vertellen?

Ben met name erg benieuwd naar hoe de eerste twee maanden zijn (heb je écht wat aan de basisopleiding?) en bij welke klanten je na die twee maanden wordt geplaatst (en op welke manier, met anderen in team?). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-05 22:19

Dit soort dingen kan je nog aan een recruiter vragen. Maar het lijkt mij een aparte gang van zaken. Mensen in hun proeftijd eruit zetten en dan eventjes 10K de man (of vrouw) opstrijken. Lijkt mij sterk dat het zo werkt dan, je reputatie is dan wel snel naar de knoppen. Dat lekt vroeg of laat uit als je zoiets doet als bedrijf.
Dat werkt natuurlijk niet zo. In je proeftijd kan zowel jij als de werkgever zonder verdere uitleg het dienstverband beëindigen zonder verdere gevolgen.

Stel: er starten 20 man bij Sogeti. Ze stoppen allemaal in week 2 van Ohio, krijgen ze geen boete

PSN: Nedjee, XBL Gamertag: NedjeNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Nedje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 10:25:
Dat werkt natuurlijk niet zo. In je proeftijd kan zowel jij als de werkgever zonder verdere uitleg het dienstverband beëindigen zonder verdere gevolgen.

Stel: er starten 20 man bij Sogeti. Ze stoppen allemaal in week 2 van Ohio, krijgen ze geen boete
Zoals je het stelt spreekt het zichzelf tegen.

Als de proeftijd is om elkaar te leren kennen als werkgever en werknemer en eenieder het contract mag beëindigen in die periode is het ergens niet eerlijk om er dan een studieschuld aan over te houden. Want in de tweede alinea heb je dus tot een bepaalde periode om dit te bepalen. Hoe ver ben je al in je twee maanden proeftijd als je twee weken in Ohio zit? Indien je heel snel naar Ohio gevlogen wordt heb je misschien erg weinig tijd om het bedrijf te leren kennen om een voldoende onderbouwde beslissing te nemen.

Je zou nog beter sneller aan het 'echte' werk kunnen gaan om een beter beeld van het bedrijf te hebben. Het snoepreisje kan dan bewaard worden voor de mensen die ook echt blijven en de studieschuld accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedje
CMD-Snake schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:18:
[...]

Zoals je het stelt spreekt het zichzelf tegen.

Als de proeftijd is om elkaar te leren kennen als werkgever en werknemer en eenieder het contract mag beëindigen in die periode is het ergens niet eerlijk om er dan een studieschuld aan over te houden. Want in de tweede alinea heb je dus tot een bepaalde periode om dit te bepalen. Hoe ver ben je al in je twee maanden proeftijd als je twee weken in Ohio zit? Indien je heel snel naar Ohio gevlogen wordt heb je misschien erg weinig tijd om het bedrijf te leren kennen om een voldoende onderbouwde beslissing te nemen.

Je zou nog beter sneller aan het 'echte' werk kunnen gaan om een beter beeld van het bedrijf te hebben. Het snoepreisje kan dan bewaard worden voor de mensen die ook echt blijven en de studieschuld accepteren.
Ik spreek mezelf nergens tegen. Je gaat namelijk in je proeftijd naar Ohio. Als jij of Sogeti besluit het contract te beëindigen in die eerste twee maanden heb je geen schuld.

de proeftijd duurt twee maanden. Veelal gaan groepen naar mijn weten de eerste maand naar Ohio. Als jij aan het einde van je proeftijd besluit (nadat je iets meer geproeft hebt) dat het toch niets is, krijg je geen boete/schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In die 2 maand proeftijd heb je meer dan genoeg tijd om het bedrijf te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Nedje schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 16:08:
[...]

Ik spreek mezelf nergens tegen. Je gaat namelijk in je proeftijd naar Ohio. Als jij of Sogeti besluit het contract te beëindigen in die eerste twee maanden heb je geen schuld.

de proeftijd duurt twee maanden. Veelal gaan groepen naar mijn weten de eerste maand naar Ohio. Als jij aan het einde van je proeftijd besluit (nadat je iets meer geproeft hebt) dat het toch niets is, krijg je geen boete/schuld.
Maar dan riskeer je weer de situatie dat iemand na terugkomst uit Ohio op Schiphol zegt: "Beste Sogeti, bedankt voor de gratis trip naar Ohio."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedje
Dat klopt. Dat is inderdaad een risico dat ze graag aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:30
Daarnaast met het 'stricte' werfbeleid is de kans ook kleiner dat er mensen zijn die voorgaande idd zeggen.
Voor zover ik weet blijft zeker 90-95 zelf hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 770603

Hoi Allemaal,

Wat een leuk om jullie ervaringen en reacties te lezen. Ik ben op dit moment bezig met mijn sollicitatieprocedure voor test engineer en ben een zogenaamde zij-instromer. Een flink aantal jaren werkervaring, met ook de ontwikkeling van relevante competenties, maar erg beperkte IT ervaring (voornamelijk zelf proefondervindelijk geleerd)

Nu heb ik salarisaanbod gekregen wat begrijpelijk afwijkt tov van wat ik nu verdien, want mijn relevante werkervaring is anders dan mijn daadwerkelijke ervaring. Kan iemand mij een indicatie geven van wat een Young professional normaal na 2 jaar verdiend?

Andere input over wel/niet kiezen voor Sogeti is natuurlijk ook erg welkom, ben nog druk aan het nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Anoniem: 770603 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:52:
Hoi Allemaal,

Wat een leuk om jullie ervaringen en reacties te lezen. Ik ben op dit moment bezig met mijn sollicitatieprocedure voor test engineer en ben een zogenaamde zij-instromer. Een flink aantal jaren werkervaring, met ook de ontwikkeling van relevante competenties, maar erg beperkte IT ervaring (voornamelijk zelf proefondervindelijk geleerd)

Nu heb ik salarisaanbod gekregen wat begrijpelijk afwijkt tov van wat ik nu verdien, want mijn relevante werkervaring is anders dan mijn daadwerkelijke ervaring. Kan iemand mij een indicatie geven van wat een Young professional normaal na 2 jaar verdiend?

Andere input over wel/niet kiezen voor Sogeti is natuurlijk ook erg welkom, ben nog druk aan het nadenken!
Ik ben ook als 'zij-instromer' begonnen, ze noemen dit soort van P3+.
Daarbij een iets hoger instap salaris gekregen, en een groeimodel van 2 jaar (ipv 3).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ohja, en buiten salaris:
- Groot cursusaanbod (wel eigen tijd, maar Sogeti betaald).
- Mogelijkheden om uit je business line (Test) te stappen als het toch niet bevalt (bijv naar BI, PMO, of Sales)
- Verantwoord ondernemen door bijvoorbeeld mee te doen aan de jaarlijkse Opkikker dag.

[ Voor 10% gewijzigd door Deshmir op 18-05-2016 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 739557

Deshmir schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:21:
[...]

Ik ben ook als 'zij-instromer' begonnen, ze noemen dit soort van P3+.
Daarbij een iets hoger instap salaris gekregen, en een groeimodel van 2 jaar (ipv 3).
Members only:

Ohja, en buiten salaris:
- Groot cursusaanbod (wel eigen tijd, maar Sogeti betaald).
- Mogelijkheden om uit je business line (Test) te stappen als het toch niet bevalt (bijv naar BI, PMO, of Sales)
- Verantwoord ondernemen door bijvoorbeeld mee te doen aan de jaarlijkse Opkikker dag.
Waar worden die cursussen gegeven? Is dat bij Sogeti zelf? :)

Ik vind Sogeti en Capgemini best veel overeenkomsten hebben. Wat is de reden dat je specifiek voor Sogeti hebt gekozen eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Anoniem: 739557 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:58:
[...]

Waar worden die cursussen gegeven? Is dat bij Sogeti zelf? :)

Ik vind Sogeti en Capgemini best veel overeenkomsten hebben. Wat is de reden dat je specifiek voor Sogeti hebt gekozen eigenlijk?
Cursussen worden inderdaad bij Sogeti gegeven; locatie Vianen & Amersfoort voornamelijk.

Keuze voor Sogeti was omdat zij gespecialiseerd zijn in Testen, Cap is meer algemeen IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 770603

Dank jullie wel voor de toelichting! Ik heb het aanbod aangenomen en ga vrijdag tekenen! Ik begin als test engineer en heb er veel zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Anoniem: 770603 schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 21:06:
Dank jullie wel voor de toelichting! Ik heb het aanbod aangenomen en ga vrijdag tekenen! Ik begin als test engineer en heb er veel zin in!
Welkom welkom. Dan begin je zeker pas 1 juli? Ach, maandje vakantie is ook niet erg natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Als je verschillende keren naar het ziekenhuis moet voor controle, schrijf je daar een speciale urencode voor? Meld je je ziek? Kost het je vakantiedagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:24:
Als je verschillende keren naar het ziekenhuis moet voor controle, schrijf je daar een speciale urencode voor? Meld je je ziek? Kost het je vakantiedagen?
Een uitstekende vraag voor je manager of personeelszaken. :) Of deze functies moeten nu ook geoutsourced zijn naar GoT. >:)

Wel als algemeen puntje, je baas mag nooit je vakantiedagen laten opnemen voor medische zaken. Doktersbezoek of regelmatige bezoekjes aan het ziekenhuis mogen jou geen vrije dagen kosten. Dat is allemaal pech voor de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

TheVMaster

Moderator WOS
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 10-06-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

In overleg met je unit manager. Kom met een duidelijk verhaal aan.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Smuggler schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:13:
Members only:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Zit hier bij de klant (ING) en sogeti.nl met alle subdomeinen liggen eruit, zijn niet vindbaar in de DNS en ook de helpdesk is onbereikbaar. Het gaat weer lekker daar...........

Hier kon uw advertentie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Nitroglycerine schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:55:
Zit hier bij de klant (ING) en sogeti.nl met alle subdomeinen liggen eruit, zijn niet vindbaar in de DNS en ook de helpdesk is onbereikbaar. Het gaat weer lekker daar...........
Klopt, downtime zo lijkt het. Nieuwe reclamecampagne van start gegaan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:44

mvds

Totally awesome!

Problemen in het datacenter volgens de experts, maar inmiddels zou alles weer moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelwin
  • Laatst online: 31-10-2023
Dag allemaal,

Volgende week heb ik een gesprek bij Sogeti, en ik had 2 vragen aan jullie:

- Is 4 dagen werken nog een optie bij Sogeti, of is dat eigenlijk not done in de cultuur?
- Ik heb geruchten gehoord over reorganisatie, en dat het er de komende tijd een zooitje kan zijn. Iemand enig idee, of is dit gewoon onjuiste info?

Thanks!

PS, Allerhande plus of minpunten van Sogeti zijn natuurlijk ook welkom, al heb ik deze thread al aardig doorgespit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Als young professional is 4 dagen werken formeel niet mogelijk, uitzonderingen zijn er altijd. Professionals kan het voor zover ik weet wel.

Geruchten over reorganisatie hebben mij nog niet bereikt, kan zijn dat dit business line specifiek is. Enige wat ik wel meer heb gemerkt is invloeden van Cap Frankrijk (meer Cap Applicaties etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelwin
  • Laatst online: 31-10-2023
Ah fijn, dat helpt. Hier, pak mijn 1e +1 :)

Professional, in mijn geval. Kan nog wel heel wat opleidingen gebruiken, daar niet van. Hopelijk leidt dat niet tot vergelijkbare studieschulden als bij de young professionals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:41
Ik werk dan niet bij Sogeti, maar wel bij Capgemini en wat ik hier weleens heb gehoord is dat Cap Frankrijk wil dat Sogeti Frankrijk een soort van fuseert met het gewone Capgemini. Maargoed het zijn allemaal geruchten.

Opzich wel fijner dat Sogeti meer Cap applicaties gaat gebruiken, want vroeger was het echt een drama om als Capgemini iemand van Sogeti voor je te laten werken.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Kelwin schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:52:
Ah fijn, dat helpt. Hier, pak mijn 1e +1 :)

Professional, in mijn geval. Kan nog wel heel wat opleidingen gebruiken, daar niet van. Hopelijk leidt dat niet tot vergelijkbare studieschulden als bij de young professionals.
Zover mij bekend is de studieschuld specifiek voor YP's en geld dit niet voor normale professionals. Enige wat Sogeti vraagt is dat je het in eigen tijd doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Je kunt ook als professional opleidingen doen die zoveel kosten, dat je een overeenkomst moet tekenen waarin staat dat die schuld bijvoorbeeld in 24 maanden wordt afgebouwd tot 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Kelwin schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:26:
- Is 4 dagen werken nog een optie bij Sogeti, of is dat eigenlijk not done in de cultuur?
Let wel dat als je parttime werkt je leasebudget naar rato verlaagd wordt. Dat is logisch ergens, maar kan lastig zijn omdat de leaseprijs gelijk blijft.

Meeste mensen die ik ken die nog in de detachering werken die doen dat fulltime (40u per week). Minder werken kan altijd en is ook een wettelijk recht, maar detacheerders zien het niet altijd als wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:09

FreakNL

Well do ya punk?

Je bent ook moeilijker verkoopbaar. Dat is de reden dat ze het eigenlijk niet willen.

Wat wel kan, tenminste toen ik nog bij Sogeti zat (en meestal verstandiger is, ook m.b.t. je leasebudget) is afspraken maken met de klant. Als dat bijvoorbeeld een bank is of overheidsinstelling is er veel mogelijk, bijvoorbeeld 4*9. De 4 uur die je dan mist op een 40 urige werkweek koop je bij, dat is vaak voordeliger dan je contracturen naar beneden laten aanpassen.

Probleem hiermee is wel dat je het bij klant X wel kan regelen, maar bij klant Y weer niet. Dus het is nooit "vast"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Toen ik in 2014 opstapte heb ik mijn verwachting al uitgesproken; binnen 5 jaar is er alleen nog een blauw logo...ik hoop het niet voor jullie, maar het lijkt nog altijd wel die richting uit te gaan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Nu online

Martinspire

Awesomeness

Mistraller schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:58:
Toen ik in 2014 opstapte heb ik mijn verwachting al uitgesproken; binnen 5 jaar is er alleen nog een blauw logo...ik hoop het niet voor jullie, maar het lijkt nog altijd wel die richting uit te gaan.
Heb ik een nieuwsbericht gemist dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Wat is eigenlijk het grote nadeel, stél het komt allemaal onder het Cap logo te vallen? Misschien dat er op het hoofdkantoor wat dubbele functies komen die vervallen, maar voor de professionals maakt het toch niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-06 11:42
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 07:39:
Wat is eigenlijk het grote nadeel, stél het komt allemaal onder het Cap logo te vallen? Misschien dat er op het hoofdkantoor wat dubbele functies komen die vervallen, maar voor de professionals maakt het toch niets uit?
- Andere bedrijfscultuur zou je toch wel kunnen zien als groot nadeel.
- Leaseregeling bij Cap is veel minder dan die van Sogeti.
- Nu kun je met twee partijen inschrijven op aanbestedingen, ipv dan maar 1.
- Mobile pass geneuzel dat we sinds kort hebben

Zo zijn er vast nog wel tig nadelen te bedenken, terwijl ik bij voordelen niet verder kom dan snoeien in overhead, wat voor mijn gevoel sowieso wel kan bij Sogeti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:41
Aan de andere kant, met name in Nederland zijn Cap en Sogeti gewoon keiharde concurenten van elkaar. Ook niet bevordelijk als je je marges een beetje op peil wilt houden.
Het is pas recent dat er meer samenwerking plaats vind tussen Cap en Sogeti bij aanbestedingen/bids!
Daarnaast is Capgemini NL meer internationaal gericht dan Sogeti. Daarom heet Sogeti in alle jaarcijfer rapportages "Local professional services".
Waarom zou je 2x nagenoeg hetzelfde bedrijf hebben, alleen maar met een ander kleur logo?
En die leaseregeling van Sogeti gaat ook nog wel aangepast worden, mark my words :p
Het is Cap Frankrijk een doorn in het oog dat de Nederlandse takken van Cap(Sogeti ook) zoveel kosten hebben aan Auto's.

Computer says no

Pagina: 1 ... 25 ... 32 Laatste