Het is natuurlijk niet voor niets dat stelletjes op 1,5 of zelfs 2 inkomens een hypotheek afsluiten.Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 november 2015 @ 10:32:
[...]
Klopt, en daarmee word ik helaas genoodzaakt verder te kijken als ik een volgende stap wil zetten in mijn leven (huis kopen).
Maar moet je dan verplicht met iemand samen zijn om een woning te kopen? Let wel dat banken bij twee inkomens eentje vaak maar deels meerekenen. Het Nibud schrijft dat zelfs voor.Anoniem: 181786 schreef op maandag 30 november 2015 @ 12:57:
Het is natuurlijk niet voor niets dat stelletjes op 1,5 of zelfs 2 inkomens een hypotheek afsluiten.
Sociale huur is ook niet echt geweldig, zeker nu dat de wachttijden in bepaalde gemeentes in de tientallen jaren kan lopen als je geen voorrang hebt.
Met alle ellende vandien als blijkt dat het toch niet werkt. Een hypotheek op twee inkomens nemen omdat Sogeti een lousy betaler is lijkt me nou niet de beste reden 
Je kan ook nog even wachten, een beetje HBO-er met 5 a 7 jaar ervaring moet in de ICT gewoon op 3000-3500 euro zitten, in de deta komt er dan nog een auto bovenop. En nee, Sogeti betaalt dat niet, in ieder geval niet als je vanaf jaar 0 van je carriere bij hun zit (uitzonderingen daargelaten). Dus dan moet je verder kijken.
Je kan ook nog even wachten, een beetje HBO-er met 5 a 7 jaar ervaring moet in de ICT gewoon op 3000-3500 euro zitten, in de deta komt er dan nog een auto bovenop. En nee, Sogeti betaalt dat niet, in ieder geval niet als je vanaf jaar 0 van je carriere bij hun zit (uitzonderingen daargelaten). Dus dan moet je verder kijken.
I know, en dat is het punt wat ik aankaartteFreakNL schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:12:
En nee, Sogeti betaalt dat niet, in ieder geval niet als je vanaf jaar 0 van je carriere bij hun zit (uitzonderingen daargelaten). Dus dan moet je verder kijken.
Tja, ik zit min of meer in dezelfde schuit. Ik wil verder met mijn carriere en nieuwe dingen doen en ervaren. Helaas krijg ik momenteel alleen dingen aangeboden waar ik niet echt veel bij leer. Ik zit dus te kijken naar een nieuwe uitdaging waarbij ik wel, voor mij gevoel, weer verder kan.Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 november 2015 @ 13:43:
[...]
I know, en dat is het punt wat ik aankaarttezit ontzettend op mijn plek en zeer tevreden, maar wil ik verder komen móet ik wel verder kijken naar wat de concurrent biedt. En dat is jammer.
Van wat ik zoal hoor is er altijd wel wat te bespreken hoor. Nee heb je en ja kun je krijgen. Je moet het soms wel wat slim spelen, maar het is niet alsof ze helemaal vast zitten aan bepaalde bedragen of arbeidsvoorwaarden. Zolang ze opdrachten voor je weten en jij meer oplevert dan dat je opbrengt, is er altijd wel wat speling. Maar dan moet je dus wel contact opnemen
Klopt, was vorige week bij een businessline meeting vna high tech (mijn afdeling). Hier werd dat ook tussen de regels door genoemd. Met de nieuwe zelfevaluatie willen ze (met name) professionals wat beter gaan belonen. Ook willen ze gaan kijken of er een individueel groei model kan komen voor YP. Er lijkt weer iets van beweging in te komen iigMartinspire schreef op maandag 30 november 2015 @ 15:02:
Van wat ik zoal hoor is er altijd wel wat te bespreken hoor. Nee heb je en ja kun je krijgen. Je moet het soms wel wat slim spelen, maar het is niet alsof ze helemaal vast zitten aan bepaalde bedragen of arbeidsvoorwaarden. Zolang ze opdrachten voor je weten en jij meer oplevert dan dat je opbrengt, is er altijd wel wat speling. Maar dan moet je dus wel contact opnemen
Ik ben als YP bij sogeti begonnen met 0 jaar ervaring.
Ben nu 4 jaar bij sogeti werkzaam,
Ondertussen is mijn beloningsbudget 3500 euro per maand.
Dit had nog 1 a 200 euro per maand hoger kunnen zijn, maar ik heb 9 maanden thuis gezeten door gezondheidsproblemen.
Voor de hypotheek hebben we 2 sogeti salarissen, en met wat slim praten en aandringen bij sogeti. hebben we dit volledige beloningsbudget kunnen laten meetellen voor de hypotheek.
Zowel in de situatie met leaseauto(vriendin) als de situatie met beloningsbudget (mijn situatie) werd door de hypotheek verstrekker volledig meegenomen.
Strekking van het verhaal: Indien noodzakelijk kunnen we andere (goedkopere) mobiliteit kiezen indien dit nodig is. In de andere berekeningen gaan ze ervan uit dat we nog vervoer moeten aanschaffen NAAST de hypotheek. Deze kosten zijn voor ons 0 euro.
Uiteindelijk konden we met onze 2 sogeti salarissen 4 ton lenen bij de ABN-amro (0,2% sogeti extra rente korting). Dit hebben we niet gedaan (bleven steken op 2,5), maar de rest van de gesprekken gingen daarna super makkelijk.
Dit had nog 1 a 200 euro per maand hoger kunnen zijn, maar ik heb 9 maanden thuis gezeten door gezondheidsproblemen.
Voor de hypotheek hebben we 2 sogeti salarissen, en met wat slim praten en aandringen bij sogeti. hebben we dit volledige beloningsbudget kunnen laten meetellen voor de hypotheek.
Zowel in de situatie met leaseauto(vriendin) als de situatie met beloningsbudget (mijn situatie) werd door de hypotheek verstrekker volledig meegenomen.
Strekking van het verhaal: Indien noodzakelijk kunnen we andere (goedkopere) mobiliteit kiezen indien dit nodig is. In de andere berekeningen gaan ze ervan uit dat we nog vervoer moeten aanschaffen NAAST de hypotheek. Deze kosten zijn voor ons 0 euro.
Uiteindelijk konden we met onze 2 sogeti salarissen 4 ton lenen bij de ABN-amro (0,2% sogeti extra rente korting). Dit hebben we niet gedaan (bleven steken op 2,5), maar de rest van de gesprekken gingen daarna super makkelijk.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Klopt inderdaad, weer wat geleerd. Maar toen was ik al weg, en nu heb ik gewoon 100% op basis van 36 uur, bevalt toch betercelshof schreef op donderdag 26 november 2015 @ 23:19:
[...]
Ik denk dat dit recentelijk gewijzigd is
[...]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof
Ouderschapsverlof was in elk geval heel wat rekenwerk bij mij, omdat de urentool er vanuit gaat dat je 5x8 maakt, en ik deed 4x9. Daardoor moest ik heel vaak creatief boekhouden.
Het is ook heel erg duur leasen met ouderschapsverlof. Want je budget wordt wél gekort, maar de leaseprijs én bijtelling blijft hetzelfde! Je kunt niet voor 90% leasen.
Dat geldt overigens voor alle regelingen, alles wordt met eenzelfde percentage verminderd.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat is een prima salaris, maar de mijne zou in 3 jaar wel erg hard moeten stijgen wil ik op jouw situatie uit komen. Ik heb daar niet zo'n vertrouwen in.Smuggler schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:06:
Maar het is niet echt een eerlijk vergelijk met de eerdere post. Jij en je partner hebben allebei een inkomen, dat maakt het ongeacht al wat makkelijker als je een hypotheek aanvraagt. Wat dat betreft worden stelletjes altijd bevoordeeld op de woningmarkt.Smuggler schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:06:
Feit blijft dan wel dat je dus iemand moet vinden die de meest gunstige interpretatie van jullie inkomen wilde overnemen. Je moest eigenlijk al bij Sogeti vragen om die werkgeversverklaring zo gunstig mogelijk te maken. Want van die 3500 euro is eigenlijk ~800 euro voor je leaseauto gereserveerd. Idem voor je partner.
Overigens bijzonder dat je geen loonsverhoging krijgt wegens (langdurige) ziekte...
Beloningsbudget klinkt leuk natuurlijk, maar dat is iets anders als bruto salaris. Veel interessanter is wat je bruto maandloon is. Dus exclusief 8% vakantiegeld, prestatiebonus, persoonlijk budget, performancebonus en eventueel leaseauto. Dan ziet die 3500 er ineens heel anders uit.....Smuggler schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:06:
Je kan er zo al 700 afhalen voor een auto. Als ik mijn mobiliteitsbudget en vakantiegeld bij mijn vaste inkomen optel kom ik ook op een raar bedrag uit. Lijkt me niet echt eerlijk.
Stel, 700 auto en iets van 200 vakgeld, zit je op 2600. Das niet zo spannend. En dan vergeet ik vast nog wat variabelen.
Stel, 700 auto en iets van 200 vakgeld, zit je op 2600. Das niet zo spannend. En dan vergeet ik vast nog wat variabelen.
Anoniem: 710766
Een vraag... weet iemand of de leaseauto je belastbaar bruto salaris vermindert?
Wat ik bedoel is, hoeveel geld declareer je bij de belastingdienst? Je origineel bruto salaris of bruto salaris minder de lease kosten?
Wat ik bedoel is, hoeveel geld declareer je bij de belastingdienst? Je origineel bruto salaris of bruto salaris minder de lease kosten?
De meeste mensen vergelijken echter salarissen met elkaar. Als beloningsbudget nog steeds salaris+vakantiegeld+leasebudget+netto bijdrage is, dan kom je alweer een stuk lager uit, ik schat: 2430+220+800+50Smuggler schreef op maandag 30 november 2015 @ 16:06:
Dat tweede, je leasekosten haal je af van je salaris. Als je ook privé rijdt, tel je er uiteraard wel de bijtelling bij op.Anoniem: 710766 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:02:
Een vraag... weet iemand of de leaseauto je belastbaar bruto salaris vermindert?
Dus stel, auto met 20% bijtelling van €20.000 voor €500 en een salaris van €3000
€3000 - 500 = €2500
20k*.2/12=€333
Salaris waarover je belasting betaalt: €2833
[ Voor 34% gewijzigd door celshof op 01-12-2015 08:10 ]
Het inkomen is niet heel gek. Gedurende het YP traject groei je naar 2600-2800 euro p/m (incl vakantiegeld excl de rest). Gooi er dan een jaartje extra groei bij op en een mobiliteitsbudget en je zit er wel aanPiet_Piraat7 schreef op maandag 30 november 2015 @ 17:48:
[...]
Dat is een prima salaris, maar de mijne zou in 3 jaar wel erg hard moeten stijgen wil ik op jouw situatie uit komen. Ik heb daar niet zo'n vertrouwen in.
Mja, dat klinkt al heel anders he.celshof schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 08:03:
[...]
De meeste mensen vergelijken echter salarissen met elkaar. Als beloningsbudget nog steeds salaris+vakantiegeld+leasebudget+netto bijdrage is, dan kom je alweer een stuk lager uit, ik schat: 2430+220+800+50
[...]
..
Sogeti heeft daar een handje van, alles bij elkaar optellen, dan lijkt het nog wat. Vind dat zo krom.
Iemand met 4 jaar ervaring die een salaris van 3500 euro heeft doet hele goede zaken. Maar 2430 is niet uitzonderlijk ofzo.. Ik weet niet op welk gebied je zit en of je een beetje goeie referenties hebt, maar met 4 jaar ervaring kun je (met een beetje onderhandelen) prima de 3k (of meer) aantikken bij een andere detacheerder, ex vakgeld, ex mobbudget en ex bonus. Kom je toch op een goeie 4100 a 4200 euro "beloningsbudget"
Denk er precies hetzelfde over. Als je niet zo op de hoogte bent van de verschillen tussen salaris en beloning, dan lijkt het een stuk mooier dan het eigenlijk is.FreakNL schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:14:
[...]
Mja, dat klinkt al heel anders he.
Sogeti heeft daar een handje van, alles bij elkaar optellen, dan lijkt het nog wat. Vind dat zo krom.
Bedenk me nu trouwens dat in mijn tijd de bonus (of hij nou wel of niet uitgekeerd werd) ook in het beloningsoverzicht stond.
Zitten de pensioenbijdrage , de werkgeverspremie voor het UWV en de inkkmensafhankelijke zorgpremie ook in je beloningsbudget?
Als ik het goed begrijp, aangezien dat tegenwoordig er geen budget is voor de auto van de zaak, hoe werkt het met de eigen bijdrage? Want we, de werknemers, betalen zich volledig de lease prijs. Geldt de hele lease bijdrage als eigen bijdrage of hoe dan? Heeft iemand ervaring met dit?
De waarde van het leasecontract wordt van je beloningsbudget afgesplitst en geldt dan als mobiliteitsvergoeding. Er is dus geen privebijdrage.
Een privebijdrage zou je van de bruto bijtelling af kunnen trekken, dat bestaat dus niet (meer) bij Sogeti.
Een privebijdrage zou je van de bruto bijtelling af kunnen trekken, dat bestaat dus niet (meer) bij Sogeti.
Oh... een best kut situatie dan, want ik heb (voor een andere reden) een minimum salaris aan ik moet voldoen. Als ik een lease auto neem, daalt dan mijn salaris beneden dit minimum salaris drempel.Roeltjuh schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:06:
De waarde van het leasecontract wordt van je beloningsbudget afgesplitst en geldt dan als mobiliteitsvergoeding. Er is dus geen privebijdrage.
Maar ja, bedankt voor de informatie
Zo kut is het niet. Door de hele leaseprijs uit je beloningsbudget te halen, wordt hij in geheel van je belastbaar inkomen afgetrokken. Ook als de auto duurder is dan de bijtelling. Als je werkt met een vast leasebudget en een eigen bijdrage, dan is deze laatste slechts aftrekbaar van de bijtelling en niet van het belastbaar inkomen.
Een rekenvoorbeeld met lage bijtelling: normleasebedrag 700 euro, leaseprijs 900 euro, cataloguswaarde 40k, bijtelling 4%, marginale belastingdruk 50%.
(1) leaseprijs uit beloningsbudget:
- leasevergoeding in beloningsbudget: +700
- leaseprijs betalen uit beloningsbudget: -900
- effect op loonheffing: (200 euro minder bruto, 133 bijtellen) --> 33 euro minder belasting
netto kosten: 167 euro
(2) vaste leasevergoeding van 700 euro
- eigen bijdrage 200
- bijtelling: 0
netto kosten: 200 euro
Het is vooral gunstig voor wie niet prive rijdt en wie een relatief dure auto met weinig bijtelling rijdt.
Een rekenvoorbeeld met lage bijtelling: normleasebedrag 700 euro, leaseprijs 900 euro, cataloguswaarde 40k, bijtelling 4%, marginale belastingdruk 50%.
- effect op loonheffing: (200 euro minder bruto, 133 bijtellen) --> 33 euro minder belasting
- eigen bijdrage 200
Het is vooral gunstig voor wie niet prive rijdt en wie een relatief dure auto met weinig bijtelling rijdt.
Even geduldig met mij want Nederlands is niet mijn eerste taalt_captain schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:53:
Zo kut is het niet. Door de hele leaseprijs uit je beloningsbudget te halen, wordt hij in geheel van je belastbaar inkomen afgetrokken. Ook als de auto duurder is dan de bijtelling. Als je werkt met een vast leasebudget en een eigen bijdrage, dan is deze laatste slechts aftrekbaar van de bijtelling en niet van het belastbaar inkomen.
- eigen bijdrage 200
Waar komt dit 700 euro vanuit? Is dit vast voor iedereen bij Sogeti?
Bij mijn gesprek was ik onder de indruk dat de hele lease bedrag zal uit mijn beloningsbudget. Dus als ik een lease auto kiest die 500 euro kost te leasen, dan is mijn maandelijkse loon 500 euro bruto korter.
Klopt dit of niet?
700 is maar voor het rekenvoorbeeld. Kan ook 500 of 600 zijn. Het ging om het verschil tussen een apart leasebudget of alles in een grote pot "beloningsbudget". Mijn stelling is dat het tweede gunstiger is.
Het lijkt alleen slechter omdat de kosten van een leaseauto heel duidelijk worden.
Als je een auto van 500 least, ben je 500 bruto kwijt. Netto is dat 250 a 300. Dan heb je nog bijtelling. Totale netto kosten zijn ongeveer 400 euro.
Het lijkt alleen slechter omdat de kosten van een leaseauto heel duidelijk worden.
Als je een auto van 500 least, ben je 500 bruto kwijt. Netto is dat 250 a 300. Dan heb je nog bijtelling. Totale netto kosten zijn ongeveer 400 euro.
Maar dan wat ik begrijp niet is de verschil tussen wat je noemt "normleasebedrag" en "leaseprijs".t_captain schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:10:
700 is maar voor het rekenvoorbeeld. Kan ook 500 of 600 zijn. Het ging om het verschil tussen een apart leasebudget of alles in een grote pot "beloningsbudget". Mijn stelling is dat het tweede gunstiger is.
Wat is dan de "normleasebedrag"?
Het is ook gunstiger als je een leasebudget niet op zou maken. Je least een auto van 500 euro terwijl je lease budget 700 euro is. Je leasebudget telt dan ook mee voor je inkomen en dus pensioen opbouw, vakantie geld etc etct_captain schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:10:
Alles valt en staat met het totaal beloningsbudget natuurlijk.
Sogeti gebruikt het (ook het vakgeld) om die eerder genoemde 3500 heel erg groot aan te geven.
Als ik mag kiezen tussen een totaal beloningsbudget van 3500 waar je alles uit moet doen of een basissalaris van 3000 met een mobiliteitsbudget van 700 en een bonus van 200 kies ik toch echt voor het laatste, ondanks dat het basissalaris op het oog minder is
Sogeti gebruikt het (ook het vakgeld) om die eerder genoemde 3500 heel erg groot aan te geven.
Als ik mag kiezen tussen een totaal beloningsbudget van 3500 waar je alles uit moet doen of een basissalaris van 3000 met een mobiliteitsbudget van 700 en een bonus van 200 kies ik toch echt voor het laatste, ondanks dat het basissalaris op het oog minder is
Oké er is nog iets dat ik niet begrijpt...
Zeg ik een bruto salaris van 3500 hebt en een lease auto voor 500 euro kiest.
Mijn bruto salaris wordt dan 3000 euro.
Aangezien dat de hele 500 euro uit mijn loon komt (omdat er nu bestaat geen auto budget) hoe reken ik de eigen bijdrage?
Zeg ik een bruto salaris van 3500 hebt en een lease auto voor 500 euro kiest.
Mijn bruto salaris wordt dan 3000 euro.
Aangezien dat de hele 500 euro uit mijn loon komt (omdat er nu bestaat geen auto budget) hoe reken ik de eigen bijdrage?
Er is niet zoiets als eigen bijdrage, je betaalt de leaseprijs toch al van je brutoloon. Dus bruto salaris is in jouw voorbeeld gewoon €3000.
De verwarrende term eigen bijdrage was wellicht iets toepasselijk in de oude situatie waar het mobiliteitsbudget apart werd vermeld en je dus geld uit je brutoloon moest bijleggen op het mobilitteitsbudget in het geval dat het leasebedrag hoger was dan het mobiliteitsbudget.
De verwarrende term eigen bijdrage was wellicht iets toepasselijk in de oude situatie waar het mobiliteitsbudget apart werd vermeld en je dus geld uit je brutoloon moest bijleggen op het mobilitteitsbudget in het geval dat het leasebedrag hoger was dan het mobiliteitsbudget.
dat was de hoogte van het mobiliteitsbudget, nu onderdeel geworden van het beloningsbudget.Anoniem: 710766 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:13:
[...]
Maar dan wat ik begrijp niet is de verschil tussen wat je noemt "normleasebedrag" en "leaseprijs".
Wat is dan de "normleasebedrag"?
Ik heb eens zitten rekenen. Toen ik 10 jaar geleden bij LogicaCMG begon, was mijn "beloningsbudget" (salaris + vaste secundaire AV) al dik 4100 euro. Ik had toen WO (technisch) + 5 jaar werkervaring. Dat moet anno nu ongeveer 4700 euro zijn (uitgaande van 1.5% inflatie). Dat geeft wel aan dat (a) detecharingsbedrijven zijn achtergebleven met salarisontwikkeling en (b) dat Sogeti ook in die peer group geen beste betaler is.FreakNL schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:14:
[...]
Iemand met 4 jaar ervaring die een salaris van 3500 euro heeft doet hele goede zaken. Maar 2430 is niet uitzonderlijk ofzo.. Ik weet niet op welk gebied je zit en of je een beetje goeie referenties hebt, maar met 4 jaar ervaring kun je (met een beetje onderhandelen) prima de 3k (of meer) aantikken bij een andere detacheerder, ex vakgeld, ex mobbudget en ex bonus. Kom je toch op een goeie 4100 a 4200 euro "beloningsbudget"
Maar een lease- of mobiliteitsbudget kun je ook niet 100% tellen als beloning.
Uit een mobiliteitsbudget worden bij gebruik van eigen vervoer de zakelijke ritten onttrokken. Dat geld gaat (ruimschoots!) op aan autokosten die je alleen maar maakt omwille van je werk. Het zijn dus zakelijke kosten en heeft geen loonwaarde. Alleen wat daarna overblijft, is loon. Stel dat je gemiddeld 20k kilometer voor de zaak rijdt. Dan kun je 315 euro per maand aftrekken van je "beloningsbudget" om een meer realistische voorstelling te maken.
Zo ook een leaseauto. De waarde daarvan moet ook nog verdeeld over zakelijk gebruik (zakelijke kosten) en privegebruik (loon). Meestal kom je in de buurt van half/half uit, afhankelijk van je privekilometers. Eigenlijk vergelijkbaar dus.
Dan is een beloniongsbudget van 3500 dus eigenlijk maar 3200.
[ Voor 72% gewijzigd door t_captain op 01-12-2015 19:39 ]
Je moet gewoon zorgen dat het hele beloningsbudget dus groot genoeg is..FreakNL schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 17:09:
Alles valt en staat met het totaal beloningsbudget natuurlijk.
Bij mij is het in ieder geval allemaal goed genoeg, al schrok ik in eerste instantie wel toen ik dat enorme bedrag zag staan...
[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 03-12-2015 12:06 ]
Eigenlijk wel jammer dat het beloningsbudget niet meteen alle zaken meetelt. Dus ook de
- pensioenpremie,
- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (6.95% over max. 52k jaarloon),
- premies werknemersverzekeringen (procent of 17 over max. 52 k jaarloon).
Dan wordt het meteen duidelijk wat je mag kosten. Geen bedrag is zo goed vergelijkbaar tussen werkgevers (of zelfs tussen werkgever een ZZP) als dit. Om het nog helderder te communiceren, zou je het bedrag kunnen delen op de targets voor declarabele uren en uurtarief, dan resteert een eenvoudig percentage.
- pensioenpremie,
- inkomensafhankelijke bijdrage ZVW (6.95% over max. 52k jaarloon),
- premies werknemersverzekeringen (procent of 17 over max. 52 k jaarloon).
Dan wordt het meteen duidelijk wat je mag kosten. Geen bedrag is zo goed vergelijkbaar tussen werkgevers (of zelfs tussen werkgever een ZZP) als dit. Om het nog helderder te communiceren, zou je het bedrag kunnen delen op de targets voor declarabele uren en uurtarief, dan resteert een eenvoudig percentage.
Collega's, nog een vraagje voor degene die lease auto's hebben uit jullie beloningsbudget:
Hoe is je inkomstenbelasting berekend? Is het berekend over je salaris *minder* de bedrag voor de lease auto, of inclusief dit bedrag?
Bij voorbeeld... als je 3500 euro p.m. bruto krijgt, en dan een lease auto kiest voor 500 euro, dan wat is je belastbaar salaris? 3500 euro of 3000 euro?
Als iemand dit voor mij zou kunnen met zekerheid verduidelijken ben ik heel dankbaar :-)
Hoe is je inkomstenbelasting berekend? Is het berekend over je salaris *minder* de bedrag voor de lease auto, of inclusief dit bedrag?
Bij voorbeeld... als je 3500 euro p.m. bruto krijgt, en dan een lease auto kiest voor 500 euro, dan wat is je belastbaar salaris? 3500 euro of 3000 euro?
Als iemand dit voor mij zou kunnen met zekerheid verduidelijken ben ik heel dankbaar :-)
3000, afhankelijk van of je je auto prive rijdt komt daar dan nog de bijtelling van de auto bij.
Bijv. auto kost 20.000 met een bijtelling van 14%
20000 * 14% / 12 = 233
Dan wordt inkomstenbelasting geheven over 3000 + 233 = 3233.
20000 * 14% / 12 = 233
Ben je 100% zeker? Is dit niet een beetje raar?Roeltjuh schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:24:
3000, afhankelijk van of je je auto prive rijdt komt daar dan nog de bijtelling van de auto bij.
20000 * 14% / 12 = 233
Inkomstenbelasting, zoals de naam zegt, is belasting betaald over de inkomsten.
Ondanks ik niet de extra 500 euro krijgt bij mijn salaris, krijg ik wel een auto tot waarde van 500 euro. Verder, we *betalen* de bijtelling... het is dus niet een inkomst maar wel een kost.
Ik vraag alleen maar voor, bijvoorbeeld, de hypotheekrenteaftrek. In dit geval, betalen we minder belasting en kunnen dus minder renteaftrek krijgen. Is dit echt zo?

Hij heeft gelijk. Je moet het zo zien...Anoniem: 710766 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 15:41:
[...]
Ben je 100% zeker? Is dit niet een beetje raar?
Inkomstenbelasting, zoals de naam zegt, is belasting betaald over de inkomsten.
Ondanks ik niet de extra 500 euro krijgt bij mijn salaris, krijg ik wel een auto tot waarde van 500 euro. Verder, we *betalen* de bijtelling... het is dus niet een inkomst maar wel een kost.
Ik vraag alleen maar voor, bijvoorbeeld, de hypotheekrenteaftrek. In dit geval, betalen we minder belasting en kunnen dus minder renteaftrek krijgen. Is dit echt zo?
Je krijgt een auto van de zaak en dit kost je in het voorbeeld 500 bruto euro loon.
Je belastbaar inkomen gaat naar beneden met die 500 euro
Als je prive wilt rijden met de auto ziet de belastingdienst dit als inkomen in natura (je krijgt een auto voor prive gebruik) Dit inkomen in natura wordt in geld uitgedrukt in de vorm van bijtelling waarover je inkomensbelasting moet betalen
Anoniem: 181786
Leuk nieuws waar we best trots op mogen zijn; https://www.sogeti.nl/upd...eelde-bedrijven-nederland
Prima nieuws inderdaad.Anoniem: 181786 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:38:
Leuk nieuws waar we best trots op mogen zijn; https://www.sogeti.nl/upd...eelde-bedrijven-nederland
Ook leuk nieuws: gister de IoT battle gewonnen met mn team. Zal binnenkort ook wel wat van online verschijnen gok ik, maar ik ga in maart in ieder geval naar CEBIT toe daardoor
Van harte gefeliciteerd!Martinspire schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:46:
[...]
Prima nieuws inderdaad.
Ook leuk nieuws: gister de IoT battle gewonnen met mn team. Zal binnenkort ook wel wat van online verschijnen gok ik, maar ik ga in maart in ieder geval naar CEBIT toe daardoor
Van security alleen nog altijd geen kaas gegeten zie ik:
SSL Report: webmail.sogeti.nl (194.151.67.150)
Assessed on: Wed, 09 Dec 2015 20:32:07 UTC
Overall Rating F (lowest)
This server supports 512-bit export suites and might be vulnerable to the FREAK attack. Grade set to F.
The server supports only older protocols, but not the current best TLS 1.2. Grade capped to C.
This server accepts RC4 cipher, but only with older protocol versions. Grade capped to B.
The server does not support Forward Secrecy with the reference browsers.
TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5 (0x4) INSECURE 128
TLS_RSA_WITH_RC4_128_SHA (0x5) INSECURE 128
TLS_RSA_WITH_3DES_EDE_CBC_SHA (0xa) 112
TLS_RSA_WITH_DES_CBC_SHA (0x9) WEAK 56
TLS_RSA_EXPORT1024_WITH_RC4_56_SHA (0x64) INSECURE 56
TLS_RSA_EXPORT1024_WITH_DES_CBC_SHA (0x62) WEAK 56
TLS_RSA_EXPORT_WITH_RC4_40_MD5 (0x3) INSECURE 40
TLS_RSA_EXPORT_WITH_RC2_CBC_40_MD5 (0x6) INSECURE
Met één goede man in the middle attack ligt de complete inhoud van Einstein op straat....
SSL Report: webmail.sogeti.nl (194.151.67.150)
Assessed on: Wed, 09 Dec 2015 20:32:07 UTC
Overall Rating F (lowest)
This server supports 512-bit export suites and might be vulnerable to the FREAK attack. Grade set to F.
The server supports only older protocols, but not the current best TLS 1.2. Grade capped to C.
This server accepts RC4 cipher, but only with older protocol versions. Grade capped to B.
The server does not support Forward Secrecy with the reference browsers.
TLS_RSA_WITH_RC4_128_MD5 (0x4) INSECURE 128
TLS_RSA_WITH_RC4_128_SHA (0x5) INSECURE 128
TLS_RSA_WITH_3DES_EDE_CBC_SHA (0xa) 112
TLS_RSA_WITH_DES_CBC_SHA (0x9) WEAK 56
TLS_RSA_EXPORT1024_WITH_RC4_56_SHA (0x64) INSECURE 56
TLS_RSA_EXPORT1024_WITH_DES_CBC_SHA (0x62) WEAK 56
TLS_RSA_EXPORT_WITH_RC4_40_MD5 (0x3) INSECURE 40
TLS_RSA_EXPORT_WITH_RC2_CBC_40_MD5 (0x6) INSECURE
Met één goede man in the middle attack ligt de complete inhoud van Einstein op straat....
---------------
Volgens mij is zo'n beetje iedereen over op capgemini mailservers. Ik al een half jaartje iig.
Ik ben net op 1 dec begonnen en idd....mail gaat ook voor mij via Capgemini servers....Anoniem: 181786 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:55:
Volgens mij is zo'n beetje iedereen over op capgemini mailservers. Ik al een half jaartje iig.
Ja volgens mij staat die soget.nl ook op readonly momenteel? En capgemini werkt (helaas verplicht) met 2 staps verificatieAnoniem: 181786 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:55:
Dat is dan al wat verbeterd gelukkig. Een jaar geleden toen ik nog in dienst was, was de configuratie in elk geval even slecht, en toen gebruikte iedereen deze webmail portal. Ik heb destijds echt zoveel mensen gemaild hierover, werkelijk niemand wilde het oppakken (HR, MT, helpdesk, etc). Het enige wat ik toen voor elkaar heb gekregen was dat ze in elk geval SSL2.0 uit schakelden. Dat was helemaal van de zotte dat dat aanstond.
Maar wat ik nu nog niet begrijp....dit laat je toch niet op deze manier in de lucht? Elke login via een dergelijke slecht beveiligde pagina is er één teveel. Bovendien geweldig slechte reclame.
Maar wat ik nu nog niet begrijp....dit laat je toch niet op deze manier in de lucht? Elke login via een dergelijke slecht beveiligde pagina is er één teveel. Bovendien geweldig slechte reclame.
---------------
Schijnbaar ben jij een van de weinige die zich er nog druk over maakt (en aannames doet terwijl je er al een jaar niet meer werkt).
De afdeling security is er overigens een in een stijgende lijn. Toen ik begon een zeer boeiende bijeenkomst gehad met 2 mensen van deze lijn.
De afdeling security is er overigens een in een stijgende lijn. Toen ik begon een zeer boeiende bijeenkomst gehad met 2 mensen van deze lijn.
Tja...TheVMaster schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:59:
Ik ben net op 1 dec begonnen en idd....mail gaat ook voor mij via Capgemini servers....
SSL Report: webmail.capgemini.com (194.11.253.118)
Assessed on: Thu, 10 Dec 2015 06:04:39 UTC
Summary
Overall Rating F
This server is vulnerable to MITM attacks because it supports insecure renegotiation. Grade set to F.
This server supports weak Diffie-Hellman (DH) key exchange parameters. Grade capped to B.
Praatjes vullen geen gaatjes... Ik heb ook heel interessante verhalen gehoord in de 8 jaar dat ik er werkte. Bovendien zijn de professionals die bij klanten ingezet zijn, niet diegenen die de eigen infra structuur onderhouden. En de professionals verzorgen meestal de meetings, dus passen hun kennis bij klanten toe, niet op de eigen infra.Anoniem: 181786 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 06:21:
Schijnbaar ben jij een van de weinige die zich er nog druk over maakt (en aannames doet terwijl je er al een jaar niet meer werkt).
Ik wil overigens absoluut niet negatief doen, maar je bent het toch wel met me eens dat een portal waar je eigen medewerkers op inloggen, goed beveiligd moet zijn? De dingen waar het om gaat zijn echt basiskennis webbeheer, het is geen raketwetenschap. Ik had echt moeite om te geloven dat het niemand een bal interesseerde. De portal van cap kan zeker beter, maar ik denk dat de meeste browsers geen gebruik zullen maken van de verouderde protocollen. Gaat natuurlijk alleen op als je er zeker van bent dat je geen malware hebt. In combinatie met two factor is een MITM natuurlijk al veel moeilijker.
[ Voor 22% gewijzigd door Mistraller op 10-12-2015 21:21 ]
---------------
Het probleem is eerder dat het personeel wat dit kan doen, niet beschikbaar is of dat het aardig wat geld kost om mensen hiervoor in te zetten. Niet alleen moeten ze dan namelijk het personeel zelf betalen, maar ook de gemiste inkomsten van de klant loop je dan mis (dat is dus dubbelop). Zeker de afgelopen jaren was er maar weinig ruimte voor. Soms worden er wel dingen opgezet, maar lopen ze elders spaak (zoals responsive maken van Einstein voor mobile).Mistraller schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:09:
[...]
Praatjes vullen geen gaatjes... Ik heb ook heel interessante verhalen gehoord in de 8 jaar dat ik er werkte. Bovendien zijn de professionals die bij klanten ingezet zijn, niet diegenen die de eigen infra structuur onderhouden. En de professionals verzorgen meestal de meetings, dus passen hun kennis bij klanten toe, niet op de eigen infra.
Ik wil overigens absoluut niet negatief doen, maar je bent het toch wel met me eens dat een portal waar je eigen medewerkers op inloggen, goed beveiligd moet zijn? De dingen waar het om gaat zijn echt basiskennis webbeheer, het is geen raketwetenschap. Ik had echt moeite om te geloven dat het niemand een bal interesseerde. De portal van cap kan zeker beter, maar ik denk dat de meeste browsers geen gebruik zullen maken van de verouderde protocollen. Gaat natuurlijk alleen op als je er zeker van bent dat je geen malware hebt. In combinatie met two factor is een MITM natuurlijk al veel moeilijker.
Ik ben het met je eens dat er wat moet gebeuren, maar de enige manier waarop er echt wat gebeurd is als ze gigantisch op hun muil gaan door een lek of door de directie te laten zien over het hoe of wat. Niet dat ik het graag zie gebeuren, maar het is wel de harde waarheid. Overigens denk ik dat je nog wel een eind kunt komen als je met een directielid in gesprek gaat (ze zijn over het algemeen prima benaderbaar) en snel (bv middels een video) je punt maakt over wat het probleem is. Overigens kan ook een andere Sogetist Tweaker dat oppakken natuurlijk. Maar mijn ervaring is dat je bij dit soort dingen beter hoog kunt schieten dan via unitmanager e.d.
Overigens zou ik zelf ook nog wel wat vernieuwing willen zien. Bijvoorbeeld een API om sogeti-login te kunnen koppelen aan eigen sites zodat we bv bij Mobile een eigen ding in elkaar kunnen zetten om dingen te delen of te laten zien. Soort OpenID voor Sogeti zeg maar. Probleem lijkt me nu vooral dat er ook al zo'n koppeling met Cap is die al niet echt lekker ging, plus allerlei oude systemen die ook niet makkelijk te koppelen zijn.
Nu gebruiken we bij Mobile overigens simpelweg Google+ om nieuws en berichten te delen. Dat werkt toch wat makkelijker dan de omweg via Teampark of Sharenet.
Die afscheidsmail die net verstuurd is in het bedrijf, haha! Ik zou het niet zo snel durven maar wel gelachen
haha, ja wist ook niet echt wat ik er van moest denkenPiet_Piraat7 schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:28:
Die afscheidsmail die net verstuurd is in het bedrijf, haha! Ik zou het niet zo snel durven maar wel gelachen
Een bijzondere mail was dat inderdaadEJPostema schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:40:
[...]
haha, ja wist ook niet echt wat ik er van moest denken
Wie-o-wie heeft zijn/haar kerstpakket al binnen?
Hier zitten er 4 die nog niets ontvangen hebben en de gestelde deadline is wel heel dichtbij.
Hier zitten er 4 die nog niets ontvangen hebben en de gestelde deadline is wel heel dichtbij.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik heb ook nog niets binnen....Nnoitra schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 14:48:
Wie-o-wie heeft zijn/haar kerstpakket al binnen?
Ze zullen toch niet wéér bij de douane staan?
Meegenomen bij de bioscoopdag
hij was goed gevuld
De meesten zullen hem wel bij de bios-dag meegenomen hebben inderdaad. Ben ook niet echt bekend met hoe het anders gaat verlopen. Maar mail HR anders even?
[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 18-12-2015 16:11 ]
Inmiddels heeft mijn UM zichzelf weer eens nuttig gemaakt (omdat dat kerstpakket email adres ook geen reactie geeft)
Als het goed is, zouden ze vandaag of morgen bezorgd moeten worden.
Als het goed is, zouden ze vandaag of morgen bezorgd moeten worden.
Mijn kerstpakket ook bij de bios-dag opgehaald. Leuk pakket. Gister kerstpakket en envelop met inhoud van opdrachtgever gekregen, best leuk zo, detachering
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Denk dat dat eerder de uitzondering dan de regel isOsxy schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:25:
Gister kerstpakket en envelop met inhoud van opdrachtgever gekregen, best leuk zo, detachering
Op Einstein staat toch gewoon dat het kerstpakket uiterlijk de 19e bezorgd wordt? Ik snap al dat gezeik niet nog voordat er ook maar iets aan de hand is. Vorig jaar kreeg ik hem ook op de 'deadlinedag', nu is ie sinds vandaag in huis.
In de 14 jaar detachering heb ik het slechts 1x meegemaakt....Osxy schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 17:25:
Mijn kerstpakket ook bij de bios-dag opgehaald. Leuk pakket. Gister kerstpakket en envelop met inhoud van opdrachtgever gekregen, best leuk zo, detachering
---------------
Heb het erg getroffen met mijn opdracht. Leuke opdracht en langdurige opdracht ook, menig collega die er al een paar jaar zitten. En ondertussen blijf ik op andere manieren betrokken bij Sogeti.Mistraller schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:31:
[...]
In de 14 jaar detachering heb ik het slechts 1x meegemaakt....
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Dit vind ik altijd grappig om te horen. Je gaat toch over het algemeen de detachering in om juist ervaring op te doen bij diverse organisaties zodat je in "verschillende keukens" kan kijken?Osxy schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:37:
[...]
Heb het erg getroffen met mijn opdracht. Leuke opdracht en langdurige opdracht ook, menig collega die er al een paar jaar zitten. En ondertussen blijf ik op andere manieren betrokken bij Sogeti.
Dat is in ieder geval de reden waarom ik in de consultancy zit. Een opdracht van een jaar vind ik ook echt max, dan wil ik weer een andere organisatie zien. Anders was ik daar wel vast in dienst gegaan.
Ik denk dat dan aan het type bedrijf ligt.Mistraller schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:31:
[...]
In de 14 jaar detachering heb ik het slechts 1x meegemaakt....
Ik werk bij hightech en mijn vriendin ook. En we hebben beiden sinds we er werken (3-4 jaar) 2 kerstpakketten gehad per persoon. We zitten dus elk jaar met 4(of 5) goed gevulde kerstpakketten thuis. (dan hebben we het ondertussen over 4 verschillende klanten)
De boodschappen rekening is vaak erg laag in december en januari.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Het kerstpakket is hier ook binnen....een mooie zware goed gevulde doos
(werd bezorgd door DHL btw).
Hoezo "gezeik"? Waar zie jij gezeik staan?Roeltjuh schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:18:
Op Einstein staat toch gewoon dat het kerstpakket uiterlijk de 19e bezorgd wordt? Ik snap al dat gezeik niet nog voordat er ook maar iets aan de hand is. Vorig jaar kreeg ik hem ook op de 'deadlinedag', nu is ie sinds vandaag in huis.
Ik zie voor mijzelf en de ontvangst een risico ontstaan.
Nog voordat er iets aan de hand is? Ja, nog voor dat er iets aan de hand is.
Kan ik wachten tot er iets aan de hand is? Ja, dat kan ik.
Is dat slim? Nee dat is het niet.
Dus ja, ik stel vragen met als doel een mogelijk risico, voor mijzelf ,weg te nemen.
Een risico dat je je kerstpakket niet krijgt
Al krijg ik dat ding in februari, zal mij aan mijn achterste oxideren...

En daarom moet ik/iedereen er ook maar zo over denken?FreakNL schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 17:29:
Een risico dat je je kerstpakket niet krijgt![]()

Ik heb nog nooit een zak aardappelen, brood en een pak melk in een kerstpakket gezien...Smuggler schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:41:
[...]
Ik denk dat dan aan het type bedrijf ligt.
Ik werk bij hightech en mijn vriendin ook. En we hebben beiden sinds we er werken (3-4 jaar) 2 kerstpakketten gehad per persoon. We zitten dus elk jaar met 4(of 5) goed gevulde kerstpakketten thuis. (dan hebben we het ondertussen over 4 verschillende klanten)
De boodschappen rekening is vaak erg laag in december en januari.
---------------
Op kerststollen en champagne kan je ook leven?Mistraller schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 23:51:
[...]
Ik heb nog nooit een zak aardappelen, brood en een pak melk in een kerstpakket gezien...
Ik heb een vermoeden dat je manager niet zo heel blij zal zijn met deze instelling. Ik lees dit als dat je een paar jaar detachering gaat doen en dan een echte baan gaat zoeken._vision schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:29:
[...]
Dit vind ik altijd grappig om te horen. Je gaat toch over het algemeen de detachering in om juist ervaring op te doen bij diverse organisaties zodat je in "verschillende keukens" kan kijken?
Je gooit hier 2 termen door elkaar... detachering en consultancy zijn 2 hele verschillende takken van sport. RaakvlakkenDat is in ieder geval de reden waarom ik in de consultancy zit. Een opdracht van een jaar vind ik ook echt max, dan wil ik weer een andere organisatie zien. Anders was ik daar wel vast in dienst gegaan.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Aan de andere kant is dit wel waar Sogeti (en alle andere grote bedrijven) op teren. Het gros van de YP' ers vertrekt tussen de 2-4 jaar. De structuur binnen Sogeti is ook echt een piramide voor elk functie niveau. Dit wordt ook van bovenaf opgelegd.avotar schreef op woensdag 23 december 2015 @ 07:36:
[...]
Ik heb een vermoeden dat je manager niet zo heel blij zal zijn met deze instelling. Ik lees dit als dat je een paar jaar detachering gaat doen en dan een echte baan gaat zoeken.
Ervaren mensen zijn vaak moeilijker verkoopbaar binnen de meeste divisies
Waarom zou mijn manager daar moeite mee hebben? Ik vermoed juist het specialisme een pittige filter kan zijn. Als je van meerdere markten thuis bent, dan ben je makkelijker inzetbaar in mijn ogen.avotar schreef op woensdag 23 december 2015 @ 07:36:
[...]
Ik heb een vermoeden dat je manager niet zo heel blij zal zijn met deze instelling. Ik lees dit als dat je een paar jaar detachering gaat doen en dan een echte baan gaat zoeken.
En het risico dat iemand gaat lopen zal altijd blijven. Het gaat erom hoe je het leuk houdt voor de ervaren mensen. YP's vinden alles prachtig, en kennen veel minder snel grenzen (bijvoorbeeld werk- en reistijden). Maar de combinatie met gezin maakt het allemaal een stukje lastiger. Er is zeker wel vraag naar ervaren mensen, waarom ze niet worden weggezet is een ander verhaal.
Detachering is een bedrijfstak die graag zichzelf uitholt. Een paar jaar flink verdienen aan juniors voordat ze weggaan omdat het gras elders groener is.EJPostema schreef op woensdag 23 december 2015 @ 08:12:
Aan de andere kant is dit wel waar Sogeti (en alle andere grote bedrijven) op teren. Het gros van de YP' ers vertrekt tussen de 2-4 jaar.
Die moet je toch even aan mij uitleggen. Doorgaans vinden ervaren mensen snel genoeg wel een opdracht. Enige nadeel is natuurlijk als de tarieven te hoog zijn.Ervaren mensen zijn vaak moeilijker verkoopbaar binnen de meeste divisies
Helaas is de groep ervaren mensen bij de grote detacheerders altijd de groep die wordt overgeslagen. Althans, de focus lijkt altijd wel op de jongere medewerkers te liggen. Misschien zijn ervaren medewerkers ook wel vervelend. Ze weten wat ze kunnen en waard zijn, die zullen sneller tegenstribbelen of weigeren dan een junior.ThaBee schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:08:
Het gaat erom hoe je het leuk houdt voor de ervaren mensen. YP's vinden alles prachtig, en kennen veel minder snel grenzen (bijvoorbeeld werk- en reistijden).
Helemaal mee eens, ervaren werknemers doen ook vaak wat moeilijker over reistijd etc.Vind vervelend trouwens niet het juiste woord. Ze staan iig wat steviger in hun schoenen en wat veeleisender. En ja, dat uithollen is een beetje hun verdienmodel.CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:01:
[...]
Detachering is een bedrijfstak die graag zichzelf uitholt. Een paar jaar flink verdienen aan juniors voordat ze weggaan omdat het gras elders groener is.
[...]
Die moet je toch even aan mij uitleggen. Doorgaans vinden ervaren mensen snel genoeg wel een opdracht. Enige nadeel is natuurlijk als de tarieven te hoog zijn.
[...]
Helaas is de groep ervaren mensen bij de grote detacheerders altijd de groep die wordt overgeslagen. Althans, de focus lijkt altijd wel op de jongere medewerkers te liggen. Misschien zijn ervaren medewerkers ook wel vervelend. Ze weten wat ze kunnen en waard zijn, die zullen sneller tegenstribbelen of weigeren dan een junior.
Maar om uitleg te geven... Naar mijn ervaring is het lastig om voor mensen in een hogere schaal (P7 en hoger) een job te vinden. Voor starters is het eerste jaar lastig, maar als ze eenmaal een beetje bagage hebben zijn ze overal zo ingezet. Totdat ze P6-P7 worden. Daarna zijn ze vaak te duur en wordt het lastiger om een opdracht voor ze te vinden
Het ligt ook aan wat voor werk zo'n iemand moet doen. Functies als management consultant of architect zijn minder dik gezaaid. Alternatief is dat je moet accepteren "vast" te zitten op een maximum niveau als je liever aan de knoppen blijft zitten.EJPostema schreef op woensdag 23 december 2015 @ 14:07:
Maar om uitleg te geven... Naar mijn ervaring is het lastig om voor mensen in een hogere schaal (P7 en hoger) een job te vinden. Voor starters is het eerste jaar lastig, maar als ze eenmaal een beetje bagage hebben zijn ze overal zo ingezet. Totdat ze P6-P7 worden. Daarna zijn ze vaak te duur en wordt het lastiger om een opdracht voor ze te vinden
Maar wat is dan de meerwaarde van detachering als je ergens jarenlang zit? Kun je toch beter meteen proberen om bij zo'n bedrijf in vaste dienst te treden? Heb je vaak ook nog betere arbeidsvoorwaarden.avotar schreef op woensdag 23 december 2015 @ 07:36:
[...]
[...]
Je gooit hier 2 termen door elkaar... detachering en consultancy zijn 2 hele verschillende takken van sport. Raakvlakken
Daarnaast moedigt mijn manager mij juist aan om veel verschillende klanten en sectoren te zien, vanwege de groei en leercurve. Gelukkig maar!
Ik zit inderdaad in de consultancy; en ik denk inderdaad dat dit op dit punt een cruciaal verschil is met detachering als ik dat zo lees.
In dienst bij de klant hoeft niet altijd meer geld op te leveren hoor. Het levert soms wel andere voordelen op, dat wel. Maar als jij een stevig pakket aan arbeidsvoorwaarden hebt (misschien zit je bij Sogeti dan verkeerd
) waar ook nog een lease-auto onderdeel van is dan is het lastig om dat 1-op-1 bij een klant terug te krijgen hoor.
Andere factoren zijn vaak wel beter, maar denken dat je er zomaar ff 1000 netto op vooruit gaat is een misvatting.
Stel, je bent servicedesker, dan kost je iets van 80k voor een klant. Als ze jou dan 50k geven gaan ze er 30k op vooruit, en jij hebt als P3 of P4 dat salaris ook nog niet bij Sogeti. Probleem is echter dat de klant vaak ook vast zit aan zijn salarishuis. Dus die 50k ga je niet krijgen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen maken mensen de stap van detachering/consultancy richting een vast contract bij een klant niet op basis van geld. Sterker nog, ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die deze stap gemaakt of overwogen hebben en stuk voor stuk gingen ze er qua harde voorwaarden op achteruit. Sommigen kregen hetzelfde salaris, anderen 1 of tweehonderd euro netto meer (maar daar rij je geen auto van) en nog iemand anders zou er netto op achteraan gaan, fors. (die laatste heeft de stap ook niet gemaakt). De beweegredenen liggen vaak toch meer in het persoonlijke. Dichterbij huis, meer vakantiedagen, etc...
Andere factoren zijn vaak wel beter, maar denken dat je er zomaar ff 1000 netto op vooruit gaat is een misvatting.
Stel, je bent servicedesker, dan kost je iets van 80k voor een klant. Als ze jou dan 50k geven gaan ze er 30k op vooruit, en jij hebt als P3 of P4 dat salaris ook nog niet bij Sogeti. Probleem is echter dat de klant vaak ook vast zit aan zijn salarishuis. Dus die 50k ga je niet krijgen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen maken mensen de stap van detachering/consultancy richting een vast contract bij een klant niet op basis van geld. Sterker nog, ik ken een aantal mensen in mijn omgeving die deze stap gemaakt of overwogen hebben en stuk voor stuk gingen ze er qua harde voorwaarden op achteruit. Sommigen kregen hetzelfde salaris, anderen 1 of tweehonderd euro netto meer (maar daar rij je geen auto van) en nog iemand anders zou er netto op achteraan gaan, fors. (die laatste heeft de stap ook niet gemaakt). De beweegredenen liggen vaak toch meer in het persoonlijke. Dichterbij huis, meer vakantiedagen, etc...
Je hebt niet altijd betere arbeidsvoorwaarden, maar je kan wel gevoelsmatig iets winnen. Soms is het fijner om altijd te weten waar je werkt. Niet iedereen wil als een nomade door Nederland trekken van klant naar klant._vision schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:15:
Maar wat is dan de meerwaarde van detachering als je ergens jarenlang zit? Kun je toch beter meteen proberen om bij zo'n bedrijf in vaste dienst te treden? Heb je vaak ook nog betere arbeidsvoorwaarden.De meerwaarde van detachering is volgens mij dat je juist bij verschillende organisaties ervaring kan opdoen.
Soms biedt in vaste dienst gaan ook meer zekerheid. Momenteel is bij elke grote detacheerder een trend gaande om het personeel zoveel mogelijk uit te knijpen qua arbeidsvoorwaarden.
De leaseauto is het gouden kooitje van de detacheerder. Die geeft men niet graag op. Terwijl als je ergens vast werkt je die auto eigenlijk niet zo nodig hebt. Althans, je weet waar je elke dag verwacht wordt. Je kan dus dichter bij je werk gaan wonen of anderzijds je vervoer erop afstemmen.FreakNL schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:10:
In dienst bij de klant hoeft niet altijd meer geld op te leveren hoor. Het levert soms wel andere voordelen op, dat wel. Maar als jij een stevig pakket aan arbeidsvoorwaarden hebt (misschien zit je bij Sogeti dan verkeerd) waar ook nog een lease-auto onderdeel van is dan is het lastig om dat 1-op-1 bij een klant terug te krijgen hoor.
In de detachering is die auto zo handig omdat je nooit van tevoren weet of je 4000 of 40.000km dat jaar gaat rijden. Maar aan de andere kant is het feit dat je een auto van de zaak heb ook het excuus om je van Groningen naar Eindhoven te laten rijden elke dag.

Niet om 1 of ander, maar je kunt meestal al wel wat verder vooruit kijken of het 4000 of 40.000 gaat worden. Net als dat je kunt besluiten om je niet in te schrijven voor een opdracht. En volgens mij ging het ook om dat je bv 1 jaar per klant zit. Dat is voldoende afwisseling lijkt me, maar ook weer niet te kort om niks te kunnen plannen.CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:50:
[...]
Niet iedereen wil als een nomade door Nederland trekken van klant naar klant.
[...]
In de detachering is die auto zo handig omdat je nooit van tevoren weet of je 4000 of 40.000km dat jaar gaat rijden.
Ik ben zelf ook wel weer toe aan een nieuwe opdrachtgever. Als het me lukt om de contractverlenging tegen te gaan (want ze zijn wel weer supertevreden over me helaas
[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 23-12-2015 20:06 ]
Maar wat als de opdracht jou kiest?Martinspire schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:06:
Niet om 1 of ander, maar je kunt meestal al wel wat verder vooruit kijken of het 4000 of 40.000 gaat worden. Net als dat je kunt besluiten om je niet in te schrijven voor een opdracht.
Mwoah valt mee hoor. Zeker als het op kilometers aankomt, kun je prima op je strepen staan. En het hoeft geen droomopdracht te zijn, maar je kunt gerust wat dingen aan je voorbij laten gaan.CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:23:
[...]
Maar wat als de opdracht jou kiest?Alles leuk en aardig, maar geen enkele detacheerder gaat wachten tot jouw droomopdracht weer voorbij komt. Uiteindelijk wordt je gewoon ingezet ergens. Mijn ervaring is dat de controle die je daarover hebt best beperkt is uiteindelijk.
Het is meer de tijd die je in de beschikbaarheid zit, dat het dringen wordt, maar als je een beetje expertise hebt die gewild is, dan is kiezen helemaal geen issue.
Tja...ervaren medewerkers moeilijk neer te zetten; Ik ben met 6 jaar ervaring binnengekomen, (oud Getronics) en in de 9 jaar Sogeti heb ik ca 2 maanden op de bank gezeten max.
Omdat ik her en der wat managers kende, en Sogeti toen nog regionaal werkte, waren veel opdrachten dicht in de buurt, of in elk geval "Het Zuiden".
En bij elke opdracht met het "probleem" gezeten dat ze me wilden overnemen
De laatste opdrachtgever is het gelukt, na 5 jaar inzet overgestapt. Uiteindelijk goed op vooruit gegaan, vooral omdat Sogeti geen stuiver te verdelen had onder professionals de laatste jaren en ik dus onderbetaald werd. Omdat ik nog niet de helft van het contractkilometers reed, was verder prive rijden veel goedkoper. (Als ik had geweten dat ik 5 jaar in een opdracht zo dicht bij huis zou zitten, was ik natuurlijk nooit gaan leasen.)
Voordeel is daarnaast ook dat alles nu gewoon in salaris is uitonderhandeld. Dus over dit salaris wordt ook pensioen opgebouwd en alle regelingen etc.
Verder is het een waar genot dat ik nu gewoon allerlei trainingen mag volgen, onder werktijd, maar dat is weer een ander verhaal.
Omdat ik her en der wat managers kende, en Sogeti toen nog regionaal werkte, waren veel opdrachten dicht in de buurt, of in elk geval "Het Zuiden".
En bij elke opdracht met het "probleem" gezeten dat ze me wilden overnemen
De laatste opdrachtgever is het gelukt, na 5 jaar inzet overgestapt. Uiteindelijk goed op vooruit gegaan, vooral omdat Sogeti geen stuiver te verdelen had onder professionals de laatste jaren en ik dus onderbetaald werd. Omdat ik nog niet de helft van het contractkilometers reed, was verder prive rijden veel goedkoper. (Als ik had geweten dat ik 5 jaar in een opdracht zo dicht bij huis zou zitten, was ik natuurlijk nooit gaan leasen.)
Voordeel is daarnaast ook dat alles nu gewoon in salaris is uitonderhandeld. Dus over dit salaris wordt ook pensioen opgebouwd en alle regelingen etc.
Verder is het een waar genot dat ik nu gewoon allerlei trainingen mag volgen, onder werktijd, maar dat is weer een ander verhaal.
---------------
Ik ben toch zéér benieuwd naar welk risico jij ziet bij het ontvangen van het kerstpakket op een datum na de deadline.Nnoitra schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 15:13:
[...]
Ik zie voor mijzelf en de ontvangst een risico ontstaan.
..
Want ik kan mij er echt geen bedenken.
[ Voor 16% gewijzigd door Ghizmo op 04-01-2016 13:25 ]
Hebben er meer mensen intresse in een Tweakers sogeti up tafel?
Een wat voor tafel?Smuggler schreef op maandag 04 januari 2016 @ 16:09:
Hebben er meer mensen intresse in een Tweakers sogeti up tafel?
Bij de Sogeti Kick-off kan je als groepen een tafel reserveren om samen te dineren. 
Inschrijvingen gaan later deze maand open.
Iedereen die ik ken zitten toch verspreid over allerlei tafels, door klanten en cursussen. Dan kan ik de avond net zo goed gebruiken om wat medetweakers te ontmoeten
. De rest kom ik toch wel tegen tijdens het rond lopen.
Iedereen die ik ken zitten toch verspreid over allerlei tafels, door klanten en cursussen. Dan kan ik de avond net zo goed gebruiken om wat medetweakers te ontmoeten
Klinkt goed denk ik...?Smuggler schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:22:
Bij de Sogeti Kick-off kan je als groepen een tafel reserveren om samen te dineren.
Iedereen die ik ken zitten toch verspreid over allerlei tafels, door klanten en cursussen. Dan kan ik de avond net zo goed gebruiken om wat medetweakers te ontmoeten. De rest kom ik toch wel tegen tijdens het rond lopen.
Ik weet niet, ik wil best langskomen bij de Tweakers tafel, maar denk dat ik wel bij mn Unit wil beginnen. Heb jij ook niet gewoon een Unit om bij te zitten dan?
Want jij moet bij je unit zitten? Tuurlijk heb ik wel een unit... ;-) Maar we zijn toch allemaal collega's...?Martinspire schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:45:
[...]
Ik weet niet, ik wil best langskomen bij de Tweakers tafel, maar denk dat ik wel bij mn Unit wil beginnen. Heb jij ook niet gewoon een Unit om bij te zitten dan?
Mijn unit is 60 man groot dat past toch niet aan 1 tafel. en ik weet dat er geen "unit" tafel zal zijn.
En mijn meest directe collega's zitten grotendeels bij andere units. en ook daarmee kunnen we wel een tafel starten maar die spreek ik elke dag al
.
Ik ging altijd met de ohio groep, maar die is gereduceerd tot 2 man.
Tafels zijn afgaande op voorgaande jaren tussen de 8 en 20 man groot. (kan dit jaar Sogeti kennende weer helemaal anders zijn).
Je straalt ook meteen naar je "unit" uit : "kijk mij eens bij andere units kijken"
Groot pluspunt op je beoordeling
Als het zover is zal ik een tafel starten.
Mocht je zien dat het al kan doe het dan zelf en wacht niet op mij.
Kan best zijn dat ik tegen die tijd voor mij werk in Verweggistan zit en dus geen internet heb op dat snel te regelen. en mochten we het met z'n 3en a 4en te klein vinden dan kunnen we ons altijd nog verdelen over andere tafels.
En mijn meest directe collega's zitten grotendeels bij andere units. en ook daarmee kunnen we wel een tafel starten maar die spreek ik elke dag al
Tafels zijn afgaande op voorgaande jaren tussen de 8 en 20 man groot. (kan dit jaar Sogeti kennende weer helemaal anders zijn).
Je straalt ook meteen naar je "unit" uit : "kijk mij eens bij andere units kijken"
Kan best zijn dat ik tegen die tijd voor mij werk in Verweggistan zit en dus geen internet heb op dat snel te regelen. en mochten we het met z'n 3en a 4en te klein vinden dan kunnen we ons altijd nog verdelen over andere tafels.
[ Voor 23% gewijzigd door Smuggler op 04-01-2016 20:15 ]
Nog los van je beoordeling. Het is juist verfrissend om eens een compleet andere doorsnede te hebben. Directe collega's spreek je elke dag al. Mensen in je unit kom je op de meeste meetings tegen. Dit is de kans om juist een heel andere samenstelling te krijgen. Dat levert vaak leuke nieuwe inzichten op.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik ben voor de Tweakers tafelSmuggler schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:12:
Mijn unit is 60 man groot dat past toch niet aan 1 tafel. en ik weet dat er geen "unit" tafel zal zijn.
En mijn meest directe collega's zitten grotendeels bij andere units. en ook daarmee kunnen we wel een tafel starten maar die spreek ik elke dag al.
Daarom......en aangezien ik ook net nieuw ben wil ik zoveel mogelijk Sogeti collega's leren kennenJanoz schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:17:
Nog los van je beoordeling. Het is juist verfrissend om eens een compleet andere doorsnede te hebben. Directe collega's spreek je elke dag al. Mensen in je unit kom je op de meeste meetings tegen. Dit is de kans om juist een heel andere samenstelling te krijgen. Dat levert vaak leuke nieuwe inzichten op.
Hoeveel meetings heb jij dan met de collega's van je unit? Ik niet veel. 3 of 4x per jaar max? Laatste tijd is er ook niet veel animo om nog wat ernaast te doen, dus als je nog wat suggesties hebt wat je zoal met collega's doet, dan vertel maarJanoz schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:17:
Snap ik, maar ik zie ze juist zo weinig, dan is het wel leuk om ze weer eens te spreken. Alhoewel, heb nu even 3 weken tussendoor in de beschikbaarheid gezeten, kan op zich wel weer vooruitTheVMaster schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:00:
[...]
Want jij moet bij je unit zitten? Tuurlijk heb ik wel een unit... ;-) Maar we zijn toch allemaal collega's...?
Nou vooruit, ik doe mee
Heb besloten sogeti (high tech) te verlaten. Ga per 1 febr beginnen aan een andere uitdaging.
Kan toch moeilijk mijn ambities waarmaken merkte ik. Al blijft het een leuk bedrijf
Kan toch moeilijk mijn ambities waarmaken merkte ik. Al blijft het een leuk bedrijf
Dat is wel heel erg snel. je zit er nog geen half jaar?EJPostema schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:36:
Heb besloten sogeti (high tech) te verlaten. Ga per 1 febr beginnen aan een andere uitdaging.
Eens kijken:Martinspire schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:30:
[...]
Hoeveel meetings heb jij dan met de collega's van je unit? Ik niet veel. 3 of 4x per jaar max? Laatste tijd is er ook niet veel animo om nog wat ernaast te doen, dus als je nog wat suggesties hebt wat je zoal met collega's doet, dan vertel maar
1x nieuwjaarsborrel. (met partners)
2x businessline meeting.
1x klanten meeting.
8x per jaar test competence meeting.
Diverse infoavonden.
Cursussen.
Maar welkom aan de tweakers tafel