Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste
Acties:
  • 392.334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:03
t_captain schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:49:
[...]
Ik vermoed dat men met zo'n "all-in" aanbod probeert om een gunstige eerste indruk te scheppen.

4500 euro waarvan 700 voor een leaseauto en 300 vakantiegeld

klinkt wellicht beter dan

3500 plus een auto om naar de klant te rijden
Dat is wel een hele accurate schatting :) (exact is het 3507,69 en 292,31 als je een leaseauto van 700 bruto er vanaf haalt)

Maar inderdaad, het klinkt allemaal erg aanlokkelijk op het eerste gezicht, totdat je eens goed gaat rekenen en ziet wat er onderaan de streep overblijft. Ook goed opletten dat de prestatie- en performancebonussen die in het overzicht worden meegeteld, niet vanzelfsprekend zijn, en een eventuele eigen bijdrage voor pensioen (ze betalen zelf 61%) wordt ook niet meegenomen. Gelukkig zijn er handige rekentools op internet, om een bruto-netto-berekening te kunnen maken. Ik kom er wel uit met ze, denk ik.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v120 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
thewizard2006 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 13:39:
In het YP traject Sogeti krijg je elk half jaar een verhoging voor de komende 2.5 jaar geloof ik (toen ik daar werkte in ieder geval). Die was toen ik daar begon (2007/2008) volgens mij rond de 75-125 euro per half jaar waarbij 75 gangbaar was. Je stijgt dus relatief gezien redelijk snel. Geen idee wat die tarieven nu zullen zijn maar gezien alle salarisbevriezingen, reorganisaties en gedwongen ontslagen in die sector zal het niet veel meer zijn geworden :)
Goed, laten we uitgaan van 75 euro erbij per keer. Elk half jaar verhoging gedurende 2,5 jaar is 5*75 euro erbij, is 375 euro bruto. Laten we een startsalaris nemen van 2000 euro, dan verdien je na die periode 2375 bruto met pak 'em beet drie jaar aan ervaring. Ik denk dat in drie jaar tijd de kosten van levensonderhoud harder stijgen dan dat. Plus bepaalde andere zaken als bijtelling zijn de afgelopen jaren ook zwaarder gaan wegen nu de lage percentages steeds meer verdwijnen.
Nnoitra schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:43:
Volgens mij is het zo dat je zo een "bruto wordt netto" constructie krijgt á 19 cent / kilometer.
Je haalt x bedrag uit je bruto salarispot en dat krijg je netto weer terug als gedeclareerde reiskosten.

Dat heeft dan wel weer impact op je vakantie geld, want dat is 8,33333% van bruto salarispot - leasauto of reiskostenflex.
Maar een hogere netto uitbetaling compenseert dat wel, gok ik zo.
Het is wel een sigaar uit eigen doos op die manier. Je betaald jezelf uit je eigen loon een kilometervergoeding. Hoeveel het uitmaakt ligt aan de bedragen die je in de formules stopt, maar het feit is dat je aan jezelf een km-vergoeding betaald. Je krijgt het niet op je loon erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een negativiteit over loon. Bij sollicitatie is duidelijk wat je kan verdienen en naar prestatie zal je groeien. Er zullen werkgevers zijn waar je meer verdient en werkgevers waar je minder verdient.

Hoe het loon bij Sogeti zit is voor mij nu wel genoeg besproken. Sogeti draait gelukkig om veel meer dan enkel loon. Laten we het dus ook over de mooie kanten van dit bedrijf hebben. Zoals vanavond weer een game avond in Vianen waar meer dan 50 sogetisten heen gaan om gezellig samen games te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
CMD-Snake schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:28:
[...]

Goed, laten we uitgaan van 75 euro erbij per keer. Elk half jaar verhoging gedurende 2,5 jaar is 5*75 euro erbij, is 375 euro bruto. Laten we een startsalaris nemen van 2000 euro, dan verdien je na die periode 2375 bruto met pak 'em beet drie jaar aan ervaring. Ik denk dat in drie jaar tijd de kosten van levensonderhoud harder stijgen dan dat. Plus bepaalde andere zaken als bijtelling zijn de afgelopen jaren ook zwaarder gaan wegen nu de lage percentages steeds meer verdwijnen.

[...]

Het is wel een sigaar uit eigen doos op die manier. Je betaald jezelf uit je eigen loon een kilometervergoeding. Hoeveel het uitmaakt ligt aan de bedragen die je in de formules stopt, maar het feit is dat je aan jezelf een km-vergoeding betaald. Je krijgt het niet op je loon erbij.
Je veronderstelling is niet juist... Als yp stijgt je salaris verhoging elk halfjaar. Na 3 jaar zit je minimaal op 2600e. Niet heel slecht (ook niet heel goed, maar gewoon goed).

En over het leasebudget. Alle reiskosten gaan van je bruto salaris. Dit heeft zo'n ze voor en nadelen, maar uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit of je bijvoorbeeld 3000e verdiend en een appart leasebudget/reiskostenvergoeding of 3700 all inclusive

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
@Thorgrem: beloning is inderdaad niet alles. Maar het is wel een van een aantal bepalende getallen waarmer je een werkgever kunt samenvatten.

Er spreekt wel een duidelijke positionering uit; te weinig betalen om een huis te financieren of op een leuke manier een gezin te onderhouden, maar wel leuke game-avonden met 50 collega's. Als werkgever richt je dan nadrukkelijk op de jongere werknemer. Een trend waarin overigens alle grote softwarehuizen zitten.

@EJPostema: in bovenstaande geval van matramurena heeft een leasebudget niets met beloning te maken, hij heeft immers geen behoefte om privé te rijden. Zakelijke mobiliteit behoort niet op enige wijze ten laste van het loon te gaan. Woon-werk verkeer op een vaste werkplek is misschien anders want dan heb je de optie om naar je werk toe te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 20:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

t_captain schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:14:
[...]

Ik ben het niet eens met de notie dat meer geld moet samengaan met meer stress. De job offers die ik heb ontvangen sinds ik bij Logica weg ben, zaten qua beloning duidelijk boven wat ik eerder verdiende en qua stress vergelijkbaar of lager. (lager: job bij een klant waar ik met plezier werkte en op vaste locatie niet ver van huis).
Klopt, ik laat voor mezelf momenteel (onbewust) een vaste positie bij een klant buiten beschouwing, ik hecht momenteel nog iets te veel waarde aan de mogelijkheid tot afwisseling en de leasebak om uit de detachering te stappen, misschien is dit over een paar jaar anders

Ook binnen Deta-land moet er wel verbetering mogelijk zijn, maar dat is voor mijn geval vaak toch ook een beetje een gok, niet zo zeer kwa salaris, maar wel kwa "thuis" gevoel met je werkgever, en hoe de zaken daar lopen, een grote deta-club is vaak ook iets vatbaarder voor herstructurering etc..

Afijn, voorlopig vind ik dat ik niet (al te hard) mag klagen, als het volgend jaar weer een gevalletje 0% wordt, of de secundaire voorwaarden weer gesnoeid worden moet er maar weer iets geregeld worden

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:22:
@Thorgrem: beloning is inderdaad niet alles. Maar het is wel een van een aantal bepalende getallen waarmer je een werkgever kunt samenvatten.

Er spreekt wel een duidelijke positionering uit; te weinig betalen om een huis te financieren of op een leuke manier een gezin te onderhouden, maar wel leuke game-avonden met 50 collega's. Als werkgever richt je dan nadrukkelijk op de jongere werknemer. Een trend waarin overigens alle grote softwarehuizen zitten.
Wat een armoede dan in Nederland want er zullen dan maar weinig mensen zijn die een huis kunnen financieren of een leuke manier vinden om hun gezin te onderhouden. Laat staan beide....

De gameavond is overigens voor alle medewerkers. Computerspellen en bordspellen zijn niet voorbehouden aan jongere werknemers. Daarnaast kost zo'n avond voor Sogeti als werkgever vrijwel niets. Er is dus geen sprake van dat dit georganiseerd wordt ten koste van loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
EJPostema schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:49:
Je veronderstelling is niet juist... Als yp stijgt je salaris verhoging elk halfjaar. Na 3 jaar zit je minimaal op 2600e. Niet heel slecht (ook niet heel goed, maar gewoon goed).
Ik ga uit van elke 6 maanden een loonsverhoging in die 2,5 jaar. Dat is dus een totaal van 5 loonsverhogingen. Jij gaat uit van een stijging van ongeveer 600 bruto in die periode, je zit dan rond de 120 euro per verhoging.

Maar is die minimaal 2600 euro dan ook zwart-op-wit vastgelegd?
En over het leasebudget. Alle reiskosten gaan van je bruto salaris. Dit heeft zo'n ze voor en nadelen, maar uiteindelijk maakt het niet zo heel veel uit of je bijvoorbeeld 3000e verdiend en een appart leasebudget/reiskostenvergoeding of 3700 all inclusive
Maar je leaset van je eigen geld een auto. Net zo goed als dat je jezelf een km-vergoeding betaald. De kosten die je maakt om je werk uit te kunnen voeren moet je vergoed krijgen, maar niet uit je eigen brutoloon. Kosten die je moet maken voor de werkgever moet de werkgever ook vergoeden. Niet dat je als gedetacheerde jezelf een vergoeding geeft. 3700 en daarop nog je km-vergoeding klinkt een stuk leuker.
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:34:
Wat een armoede dan in Nederland want er zullen dan maar weinig mensen zijn die een huis kunnen financieren of een leuke manier vinden om hun gezin te onderhouden. Laat staan beide....
Een woning financieren is nu veel lastiger geworden. De regels rondom nieuwe hypotheken worden elk jaar aangescherpt. Je moet dus veel meer eigen geld kunnen inleggen (dus meer sparen) en het bedrag wat je maximaal kan lenen daalt steeds verder. Het wordt hierdoor dus steeds moeilijker om een woning aan te schaffen. Zeker als je een laag salaris hebt. Elk jaar daalt je maximale bedrag nu.

Als je huurt heb je een vergelijkbaar probleem. Je krijgt elk jaar huurverhoging, dus je bent steeds wat meer kwijt aan woonlasten.
De gameavond is overigens voor alle medewerkers. Computerspellen en bordspellen zijn niet voorbehouden aan jongere werknemers. Daarnaast kost zo'n avond voor Sogeti als werkgever vrijwel niets. Er is dus geen sprake van dat dit georganiseerd wordt ten koste van loon.
t_captain zegt niet dat bepaalde leeftijdsgroepen niet welkom zijn. Zijn punt is dat dergelijke avonden in combinatie met een lager loon vooral appelleren aan de jongere medewerker.
vectormatic schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:28:
Ook binnen Deta-land moet er wel verbetering mogelijk zijn, maar dat is voor mijn geval vaak toch ook een beetje een gok, niet zo zeer kwa salaris, maar wel kwa "thuis" gevoel met je werkgever, en hoe de zaken daar lopen, een grote deta-club is vaak ook iets vatbaarder voor herstructurering etc..
Maar als je eigenlijk altijd bij een klant zit, wat voor binding heb je dan met de detacheerder? Je spendeert je meeste tijd eigenlijk bij andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
CMD-Snake schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:50:
Maar je leaset van je eigen geld een auto. Net zo goed als dat je jezelf een km-vergoeding betaald. De kosten die je maakt om je werk uit te kunnen voeren moet je vergoed krijgen, maar niet uit je eigen brutoloon. Kosten die je moet maken voor de werkgever moet de werkgever ook vergoeden. Niet dat je als gedetacheerde jezelf een vergoeding geeft. 3700 en daarop nog je km-vergoeding klinkt een stuk leuker.
Daarom heet het ook beloningsbudget en niet bruto loon. Het is simpelweg een optelling van wat ooit je bruto loon, leasebudget en vakantiegeld was. Nam je in het verleden geen leaseauto, dan werd dat bedrag ook bruto loon, iets dat bij zo'n beetje alle werkgevers met een leaseregeling het geval is. Ga je ergens werken waar geen leaseregeling van kracht is, dan is doorgaans je bruto loon ook hoger.
Simpel gezegd, je betaalt je leaseauto altijd uit je bruto loon, alleen noemen ze dat meestal een leasebudget.
Ten dele is het ook gunstiger dan in het verleden, je pensioengrondslag is hoger en geeft je dus de mogelijkheid om meer op te bouwen.

Praktijkvoorbeeld: als ik in dienst zou gaan bij mijn huidige opdrachtgever zou mijn bruto loon en vakantiegeld opgeteld, ongeveer gelijk zijn aan mijn beloningsbudget bij Sogeti. In beide gevallen moet ik uit dat potje mijn auto betalen, bij de een privé, bij de ander lease of privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Roeltjuh schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:05:
Praktijkvoorbeeld: als ik in dienst zou gaan bij mijn huidige opdrachtgever zou mijn bruto loon en vakantiegeld opgeteld, ongeveer gelijk zijn aan mijn beloningsbudget bij Sogeti. In beide gevallen moet ik uit dat potje mijn auto betalen, bij de een privé, bij de ander lease of privé.
Maar bied die klant dan niet aan zijn medewerker een kilometervergoeding of een OV pas aan? Dat is eigenlijk wat vaak gebeurt. Je zou dan dus meer verdienen omdat je reiskosten niet uit je brutoloon vergoed worden. Die krijg je dan bovenop je salaris, zonder dat je daarvan hoeft in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Deels, bij veel werkgevers krijg je binnen een bepaald kilometrage (min. en max.) een vergoeding, zo ook bij de klant waar ik zit.
Van het beloningsbudget bij Sogeti kun je bijvoorbeeld een kilometervergoeding netto uit laten betalen, maar dan zonder limiet op het aantal kilometers.
In beide gevallen kun je een nadeel danwel voordeel hebben, afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Roeltjuh schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:24:
Deels, bij veel werkgevers krijg je binnen een bepaald kilometrage (min. en max.) een vergoeding, zo ook bij de klant waar ik zit.
Dat is begrijpelijk. Als jij een vaste standplaats hebt is het niet vreemd dat je daar in de buurt woont. Dat mag dan wel verwacht worden.
Van het beloningsbudget bij Sogeti kun je bijvoorbeeld een kilometervergoeding netto uit laten betalen, maar dan zonder limiet op het aantal kilometers.
In beide gevallen kun je een nadeel danwel voordeel hebben, afhankelijk van het aantal kilometers dat je maakt.
De limiet is eigenlijk je eigen brutoloon. Maar je blijft kosten houden aan je gereisde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:37

FreakNL

Well do ya punk?

En wat nou als je 200km per dag maakt? Dat is op 22 dagen 836 euro. Dat gaat dus van je bruto loon af? Vroeger was dat ook wel zo, dat het van je mobiliteitsbudget afging, maar nooit meer dan het mobiliteitsbudget an sich. De teller liep dan gewoon door, tot buiten je mobiliteitsbudget. Sogeti nam dat gewoon voor zijn rekening. Nu loopt dus je bruto salaris nog verder af. Wederom een versobering dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Ongeacht of het een versobering is, is het wel een mooi voorbeeld dat je aanhaalt als aanvulling op de voorgaande discussie. Mocht je ergens in vaste dienst zijn en bijvoorbeeld tot 40km vergoed krijgen, bovenop je salaris, dan is deze regeling dus alsnog voordeliger.
Stiekem zijn er nog best veel mensen die elke dag Eindhoven <-> Amsterdam of iets dergelijks doen.

Wat betreft de versobering, heb je gelijk in, het verkooppraatje zal ongetwijfeld zijn geweest dat "het maar weinig werknemers raakt, omdat de meesten een leaseauto rijden". Ik kan wel zo eerlijk zijn dat dat voor mij ook geldt, het moment dat ik privé zou gaan rijden is hoogstwaarschijnlijk gelijk aan het moment dat ik ergens "intern" zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Roeltjuh schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:09:
Ongeacht of het een versobering is, is het wel een mooi voorbeeld dat je aanhaalt als aanvulling op de voorgaande discussie. Mocht je ergens in vaste dienst zijn en bijvoorbeeld tot 40km vergoed krijgen, bovenop je salaris, dan is deze regeling dus alsnog voordeliger.
Als je binnen die 40km blijft is het niet voordeliger. Je levert dan sowieso een stukje loon in voor die km-vergoeding. In het andere geval blijft je bruto loon onaangetast en betaalt de werkgever je de km-vergoeding er bovenop. Dan hou je altijd meer over onder de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ja, maar CMD-Snake, zo werkt het natuurlijk niet bij Sogeti.

Toen ik daar wegging had ik iets van 3k + 700 mob budget. Dat is nu dus gewoon 3.7k geworden. Mijn leaseauto was goedkoper dan 700 dus ik kreeg dat restat bij mijn brutoloon. Nu zou ik persoonlijk zelfs voordeliger uitzijn want blijkbaar telt dat "restant" nu wel mee voor vakantiegeld en pensioen...

Voor mensen die km-vergoeding declareren KAN het dus wel een versobering zijn. Het past overigens wel in het straatje dat Sogeti altijd de voorkeur heeft voor een leaseauto....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Precies, uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. En over de young professionals... Er is een minimum en maximum bedrag dat je omhoog kan gaan. Dus staat wat dat betreft redelijk vast

Wil niet zeggen dat sogeti goed betaald, maar ook zeker niet slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-09 15:30

Martinspire

Awesomeness

Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:01:
Sogeti draait gelukkig om veel meer dan enkel loon. Laten we het dus ook over de mooie kanten van dit bedrijf hebben. Zoals vanavond weer een game avond in Vianen waar meer dan 50 sogetisten heen gaan om gezellig samen games te spelen.
Waarom heb je dat dan niet eerder gemeld 8)7
Hoe was het verder?

En waarom staan zulke dingen niet bij Meldpunt e.d.?

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heeft het op Einstein gestaan. Ik ben er in ieder geval een aantal keren op geattendeerd door een unitmanager. Een paar mensen van mijn testteam zijn gegaan. Ikzelf niet. Volgens mij is het nu ook een maandelijks iets.

Sogeti richt zich overigens niet enkel op jongeren. Ik heb meerdere nieuwe test collega's mogen ontmoeten die elders een testloopbaan zijn beginnen en ergens in de 40 zijn en dit jaar bij Sogeti zijn begonnen. Toen ik begon dit jaar was er ook een groep (waarin veel oudere) high tech testers overgenomen van een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:55
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 06:03:
Volgens mij heeft het op Einstein gestaan. Ik ben er in ieder geval een aantal keren op geattendeerd door een unitmanager. Een paar mensen van mijn testteam zijn gegaan. Ikzelf niet. Volgens mij is het nu ook een maandelijks iets.

Sogeti richt zich overigens niet enkel op jongeren. Ik heb meerdere nieuwe test collega's mogen ontmoeten die elders een testloopbaan zijn beginnen en ergens in de 40 zijn en dit jaar bij Sogeti zijn begonnen. Toen ik begon dit jaar was er ook een groep (waarin veel oudere) high tech testers overgenomen van een ander bedrijf.
Game avond is eens in de maand of eens in de 2 maanden; in eerste instantie alleen voor S1E en S1F (test), maar volgens mij kan je via via ook aanmelden voor de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
matramurena schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:21:
Dat is wel een hele accurate schatting :) (exact is het 3507,69 en 292,31 als je een leaseauto van 700 bruto er vanaf haalt)
Bedoel je dat dit jou aanbod is van Sogeti met je >10 jaar ervaring?
CMD-Snake schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:28:
Ik ben het met je eens maar ik begrijp niet zo goed welk punt je wilt maken :) Dat het geen vetpot is?

mbt de leaseauto/mobiliteit: Volgens mij krijg je een mobiliteitsvergoeding van, laten we zeggen 800 euro (het was 710euro toen ik er werkte geloof ik). Hiervan kon je bruto/netto je lease auto uitzoeken en wordt je brandstofpas van betaald.
Als je geen leaseauto hebt kan je dit laten uitbetalen en gaat er gewoon zoals normaal belasting over (42% waarschijnlijk). Je kan ook een deel bruto in een apart potje stoppen en daar dan kilometers a 19cent van declareren waardoor je dus geen belasting daar over betaald.
Het is dan ook een mobiliteitsvergoeding en geen salaris. Zo moet je het ook niet benaderen imo. Maar ik begrijp van Freaknl dat ze dit systeem op de schop hebben gegooid?

[ Voor 78% gewijzigd door thewizard2006 op 22-10-2015 08:53 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

thewizard2006 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:41:
[...]

Bedoel je dat dit jou aanbod is van Sogeti met je >10 jaar ervaring?
Ouch, 3500 + auto voor 10+ jaar werkervaring? Daar hoeven ze bij mij niet mee aan te komen, lijkt me (in ieder geval voor een software engineer) behoorlijk onder marktconform.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 18:40
Ik vraag me wel af hoe de mobiliteitsvergoeding zit voor de huidige lichting YP. Is het zo dat enkele jaren geleden de YP's vrije keus hadden qua auto en dus al direct een mobiliteitsbudget? Nu is iedereen verplicht tot een Clio, Cactus of 208 oid à 400-500 in de maand en heb je geen mobiliteitsbudget (dit is er automatisch al van af). Betekent dit dat ik een mobiliteitsvergoeding later krijg van dit bedrag, of krijg je na je YP-traject een mobiliteitsvergoeding van 710 zoals eerder genoemd hierboven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
vectormatic schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:03:
[...]

Ouch, 3500 + auto voor 10+ jaar werkervaring? Daar hoeven ze bij mij niet mee aan te komen, lijkt me (in ieder geval voor een software engineer) behoorlijk onder marktconform.
Vandaar ook de vraag of dit het aanbod was. Dat is inderdaad niet heel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
3500 is ongeveer 1500 boven het actuele startsalaris. Gedeeld op 10 jaar komt het overeen met een gemiddelde reele loonstijging van 150 per jaar.

Volgens bovenstaande posts zitten veel van de huidige werknemers op een veel vlakkere curve. Als je jaarlijks slechts 100 euro loonsverhoging pakt, stijg je in 10 jaar slechts een euro of 600 boven het dan actuele startsalaris uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:05:
of krijg je na je YP-traject een mobiliteitsvergoeding van 710 zoals eerder genoemd hierboven?
Ja, die 710 wordt dan opgeteld bij je beloningsbudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

Binnen de detachering wordt je al bijna gedwongen om te jobhoppen elke 5 tot 7 jaar puur en alleen om je eigen scheefgroei weer recht te krijgen. Dat was 10 jaar geleden al zo en geldt blijkbaar nog steeds.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@avotar: wat ik nog het gekste vind, is dat de betroffen werknemers zulke dingen normaal zijn gaan vinden.

Een salarisaanbod van 3.5k voor iemand met 10 jaar ervaring wordt als "niet heel hoog" gezien. Toch correspondeert het met een gemiddelde jaarlijkse loonstijging van pakweg 170 euro per maand (uitgaande van startsalaris 1800 in 2005) --> en men ziet 75 a 100 per jaar als "normale verhoging".

Er zit dus een enorme mismatch tussen wat men een normale waardering voor nieuwe collega's vindt en wat men een normale waardering voor oude, trouwe collega's vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Deshmir schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:11:
[...]

Game avond is eens in de maand of eens in de 2 maanden; in eerste instantie alleen voor S1E en S1F (test), maar volgens mij kan je via via ook aanmelden voor de avond.
Gewoon opengooien voor iedereen en in Mijn Melding knallen. En natuurlijk even hier laten weten, lijkt me dat er wel meer tweakers interesse hebben.

Ik zou de volgende keer wel kunnen komen en dan mn Oculus Rift mee kunnen nemen? En als het goed is komt er binnenkort een update van een tooltje (VorpX) waarmee je ook games als GTA in VR kunt doen :9 . Naast de shitload aan demo's (en enkele games) die ik er al voor heb. Lijkt me leuk om wat reacties te zien

Sowieso de Valve en Epic demo's zijn wel snel te doen zodat je ook nog aardig wat mensen kunt laten spelen/zien. Heb ook wel een kickass pc waardoor alles ook wel op Ultra op fatsoenlijke FPS kan draaien _O_

Of is het een idee om eens een grotere lanparty te houden?

[ Voor 17% gewijzigd door Martinspire op 22-10-2015 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37
De info mails zijn naar Testing Services en Test Automation gestuurd.
Aanmelden kon via "mijnMeldpunt", geen idee of ze daar een filter op kunnen zetten mbt divisies, anders zou iedereen het moeten kunnen zien.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icemotion
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 27-06-2022
Nnoitra schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:01:
[...]

Aanmelden kon via "mijnMeldpunt", geen idee of ze daar een filter op kunnen zetten mbt divisies, anders zou iedereen het moeten kunnen zien.
Bij het aanmaken van evenementen in t meldpunt kan je een doelgroep opgeven; van divisies tot aan een specifieke unit(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Martinspire schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:32:
[...]

Gewoon opengooien voor iedereen en in Mijn Melding knallen. En natuurlijk even hier laten weten, lijkt me dat er wel meer tweakers interesse hebben.

Ik zou de volgende keer wel kunnen komen en dan mn Oculus Rift mee kunnen nemen? En als het goed is komt er binnenkort een update van een tooltje (VorpX) waarmee je ook games als GTA in VR kunt doen :9 . Naast de shitload aan demo's (en enkele games) die ik er al voor heb. Lijkt me leuk om wat reacties te zien

Sowieso de Valve en Epic demo's zijn wel snel te doen zodat je ook nog aardig wat mensen kunt laten spelen/zien. Heb ook wel een kickass pc waardoor alles ook wel op Ultra op fatsoenlijke FPS kan draaien _O_

Of is het een idee om eens een grotere lanparty te houden?
Ik zal het doorgeven aan de organisatie; komen nu ong een man/vrouw of 30-50.
Er is al een OR, maar 2 is altijd beter.
Daarnaast een hoop console's en de bekende bordspellen (inclusief Cards against Humanity :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21

Croga

The Unreasonable Man

thewizard2006 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:41:
Maar ik begrijp van Freaknl dat ze dit systeem op de schop hebben gegooid?
Niet echt. In het kader van obfuscation heeft het andere namen gekregen maar in de kern is het vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

t_captain schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:28:
@avotar: wat ik nog het gekste vind, is dat de betroffen werknemers zulke dingen normaal zijn gaan vinden.

Een salarisaanbod van 3.5k voor iemand met 10 jaar ervaring wordt als "niet heel hoog" gezien. Toch correspondeert het met een gemiddelde jaarlijkse loonstijging van pakweg 170 euro per maand (uitgaande van startsalaris 1800 in 2005) --> en men ziet 75 a 100 per jaar als "normale verhoging".

Er zit dus een enorme mismatch tussen wat men een normale waardering voor nieuwe collega's vindt en wat men een normale waardering voor oude, trouwe collega's vindt.
Klopt, en daar heb je een van de grote problemen van de huidige deta-branche te pakken. Ik ben eerder bij mijn huidige werkgever weggegaan omdat ze na 3 jaar goed werk wel over een promotie wilden praten, maar er absoluut geen ruimte was om iets aan het salaris te doen (met 0% er bij over de voorgaande 3 jaar), toen ik een half jaar later weer eens met mijn ex-manager babbelde bleek 12% bovenop mijn oude loon geen enkel probleem, en was de deal zo rond.

Hoewel ik momenteel prima zit, vraag ik me echt af of ik over twee jaar weer een vergelijkbare truuk moet gaan uithalen om de inflatie voor te blijven, en tegelijkertijd is er meer dan genoeg budget voor werving, met absurd dure lokkertjes voor nieuwe werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heeft er iemand de boeken / PDF's van de Assessment training? Mijn dank is groot. Evt via PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006

Startsalarissen en salarisverhogingen staan ook los van elkaar. Zo werkt het toch overal. Om iemand binnen te halen met ervaring betaal je gewoon meer dan dat iemand alleen maar bij jou zit en daar ervaring op doet.
Je ziet daarom ook vaak dat er ineens wel geld beschikbaar is als die persoon aangeeft weg te gaan terwijl het daarvoor altijd moeilijk moeilijk moeilijk is. Bij mij kon er ook ineens 250 euro bij terwijl er daarvoor 2 jaar geen verhogingen waren gegeven. Zij moeten jou willen houden en niet andersom :)
Verder zie ik persoonlijk 75-100 euro niet als normale verhoging hoor :) Dat is, zoals al eerder genoemd, inflatiecorrectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 22-10-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

thewizard2006 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:20:
[...]

Startsalarissen en salarisverhogingen staan ook los van elkaar. Zo werkt het toch overal. Om iemand binnen te halen met ervaring betaal je gewoon meer dan dat iemand alleen maar bij jou zit en daar ervaring op doet.
Je ziet daarom ook vaak dat er ineens wel geld beschikbaar is als die persoon aangeeft weg te gaan terwijl het daarvoor altijd moeilijk moeilijk moeilijk is. Bij mij kon er ook ineens 250 euro bij terwijl er daarvoor 2 jaar geen verhogingen waren gegeven. Zij moeten jou willen houden en niet andersom :)
Verder zie ik persoonlijk 75-100 euro niet als normale verhoging hoor :) Dat is, zoals al eerder genoemd, inflatiecorrectie.
Zo hard gaat de inflatie nou ook weer niet, of je moet al veel verdienen maar dan heb je minder hard salarisverhogingen nodig :+
Nnoitra schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:01:
[...]

Dan stond ie op een filter want ik kon hem in ieder geval zeker weten niet zien.

Sowieso snap ik niet dat dat soort dingen beperkt wordt tot een unit, laat lekker iedereen meedoen. Kan ik meteen effe showen hoe groot mn gamecollectie wel niet is :+

Ik zou overigens voorstellen om komende keer veelal Rocket League te doen. Simpele en gave game.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 22-10-2015 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Martinspire schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:46:
Sowieso snap ik niet dat dat soort dingen beperkt wordt tot een unit, laat lekker iedereen meedoen. Kan ik meteen effe showen hoe groot mn gamecollectie wel niet is :+

Ik zou overigens voorstellen om komende keer veelal Rocket League te doen. Simpele en gave game.
Ik ga sowieso niet vanuit het noorden naar Vianen rijden; 4 uur in totaal vind ik net wat te veel van het goede.
Maar gelukkig er is bij de klant 1 á 2 keer per jaar een game/lan-party avond _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
thewizard2006 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:20:
[...]

Startsalarissen en salarisverhogingen staan ook los van elkaar. Zo werkt het toch overal. [...]
In een eerlijk beloningssysteem worden mensen gewaardeerd naar hun contributie en niet naar het feit of ze er al lang zitten of recentelijk zijn binnengekomen. Een systeem met budget voor joiners maar niet voor salarisaanpassing, is een systeem waarin je uiteindelijk collectief tekort wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
t_captain schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:26:
[...]

In een eerlijk beloningssysteem worden mensen gewaardeerd naar hun contributie en niet naar het feit of ze er al lang zitten of recentelijk zijn binnengekomen. Een systeem met budget voor joiners maar niet voor salarisaanpassing, is een systeem waarin je uiteindelijk collectief tekort wordt gedaan.
Eerlijke beloningssystemen hmmmm dat klinkt interessant.
Ik vraag mij af of je die gaat vinden. Er is namelijk altijd wel iemand het ergens niet mee eens. Wat is eerlijk? Hoe meet je contributie etc Je hebt te maken met zoveel losse factoren die een rol hierin kunnen spelen.
Toen ik nog bij Sogeti zat ging het bijna elke keer over het bonussysteem. Dit was voor de een gunstig en voor de ander nadelig. Het is bijna niet te doen om het iedereen naar de zin te maken en alles over 1 kam te kunnen scheren. Zou mooi zijn hoor, ben ik met je eens. De realiteit is echter dat het zo niet werkt.
Martinspire schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:46:
Zo hard gaat de inflatie nou ook weer niet, of je moet al veel verdienen maar dan heb je minder hard salarisverhogingen nodig :+
Ik denk dat je je hierin verkijkt. Zij bijv http://nl.inflation.eu/in...i-inflatie-nederland.aspx waaruit blijkt dat 2% inflatie geen vreemde is.

Als jij dus 4% salarisverhoging krijgt (en dan zit je aan de hoge kant) valt daar regelmatig de helft al van weg door de inflatie. Uitgaande van een Bruto salaris van 3500euro hou je dus iets meer dan 40euro netto aan over

[ Voor 38% gewijzigd door thewizard2006 op 22-10-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
Een eerlijk beloningssysteem is denk ik haast niet te doen. Als je als bedrijf wilt groeien, zowel in omzet als ook in het aantal medewerkers, zul je voor nieuwe medewerkers een prijs moeten betalen die voor hen interessant is. Voor medewerkers die al bij het bedrijf actief zijn is dit natuurlijk niet noodzakelijk. Ze zijn immers al bij jouw als bedrijf zijnde werkzaam.

Wat je nu ziet bij bedrijven zoals Sogeti, is exact hetzelfde als een aantal jaar geleden plaats vond bij onder andere Internet Providers, Verzekeraars etc. De nieuwe klanten krijgen voordelen, de klanten die reeds klant zijn niet.

Eigenlijk snijden wij, als werknemer zijnde, ons zelf in de vingers omdat wij in Nederland nog steeds een cultuur hebben dat er onderling niet over salarissen wordt gesproken. Zou dit wel het geval zijn dan zal je merken dat bedrijven ook sneller geneigd zijn om hogere salarissen te betalen. Immers als je collega merkt dat hij of zij 500 euro per maand minder krijgt voor hetzelfde werk dan is de kans vrij groot dat die collega het aankaart bij zijn of haar manager. Komt daar dan vervolgens niets uit dan weet de collega waar hij of zij aan toe is en zal zeer waarschijnlijk wel vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Nnoitra schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:11:
[...]

Ik ga sowieso niet vanuit het noorden naar Vianen rijden; 4 uur in totaal vind ik net wat te veel van het goede.
Maar gelukkig er is bij de klant 1 á 2 keer per jaar een game/lan-party avond _/-\o_
Planning is wel om het uit te breiden naar andere locaties, zodat er ook mensen uit andere regio's mee kunnen doen.
Idee van de avond is onder andere "verbinden"; de peilers van Sogeti UP :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 20:16
Mohius schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:01:
Een eerlijk beloningssysteem is denk ik haast niet te doen. Als je als bedrijf wilt groeien, zowel in omzet als ook in het aantal medewerkers, zul je voor nieuwe medewerkers een prijs moeten betalen die voor hen interessant is. Voor medewerkers die al bij het bedrijf actief zijn is dit natuurlijk niet noodzakelijk. Ze zijn immers al bij jouw als bedrijf zijnde werkzaam.
Dat tweede is juist te doen door het eerste. Geloof me, ik werk bij een bedrijf waar iedereen bovengemiddeld tevreden is met wat hij/zij krijgt. Door een beloningssysteem dat zeer aantrekkelijk en vooral heel eerlijk is, waardoor mensen zowel komen als blijven. En wij groeien enorm in zowel omzet als in het aantal medewerkers.

Voor medewerkers die al bij het bedrijf actief zijn is dat namelijk net zo noodzakelijk. Als je ze wil behouden tenminste.

Je moet alleen buiten de standaard beloningsvorm durven denken. En wij weten ook allemaal van elkaar wat we verdienen. Wordt allemaal met elkaar besproken en gunnen elkaar de eventuele verschillen.

[ Voor 9% gewijzigd door Pierre Sec op 22-10-2015 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Pierre Sec schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:45:
[...]

Dat tweede is juist te doen door het eerste. Geloof me, ik werk bij een bedrijf waar iedereen bovengemiddeld tevreden is met wat hij/zij krijgt. Door een beloningssysteem dat zeer aantrekkelijk en vooral heel eerlijk is, waardoor mensen zowel komen als blijven. En wij groeien enorm in zowel omzet als in het aantal medewerkers.

Voor medewerkers die al bij het bedrijf actief zijn is dat namelijk net zo noodzakelijk. Als je ze wil behouden tenminste.

Je moet alleen buiten de standaard beloningsvorm durven denken. En wij weten ook allemaal van elkaar wat we verdienen. Wordt allemaal met elkaar besproken en gunnen elkaar de eventuele verschillen.
Ik denk ook dat je daar precies het antwoord hebt gegeven waarom het wel kan. Het werkt alleen als iedereen open is over de beloningsstructuur en daar over mag en durft te praten. Helaas is het bij veel bedrijven niet mogelijk/wordt het niet op prijs gesteld.

Bij Sogeti hoor ik weinig mensen praten over salaris dus ik krijg een beetje het idee dat het "not done" is om daarover te praten.

[ Voor 6% gewijzigd door Mohius op 22-10-2015 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@Pierre Sec : zo zou het overal moeten werken.

De problemen ontstaan wanneer je wel grote aantallen mensen nodig hebt, maar niet de omzet om met gemak het salarisbudget op te rekken. Dan gaan bedrijven proberen te werken met lokale incentives, zoals goed inschalen van nieuwe werknemers en afremmen van loonsverhoging van de bestaande werknemers. En natuurlijk focussen op relatief goedkope groepen personeel.

De hele mainstream detacheringswereld zit in dat schuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Misschien komt dat omdat werknemers die gedetacheerd worden toch er mobiel zijn in dit opzicht. Ze zijn gewend om vaak van klant te wisselen, misschien soms meerdere malen per jaar. Wellicht dat de stap om naar een andere werkgever ook lager is. Je bent al namelijk gewend aan steeds verandering. Plus dat in bepaalde opzichten detacheerders elkaar niet veel ontlopen. Veel secundaire arbeidsvoorwaarden zijn overal gelijk: auto van de zaak, laptop, telefoon etc.. Bij de onderhandelingen hoef je je alleen te richten op je vaste salaris omhoog te krijgen.
Mohius schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 16:07:
Ik denk ook dat je daar precies het antwoord hebt gegeven waarom het wel kan. Het werkt alleen als iedereen open is over de beloningsstructuur en daar over mag en durft te praten. Helaas is het bij veel bedrijven niet mogelijk/wordt het niet op prijs gesteld.

Bij Sogeti hoor ik weinig mensen praten over salaris dus ik krijg een beetje het idee dat het "not done" is om daarover te praten.
Het is breder dan dat, in Nederland wordt salaris gewoon niet met zoveel woorden besproken. Overigens kan er iets veranderd worden aan beloningsstructuur in de detacheringswereld, maar je moet dan onder de werknemers een breed draagvlak hebben voor die discussie. Dat is er nu niet. In dat opzicht is het een soort wilde westen. Er kan tussen collega's met dezelfde functie nog een groot verschil aan salaris zitten. En als je het ergens niet mee eens bent is gaan solliciteren vaak eenvoudiger dan het gesprek erover aangaan. En detacheerders hebben soms ook iets van "voor jou tien anderen". En dat klopt dan ook wel als men driftig aan het job hoppen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

T gaat wel weer veel over salaris, voorwaarden en auto's hier haha.

Iemand nog wat leuke evenementen op het oog de komende tijd? Zie weinig boeiends staan bij MijnMelding en cursussen zit ook niks leuks meer tussen.

Of is het misschien tijd voor een SogetiTweakers meet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ben je verplicht om je opleidingsbudget intern te besteden? Want voor wie van e-learning houdt, heeft coursera voor een paar honderd dollar leuke specializations, inclusief certificaten van gerenomeerde universiteiten. Heb je misschien meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Voor degene die interesse hadden/hebben in de game-avond (ook op andere locatie), willen jullie mij een DM sturen?

Dan stuur ik je gegevens door naar het organisatie-team (als je daar behoefte aan hebt).
We/Ze zoeken nog mensen die bijvoorbeeld kunnen helpen in de organisatie op andere locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Mohius schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:01:
En dus raak je de mensen kwijt waar je al jaren in geïnvesteerd hebt en krijgt daar nieuwe, jonge, onervaren, onwetende mensen voor terug. Dat heet kapitaalvernietiging.

Realiseer je goed dat Sogeti een netwerk organisatie is. Degenen die weg gaan hadden een netwerk en voegden daarmee meer toe aan Sogeti dan alleen bij de klant uurtjes maken. Degenen die er voor terugkomen hebben niets.

In de Sogeti Agile community is een ware leegloop gaande. Van wat er begin dit jaar aan kernteam zat is nu minder dan de helft over. En stuk voor stuk iedereen die daar vertrokken is, kon elders minstens 1000 euro per maand netto meer gaan verdienen. Dan heb je dus gewoon een serieus probleem.
Martinspire schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:15:
Iemand nog wat leuke evenementen op het oog de komende tijd? Zie weinig boeiends staan bij MijnMelding en cursussen zit ook niks leuks meer tussen.
In Maart is er een Service Management event waar heel interessante dingen gaan gebeuren ;)
Cursussen is een aflopende zaak. CurCo wordt volledig overgedragen aan CG dus verwacht daar niets vernieuwends in.
t_captain schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:48:
Ben je verplicht om je opleidingsbudget intern te besteden? Want voor wie van e-learning houdt, heeft coursera voor een paar honderd dollar leuke specializations, inclusief certificaten van gerenomeerde universiteiten. Heb je misschien meer aan.
De praktijk is dat "opleidingsbudget" een vage richtlijn is. Interne trainingen kosten zowieso nagenoeg niets maar helaas is alle development daarvan volledig stil gelegd en wordt het op korte termijn volledig naar CapGemini overgedaan.
Maar als jij je UM weet te overtuigen van een zinvolle externe training dan wordt dat gewoon geregeld (althans; dat was bij PSM altijd zo). Op die manier heb ik bijvoorbeeld een training in Sogeti tijd gedaan maar zelf betaald omdat UM en ik het er over eens waren dat het nut voor mij minstens zo hoog was als voor Sogeti.
Maar zo heb ik, bijvoorbeeld, ook examens gedaan op kosten van Sogeti zonder dat het certificaat op Sogeti programma stond.

In overleg met je UM is veel mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Croga op 23-10-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Croga schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:03:
[...]

En dus raak je de mensen kwijt waar je al jaren in geïnvesteerd hebt en krijgt daar nieuwe, jonge, onervaren, onwetende mensen voor terug. Dat heet kapitaalvernietiging.

Realiseer je goed dat Sogeti een netwerk organisatie is. Degenen die weg gaan hadden een netwerk en voegden daarmee meer toe aan Sogeti dan alleen bij de klant uurtjes maken. Degenen die er voor terugkomen hebben niets.

In de Sogeti Agile community is een ware leegloop gaande. Van wat er begin dit jaar aan kernteam zat is nu minder dan de helft over. En stuk voor stuk iedereen die daar vertrokken is, kon elders minstens 1000 euro per maand netto meer gaan verdienen. Dan heb je dus gewoon een serieus probleem.

[...]

In Maart is er een Service Management event waar heel interessante dingen gaan gebeuren ;)
Cursussen is een aflopende zaak. CurCo wordt volledig overgedragen aan CG dus verwacht daar niets vernieuwends in.

[...]

De praktijk is dat "opleidingsbudget" een vage richtlijn is. Interne trainingen kosten zowieso nagenoeg niets maar helaas is alle development daarvan volledig stil gelegd en wordt het op korte termijn volledig naar CapGemini overgedaan.
Maar als jij je UM weet te overtuigen van een zinvolle externe training dan wordt dat gewoon geregeld (althans; dat was bij PSM altijd zo). Op die manier heb ik bijvoorbeeld een training in Sogeti tijd gedaan maar zelf betaald omdat UM en ik het er over eens waren dat het nut voor mij minstens zo hoog was als voor Sogeti.
Maar zo heb ik, bijvoorbeeld, ook examens gedaan op kosten van Sogeti zonder dat het certificaat op Sogeti programma stond.

In overleg met je UM is veel mogelijk.
Hoezo gaat Capgemini dat overnemen dan? En waarom zou dat niet vernieuwend zijn?

Zelf ben ik overigens nog steeds aan het wachten op cursussen van DevOps. Raar dat dit nog niet gedaan is binnen Sogeti.
Deshmir schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 08:11:
Voor degene die interesse hadden/hebben in de game-avond (ook op andere locatie), willen jullie mij een DM sturen?

Dan stuur ik je gegevens door naar het organisatie-team (als je daar behoefte aan hebt).
We/Ze zoeken nog mensen die bijvoorbeeld kunnen helpen in de organisatie op andere locaties.
Organiseren heb ik niet echt tijd voor denk ik, of bedoel je ook een DM sturen als je mee wilt doen aan de gameavonden zelf?

[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 23-10-2015 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Ja dat kan ook; als je je divisie erbij zet dan geef ik dat aan dat ze het open moeten gooien op meldpunt ofc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Martinspire schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:40:
Hoezo gaat Capgemini dat overnemen dan? En waarom zou dat niet vernieuwend zijn?
Sogeti gaat volledig stoppen met interne trainingen. CapGemini Academy komt daarvoor in de plaats. Die staan er nou niet echt om bekend dat ze vernieuwende trainingen aanbieden.
Zelf ben ik overigens nog steeds aan het wachten op cursussen van DevOps. Raar dat dit nog niet gedaan is binnen Sogeti.
Mooi. Als daar behoefte aan is zou ik je aanraden contact op te nemen met het Agile Kernteam (agile@sogeti.nl). De grootste uitdaging die we daar altijd gehad hebben is echter de trainingen door CurCo in het systeem laten zetten en laten inplannen.

Realiseer je overigens ook dat alles wat DevOps genoemd wordt, gewoon onderdeel is van Scrum en dus in de Scrum Master training behandelt wordt. Die laatste staat wel uitgebreid op het programma en degenen die die training geven kunnen je ook exact haarfijn uitleggen waarom DevOps slechts een marketing term is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Croga schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:03:
[...]

[...]
Het laatste jaar is er een redelijke leegloop geweest bij de Microsoft Business Line. Nu lijkt het ondertussen opgehouden te zijn maar men was redelijk in paniek bij de Microsoft Business Line door het grote aantal mensen dat aangegeven heeft weg te gaan of er over zat na te denken.

Wat betreft DevOps. Ik zou, zoals ook al eerder genoemd, een cursus doen via PluralSight en kijken of die kosten vergoed kunnen worden uit je persoonlijke budget. Ik zou niet wachten op CurCo of Cap om zoiets te organsieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Mohius schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:52:
Wat betreft DevOps. Ik zou, zoals ook al eerder genoemd, een cursus doen via PluralSight en kijken of die kosten vergoed kunnen worden uit je persoonlijke budget. Ik zou niet wachten op CurCo of Cap om zoiets te organsieren.
Ik zie bij PluralSight in ieder geval trainingen voor DevOps staan die veel interessanter zijn dan degenen die overal "DevOps training" genoemd worden ;) En de kans dat die trainingen überhaupt ooit bij Sogeti of CG gaan komen is heel erg klein; ze zijn namelijk hands on en direct nuttig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Croga schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:50:
[...]

Sogeti gaat volledig stoppen met interne trainingen. CapGemini Academy komt daarvoor in de plaats. Die staan er nou niet echt om bekend dat ze vernieuwende trainingen aanbieden.

[...]
Wait what?? De academie stopt ermee? Wanneer is dat gecommuniceerd, kan ik me niet herinneren namelijk.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

@r!k schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:09:
Wait what?? De academie stopt ermee? Wanneer is dat gecommuniceerd, kan ik me niet herinneren namelijk.
Dat is gecommuniceerd toen ik vroeg wat ik moest doen om een cursus die ik ontwikkeld had op de kalender te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Iemand ervaring met de incentive? Wordt dit altijd netjes uitbetaald of moet je hier nog weleens achteraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 17:58

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Als jij op de hoogte bent gehouden tijdens het sollicitatie process door iemand van HR, dan loopt het altijd goed, je krijgt dan een telefoontje van: De person die je hebt aangemeld heeft de test gehaald. en heeft ondertekend ect.

Zodra je deze berichten tijdens het sollicitatie process niet hebt gehad lijkt het mis te gaan.
Ik wacht weer even af tot de 15e. maar soms moet je er inderdaad achteraan gaan.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste allen,

Eerst laat me maar zeggen dat Nederlands niet mijn eerste taal is maar ik ga wel proberen (zonder Google Translate).

Ik heb enkele vragen over Sogeti die jullie misschien kunnen me helpen te antwoorden.

Namelijks:

- Is de capaciteitstest verplicht voor iedereen? YPers and non-YPers?

Van mijn eerste gesprek ging we niet over wat mijn status binnen Sogeti zal zijn en dus ben ik benieuwd. Ik heb wel werkervaring (niet veel, maar wel sommige ervaring) dus een YPer positie lijkt me een beetje raar...

- Hoe gaat het met het noemen van een papa dag binnen Sogeti? Is dit toegestaan wel vanaf je eerste maand binnen de bedrijf?

- Ik ben ook benieuwd over hoe werkt het tegenwoordig met de leaseauto. Ik heb posts gelezen waar het staat dat de leaseauto een vaste auto is en dat je kan niet kiezen, maar anderen Sogetisten gaan ook over een mobiliteitsbudget die je kan gebruiken voor een lease auto. Hoe is het tegenwoordig?

- Ten laatste, ik was verteld dat ik zou moeten rond 3h vrij laten voor de capaciteitstest. Is dit wel alleen voor de capaciteitstest of ga ik anderen gesprek hebben na de capaciteitstest?

Alvast bedankt een sorry voor mijn arme Nederlands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:04:
- Is de capaciteitstest verplicht voor iedereen? YPers and non-YPers?

Van mijn eerste gesprek ging we niet over wat mijn status binnen Sogeti zal zijn en dus ben ik benieuwd. Ik heb wel werkervaring (niet veel, maar wel sommige ervaring) dus een YPer positie lijkt me een beetje raar...
Volgens mij is die test ook voor mensen met een beetje ervaring. En ook dan kun je in een YP traject komen, maar stap je wel iets hoger in en hoef je niet de gehele basis opleiding door te lopen.
Bron: een collega die met, niet echt IT gerelateerde werk ervaring, een Sogetist is geworden.
- Hoe gaat het met het noemen van een papa dag binnen Sogeti? Is dit toegestaan wel vanaf je eerste maand binnen de bedrijf?
Geen ervaring mee, al zal het ook afhangen van de klant waar je terecht komt. Mocht je toch een deel van de basis opleiding moeten volgen, dan kan ik mij voorstellen dat het lastig gaat worden.
Maar je kunt het gewoon tijdens een gesprek vragen :)
- Ik ben ook benieuwd over hoe werkt het tegenwoordig met de leaseauto. Ik heb posts gelezen waar het staat dat de leaseauto een vaste auto is en dat je kan niet kiezen, maar anderen Sogetisten gaan ook over een mobiliteitsbudget die je kan gebruiken voor een lease auto. Hoe is het tegenwoordig?
Als je als (deels) YP start heb je idd maar keus uit een stuk of 2 (3?) auto's, waar je een aantal jaar aan vast zit.. Daarna en als je niet als YP start heb je keus.
Een mobiliteitsbudget is er niet echt meer, dat is onderdeel van je beloningsbudget geworden. En van dat budget gaan de kosten van je lease auto af.
- Ten laatste, ik was verteld dat ik zou moeten rond 3h vrij laten voor de capaciteitstest. Is dit wel alleen voor de capaciteitstest of ga ik anderen gesprek hebben na de capaciteitstest?
Jaaaaaaaren terug had ik na afloop van de test meteen het laatste gesprek; de test uitslag én dat gesprek bepalen min of meer of ze jou een contract aanbieden. Geen idee in hoeverre dat nu anders is.
sorry voor mijn arme Nederlands!
Hoezo "arme Nederlands"? Er zijn zat Nederlanders die jouw niveau niet halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Kleine toevoeging / bevestiging
Nnoitra schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:26:
[...]

Volgens mij is die test ook voor mensen met een beetje ervaring. En ook dan kun je in een YP traject komen, maar stap je wel iets hoger in en hoef je niet de gehele basis opleiding door te lopen.
Bron: een collega die met, niet echt IT gerelateerde werk ervaring, een Sogetist is geworden.
Voor zover ik weet moet iedereen die werkzaam wordt binnen Sogeti deze test maken, ongeacht functie en ervaring
Als je als (deels) YP start heb je idd maar keus uit een stuk of 2 (3?) auto's, waar je een aantal jaar aan vast zit.. Daarna en als je niet als YP start heb je keus.
Een mobiliteitsbudget is er niet echt meer, dat is onderdeel van je beloningsbudget geworden. En van dat budget gaan de kosten van je lease auto af.
Er zijn op dit moment twee auto's voor YP's, peugeot 208 en citroen cactus. Deze auto mag je pas bestellen naar je proeftijd van twee maanden. Je kan wel een voorloop auto krijgen.

Voor professionals mag je rijden wat je wilt
[...]
Jaaaaaaaren terug had ik na afloop van de test meteen het laatste gesprek; de test uitslag én dat gesprek bepalen min of meer of ze jou een contract aanbieden. Geen idee in hoeverre dat nu anders is.
Dit is nog steeds zo, eerst krijg je de test en daarna heb je meteen een gesprek. Vaak krijg je tijdens dit gesprek een aanbieding, of een afwijzing (oa afhankelijk van de uitslag van de test)

[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:56

TheVMaster

Moderator WOS
[...]

[...]

[...]
Dit werkt nog steeds zo. Ik heb de test gehad, daarna de uitslag en aansluitend een gesprek. Na dit laatste gesprek kreeg ik gelijk een aanbieding.....en over exact een week mag ik mij ook Sogetist noemen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartstikke bedankt iedereen voor jullie reacties en input! Nu is het veel duidelijker! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Voor YP is het nog steeds de keuze tussen Renault Clio en Citroën C4 Cactus. Ben je geen YP, dan heb je gewoon een vrije keuze met een bepaald budget, maar dat lijkt me niet anders dan bij andere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
TheVMaster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:58:
over exact een week mag ik mij ook Sogetist noemen O-)
Als MODje wel een beetje extra liev doen tegen je collega's heh :>

En welkom natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Nnoitra schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:12:
[...]

Als MODje wel een beetje extra liev doen tegen je collega's heh :>

En welkom natuurlijk!
:9 Als jullie dat ook zijn...dan ben ik dat ook wel O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort kom ik misschien terug om lief met mijn hopelijk nieuwe collega's te delen :P

Ben nu een beetje fed up met mijn huidige baan maar mijn salaris is ook nu boven gemiddelde... Ik vraag me ook af of dit is negotiable of niet bij Sogeti, want ik wil het echt bij Sogeti gaan werken - de projecten die ze me hebben voorgesteld lijken interessant - maar van dit topic zie ik dat Sogeti niet zo bijzonder is als het over salaris gaat.

Maar ja... ik moet eventueel bepalen... salaris of job happiness... en eigenlijk moet ik eerst de capaciteitstest overslaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:22:
Binnenkort kom ik misschien terug om lief met mijn hopelijk nieuwe collega's te delen :P

Ben nu een beetje fed up met mijn huidige baan maar mijn salaris is ook nu boven gemiddelde... Ik vraag me ook af of dit is negotiable of niet bij Sogeti, want ik wil het echt bij Sogeti gaan werken - de projecten die ze me hebben voorgesteld lijken interessant - maar van dit topic zie ik dat Sogeti niet zo bijzonder is als het over salaris gaat.

Maar ja... ik moet eventueel bepalen... salaris of job happiness... en eigenlijk moet ik eerst de capaciteitstest overslaan :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Owja...je moet natuurlijk ook nog de capaciteitentest doorstaan.... :+

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 24-11-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:25:
Als je gaat solliciteren, dan is salaris iets waar je volgens mij over moet onderhandelen. Eén tip die ik nog van mijn vader heb gekregen : Benoem nooit je huidige salaris.
Hoe onderhandel je dan?

Ik dacht iets along the lines van "ja, nu verdien ik X, dus wil ik liever niet lager dan dit"... dan weten ze ook wat mijn ambitie qua salaris is... maar nu zeg je dat ik moet mijn huidige salaris nooit benoemen... ik ben een beetje... ja, confused 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:37:
[...]

Hoe onderhandel je dan?

Ik dacht iets along the lines van "ja, nu verdien ik X, dus wil ik liever niet lager dan dit"... dan weten ze ook wat mijn ambitie qua salaris is... maar nu zeg je dat ik moet mijn huidige salaris nooit benoemen... ik ben een beetje... ja, confused 8)7
Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 24-11-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:01:
[...]

Members only:
Haha top. Dankjewel voor de tips :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Leuke actie van die bol.com bon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Bol.com bon?? Al gevonden.... :+

[ Voor 7% gewijzigd door TheVMaster op 24-11-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Door een fiscale meevaller kun je die netto uit je persoonlijk budget declareren. Betaal je dus geen rente over. In dat budget wordt maandelijks 35 euro gestort dus het is een mooie manier om dat geld ook direct te krijgen ipv bruto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Yep, we hebben binnen Sogeti een Persoonlijk Budget(een potje waarbij elke maand 35 euro wordt ingegooid) waarmee je bruto dingen kunt kopen(dus het bedrag wordt dan van je bruto salaris gehaald).

Echter, nu kun je een bol.com cadeaubon krijgen van 125 die je volledig vergoedt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Haijo schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:56:
Yep, we hebben binnen Sogeti een Persoonlijk Budget(een potje waarbij elke maand 35 euro wordt ingegooid) waarmee je bruto dingen kunt kopen(dus het bedrag wordt dan van je bruto salaris gehaald).

Echter, nu kun je een bol.com cadeaubon krijgen van 125 die je volledig vergoedt krijgt.
Ik zie het inderdaad (kan al inloggen op Einstein, ondanks dat ik pas per 1-12 in dienst ben :+)....hmm..sluitingstermijn is 1-12, dus helaas voor mij....kan nog niet bij m'n Sogeti mail....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Als je ff een mailtje stuurt naar je unitmanager kan er misschien wat geregeld worden natuurlijk....maar de actie loopt inderdaad tot en met 30-11 dus ik denk dat je pecht hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Haijo schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 14:59:
Als je ff een mailtje stuurt naar je unitmanager kan er misschien wat geregeld worden natuurlijk....maar de actie loopt inderdaad tot en met 30-11 dus ik denk dat je pecht hebt. :)
Ach.....zo erg vind ik het nu ook weer niet.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:00:
Voor YP is het nog steeds de keuze tussen Renault Clio en Citroën C4 Cactus. Ben je geen YP, dan heb je gewoon een vrije keuze met een bepaald budget, maar dat lijkt me niet anders dan bij andere bedrijven.
De Clio is er al even uit, die is vervangen door een 208.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 11:04:

Wettelijk gezien heb je pas recht op ouderschapsverlof bij 1 jaar in dienst bij een bedrijf, en een kind onder de 8. Als je de uren ouderschapsverlof wilt gaan splitsen over een langere tijd ipv de periode die er eigenlijk voor staat, moet je het in goed overleg doen.

Je kunt dus het eerste jaar alleen op basis van een lager aantal contract uren gaan onderhandelen. Dat haalt je positie, zeker bij een detacheerder, wel een beetje onderuit want je bent minder gunstig inzetbaar.

Ik heb bij Sogeti op basis van ouderschapsverlof 4 uren per week opgenomen meerdere jaren en 4x9 gewerkt. Kwam echter ook doordat ik ruim 5 jaar bij dezelfde klant zat, waar ik nu in dienst ben getreden. (contract op basis van 4x9 zonder ouderschapsverlof oid, fulltime is hier 36 uur, ipv 40 bij sogeti.)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Ik denk dat er heus wel wat is te regelen als je net een kind hebt gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:42:
Ja... ik ben wel met je eens, maar de kans voor Sogeti springt op mijn lap en aangezien dat ik was al lang van plan om iets nieuw te zoeken, ik dacht "waarom niet". In het Nederlands zeg je ook "je kijkt niet een gegeven paard in het mond" of zoiets, toch? :)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Martinspire schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 16:42:
Tuurlijk wel, maar uit ervaring weet ik dat detacheerders het liefst gewoon 5x8 inzetbare medewerkers wil.

Als je op safe wilt spelen, dan moet je het benoemen bij je sollicitatie dat je parttime wilt gaan werken, want het recht op ouderschapsverlof heb je nog niet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
Mistraller schreef op donderdag 26 november 2015 @ 22:49:
[...]

Tuurlijk wel, maar uit ervaring weet ik dat detacheerders het liefst gewoon 5x8 inzetbare medewerkers wil.

Als je op safe wilt spelen, dan moet je het benoemen bij je sollicitatie dat je parttime wilt gaan werken, want het recht op ouderschapsverlof heb je nog niet.
Ik denk dat dit recentelijk gewijzigd is
U kunt ouderschapsverlof bij uw werkgever aanvragen zodra u in dienst bent.

...

Sinds 1 januari 2015 mag u zelf bepalen hoe en wanneer u ouderschapsverlof opneemt. U geeft dit aan in de aanvraag die u bij uw werkgever indient.

Uw werkgever mag in principe uw aanvraag om ouderschapsverlof niet weigeren. Hij mag dat alleen als uw verlof het bedrijf ernstig in de problemen brengt. In dat geval spreekt uw werkgever een andere verdeling van de verlofuren met u af.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ouderschapsverlof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi, ik heb zojuist 2 aanbiedingen van Sogeti ontvangen en kosten mbt leasen of standaad auto van de zaak heb ik nul kaas van gegeten. Ik heb totaal geen inzicht.

Als ik kies voor de 1e aanbieding met standaard auto van de zaak. Wat betaal ik dan nog zelf aan die auto? Moet ik zelf benzine betalen voor woon/werk verkeer?

Als ik kies voor de 2e aanbieding kan ik bijv. zelf een auto leasen. Maar wat is dan bijvoorbeeld de goedkoopste? Hoeveel houd ik dan over van mijn salaris?
En betaal ik daar ook wel of niet zelf de benzine voor woon/werk verkeer?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 16:23:

Als ik kies voor de 1e aanbieding met standaard auto van de zaak. Wat betaal ik dan nog zelf aan die auto?
Niets. Auto is onderdeel van je beloningsbudget.
Moet ik zelf benzine betalen voor woon/werk verkeer?
Nope. Je kun zorgenloos 40.00 km/jaar rijden
Als ik kies voor de 2e aanbieding kan ik bijv. zelf een auto leasen. Maar wat is dan bijvoorbeeld de goedkoopste?
De kleinste auto en de kaalste uitvoering. Je kunt zelf de sites van alle automerken bij langs gaan en met een configurator auto's samenstellen. Wat daar als prijs uit komt, kun je als richtprijs nemen. De bijtelling kun je vervolgens ook uitrekenen.
Hoeveel houd ik dan over van mijn salaris?
Hangt van de auto af.
Op je aanbieding staat vast een beloningsbudget? Haal daar vanaf de uitgerekende bijtelling en plus minus 500 tot 800 euro (afhankelijk van hoe duur je gekozen auto is) en je houdt een bruto bedrag over.
Nope.

Maaruh, deze vragen had je ook gerust aan degene, van wie je de aanbieding gekregen hebt, kunnen vragen. Die had je misschien dan naar HRM doorgestuurd ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Hoi, ik heb zojuist 2 aanbiedingen van Sogeti ontvangen en kosten mbt leasen of standaad auto van de zaak heb ik nul kaas van gegeten. Ik heb totaal geen inzicht.

Als ik kies voor de 1e aanbieding met standaard auto van de zaak. Wat betaal ik dan nog zelf aan die auto? Moet ik zelf benzine betalen voor woon/werk verkeer?

Als ik kies voor de 2e aanbieding kan ik bijv. zelf een auto leasen. Maar wat is dan bijvoorbeeld de goedkoopste? Hoeveel houd ik dan over van mijn salaris?

Bedankt!
Dit lijkt op voor mij nieuwe aanbiedingen aan nieuwe werknemers. (laatst ook iemand die 2 aanbiedingen kreeg (1 via het young proffesional programma en 1 van het normale aanbod).

Het aanbod van de young proffesional zag eralsvolgt uit.

Beloningsbudget 3500 euro. (en een standaard auto: Cactus/308/Clio) Waardoor je rond de 2700 bruto overhoud: ALLE vervoerskosten zijn hiermee gedekt, brandstof onderhoud stukje bijtelling (staat ook op je aanbieding hoeveel dit ongeveer is). En eerste jaar gegarendeerd groei.

Het andere aanbod was 3600 euro, en onbeperkte auto keuze (tot 130 gram CO2 uitstoot).
Van dat salaris moet je zelf een auto uitzoeken. Afhankelijk van je keuze gaat er dat geld vanaf. Omdat je vaak in de auto zit kom je toch snel uit op minimaal Cactus/308/Clio of meer. en wel aankleden zoals je wilt.

Ook hier in de leaseprijs incl brandstof en alles. dus geen onverwachtse kosten. Maar dat gaat dus wel van je 3600 euro bruto af.

Bij al je aanbiedingen zit een europese tankpas. Dus "onbeperkt" prive en zakelijke door europa rijden.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vanmorgen de aanbieding gekregen, ik wil niemand storen in het weekend. ;)

Het verschil tussen aanbieding 1 (standaard auto van Sogeti) en aanbieding 2 is bruto zo'n 550 euro.
Dat lijkt me wat weinig om een auto van te leasen...?

Ik ga de auto trouwens niet prive gebruiken, dus bijtelling is niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Hoeveel houd ik dan over van mijn salaris?
Handig om aanbiedingen door te rekenen: http://www.intermediair.n...ls/bruto-netto-calculator

Onderaan de pagina kan je een uitgebreide berekening maken.

Je kan met die tool ook het effect op je inkomen van een auto van de zaak berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat mij er niet om wat ik netto overhoud, dat vind ik niet zo interessant.
Ik heb gewoon geen idee wa voor invloed een auto heeft op mijn salaris.

Een beloningsbudget met standaard auto van Sogeti: 2000
Een beloningsbudget met mobiliteitscomponent: 2550

Dan is de eerste het meest overzichtelijk toch? 2000 is simpelweg mijn bruto salaris en daarmee rijd ik dan in een standaard auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

550 is genoeg om een auto van te leasen, Wel formaat Corsa/Polo/Clio/208/Yaris/Fabio combi/smart Carbio/Swift/Ibiza/Fietsa/Punto, volgens de leasetabel van sogeti die ik nu voor me heb :). Zonder bijtelling. (zoals je zelf hebt aangegeven).

1. Er is ook nog een keuze om geen lease auto te nemen en met je eigen auto te rijden. dan krijg je dat geld gewoon bij je loon.

2. Waarom moeite doen om geen bijtelling te betalen, als je op 100km afstand komt te zitten is het soms handig een omweg te nemen om dingen te combineren. en 500km per jaar is echt niets. maar dat is mijn mening. verdien je zo terug door een keer met de auto op vakantie te gaan. en scheelt heel veel administratie om te bewijzen dat je al je km's zakelijk heb afgelegd.

3. Met een eigen lease budget heb je veel meer keuze ook voor goedkopere opties. of juist meer comfort aangezien je geen bijtelling wilt betalen kunnen andere auto's opeens goedkoper voor je uitpakken. Tenzij de standaard auto de auto is die je toch al wilde bestellen is er niets anders aan.

Ik weet niet welke auto's er standaard in de aanbieding bijzit.

[ Voor 22% gewijzigd door Smuggler op 28-11-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onze eigen auto is voornamelijk door mijn vriendin in gebruik, dus daarmee rijden we prive.

Kan ik die leasetabel eens inzien? Of mag je dat niet verspreiden?
Ik hecht weinig waarde aan wat voor auto het wordt, dus het mag van mij praktisch zo goedkoop mogelijk.

Maar die 550 is wel een bruto bedrag he? Of wordt die lease van je bruto salaris betaald?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2015 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 18:40:
Onze eigen auto is voornamelijk door mijn vriendin in gebruik, dus daarmee rijden we prive.
Iets dat zo is mag ook veranderen. Reken eens door hoeveel je kwijt bent aan onderhoud + brandstof voor de prive kilometers die jullie samen maken. en zet dat af tegen de bijtelling.
Bijtelling is rond de 80 tot 120 euro per maand (netto). (dit is goed te vinden op internet)
Auto kost tussen de 10 a 20 cent per kilometer aan variable lasten -> ongeveer 12.000 kilometer per jaar ligt de grens ergens. En het gemak van GEEN kilometer registratie.

Je vriendin mag ook met je lease auto rijden. (als ze op hetzelfde adres woont).

Wij hebben thuis bewust 1 prive auto en 1 lease auto.(wij mogen allebei leasen, allebei werken we voor sogeti) de prive auto doet alle zakelijke ritten en de lease auto de prive ritten, dat is uiteindelijk veel goedkoper voor ons.
Zodra we in het weekend allebei weg willen pakt diegene met de langste afstand de lease auto. En de andere de prive auto.
Wij hebben afgelopen 2,5 jaar zo'n 52K Kilometer prive gereden met de lease auto.
Zo'n 20K per jaar dus, zonder ons ook maar ergens zorgen over te maken.
Mijn prive auto zit op 5K prive, omdat we ook nog eens allebei de auto nodig hebben en dat dus beter uitkomt en ik af en toe omrij vanuit mijn werk om dingen te combineren.
Kan ik die leasetabel eens inzien? Of mag je dat niet verspreiden?
Ik hecht weinig waarde aan wat voor auto het wordt, dus het mag van mij praktisch zo goedkoop mogelijk.
Leasetool mag ik niet verspreiden helaas. (vind persoonlijk dat ze dat mee moeten geven met je aanbieding zodat je een weloverwogen keuze kan maken).

Weet je zeker dat de auto zo goedkoop mogelijk moet zijn? met een beetje pech zit je 2 uur per dag in de auto. dan ga je al heeeeeel snel verlangen naar goede stoelen en een fijne (rustige/stille) auto.
De goedkoopste die kan lease in een renault twizy, 200 euro in de lease en 17 euro bijtelling. Helaas wel maar een bereik van 70km? en een topsnelheid van 80km/u.
Maar die 550 is wel een bruto bedrag he? Of wordt die lease van je bruto salaris betaald?
De leaseprijs betaal je met je bruto salaris. Aangezien de belastingdienst dat niet leuk vind moet je bij prive gebruik dus bijtelling betalen. Bijtelling = aanschafprijs * bijtellingscategorie * belasting tarief / 12 maanden.

dus een auto van 20.000 euro en 21% bijtelling krijgt de volgende rekensom:
20.000 * 21% = 4.200 euro (bruto) wordt er bij je jaarsalaris opgeteld.
4.200 * 42% = 1.764 euro (netto) meer inkomsten belasting moet je dan betalen op jaar basis.
1.764 / 12 = 147 euro per maand netto.

Langverhaal kort:
je hebt zoals het hier staat, 2x dezelfde aanbieding. waarbij in de ene aanbieding al een lease auto is uitgekozen met 10 euro korting per maand omdat het groepsinkopen is voor sogeti. En daarvoor lever je keuze vrijheid in.

Bijtelling moet jezelf uitzoeken. Ik zou het betalen, scheelt al mega veel administratie in eigen tijd. en de kosten bij kleine auto's vallen reuze mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Smuggler op 28-11-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Smuggler schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 19:50:
Ik zou het betalen, scheelt al mega veel administratie in eigen tijd. en de kosten bij kleine auto's vallen reuze mee.
Dat valt wel mee. Ik heb wel eens een km-registratie bij moeten houden en ik was er niet echt veel tijd aan kwijt. Had gewoon een app op mijn telefoon en aan het begin van een rit moest je even die starten en aan het eind even je eind km-stand invoeren. Dat was echt minuten werk. Je kon alles zelfs automatisch laten doen, maar je moest dan wel een accurate GPS ontvanger hebben in je telefoon.

De app kon alles exporteren naar een Excel sheet met een format dat de Belastingdienst accepteert als je controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Als ik de keuze had tussen 2000 bruto inclusief auto of 2550 bruto waar ik zelf een auto van moest kiezen had ik direct de tweede gedaan. Op dit moment grote moeite met een hypotheek te vinden omdat er door de bank alleen wordt gekeken naar primair bruto salaris, en dan is 2000 niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
2000 is inderdaad 20% onder modaal, en daarmee in het domein van de sociale huursector. Als hypotheek kom je tot een ton. Op de meeste plekken in NL koop je daarvoor een eenvoudig appartement van ~60 vierkante meter. In Amsterdam een studio van ~30 m2. Alleen in de uithoeken van het land kun je denken aan een woning op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Klopt, en daarmee word ik helaas genoodzaakt verder te kijken als ik een volgende stap wil zetten in mijn leven (huis kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is nu officieel: per 1 februari ga ik jullie collega worden :)

Dank iedereen voor al de goeie tips en ervaringen met de capaciteitstest! Dit topic was heel nuttige om mezelf beter voor te bereiden.

Als ik iemand anders kan helpen aub laat me weten!
Pagina: 1 ... 21 ... 32 Laatste