Mistraller schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:03:
Welke secundaire voorwaarden vind je zo goed dan? Was voor mij geen reden om te blijven.
Staar je niet teveel blind op allerlei materieel goed. Een laptop krijg je heel vaak van de klant, je telefoon moet je zelf aanschaffen, en tevens krijg je bij steeds meer klanten ook gewoon een mobiel, omdat de vaste telefonie steeds meer aan het verdwijnen is.
Vergeet niet dat je met een leaseauto een pensioengat opbouwt. Als je bij een bedrijf werkt wat meer loon betaalt maar geen leaseauto's uitdeelt, gaat je pensioengrondslag immers omhoog. (en uiteraard alles wat op basis van je loon wordt berekend zoals vakantiegeld maar ook een evt ww uitkering etc)
Ik heb dat na 4 jaar in dezelfde opdracht eens berekend. Het bleek dat leasen fors duurder was dan zelf rijden, doordat ik niet zoveel kilometers rij. Toen heb ik de auto overgekocht.
Wat natuurlijk wel vaak speelt is dat je als starter niet altijd het budget hebt om een nieuwe of jonge auto aan te schaffen, dan is leasen leuk.
Vooral dat laatste weegt zwaar mee, maar ook hoeveel kilometers je zal rijden. Nu zit ik ook op een opdracht die dichter bij huis is, maar als je gemiddeld 1x per week moet tanken, kan een eigen auto best duur worden (aan onderhoud e.d. op lange termijn zeker).
Pensioengat is inderdaad jammer, maar eigenlijk moet je daar tot je 30e niet veel mee bezig zijn. Dan gaat het om opbouwen kennis en ervaring, jezelf naar buiten brengen en dingen doen die mooi staan op je cv. Je hebt daar meer aan op de lange termijn dan een iets hoger pensioen over een paar jaar.
Want laten we wel wezen, velen gebruiken hem als opstart. Waar je als je van school af komt, maar weinig zult verdienen bij menig bedrijf, zul je met de ervaring en indruk van je cv wat meer gaan verdienen als je wisselt, wat op langere termijn weer meer pensioen oplevert.
Verder zijn de laptop en mobiel wel fijn, maar dat krijg je eigenlijk overal wel. Ik heb nu ook 2 laptops, 1 van Sogeti en 1 van mn huidige opdrachtgever. En misschien dat de leaseauto veel kost, maar vanwege Europese tankpas en vooral het gemak is het toch een mooie perk van de zaak. Ook parkeerkosten bij een opdracht worden vergoed, dus geen gekloot met het zoeken van een parkeerplaats die weinig/niets kost als je in een centrum moet werken. En uiteraard gewoon doorbetaald krijgen als je niet op opdracht zit.
Al met al is het geen vetpot, maar je hebt gewoon heel weinig zorgen en kunt bouwen aan je toekomst. Voor velen is het fijn dat als je niets kunt vinden, je toch bij bedrijven als Sogeti terecht kunt. Hoe ze het doen in vergelijking met anderen weet ik niet, maar ik heb wel het gevoel dat het allemaal beter geregeld is dan elders. En als je dan bij een leuke unit zit als Mobile, is het helemaal dikke prima