Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste
Acties:
  • 392.248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Als YP binnen sogeti zal je salaris nog steeds tijdens dat traject aardig stijgen, als je daar buiten komt dan wordt het als ik naar de laatste paar jaar kijk lastig. Ik ben zelf ook van mening dat mijn salaris inmiddels een stuk hoger zou mogen liggen. Het is een oude maar nog steeds relevante regel, als je echt stappen in salaris wilt maken moet je overstappen naar een ander bedrijf, dat is gewoon zo. Echter als je goed op je plek zit moet je je afvragen of het je dat waard is.

Gezien de economie weer aan trekt hoop ik er zelf nu op dat de beschikbare loonruimte groter is dan de afgelopen jaren en we eindelijk weer echt omhoog gaan daarin.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga netwerken met de relatiemanagers bij jou in de buurt. De kans dat je volgende opdracht dicht bij je woonplaats ligt kan je daarmee aanzienlijk vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Martinspire schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:30:
[...]
Enige wat op het wenslijstje staat is devops, maar dat hebben we nog niet.
Gewoon even bellen met Dave van Herpen voor DevOps, die heeft materiaal en uitleg voor 10. Mocht je je in testen willen verdiepen, gewoon omdat het kan ;), kun je in DM altijd mijn nummer krijgen. Ik heb er vorig jaar een boek over geschreven, dus ik heb zat te vertellen :P

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:12
Martinspire schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:30:
[...]
Dat klinkt alsof je dan per maand maar weinig ter beschikking hebt? En dan zul je vast ook al aardig wat spullen hebben gehad voor je weg ging, want je houdt weinig over om nog dingen aan te schaffen (ook al doe je het 2e hands). Ik heb zelf weinig kunnen sparen, dus dat is een beetje de issue waarom ik wat meer nodig heb per maand. Even afhankelijk van de woning, gaat het huidig gespaarde bedrag daar al wel op aan het klaarmaken ervan.
Hm ja daar zit wellicht een groot verschil. Ik heb voor ik in dit appartement ging wonen al aardig kunnen sparen en ben (I know, vreselijk en whatever) een erg verwend nest. Dus kreeg bijzonder veel spullen voor het appartement. Als je alles zelf moet kopen en nu nog weinig achter de hand hebt zou ik aanraden nog even thuis te blijven.
[...]
Dat het vaststaat lijkt me niet, eerder een richtlijn. Ik heb het nergens in mijn contract zien staan bijvoorbeeld. Maar we zullen zien.
Oh een richtlijn zou goed kunnen. Dit is wat ik iig hoorde toen ik collega's van een wat hoger functieniveau vroeg naar de salarisgroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Martinspire schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 23:04:
Ik ben echter nog steeds YP en heb nu alleen maar opdrachten voor P5 gedaan.
Baseer je dit op de niveau's die bij de opdrachtaanvragen staan? Hecht daar niet teveel waarde aan, een groot deel van die opdrachten heeft een verkeerd niveau eraan gekoppeld. Dit wordt doorgaans bepaald op basis van het tarief dat de klant wil betalen en op welk niveau dat binnen Sogeti matcht. De sales hebben zelf doorgaans ook niet echt een idee van welk niveau bij de opdrachtaanvraag hoort.
Ik heb vaak noeg P6 zien staan bij een junior-aanvraag en P3 voor iemand die 5 jaar ervaring moest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 14:58

Martinspire

Awesomeness

Roeltjuh schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:48:
[...]

Baseer je dit op de niveau's die bij de opdrachtaanvragen staan? Hecht daar niet teveel waarde aan, een groot deel van die opdrachten heeft een verkeerd niveau eraan gekoppeld. Dit wordt doorgaans bepaald op basis van het tarief dat de klant wil betalen en op welk niveau dat binnen Sogeti matcht. De sales hebben zelf doorgaans ook niet echt een idee van welk niveau bij de opdrachtaanvraag hoort.
Ik heb vaak noeg P6 zien staan bij een junior-aanvraag en P3 voor iemand die 5 jaar ervaring moest hebben.
Als ik de werkzaamheden bekijk wel ja. Had bij mijn laatste opdracht nog wat verantwoordelijkheid gekregen en heb zitten skimmen wat een P5 moet kunnen en dat doe ik af en toe ook. Zo heb ik al een Technisch ontwerp in elkaar gezet en heb ik iemand begeleid om zijn kennis te verbeteren. En bij Mobile heb ik een webframework in elkaar gezet wat gebruikt kan worden voor (mobile) web-opdrachten.
Bij intake heb ik ook al 2x gehoord dat ze me toch wat duurder hadden kunnen aanbieden, dus wat dat betreft zit dat wel goed.
Op dit moment rond ik de ontwikkeling van een webportal in mijn eentje af, met een strakke deadline en dus ook veel verantwoordelijkheid.

Momenteel is AngularJS kennis ook vrij hot, waardoor de kans dat ik weer lange tijd tussen 2 opdrachten in zit, vrij minimaal is. En ondertussen al vrij ervaren daarin, dus dat opent mogelijkheden. En daar zou ik wel voor beloond willen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Martinspire op 20-05-2015 09:59 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Goede onderbouwing voor een salarisonderhandeling als ik het zo hoor :) en volgens mij is de UM van Mobile een van de meest fijne personen om een dergelijk gesprek mee aan te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-09-2024
@r!k schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:32:
Gezien de economie weer aan trekt hoop ik er zelf nu op dat de beschikbare loonruimte groter is dan de afgelopen jaren en we eindelijk weer echt omhoog gaan daarin.
Wat ik zo in de wandelgangen en tussen neus en lippen door gehoord heb, is de beschikbare salarisruimte dit jaar erg beperkt. Bij ANT is ons in maart verteld, tijdens de kickoff, dat er een beperkte salarisruimte is omdat men in Parijs ontevreden is over de ontwikkelingen in het Benelux gebied.

Ik vind dit persoonlijk een beetje onzinnig aangezien Sogeti, sinds uitbreken van de "Crisis" eigenlijk alleen maar zwarte cijfers geschreven heeft. Met het aantrekken van de markt denk ik dat Sogeti eens goed naar de beschikbare salarisruimte moet kijken en zich moet afvragen hoe belangrijk het behoud van ervaren medewerkers is. Anders kan het nog wel eens zuur voor Sogeti gaan uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Mohius schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:44:
[...]

Wat ik zo in de wandelgangen en tussen neus en lippen door gehoord heb, is de beschikbare salarisruimte dit jaar erg beperkt. Bij ANT is ons in maart verteld, tijdens de kickoff, dat er een beperkte salarisruimte is omdat men in Parijs ontevreden is over de ontwikkelingen in het Benelux gebied.

Ik vind dit persoonlijk een beetje onzinnig aangezien Sogeti, sinds uitbreken van de "Crisis" eigenlijk alleen maar zwarte cijfers geschreven heeft. Met het aantrekken van de markt denk ik dat Sogeti eens goed naar de beschikbare salarisruimte moet kijken en zich moet afvragen hoe belangrijk het behoud van ervaren medewerkers is. Anders kan het nog wel eens zuur voor Sogeti gaan uitpakken.
Ik heb tussen 2008 en 2013 bij Sogeti gewerkt en in die hele periode werd eigenlijk hetzelfde gezegd.
Martinspire schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:57:
[...]

Als ik de werkzaamheden bekijk wel ja. Had bij mijn laatste opdracht nog wat verantwoordelijkheid gekregen en heb zitten skimmen wat een P5 moet kunnen en dat doe ik af en toe ook. Zo heb ik al een Technisch ontwerp in elkaar gezet en heb ik iemand begeleid om zijn kennis te verbeteren. En bij Mobile heb ik een webframework in elkaar gezet wat gebruikt kan worden voor (mobile) web-opdrachten.
Bij intake heb ik ook al 2x gehoord dat ze me toch wat duurder hadden kunnen aanbieden, dus wat dat betreft zit dat wel goed.
Op dit moment rond ik de ontwikkeling van een webportal in mijn eentje af, met een strakke deadline en dus ook veel verantwoordelijkheid.

Momenteel is AngularJS kennis ook vrij hot, waardoor de kans dat ik weer lange tijd tussen 2 opdrachten in zit, vrij minimaal is. En ondertussen al vrij ervaren daarin, dus dat opent mogelijkheden. En daar zou ik wel voor beloond willen worden.
In mijn tijd lagen de salarisverhogingen voor YP's redelijk vast (3 niveau's, afhankelijk van je prestaties en zichtbaarheid) en weet niet of dat nog steeds zo is. Enige manier om daar meer uit te krijgen is een concrete aanbieding hebben voor iets anders.
Na anderhalf jaar nog P3, terwijl je duidelijk op bepaalde vlakken hoger scoort is wel wat vreemd. Kan je UM aangeven wat de eisen voor P4 ed. zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
celshof schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:50:
In mijn tijd lagen de salarisverhogingen voor YP's redelijk vast (3 niveau's, afhankelijk van je prestaties en zichtbaarheid) en weet niet of dat nog steeds zo is. Enige manier om daar meer uit te krijgen is een concrete aanbieding hebben voor iets anders.

Na anderhalf jaar nog P3, terwijl je duidelijk op bepaalde vlakken hoger scoort is wel wat vreemd. Kan je UM aangeven wat de eisen voor P4 ed. zijn?
Bij mijn weten is er nog steeds een "vast" groeitraject voor YP's. Het is wel mogelijk voor een UM om hier vanaf te wijken als de UM kan aangeven bij zijn of haar managers dat de medewerker erg veel potentie heeft. Bij mijn weten gebeurt dat echter zelden.

Om iets bij Sogeti gedaan te krijgen is het belangrijk dat jezelf blijft pushen omdat er anders bijzonder weinig gebeurt. Ook als je speciale cursussen wilt doen die buiten het aanbod liggen moet jij bij jouw UM de nodige druk uitoefenen omdat voor elkaar te krijgen. Daarbij is het belangrijk dat jij bij jouw UM kunt aangeven wat de meerwaarde is die het voor Sogeti oplevert en dat jij een ontwikkelplan voor jezelf hebt opgesteld waaruit blijkt dat de cursus in kwestie voor jou en Sogeti meerwaarde oplevert. Eigenlijk geldt dat laatste voor zo ongeveer alles wat jij bij Sogeti wilt gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
Wat betreft van P3 naar P4 naar P5 gaan; ergens staat wel een lijst met competenties per niveau.
Ga een mailtje tikken naar je UM dat jij denkt klaar te zijn voor P4 en beargumenteer dat aan de hand van de competentie lijst en je werkzaamheden.
Zo ben ik 2 jaar van P3 naar P5 gegaan.

Let wel; een functieniveau omhoog wil niet zeggen dat je meteen ook een (forse) salarisverhoging krijgt

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Nnoitra schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:38:
Let wel; een functieniveau omhoog wil niet zeggen dat je meteen ook een (forse) salarisverhoging krijgt
Dat is toch sowieso losgekoppeld? Oftewel: salarisverhoging staat los van promotie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
celshof schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:54:
[...]
Dat is toch sowieso losgekoppeld? Oftewel: salarisverhoging staat los van promotie.
Klopt een verhoging in functieniveau is leuk voor de statistieken, maar het geeft je recht op niks. De salarisbandbreedtes zijn ook zo ruim dat je met een promotie nooit onder de ondergrens van je nieuwe (hogere) functieniveau uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
celshof schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 11:54:
[...]
Klopt (zie ook bovenstaande reply), maar vanwege onderstaande txt van Martinspire heb ik het er even bijgezet :)
Tijdens het vorige gesprek met mn unitmanager heb ik laten doorschemeren dat ik mezelf ook niet meer P3 zie. En als ik ook vergelijk wat men met mijn (huidige) kennis gemiddeld verdiend, dan zit ik daar ver onder (zo'n 600 a 700 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Het enige dat een promotie uiteindelijk voor een effect zal hebben is dat hij ingezet kan worden voor projecten waaruit hij uiteindelijk meer voldoening zal halen vanwege de hogere uitdaging. Sogeti verdient er uiteindelijk aan omdat hij weggezet kan worden voor een hogere uurprijs. Hij zelf zal er alleen op vooruit gaan als Sogeti zijn salaris verhoogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Dank voor de reacties. Als ik het zo lees zijn er dus weinig YP echt flink op vooruit gegaan tijdens gesprekken met unit-managers? Dan weet ik wat ik kan verwachten. Of zijn er nog andere met dergelijke situaties?

Het documentje van (globale) competenties heb ik inderdaad gezien, vandaar ook dat ik meldde dat ik dus een keer een Technisch Ontwerp heb gemaakt. Dat staat daar onder andere op bij P5 :Y)

En het werk wat ik doe is uitdagend genoeg (daarom staat er ook P5 bij). Voorlopig vind ik het prima om bij Sogeti te blijven, maar er moet wel wat gaan veranderen aan salaris om me langer te laten blijven.

[ Voor 57% gewijzigd door Martinspire op 20-05-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 18:14
Martinspire schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:22:
Dank voor de reacties. Als ik het zo lees zijn er dus weinig YP echt flink op vooruit gegaan tijdens gesprekken met unit-managers? Dan weet ik wat ik kan verwachten. Of zijn er nog andere met dergelijke situaties?
Ik heb tot een jaar of 4-5 geleden voor Sogeti gewerkt. Bij mij kon er 500 euro bij na een gesprek met mijn UM. Ik had tijdens dat gesprek wel mijn ontslagbrief meegenomen, dat scheelde ;-). In eerdere gesprekken kon er geen euro bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra

Het documentje van (globale) competenties heb ik inderdaad gezien, vandaar ook dat ik meldde dat ik dus een keer een Technisch Ontwerp heb gemaakt. Dat staat daar onder andere op bij P5 :Y)

En het werk wat ik doe is uitdagend genoeg (daarom staat er ook P5 bij). Voorlopig vind ik het prima om bij Sogeti te blijven, maar er moet wel wat gaan veranderen aan salaris om me langer te laten blijven.
Ik geloof niet dat één keer aan 1 competentie voldoende is niet genoeg om een P5 functie te rechtvaardigen ;)
Ook zijn er vast wel wat cursussen zijn die gevolgd moet hebben en meteen van P3 naar P5 gaan lijkt mij lastig.

Wat betreft YP verhogingen; voor mij is het al een tijdje geleden, maar als er toen al (deze) richtlijnen qua verhogingen waren dan zat ik daar vaak behoorlijk boven.
Maar ook ik zat toen op een opdracht waar ze normaal een P4/P5 voor in zouden huren en mijn beoordeling vanuit de klant was ook altijd top.
Gewoon beargumenteren waarom jij denkt dat je meer dan de 'richtlijn' qua verhoging waard bent!
Ik had dan wel het voordeel wat het 'een betere tijd' was; feestje in praag, efteling afhuren, dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online

Ook bij de YP's wordt er gedifferentieerd op verhoging, maar je moet niet verwachten dat je ineens een gat van honderden euro's gaat slaan ten opzichte van je peers. Het is eerder tientjeswerk.

Daarnaast zie ik in je antwoorden (nog) niet voldoende beargumenteerd worden waarom je een functieniveau (laat staan 2) omhoog zou moeten gaan. Je hebt "een keer" een technisch ontwerp gemaakt en je hebt "een keer" iemand begeleid. Met alle respect, maar dat is niet onderscheidend genoeg. Je bent nu puur aan het afvinken wat je allemaal gedaan hebt, maar dat is niet per sé wat je kunt. Je moet dit veel concreter zien te maken en vervolgens een brug slaan met de praktijk.

Zeggen wat je allemaal gedaan hebt is de eerste stap. Vervolgens ga je beargumenteren wat je daarvan geleerd hebt. Wat ging makkelijk, wat vond je moeilijk, wat doe je nu anders en vooral: wat heeft het de klant opgeleverd. Daar is je UM uiteindelijk veel gevoeliger voor dan simpelweg een checklist met zaken die je wel eens gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Tjoekie schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:00:
[...]

Ook bij de YP's wordt er gedifferentieerd op verhoging, maar je moet niet verwachten dat je ineens een gat van honderden euro's gaat slaan ten opzichte van je peers. Het is eerder tientjeswerk.

Daarnaast zie ik in je antwoorden (nog) niet voldoende beargumenteerd worden waarom je een functieniveau (laat staan 2) omhoog zou moeten gaan. Je hebt "een keer" een technisch ontwerp gemaakt en je hebt "een keer" iemand begeleid. Met alle respect, maar dat is niet onderscheidend genoeg. Je bent nu puur aan het afvinken wat je allemaal gedaan hebt, maar dat is niet per sé wat je kunt. Je moet dit veel concreter zien te maken en vervolgens een brug slaan met de praktijk.
Dat is niet het enige natuurlijk, maar ik kan hier niet overal over praten. Waar het om gaat is dat ik enkele zaken heb gedaan die eerder bij P5 dan P3 horen. En verder dat ik het idee heb dat mijn huidige kennis meer dan voldoende is me met P5 te associëren. Als ik het lijstje met competenties doorlees, dan past dat wel bij wat ik de laatste tijd aan het doen ben en hoeveel verantwoordelijkheid ik heb gekregen.
Zeggen wat je allemaal gedaan hebt is de eerste stap. Vervolgens ga je beargumenteren wat je daarvan geleerd hebt. Wat ging makkelijk, wat vond je moeilijk, wat doe je nu anders en vooral: wat heeft het de klant opgeleverd. Daar is je UM uiteindelijk veel gevoeliger voor dan simpelweg een checklist met zaken die je wel eens gedaan hebt.
Eens en ik heb mijn verhaal dan ook wel klaar inmiddels :Y)
Nnoitra schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:58:
[...]

Ik geloof niet dat één keer aan 1 competentie voldoende is niet genoeg om een P5 functie te rechtvaardigen ;)
Ook zijn er vast wel wat cursussen zijn die gevolgd moet hebben en meteen van P3 naar P5 gaan lijkt mij lastig.
Cursussen hangt sterk af van wat je kunt en wat voor vakgebied je zit. Qua web worden er weinig cursussen gegeven en ondertussen ben ik al in aanraking gekomen met SharePoint, Websphere, NodeJS, Azure en andere backends wat ook wel helpt. En verder kan ik niet overal op ingaan, maar mijn lijstje is aardig afgevinkt van P4 en P5
Wat betreft YP verhogingen; voor mij is het al een tijdje geleden, maar als er toen al (deze) richtlijnen qua verhogingen waren dan zat ik daar vaak behoorlijk boven.
Maar ook ik zat toen op een opdracht waar ze normaal een P4/P5 voor in zouden huren en mijn beoordeling vanuit de klant was ook altijd top.
Gewoon beargumenteren waarom jij denkt dat je meer dan de 'richtlijn' qua verhoging waard bent!
Ik had dan wel het voordeel wat het 'een betere tijd' was; feestje in praag, efteling afhuren, dat soort dingen.
Mja dat doen ze niet meer -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-07 21:38
Gegroet!

Ik ben onlangs een P4 binnengestroomt bij Sogeti O+

Mijn contract teken ik volgend week. Nou vroeg ik mij af of onderstaand schappelijk is?

Omdat ik al een jaar werkervaring heb ga ik niet naar Ohio en begin ik als Test Automation.

*weg*

Ik ben heel slecht in salarisonderhandelingen :'(

[ Voor 23% gewijzigd door melkislekker op 04-06-2015 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
melkislekker schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:12:
Mijn contract teken ik volgend week. Nou vroeg ik mij af of onderstaand schappelijk is?

Omdat ik al een jaar werkervaring heb ga ik niet naar Ohio en begin ik als Test Automation.

[afbeelding]

Schappelijk is moeilijk te bepalen. Zo te zien krijg je voor detachering een startersalaris.

De berekening op je foto is wel enigszins in je voordeel vertekend. Ik zie enkele posten staan die je maandsalaris ophogen zoals bonussen en vakantiegeld. Bij veel bedrijven is vakantiegeld een jaarlijkse uitkering, dus inderdaad zou je theoretisch elke maand X euro hebben, maar het gaat in de pot die eens per jaar uitkeert.

Bij een bonus moet je maar vragen om het reglement van de bonussen. Die krijg je vaak pas bij voldoende facturabele uren of je krijgt een X bedrijf per facturabel uur. Als je dus te weinig uren maakt of geen opdracht heb dan haal je die 109 euro niet.

Ik zou dan eerder uitgaan dat je in werkelijkheid rond de 2000-2100 bruto per maand ontvangt dan die 2400 die onder de streep staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 11:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik mis de lease auto in het salaris overzicht.
Bonus is bij mij ongeveer 90% geweest bij 100% inzet.

En ga maar uit van 2000 bruto inderdaad.
Persoonlijk budget is niet vrij te besteden.

Mag je wel vrij je eigen auto kiezen?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:17

FreakNL

Well do ya punk?

Typische Sogeti berekening, haha. Door alles op te tellen lijkt het nog wat.

Je gaat gewoon 2021 bruto verdienen met 30 netto kostenvergoeding. Bonus moet je als extraatje zien, en rest is geen besteedbaar inkomen. Of je dat genoeg vind moet je zelf weten.

Vakgeld kan maandelijks bij Sogeti, hoeft niet. Ik vond dat altijd wel handig, ving ik eerder rente :9

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 22-05-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
melkislekker schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 21:12:

Ik ben onlangs een P4 binnengestroomt bij Sogeti O+

Ik kan wel een paar kanttekeningen maken:

(1) Volgens mij is dit hetzelfde aanbod wat schoolverlaters ook krijgen (of zitten die nog onder de 2000?).

(2) Gangbare startsalarissen bij detacheerders lagen tien jaar geleden al in de 1800-2000 range. Tel daarbij dat de netto onkostenvergoeding flink is gedaald (zeg maar 90 -> 30 euro) en je zit nauwelijks daarboven.

(3) Eigenlijk moet je je hele persoonlijk budget in je pensioen storten, dan is het pas een beetje in de buurt van de staffel.

Realistisch gezien verdien je zo'n 27k per jaar bruto, plus een paar duizdend aan loonwaarde van je auto. Laten we zeggen 30k per jaar. Bij een AOW franchise van 14k (het "onderste" deel van je inkomen heeft geen pensioenpbouw omdat dat door de AOW moet worden afgedekt), heb je inkomen van 16k waarover je pensioen zou moeten opbouwen. De werkgeverspremie bedraagt slechts 3% daarvan. Een goed ouderdomspensioen begint bij 8 a 10% op jouw leeftijd. Nabedstaandenpensioen nog niet meegerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Smuggler schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:01:
Ik mis de lease auto in het salaris overzicht.
Bonus is bij mij ongeveer 90% geweest bij 100% inzet.

En ga maar uit van 2000 bruto inderdaad.
Persoonlijk budget is niet vrij te besteden.

Mag je wel vrij je eigen auto kiezen?
Ja, ik mag kiezen tussen de C4 en Clio :)

Salaris is niet superhoog nee maar de secundaire voorwaarden zijn zo goed hier! Dat vind ik belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
melkislekker schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:23:
[...]

Salaris is niet superhoog nee maar de secundaire voorwaarden zijn zo goed hier! Dat vind ik belangrijker.
Behalve de pensioenregeling. En het aantal vrije dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
melkislekker schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:23:
Wat ik op de foto zie en kan interpreteren als secundaire arbeidsvoorwaarde is niet echt bijzonder. Alle grote detacheerders geven je wel een laptop en telefoon cq. abo voor telefoon. Dat is strooigoed en ze doen het allemaal. Een auto van de zaak is ook standaard bij detachering. 26 vakantiedagen is slechts 1 dag boven het wettelijk minimum en verlofuren (ver)kopen kan bij praktisch elke werkgever.

Dit is heel gangbaar qua secundaire arbeidsvoorwaarden en je kan zulke voorwaarden bij elke detacheerder krijgen.

Voor je uiteindelijke salaris zal je ook even moeten uitvinden wat de bijtelling is van je auto. Van die grofweg 2000 bruto zal onder de streep nog een beetje af gaan door de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:45:
[...]
26 vakantiedagen is slechts 1 dag boven het wettelijk minimum
Het wettelijke aantal vakantie-uren per jaar is 4 keer het aantal uren dat u per week werkt.
klik
Oftewel; 20 dagen = minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
CMD-Snake schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:45:
[...]

Voor je uiteindelijke salaris zal je ook even moeten uitvinden wat de bijtelling is van je auto. Van die grofweg 2000 bruto zal onder de streep nog een beetje af gaan door de bijtelling.
Ik geloof ongeveer 93 euro wat het je onder de streep kost. (Clio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:10
Welke secundaire voorwaarden vind je zo goed dan? Was voor mij geen reden om te blijven.
Staar je niet teveel blind op allerlei materieel goed. Een laptop krijg je heel vaak van de klant, je telefoon moet je zelf aanschaffen, en tevens krijg je bij steeds meer klanten ook gewoon een mobiel, omdat de vaste telefonie steeds meer aan het verdwijnen is.
Vergeet niet dat je met een leaseauto een pensioengat opbouwt. Als je bij een bedrijf werkt wat meer loon betaalt maar geen leaseauto's uitdeelt, gaat je pensioengrondslag immers omhoog. (en uiteraard alles wat op basis van je loon wordt berekend zoals vakantiegeld maar ook een evt ww uitkering etc)
Ik heb dat na 4 jaar in dezelfde opdracht eens berekend. Het bleek dat leasen fors duurder was dan zelf rijden, doordat ik niet zoveel kilometers rij. Toen heb ik de auto overgekocht.
Wat natuurlijk wel vaak speelt is dat je als starter niet altijd het budget hebt om een nieuwe of jonge auto aan te schaffen, dan is leasen leuk.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 24-05-2015 00:06 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mistraller schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:03:
Welke secundaire voorwaarden vind je zo goed dan? Was voor mij geen reden om te blijven.
Staar je niet teveel blind op allerlei materieel goed. Een laptop krijg je heel vaak van de klant, je telefoon moet je zelf aanschaffen, en tevens krijg je bij steeds meer klanten ook gewoon een mobiel, omdat de vaste telefonie steeds meer aan het verdwijnen is.
Vergeet niet dat je met een leaseauto een pensioengat opbouwt. Als je bij een bedrijf werkt wat meer loon betaalt maar geen leaseauto's uitdeelt, gaat je pensioengrondslag immers omhoog. (en uiteraard alles wat op basis van je loon wordt berekend zoals vakantiegeld maar ook een evt ww uitkering etc)
Ik heb dat na 4 jaar in dezelfde opdracht eens berekend. Het bleek dat leasen fors duurder was dan zelf rijden, doordat ik niet zoveel kilometers rij. Toen heb ik de auto overgekocht.
Wat natuurlijk wel vaak speelt is dat je als starter niet altijd het budget hebt om een nieuwe of jonge auto aan te schaffen, dan is leasen leuk.
Vooral dat laatste weegt zwaar mee, maar ook hoeveel kilometers je zal rijden. Nu zit ik ook op een opdracht die dichter bij huis is, maar als je gemiddeld 1x per week moet tanken, kan een eigen auto best duur worden (aan onderhoud e.d. op lange termijn zeker).

Pensioengat is inderdaad jammer, maar eigenlijk moet je daar tot je 30e niet veel mee bezig zijn. Dan gaat het om opbouwen kennis en ervaring, jezelf naar buiten brengen en dingen doen die mooi staan op je cv. Je hebt daar meer aan op de lange termijn dan een iets hoger pensioen over een paar jaar.
Want laten we wel wezen, velen gebruiken hem als opstart. Waar je als je van school af komt, maar weinig zult verdienen bij menig bedrijf, zul je met de ervaring en indruk van je cv wat meer gaan verdienen als je wisselt, wat op langere termijn weer meer pensioen oplevert.

Verder zijn de laptop en mobiel wel fijn, maar dat krijg je eigenlijk overal wel. Ik heb nu ook 2 laptops, 1 van Sogeti en 1 van mn huidige opdrachtgever. En misschien dat de leaseauto veel kost, maar vanwege Europese tankpas en vooral het gemak is het toch een mooie perk van de zaak. Ook parkeerkosten bij een opdracht worden vergoed, dus geen gekloot met het zoeken van een parkeerplaats die weinig/niets kost als je in een centrum moet werken. En uiteraard gewoon doorbetaald krijgen als je niet op opdracht zit.

Al met al is het geen vetpot, maar je hebt gewoon heel weinig zorgen en kunt bouwen aan je toekomst. Voor velen is het fijn dat als je niets kunt vinden, je toch bij bedrijven als Sogeti terecht kunt. Hoe ze het doen in vergelijking met anderen weet ik niet, maar ik heb wel het gevoel dat het allemaal beter geregeld is dan elders. En als je dan bij een leuke unit zit als Mobile, is het helemaal dikke prima 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Sinds er een 'beloningsbudget' is, is dat het pensioengevend salaris. Dat is dus salaris plus leasebudget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarom stort Sogeti dan maar 40 euro pensioenpremie? dat bedrag suggereert een pensioengrondslag niet ver boven de AOW franchise. Een supereenvoudige polis met een premie van 7% if 8% zou alleen over het leasebudget al meer dan 40 euro afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Martinspire schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:23:
Pensioengat is inderdaad jammer, maar eigenlijk moet je daar tot je 30e niet veel mee bezig zijn. Dan gaat het om opbouwen kennis en ervaring, jezelf naar buiten brengen en dingen doen die mooi staan op je cv. Je hebt daar meer aan op de lange termijn dan een iets hoger pensioen over een paar jaar.
Denk er niet te licht over. Je moet echt voor je 30e al beginnen met pensioen opbouwen en liever ook meteen goed. Dus eventueel zelf een gat al dichten. Met de nieuwe regels uit Den Haag bouw je nu ook langzamer pensioen op.

Een normaal pensioen aangeboden krijgen en aan je CV kunnen werken zouden niet dingen moeten zijn die elkaar uitsluiten.
Verder zijn de laptop en mobiel wel fijn, maar dat krijg je eigenlijk overal wel. Ik heb nu ook 2 laptops, 1 van Sogeti en 1 van mn huidige opdrachtgever.
Je moet eens weten hoeveel laptops je zo verzameld. :P In heel wat jaartjes detachering heb ik zoveel die krengen. Heb zelfs al eens meegemaakt dat men ze niet terug wil als je ze inlevert. "Nee, hou maar lekker". 8)7
En misschien dat de leaseauto veel kost, maar vanwege Europese tankpas en vooral het gemak is het toch een mooie perk van de zaak.
Ik heb ook een als niet lease rijder een Europese tankpas: mijn pinpas. ;)
Al met al is het geen vetpot, maar je hebt gewoon heel weinig zorgen en kunt bouwen aan je toekomst. Voor velen is het fijn dat als je niets kunt vinden, je toch bij bedrijven als Sogeti terecht kunt. Hoe ze het doen in vergelijking met anderen weet ik niet, maar ik heb wel het gevoel dat het allemaal beter geregeld is dan elders. En als je dan bij een leuke unit zit als Mobile, is het helemaal dikke prima 8)
Denk ook aan de toekomst na die toekomst. ;) Starten is lastig, maar te lang bij het bedrijf blijven hang waar je bent gestart is niet goed. Ik geloof dat jij enige posts hierboven toch niet helemaal gelukkig was qua vooruitgang bij je baas.

Qua secundaire arbeidsvoorwaarden zie ik hier weinig verschil met wat andere detacheerders bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03:07
CMD-Snake schreef op zondag 24 mei 2015 @ 12:57:
Denk er niet te licht over. Je moet echt voor je 30e al beginnen met pensioen opbouwen en liever ook meteen goed. Dus eventueel zelf een gat al dichten. Met de nieuwe regels uit Den Haag bouw je nu ook langzamer pensioen op.
Helemaal mee eens. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met je pensioen. Daar denk je niet aan als je jong bent, maar later krijg je er spijt van.

Voer voor de gein eens iets in deze calculator in, bijvoorbeeld 100 euro per maand, rente 6%, met een looptijd van 47 jaar. En daarna met een looptijd van 46 jaar. Zie je hoeveel dat scheelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

grun93 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 13:41:
[...]

Helemaal mee eens. Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met je pensioen. Daar denk je niet aan als je jong bent, maar later krijg je er spijt van.

Voer voor de gein eens iets in deze calculator in, bijvoorbeeld 100 euro per maand, rente 6%, met een looptijd van 47 jaar. En daarna met een looptijd van 46 jaar. Zie je hoeveel dat scheelt?
Tuurlijk, dat scheelt veel, maar weet je wat meer scheelt: als je er in een paar jaar ineens zoveel meer van maakt waardoor hetgeen je ingelegd hebt, in het niet staat tot wat vanaf dan gaat inleggen.
Daarnaast is die 6% natuurlijk wel het maximaal, wat lang niet alle fondsen tegenwoordig hanteren. Zeker gezien de normale rente een stuk lager ligt. Ik heb het getal niet bij de hand, maar kan me niet voorstellen dat dit momenteel 6% is met het fonds wat Sogeti gebruikt.

Dus ik blijf erbij: voor je 30e stelt het bedrag wat je inlegt voor je pensioenfonds, weinig voor. Waarom? Omdat het nog zoveel kan stijgen als je je meer richt op vooruitgang. Dat heft zich uiteindelijk wel weer op. Ja de verschuiving tussen 49 en 46 jaar is groot. Maar als je van 100 naar 150 gaat, dan is het verschil wat je verliest tussen die 3 jaar alweer teniet gedaan. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik 49 jaar werk, dan ben ik de 75 gepasseerd. Lijkt me niet dat ze die AOW leeftijd zoveel gaan verhogen :+

Pensioen zie ik ook nog helemaal niet zitten. Ik zie mezelf eerder als iemand die gewoon doorwerkt tot ie het loodje legt. Ik zou me echt kapot vervelen. Sure, voor een eerste jaar is het leuk, maar daarna...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hoeveel 65-75 jarigen zie je nog werken in de IT? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
t_captain schreef op zondag 24 mei 2015 @ 17:36:
Hoeveel 65-75 jarigen zie je nog werken in de IT? :)
Ik denk toch dat over 30-40 jaar het meer gemeengoed is dan dat je denkt. Voor iedereen van rond de 30 of daaronder is de nieuwe pensioenleeftijd 67 jaar geworden. En je loopt zelfs nog kans dat die wat hoger komt te liggen in de toekomst. Die 65 jarige IT'er is zeker niet ondenkbaar.
Martinspire schreef op zondag 24 mei 2015 @ 17:18:
Pensioen zie ik ook nog helemaal niet zitten. Ik zie mezelf eerder als iemand die gewoon doorwerkt tot ie het loodje legt. Ik zou me echt kapot vervelen. Sure, voor een eerste jaar is het leuk, maar daarna...
Met je huidige opbouw zal je wel door moeten werken. :+

Het is ergens ironisch, personeel is het grootste goed van een detacheerder maar ook het onderdeel waar het hardst op bezuinigd wordt. Dat is een beetje het probleem van de sector als geheel, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn er vrij karig. De afgelopen jaren hebben daar weinig aan bijgedragen, "de crisis" was voor veel detacheerders de ideale gelegenheid om het pakket arbeidsvoorwaarden nog verder te versoberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het was geen gelegenheid om de zakken te vullen, het was keiharde noodzaak. Als je business feitelijk niet meer behelst dan het leveren van IT specialisten op uur-factuur basis, dan zit je in een vijver waar de afgelopen 10 jaar heel andere vissen in kwamen zwemmen. Om in die handel bij te blijven, moet je met je overheadkosten zo'n 60% omlaag t.o.v. 2005.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
t_captain schreef op zondag 24 mei 2015 @ 21:54:
Het was geen gelegenheid om de zakken te vullen, het was keiharde noodzaak. Als je business feitelijk niet meer behelst dan het leveren van IT specialisten op uur-factuur basis, dan zit je in een vijver waar de afgelopen 10 jaar heel andere vissen in kwamen zwemmen. Om in die handel bij te blijven, moet je met je overheadkosten zo'n 60% omlaag t.o.v. 2005.
Maar je stimuleert in feite dan het tegenovergestelde. De secundaire arbeidsvoorwaarden verslechteren steeds en dan zullen juist de capabele mensen vertrekken. Die worden dan ZZP'er of gaan naar iemand die betere voorwaarden bied. En dan ben je weer terug bij af en kan de cyclus opnieuw beginnen.

De hele detacheringswereld draait om uurtje-factuurtje handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De hele detacheringswereld zit in een fase van disruptie. De klassieke spelers moeten concurreren tegen een nieuwe golf van veel goedkoper werkende bedrijven, vooral dunne tussenpartijen met daarachter ZZP'ers.

Deze golf overleven betekent dat je ófwel gaat leunen op een ander business model dan uur-factuur, danwel meegaat in de nieuwe, lagere kostenstructuur. Dat laatste is enorm moeilijk als je een dure historie met je meedraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-09 18:11
t_captain schreef op maandag 25 mei 2015 @ 08:28:
Deze golf overleven betekent dat je ófwel gaat leunen op een ander business model dan uur-factuur, danwel meegaat in de nieuwe, lagere kostenstructuur. Dat laatste is enorm moeilijk als je een dure historie met je meedraagt.
Dat laatste is volgens mij juist niet zo heel lastig. Kwestie van de kaasschaafmethode hanteren en saneren, zoals toko's als Atos, Cap, CGI e.d. de laatste jaren hebben gedaan. Juist het eerste, nieuwe business modellen en solutions, aanbieden is erg lastig en daar zie je de grote detacheerders erg mee worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het is altijd makkelijker voor een nieuw bedrijf om van de start lean & mean te zijn dan voor een bedrijf met wat oude kilo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Vergeet ook niet dat de bedrijven waar men werkzaam is, ook heeft moeten bezuinigen en dat vooral op salarissen heeft gedaan (de gebouwen zijn er niet minder patserig om geworden).

En verder vind ik nog steeds dat er bij Sogeti aardig wat personeel rondloopt die nooit op opdracht zal gaan en eigenlijk alleen maar geld kosten. En als er eens een project komt om wat geld te besparen op de lange termijn, dan is er ineens niet meer de visie om dat te doen maar kiest men liever voor korte-termijn oplossingen.

Iets wat ik trouwens ook bij diverse werkgevers heb gezien. Heel mooi traject opgezet om dingen te digitaliseren, koppelen en automatiseren, maar omdat het op korte termijn geen winst oplevert, wordt het in de koelkast gezet. Ook al heeft het ondertussen al miljoenen gekost, dan wordt er niet verder gegaan. En dat terwijl de economie nu weer aantrekt. Het is ook de reden dat ik nu in Tilburg zit overigens. Ze wilden me niet kwijt en hebben toen snel een nieuwe opdracht gezocht. Dus qua besparing is het nog steeds geen winst, het komt alleen uit een ander potje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Martinspire schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:04:
En verder vind ik nog steeds dat er bij Sogeti aardig wat personeel rondloopt die nooit op opdracht zal gaan en eigenlijk alleen maar geld kosten.
Nooit een opdracht? Serieus? Worden dat soort mensen niet ontslagen? In de consulting / detachering wereld is dat redelijk gebruikelijk bij mensen die te lang op de bank zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

_vision schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:30:
[...]

Nooit een opdracht? Serieus? Worden dat soort mensen niet ontslagen? In de consulting / detachering wereld is dat redelijk gebruikelijk bij mensen die te lang op de bank zitten.
Haha, nee je begrijpt me niet goed. Het gaat om mensen die voor Sogeti aan de slag zijn en dus verantwoordelijk zijn voor administratie, opdrachten binnenhalen, mensen begeleiden e.d.
Personeel wat zelf niets opbrengt, maar wat de prijs van mankracht wel verhoogt. Ik heb nog steeds het idee dat er teveel mensen lopen te managen, wat helemaal niet (of niet zo) nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het opdrachten binnenhalen lijkt me toch van essentieel belang om uiteindelijk geld te verdienen. Ook moeten mensen begeleid worden en moeten administratieve taken afgehandeld worden. En er moeten ook nieuwe mensen aangetrokken worden.

Of dat allemaal wat minder kan, dat zullen ze neem ik aan wel uitgezocht hebben. De mensen die ik ken hebben in ieder geval allemaal een nuttige functie en een volle agenda. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Martinspire schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:04:
Iets wat ik trouwens ook bij diverse werkgevers heb gezien. Heel mooi traject opgezet om dingen te digitaliseren, koppelen en automatiseren, maar omdat het op korte termijn geen winst oplevert, wordt het in de koelkast gezet.
IT bedrijven hebben doorgaans voor zichzelf de meest slechte IT oplossingen draaien. :+ In plaats van dat ze het als toonbeeld naar klanten gebruiken van hoe het kan wordt er niets aan gedaan.
Ze wilden me niet kwijt en hebben toen snel een nieuwe opdracht gezocht. Dus qua besparing is het nog steeds geen winst, het komt alleen uit een ander potje.
Ze willen je niet kwijt, maar ze willen je er ook niets bijgeven. 8)7 Dat bedoel ik dus met het bezuinigen op personeel. Een detacheerder wil dat schaap met vijf poten en 15 jaar ervaring hebben, maar wel voor een starterssalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Martinspire schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:50:
[...]

Haha, nee je begrijpt me niet goed. Het gaat om mensen die voor Sogeti aan de slag zijn en dus verantwoordelijk zijn voor administratie, opdrachten binnenhalen, mensen begeleiden e.d.
Personeel wat zelf niets opbrengt, maar wat de prijs van mankracht wel verhoogt. Ik heb nog steeds het idee dat er teveel mensen lopen te managen, wat helemaal niet (of niet zo) nodig is.
Ah zo, herkenbaar overigens, ook bij andere bedrijven. De people / cluster / division / alliance / sales / account / deliverable / engagement managers (ik heb vast een paar gemist) waren talrijk aanwezig bij mijn vorige werkgever.

Nu werk ik bij een Big 4 en daar is geen onderscheid tussen consultants en sales. Vanaf een bepaalde rank krijg je sales targets. Je wilt niet weten hoeveel dat scheelt in overhead...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Ik dacht dat in je YP-periode de salarisstappen (redelijk) vast staan, kan iemand die de YP-fase is doorlopen mij vertellen wat ik hierbij moet verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Mistraller schreef op zondag 24 mei 2015 @ 00:03:
Geen idee of het elders beter is, ik vind de sfeer heel leuk, de mogelijkheid om op de bank te zitten zonder dat de baas je vies aankijkt, de auto waarmee je onbeperkt mag reizen, telefoon die je ZELF mag uitkiezen :9~
bijkopen van vakantiedagen _/-\o_

Misschien ben ik wel naïef maar ik heb hiervoor bij een aannemer gewerkt waar je vooral met lompe boeren hing en maar blij moest zijn met een niet veel beter salaris als bij Sogeti terwijl je veels te vaak overuren draaide...

Maandag mijn eerste dag :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Succes maandag :)

Je wordt overigens wel gestimuleerd om van de bank af te komen hè ;)
Maar verder maak je inderdaad normale dagen en werk je met vriendelijke mensen. Enige waardoor je dagen wat langer kunnen zijn is door reistijd, maar dat heb je nog een beetje zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Gefeliciteerd met je nieuwe baan.
melkislekker schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:41:
[...] de mogelijkheid om op de bank te zitten zonder dat de baas je vies aankijkt
Eerste baan in de detachering? Dit (bankzitten) zal je tegenvallen vrees ik. Mijn ervaring in vele jaren detachering is dat als je een opdracht hebt je de gevierde man of vrouw bent die het geld ophaalt voor de rest. Zodra je op de bank komt te zitten vragen ze aan jou om een opdracht te vinden voor jezelf. :') De mate waarin dit gedaan wordt verschilt wat per bedrijf, maar ik heb er altijd om kunnen lachen. De grote detacheerders hebben een heel sales apparaat maar kennelijk kunnen die dan nooit een goede aanvraag vinden. Het is vreemd, je kan jarenlang een opdracht hebben en zodra je een week op de bank zit moet je je ineens als een klaploper gaan voelen.

Kijk ook wat de maximale tijd is die je op de bank mag doorbrengen. Veel detacheerders hebben (ongeschreven) regels, als je te lang zonder klus zit (lees een paar maandjes tot een half jaar) dan kan je nog wel eens ontslagen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
CMD-Snake schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 18:57:
Gefeliciteerd met je nieuwe baan.

[...]

Eerste baan in de detachering? Dit (bankzitten) zal je tegenvallen vrees ik. Mijn ervaring in vele jaren detachering is dat als je een opdracht hebt je de gevierde man of vrouw bent die het geld ophaalt voor de rest. Zodra je op de bank komt te zitten vragen ze aan jou om een opdracht te vinden voor jezelf. :') De mate waarin dit gedaan wordt verschilt wat per bedrijf, maar ik heb er altijd om kunnen lachen. De grote detacheerders hebben een heel sales apparaat maar kennelijk kunnen die dan nooit een goede aanvraag vinden. Het is vreemd, je kan jarenlang een opdracht hebben en zodra je een week op de bank zit moet je je ineens als een klaploper gaan voelen.

Kijk ook wat de maximale tijd is die je op de bank mag doorbrengen. Veel detacheerders hebben (ongeschreven) regels, als je te lang zonder klus zit (lees een paar maandjes tot een half jaar) dan kan je nog wel eens ontslagen worden.
Dit is bij sogeti niet zo. Sowieso heb je vanaf dag 1 een vast contract. Maar sogeti zegt een mensen bedrijf te zijn en dat maken ze ook wel waar (in vergelijking met andere detacheerders iig). Ik heb ongeveer een half jaar op de bank gezeten, vooral voor starters is het lastig iets te vinden. Zolang je een beetje gemotiveerd overkomt wat cursussen doet en zo af en toe je gezicht laat zien is er niet zoveel aan de hand. Al is bank zitten wel echt saai...
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 14:29:
Ik dacht dat in je YP-periode de salarisstappen (redelijk) vast staan, kan iemand die de YP-fase is doorlopen mij vertellen wat ik hierbij moet verwachten?
Je eerste salaris verhoging staat vast (50e). Daarna is het variabel naar aanleiding hoe je beoordelingen zijn bij de klant, hoe actief je bent binnen het bedrijf en hoe actief je bent in je eigen ontwikkeling (cursussen etc). De mate van variatie groeit met de jaren. Je 2e verhoging kan variëren met 20e volgens mij en die spreiding wordt dus steeds groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Bankzitten is inderdaad niet een giga probleem, zolang je het niet te bond maakt en laat zien dat je wel actief bezig bent met zoeken en kennis vergaren. Dus niet niksen, maar wel gewoon naar Sogeti kantoor komen en op opdrachten reageren. Dat je niet elke intake haalt is dan jammer, maar dan heb je het geprobeerd.

Ik heb zelf ook na mijn proeftijd een tijdje in de beschikbaarheid gezeten, maar ben wel bezig gebleven en heb zo een paar keer gereageerd. Pas toen ik een opdracht kreeg vanuit de unit, is het balletje gaan rollen. En zo heb ik eigenlijk daarna niet langer dan een maand stilgezetten tussen opdrachten. Laatste keer was geloof ik 2 weken.

Probleem wat ik er wel mee heb is dat de eerste opdracht voorgaat en niet de opdracht waar jij het liefst wil zitten (qua opdracht, qua ligging of qua werksfeer). Zo had ik zelf 2 balletjes rollen. De ene in Amsterdam voor korte tijd, de ander in Den Bosch voor langere tijd. Zelf woon ik vlakbij Den Bosch dus die had ik liever gedaan, maar omdat de andere eerder rond was, werd het dus die. En dus lange dagen gehad waarbij ik een aantal keer 3 uur heb gedaan om op mn werk te komen. Dat is geen pretje.
Maar ze nemen dus geen risico als een opdracht door kan gaan en de rest nog lang niet rond is.

Als je vanuit een andere branche erin komt (of als starter), is het echter wel een verademing. Meteen een zekerheid van salaris en andere voordeeltjes. Daar kan een mens ook gelukkig van worden. Ook al is het niet direct een vetpot. Maar goed, dat is een keuze en voor iedereen weer een persoonlijke worsteling of het iets voor je is.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 30-05-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
EJPostema schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 19:06:
Je eerste salaris verhoging staat vast (50e). Daarna is het variabel naar aanleiding hoe je beoordelingen zijn bij de klant, hoe actief je bent binnen het bedrijf en hoe actief je bent in je eigen ontwikkeling (cursussen etc). De mate van variatie groeit met de jaren. Je 2e verhoging kan variëren met 20e volgens mij en die spreiding wordt dus steeds groter.
Bedankt voor de uitleg :). Nog een ander kort vraagje; zijn er Sogetisten hier die weleens een opdracht hebben gehad van 32 uur per week? Ik vraag me namelijk af wat er van je verwacht wordt in die overige 8 uur. Op het hoofdkantoor zitten lijkt mij weinig toevoegen als je al een opdracht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Piet_Piraat7 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 07:29:
[...]

Bedankt voor de uitleg :). Nog een ander kort vraagje; zijn er Sogetisten hier die weleens een opdracht hebben gehad van 32 uur per week? Ik vraag me namelijk af wat er van je verwacht wordt in die overige 8 uur. Op het hoofdkantoor zitten lijkt mij weinig toevoegen als je al een opdracht hebt.
Dit komt wel voor,maar vooral opdrachten van 36 uur, bijvoorbeeld bij de overheid. Het hangt een beetje van de businessline af hoe die er mee omgaat. Bij sommige kan je lekker thuis zitten en bij andere krijg je een opdracht op het kantoor. Met 32 uur kan ik me dat ook wel voorstellen. In een dag krijg je tenslotte
best wel iets gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hier ook een opdracht van 36 uur, maar voorlopig heb ik nog gewoon 40 uur gedraaid >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
EJPostema schreef op maandag 01 juni 2015 @ 07:50:
Dit komt wel voor,maar vooral opdrachten van 36 uur, bijvoorbeeld bij de overheid. Het hangt een beetje van de businessline af hoe die er mee omgaat. Bij sommige kan je lekker thuis zitten en bij andere krijg je een opdracht op het kantoor. Met 32 uur kan ik me dat ook wel voorstellen. In een dag krijg je tenslotte
best wel iets gedaan
Hm begrijpelijk, maar jammer. Voorwaarde voor mijn opdracht is dat ik geen vakantiedagen op mocht nemen tot waarschijnlijk het einde van het jaar. Het was fijn geweest als ik die 5e dag in de week af en toe zelf kon indelen om incidentele verplichte afspraken te kunnen maken (tandarts, garage etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Piet_Piraat7 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 08:48:
[...]

Hm begrijpelijk, maar jammer. Voorwaarde voor mijn opdracht is dat ik geen vakantiedagen op mocht nemen tot waarschijnlijk het einde van het jaar. Het was fijn geweest als ik die 5e dag in de week af en toe zelf kon indelen om incidentele verplichte afspraken te kunnen maken (tandarts, garage etc)
Dat soort dingen moeten gewoon altijd mogen. Een project valt echt niet op 1 dagje vrij in de maand. Denk dat het erom ging dat je niet twee weken op vakantie gaat oid. En vakantie opnemen in de uren dat je op het kantoor zit kan altijd natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28
Piet_Piraat7 schreef op maandag 01 juni 2015 @ 07:29:
[...]

Ik hoor inderdaad van sommigen die moeten verplicht de hele dag op een sogeti kantoor komen om van die lullige opdrachtjes te doen die bankzitters ook doen. Persoonlijk vind ik het nogal belachelijk.

Wat veelal gebeurd is dat je tijdsblokken hebt van X maanden. In die X maanden heb je Y werkbare uren.
Mocht je in zo'n blok op vakantie gaan of word je ziek, dan kun je de weken daarna of ervoor 40 uur gaan werken om alsnog die werkbare uren Y te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Ossi schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:43:
[...]

Ik hoor inderdaad van sommigen die moeten verplicht de hele dag op een sogeti kantoor komen om van die lullige opdrachtjes te doen die bankzitters ook doen. Persoonlijk vind ik het nogal belachelijk.
Hoezo? Tenzij je betere dingen hebt te doen (cursus of meeschrijven offertes o.i.d.) vind ik dat niet meer dan normaal. Je wordt betaald voor 5 dagen, dus begrijpelijk dat je die ene dag dan ook simpele klusjes kan krijgen. Dat soort ondersteunende werk blijft anders liggen, omdat andere mensen wel 5 dagen bezet zijn.

Ik heb dat ook eens gehad bij mijn werkgever (consulting firma), zoals HR geholpen met CV check of een manager ondersteund met divers uitzoekwerk. Ook is zo'n gebroken dag ideaal om bij te praten met diverse mensen op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Sogeti kent toch een stukje variabel inkomen op basis van het aantal declarabele uren? Hoe werkt dat als je "voltijds" bij de overheid bent ingezet en dus 36 uur op project + 4 uur overhead doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 11:05

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

dan heb je dus maar 36 declareerbare uren. en dus minder bonus. 10% minder.
Scheelt je ongeveer 7 tot 20 euro bruto per maand. dus 4 tot 10 euro netto.
ik zie het probleem niet. aan de andere kant is het bonus dat je gewoon 40 uur betaald krijgt.

[ Voor 18% gewijzigd door Smuggler op 01-06-2015 11:58 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 08:26

avotar

P0werd by Black Coffee

Ossi schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:43:
[...]

Beetje vreemde opvatting. Feitelijk ben je bij een klus van 32 u/week ook voor 20% van je tijd bankzitter.
Lijkt me niet meer dan logisch dat je dan gewoon naar kantoor moet komen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Smuggler schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:57:
dan heb je dus maar 36 declareerbare uren. en dus minder bonus. 10% minder.
Scheelt je ongeveer 7 tot 20 euro bruto per maand. dus 4 tot 10 euro netto.
ik zie het probleem niet. aan de andere kant is het bonus dat je gewoon 40 uur betaald krijgt.
Voor dat geld zal het weinig uitmaken. Als de bonus een meer significant deel van je inkomen was (en/of meer progressief opliep), zouden overheidsopdrachten niet meer erg geliefd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:28
_vision schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:02:
[...]
Hoezo? Tenzij je betere dingen hebt te doen (cursus of meeschrijven offertes o.i.d.) vind ik dat niet meer dan normaal. Je wordt betaald voor 5 dagen, dus begrijpelijk dat je die ene dag dan ook simpele klusjes kan krijgen. Dat soort ondersteunende werk blijft anders liggen, omdat andere mensen wel 5 dagen bezet zijn.

Ik heb dat ook eens gehad bij mijn werkgever (consulting firma), zoals HR geholpen met CV check of een manager ondersteund met divers uitzoekwerk. Ook is zo'n gebroken dag ideaal om bij te praten met diverse mensen op kantoor.
avotar schreef op maandag 01 juni 2015 @ 12:10:
[...]

Beetje vreemde opvatting. Feitelijk ben je bij een klus van 32 u/week ook voor 20% van je tijd bankzitter.
Lijkt me niet meer dan logisch dat je dan gewoon naar kantoor moet komen.
Ik vind het niet belachelijk dat je aan het werk moet, ik vind de klusjes die ze bedenken alleen belachelijk. Neem maar lekker MBO stagiairs aan die dat werk uit handen kunnen nemen. Ben blij dat ik al een hele tijd in opdracht zit en geen gezeur heb over klusjes die niemand wil doen.

Zelf heb ik er niet mee te maken gehad, maar de verhalen die ik er over heb gehoord word je echt niet vrolijk van. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Je krijgt voor 40 uur per week betaald door Sogeti, Sogeti mag dan ook bepalen wat ze jouw die 40 uren laten doen.
Normaal is dat 40 uur bij de klant zitten en als dat niet lukt, tsja.. Dan zijn er andere klusjes.

Je hebt altijd de keuze, voor zover ik weet, om tijdelijk naar een 36uurs contract te gaan.
Of je koopt extra vrije uren en neemt 1 x per week een vrije dag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
Ossi schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:03:
[...]

[...]

Ik vind het niet belachelijk dat je aan het werk moet, ik vind de klusjes die ze bedenken alleen belachelijk. Neem maar lekker MBO stagiairs aan die dat werk uit handen kunnen nemen. Ben blij dat ik al een hele tijd in opdracht zit en geen gezeur heb over klusjes die niemand wil doen.

Zelf heb ik er niet mee te maken gehad, maar de verhalen die ik er over heb gehoord word je echt niet vrolijk van. :|
Haha, dus een bedrijf moet maar stagiairs aannemen terwijl betaald (!) personeel gedeeltelijk zonder klantwerk zit? En ja, daar kunnen klusjes bijzitten als smoelenboek updaten of informatie op share point bijwerken maar niet al het werk kan leuk zijn. That's life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ben het daar wel mee eens. Daarom moet je ook maar gewoon zorgen dat je een opdracht hebt.

Ik heb zelf begin 2010 (bij Sogeti) een tijdje op de bank gezet, kwam toen uit een opdracht van 3 jaar, dus was het niet gewend om stil te zitten. Sowieso is 1 januari een kuttijd om vrij te komen, want het ligt dan echt stil. Ik heb toen de gehele maand januari echt weinig uitgevoerd (behalve twee MS examens ingekopt), dus dat was een soort "betaalde" vakantie, hoefde ook niet naar kantoor te komen ofzo. Maarja, na een week is je huis echt wel schoon en al je vrienden zijn in januari aan het werk. En je kan ook niet een paar weekjes naar de zon want je bent gewoon standby. Echt ideaal vond ik het niet, ik was dan ook blij dat ik in februari een (vakgerelateerde) klus op kantoor kreeg (wel non-facturabel en ook maar 3 dagen in de week, dus alsnog 2 dagen thuis per week) en daarop aansluitend gewoon weer een facturabele opdracht... Echt moeilijk deed Sogeti er trouwens niet over toen (hoefde ook niet naar kantoor ofzo), maar dat lag misschien wel aan het feit dat ik 3 jaar lang WEL facturabel geweest was en ik in ieder geval nog twee examens deed...

In juni of juli lijkt het me dan weer wel prima om een maandje "vrij" te hebben, aangezien je dan hier tenminste ook naar buiten kan :) Sowieso heb ik nu een eigen huis dus dan is er sowieso altijd veel meer te doen... Ik denk daarom nog weleens met weemoed terug aan die periode, die vrije tijd had ik nu een stuk beter kunnen gebruiken ;)

Maargoed, ik heb na die tijd nooit meer een minuut "op de bank" gezeten, ook niet bij mijn volgende detacheerders...

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 01-06-2015 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Zo! Eerste dag intro bij Sogeti :)

Erg leuk. Gesproken met de members van het board, collega's ontmoet, presentaties gehouden, 'wie is de mol'- bedrijfsethiek gespeeld haha...

Al met al tot nu toe ben ik positief. Ik kan eigenlijk pas na 3 maanden zeggen hoe ik het hier vind.

Zoals Martinspire het al zei: Als je vanuit een andere branche erin komt (of als starter), is het echter wel een verademing. Meteen een zekerheid van salaris en andere voordeeltjes. Daar kan een mens ook gelukkig van worden. Ook al is het niet direct een vetpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

melkislekker schreef op maandag 01 juni 2015 @ 20:51:
Zo! Eerste dag intro bij Sogeti :)

Erg leuk. Gesproken met de members van het board, collega's ontmoet, presentaties gehouden, 'wie is de mol'- bedrijfsethiek gespeeld haha...

Al met al tot nu toe ben ik positief. Ik kan eigenlijk pas na 3 maanden zeggen hoe ik het hier vind.

Zoals Martinspire het al zei: Als je vanuit een andere branche erin komt (of als starter), is het echter wel een verademing. Meteen een zekerheid van salaris en andere voordeeltjes. Daar kan een mens ook gelukkig van worden. Ook al is het niet direct een vetpot.
Intro is inderdaad leuk. Wat voor vragen hadden jullie zoal voor de directie? Nog leuke antwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Martinspire schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:20:
[...]

Intro is inderdaad leuk. Wat voor vragen hadden jullie zoal voor de directie? Nog leuke antwoorden?
Haha, bij ons vroegen wat het meest beschamende was wat ze ooit hadden gedaan. 1 van de directeuren was zo dapper om die te beantwoorden(die van Testing geloof ik). Hij was toen geloof ik zo pissig dat hij niet de loonsverhoging kreeg die hij wou dat hij van zijn baas eistte dat hij dan maar de bonussen van zijn collega's moest krijgen omdat hij toch veel harder werkte. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Haijo schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 09:07:
[...]
Hij was toen geloof ik zo pissig dat hij niet de loonsverhoging kreeg die hij wou dat hij van zijn baas eistte dat hij dan maar de bonussen van zijn collega's moest krijgen omdat hij toch veel harder werkte. :X
En zelfs tijdens de introductie proberen ze je al te laten wennen aan het feit dat je waarschijnlijk niet de loonsverhoging krijgt die je graag wilt...... }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Krijgen er nog mensen loonsverhogingen dan bij Sogeti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haijo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09-2024
Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 11:49:
Krijgen er nog mensen loonsverhogingen dan bij Sogeti?
Ja hoor, maar er is beperekt budget beschikbaar. In mijn geval wou de klant mij specifiek op een opdracht houden voor langer dan ik zelf wou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Dan doe ik toch iets fout blijkbaar. Al mijn opdrachten in de laatste paar jaar worden structureel altijd verlengd maar dat is blijkbaar dan niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
In je eerste periode bij Sogeti krijg je elk half jaar toch een beoordeling met bijpassende (zeer geringe) groei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:08:
Dan doe ik toch iets fout blijkbaar. Al mijn opdrachten in de laatste paar jaar worden structureel altijd verlengd maar dat is blijkbaar dan niet genoeg.
Verlengd omdat ze uitlopen? :>

Maareh, als je goed werk doet, dan kun je daar best over praten met je unit manager. Maar anders krijg je gewoon de standaard verhogingen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Ik ben al lang geen YP meer dus op zich krijg ik niet jaarlijks een verhoging en moet ik die zogenaamd "verdienen". Blijkbaar "verdien" ik het niet genoeg of zeur ik niet hard genoeg. Bij iedere meeting met mijn UM breng ik het weer ter sprake en iedere keer wordt er vaag overheen gepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:16:
Ik ben al lang geen YP meer dus op zich krijg ik niet jaarlijks een verhoging en moet ik die zogenaamd "verdienen". Blijkbaar "verdien" ik het niet genoeg of zeur ik niet hard genoeg. Bij iedere meeting met mijn UM breng ik het weer ter sprake en iedere keer wordt er vaag overheen gepraat.
Dan moet je je poot eens op tafel houden en duidelijkheid eisen.
Maar ben je misschien nog niet een functieniveau omhoog gegaan? Misschien kun je je daarop focussen? Of kijken wat je daar al wel of niet van kunt.

Als jij duidelijkheid wilt over hoe je verder vooruit kunt komen, dan moet je unitmanager dat gewoon melden hoor? Plus als je verder de hele tijd op opdracht zit, dan lever je meer op dan dat je kost, dus mag daar best wat tegenover staan.

[ Voor 16% gewijzigd door Martinspire op 02-06-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Tja, blijkbaar verschuilt men zich bij ANT nogal achter het "het mag niet van Parijs" excuus. Nou vraag ik mij af hoe die stelling houdbaar gaat zijn in de rest van het jaar aangezien er meer aanvragen zijn dan dat er vrije ontwikkelaars zijn momenteel.

Eigenlijk heb ik sinds 2011 geen loonsverhoging meer gezien en daar word ik een beetje chagrijnig van eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:08:
De brutalen hebben de wereld :+
Tuurlijk moeten de 'brutale' werknemers ook wel presteren om die verhoging te verdienen, maar als ze er niet om vragen krijgen ze ook minder of vallen ze buiten de boot.

Moraal van het verhaal: niet afwachten of je iets krijgt maar begin er zelf over en geef aan waarom juist jij een verhoging zou moeten hebben..
En dan niet; "omdat ik vorig jaar niets gekregen heb".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Blijkbaar ben ik niet brutaal genoeg. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Vertrekken is ook altijd een optie he. Het is niet zo dat Sogeti de heilige graal is.

Sowieso kun je bij een overstap een stuk meer binnenhengelen dan bij een interne verhoging. Dat is overigens niet exclusief voorbehouden aan Sogeti...

Hoewel ik zelf nog wel verhogingen kreeg waren deze verder niet om over naar huis te schrijven. Ik zat al drie jaar lang dikke omzet binnen te hengelen voor Sogeti maar als we het over (significante) salarisverhogingen hadden kreeg ik altijd het "Parijs-argument" voor mijn kiezen. Toen ze daarna ook nog eens de normbonusregeling omzetten in de prestatiebonusregeling en daarbij en passant 90 euro van mij in een zwart gat vielen (had een normbonus van 180, ja daar had ik zelf voor gekozen, maar de prestatiebonus ging naar 90, dus de resterende 90 euro was gewoon "weg") was ik er wel klaar mee.

[ Voor 55% gewijzigd door FreakNL op 02-06-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
Uiteraard heb ik door dat ik buiten Sogeti ook andere dingen te halen zijn. Ik zit alleen een beetje tegen het feit aan te hikken dat ik niet direct een leuk bedrijf zie in de omgeving waar ik zou willen werken. Het hele idee om te vertrekken speelt al een jaar of 2 rond in mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:54:
Uiteraard heb ik door dat ik buiten Sogeti ook andere dingen te halen zijn. Ik zit alleen een beetje tegen het feit aan te hikken dat ik niet direct een leuk bedrijf zie in de omgeving waar ik zou willen werken. Het hele idee om te vertrekken speelt al een jaar of 2 rond in mijn hoofd.
En dan is het nog de vraag of je er bij dat bedrijf wel op vooruit gaat.. Dat is niet altijd een zekerheidje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Nnoitra schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:56:
En dan is het nog de vraag of je er bij dat bedrijf wel op vooruit gaat.. Dat is niet altijd een zekerheidje.
Dat weet je al tijdens de sollicitatie gesprekken, je hoeft niet je baan op te zeggen om je nieuwe loonstrookje te mogen zien. En proberen kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
CMD-Snake schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:17:
[...]

Dat weet je al tijdens de sollicitatie gesprekken, je hoeft niet je baan op te zeggen om je nieuwe loonstrookje te mogen zien. En proberen kan altijd.
Snap ik :)
Ik gaf het alleen aan omdat "leuk bedrijf" en "meer loon" niet altijd samen gaan.

Meer loon maar dan wel bij een minder leuk bedrijf is ook een optie; maar hoeveel werkplezier wil je opofferen voor meer geld?
Minder loon bij een leuker bedrijf, dat kan ook nog; maar hoeveel geld wil je daar voor opofferen en is je huidige zo 'slecht' dat je dat er voor over hebt?

Ik heb bovenstaande opties meegemaakt en ben er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:17:
[...]

Hij bedoeld denk ik dat je tijdens je overstap wel omhoog gaat in loon, maar dat je daarna vaak tegen dezelfde nullijn aan loopt te hangen wat betreft verhogingen als de rest van de branche. De meeste grote detacheerders verschillen wat dat betreft niet zo veel van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Tjoekie schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:29:

Hij bedoeld denk ik dat je tijdens je overstap wel omhoog gaat in loon, maar dat je daarna vaak tegen dezelfde nullijn aan loopt te hangen wat betreft verhogingen als de rest van de branche. De meeste grote detacheerders verschillen wat dat betreft niet zo veel van elkaar.
Ik snap wat jij bedoeld, al bedoelde ik dat niet. Zie bovenstaande reactie :)

Maar je hebt wel gelijk; als je overstapt kun je een leuke sprong maken maar daarna zit je ook vaak weer in hetzelfde traject. Maar als je gebleven was, had je misschien wel een paar jaar over die verhoging gedaan. Dus ja, het is wel een 'quick win' wat betreft salaris.

Maar goed, als de verhogingen bij je nieuwe werkgever na een jaartje of wat weer bagger zijn kun je weer overstappen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 02-06-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:01:
Tja, blijkbaar verschuilt men zich bij ANT nogal achter het "het mag niet van Parijs" excuus. Nou vraag ik mij af hoe die stelling houdbaar gaat zijn in de rest van het jaar aangezien er meer aanvragen zijn dan dat er vrije ontwikkelaars zijn momenteel.

Eigenlijk heb ik sinds 2011 geen loonsverhoging meer gezien en daar word ik een beetje chagrijnig van eigenlijk.
ANT bestaat toch niet meer, sinds de divisies recht onder bestuur hangen?
Parijs-argument heb ik ook nog niet eerder gehoord, maar daar moet je je niets van aantrekken. Het gaat om jou en jouw prestaties. Misschien dat ze de afgelopen jaren wat mager waren met de verhogingen omdat de economie het niet zo fantastisch deed, maar dat is nu gewoon afgelopen. Verder vind ik dat als je over het gehele jaar gekeken gewoon voor constante inkomsten zorgt, ze je daar best voor mogen belonen.
Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:54:
Mja leuke bedrijven zijn lastig te vinden. Irritante recruiters echter... Heb mn mobiele nummer maar overal weggehaald :X :(
Overigens zie ik wel genoeg plekken waar ik terecht zou kunnen maar ik wil liever in een team werken wat al weet waar ze mee bezig zijn, maar ik zie vooral dingen waar je dan alles op moet zetten of meteen wordt geacht alles te weten. Plus je je dan nog maar moet afvragen of het daar uiteindelijk beter geregeld is. Als je zelf voor auto moet zorgen, komt er al een behoorlijke kostenpost bij die je dan weer van het hogere salaris moet aftrekken.

Misschien dat het aan mn huidige locatie ligt (Tilburg), maar zit nu dus ergens waar je als externe een beetje apart wordt aangekeken. Weinig betrokken bij sociale contacten (bv samen eten) en tijdens gesprekken gaat het ook niet verder dan wat over werk. Vorige in Utrecht was een stuk beter, daar er ook nog ruimte was voor wat humor.
Het lijkt er echter op dat ze me nog willen verlengen voor een nieuwe opdracht, maar ik twijfel eigenlijk of ik dat wel wil. Iemand ervaring met dat soort zaken? Dat als je er geen zin in hebt en liever iets anders doet? De kans dat ik langer dan 2 weken stilzit is in ieder geval nihil :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Valide argumenten hier en daar.

Natuurlijk geef je wat op door te vertrekken bij een werkgever waar je het "op zich" naar je zin hebt. Heb daar zelf ook wel een beetje tegenaan gehikt. Maar uiteindelijk maakt het zo weinig uit. Ook bij een andere detacheerder kun je een super- of kutklus krijgen en loop je weer tegen het feit aan dat je weer in hetzelfde traject komt m.b.t. salarisverhogingen. Maarja, als je nooit eens de stap durft te wagen kom je ook nergens (imho).

Ik ben overgestapt en ben er toen fiks op vooruit gegaan. Heb me daar in zoverre mee "in de vingers" gesneden dat ik op een klus terecht kwam waarbij het tarief zo laag was dat er weinig marge meer inzat. Dit is bijna letterlijk zo tegen me gezegd toen ik een jaar in dienst was. Ik functioneerde verder wel goed. Tja, da's leuk en aardig, maar ik had inmiddels een huis gekocht en mijn kosten waren gewoon gestegen. Ben toen dus weer overgestapt, ook weer een gok, maar ik zit nu op een nog leukere klus, mijn tarief ligt veel hoger (precies 50% hoger) en ik ben er weer op vooruit gegaan, arbeidsvoorwaardelijk.

Als ik nog bij Sogeti gezeten had en zij hadden mij elk jaar een salarisverhoging van (pakweg)125 gegeven zat ik nu alsnog significant lager dan wat ik nu heb. Ik denk dat ik er bij Sogeti nog wel 10 jaar over gedaan had om qua basissalaris op het punt te komen waar ik nu zit. En mijn secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook nog eens beter. Ik besef me wel terdege dat ik (door weer hard te onderhandelen) bij deze club weer tegen hetzelfde liedje aan ga lopen (waarschijnlijk), maargoed, je kan het alvast maar binnen hebben.

Als je echt ontevreden bent over je salaris zou ik je echt aan willen raden om buiten de deur te kijken, ook bij anders clubs kan het leuk zijn (dat heb je ook vooral zelf in de hand, echte kutbedrijven daargelaten). Sogeti is niet de heilige graal..

@Mohius, zit je intern of extern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohius
FreakNL schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:34:
@Mohius, zit je intern of extern?
Ik zit meestal extern. Eigenlijk zijn alle opdrachten wel uitdagend aangezien ik toch meestal niets uit de weg ga. Alleen erger ik mij na een aantal maanden weer over de reistijd en dat Sogeti er zo makkelijk over heen stapt dat het jou veel (privé) tijd kost. Blijkbaar is het "normaal" om van je medewerkers in de detachering te eisen dat zij 3 uur per dag in de auto zitten en files etc maar voor lief nemen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb nu 8 minuten reistijd. Per dag.

Maar ook dat is bij Sogeti mogelijk en bij een andere detacheerder kun je ook 3 uur in de auto zitten. Dat is niet perse Sogeti specifiek..

Wil er alleen maar mee zeggen dat het soms WEL kan lonen om buiten de deur te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Nnoitra schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:28:
Ik gaf het alleen aan omdat "leuk bedrijf" en "meer loon" niet altijd samen gaan.
Marktconform werkplezier? :+ Detacheerders bestaan bij de gratie van het verschil tussen jouw uurloon en hun tarief. Ze hebben er alle baat bij om jouw loon zo laag mogelijk te houden. "De Crisis" is nog altijd een fantastisch middel daarvoor. De meeste grote detacheerders schrijven winst (en soms nog behoorlijk) maar toch wordt het personeel met droge oogjes verteld dat er geen centen zijn.

Als je al jarenlang niets erbij krijgt of met een fooi krijgt dan is het tijd om je conclusies te gaan trekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er ineens gezegd is tijdens het jaarlijkse gesprek dat er ineens 700 bruto per maand bij kan. Of je stond daarvoor klaar om je ontslagbrief aan te bieden.

Maar over leuke bedrijven gesproken, je zit bijna altijd bij een klant op kantoor in detachering. Hoeveel heb je nou echt te maken met je detacheerder? Hoeveel van die prettige sfeer merk je? Elke dag zit je bij de klant en om de zoveel weken of maanden komt je manager langs. Feitelijk is dat en het storten van je salaris je enige contact met je detacheerder. Is dat leuke bedrijf dan eigenlijk niet je klant?
Martinspire schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 14:42:
Plus je je dan nog maar moet afvragen of het daar uiteindelijk beter geregeld is. Als je zelf voor auto moet zorgen, komt er al een behoorlijke kostenpost bij die je dan weer van het hogere salaris moet aftrekken.
Dat is het geniale van de detachering, het gouden kooitje van de lease auto en de laptop van de zaak.

Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een leaseauto genomen. En zo moeilijk is het niet om er eentje te kopen en te onderhouden. Mijn eigen auto is goedkoper in al die jaren dan een leaseauto. En het fijne is dat die auto ook van mij is en op elk front heb ik alle zeggenschap. Bovendien, als je op een vaste plek zou werken is die leaseauto niet nodig. Als je er dan voor kiest om heel ver van je werk te wonen is het een eigen keuze.
Mohius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 16:17:
Alleen erger ik mij na een aantal maanden weer over de reistijd en dat Sogeti er zo makkelijk over heen stapt dat het jou veel (privé) tijd kost. Blijkbaar is het "normaal" om van je medewerkers in de detachering te eisen dat zij 3 uur per dag in de auto zitten en files etc maar voor lief nemen. :(
Tja, elke detacheerder kan dit gebeuren. Een wat ik al zei, "De Crisis" is fantastisch om een medewerker te dwingen. Mij is het ook wel eens overkomen dat ik een halve werkdag erbij had aan autorijden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _vision
FreakNL schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:34:
Ik ben overgestapt en ben er toen fiks op vooruit gegaan. Heb me daar in zoverre mee "in de vingers" gesneden dat ik op een klus terecht kwam waarbij het tarief zo laag was dat er weinig marge meer inzat. Dit is bijna letterlijk zo tegen me gezegd toen ik een jaar in dienst was. Ik functioneerde verder wel goed. Tja, da's leuk en aardig, maar ik had inmiddels een huis gekocht en mijn kosten waren gewoon gestegen. Ben toen dus weer overgestapt, ook weer een gok, maar ik zit nu op een nog leukere klus, mijn tarief ligt veel hoger (precies 50% hoger) en ik ben er weer op vooruit gegaan, arbeidsvoorwaardelijk.
Ik vind dat toch een aparte gang van zaken, dat je namelijk verantwoordelijk bent voor je tarief. Zo'n detacheerder heeft vaak een heel sales en account apparaat en die zouden verantwoordelijk moeten zijn voor je tarief en marge. Vaak heb je namelijk heel weinig invloed op je inzet en tarief en dan is het nogal scheef om dat bij de medewerker neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
CMD-Snake schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 17:28:
Marktconform werkplezier? :+ Detacheerders bestaan bij de gratie van het verschil tussen jouw uurloon en hun tarief. Ze hebben er alle baat bij om jouw loon zo laag mogelijk te houden. "De Crisis" is nog altijd een fantastisch middel daarvoor. De meeste grote detacheerders schrijven winst (en soms nog behoorlijk) maar toch wordt het personeel met droge oogjes verteld dat er geen centen zijn.

Als je al jarenlang niets erbij krijgt of met een fooi krijgt dan is het tijd om je conclusies te gaan trekken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er ineens gezegd is tijdens het jaarlijkse gesprek dat er ineens 700 bruto per maand bij kan. Of je stond daarvoor klaar om je ontslagbrief aan te bieden.

Maar over leuke bedrijven gesproken, je zit bijna altijd bij een klant op kantoor in detachering. Hoeveel heb je nou echt te maken met je detacheerder? Hoeveel van die prettige sfeer merk je? Elke dag zit je bij de klant en om de zoveel weken of maanden komt je manager langs. Feitelijk is dat en het storten van je salaris je enige contact met je detacheerder. Is dat leuke bedrijf dan eigenlijk niet je klant?
Ik doelde niet specifiek op werkplezier bij een andere detacheerder; je kunt ook overstappen naar een 'normale' toko (bijvoorbeeld de klant waar je al zit).
Maar 'werkplezier' is ook binnen de detachering een factor: hoeveel verplichte cursussen (in eigen tijd / waar je niets aan hebt) moet je doen, hoeveel verplichte meetings op 2 uur rijden heb je, heb je targets die je moet halen, wat verlies je aan loon als je even geen opdracht hebt, krijg je maar geen loonsverhoging?
Natuurlijk zit je normaal gesproken het gros van de tijd bij een klant, maar die randzaken die ik net noemde hebben wel degelijk invloed op je werkplezier en je mening mbt je werkgever.

Ik ken een verhaal van een ex-collega die overgestapt is naar een andere detacheerder omdat hij qua loon dan een grote(re) stap kon maken.
Nu is het geval dat zijn nieuwe werkgever veel minder werk in het noorden heeft waardoor hij voor minimaal een half jaar naar Eindhoven (of iets daar in de buurt) moest.
Gezellig 4 nachten per week in een hotel terwijl je vrouw met nog niet al te oud kind thuis zitten.
Zo'n situatie zal natuurlijk niet altijd en overal het geval zijn, maar het zou zeker invloed hebben op mijn werkplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
Martinspire schreef op maandag 01 juni 2015 @ 23:20:
[...]

Wat wilde je vroeger worden? (voetballer, niet geworden)
Wat heb je gedaan wat tegen bedrijfsethiek was? (dit hou ik prive)
Waarom bent u niet weggegaan bij Sogeti? (veels te leuk, een mensenbedrijf)

Komende dagen trainingen tot 2100 ;(
Pagina: 1 ... 18 ... 32 Laatste