Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste
Acties:
  • 387.955 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik was ooit een YP :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:47

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ondertussen heeft Chris ze via PM aan mij gesteld en ik heb ze beantwoord. Meeste antwoorden waren hier wel in het topic te vinden. :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Oh..
Gokje; deze vragen --> Chris89 in "Ervaring werken bij Sogeti Deel 2" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:14

Martinspire

Awesomeness

Ah die had ie ook aan mij gesteld denk ik, maar we zullen het nog wel van hem horen denk ik ;) (hint hint)

[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 29-09-2014 16:10 ]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 06:59
De vragen zijn gesteld inderdaad al. Voelde voor mij beter om ze via pm te stellen.

Vorige week aardig wat telefonisch contact gehad met Sogeti. Binnenkort een oriënterend gesprek. Kan iemand mij vertellen hoe dit in ze werk gaat en hoe je dit het beste kan voorbereiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Het beste voor jezelf en Sogeti is jezelf zijn.
er heerst een aardige pakken cultuur, dus een pak aan staat je zeker niet slecht, Bij High Tech is dit minder toepasselijk.
succes bij je oriënterend gesprek!

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
Hehehe tuurlijk is jezelf het beste inderdaad! Dat zal ik ook zeker doen.

Maar een aantal tips kan nooit kwaad!

Ben zelf geen pakkenman dus denk het gewoon een nette blouse met een nette broek word, dus gewoon casual.
Of is dit niet aan te raden voor de divisie security?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Nette kleding is ook prima. Een pak is mooi, maar zeker niet verplicht. Ik denk dat er maar een klein deel is wat regelmatig in pak loopt. Wordt voornamelijk gedaan als je met klanten te maken hebt.

Gewoon jezelf zijn, even bedenken wat voor mogelijke vragen iemand kan stellen op een kennismaking/sollicitatie (wat wil je, wat kun je, wat is je ambitie, waar zie je jezelf in 5 jaar, etc). Is niet moeilijk. Zolang je het serieus neemt, jezelf bent en goed overkomt, is er geen probleem waarom je niet door kunt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Voor security ben je dan al overdressed als je tenminste ethical hacker wilt worden. :) Echter gaat het hier om een sollicitatie gesprek waarbij eerste indruk belangrijk is dus zou idd netjes gekleed gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door feep op 30-09-2014 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Chris; af en toe een vraag stellen is niet erg, maar er zelf ook een beetje energie in steken is geen zonde.
Dit is geen aanval, zie het als positieve kritiek.
Met een simpele search had je antwoorden op zo'n beetje al je vragen kunnen vinden. ;)

Zo heeft Martinspire nog niet eens zo heel erg lang geleden dit mooie stuk geschreven:
Martinspire in "Ervaring werken bij Sogeti Deel 2"

Beetje proactiviteit en zelfstandigheid zijn ook bevorderlijk voor je carriëre ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Owja en een blouse is voor vrouwen, mannen dragen een overhemd.

Voor de rest gewoon jezelf zijn idd en de standaard vragen voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eury
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-03 10:02
Hoe zit het met de nieuwe contract samenstelling t.o.v. de lease auto. Als je als professional binnen komt en je salaris is 3000, de lease auto 600 excl. Wat wordt er door Sogeti betaald en wat gaat er van het bruto loon af en hou je dus uiteindelijk netto over?

Cies custodiet ipsos custodes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:54
Zo.... mijn laatste maand als Sogetist is ingegaan. Toch bijna 9 jaar volgemaakt. Daarvan de laatste 7 jaar bij slechts 2 klanten gezeten. Sogeti was voor mij altijd een beetje "dat bedrijf dat af en toe een briefje stuurt en maandelijks geld overmaakt". Bij zulke lange inzetten (infrastructuur) kom je niet zoveel collega's tegen, en dat begon mij erg tegen te staan. Iedere bijeenkomst moest ik zoeken en speuren of ik "die ene collega" toevallig zag die ik vaag kende, en anders steeds maar weer mezelf binnenpraten tussen een kliekje mensen dat wél dagelijks samenwerkt. Dat hoort er natuurlijk bij in dit vakgebied, en lange tijd vond ik de dynamiek wel prima zo. De backoffice was prima in orde, en de vrijheden in de arbeidsvoorwaarden vond ik top. De laatste jaren echter (de laatste 5,5 jaar zit ik al bij 1 opdrachtgever, 20km van huis) begon Sogeti een ver van mijn bed show te worden. De leaseauto ging eruit, veel te duur voor dit soort afstanden, maar ook begon Sogeti in een transitie waarin ik helemaal niet meer paste. De aanpassing van de arbeidsvoorwaarden vormden voor mij de druppel. Er werd weinig rekening meer mee gehouden met medewerkers zoals ik, (maandelijks standby lopen, weekenddiensten draaien) in de zin van versobering van de standby- en overwerktarieven, en ook het invullen van de urenbon werd een maandelijks correctiewerk, omdat de schatting vaak niet bleek te kloppen. De welwillendheid van de backoffice loopt sinds een tijd achteruit, zeker nu ook veel HRM zaken in india afgewikkeld worden. Helaas moet ik daardoor constateren dat het ivoren torentjes gehalte (dat lang afwezig is geweest) ook in Vianen toe aan het slaan is. Ik moet maandelijks steeds zelf actie ondernemen omdat mijn salarisstrook fouten bevat, en met veel gezucht wordt er dan een nieuwe correctie aangemaakt. Jammer en niet nodig. Ook op IT gebied is het droef gesteld af en toe. Ik heb ongeveer anderhalf jaar lang (sinds jun 2013) bij security officers, hogere managers en vele medewerkers geleurd met het feit dat de webmail omgeving bijzonder slecht is geimplementeerd op het gebied van ssl. Niemand die schijnt in te zien dat met het stelen van het inlogaccount via webmail (MITM attack) zeer persoonlijke data uit einstein, of uit sharenet getrokken kan worden. See for yourself:
https://www.ssllabs.com/s....sogeti.nl&hideResults=on
En dat terwijl het een paar minuten werk is om dit op te lossen. Ik heb het bijltje erbij neergegooid in elk geval.
Over mijn unit managers die ik in de loop der jaren heb gehad niets dan lof. Ze hadden het beste met mij en anderen voor, dat zouden de enigen zijn waarvoor ik nog zou willen blijven. Nu is het natuurlijk zo dat het voor mij niet zo'n moeilijke afweging is geweest, mijn huidige opdrachtgever is een warm nest waar een heel fijne cultuur heerst, die ik bij Sogeti persoonlijk niet gevonden heb. En uiteraard is tot slot de maandelijkse toelage een stuk gunstiger.
Maar goed. Ik wil er helemaal geen zeurverhaal van maken, ik ben per slot van rekening niet voor niets 9 jaar gebleven. De tijden van crisis heb ik heel rustig doorgemaakt omdat de CEO weigerde er direct medewerkers uit te knikkeren. Dat gaf heel veel rust, en over dat feit niets dan lof. Ik heb er een fijne tijd gehad, en gewoon mezelf kunnen zijn verder. De tijd om te gaan is echter nu aangebroken.
Voor de huidige (en toekomstige) sogetisten; hou het bedrijf scherp! Zorg ervoor dat iedereen beseft dat Sogeti een eigen cultuur moet houden, en laat het niet verwateren tot een CapGemini afdeling. Daarmee zou teveel verloren gaan. Verder; als professional mag je gerust laten weten dat JIJ het kapitaal van het bedrijf bent en dat er goed voor je gezorgd moet worden. In Vianen wordt het geld niet verdiend...
So long!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Waar ga je nu heen precies? Bij die werkgever waar je al 5 jaar zit werken of iets anders?

Dat van die SSL is wel zorgelijk, misschien had je het op Teampark moeten zetten? Ik heb zelf ook niet de juiste connecties, maar lijkt me inderdaad iets wat op te lossen is.

Ik denk dat je inderdaad weinig meekrijgt van Sogeti als je altijd op locatie zit. Dan vallen zaken van de administratie wel meer op. Ik ken zelf ook niet veel mensen van andere units (al ben ik ook pas in November begonnen), maar voor mij is dat niet zo'n issue. Zoals je zegt: meelullen is altijd wel mogelijk.

Waar lag trouwens het probleem van je urenbon. Ging dat mis bij het insturen vanuit bedrijf, vanuit calculaties van je unit of anders?
Zoals je zegt is het voor jou waarschijnlijk wel anders dan de meesten die gewoon een 9 tot 5 project hebben (zonder 9 tot 5 instelling uiteraard ;) ). Maar wel jammer dat dat dan altijd weer net niet goed gaat.

Al met al kan ik wel begrijpen dat je dan vast in dienst gaat bij je opdrachtgever. Maar in principe heeft Sogeti dan wel zijn doel bereikt: jouw neergezet op een plek waar je graag werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Martinspire schreef op vrijdag 03 oktober 2014 @ 09:15:
Waar ga je nu heen precies? Bij die werkgever waar je al 5 jaar zit werken of iets anders?
Jazeker. Sogeti heeft heel zwaar aan het relatiebeding getrokken. De eerste gesprekken zijn al in het vroege voorjaar gemaakt, maar pas per 1 november heb ik de vrijstelling. Ik had liever al per 1 juli willen overstappen. Maar goed, je weet dat je er voor getekend hebt. Inmiddels zijn de regelingen wel weer aangepast op dit gebied, maar dat was ten tijde van de onderhandeling nog niet het geval.
Dat van die SSL is wel zorgelijk, misschien had je het op Teampark moeten zetten? Ik heb zelf ook niet de juiste connecties, maar lijkt me inderdaad iets wat op te lossen is.
Ik heb hier echt zoveel mensen over gesproken, en het is wel ietsje verbeterd. De frontpage van sogeti (www.sogeti.nl) draaide een half jaar geleden een apache versie uit 2009. |:( Daar is wel naar gekeken inmiddels en ook de ssl implementatie is daar nu goed. Einstein, sharenet, webmail en www waren allemaal op hun eigen manier matig tot slecht. Nu alleen webmail nog. Tja, op den duur wordt je het roepen moe, en denk je; laat maar.
Ik denk dat je inderdaad weinig meekrijgt van Sogeti als je altijd op locatie zit.
Hoeft niet altijd, ligt er ook aan hoeveel je je achterban nodig hebt. Er is veel kennis binnen Sogeti. Je ziet alleen wel dat daar weinig gebruik van wordt gemaakt, al is het alleen al omdat mensen simpelweg geen tijd hebben om naast hun inzet niet ook de andere medewerkers nog te gaan helpen. We worden bij Sogeti geacht om 100% facturabel te zijn.
Dan vallen zaken van de administratie wel meer op. Ik ken zelf ook niet veel mensen van andere units (al ben ik ook pas in November begonnen), maar voor mij is dat niet zo'n issue. Zoals je zegt: meelullen is altijd wel mogelijk.

Waar lag trouwens het probleem van je urenbon. Ging dat mis bij het insturen vanuit bedrijf, vanuit calculaties van je unit of anders?
Zoals je zegt is het voor jou waarschijnlijk wel anders dan de meesten die gewoon een 9 tot 5 project hebben (zonder 9 tot 5 instelling uiteraard ;) ). Maar wel jammer dat dat dan altijd weer net niet goed gaat.
Probleem zit hem vaak in wisseling van diensten. Ik loop maandelijks 1 week standby, maar is er iemand ziek, vakantie, of moet je simpelweg in actie komen tijdens je standby dienst, dan moet er dus gewijzigd worden. Als je dan verplicht wordt om je urenbon in te dienen vóórdat de maand voorbij is, dan geeft dat steevast weer gedonder, met name als er weekenddiensten, standby op de overgang van de maand plaatsvind.

Een ander punt waarin Sogeti heel erg star in is, is dat de urenbon applicatie gebouwd is voor werkdagen van 8 uur. Ik werk 4x9. Dus ben ik één dag iets later, en wil ik 1 uurtje verlof, 8 uur facturabel boeken op 1 dag, dat pikt de applicatie dat niet. Creatief boekhouden krijg je dan. Maakt verder niet uit, maar omdat ik drie urenbonnen synchroon moet houden, en vaak moet corrigeren, geeft dat een hoop extra werk, waarvan ik persoonlijk vind dat mijn opdrachtgever dit niet hoeft te betalen. Dat gebeurt in de praktijk uiteraard wel.
Al met al kan ik wel begrijpen dat je dan vast in dienst gaat bij je opdrachtgever. Maar in principe heeft Sogeti dan wel zijn doel bereikt: jouw neergezet op een plek waar je graag werkt :)
Klopt helemaal :) Al vrees ik dat het niet een derde keer zou lukken om mij een langdurige inzet binnen een straal van 20km te bieden...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
Super dat jullie me zo op weg helpen!

Ben nu bezig met de testen aan het oefenen, even weer de kennis omhoog halen.
Nu valt me op dat de site op internet op lager niet niveau zijn als de testen van Sogeti...
Is er een goede site die meer in de richting komt?

Tevens vraag ik me af of het ergens mogelijk is om de stroomdiagrammen ergens te oefenen? Deze vind ik namelijk erg lastig...

Bij het reken gedeelte mag je pen en papier bij de test houden om het verband te zoeken of is dit uit den boze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Pen en papier mag, bij stroomdiagrammen moet je even de handigheid erin krijgen. Ik weet niet of je die oefentests al helemaal voltooid is, maar ik zou niet meteen doorgaan als je er 1 fout hebt en goed kijken wat je kan helpen om ze makkelijker te maken. Ik weet niet precies meer uit mn hoofd hoe ik het destijds gedaan heb, maar er is een foefje voor om het op tijd te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
Heb die uit de toolbox niet kunnen maken, staat ze bezig zijn maar ze laden niet van de stroom diagram... Dit zijn de oefenen opgaven. Echte test nog niet gemaakt.

Kijken of het straks wel lukt, anders even mailen. Zonde als ik ze niet kan oefenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

In het boek wat ik aangaf staan genoeg oefeningen in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
Boek besteld inderdaad en dus morgen op de mat! *wel nieuwere druk*
Had van je tip al gebruik gemaakt ;-)

Bovendien hebben ze de test weer opnieuw voor me open gezet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit, maar toen ik in 2005 de test aflegde, was ik vooral verbaasd over de snelheid waarmee de vragen beantwoord dienden te worden. Schijnt te zijn om te kijken of je stressbestendig bent. Dus maak je onder stress alles af maar ook veel fout, dan heb je het niet zo best gedaan, heb je echter niet alles af, maar hetgeen af is, wel goed gemaakt, dan is dat dus een opsteker. Over het algemeen ben ik best goed in dergelijke testjes, maar ik kwam toen wel in tijdnood, dus niet alles af.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
De vragen zelf waren niet bijster lastig maar het was meer zoals Mistraller zegt dat de tijdsdruk de score een beetje omlaaghaalde. Bij die stroomdiagrammen was het alleen even het truucje doorkrijgen en de huidig state opschrijven en dan rol je er redelijk snel doorheen. Zou me daar niet te veel zorgen over maken dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225271

Na 6 jaar houd ik het voor bekeken bij Sogeti, in mijn geval de afdeling in België.

De glorie die ik ervaarde toen ik er 6 jaar geleden begon is de laatste 3 jaar stijl bergafwaarts gegaan, en vandaag blijft er eigenlijk niks meer van over. Ik verkeer in dezelfde situatie als Mistraller hierboven, lange opdracht bij dezelfde klant en Sogeti is nu niet veel meer dan het tussenstation dat tussen mijn werk en salaris zit.

Verder veel veranderingen in de organisatie. Elke maand wordt er wel een nieuwe wijziging aangekondigd in de nieuwsbrief. Dat heeft voor een verzuurde sfeer gezorgd, waarbij nog maar weinig naar de persoon gekeken wordt, maar des te meer naar de cijfertjes die al dan niet binnenlopen.

Over mijn manager ben ik nog het minst te spreken eigenlijk. Door een van de veranderingen in de organisatie ben ik onder een andere manager terecht gekomen, en daar heb ik me nooit goed bij gevoeld. Dat gevoel is vanaf het begin ook altijd bevestigd geweest, doordat ik inmiddels al het 4de jaar moet ingaan zonder evolutie in verloningspakket. Altijd worden er uitvluchten gezocht, en wordt er rond de pot gedraaid om toch maar geen waardering te moeten tonen. Dit ondanks ieder jaar uitstekende evaluaties van de klant over mijn werk en contact met de collega's daar.

Tijdens evaluatiegesprekken met mijn manager word ik staalhard belogen terwijl ik de tegenargumenten op tafel leg. Eerst wordt er beweerd dat geen van de Sogeti collega's werd verhoogd in dagprijs, terwijl dat wel zo is. In een 2de gesprek dat volgt nadat ik hem hierop wijs (aangezien ik wel goed contact heb met mijn baas bij de klant, die hierover open kaart speelt), wordt er vervolgens beweerd dat de Sogeti waarmee ik samenwerk wel verbetering krijgt in salaris omdat hij een "speciaal" dossier heeft, iets wat gebeurd wanneer de dagprijs uitzonderlijk veel stijgt en ze niet anders kunnen dan de werknemer hier ook voordeel van geven (hoezo, anders niet dan?). Dit allemaal om toch maar niet te zeggen dat die collega het gewoon ook grondig beu is, en met een voorstel van de concurrentie is komen aanwapperen. Iets waarin ik niet in wil meestappen. Als dat de enige manier is om waardering te krijgen zoek ik die waardering wel elders. Mails duren ook vaak dagen voor er op geantwoord wordt. Onkosten nota's worden met regelmaat gewijzigd zonder toelichting, waarna een hele discussie moet gevoerd worden om de kosten alsnog uitbetaald te krijgen. Business lead fees worden geweigerd, omdat je niet netjes de regels hebt gevolgd maar rechtstreeks de juiste personen hebt opgebeld omdat er gewoonweg niet gereageerd wordt op mails. Sinds dit jaar gaan ze starten met een ranking tabel om verhogingen toe te kennen. Op basis van KPI's krijgt iedereen een score, en dan wordt bekeken welk budget er beschikbaar is. In functie van dat budget wordt dan bepaald hoeveel mensen verhoging krijgen. Dus het kan makkelijk zijn dat je heel het jaar uitstekend werk levert, maar dat je op plaats 6 staat terwijl enkel 1-5 iets krijgen. Gevaarlijk systeem en dodelijk voor motivatie. Overigens hadden ze nog geen flauw benul over welke KPI's gehanteerd zullen worden, en hadden ze ook nog niet stilgestaan bij het feit dat die KPI's moeten ingevuld worden vanaf de laatste verhoging en niet enkel op het afgelopen jaar.

Dus motivatie om nog langer voor Sogeti te werken is volledig verdwenen. Klant vind het erg jammer dat ik opstap (want weg bij Sogeti, is ook weg bij klant), en is zwaar geïrriteerd dat Sogeti op dergelijke manier met z'n werknemers omgaat. Ze zijn Sogeti daar intussen ook liever kwijt dan rijk, net omwille van dit soort toestanden, dus ik vermoed dat de Sogeti er in de toekomst niemand meer hoeft te plaatsen.

Ik heb vaak gezien dat ze nieuwe mensen met goede voorstellen lokken, maar nadien zakt heel hun verhaaltje als een pudding in elkaar. Het komen en gaan van collega's is ook sterk verhoogd sinds een jaar of 3-4, dat zal daar zeker niet vreemd aan zijn. Ik kan me ook geen collega's bedenken die nog niet geklaagd hebben over bovenstaande gang van zaken. De jaarlijkse werknemers enquete draait ook steevast uit op grote kritiek op de verloning, maar dat wordt dan verdoezeld in 1 regeltje in de resultaten dat wordt overschaduwd door de enkele positieve zaken die uitgebreid toegelicht worden.

Van de verhalen die ik hier lees lijkt het in NL wel beter geregeld te zijn, maar ik wilde mijn ervaring in BE toch ook delen, mochten er Belgen zijn die Sogeti overwegen. Op korte termijn wellicht geen slechte keuze, want dan kunnen ze wel concurrentieel zijn op de markt, maar op lange termijn zou ik het zeker niet aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hmm duidelijk verhaal. Ik weet niet in hoeverre België en Nederland verschillen.

Wel weet ik dat als ik in dergelijke discussies zou belanden omtrend salaris, dat ik dan gewoon hogerop ga of HR erbij betrek. Je hebt gewoon recht op een hoger salaris als je goed werk afleverd en meer opbrengt dan dat je kost. Tenminste, zo zie ik het. Al zou ik ook wel twijfelen bij een langdurige opdracht of het dan niet zinvoller is om daar in dienst te gaan en eventueel terug te gaan naar Sogeti als het toch ten einde loopt. Dan denk ik dat je meer over houdt.

Al vind ik persoonlijk het idee dat je verschillende opdrachtgevers met verschillende opdrachten aandoet ook wel interessant aan het werk bij Sogeti.

In ieder geval succes bij je "nieuwe" werkgever ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 16-10-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225271

Het zal ook wel van de persoon afhangen. Ik ben niet iemand die ieder jaar met een voorstel van de concurrentie wil komen aanzetten. Ik ben van mening dat een goede werkgever zelf actie onderneemt om goede werknemers te behouden. Ooit kende ik heel het management goed, en lag ik ook in de goede lade, maar die mensen zijn intussen weg (interne promoties, zelf vertrokken, of gedwongen vertrokken). In België heb je ook het probleem van de talen. Ik moet bijvoorbeeld mijn onderhandelingen in het Frans voeren, of in het Engels, maar mijn Frans is beter dan het Engels van mijn manager. :) Ik ervaar dat wel als een handicap om dit soort onderhandelingen te voeren, ondanks dat ik wel goed weg kan met Frans. Maar daar kan je dus niet omheen in een land als België en bedrijven die in Brussel gevestigd zijn.

Mijn besluit is er natuurlijk ook niet van de ene dag op de andere gekomen, maar werd gevormd door vele frustraties de afgelopen jaren. Een andere manager had misschien ook een heel ander verhaal gemaakt, want daar zit volgens mij ook het belangrijkste probleem in mijn geval. Soms botst het, en dan kan je nu eenmaal beter kiezen voor alternatieve carrierepaden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Martinspire schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:47:
Wel weet ik dat als ik in dergelijke discussies zou belanden omtrend salaris, dat ik dan gewoon hogerop ga of HR erbij betrek. Je hebt gewoon recht op een hoger salaris als je goed werk afleverd en meer opbrengt dan dat je kost. Tenminste, zo zie ik het. Al zou ik ook wel twijfelen bij een langdurige opdracht of het dan niet zinvoller is om daar in dienst te gaan en eventueel terug te gaan naar Sogeti als het toch ten einde loopt. Dan denk ik dat je meer over houdt.
Helaas bestaat er niet zo'n recht op hoger salaris. Eigenlijk heeft een detacheerder nog baat bij om de salarissen zo laag mogelijk te houden en de uurtarieven hoog. Dan is de marge het grootste. Salarissen zijn voor de detacheerders de nummer 1 kostenpost.

In dienst gaan bij de klant is doorgaans taboe, alhoewel, ze kunnen je in Nederland niet echt meer stoppen. Door nieuw aangenomen wetgeving zijn alle concurrentiebedingen een stuk moeilijk te handhaven.
Al vind ik persoonlijk het idee dat je verschillende opdrachtgevers met verschillende opdrachten aandoet ook wel interessant aan het werk bij Sogeti.
Grappig genoeg kan je dit zeggen over elk detacheringsbureau. Hoef je niet voor specifiek bij eentje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:18

avotar

P0werd by Black Coffee

CMD-Snake schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 07:08:
[...]

In dienst gaan bij de klant is doorgaans taboe, alhoewel, ze kunnen je in Nederland niet echt meer stoppen. Door nieuw aangenomen wetgeving zijn alle concurrentiebedingen een stuk moeilijk te handhaven.
Ehm, je beschrijft een relatie beding en die zijn behoorlijk goed te handhaven.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
avotar schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 10:06:
[...]
Ehm, je beschrijft een relatie beding en die zijn behoorlijk goed te handhaven.
Elk bedrijf noemt het weer anders, maar het komt op grofweg hetzelfde neer. Je mag geen klanten meenemen naar je nieuwe werkgever en je mag niet in dienst bij de klant.

Dat laatste merk ik toch valt wel over te praten. Vaak genoeg heb ik al gezien een collega die achterblijft de klant. Een detacheerder wint weinig met het saboteren van zo'n overstap, de medewerker wil toch al weg. Door dat op zo'n moment tegen te houden zorgt niet voor een tevreden werknemer die nog jaren bij je wil blijven. Bovendien sta je als detacheringsbureau er ook gekleurd op bij je klanten als je de eigen werknemers het leven zuur wilt maken. Je kunt maar beter goed uit elkaar gaan op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

CMD-Snake schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 07:08:
[...]

Helaas bestaat er niet zo'n recht op hoger salaris. Eigenlijk heeft een detacheerder nog baat bij om de salarissen zo laag mogelijk te houden en de uurtarieven hoog. Dan is de marge het grootste. Salarissen zijn voor de detacheerders de nummer 1 kostenpost.

[...]
Ik bedoel niet recht als in wettelijk, maar meer als in "je kunt bij gesprek wel daarop inspelen". Maar wat ik bedoel is dat je heus wel mag profiteren van het feit dat jij gewoon voor een constante geldstroom zorgt.

Maar goed, ik ben niet bij Sogeti gekomen om jaren bij dezelfde klant te gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Martinspire schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:07:

Maar goed, ik ben niet bij Sogeti gekomen om jaren bij dezelfde klant te gaan zitten.
Dat had ik ook niet
Toch heb ik het voor Sogeti meer dan 5 jaar bij dezelfde klant volgehouden...

Maar dat kwam dan voornamelijk omdat ik bij die klant steeds afwisselend werk te doen had, en binnen de opdracht groeide en meer/andere verantwoordelijkheden kreeg.
Had ik allemaal aan mezelf te danken, niet aan Sogeti, Relatiemanager deed er niks voor.

Inmiddels een half jaartje weg ongeveer. Mis weinig aan Sogeti
Nieuwe werkgever is ook leuk! Wel kleiner, alles een stuk familiairder, daardoor ook provisorischer, maar dat heeft ook wel charmes ;)

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Martinspire schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 13:07:
Ik bedoel niet recht als in wettelijk, maar meer als in "je kunt bij gesprek wel daarop inspelen". Maar wat ik bedoel is dat je heus wel mag profiteren van het feit dat jij gewoon voor een constante geldstroom zorgt.
Ligt eraan of je manager er gevoelig voor is en hoe het bedrijfsbeleid is ten opzicht van verhogingen. De afgelopen paar jaren maken genoeg bedrijven volop gebruik van "de crisis" om de loonsverhogingen uit te stellen, beperkt te houden en zaken als secundaire arbeidsvoorwaarden te versoberen. Zo wordt het personeel een stuk goedkoper.
Ach, als het bevalt waarom niet? Wie weet als het er erg leuk is kan je zelfs in dienst treden bij de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb mijn relatiebeding ook weg onderhandeld. Moest er wel veel langer bij de klant ingehuurd blijven zitten, wat nu wel wat complicaties gaf met aankoop nieuwe woning, maar ook die hobbel is genomen. Ik blijf dus zitten waar ik al 6 jaar werk :)

Sogeti BE en NL zijn compleet andere bedrijven. Ik ben ooit kort werkzaam geweest via Sogeti BE voor een benelux klant. Die 2 hebben heel erg weinig met elkaar van doen, daar verwonderde ik mij toen ook al over. Je hebt in NL meer banden met CAP NL op dan met Sogeti BE zogezegd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629461

I have more than a decade of experience in ICT. I was head-hunted and have a meeting planned with Sogeti on 27-okt. The job would be NL-based. It's just a meet-and-greet, but it's good to go fully prepared, right ?

- what are some tips that could be useful for the meeting?
- besides the obvious, I would say
- viz. besides: dress formally, be dazzling-and-positive-and-brilliant !! ;)

- also, what could I expect the remunerations ('loondelen', approx.) to be?
- for a 11-years+ experienced ICTer?
- PS: I don't drive in NL, thus all discussions around 'leaseautos' would be moot in my case

What are the other perks for being a Sogetist? Is the overall culture welcoming to a tech-challenge-loving yet management-role-shunning person like me? Would love to hear from the Sogetists .. 'long-running' as well as 'newly-joined' !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629617

Hallo Sogetisten,

Ik heb een korte vraag en ik hoop dat jullie me een beetje in de juiste richting kunnen helpen. Zelf ben ik niet werkzaam bij Sogeti maar mijn vriend is dit wel, ruim 2 jaar inmiddels dus hij is sinds kort geen YP meer. Nu kan ik me herinneren dat ik destijds heb gehoord dat het voor werknemers mogelijk is om extra vakantiedagen bij te kopen. Ik wil hem graag verrassen met een vakantie rond de feestdagen maar volgens mij heeft hij niet genoeg dagen meer om mee te kunnen dus zal ik de extra kosten moeten incalculeren.

Mijn vraag is dus hoe duur het kopen van extra dagen ongeveer zal zijn. Is er een vast tarief per dag of betaal je meer of minder naarmate je langer weggaat? Hoe ver van te voren moet je dit soort dingen aangeven?

Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

De vakantiedagen worden berekend met je salaris en verspreid over het jaar, zo aan het einde van het jaar is de enige mogelijkheid direct verrekenen, of te verspreiden over 2 maanden.
De kosten per uur zijn het maandelijks beloningsbudget / 160.

Dan zit je er een paar cent naast per uur.
Dit moet je minstens een maand van te voren aangeven.
Je kan uiteindelijk uitgaan van ongeveer 20 euro per uur bruto om vrij te nemen. per dag dus 160 euro bruto.

Je mag standaard minimaal 65 uur verlof erbij kopen.
Dit jaar is dat wat onduidelijk aangezien de regels halverwege het jaar zijn veranderd.

[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 24-10-2014 09:59 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Maximaal 65 uur denk ik? Lijkt me nogal apart als je in ieder geval 1300 kwijt bent ;)
Anoniem: 629461 schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 16:13:
I have more than a decade of experience in ICT. I was head-hunted and have a meeting planned with Sogeti on 27-okt. The job would be NL-based. It's just a meet-and-greet, but it's good to go fully prepared, right ?

- what are some tips that could be useful for the meeting?
- besides the obvious, I would say
- viz. besides: dress formally, be dazzling-and-positive-and-brilliant !! ;)

- also, what could I expect the remunerations ('loondelen', approx.) to be?
- for a 11-years+ experienced ICTer?
- PS: I don't drive in NL, thus all discussions around 'leaseautos' would be moot in my case

What are the other perks for being a Sogetist? Is the overall culture welcoming to a tech-challenge-loving yet management-role-shunning person like me? Would love to hear from the Sogetists .. 'long-running' as well as 'newly-joined' !
Hi there. First English response in this topic i believe. Probably found this page in Google right? ;)

Anyways, if its going to be a normal first meet, than you shouldn't need too much. But being prepared is always a good thing. Any tips i can give you are pretty straightforward. You'll be meeting somebody from the unit you'll be recruited for and they want to know who you are, what you know and if you can come up with a couple of examples. A resumé would probably be handy, but talking about your previous assignments or portfolio can work too (depends on the job i guess). Something that could come in handy: check your diploma's and try to compare them to Dutch diploma's. And by that i mean the Batchelor degrees. Since i'm guessing you arent Dutch (duh) you probably need to prove you have the required knowledge-level for Sogeti.

I don't know what others are making financially but 11 years will get you somewhere. Keep in mind that this is a Detachering (not sure about the English there) job and for every project you'll be sent too, Sogeti also gets a cut. But then again, those projects are with top brands and might get you somewhere and give you a nice change in scenery every time.

Other benefits are pretty standard. You will probably be familiar with them from previous work, but it is obviously something you can ask in the interview. They don't require you to know everything about working at Sogeti yet ;)

Good luck on the interview and let us know how it went :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Martinspire schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:25:
Maximaal 65 uur denk ik? Lijkt me nogal apart als je in ieder geval 1300 kwijt bent ;)
Ik heb dit jaar in elk geval al 130 uur gekocht, en volgens de applicatie online mag ik nog eens 102 uur kopen dit jaar (ter waarde van 2010,42 euro). al vind ik dat erg vreemd op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Smuggler schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:52:
[...]

Ik heb dit jaar in elk geval al 130 uur gekocht, en volgens de applicatie online mag ik nog eens 102 uur kopen dit jaar (ter waarde van 2010,42 euro). al vind ik dat erg vreemd op dit moment.
Nee ok, maar een minimum uren inkopen lijkt me vrij raar. Dat bepaal je toch gewoon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Ik bedoelde meer te zeggen dat er minimaal 65 uur beschikbaar is om te kopen. Als je dat dit jaar nog niet hebt gedaan. :)
Als je 1 uur wilt kopen dan is dat je goed recht :).

En altijd met de klant overleggen dat je die weken vrij wilt zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 629617

Ah,heel erg bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ben in ieder geval blij om te horen dat het het bruto salaris als uitgangspunt wordt gebruikt en er niks wordt opgeteld qua kosten die ze aan je verdienen door detachering. Als ik het goed begrijp kan hij dus gewoon via een online applicatie zijn uren aanvragen en het bespreken met zijn klant. Geen afspraken met unitmanagers of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

ligt aan zijn unitmanager, mijn unitmanager gaat ervan uit dat het goed geregeld is met de klant dus ik hoor er nooit wat over, wel moet hij de uren goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathlef
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-12-2020
--deleted--

[ Voor 103% gewijzigd door Deathlef op 01-12-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Als je contract een einddatum hebt moet je speciale afspraken maken met de mobiliteit afdeling.

In alle andere gevallen, als je vervroegd inleveren hebt aangevinkt kan je de auto kosteloos inleveren, zo niet dan moet je de boete betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc3llos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-05 14:24
A.s. maandag begin ik als Young Professional bij Sogeti, in de afdeling High Tech als test engineer. Zijn er nog meerdere mensen die maandag beginnen bij Sogeti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Geen idee, maar je zult niet de enige zijn. Op intranet zie ik dat er nog 19 mensen gaan beginnen. Wat overigens laag is, maar volgens mij is dat altijd wel in oktober/november.

[ Voor 28% gewijzigd door Martinspire op 31-10-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Je bent zeker niet alleen ;), maar de anderen ga je maandag vanzelf ontmoeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ah, mijn plaatsvervangers :) Succes! Mijn laatste uurtjes als Sogetist hebben geslagen ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 637569

Beste lezers,

Onlangs ben ik via mijn netwerk gewezen op Sogeti. Een organisatie, mij onbekend tot kort geleden. Hoe meer ik mij erin verdiep hoe enthousiaster ik word. Maar nu komt het, ik heb geen achtergrond in ICT.

Ik ben twee jaar geleden afgestudeerd aan de studie Bedrijfscommunicatie of beter bekend als Communicatiesystemen en heb de afgelopen twee jaar als leidinggevende gewerkt binnen marketing.

Na telefonisch contact kon mij niet verteld worden of een ICT achtergrond noodzakelijk is. Mijn vraag aan jullie is of het zin heeft om alsnog te solliciteren? Maak ik kans onder het mom van Kennis kun je leren, passie en toewijding moet je hebben? Zoja hebben jullie tips voor welke type vacatures mijn kansen vergroten?

Hoor graag van jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben in september gestart bij Sogeti. Je hebt niet per se een achtergrond nodig. Heb je al op de website gekeken welke kant je op wilt bij Sogeti? Het verschilt wel per functie

Ik zit zelf bij High Tech en heb geen ICT achtergrond. Wel worden er bij high tech voornamelijk beta's aangenomen.

Het gros van de mensen (zeker starters) begint overigens bij TQC als test-engineer. Hier zitten ook mensen tussen zonder ICT achtergrond (bijvoorbeeld een studie Engels).

Al met al zijn er dus zeker mogelijkheden, maar het hangt er ook een beetje vanaf wat voor functie je ambieert. Als Java developer kan je bijvoorbeeld niet aan de slag zonder kennis van Java

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Alo12: Het ligt een beetje aan je leeftijd, softskills en opleiding of Sogeti in jou wil investeren. Het beste wat je kunt doen is contact opnemen met 1 van de recruiters van Sogeti, die je kunt vinden op werkenbijsogeti.nl.

Geef duidelijk in dit gesprek aan dat je Sogeti een fijn bedrijf lijkt en dat je enthousiast bent geworden, maar eigenlijk niet goed weet hoe nu verder te handelen.

Zoals EJPostema ook al aangeeft, kijk goed naar de posities die mogelijk zijn binnen Sogeti op werkenbijsogeti.nl. Lijkt je iets leuk en denk je dat het bij je past geef dit gewoon aan en vraag naar meer informatie.

Wat wel helpt in dit alles, dat je bij je zelf eens goed na gaat.. wat vond ik leuk in die 2 jaar dat ik nu in de Marketing heb gewerkt.. en dat gaat niet alleen maar om concrete dingen, maar ook zaken als emoties, gevoel, sfeer etcetra.

Neem contact op met de recruiters (telefonisch) en ga eens in gesprek. Maar zorg ervoor dat alles wat je verteld ook weer terug te vinden is in je C.V., want dat is het eerste wat je moet gaan opsturen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 01-12-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mja het hangt echt af van wat je wilt doen en wat je kunt (of hoe snel je dingen aan kunt leren. In feite is het voor Sogeti ook een investering en die moeten ze terug kunnen verdienen. Gaat dat lukken, dan is het verder geen issue. Tester worden is bijvoorbeeld geen enkel probleem. Daarvoor hoef je volgens mij alleen aan te tonen dat je het HBO-niveau hebt. Maar hoe technischer hoe kleiner de kans natuurlijk.

Voor Dot Net, Java, Tester en nog een aantal zaken zijn gewoon cursussen te volgen, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Maar dan moet je je wel inzetten om aan te tonen dat je de investering waard bent.

Anoniem: 181786

Tussen al het CGI geweld is het vrij rustig in dit topic.
Wil dat zeggen dat het meeste wel op rolletjes loopt bij Sogeti en dat het een vrij stabiele organisatie is in Nederland?

• EJPostema
Ik ken CGI echt helemaal niet en volg het geweld ook niet... (klinkt negatief)
Loopt het op rolletjes bij Sogeti? Daar zal iedereen een ander antwoord op geven denk ik. Al is denk ik over het algemeen iedereen wel tevreden. Vanwaar je vraag?

Omdat ik er ben aangenomen. :)

• EJPostema
haha, welkom dan. Op welke afdeling? Ik zit er sinds september en ben gestart als Young professional.

Het kan even duren voordat je echt aan de bak kan bij de klant (ben net voor het eerst ingezet), maar niemand die zich daar echt zorgen om maakt. Ik heb het iig erg naar mijn zin tot nu toe :)

• laviefacile
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-05 16:21
Hi iemand business analist bij Sogeti? Kan je wat meer vertellen over waar je wordt ingezet als analist, welke klanten, hoe lang opdrachten zijn, of het juist veel detach is of dat je in projecten werkt, ik hoor graag meer van jullie, bedankt!

EJPostema schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 20:49:
[...]

haha, welkom dan. Op welke afdeling? Ik zit er sinds september en ben gestart als Young professional.

Het kan even duren voordat je echt aan de bak kan bij de klant (ben net voor het eerst ingezet), maar niemand die zich daar echt zorgen om maakt. Ik heb het iig erg naar mijn zin tot nu toe :)
Testing Services

Ik heb er super veel zin in in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Laatst online: 18:14
In 2011 ben ik bij Sogeti weg gegaan en afgelopen weekend kreeg ik een valentijnskaart dat Sogeti me mist :) Leuke actie jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Hmm...
Ik ben afgelopen jaar uit dienst gegaan. Maar geen Valentijnskaartje ontvangen :'(

Zal wel te kort geleden zijn
Wel goede actie. Dat soort dingen zijn ze vaak wel goed in bij Sogeti

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een vraagje voor wat betreft een auto. Na 2 maanden (de proeftijd) kan ik een leaseauto bestellen. Ik zie op Einstein ook iets over een "voorloop auto" staan. Is het mogelijk om hier vanaf werkdag 1 gebruik van te maken? Eventueel tegen extra kosten, en zo ja wat zijn die dan ongeveer? Het maakt me werkelijk niet uit wat voor een auto het dan is al is het een Nissan Micra uit 1995 bij wijze van spreke, als het maar een auto is. Het alternatief is dat ik met het openbaar vervoer ga of dat ik 2 maand (en wellicht iets langer) een auto ga lenen van een familielid. Dat laatste lijkt mijzelf niet echt gewenst. Openbaar vervoer zou natuurlijk/waarschijnlijk kunnen maar geniet ook niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 21:22:
Even een vraagje voor wat betreft een auto. Na 2 maanden (de proeftijd) kan ik een leaseauto bestellen. Ik zie op Einstein ook iets over een "voorloop auto" staan. Is het mogelijk om hier vanaf werkdag 1 gebruik van te maken? Eventueel tegen extra kosten, en zo ja wat zijn die dan ongeveer? Het maakt me werkelijk niet uit wat voor een auto het dan is al is het een Nissan Micra uit 1995 bij wijze van spreke, als het maar een auto is. Het alternatief is dat ik met het openbaar vervoer ga of dat ik 2 maand (en wellicht iets langer) een auto ga lenen van een familielid. Dat laatste lijkt mijzelf niet echt gewenst. Openbaar vervoer zou natuurlijk/waarschijnlijk kunnen maar geniet ook niet mijn voorkeur.
Al iets voor je proeftijd afloopt (meestal is wel lang daarvoor bekend of je kunt blijven of niet) kun je al de leaseauto bestellen en dus ook een voorloopauto instellen. Dit kan dus dan meteen op dag 1 na je proeftijd worden gebruikt. Ik weet niet of je YP of gewoon professional, maar een YP heeft een redelijk makkelijke keuze (momenteel een Citroën C1 Diesel met daarbij de keuze voor kleur, velgen en mogelijk nog iets in interieur). Daar zit je dan vervolgens 3 jaar of (volgens mij) 150.000 kilometer aan vast.

En zodra bekend is dat je een voorloper krijgt, wat bij de meesten een Hyundai i10 of Volkswagen Up is geweest, is hij vrij snel binnen en krijg je er een tankpas bij. Voorloper kost niets extra's, het is gewoon ingecalculeerd bij je leasebedrag en wordt afgeleverd bij het kantoor of adres wat je aangeeft.

Kortom: vrij snel de beschikking over een auto. En volgens mij is ook van de eerste 2 maanden gewoon een declaratie te doen van kilometers of ov-kaart maar anders moet je dat even aan HR vragen.

Ik vond het zelf wel fijn om op die manier te beginnen. Zelf had ik de beschikking over de auto van mn moeder tijdens proeftijd, maar door een klein ongelukje heb ik daarna de rest van de 2e maand met OV gereisd en volgens mij heb ik alles gewoon kunnen declareren waarna ik in de derde maand meteen de beschikking had over een i10.

Overigens zuipt die i10 best behoorlijk, heeft ie een kleine tank en mis je zaken als cruise control. Dus dan is het wel een genot als daarna je auto binnen komt. Hangt even vanaf hoe lang dat duurt maar bij mij was de periode van exit proeftijd tot levering auto zo'n 2,5 maand.

[ Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 20-02-2015 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik mag na de proeftijd kiezen uit een Citroën C4 Cactus of een Renault Clio. Ik begrijp dus dat er in de proeftijd niet echt iets te regelen valt op normaal declareren na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb die kaart ook gehad, niet eens de link met Valentijn gelegd overigens. Wel sympathiek. September 2013 uit dienst gegaan overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:41:
Ik mag na de proeftijd kiezen uit een Citroën C4 Cactus of een Renault Clio. Ik begrijp dus dat er in de proeftijd niet echt iets te regelen valt op normaal declareren na.
Ah ik dacht dat het een C1 was, maar C4 kan ook. Vind hem overigens niet mooi en zou eerder de Clio doen. Wat wel een prima auto is. Zelf vind ik het mediasysteem wat erin zit wel erg matig, maar je kunt helaas niet upgraden naar de Tomtom variant.
offtopic:
Vooral dat de processor eigenlijk niet snel genoeg is voor streamen via bluetooth is erg jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Martinspire schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 01:12:
[...]

Ah ik dacht dat het een C1 was, maar C4 kan ook. Vind hem overigens niet mooi en zou eerder de Clio doen. Wat wel een prima auto is. Zelf vind ik het mediasysteem wat erin zit wel erg matig, maar je kunt helaas niet upgraden naar de Tomtom variant.
offtopic:
Vooral dat de processor eigenlijk niet snel genoeg is voor streamen via bluetooth is erg jammer
Ik zal wel een van de weinigen zijn maar ik vindt de C4 Catcus een geweldige auto. Zou er zeker een zijn die ikzelf 2e hands na een jaartje of 4 zou kunnen kopen. Maar voor de auto doe ik het niet, het is prachtig dat die erbij zit maar als ik zelf een auto had moeten aanschaffen was dat ook geen probleem geweest.

In de brochure staat overigens dat er navigatie pakket aanwezig is in de Clio. Maar wat dat betreft zijn mijn eisen ook niet zo hoog. Een radio met CD speler neem ik al genoegen mee en een TomTom zou ik er dan wel zelf bijkopen (maar die zit er bij volgens mij) en met zo'n zuignap aan het raam plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb aan de ene kant niet heel veel met auto's en heb liever een lager bijtellingstarief dan 20pk meer. Maar het moet wel iets uitstralen. Heb nu een voorloop Golf (20%) waar ik echt niets mee heb, wat een saaie auto is dat zeg. Ik mag straks als het goed is een eigen auto kiezen en de Cactus staat hoog op het lijstje. Heb ooit ook al een DS3 gehad, was daar prima tevreden mee.

En alhoewel het me dus niet boeit of een auto 90 of 110pk heeft is ingebouwde navigatie wel bijna een must hoor (voor mij). Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Die Golf heeft het ook niet, en wat een gekut is dat zeg met losse navi (had er nog 1 liggen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:52:
[...]

Ik zal wel een van de weinigen zijn maar ik vindt de C4 Catcus een geweldige auto. Zou er zeker een zijn die ikzelf 2e hands na een jaartje of 4 zou kunnen kopen. Maar voor de auto doe ik het niet, het is prachtig dat die erbij zit maar als ik zelf een auto had moeten aanschaffen was dat ook geen probleem geweest.

In de brochure staat overigens dat er navigatie pakket aanwezig is in de Clio. Maar wat dat betreft zijn mijn eisen ook niet zo hoog. Een radio met CD speler neem ik al genoegen mee en een TomTom zou ik er dan wel zelf bijkopen (maar die zit er bij volgens mij) en met zo'n zuignap aan het raam plakken.
Nou bij mij is het vooral dat ik die Cactus gewoon lelijk vind. Ik heb nu een blauwe Clio die ik ook zo zou willen hebben. En ik zeg al: hij is ook verder prima maar het mediapaneel heeft zo zijn beperkingen. Qua rijgedrag en zuinigheid is ie gewoon prima voor mij. Alleen zou ik zelf een duurdere variant hebben gekozen die dan wel een fatsoenlijk mediapaneel heeft en mogelijk nog wat extra opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn vrouw vindt hem ook spuug en spuug lelijk. :D Vooral als de kussentjes een hele andere kleur hebben. Maar ik hou wel van anders dan anders en dan ben je bij Citroën vaak wel aan het goede adres.

En, ja als ik geld had zou ik zelf bijvoorbeeld een DS5 nemen met alle opties en een zware motor. Maar de realiteit is dat als ik zelf een auto zou moeten kopen ik bij de auto's van 6 jaar oud (en ouder) zou moeten kijken en dan ook zou moeten letten op gewicht en verbruik.

Maar het nieuwe model Clio is zeker ook een mooie auto, zeker in zo'n mooie rode metallic kleur. Best een sportief ogende auto. Ik denk dat ik voordat ik moet kiezen gewoon even bij de plaatselijke autodealers naar binnen stap om even te kijken hoe het zit en voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
FreakNL schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 11:04:
En alhoewel het me dus niet boeit of een auto 90 of 110pk heeft is ingebouwde navigatie wel bijna een must hoor (voor mij). Als je dat eenmaal gewend bent wil je niet anders meer. Die Golf heeft het ook niet, en wat een gekut is dat zeg met losse navi (had er nog 1 liggen)...
Een ingebouwd navigatiesysteem is ook niet alles. De updates ervoor zijn (vaak) veel duurder en moeten soms ook nog eens door de dealer gedaan worden. Je bent gauw een paar honderd euro kwijt dan. Dat ingebouwde systeem laat ik lekker voor wat het is.

Ik geef zelf de voorkeur aan mijn telefoon als navigatie. Nokia Drive is behoorlijk goed en de updates zijn gratis. Ik hoef dus ook geen apart navigatiesysteem mee te slepen en een houdertje voor je telefoon dat je op een luchtrooster kan plaatsen kost ook niet zoveel. Een voordeel van Nokia vind ik dan ook nog dat je kaarten mag opslaan op je telefoon zodat je in het buitenland de internetverbinding uit kan zetten.
Anoniem: 181786 schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 10:52:
Een radio met CD speler neem ik al genoegen mee en een TomTom zou ik er dan wel zelf bijkopen (maar die zit er bij volgens mij) en met zo'n zuignap aan het raam plakken.
TomTom heeft tegenwoordig houdertjes die op het luchtrooster vastgezet worden. Je hebt dus geen zuignap meer.

Smaken qua audio verschillen. Ik ben geen audio kenner, maar die Halfords radio's die je soms krijgt vind ik zelf niets. Wat dat betreft is het nooit gek om te kijken of het automerk een luxer systeem in de optielijst heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat wordt er eigenlijk veel gebruikt qua bedrijfstelefoon bij Sogeti? Zat zelf te denken aan een BlackBerry (vanwege zakelijkheid en accuduur) maar het is me eigenlijk aangeraden om bij de grote 3 te blijven (android/windows/iOS). Moeten er bepaalde applicaties op kunnen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:34

@r!k

It is I, Leclerq

Nee vrijwel volledig vrij. Als je wilt kun je een iphone 6 plus halen. Gaat dan van je persoonlijk budget af. Telefoon krijg je er netto uit, andere dingen bruto. Ik heb zelf vorige week een ipad air 2 64 GB ervoor gehaald. Leuke regeling.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

Niet volledig vrij, je wordt geacht je e-mail erop te kunnen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Smuggler schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:51:
Dat loopt via Exchange en werkt ook gewoon overal.

Verder geen eisen eraan. Het is maar wat je zelf prettig vindt. Maar bv een Windows Phone als je bij een Microsoft afdeling gaat werken vind ik zelf nog wel logisch (al is dat ook niet verplicht).
Omdat het huidige telefoonabonnement best prima is heb ik daardoor ook mijn eigen nummer stopgezet en loop ik met maar 1 toestel rond. Ik word niet vaak gebeld dus heb ik er ook niet zo'n probleem mee als er buiten werktijd eens gebeld wordt (al moet dat nog voorkomen). Scheelt je ook weer wat elke maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

@r!k schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:42:
Nee vrijwel volledig vrij. Als je wilt kun je een iphone 6 plus halen. Gaat dan van je persoonlijk budget af. Telefoon krijg je er netto uit, andere dingen bruto. Ik heb zelf vorige week een ipad air 2 64 GB ervoor gehaald. Leuke regeling.
Dacht dat dat nou juist niet meer mocht met de WKR? Een telefoon verstrekken mag wel, vergoeden niet ...

http://www.werkkostenregeling.net/tip2telefoon.php

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 22-02-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:34

@r!k

It is I, Leclerq

FreakNL schreef op zondag 22 februari 2015 @ 09:02:
[...]

Dacht dat dat nou juist niet meer mocht met de WKR? Een telefoon verstrekken mag wel, vergoeden niet ...

http://www.werkkostenregeling.net/tip2telefoon.php
Het is gewoon belast, de iPad heb ik dus bruto, een telefoon zou wel netto zijn maar dat is dan ook het enige.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-03 21:46
Binnenkort een sollicitatiedag voor een baan als YP Consultant bij de Oracle divisie.
Naast de capaciteitentests(die ik al eens heb gedaan bij Sogeti en waar ik dus al bekend mee ben), hebben jullie nog specifieke tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:32
darkkingll schreef op zondag 22 februari 2015 @ 19:06:
Binnenkort een sollicitatiedag voor een baan als YP Consultant bij de Oracle divisie.
Naast de capaciteitentests(die ik al eens heb gedaan bij Sogeti en waar ik dus al bekend mee ben), hebben jullie nog specifieke tips?
Enthousiasme :). Als je de capaciteitentest haalt en enthousiast overkomt in je gesprek komt het helemaal goed. Na het halen van de test gaat het eigenlijk alleen nog om de persoonlijke klik, je hebt immers al laten zien dat je de hersenen hebt. Als je in het gesprek communicatief vaardig en vooral enthousiast overkomt dan zit het wel snor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Ah, zal ik daar even op letten. Ik ben normaliter behoorlijk serieus bij dat soort gesprekken. ;)
Capaciteitentest ben ik niet bang voor, die heb ik al vaker gedaan en toen elke keer goed genoeg afgerond. Deze week 1 of 2 x zo'n test doen om er weer even in te komen en dan komt het wel goed.
En ik vind Oracle best wel leuk dus dat scheelt.

Update: helaas is het niets geworden, ik zou niet technisch genoeg zijn geweest want het bleek dat men mensen zoekt die al enige programmeerkennis hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door darkkingll op 05-03-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:41:
Soms is er iets te regelen. Er waren een aantal yp's in mijn groep die al snel een voorloop auto kregen. Dit kwam omdat ze anders echt een uur langer moesten reizen met het ov of omdat ze ver weg woonden en een auto goedkoper zou zijn. Overleg even met je um zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
CMD-Snake schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:27:
[...]

Een ingebouwd navigatiesysteem is ook niet alles. De updates ervoor zijn (vaak) veel duurder en moeten soms ook nog eens door de dealer gedaan worden. Je bent gauw een paar honderd euro kwijt dan. Dat ingebouwde systeem laat ik lekker voor wat het is.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je absoluut nooit een losse navigatie moet willen.
In mijn auto is vorig jaar ingebroken en mijn opgeborgen navigatie was niet zichtbaar. Mocht ik persoonlijk van mijn eigen geld een nieuwe betalen. Als je een losse navigatie hebt moet je die namelijk uit de auto halen. Leuk, mag je de godganse dag met dat ding rondsjouwen. Voor mij dus nooooooooit weer een losse bij een lease-auto.
Telefoon vind ik wel een optie trouwens, want die draag je toch al bij je.
Smuggler schreef op zaterdag 21 februari 2015 @ 15:51:
Dat word je helemaal niet geacht. Je moet bereikbaar zijn, meer niet.
Daarnaast zou ik sowieso niet de koppeling met exchange maken maar het via webmail doen. Mocht er een issue zijn, dan mogen ze je telefoon leeggooien als je verbonden bent met Exchange.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EJPostema schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:01:
[...]

Soms is er iets te regelen. Er waren een aantal yp's in mijn groep die al snel een voorloop auto kregen. Dit kwam omdat ze anders echt een uur langer moesten reizen met het ov of omdat ze ver weg woonden en een auto goedkoper zou zijn. Overleg even met je um zou ik zeggen ;)
We zien het vanzelf eigenlijk wel. De eerste paar dagen zal ik wel een auto lenen van een familielid en de andere dagen (indien het in Amersfoort is) kan ik eigenlijk prima met de trein. Volgens mij ligt dat kantoor op nog geen 10 minuten lopen van een station. Treinreis bedraagt 45 minuten en voor mij naar het station fietsen is ongeveer 15 minuten. Heb ik nog weinig te klagen, en treinreizen kost weinig energie en een stukje fietsen en lopen is goed voor de gezondheid. Per dag zo'n 22 euro aan reiskosten maar dat zal met een maandkaart ook wel goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Ossi schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:22:
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je absoluut nooit een losse navigatie moet willen.
In mijn auto is vorig jaar ingebroken en mijn opgeborgen navigatie was niet zichtbaar. Mocht ik persoonlijk van mijn eigen geld een nieuwe betalen. Als je een losse navigatie hebt moet je die namelijk uit de auto halen. Leuk, mag je de godganse dag met dat ding rondsjouwen. Voor mij dus nooooooooit weer een losse bij een lease-auto.
Telefoon vind ik wel een optie trouwens, want die draag je toch al bij je.
Telefoon heeft mijn voorkeur om de redenen die ik al eerder noemde.

Het grootste nadeel van ingebouwd blijf ik vinden de enorme kosten van het updaten. Je bent echt al snel een paar honderd euro kwijt voor een update. De enige update die je cadeau krijgt is als je net je auto hebt opgehaald als onderdeel van het afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ossi schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:22:
[...]

Dat word je helemaal niet geacht. Je moet bereikbaar zijn, meer niet.
Daarnaast zou ik sowieso niet de koppeling met exchange maken maar het via webmail doen. Mocht er een issue zijn, dan mogen ze je telefoon leeggooien als je verbonden bent met Exchange.
Via een mobiel met webmail bezig zie ik niet echt als productief eerlijk gezegd. Met leeggooien bedoel je neem ik aan dat ze mogen controleren wat je onder werktijd doet met je mobiel en wat je met je werkmail doet? Dat lijkt me eigenlijk vrij logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
CMD-Snake schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:15:
[...]

Het grootste nadeel van ingebouwd blijf ik vinden de enorme kosten van het updaten. Je bent echt al snel een paar honderd euro kwijt voor een update. De enige update die je cadeau krijgt is als je net je auto hebt opgehaald als onderdeel van het afleveren.
Dat is wel erg duur idd, maar is niet noodzakelijk om van A naar B te rijden. Zo extreem wijzigen de wegen nou ook weer niet :)
Anoniem: 181786 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:15:
[...]

Via een mobiel met webmail bezig zie ik niet echt als productief eerlijk gezegd. Met leeggooien bedoel je neem ik aan dat ze mogen controleren wat je onder werktijd doet met je mobiel en wat je met je werkmail doet? Dat lijkt me eigenlijk vrij logisch.
Ik vind productiviteit op een mobiel sowieso ver te zoeken. Net als de "vergadertijgers" met hun iPad die lettertje voor lettertje aan het typen zijn met 1 of 2 vingers. :P

Volgens mij is mail op de telefoon alleen handig om eventuele nieuwe weetjes te lezen. Niet om belangrijke communicatie via te laten verlopen.

Nee, het gaat het niet om meelezen of controleren. Ze mogen letterlijk je telefoon resetten als zij denken dat er een security-issue is. Ik heb daar geen behoefte aan, dus kijk heel af en toe op webmail. Verder check ik de mail alleen wanneer ik op mijn werk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
[...]

Bij de clio die ik nu heb is dat niet het geval. Mag gratis kaart updates doen voor het eerste half jaar. Daarna kosten ze wel geld (volgens de dealer max 2 tientjes). Ik kan het gewoon zelf doen met een usb stick. Prima dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
[...]

Op mijn Volvo krijg ik gratis updates. Ik weet dat andere merken dit ook aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
EJPostema schreef op maandag 23 februari 2015 @ 11:31:
[...]

Bij de clio die ik nu heb is dat niet het geval. Mag gratis kaart updates doen voor het eerste half jaar. Daarna kosten ze wel geld (volgens de dealer max 2 tientjes). Ik kan het gewoon zelf doen met een usb stick. Prima dus
Standaard zit Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Oostenrijk al in de navigatie. Een land extra kost 30 euro en voor heel West Europa leg je 120 euro neer. Honderden euro's bij de dealer is dus wat overdreven, het werkt erg simpel zelf met een USB stickje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
Heeft de nieuwste generatie navi's nog geen OTA updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
t_captain schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:40:
Heeft de nieuwste generatie navi's nog geen OTA updates?
Het model wat ik heb niet. Maar daar zit een basic multimedia device in. Het Renault r-link systeem biedt wat dat betreft veel meer opties,oa ota en ondersteuning van apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Maar even een update.
Assesment zonder problemen gehaald. Alleen kwam tijdens het gesprek naar voren dat men mensen zocht die al ervaring hadden met programmeren terwijl ik op een vacature voor een Young Professional consultant had gesolliciteerd..
Dat is dus niets geworden helaas.

Maar ondertussen ook goed nieuws. Ik ben gister naar een hiring day van IBM (hier in Groningen) geweest en mag er binnenkort weer heen om het contract te ondertekenen. :*)

* darkkingll zoekt snel het IBM topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:35
darkkingll schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:48:
Assesment zonder problemen gehaald. Alleen kwam tijdens het gesprek naar voren dat men mensen zocht die al ervaring hadden met programmeren terwijl ik op een vacature voor een Young Professional consultant had gesolliciteerd..
Raar dan dat ze je op assessment laten komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 11:47
darkkingll schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:48:
Maar even een update.
Dat is dus niets geworden helaas.

Maar ondertussen ook goed nieuws. Ik ben gister naar een hiring day van IBM (hier in Groningen) geweest en mag er binnenkort weer heen om het contract te ondertekenen. :*)

* darkkingll zoekt snel het IBM topic.
Dat is toch wel slecht hoor. Als YP-er kan je natuurlijk best (een beetje) werkervaring hebben, maar het is wel een echte startersfunctie. Kortom niet netjes van de recruiter, je verwacht dat hij/zij weet waar je op solliciteert en dat je CV gelezen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Dat dacht ik ook.
Bovendien schrijven ze de vacature's, en zeker die voor YP's, heel algemeen waardoor het overkomt alsof iedereen met een IT-opleiding op HBO niveau er aan de slag kan.
Ik heb zelf al een AD in IT Service Management, werk nu aan het behalen van een Bachelors degree in Business IT en werk op het moment als .net developer. Voor beide functie's(programmeur en Consultant) een prima achtergrond zou je zeggen.
Helaas niet, er waren 2 punten waar men over struikelde: Ze dacht dat ik niet goed in teamverband zou kunnen werken want dat kwam naar voren in de persoonlijkheidstest en ze dacht dat het programmeren te moeilijk zou zijn voor mij omdat ik vrijwel geen ervaring zou hebben volgens haar.
Ze had overigens wel mijn c.v. gelezen want ze vond het heel tof dat ik al iets met .net doe. Maar ze vroeg vervolgens niet door naar de technische kant ervan.

Maar goed, Bij IBM wouden ze mij wel heel graag hebben dus daar mag ik morgen heen om de arbeidsvoorwaarden te bespreken. Daarnaast is IBM voor mij ook nog eens een heel stuk dichterbij waardoor ik niet hoef te verhuizen en bij IBM willen ze mij juist een technische rol geven omdat zij denken dat ik daar erg goed voor geschikt ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Dat is wel jammer en ook een beetje vreemd.. bij mijn groep zaten zeker YP's zonder enige werkervaring. Wellicht dat de eisen inmiddels wat zijn aangescherpt, maar dan had dit ook wel netjes gecommuniceerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pauperesk
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 11:47
darkkingll schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:39:
Dat dacht ik ook.
Bovendien schrijven ze de vacature's, en zeker die voor YP's, heel algemeen waardoor het overkomt alsof iedereen met een IT-opleiding op HBO niveau er aan de slag kan.
Ik heb zelf al een AD in IT Service Management, werk nu aan het behalen van een Bachelors degree in Business IT en werk op het moment als .net developer. Voor beide functie's(programmeur en Consultant) een prima achtergrond zou je zeggen.
Helaas niet, er waren 2 punten waar men over struikelde: Ze dacht dat ik niet goed in teamverband zou kunnen werken want dat kwam naar voren in de persoonlijkheidstest en ze dacht dat het programmeren te moeilijk zou zijn voor mij omdat ik vrijwel geen ervaring zou hebben volgens haar.
Ze had overigens wel mijn c.v. gelezen want ze vond het heel tof dat ik al iets met .net doe. Maar ze vroeg vervolgens niet door naar de technische kant ervan.

Maar goed, Bij IBM wouden ze mij wel heel graag hebben dus daar mag ik morgen heen om de arbeidsvoorwaarden te bespreken. Daarnaast is IBM voor mij ook nog eens een heel stuk dichterbij waardoor ik niet hoef te verhuizen en bij IBM willen ze mij juist een technische rol geven omdat zij denken dat ik daar erg goed voor geschikt ben.
Tsja, m.n. het eerste punt dat je noemt maakt het net iets anders.

Dat uit de persoonlijkheidstest zou blijken dat je niet goed in teamverband zou functioneren kan natuurlijk. Het is aan de recruiter om dat tijdens het gesprek te toetsen. Als ze dat bevestigd ziet in het gesprek kan dit natuurlijk een legitieme reden zijn om je af te wijzen.

Toen ik bij Sogeti solliciteerde (werk er onderhand al een tijd niet meer) zaten er in mijn YP-groep geen tot weinig mensen met meer werkervaring dan 1 jaar (daar zijn de arbeidsvoorwaarden ook wel naar). Overigens had lang niet iedereen (waaronder ik) een IT-achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
Mjah, klopt, heb je gelijk in. Ze liet het echter op mij overkomen alsof ik, ook als ik wel "goed" zou scoren op de persoonlijkheidstest ik alsnog niet aan zou worden genomen wegens het gebrek aan ervaring. Vandaar dat ik me er ook over verbaasde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Werkervaring is iets anders dan vakkennis. Zo te merken zochten ze iets anders. Dat verschilt regelmatig. Ik had ook weinig werkervaring, maar wel vakkennis en dus kon ik door. Dat is ook wat met Young Professional wordt bedoelt. Als je ook geen vakkennis hebt, dan wordt het lastig. Behalve bij testen want daar hebben ze een compleet programma voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

De laatste tijd knaagt het aan me dat ik voor mijn gevoel meer moet kunnen verdienen. De afgelopen maanden grote stappen gemaakt en werk nu 1,5 jaar bij Sogeti. Begonnen als YP, wat maanden zonder opdracht gezeten, maar na mijn eerste opdracht is het eigenlijk vrij snel gegaan. In de maanden dat ik niets te doen had, ben ik veel gaan leren en dat heeft zich uitgekeerd. Eerst 2 opdrachten intern gedaan (wel voor externe opdrachtgever) en daarna op opdracht gezeten. Nu 2x een intake gehad en direct behaald (beide keren zat ik in de auto terug toen het al rond was). En bij mijn huidige opdracht waren ze zo blij met me dat ze na het afronden van een project (waarbij daarna even geen werk was) veel werk hebben verricht om me bij een ander project neer te zetten, waardoor ik nu waarschijnlijk tot het eind van het jaar daar kan zitten.
Kortom, voldoende werk en ook zie ik steeds meer vacatures voorbij komen die aan mijn kennis voldoen.

Ik ben echter nog steeds YP en heb nu alleen maar opdrachten voor P5 gedaan. Ik krijg ook meer verantwoordelijkheid, werk aan diverse documenten zoals Technisch Ontwerp en ben ondertussen geen broekie meer. Ook heb ik voor mijn unit wat balletjes laten rollen, simpelweg omdat ik de eerste van mijn vakgebied daar ben (Web bij Mobile).

Tijdens het vorige gesprek met mn unitmanager heb ik laten doorschemeren dat ik mezelf ook niet meer P3 zie. En als ik ook vergelijk wat men met mijn (huidige) kennis gemiddeld verdiend, dan zit ik daar ver onder (zo'n 600 a 700 euro).

Hoe hebben jullie dergelijke zaken aangepakt? En wat was het resultaat?

Punt is namelijk dat ik nog steeds bij mijn ouders woon en ik mijn huidige salaris niet voldoende acht om op mezelf te wonen. Blijkt dat alleenstaand huren nog best prijzig is, zeker als je niet veel kunt vinden wat een beetje een acceptabel bedrag is. Daarnaast nog openstaande schuld ivm studie (kans op hypotheek vrijwel 0) en ik verdien net teveel voor huursubsidie. Kortom: verhoging is wel gewenst en dan niet 100 euro, maar een significant bedrag.

Natuurlijk ben ik ook aan het rondkijken naar alternatieven buiten Sogeti, maar dat loopt ook nog niet geweldig. En het werken voor Sogeti vind ik prima. Ik heb 1 bezwaar en dat is dat mijn opdrachten niet bepaald bij huis liggen (of dan gaat net een andere opdracht voor), waardoor ik nu ook even niet meer weet waar ik wel of niet kan gaan wonen. Verder bevalt het prima en wordt mijn CV ook steeds interessanter.

Dus hoe hebben jullie salaris-gesprekken aangepakt en wat heb je erbij gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
Martinspire schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 23:04:
Punt is namelijk dat ik nog steeds bij mijn ouders woon en ik mijn huidige salaris niet voldoende acht om op mezelf te wonen. Blijkt dat alleenstaand huren nog best prijzig is, zeker als je niet veel kunt vinden wat een beetje een acceptabel bedrag is.
Ik zit waarschijnlijk op hetzelfde salaris als jij en huur ook in mn eentje iets :) 650 euro exlcusief. Het salaris is prima om te kunnen huren, maar hoeveel je overhoudt in de maand ligt volledig aan jezelf. Per maand zet ik zo'n 400-500 euro op mijn spaarrekening; de rest gaat op aan eten, verzekering, uitgaan en reisjes.
Dus hoe hebben jullie salaris-gesprekken aangepakt en wat heb je erbij gekregen?
Van wat ik begrepen heb staat de eerste twee jaar binnen Sogeti je salarisgroei vast. Na een half jaar 50 euro, jaar 100 euro, anderhalf jaar 150 euro en twee jaar 200 euro. Pas daarna komen er echte verschillen tussen werknemers op basis van groei, kwaliteiten en inzet. En dat is karig :) want ik heb ook om me heen gekeken en bij een andere werkgever verdien je wellicht meer. Daarom hoor je ook veel mensen zeggen dat het een springplank voor je carrière is; veel cursussen volgen, groeien, veel leren, en dan kijken naar een werkgever in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Piet_Piraat7 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 08:12:
[...]

Ik zit waarschijnlijk op hetzelfde salaris als jij en huur ook in mn eentje iets :) 650 euro exlcusief. Het salaris is prima om te kunnen huren, maar hoeveel je overhoudt in de maand ligt volledig aan jezelf. Per maand zet ik zo'n 400-500 euro op mijn spaarrekening; de rest gaat op aan eten, verzekering, uitgaan en reisjes.
Dat klinkt alsof je dan per maand maar weinig ter beschikking hebt? En dan zul je vast ook al aardig wat spullen hebben gehad voor je weg ging, want je houdt weinig over om nog dingen aan te schaffen (ook al doe je het 2e hands). Ik heb zelf weinig kunnen sparen, dus dat is een beetje de issue waarom ik wat meer nodig heb per maand. Even afhankelijk van de woning, gaat het huidig gespaarde bedrag daar al wel op aan het klaarmaken ervan.
[...]

Van wat ik begrepen heb staat de eerste twee jaar binnen Sogeti je salarisgroei vast. Na een half jaar 50 euro, jaar 100 euro, anderhalf jaar 150 euro en twee jaar 200 euro. Pas daarna komen er echte verschillen tussen werknemers op basis van groei, kwaliteiten en inzet. En dat is karig :) want ik heb ook om me heen gekeken en bij een andere werkgever verdien je wellicht meer. Daarom hoor je ook veel mensen zeggen dat het een springplank voor je carrière is; veel cursussen volgen, groeien, veel leren, en dan kijken naar een werkgever in de buurt :)
Dat het vaststaat lijkt me niet, eerder een richtlijn. Ik heb het nergens in mijn contract zien staan bijvoorbeeld. Maar we zullen zien. Ik heb verder gemerkt dat er weinig cursussen van Sogeti passen bij mijn werkzaamheden. Enige wat op het wenslijstje staat is devops, maar dat hebben we nog niet. Ik zou nog wat verder kunnen gaan met Scrum, maar heb het idee dat ik daar momenteel wel voldoende van weet. En zo consequent wordt dat ook niet toegepast bij bepaalde opdrachten.

Pagina: 1 ... 17 ... 32 Laatste