Vroeg me af hoe het hele traject in zijn werk gaat. Wat gebeurt er als je solliciteerd? Door welk traject ga je dan? Welke testen moet je maken, is er een gesprek met een psycholoog enzovoort. Wat als je dit traject door ben, hoe ziet je eerste maand eruit? Waar wordt je gestationeerd? Wat kan ik verwachten kwa contract en eventueel lease auto?
In het kort: je stuurt een sollicitatie in en wordt uitgenodigd op een eerste gesprek. Als dat goed gaat volgt een 2e gesprek met daarvoor een viertal testen die je moet maken. Hoe je die moet maken wordt vooraf in de mail gestuurd. Ze zijn wel wat pittig, maar niet onmogelijk. Er is ook geen verplichting voor het halen van 1 vna de 4 testen, gewoon globale score moet voldoende zijn. Bij eerste gesprek staat het vooral centraal dat je even kennismaakt, interesse over en weer hebt en jezelf voorstelt met wat je kunt en wat je graag wilt doen. 2e gaat al wat inhoudelijker.
Wordt je aangenomen dan start je met het Young Professional programma (mits je een YP bent natuurlijk). Dat is de eerste 2 weken allerlei introducties en uitleg over het bedrijf. Je krijgt enkele cursussen die een kleine basis leggen. Dan ga je naar Ohio voor 3 weken waar je op een Amerikaanse Universiteit een tijdje zoet bent met het bedenken en onderzoeken en presenteren van allerlei zaken. Je zit dan met 2 man op 1 kamer en bent vrijwel de hele dag bezig. Aan het eind van elke week presenteer je je ideeën en in de week na Ohio ga je de eindpresentatie doen voor enkele directieleden.
Je hebt niet zo heel veel tijd om nog wat naast het Ohioprogramma te doen, maar je hebt in ieder geval 2 weekenden om wat leuks te doen. Bij ons ging iedereen daardoor 1 week naar een leuke plaats toe zoals Washington of New York en de andere week naar iets dichter in de buurt zoals Columbus. Hoewel het erg druk is, was het wel een fantastische ervaring.
Dan volgt een paar weken introductie bij de unit. Daar zul je dan waarschijnlijk gaan zitten met wat opleidingsprogramma's die specifiek op je taken gericht zijn. Bij Mobile is het overigens het volgen van enkele tutorials en het maken van enkele programma's. Al met al ben je dus zo'n 2 maanden zoet.
Natuurlijk gaat het niet elke maand hetzelfde. Soms zit de planning wat anders waardoor je een week intro hebt, gevolgd door Ohio en daarna verder met intro gaat. Of dat je eerst naar je unit gaat en dan pas naar Ohio. In ieder geval ben je door je proeftijd heen als je YP programma erop zit.
Eerste 2 maanden krijg je geen lease-auto omdat dit geld gespendeerd wordt aan je Ohio training, maar zodra je in vaste dienst bent kun je meteen een voorloper aanvragen. Dan krijg je er ook een tankpas bij.
Wel kun je de reiskosten van de eerste 2 maanden declareren en krijg je vanaf het begin (mits er genoeg tijd zit tussen je sollicitatie en je eerste werkdag) een NS Business Card en kan er een Creditcard van American Express worden aangevraagd. Die laatste is wel handig voor als je in Ohio zit natuurlijk en er zit 2 maanden tussen betaling en afschrijving zodat je voldoende tijd hebt om het te declareren.
Ikzelf had dat de sollicitatie wat snel voor Ohio kwam waardoor de planning wat in de soep liep (CC was niet op tijd binnen) maar meestal gaat dat wel goed. Uiteindelijk in Ohio in mn eentje op de kamer gezeten dus dat was ook wel nice.
Zelf vond ik de toets te doen (al ging ik maar net aan door) en de introductie erg leuk. Vooral de mogelijkheid die je krijgt om de directie vragen te stellen over vanalles en nog wat (zowel bedrijfsinhoudelijk als bv over de Sinterklaasdiscussie) vond ik erg verrassend. Je wordt ook vanaf het begin de Sogeti-mentaliteit bijgebracht en die vind ik zelf wel goed werken. Ook krijg je de basis van bv Scrum, Lean maar ook het solliciteren bij bedrijven en het werken als consultant bij.
Al met al is het leuk om te doen en biedt het je een leuke start van een zelf in te vullen carrière.
Wordt je aangenomen dan start je met het Young Professional programma (mits je een YP bent natuurlijk). Dat is de eerste 2 weken allerlei introducties en uitleg over het bedrijf. Je krijgt enkele cursussen die een kleine basis leggen. Dan ga je naar Ohio voor 3 weken waar je op een Amerikaanse Universiteit een tijdje zoet bent met het bedenken en onderzoeken en presenteren van allerlei zaken. Je zit dan met 2 man op 1 kamer en bent vrijwel de hele dag bezig. Aan het eind van elke week presenteer je je ideeën en in de week na Ohio ga je de eindpresentatie doen voor enkele directieleden.
Je hebt niet zo heel veel tijd om nog wat naast het Ohioprogramma te doen, maar je hebt in ieder geval 2 weekenden om wat leuks te doen. Bij ons ging iedereen daardoor 1 week naar een leuke plaats toe zoals Washington of New York en de andere week naar iets dichter in de buurt zoals Columbus. Hoewel het erg druk is, was het wel een fantastische ervaring.
Dan volgt een paar weken introductie bij de unit. Daar zul je dan waarschijnlijk gaan zitten met wat opleidingsprogramma's die specifiek op je taken gericht zijn. Bij Mobile is het overigens het volgen van enkele tutorials en het maken van enkele programma's. Al met al ben je dus zo'n 2 maanden zoet.
Natuurlijk gaat het niet elke maand hetzelfde. Soms zit de planning wat anders waardoor je een week intro hebt, gevolgd door Ohio en daarna verder met intro gaat. Of dat je eerst naar je unit gaat en dan pas naar Ohio. In ieder geval ben je door je proeftijd heen als je YP programma erop zit.
Eerste 2 maanden krijg je geen lease-auto omdat dit geld gespendeerd wordt aan je Ohio training, maar zodra je in vaste dienst bent kun je meteen een voorloper aanvragen. Dan krijg je er ook een tankpas bij.
Wel kun je de reiskosten van de eerste 2 maanden declareren en krijg je vanaf het begin (mits er genoeg tijd zit tussen je sollicitatie en je eerste werkdag) een NS Business Card en kan er een Creditcard van American Express worden aangevraagd. Die laatste is wel handig voor als je in Ohio zit natuurlijk en er zit 2 maanden tussen betaling en afschrijving zodat je voldoende tijd hebt om het te declareren.
Ikzelf had dat de sollicitatie wat snel voor Ohio kwam waardoor de planning wat in de soep liep (CC was niet op tijd binnen) maar meestal gaat dat wel goed. Uiteindelijk in Ohio in mn eentje op de kamer gezeten dus dat was ook wel nice.
Zelf vond ik de toets te doen (al ging ik maar net aan door) en de introductie erg leuk. Vooral de mogelijkheid die je krijgt om de directie vragen te stellen over vanalles en nog wat (zowel bedrijfsinhoudelijk als bv over de Sinterklaasdiscussie) vond ik erg verrassend. Je wordt ook vanaf het begin de Sogeti-mentaliteit bijgebracht en die vind ik zelf wel goed werken. Ook krijg je de basis van bv Scrum, Lean maar ook het solliciteren bij bedrijven en het werken als consultant bij.
Al met al is het leuk om te doen en biedt het je een leuke start van een zelf in te vullen carrière.
Dit dus inderdaad voornamelijk.Martinspire schreef op woensdag 19 februari 2014 @ 22:59:
In het kort: je stuur..
Security specifiek:
Bij 1 van de 2 gesprekken kan het zijn dat er een senior bij zit die jou vakinhoudelijk wat vragen kan stellen.
Wil je bijvoorbeeld ethisch hacken, dan is een beetje voorkennis/enthousiasme benodigd.
Ik zou als ik jou was gewoon eens een bericht sturen, het eerste gesprek is voornamelijk kennismaken, dus mocht het niet klikken dan kun je het altijd nog laten voor wat het is natuurlijk.
Ik werk er in ieder geval met plezier op dit moment!
Kleine aanvulling op Martinspire; Je krijgt de eerste 2 maanden minimumloon. Ik had daar zelf geen enkel probleem mee, maar sommige kunnen daarover vallen. (weet overigens niet 100% zeker of dat nog steeds zo is)
/edit
Oeps, dat schijnt al heel lang niet meer zo te zijn
/edit
Oeps, dat schijnt al heel lang niet meer zo te zijn
[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 20-02-2014 23:22 ]
Er wordt hier veel gesproken over het YP traject, maar zijn er ook ervaringen voor ITers die al wat werkervaring achter de riem hebben? Zelf onlangs een eerste gesprek gehad bij Sogeti welke zeer positief was en dus door naar de tweede ronde....
Ik lees hier zeer wisselende verhalen. Met name over het salaris aspect. Hoe zit dit met niet YP-ers? is er veel onderhandelingsruimte op dit moment? Nu vind ik werkplezier boven salaris staan, maar dat wil niet zeggen dat ik voor een paar stuivers ga werken. Ik werk wel om te leven zeg maar. Het is ook een van de redenen waardoor ik nu verder aan het kijken ben buiten mijn huidige werkgever.
Ik lees hier zeer wisselende verhalen. Met name over het salaris aspect. Hoe zit dit met niet YP-ers? is er veel onderhandelingsruimte op dit moment? Nu vind ik werkplezier boven salaris staan, maar dat wil niet zeggen dat ik voor een paar stuivers ga werken. Ik werk wel om te leven zeg maar. Het is ook een van de redenen waardoor ik nu verder aan het kijken ben buiten mijn huidige werkgever.
Ik denk dat het van je skills en je ervaring afhangt in welke functieschaal je terecht komt, maar als je goed bent in wat je doet lijkt het me geen probleem om daar ook een fatsoenlijk salaris tegenover te zetten. Maar omdat het redelijk van de persoon afhangt denk ik dat je echt even contact moet opnemen om het zeker te weten.
Ik weet zo even niet wie er bij mijn afdeling niet als YP zijn begonnen, maar kan het nog navragen. Tenzij iemand anders het antwoord wat zeker weet natuurlijk.
Ik weet zo even niet wie er bij mijn afdeling niet als YP zijn begonnen, maar kan het nog navragen. Tenzij iemand anders het antwoord wat zeker weet natuurlijk.
Ik heb inmiddels een reactie via PM gekregen van een niet YPer. Vergelijkbaar verhaal als wat hier geschetst wordt. We gaan het dus zien
Eerst maar even de tweede ronde doorkomen...
Verwijderd
Als je verbitterd bent ben je te lang gebleven. Ik kijk positief terug op Sogeti. Zoals iemand al schreef: het is een springplank. Ja je verdient weinig, moet vaak ver reizen en 100% facturabel zijn. In ruil daarvoor krijg je als starter de kans om werkervaring op te doen, verschillende bedrijven van binnen te zien, certificaten te halen.
Ik vond dat een prima deal. En voor Sogeti is het dat blijkbaar ook. Als het verloop inderdaad groot is (wat wel mijn indruk is) dan zijn zij zich daarvan bewust en kiezen ervoor. Kennelijk leveren de 'springplankers' Sogeti in die paar jaar dat ze blijven genoeg op om de investering te laten lonen.
Kortom springplanker blij, Sogeti blij. Ik ben blij met de kans die ik er destijds heb gekregen als 'absolute beginner'.
Ik vond dat een prima deal. En voor Sogeti is het dat blijkbaar ook. Als het verloop inderdaad groot is (wat wel mijn indruk is) dan zijn zij zich daarvan bewust en kiezen ervoor. Kennelijk leveren de 'springplankers' Sogeti in die paar jaar dat ze blijven genoeg op om de investering te laten lonen.
Kortom springplanker blij, Sogeti blij. Ik ben blij met de kans die ik er destijds heb gekregen als 'absolute beginner'.
Functie binnen BI&A tak bij Sogeti. Ik heb inmiddels een tweede gesprek gehad en ben in afwachting van een aanbiedingMartinspire schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:43:
Voor wat voor functie?
Als je een aanbieding krijgt met het salaris bedrag die lager uitkomt dan je huidige baan, zou je het dan wel doen?
Dat is natuurlijk leuk, maar er zijn ook genoeg bedrijven waarbij je precies diezelfde mogelijkheden krijgt, maar dan wel tegen een (daadwerkelijk) marktconform salaris.Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:49:
Als je verbitterd bent ben je te lang gebleven. Ik kijk positief terug op Sogeti. Zoals iemand al schreef: het is een springplank. Ja je verdient weinig, moet vaak ver reizen en 100% facturabel zijn. In ruil daarvoor krijg je als starter de kans om werkervaring op te doen, verschillende bedrijven van binnen te zien, certificaten te halen.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Dat lijkt me een persoonlijke overweging.bartosss schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:15:
Als je een aanbieding krijgt met het salaris bedrag die lager uitkomt dan je huidige baan, zou je het dan wel doen?
Ik ben zelf indertijd overgestapt van industrie naar consultancy (niet Sogeti maar een van de concurrenten). Qua brutoloon leverde ik een aantal vakantiedagen en 5k per jaar in. Wel kreeg ik een leaseauto, onkostenvergoeding en hogere zorgbijdrage, waardoor het persoonlijke plaatje voor mij ongeveer quitte was, misschien zelfs een klein plusje (afhankelijk van de persoonlijke waardering van die vakantiedagen en die leaseauto).
Mijn motivatie om over te stappen was dat ik wat meer breedte in mijn CV wilde. Dat is een andere motivatie dan meer geld nodig hebben / willen hebben. Voor mij was "ongeveer quitte" dus genoeg. Als het een grote min was geweest (ondanks de auto etc), had ik het misschien niet gedaan.
Ook ik kijk in grotendeels positief terug op Sogeti. Ik heb er 2x gezeten, eerst een periode van 5,5 jaar. Toen een half jaartje bij een ander consultancy bedrijf, maar daar kon ik het ook niet vinden en kon toen zonder problemen terug komen bij Sogeti. Grappigste was dat ik er ook nog flink op vooruit ging. Na nog 2 jaar ben ik in dienst getreden bij de klant waar ik zat, al ging dat niet zonder slag of stoot.Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2014 @ 20:49:
Positief was dat ik weer welkom was en ik kende veel mensen bij Sogeti. Daarnaast hadden ze snel werk voor me in het 'hoge noorden' waar ik ook woon. Ik voelde me altijd prima thuis.
Salaris was niet superhoog (helemaal niet i.t.t. wat ik nu krijg) maar alles was wel prima geregeld. Cursussen werd wel hard minder. Veel cursussen zijn in Vianen, dus dan moest ik rond 3 uur s'middags vertrekken om op tijd te zijn op de cursus. Na de cursus weer 2,5 uur naar huis rijden en de volgende ochtend weer fris en vrolijk bij de klant zitten. Daar had ik geen zin in, dus ik heb veel zelf gedaan qua opleidingen en bij de pizzasessies in Groningen.
Alleen het overstappen naar de klant was niet super, Sogeti begon te zeuren dat ze nu 3 jaar (!) omzet zouden missen e.d. Beetje jammer dat ze dat zo stelden. Uiteindelijk nog 6 maanden lang via Sogeti bij de klant gezeten.
Het dieptepunt was wel de laatste werkdag. Kreeg een brief dat ik alles op de laatste dag op kantoor in Vianen in moest leveren, is voor mij prima maar is vanaf mijn huis 2,5 uur heen en 2,5 uur terug. Ik had dus die dag tegen de klant gezegd dat ik niet inzetbaar was en op de urenbon als beschikbaar (niet inzetbaar) geboekt. Belde de UM op toen ik al in Vianen was met de vraag waarom ik dat spul niet in Groningen in had kunnen leveren en zo nog een dag kon werken bij de klant. Nu mistte hij een dag omzet... Hij heeft verder niet eens succes of doei gezegd, alleen maar gemopperd over die dag omzet via de telefoon.
Toen dacht ik wel even

What a fine day for Science! | Specs
Ik heb mijn aanbieding binnen inmiddels. En de dag nadat de aanbieding binnen kwam zelfs een bloemetje. Heel erg attent (misschien een tikkeltje overdreven though maar dat zal de nuchtere me wel zijn)!
Kan iemand mij wat meer vertellen over leaseauto's (in general en binnen Sogeti)? ik heb daar nog nooit mee te maken gehad bij vorige werkgevers. Hoe werkt bijtelling? moet ik 14/20% van de catalogus waarde optellen bij mijn bruto loon en daar belasting over betalen? En zit dat geld voor de bijtelling ook in de mobiliteitsvergoeding?
Hoe wordt je uiteindelijk belast door de belastingdienst? is dat het bruto inkomen inclusief mobiliteitsvergoeding + de bijtelling of werkt het zo dat je bruto loon (incl mobiliteitsvergoeding) - kosten auto + bijtelling moet hanteren?
En als laatste vanaf welk bedrag is er iets te leasen bij Sogeti? ben je die 810 euro per definitie kwijt of zijn er ook wel auto's beschikbaar die daaronder vallen zodat je wat extra's overhoudt elke maand?
Kan iemand mij wat meer vertellen over leaseauto's (in general en binnen Sogeti)? ik heb daar nog nooit mee te maken gehad bij vorige werkgevers. Hoe werkt bijtelling? moet ik 14/20% van de catalogus waarde optellen bij mijn bruto loon en daar belasting over betalen? En zit dat geld voor de bijtelling ook in de mobiliteitsvergoeding?
Hoe wordt je uiteindelijk belast door de belastingdienst? is dat het bruto inkomen inclusief mobiliteitsvergoeding + de bijtelling of werkt het zo dat je bruto loon (incl mobiliteitsvergoeding) - kosten auto + bijtelling moet hanteren?
En als laatste vanaf welk bedrag is er iets te leasen bij Sogeti? ben je die 810 euro per definitie kwijt of zijn er ook wel auto's beschikbaar die daaronder vallen zodat je wat extra's overhoudt elke maand?
Bijtelling is heel erg simpel. Is gewoon fictief loon waar je belasting over betaalt. Hoef je verder ook niets voor te doen, gaat sinds een paar jaar gewoon automatisch via de loonstrook van je werkgever. Wat het je kost is grofgezegd afhankelijk van hoe duur je auto is (in welke bijtellingsschaal hij valt). Ik rij nu in een Auris, er wordt 299 opgeteld bij mijn loon, waar ik dus 42% belasting over betaal. 125 netto dus, grofgezegd.
Heeft verder ook niets met je mobiliteitsvergoeding te maken. Als je goedkoper leased dan die 810 krijg je dus geld terug (bruto). Ik kreeg voor mijn DS3tje 100 euro terug, maar dat contract stamde wel uit 2011. Auto's (en vooral het brandstofgedeelte) is wel duurder geworden. Hoorde trouwens van een insider dat het hele mobiliteitsbudget ding op de schop ging en alles op 1 hoop gegooid werd, qua aparte budgetten? Echt een cafetariamodel dan dus.. Weet niet of dit waar is.
@Harmsen,
Zo heb ik mijn afscheid ook wel een beetje meegemaakt. Ik zou op de bank terecht komen en toen er twee klussen op 150-200km werden aangeboden en ik daarop mijn conclusies getrokken had en een andere werkgever gevonden had was het voor Sogeti ook wel klaar volgens mij. Ze hebben nog wel goed meegewerkt met het opmaken van mijn vakantiedagen maar aan de andere kant annuleerde mijn manager de afscheidslunch (die ik zelf geinitieerd had) vanwege ziekte. Afspraak gemaakt om contact te houden, maar heb nooit meer wat gehoord. Toch 7 jaar lang hem als manager gehad, dus dat is wel teleurstellend..
Heeft verder ook niets met je mobiliteitsvergoeding te maken. Als je goedkoper leased dan die 810 krijg je dus geld terug (bruto). Ik kreeg voor mijn DS3tje 100 euro terug, maar dat contract stamde wel uit 2011. Auto's (en vooral het brandstofgedeelte) is wel duurder geworden. Hoorde trouwens van een insider dat het hele mobiliteitsbudget ding op de schop ging en alles op 1 hoop gegooid werd, qua aparte budgetten? Echt een cafetariamodel dan dus.. Weet niet of dit waar is.
@Harmsen,
Zo heb ik mijn afscheid ook wel een beetje meegemaakt. Ik zou op de bank terecht komen en toen er twee klussen op 150-200km werden aangeboden en ik daarop mijn conclusies getrokken had en een andere werkgever gevonden had was het voor Sogeti ook wel klaar volgens mij. Ze hebben nog wel goed meegewerkt met het opmaken van mijn vakantiedagen maar aan de andere kant annuleerde mijn manager de afscheidslunch (die ik zelf geinitieerd had) vanwege ziekte. Afspraak gemaakt om contact te houden, maar heb nooit meer wat gehoord. Toch 7 jaar lang hem als manager gehad, dus dat is wel teleurstellend..
Als je je budget niet opmaakt van 810 euro krijg je het overige geld terug.
Voorbeeld:
budget 810 euro.
Renault Clio lease: 610 euro.
-------------
200 euro bruto loon erbij
Bijtellen 14% op 21.000 euro = 2940 per jaar = 245 euro per maand.
Fiscale belasting: 200 euro + 245 euro = 445 euro * 0,42 = 186 euro belasting betalen.
200bruto - 186(belasting + bijtelling) = 14 euro netto extra inkomsten.
Maar de hele regeling gaat veranderen, waardoor het bedrag van 810 euro niet meer zichtbaar is maar gewoon onderdeel is van je loon waaruit je je lease auto moet betalen. zo is het nu ook maar het valt minder op.
Voorbeeld:
budget 810 euro.
Renault Clio lease: 610 euro.
-------------
200 euro bruto loon erbij
Bijtellen 14% op 21.000 euro = 2940 per jaar = 245 euro per maand.
Fiscale belasting: 200 euro + 245 euro = 445 euro * 0,42 = 186 euro belasting betalen.
200bruto - 186(belasting + bijtelling) = 14 euro netto extra inkomsten.
Maar de hele regeling gaat veranderen, waardoor het bedrag van 810 euro niet meer zichtbaar is maar gewoon onderdeel is van je loon waaruit je je lease auto moet betalen. zo is het nu ook maar het valt minder op.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Ok het wordt al wat helderder maar toch even een rekenvoorbeeld zodat ik weet dat ik het snapFreakNL schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:30:
Bijtelling is heel erg simpel. Is gewoon fictief loon waar je belasting over betaalt. Hoef je verder ook niets voor te doen, gaat sinds een paar jaar gewoon automatisch via de loonstrook van je werkgever. Wat het je kost is grofgezegd afhankelijk van hoe duur je auto is (in welke bijtellingsschaal hij valt). Ik rij nu in een Auris, er wordt 299 opgeteld bij mijn loon, waar ik dus 42% belasting over betaal. 125 netto dus, grofgezegd.
@Harmsen,
Rekenvoorbeeldje met fictieve getallen
basisloon 4.000
variabel loon 5% van 4.000 = 200 (even er vanuit gaande dat je 100% bij klant zit)
Mobiliteit: 810
Dan zou je bruto uitkomen op 5010 euro.
Stel dat ik een auto lease van 610 euro met een cataloguswaarde van 20.000 20% (333,3333 per maand) bijtelling.
Word ik dan voor 5010 + 333,333 belast of 4800 + 333,333? of is er een derde variant?
-----
Nvm denk ik het kwartje valt me nu. Die 210 euro die je bespaart wordt je natuurlijk wel belast alleen zie je hem terug op de bankrekening ipv in de auto

[ Voor 3% gewijzigd door DJ-NaRRa op 10-03-2014 15:58 ]
Er zijn zat rekenmodules op internet te vinden voor dit soort zaken. Zoals deze. Middels de uitgebreide berekening kan je ook het effect meten van een eventuele auto van de zaak met bijtelling.DJ-NaRRa schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:54:
hoop wiskunde
En hier een uitleg van Rijksoverheid met links naar de Belastingdienst met alle regels rondom bijtelling.
Let wel dat in 2014 er dingen verschuiven of zijn verschoven in deze regels. Zo komen sommige auto's in hogere klassen qua bijtelling terecht en sommige auto's gaan weer MRB betalen. Dit alles kan ook voor jou financiële gevolgen hebben afhankelijk van de afspraken die je hebt met je baas en/of leasemaatschappij.
Verder welke keuze je hebt aan auto's ligt aan het beleid dat men voert, maar kijk niet te veel naar die auto's. Ze zijn het lokkertje van de detacheringswereld. Het is enorm handig als je veel moet rijden, dat wel. Overigens ken ik genoeg mensen die voor werk een zo klein mogelijk autootje leasen en dan privé een grote auto kopen voor het gezin. Dit om de kosten te beperken omdat grote auto's of erg duur zijn in leasekosten en bijtelling of ze die niet mogen leasen.
Bedankt voor de tip. Dat blindstaren op auto's is voor mij niet echt van toepassing. Ik heb er alleen niet eerder mee te maken gehad dus ik ben met name geïnteresseerd in wat het betekent voor mijn bankrekening elke maandCMD-Snake schreef op maandag 10 maart 2014 @ 19:09:
[...]
Er zijn zat rekenmodules op internet te vinden voor dit soort zaken. Zoals deze. Middels de uitgebreide berekening kan je ook het effect meten van een eventuele auto van de zaak met bijtelling.
En hier een uitleg van Rijksoverheid met links naar de Belastingdienst met alle regels rondom bijtelling.
Let wel dat in 2014 er dingen verschuiven of zijn verschoven in deze regels. Zo komen sommige auto's in hogere klassen qua bijtelling terecht en sommige auto's gaan weer MRB betalen. Dit alles kan ook voor jou financiële gevolgen hebben afhankelijk van de afspraken die je hebt met je baas en/of leasemaatschappij.
Verder welke keuze je hebt aan auto's ligt aan het beleid dat men voert, maar kijk niet te veel naar die auto's. Ze zijn het lokkertje van de detacheringswereld. Het is enorm handig als je veel moet rijden, dat wel. Overigens ken ik genoeg mensen die voor werk een zo klein mogelijk autootje leasen en dan privé een grote auto kopen voor het gezin. Dit om de kosten te beperken omdat grote auto's of erg duur zijn in leasekosten en bijtelling of ze die niet mogen leasen.
Leuk hoor auto's, maar de mijne is na 4 jaar een gigantische kostenpost gebleken.
In juni moet ie eruit (is van 2010), en er staat nu slechts 78k op de teller. Oorzaak; ik zit slechts 19km van het werk (al 5 jaar), ik werk 4x9 en daarvan ga ik ook nog 1x per 2 weken met de fiets. Bovendien hebben we hier sinds kort het nieuwe werken, en werk ik dus 1 dag thuis.
Het is leuk rijden hoor, maar ik had er 4 jaar geleden beter aan gedaan als ik gewoon prive was gaan rijden. Dat gaat nu dus alsnog gebeuren
Bovendien; auto's hebben verder geen bal met sogeti te maken
In juni moet ie eruit (is van 2010), en er staat nu slechts 78k op de teller. Oorzaak; ik zit slechts 19km van het werk (al 5 jaar), ik werk 4x9 en daarvan ga ik ook nog 1x per 2 weken met de fiets. Bovendien hebben we hier sinds kort het nieuwe werken, en werk ik dus 1 dag thuis.
Het is leuk rijden hoor, maar ik had er 4 jaar geleden beter aan gedaan als ik gewoon prive was gaan rijden. Dat gaat nu dus alsnog gebeuren
Bovendien; auto's hebben verder geen bal met sogeti te maken
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als je slechts 95 km/week voor je werk rijdt, ben je inderdaad veel beter af met een mobiliteitsbudget. Je pakt bv 800 euro --> daarvan gaat pakweg 65 euro op aan netto kilometervergoeding en de resterende 700+ is brutoloon. Een dergelijke loonwaarde scoor je niet met een leaseauto.
Een lease auto is alleen interessant als je heel veel moet rijden. In mijn ervaring haal je dat vrijwel nooit, het bedrag is bemeten op iets als 40-45.000 km per jaar en in werkelijkheid rij je niet meer dan de gemiddelde Nederlander. En je bent dan eigen echt slecht af als het blijkt dat je met het OV nog beter uitkomt, dan staat die dure wagen helemaal stil.Mistraller schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:43:
Leuk hoor auto's, maar de mijne is na 4 jaar een gigantische kostenpost gebleken.
Mijn advies is dan ook te wachten met het aanvragen van een auto tot je een idee hebt waar je naar toe moet voor je baas. Tenzij je "verplicht" bent een auto te nemen....
Als ik het goed herinner heb je een leasebedrag van ongeveer 800 euro o.b.v. 48 maanden / 40.000 km/jaar incl brandstof. Dat zal een leaseauto zijn twv ongeveer 22k? De loonwaarde van zo'n auto is volgens de belastingdienst ongeveer 350 euro per maand bruto. Je persoonlijke waardering kan verschillen, maar dit is een objectieve indicatie van de waarde van een leaseauto.
Als je tussen de 25.000 en 30.000 km/jaar zakelijk rijdt op een mobiliteitsbudget, kom je in dezelfde orde uit. Ongeveer de helft van het budget gaat dan op aan zakelijk rijden en het restant krijg je bruto uitbetaald. Dat bruto bedrag moet je vergelijken met de loonwaarde van een leaseauto.
Als je 40.000 of meer kilometer per jaar rijdt, gaat vrijwel je hele budget op aan zakelijke ritten en blijft er nauwelijks loonwaarde over. Dan ben je veel beter af met een leaseauto.
Als je tussen de 25.000 en 30.000 km/jaar zakelijk rijdt op een mobiliteitsbudget, kom je in dezelfde orde uit. Ongeveer de helft van het budget gaat dan op aan zakelijk rijden en het restant krijg je bruto uitbetaald. Dat bruto bedrag moet je vergelijken met de loonwaarde van een leaseauto.
Als je 40.000 of meer kilometer per jaar rijdt, gaat vrijwel je hele budget op aan zakelijke ritten en blijft er nauwelijks loonwaarde over. Dan ben je veel beter af met een leaseauto.
[ Voor 12% gewijzigd door t_captain op 11-03-2014 19:36 ]
Stel; je kiest niet voor een leaseauto, dus €720,- mobiliteitstoeslag bruto bovenop je salaris, en je gaat dus met een eigen auto rijden. Die zakelijk gereden kilometers worden dan toch ook met €0,19 per kilometer vergoed, bovenop de mobiliteitstoeslag?
In het algemeen zal de 19 cent/km uit de pot komen, niet erbovenop.
Inderdaad, als dat er nog bovenop kwam zou niemand meer een lease-auto nemen natuurlijk. En zouden het dubbele kosten zijn voor de werkgever. Vaak is het wel zo dat als de "pot" leeg is (dus je rijdt meer dan dat er in die pot zit, op basis van 0,19/km) je meer krijgt.. Maar dat zijn dan ook geen dubbele kosten, want een leaseauto zal bij overkilometrage ook gewoon duurder worden voor een werkgever...
Uiteindelijk is het een keuze tussen twee arbeidsvoorwaardelijke elementen: een auto van de zaak of een stuk budget wat overblijft nadat je zakelijke autokosten zijn betaald.
De loonwaarde van een leaseauto ligt in het recht op privegebruik. De waarde daarvan wordt bepaald door welke auto je mag rijden, hoeveel je prive rijdt en hoeveel je eventueel zelf moet bijdragen. Hoeveel je zakelijk rijdt speelt daarin geen rol.
Dat is ook meteen het grootste nadeel van een mobiliteitsbudget. Het legt een stuk bedrijfsrisico bij de werknemer neer. Naast de "gewone" risico's m.b.t. autokosten, gaat het hier om het aantal kilometers. Moet je meer rijden voor de baas, dan gaan die kosten ten laste van je budget. Stel dat je een marginale belastingdruk hebt van 48% (belastbaar inkomen ~35-55k, geen toeslagen). Dan levert iedere zakelijke kilometer je een netto betaling van 19 cent op, ten koste van dezelfde 19 cent uit het bruto budget. Je bespaart 0.48 * 19 = 9.1 cent aan belasting. Dat dekt de variabele autokosten slechts gedeeltelijk af. Alles wat je auto meer kost, komt uit je eigen zak.
De loonwaarde van een leaseauto ligt in het recht op privegebruik. De waarde daarvan wordt bepaald door welke auto je mag rijden, hoeveel je prive rijdt en hoeveel je eventueel zelf moet bijdragen. Hoeveel je zakelijk rijdt speelt daarin geen rol.
Dat is ook meteen het grootste nadeel van een mobiliteitsbudget. Het legt een stuk bedrijfsrisico bij de werknemer neer. Naast de "gewone" risico's m.b.t. autokosten, gaat het hier om het aantal kilometers. Moet je meer rijden voor de baas, dan gaan die kosten ten laste van je budget. Stel dat je een marginale belastingdruk hebt van 48% (belastbaar inkomen ~35-55k, geen toeslagen). Dan levert iedere zakelijke kilometer je een netto betaling van 19 cent op, ten koste van dezelfde 19 cent uit het bruto budget. Je bespaart 0.48 * 19 = 9.1 cent aan belasting. Dat dekt de variabele autokosten slechts gedeeltelijk af. Alles wat je auto meer kost, komt uit je eigen zak.
Verwijderd
Een zeer basic vraag, maar ik heb totaal geen kaas gegeten van leasen en heb hier misschien binnenkort ook mee te maken bij Sogeti (als professional).
Als je de mobiliteitsvergoeding inzet voor een lease-wagen, hoeveel privé km mag je dan met de auto rijden en zijn hier nog bepaalde kosten aan verbonden? Is het privé rijden een vaste aantal km of is dit 50% van de totale km?
En zolang je binnen het budget blijft is er geen eigen bijdrage, heb ik dat juist?
Als je de mobiliteitsvergoeding inzet voor een lease-wagen, hoeveel privé km mag je dan met de auto rijden en zijn hier nog bepaalde kosten aan verbonden? Is het privé rijden een vaste aantal km of is dit 50% van de totale km?
En zolang je binnen het budget blijft is er geen eigen bijdrage, heb ik dat juist?
Privé km's zijn onbeperkt.Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:11:
Een zeer basic vraag, maar ik heb totaal geen kaas gegeten van leasen en heb hier misschien binnenkort ook mee te maken bij Sogeti (als professional).
Mobiliteitsvergoeding moet je niet los zien, het gaat binnenkort ook als losse component verdwijnen.
Het is eigenlijk simpel, hoe goedkoper je auto hoe meer loon je overhoud
Edit: vergeet de bijtelling niet!
Verwijderd
Oké. Mobiliteitsvergoeding zag ik sowieso al als een verkapt stukje loon. Bijtelling ben ik mij bewust van.
Hoe zit het met de brandstof? Krijg je een tankpas voor zakelijke km en een budget voor privé km? Of betaal je alle privé km zelf?
Wellicht is dit een meer algemene lease vraag, maar ik stel hem toch maar.
Hoe zit het met de brandstof? Krijg je een tankpas voor zakelijke km en een budget voor privé km? Of betaal je alle privé km zelf?
Wellicht is dit een meer algemene lease vraag, maar ik stel hem toch maar.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2014 13:50 ]
tweak_dude zegt het al, onbeperkt. En ook geen eigen bijdrage.
En dat is geen algemene lease-vraag, dat is bij elk bedrijf anders.
Sogeti geeft onbeperkte prive-km's met een Europese pas. Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarde als je het mij vraagt, alhoewel ik me (toen ik bij Sogeti zat) altijd wel afvroeg of het nog wel van deze tijd was. Ik ben geen fan van het schaven aan (secundaire) arbeidsvoorwaarden door werkgevers, maar die Europese pas + onbeperkte kilometers vond ik echt teveel van het goede.. Zeker gezien het feit dat de rest van de arbeidsvoorwaarden (wat mij betreft) niet marktconform waren... Doe dan gewoon een reeele prive kilometers quota (18000 per jaar ofzo) en geef iedereen er 200 bruto bij... Ik had dus liever wat wisselgeld gezien voor die privekm's die ik toch niet maakt... Maar okay, als je wel heel veel prive rijdt (of denkt te gaan rijden) is een fijne voorwaarde.
En dat is geen algemene lease-vraag, dat is bij elk bedrijf anders.
Sogeti geeft onbeperkte prive-km's met een Europese pas. Uitstekende secundaire arbeidsvoorwaarde als je het mij vraagt, alhoewel ik me (toen ik bij Sogeti zat) altijd wel afvroeg of het nog wel van deze tijd was. Ik ben geen fan van het schaven aan (secundaire) arbeidsvoorwaarden door werkgevers, maar die Europese pas + onbeperkte kilometers vond ik echt teveel van het goede.. Zeker gezien het feit dat de rest van de arbeidsvoorwaarden (wat mij betreft) niet marktconform waren... Doe dan gewoon een reeele prive kilometers quota (18000 per jaar ofzo) en geef iedereen er 200 bruto bij... Ik had dus liever wat wisselgeld gezien voor die privekm's die ik toch niet maakt... Maar okay, als je wel heel veel prive rijdt (of denkt te gaan rijden) is een fijne voorwaarde.
[ Voor 87% gewijzigd door FreakNL op 03-05-2014 17:45 ]
Ja eens, alhoewel dat in de praktijk natuurlijk mee kan vallen. Zit nu bij een andere detacheerder en de klant waar ik nu zit maak ik geen "extra" kilometers voor. Dan is het natuurlijk gewoon heel simpel (hoef ook niets bij te houden verder), aantal werkdagen * woonwerkverkeer zijn je zakelijke km's, rest is prive...
Verwijderd
Oké, dat was geen algemene lease-vraag. Zo blijkt maar weer dat ik er nog echt geen kaas van heb gegeten.
Ik snap je punt, het zou voor de meeste werknemers gunstiger zijn om een vast aantal privé km vergoed te krijgen en de rest terug te zien in op je bankrekening. Maar is het voor Sogeti misschien soms belasting-technisch gunstiger (wetende dat gemiddeld niet meer dan x privé km worden gemaakt)?
In elk geval: leasen zou onder deze voorwaarden voor mij best nog wel eens heel aantrekkelijk kunnen zijn. Ik rijd nu privé niet bepaald de meest goedkope auto.
Familie woont aan de andere kant van het land en zien we dus niet vaak; mede vanwege de kosten. We gaan gaag op wintersport. Waarschijnlijk zouden we dan ook sneller de zomervakantie met de auto doen.
Ik snap je punt, het zou voor de meeste werknemers gunstiger zijn om een vast aantal privé km vergoed te krijgen en de rest terug te zien in op je bankrekening. Maar is het voor Sogeti misschien soms belasting-technisch gunstiger (wetende dat gemiddeld niet meer dan x privé km worden gemaakt)?
In elk geval: leasen zou onder deze voorwaarden voor mij best nog wel eens heel aantrekkelijk kunnen zijn. Ik rijd nu privé niet bepaald de meest goedkope auto.
Familie woont aan de andere kant van het land en zien we dus niet vaak; mede vanwege de kosten. We gaan gaag op wintersport. Waarschijnlijk zouden we dan ook sneller de zomervakantie met de auto doen.
In dat geval zou ik voor de lease-auto gaan jaVerwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 11:12:
Oké, dat was geen algemene lease-vraag. Zo blijkt maar weer dat ik er nog echt geen kaas van heb gegeten.
Ideale regeling verder
Ik heb komende week een sollicitatiegesprek bij Sogeti voor een mogelijke stageplaats. Nou moet ik wel eerst zo'n capaciteitentest doen natuurlijk. Ik heb al enkele links gekregen, naar fibonicci, 123test en intermediair. Maar het is mij niet helemaal duidelijk welke tests ik nou moet oefenen. Moet ik denken aan IQ-achtige test?
Er staat in dit topic en het vorige deel genoeg overgeschreven.
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
NatuurlijkVerwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 11:12:
Maar is het voor Sogeti misschien soms belasting-technisch gunstiger
Niet eens qua belasting, maar gewoon administratie.
Als je als Sogeti aan je medewerkers onbeperkt prive-km's geeft, dan hoeft er dus door Sogeti helemaal niks aan bijgehouden te worden. Geen administratie over zakelijk, prive, speciale regelingen, enzovoort. Het scheelt gewoon werk
Nu is het gewoon; Alstublieft, lease-auto, veel plezier ermee
Als medewerker is het ook makkelijk, zolang je bijtelling betaald.
Qua belastingdienst ben je alleen wel zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van je kilometers als je géén bijtelling betaald. Daar heeft Sogeti niks mee te maken; Is een dingetje tussen rijder en belastingdienst.
Leeg - Sinds 20180907
Och, als je met dat argument komt;
In principe moet je sowieso je zakelijke en prive kilometers bijhouden.
http://www.belastingdiens...egeling/hogere_bijtelling
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,4875405
Want (nogmaals, in theorie!) mogen je prive kilomters niet buitenproportioneel zijn t.o.v. de zakelijke kilometers. Valt nog iets voor te zeggen ook. Maar dit kan natuurlijk amper gecontroleerd worden.
Maar ik weet zeker dat Sogeti serieus geld zou kunnen besparen door gewoon de prive-kilometers te beperken, dat hoeft niet strak op de letter, dat gebeurt bij mijn detacheerder ook niet.. Je zou dus best kunnen zeggen -> 15k prive kilometers per jaar. En dan ga je daar niet hard op sturen natuurlijk, maar je hebt heus wel in de gaten als een werknemer daar ver overheen gaat.
En je voorkomt tegelijkertijd dat collega's naar Finland rijden tijdens de Pasen of 10 keer per jaar naar het vakantiehuisje in Spanje (letterlijk meegemaakt). Ik vind dat namelijk buitenproportioneel en ik vind eigenlijk zelfs dat ik daar niet voor op hoef te draaien. Dan koop je maar een prive-auto... Sowieso staat dat onbeperkte priverijden totaal haaks op het MVO wat Sogeti (zogenaamd) hoog in het vaandel heeft staan.
Ik heb ooit (toen ik nog bij Sogeti zat) weleens naar cijfers gevraagd van het wagenpark (qua kosten) maar daar werd altijd heel erg vaag over gedaan.. Volgens mij loopt dat echt in de miljoenen...
In principe moet je sowieso je zakelijke en prive kilometers bijhouden.
http://www.belastingdiens...egeling/hogere_bijtelling
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,4875405
Want (nogmaals, in theorie!) mogen je prive kilomters niet buitenproportioneel zijn t.o.v. de zakelijke kilometers. Valt nog iets voor te zeggen ook. Maar dit kan natuurlijk amper gecontroleerd worden.
Maar ik weet zeker dat Sogeti serieus geld zou kunnen besparen door gewoon de prive-kilometers te beperken, dat hoeft niet strak op de letter, dat gebeurt bij mijn detacheerder ook niet.. Je zou dus best kunnen zeggen -> 15k prive kilometers per jaar. En dan ga je daar niet hard op sturen natuurlijk, maar je hebt heus wel in de gaten als een werknemer daar ver overheen gaat.
En je voorkomt tegelijkertijd dat collega's naar Finland rijden tijdens de Pasen of 10 keer per jaar naar het vakantiehuisje in Spanje (letterlijk meegemaakt). Ik vind dat namelijk buitenproportioneel en ik vind eigenlijk zelfs dat ik daar niet voor op hoef te draaien. Dan koop je maar een prive-auto... Sowieso staat dat onbeperkte priverijden totaal haaks op het MVO wat Sogeti (zogenaamd) hoog in het vaandel heeft staan.
Ik heb ooit (toen ik nog bij Sogeti zat) weleens naar cijfers gevraagd van het wagenpark (qua kosten) maar daar werd altijd heel erg vaag over gedaan.. Volgens mij loopt dat echt in de miljoenen...
Nou, hier is de knoop doorgehakt. Na een kleine onderhandeling met de leasemij neem ik mijn auto over, en ga ik verder prive rijden. Ik rij te weinig km om rendabel te leasen. Ik rij 20k per jaar zakelijk+prive en dan is lease veel te duur. (Zeker met een 90% dienstverband ivm ouderschapsverlof)
Die buitenland pas, ook dat stelde voor ons niet veel voor. Weekje wintersport, dat zijn 1 of hooguit 2 tankjes diesel. In de zomer niet veel meer, laat het 3 tanks diesel zijn. Daar kom ik ver zat mee. (ca 900 á 1000km op een tank) Dat geld is straks met een maandje privé rijden al bespaard.
NB: Ik zit al 7 jaar binnen een straal van 20km van mijn woonplaats, dus deze keus had ik 4 jaar geleden al moeten maken...
Die buitenland pas, ook dat stelde voor ons niet veel voor. Weekje wintersport, dat zijn 1 of hooguit 2 tankjes diesel. In de zomer niet veel meer, laat het 3 tanks diesel zijn. Daar kom ik ver zat mee. (ca 900 á 1000km op een tank) Dat geld is straks met een maandje privé rijden al bespaard.
NB: Ik zit al 7 jaar binnen een straal van 20km van mijn woonplaats, dus deze keus had ik 4 jaar geleden al moeten maken...
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zijn er hier ook mensen die bij de studentenunit van Sogeti begonnen zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door Dejagan op 07-06-2014 22:49 ]
Zo sogeti betaalt slecht. Kan je liever op zoek gaan naar 1 project per 2 maanden en het voor de helft van de prijs doen dan hou je nog meer over :\
Onderbouw dat eens?lf2 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 15:01:
Zo sogeti betaalt slecht. Kan je liever op zoek gaan naar 1 project per 2 maanden en het voor de helft van de prijs doen dan hou je nog meer over :\
Dit is gewoon terug te vinden in de jaar cijfers:FreakNL schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 14:13:
https://www.sogeti.nl/sit...ti_jaarverslag_2013_1.pdf
autokosten 2013: 25.949.000 euro. aantal medewerkers: 2597 = 10.000 euro per persoon per jaar. ofwel 832,65 euro per persoon per maand. hetzelfde bedrag dat we van sogeti krijgen.
Ik vind het een prima regeling en gemiddeld komt het allemaal goed uit. Als je zo weinig prive rijdt kan je ook prive leasen en die 700 euro bruto elke maand pakken... dan ben je iets goedkoper uit.
Het zijn gewoon goede secondaire arbeidsvoorwaarden. die mensen die elk weekend naar spanje rijden hebben het ook niet goed door, voor 25 euro zit je in spanje met het vliegtuig, waarom zou je dan 2 dagen rijden daarnaar toe
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Voor de boodschappen http://www.geenstijl.nl/m...letten_omdat_het_kan.htmlSmuggler schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:00:
[...]
Dit is gewoon terug te vinden in de jaar cijfers:
https://www.sogeti.nl/sit...ti_jaarverslag_2013_1.pdf
autokosten 2013: 25.949.000 euro. aantal medewerkers: 2597 = 10.000 euro per persoon per jaar. ofwel 832,65 euro per persoon per maand. hetzelfde bedrag dat we van sogeti krijgen.
Ik vind het een prima regeling en gemiddeld komt het allemaal goed uit. Als je zo weinig prive rijdt kan je ook prive leasen en die 700 euro bruto elke maand pakken... dan ben je iets goedkoper uit.
Het zijn gewoon goede secondaire arbeidsvoorwaarden. die mensen die elk weekend naar spanje rijden hebben het ook niet goed door, voor 25 euro zit je in spanje met het vliegtuig, waarom zou je dan 2 dagen rijden daarnaar toe.
[ Voor 4% gewijzigd door Martinspire op 09-06-2014 16:21 ]
Ik heb een keer (meen dat het de Volkskrant was) een interessant artikel hierover gelezen. De korte samenvatting was dat privé lease niet zo gunstig is als het aanvankelijk lijkt te zijn. Het komt meer neer op duur geld lenen dan iets anders.Smuggler schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:00:
Waarom? Als je onbeperkt km's en gratis brandstof krijgt is het vliegtuig altijd duurder. Bijtelling betaal je toch of die auto nu voor de deur staat terwijl je vliegt of dat je twee dagen naar Spanje rijdt.Het zijn gewoon goede secondaire arbeidsvoorwaarden. die mensen die elk weekend naar spanje rijden hebben het ook niet goed door, voor 25 euro zit je in spanje met het vliegtuig, waarom zou je dan 2 dagen rijden daarnaar toe.
Dat is het probleem met onbeperkte privé kilometers. Als morgen iemand het in zijn hoofd haalt om van Finland naar Italië te rijden kost in een dergelijke regeling kost het hem niets aan auto kosten. De baas schiet er alleen lelijk bij in.
Vergeet je niet dat je 2 dagen aan het rijden bent: tijd = geld.. Daarbij nog de tol op de Franse wegen, eventueel een overnachting en je zult ook wel wat willen eten/drinken.CMD-Snake schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:27:
Waarom? Als je onbeperkt km's en gratis brandstof krijgt is het vliegtuig altijd duurder. Bijtelling betaal je toch of die auto nu voor de deur staat terwijl je vliegt of dat je twee dagen naar Spanje rijdt.
Zo kan een retourtje vliegen toch goedkoper zijn
Hangt van zijn totale km/jaar af.Dat is het probleem met onbeperkte privé kilometers. Als morgen iemand het in zijn hoofd haalt om van Finland naar Italië te rijden kost in een dergelijke regeling kost het hem niets aan auto kosten. De baas schiet er alleen lelijk bij in.
Wat je betaald is op basis van 40.000km/jaar. Blijf je daar onder, dan valt dat wel mee. As far as I know.
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Die stuntprijzen van priveleasen (de bekende aanbiedingen van 200 a 300 euro per maand) vallen uit elkaar zodra je er beter naar kijkt:CMD-Snake schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:27:
[...]
Ik heb een keer (meen dat het de Volkskrant was) een interessant artikel hierover gelezen. De korte samenvatting was dat privé lease niet zo gunstig is als het aanvankelijk lijkt te zijn. Het komt meer neer op duur geld lenen dan iets anders.
[...]
- die bedragen hebben betrekking op auto's uit het A-segment of instapmodellen uit het B-segment. Als je deze auto's zakelijk rijdt heb je niet veel bijtelling, pakweg 14 of 20% over 10 .000 a 14.000 euro en hou je bovendien honderden euro's leasebudget over.
Kijk je naar de meer populaire klasse leaseauto's (B- en C-segment met cataloguswaarde 18-25k) dan schieten de prijzen omhoog. Een Golf 1.2 TSI met wat opties gaat al ruim over de 400 euro per maand.
- de kilometers zijn veel te laag. Zet je die omhoog naar 30.000 km/jaar dan komt er zo'n 75 euro per maand bij.
- bandstof is niet inbegrepen. Een Golf 1.2 TSI met 30.000 km/jaar zak ook een euro of 150 per maand aan benzine lusten.
Dan kost je prive geleaste Golf ineens 650 euro per maand all-in.
Broekzak, vestzak. Wat je betaald (bijvoorbeeld 800 euro) krijg je eerst van je baas (in dit geval Sogeti). Elke euro kan maar 1 keer uitgegeven worden. Als ik mag kiezen tussen onbeperkte privekilometers of iedere werknemer er 300 bruto bij kies ik voor het laatste.Nnoitra schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:42:
[...]
Vergeet je niet dat je 2 dagen aan het rijden bent: tijd = geld.. Daarbij nog de tol op de Franse wegen, eventueel een overnachting en je zult ook wel wat willen eten/drinken.
Zo kan een retourtje vliegen toch goedkoper zijn
[...]
Hangt van zijn totale km/jaar af.
Wat je betaald is op basis van 40.000km/jaar. Blijf je daar onder, dan valt dat wel mee. As far as I know.
300 euro bruto erbij zal de baas zo'n 400 euro kosten. De meer- of minderkilometers van een leaseauto doen zo'n 25 cent per stuk inclusief brandstof. Dan moet de gemiddelde leaserijder 19.000 km/jaar minderen op zijn privegebruik. Denk niet dat er zoveel wordt gereden
Voor een 1 op 1 vergelijking moet je die privé lease auto ook met dezelfde kilometers per jaar leasen als dat de baas zou doen. Dus 40 tot 45.000km. Dit is doorgaans wat de detacheerders allemaal kiezen als kilometers per jaar voor de auto's. Dan vermoed ik dat je bij je leaseprijs nog wel 100 euro extra minimaal kan optellen.t_captain schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:03:
- bandstof is niet inbegrepen. Een Golf 1.2 TSI met 30.000 km/jaar zak ook een euro of 150 per maand aan benzine lusten.
Dan kost je prive geleaste Golf ineens 650 euro per maand all-in.
En voor wat betreft de privé kilometers, een beperking zou niet gek zijn. Het is zo'n beetje de norm tegenwoordig. Je kan zo wel scheve verhoudingen krijgen. Stel dat iemand maar 10.000 per jaar zakelijk rijdt en 20.000 privé? Je moet in zo'n systeem wel heel erg hopen dat mensen netjes zijn en er geen misbruik van gaan maken.
Momenteel net afgestudeerd HBO Technische Informatica.
Nu leek het me erg leuk om te gaan werken bij Sogeti.
Alleen ik vroeg me af hoe ziet het sollicitatie proces eruit?
Op de site staat iets van een test? Kan je deze ergens oefenen?
Wil wel weten waar ik sta namelijk voordat ik begin aan dit proces
Om te beginnen zou je in dit topic eens kunnen zoeken op "sollicitatie" en op "test".
Tijdens je werk / carrièrekomt komt alles je ook niet vanzelf aanwaaien
Succes
Tijdens je werk / carrièrekomt komt alles je ook niet vanzelf aanwaaien
Succes
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik heb dit topic van begin tot eind gelezen en er heel veel aan gehad. Zelf begin ik op 1 september bij Sogeti en ik was benieuwd of er nog anderen op dit forum zitten die dan beginnen?:-)
Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?
Deze tests kun je voorbereiden op websites als www.123test.nl en www.test.pagina.nl.Chris89 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:00:
Momenteel net afgestudeerd HBO Technische Informatica.
Ik heb zeer binnenkort een sollicitatiedag bij Sogeti, inclusief gesprek en capaciteiten test. Nu ben ik wel redelijk bekend met deze tests maar vroeg me toch af of er misschien iemand zijn ervaring van de eerste dag bij Sogeti zou willen delen. Wat kan ik verwachten? Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?
Mijn selectiedag verliep als volgt:Remy86 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 09:42:
[...]
Deze tests kun je voorbereiden op websites als www.123test.nl en www.test.pagina.nl.
Ik heb zeer binnenkort een sollicitatiedag bij Sogeti, inclusief gesprek en capaciteiten test. Nu ben ik wel redelijk bekend met deze tests maar vroeg me toch af of er misschien iemand zijn ervaring van de eerste dag bij Sogeti zou willen delen. Wat kan ik verwachten? Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?
Eerst kregen we een beknopte presentatie over het bedrijf. Je stelde jezelf ook even kort voor aan de andere kandidaten. Toen achter de pc voor de test. Je krijgt dus die 4 onderdelen waarvan je eerst thuis de oefentest hebt gemaakt. Je mag zelf bepalen in welke volgorde je ze maakt. Dus: cijferreeksen, verbale analogie, figuurreeksen en stroomdiagrammen. Ook mag je nog even oefenen voor je aan de echte test begint, maar dit gaat wel van de totale tijd die je hebt af. Per onderdeel en per opgave krijg je een tijdsduur (balkje onderaan dat langzaam leegloopt). Ik raad je aan om alvast een random antwoord aan te klikken, zodat de vraag iig niet onbeantwoord blijft, mocht de tijd op zijn. Dan verdwijnt de opgave namelijk direct.
Vervolgens krijg je de uitslag en bij een positieve uitslag volgt, na een lunch waarbij meer medewerkers van Sogeti aanschuiven, een gesprek met twee (recruiter en een unit manager). Ook direct na dit gesprek krijg je te horen of je jezelf Sogetist mag gaan noemen :-)
Voorbereiding voor dit gesprek: evt je eigen verhaal thuis oefenen bijv adhv je cv.
Goede motivatie waarom je de ict in wilt. Drie sterke en drie zwakke punten van jezelf (bedenk er iig 4). En wat je denkt dat jouw functie in gaat houden (globaal). Dus jouw verwachtingen.
Tip: blijf jezelf en bereid van tevoren alvast wat vragen voor (geldt eigenlijk voor elke sollicitatie).
Mocht je een aanbod krijgen, dan krijg je de aanbieding mee naar huis en heb je twee weken de tijd om erover na te denken.
Ik zou zeggen: doen! ;-)
Heel veel succes en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust :-)
Why do banks lock their pens to the desk? If I'm trusting you with my money, don't you think you can trust me with your pen?
De selectiedag, of de aanbieding?
Verder klopt het goed, wat Mango227 zegt.
Zo verliep de dag bij mij ook (in 2007).
inmiddels geen Sogetist meer
Leeg - Sinds 20180907
Haha, beide
Wat zijn de nieuwe arbeidsvoorwaarden voor young proffesionals.? loon ect?
Loon is excl vakantiegeld 1920 bruto (incl communicatievergoeding etc, maar excl bonus)Smuggler schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 13:48:
Wat zijn de nieuwe arbeidsvoorwaarden voor young proffesionals.? loon ect?
Netto zal je ongeveer op 1500 komen. Overigens heb ik de bijtelling vd leaseauto hierbij gerekend, dus mocht je geen privé km's gaan rijden, dan kom je op een hoger netto salaris uit.
Vakantiegeld is ongvr 155,- bruto p/m.
De leaseauto: nieuwe clio full option, kleur en velgen naar keuze.
Tankpas voor heel Europa. Onbeperkt km's, ook privé.
Een abo van vodafone (ook privé te gebruiken).
Cursussen etc is nog hetzelfde denk ik.
Verder krijg je een NS business kaart en een corporate creditcard.
Tot slot storten ze een maandelijks bedrag van 35€ in een potje dat je mag gebruiken voor bijv een nieuwe telefoon of een tablet.
Denk dat dit de belangrijkste vw waren
Thanks voor de zeer handige info! In hoeverre gaat het sollicitatiegesprek over vakinhoudelijke informatie? Ik ben mijzelf de laatste weken/maanden aan het inlezen in SQL boeken om mijn kennis weer wat op te frissen (anderhalf jaar geleden afgestudeerd), in hoeverre zal ik vakinhoudelijke kennis nodig hebben tijdens het sollicitatiegesprek voor software tester?Mango227 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 12:12:
[...]
.
Tip: blijf jezelf en bereid van tevoren alvast wat vragen voor (geldt eigenlijk voor elke sollicitatie).
Mocht je een aanbod krijgen, dan krijg je de aanbieding mee naar huis en heb je twee weken de tijd om erover na te denken.
Ik zou zeggen: doen! ;-)
Heel veel succes en mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust :-)
Als je die test goed doet en je jou passie kan laten zien dan zit dat wel goed
. sql zit in het opleidingstraject.
mango zo te zien zitten de Young professionals in dezelfde lijn als de mensen die er al 3 jaar zitten. Ben benieuwd wat ze in gedachten hebben na 3 jaar als je leasecontract erop zit en je een eigen auto mag uitzoeken.
Clio is wel een leuke auto, jammer dat je zelf niet meer mag kiezen.
Overigens mijn vriendin die ook bij sogeti werkt mocht nog wel zelf kiezen maar toen kwam ze ook op een full-option clio uit.
mango zo te zien zitten de Young professionals in dezelfde lijn als de mensen die er al 3 jaar zitten. Ben benieuwd wat ze in gedachten hebben na 3 jaar als je leasecontract erop zit en je een eigen auto mag uitzoeken.
Clio is wel een leuke auto, jammer dat je zelf niet meer mag kiezen.
Overigens mijn vriendin die ook bij sogeti werkt mocht nog wel zelf kiezen maar toen kwam ze ook op een full-option clio uit.
[ Voor 64% gewijzigd door Smuggler op 28-08-2014 14:51 ]
Graag gedaan!Remy86 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:34:
[...]
Thanks voor de zeer handige info! In hoeverre gaat het sollicitatiegesprek over vakinhoudelijke informatie? Ik ben mijzelf de laatste weken/maanden aan het inlezen in SQL boeken om mijn kennis weer wat op te frissen (anderhalf jaar geleden afgestudeerd), in hoeverre zal ik vakinhoudelijke kennis nodig hebben tijdens het sollicitatiegesprek voor software tester?
Idd, wat Smuggler ook zegt. Ze verwachten niet van je dat je alles al kan. Je krijgt een volledige training. Het is een pluspunt als je tijdens het gesprek aangeeft dat je je erin aan het verdiepen bent. Zullen ze zeker waarderen:-)
Mja voor software-tester (iets waar Sogeti om bekend staat) krijg je een hele mooie opleiding inderdaad. Van wat ik van de testers heb meegekregen is dat goed te doen en je krijgt er volgens mij een paar weken voor om helemaal te doorlopen.
Oja, vergeet trouwens niet dat je bij het telefoonabonnement een databundel van 2gb krijgt en volgens mij ook aardig wat belminuten krijgt. Het heeft er voor mij voor gezorgd dat ik geen eigen prive-abonnement hebt. Scheelt je weer een bedrag per maand en een extra telefoon mee sjouwen. Over het algemeen laten ze je buiten werktijd wel met rust, tenzij het project er natuurlijk om vraagt (en hangt een beetje van je functie af), maar moet zeggen dat het wel bevalt.
Clio is trouwens niet full-option, maar wel 2e pakket (van de 4). Dat betekend dus wel de benodigde extra's (cruise control enzo), maar je hebt dus wel het standaard media-pakket en niet die met Tomtom of whatever. Vind zelf de navigatie niet echt top, maar audio doet het meer dan prima.
Ik heb zelf de blauwe Clio en vind hem erg mooi. Als ik zo kijk zou ik misschien zelf er ook wel op zijn uitgekomen. Kost niet zoveel, ziet er mooi uit en rijd ook prima. Nog geen negatieve dingen opgemerkt eigenlijk. Ik rij nu ongeveer 900 tot 1000 kilometer op een tank (1 op 20) en hij rijd ook nog best vlot. Mocht je meer willen weten: het is de dCi 90 met Expression-pakket. Verder wordt ie geleverd met armsteun (wat ik toch wel fijn vind).
Ik heb overigens zelf een houder voor mn telefoon erin gezet (Brodit met Clip) en die zit prima. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Zeker als je er toch 3 jaar kilometers mee gaat maken is dat gewoon erg fijn.
Ik werk nu zelf 8 maanden bij Sogeti en vind het een prima bedrijf. Leuke collega's en nu een paar opdrachten gedaan die leuk waren om te doen. Het is geen werkgever die in je nek loopt te hijgen of waar je zomaar in het diepe wordt gegooid. Ze zullen je pushen om je best te doen en geven je een prima werkplek om ervaring op te kunnen doen. Bij Mobile krijg je wel wat extra's (mooie Macbook ipv Windows-laptop), dus dat is ook wel nice
Nieuwe kantoor in Eindhoven is ook wel mooi trouwens
Oja, vergeet trouwens niet dat je bij het telefoonabonnement een databundel van 2gb krijgt en volgens mij ook aardig wat belminuten krijgt. Het heeft er voor mij voor gezorgd dat ik geen eigen prive-abonnement hebt. Scheelt je weer een bedrag per maand en een extra telefoon mee sjouwen. Over het algemeen laten ze je buiten werktijd wel met rust, tenzij het project er natuurlijk om vraagt (en hangt een beetje van je functie af), maar moet zeggen dat het wel bevalt.
Clio is trouwens niet full-option, maar wel 2e pakket (van de 4). Dat betekend dus wel de benodigde extra's (cruise control enzo), maar je hebt dus wel het standaard media-pakket en niet die met Tomtom of whatever. Vind zelf de navigatie niet echt top, maar audio doet het meer dan prima.
Ik heb zelf de blauwe Clio en vind hem erg mooi. Als ik zo kijk zou ik misschien zelf er ook wel op zijn uitgekomen. Kost niet zoveel, ziet er mooi uit en rijd ook prima. Nog geen negatieve dingen opgemerkt eigenlijk. Ik rij nu ongeveer 900 tot 1000 kilometer op een tank (1 op 20) en hij rijd ook nog best vlot. Mocht je meer willen weten: het is de dCi 90 met Expression-pakket. Verder wordt ie geleverd met armsteun (wat ik toch wel fijn vind).
Ik heb overigens zelf een houder voor mn telefoon erin gezet (Brodit met Clip) en die zit prima. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Zeker als je er toch 3 jaar kilometers mee gaat maken is dat gewoon erg fijn.
Ik werk nu zelf 8 maanden bij Sogeti en vind het een prima bedrijf. Leuke collega's en nu een paar opdrachten gedaan die leuk waren om te doen. Het is geen werkgever die in je nek loopt te hijgen of waar je zomaar in het diepe wordt gegooid. Ze zullen je pushen om je best te doen en geven je een prima werkplek om ervaring op te kunnen doen. Bij Mobile krijg je wel wat extra's (mooie Macbook ipv Windows-laptop), dus dat is ook wel nice
Goed om te horen allemaal:-) Begin zelf bijna, dus ben erg benieuwd.Martinspire schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 20:43:
Mja voor software-tester (iets waar Sogeti om bekend staat) krijg je een hele mooie opleiding inderdaad. Van wat ik van de testers heb meegekregen is dat goed te doen en je krijgt er volgens mij een paar weken voor om helemaal te doorlopen.
Ik vroeg me trouwens af of je die 2e maand (nadat je terug bent uit Ohio) een hele maand training krijgt of ook al een deel daarvan bij de klant gaat werken?
de eerste 2 maanden zijn volledige training dus niet bij een klant.
Het kan wel zo zijn dat als ze een opdracht voor je hebben die goed bij jou aansluit dat je uit de training wordt gehaald en meteen kan beginnen. De training wordt met een andere groep dan afgemaakt.
Alle details zal je tijdens de 3? intro dagen in vianen? duidelijk worden.
zitten jullie met Halloween in Ohio of zijn de datums nog niet bekend?
Het kan wel zo zijn dat als ze een opdracht voor je hebben die goed bij jou aansluit dat je uit de training wordt gehaald en meteen kan beginnen. De training wordt met een andere groep dan afgemaakt.
Alle details zal je tijdens de 3? intro dagen in vianen? duidelijk worden.
zitten jullie met Halloween in Ohio of zijn de datums nog niet bekend?
Ah ok thanks:-)
De eerste groep niet, die vertrekt al op 6 sept namelijk. Misschien die van oktober? Zou wel gaaf zijn:-)
De eerste groep niet, die vertrekt al op 6 sept namelijk. Misschien die van oktober? Zou wel gaaf zijn:-)
2 introdagen in AmersfoortSmuggler schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 21:17:
Alle details zal je tijdens de 3? intro dagen in vianen?
Je kan ook je bericht bewerken dan hoef je geen 2 posts te maken 
Dan is er blijkbaar toch nog iets veranderd aan het introductie programma de laatste jaren.
6 september is wel erg vroeg.... is dat niet de groep die in augustus is begonnen?
Veel plezier en succes bij sogeti!.
Welke divisie mag je beginnen.
Dan is er blijkbaar toch nog iets veranderd aan het introductie programma de laatste jaren.
6 september is wel erg vroeg.... is dat niet de groep die in augustus is begonnen?
Veel plezier en succes bij sogeti!.
Welke divisie mag je beginnen.
Haha jep 
Nee, september groep.. Maandag en dinsdag intro en zaterdag al naar Ohio.
Dank je! Test & Quality divisie.
Succes alvast in AmerikaMango227 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:18:
Haha jep
Thanks! Jij heel veel succes maandag! Komt vast helemaal goed :-)Remy86 schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 07:59:
[...]
Succes alvast in Amerikaen misschien tot ooit, ik heb maandag mijn sollicitatiedag
Ook ik begin komende maandag met de introductie in Amersfoort. Ik ga bij het Java developnment team aan de slag. Maar omdat ik niet helemaal als YP start ga ik niet naar Ohio maar stroom ik wat sneller in.
Tot maandag dan ;-)
Tot maandag dan ;-)
Via een kennis hoorde ik van sogeti en het YP programma ziet er erg interessant uit. Ik vraag mij alleen af hoe hard de eisen zijn voor hbo diploma.
Een paar jaar geleden werd hier niet echt op gepusht. Ik ken genoeg mensen bij Sogeti zonder HBO papiertje.Vulchare schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:09:
Via een kennis hoorde ik van sogeti en het YP programma ziet er erg interessant uit. Ik vraag mij alleen af hoe hard de eisen zijn voor hbo diploma.
Ik ken er echter weinig die zonder HBO papiertje als YP zijn ingestroomd, enkel ikzelf.
Er is gelukkig niets keihard. En dat biedt mogelijkheden al zijn ze beperkt.
Er is gelukkig niets keihard. En dat biedt mogelijkheden al zijn ze beperkt.
Dan zullen mijn kansen voor een uitnodiging selectiedag niet heel erg groot zijn. Momenteel enkel ervaring met VBA en wat Java.
Ik begin maandag ook als young professional high tech. Veel zin in
EJPostema, jij hebt tenminste de beste divisie uitgekozen 
Veel plezier, tot op de borrel volgende week
.
Veel plezier, tot op de borrel volgende week
haha dankSmuggler schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:16:
Veel plezier, tot op de borrel volgende week.
Hangt een beetje af denk ik van wat je wel hebt. Het gaat ze om een bepaald niveau, dus als je met je CV (oid) kunt aantonen dat je het niveau aankunt en de test haalt, dan is er geen probleem denk ik. Al zul je het dus wel moeten bewijzen.Vulchare schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:09:
Nice! Tot maandag :-)Gleighton schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:40:
Ook ik begin komende maandag met de introductie in Amersfoort. Ik ga bij het Java developnment team aan de slag. Maar omdat ik niet helemaal als YP start ga ik niet naar Ohio maar stroom ik wat sneller in.
Tot maandag dan ;-)
Kreeg het op de selectiedag te horen. Mail je recruiter of unit manager anders even?EJPostema schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:34:
[...]
haha dankHoe weten jullie trouwens dat de groep op 6 sept vertrekt naar Ohio? Ik weet echt van niks
Het is ondertussen 8 jaar geleden dat ik er solliciteerde, maar toentertijd waren die eisen niet heel hard. Nu had ik al wel wat werkervaring, maar toch. Als je CV in orde is en je kunt daadwerkelijk wat is/was dat diploma van ondergeschikt belang. Toen ik op gesprek kwam (we waren met 3 man) waren na de test degene met het HBO diploma weg omdat die er niet door kwamen.Vulchare schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 12:09:
Dus: gewoon proberen, nee heb je, ja kunt je krijgen. Als het lukt heb je er een prima werkgever aan waar je een boel kunt leren. Heb het er 6 jaar prima naar m'n zin gehad
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
* Falcon is Sogetist met mbo-4+ diploma
[ Voor 21% gewijzigd door Falcon op 03-09-2014 10:57 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Voor mij is het 6 jaar geleden en was diploma ook geen eis. Zelf heb ik alleen een universitaire propedeuse en er zaten ook MBO'ers bij. Goede test+goed gesprek is voldoendeBM schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 19:05:
[...]
Het is ondertussen 8 jaar geleden dat ik er solliciteerde, maar toentertijd waren die eisen niet heel hard. Nu had ik al wel wat werkervaring, maar toch. Als je CV in orde is en je kunt daadwerkelijk wat is/was dat diploma van ondergeschikt belang. Toen ik op gesprek kwam (we waren met 3 man) waren na de test degene met het HBO diploma weg omdat die er niet door kwamen.
Dus: gewoon proberen, nee heb je, ja kunt je krijgen. Als het lukt heb je er een prima werkgever aan waar je een boel kunt leren. Heb het er 6 jaar prima naar m'n zin gehad
Daar ben ik ook wel van overtuigd, maar er zal toch een voorselectie plaats moeten vinden, voordat de uitnodigingen worden verstuurd voor de 'echte' selectie.celshof schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:19:
[...]
Voor mij is het 6 jaar geleden en was diploma ook geen eis. Zelf heb ik alleen een universitaire propedeuse en er zaten ook MBO'ers bij. Goede test+goed gesprek is voldoende
Hier ook een Sogetist, geen enkel diploma (shame on me).
Wel wat werkervaring (jaar relevante ervaring voor de functie die ik bij Sogeti heb).
Mocht kiezen of ik als YP of Professional wilde starten.
goede test, fijne gesprekken, en nu bijna een jaar in dienst als Professional.
Wel wat werkervaring (jaar relevante ervaring voor de functie die ik bij Sogeti heb).
Mocht kiezen of ik als YP of Professional wilde starten.
goede test, fijne gesprekken, en nu bijna een jaar in dienst als Professional.
Ja gestart als Professional bij Security.Martinspire schreef op woensdag 03 september 2014 @ 17:30:
Ook gestart als professional?
Ben zelf overigens nog YP, al weet ik niet precies hoe het verder gaat naar Professional toe. Bevalt me best goed. Huidige project is bijna afgerond, dus zit nu even het 1 en ander uit te zoeken voor een mogelijke presentatie.
Ben zelf Senior Javaan(P5) en heb geen opleiding afgemaakt sinds mijn VWO. Zorg ervoor dat je gedreven en intelligent overkomt in het gesprek en haal de test. Uiteindelijk gaat het erom dat ze je weg kunnen zetten.
EJPostema schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:14:
Ik begin maandag ook als young professional high tech. Veel zin in
Mag ik vragen wat jullie motivatie is/was om als technici aan de slag te gaan in de ICT? Ik ben zelf bijna afgestudeerd voor de master Automotive Technology (vgl met Werktuigbouwkunde) en ik ben me aan het orienteren op een baan. Hoewel mijn eerste interesse bij een functie in de (auto)techniek ligt, denk ik er ook aan om de ICT in te gaan. Als young professional high tech lijkt me dat je het een en ander kunt combineren, vandaar de interesse.Smuggler schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 13:16:
Veel plezier, tot op de borrel volgende week.
Ik heb de opleiding embedded system engineering als achtergrond.
Deze opleiding bestaat uit elektrotechniek en programmeren.
Hightech is dan ook ergens een vreemde afdeling binnen Sogeti, waarbij er verder wordt gekeken dan de "computer"
Mijn functie is "Test Engineer", maar als je deze functie vergelijkt met het rest van het bedrijf waar ze kantoor applicaties testen zitten er grote verschillen in de werkzaamheden.
Ik ben dagelijks bezig met pcb's (print circuit boards), allerlei natuurkundige problemen en het schrijven van test automatisering in C en Python.
Mijn motivatie om hier te beginnen was omdat ik door sogeti benaderd ben voor een baan en het meeste salaris boden tegenover de concurrentie.
Mijn motivatie om te blijven is omdat ik alles dat ik geleerd heb hier op mijn werkplek kan inzetten en leuke technische opdrachten heb
Ze hebben ook opdrachten in de automotive industrie maar ik ken de details daarvan niet, en de kans dat je daarin komt is net iets meer dan toeval
.
Deze opleiding bestaat uit elektrotechniek en programmeren.
Hightech is dan ook ergens een vreemde afdeling binnen Sogeti, waarbij er verder wordt gekeken dan de "computer"
Mijn functie is "Test Engineer", maar als je deze functie vergelijkt met het rest van het bedrijf waar ze kantoor applicaties testen zitten er grote verschillen in de werkzaamheden.
Ik ben dagelijks bezig met pcb's (print circuit boards), allerlei natuurkundige problemen en het schrijven van test automatisering in C en Python.
Mijn motivatie om hier te beginnen was omdat ik door sogeti benaderd ben voor een baan en het meeste salaris boden tegenover de concurrentie.
Mijn motivatie om te blijven is omdat ik alles dat ik geleerd heb hier op mijn werkplek kan inzetten en leuke technische opdrachten heb
Ze hebben ook opdrachten in de automotive industrie maar ik ken de details daarvan niet, en de kans dat je daarin komt is net iets meer dan toeval
[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 18-09-2014 10:32 ]
Sogeti'ers zijn er hier young professionals waar ik wat vragen aan kan stellen? Wil erg graag solliciteren bij sogeti maar er zijn wat kleine dingen die me tegen houden die een starter mij kan beantwoorden.
Wat houd je tegen om die gewoon in dit topic te stellen?
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
YP Reporting for questions 
Huh, BM hier? Sinds wanneer ben jij Sogetist?
Huh, BM hier? Sinds wanneer ben jij Sogetist?
[ Voor 45% gewijzigd door Martinspire op 23-09-2014 15:54 ]
hier nog een YP,
Zolang ik geen vraag zie kan ik hem niet beantwoorden.
Zolang ik geen vraag zie kan ik hem niet beantwoorden.