Jouw leaseauto heeft een fiscale bijtelling van 14% * 16.695 = 2337. Van deze bijtelling mag je een eventuele eigen bijdrage aftrekken. Als je die niet hebt, blijft de bijtelling dus op 2337 euro staan.
Over die 2337,- per jaar betaal je belasting. Het tarief hangt van je belastbaar inkomen af, voor de meesten is dat 42%. Dan kom je op een netto maandlast van ongeveer 80 euro.
Dan heb je een "negatieve eigen bijdrage" omdat er een stuk van je leasebedrag ongebruikt blijft. Dat wordt bij Sogeti volgens mij uitgekeerd als een bruto vergoeding, netto hou je er 100%-42% = 58% van over.
Ik weet niet zeker of je de juiste leaseprijs hebt genomen van de Corsa. Ik denk dat die auto inclusief brandstof etc bij 48 maanden en 40.000 km/jaar tussen de 500 en 600 euro zou doen. 407 komt op mij over als de leaseprijs exclusief brandstof, maar een Sogetist zou dit moeten nazoeken.
Als 407 wel de juiste prijs is, hou je van je ongebruikte leasebudget netto 230,- per maand over. Onder de streep kost de auto je dus -150 euro.
Ter vergelijking, rijden met een eigen auto zou je ongeveer het volgende opleveren:
- netto kilometervergoeding 19 cent * 20.000 zakelijke kilometers (zomaar een schatting): 315 netto per maand
- ongebruikt mobiliteitsbudget 810-315 = 495 bruto uitgekeerd = 285 netto.
Je ontvangt dan 315+285=600 euro netto van je mobiliteitsbudget , dus 450 meer dan met bovengenoemde leaseauto. Voor dat verschil van 450 euro moet je een auto rijden o.b.v. 20.000 zakelijke kilometers + jouw persoonlijke privekilometers.
Voor dat geld rij je misschien een 5 jaar oude Corsa. Ik gok dat je dan beter af bent met de lease-Corsa
Bij duurdere auto's (flinke eigen bijdrage en hoge bijtelling) ben je meestal wel beter af als eigen rijder.