Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste
Acties:
  • 387.782 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je er graag wilt werken lijkt jasje zonder dasje mij het meest geschikt. Echter voor de zekerheid gewoon kasje dasje, straal je ook uit dat je het serieus neemt en dat je representatief kan overkomen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:09

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Volgens mij maakt het Sogeti niet echt wat uit.

[ Voor 68% gewijzigd door Falcon op 12-07-2011 16:00 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ligt eraan wat je onder casual verstaat. Business casual (nette broek, overhemd) kan prima. Oude spijkerbroek, sportschoenen en t-shirt lijkt me wat minder geschikt. Das hoeft niet per se, hoewel ik bij mijn introductiedagen de enige zonder das was (maar ik was dan ook de enige vrouw).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:13

GG85

.......

Nee ok, duidelijk. En qua gesprek? Is dit een verkapte solli of echt ter orientatie?

En het belangrijkste, zijn er hier mensen met ervaring binnen high-tech en dan vooral de embedded hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Oriëntatie is gewoon het eerste gesprek, met een unitmanager die inhoudelijk ook kan beoordelen of je erbij zou passen. Je krijgt uitleg over Sogeti en de divisie HT en zelf krijg je de mogelijkheid om wat te vertellen over je ervaring en ambities. Aan de hand van dit gesprek wordt bepaald of je voor een tweede gesprek wordt uitgenodigd. Dat is met een HR-medewerker en gaat nog iets verder in op Sogeti, de arbeidsvoorwaarden die voor iedereen gelden en je persoonlijkheid (aan de hand van een PAPI-test die je thuis hebt ingevuld).
Daarna doe je de capaciteitentest waarvoor je moet slagen en als dat het geval is, krijg je een aanbod.

Het oriënterend gesprek is dus zeker onderdeel van de sollicitatieprocedure. Maar het draait vooral om wederzijds kennismaken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:28

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

bij mij was het een orienterend gesprek om te kijken of ik bij sogeti paste. (ja of nee)
ik doe zelf embedded system engineering.
ik heb daar nog een kleine rondleiding gekregen door het gebouw van amersfoort.

toen dat klopte werd ik naar rotterdam gestuurd voor de test en de werkelijke sollicitatie.
ben gewoon zeer net gegaan zonder dasje.
ik had 2 dagen later al de test in rotterdam. ik begin 1 september pas.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrycan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 17:06
@ sogetist van woensdag 29 juni 2011
Testje:
Hoofdletter, punt, komma, samenvoeging, voltooid deelwoord (d/t), zinsopbouw, me oma

Oplossing:
Ze waren allemaal goed fout.
Desondanks veel suc6- bij je nieuwe werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik zag onlangs een vacature YP security naar boven komen hier op tweakers. Dit lijkt me erg interessant; veel andere security jobs vragen al een zeker niveau qua kennis en ervaring, maar in deze functie begin je vanaf het begin en kun je erin groeien.

Mijn vraag aan de Sogetisten is dan ook: Hoe moet ik deze club informatiebeveiligers zien? Valt dat onder Solutions of onder IS? Zijn er een beetje aardige opleidingen te volgen in die richting (bijv. CISSP of CISA) of is dat te hoog gegrepen of te kostbaar en blijft het bij 'simpele' interne cursussen als je iets in de infosec wilt doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Is de Sogeti test dezelfde als bij Cap Gemini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nope, totaal andere test.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Na een zeer prettig 1e gesprek afgelopen maandag met Wim V (directeur High-Tech) ben ik vrijdag aan de beurt voor de test en het 2e gesprek. Het enige wat ik vreemd vind is dat er tussen neus en lippen door een bruto bedrag van rond de 2300 euri werd genoemt voor een functie als professional. Dit lijkt me we een beetje heel laag en niet echt marktconform? Mijn startsalaris als HBO-er was al 2450 euro (2 jaar geleden). Is dit mocht alles goed gaan nog onderhndelbaar met de HR manager vrijdag of totaal niet? Gaat om een functie als engineer bij High-Tech dus geen leasebak of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Volgens mij heeft een engineer bij Sogeti standaard een leaseauto of mobiliteitsbudget. Vandaar ook het lage brutoloon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Aha, dat vond ik verder nergens terug. Maar dat houdt in dat je x euro krijgt waar je belastingvrij je reiskosten op mag declareren en de rest komt bij je bruto salaris of iets in die geest? Tot handig om vooraf te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

t_captain schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 16:05:
Volgens mij heeft een engineer bij Sogeti standaard een leaseauto of mobiliteitsbudget. Vandaar ook het lage brutoloon ;)
Dat is wel heel makkelijk gesteld. Iedereen bij Sogeti is consultant, ook al ben je Engineer High Tech (waar ik ook voor gesolliciteerd heb trouwens). Als je geen auto van de zaak wilt krijg je inderdaad dat bedrag bij je brutosalaris bij, maar daar moet je dan ook alles van betalen (eg 5 keer in de week op en neer naar Den Bosch bijvoorbeeld).
Het is gewoon een feit dat Sogeti wel erg laag betaalt en met al deze constructies (mobiliteitsvergoeding, eventuele bonussen, vakantiegeld dat al standaard in je aanbod zit, etc.) proberen ze het wat te verdoezelen.
Leuk bedrijf maar imho moeten ze wel wakker worden dat je hoogopgeleide IT-ers niet kan behouden op 2500 euro.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Darkvater schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 17:15:
[...]

Als je geen auto van de zaak wilt krijg je inderdaad dat bedrag bij je brutosalaris bij, maar daar moet je dan ook alles van betalen (eg 5 keer in de week op en neer naar Den Bosch bijvoorbeeld).
Bij mijn weten werkt de regeling zo: netto vergoeding a 19 cent per kilometer. Overgebleven deel van het mobiliteitsbudget als bruto vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

jups, zo heb ik het ook gelezen
ipv 41% belasting over het bruto te betalen, word het nu netto uitgekeerd.
19 cent - 41% = 11,2 cent. zou je normaal krijgen.
19-11,2cent = 7,8 cent per km is je eigenlijke vergoeding.

of zit ik erook naast?

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Zo zou je het kunnen zien. Bij 0 zakelijke kilometers ontvang je het bedrag bruto. Voor iedere zakelijke km wordt er 19 cent buiten de loonbelasting gehouden, wat dus neerkomt op 8 cent netto voordeel.

Eigenlijk krijg je dus een leuk vast brutobedrag op je loon + een magere kilometervergoeding.

Verder zit er een maximum aan: boven de 45000 zakelijke km's is het hele bedrag al netto en levert een extra km niets meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-04 15:33
Voor zover ik het weet, ik heb een leaseauto, wordt iedere zakelijke km voor 19 cent vergoed. Dit is dus direct netto..
Mocht je een gedeelte overhouden van het mobiliteitsbudget, omdat je niet zoveel zakelijke km's maakt, wordt dit restbedrag als bruto uitgekeerd. Daar betaal je dus belasting over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
deuz14 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 08:06:
wordt iedere zakelijke km voor 19 cent vergoed. Dit is dus direct netto..
...ten koste van 19 cent bruto. Vandaar het bedrag van 42%*19 cent = 8 cent onder de streep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
@t_captain, zou je dat zo moeten berekenen?

Ik zou gewoon bruto = netto aanhouden in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Je krijgt toch niet 19 cent netto plus je mobiliteitsbudget bruto, maar 19 cent netto uit je mobiliteitsbudget.

Vandaar dat het werkelijke bedrag wat je netto op je loonstrook ziet oploopt met 42%*19 cent =8 cent per zakelijke kilometer. Bovenop de bruto mobiliteitsvergoeding.

Bijvoorbeeld, salaris 3000 + mobiliteitsbudget 700= bruto 3700; geen zakelijke kilometers. Bij dat brutobedrag hoort een bepaald nettoloon.
Als je vervolgens niet naast de deur gaat werken maar op een project 30km van huis, dan ga je ongeveer 1000 zakelijke km's per maand rijden. Gevolg is dat je 190 euro netto kilometervergoeding ontvangt, maar tevens daalt je bruto mobiliteitsbudget met 190 euro. Nu heb je dus 3510 bruto + 190 netto, en dat is onder de streep 80 euro meer dan zonder de zakelijke kilometers. Je moet dus 1000 kilometer rijden voor 80 euro = 8 cent per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Zo, ben net terug van de capaciteitentest. Precies wat ik verwachte, gefaald op die iritante cijferreeksen.
Ik heb de mogelijkheid om over een week een hertest te den maar twijfel behoorlijk om eerlijk te zijn.

Ik ben door Sogeti zelf benaderd en het 1e gesprek met de directeur High-Tech was erg leuk en ik had het idee dat men me graag als professional wilde hebben maar vervolgens zak je op een onderdeel van een test en kom je in een loopje terecht waar je eerst de test moet halen om verder te kunnen. Misschien kan ik dan toch beter mn pijlen richten op een andere functie/bedrijf.

Ben best een beetje gefrustreerd en heb een 'graag of niet' gevoel overgehouden aan het geheel.

[ Voor 11% gewijzigd door GG85 op 22-07-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:02
GG85 schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:55:
Zo, ben net terug van de capaciteitentest. Precies wat ik verwachte, gefaald op die iritante cijferreeksen.
Ik heb de mogelijkheid om over een week een hertest te den maar twijfel behoorlijk om eerlijk te zijn.

Ik ben door Sogeti zelf benaderd en het 1e gesprek met de directeur High-Tech was erg leuk en ik had het idee dat men me graag als professional wilde hebben maar vervolgens zak je op een onderdeel van een test en kom je in een loopje terecht waar je eerst de test moet halen om verder te kunnen. Misschien kan ik dan toch beter mn pijlen richten op een andere functie/bedrijf.

Ben best een beetje gefrustreerd en heb een 'graag of niet' gevoel overgehouden aan het geheel.
Als je de test niet haalt, zou je je kunnen afvragen of je wel geschikt bent voor de functie waar je op solliciteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

heb je veel geoefend op de getallen reeksen?
en heb je ook op de andere 3 testen geoefend, het 1 kan je met de ander compenseren.

ik heb die verbale analogieen totaal verknalt.
mijn dislectie toont zich vooral bij het koppelen van betekenissen aan woorden. dan is dat onderdeel echt een mega ramp.
ik heb daar dan ook een score van 30% gehaald.

met de rest gelukkig kunnen compenseren :)

Over de mobiliteits vergoeding als je het doorrekent.
710 euro bruto = 418 euro netto extra als vaste kosten.
elke kilometer die je maakt wordt een stukje van het bruto omgezet naar netto met een resultaat van 8cent per kilometer.

je mobiliteitsvergoeding is dan 418 + 8cent*km tot een maximum van 710 euro netto per maand.
710-418 =292 euro /0,08 = 3650km per maand.
21 werkdagen per maand = 174 km per dag = 86km is de maximale afstand van huis wil je dit maximaal kunnen benutten.

in mijn geval zijn de vaste kosten van me auto:
aflossing : 300
verzekering: 90
belasting: 0 (tot 2013 ergens)
= 390 euro per maand (komt aardig overeen).

kosten per kilometer = 6cent.brandstof + 2 cent onderhoud, komt precies uit. (2 cent van gemaakt om het rekensommetje mooier te maken)
voor mij persoonlijk worden alle kosten gedekt van de auto tot 3650 kilometers per maand. en 350 km aan extra prive kilometers (dat is wat ik overhoud aan de vaste kosten).

ik weet niet hoe het zit met een lease auto. maar prive een auto hebben geniet mijn voorkeur.
en ik weet waar ik aan toe ben :)

[ Voor 58% gewijzigd door Smuggler op 22-07-2011 19:42 . Reden: taalfouten enzo :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 22:56

Arfman

Drome!

Koos Werkloos schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 18:39:
[...]

Als je de test niet haalt, zou je je kunnen afvragen of je wel geschikt bent voor de functie waar je op solliciteert.
Ja, want cijferreeksen zeggen enorm veel over je capaciteiten als IT-er. Maar volgens mij ging het hier al eerder over.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Arfman schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:25:
[...]

Ja, want cijferreeksen zeggen enorm veel over je capaciteiten als IT-er. Maar volgens mij ging het hier al eerder over.
Dat misschien niet direct, maar het zegt wel iets over je analytisch vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Arfman schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:25:
[...]

Het is wel een waarschuwingssignaal en Sogeti laat je echt niet zo'n dure test maken als die niks zou zeggen over je logische denkvermogen. Complexe verbanden kunnen ontrafelen is iets wat je wel moet kunnen in de IT. Zakken voor de cijferreeksen betekent nog niet dat je ongeschikt bentvoor de IT, net zo min als het wel slagen ervoor een garantie is dat je geschikt bent voor het werk (in je werk zul je nog heel wat ingewikkeldere dingen tegenkomen dan cijferreeksen!). Maar ik vind het wel iets om even serieus bij stil te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Smuggler schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 19:16:

Over de mobiliteits vergoeding als je het doorrekent.
710 euro bruto = 418 euro netto extra als vaste kosten.
elke kilometer die je maakt wordt een stukje van het bruto omgezet naar netto met een resultaat van 8cent per kilometer.

je mobiliteitsvergoeding is dan 418 + 8cent*km tot een maximum van 710 euro netto per maand.
710-418 =292 euro /0,08 = 3650km per maand.
21 werkdagen per maand = 174 km per dag = 86km is de maximale afstand van huis wil je dit maximaal kunnen benutten.

in mijn geval zijn de vaste kosten van me auto:
aflossing : 300
verzekering: 90
belasting: 0 (tot 2013 ergens)
= 390 euro per maand (komt aardig overeen).

kosten per kilometer = 6cent.brandstof + 2 cent onderhoud, komt precies uit. (2 cent van gemaakt om het rekensommetje mooier te maken)
voor mij persoonlijk worden alle kosten gedekt van de auto tot 3650 kilometers per maand. en 350 km aan extra prive kilometers (dat is wat ik overhoud aan de vaste kosten).
Ik denk dat je berekening van mobiliteitsvergoeding vs autokosten wel klopt (zie in ieder geval geen zaken die onrealistisch zijn voorgesteld of vergeten zijn). Geinig dat je op zowel vaste kosten als variabele kosten quitte speelt t.o.v. de mobiliteitsvergoeding. Kennelijk heb jij dus die ene auto die precies in het budget past.

Je schrijft betrekkelijk veel af en hebt een flinke verzekeringspremie, maar rekent geen wegenbelasting en weinig brandstofkosten. Dus is het waarschijnlijk een nieuwe auto uit de "14%" categorie. Polo BM ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

bijna goed :P
Opel Corsa EcoFlex :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[nostalgisch]
Vroeger was een leuk aangeklede Golf TDI zo'n beetje de standaard wat je als IT-er kon rijden zonder diep in de buidel te tasten. Op dat punt zijn we als beroepsgroep dus wat achteruit geboerd, tenminste de IT-ers bij de softwarehuizen :o
[/nostalgisch]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Koos Werkloos schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 21:59:
[...]

Het is wel een waarschuwingssignaal en Sogeti laat je echt niet zo'n dure test maken als die niks zou zeggen over je logische denkvermogen. Complexe verbanden kunnen ontrafelen is iets wat je wel moet kunnen in de IT. Zakken voor de cijferreeksen betekent nog niet dat je ongeschikt bentvoor de IT, net zo min als het wel slagen ervoor een garantie is dat je geschikt bent voor het werk (in je werk zul je nog heel wat ingewikkeldere dingen tegenkomen dan cijferreeksen!). Maar ik vind het wel iets om even serieus bij stil te staan.
Ik snap je punt maar het feit dat ik al jaren niet meer hoofdreken verder dan een vermenigvuldiging en optel/afrek sommetje in het dagelijks leven is denk ik meer een reden van falen als het ontbreken van analytisch vermogen. Daarbij denk ik dat ik als hardware engineer een hoop oplossend en analytisch vermogen nodig heb maar niet zozeer cijfermatig.

Probleem was dan ook niet het zien van verbanden maar het narekenen/uitrekenen binnen de tijd. Ik zuig gewoon qua hoodrekenen.
Maar goed, iemand enig idee of de 5 sterren tests van 123test goed zijn om te oefenen en uitleg geven naderhand? Kan verder niet echt tests vinden die vergelijkbaar zijn dus dan er maar wat geld tegenaan gooien met een betaalde test.

Feit is dat het je ego een beetje aantast als je in 3,5 jaar netjes met bijna geen herkansingen je HBO haalt met als afstudeercijfer een 9, een eigen bedrijfje runt en dan vervolgens niet intelligent genoeg zou zijn omdat je slecht bent in getallenreeksjes. Maar goed, we gaan toch maar voor de herkansing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Als ik je een tip mag geven voor de herkansing: bij Sogeti komen in de cijferreeksen heel veel "twee in één reeksen" voor (meer dan in de cijferreeksen die je op internet zult vinden). Ik gok zo dat het daar mis is gegaan bij jou, want het is toch meer logisch redeneren dang hoofdrekenen. Een eenvoudig voorbeeldje van zo'n 2-in-1:

2 - 6 - 3 - 3 - 4 - 1.5 - ?

Als je het principe van 2-in-1 in een cijferreeks niet kent, heb je misschien geen idee wat er op het vraagteken moet staan. In dit voorbeeld zijn er twee logische reeksen in elkaar "geritst", namelijk de reeks 2 - 3 - 4 (steeds 1 bij optellen) en de reeks 6 - 3 - 1.5 (steeds delen door 2), om en om komen ze aan de beurt. Op het vraagteken moet je dus 5 invullen, want daar zit je op de reeks van steeds 1 erbij, het laatste cijfer daarvan is 4, dus het volgende is 4+1=5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-05 16:51

Jammer dat je dat gevoel hebt overgehouden.
De test is een soort objectieve meetlat. Sogeti kan iemand nog zo aardig vinden, hij/zij moet wel aan bepaalde criteria voldoen.
Vergeet niet dat als je een aanbieiding krijgt, je tot aan je pensioen kan blijven werken bij Sogeti. Dan mag het selectieproces best streng zijn.

De hertest is geen slechte optie, zou ik zeker doen. Laat niet je mening (lees frustratie) teveel invloed hebben op het eindoordeel. Pak die herkansing, haal de test en ga dan oordelen of jullie elkaar kunnen vinden.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:17

FreakNL

Well do ya punk?

Zosas schreef op zondag 24 juli 2011 @ 18:11:
[...]

Jammer dat je dat gevoel hebt overgehouden.
De test is een soort objectieve meetlat. Sogeti kan iemand nog zo aardig vinden, hij/zij moet wel aan bepaalde criteria voldoen.
Vergeet niet dat als je een aanbieiding krijgt, je tot aan je pensioen kan blijven werken bij Sogeti. Dan mag het selectieproces best streng zijn.

De hertest is geen slechte optie, zou ik zeker doen. Laat niet je mening (lees frustratie) teveel invloed hebben op het eindoordeel. Pak die herkansing, haal de test en ga dan oordelen of jullie elkaar kunnen vinden.
Die zekerheid heb je nergens, niets eens meer als ambtenaar tegenwoordig. En zeker niet bij een detacheerder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Inderdaad, een contract voor onbepaalde tijd betekent absoluut niet dat je tot je pensioen werk hebt! Om te beginnen kan Sogeti failliet gaan (een detacheerder in de ICT, dus zo conjunctuurgevoelig als wat), ten tweede kan Sogeti mensen ontslaan als het economisch tegenzit (en die kans is dus vrij groot bij zo'n bedrijf) en ten derde kan Sogeti je eruit werken als ze je om wat voor reden dan ook weg willen hebben (denk maar niet dat je als werknemer zo geweldig goed beschermd bent in dit land).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273648

Koos Werkloos schreef op zondag 24 juli 2011 @ 19:02:
Inderdaad, een contract voor onbepaalde tijd betekent absoluut niet dat je tot je pensioen werk hebt! Om te beginnen kan Sogeti failliet gaan (een detacheerder in de ICT, dus zo conjunctuurgevoelig als wat), ten tweede kan Sogeti mensen ontslaan als het economisch tegenzit (en die kans is dus vrij groot bij zo'n bedrijf) en ten derde kan Sogeti je eruit werken als ze je om wat voor reden dan ook weg willen hebben (denk maar niet dat je als werknemer zo geweldig goed beschermd bent in dit land).
Ik proef hier wat frustraties uit??

Niets is zeker... voor hetzelfde geldt sta je morgen op en glij je uit in de douche en ben je op slag dood... Alles kan, maar een contract voor onbepaalde tijd is niet al te gemakkelijk op te zeggen door een werkgever. Daar gaat een heel proces met rechters en UWV aan vooraf, waarbij de werkgever moet aantonen dat hij een legitieme reden heeft om je te ontslaan (bedrijfseconomische, wangedrag werknemer, etc) en zelfs daarna moet hij nog aan bepaalde zaken voldoen. Je kunt niet alles tot in detail vastleggen in de wet, maar in Nederland is men nog steeds goed beschermd als werknemer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En daarnaast bedoelde Zosas gewoon dat je niet slechts tijdelijk bij Sogeti komt werken maar dat er een langdurige relatie ontstaat en dat je er wellicht tot aan je pensioen blijft als er niks schokkends gebeurt en het je bevalt. Dan is het vanuit het aspect van een langdurige relatie te verklaren dat ze graag hebben dat je de testen haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbeeb
  • Laatst online: 25-04-2023
Ben vrijdag door de testen gekomen met gemiddeld 90%. Mag me per 1 oktober Sogetist noemen!! .YEEY..

Ik heb gewoon wat boeken met voorbereiden op assessment/ psychologische test uit de bieb gehaald en alles wat los en vast zat geoefend (goed boek was van Wim Bloemers!). Als de tijdsdruk niet je probleem is dan leer je met oefenen in ieder geval meet oplossingsstrategieen. Dus je ziet ook sneller de 2-reeksen mogelijkheid, of 2e graads lineaire verbanden. Succes met je eventuele hertest!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
Misschien handig als je een reeks niet direct ziet..schrijf hem op papier op en noteer de verschillen eronder..
Daardoor zie je vaak sneller het verband ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Koos Werkloos schreef op zondag 24 juli 2011 @ 19:02:
Feit:

Sinds het begin van de schuldencrisis heeft Sogeti geen 1 medewerker ontslagen, omdat het financieel minder ging, in tegenstelling tot andere detacheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
superbeeb schreef op maandag 25 juli 2011 @ 10:57:
Ben vrijdag door de testen gekomen met gemiddeld 90%. Mag me per 1 oktober Sogetist noemen!! .YEEY..
Welkom bij Sogeti!
En welkom op GoT ;)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Falcon schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:49:
[...]

Feit:

Sinds het begin van de schuldencrisis heeft Sogeti geen 1 medewerker ontslagen, omdat het financieel minder ging, in tegenstelling tot andere detacheerders.
En alle tijdelijke contracten werden ook verlengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Koos Werkloos schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:03:
[...]

Volgens mij krijg je bij Sogeti een vast contract direct vanaf het begin van je aanstelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Geldt dat voor alle medewerkers, ook toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbeeb
weet iemand wanneer je naar Ohio gaat als je per 1 december in dienst komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre Sec
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:54
Falcon schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:49:
[...]

Feit:

Ik zou dit niet zo hard roepen.

Feit: Ik weet dat er mensen vriendelijk gevraagd zijn te vertrekken met een afkoopregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deuz14
superbeeb schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 08:51:
weet iemand wanneer je naar Ohio gaat als je per 1 december in dienst komt?
Als je 1 dec. begint zit je met de kerst in Ohio vermoed ik...zou wel zonde zijn van je gratis vrije dagen :) haha

Ik vloog eind 2de week, begin 3de week naar Ohio dus rond 16 december zul je vertrekken denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 11:30

MicroWhale

The problem is choice

Koos Werkloos schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:03:
[...]

Een tijdelijk contract heet het niet. Het is bij Sogeti een proeftijd van 2 maanden. Als er geen rare dingen voorvallen (conflict ofzo) dan wordt dat automatisch een vast contract.

Nu werden er de afgelopen tijd weinig mensen aangenomen, dus ik neem aan er een goede reden was om die mensen aan te nemen.... en dus ook dat er een goede reden was om ze na de proeftijd te houden.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
deuz14 schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 09:53:
Als je 1 dec. begint zit je met de kerst in Ohio vermoed ik...zou wel zonde zijn van je gratis vrije dagen :) haha

Ik vloog eind 2de week, begin 3de week naar Ohio dus rond 16 december zul je vertrekken denk ik...
Lijkt me stug dat je daar rond de kerst periode zit.. Het personeel daar zal ook niet zitten te springen om die dagen aanwezig te zijn en te werken.
Denk eerder dat je begin januari gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:53
Volgens mij gaat er inderdaad in december geen groep naar Ohio.
die gaan dan gewoon met januari mee

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
MrWilliams schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 10:19:
[...]

Een tijdelijk contract heet het niet. Het is bij Sogeti een proeftijd van 2 maanden. Als er geen rare dingen voorvallen (conflict ofzo) dan wordt dat automatisch een vast contract.

Nu werden er de afgelopen tijd weinig mensen aangenomen, dus ik neem aan er een goede reden was om die mensen aan te nemen.... en dus ook dat er een goede reden was om ze na de proeftijd te houden.
Dit is zeker niet waar, er zijn genoeg mensen waar ze toch niet 100% zeker van zijn in het gesprek en die krijgen een jaar contract aangeboden met een proeftijd van 1 maand ipv 2 maand bij vast contract.

In de crisis zijn er genoeg mensen met een tijdelijk contract, die geen uitzicht hadden op een opdracht, eruit gezet. Maar verder heeft Sogeti zo goed als mogelijk iedereen proberen binnen te houden. Dit in tegenstelling tot enkele andere grote IT-detacheerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Ossi schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:14:
[...]

[..] die krijgen een jaar contract aangeboden met een proeftijd van 1 maand ipv 2 maand bij vast contract.
[..]
Wat is het nu: Een jaarcontract of een vast contract? :+

Ik wist niet dat ze ook tijdelijke contracten aanboden. Iemand zijn tijdelijk contract af laten lopen vind ik wel iets anders als iemand zijn contract opzeggen. Dat eerste is vooraf overeengekomen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
MrWilliams schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:42:
[...]

Ik wist niet dat ze ook tijdelijke contracten aanboden. Iemand zijn tijdelijk contract af laten lopen vind ik wel iets anders als iemand zijn contract opzeggen. Dat eerste is vooraf overeengekomen.
Daar heb je op zich gelijk in, maar het gaat om de context: als een bedrijf trots zegt tijdens de crisis niemand te hebben ontslagen, maar heeft tegelijkertijd veel tijdelijke krachten waarvan ze de contracten niet hebben verlengd, dan mag dat wel even benadrukt worden. Ik zeg niet dat dit bij Sogeti zo gegaan is, maar ik ben wel erg benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04 13:56
MrWilliams schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 12:42:
[...]

Sorry, ik volg je niet helemaal...
Ze bieden mensen waarvan ze niet 100% zeker van zijn bij het sollicitatiegesprek een jaarcontract aan met een proeftijd van 1 maand. Mensen waar ze wel zeker van zijn geven ze een vast dienstverband en een proeftijd van 2 maand.
Hopelijk is het zo wel duidelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Koos Werkloos schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 19:14:
[...]

Daar heb je op zich gelijk in, maar het gaat om de context: als een bedrijf trots zegt tijdens de crisis niemand te hebben ontslagen, maar heeft tegelijkertijd veel tijdelijke krachten waarvan ze de contracten niet hebben verlengd, dan mag dat wel even benadrukt worden. Ik zeg niet dat dit bij Sogeti zo gegaan is, maar ik ben wel erg benieuwd...
Waarom ben je daar zo benieuwd naar? Wat voegt het toe aan je eigen situatie/kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbeeb
Chillz schreef op woensdag 27 juli 2011 @ 11:27:
Volgens mij gaat er inderdaad in december geen groep naar Ohio.
die gaan dan gewoon met januari mee
lijkt me toch dat ze je niet met kerst 6500 km verderop laten zitten :'(
... Ik ben erg benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
MrWilliams schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 13:04:
[...]

Waarom ben je daar zo benieuwd naar? Wat voegt het toe aan je eigen situatie/kennis?
Nou, gewoon. Als iemand trots zegt dat Sogeti tijdens de crisis niemand ontslagen heeft, dan vind ik dat die persoon ook duidelijkheid moet geven over wat er toen met de tijdelijke krachten is gebeurd; ik zou het namelijk wat misleidend vinden om te zeggen dat een bedrijf niemand heeft ontslagen en dan verzwijgen dat er wel een heleboel vaste krachten zijn weggestuurd. Het is gewoon een stukje openheid en eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Koos Werkloos schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 19:29:
[...]

Nou, gewoon. Als iemand trots zegt dat Sogeti tijdens de crisis niemand ontslagen heeft, dan vind ik dat die persoon ook duidelijkheid moet geven over wat er toen met de tijdelijke krachten is gebeurd; ik zou het namelijk wat misleidend vinden om te zeggen dat een bedrijf niemand heeft ontslagen en dan verzwijgen dat er wel een heleboel vaste krachten zijn weggestuurd. Het is gewoon een stukje openheid en eerlijkheid.
Contract niet verlengd <> ontslag....misschien dat het emotioneel anders voelt...

Een werknemer kan zelf ontslag nemen, of een werkgever kan een werknemer ontslaan. Het niet verlengen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt niet gezien als ontslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
descon schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 22:58:
[...]

Contract niet verlengd <> ontslag....misschien dat het emotioneel anders voelt...

Een werknemer kan zelf ontslag nemen, of een werkgever kan een werknemer ontslaan. Het niet verlengen van een tijdelijke arbeidsovereenkomst wordt niet gezien als ontslag.
Inderdaad, het niet verlengen van een tijdelijk contract is geen ontslag. Ben ik het 100% mee eens en ik heb ook niet anders beweerd.

Maar die tijdelijke krachten zijn door het niet verlengen van hun contract wel hun baan kwijt. Door de crisis. En als het echt zo is dat Sogeti zo een behoorlijk aantal mensen eruit heeft gestuurd, maar ze roepen tegelijkertijd "maar in tegenstelling tot onze concurrenten hebben wij niemand ontslagen", dan vind ik dat "lying by omission". Toegegeven, het is geen echt liegen, maar een eerlijke voorstelling van zaken is het dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
En stel dat de contracten van een * aantal tijdelijke krachten niet zijn verlengt, dan is het nog de vraag of dit wel aan de crisis gekoppeld mag en kan worden.. Er kunnen ook andere redenen zijn.
Daarbij weten tijdelijke krachten dat een contract tijdelijk is, dat er een crisis heerst of dat er een overschot aan werk is maakt niet uit. Alleen is in het laatste geval iets meer kans op een verlenging.
Maar ook dat hangt weer van de opdracht, waarvoor ze aangenomen zijn, af.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 28-07-2011 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvang84
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10-10-2024
Wat zijn de mogelijkheden binnen Sogeti als YP voor iemand zonder ICT opleiding. In welke rollen kan je allemaal terechtkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

pvang84 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 11:07:
Wat zijn de mogelijkheden binnen Sogeti als YP voor iemand zonder ICT opleiding. In welke rollen kan je allemaal terechtkomen?
zonder iets over je te weten, maak je het meeste kans in de rol van tester.

Welke opleiding heb je wel gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvang84
Organisatiepsychologie, en ben in mijn huidige werk vaak bezig met organisatieontwikkeling en veranderingen. Ben op zoek naar de combinatie business en ICT. Als ik dan kijk naar de algemene Young Professional vacature, staat daar geen specifieke richting bij. Verder komt de vacature Young Professional Business Solutions denk ik het meest dicht in de buurt naar waar ik op zoek ben, maar daar moet ik eigenlijk bedrijfskunde voor hebben gedaan. Ik ben dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor de algemene YP vacature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pvang84 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 13:55:
Organisatiepsychologie, en ben in mijn huidige werk vaak bezig met organisatieontwikkeling en veranderingen. Ben op zoek naar de combinatie business en ICT. Als ik dan kijk naar de algemene Young Professional vacature, staat daar geen specifieke richting bij. Verder komt de vacature Young Professional Business Solutions denk ik het meest dicht in de buurt naar waar ik op zoek ben, maar daar moet ik eigenlijk bedrijfskunde voor hebben gedaan. Ik ben dus benieuwd wat de mogelijkheden zijn voor de algemene YP vacature.
Als je op je huidige niveau overstapt van een "business" functie (bedrijfskunde, OP, economie, ...) naar een IT functie, dan begin je weer helemaal bij af en mag je concurreren met schoolverlaters die net een HBO BI, TI of SE hebben gedaan (en die door die opleiding ook nog eens een stukje kennisvoorsprong hebben).

Vaak is het verstandiger om eerst in je eigen richting (OP) naar senior niveau te groeien en intussen te zorgen dat je niet helemaal de touch met dan die "andere" richting (IT) kwijtraakt. Dan ben je ineens een unieke kandidaat voor een "grensvlak" functie.

Of je moet helemaal geen zin meer hebben in je huidige loopbaan, dat kan natuurlijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvang84
Is ongeveer een jaar geleden dat ik ben afgestudeerd, dus eigenlijk ook nog maar een starter. Heb net een telefonisch gesprek gehad met iemand van Sogeti. Ze waren erg enthousiast, maar hadden al het vermoeden dat ik voor business solutions wilde gaan, waar ik ondanks mijn huidige werk, qua opleiding en ervaring net te licht voor was, vooral op ICT gebied dan natuurlijk. Ik ben nu uitgenodigd voor een gesprek voor test & quality. Moet me daar dus nog even in verdiepen en de afweging maken of dit is wat ik wil op dit moment en daarmee mijn doelen en ambitie kan bereiken. Bedankt voor de feedback in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

pvang84 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:21:
Is ongeveer een jaar geleden dat ik ben afgestudeerd, dus eigenlijk ook nog maar een starter. Heb net een telefonisch gesprek gehad met iemand van Sogeti. Ze waren erg enthousiast, maar hadden al het vermoeden dat ik voor business solutions wilde gaan, waar ik ondanks mijn huidige werk, qua opleiding en ervaring net te licht voor was, vooral op ICT gebied dan natuurlijk. Ik ben nu uitgenodigd voor een gesprek voor test & quality. Moet me daar dus nog even in verdiepen en de afweging maken of dit is wat ik wil op dit moment en daarmee mijn doelen en ambitie kan bereiken. Bedankt voor de feedback in ieder geval!
Niet doen! Als je organisatiepsychologie hebt gedaan zijn er, zoals t_captain zegt, naar verloop van tijd raakvlakken die je meer richting ICT kunnen brengen. Ik zou met je huidige diploma eerst wat werkervaring opdoen en daarna de mogelijkheden bekijken om langzaam richting ICT te schuiven.

Als je nu richting ICT kiest gooi je je huidige diploma zo goed als weg. (en dat betekent dat je er straks, mocht ICT niets zijn, weinig tot niets meer mee kunt doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-01 12:20
MrWilliams schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 16:16:
[...]

Niet doen! Als je organisatiepsychologie hebt gedaan zijn er, zoals t_captain zegt, naar verloop van tijd raakvlakken die je meer richting ICT kunnen brengen. Ik zou met je huidige diploma eerst wat werkervaring opdoen en daarna de mogelijkheden bekijken om langzaam richting ICT te schuiven.

Als je nu richting ICT kiest gooi je je huidige diploma zo goed als weg. (en dat betekent dat je er straks, mocht ICT niets zijn, weinig tot niets meer mee kunt doen)
Dit kan ik beamen. Wanneer je een keuze maakt om richting Test & Kwaliteit op te gaan, dan is het verrekte moeilijk om alsnog een andere richting op te gaan.

Je kunt beter direct de juiste vacature kiezen die past bij je opleiding en wat je zelf wilt, in plaats van concessies te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvang84
Madje schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 17:23:
[...]

Dit kan ik beamen. Wanneer je een keuze maakt om richting Test & Kwaliteit op te gaan, dan is het verrekte moeilijk om alsnog een andere richting op te gaan.

Je kunt beter direct de juiste vacature kiezen die past bij je opleiding en wat je zelf wilt, in plaats van concessies te doen.
Wat ik dus uit jullie verhalen begrijp is dat je in de richting van Test & Quality in een bepaalde hoek wordt gedrukt, waar je moeilijk uitkomt. Mij is verteld dat het 1ste anderhalf jaar je een leertraject ingaat, waarna je verschillende keuzes heb hoe verder te gaan in je carrière, bijvoorbeeld projectmanagement, consultancy kant etc. Ik ga sowieso het gesprek aan, om daarin wat meer helderheid hierover te krijgen en laat nog alle opties open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Eenmaal tester, altijd tester...;)

Je kunt natuurlijk vanuit tester naar test engineer gaan en vandaar naar software engineer. Dus een van de vaak voorkomende loopbanen gaat vrij snel uit het testvak.
Maar vaak gaat de loopbaan van tester /test analist naar test coordinator en dan test manager.

"in een hoek gedrukt" is een erg negatieve uiting. Ik zie Sogeti niet als een organisatie die haar werknemers in een bepaalde hoek wil drukken. Maar je kiest wel duidelijk een richting binnen de IT als je nu software tester wordt. Zulke keuzes moet je in het algemeen niet laten ontstaan door toeval, of door welke divisie toevallig plek heeft. Hou de regie in handen en probeer plannen te maken over hoe jij je loopbaan wilt vormgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Zo, de herkansing gemaakt en dit keer gingen de cijferreeksen een stuk beter! Cijferreeksen gemiddeld gescoord en de rest bovengemiddeld voor HBO.
2e gesprek ging ook goed en heb m'n aanbieding binnen. Valt me zeker niet tegen! Denk dus ook dat deze jongen vanaf 1 september Sogetist is :P!

Hoe zit dat nu met de leaseauto? Ik ga waarschijnlijk het meest vd tijd in Amersfoort zitten maar omdat ik nu een barrel rijd klinkt leasen me wel aantrekkelijk in de oren. Er werdt verteld dat je bij leasen een tankpas krijgt maar ik neem aan dat dit niet onbeperkt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Stinger_ schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 23:45:
En stel dat de contracten van een * aantal tijdelijke krachten niet zijn verlengt, dan is het nog de vraag of dit wel aan de crisis gekoppeld mag en kan worden.. Er kunnen ook andere redenen zijn.
Uiteraard, maar als het aantal tijdelijke krachten tijdens de crisis sterk omlaag is gegaan (met andere woorden, als een groter dan gebruikelijk aandeel van de tijdelijke contracten niet is verlengd), dan is het aannemelijk dat dit komt door de crisis (al hebben al die tijdelijke krachten misschien gehoord dat hun contract niet werd verlengd omdat ze niet goed pasten binnen het team, ze onder de maat hebben gepresteerd, etc.). Uiteraard is het heel goed te begrijpen als Sogeti tijdelijke contracten heeft laten verlopen omdat er geen werk meer voor is, maar wees daar dan ook eerlijk in. Ik stel een simpele vraag en ik krijg geen antwoord, maar wel reacties van "waarom wil je dat nou toch weten" en "niet verlengen is geen ontslag", etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Deze hele discussie bestaat uit aannames, halve vragen en onderboek gevoelens. Dat schiet natuurlijk niet op.
Stel dat het aantal tijdelijke krachten tijdens de crisis sterk omlaag is gegaan.
Stel dat dat komt door de crisis.
Stel dat dat gewoon puur toeval is / andere redenen heeft.
Ik snap wel dat je een eerlijk antwoord wilt en de meesten willen je dat ook echt wel geven.
Maar ik denk niet dat de gemiddelde Sogetist op GoT een hoge manager is die inzicht op dit gebied heeft en dus een goed antwoord kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GG85 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:19:
Zo, de herkansing gemaakt en dit keer gingen de cijferreeksen een stuk beter! Cijferreeksen gemiddeld gescoord en de rest bovengemiddeld voor HBO.
2e gesprek ging ook goed en heb m'n aanbieding binnen. Valt me zeker niet tegen! Denk dus ook dat deze jongen vanaf 1 september Sogetist is :P!

Hoe zit dat nu met de leaseauto? Ik ga waarschijnlijk het meest vd tijd in Amersfoort zitten maar omdat ik nu een barrel rijd klinkt leasen me wel aantrekkelijk in de oren. Er werdt verteld dat je bij leasen een tankpas krijgt maar ik neem aan dat dit niet onbeperkt is?
Ik ben begin zelf aanstaande maandag bij Sogeti en heb dezelfde vraag gesteld als jij nu stelt over de tankpas. Ik kreeg als antwoord dat je in principe onbeperkt tanken hebt, met de uitzondering daarbij dat als je opvallend vaak tankt (bijvoorbeeld 4x per dag) men wil weten waarom en eventueel kosten op je verhaalt. Maar in principe is alles dus door Sogeti betaald (zo is het mij uitgelegd).

Maar gefeliciteerd met je aanbieding en wie weet tot ziens? Welke divisie / functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Je tankpas is op basis van 40.000 KM per jaar.
Koppel dat aan het gemiddelde verbuik van je auto en je weet hoeveel je grofweg per jaar kunt tanken :)
Bij elke tankbeurt moet je ook je KM stand opgeven, dus er is een controle mogelijk.
Paar keer 50 liter tanken terwijl je qua gereden KM's en gemiddeld verbruik maar 30 liter hebt kunnen/mogen verbruiken; dat valt wel op :p

In het lease bedrag zit trouwens al een brandstof component, welke afhankelijk van de lease auto is. Dus eigenlijk betaal je al voor je brandstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stinger_ schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:33:
Je tankpas is op basis van 40.000 KM per jaar.
Koppel dat aan het gemiddelde verbuik van je auto en je weet hoeveel je grofweg per jaar kunt tanken :)
Bij elke tankbeurt moet je ook je KM stand opgeven, dus er is een controle mogelijk.
Dat staat in de papieren ja, maar als je 1,5 uur moet reizen, laten we zeggen 100km enkele reis, dan zit je daar per jaar al over heen, zonder dat je een privékilometer hebt gereden! Reken maar uit, 100km x 2 x 5 dagen in de week x 40 weken per jaar is al 40.000km. Ik heb begrepen dat 10.000 extra per jaar (privé) geen probleem is, mits je geen rare dingen gaat doen als express diensten rijden enzo. Familiebezoek en boodschappen zou gewoon moeten kunnen is mij verteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ok, dus als ik het goed begrijp lease je een auto incl kilometers?
Ik neem aan dat je vanzelf een 'hoe en wat' krijgt over het uitkiezen van een auto?

@mpr1980: Ik kom bij High-Tech als Hardware Engineer, jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Anoniem: 273648 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 22:51:
Dat staat in de papieren ja, maar als je 1,5 uur moet reizen, laten we zeggen 100km enkele reis, dan zit je daar per jaar al over heen, zonder dat je een privékilometer hebt gereden! Reken maar uit, 100km x 2 x 5 dagen in de week x 40 weken per jaar is al 40.000km. Ik heb begrepen dat 10.000 extra per jaar (privé) geen probleem is, mits je geen rare dingen gaat doen als express diensten rijden enzo. Familiebezoek en boodschappen zou gewoon moeten kunnen is mij verteld?
Die 40.000 is slechts een rekengetal, voor je brandstof component en lease contract!
Als jij daar met alleen woon-werk verkeer al overheen gaat, dan kunnen ze onmogelijk moeilijk doen..
Prive kun je ook dan nog gewoon je KM's maken hoor, boodschappen, familie bezoek, vakanties; kan prima. (Al kan ik me voorstellen dat ze wel vragen gaan stellen als dat ook nog es 20.000 km/jaar is :p )
Persoonlijk rijd ik zo'n 26.000 km/jaar, waarvan zo'n 7.000 prive is.

[ Voor 3% gewijzigd door Nnoitra op 30-07-2011 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het leasecontract bij Sogeti is met onbeperkte privé-kilometers, zowel binnenland als in Europa. Met de tankpas kun je geen duurdere brandstoffen tanken, maar gewoon euro 95/98, Diesel en LPG.

Ik zit nu op 31 maanden van mijn 48 maanden contract en zit nu al op de 130.000 kilometers. Dus ja het kan snel gaan.

Mag ik trouwens elke Young Professional op het hard drukken om eerst eens af te wachten op welke opdracht je komt te zitten? Misschien kun je op je fiets naar het werk, dan is een leaseauto echt sneu geld. (al zijn er auto's die vanaf zelfs 10.000 privé km's al uit kunnen, maar denk er goed overna! ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ja klopt, goed punt. In mijn geval (Professional) kom ik waarschijnlijk semi-permanent in Amersfoort te zitten wat 50 km op een dag is.
Alleen rij ik nu een gaar oud barrel en heb even geen geld om zelf een andere auto te kopen dus dan wordt leasen via Sogeti wel erg aantrekkelijk. Zeker omdat je €90 bruto + 10 netto 'gratis' krijgt als je leased en je een auto van max 4 jaar oud rijdt met onbeperkt kilometers.
In mijn ogen en situatie is dat al snel aantrekkelijker dan een paar 100 euro bruto extra waar je een hoop belasting over betaald elke maand en wat dus netto niet zo heel veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Nog wat vraagjes:
-Kan ik ergens de salarisschalen terugvinden van Sogeti? Men twijfelde nu namelijk tussen 2 schalen en om de leercurve niet te steil te maken me voor nu in de laagste van de 2 ingedeeld met de belofte dat ik snel promotie kan maken. Nu ben ik wel benieuwd wat het verschil tussen beide schalen is.
-Leasen is dus incl alles en brandstof maar is er ergens een site die ik kan gebruiken om een indicatie te krijgen wat er mogenlijk is, gewoon puur uit nieuwschierigheid en omdat ik nu tijd heb om me te orienteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
GG85 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 11:12:
(over leasen: )
In mijn ogen en situatie is dat al snel aantrekkelijker dan een paar 100 euro bruto extra waar je een hoop belasting over betaald elke maand en wat dus netto niet zo heel veel uitmaakt.
Hangt voornamelijk van je gekozen leaseauto. Tegen zo'n 14% bijtelling auto is het moeilijk concurreren.

Maar het is niet zo dat een leaseauto "netto niet zo heel veel uitmaakt" op de maandelijkse loonstrook.
50 km enkele reis, 200 dagen per jaar = 20.000 kilometer. Levert een netto reiskostenvergoeding van 315 euro per maand. Het resterende deel van het mobiliteitsbudget wordt bruto uitgekeerd en zal ergens in de buurt van 220 euro netto opleveren (ik tel met 50% belasting en 750 euro budget). Dat is samen reeds 535 euro.
Daar komen de kosten voor een leaseauto bovenop. Mijn laatste leaseauto kostte me aan bijtelling en eigen bijdrage netto dik 400 euro. Met deze getallen heb je best een leuk bedrag om zelf een auto te rijden.

Bij een goedkope 14% leaseauto zal het een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Stinger_ schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:12:
Deze hele discussie bestaat uit aannames, [...]
De grootste aanname van Koos is dat wij exact weten hoeveel vaste en tijdelijke contracten er de afgelopen twee jaar zijn afgegeven. En hoeveel er daarvan verlengd of afgekapt zijn. De tweede grootste aanname is dat er feitelijke antwoorden / verantwoording afgelegd wordt over Sogeti in een topic op tweakers.net.

Als je feitelijk antwoord wil, probeer de vraag dan te richten aan iemand die dat wel weet en probeer dat via een officieel kanaal te verkrijgen. Anders vallen de dingen die je erover roept nogal in 't niet.

• Smuggler

Smuggler

zijn er nog tweakers die 1 september beginnen?
ik heb er zin in iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ja, als stagiair in rotterdam. Introductiedagen 1, 2 en 5 september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

moet je dan ook dag 1 en 2 in vianen zijn of is voor jou alles in rotterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dag 1 en 2 in vianen en dag 3 is dan vianen en rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

tot morgen dan maar :). ik hoop dat ik het red met de files, geen idee hoe druk het is op de weg 's ochtends richting utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
Smuggler schreef op woensdag 31 augustus 2011 @ 09:26:
tot morgen dan maar :). ik hoop dat ik het red met de files, geen idee hoe druk het is op de weg 's ochtends richting utrecht.
Files kun je je op voorbereiden; beter eerder van huis en te vroeg dan hopen dat je het redt en te laat komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Deze week is het vrij rustig nog, Noorden van het land heeft nog vakantie en datnis merkbaar. Je moet geen ongelukken op de weg hebben, dan gaat het goed.

Good luck ;)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

tja ik kom uit arnhem, en zit te denken of ik over de A12 ga of onderlangs via de A15 en de A2.
naar mijn idee staat de A12 goed vol 's ochtends. ik vertrek gewoon lekker optijd en ik zie wel. telefoonnummer bij de hand als ik echt goed stil sta in de file O-)
was in ieder geval vanplan om 7:00 te vertrekken. dan kom ik om 7:50 aan, en ik kan daar binnenlopen vanaf 8:00 tot 8:30. en heb zo dus 40 minuten speling... ik hoop dat het voldoende is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zit ook even te kijken hoe het zit met files. Kan thuis de auto lenen, dat scheelt, anders moest ik met het OV twee uur reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
Vwb de discussie over tanken. Als je moet tanken dan doe je dat. Niet meer en niet minder. Als je bijtelling betaalt mag je ook onbeperkt prive kilometers rijden, dus ook vakantie (tanken in het buitenland). Zodra je de 160.000KM/180.000 kilometers aantikt, of de 4 jaar voorbij zijn (uitgaande van 4 jaar), lever je de auto weer in.

Ook hier geldt weer de kernwaarde 'vertrouwen'.

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 23:34

Zeror

Ik Henk 'm!

Even een vraagje aan de mensen die hier bij Sogeti werken.

Doet Sogeti ook iets met de grafische sector?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zelf tijdens de introductie vandaag helemaal niks gehoord over een grafische sector. Lijkt mij ook niet bij Sogeti passen, het is een ICT dienstverlener en daar hoort grafisch werk eigenlijk niet bij.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:45
Rakkerzero schreef op donderdag 01 september 2011 @ 21:02:
Even een vraagje aan de mensen die hier bij Sogeti werken.

Doet Sogeti ook iets met de grafische sector?
Waar doel jij precies op met 'doet iets'? Of diensten worden verleend aan een klant in de grafische sector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbeeb
zijn er al mensen die net als ik pas in december beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler

Smuggler

dat is wel een erg lange periode... heb je daar zelf voor gekozen?

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:28

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik was vorig jaar in Augustus aangenomen en contract getekend. Kon pas op 3 januari van dit jaar beginnen....

Forever raver!
Specs: Workstation Server

• mango123
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik ga ook in december beginnen! Ik heb nu nog een baan met een opzegtermijn tot 1 november en wil graag een maand vrij tussendoor voor wat freelance werk.

Een vraag: staat het opleidingenaanbod van de Sogeti Academie ergens openbaar online, of alleen op intranet? Ben heel benieuwd wat voor opleidingen er zoal zijn!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-05 23:34

Zeror

Ik Henk 'm!

mcsluis schreef op donderdag 01 september 2011 @ 23:18:
[...]

Waar doel jij precies op met 'doet iets'? Of diensten worden verleend aan een klant in de grafische sector?
Ik doel met 'doet iets' met of ze functies aanbieden die betrekking hebben tot de grafische sector.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Pagina: 1 ... 12 ... 32 Laatste