The Source schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 22:05:
[...]
Een standaard 512MB versie kost bij een vendor landed tussen 220 en 230$, een OC versie 512MB kost tussen de 230 en 250$. Succes met rekenen, mocht je er niet uitkomen dan zal ik het voor je doen inclusief beoogde marges, kickbacks, MDF en andere fee's. Prijzen FOB SHA, HK of TW zijn iets lager maar met transportkosten zijn die gelijk aan de landed prijzen.
Ok voor de duidelijkheid.
Pak een standaard versie 8800GT 512MB
Laten we zetten dat merk Y deze voor 230$ verkoopt, landed in NL.
Om alles simpel te houden pak ik het zo uitgekleed mogelijk zonder fratsen.
Laten we zeggen dat de stock al verstuurd is naar Nederland, importrechten en transport kosten naar NL zitten in de prijs van 230$ inbegrepen, dat wil zeggen landed NL.
Een officiele distributeur van merk Y koopt deze voor 230$ terwijl de dollarkoers 1.4664 is.
Dan is de kostprijs van de distributeur 157,04 euro.
Een gemiddelde distributeur heeft ongeveer 1% aan overhead (transport van warehouse vendor naar warehouse distributeur, opslag kosten, administratiekosten, mngt fee, overige kleine kosten, etc.
157,04 + 1% = 158,61
De distributeur maakt natuurlijk ook winst, doorgaans ligt dit tussen de 3 en de 8 percent op componenten, laten we gezien de shortage van dit product uitgaan van een prijs van 8%, tenminste als ze slim zijn
De prijs van 158.61 + 8% = 171,72 euro
Dit is ook direct de prijs van de shop die de kaart aankoopt.
De shop zet marge op de kaart, transportkosten worden voor de grotere klanten die veel inkopen door de distributeur voor hun rekening genomen. Een normale shop die bestaat uit een winkel met personeel zal tussen de 8 en 14% marge pakken. Een webshop neemt genoegen met minder. De cowboys (die niet naar toekomst kijken en meer student zijn dan shop pakken misschien 2 tot 4%.
Dus een agressive webshop zit op
171,72 + 2% marge + 19% BTW = 207,92 euro
Een zoals ik het noem professionele winkel met personeel, etc zit op;
171,72 + 14% marge + 19% BTW = 232,38 euro
Voor de 8800GT kan ik ook al verklappen dat de shops die stock hebben en stock krijgen (zijn ze lang niet allemaal) dat die meer marge zullen pakken, lijkt me niet meer dan normaal.
Als we nu naar de prijswatch kijken;
8800GT 512MB standaard
pricewatch: Asus EN8800GT/G/HTDP/512M
Goedkoopste ongeveer 210 (incl verzendkosten... ja dat is ook een manier om marge te pakken)
Gemiddeld (en waarvan ik weet dat ze stock hebben) ongeveer 235 euro (incl verzendkosten)
Nog een leuk voorbeeld van een ander merk 8800GT 512MB standaard;
pricewatch: Gigabyte GeForce 8800GT
goedkoopst 230 euro
gemid 250 euro.
Waarom zoveel verschil tussen Asus std en Gigbyte std. Tel het aantal shops maar eens waarin het wordt aangeboden. Nagenoeg elke distributeur voert Asus en daarop worden veel lagere marges gemaakt omdat het anders bij de buurman goedkoper is. Gigabyte is niet makkelijk verkrijgbaar in de benelux, zeker niet qua VGA, dit heeft ook invloed op de prijs.
8800GT 512MB OC versie, hiervan ligt de prijs van de Vendor 20 tot 30$ hoger.
pricewatch: MSI NX8800GT-T2D512E-OC
Goedkoopste ongeveer 225 (incl verzendkosten)
Gemiddeled ongeveer 245 ( waarvan ik weet dat ze stock hebben, incl verzendkosten)
Zodra er meer van de 8800GT leverbaar wordt in de komende weken zullen de prijzen normaliseren (meer concurrentie), de distributeurs zullen van 8% richting de 6% marge zakken en de meeste shops (met winkel) zullen van 14% naar 12% zakken. Dus de gemiddelde prijs zal zo'n 10 euro lager komen liggen zonder dat de verkoop prijs van vendors daalt.
[edit]
Overigens de echt slimme ondernemers verkopen de 8800GT enkel in een geassembleerd systeem. Dan pakken ze direct 800 euro omzet ipv 190 euro omzet.
Hacku schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 23:57:
Geen idee wie, maar ik weet dat er zijn die dat doen. Bij MSI bv hoef je geen 1000 videokaarten te kopen, de palet mag een mix zijn uit vanalles (videokaart, notebook, mobo, ...) en dat heb je snel gevuld.
Voor cpu's zal een shop idd niet bij AMD en Intel inkopen, omdat cpu's per 1000 gaan. Maar je kan wel bij een importeur zoals Avnet inkopen ipv bij een distributeur, en dan heb je ze ook goedkoper.
Forget it. Bij de grotere merken die een serieus marktaandeel hebben en een goed distributie kanaal zal het enkel via officiele distributeurs gaan. Er zijn sommige kleinere merken wel die hierop uitzonderingen lijken te maken omdat geen distributeur ze wil of omdat hun marktaandeel aan de zwakke kant is. Ik ga geen concrete voorbeelden noemen van bedrijven maar in het verleden is Epox bv gestart met direct zaken doen met dealers en zie nu waar ze staan... De grotere merken hebben een serieus distributie beleid. Tuurlijk doen sommige grote merken direct zaken met dealer maar doorgaans zijn dat de grootste dealers en die zijn op een paar handen te tellen.
Goedkoper krijgen gaat niet. In heel de EU zijn de prijsen van de meeste merken genormaliseerd, dus er is een europeese prijsbeleid. Enige verschil zijn de marges. In Belgie wordt doorgaans veel minder marge genomen dan in Nederland, maar het BTW tarief is daar weer hoger. Er zijn in Belgie wel niet zoveel 'zolderkamer' webshops die de prijs afschieten dus over het algemeen lijken de prijzen in belgie hoger te liggen, maar de distributeur marges zeer zeker niet.
Overigens is AVNET officieel MASTER distributor van AMD. Officieler kan het niet.
[
Voor 25% gewijzigd door
The Source op 09-12-2007 00:29
]