Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 130 Laatste
Acties:
  • 491.404 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:16:
[...]

Misschien hoger in rang geweest. Hulp aangeboden, wellicht werkzaam bij zelfde maatschappij, en in cockpit geldt dan de rang/vlieguren? Schot voor de boeg hoor :)
Ik gok idd een piloot van eigen maatschappij die (standby) meevloog. Lijkt me niet dat je een wildvreemde piloot laat landen als je nog een goed functionerende copiloot hebt, daar is een copiloot (mede) voor, om in geval van nood de taak van de piloot over te nemen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vliegramp in Siberie, met een ATR-72 van UTair.
Minimaal 31 mensen zijn maandagmorgen om het leven gekomen bij een vliegtuigcrash in Siberië.

Reddingswerkers hebben tot nog toe 14 overlevenden uit het wrak weten te redden, meldden Russische hulpdiensten aan persbureau Interfax.

Het Russische passagiersvliegtuig stortte kort na het opstijgen neer op ongeveer 30 kilometer van de stad Tyumen. Het was op weg naar de oliestad Surgut, ook in Siberië. Er waren 39 passagiers en vier bemanningsleden aan boord.

Na de crash vatte het vliegtuig vlam. Meerdere gewonden zijn in kritieke toestand per helikopter naar ziekenhuizen gebracht.

Het neergestorte vliegtuig was van vliegmaatschappij UTair. Het gaat om een ATR-72, een toestel van Frans-Italiaanse makelij.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...iegtuigcrash-siberie.html

Ging om toestel met registratie VP-BYZ: http://www.airliners.net/...cff38da48a5b88ca5b8508739

Wiki: Wikipedia: UTair Flight 120

Afbeeldingslocatie: http://ria.ru/images/61438/50/614385097.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:51

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Geinig ding :)

off topic, wat voor accent heeft die commentator? lijkt wel een mix van Zuid afrikaans en Australisch :?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:15

MBV

't klinkt wel een beetje als Afrikaans ja, ten minste, zoals 2 Afrikaners die ik ken in het Nederlands klinken. Waarvan 1 van de 2 aan de PAL-V heeft gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 11:31:
Gokje: straalbezopen, stoned of ladderzat?
Geen van bovenstaande veroorzaakt de genoemde symptomen.
Waarom moest de landing trouwens worden uitgevoerd door een passagierende piloot, en gebeurde dat niet door de copiloot? Is het misschien verboden om landingen door copiloten te laten uitvoeren ofzo? :?
In de nieuwsberichten die ik heb gelezen hielp hij de overgebleven piloot. Het is wel erg fijn een tweede, capabel persoon te hebben voor hulp met de checklists e.d. De passagier zal hoogstwaarschijnlijk niet opeens tot captain gebombardeerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:09:
[...]
Het schijnt dat het eten van de piloten steeds uit een verschillende batches afkomstig is, om het risico te verkleinen.
Nope, wel is het gebruikelijk om niet twee dezelfde maaltijden te eten als cockpit crew, dus de een kip, de ander vis o.i.d. Maar de maaltijden liggen allemaal naast elkaar tot 2 jaar in de vriezer, daar gaan ze geen twee batches of voorraden voor aanleggen..

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 03-04-2012 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

Freak187

geen

Luchthaven Twente willen ze weer opengooien voor burgerluchtvaart. Mark my words: dat gaat alleen maar geld kosten,

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zou vanaf 2014 al open moeten zijn.

Lijkt me idd wat veel worden, je hebt nu wel héél veel vliegvelden op zeer korte afstand: Schiphol, Rotterdam Airport, Eindhoven, Eelde liggen allemaal zowat om de hoek. Ook Weeze ligt nu ook weer niet zo enorm ver weg.

Beetje overkill op deze manier.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Woman Lands Plane on Low Fuel After Pilot Husband Dies

An 80-year-old US woman landed a small Cessna twin-engine plane safely at a northeastern Wisconsin airport after realising that her husband who was at the wheels was dead.

Hellen Collins landed the plan which was running on low gas safely at the Cherryland Airport taking guidance from her pilot son James Collins through the radio.

Another pilot, Robert Vuksanovic, who lived a mile away from the airport also took to the air to guide her to the ground.

Though she has taken a few flying lessons 30 years ago at the insistence of her husband, she does not own a flying licence.
Volledig artikel: http://www.ibtimes.co.uk/...ed-cessna-twin-engine.htm

[ Voor 4% gewijzigd door BamSlam_ op 05-04-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
Safely is niet echt waar als je nose wheel en je rug stuk zijn, toch wel knap dat ze kalm is gebleven.

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
ArnoAG schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:18:
[...]

Safely is niet echt waar als je nose wheel en je rug stuk zijn, toch wel knap dat ze kalm is gebleven.
Knap omdat haar man dood aan het gaan was, maar van iemand met vliegervaring mag je wel wat verwachten op het gebied van kalmte als het gaat om het overnemen van de controls..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

wildhagen schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:47:
Zou vanaf 2014 al open moeten zijn.

Lijkt me idd wat veel worden, je hebt nu wel héél veel vliegvelden op zeer korte afstand: Schiphol, Rotterdam Airport, Eindhoven, Eelde liggen allemaal zowat om de hoek. Ook Weeze ligt nu ook weer niet zo enorm ver weg.

Beetje overkill op deze manier.
Wat denk je van al die Duitse velden in de buurt? Munster-Osnabruck, Dusseldorf...

Grootheidswaanzin van de provincie. Er is talloze keren aangetoond dat de boel niet winstgevend te krijgen is. Maar er zal wel weer een creatieveling zijn die kan goochelen met cijfers.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:40
Freak187 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:25:
[...]

Wat denk je van al die Duitse velden in de buurt? Munster-Osnabruck, Dusseldorf...

Grootheidswaanzin van de provincie. Er is talloze keren aangetoond dat de boel niet winstgevend te krijgen is. Maar er zal wel weer een creatieveling zijn die kan goochelen met cijfers.
Achja zien we tegen die tijd wel weer een bericht met de kop: "Luchthaven Twente sluit opnieuw zijn deuren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Straaljager (F/A-18 Hornet) neergestort in de VS, bovenop appartementsgebouwen: http://edition.cnn.com/20...ia-plane-crash/index.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:19
Minderrrr, was net op CNN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09 13:18
Wauw dat ziet er niet echt goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:18

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Tijdje geleden stortte er toch ook al een F18 neer? Misschien een jaartje geleden in de USA.

The San Diego F/A-18 crash was the crash of a United States Marine Corps (USMC) F/A-18 Hornet in a residential suburb of San Diego, California on December 8, 2008

Maak er 4 jaar van. :D Tijd gaat snel!

[ Voor 54% gewijzigd door SalimRMAF op 07-04-2012 00:29 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Servertje schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 20:38:
Wauw dat ziet er niet echt goed uit!
Eigenlijk best wel goed: het lijkt erop dat iedereen het heeft overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
SalimRMAF schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:29:
Tijdje geleden stortte er toch ook al een F18 neer? Misschien een jaartje geleden in de USA.

The San Diego F/A-18 crash was the crash of a United States Marine Corps (USMC) F/A-18 Hornet in a residential suburb of San Diego, California on December 8, 2008

Maak er 4 jaar van. :D Tijd gaat snel!
Had je niet toevallig deze nog in je hoofd; http://www.calgaryherald....y.html?cid=megadrop_story

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nee nee, het ging echt om de crash in San Diego, pff wat een (ramp)stad. Vroeger stortte er een 727 neer. :X

"The Diego spot"

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Briljant!
Een meisje is deze week gewond geraakt toen ze bij het hek van het Prinses Juliana International Airport op Sint Maarten in de lucht werd geblazen door een Airbus van de Amerikaanse maatschappij JetBlue. Het meisje kwam op een betonnen stoeprand terecht en moest met verwondingen worden afgevoerd naar de eerste hulp.

Het smalle strand aan de Beacon Hill Road is een geliefde plek van vliegtuigspotters en spanningzoekers. De uitdaging is om zo lang mogelijk aan het hek te blijven hangen als een vliegtuig voor vertrek de motoren aanzet.
Bron: http://www.luchtvaartnieu...rt_meisje_op_Sint_Maarten

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=izFCQA10erQ]

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 08-04-2012 16:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
1 - 0 voor de A320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben op St Maarten en specifiek dat strand geweest in 1993, en die vlak overscherende vliegtuigen zijn echt te gek. En ja, het zijn idioten die het doen aan dat hek, maar om heel eerlijk te zijn: wat doet dat beton daar? Het is toch voorspelbaar dat zoiets zal gebeuren....

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ben nooit ter plekke geweest, maar zo te zien is die betonnen rand daar de scheiding tussen het strand en de weg.

Hier zie je dat ook wat duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://static.panoramio.com/photos/original/55881382.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door wildhagen op 08-04-2012 19:19 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gambieter schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:13:
Ik ben op St Maarten en specifiek dat strand geweest in 1993, en die vlak overscherende vliegtuigen zijn echt te gek. En ja, het zijn idioten die het doen aan dat hek, maar om heel eerlijk te zijn: wat doet dat beton daar? Het is toch voorspelbaar dat zoiets zal gebeuren....
Ben er zelf nog nooit geweest maar staat nog wel op mijn to-do lijstje om daar heen te gaan, en nee ik ga niet aan dat hek hangen (en als ik dat doe dan wel gezekerd, degelijke broekriem moet al werken,maar ik doe het toch niet).
Dat beton ligt er om de voetgangers te beschermen en zal vast een redelijk aantal ongelukken door aanrijdingen voorkomen hebben dan deze vrijwillige vlucht (gezien de slijtage aan de bovenrand). Het was uiteindelijk haar vrije keus, een nogal domme. Het is inderdaad behoorlijk voorspelbaar en het valt me eerlijk gezegd nogal mee dat het blijkbaar niet vaker gebeurd, zijn de meeste mensen waarschijnlijk toch slim genoeg :) Bijna-Darwin-Award dit imho.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 21:15
http://www.nu.nl/gadgets/...iligd-androidtoestel.html "Luchtvaartmaatschappij" Boeing.

Het is weer bedroevend gesteld met de staat van de Nederlandse journalistieke luchtvaartkennis. :') Alsof je Albert Heijn een fruitteler noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader

Al een tijdje oud, maar pas ontdekt. Geeft gelijk een inzicht waarom er nog al eens een Russisch vliegtuig zichzelf de grond inboord. Iets in de trand van niks geven om safety

[ Voor 4% gewijzigd door Hogader op 17-04-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De-icing kennen ze daar niet?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Hogader schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:37:
[video]

Al een tijdje oud, maar pas ontdekt. Geeft gelijk een inzicht waarom er nog al eens een Russisch vliegtuig zichzelf de grond inboord. Iets in de trand van niks geven om safety
Ik zit hier echt met vol verbazing en ongeloof naar te kijken...

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hogader schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:37:
[video]

Volgens mij heb ik afgelopen zomer nog met deze maatschappij gevlogen (Aeroflot), uitzicht komt me bekent vor namelijk, A330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

H92! schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:20:
[...]

Volgens mij heb ik afgelopen zomer nog met deze maatschappij gevlogen (Aeroflot), uitzicht komt me bekent vor namelijk, A330.
Dan onthoud je iets verkeerd want dat is geen A330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
Het vliegtuig in het filmpje is een Airbus A320 welke vanuit een vliegveld in Moskou vertrekt. De Airline weet ik zo niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:43:
De sneeuw gaat er toch vanzelf af door de snelheid? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Maar eventueel ijs niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het, mijn reactie was dan ook ironisch bedoeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:00

fynrd1

Fooled by Randomness

Toestel kan ook net de-iced zijn en is hij tijdens het taxiën onder gesneeuwd. Niet een hele grote ramp, de gebruikte vloeistoffen zorgen ook voor een bepaalde tijdsduur dat ijs zich niet kan vastklampen. Wellicht (dat hoop ik) zaten ze binnen die marge. Russen zijn gek, maar zo dom als dit schat ik hun niet in. En daarnaast was dit voor een b737 vele malen spannender geweest dan bij deze a320;)

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:48:
Russen zijn gek, maar zo dom als dit schat ik hun niet in.
Om maar even het onderzoeksresultaat van de Russische ATR-72 Crash aan te halen:
"Failure to de-ice a Russian passenger plane before takeoff was the most likely cause of a crash in Siberia that killed 31 people, federal investigators said on Wednesday."

Verder heb je De-icing en Anti-icing. De eerste vloeistof haalt het huidige ijs van het vliegtuig af en de tweede zorgt ervoor dat ijs en sneeuw niet kunnen hechten in xx aantal minuten. De sterkte van het gebruikte spul bepaald die xx aantal minuten. Door het spul zal de sneeuw niet zo blijven liggen. De wing is dus vrij duidelijk contaminated wat ook de vrij lange take-off roll verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Hogader schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:09:
[...]

Om maar even het onderzoeksresultaat van de Russische ATR-72 Crash aan te halen:
"Failure to de-ice a Russian passenger plane before takeoff was the most likely cause of a crash in Siberia that killed 31 people, federal investigators said on Wednesday."

Verder heb je De-icing en Anti-icing. De eerste vloeistof haalt het huidige ijs van het vliegtuig af en de tweede zorgt ervoor dat ijs en sneeuw niet kunnen hechten in xx aantal minuten. De sterkte van het gebruikte spul bepaald die xx aantal minuten. Door het spul zal de sneeuw niet zo blijven liggen. De wing is dus vrij duidelijk contaminated wat ook de vrij lange take-off roll verklaard.
Deze fouten worden niet alleen in rusland gemaakt maar overal ter wereld. Dit is 1 van de vele risico's van deze omstandigheden. Anti-icing kan je rustig onder het kopje de-icing plaatsen. Langere takeoff roll komt voornamelijk door de lage temperaturen, en worden ook vooraf bepaald. Het lijkt imo erger dan het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

CyBeR schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:43:
Daar heb je toch bleed-air voor? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:29:
[...]

Deze fouten worden niet alleen in rusland gemaakt maar overal ter wereld. Dit is 1 van de vele risico's van deze omstandigheden. Anti-icing kan je rustig onder het kopje de-icing plaatsen. Langere takeoff roll komt voornamelijk door de lage temperaturen, en worden ook vooraf bepaald. Het lijkt imo erger dan het is.
Voor een gemiddelde leek lijkt het misschien juist minder erg dan het daadwerkelijk is. De gemiddelde passagier denkt niet na dat wat ijs op de vleugels en staart, de hele besturing naar de knoppen kan helpen, resulterend in een crash (waar al een berg voorbeelden van zijn)

Dat van de langere take-off roll zal idd ook deels aan de temperaturen gelegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:29:
[...]

Deze fouten worden niet alleen in rusland gemaakt maar overal ter wereld.
En in Rusland is er wel wat meer kans op ijs/sneeuw (en dus fouten mbt ijs of sneeuw) dan elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Hogader schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:35:
[...]

Voor een gemiddelde leek lijkt het misschien juist minder erg dan het daadwerkelijk is. De gemiddelde passagier denkt niet na dat wat ijs op de vleugels en staart, de hele besturing naar de knoppen kan helpen, resulterend in een crash (waar al een berg voorbeelden van zijn)

Dat van de langere take-off roll zal idd ook deels aan de temperaturen gelegen hebben.
Het profiel is vlak voor V1 al sneeuwvrij, ervan uitgaande dat de sneeuw zich binnen de tijdsmarge heeft plaatsgevonden zal er geen ijsvorming hebben plaatsgevonden. In de tip van de outer flaps zit nog een beetje sneeuw, niet zo raar omdat daar de lucht van onder naar boven omslaat. Als er ijsvorming had plaats gevonden, dan was dit filmpje wellicht ergens begraven geweest in een vliegtuig wrak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:48:
[...]

Het profiel is vlak voor V1 al sneeuwvrij, ervan uitgaande dat de sneeuw zich binnen de tijdsmarge heeft plaatsgevonden zal er geen ijsvorming hebben plaatsgevonden. In de tip van de outer flaps zit nog een beetje sneeuw, niet zo raar omdat daar de lucht van onder naar boven omslaat. Als er ijsvorming had plaats gevonden, dan was dit filmpje wellicht ergens begraven geweest in een vliegtuig wrak.
Bij het filmpje en op nieuwsberichten staat echter dat er nooit de-icing heeft plaatsgevonden voor de start van dit vliegtuig. De sneeuw wordt er dan wel afgeblazen, maar de vleugel heeft wel degelijk een aanzienlijke kans om contaminated te zijn bij de temperatuur van 0 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Hogader schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:54:
[...]

Bij het filmpje en op nieuwsberichten staat echter dat er nooit de-icing heeft plaatsgevonden voor de start van dit vliegtuig. De sneeuw wordt er dan wel afgeblazen, maar de vleugel heeft wel degelijk een aanzienlijke kans om contaminated te zijn bij de temperatuur van 0 graden.
Ik ken het nieuwsbericht niet;) Enfin, als dit zich niet heeft plaatsgevonden praten we over een hele andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Of er nou gedeiced is of niet, op het moment dat er sneeuw op de vleugel zit is de vleugel contaminated. Je kunt dan wel allemaal aannames gaan doen of er ook echt ijs onder zit of niet, de realiteit is dat je het simpelweg niet weet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Devil schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:24:
Of er nou gedeiced is of niet, op het moment dat er sneeuw op de vleugel zit is de vleugel contaminated. Je kunt dan wel allemaal aannames gaan doen of er ook echt ijs onder zit of niet, de realiteit is dat je het simpelweg niet weet.
Ja maar goed, hoe reeël is het om met zulke omstandigheden met een sneeuwvrij toestel op de runway te verschijnen? Ik praat niks goed, laat dat even duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:36:
[...]

Ja maar goed, hoe reeël is het om met zulke omstandigheden met een sneeuwvrij toestel op de runway te verschijnen? Ik praat niks goed, laat dat even duidelijk zijn.
Kijkend naar de video valt het op dat het niet sneeuwt en de banen volledig sneeuwvrij zijn. Het lijkt er dus wel heel handig ook op dat het toestal al een aantal uren aan het wachten was.

Verder was het een toestel van Aeroflot, welke niet echt een goede reputatie hebben. Na geconfronteerd te worden met het filmpje was dit hun reactie
http://twitlonger.com/show/gsn0l8

Welke met de google translate machine het volgende resultaat levert:

"Good day! We were given an explanation for the deputy director of Operations and Director of the Department I.Chalik management of aviation safety A.Koldunov. No violations have been and it is clear from the survey - if an aircraft takeoff snow was instantly blown away by the incident flux, which clearly indicates a lack of effect on the aerodynamics and flight safety. Safety - our top priority!"

EDIT: Blijkbaar was de laatste sneeuwval 2 uur voor het opstijgen van dit vliegtuig en was de temperatuur +-0 graden (ijsvorming)
Bron: http://www.pprune.org/rum...w-wing-3.html#post7128084

[ Voor 9% gewijzigd door Hogader op 17-04-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:36:
[...]

Het is simpel, vleugel schoon of niet vliegen. Als er fatsoenlijk de-icing en (vooral) anti-icing is toegepast zal sneeuw wat op de vleugel valt niet zo blijven liggen, maar meteen smelten (als gevolg van het residue van de anti-icing vloeistof).
Per temperatuur(range) en neerslag type heb je een "window" waarin die neerslag niet blijft liggen. Dat noemt men hold over time. Je moet de takeoff uitvoeren in die hold over time, zodra die tijd verstreken is, mag je niet meer weg. Echter die tijd is niet alles, als er binnen die tijd neerslag op je vleugel blijft liggen, dan mag je ook niet weg.
In dit geval was ofwel de hold voer time verstreken, de de/anti-icing niet goed toegepast of de neerslag dermate hard geweest dat de anti-icing geen voldoende nut gehad heeft. Hoe dan ook had hij niet weg mogen gaan.

Ik vraag me wel af in hoeverre ze het ook wisten. Niet de hele vleugen en bij sommige types niet eens een stukje van de vleugel is zichtbaar vanuit de cockpit. Nu kan ik me voorstellen dat er bij zoveel sneeuw op de vleugel wel wat uitgebreider gekeken zal worden, maar feit blijft dat men, binnen de hold over time, take off gaat zonder 100% te weten of de gehele vleugel ijs/sneeuw vrij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Fly-guy schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:47:
[...]

Het is simpel, vleugel schoon of niet vliegen. Als er fatsoenlijk de-icing en (vooral) anti-icing is toegepast zal sneeuw wat op de vleugel valt niet zo blijven liggen, maar meteen smelten (als gevolg van het residue van de anti-icing vloeistof).
Per temperatuur(range) en neerslag type heb je een "window" waarin die neerslag niet blijft liggen. Dat noemt men hold over time. Je moet de takeoff uitvoeren in die hold over time, zodra die tijd verstreken is, mag je niet meer weg. Echter die tijd is niet alles, als er binnen die tijd neerslag op je vleugel blijft liggen, dan mag je ook niet weg.
In dit geval was ofwel de hold voer time verstreken, de de/anti-icing niet goed toegepast of de neerslag dermate hard geweest dat de anti-icing geen voldoende nut gehad heeft. Hoe dan ook had hij niet weg mogen gaan.

Ik vraag me wel af in hoeverre ze het ook wisten. Niet de hele vleugen en bij sommige types niet eens een stukje van de vleugel is zichtbaar vanuit de cockpit. Nu kan ik me voorstellen dat er bij zoveel sneeuw op de vleugel wel wat uitgebreider gekeken zal worden, maar feit blijft dat men, binnen de hold over time, take off gaat zonder 100% te weten of de gehele vleugel ijs/sneeuw vrij is.
ok duidelijk, maar denken de russische luchtvaartauthoriteiten er ook zo over? Of waren dit dronken piloten? Uiteindelijk zijn dit human factors, maar naar wie kan je nou de vinger wijzen? En er werdt net aangegeven dat er helemaal niet de-iced is, en dat is ja.. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:29:
Daar heb je toch bleed-air voor? :P
Nee, in de cockpit zijn ijskrabbers aanwezig waarmee de crew de zaak kan verwijderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:19
Kleine noot in le zijlijn, Aeroflot is niet echt een rampmaatschappij, het zijn de kleine maatschappijen die vliegen binnen rusland, Aeroflot heeft recent weinig rampen, anders vlogen ze ook niet op schiphol. De binnenlandse maatschappijen zijn wel een totaal ander verhaal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
fynrd1 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:55:
[...]
ok duidelijk, maar denken de russische luchtvaartauthoriteiten er ook zo over? Of waren dit dronken piloten? Uiteindelijk zijn dit human factors, maar naar wie kan je nou de vinger wijzen? En er werdt net aangegeven dat er helemaal niet de-iced is, en dat is ja.. :F
Het is een vlucht van aeroflot, een maatschappij welke in een normale alliance zit en derhalve dus ook hun procedures op orde (moeten) hebben. Ook zal de Russische autoriteit redelijk hetzelfde verhaal vertellen als de autoriteiten in West-Europese landen.

Uiteindelijk is de gezagvoerder verantwoordelijk dus in beginne gaan alle vingers naar hem wijzen. En hij moet wel een heel goed verhaal hebben wil hij dit kunnen verklaren. Nu zal wel meespelen dat winterse neerslag meer voor komt in die contreien, ik merk ook dat onze Scandinavische collega's minder vaak de-icen op het moment dat ik wel in de rij sta, maar zo erg als dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Ook in Rusland bij Russische maatschappijen (welke de hoop hebben om op "het westen" te vliegen) moeten de vleugels nu eenmaal schoon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
BamSlam_ schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:16:
[...]

Nee, in de cockpit zijn ijskrabbers aanwezig waarmee de crew de zaak kan verwijderen. ;)
Vorig jaar heb ik 45 minuten op Schiphol staan krabben om ijs van de vleugels van een GA-twin te halen. Ben je in ieder geval warm als je de cockpit in stapt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het gevaar van krabben is dat het niet beschermd tegen nieuwe contaminatie, feitelijk heb je dan een hold over time van 0. Nu is het op GA vliegtuigen waarschijnlijk allemaal niet zo kritisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

[...]

De besturing gaat niet naar de knoppen, de grenslaag van de luchtstroom pakt niet goed op een oppervlakte met ijs. De lift van de vleugels neemt dus grandioos af. Je overtrekt het toestel, terwijl je gewoon keurig de V1, Vr en V2 snelheden hebt gehaald.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

[...]

Hoe lager te temperatuur hoe beter de performance en hoe korter de take-off roll. In het Midden-Oosten bijvoorbeeld heb je enorm lange landingsbanen (4km+) vanwege het hete klimaat.

Als dit bij een grote carrier in Europa was gebeurd en iemand had dit op internet geplaatst waren was er in ieder geval 1 ontslag (de gezagvoerder) gevallen.

Je ziet inderdaad vaak dat maatschappijen die in koude klimaten opereren minder snel de-icen of anti-icen, ik neem aan vanwege de ervaring die ze hebben. Maar er komt een hoop giswerk bij kijken als je dat doet.
De enige houvast die je hebt is de holdover time zoals hierboven werd uitgelegd. Als je daarbuiten komt (of er is zware neerslag binnen de holdover time) en er gebeurd iets heb je een hoop uit te leggen in de rechtbank mocht er iets misgaan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Rav ^^ klopt ivm luchtdichtheid, in Egypte merk je met een vakantievlucht al dat ie echt lastig loskomt.

Als het heel koud is (-20c) , zit er bijna geen vocht meer in de lucht en dan valt er ook weinig te de-icen lijkt mij. Maar sneeuw is typisch een 0 graden product en een vleugel die iets in de zon staat kan dat laten smelten en dan krijg je ijsvorming. Ik had niet lekker in mijn stoel gezeten als ik dit gezien had uit mijn patrijspoortje.

De vraag mbt GA is wel een interessante. Stel je rolt je kistje uit een -0c loods/hangar en dan staat ie even in de vrieskou. Als het echt vriest heb je denk ik geen aangroei (luchtvochtigheid zeer laag) maar als er een vochtig warmtefrontje aankomt kan het wel weer genoeg zijn voor iets van ijsvorming. Maar dat zal dan altijd minder zijn dan de ijsvorming die je krijg na take-off/op hoogte denk ik?
Daarnaast denk ik dat een prop (en dit is een gevoelsmatige aanname dus gevaarlijk) door de lagere snelheid een ruimere enveloppe heeft/minder kritisch is?

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 17-04-2012 22:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Rav schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:05:
[...]

Hoe lager te temperatuur hoe beter de performance en hoe korter de take-off roll. In het Midden-Oosten bijvoorbeeld heb je enorm lange landingsbanen (4km+) vanwege het hete klimaat.
Echter om de motor te sparen worden veel take offs gedaan met gereduceerd vermogen waardoor de benodigde baanlengte niet per se afhangt van de temperatuur.
Dus in principe heb je gelijk, maar in de praktijk kan je op een winterse dag even lang op de baan rijden als op een tropische dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In Rusland doen ze wel aan de-icing hoor. Gewoon een straalmotor erop en gaan met die banaan Tupolev!!!!

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/_hVOW2U7K4-M/SnqBHLUKttI/AAAAAAABEFQ/nkEOOVx1q0s/56i7jreyjrtfhdfsd.jpg

>:)

Nah, ff serieus, ze (iig Aeroflot) doen wel aan de conventionele vorm van de-icing, zoals hieronder op een A330:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/48/Aeroflot_Airbus_A330-200_de-icing_Pereslavtsev.jpg

Aeroflot is veilig genoeg, net als enkele andere grotere Russische maatschappen (S7 Airlines enzo).

Het zijn die kleine maatschappijen met enkele, vaak zwaar verouderde (Tu-134, Tu-154 (ongemodificeerd, dus niet Tu-154M)) toestellen die vaak wat minder veilig zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
Freak187 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:24:
[...]

De besturing gaat niet naar de knoppen, de grenslaag van de luchtstroom pakt niet goed op een oppervlakte met ijs. De lift van de vleugels neemt dus grandioos af. Je overtrekt het toestel, terwijl je gewoon keurig de V1, Vr en V2 snelheden hebt gehaald.
Dat klopt idd, maar de besturing gaat wel degelijk naar de knoppen. Simpelweg doordat het ijs op de ene vleugel veel anders kan zijn op de andere. Hierdoor is je toestel instabiel en dus is de hele besturing naar de knoppen om het simpel te zeggen, om nog maar te zwijgen over ijs op besturingsvlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Hogader schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:26:
[...]

Dat klopt idd, maar de besturing gaat wel degelijk naar de knoppen. Simpelweg doordat het ijs op de ene vleugel veel anders kan zijn op de andere. Hierdoor is je toestel instabiel en dus is de hele besturing naar de knoppen om het simpel te zeggen, om nog maar te zwijgen over ijs op besturingsvlakken.
Waar jij met besturing de controle over her vliegtuig bedoelt, bedoelt freak de fysieke besturing, m.a.w. de stuurvlakken. Deze gaan niet zo vaak naar de knoppen, echter in incidentele gevallen kan ijs tussen de stuurvlakken zorgen voor ofwel geblokkeerde besturing of in het extreme geval shade. (Ironisch genoeg kan de-icing fluid als het "op droogt" voor dezelfde problemen zorgen, iets wat op de fokker70/100 wel eens voor geblokkeerde ailerons heeft gezorgd tijdens een vlucht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Niet online

Rav

Fly-guy schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:48:
[...]

Echter om de motor te sparen worden veel take offs gedaan met gereduceerd vermogen waardoor de benodigde baanlengte niet per se afhangt van de temperatuur.
Dus in principe heb je gelijk, maar in de praktijk kan je op een winterse dag even lang op de baan rijden als op een tropische dag.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik ging er in dit geval vanuit dat deze gezagvoerder in ieder geval TOGA heeft gebruikt en dit daarom geen factor kon zijn. Maar dat klopt inderdaad.

Overigens heeft slecht anti/de-icen wel effect op de stuuroppervlakten. De ailerons zitten achter aan de vleugels, als de luchtstroom die over de vleugels gaat verandert, verandert ook de luchtstroom over de ailerons en daarmee de effectivieit. Spoilers zitten bovenop de vleugel en kunnen om diezelfde reden minder effectief worden. Hetzelfde principe geld voor het roer en de elevators.
franssie schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:18:
De vraag mbt GA is wel een interessante. Stel je rolt je kistje uit een -0c loods/hangar en dan staat ie even in de vrieskou. Als het echt vriest heb je denk ik geen aangroei (luchtvochtigheid zeer laag) maar als er een vochtig warmtefrontje aankomt kan het wel weer genoeg zijn voor iets van ijsvorming. Maar dat zal dan altijd minder zijn dan de ijsvorming die je krijg na take-off/op hoogte denk ik?
Daarnaast denk ik dat een prop (en dit is een gevoelsmatige aanname dus gevaarlijk) door de lagere snelheid een ruimere enveloppe heeft/minder kritisch is?
Ijs onstaat als ergens op het vliegtuig de temperatuur lager is of gelijk is aan het dauwpunt. Vaak zijn erg koude dagen inderdaad droge dagen en is het dauwpunt dus erg laag en zal je geen ijsvorming krijgen. In jouw voorbeeld zal het dus afhangen van het dauwpunt (je was dus correct in dat het van de vochtigheid afhangt, aangezien de verhouding tussen dauwpunt en buitentemperatuur de luchtvochtigheid bepaalt).
Een fenomeen dat veel voorkomt is dat in de cruise (op FL360 vaak -50 tot -65 graden Celsius, soms zelfs nog kouder) de buitentemperatuur er voor zorgt dat de brandstof in de tanks daalt. Tot bijvoorbeeld -20 C of nog veel kouder, afhankelijk van hoe lang je cruise duurde. Als je dan op de grond staat waar het veel warmer is (bijvoorbeeld +3 C) zijn de plekken op de vleugel in de buurt van de brandstof veel kouder en krijg je lokale ijsvorming, aangezien op die plekken het kouder is dan het dauwpunt.
Soms is het genoeg om bij te tanken waardoor de warme (net getankte) brandstof mengt met de koude brandstof en dit brengt soms de temperatuur al hoog genoeg. Soms moet je alsnog de-icen.

Het voornaamste probleem waarom je op de grond moet de-icen/anti-icen is dat er op de grond niet voldoende luchtstroom (airflow) over de vleugels is en daarom zijn je de-ice/anti-ice systemen van het vliegtuig niet toereikend. Anti-ice vloeistof is gemaakt om aan het oppervlak te plakken en ijs te voorkomen, maar voordat je de lucht ingaat door de opstijgsnelheid van de vleugel te waaien. In principe is er dus ook een kleine performance penalty voor het gebruik anti-ice vloeistof. De vloeistof is echter in testomstandigheden bewezen om voor het opstijgen van de vleugen te waaien en daarna dus geen invloed meer op je vleugels/stuuroppervlakken. In tegenstelling tot ijs, wat lekker blijft zitten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een vliegtuig is woensdagochtend op Schiphol onbedoeld de landingsbaan overgestoken.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek begonnen naar het incident, liet een woordvoerder weten.

Onderzoekers spreken met de piloten om te achterhalen wat er precies aan de hand was.

Het voorval, dat in luchtvaarttermen bekendstaat als een 'runway incursion', heeft voor zover bekend niet geleid tot ongelukken.

Het ging om een Airbus 330 van Delta Airlines. Er zaten passagiers in het toestel en het was net geland.

Volgens de Luchtverkeersleiding was er geen sprake van een acuut gevaarlijke situatie. ''Het vliegtuig dat moest landen, was nog heel ver uit de buurt'', aldus een woordvoerster. Ook de Luchtverkeersleiding onderzoekt het incident. Dat is standaardprocedure, aldus de zegsvrouw.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid krijgt gemiddeld één keer per jaar een melding van een runway incursion. Daarna wordt altijd een onderzoek begonnen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...bedoeld-landingsbaan.html

Hoe kunnen dit soort dingen gebeuren? Onwetendheid van de piloot over de regels? Gevalletje arrogante piloot die dacht 'screw you, ik ga gewoon de baan op'? Technische mankementen?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Meestal is dat miscommunicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
Dit lijkt idd een typisch geval van miscommunicatie en onwetendheid van de piloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Nu is schiphol denk ik ook niet overzichtelijk als je er niet vaak komt : http://www.ais-netherland.../EH-AD-2.EHAM-GMC-A2s.pdf

Gelukkig ging het goed. Maar op deze kaart staat met name de kruising tussen 09-27 en 18L-36R twee maal genoemd als hotspot. Zou me dus niets verbazen als het daar is gebeurd.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 18-04-2012 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 20:33

Greebs

inert

Als het bij het landen is gebeurd en het een incursion was is dat zo'n beetje de enige mogelijke plek, landing op 36R en toen niet gestopt voor displaced runway end en dus 09-27 opgereden. Alleen lijkt een landing op 36R me een beetje sterk met de wind van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bron: 112.schiphol.nl @ twitter:
Delta Airlines 234 uit Detroit is vermoedelijk de oorzaak van de "runway incursion" geweest. Beluister hier de audio: http://bit.ly/IMbdb8
Schiphol Incidenten ‏ @112Schiphol

Ze kregen de opdracht om via een taxibaan te rijden die in het verlengde van de baan ligt. Hier is echter wel altijd toestemming voor nodig.

edit:.. Echo 17 staat niet op de kaart of ben ik gek?
ahh gate E17

Dan is ie iets te ver gereden als ie het al was (waar ik nu even over twijfel)

Zulu 2 is wel iets om in vergelijking tot "the shortest route to {gate}E17" Dat is twee maal schiphol ... dus maar over 18C/36C? *daar staat een wat misleidende 2 in een cirkel bij de Z, normal accident?

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 18-04-2012 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Als ik het zo hoor hadden ze officieel geen toestemming om de Z2 te crossen, maar dat is nogal een non-event, Z2 ligt namelijk achter de 18C, dus een eventueel landend vliegtuig moet een enorme overshoot maken dwars door het gras en ILS antenne om een vliegtuig te raken dat op Z2 taxiet.

Maar officieel is Z2 een holding point en is het dus een runway incursion als je er overheen taxiet zonder klaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 16:03
Ik vind Schiphol toch niet heel erg duidelijk met crossing clearances. In het buitenland is het toch naar mijn mening duidelijker. Op Schiphol krijg je bijv taxi to 36L via W5. En dan tijdens het taxieen krijg je een crossing clearance voor 36C.
Wat ik zelf liever hoor is "taxi to 36L via W5 hold short runway 36C". Maar dat hoor je dus nooit.

Bij Z2 kan ik me helemaal voorstellen dat je daar doorrijdt aangezien er geen baan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vliegtuigpassagiers vinden Schiphol de beste luchthaven van Europa. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Skytrax onder twaalf miljoen reizigers uit ruim honderd landen. Dat liet Schiphol vrijdag weten.

Wereldwijd eindigde Schiphol na drie Aziatische luchthavens op de vierde plaats. Het Incheon vliegveld bij de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul kreeg van de reizigers de hoogste waardering. Het onderzoek, dat sinds 1999 wordt gehouden, is tot nu toe altijd gewonnen door een Aziatisch vliegveld.

Schiphol eindigde nooit eerder als beste Europese luchthaven. Volgens een woordvoerder van het vliegveld roemen de ondervraagde reizigers vooral de uitstekende bewegwijzering en overzichtelijke inrichting van het vliegveld.

Ook zijn ze te spreken over de bereikbaarheid van de luchthaven en de ruime aanwezigheid van recreatieve faciliteiten. Zo is er een groot fitnesscentrum, een bibliotheek en een dependance van het Rijksmuseum.
Bron: http://www.nu.nl/economie...uchthaven-van-europa.html

Volledige lijst: http://www.worldairportaw...ds_2012/top20airports.htm

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

fitnesscentrum en bibliotheek? Ik kom er niet dagelijks, maar kennelijk is er de laatste paar jaar iets veranderd of kan er nog wat verbeterd worden aan de wegwijzers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

fitness wist ik ook niet :P maar de bieb en museum wel :P al vertoef ik meestal in de lounge :)

[ Voor 25% gewijzigd door mrsar op 20-04-2012 14:35 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:24
Merkwaardig. Ik vind Schiphol toch erg eentonig met het overpriced See Buy Fly concept. Weinig winkels die zich onderscheiden van de rest. Bovendien zijn de stoelen hard en vaak smerig. Ook zijn over het algemeen de medewerkers nogal ongeïnteresseerd. Bij de veiligheidsmaatregelen (röntgenpoortjes etc) wordt meer dan eens gediscrimineerd, iets waar Schiphol absoluut geen prijs mee verdient! :( Indirect schaadt het naar mijn mening zelfs het imago van Nederland.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En jij dacht dat Schiphol daar de enige in was? Volgens mijn oom hadden ze in de VS 2 rijen: tig balies om de blanke mensen zo snel mogelijk door te helpen, en 1 rij voor de zwarten die uitgebreid op drugs gecheckt werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:58

mrsar

waar een sar is,is een wodka

MBV schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 15:46:
En jij dacht dat Schiphol daar de enige in was? Volgens mijn oom hadden ze in de VS 2 rijen: tig balies om de blanke mensen zo snel mogelijk door te helpen, en 1 rij voor de zwarten die uitgebreid op drugs gecheckt werden.
Dat staat mij niet bij,enige aparte rij is zover ik weet de disabled en military (ow en family with kids in Orlando)
Veiligheidsmaatregelen zijn daar gewoon hetzelfde,iets strenger (na 5 weken rondvliegen in de vs was ik te gewend aan schoenen uitdoen,dus deed ik dat ook op schiphol (shengen) :D stonden me raar aan te kijken :P

[ Voor 19% gewijzigd door mrsar op 20-04-2012 15:55 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1

fynrd1

Fooled by Randomness

Tjah, discriminatie.. Misschien is het gewoon een feit dat minderheden uit minder ontwikkelde buurten dit soort dingen gewoon vaker doen. En misschien voldoen wel veel minderheden aan het profiel van een potentiële dealer. Beveiligers zijn nou ook niet bepaald mensen die uit de hogere klasse van de bevolking komen, wellicht hebben deze mensen door levens ervaring er een veel betere kijk op dan de gemiddelde mens. Ik geloof niet dat het echt zwart op wit is daar in de vs, of elders, maar dat het aan hun plek op de maatschappelijke ladder ligt geloof ik wel, ik denk dat je hierdoor helaas altijd een vorm van onbedoelde racisme overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

Bhoja Air 213 (B737) van Karachi naar Islamabad (Pakistan) neergestort. 127 personen aan boord.
RAWALPINDI: A plane crashed at the Koral Chowk on Islamabad Express Highway in Rawalpindi on Friday, reported Express News.
According to initial reports, the plane was a Boeing 737 and belonged to Bhoja Air. It was also reportedly carrying 137 passengers from Islamabad to Karachi.

It is currently raining in Rawalpindi and it being suggested that the bad weather could have been the cause of the plane crash.

According to authorities, the plane crashed 10km away from the runway of Islamabad airport, near Chaklala airbase.

Rescue officials from Islamabad and Rawalpindi, as well as the Civil Aviation Authority, have left for the crash site.

[ Voor 79% gewijzigd door Tourniquet op 20-04-2012 16:29 ]

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Napsju schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 15:17:
Merkwaardig. Ik vind Schiphol toch erg eentonig met het overpriced See Buy Fly concept. Weinig winkels die zich onderscheiden van de rest. Bovendien zijn de stoelen hard en vaak smerig. Ook zijn over het algemeen de medewerkers nogal ongeïnteresseerd.
Dat komt omdat jij Schiphol gewend bent. Vlieg eens naar een shithole als JFK bijvoorbeeld (of om binnen Europa te blijven-- FCO). Dan verlang je naar Schiphol.
Bij de veiligheidsmaatregelen (röntgenpoortjes etc) wordt meer dan eens gediscrimineerd, iets waar Schiphol absoluut geen prijs mee verdient! :( Indirect schaadt het naar mijn mening zelfs het imago van Nederland.
Dat is geen discriminatie maar profiling. Als jij als blanke man een partij nerveus staat te doen word je ook uit zo'n rijtje gepikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Tourniquet schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:25:
Bhoja Air 213 (B737) van Karachi naar Islamabad (Pakistan) neergestort. 127 personen aan boord.

[...]
Ging naar het schijnt om een 32 jaar ouwe 737-200 (ex-British Airways, de voormalige G-BGDD: http://www.airliners.net/...3f7ed3c01d65e1deff5bf3e37).

Volgens deze site minimaal 118 doden van de 127 aanwezigen.

Dit schijnt net hun eerste nieuwe vlucht geweest te zijn sinds 2001, toen ze alle vluchten moesten staken wegens financiele problemen. Dat begint dus lekker daar...

Wiki: Wikipedia: Bhoja Air Flight 213

[ Voor 8% gewijzigd door wildhagen op 20-04-2012 16:58 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Natuurlijk zijn er slechtere vliegvelden dan Schiphol, maar erg geweldig is het allemaal niet.

Ook vreemd in de lijst op nr. 5: PEK. Winkeltjes betaalbaar, maar erg weinig entertainment en vooral erg grijs. WiFi is er gratis maar werkt niet. TPE vind ik prettiger.

Absoluut verdiende plaats op 2: SIN. Geweldig vliegveld in alle opzichten. Op B2 van Terminal 3 hebben ze trouwens een grote supermarkt met normale prijzen en een food court waar je voor een paar dollar een complete maaltijd hebt. Ik eet er vaak maar zie er weinig buitenlanders. Tip!

Op nummer 1: ICN ben ik nooit geweest. Komt vast wel een keer.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 16:23

Tourniquet

Hiya, fellas!

wildhagen schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 16:55:
[...]

Ging naar het schijnt om een 32 jaar ouwe 737-200 (ex-British Airways, de voormalige G-BGDD: http://www.airliners.net/...3f7ed3c01d65e1deff5bf3e37).

Dit schijnt net hun eerste nieuwe vlucht geweest te zijn sinds 2001, toen ze alle vluchten moesten staken wegens financiele problemen. Dat begint dus lekker daar...

Oud beestje idd, heeft ook nog bij Transavia gevlogen: http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b737-21793.htm

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
[...]

Zijn idd net weer begonnen met 3 aangekochte "Oldies" (2x 737-200 en 1x 737-400). Kunnen het beste de hele operatie weer opdoeken, want dit gaat niet snel meer goedkomen, wat de oorzaak ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

[...]

Volgens wikipedia nu is 118 het aantal passagiers, 9 crew, en geen overlevenden.
A local resident told Geo News, the plane was already on fire in the midair and seemed like a ball of fire coming at us.

An expert said that it appeared as if the aircraft was struck by a lightning bolt as the electrical activity in the thunderclouds above was in full swing, which may have caused the crash.
Jaja, sinds wanneer heeft een vliegtuig last van bliksem? Ze kunnen in dat artikel ook niet tellen: 121 + 9 = 127.
Reportedly Bhoja Airlines had bought this 27.4 years old aircraft from Shaheen Airlines after it was scrapped by the latter for its compromised flight-worthiness.
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vreemde lijst. Ik neem aan dat Copenhagen Airport hetzelfde is als Kastrup, en daar ben ik helaas al vaak geweest. Ik zou het zeker niet in de top 20 zetten. Verder ben ik niet in de top 3 geweest, wel in 4, 5, 9, 11, 12 en 15. Afgezien van een paspoortprobleempje kon in Vancouver wel waarderen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Rav schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:22:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in, ik ging er in dit geval vanuit dat deze gezagvoerder in ieder geval TOGA heeft gebruikt en dit daarom geen factor kon zijn. Maar dat klopt inderdaad.

Overigens heeft slecht anti/de-icen wel effect op de stuuroppervlakten. De ailerons zitten achter aan de vleugels, als de luchtstroom die over de vleugels gaat verandert, verandert ook de luchtstroom over de ailerons en daarmee de effectivieit. Spoilers zitten bovenop de vleugel en kunnen om diezelfde reden minder effectief worden. Hetzelfde principe geld voor het roer en de elevators.

[...]

Ijs onstaat als ergens op het vliegtuig de temperatuur lager is of gelijk is aan het dauwpunt. Vaak zijn erg koude dagen inderdaad droge dagen en is het dauwpunt dus erg laag en zal je geen ijsvorming krijgen. In jouw voorbeeld zal het dus afhangen van het dauwpunt (je was dus correct in dat het van de vochtigheid afhangt, aangezien de verhouding tussen dauwpunt en buitentemperatuur de luchtvochtigheid bepaalt).
Een fenomeen dat veel voorkomt is dat in de cruise (op FL360 vaak -50 tot -65 graden Celsius, soms zelfs nog kouder) de buitentemperatuur er voor zorgt dat de brandstof in de tanks daalt. Tot bijvoorbeeld -20 C of nog veel kouder, afhankelijk van hoe lang je cruise duurde. Als je dan op de grond staat waar het veel warmer is (bijvoorbeeld +3 C) zijn de plekken op de vleugel in de buurt van de brandstof veel kouder en krijg je lokale ijsvorming, aangezien op die plekken het kouder is dan het dauwpunt.
Soms is het genoeg om bij te tanken waardoor de warme (net getankte) brandstof mengt met de koude brandstof en dit brengt soms de temperatuur al hoog genoeg. Soms moet je alsnog de-icen.

Het voornaamste probleem waarom je op de grond moet de-icen/anti-icen is dat er op de grond niet voldoende luchtstroom (airflow) over de vleugels is en daarom zijn je de-ice/anti-ice systemen van het vliegtuig niet toereikend. Anti-ice vloeistof is gemaakt om aan het oppervlak te plakken en ijs te voorkomen, maar voordat je de lucht ingaat door de opstijgsnelheid van de vleugel te waaien. In principe is er dus ook een kleine performance penalty voor het gebruik anti-ice vloeistof. De vloeistof is echter in testomstandigheden bewezen om voor het opstijgen van de vleugen te waaien en daarna dus geen invloed meer op je vleugels/stuuroppervlakken. In tegenstelling tot ijs, wat lekker blijft zitten.
Ooit gehoord van cold soaked fuel frost? Dan mag het op de grond 10 graden boven nul zijn, er is toch kans op bevriezing van bovenkant van vleugel.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 16:03
Freak187 schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:26:
[...]

Ooit gehoord van cold soaked fuel frost? Dan mag het op de grond 10 graden boven nul zijn, er is toch kans op bevriezing van bovenkant van vleugel.
Laatst in warm Afrika (30 graden) ijs onder de vleugels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Floppie schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:33:
[...]

Laatst in warm Afrika (30 graden) ijs onder de vleugels
Onder de vleugels heb ik na 5,5 uur boren met +45 ook meegemaakt :P

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Heb je daar last van? Dat vliegt er toch direct af zodra je vleugels doorbuigen bij roteren? En aan de onderkant kan het de luchtstroom toch ook minder ernstig verstoren dan bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MBV schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:36:
Heb je daar last van? Dat vliegt er toch direct af zodra je vleugels doorbuigen bij roteren? En aan de onderkant kan het de luchtstroom toch ook minder ernstig verstoren dan bovenop?
Veel fabrikanten geven aan dat je inderdaad wat ijs aan de onderkant van de vleugels mag hebben, ten gevolge van koude brandstof. Het gebied is minder kritisch dan de bovenkant, maar er zijn wel limieten (in de trant van enkele millimeters, afhankelijk van het "merk" en type vliegtuig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Ijsafzetting aan de onderkant is bijna niet te voorkomen, want de brandstof 'ligt' op de onderkant. De bovenkant van de vleugels is meest kritisch. Maar bij cold soaked fuel frost kan condens zich als ijs vormen op de bovenkant van de vleugel, ook al is het dus boven 0 graden. Een klein laagje, wat je bijna niet kan zien, kan al voor grote afname van lift zorgen. Bij een turn around zonder dat er (warme) peut bijgetankt wordt...... en binnen een uur moet je weer airborne....

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Freak187 schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:31:
Ijsafzetting aan de onderkant is bijna niet te voorkomen, want de brandstof 'ligt' op de onderkant. De bovenkant van de vleugels is meest kritisch. Maar bij cold soaked fuel frost kan condens zich als ijs vormen op de bovenkant van de vleugel, ook al is het dus boven 0 graden. Een klein laagje, wat je bijna niet kan zien, kan al voor grote afname van lift zorgen. Bij een turn around zonder dat er (warme) peut bijgetankt wordt...... en binnen een uur moet je weer airborne....
Ligt ook helemaal aan het type vliegtuig (en de lengte van de vlucht). Bij een E190 mag je bijvoorbeeld 3mm ijs onder de vleugels hebben, echter in 3,5 jaar zelden tot nooit gezien in het "echt". De fokker 70 schijnt er meer "last" van te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rav
  • Niet online

Rav

Freak187 schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:26:
[...]

Of ik er ooit van gehoord heb? Ja, dat heb ik. Als je mijn post hebt gelezen zul je zien dat dat 1 van de dingen is die ik beschrijf.

Je reply komt een beetje arrogant over, ik weet niet of je het zo bedoelt. Maar het antwoord op je vraag staat al in mijn post. Ik snap niet zo goed waar je met je post heen wilt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Fly-guy schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:00:
[...]
Ligt ook helemaal aan het type vliegtuig (en de lengte van de vlucht). Bij een E190 mag je bijvoorbeeld 3mm ijs onder de vleugels hebben, echter in 3,5 jaar zelden tot nooit gezien in het "echt". De fokker 70 schijnt er meer "last" van te hebben..
Ja daar zit regelmatig (eigenlijk elke vlucht in de winter en vaak in de herfst/lente) en dun laagje ijs onder de vleugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Scoot: Singapore-Sydney voor 145 euro pp retour is toch wel erg goedkoop in juni. Ben benieuwd naar 9V-OTA in de nieuwe knalgele kleuren.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Bijna-botsing vliegtuigen boven Sylt

Bij het Duitse waddeneiland Sylt zijn donderdag een Nederlands vliegtuig en een straaljager bijna tegen elkaar gebotst.

http://www.nu.nl/buitenla...iegtuigen-boven-sylt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Kwam vandaag bij toeval een C-130 tegen die even een leuke demo gaf.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=0QHcE9euD8s]
Helaas had ik enkel m'n telefoon beschikbaar om een video te maken, excuses voor het crap geluid dus. Later op de dag maakten ze nog een low-pass of twee, naar het schijnt om droppings te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Best stoer: fileparkeren met een vliegtuig :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

franssie schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 23:08:
Best stoer: fileparkeren met een vliegtuig :o
Gilze RIjen Air Show 2010: Een C-17 die dat doet. 8) Vele malen mooier, heb er een stukje video van. Zal kijken of ik hem kan uploaden.

Gulfstream G650

Pagina: 1 ... 86 ... 130 Laatste

Dit topic is gesloten.