Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 130 Laatste
Acties:
  • 491.452 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Lekker als je moet evacueren.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bolk schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:37:
Waarom blazen ze dan tijdens tests alleen de fanblades eraf? Als dat zo is dan dan is het idd een aardige design flaw :o
Afbeeldingslocatie: http://www.sciencemuseum.org.uk/images/object_images/535x535/trent_1000.jpg
Omdat een fanblade lekker veel massa heeft en zo'n projectiel wil je niet door een vliegtuig jagen. De vogels gaan in de fanblades en kunnen zo'n blade slopen. Het is moeilijker om een vogel turbine te krijgen.

Als in de turbine een klein blaadje lost, dan heb je minder schade dan als een grote fan blade loskomt. Maar als in de turbine om een vage reden een hele schijf uit elkaar springt (je moet al iets heel raars doen met die massieve dingen), dan heb je een buiten categorie probleem dat we niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Een dag na het incident met de Airbus A380 heeft opnieuw een toestel van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas een noodlanding moeten maken in Singapore. Een Boeing 747-400 van Qantas, met 400 passagiers aan boord, moest terugkeren naar de luchthaven na een probleem met de motor. De piloot van de Boeing 747-400 zette het toestel probleemloos aan de grond op de luchthaven van Singapore. "Kort na het opstijgen had de boordcommandant een probleem met één van de motoren", zegt een woordvoerster van Qantas.

Donderdag moest een ander vliegtuig van Qantas, een Airbus A380, al een noodlanding maken in Singapore, eveneens vanwege een motorprobleem. Sindsdien houdt Qantas zijn zes Airbus A380-toestellen aan de grond.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

rapture schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:49:
[...] Maar als in de turbine om een vage reden een hele schijf uit elkaar springt (je moet al iets heel raars doen met die massieve dingen), dan heb je een buiten categorie probleem dat we niet verwachten.
Meestal is de oorzaak van dit soort dingen een imperfectie in de structuur van de disc die er tijdens het giet/smeedproces in is geslopen, die niet opgemerkt is voor montage maar wel aanleiding geeft tot voortijdig falen :)

[ Voor 42% gewijzigd door Tsuru op 05-11-2010 16:30 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In other news, voor wie nog naar Schiphol wil voor de 787 vanavond:

ETD: 19:20 CDG (Parijs)
STA: 20:05 AMS (Schiphol)

Morgen: ETD 17:00 AMS (Schiphol).

Geen idee welke baan het wordt. Zowel de 27 (buitenveldertbaan) als 18R (Polderbaan) zijn kanshebbers.
Scanner op 123.850 en luisteren naar de instructies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Freak187 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:37:
[...]

De engine fire switch sluit volgens mij de engine fuel én de spar valve af (en electrics inderdaad).
Zie Devil z'n reply. Hydraulics en Bleed ook...

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De 787 schijnt om 19:23 te gaan landen, op de Zwanenburgbaan (18C), volgens nu.nl dan :)

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2010 19:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet ergens een live-stream ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 19:21:
Niet ergens een live-stream ofzo? :)
Kon er ook niks van vinden helaas. Hij is inmiddels overigens geland.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 14:56
Staat nu voor de hangars, te zien op atcbox software.. Hoop op wat foto's!

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd klopt wel. Om 19:25 vloog ie over de Tweeduizend El heen.
Foto's.... Veel te donker en regen op de lens. :(

Best I made... (behoorlijk crap).

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1079/5148812799_e9a043069c_z.jpg
IMG_1935

Daarna nog naar de Mac gereden, maar daar had een vrachtwagen van hetzelfde bedrijf een personen auto deels geplet dus kon niet optijd de parkeerplaats meer op.

Morgen herkansing dan maar bij het vertrek.

Qua omvang lijkt het een beetje op een 767, maar dan met veel grotere wingflex. Dat zag er wel erg gaaf uit!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stond jij naast me op de Tweeduizend El? (Ik had een scanner bij me (lag op dak van de auto) en zei dat je wel mocht mee luisteren). Of was dat iemand anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je ziet er niks van, ik ben op zich wel blij dat ik daar nu niet stond. Morgen gaat de zon onder rond 17:00, dan probeer ik het wel even.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopelijk vertrekt ie dan ook net ff wat eerder. Vandaag zou ie ook pas om 20:00 komen, maar kwam dus ruim 35 min eerder aan.

Zag vanuit de auto nog wel dat het goed te zien was bij de Mac, dus ben benieuwd of iemand daar nog foto's van heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 20:23:
Stond jij naast me op de Tweeduizend El? (Ik had een scanner bij me (lag op dak van de auto) en zei dat je wel mocht mee luisteren). Of was dat iemand anders?
Dat zal iemand anders geweest zijn, want ik kon er niet bij zijn ivm werk, helaas...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar heb je dat filmpje dan vandaan? De gene die naast me stond maakte een filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 20:56:
Waar heb je dat filmpje dan vandaan? De gene die naast me stond maakte een filmpje.
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=452355#p452355

Hij staat (weliswaar gequote) nota bene boven jouw post in dat forum met dezelfde pic die je hier plaatst :P

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
Afbeeldingslocatie: http://img576.imageshack.us/img576/7915/dsc5302copy.jpg

_/-\o_

via Charlie1 - Scramble.

Morgenoverdag naar SPL.. hopelijk staat de hangar open...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, met schijnwerpers er op, zo kan ik het ook. :P

@wildhagen, overheen gelezen. :S

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2010 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
SmithNL schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:21:
[afbeelding]

_/-\o_

via Charlie1 - Scramble.

Awesome :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Via lievers-online @ scramble:

Afbeeldingslocatie: http://lievers-online.nl//images/20101105eham051.jpg

Afbeeldingslocatie: http://lievers-online.nl//images/20101105eham069.jpg

Prachtige kist, jaloers op de plaatjes/mogelijkheid om daar plaatjes te kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

Hierbij mijn resultaat van 787. Doordat ik voor het laatst op internet had gekeken rond half 6, en ik geen mobiel internet heb :( ,ben ik maar eerst naar de polderbaan gereden, daar vond ik het niet echt goed foto's maken. Dus toen maar door gereden richting Mac, om daar het taxiën te pakken. Gelukkig was ik er op tijd (ik wist dus nog niet dat hij al om half 8 zou komen). Met onderstaand resultaat (let niet op de ruis, ik moest de camera op extreem stand gebruiken voor enig resultaat).

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4145/5148977331_597cdc2481_z.jpg
N787ZA tijdens het taxiën

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1167/5148976947_cb9d67be89.jpg
Weggestopt in de Hangar 11

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/twitpic/photos/large/188395412.jpg?AWSAccessKeyId=0ZRYP5X5F6FSMBCCSE82&Expires=1288996910&Signature=r9tUaVsHlh59mCignGN7qsB8Y2U%3D

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Mooie kist zeg. Hopen dat de baas er eentje voor me koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je vloog bij KLC toch? Die hebben er idd hard enkele nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas hoopt vluchten met zijn zes A380-toestellen binnen enkele dagen te hervatten.

Dat heeft Qantas-topman Alan Joyce zaterdag gezegd tijdens de viering van het negentig jarig bestaan van het concern.

Het feestje werd overschaduwd door een A380 die vorige week donderdag een noodlanding moest maken in Singapore wegens motorproblemen.

De luchtvaartmaatschappij besloot om de A380-vloot aan de grond te houden om de veiligheid van de motoren te controleren. Joyce gaat ervan uit dat de toestellen de tests goed zullen doorstaan. ''Wij zijn hoopvol dat onze vloot binnen enkele dagen weer de lucht in kan'', aldus de topman.
nu.nl

Vind het wat typisch dat ze hun A380-vloot wel aan de grond houden, maar hun 747-vloot niet, terwijl die gisteren ook een noodlanding moest maken met een brandende motor? :?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Motorbrand =/= exploderende motor :)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 11:30:
[...]

nu.nl

Vind het wat typisch dat ze hun A380-vloot wel aan de grond houden, maar hun 747-vloot niet, terwijl die gisteren ook een noodlanding moest maken met een brandende motor? :?
De 747 heeft zich inmiddels wel bewezen, daarbij ging het om een brandende motor wat altijd wel eens kan voorkomen. De A380 is nieuw, moet zich in feite nog bewijzen en een exploderende motor is een erg goede reden om je hele A380 fleet aan de grond te houden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Fantastische machine die 787. Heb gisteren even met de systemen kunnen spelen. Systeem-info/status is te bedienen met een touchpad en de kist is uitgerust met elektrische circuitbreakers :D Was erg gaaf om te zien. De test-engineers van Boeing waren erg makkelijk, kon alles vragen en zonder begeleiding overal kijken en voelen. En dan die HUD....damn! Wat een speeltje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Je mocht alles vragen maar geen foto's maken? O-)

[ Voor 6% gewijzigd door XWB op 06-11-2010 14:00 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34

Freak187

geen

Trent900 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:56:
Fantastische machine die 787. Heb gisteren even met de systemen kunnen spelen. Systeem-info/status is te bedienen met een touchpad en de kist is uitgerust met elektrische circuitbreakers :D Was erg gaaf om te zien. De test-engineers van Boeing waren erg makkelijk, kon alles vragen en zonder begeleiding overal kijken en voelen. En dan die HUD....damn! Wat een speeltje :)
Supervet. In de pressrelease praat Boeing over circuitbreakers die op afstand zijn de resetten. Ook heeft de 787 maar één keer in de 3 dagen een maintenance check (uitgebreide daily ofzo...) nodig... In theorie klinkt het gaaf, afwachten hoe de praktijk zal zijn. De 787 zal alleen wel wat meer moeite hebben als een cateringtruck of belly-loader de fuselage inrijdt (en dat gebeurd nog weleens.....). Alles is composite... geen aluminium meer dat je kan blenden.

[ Voor 3% gewijzigd door Freak187 op 06-11-2010 15:11 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Trent900 schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 13:56:
Klinkt bijna als een embraer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Voor wie de 787 nog wil zien: het schijnt 36L te worden. De zon gaat om 17:03 onder.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik sta nu op in een modderveldje met nog een stel auto's naar het bruggetje te koekeloeren. Jammer dat het al donker gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20

aerofreak

Steve Jobs

36L confirmed :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Thetallguy schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 10:36:
Je vloog bij KLC toch? Die hebben er idd hard enkele nodig :)
Voor vliegers is er geen KLC - KLM onderscheid, iedereen is in dienst bij KLM en kan vrij bieden op KLM en KLC functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Devil schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:56:
[...]

Voor vliegers is er geen KLC - KLM onderscheid, iedereen is in dienst bij KLM en kan vrij bieden op KLM en KLC functies.
Waarom voor cabin crew wel eigenlijk? Of ziet KL in dat geval KLC meer als een soort training cq manier om je te bewijzen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 07 november 2010 @ 05:12:
[...]

Waarom voor cabin crew wel eigenlijk? Of ziet KL in dat geval KLC meer als een soort training cq manier om je te bewijzen?
KLC was ooit een geheel zelfstandig bedrijf, met zowel vliegers, cabinecrew, operationele ondersteuning etc etc. Toen ze "samen" gingen net KLM zijn er een aantal dingen veranderd, waaronder de hele manier hoe her vliegercorps werkt. Nu worden vliegers geselecteerd door KLM, met een KLM contract, "uitgeleend" aan KLC (waarbij je je eerste positie door KLM opgedragen krijgt, dus of bij KLM of bij KLC en daaropvolgende posities mag je zelf uitkiezen).
Cabinecrew is altijd puur KLC gebleven met als toevoeging dat KLM de intentie heeft om ze nadat hun 5 jarig contract bij KLC is afgelopen naar KLM te laten doorstromen. Maar dat is geen zekerheid (al gaat 99% door als ze willen).
Alle andere diensten zijn puur KLC, maar door de hechte samenwerking wisselen mensen regelmatig tussen beide bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Laatst online: 15:52

Keida

dr.

SmithNL schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 21:21:
[afbeelding]

_/-\o_

via Charlie1 - Scramble.

Ik snap niet dat dit dan het meest revolutionaire vliegtuig sinds tijden moet zijn. Zuiniger, sneller, stiller, maar natuurlijk nog steeds verder bordurend op een > 100 jaar oud design: sigaar met vleugels...

Zijn er niet wat betere initiatieven die eens out-of-the box denken zoals L'ekip 10 jaar geleden? Andere private ondernemingen?

Vind de 787 eerder een upgrade dan een nieuw tijdperk...

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-10 09:24
Het zijn de FAR 25 en CS 25 die ervoor zorgen dat we bij hetzelfde concept blijven van een sigaar met wat vleugels erop geplakt. Wat als een bedrijft met een nieuw idee komt, mag het zelf gaan uitzoeken hoe men gaat aantonen dat er wordt voldaan aan de huidige certificatie specificaties.

Verder is men er ook niet uit hoe men alle mensen binnen 90s uit een vliegtuig krijgt als het de vorm van een blended wing body heeft.

Het is dus een beetje het kip en het ei verhaal.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Keida schreef op zondag 07 november 2010 @ 10:58:
Zijn er niet wat betere initiatieven die eens out-of-the box denken zoals L'ekip 10 jaar geleden? Andere private ondernemingen?
Als je appels naar boven kan doen vallen? De fysieke grenzen bepalen wat kan of niet kan. Het is niet de financiële fantasiewereld met oneindige groei en andere fysiek onmogelijke concepten.

Het verbruik van een voertuig stijgt kwadratisch met de snelheid en lineair met zijn frontoppervlakte.
  • Als je de snelheid van een vliegtuig met 1,1 vermenigvuldigt, dan verbruikt het +21 % meer brandstof. Je passagiers betalen niet meer zodat de airliners hun vliegtuigen trager laten vliegen.
  • Om het verbruik te halveren moet je slechts het frontoppervlakte halveren door een lange sigaar te maken. Hoe langer de sigaar tov zijn diameter is, hoe beter. Om deze reden is de auto het slechtst ontwerpen voertuig dat de mens kent, idioot veel verbruik tov wat die auto presteert.

[ Voor 41% gewijzigd door rapture op 07-11-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Er zijn heel makkelijk ontwerpen te bedenken die aerodynamisch gezien efficienter zijn dan de huidige stand van zaken, maar het probleem met onconvenionele ontwerpen ligt voornamelijk in de besturingseigenschappen en veiligheid van de passagiers, en lopen dus stuk op de huidige certificatie eisen. In de sigaar zit bijvoorbeeld iedereen lekker dicht bij een deur, dat wordt met de meeste alternatieve ontwerpen een ander verhaal. Er wordt wel geexperimenteerd met bijv. blended wing body ontwerpen die aerodynamisch veel efficienter zijn, maar die brengen nogal wat andere problemen met zich mee... daar moeten eerst oplossingen voor worden bedacht. Zelfs voor de CFRP romp en vleugels van de 787 heeft Boeing keihard moeten lobbyen bij o.a. de FAA om het voorstel uberhaupt goedgekeurd te krijgen.

De reden waardoor bijna 100% van de nieuwe straalverkeersvliegtuigen tegenwoordig gebaseerd zijn op een conventioneel ontwerp liggen meer in het feit dat de verdeling van het gewicht over de structuur zo optimaal mogelijk gemaakt kan worden als de motoren onder de vleugels hangen, waardoor je de hoeveelheid materiaal zo laag mogelijk kunt houden om een bepaalde missie te volbrengen. De redenen die er vroegen waren om de motoren op de staart de plaatsen (FOD op slechte en onverharde velden) zijn deze dagen niet relevant meer, althans niet voor vliegtuigen als de 787.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En het huidige ontwerp zullen we vermoedelijk nog lang gebruiken.

Airbus had tijdens de ontwikkeling van de A380 ook dit in gedachten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZrjLp6m18NrEldf9prkKvrVg/full.png

Maar dat bleek helemaal niet efficient te zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het is inderdaad gemakkelijk door te rekenen en stabiel te krijgen als je de motoren onder de vleugels hangt. De lift van de vleugels en gewicht van de motoren zitten ongeveer in het midden. Met een goede gewichtsverdeling moet je niet heftig corrigeren zoals dat bv bij een tail heavy vliegtuig nodig is en dat corrigeren verzwaart het vliegtuig. Dan heb je nog ailerons voor roll, een rudder voor yaw en elevators voor pitch. Een blended wing body kan je niet zo gemakkelijk beheersen als een sigaar met dedicated roeren.

De 90 seconden evacuatie blijft nog altijd nodig om voor een brand te kunnen vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Luchtvaartmaatschappij Qantas heeft olieproblemen ontdekt bij drie motoren van hun A380-vloot. De toestellen zijn aan een onderzoek onderworpen omdat een Airbus A380 van Qantas donderdag een noodlanding moest maken in Singapore.

Kort na vertrek stopte een van de vier motoren ermee. Er sloegen vlammen uit de motor en er vielen onderdelen van af. Qantas besloot daarop alle zes A380's aan de grond te houden.

Voorlopig worden de vliegtuigen niet ingezet totdat duidelijk is waar de olieproblemen vandaan komen. Met de A380 wordt pas drie jaar gevlogen. Het is het grootste passagierstoestel ter wereld.
Bron: http://nos.nl/artikel/196...men-bij-a380s-qantas.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanaf vanavond (22:00) wekelijks nieuwe afleveringen van Aircrash Investigation op National Geographic.

Ma 8 nov:
Air Crash Investigation: Panic On The Runway
Hoe kon een kleine brand op de startbaan van Manchester Airport uitlopen op een ramp met 55 slachtoffers? Een onderzoek naar de ramp uit 1985.

Ma 15 nov:
Air Crash Investigation: Cockpit Chaos
De crash van Northwest Airlines Vlucht 255 was de op één na ergste ramp uit de Amerikaanse geschiedenis. Had men de ramp kunnen voorkomen?

Ma 22 nov:
Air Crash Investigation: Pilot vs Plane
Na een gigantische investering crashte de Airbus A320 tijdens haar eerste vlucht in 1988. Waar ligt de oorzaak, bij de piloot of bij het toestel?

Ma 29 nov:
Air Crash Investigation: Cleared For Disaster
Tijdens een drukke avond op LA International in 1991 vloog een Boeing 737 tegen een gebouw. De onderzoekers staan voor een zware taak.

Bron: http://natgeotv.com/nl/air-crash-investigation/over

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20

aerofreak

Steve Jobs

Grappig, de eerste drie afleveringen heb ik al gezien :) Blijft wel een geniaal programma, komt alleen veel te weinig op TV.

[ Voor 37% gewijzigd door aerofreak op 08-11-2010 17:31 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:27:
Vanaf vanavond (22:00) wekelijks nieuwe afleveringen van Aircrash Investigation op National Geographic.

Ma 8 nov:
Air Crash Investigation: Panic On The Runway
Hoe kon een kleine brand op de startbaan van Manchester Airport uitlopen op een ramp met 55 slachtoffers? Een onderzoek naar de ramp uit 1985.

Ma 15 nov:
Air Crash Investigation: Cockpit Chaos
De crash van Northwest Airlines Vlucht 255 was de op één na ergste ramp uit de Amerikaanse geschiedenis. Had men de ramp kunnen voorkomen?

Ma 22 nov:
Na een gigantische investering crashte de Airbus A320 tijdens haar eerste vlucht in 1988. Waar ligt de oorzaak, bij de piloot of bij het toestel?

Ma 29 nov:
Air Crash Investigation: Cleared For Disaster
Tijdens een drukke avond op LA International in 1991 vloog een Boeing 737 tegen een gebouw. De onderzoekers staan voor een zware taak.

Bron: http://natgeotv.com/nl/air-crash-investigation/over
Die zijn niet nieuw, die heb ik allemaal al gezien. De echt nieuwe reeks komt pas volgend jaar, met o.a. de Turkish Airlines crash op Schiphol.

Wikipedia: Air Crash Investigation

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaag, staat op die site ook onder Serie 8. Lijkt mij serie 7 nu je het zegt.
Foutje? Nou ja, we zullen het vanavond wel zien.
Serie 8 lijkt mij wel interessanter. Ze zijn wel snel met het 'verfilmen' van de TK crash.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2010 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Geen idee of dat season 7 of 8 moet zijn, feit is dat ik ze allemaal al gezien heb :p Het nieuwe season voor volgend jaar is sowieso erg interessant, met de TK crash en de Hudson ditch.
Ze zijn wel snel met het 'verfilmen' van de TK crash.
Mwah, het final report was een jaar na de crash al klaar, dus dat kan best wel.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10 18:56

Dani86

AeroGeek

@hierboven, ik heb pas een docu gezien over AF447 en daar weten ze eigenlijk nog niets over. Deze docu ging over wat er maar aangenomen wordt.

Leuk filmpje over de 747-8i

http://www.boeing.com/Fea.../bca_747-8i_11_05_10.html

De cockpit lijkt toch erg veel op de -400, zal wel voor commonality zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Dani86 op 09-11-2010 12:48 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Dani86 schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:47:
De cockpit lijkt toch erg veel op de -400, zal wel voor commonality zijn.
Scheelt toch een hoop tijd als je piloten wil overlessen op de /8 . :)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Plus een stuk beter qua onderhoud en voorraadbeheer, het is natuurlijk wel handig als je van elk onderdeel maar één type hebt ipv 10 verschillende types.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
Kan je je dan voorstellen, hoeveel extra winst Air Berlin zou maken als ze meer commonality zouden hebben :P Mooi bedrijf!

[ Voor 4% gewijzigd door Trent900 op 09-11-2010 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Keiichi schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 12:54:
[...]

Scheelt toch een hoop tijd als je piloten wil overlessen op de /8 . :)
Zo zitten er in de 737-NG meerdere knopjes die niets anders doen dan een lampje aan en uit laten gaan. Puur en alleen om compatible te zijn met de oude 737 cockpit. Op die manier hoeven vliegers geen volledige omscholing, maar alleen een korte training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Over de Qantas-affaire:
Volgens de krant 'The Australian' worden de A380-motoren van Rolls-Royce bij Qantas zwaarder belast dan bij Singapore Airlines en Lufthansa. Het zou gaan om een verschil van tweeduizend kilo stuwkracht. Eerder liet Qantas-topman Alan Joyce al weten dat Qantas 'iets meer' vermogen uit de Trent 900 haalt dan anderen, zo meldt luchtvaartnieuws.nl.

Door het hogere vermogen is er mogelijk sprake van trillingen die een olielek veroorzaken. Het motormanagementsysteem van de A380 zou bij Qantas ingesteld zijn op maximaal 72.000 kilo stuwkracht, terwijl dat bij Singapore Airlines en Lufthansa 70.000 bedraagt. Qantas benadrukt dat de motoren draaien binnen de vastgestelde en erkende capaciteit van de Trent 900.

Het incident donderdag, waarbij een A380 van Qantas in volle vlucht motorproblemen kreeg en een noodlanding moest maken in Singapore, was het eerste zware incident met het grootste lijnvliegtuig ter wereld. De Australische luchtvaartmaatschappij besliste daarop niet met zijn A380's te vliegen tot onderzoek heeft uitgewezen wat de oorzaak van de motorproblemen was.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/...er-dan-concurrentie.dhtml

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ma 22 nov:
Dat was toch een demovlucht en niet de eerste vlucht? Media...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Niet haar eerste vlucht, wel de eerste demonstratie aan het publiek (+ werd live uitgezonden). En dan crasht de piloot het toestel :p Plots stond er een bos in de weg :F
@hierboven, ik heb pas een docu gezien over AF447 en daar weten ze eigenlijk nog niets over. Deze docu ging over wat er maar aangenomen wordt.
We hadden het ook niet over AF447 ;)

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 09-11-2010 21:34 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Nieuws: vliegtuig gevonden in Lake Michigan, waarschijnlijk een Vought F4U-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The A380 story continues...

http://nos.nl/artikel/197...rvangt-motoren-a380s.html
Luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines gaat de motoren vervangen van drie toestellen van het type Airbus A380.

Na een keuring van de elf A380's van de luchtvaartmaatschappij zijn bij de drie toestellen olievlekken op de motoren gevonden.

Sinds vorige week stonden de A380's van Singapore Airlines al aan de grond. Op aanraden van Airbus en motorfabrikant Rolls Royce werden de toestellen gecontroleerd, na problemen met een toestel van Qantas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Lufthansa wisselt motor A380

FRANKFURT - De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa heeft een van zijn drie A380-toestellen terug naar de hangar gestuurd.

Na het incident met hetzelfde Airbustype van de Australische branchegenoot Qantas onderwierp Lufthansa de eigen A380-vloot aan een inspectie, met als resultaat dat een van de megavliegtuigen een nieuwe motor krijgt.

Lufthansa neemt de maatregel uit voorzorg, benadrukte een woordvoerder woensdag. Eerder deze week werden er in de Rolls-Roycemotoren van A380-toestellen van Qantas olieproblemen geconstateerd. Maar dat is bij Lufthansa niet aan de orde, aldus het bedrijf.
http://www.nu.nl/economie...a-wisselt-motor-a380.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Heeft er hier iemand ervaring met Asiana airlines?

De wiki is wel positief over ze, maar ik had er zelf nog nooit van gehoord.
Wikipedia: Asiana Airlines

Reden dat ik het wil weten is dat ik binnenkort waarschijnlijk voor werk naar Sydney moet vliegen en dit 1 van de opties is...
(quantas/Singair met A380 is duidelijk geen optie meer ;) vluchten lijken er wel duurder op geworden vanwege de A380 affaire..)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
quantas/Singair met A380 is duidelijk geen optie meer
Want? Qantas staat aan de grond uiteraard, maar de meeste Singapore Airlines A380 kisten vliegen nog, bij de andere wordt de motor vervangen. Ik zie totaal geen reden om niet op die kist te willen stappen. Als je toch graag met een veilig gevoel in een A380 wil zitten kan je een maatschappij met GP7000 engines uitzoeken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Hacku schreef op woensdag 10 november 2010 @ 16:31:
[...]

Want? Qantas staat aan de grond uiteraard, maar de meeste Singapore Airlines A380 kisten vliegen nog, bij de andere wordt de motor vervangen. Ik zie totaal geen reden om niet op die kist te willen stappen. Als je toch graag met een veilig gevoel in een A380 wil zitten kan je een maatschappij met GP7000 engines uitzoeken.
Verwijderd in "Het Luchtvaart Topic - Deel 2"
dus bij motoren vervangen lijkt me dat ze aan de grond blijven...

mijn reisburo gaf opties for Asiana en Cathay Pacific.. dus mischien zijn er wel A380s die vliegen maar niet de kant op op de dagen dat ik vlieg of reisburo heeft die niet in systeem staan..
Geen probleem, alleen wel jammer dat de prijs omhoog lijkt te gaan door het A380 probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
dus bij motoren vervangen lijkt me dat ze aan de grond blijven...
Ja maar Singapore Airlines heeft meer dan drie A380 toestellen ;)
Luchtvaartmaatschappij Singapore Airlines gaat de motoren vervangen van drie toestellen van het type Airbus A380.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:53

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Bij de 3 A380's hebben ze lekken gevonden. De rest van de A380's bevatten geen lekkende motoren. :>

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Asiana is er een van het rijtje SQ CX QR EK met 5 skytrax sterren. Erg goed dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

CyBeR schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:34:
Asiana is er een van het rijtje SQ CX QR EK met 5 skytrax sterren. Erg goed dus.
Dank je, denk dat ik dan voor die optie ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15

-d-

Weet iemand welke dat is? *vliegt a.s. vrijdag A380 met LH (JNB-FRA)* :w
ToolkiT schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:37:
[...]

Dank je, denk dat ik dan voor die optie ga :)
Welke klas vlieg je? (Eco/Biz/First)

[ Voor 28% gewijzigd door -d- op 10-11-2010 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

-d- schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:39:
[...]

Weet iemand welke dat is? *vliegt a.s. vrijdag A380 met LH (JNB-FRA)* :w
D-AIMA, de eerste A380 van Lufthansa: http://www.flightglobal.c...ionary-engine-change.html
Lufthansa changed a single engine on the airframe registered D-AIMA, the first A380 delivered to the airline. The jet is just six months old having arrived in mid-May.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

-d- schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:39:
[...]

Welke klas vlieg je? (Eco/Biz/First)
Eco helaas...

• -d-

-d-

;)

Asiana heeft een economy class welke meer ruimte/comfort heeft dan 'standaard' airlines (klm/lh/etc) - dus valt allemaal wel mee ;)
Vlieg liever Asiania in Y (in willekeurig vliegtuig) dan Qantas Y in de 380 :)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De A380 is voor het eerst naar Egypte geweest. Daar hebben ze een foto met de piramiden van Gizeh gemaakt, best grappig:

Afbeeldingslocatie: http://www.luchtvaartnieuws.nl/pictures/airbus/A380_piramide.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
weer een mooi stukje op Nu.nl over Schiphol..
Schiphol

Schiphol waarschuwt reizigers rekening te houden met vertragingen en mogelijk annuleringen. Door de harde zuidwestenwind is er minder baancapaciteit.

Ook andere luchthavens in Europa hebben last van de harde wind, waardoor passagiers er rekening mee moeten houden dat ook daar vluchten later zullen vertrekken.

Bij harde zuidwestenwind kan Schiphol slechts twee hoofdbanen gebruiken: de Kaagbaan en de Buitenveldertbaan. De luchthaven heeft in een normale situatie vijf hoofdbanen beschikbaar voor opstijgende en landende vliegtuigen.
Dat zou ik wel eens willen zien.. 5 banen tegelijk open..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat staat er niet... er staat dat er 5 banen beschikbaar zijn, dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook open zijn.

Kennelijk zijn 3 van die banen niet (goed) bruikbaar bij harde wind.

Maar waarom 5 banen? Ze bebben er toch 6? Oostbaan, Kaagbaan, Zwanenburgbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan? Of hebben ze 1 baan afgebroken ofzo?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
wildhagen schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:15:
Dat staat er niet... er staat dat er 5 banen beschikbaar zijn, dat wil niet zeggen dat ze allemaal ook open zijn.

Maar waarom 5 banen? Ze bebben er toch 6? Oostbaan, Kaagbaan, Zwanenburgbaan, Polderbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan? Of hebben ze 1 baan afgebroken ofzo?
Zoals ik het artikel lees zijn er nu 'slechts' 2 banen open terwijl het normaal mogelijk is om er 5 open te hebben..

Normaal gesproken zijn er 2 of 3 banen open, zelden of nooit meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

SmithNL schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:25:
[...]

Zoals ik het artikel lees zijn er nu 'slechts' 2 banen open terwijl het normaal mogelijk is om er 5 open te hebben..

Normaal gesproken zijn er 2 of 3 banen open, zelden of nooit meer...
Nee, maar dan is het nog wel mogelijk om er meer dan 3 open te hebben, in tegenstelling tot nu kennelijk. Dat wil nog niet zeggen dat er meer dan 3 open hoeven te zijn zijn op een gegeven moment, ze ouden open kunnen zijn.

Ok, het had handiger verwoord kunnen worden, maar fout is het niet wat er staat.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
wildhagen schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:27:
[...]

Nee, maar dan is het nog wel mogelijk om er meer dan 3 open te hebben, in tegenstelling tot nu kennelijk. Dat wil nog niet zeggen dat er meer dan 3 open hoeven te zijn zijn op een gegeven moment, ze ouden open kunnen zijn.

Ok, het had handiger verwoord kunnen worden, maar fout is het niet wat er staat.
Toegegeven, het gaat om details ;)

Echter.. 5 banen tegelijk is niet mogelijk, aangezien de Aalsmeer de Buitenveldert kruist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De banen van Schiphol liggen zo ongeveer alle kanten op. Da's mooi want dan kan er bij elke windrichting wel wat gedaan worden, maar dan is er dus ook meestal wel eentje die met de wind mee ligt en zoals we allemaal weten is dat geen goed idee.
De oostbaan is niet geschikt voor grotere kisten, dus die wordt meestal niet meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De mooiste zijn natuurlijk aanvliegend op 27, dan een korte bocht en landen op 24 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-10 14:40
Dat is inderdaad erg gaaf om te zien.

Ik heb wel het gevoel dat ik de laatste tijd steeds vaker kisten ter grote van een 737 op de oostbaan zie landen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Thetallguy schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:56:
De mooiste zijn natuurlijk aanvliegend op 27, dan een korte bocht en landen op 24 :)
Altijd mooi om op de scanner te horen hoe piloten die minder bekend zijn op SPL vaak een circling weigeren en hoe vliegers van KLC, Transavia e.d. heel vaak om circling vragen en dat weer wordt geweigerd :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34

Freak187

geen

Oostbaan wordt bijna nooit gebuikt voor comercieel verkeer. Landen prive-jets en af en toe B737's... zoals die Correndon die gelijk in het gras stond. :F

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

A380-affaire continues:
De onderzoeken naar de Rolls-Roycemotoren van de A380 kunnen gevolgen hebben voor de levering van de grote passagiersvliegtuigen volgend jaar. Vliegtuigfabrikant Airbus waarschuwde daar vrijdag voor.

''Het is de bedoeling om de 39 A380-toestellen zo snel mogelijk de lucht in te krijgen'', zei Airbus-topman Tom Enders. ''Maar ik sluit niet uit dat de levering van nieuwe toestellen volgend jaar vertraging oploopt. Hoe ernstig dat is, weet ik niet.''

Begin deze maand moest een A380 van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas een noodlanding maken in Singapore wegens motorproblemen.

Het vliegtuig was net vertrokken voor een vlucht richting Sydney toen een van de vier Rolls-Roycemotoren explodeerde.

Motorenfabrikant Rolls-Royce maakte vrijdag bekend dat er een fout is ontdekt bij een onderdeel in de turbine van de Trent 900-motor. Hierdoor is olie in brand gevlogen.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

kenneth schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:31:
[...]

Altijd mooi om op de scanner te horen hoe piloten die minder bekend zijn op SPL vaak een circling weigeren en hoe vliegers van KLC, Transavia e.d. heel vaak om circling vragen en dat weer wordt geweigerd :P
Ja altijd jammer als je voorganger de circling weigert en jij hem vervolgens niet krijgt omdat er dan alweer een vertrekkende kist op de baan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Devil schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:59:
[...]

Ja altijd jammer als je voorganger de circling weigert en jij hem vervolgens niet krijgt omdat er dan alweer een vertrekkende kist op de baan staat.
Als je 'm krijgt is-ie wel leuk, hè :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Bolk schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 16:57:
[...]

Als je 'm krijgt is-ie wel leuk, hè :P
Ja zeker :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Oorzaak van de brand is bekend:
Boeing heeft de oorzaak van de rookontwikkeling in het 787-testvliegtuig ZA002 vastgesteld. Uit onderzoek is gebleken dat isolatiemateriaal vlam vatte vanwege een probleem met het zogeheten P100-elektriciteitspaneel. Dat leidde tot rookontwikkeling in de cabine van het toestel, dat dinsdag (9 november) veilig landde in het Texaanse Laredo.

Het P100-paneel van de ZA002 is verwijderd en een nieuwe wordt naar Laredo gebracht. Ook het isolatiemateriaal is verwijderd. Volgens Boeing lijkt het er in eerste instantie niet op dat andere systemen zijn beschadigd. Verdere onderzoeken moeten daarover definitief uitsluitsel geven, aldus de vliegtuigbouwer. Wel is er vlakbij het P100-paneel metaal gesmolten.

Het P100-paneel bevindt zich in het achterste elektronicaruimte vlak achter de vleugel en onder de passagierscabine. Nader onderzoek moet uitwijzen hoe de brand heeft kunnen ontstaan. Boeing houdt sinds het incident de volledige 787-testvloot aan de grond. Het is niet bekend wanneer er weer gevlogen gaat worden.
luchtvaartnieuws.nl

Gesmolten metaal... hmm, dat moet een aardige temperatuur geweest zijn dan! Klinkt als forse kortsluiting.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wildhagen schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:54:
A380-affaire continues:

[...]

nu.nl
Kunnen ze de Trent-900 niet ditchen en alle toestellen uitrusten met GP7000?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Technisch misschien wel, maar dat lijkt me een kostbare grap om alle motoren om te ruilen.... die GP7000's kosten 13.5 miljoen dollar per stuk, ik neem aan dat die gare Rolls Royces rond hetzelfde bedrag zullen zitten.

Aardige kapitaalvernietiging: 4x 13.5 miljoen weggooien (RR), 4x 13.5 miljoen betalen voor GP7000's... da's dus 108 miljoen dollar, per toestel wel te verstaan.

En dan reken ik kosten voor het opnieuw opleiden van je (onderhouds)personeel, het weggooien van useless geworden RR-spares en het aanschaffen van nieuwe spares voor de GP7000 nog niet mee... plus natuurlijk het feit dat de toestellen dan niet inzetbaar zijn in de dienst.

Word aardig duur grapje!

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 12-11-2010 18:41 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Word aardig duur grapje!
Mja, wel als ze alle onderdelen voor die 39 te bouwen toestellen al gekocht / besteld hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hacku schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 19:00:
[...]

Mja, wel als ze alle onderdelen voor die 39 te bouwen toestellen al gekocht / besteld hebben.
Lijkt me dat die al ruim vantevoren besteld worden, ik betwijfel of zo'n vliegtuigmotor in een uurtje in elkaar gezet word namelijk...

Maar het is niet Airbus die dat even beslist, de klant kiest de motor, dus de klant zal dan ook die keuze moeten maken.

En wat dacht je van de toestellen die al geleverd zijn, wat het kost om die te voorzien van nieuwe motoren?

Zware kapitaalvernieting.... volgens mij kan je beter wachten tot Rolls Royce hun gare ontwerp verbeterd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

RR zal toch zeker wel enige garantie geven lijkt me :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Drie maanden voordat een superjumbojet van Airbus door een explosie in een motor een noodlanding in Singapore moest maken, zijn de inspectie-eisen voor het motordeel dat beschadigd raakte versoepeld. Dat betekent volgens een luchtvaartdeskundige echter niet meteen dat hier een verwijtbare fout is gemaakt.

In januari bepaalde de luchtvaarttoezichthouder European Aviation Safety Agency (EASA) dat luchtvaartmaatschappijen moeten nagaan of de Rolls-Royce-motoren op bepaalde plaatsen zijn versleten. Als sprake bleek te zijn van slijtage, moesten de motoren sneller opnieuw worden geïnspecteerd.

Eerst werd aan de hand van het meest versleten gedeelte bepaald hoe snel een nieuwe inspectie nodig was. In augustus werd dit beleid versoepeld. Toen werd aan de hand van de gemiddelde slijtage bepaald wanneer een nieuw onderzoek nodig was.

Ook moest eerst uit worden gegaan van de snelst mogelijke slijtage. Nu mochten de luchtvaartmaatschappijen een berekening maken. Daardoor werden de motoren minder vaak geïnspecteerd.

De richtlijnen werden in januari ingevoerd omdat er volgens de EASA sprake zou zijn van een risico op het uitvallen van de motoren en het in brand vliegen van olie in de motor. De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder vreesde zelfs dat stukken metaal in de motor los konden schieten. De motoren draaien sneller dan de snelheid van geluid. Een los stuk metaal kan dan ook enorm gevaarlijk zijn.

Wat de Amerikaanse toezichthouder vreesde, is bijna precies wat vorige week donderdag gebeurde bij de A380 van Qantas die een noodlanding moest maken. Lekkende olie zou een brand hebben veroorzaakt in de motor, daardoor raakte een stuk metaal verhit en sprong de motor uiteindelijk uit elkaar.

Volgens voormalig professor luchtvaartbouwkunde Chuck Eastlake was de extra inspectie in januari niet om precies hetzelfde probleem ingevoerd, maar wel een zeer soortgelijk probleem. De inspecties van de EASE zouden zijn versoepeld omdat technici er vertrouwen in hadden dat de slijtage van de onderdelen goed te voorspellen is. Dat bleek echter niet het geval.

"Het gaat bij dit soort dingen altijd om een oordeel op basis van ervaringen", zegt Eastlake. "Het is moeilijk te beoordelen of hier een fout is gemaakt of niet. Het is niet zo dat je wat cijfers in een rekenmachine stopt waar dan een antwoord uit komt."
Bron: http://www.trouw.nl/nieuw...soepelere_inspectie_.html

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 65 ... 130 Laatste

Dit topic is gesloten.