Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 130 Laatste
Acties:
  • 491.452 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Met 3 keer per jaar C class ICA kom je er ook wel hoor. Als je minimaal elk jaar een keer vliegt dan verlopen je punten ook niet.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-10 16:17
Ik las net ergens dat een paar dagen terug de 11e A330-200 (PH-AOM) voor KLM vanuit Toulouse nieuw is afgeleverd op Schiphol :). Als ik het goed heb begrepen moet er nog één A330 meer worden afgeleverd (PH-AON in Q2-2011). Daarnaast worden er volgend jaar als het goed is ook nog 3 nieuwe 777-300ER's afgeleverd. 2 in Q2-2011 (PH-BVF en -BVG) en 1 in Q4-2011 (PH-BVH). Maar over dit laatste vind ik wat verwarrende berichtgeving. De 3e nieuwe zou ook pas in 2012 kunnen komen ... (?)

Ik las tegelijk ook dat de A330 die onlangs in Entebbe een birdstrike heeft gehad daar nog steeds staat en daar misschien ook nog wel tot 7 november blijft staan ...

[ Voor 27% gewijzigd door Wouter! op 25-10-2010 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:18

Freak187

geen

Das wel errug lang uit de operatie zeg... Een engine change op dit soort velden (Afrika of Midden Amerika) zijn altijd tricky, maar het lijkt me niet zo lang te hoeven duren. Je chartered een Antonov (of KLM vliegt zelf met een freighter daarheen) die motor en maintenance crew meeneemt en sleutelen maar.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Niet online
Devil schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:26:
[...]

Met 60X ICA C-class ben je natuurlijk een flying blue elite. Als een upgrade naar C niet lukt, dan kun je proberen of je economy comfort kunt krijgen. Dat scheelt echt ontzettend veel met normale M class.
Helaasch, al die vluchten vloog ik IPB. Nu heb ik een normale ticket gekocht om zeker mee te kunnen. Het is de laatste reis van m'n moeder als stewardess namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zag op scramble een paar plaatjes hiervan staan.
Had niet veel asfalt over na het remmen.
Spannend moment voor de flightcrew.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Hij had nog wel een aardig stuk over... hij staat echt pal op de baandrempel, niet op de underrun :) Hoop trouwens wel dat deze 747 van zijn baas nog een paar nieuwe wielen krijgt en een kans krijgt om het opnieuw te proberen, want ik kan me van een paar jaar terug een andere classic (Tristar) herinneren die ook een RTO moest doen, daarna een paar weken/maanden op Oost mocht doorbrengen waarna de zaag erin ging ;(

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Teletekst meldt zowaar 'voorzorgslanding' ipv. 'noodlanding' bij het ArkeFly incidentje van vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Tsuru schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:45:
Hij had nog wel een aardig stuk over... hij staat echt pal op de baandrempel, niet op de underrun :) Hoop trouwens wel dat deze 747 van zijn baas nog een paar nieuwe wielen krijgt en een kans krijgt om het opnieuw te proberen, want ik kan me van een paar jaar terug een andere classic (Tristar) herinneren die ook een RTO moest doen, daarna een paar weken/maanden op Oost mocht doorbrengen waarna de zaag erin ging ;(
Volgens mij heeft die Tristar wel jaren op Oost gestaan. Rijp voor de sloop toen ineens een Portugese chartermaatschappij er geld in stopte. Na ontzettend veel onderhoud met 2 nieuwe motoren geloof ik, gingen ze proefdraaien, plofte één van die nieuwe motoren! Uiteindelijk toch vertrokken voor een aantal modificaties en een C-check richting Victorville. Als je googled naar deze Tristar is dit verhaal mooi in beeld en tekst gebracht.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08

MBV

Is er nog een reden bekend voor die 747? Lijkt me trouwens best lullig voor de captain als ze hem in stukken zagen om een paar lekke banden, maar ja, die dingen zijn nou niet bepaald voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thetallguy schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:48:
Teletekst meldt zowaar 'voorzorgslanding' ipv. 'noodlanding' bij het ArkeFly incidentje van vandaag :P
Welk incidentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
(loze) brandmelding in een wielkast van een OR 767 onderweg van AMS naar Mombasa, geland in Hurghada. Teletekst pagina 110 geloof ik iPhone zonder multitasking dus kan het niet makkelijk checken :p

Hmm het was een 738 lees ik nu. Meende gezien te hebben dat er 187 pax aan boord zaten dus was van een 767 uitgegaan, zal wel het totaal aantal personen incl crew geweest zijn dan :)

[ Voor 21% gewijzigd door Thetallguy op 26-10-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

MBV schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:59:
Is er nog een reden bekend voor die 747? Lijkt me trouwens best lullig voor de captain als ze hem in stukken zagen om een paar lekke banden, maar ja, die dingen zijn nou niet bepaald voor niks.
In stukken zagen??? Je bedoeld scrappen? Of bedoel je dat de capt. in stukken wordt gezaagd....

[ Voor 20% gewijzigd door Freak187 op 26-10-2010 12:35 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freak187 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:04:
[...]

In stukken zagen??? Je bedoeld scrappen? Of bedoel je dat de capt. in stukken wordt gezaagd....
Enkele pagina's geleden kon je foto's zien van hoe ze dat doen: de betrokkene wordt in een jet engine gegooid en vermalen tot stukjes van een kubieke centimeter. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Thetallguy schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 21:19:
[...]

(loze) brandmelding in een wielkast van een OR 767 onderweg van AMS naar Mombasa, geland in Hurghada. Teletekst pagina 110 geloof ik iPhone zonder multitasking dus kan het niet makkelijk checken :p

Hmm het was een 738 lees ik nu. Meende gezien te hebben dat er 187 pax aan boord zaten dus was van een 767 uitgegaan, zal wel het totaal aantal personen incl crew geweest zijn dan :)
Vliegt Arke niet in een Y189 config op de 738?

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Freak187 schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 12:04:
Tsuru schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:45:
[knip] ... want ik kan me van een paar jaar terug een andere classic (Tristar) herinneren die ook een RTO moest doen, daarna een paar weken/maanden op Oost mocht doorbrengen waarna de zaag erin ging ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Bolk schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:48:
[...]

180, 100 Y, 80 Comfort Class of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Freak187 schreef op maandag 25 oktober 2010 @ 20:58:
[...]

Volgens mij heeft die Tristar wel jaren op Oost gestaan. Rijp voor de sloop toen ineens een Portugese chartermaatschappij er geld in stopte. Na ontzettend veel onderhoud met 2 nieuwe motoren geloof ik, gingen ze proefdraaien, plofte één van die nieuwe motoren! Uiteindelijk toch vertrokken voor een aantal modificaties en een C-check richting Victorville. Als je googled naar deze Tristar is dit verhaal mooi in beeld en tekst gebracht.
Ah, kijk eens aan. :) Er waren in die tijd wel een aantal andere vliegtuigen waar op Oost wel een graafmachineklauw in ging, vandaar de verwarring. Dat vergroot in ieder geval de kansen voor onze nieuwste panne-classic...

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ik roep hierbij op tot een boycot van KLM. Zo ga je niet met je personeel om.
Volgens Hesselberth is op een bepaald moment een ondergrens van 1 centimeter vastgesteld. Hesselberth moest met een pincet een haar uittrekken die vervolgens langs een liniaal gelegd werd en deze bleek met 0,8 centimeter te kort.
...
Hesselberth heeft al kort haar sinds ze in maart 1998 in dienst trad bij KLM als stewardess. Ze kreeg nauwelijks commentaar totdat een collega in 2005 een klacht indiende.
KLM stewardess ontslagen wegens kort haar

[ Voor 57% gewijzigd door BamSlam_ op 26-10-2010 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Als je tot drie keer toe een officiële waarschuwing negeert dan vraag je er volgens mij gewoon om. Ik heb trouwens ook gehoord dat te kort haar niet het enige was waar ze mee in de problemen is gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
BamSlam_ schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:45:
Ik roep hierbij op tot een boycot van KLM. Zo ga je niet met je personeel om.

[...]

KLM stewardess ontslagen wegens kort haar
Zodra je bij KLM in dienst komt, krijg je de uniformvoorschriften, waarin ook de regels v.w.b. haardracht staan. Als je dan in een redelijk lange periode 3 waarschuwingen krijgt, refererend aan die voorschriften, dan moet je niet raar kijken als de vierde keer je ontslag betekent. Des te meer omdat iets langer nog wel had gemogen (denk aan 2 weken je haar laten groeien.), maar mevr had blijkbaar geen zin om naar de regels te leven. Personeel mag ook geen "FC Utreg" van oor tot oor over hun voorhoofd hebben getattoeerd.

Daarnaast is het een eenzijdig verhaal en kan er (zoals de geruchten lijken te zeggen) wel wat meer aan de hand zijn. Maar om gebaseerd op dit eenzijdige verhaal over een boycot te gaan schreeuwen, vind ik vrij twijfelachtig.

[ Voor 17% gewijzigd door Fly-guy op 27-10-2010 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*** BOEING 787 @ SCHIPHOL ***

Zaterdag 6 november 2010, Boeing 787 @ Schiphol!
Nog geen details over aankomst/vertrektijd/gate/etc.
Op 5 november is deze kist overigens te zien in Parijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Ja weer in het weekend als ik vrij ben :(

Parijs - Amsterdam, AFKL demo anyone? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo is dat :( :?

Grote kans dat het een AFKL demo is.
Wellicht in AMS ook nog voor HV/OR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Doordeweeks ben ik elke dag op Schiphol om te werken, om ook nog in het weekend te gaan vind ik overdreven :P

HV heeft geen longhaulambities en OR krijgt de 787 sowieso al, dus dat lijkt mij wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 21:39:
*** BOEING 787 @ SCHIPHOL ***

Zaterdag 6 november 2010, Boeing 787 @ Schiphol!
Nog geen details over aankomst/vertrektijd/gate/etc.
Op 5 november is deze kist overigens te zien in Parijs.
:9~ Staat in de agenda.

Dreamliner-simulator op Gatwick

[ Voor 14% gewijzigd door XWB op 28-10-2010 09:25 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Bolk schreef op dinsdag 26 oktober 2010 @ 13:48:
[...]

Nope, 84 comfort, 96 Y = 180 total.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft de 787, schijnt nu zo te zijn:

- Aankomst op VRIJDAG 5 november.
- Vertrek op ZATERDAG 6 november.
(Tijden nog niet bekend, maar dat zal vast niet heel lang op zich laten wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 14:56
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:42:

(Tijden nog niet bekend, maar dat zal vast niet heel lang op zich laten wachten).
Zal lekker rustig zijn op 6/11, haha! Misschien ga ik er nog wel even kijken, afhankelijk van de tijd!

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Optijd een plekje zien te bemachtigen en hopen dat die daar dan ook voorbij komt. ;)
Hoop zo dat ie niet ergens na zonsondergang aankomt en voor dag en dauw of na zonsondergang alweer vertrekt. En als het even kan dat ie nog ergens mooi wordt neergezet voor een paar avondshots! :)

Maar ja... of dát allemaal zal gebeuren...
Duimen maar.

Vrije dag is in iedergeval al ingediend. 2e keer dit jaar dat ik vrij ga nemen voor een kist. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-10 16:17
Verwijderd schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:42:

Hmm, laat ik nou net vrijdag a.s. 's avonds op Schiphol zijn :). Ben benieuwd naar de tijden, dan kan ik misschien nog een glimp opvangen. Ik vlieg om 21:15u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ook lekker, opeens een gat in je vliegtuig...
Naar nu blijkt heeft een Boeing 757-200 van American Airlines dinsdag (26 oktober) een noodlanding gemaakt op Miami International Airport, nadat op een vlieghoogte van ruim negen kilometer de luchtdruk plotseling wegviel. Veertig minuten na de start vanaf Miami maakte het toestel een veilige landing, zo melden Amerikaanse media.

Bij een inspectie na de vlucht bleek dat er vlak boven de toegangsdeur een gat in de romp van ruim dertig bij zestig centimeter was ontstaan. De Amerikaanse onderzoeksautoriteit NTSB heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak. Het toestel, dat naar Boston zou vliegen, had 160 inzittenden aan boord.
Luchtvaartnieuws.nl

Pic van buiten:

Afbeeldingslocatie: http://avherald.com/img/aa_b752_n626aa_miami_101026_1.jpg

En van binnen:

Afbeeldingslocatie: http://avherald.com/img/aa_b752_n626aa_miami_101026_2.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Das een best gat. Ook een mooie schone breuk. Lijkt verdacht veel op een eerdere repair die losgelaten heeft, al kan ik op de foto geen extra rij rivets zien waar wellicht een doubler gezeten heeft.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmithNL
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-10 14:56
Weinig goede geluiden qua 787...
quote: tomba2247 op scramble.nl
Kom net van schiphol af, en werd aangesproken door ome agent.
Hij vertelde dat de Boeing in de nacht binnenkomt en dat hij heel vroeg in de ochtend weer zou vertrekken. Had iets te maken met een geschil tussen KLM en schiphol vertelde hij.
Ik hoop dat hij het mis heeft maar ze werden er vanochtend over ingelicht.
quote: DG AIR op scramble.nl
Ik kan er niet te veel over zeggen. Maar voor wat betreft de aankomst wordt het niet veel. Dit wordt in de loop van de avond en dus zeker niet overdag.

gr.

Ger

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope, maar ja. Toch nog maar even afwachten tot er iets meer definitiefs bekend is.
Luchtvaart blijft luchtvaart, voor hetzelfde geld gooien ze het nog om, eerst AMS daarna CDG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11

Spotter

Lichtnicht

Slots die ik gezien hebben laten idd een avond arrival (op de 5e) zien, en een einde van de middag/avond vertrek op de 6e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke tijden zijn dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11

Spotter

Lichtnicht

Ik heb geen idee meer. Heb de slottoewijzing wel gezien, maar ook niet meer dan dat. Zal nog wel eens vissen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Explosie boven Indonesië:
A plane has exploded over Batam in Indonesia en route to Singapore, according to Indonesian media reports, and there are fears it may have been a commerical jet.

The reports of the explosion which occurred at 9.15am local time are sketchy and the type of plane unconfirmed.

But local media is speculating that some of the debris that fell to the ground was from a Qantas jet.

This report is unconfirmed.

Kompas, a leading Indonesia newspaper, has reported on its website that it was "suspected that a Qantas plane exploded in the air near Batam".

"The big explosion happened near Hang Nadim airport," the report continued, adding the plane was heading to Singapore.

The website report provided no source for the story.

An eyewitness, Hana, told Indonesia's Metro television that she saw a plane that was on fire overhead before hearing a loud explosion.
Bron: http://www.stuff.co.nz/wo...e-explodes-over-Indonesia

Eerste hull-loss voor Qantas (als ze het toestel niet opnieuw in elkaar gaan zetten dan)?

Afbeeldingslocatie: http://us.images.detik.com/content/2010/11/04/10/serpihanqantas.jpg

Zou om flight QF31 gaan, een A380.

Andere bronnen zeggen dat er alleen een motor is geëxplodeerd, maar dat het vliegtuig wel een noodlanding heeft kunnen maken in Singapore, berichten spreken elkaar dus een beetje tegen....

Edit: volgens deze bron (o.a. Qantas zelf) zou het om flight QF32 gaan, niet QF31. Blijft wel een A380.

[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 04-11-2010 04:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 04 november 2010 @ 04:36:
Zou om flight QF31 gaan, een A380.

Andere bronnen zeggen dat er alleen een motor is geëxplodeerd, maar dat het vliegtuig wel een noodlanding heeft kunnen maken in Singapore, berichten spreken elkaar dus een beetje tegen....
Dat het om een A380 gaat zou veel relevanter zijn dan dat het om Qantas gaat, eerlijk gezegd. Dat zou al vrij rap zijn en kan de nodige impact hebben op de toekomst van het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie nu.nl, geen ontplofte A380. Wel reden genoeg voor qantas om de overige A380's aan de grond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dat ziet er pittig uit:

Afbeeldingslocatie: http://news.bbcimg.co.uk/media/images/49779000/jpg/_49779893_010561378-1.jpg

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Afbeeldingslocatie: http://static2.hln.be/static/FOTO/pe/9/16/14/media_xl_3930824.jpg?20101104071633

Afbeeldingslocatie: http://static1.hln.be/static/FOTO/pe/8/15/13/media_l_3930823.jpg?20101104071555

Afbeeldingslocatie: http://static2.hln.be/static/FOTO/pe/16/6/6/media_l_3930831.jpg?20101104071601

Ja die motor is naar zijn graf.
De Australische luchtvaartmaatschappij Qantas houdt haar zes Airbus A380-toestellen voorlopig aan de grond. Eerder vandaag moest een A380, het grootste passagierstoestel ter wereld, die net vertrokken was van Singapore richting Sydney, na motorproblemen een noodlanding maken. Brokstukken van één van de motoren van de superjumbo, sommige zo groot als een deur, vielen op woningen en een winkelcentrum op het eiland Batam in West-Indonesië. Het is nog niet duidelijk wat de motorproblemen veroorzaakte. Eén van de pistes is as van de uitbarsting van de Merapi, een vulkaan in Indonesië.

Zes minuten na het opstijgen kregen de piloten "multiple error messages" in de cockpit die waarschuwden voor een motorprobleem. De piloot schakelde daarop de motor in kwestie uit. "We hoorden een knal, ik keek uit het raam en zag vuur", aldus passagier Ulf Waschbusch. Een andere passagier zei dat hij een scheur in de vleugel zag, net boven de ontplofte motor.

"Het klonk als een bom"
Ook op de grond spreken getuigen van een luide knal. "Het klonk als een bom", vertelde een bewoner van het eiland Batam aan het lokale persagentschap Antara. "Voor het brokstukken begon te regenen was er wel degelijk een erg luide explosie." Voor die knal was er een luid "schreeuwerig" geluid meldden verschillende mensen op Batam. Luid genoeg om hen uit hun huizen te lokken.

Terwijl motoren die uitvallen wel vaker voorkomen - en de meeste toestellen kunnen dan overigens perfect verdervliegen - zijn straalmotoren die ontploffen wel erg zeldzaam. Die van de A380 worden gemaakt door Rolls Royce."We houden alle A380's aan de grond tot we zeker weten dat we voldoende informatie hebben over vlucht QF32", zei Qantas-topman Alan Joyce. De A380 is het grootste passagierstoestel ter wereld. De superjumbo van Qantas landde na een uur en 50 minuten terug op de Changi-luchthaven van Singapore. De piloten dumpten eerst brandstof in de Baai van Singapore.

Rook en luide knal
Er kwam rook uit de onderkant van het toestel en brandweerauto's snelden naar het vliegtuig toe. Niemand raakte gewond. De A380 had 433 passagiers en crew van 26 personen aan boord.

31 maart: twee banden aan flarden
Qantas heeft een uitstekende naam in de luchtvaart. Er is sinds de introductie van het straalvliegtuig nog nooit een toestel van de maatschappij verongelukt. Het incident met de A380 is het ernstigste tot nu toe met het nieuwste toestel van Airbus, dat in 2005 zijn eerste vlucht maakte en op de kop af drie jaar commercieel vliegt. Op 31 maart van dit jaar sprongen al wel eens twee banden van een A380 uit Singapore bij de landing in Sydney. Niemand van de 244 passagiers raakte daarbij gewond.

Vlucht QF32 van Qantas had volgens de maatschappij 440 passagiers en 26 bemanningsleden aan boord. Niemand raakte gewond. De passagiers worden morgen naar Sydney gevlogen.

Aswolk?
Eén van de pistes die de onderzoekers bekijken is of het incident te maken heeft met de uitbarsting van de Merapi. Die stoot momenteel een enorme hoeveelheid as in de atmosfeer, maar ligt wel 1.400 kilomter van de plaats waar de superjumbo in de problemen raakte.

In 1982 ontsnapte British Airways aan een ramp toen as van een Indonesische vulkaan in de motoren geraakte van een Boeing 747 die onderweg was van Singapore naar Perth. Het toestel viel duizenden meters naar beneden, maar de piloten konden de motoren weer aan de praat krijgen en aan de grond zetten in Jakarta.

Steeds heviger
In Indonesië zijn duizenden mensen in de buurt van de vulkaan Merapi, die deze voormiddag opnieuw aswolken tot 8 kilometer hoog verspreidde, versneld bezig met het ontruimen van het gebied.

De Merapi, die 2.914 meter hoog is en sinds 26 oktober erg actief is, lijkt volgens de vulkanologen niet stil te vallen. De vulkaan, gelegen in het centrum van het eiland Java, barstte vanochtend opnieuw uit, en dat "nog heviger dan gisteren".

Veiligheidszone uitgebreid
De overheid besliste gisteren de veiligheidszone rond de vulkaan uit te breiden tot 15 kilometer, in plaats van tot 10 kilometer. Zowat 90.000 mensen verblijven intussen in tijdelijke opvangcentra. De vulkaan bevindt zich middenin een zeer dichtbevolkt gebied. Om de vier à vijf jaar barst hij uit.

Alternatieve vliegroutes
De autoriteiten riepen de luchtvaartmaatschappijen dinsdag al op alternatieve routes te gebruiken om te vermijden dat hun vliegtuigen in de buurt van de vulkaan zouden moeten vliegen.
Afbeeldingslocatie: http://static0.hln.be/static/FOTO/pe/8/8/3/media_l_3930918.jpg?20101104090848

Afbeeldingslocatie: http://static0.hln.be/static/FOTO/pe/9/9/4/media_l_3930919.jpg?20101104090928

[ Voor 85% gewijzigd door XWB op 04-11-2010 10:08 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Zie op de foto's dat de deuren van het landingsgestel ook nog open staan. Hydraulische leidingen geraakt door de ontploffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Thetallguy schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:10:
Zie op de foto's dat de deuren van het landingsgestel ook nog open staan. Hydraulische leidingen geraakt door de ontploffing?
Kan, volgens getuigen was er ook schade aan de vleugel.
Een andere passagier zei dat hij een scheur in de vleugel zag, net boven de ontplofte motor.
Echt vreemd dit, ik zag laatst nog een docu waarbij Rolls Royce een A380 engine als test liet exploderen. In theorie kunnen geen brokstukken uit de engine vliegen.

Maar het moet dus allemaal meegevallen zijn, want het toestel heeft nog bijna twee uur rondgevlogen om brandstof te dumpen.

[ Voor 18% gewijzigd door XWB op 04-11-2010 10:15 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hacku schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:14:
[...]

Kan, volgens getuigen was er ook schade aan de vleugel.

[...]

Echt vreemd dit, ik zag laatst nog een docu waarbij Rolls Royce een A380 engine als test liet exploderen. In theorie zou niks uit de engine mogen vliegen.

[video]

Maar het moet dus allemaal meegevallen zijn, want het toestel heeft nog bijna twee uur rondgevlogen om brandstof te dumpen.
Dat is een test waarbij ze een fan blade eraf laten schieten. Aan de plaatjes te zien is dat allemaal wel ok. Er is aan daar achter iets misgegaan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:15:
[...]

Dat is een test waarbij ze een fan blade eraf laten schieten. Aan de plaatjes te zien is dat allemaal wel ok. Er is aan daar achter iets misgegaan.
Net op de radio zei een of andere hoogleraar dat hij vermoedde dat het óf een afgebroken turbineblad was, of opgehoopte brandstof die tot ontploffing kwam.

Dat schijnen de twee meest voorkomende oorzaken te zijn voor ontploffende motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Rolls Royce Trent motoren hebben hier wel vaker last van, check ook de Trent engine tests op de 787 Dreamliner. De GEnx kent amper problemen, de Trent is al geploft.

Ik geloof niet dat de kist an sich op enig moment in gevaar is geweest, maar voor de betrouwbaarheid van de motoren heeft dit wel serieuze impact.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boeing 787 is onderweg naar Parijs, aankomst rond 19:00LT
Volg de vlucht hier: http://nl.flightaware.com/live/flight/BOE6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Freak187 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 10:25:
Ik geloof niet dat de kist an sich op enig moment in gevaar is geweest, maar voor de betrouwbaarheid van de motoren heeft dit wel serieuze impact.
Nee, het klinkt allemaal erger dan het vermoedelijk was. Die kist kan prima met drie engines vliegen. Zoals gezegd bleef hij na de explosie nog bijna twee uur in de lucht. Je moet je pas zorgen maken zodra er schade aan de vleugel is (wat kan zorgen voor verlies van liftkracht).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Wat wel eens gebeurt is een compressor stall. De bladen van de compressor stallen dan (net als een vliegtuigvleugel kan) en hierdoor valt in 1 klap de druk weg in de motor. De brandstof toevoer wordt geregeld op basis van het toerental van de motor en gaat dus gewoon door. Het resultaat is dan een flinke knal met een enorme vlam voor en achter uit te motor.
Het kan dan voorkomen dat na de knal de compressor weer normaal werkt, vervolgens weer stalled en het geheel zich blijft herhalen. De meeste motoren kunnen daar redelijk tegen, maar in zo'n enorme motor is het natuurlijk extra heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Zo dan.... dat zal een knal geweest zijn als mensen op de grond op Batam dachten dat er een bom af ging :/

Uncontained turbine disc failure (zonder externe oorzaak zoals een birdstrike) met schade aan de hydraulics, motor 1 en misschien nog aan andere dingen.... deuren van gear staan open, geen slats zichtbaar en motor 1 moet geblust/gekoeld worden. Well done @ de bemanning en de A380, maar wederom een tegenslag voor de RR Trent als ik het zo zie.

Turbine failures door moeheid komen in de beste families voor (CF6 anyone?), maar dit is wel een de heftigste die ik tot nu toe gezien heb. Toevallig is dit ook de eerste en "oudste" A380 van Qantas.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsuru op 04-11-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maar niet alle A380 kisten hebben een Trent 900 motor, sommige zijn uitgerust met een GP7000.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Die van Qantas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Klopt, maar andere maatschappijen hoeven hun kisten niet perse aan de grond te houden.
Toevallig is dit ook de eerste en "oudste" A380 van Qantas.
Het zal wel toeval zijn, als ik me niet vergis werd de eerste A380 aan Singapore Airlines (met Trent engines) geleverd en die vliegt nog steeds probleemloos rond.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Afbeeldingslocatie: http://www.spiegel.de/images/image-148153-galleryV9-vgkl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Balen dat ze ze aan de grond houden (wel terecht uiteraard) want ik moet binnenkort waarschijnlijk naar Sydney voor werk.. zou wel leuk zijn om met een A380 te vliegen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een wat duidelijker plaatje:

Qantas A380 engine

[ Voor 61% gewijzigd door XWB op 04-11-2010 15:08 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Check morgen RTL Nieuws voor een livestream van de landing van de 787 op eham. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weten zij dan wel hoe laat het ding aankomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog iets duidelijker, iets meer close-up:

Afbeeldingslocatie: http://news.bbcimg.co.uk/media/images/49780000/jpg/_49780087_010561871-2.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Je ziet ze kijken: "Hmm, volgens mij hoort dat niet zo" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RTL tekst pagina 104, meld dat 'volgens bronnen' de 787 rond 20:00 aankomt op SPL.

787 is overigens nu op Flightradar24 te zien, boven "het kanaal".

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:45:
Weten zij dan wel hoe laat het ding aankomt?
Nee, maar ze houden het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die gaan daar dan de hele dag staan met auto, apparatuur & crew?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 18:47:
Die gaan daar dan de hele dag staan met auto, apparatuur & crew?
Ik zou pas een SNG-karretje ernaartoe sturen als ik redelijk zeker was van de aankomsttijd. ;) Maar goed, het is ze met de A380 ook gelukt, dus zal wel goedkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door BamSlam_ op 04-11-2010 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die aankomsttijd was ruim van te voren bekend.
Die 787 is nog niks bekend over (voor zover ik kan vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
14:45, 20:00, die nieuwsrakkers hebben geduld. Of ze in politiek Den Haag voor de deur moeten wachten op nieuws of bij de polderbaan maakt niet zoveel uit. :)

[ Voor 13% gewijzigd door BamSlam_ op 04-11-2010 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Behoorlijk fuel leak als ik het zo zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgende vliegcrash, dit keer een ATR-72 in Cuba:
Een vliegtuig met 68 mensen aan boord, onder wie 28 buitenlanders, is donderdag (lokale tijd) neergestort in Centraal-Cuba. Dat meldden de Cubaanse autoriteiten.

Aan boord van het vliegtuig, dat een binnenlandse vlucht uitvoerde, waren drie Nederlanders. Dat bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Ook zaten er veertig Cubanen, negen Argentijnen, zeven Mexicanen, twee Duitsers en twee Oostenrijkers in het toestel. Uit Spanje, Frankrijk, Italië, Japan en Venezuela was ieder één persoon aan boord.

De eerste zeven stoffelijke overschotten zijn uit het neergestorte toestel gehaald.

Volgens een getuige viel het het toestel uit de lucht in Centraal-Cuba en ontstond er een ''bal van vuur midden op de berg''.

Mogelijk heeft de tropische storm Tomas, die Cuba nadert, met de oorzaak van de crash te maken, aldus een verklaring van de autoriteiten.

Vliegveldbronnen uit Havana en Santiago de Cuba meldden dat het om een toestel van Aero Carribean gaat van het type ATR-72-212.

Het toestel was op weg van de hoofdstad Havana naar de oostelijke stad Santiago de Cuba en stortte neer in de regio Guasimal in de provincie Sancti Spiritus. Er zou voor de crash nog een noodoproep zijn gedaan waarna het contact verbroken werd.

Onder de 68 inzittenden waren zeven bemanningsleden.
Het zou mogelijk om het toestel met registratie CU-T1549 gaan: http://www.airliners.net/...ATR-ATR-72-212/1288088/L/

Wikipagina over deze crash: Wikipedia: Aero Caribbean Flight 883

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 05-11-2010 09:35 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Over de A380. Ik vond dit wel opvallend:
The European Aviation Safety Agency confirmed it had issued an airworthiness directive on 4 August requiring an inspection of certain conditions within the Trent 900 engine.
Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft gezien we de oorzaak van de explosie niet weten en ik ook niet weet wat de 'certain conditions' zijn. Maar ik vond het wel frappant.
(Ook weet ik niet hoe vaak zo'n 'airworthiness-directive' gegeven wordt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bolk schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:41:
[...]

Behoorlijk fuel leak als ik het zo zie...
Afbeeldingslocatie: http://static3.hln.be/static/FOTO/pe/14/8/6/album_large_3931836.jpg

65 plaatjes van het ongeluk

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Dit is de EASA AD in kwestie: http://ad.easa.europa.eu/ad/2010-0008R1

Het gaat over de "Intermediate Pressure Shaft Coupling Splines", de spieverbindingen op de N2 as waarmee turbinewielen hun vermogen aan de as en de compressor overdragen. Deze kunnen sneller dan verwacht slijten waardoor turbinewielen en -bladen tegen stilstaande onderdelen aan kunnen lopen.

Hmm.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsuru op 05-11-2010 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
'Noodlanding A380 mogelijk door ontwerpfout'

SYNDEY - De problemen aan een van de motoren van een Airbus A380, die donderdag een noodlanding moest maken in Singapore, zijn mogelijk veroorzaakt door een ontwerpfout van Rolls Royce of een probleem met het materiaal.

Dat heeft Qantas-topman Alan Joyce vrijdag gezegd. Het toestel heeft vier Rolls-Royce Trent 900-motoren.
Volgens Joyce is een ontwerpkwestie of materiaalfout het meest waarschijnlijk. Na de noodlanding hield Qantas zijn kisten aan de grond, maar binnen 48 uur zullen de toestellen weer in gebruik worden genomen. Momenteel wordt de veiligheid van de motoren gecontroleerd, wat nog 24 tot 48 uur in beslag zal nemen, aldus Joyce.

Inspectie
Ook andere vliegtuigen met hetzelfde type Rolls-Royce-motor worden aan een inspectie onderworpen. De motorenfabrikant heeft aangekondigd alle Trent 900's die al in gebruik zijn te controleren. De serie van dit type is niet groot. Andere maatschappijen die ook met de A380 met de betreffende motor vliegen, zijn onder meer Lufthansa, Singapore Airlines en Air France.
Singapore Airlines heeft de vluchten met de A380 vrijdag na een technische controle hervat. Lufthansa liet weten een vlucht van een A380 te schrappen, omdat er te weinig tijd was om voor het vertrek de motoren goed te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat zijn ze nou hier aan 't uitspoken?

Afbeeldingslocatie: http://static3.hln.be/static/FOTO/pe/7/3/3/album_large_3931848.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Blussen nathouden met vieze smurrie? :P

[ Voor 22% gewijzigd door Noxious op 05-11-2010 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

anandus schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:33:
Over de A380. Ik vond dit wel opvallend:

[...]
Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft gezien we de oorzaak van de explosie niet weten en ik ook niet weet wat de 'certain conditions' zijn. Maar ik vond het wel frappant.
(Ook weet ik niet hoe vaak zo'n 'airworthiness-directive' gegeven wordt?)
Een AD wordt redelijk vaak (voor ieder vliegtuigtype) uitgegeven. Sommige AD's moeten onmiddelijk opgevolgd worden, sommige hebben een bepaalde tijdspanne waarvoor je iets moet uitvoeren.

In het geval van de Qantas A380 lijkt er een compressor/turbine schoep dwars door engine cowling en voorrand vleugel is heengegaan.

Dit incident begint steeds serieuzere vormen aan te nemen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Airport Crash Tenders zijn zulke stoere bakken :)

@ Hierboven: Ah, dank :)

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 05-11-2010 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Freak187 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:42:
[...]

In het geval van de Qantas A380 lijkt er een compressor/turbine schoep dwars door engine cowling en voorrand vleugel is heengegaan.
Dat zie ik niet terug in de schade aan de cowling. Ik heb de filmpjes gezien van dat ze dat soort dingen testen door een dergelijke motor op vol vermogen te laten draaien en er dan eentje af te laten knikkeren. Wat er dan met zo'n ding gebeurt is niet mis hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVH
  • Laatst online: 13-10 12:48
CyBeR schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:37:
Wat zijn ze nou hier aan 't uitspoken?

[afbeelding]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een motor niet meer op de normale manier uit wilde, en dat ze deze op deze manier 'uitgeschakeld' hebben.

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

CyBeR schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:45:
[...]

Dat zie ik niet terug in de schade aan de cowling. Ik heb de filmpjes gezien van dat ze dat soort dingen testen door een dergelijke motor op vol vermogen te laten draaien en er dan eentje af te laten knikkeren. Wat er dan met zo'n ding gebeurt is niet mis hoor.
Een turbinewiel is iets anders dan een fanblade. Bovendien is er een foto van een stuk turbinewiel te zien achterin een busje in Batam.

De schade aan de motor en de omgeving strookt perfect met een turbine disc failure. Je kunt gewoon dwars door dat stuk van de motor heen kijken!

Het komt oveigens vaker voor... de brand in motor 1 van een American Airlines 767 op KLAX tijdens een engine run up een paar jaar geleden was precies hetzelfde, maar dan op de grond. Afgezien van de grote brand zijn stukken turbinewiel dwars door de romp geschoten en in motor 2 terechtgekomen.

[ Voor 18% gewijzigd door Tsuru op 05-11-2010 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Maar motoren wordt zodanig ontworpen dat een turbine-schoep niet gelijk dwars door de vleugel gaat (de cowling moet een bepaalde containment hebben). Op verschillende filmpjes zie je duidelijk kerosine dat onder de vleugel weglekt. Tevens zie je in een aantal filmpjes dat de helft van de groundspoilers niet omhoog gaan, waarschijnlijk is er dus ook een hydraulisch systeem geraakt. Rolls Royce heeft dikke vette problemen in ieder geval. Eerst die geplofte motor op de teststand voor de 787 en nu deze op de A380. Imago-schade is the least of their problems.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Volgens mij geld die containment voor compressor en fan blades. Je ziet ook netjes dat het voorste deel van de cowling, volgens mij het versterkte deel, nog helemaal heel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Devil schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:25:
Volgens mij geld die containment voor compressor en fan blades. Je ziet ook netjes dat het voorste deel van de cowling, volgens mij het versterkte deel, nog helemaal heel is.
Yep, dat dacht ik ook. We hebben het hier over de achterste compressor, waar de cowling minder sterk is. Volgens mij wordt dat niet getest.
MichelVH schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 10:51:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een motor niet meer op de normale manier uit wilde, en dat ze deze op deze manier 'uitgeschakeld' hebben.
Lijkt me sterk, aangezien alles losgekoppelt kan worden met de engine fire switch (Fuel, Hydraulics, Bleed, Electrics). Daarmee wordt de motor 'gesecured'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Devil schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:25:
Die containment geldt voor alles stages (fan, compressor, turbine). Het fan gedeelte is met Cevlar versterkt omdat die een veel grotere massa hebben dan turbine-bladen. Maar de containment geldt zeker weten voor de gehele motor.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Freak187 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:36:
[...]

Die containment geldt voor alles stages (fan, compressor, turbine). Het fan gedeelte is met Cevlar versterkt omdat die een veel grotere massa hebben dan turbine-bladen. Maar de containment geldt zeker weten voor de gehele motor.
Waarom blazen ze dan tijdens tests alleen de fanblades eraf? Als dat zo is dan dan is het idd een aardige design flaw :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Bolk schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:31:
[...]

Yep, dat dacht ik ook. We hebben het hier over de achterste compressor, waar de cowling minder sterk is. Volgens mij wordt dat niet getest.

[...]

Lijkt me sterk, aangezien alles losgekoppelt kan worden met de engine fire switch (Fuel, Hydraulics, Bleed, Electrics). Daarmee wordt de motor 'gesecured'.
De engine fire switch sluit volgens mij de engine fuel én de spar valve af (en electrics inderdaad).

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Freak187 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:36:
[...]

Maar waarschijnlijk dan alleen voor de bladen, en niet voor de wielen waar ze aan vast zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

Tsuru schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:44:
[...]
Maar waarschijnlijk dan alleen voor de bladen, en niet voor de wielen waar ze aan vast zitten :)
Dat zou kunnen. Een compleet turbine wiel (die aan een as vast zit) dat eruit vliegt.... dat zou bizar zijn en ik vraag me af of de schade dan niet groter zou zijn geweest. Al is de schade moeilijk vast te stellen met de huidige foto's die te zien zijn.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Freak187 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:46:
[...]

Dat zou kunnen. Een compleet turbine wiel (die aan een as vast zit) dat eruit vliegt.... dat zou bizar zijn en ik vraag me af of de schade dan niet groter zou zijn geweest. Al is de schade moeilijk vast te stellen met de huidige foto's die te zien zijn.
Het lijkt er toch op dat dat precies is wat er is gebeurd:

Afbeeldingslocatie: http://static0.hln.be/static/FOTO/pe/12/8/8/album_large_3931853.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static1.hln.be/static/FOTO/pe/14/16/13/media_xl_3930943.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 07:05:
Volgende vliegcrash, dit keer een ATR-72 in Cuba:

[...]

Het zou mogelijk om het toestel met registratie CU-T1549 gaan: http://www.airliners.net/...ATR-ATR-72-212/1288088/L/

Wikipagina over deze crash: Wikipedia: Aero Caribbean Flight 883
Hmm... ja crap.
Daar zat dus de zoon in van een kennis van me. :'(
Geenstijl heeft alle namen gepubliceerd, geen fijne manier om op die manier er achter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Freak187 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:37:
[...]

De engine fire switch sluit volgens mij de engine fuel én de spar valve af (en electrics inderdaad).
En hydrolics en bleed. Dit om te voorkomen dat gassen van een brandende motor in het bleedsysteem komen. Of dat alle hydrolische vloeistof weglekt. Ik weet niet of electrics echt actief afgesloten worden, of dat de generator uitgaat in combinatie met een motor die stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelVH
  • Laatst online: 13-10 12:48
Bolk schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:31:
[...]

Toch is het inmiddels bevestigd door de CEO van Qantas :)
Joyce confirms that in yesterday's incident the crew were unable to shut down the A380's number one engine after making their emergency landing back at Singapore, but he says that up until that point the engine had responded to control inputs normally.

Don't be afraid of the dark, be afraid of what it hides

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-10 14:20
Verwijderd schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 13:19:
Geenstijl heeft alle namen gepubliceerd, geen fijne manier om op die manier er achter te komen.
Dat liever dan een paar dagen in spanning zitten...

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De directe familie wist het al wel (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187

Freak187

geen

MichelVH schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:10:
[...]

Toch is het inmiddels bevestigd door de CEO van Qantas :)

[...]
Raar.... Als de crew de fire handle trekt, moet alles stoppen. Op de motor zelf genereert de FADEC/EEC (motormanagement) zelf z'n stroom (mocht het gebeuren dat het vliegtuig geen elektrisch signaal meer kan versturen naar de motoren) door een alternator die op de gearbox zit. Maar goed.. we weten niet of de crew geprobeert heeft om de fire handles te trekken (al lijkt mij dat wel het geval als je merkt dat motor #1 blijft doordraaien...)

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Tenzij er de electrische bedrading die alle SOV's aanstuurt verbroken is door het stuk turbine dat dwars door de vleugelvoorrand schoot natuurlijk... dat zou zo maar kunnen. Bij vliegtuigen waar de motoren onder de vleugels hangen loopt dit soort bedrading althans doorgaans wel door de vleugelvoorrand.

Van mechanische verbindingen is bij een A380 in ieder geval geen sprake meer :)

Pagina: 1 ... 64 ... 130 Laatste

Dit topic is gesloten.