Het Luchtvaart Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 130 Laatste
Acties:
  • 491.268 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

r0b schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 02:21:
Zo! Vriendin heeft de vakantie geregeld! *O*

.... vliegen met Onur Air naar Bodrum-Milas -O-
vlucht 3616 op flightstats.com

Kan ik van historische data uitgaan mbt vluchtnummer? Deze vlucht bestond in 2006 (op hetzelfde traject) bij Onur Air namelijk ook al, en toen was het met een A321 (airfleets.net flightlog Ctrl+F voor 3616)
Onur Air? Jeetje wat een held. Maarja je hebt ze altijd he, mensen die hun leven riskeren om een paar euro uit te sparen.
* Devil heeft nog mooie foto's van een onur air in de Groningsche klei.

[ Voor 4% gewijzigd door Devil op 18-04-2008 21:16 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoezo? De engines breken minder snel af waardoor de kans op brand verkleind wordt. Als je vleugels en engines laag hangen gebeurt dit: http://video.google.nl/vi...o=0&type=search&plindex=9
Devil schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 21:16:
[...]

Onur Air? Jeetje wat een held. Maarja je hebt ze altijd he, mensen die hun leven riskeren om een paar euro uit te sparen.
Idd, ik was eigenlijk op zoek naar een site met statistieken, maar niet meer gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Wat denk je dat er gebeurt met een hoogdekker als je zonder wielen land en onder Vmca komt? Je vliegtuig valt om en heeft nog genoeg snelheid om een mooie radslag te maken. Als je in een èènmotorig hoogdekkertje zit en op het water moet landen heb je zelfs 100% kans dat je voorover klapt en in èèn keer stil staat. Bovendien komt tijdens het zinken het passagierscompartiment eerder onder water en heb je dus per definitie minder tijd om eruit te komen als je toestel heel is gebleven.

In een laagdekker maak je tenminste nog een kans, of het nou een Piper Warrior is of een 747... die 767 bij de Comoren moest wat bank aanhouden om niet op het eiland terecht te komen, en maakte een radslag doordat motor 1 als eerste in het water kwam. Als hij gewoon wings level had geditchd waren er waarschijnlijk een stuk minder doden gevallen omdat de romp van het vliegtuig dan heel was gebleven.

De Fokker van dev0l met zijn mooie gladde onderkant en zijn motoren aan de staart is een nog betere kist om in te moeten ditchen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tsuru op 18-04-2008 22:18 ]

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Relaxed, keertje proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo jammer dat in FS dat niet gaat lukken, zodra je daar het water raakt is het "Crash".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is dan ook geen crash-simulator. ;) Maar goed, ik vind het crashen in FS ook flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

[...]

Of een tailstrike op Rotterdam (tijdens de landing nota bene :P).

* Bolk heeft nog foto's van het kontje gemaakt toen ik voorbij taxiede met t.com.. FF zoeken :P

[ Voor 10% gewijzigd door Bolk op 19-04-2008 14:42 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 12:44:
Het is dan ook geen crash-simulator. ;) Maar goed, ik vind het crashen in FS ook flauw.
Nee, true.
Maar ja, je zou natuurlijk een kist nog kunnen redden als je een paar boom toppen hebt geraakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 13:12
Bolk schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:38:
[...]

Of een tailstrike op Rotterdam (tijdens de landing nota bene :P).

* Bolk heeft nog foto's van het kontje gemaakt toen ik voorbij taxiede met t.com.. FF zoeken :P
De meeste tailstrikes vinden plaats bij de landing, niet bij de take off :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:27

Freak187

geen

Floppie schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 22:28:
[...]

De meeste tailstrikes vinden plaats bij de landing, niet bij de take off :)
Ow ja? Ben toch benieuwd hoe ze dat voor elkaar krijgen.....

[ Voor 14% gewijzigd door Freak187 op 21-04-2008 09:17 ]

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:45:
[...]

Nee, true.
Maar ja, je zou natuurlijk een kist nog kunnen redden als je een paar boom toppen hebt geraakt. ;)
Ik denk dat dat aan het vliegtuig ligt ipv de omgeving of het crash-model, want vroeger vloog ik soms met een A340 waarvan de engines in brand konden vliegen of begon te slingeren bij beschadigde vleugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Freak187 schreef op maandag 21 april 2008 @ 09:17:
[...]

Ow ja? Ben toch benieuwd hoe ze dat voor elkaar krijgen.....
Instabiele approach, te veel flaren, overrotatie in go around

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verschilt natuurlijk ook heel erg per vliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Mja, het verschil tussen een Q400 en een -700 is aanzienlijk. Maar een A321 overroteren tijdens landing... Ja, de A321 is langer, maar de flare is van 2 graden nose up naar 4, niet naar 9.5.

Wat Floppie zegt klopt wel, want er waren in 2002 al 10 incidenten met de A321 tijdens landing. Als je erover nadenkt is het ook logisch. Tijdens de take-off roll ben je aan het versnellen en bij genoeg snelheid wil dat ding de lucht in. Dus een tailstrike bij de take-off roll komt door te vroege rotatie of te snelle rotatie. En dan heb ik het niet over gusts of andere weer-gerelateerde dingen.
For the A321, a tail strike occurs if pitch attitude exceeds 11° (9.5° with the landing gear compressed). For the A320, a tail strike occurs if the pitch attitude exceeds 13.5° (11.5° with the landing gear compressed). For both models, there is a pitch-up tendency with ground spoiler extension.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:44
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eb6hqzR7tns&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eb6hqzR7tns&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Russische mig 29 schiet een UAV van georgie neer...mooie beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

uhm...lol? Je hoeft alleen de link te kopieren en tussen deze tags te plakken >> [video] [/video]

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze MiG-29 is leuker :)
http://www.youtube.com/v/sFypnPK1dPU&hl=en
Kijk ook even op 4:20
Er zit zelfs een pilootje in :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Verwijderd schreef op maandag 21 april 2008 @ 22:56:
Deze MiG-29 is leuker :)
http://www.youtube.com/v/sFypnPK1dPU&hl=en
Kijk ook even op 4:20
Er zit zelfs een pilootje in :)
Onwijs gaaf! Vooral als je dat op zo een manier van een afstand kunt besturen _/-\o_ Maar er zijn wel meer leuke filmpjes te vinden op youtube.

Aanstaande donderdag trouwens met een MD-11 van Finnair naar Shanghai, ik ben benieuwd :+ Denken jullie dat ze eigenlijk moeilijk zullen doen over een half kilo'tje extra bagage?

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banjy schreef op maandag 21 april 2008 @ 23:52:
Aanstaande donderdag trouwens met een MD-11 van Finnair naar Shanghai, ik ben benieuwd :+ Denken jullie dat ze eigenlijk moeilijk zullen doen over een half kilo'tje extra bagage?
Is zopas uitgebreid aan bod geweest in een ander topic: Handbagage, hoe streng mbt afmetingen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 11:37

911GT2

en blazen maar!

[...]

Onwijs gaaf! Vooral als je dat op zo een manier van een afstand kunt besturen _/-\o_ Maar er zijn wel meer leuke filmpjes te vinden op youtube.

Ik vond de MD-11 van KLM in mijn beleving erg langzaam, geef mij maar een 747 voor lange afstanden... (dat komt omdat ik een keer in een 747 van singapore airlines zat die zeg maar behoorlijk wat vertraging (24 uur) goed te maken had... volgens de schermen gingen we toen 1060 km per uur!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

911GT2 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:14:
[...]
Ik vond de MD-11 van KLM in mijn beleving erg langzaam, geef mij maar een 747 voor lange afstanden... (dat komt omdat ik een keer in een 747 van singapore airlines zat die zeg maar behoorlijk wat vertraging (24 uur) goed te maken had... volgens de schermen gingen we toen 1060 km per uur!)
Een 747 is wel iets sneller een MD11, maar de wind onderweg maakt meer uit dan de snelheid van het vliegtuig. Ik geloof dat het zo'n 15Kts scheelt, dat is 27km/h. De wind op kruishoogte kan makkelijk 150 knopen (270km/h) zijn dus dan maken die 15 knopen niet zo heel veel meer uit ;)
Het zelfde geld overigens voor die 747 die vertraging in ging halen, 'snel' vliegen levert je in het gunstigste geval 2 minuten per uur op, ten koste van 400Kg brandstof. Op een vlucht van 10 uur ben je er dan 20 minuten eerder, wat je wel 4000Kg extra brandstof kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artcore
  • Niet online
[...]
Ik werk voor Finnair op Schiphol, 2-3 kilo extra kan ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Same here vanuit Bangkok, dat komt door de jetstream, in de omgekeerde richting gaat het veel trager.

Edit: Huh, het blijkt in omgekeerde richting te gaan (van west naar oost), ben ws. verkeerd...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2008 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Volgens mij zijn er verschillende jetstreams... oost-west én west oost.

Maar ja omdat singapore natuurlijk een eigen entertainement system heeft lijkt het misschien sneller te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
911GT2 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:28:
Volgens mij zijn er verschillende jetstreams... oost-west én west oost.
Op het noordelijk halfrond gaat de jetstream over het algemeen van west naar oost, al kan er in de tropen in de zomer ook een jetstream ontstaan die de andere kant op gaat, maar dan alleen op lagere hoogtes. Ook kan een jetstream uit "elkaar scheuren" en op kleine schaal een cirkel gaan vormen, wat weer een lagedruk gebied veroorzaakt.

Maar over het algemeen zul je dus op je reis vanuit het verre oosten zelden tot nooit de jetstream mee hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 17:33

Altaphista

1. check manual, 2. ask

[...]
ik heb een keer 1089km/h gehaald in een F100 :D (zo'n 588kts)

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Met de jetstream mee? :P
Fly-guy schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:56:
[...]
Op het noordelijk halfrond gaat de jetstream over het algemeen van west naar oost, al kan er in de tropen in de zomer ook een jetstream ontstaan die de andere kant op gaat, maar dan alleen op lagere hoogtes. Ook kan een jetstream uit "elkaar scheuren" en op kleine schaal een cirkel gaan vormen, wat weer een lagedruk gebied veroorzaakt.

Maar over het algemeen zul je dus op je reis vanuit het verre oosten zelden tot nooit de jetstream mee hebben....
Bovendien kan die jetstream alleen boven de evenaar ontstaan voor zover ik me kan herinneren..

[ Voor 93% gewijzigd door Bolk op 22-04-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Altaphista schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:49:
[...]

ik heb een keer 1089km/h gehaald in een F100 :D (zo'n 588kts)
Het schijnt dat een F111 nog veel sneller gaat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

was uiteraard grondsnelheid bij mach .75 ( :'( ) met wind mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 15:51:
[...]
Het schijnt dat een F111 nog veel sneller gaat. :P
Over coole vliegtuigen gesproken... hoe heete zijn grotere broer nou ook alweer... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 16:11:
[...]
Over coole vliegtuigen gesproken... hoe heete zijn grotere broer nou ook alweer... 8)7
B-1? Tu-22M? Tu-160?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Nee ik ben al aan het zoeken...Gevonden... A5 Vigilante

[ Voor 20% gewijzigd door 911GT2 op 22-04-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:23

Spotter

Lichtnicht

[...]

Maar er zijn wel meer leuke filmpjes te vinden op youtube.
Chevalier du Ciel/Skyfighters! Redelijk verhaal, 2 leuke dames en een hoeveelheid strakke beelden waar je U tegen zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Artcore schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:55:
[...]

Ik werk voor Finnair op Schiphol, 2-3 kilo extra kan ook nog wel.
Thnx voor de inside information :) . Oh wat betreft; kruissnelheid en/of reis duur; het wordt toch wel een lange zit :+ Terug is denk ik wel gevoelsmatig sneller omdat je er dan tijd 'bij krijgt' door het tijdverschil (-6 uur vanuit China).

Wat is nu eigenlijk een typische kruissnelheid voor moderne jets? Zit daar veel verschil in? Ik dacht altijd rond de 900km/h...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Banjy schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 17:38:
[...]

Wat is nu eigenlijk een typische kruissnelheid voor moderne jets? Zit daar veel verschil in? Ik dacht altijd rond de 900km/h...
Ff opzoeken... cruise speed van een 747 is 895 km/h (http://www.boeing.com/com...amily/pf/pf_classics.html)

737 doet 796 km/h op economische cruise speed (http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=91)

777 doet 905 km/h (http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=106)

A320 economische cruise speed van 840 km/h (zie http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=23)

A340 doet 880 km.h (http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=27)

Concorde cruise speed is 2179 km/h (http://www.airliners.net/aircraft-data/stats.main?id=6)

Etc. Gewoon ff Googlen op '<type> cruise speed'.

[ Voor 10% gewijzigd door wildhagen op 22-04-2008 17:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
A380 900 km/h :)

Fokker F70 700 km/h :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[...]

Shanghai is een A340-bestemming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
747-400 913 km/h typical @ 35.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luider dan de Concorde?
The XF-84H was possibly the loudest aircraft ever built, earning the nickname "Thunderscreech" as well as "Mighty Ear Banger".

On the ground, they were reportedly audible 25 miles away. Sounds produced by the aircraft’s turboprop engine caused nausea and headaches among ground crews. The propeller blades were supersonic even while the airplane was running up on the ground. Each blade shed a shock wave that spiraled outward. It was more than just sound but also the shock waves created that were detrimental.

Ground crew reported that wearing standard ear protectors "made no difference" and a person standing some distance from the airplane was subjected to rapid-fire shock waves. The shock waves acted on the body, causing spasms, nausea and loosening of the bowels. Even epileptic seizures were reported.

In short order, the Air Force Flight Test Center directed Republic to tow the XF-84H out on Rogers Dry Lake, far from the flight line, before running up its engine.
Ik dacht toch dat de Tupolev-95 een luider propellorvliegtuig was.

Wat betreft jet engines denk ik dat de Tu-160 toch de kroon spant:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/0/5/5/0191550.jpg

Thrust per engine en total thrust is groter dan bij de B-1, Concorde, Tu-144, XB-70 en SR-71.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Daarnaast is zo'n Tupolev Tu-160 "Blackjack" ook nog eens een mooi toestel imho:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/Tu-160.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.suchoj.com/andere/Tu-160/images/Tu-160_57.jpg

Over die herrie: ik denk dat een B-1, SR-71, F-4. MiG-25, of de echte civiele oudjes als de 707 en DC-8 enzo ook aardig hoog schoren op de decibellen-lijst. Idem voor de Olympus-motoren van de Concorde denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door wildhagen op 22-04-2008 22:00 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Thetallguy schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 19:48:
[...]
Shanghai is een A340-bestemming
Van wat ik heb gelezen is dat ook de bedoeling van Finnair, maar vliegen ze tot de nieuwe toestellen geleverd worden nog met de MD-11's die ze nog hebben. :|

Wat betreft de kruissnelheden, bedankt en inderdaad slecht/lui van me dat ik het niet even zelf heb opgezocht! Het was ook echt even een vraag die me toevallig te binnen schoot in combinatie met een ernstig tijdgebrek. (lees donderdag dus weg en nog midden in de tentamenweek :+ ) Maar goed netjes is anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

wildhagen schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 21:55:
Daarnaast is zo'n Tupolev Tu-160 "Blackjack" ook nog eens een mooi toestel imho:

[afbeelding]
[afbeelding]

Over die herrie: ik denk dat een B-1, SR-71, F-4. MiG-25, of de echte civiele oudjes als de 707 en DC-8 enzo ook aardig hoog schoren op de decibellen-lijst. Idem voor de Olympus-motoren van de Concorde denk ik.
Mee eens... maar dat vind ik de B1 ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brussels Airlines heeft beslist om iets trager te gaan vliegen op een aantal Europese vluchten. De maatschappij wil op die manier besparen op de almaar stijgende brandstofprijzen.

De maatregel geldt enkel voor de 28 toestellen van het type Avro. Die zullen voortaan nog slechts 0,69 mach vliegen in plaats van de gebruikelijke 0,70.

De vlucht zou ondanks de vertraging maar één tot twee minuten langer duren maar de maatregel zou jaarlijks wel een kostenbesparing van 1,1 miljoen euro aan kerosine opleveren.
Tussendoor een mooie foto

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2008 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Laatst online: 09:21
Binnenkort laatste vlucht AlItalia. Wedden dat ze dan niet zo feestelijk een rondje doen? :+

[ Voor 4% gewijzigd door DutchCommando op 23-04-2008 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Je kunt van Italianen zeggen wat je wilt, maar stijl hebben ze zeker weten :)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat Italiaanse stunt team (weet niet precies hoe het heet) heb ik jaar of 5 terug mogen aanschouwen, 1e dag met witte rook oefenen 2e dag met allerlei kleuren.

Toch wel quiet impressive

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 23-04-2008 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Frecce Tricolori ;)

Als Alitalia klapt, ben ik benieuwd wat er met de vloot gebeurd. Iemand enig idee waar die Airbussen vandaan komen en of ze lease of koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:46
http://www.airfleets.net/flottecie/Alitalia.htm

Hier staat 't meestal wel bij vermeld als ze geleased zijn. Bij de Airbussen zie ik dat niet staan ... (maar dit zal geen garantie zijn dat 't ook werkelijk zo is).

Toch wel quiet quite impressive
't Krijgt anders een beetje een rare betekenis ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Wouter! op 24-04-2008 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

DutchCommando schreef op woensdag 23 april 2008 @ 21:57:
Binnenkort laatste vlucht AlItalia. Wedden dat ze dan niet zo feestelijk een rondje doen? :+
Ik snap niet dat de mensen van AlItalia accepteren dat de overname van KLM niet door gaat 8)7 Ik bedoel nou zijn ze straks toch alsnog hun baan kwijt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

911GT2 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:00:
[...]
Ik snap niet dat de mensen van AlItalia accepteren dat de overname van KLM niet door gaat 8)7 Ik bedoel nou zijn ze straks toch alsnog hun baan kwijt :X
Dat vinden ze waarschijnlijk minder erg dan wanneer ze in buitenlandse handen terecht zouden komen, zie hier voor de reden.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 24 april 2008 @ 11:16:
[...]

Dat vinden ze waarschijnlijk minder erg dan wanneer ze in buitenlandse handen terecht zouden komen, zie hier voor de reden.
offtopic:
Tja, Mussolini heeft in WO2 zelfs eigen soldaten afgestaan aan Hitler, ook uit vaderlandsliefde. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Afbeeldingslocatie: http://www.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Asterix/rare2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Banjy schreef op woensdag 23 april 2008 @ 01:58:
[...]

Van wat ik heb gelezen is dat ook de bedoeling van Finnair, maar vliegen ze tot de nieuwe toestellen geleverd worden nog met de MD-11's die ze nog hebben. :|
Dat klopt, maar Shanghai en Tokyo Narita worden al continu met de 2 A340s gevlogen de ze momenteel hebben. Andere long haul bestemmingen zijn idd allemaal MD11 (en B757 voor de charters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Barbecue time met twee behoorlijke antieke Hawker Hunters.

F-16's doen het trouwens ook ;)

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 24-04-2008 21:32 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"If anyone is worried about global warming... we burned it off" :D
Prachtig die Britse humor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Thetallguy schreef op donderdag 24 april 2008 @ 15:30:
[...]

Dat klopt, maar Shanghai en Tokyo Narita worden al continu met de 2 A340s gevlogen de ze momenteel hebben. Andere long haul bestemmingen zijn idd allemaal MD11 (en B757 voor de charters)
Ik had het gelukkig onjuist! Prima vlucht gehad met een A340 met een uitstekend entertainment systeem, jammer dat de camera's nog niet werkte want dat vind ik toch ook altijd wel gaaf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Weet iemand of RyanAir die nieuwe milieu-tax al in de ticketprijzen heeft verwerkt bij vluchten na 1 juli vanuit Nederland? Als ik namelijk de details m.b.t. belastingen en toeslagen wil inzien dan komt er een hele vreemde optelsom waar onder andere ",00" tussen staat.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=25685

500-600 pond ... koopje! :P

[ Voor 12% gewijzigd door Wouter! op 26-04-2008 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Over laag aanvliegen gesproken: http://www.airliners.net/...villand-Canada/1343376/L/

Of deze: http://www.airliners.net/...ell-690A-Turbo/0911730/L/

Goedemorgen zeg. Daar is St. Maarten niks bij :P

Ook weer een dode gevallen bij een vliegshow in Eisenach (Duitsland): http://www.nu.nl/news/154..._vliegshow_Duitsland.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:43

r0b

[...]

Viel me prima mee, moet ik bekennen. Alleen een raar moment bij opstijgen vanuit Bodrum-Milas (BJV); na takeoff, op ~ 1000m hoogte ging hij behoorlijk ver achteruit in N1 en de neus werd even hardhandig ~ 10 graden naar beneden gedrukt in 1x. Iets te ruw aan de stick, of normaal?

Is het trouwens normaal dat flaps al ~ 15min voor landing naar beneden gaan? Is dat niet slecht ivm snelheid e.d?

Heenreis (GLA > BJV): TC-OAN
Terugreis (BJC > GLA): TC-OAF (nachtvlucht met zonsopgang *D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

15min is niet vroeg. Zo lang het binnen de gestelde snelheidslimiet(afhankelijk van hoeveel graden flaps) was, is het niet slecht.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het is alleen slecht in de zin van brandstofverbruik, zo lang je de maximum flap snelheid niet overschrijd is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja als je de throttles er flink op laat staan wel ja.
Dus misschien hadden ze wat te veel.

Maar het is toch eigenlijk zo dat flaps bedoeld zijn dat je met een lagere snelheid (dus eventueel ook om thrust/fuel te besparen) kunt vliegen omdat je met flaps het vleugel (draag) oppervlak vergroot?

Of maak ik hier een denk fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:25:

Maar het is toch eigenlijk zo dat flaps bedoeld zijn dat je met een lagere snelheid (dus eventueel ook om thrust/fuel te besparen) kunt vliegen omdat je met flaps het vleugel (draag) oppervlak vergroot?

Je kan er trager door vliegen, maar je verbruikt er wel meer door.

Mooi uitzicht, zoek het vliegtuig. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2008 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:53

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:31:
[...]
Tijdens glijvlucht voor landing valt dat nog wel mee ook (dan wil je toch snelheid minderen).
LOL
Volgens mij is dat de Karelsbrug in Praag.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:31:
[...]

Mooi uitzicht, zoek het vliegtuig. :P
LOL ik zat er eerst 3 sec versuft naar te kijken wat het was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 22:25:

Met flaps wordt de Lift/Drag ratio ongunstiger. Liftcoefficient neemt toe, maar je krijgt er veeel meer drag bij wat dus extra brandstof kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=25701

Bolk, je blog werkt trouwens niet meer ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Klopt, ben in onderhandelingen op het moment ;) En weet niet hoe de partij tegenover weblogs staat. Google kan je vijand zijn op die momenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Lufthansa wil Brussels Airlines'
'United Airlines en US Airways praten over fusie'

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2008 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Zit ik tien minuten lang op Google Earth te zoeken waar dat veld dan ligt op dat eiland, klik ik op de registratie zie ik dat dat ding floats heeft |:( :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Haha, zie 'm hands-free bellen in die kist :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ligt het halve eiland onder de wolken in Google Earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bolk schreef op donderdag 01 mei 2008 @ 12:40:
Haha, zie 'm hands-free bellen in die kist :D
Of het is z'n tom tom. :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Met dual GPS? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 14:38

_Arthur

blub

En met een beetje wind mee doet een A380 dit (Singapore naar Sydney):

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/a380.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 01-05-2008 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

757 geëscorteerd door 3 F-18's

Wat ik me afvraag: Zou je dat goed horen als er zo enkele F-18's naast jou vliegen? Er is het geluid van je eigen toestel, het is nogal hoog (dus lage luchtddruk) en het is zonder afterburner. Anderzijds is een F-18 op de grond zelfs idle al te luid als je er enkele tientallen meter van staat.

Zoek de fout :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Eerste artists impression van de Airbus A350XWB (in Emirates-uitvoering) zoals het er qua ontwerp nu voorstaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.flightglobal.com/assets/getAsset.aspx?ItemID=22665

Of van de zijkant gezien: http://www.airliners.net/...03&filename=phpg47PYM.bmp

[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 07-05-2008 19:20 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ik zeg prachtig! :) Ik neem aan dat de A350 uiteindelijk de B787 moet gaan beconcurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:55

aerofreak

Steve Jobs

Xadeon schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 19:46:
Ik zeg prachtig! :) Ik neem aan dat de A350 uiteindelijk de B787 moet gaan beconcurreren.
Jep.

Best leuk, ik vind alleen de 787 toch mooier, maar dat is een kwestie van smaak denk ik zo :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik zie vormen van een 787, 777 en A330 terug in die render :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik ben net terug uit Hamburg na een bezoek van de Final Assembly Line van de A320 Family! Hoe gaaf was dat! :D Ik heb echt genoten daar om te zien hoe een voorgevormde aluminium plaat een volledig vliegtuig wordt. Echt prachtig. Indien gewenst kan ik hier wel een verslagje posten, maar niet nu, want ik ben totaal uitgeput.

Anyway, ik zag daar een A321 staan waar men de cockpit aan het afronden was... Niet zo bijzonder, maar er zat een easyJet staart aan vast! Ik wist dat easy 320's ging aanschaffen, maar deze kersverse A321 verwacht ik binnen nu en 10 dagen op de lijn. Iemand meer info daarover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Verslagje zou leuk zijn uiteraard :)

Die A321's zijn waarschijnlijk ex-GB Airways die worden aangepast (repaint)? Of was 't echt een fonkelnieuwe?
http://www.airfleets.net/flottecie/EasyJet-active-a321.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter! op 12-05-2008 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Heulemaal nieuw. Ik zag zelf zo'n engineer de oxygen masks plaatsen en het tapijt leggen in de cockpit. Ongespoten, oranje staart erop (komt uit andere Airbus fab). Nog geen motoren erop en helemaal in de coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verslag is altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
En je mag zeker geen foto's maken in die fabriek ofwel bolk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Nee, helaas niet ;( Ik zal later even een verslag maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
hehe, in dat museum ben ik ook geweest. Best aanrader als je in de buurt bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

wordt dat niet heet die motor zo dichtbij je voeten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt mij dat je toch een behoorlijk goeie airflow hebt. :+
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Goed... Komt ieeee:

Disclaimer: ik heb geen inside info en ik heb geen foto's. Alle conclusies die ik trek zijn gebaseerd op waarnemingen en kunnen geen rechten aan worden ontleend :+

Airbus Hamburg

Ik ben afgelopen weekend met een studentenvereniging naar Hamburg afgereisd voor een bezoek aan Airbus Hamburg en Airbus Stade. In Hamburg hebben ze de FAL (Final Assembly Line) van de A320 en de A330 meen ik me te herinneren, al heb ik geen A330 gezien, behalve een stuk romp in de kranen. De A320 heb ik wel groot zien worden.

Bij Airbus Hamburg worden door Beluga's voorgevormde stukken romp aangeleverd, ik gok dat de grootste een metertje of 5 bij 2 a 3 was. Het is eigenlijk gewoon een puzzel die in elkaar gelegd wordt. Alle delen worden tot ronde stukken romp gefabriceerd totdat ze uiteindelijk als een grote sigaar aan elkaar genageld worden. Ik neem aan dat ik hier niemand hoef te vertellen hoe een vliegtuig eruit ziet.

Het hele geval verplaatst zich van hal naar hal. We beginnen met stukken romp, daaruit komt een kaal vliegtuig zonder landing gear, APU, vleugels, staartstukken etc. Alles wordt met behulp van machines aan elkaar gezet, maar het is geen lopende band werk zoals bij een autofabriek. Wel ligt bijvoorbeeld een volgend stuk vleugel al klaar als het huidige toestel nog niet weggerold is naar de volgende hal.

Alle onderdelen die geleverd worden in Hamburg zijn voorzien van een serienummer (MSN nummer). Als de vleugels aangeleverd worden weet je er al van waar ze gaan eindigen. De serienummers zaten in de 3700 toen we daar waren.

Het proces op zich is niet spannend, je begint met de romp, vleugels erop, staart erop, landing gear eronder, APU erin en vervolgens wordt het hele verhaal afgewerkt in de volgende hal. Cockpit (is al geassembleerd in Toulouse) wordt voorzien van tapijt, tanks worden getest, landing gear wordt getest, zuurstofmaskers erin, cabine erin etc. Vervolgens de motoren eronder en de bus is na een paintjob klaar.

Doorlooptijd: 25 dagen inclusief testen en certificering! Iedere 12 dagen rolt er een gloednieuwe luftbus uit de fabriek voor onze vrienden van easyJet. Na assemblage wordt de kist getest en tegelijkertijd naar Toulouse gevlogen voor aflevering.

Opmerkelijk was dat ik een A321 zag staan. Dat is niet bijzonder, maar er zat wel een easyJet staart op! Oftewel, binnen nu en 5 dagen is er een A321 die voor easyJet gaat vliegen. Wel typisch, ze hadden A320's aangekondigd maar ik was blij verrast toen ik een A321 zag met de easyJet kleuren erop.

De staart alleen dan, die wordt gespoten en al aangeleverd. De rest wordt in de paintshop geairbrushed.

Airbus Stade

Airbus Stade is een fabriek in the middle of nowhere een km of 100 van Airbus Hamburg verwijderd. De fabriek maakt de top covers van de vleugels (het bovenste gedeelte) en de staart van de A320, A330/340 en de A380. Ook bouwen ze een nieuwe hal voor de A350.

Ik ben dan geen student luchtvaarttechniek en ik was dan ook niet zo geinteresseerd in het proces. Het eindproduct daarentegen wel! Het proces van het maken van de vertical stabilizer (het staartstuk met roer) is speciaal, omdat dit onderdeel geheel gemaakt is van composieten. Hoe krom sommige stukken ook zijn, wat ze daar kunnen met vezels en hars is echt ongelofelijk. Er lag een spar van 16 meter lang (A380) dat ze nog steeds konden repareren ook al was het zo krom als een hoepel.

Het eindproduct is echt ongelofelijk. Er komt een staartstuk uit en toen ik ernaast stond kon ik maar 1 ding zeggen: die A330 is best groot. Fout, ik stond naast de staart van m'n eigen A320 :+ De staart van een A380 is zo massive groot, dat het naast een gebouw van 7 verdiepingen kan staan. Ik was zo onder de indruk van hoe groot zo'n staart is van het monster. Echt ongelofelijk.

Ik heb echt met open mond staan kijken hoe licht ze zo'n ding maken, en hoe sterk het wel niet is. We waren op dat ogenblik met een groep van 20 man, en er viel echt een enorme stilte toen we bij de staart van de A380 stonden. Iedereen stond met open mond te kijken, echt geweldig.

De laatste toer is helaas niet zomaar te regelen. Dit is geregeld door insiders van de groep waarmee ik mee mocht reizen. De FAL in Hamburg is wel te bezichtigen.

Ook een bezoek brengen aan de Airbus fabrieken?

http://www.visit-airbus.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altaphista

Altaphista

1. check manual, 2. ask

leuk verhaal Bolk, ik wil de volgende keer dat ik in Toulouse ben ook even langs bij Airbus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze was al eens langsgekomen: http://www.youtube.com/watch?v=tXA5rBQVtQE

Nu ook 'the making of': http://www.youtube.com/watch?v=Eto0XfS0PS0 :P

Deze is ook leuk: http://www.youtube.com/watch?v=SnUSdIGxmZY :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter!
Aan de registratie te zien hebben ze de 747 die bij Aviodome staat gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Als we het toch over de PH-BUK hebbem

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vliegt terug:
http://planepictures.net/netshow.php?id=739191