Goed... Komt ieeee:
Disclaimer: ik heb geen inside info en ik heb geen foto's. Alle conclusies die ik trek zijn gebaseerd op waarnemingen en kunnen geen rechten aan worden ontleend
Airbus Hamburg
Ik ben afgelopen weekend met een studentenvereniging naar Hamburg afgereisd voor een bezoek aan Airbus Hamburg en Airbus Stade. In Hamburg hebben ze de FAL (Final Assembly Line) van de A320 en de A330 meen ik me te herinneren, al heb ik geen A330 gezien, behalve een stuk romp in de kranen. De A320 heb ik wel groot zien worden.
Bij Airbus Hamburg worden door Beluga's voorgevormde stukken romp aangeleverd, ik gok dat de grootste een metertje of 5 bij 2 a 3 was. Het is eigenlijk gewoon een puzzel die in elkaar gelegd wordt. Alle delen worden tot ronde stukken romp gefabriceerd totdat ze uiteindelijk als een grote sigaar aan elkaar genageld worden. Ik neem aan dat ik hier niemand hoef te vertellen hoe een vliegtuig eruit ziet.
Het hele geval verplaatst zich van hal naar hal. We beginnen met stukken romp, daaruit komt een kaal vliegtuig zonder landing gear, APU, vleugels, staartstukken etc. Alles wordt met behulp van machines aan elkaar gezet, maar het is geen lopende band werk zoals bij een autofabriek. Wel ligt bijvoorbeeld een volgend stuk vleugel al klaar als het huidige toestel nog niet weggerold is naar de volgende hal.
Alle onderdelen die geleverd worden in Hamburg zijn voorzien van een serienummer (MSN nummer). Als de vleugels aangeleverd worden weet je er al van waar ze gaan eindigen. De serienummers zaten in de 3700 toen we daar waren.
Het proces op zich is niet spannend, je begint met de romp, vleugels erop, staart erop, landing gear eronder, APU erin en vervolgens wordt het hele verhaal afgewerkt in de volgende hal. Cockpit (is al geassembleerd in Toulouse) wordt voorzien van tapijt, tanks worden getest, landing gear wordt getest, zuurstofmaskers erin, cabine erin etc. Vervolgens de motoren eronder en de bus is na een paintjob klaar.
Doorlooptijd: 25 dagen inclusief testen en certificering! Iedere 12 dagen rolt er een gloednieuwe luftbus uit de fabriek voor onze vrienden van easyJet. Na assemblage wordt de kist getest en tegelijkertijd naar Toulouse gevlogen voor aflevering.
Opmerkelijk was dat ik een A321 zag staan. Dat is niet bijzonder, maar er zat wel een easyJet staart op! Oftewel, binnen nu en 5 dagen is er een A321 die voor easyJet gaat vliegen. Wel typisch, ze hadden A320's aangekondigd maar ik was blij verrast toen ik een A321 zag met de easyJet kleuren erop.
De staart alleen dan, die wordt gespoten en al aangeleverd. De rest wordt in de paintshop geairbrushed.
Airbus Stade
Airbus Stade is een fabriek in the middle of nowhere een km of 100 van Airbus Hamburg verwijderd. De fabriek maakt de top covers van de vleugels (het bovenste gedeelte) en de staart van de A320, A330/340 en de A380. Ook bouwen ze een nieuwe hal voor de A350.
Ik ben dan geen student luchtvaarttechniek en ik was dan ook niet zo geinteresseerd in het proces. Het eindproduct daarentegen wel! Het proces van het maken van de vertical stabilizer (het staartstuk met roer) is speciaal, omdat dit onderdeel geheel gemaakt is van composieten. Hoe krom sommige stukken ook zijn, wat ze daar kunnen met vezels en hars is echt ongelofelijk. Er lag een spar van 16 meter lang (A380) dat ze nog steeds konden repareren ook al was het zo krom als een hoepel.
Het eindproduct is echt ongelofelijk. Er komt een staartstuk uit en toen ik ernaast stond kon ik maar 1 ding zeggen: die A330 is best groot. Fout, ik stond naast de staart van m'n eigen A320

De staart van een A380 is zo massive groot, dat het naast een gebouw van 7 verdiepingen kan staan. Ik was zo onder de indruk van hoe groot zo'n staart is van het monster. Echt ongelofelijk.
Ik heb echt met open mond staan kijken hoe licht ze zo'n ding maken, en hoe sterk het wel niet is. We waren op dat ogenblik met een groep van 20 man, en er viel echt een enorme stilte toen we bij de staart van de A380 stonden. Iedereen stond met open mond te kijken, echt geweldig.
De laatste toer is helaas niet zomaar te regelen. Dit is geregeld door insiders van de groep waarmee ik mee mocht reizen. De FAL in Hamburg is wel te bezichtigen.
Ook een bezoek brengen aan de Airbus fabrieken?
http://www.visit-airbus.com/
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.