ander aanzicht (jetphotos): http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6857080
Vliegtuig Ryanair maakt noodstop
Als het werkelijk zo is dat het neuswiel al los was is het apart dat er toch gekozen is om de start af te breken. Ben benieuwd wat de reden van afbreken is.
Als het werkelijk zo is dat het neuswiel al los was is het apart dat er toch gekozen is om de start af te breken. Ben benieuwd wat de reden van afbreken is.
Volgens deze site was het een "technisch mankement" als oorzaak, maar wat er precies aan de hand is word dan weer niet gemeld.
edit: Volgens de brandweer (@twitter) zouden "warme remmen" de oorzaak van de noodstop zijn.
edit2: en volgens het Eindhovens Dagblad waren "problemen met het voorste wiel" de oorzaak.
edit: Volgens de brandweer (@twitter) zouden "warme remmen" de oorzaak van de noodstop zijn.
edit2: en volgens het Eindhovens Dagblad waren "problemen met het voorste wiel" de oorzaak.
[ Voor 42% gewijzigd door wildhagen op 04-06-2010 13:48 ]
Virussen? Scan ze hier!
Neuswiel van de grond is toch >V1? Apart.
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Ja, maar ik denk dat heel veel piloten tóch kiezen voor het afbreken van de start....kenneth schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:46:
Neuswiel van de grond is toch >V1? Apart.
Kia Niro-EV 2024
Als de landingsbaan lang genoeg is, waarom ook niet? Better safe than sorry zou ik zeggen.
En Eindhoven heeft een vrij lange baan (3000 meter), dus ruimte zat lijkt me.
Virussen? Scan ze hier!
Dat hangt er maar net vanaf hoeveel baan er nog over was. Wat weer afhangt van TOW, omgevingstemperatuur e.d. Maar goed, blijkbaar had de vlieger er vertrouwen in nog op tijd te kunnen stoppen.wildhagen schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:00:
Als de landingsbaan lang genoeg is, waarom ook niet? Better safe than sorry zou ik zeggen.
V1, Vr en andere take-off speeds zijn bepaald door de specifieke baanlengte van de active runway en andere parameters... in principe is V1 doorgaan, ongeacht airport of baan.wildhagen schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:00:
Kia Niro-EV 2024
In principe maak je altijd gebruik van de lengte van de baan. Bij een lange baan gebruik je normaliter minder vermogen en bereik je v1 na een langere tijd en na een langere afstand, waarbij je dus alsnog niet zomaar na V1 kunt cancellen.wildhagen schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:00:
Overigens zijn er genoeg redenen te bedenken waarom je zelfs na je v1 nog wilt cancellen! Maar zoals gewoonlijk is er veel te weinig informatie om er iets zinnings over te zeggen en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven.
...
BXO zit weer in de dienstschema's...
"Klopt, deed vanmorgen een rondje LHR als KL1007/1008 en er daarna weer uit als KL1607 naar FCO en komt terug als KL1608 ETA 22.18 lt ;)"
scramble
Hopelijk zie ik 'm morgen
En daarnaast schijnt volgende week PH-BGK (737) binnen te komen uit Seattle:
"Klopt, deed vanmorgen een rondje LHR als KL1007/1008 en er daarna weer uit als KL1607 naar FCO en komt terug als KL1608 ETA 22.18 lt ;)"
scramble
Hopelijk zie ik 'm morgen
En daarnaast schijnt volgende week PH-BGK (737) binnen te komen uit Seattle:

[ Voor 26% gewijzigd door SmithNL op 04-06-2010 21:42 . Reden: PH-BGK added ]
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Ik zag een half uur later een toestel ongeveer halverwege de baan loskomen. Ik kan me voorstellen dat het onder een bepaalde hoeveelheid gas geen zin meer heeft.Rav schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 15:47:
[...]
In principe maak je altijd gebruik van de lengte van de baan. Bij een lange baan gebruik je normaliter minder vermogen en bereik je v1 na een langere tijd en na een langere afstand, waarbij je dus alsnog niet zomaar na V1 kunt cancellen.
Overigens zijn er genoeg redenen te bedenken waarom je zelfs na je v1 nog wilt cancellen! Maar zoals gewoonlijk is er veel te weinig informatie om er iets zinnings over te zeggen en dat zal waarschijnlijk ook wel zo blijven.
Ik werk nu aan de luchthavenweg, maar nog niet vaak zoveel brandweer etc gezien.
Als we het over aswolken hebben..

Guatemala, May 28, 2010
Beat that, Eyjafjallajökull..!

Guatemala, May 28, 2010
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Verwijderd
de PH-BXO voor 5 juni:
ETD: 07:15 KL 1001 LHR D43 PHBXO
ETA: 11:05 KL 1002 LHR D24 PHBXO
ETD: 20:55 KL 1097 MAN D24 PHBXO
6 juni:
ETA 08:25 Manchester KL 1072
ETD: 07:15 KL 1001 LHR D43 PHBXO
ETA: 11:05 KL 1002 LHR D24 PHBXO
ETD: 20:55 KL 1097 MAN D24 PHBXO
6 juni:
ETA 08:25 Manchester KL 1072
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2010 00:21 ]
Stuur hem gelijk even door naar Eurocontrol en IVWSmithNL schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 23:27:
Als we het over aswolken hebben..
[afbeelding]
Guatemala, May 28, 2010
"That's not an ashcloud, this is an ashcloud!"
[ Voor 59% gewijzigd door Tsuru op 05-06-2010 00:16 ]
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Idd er is een een minimum hoeveelheid thrust, en bij lange banen kom je daar vaak wel op terecht.MBV schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 22:52:
[...]
Ik zag een half uur later een toestel ongeveer halverwege de baan loskomen. Ik kan me voorstellen dat het onder een bepaalde hoeveelheid gas geen zin meer heeft.
Ik werk nu aan de luchthavenweg, maar nog niet vaak zoveel brandweer etc gezien.
Er zijn erg veel factoren die meespelen, maar wilde vooral aangeven dat V1 niet altijd op een vaste afstand ligt en dat je daarom bij een langere baan niet per se meer ruimte over hebt.
...
Nee, na V1 gaat 99% van de piloten door. Daarvoor zijn meerdere redenen, waaronder het feit dat 99% van de trainingen dat inhoudt, de vlieger na V1 geen hand meer op het gas heeft en je na V1 geen enkele informatie meer hebt over wat het vliegtuig gaat doen. Denk daarbij niet alleen aan baanlengte, maar ook remenergie, krachten op de romp en krachten op de wielen. Stoppen na V1 doe je als je echt niet wilt/kunt vliegen...Freak187 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:55:
[...]
Ja, maar ik denk dat heel veel piloten tóch kiezen voor het afbreken van de start....
Verwijderd
Dat is er de laatste jaren juist uitgeramd in trainingen, omdat er veel teveel runway overruns waren met fatale afloop.Freak187 schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 13:55:
Ja, maar ik denk dat heel veel piloten tóch kiezen voor het afbreken van de start....
Zie o.a: http://www.skybrary.aero/index.php/Rejected_Take_Off (check filmpje onderaan).
De enige reden om na V1 de start af te breken is als hij echt niet vliegt. Maar dan is er wel iets héél erg fout (blocked controls, stabilizer runaway, dual engine failure, grote weight & balance fout, etc.).
Beetje terzijde: Recentelijk hebben er een aantal B777s hun start afgebroken na V1 omdat vliegers per ongeluk de autopilot op de grond hadden ingeschakeld, waardoor het bij rotatie aanvoelde alsof het hoogteroer geblokkeerd was. Vanwege de grote kans op fatale ongelukken bij aborts na V1 heeft de FAA Boeing inmiddels verplicht de autopilot software te wijzigen, zodat activatie op de grond niet langer mogelijk is.
99%? Ik denk dat het percentage lager ligt. Er is toch zo'n Engelse spreuk die grofweg stelt: liever met een kapotte motor in het gras dan met een kapotte motor de lucht in.Fly-guy schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 17:32:
[...]
Nee, na V1 gaat 99% van de piloten door. Daarvoor zijn meerdere redenen, waaronder het feit dat 99% van de trainingen dat inhoudt, de vlieger na V1 geen hand meer op het gas heeft en je na V1 geen enkele informatie meer hebt over wat het vliegtuig gaat doen. Denk daarbij niet alleen aan baanlengte, maar ook remenergie, krachten op de romp en krachten op de wielen. Stoppen na V1 doe je als je echt niet wilt/kunt vliegen...
Ik weet dat de hele V1 berekening erop neer komt dat je toch kan uitklimmen met N-1, maar een hoop vliegers blijven toch liever in contact met de aarde........
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Nogmaals: in vliegerstraining is er juist de laatste jaren enorm op gehamerd dat aborts na V1 niet veilig zijn. Tenzij het echt niet anders kan, maar er zijn in het verleden heel veel prima vliegbare vliegtuigen in een rokend wrak veranderd omdat men na V1 de start afbrak.Freak187 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:04:
99%? Ik denk dat het percentage lager ligt. Er is toch zo'n Engelse spreuk die grofweg stelt: liever met een kapotte motor in het gras dan met een kapotte motor de lucht in.
Ik weet dat de hele V1 berekening erop neer komt dat je toch kan uitklimmen met N-1, maar een hoop vliegers blijven toch liever in contact met de aarde........
Boeing, de FAA, de NTSB en vele anderen hebben naar aanleiding van die ongevallen uitgebreid onderzoek gedaan naar rejected takeoffs en daaruit is o.a. de Boeing Takeoff Safety Training Aid ontstaan, die door de FAA is overgenomen. Zie ook de link in mijn vorige post (inclusief videobriefing voor vliegers).
Ga er maar vanuit dat ook de trainingafdeling van Ryanair iets meer waarde hecht aan de briefings van Boeing dan aan een willekeurig oud-Engels vliegersspreekwoord uit de tijd van The Battle of Britain.

Hier nog meer leesvoer: http://www.boeing.com/com...ero_11/takeoff_story.html over een luchtvaartmaatschappij die de V1-call in overleg met Boeing zelfs bewust een paar knopen naar voren heeft gehaald, om zeker te stellen dat de go/no-go beslissing op V1 gemaakt is.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2010 22:54 ]
Vanavond rond 21:45 VOS 4 situatie op SPL:
Waarschijnlijk birdhit geweest na takeoff.
Meer info: http://www.hulpverlenings...40473.msg772204#msg772204Een vliegtuig van Royal Air Maroc heeft vanavond een noodlanding gemaakt op luchthaven Schiphol. Eén van de motoren van het toestel zou in brand hebben gestaan, dat is zojuist bevestigd door Schiphol. Het vliegverkeer heeft enkele tijd stilgelegen.
LATER MEER
Daarnaast zou een brandweerwagen die op weg was naar Schiphol, over de kop zijn geslagen.
Update 22.18
Waarschijnlijk birdhit geweest na takeoff.

[ Voor 31% gewijzigd door Tourniquet op 06-06-2010 22:34 ]
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
1) HOE komt zo'n ding op z'n kant..?
2) Er is een uitrukplaats naast de polderbaan.. vanwaar via de a4..?
3) die foto lijkt bij vol daglicht te zijn gemaakt, niet bepaald om 10u 's avonds.. (foto is al weg, zie ik..)
Een brandweerwagen die op weg was naar de plek waar het toestel zou landen, kantelde onderweg. Dat gebeurde op het terrein van de luchthaven, liet het Korps landelijke politiediensten (KLPD) weten. Bij dit ongeval raakte niemand gewond.
op casper.frontier is de kist overigens niet te zien rond dat tijdstip..
update2:

2) Er is een uitrukplaats naast de polderbaan.. vanwaar via de a4..?
3) die foto lijkt bij vol daglicht te zijn gemaakt, niet bepaald om 10u 's avonds.. (foto is al weg, zie ik..)
update van nu.nl:quote: http://nu.nlVliegtuig met brandende motor maakt noodlanding Schiphol
Uitgegeven: 6 juni 2010 22:08
Laatst gewijzigd: 6 juni 2010 22:31
AMSTERDAM - Een toestel van luchtvaartmaatschappij Air Maroc heeft zondagavond even voor tien uur een noodlanding gemaakt op luchthaven Schiphol. Het toestel moest na de start terugkeren naar het vliegveld vanwege brand in de motor.
© NU.nl/Ramon Mosterd
Dat hebben bronnen rond Schiphol zondagavond gemeld. Het vliegverkeer heeft vanwege de noodlanding een aantal minuten stil gelegen.
De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) laat weten dat het toestel veilig op Schiphol is geland en op eigen kracht naar de gate kon rijden. Passagiers worden met bussen naar de terminal vervoerd.
Op de microblogsite Twitter melden verschillende ooggetuigen een brandend vliegtuig te hebben zien vliegen.
Een brandweerwagen die op weg was naar de plek waar het toestel zou landen, kantelde onderweg. Dat gebeurde op het terrein van de luchthaven, liet het Korps landelijke politiediensten (KLPD) weten. Bij dit ongeval raakte niemand gewond.
op casper.frontier is de kist overigens niet te zien rond dat tijdstip..
update2:

[ Voor 21% gewijzigd door SmithNL op 06-06-2010 22:47 . Reden: update ]
Verwijderd
Was deze kist/vlucht:
Boeing 737-400 Royal Air Maroc CN-RMF G09 AT 0685 Nador 21:10 21:27 Vertrokken
Boeing 737-400 Royal Air Maroc CN-RMF G09 AT 0685 Nador 21:10 21:27 Vertrokken
Die foto was van vorig jaar, toen was er een gekanteld op de A4.SmithNL schreef op zondag 06 juni 2010 @ 22:34:
Ik denk dat het om een RAM-toestel gaat. Je ziet dat aan de kleine kleurverloopjes op de staart.
Wow hahaha ik zie dat ik erg laat ben, dacht dat het Breaking News was.
Het gaat dus om een RAM-toestel, voor de geinterreseerden:
Er is nog nooit een RAM-toestel neergestort. 1 ATR-42 is in ~1993 gecrashed in de bergen van Agadir na een zelfmoordactie van de Piloot.
Heb zelf een aantal x gevlogen met RAM, mooie vooruitstrevende luchtvaartmaatschappij. 1e 787 is onderweg naar Marokko, voor de rest hebben ze een erg veilige luchtvloot.
Is waarschijnlijk een 738...
Wow hahaha ik zie dat ik erg laat ben, dacht dat het Breaking News was.
Er is nog nooit een RAM-toestel neergestort. 1 ATR-42 is in ~1993 gecrashed in de bergen van Agadir na een zelfmoordactie van de Piloot.
Heb zelf een aantal x gevlogen met RAM, mooie vooruitstrevende luchtvaartmaatschappij. 1e 787 is onderweg naar Marokko, voor de rest hebben ze een erg veilige luchtvloot.
Is waarschijnlijk een 738...
[ Voor 72% gewijzigd door SalimRMAF op 06-06-2010 23:21 ]
Gulfstream G650

bron: scramble.nl Dutchbird

en de brandweertruck.. http://www.youtube.com/wa...feature=player_embedded#!

en de brandweertruck.. http://www.youtube.com/wa...feature=player_embedded#!
[ Voor 52% gewijzigd door SmithNL op 06-06-2010 23:26 ]
Geschrokken inwoners van Haarlem bellen de AB-Radio tiplijn: 023-525-8855. "Mijn ramen trilden". Bewoner uit torenflat in Parkwijk "ik dacht die komt naar binnen vliegen".
Ik zag niet direct dat de motor in de brand stond, wel leek het erop dat het vliegtuig flink wat brandstof aan het lozen was.
Staart en vleugels stonden niet goed om hoogte te maken en het was zeer goed te zien dat de piloten de kist nauwelijks in bedwang konden houden. Ik vraag mij af waarom het vliegtuig zo laag (ik schat, net als Judith, ook op 200m hoogte) deze route over de stad vliegt?
Zozo...
Puik werk afgeleverd...
http://www.youtube.com/wa...nkKAeWrI&fmt=22DirectLink
Bijna een RAM-RAMP
Nja zeg, komt de PVV eraan: "Zie je wel, dat krijg je van massa-immigratie."

CN-RMF In betere tijden:

BTW, er was een verkeerde alarmfase uitgeroepen: VOS 4 ipv 3. 4=250+ PAX , 3: 50-250 PAX.
Ik zag niet direct dat de motor in de brand stond, wel leek het erop dat het vliegtuig flink wat brandstof aan het lozen was.
Staart en vleugels stonden niet goed om hoogte te maken en het was zeer goed te zien dat de piloten de kist nauwelijks in bedwang konden houden. Ik vraag mij af waarom het vliegtuig zo laag (ik schat, net als Judith, ook op 200m hoogte) deze route over de stad vliegt?
Zozo...
http://www.youtube.com/wa...nkKAeWrI&fmt=22DirectLink
Bijna een RAM-RAMP

Nja zeg, komt de PVV eraan: "Zie je wel, dat krijg je van massa-immigratie."

CN-RMF In betere tijden:

BTW, er was een verkeerde alarmfase uitgeroepen: VOS 4 ipv 3. 4=250+ PAX , 3: 50-250 PAX.

[ Voor 44% gewijzigd door SalimRMAF op 07-06-2010 00:54 ]
Gulfstream G650
Een 737 kan geen brandstof lozen. Wel lekken, maar vraag me af of een gans (of zelfs meerdere) wel voor een groot brandstoflek kunnen zorgen.salimrmaf schreef op zondag 06 juni 2010 @ 23:36:
Stonden niet goed om hoogte te maken? Dat zegt me niets. En qua hoogte vraag ik me af of het inderdaad 200m/600ft was, maar daar kan een goede reden voor zijn. Een brand in je motor/vleugel is wel redelijk kritiek. Op zich wil je dan niet op zijn gemakje uitklimmen, uitwijkvelden uitzoeken, weer checken etc etc. Je wil redelijk snel weer op de grond staan, echter hoe snel varieert per vlieger. en op zich is 600ft een prima hoogte, het is niet dat lager gevaarlijker betekent in dit geval, afgezien van de telecom toren staat er weinig hoog spul daar. Maar nog twijfel ik aan die 600ft/200mStaart en vleugels stonden niet goed om hoogte te maken en het was zeer goed te zien dat de piloten de kist nauwelijks in bedwang konden houden. Ik vraag mij af waarom het vliegtuig zo laag (ik schat, net als Judith, ook op 200m hoogte) deze route over de stad vliegt?
Nee, bij ons in het bedrijf (en ik weet dat dat voor heel veel bedrijven geldt) vliegt men toch liever met een kapotte motor dan dat men in het gras staat. Sterker nog, zeker voor een "simpele" motorstoring moet ik wel en heeeeeel goed verhaal hebben als ik later in het kantoor van de chefvlieger sta om na het gesprek mijn postvakje niet leeg te hoeven halen voor de laatste keer.Freak187 schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 21:04:
[...]
99%? Ik denk dat het percentage lager ligt. Er is toch zo'n Engelse spreuk die grofweg stelt: liever met een kapotte motor in het gras dan met een kapotte motor de lucht in.
Kijk naar de crash van de 747 van kalitta in Brussel. De start afgebroken 12 knopen boven V1 met een totaal doormidden gebroken vliegtuig als gevolg. Nog geluk dat het een vrachtvliegtuig betrof en dat er geen (grote) brand uitbrak.
Na V1 ga je door. tenzij je echt niet anders kan
[ Voor 30% gewijzigd door Fly-guy op 07-06-2010 09:35 ]
Nogmaals, ik weet dat iedere airline in z'n procedures heeft staan dat je na V1 door moet gaan. Maar piloten zijn net mensen en die reageren toch allemaal verschillend... Ik spreek ook nergens tegen dat stoppen na V1 verstandig is, ik denk alleen dat piloten naar een soort "survival" mode gaan waarin ze anders kunnen beslissen. Anders zijn de vele overshoots niet te verklaren....Fly-guy schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:31:
[...]
Een 737 kan geen brandstof lozen. Wel lekken, maar vraag me af of een gans (of zelfs meerdere) wel voor een groot brandstoflek kunnen zorgen.
[...]
Stonden niet goed om hoogte te maken? Dat zegt me niets. En qua hoogte vraag ik me af of het inderdaad 200m/600ft was, maar daar kan een goede reden voor zijn. Een brand in je motor/vleugel is wel redelijk kritiek. Op zich wil je dan niet op zijn gemakje uitklimmen, uitwijkvelden uitzoeken, weer checken etc etc. Je wil redelijk snel weer op de grond staan, echter hoe snel varieert per vlieger. en op zich is 600ft een prima hoogte, het is niet dat lager gevaarlijker betekent in dit geval, afgezien van de telecom toren staat er weinig hoog spul daar. Maar nog twijfel ik aan die 600ft/200m
[...]
Nee, bij ons in het bedrijf (en ik weet dat dat voor heel veel bedrijven geldt) vliegt men toch liever met een kapotte motor dan dat men in het gras staat. Sterker nog, zeker voor een "simpele" motorstoring moet ik wel en heeeeeel goed verhaal hebben als ik later in het kantoor van de chefvlieger sta om na het gesprek mijn postvakje niet leeg te hoeven halen voor de laatste keer.
Kijk naar de crash van de 747 van kalitta in Brussel. De start afgebroken 12 knopen boven V1 met een totaal doormidden gebroken vliegtuig als gevolg. Nog geluk dat het een vrachtvliegtuig betrof en dat er geen (grote) brand uitbrak.
Na V1 ga je door. tenzij je echt niet anders kan
Kia Niro-EV 2024
Uitstekend te verklaren met onvoldoende training.Freak187 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 09:53:
[...]
Anders zijn de vele overshoots niet te verklaren....
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Birdstrike (nou ja, meerdere birdstrikes) is bevestigd:
nieuws.nlDe Boeing 737 die zondagavond een noodlanding op Schiphol moest maken had tijdens het opstijgen vogels in de motor gekregen. Dat concludeert het KLPD na een onderzoek.
Door de vogels viel een van de twee motoren van het vliegtuig uit. "Dat gebeurt wel vaker, alleen viel het nu veel mensen op omdat het vliegtuig nog laag vloog en op lage hoogte een bocht moest maken om terug te keren", zegt een politiewoordvoerder.
De motor zelf heeft volgens de politie niet in brand gestaan. "De brandsporen die mensen zagen kwamen van de vogels." Een Boeing 737 kan goed op een motor vliegen.
Met het onderzoek is de zaak voor de politie afgehandeld. "Het is duidelijk dat niemand verwijtbaar heeft gehandeld, er hoeft geen schuldige te worden aangewezen." Bij het voorval raakte niemand gewond. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet ook nog een onderzoek naar het incident.
De passagiers van het vliegtuig van Royal Air Maroc krijgen maandag een vervangende vlucht aangeboden.
[ Voor 71% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2010 11:37 ]
Virussen? Scan ze hier!
AFAIK is hij opgestegen van de 24 18L (las ik net), niet vanaf de 27.
[ Voor 4% gewijzigd door Tourniquet op 07-06-2010 15:30 ]
vloog deze nog even over zee voor een rondje? Ik zag een onduidelijk vliegtuig laag passeren over de egmondse duinen gister, richting zee.
|>
Dat was de kustwacht dornier, geloof ik..simon schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:22:
vloog deze nog even over zee voor een rondje? Ik zag een onduidelijk vliegtuig laag passeren over de egmondse duinen gister, richting zee.
Mensen die de A380 van dichtbij willen zien moeten morgen eind van de middag naar Brussel Airport komen, Lufthansa komt met hun (op dit moment) enige A380 daarnaartoe... http://www.luchtvaartnieu...ault.asp?cat=all&id=35188
Virussen? Scan ze hier!
De RAM 737 van gisterenavond:

Zo, dat zijn geen huismussen of koolmeesjes geweest zo te zien...
Virussen? Scan ze hier!
Video: Bijna ongeluk tijdens Red Bull Airrace-kwalificatie. Vliegtuig raakt met beide vleugeltips water, maar piloot weet te recoveren.
Mazzelpik idd.... maar hij pakt dus tot 12G in de bochten, dat-ie dan niet bewusteloos raakt...
Meer slowmotion, hij heeft het water vaker geraakt: http://www.youtube.com/watch?v=TXkGhQDYnAA
Meer slowmotion, hij heeft het water vaker geraakt: http://www.youtube.com/watch?v=TXkGhQDYnAA
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2010 15:49 ]
Virussen? Scan ze hier!
Da's idd een flinke vogel geweest. Gans mischien?
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2010 16:04 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Ik denk meerdere vogels? Of kan één exemplaar het neuswiel, de motor én de staart beschadigen?CyBeR schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:04:
Da's idd een flinke vogel geweest. Gans mischien?
Tja, mannelijk risicogedrag = indruk proberen maken op vrouwtjes = paarkansen verhogenwildhagen schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:49:
Mazzelpik idd.... maar hij pakt dus tot 12G in de bochten, dat-ie dan niet bewusteloos raakt...
Is allemaal best verhelderend als je sommige zaken biologisch/evolutionair bekijkt.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2010 16:11 ]
Nice, erg snelle reactie op z'n eigen fout. Gelukkig dat die vliegtuigjes ook zwaar overpowered zijn.BamSlam_ schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:40:
Video: Bijna ongeluk tijdens Red Bull Airrace-kwalificatie. Vliegtuig raakt met beide vleugeltips water, maar piloot weet te recoveren.
Uiteraard meerdere. Maar een huismusje maakt geen deuk in de cowling van de motor, over 't algemeen. (En al zeker niet zo'n enorme.)Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 16:06:
[...]
Ik denk meerdere vogels? Of kan één exemplaar het neuswiel, de motor én de staart beschadigen?
[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 07-06-2010 16:16 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Het zou me niets verbazen als het een gans of ganzen zijn geweest, aangezien de luchthaven al enige tijd kampt met een grote populatie ganzen.
Edit: even gezocht naar een bron over de ganzenpopulatie, al snel gevonden: http://www.parool.nl/paro...lbotsingen-Schiphol.dhtml
Edit: even gezocht naar een bron over de ganzenpopulatie, al snel gevonden: http://www.parool.nl/paro...lbotsingen-Schiphol.dhtml
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2010 16:31 ]
Bofkonten in Belgie..wildhagen schreef op maandag 07 juni 2010 @ 15:31:
Mensen die de A380 van dichtbij willen zien moeten morgen eind van de middag naar Brussel Airport komen, Lufthansa komt met hun (op dit moment) enige A380 daarnaartoe... http://www.luchtvaartnieu...ault.asp?cat=all&id=35188
@ Tourniquet: w-o-w......!!
lijkt me toch kerosine, wat op de zijkant zit....Een 737 kan geen brandstof lozen. Wel lekken, maar vraag me af of een gans (of zelfs meerdere) wel voor een groot brandstoflek kunnen zorgen.
[ Voor 21% gewijzigd door SmithNL op 07-06-2010 16:41 ]
Lijkt me eerder bloed van de vogels?
Virussen? Scan ze hier!
Pfff de RAM737 is nog erger dan gedacht gehavend... 
Alleen als hij 18L nam, en over Haarlem vloog.. dan zou hij toch een hele gekke flightpath hebben moeten nemen? Ow nee ik zie het al.. Hmm
Alleen als hij 18L nam, en over Haarlem vloog.. dan zou hij toch een hele gekke flightpath hebben moeten nemen? Ow nee ik zie het al.. Hmm
[ Voor 7% gewijzigd door SalimRMAF op 07-06-2010 17:21 ]
Gulfstream G650
Nee das olie van de motor.
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Die ziet er behoorlijk gehavend uit.
Kist is op 03/07/1990 aan RAM geleverd.
Nog het fixen waard (qua kosten, etc)? Of is het tijd dat deze kist na 20 jaar dienst voor spare parts gesloot wordt?
Serial number 24807 LN:1880
Type 737-4B6
First flight date 14/06/1990
Nog het fixen waard (qua kosten, etc)? Of is het tijd dat deze kist na 20 jaar dienst voor spare parts gesloot wordt?
Type 737-4B6
Heeft er niemand een handige website om te tracken hoe de RAM gevlogen is? Ik hoorde rond kwart voor 10 iets heel laag over Bussum komen namelijk.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Onmogelijk dat hij over Bussum vloog.
Meest correcte vliegroute tot nu toe:
Steeg op van de Kaagbaan/Aalsmeerbaan, na een kilometer of 2 gebeurde het, week uit naar het noorden (haarlem), via Spanningsnogwat naar de polderbaan.
http://img5.glowfoto.com/images/2010/06/07-1103341307L.jpg
Veel bronnen spreken elkaar tegen wat betreft de opstijg-baan. Sommigen beweren dat het de Aalsmeerbaan was, terwijl anderen zeggen dat het de Kaagbaan was.
Meest correcte vliegroute tot nu toe:
Steeg op van de Kaagbaan/Aalsmeerbaan, na een kilometer of 2 gebeurde het, week uit naar het noorden (haarlem), via Spanningsnogwat naar de polderbaan.
http://img5.glowfoto.com/images/2010/06/07-1103341307L.jpg
Veel bronnen spreken elkaar tegen wat betreft de opstijg-baan. Sommigen beweren dat het de Aalsmeerbaan was, terwijl anderen zeggen dat het de Kaagbaan was.
[ Voor 26% gewijzigd door SalimRMAF op 07-06-2010 20:55 ]
Gulfstream G650
Verwijderd
Kijk even het NOS journaal terug van 18:00:
http://nos.nl/uitzending/...os-journaal-1800-uur.html
Vanaf 03:47 kun je zien hoe het toestel (ongeveer) heeft gevlogen.
http://nos.nl/uitzending/...os-journaal-1800-uur.html
Vanaf 03:47 kun je zien hoe het toestel (ongeveer) heeft gevlogen.
Nou ja.. het vliegtuig zelf is niet zo gehavend. Er zal een nieuwe motor onder moeten, maar dat is een complete andere tak. Motoren hebben hun eigen onderhoudsprogramma en dat staat redelijk los van normaal vliegtuigonderhoud. RAM zal moeten kijken of ze gemakkelijk aan een andere motor kunnen komen, maar dat moet volgens mij wel lukken, de CFM56 hangt onder iedere 737 en KLM onderhoud/reviseert de CFM56 constant in hun engine shop.. Ik zag alleen dat het horizontal stabilo ook geraakt was... daar moet wat plaatwerk gebeuren. Volgens mij wordt de boel vanavond/vannacht bij KLM gefixed.Verwijderd schreef op maandag 07 juni 2010 @ 17:36:
Die ziet er behoorlijk gehavend uit.
Type 737-4B6
[ Voor 3% gewijzigd door Freak187 op 07-06-2010 20:54 ]
Kia Niro-EV 2024
Verwijderd
Niet zo gehavend?
Alle deuken (van voor tot achter) gezien? Die meppen ze er echt niet eventjes uit in 1 nachtje.
Ook zullen ze ongetwijfeld het e.a. moeten controleren en vooral conform procedures moeten uitvoeren.
Het is geen deuk in de deur van je auto, die er even snel uitgemept kan worden.
Komt bij een 737 toch heel wat meer mee bij kijken.
Las ergens dat de schatting nu op minstens 2 weken AOG staat.
Mogelijk langer.
Alle deuken (van voor tot achter) gezien? Die meppen ze er echt niet eventjes uit in 1 nachtje.
Ook zullen ze ongetwijfeld het e.a. moeten controleren en vooral conform procedures moeten uitvoeren.
Het is geen deuk in de deur van je auto, die er even snel uitgemept kan worden.
Komt bij een 737 toch heel wat meer mee bij kijken.
Las ergens dat de schatting nu op minstens 2 weken AOG staat.
Mogelijk langer.
Ik schat dat de motor van een 737 rond de 5 miljoen euro ligt (nieuw). Wat ost de CFM van de RAM737?
Wel grappig dat SBS6 HartVan NL mijn reconstructie had gebruikt.
http://www.youtube.com/wa...UebG7WhQI&fmt=22#t=00m27s
http://www.youtube.com/wa...UebG7WhQI&fmt=22#t=00m27s
Gulfstream G650
Maar dat het aanzienlijk wat zal kosten valt moeilijk te ontkennen. Hoe zit dit eigenlijk juridisch? Wie draait op voor de kosten? Is dat de luchtvaartmaatschappij, de piloot heeft immers besloten op te stijgen ondanks de wetenschap dat er mogelijk vogels op de runway op EHAM te vinden kunnen zijn. Of is dat de luchthaven die het probleem kent maar hier blijkbaar niet 'voldoende' (100% vogel vrij is natuurlijk een utopie is) op reageert. De luchtvaartmaatschappij betaald een aanzienlijk bedrag aan luchthavenkosten en mag misschien daarvoor verwachten dat het vliegtuig schadeloos blijft op het terrein van de luchthaven? Waarschijnlijk zijn dit soort schadeposten via een verzekering afgedekt; maar de vraag blijft; welke partij dient zicht er tegen te verzekeren en betaald dus de premie?Freak187 schreef op maandag 07 juni 2010 @ 20:53:
[...]
Nou ja.. het vliegtuig zelf is niet zo gehavend. Er zal een nieuwe motor onder moeten, maar dat is een complete andere tak. Motoren hebben hun eigen onderhoudsprogramma en dat staat redelijk los van normaal vliegtuigonderhoud. RAM zal moeten kijken of ze gemakkelijk aan een andere motor kunnen komen, maar dat moet volgens mij wel lukken, de CFM56 hangt onder iedere 737 en KLM onderhoud/reviseert de CFM56 constant in hun engine shop.. Ik zag alleen dat het horizontal stabilo ook geraakt was... daar moet wat plaatwerk gebeuren. Volgens mij wordt de boel vanavond/vannacht bij KLM gefixed.
Das een hele lastige vraag. Ze zullen eerst wel gaan kijken of Schiphol wel haar uiterste best deed om de vogels te verjagen. Ze gaan kijken of andere piloten melding hebben gemaakt van zwermen vogels etc etc etc. De luchthaven zal inderdaad pleiten dat zij weinig kunnen doen tegen de natuur. Misschien wordt de schuld verdeeld. Ik weet zeker dat de maatschappij hiervoor verzekerd is, maar waar de verzekering vervolgens de claim neerlegt.. Of de luchthaven hiervoor verzekerd is weet ik niet, maar ik neem aan van wel.Banjy schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 19:04:
[...]
Maar dat het aanzienlijk wat zal kosten valt moeilijk te ontkennen. Hoe zit dit eigenlijk juridisch? Wie draait op voor de kosten? Is dat de luchtvaartmaatschappij, de piloot heeft immers besloten op te stijgen ondanks de wetenschap dat er mogelijk vogels op de runway op EHAM te vinden kunnen zijn. Of is dat de luchthaven die het probleem kent maar hier blijkbaar niet 'voldoende' (100% vogel vrij is natuurlijk een utopie is) op reageert. De luchtvaartmaatschappij betaald een aanzienlijk bedrag aan luchthavenkosten en mag misschien daarvoor verwachten dat het vliegtuig schadeloos blijft op het terrein van de luchthaven? Waarschijnlijk zijn dit soort schadeposten via een verzekering afgedekt; maar de vraag blijft; welke partij dient zicht er tegen te verzekeren en betaald dus de premie?
[ Voor 7% gewijzigd door Freak187 op 08-06-2010 19:15 ]
Kia Niro-EV 2024
Zeker leuk! Hebben ze je er ook voor benaderd, of gewoon gebruikt?salimrmaf schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 13:28:
Ik schat dat de motor van een 737 rond de 5 miljoen euro ligt (nieuw). Wat ost de CFM van de RAM737?
Toen ik het animatie stukje zag in het nieuwsbulletin dacht ik dat het van een of andere Marokkaanse zender kwam gezien de naam.
No Shame, only Fame!
Wat je aan de linkerkant ziet is olie wat door de motor is uitgespuugd. Kist staat er wel gehavend bij (platform H10), denk dat alles bij elkaar wel minimaal een maandje gaat duren.
Haha, ja ik had de reconsturctie van FSX gelijk de zondag op YouTube gepleurd, en ineens kreeg ik een mail van de producer van HvNL, met de vraag of ze hem mochten gebruiken en of ik een video had in betere kwaliteit?! Wat willen ze nog meer dan 720P HD.S2801 schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 20:05:
[...]
Zeker leuk! Hebben ze je er ook voor benaderd, of gewoon gebruikt?
Toen ik het animatie stukje zag in het nieuwsbulletin dacht ik dat het van een of andere Marokkaanse zender kwam gezien de naam.
Gulfstream G650
'Airbus, afdeling verkoop, goedemiddag!'
-'Ja hallo, hier Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ikke graag nog 32 groot Airboes bestelle.
Vertaling: Emirates heeft een superorder geplaatst voor de A380
-'Ja hallo, hier Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ikke graag nog 32 groot Airboes bestelle.
[ Voor 23% gewijzigd door SalimRMAF op 08-06-2010 22:31 ]
Gulfstream G650
http://www.flightglobal.c...32-more-airbus-a380s.htmlsalimrmaf schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 22:30:
'Airbus, afdeling verkoop, goedemiddag!'
Hoe de n#%k willen ze die dingen vullen.
http://www.flightglobal.c...ts-in-next-18-months.html
Goed nieuws! ^^
Over het hvnl filmpje:
Volgens mij had die mevrouw de verkeerde champignons gegeten, wat een onzin....
Ook leuk detail is het kerosine lozen v/d 737 volgens deze mevrouw.
[ Voor 12% gewijzigd door Dani86 op 08-06-2010 23:42 ]
ShowOff.. dit kan niet goed gaan eindigen met Dubai.
Ze zijn nog bezig met de bouw van s'werelds grootste vliegveld, Dubai-Jbel Ali... De mockup was GI-GAN-TISCH!

Ze zijn nog bezig met de bouw van s'werelds grootste vliegveld, Dubai-Jbel Ali... De mockup was GI-GAN-TISCH!

Gulfstream G650
Mjah, Emirates is natuurlijk ook een van de 10 grootste carriers ter wereld, dus zo raar is zo'n grote order niet eens. Ze hebben bijvoorbeeld ook naast de in totaal 90 A380's ook nog 70 A350's in order staan (50 -900's en 20 -1000's).
Daarnaast is het natuurlijk een staatsbedrijf, en Dubai heeft centjes genoeg uit hun olie-inkomsten.
Daarnaast is het natuurlijk een staatsbedrijf, en Dubai heeft centjes genoeg uit hun olie-inkomsten.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Nog wel, maar ze zijn bijna wanhopig bezig meerwaarde te creëeren voor wat daarna komt. Want dan is het gewoon weer een lege zandbak, tenzij ze er nu wat aan doen.wildhagen schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 07:51:
Klopt, Dubai is fors aan het investeren voor de periode nadat de olie op is. Zoals met die palm-eilanden, The World, een aantal mega-hotels. casino's, ik geloof dat ze een mega-attractiepark uit de woestijn aan het stampen zijn en zo nog meer dingen.
Wel handige aanpak idd, dan dek je je financiele toekomst een beetje in.
Overigens zou het volgens mij niet zozeer een lege zandbak worden, ze hebben daar ook een vrij grote goudhandel, en een relatief grote financiele beurs met best wat handel.
Wel handige aanpak idd, dan dek je je financiele toekomst een beetje in.
Overigens zou het volgens mij niet zozeer een lege zandbak worden, ze hebben daar ook een vrij grote goudhandel, en een relatief grote financiele beurs met best wat handel.
[ Voor 6% gewijzigd door wildhagen op 09-06-2010 08:08 ]
Virussen? Scan ze hier!
Dubai heeft bijna geen olie... die moeten het hebben van hun toerisme. Abu Dhabi heeft de oliewildhagen schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 07:51:
Mjah, Emirates is natuurlijk ook een van de 10 grootste carriers ter wereld, dus zo raar is zo'n grote order niet eens. Ze hebben bijvoorbeeld ook naast de in totaal 90 A380's ook nog 70 A350's in order staan (50 -900's en 20 -1000's).
Ik denk dat ze die A380's best kunnen vullen, maar voornamelijk met overstappers naar bijv. Australië. Ten aanzien van Dubai zelf is het eigenlijk bijna window-dressing.
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
salimrmaf schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 23:40:
ShowOff.. dit kan niet goed gaan eindigen met Dubai.![]()
offtopic:
Gebruik die fokking edit-knop nou is een keer.
Gebruik die fokking edit-knop nou is een keer.
Emirates is niet financieel afhankelijk van Dubai, het is immers een staatsbedrijf van de VAE.
Een hoop van die A380's worden wellicht gewoon volgestouwd met luxewaren voor een gelimiteerd(150-250) aantal passagieren.Tsuru schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 08:07:
[...]
Dubai heeft bijna geen olie... die moeten het hebben van hun toerisme. Abu Dhabi heeft de olieZoek maar eens op waarom ze de Burj Dubai hebben moeten hernoemen naar Burj Khalifa.
Ik denk dat ze die A380's best kunnen vullen, maar voornamelijk met overstappers naar bijv. Australië. Ten aanzien van Dubai zelf is het eigenlijk bijna window-dressing.
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Wel grappig verslag van een journalist die dagje mee mocht vliegen met een KDC-10-tanker van de Koninklijke Luchtmacht: Tanken op een hoogte van tien kilometer.
Niet hoogstand, maar wel leuk om eens te lezen. Ook wel aardig snel, 1500 liter per minuut is best heftig.
Niet hoogstand, maar wel leuk om eens te lezen. Ook wel aardig snel, 1500 liter per minuut is best heftig.
Virussen? Scan ze hier!
Video: foutje, bedankt!
Hehehe, ja, dat krijg je, als je met een dubbeldekker te hard remt 
Wat er ook kan gebeuren is een nose stand, vooral bij vliegtuigen die aan de achterkant lager liggen op hun wielen dan van voren, zoals vroeger gebruikelijk was:
Zoals deze Spitfire tijdens WO2:

Of deze C-46 Commando, in China 1943:

Maar met een Zeppellin oogt een nose stand nog iets spectaculairder:
Wat er ook kan gebeuren is een nose stand, vooral bij vliegtuigen die aan de achterkant lager liggen op hun wielen dan van voren, zoals vroeger gebruikelijk was:
Zoals deze Spitfire tijdens WO2:

Of deze C-46 Commando, in China 1943:

Maar met een Zeppellin oogt een nose stand nog iets spectaculairder:

Virussen? Scan ze hier!
Hehe welk vliegtuig van de Duitsers was het ook alweer? :
Door het knullige ontwerp van de landing gear verloren ze meer van dit type tijdens de landing dan tijdens luchtgevechten
Door het knullige ontwerp van de landing gear verloren ze meer van dit type tijdens de landing dan tijdens luchtgevechten

Bedoel je de Messerschmitt Me-163 Komet uit 1944? Dat was een raket-aangedreven vliegtuig (of raket-met-piloot, net hoe je het wil zien).Dani86 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:30:
Hehe welk vliegtuig van de Duitsers was het ook alweer? :
Was best een, qua design dan, revolutionair ontwerp met hoge snelheden:
Had idd problemen met landing gear, maar met nog wel meer dingen:As of 2010, it remains the only rocket-powered fighter aircraft to have ever been operational. Its design was revolutionary, and the plane was capable of performance unrivalled at the time. Messerschmitt test pilot Rudy Opitz in 1944 reached 1,123 km/h (698 mph)
During testing, the jettisonable main landing gear arrangement was a serious problem. The landing gear caused many aircraft to be damaged at takeoff, when the wheels rebounded and crashed into the aircraft. Malfunctioning hydraulic dampers in the skid could cause back injuries to the pilot when landing, as the aircraft lacked steering or braking control during landing, and was unable to avoid obstacles.

Zijn er nog best wel wat van bewaard gebleven...
De Japanners hebben overigens een variant hiervan geprobeerd te maken, maar zonder succes, die is nooit in dienst gekomen. Dat was de Mitsubishi J8M "Sharp Sword".
De meer conventionele, en eerste operationeel ingezette straal-gevechtsvliegtuig, de Messerschmitt Me-262 Schwalbe was aanzienlijk succesvoller.
Bron: http://www.omroepbrabant....llen+in+West-Brabant.aspxGrote delen van West-Brabant zijn woensdagochtend opgeschrikt door twee hevige klappen. Volgens de Koninklijke Luchtmacht werd het geluid veroorzaakt door een F16-jachtvliegtuig dat door de geluidsbarrière brak.
Even na negen uur was de eerste dreun te horen in onder meer Breda en Willemstad. Om kwart voor tien volgde de tweede 'sonic boom' zoals die in luchtmachttaal heet.
De straaljager is in onderhoud geweest op vliegbasis Woensdrecht en daarna moet het allerlei procedures doorlopen. Op ruim tien kilometer hoogte wordt daarbij ook de geluidsbarrière doorbroken. Er is een speciale testzone voor aangewezen. Die loopt van Steenbergen tot aan Tiel.
Ah, dat verklaart het. Hoorde idd twee doffe dreunen hier vanochtend (Roosendaal).
[ Voor 32% gewijzigd door wildhagen op 09-06-2010 13:55 ]
Virussen? Scan ze hier!
Inmiddels is trouwens bekend geworden wanneer de KLC F100 voor het aviodrome naar EHLE gevlogen zal worden: 23 juni. 
http://www.luchtvaartnieu...ault.asp?cat=all&id=35239
Ander nieuws, binnenkort airbags in vliegtuigen van Air France-KLM en Cathay Pacific:

Op zich wel een goed idee, als je hiermee onnodig letsel of zelfs doden kunt voorkomen.
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/...rs-beter-beschermen.dhtmlZowel Air France-KLM als Cathay Pacific zijn gestart met het installeren van airbags in de vliegtuigen van hun vloot. De airbag, die verwerkt wordt in de gordel, moet de passagiers een betere bescherming bieden tijdens een ongeval. Dat meldt Bloomberg.
Sinds oktober zijn er in de Verenigde Staten strengere regels van kracht die stipuleren dat vliegtuigpassagiers bij bewustzijn moeten blijven indien er een impact van zestien keer de zwaartekracht plaatsvindt. Op die manier kunnen de reizigers in het beste geval nog op eigen kracht het vliegtuig verlaten. In Europa wordt deze regel eind 2010 van kracht.
De gordels kosten ongeveer 1200 dollar, tegenover 25 dollar voor een normale gordel. De meerwaarde is volgens fabrikant AmSafe vooral dat door de airbag ook het hoofd wordt beschermd bij een heftige klap. Volgens berekeningen kunnen passagiers ruim tachtig procent van de vliegtuigongelukken overleven dankzij de airbags

Op zich wel een goed idee, als je hiermee onnodig letsel of zelfs doden kunt voorkomen.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Opzich wel ja, maar doen ze nog iets tegen mogelijke gebroken benen?
Als je je benen breekt kun je ook lastig op eigen kracht een vliegtuig uitkomen.
Of is er een of ander onderzoek geweest dat het meeste letsel aan het hoofd/bovenlichaam (excl. de armen) is?
Hoop niet dat men dit enorm zal gaan doorberekenen aan de passagier. Maar dat zal wel.
Aangezien het extra gewicht is, dat kost meer fuel, dat wordt meestal toch doorberekend.
Als je je benen breekt kun je ook lastig op eigen kracht een vliegtuig uitkomen.
Of is er een of ander onderzoek geweest dat het meeste letsel aan het hoofd/bovenlichaam (excl. de armen) is?
Hoop niet dat men dit enorm zal gaan doorberekenen aan de passagier. Maar dat zal wel.
Aangezien het extra gewicht is, dat kost meer fuel, dat wordt meestal toch doorberekend.
Vergeet vandalisme niet..
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Geen idee... maar gebroken benen overleef je meestal wel. Forse verwondingen aan het hoofd (trauma dus) kunnen al snel dodelijk zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 19:52:
Opzich wel ja, maar doen ze nog iets tegen mogelijke gebroken benen?
Virussen? Scan ze hier!
Gebroken benen overleef je bij vliegtuigrampen juist heel slecht: als er brand uitbreekt heb je een minuut om weg te komen, en dan is een gekneusde voet al dodelijk.
Maar je hebt wel een kans, door je bijvoorbeeld weg te slepen/kruipen, of iemand die je wegsleept.MBV schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 20:13:
Gebroken benen overleef je bij vliegtuigrampen juist heel slecht: als er brand uitbreekt heb je een minuut om weg te komen, en dan is een gekneusde voet al dodelijk.
Bij een zware hoofdwond heb je zo goed als géén kans, omdat je óf meteen dood bent, óf vrijwel zeker buiten bewustzijn bij een grote klap.
Virussen? Scan ze hier!
Jammer dat Luchtvaartnieuws niet vermeldt Ik moet beter lezen.Tsuru schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 19:03:
Inmiddels is trouwens bekend geworden wanneer de KLC F100 voor het aviodrome naar EHLE gevlogen zal worden: 23 juni.

dat er twee uitwijkdata zijn: 24 en 28 juni. Dat staat vermeld in het persbericht dat vanmiddag in m'n mailbox arriveerde.
[ Voor 29% gewijzigd door BamSlam_ op 11-06-2010 20:53 ]
Verwijderd
Waarom zo veel zorgen maken over beenletsels? De huidige gordels voorkomen toch dat je benen tegen de voorliggende zetel gelanceerd worden? Het bovenlichaam en hoofd daarentegen worden met de huidige gordels gemakkelijk tegen de voorliggende zetel gekatapulteerd. Volgens mijn gevoel is dat het meest fatale in een vliegtuigcrash (icm de g-krachten in het algemeen).
Dus niet als je te weinig beenruimte hebt (KLM) voor mensen met een voor Nederlanders gemiddelde lengte.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 20:54:
Waarom zo veel zorgen maken over beenletsels? De huidige gordels voorkomen toch dat je benen tegen de voorliggende zetel gelanceerd worden?
Daar kan je nu juist gemakkelijk je armen tussen doen. Mogelijk dat ze breken, maar dat belemmert je niet om het vliegtuig uit te rennen.Het bovenlichaam en hoofd daarentegen worden met de huidige gordels gemakkelijk tegen de voorliggende zetel gekatapulteerd.
Hoofdwonden en g-krachten doen het inderdaad over het algemeen wel, ja.Volgens mijn gevoel is dat het meest fatale in een vliegtuigcrash (icm de g-krachten in het algemeen).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Vandaar brace positions.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 20:54:
Het bovenlichaam en hoofd daarentegen worden met de huidige gordels gemakkelijk tegen de voorliggende zetel gekatapulteerd. Volgens mijn gevoel is dat het meest fatale in een vliegtuigcrash (icm de g-krachten in het algemeen).
Moeten ze dan niet die hele "brace positions" aanpak weer afleren in de vliegtuigen die uitgerust zijn met die airbags?
Als je voorovergebukt zit met je armen voor je hoofd als die airbag afgaat lijkt me dat wel een behoorlijke dreun geven...
"Ladies & Gentlemen, we are preparing for a crash landing, please sit back and enjoy the ride"
Als je voorovergebukt zit met je armen voor je hoofd als die airbag afgaat lijkt me dat wel een behoorlijke dreun geven...
"Ladies & Gentlemen, we are preparing for a crash landing, please sit back and enjoy the ride"
Voor de belangstellenden, volgend weekend zijn de Luchtmachtdagen op vliegbasis Gilze-Rijen:
Bron: luchtvaartnieuws.nlDe Red Arrows, het Apache Solo Display en een replica van een historische Blériot XI zijn enkele van de hoogtepunten tijdens de Luchtmachtdagen, die op 18 en 19 juni plaatsvinden op vliegbasis Gilze-Rijen. Zoals gebruikelijk tijdens het evenement is er op beide dagen een vliegshow en een static display, waaraan traditiegetrouw een groot aantal vliegtuigen uit binnen- en buitenland deelneemt.
Naast het bekende Britse demonstratieteam Red Arrows zijn ook de Patrouille de France en de Turkish Stars dit jaar weer aanwezig. De deelnemende Solo Display teams zijn onder andere de Spaanse McDonnell Douglas EF-18 Hornet, het Engelse RAF Typhoon Display team en het Belgische F-16 Solo Display team.
Ook het F-16 Solo Display team van de Koninklijke Luchtmacht geeft acte de présence. Verder is het Nederlandse Apache Solo Display team terug van weggeweest.
Bijzonder de deelname van de replica van de Blériot aan de Static Show. Een vliegtuoig van dit type was precies honderd jaar geleden het eerste vliegtuig dat vloog vanaf vliegveld Molenheide, de voorloper van vliegbasis Gilze-Rijen.
De Koninklijke Luchtmacht rekent op beide dagen in totaal op 150.000 tot 200.000 bezoekers. Op zaterdagmiddag speelt het Nederlands voetbalelftal tegen Japan, maar veel minder bezoekers worden hierdoor niet verwacht. “Het zijn toch vooral liefhebbers die de Luchtmachtdagen bezoeken”, zegt luchtmachtwoordvoerder Sidney Plankman. Op grote schermen, waarop ook de vliegshow te zien is, zal Nederland-Japan in ‘split screen’ worden getoond.
Het publieksterrein is op beide dagen vanaf 08.00 uur geopend voor het publiek. Op beide dagen begint de vliegshow om 09.00 uur en eindigt omstreeks 17.00 uur. Bezoekers wordt aangeraden per openbaar vervoer te komen. Vanaf de stations van Breda en Tilburg rijden gratis pendelbussen. Ook toegang tot de Luchtmachtdagen is gratis.
Virussen? Scan ze hier!
http://www.nieuwsblad.be/...articleid=DMF20100612_042
Fataal ongeluk met een zweefvliegtuig op Weelde waar enkele leden van onze club ook te gast waren.
Kan uit de berichtgeving niet opmaken wat er precies voorgevallen was.
Fataal ongeluk met een zweefvliegtuig op Weelde waar enkele leden van onze club ook te gast waren.
Kan uit de berichtgeving niet opmaken wat er precies voorgevallen was.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Pilot error.
Meer info over de vermoedelijke oorzaak:
Meer info over de vermoedelijke oorzaak:
Bron: http://www.metrotime.be/nlnewsbelga.html?telexid=49736269De vliegtuigcrash waarbij zaterdagmiddag de piloot van een zweefvliegtuig om het leven kwam in Weelde, deelgemeente van Ravels in de provincie Antwerpen, was het gevolg van een menselijke fout. Dat bevestigt de voorzitter van de Kempische Aero Club.
Uit het onderzoek van de Luchtvaartinspectie is gebleken dat de 38-jarige piloot uit Arendonk zijn hoogteroer niet goed had aangesloten voordat het vliegtuig vertrok. Nadat het vliegtuig werd losgekoppeld van het lier dat het zweefvliegtuig aantrok, verloor de piloot daardoor de volledige controle over het vliegtuig. Het zweefvliegtuig bevond zich op dat moment op ruim 500 meter boven de grond. Enkele seconden later stortte het vliegtuig tegen een snelheid van 300 kilometer per uur te pletter. Door de snelheid waarmee het vliegtuig naar beneden stortte, baatte ook de parachute van de piloot niet meer. De piloot was op slag dood. (COR 346)
[ Voor 72% gewijzigd door wildhagen op 13-06-2010 10:19 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ouch
Ik ben één keer getuige geweest van een ongeluk met een zweefvliegtuig, maar dat liep gelukkig een stuk beter af.
Lierstart, overtrokken en over één vleugel recht de grond ingedoken van maximaal 15 meter (10 waarschijnlijker).
Ik ben één keer getuige geweest van een ongeluk met een zweefvliegtuig, maar dat liep gelukkig een stuk beter af.
Lierstart, overtrokken en over één vleugel recht de grond ingedoken van maximaal 15 meter (10 waarschijnlijker).
Dit nog leuk voor luchtvaartfanaten? Vers van de pers, eh computer. Met de OE-FDN (Short SC-7 Skyvan), PH-JMP (Cessna C208B Grand Caravan), PH-SWP (Cessna 208B Super Cargomaster) en de PH-MRC (General Avia F-22C Pinguino Sprint). klikkerdeklik

Ik vind ze leuk in ieder geval, mooi filmpje ookdragon2 schreef op zondag 13 juni 2010 @ 22:20:
Dit nog leuk voor luchtvaartfanaten? Vers van de pers, eh computer. Met de OE-FDN (Short SC-7 Skyvan), PH-JMP (Cessna C208B Grand Caravan), PH-SWP (Cessna 208B Super Cargomaster) en de PH-MRC (General Avia F-22C Pinguino Sprint). klikkerdeklik
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom geen driepunts gordels ipv airbags??
Dit topic is gesloten.