wildhagen schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:04:
Maar is dat de officiele definitie? Want dat is alleen maar een mening van jou, en die is écht geen ruk meer waard dan die van mij of wie dan ook.
En om je eigen bron maar even erbij te halen:
De Aircraft Crashes Record Office (ACRO) stelt jaarlijks een overzicht samen van vliegtuigrampen. Vliegtuigen met minder dan zes passagiers, helikopters, luchtballonnen en jachtvliegtuigen worden niet meegerekend.
Dus vliegtuigen van zes en meer passagiers worden wel in de ramp-statistieken meegenomen.
Laten er nu net 6 passagiers hierbij betrokken zijn. ACRO zou dit dus meenemen in de ramp-statistieken, en dan mag je het dus ook als ramp beschouwen, imho.
Die door jou aangehaalde quote klopt niet: die ACRO registreert het aantal vliegtuig
ongelukken, niet het aantal vliegtuig
rampen. Los daarvan vind ik het nogal raar om ACRO als een soort van autoriteit te zien, terwijl het niets meer is dan een privéorganisatie (het lijkt zelfs op een éénmansbedrijf) die een lijst van vliegtuigongevallen bijhoudt en deze publiceert op een nogal amateuristische website.
Misschien is het een goed idee om je mening niet te baseren op een quote uit derde hand, maar gewoon eens te kijken wat ACRO zelf eigenlijk te melden heeft.
Hier heb je hun homepage (kan zo in het web 1.0 topic in de HK),
dit zijn die beroemde statistieken en
hier vind je informatie over ACRO en de definitie van vliegtuigongeluk zoals zij die hanteren. Daarin zeggen ze notabene expliciet géén rekening te houden met het aantal slachtoffers! Hun definitie van vliegtuigongeval lijkt een beetje op de definitie volgens
ICAO Annex 13, wat natuurlijk i.t.t. die website van ACRO wèl een officiëel document is.
ACRO legt de grens niet bij 6 of meer
slachtoffers, maar bij
vliegtuigen waar 6 of meer passagiers in vervoerd kunnen worden. Vandaar dat ook vliegtuigongevallen van "grote" vliegtuigen met 0 (nul) slachtoffers in de statistieken terugkomen.
Ik stel als compromis voor om de statistieken aan te houden van het instituut dat die statistieken bijhoud, namelijk 6 of meer passagiers.
Dan zijn Cessna's/Pipers etc dus vliegongelukken, idem voor incidenten met grotere vliegtuigen met < 6 doden, en alles daarboven kan dan, net als in de statistieken die je eerder aanhaalde, als 'ramp' worden gedefinieerd.
Iedereen mee akkoord?
Nee, natuurlijk niet! Dat "instituut" is (i) lang niet zo officiëel als jij lijkt te geloven, (ii) ze registreren andere dingen dan jij aanneemt en (iii) ze gebruiken überhaupt nergens het begrip "vliegramp". Denk je echt dat het mogelijk is (laat staan wenselijk) om op basis van zulke rammelende informatie tot een soort van officiële definitie van "vliegramp" te komen? Nee toch?
Er bestaan officiële definities van "accident" en "incident" - niet van "vliegramp" en zelfs niet van "crash". Daarom vind ik deze hele discussie sowieso nergens op slaan: waar iemand de grens van een "ramp" legt is puur een persoonlijke mening. Dat jij de grens bij 6 passagiers legt is jouw goed recht, maar om afwijkende meningen van anderen af te doen als het "bagetalliseren van ongelukken" en "disrespect naar de slachtoffers" is op zijn minst nogal lomp en het getuigt m.i. van een misplaatste arrogantie.
Persoonlijk vind ik dat het begrip "ramp" veel te snel gebruikt wordt, waardoor het veel te veel aan inflatie onderhevig is. Ik ben het dan ook volledig eens met CyBeR: de crash in Suriname kun je in mijn ogen geen ramp noemen, maar dat maakt dat ongeluk zeker niet minder tragisch voor de betrokkenen.