Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Verwijderd
Alle vluchten van en naar Azië zullen afgerond zijn, en nieuwe vluchten aanvangen kan niet omdat men niet mag opstijgen/landen in Amsterdam. Of zijn er ook KLM-vluchten die volledig buiten Europa plaatsvinden?wildhagen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:58:
[...]
Euh... vliegt KLM Asia dan ook niet meer? In Azië etc is toch niks aan de hand?
nu.nlHet Nederlandse luchtruim blijft gesloten tot zeker 08.00 uur zondagochtend.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat gemeld.
Ondanks het vliegverbod wordt het op luchthaven Schiphol zaterdag steeds drukker, reizigers stromen er binnen in de hoop dat ze toch weer kunnen vliegen.
Het vliegverkeer in heel Europa blijft nog zeker 24 uur ontregeld door de schadelijke aswolk na een vulkaanuitbarsting in IJsland. Dat heeft de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel zaterdag laten weten.
KLM voerde zaterdag boven Nederland een testvlucht uit met een lege Boeing 737. Het is nog niet duidelijk of de resultaten van deze vlucht invloed hebben gehad op de beslissing het luchtruim te sluiten tot zondagochtend.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Nu eerst naar FL60, dan FL410.
Daarna terug naar AMS voor een engine check.
Kijken hoeveel troep erin zit en of er wel/niet gevlogen kan worden.
@wildhagen, geen idee? Zag een foto van een KLM Asia 747 op DUS aan de grond.
Wel apart dan met een redelijk nieuwe 737, je zou verwachten dat ze dan eigenlijk een van de oudere zouden pakken die ze nog hebben.
Kist is hier te volgen overigens: http://www.radarvirtuel.com
(nu op zo'n 22000ft richting Bergen, mocht ie naar beneden komen, dan brand het daar toch al.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 20:09 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
haha ze gaan hier meestal een aardig stuk verderop langs,denk niet dat ik het op camera krijg,maar kan het allicht proberen
Radarvirtuel krijg ik er al een paar dagen niet voor. Of er gebeurt niets of hij laadt ontzettend langzaam. Vanaf nu is hij ook te volgen op de gratis versie van http://casper.frontier.nlVerwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:06:
Kist is hier te volgen overigens: http://www.radarvirtuel.com
(nu op zo'n 22000ft richting Bergen, mocht ie naar beneden komen, dan brand het daar toch al.)
En ook live via http://radar.vlieghinder.nl (Google Earth)
Hij zit nu toch echt op FL410 boven Terschelling/Ameland.
[ Voor 11% gewijzigd door Wouter! op 17-04-2010 20:20 ]
Verwijderd
Verwijderd
Tango? ligt dat op oost?Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:58:
En de kist staat weer op de grond, nu aan het taxien naar "Tango"
[ Voor 4% gewijzigd door Fly-guy op 17-04-2010 21:13 ]
Verwijderd
Zie ook de kaarten van Schiphol:
http://www.ais-netherland...M-en-GB.html#eham-ad-2.24
95% van Schiphol ken ik wel maar op oost kom ik zelden of nooitVerwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:22:
Yep, daar kwam de kist ook vandaan.
Zie ook de kaarten van Schiphol:
http://www.ais-netherland...M-en-GB.html#eham-ad-2.24
Radarvirtuel doet bij mij in FF3.6 ook vervelend. De oplossing is mijn cache leeg gooien (webdev toolbar of ctrl+shift+del en dan alleen cache aangevinkt laten).Wouter! schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 20:15:
[...]
Radarvirtuel krijg ik er al een paar dagen niet voor. Of er gebeurt niets of hij laadt ontzettend langzaam. Vanaf nu is hij ook te volgen op de gratis versie van http://casper.frontier.nl
wat hetzelfde zou moeten zijn als ctrl+F5
[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 17-04-2010 21:40 ]
KLM Asia is zover mij bekend sowieso niet meer iets dat echt bestaat. Hun vliegtuigen vliegen gewoon mee in de reguliere KLM-dienst en die ligt compleet plat want gaat 100% via AMS.wildhagen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:58:
[...]
Euh... vliegt KLM Asia dan ook niet meer? In Azië etc is toch niks aan de hand?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Klopt, zie Wikipedia: KLM AsiaCyBeR schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 21:45:
[...]
KLM Asia is zover mij bekend sowieso niet meer iets dat echt bestaat. Hun vliegtuigen vliegen gewoon mee in de reguliere KLM-dienst en die ligt compleet plat want gaat 100% via AMS.
En uit de Engelstalige wikipedia (geen aparte entry):
Former subsidiaries:
* KLM Helicopters
* KLM UK was a KLM subsidiary until merged with KLM Cityhopper.
* Buzz, the low-cost airline of KLM UK
* KLM exel, a commuter airline.
* KLM Asia, a Taiwanese-registered subsidiary
KLM Asia
KLM Asia Boeing 747-400 Combi registration PH-BFC "City of Calgary"
KLM Asia (荷蘭亞洲航空公司 Hanyu Pinyin: Hélán Yàzhōu Hángkōng Gōngsī) was a wholly KLM owned subsidiary, registered in Taiwan, Republic of China. The airline was established in 1995 in order to operate flights to Taipei, without compromising the traffic rights held by KLM for destinations in the People's Republic of China. KLM Asia is no longer in operation but its aircraft still fly in the KLM Asia livery.
The livery of KLM Asia does not feature Dutch national symbols, such as the Flag of the Netherlands, nor does it use KLM's stylised Dutch Crown logo, instead featuring a special KLM Asia logo. KLM Asia has 6 Boeing 747-400 Combi aircraft (included in the KLM fleet as 747-400M).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Gulfstream G650
Mischien voor 't geval China weer gaat zeuren en de KLM Asia-constructie weer nodig is..
[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 18-04-2010 00:22 ]
Correct, was wel stoer om even ECHT de enige in de lucht te zijn, misschien wel van heel Nederland!MBV schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:45:
Ik hoorde een suggestie dat zweefvliegtuigen etc weer mogen vliegen, weet iemand dat al? (Als het zo is zal McDavid waarschijnlijk niks van zich laten horen) Ergens lijkt het wel logisch, zolang je onder de 3km blijft heb je voor VFR-verkeer toch geen probleem
[edit]
google to the rescue: http://www.standaard.be/a...l.aspx?artikelid=0F2P140S
Waarschijnlijk dus een verwarring met belgië.
En het "luchtruim vrij" schreeuwen voor de start ging ook wat nonchalanter dan normaal
Zie ook:
http://www.ivw.nl/onderwe...oriseerdvliegverkeer.aspx
[ Voor 6% gewijzigd door mcDavid op 18-04-2010 00:48 ]
Als dit alles echt heel lang gaat duren zouden ze dan (om de gestrande mensen thuis te brengen) niet aan het einde van de week een paar hubs kunnen opzetten in Zuid-Europa of Noord-Afrika (afhankelijk van de condities, bijv. op Gran Canaria of Marokko), daar de Intercontinentale vluchten naartoe laten gaan en vanuit daar verder Europa in op lage hoogte?
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Virussen? Scan ze hier!
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Zo logisch vind ik het niet (meer). Elke keer als je met een vliegtuig de lucht in gaat loop je het risico dat de motoren uitvallen, alleen wordt er veel aan gedaan om dat risico te verkleinen. Om nu te zeggen dat er uit principe niet meer gevlogen mag worden omdat er een (nu toch al best verdunde) aswolk boven ons hangt, lijkt mij overdreven.c70070540 schreef op zondag 18 april 2010 @ 08:13:
Helaas is mijn vlucht naar Atlanta ook al gecancelled. Nu kan ik niet naar een training toe. Helaas pindakaas. Dat is dan weer beter dan in een vliegtuig zitten met uitgevallen motoren nietwaar? Hoewel het volgens mij niet zo een vaart zal lopen, maar ze vermijden natuurlijk het risico, logisch.
Ik hoop dat de testvlucht(en) van gisteren het besluit om toch weer te gaan vliegen (onderbouwd) versnellen.
Verwijderd
Is me alleen niet duidelijk of dat weer van en naar AMS was of dat deze richting DUS is gegaan.
PH-BVB (777-300) is nu onderweg naar Amsterdam (vanuit DUS)
PH-BFC (747-400) is de volgende die deze trip zal maken (en daarna volgt waarschijnlijk de rest van het KLM spul wat daar nog staat).
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 09:49 ]
In het forum op Airliners.net is trouwens (ongeveer) te lezen welke maatschappijen overal hun toestellen hebben staan. Ik las in elk geval dat KLM nog wat in Houston (747 en ik dacht ook de PrivatAir 737) en Nairobi (747, 747F) heeft staan.
[ Voor 41% gewijzigd door Wouter! op 18-04-2010 10:17 ]
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomstWouter! schreef op zondag 18 april 2010 @ 10:01:
PH-BFC is toevallig ook het toestel dat al eens eerder door vulkanische as is getroffen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
En gegeven dat ze rond middernacht opstijgen noch landen normaalgesproken, dus gewoon tot maandagochtend.
Normaal gesproken ja. Maar ik kan me voorstellen dat, mocht het vliegverbod worden opgeheven om middernacht, ze toch meteen gaan vliegen om de achterstanden weg te werken en het zaakje zsm weer op schema te krijgen.Freee!! schreef op zondag 18 april 2010 @ 11:53:
[...]
En gegeven dat ze rond middernacht opstijgen noch landen normaalgesproken, dus gewoon tot maandagochtend.
Ehm, dat lijkt me niet, je hebt nog altijd zoiets als een wet over geluidshinder op bepaalde tijden etc etcBamSlam_ schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:00:
[...]
Normaal gesproken ja. Maar ik kan me voorstellen dat, mocht het vliegverbod worden opgeheven om middernacht, ze toch meteen gaan vliegen om de achterstanden weg te werken en het zaakje zsm weer op schema te krijgen.
Een vulkaanuitbarsting betekent niet automatisch dat alle wetten in één klap buitenspel gegooid worden
Virussen? Scan ze hier!
Ik zie trouwens ook een 777 van Continental tussen Barcelona en Rome, die onderweg is van Los Angeles naar Tel Aviv. Die moet aardig omvliegen. Wat laten ze eigenlijk nog wel doorgaan? Ze vliegen zo'n 1500km meer als ze midden over de Atlantische Oceaan vliegen. Mja, beter dan helemaal niet vliegen waarschijnlijk.
[ Voor 52% gewijzigd door Wouter! op 18-04-2010 12:27 ]
Verwijderd
Flight Number : CFG880
Company : Condor Flugdienst
ICAO Hex Code : 3C4AA9
Reg Code : D-ABUI
Model : Boeing - B767-330 (ER)
Flight Number : DEDRP
ICAO Hex Code : 3D0E5D
Reg Code : D-EDRP
Model : Reims-Cessna - C172
Overigens vliegt er nog wel meer vanuit de USA boven de middellandse zee.
Het risico is nu alleen vrij groot dat je al je motoren kan afschrijven, wat nogal een economisch risico is. En boven de EU lijkt het risico mij niet zo groot, maar halverwege de atlantic kan je maar beter niet neergaanFly-guy schreef op zondag 18 april 2010 @ 09:02:
[...]
Zo logisch vind ik het niet (meer). Elke keer als je met een vliegtuig de lucht in gaat loop je het risico dat de motoren uitvallen, alleen wordt er veel aan gedaan om dat risico te verkleinen. Om nu te zeggen dat er uit principe niet meer gevlogen mag worden omdat er een (nu toch al best verdunde) aswolk boven ons hangt, lijkt mij overdreven.
Ik hoop dat de testvlucht(en) van gisteren het besluit om toch weer te gaan vliegen (onderbouwd) versnellen.
Vergeet de plaatjes van dit artikel niet:
Dat was voordat een officiele waarschuwing was afgegeven...
De enige was je niet, vrijdag was er al een motorzwever illegaal bezigmcDavid schreef op zondag 18 april 2010 @ 00:46:
[...]
Correct, was wel stoer om even ECHT de enige in de lucht te zijn, misschien wel van heel Nederland!
En het "luchtruim vrij" schreeuwen voor de start ging ook wat nonchalanter dan normaal
Zie ook:
http://www.ivw.nl/onderwe...oriseerdvliegverkeer.aspx
[edit]
KLM vliegt nog steeds rondjes op 6km hoogte, boven duitsland nog wat spul op 1,5 km hoogte, maar wat mij het meest verbaasde: een vliegtuig van Royal Air Maroc die boven de Pyreneeën op 10km hoogte naar het noorden vliegt. Waar wil die heen? UK zit toch nog dicht
[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 18-04-2010 12:38 ]
Verwijderd
Nu boven Velsen/Beverwijk
Draait nu (12:48) in voor de Kaagbaan (06).
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2010 12:48 ]
En er is zojuist weer een nieuwe KLM 737 (-800) vertrokken uit DUS.
Gaat naar Toulouse zo te zien.MBV schreef op zondag 18 april 2010 @ 12:31:
[edit]
KLM vliegt nog steeds rondjes op 6km hoogte, boven duitsland nog wat spul op 1,5 km hoogte, maar wat mij het meest verbaasde: een vliegtuig van Royal Air Maroc die boven de Pyreneeën op 10km hoogte naar het noorden vliegt. Waar wil die heen? UK zit toch nog dicht
[ Voor 51% gewijzigd door Wouter! op 18-04-2010 12:55 ]
Wel mooi dat je in de posts nu elke beweging van elk vliegtuig boven west-europa bij kan houden
[ Voor 28% gewijzigd door MBV op 18-04-2010 12:54 ]
[ Voor 14% gewijzigd door MarElo op 18-04-2010 12:58 ]
Company : KLM Royal Dutch Airlines
ICAO Hex Code : 484162
Reg Code : PH-BXI
Model : Boeing - B737-8K2/WL
Gaat zo landen op de kaagbaan?
Enniewee hij is geland
[ Voor 7% gewijzigd door MarElo op 18-04-2010 13:14 ]
Deze kan je ook gebruiken: http://www.radarvirtuel.comTF schreef op zondag 18 april 2010 @ 13:16:
Wat is eigenlijk het mooiste radarprogramma? Ik kijk nu vaak op casper van frontier.nl
Casper heeft 15 minuten delay
[ Voor 6% gewijzigd door MarElo op 18-04-2010 13:18 ]
Verwijderd
Casper vind ik persoonlijk mooier, maar die heeft een 15 minuten vertraging.
Nu was echt goed te merken hoe lang dat eigenlijk is voor een goed overzicht in de lucht.
Als het niet druk is wel jaVerwijderd schreef op zondag 18 april 2010 @ 13:14:
En zo vlieg je dus van DUS naar AMS:
[afbeelding]
REF: A0463/10
From: 2010-Apr-18 Sun 13:24 To: 2010-Apr-18 Sun 23:59 EST
ICAO: EHAA
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR OPERATIONS ARE PROHIBITED. VFR FLIGHTS ARE ALLOWED AT OWN DISCRETION. AFTER COMPLETING EACH VFR FLIGHT A PILOT REPORT SHOULD BE FILED IMMEDIATLY TO VULKAAN(AT)KNMI.NL CONTAINING FOLLOWING INFORMATION: ROUTE, ALTITUDE, DATE AND TIME OF FLIGHT IN LOCAL TIME, OBSERVATIONS REGARDING (ASH)CLOUDS. EVEN WHEN NO OBSERVATIONS HAVE BEEN MADE A PILOT REPORT IS MANDATORY. WHEN EMAIL IS NOT AVBL A PILOT REPORT CAN BE MADE TO LOCAL ATC BY RADIO OR AIRPORT AUTHORITY. ALSO, CAA-NL STATES THE PITOT TUBE SHOULD BE CHECKED CAREFULLY BEFORE AND AFTER EACH FLIGHT AND ALSO INCREASED MONITORING OF FLIGHT SPEED AND HEIGHT INDICATION AND WINDSCREEN TRANSPARENCY DURING FLIGHT IN THE RISK AREA. POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.)
Maar de luchtdruk en dichtheid van lucht daalt naarmate je hoger vliegt. Op 18000 ft is de luchtdruk 1/2 atm en op 36000 ft is het 1/4 atm. Je hebt op normale hoogte meer snelheid nodig zodat de vleugels in "dunne lucht" nog liftkracht kan genereren. Halvering van de dichtheid van lucht en de luchtweerstand compenseert de +125 % grotendeels.
Kort door de bocht gezegd: Op normale hoogte vlieg je +50 % sneller (en je vliegt verder) met hetzelfde brandstofgebruik als op halve hoogte.
'Europees luchtruim veilig'
Uitgegeven: 18 april 2010 18:29
Laatst gewijzigd: 18 april 2010 18:54
BRUSSEL - President-directeur Peter Hartman van luchtvaartmaatschappij KLM zegt dat het Europese luchtruim veilig is. ''Met uitzondering van een band in het noorden tussen IJsland en Rusland.''
KLM voert zondagavond dan ook drie commerciële vluchten uit, met vracht en bemanning aan boord; Als het lukt voordat het donker wordt.
KLM heeft daar toestemming voor gekregen, zei Hartman zondag. De KLM-topman hoopt dat de autoriteiten net als de verschillende Europese luchtvaartmaatschappijen, snel oordelen dat vliegen weer kan.
Testvluchten
Uit alle testvluchten die KLM en andere maatschappijen zoals Lufthansa en Air France hebben gedaan is niets naar voren gekomen waaruit zou blijken dat het vliegen onveilig is, aldus Hartman.
Zondagavond is op hoog niveau overleg in Brussel. ''Wij hopen dat ze onze feitelijke informatie overnemen.''
Gestrande passagiers
Zodra het sein op groen staat, wil KLM de operatie zo snel mogelijk opstarten. In eerste instantie zullen alle maatschappijen proberen gestrande passagiers op hun bestemming te krijgen.
''Iedereen zal elkaar daarbij helpen'', zegt Hartman. ''Daar gaan we niet ingewikkeld over doen.''
KLM wil daartoe zo snel mogelijk vliegtuigen naar de Verenigde Staten en het Verre Oosten hebben, naar de zogenoemde hubs. De partners brengen de passagiers dan verder, KLM zal hetzelfde in Amsterdam doen. ''Als het netwerk op orde is.''
Naweeën
De naweeën van het vliegverbod zullen volgens Hartman zeker een week duren. ''Binnen 48 uur kun je de zaken al behoorlijk oppikken.''
Passagiers in het buitenland horen het vier uur van tevoren als hun vlucht gaat, passagiers in Nederland zes uur.
Eis
Ook de Europese brancheorganisaties van luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden maakten zondagavond bekend te eisen dat het vliegverbod direct worden herbekeken. Ze vragen zich af of de maatregel nog passend is.
''De uitbarsting van de IJslandse vulkaan is geen unieke gebeurtenis en de maatregelen die in andere delen van de wereld worden toegepast voor vulkaanuitbarstngen zijn niet van dezelfde schaal als nu in Europa'', aldus de Europese vereniging van luchtvaartbedrijven AEA en de organisatie van vliegvelden ACI Europe zondag.
De ACI stelt dat het verbod nu 313 vliegvelden heeft lamgelegd en dat meer dan 6,8 miljoen passagiers getroffen zijn.
Ryanair
De Ierse prijsvechter Ryanair maakte zondagavond juist bekend al zijn vluchten van en naar het noorden van Europa tot woensdag te schrappen.
''We hebben deze middag besloten om alle vluchten in Noord-Europa zeker tot het middaguur van woensdag te annuleren'', zei topman Michael O'Leary tegen Sky News.
''Er is geen aanwijzing dat de vulkanische as onder de huidige weersomstandigheden zal verdwijnen uit Ierland, Scandinavië of Noord-Europa'', voegde hij eraan toe.
Vulkaan
De Eyjafjallajökull-vulkaan op IJsland blijft ook nog altijd voor vliegtuigmotoren schadelijke as naar Europa sturen. Waar in een aantal landen de situatie lijkt te verbeteren, verslechtert die juist in andere landen.
De Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol in Brussel meldde zondag dat sinds donderdag 63.000 vluchten zijn geannuleerd. Dat heeft tot miljardenverliezen geleid. Vooral de vliegmaatschappijen zijn hard getroffen.
Groot-Brittannië
Het Britse luchtruim blijft in ieder geval tot maandagmorgen dicht. Ook andere landen hebben het vliegverbod zondag verlengd.
Oostenrijk houdt het luchtruim tot maandagmorgen gesloten evenals België en Ierland tot maandagmiddag, net als in Zwitserland.
Duitsland
De Duitse luchtvaartautoriteit DFL heeft de beperkingen voor het luchtverkeer voor zes luchthavens versoepeld. In Berlijn-Schönefeld, Berlijn-Tegel, Erfurt, Leipzig en Hannover mag zondag tot 20.00 uur beperkt worden gevlogen. Dat geldt ook voor de grootste luchthaven van het land, die van Frankfurt am Main.
Vanaf deze luchthavens mag alleen naar het oosten worden gevlogen. Hoe het na 20.00 uur verder gaat, is nog niet bekend.
In eerste instantie werd ook gemeld dat vanaf Hamburg weer gevlogen zou kunnen worden, maar daar blijft het vliegverbod toch van kracht. Tot dat besluit kwam de DFL op basis van de laatste meteorologische gegevens.
Frankrijk
De luchthaven van Parijs en de meeste andere vliegvelden in Frankrijk zullen tot dinsdag gesloten blijven.
In het zuiden van Frankrijk bleef een aantal vliegvelden die op het punt stonden om te worden gesloten, toch open. Het gaat onder meer om de luchthaven van Toulouse. De vliegvelden van Marseille en Bordeaux gaan weer open.
Spanje
In Spanje gingen zondag alle zeventien vliegvelden in het noorden en oosten van het land weer open die eerder op de dag waren gesloten. Het gaat onder meer om de luchthaven van Barcelona.
Oost-Europa krijgt steeds meer last van de aswolk, die uit Zuid-Europa komt waaien. Het luchtruim van Bulgarije is vanaf zondagochtend negen uur plaatselijke tijd gesloten. Na enkele uren werd het verbod versoepeld. In Tsjechië mag tot zeker maandag 12.00 uur niet worden gevlogen.
Scandinavische landen
Ook de Scandinavische landen houden hun luchtruim voorlopig gesloten. Finland in ieder geval tot maandag aan het einde van de middag. Het Deense luchtruim blijft tot maandagochtend gesloten.
In Noorwegen ging het luchtruim daarentegen zondag weer deels open. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS schrapt maandag vrijwel alle vluchten.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Ik sta er zelf niet op dus daar hoef je niet op te wachten
[ Voor 25% gewijzigd door Tourniquet op 18-04-2010 19:57 ]
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
@aerofreak: goh, het verstand is doorgebroken.
Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar luchtvervuiling etc nu er 4 dagen geen luchtverkeer is geweest?
Verwijderd
En het onderzoek/testen van de KLM zal natuurlijk ook wel wat hebben opgeleverd.
Casper is helaas down, dus maar even via ATCbox gecheckt..
(klik = groot)

Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Ik heb het gevoel alsof de lucht die ik nu inadem (vooral tijdens het voetbal) extra helder is, maar ja het zou ook tussen de oren kunnen liggen...MBV schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:30:
@rapture: ik had even niet door dat FL180 zo laag was. 6km is in mijn begrippen nogal hoog
@aerofreak: goh, het verstand is doorgebroken.
Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar luchtvervuiling etc nu er 4 dagen geen luchtverkeer is geweest?
Ikzelf denk eerlijk gezegd niet dat vliegtuigen de lucht veel schoner hebben gemaakt. Vergeet niet dat fabrieken en, vooral auto's deze dagen gewoon actief zijn.
Gulfstream G650
[ Voor 8% gewijzigd door Tourniquet op 18-04-2010 20:58 ]
Toch missen we een hoop CO2 dezer dagen dankzij de vliegtuigensalimrmaf schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:54:
[...]
Ik heb het gevoel alsof de lucht die ik nu inadem (vooral tijdens het voetbal) extra helder is, maar ja het zou ook tussen de oren kunnen liggen...
Ikzelf denk eerlijk gezegd niet dat vliegtuigen de lucht veel schoner hebben gemaakt. Vergeet niet dat fabrieken en, vooral auto's deze dagen gewoon actief zijn.Ik denk dat de "stank" met 10% is verminderd sinds de eruptie.

http://gizmodo.com/551980...modo%2Ffull+%28Gizmodo%29
[ Voor 13% gewijzigd door SmithNL op 18-04-2010 20:58 . Reden: verkeerde bron ]
Canon 760D // EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM // EF 70-200mm f/4L USM -- My pictures @ airliners.net -- iPhone 17 Pro -- DJI Mavic Air
Hupakkee... vliegen met die hap.
Kia Niro-EV 2024
Er is een effect dat zeker is aangetoond: er ontstaan minder wolken. Voor smog etc op de grond zou het weinig uit moeten maken bij mijn weten. We hebben wat dat betreft nu ook wel een gunstig weertype: rustige wind vanaf zee, geen wolken, droge lucht door de nachtvorst etc. [/not-an-expert].salimrmaf schreef op zondag 18 april 2010 @ 20:54:
[...]
Ik heb het gevoel alsof de lucht die ik nu inadem (vooral tijdens het voetbal) extra helder is, maar ja het zou ook tussen de oren kunnen liggen...
Ikzelf denk eerlijk gezegd niet dat vliegtuigen de lucht veel schoner hebben gemaakt. Vergeet niet dat fabrieken en, vooral auto's deze dagen gewoon actief zijn.Ik denk dat de "stank" met 10% is verminderd sinds de eruptie.
Mijn ouders zouden morgen naar Athene vliegen, en hebben gisteren het hotel etc geannuleerd. Ach, morgenochtend wil je echt niet op schiphol zijnFreak187 schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:03:
Mooi... m'n vlucht naar Toronto van donderdag lijkt door te gaan.
Hupakkee... vliegen met die hap.

En ik maar denken dat we net toevallig dit weekend gewoon een keertje geluk hadden met het weer....MBV schreef op zondag 18 april 2010 @ 21:14:
[...]
Er is een effect dat zeker is aangetoond: er ontstaan minder wolken. Voor smog etc op de grond zou het weinig uit moeten maken bij mijn weten. We hebben wat dat betreft nu ook wel een gunstig weertype: rustige wind vanaf zee, geen wolken, droge lucht door de nachtvorst etc. [/not-an-expert].

Met een gesloten luchtruim ga jij echt niet, sorry. Er is een uitzondering gemaakt voor wat vrachtvluchten, maar passagiers worden echt nog niet vervoerd. Maar rond deze tijd ben jij daar ook wel achterr0el schreef op maandag 19 april 2010 @ 05:13:
Sta geboekt voor de vlucht naar curacao van 9:35 deze morgen. Staat als een v/d weinige vluchten niet cancelled op schiphol.nl. Ben benieuwd!
haha bedankt! Je had nog gelijk ook (typ ik vanacf schiphol)Fly-guy schreef op maandag 19 april 2010 @ 07:27:
[...]
Met een gesloten luchtruim ga jij echt niet, sorry. Er is een uitzondering gemaakt voor wat vrachtvluchten, maar passagiers worden echt nog niet vervoerd. Maar rond deze tijd ben jij daar ook wel achter
het vreemde is wel dat de vluchten compleet uit de systemen zijn maar wel op schiphol.nl genoemd worden..... T schijnt dat de antilliaanse regering ook terug wil nml... Smells fishy!
Ik denk ook dat het zwaar wordt overdreven. Maargoed: Better safe than sorry.
Er zou nu juist gevlogen moeten worden door technici en wetenschappers om te onderzoeken wat de as nou echt doet, en in welke concentraties het schadelijk is. Daar kan je nu mooi onderzoek naar doen. Zo kan er beter geanticipeerd en gepland worden bij een vulkaanuitbarsting in de toekomst.
Echt een gemiste kans dit weekend: Severe clear en geen traffic...
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Eens, in plaats van theoretische modellen moeten ze met een aantal kisten gaan rondboren met meetapparatuur. Meten = weten.Dani86 schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:23:
Dat plaatje van smithNL stinkt naar Groenlinks. Dit geintje kost miljarden...
Ik denk ook dat het zwaar wordt overdreven. Maargoed: Better safe than sorry.
Er zou nu juist gevlogen moeten worden door technici en wetenschappers om te onderzoeken wat de as nou echt doet, en in welke concentraties het schadelijk is. Daar kan je nu mooi onderzoek naar doen. Zo kan er beter geanticipeerd en gepland worden bij een vulkaanuitbarsting in de toekomst.
Echt een gemiste kans dit weekend: Severe clear en geen traffic...
We stonden hier op kantoor met z'n allen te juichen voor het raam toen ie opsteegTourniquet schreef op maandag 19 april 2010 @ 11:31:
KLM heeft zojuist met toestemming de PH-BGI van A'dam naar Parijs gevlogen.
Zonder.Verwijderd schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:04:
Was dat met of zonder PAX?
Wanneer het luchtverkeer wordt hervat, krijgen de stoffelijke overschotten die in het mortuarium van Schiphol liggen ''absolute prioriteit''. Het mortuarium heeft hierover afspraken gemaakt met de luchtvaartmaatschappijen, zo stelde een zegsman maandag.
Verwijderd
Na de cargovluchten gaat men dus vluchten maken met dode passagiers, kwestie van het risico op slachtoffers te minimaliseren.MBV schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:57:
Zo te zien zullen de eerste vluchten nogal doods aandoen:
[...]
Ik zal het wel nooit leren

[ Voor 13% gewijzigd door MBV op 19-04-2010 14:27 ]
Het zwaarste vliegtuigongeluk in België ooit.
Van één onzer correspondenten.'
Brussel - Vandaag is een Cessna, een twee-motorig vliegtuig met plaats voor twee personen, neergestort op een begraafplaats even buiten Hasselt.
Het ongeluk gebeurde om ongeveer één uur hedenmiddag.
Getuigen verklaren een rookwolk te hebben gezien.
Belgische reddingswerkers hebben tot nu toe 826 lijken geborgen en verwachten er nog meer te vinden zolang het graven doorgaat.
Virussen? Scan ze hier!
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
Noord- Zweden en Noordwegen is alweer vrijgegeven; de rest nog niet.Wouter! schreef op maandag 19 april 2010 @ 12:33:
Ik zie ook in Scandinavië wat vliegbewegingen.
Ah! Finnair gaat vliegen vanaf Helsinki naar NY en een vlucht naar Madrid
[ Voor 16% gewijzigd door r0b op 19-04-2010 14:36 ]
Verwijderd
http://www.nu.nl/binnenla...-terugvliegen-europa.html
Ah, of de F-WWCA, in welk geval dat een testvliegtuig is van Airbus. Die zal aan 't testen zijn..
[ Voor 117% gewijzigd door CyBeR op 19-04-2010 16:18 ]
Daar moet je iets met een GE90 of GEnx voor hebben lijkt me?Thetallguy schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:20:
A340-600s gebruiken ze als stofzuigervluchten. Die grote motoren die die dingen hebben zuigen alle as wel op
Virussen? Scan ze hier!
Is 2.5m vs. 2.7m in diameter in het voordeel van de GE's inderdaad, maar daarvan hangen er maar 2 onder een 777 terwijl de 340 met 4 motoren de as opslurptCyBeR schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:33:
[...]
Daar moet je iets met een GE90 of GEnx voor hebben lijkt me?
2.7? 3.21 bedoel je. En de GEnx is nog groterThetallguy schreef op maandag 19 april 2010 @ 16:36:
[...]
Is 2.5m vs. 2.7m in diameter in het voordeel van de GE's inderdaad, maar daarvan hangen er maar 2 onder een 777 terwijl de 340 met 4 motoren de as opslurpt
Verwijderd
Lui die door de mand zijn gevallen door de as?
http://www.spitsnieuws.nl...n_hekla_uitgebarsten.html
/edit: disregard, wordt alweer tegengesproken...
[ Voor 29% gewijzigd door Bolk op 19-04-2010 19:20 ]
Dit topic is gesloten.