Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
RTO-foto's van een Lockheed TriStar op Schiphol: http://www.airliners.net/...ords=CS-TMR&keywrange=all
[ Voor 56% gewijzigd door wildhagen op 14-04-2010 18:34 ]
Virussen? Scan ze hier!
Niet heel gek aangezien de -900 dezelfde exit-configuratie en max capaciteit (189 stoelen) heeft als de -800.Verwijderd schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:54:
[...]
Sowieso verbaas ik me dat die test destijds verplicht was voor een vliegtuig dat was afgeleid van de DC-10. Ik geloof niet dat Boeing ooit een evacuatietest heeft hoeven doen voor de 737-900, om maar wat te noemen.
Er vloog hier net tussen 23:15 en 23:50 namelijk een heli constant rondjes boven ons huis (Dronten, Flevoland) en we zagen een aantal flitsen vanaf de grond komen. Heli is niet geland. Puur uit nieuwsgierigheid, ik wil wel eens weten wie mij van het randje van in slaap vallen weg rukt
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Weer die ijslanders
[ Voor 10% gewijzigd door Devil op 15-04-2010 11:30 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
[ Voor 9% gewijzigd door Tallguy op 15-04-2010 12:18 ]
Vind het wel 'leuk' om zoiets te volgen altijd. Zal ook een vriend even vragen (die zit op vliegveld eelde en heeft altijd wel leuke weetjes en nieuwtjes)
I can't wait to shoot!
Verwijderd
http://www.sat24.com/homepage.aspx?page=irthe mod man schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:28:
Iemand iets van radar beelden (ik weet aswolk is slecht/niet te zien op radar) die je kan volgen.
Vind het wel 'leuk' om zoiets te volgen altijd. Zal ook een vriend even vragen (die zit op vliegveld eelde en heeft altijd wel leuke weetjes en nieuwtjes)

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Update: video van staartcam
[ Voor 29% gewijzigd door BamSlam_ op 15-04-2010 14:49 ]
Of toch niet:Kensei schreef op donderdag 15 april 2010 @ 12:15:
EHAM (en de rest van NL) gaat ook hinder ondervinden in de loop van de middag lees ik net. Om 14:00u gaat het luchtruim dicht.

Vlieg morgen naar Glasgow, hoop dat dan alles voorbij is.
[ Voor 9% gewijzigd door El Jefe op 15-04-2010 13:11 ]
Ja zijn altijd interessante (lange) dagen met dat soort dingen.
Of het hele stukMBV schreef op woensdag 14 april 2010 @ 16:44:
Je zou natuurlijk ook naast de glijbaan kunnen springen![]()
Oh wacht, gestruikeld. Daarom hebben die banen toch altijd het laatste stuk horizontaal?

Of nog net niet verticaal (achter):

wel echt: dat laatste stuk zit een vlakkere knik in, zodra daar iemand naar beneden glijdt wordt het bijna horizontaal
In welk opzicht? Een vliegtuig komt met 300km/u op de grond, terwijl de wielen stil staan. Dat is net zo erg: dezelfde vliegwielen die een zelfde snelheidsverandering moeten ondergaan.Xander2000 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 17:01:
[...]
Ook een fijne:
http://www.youtube.com/watch?v=4i-BEt4BIpg
Alhoewel de wielen laten draaien in plaats van de ondergrond wel een beetje valsspelen is. De ondergrond komt niet stil te staan vanaf eerste impact.
Money for nothin' and your chicks for free
Kan niet, de asdeeltjes zijn veels te fijn. Radar kan ze niet opvangen.vizion88 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:13:
Zijn er ook ergens beelden van(buienradar iig niet)...
Gulfstream G650

Hah, ja, ik heb morgenochtend een 06:30 vlucht vanaf Bremen naar Tampere, als ik de kaart zo bekijk met de voorspellingen dan ziet dat er niet goed uit ..DeeJee schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:58:
Ik ben benieuwd hoelang dat gaat duren. Mijn schoonouders moeten morgenochtend naar Portugal.

Minstens tot 6 uur morgenochtend, hoewel ik net op de radio hoorde dat het ook wel eens tot 17:00 morgenmiddag zou kunnen gaan duren.DeeJee schreef op donderdag 15 april 2010 @ 14:58:
Ik ben benieuwd hoelang dat gaat duren. Mijn schoonouders moeten morgenochtend naar Portugal.
Geen herhaling van Wikipedia: British Airways Flight 9 dus....
[ Voor 16% gewijzigd door wildhagen op 15-04-2010 17:32 ]
Virussen? Scan ze hier!

En die flying ashtray is toch ook prima geland? In Europa is er ook altijd wel een luchthaven met ILS waar je kan landen als je motoren er geen zin meer in hebben
Tampere is nu nog ok iig, daar komen wij net vandaanr0b schreef op donderdag 15 april 2010 @ 16:39:
[...]
Hah, ja, ik heb morgenochtend een 06:30 vlucht vanaf Bremen naar Tampere, als ik de kaart zo bekijk met de voorspellingen dan ziet dat er niet goed uit ..
[afbeelding]
De luchtvaartmaatschappij, Wizzair, heeft niet echt een lekker callcenter
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
* MBV ziet ineens een nerd voor zich voorin een A320, die terwijl zijn collega de checklist afwerkt, even de nieuwste berichtjes op tweakers bijhoudtBolk schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:03:
[...]
Tampere is nu nog ok iig, daar komen wij net vandaan
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=34466
Voor passagiers heeft een eventuele sluiting donderdagavond van Maastricht Aachen Airport (MAA) geen gevolgen, omdat vanaf het Limburgse vliegveld geen passagiersvluchten meer zijn gepland.
Nu weet ik dat er nogal wat vrachtvluchten zijn die er wel last van hebben op dat veld, maar vond wel grappig dat een sluiting geen enkele invloed heeft op passagiers omdat er toch al geen passagiersvluchten gingen...
Ik hoor net dat Tampere (Pirkkala) nu gesloten is.Bolk schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:03:
[...]
Volcanic ash grounds flights across Finland
Frapant genoeg zeggen ze op YLE, "Ryanair, for example, cancelled all its flights to and from Finland.", terwijl hier niks van over op ryanair.com staat.
Ryanair Eindhoven is in ieder geval een no-go.woutur schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:04:
Het gaat er dus om spannen. Ik vlieg morgen vanaf Eindhoven naar Budapest. Woon zelf in Groningen, moet dus om 9.00 uur weg, 12 uur is de vlucht. Ben benieuwd of er dan al nieuws is...
De luchtvaartmaatschappij, Wizzair, heeft niet echt een lekker callcenterLastig lastig dus
" From 18:00hrs (local) no further Ryanair flights will operate to/from Holland. "
http://www.ryanair.com/en/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GB
Dat gifje ( http://www.ryanair.com/img/notices/iceland-volcano.gif ) wordt nog regelmatig bijgewerkt, 16/0600Z ziet er niet goed uit

[ Voor 5% gewijzigd door r0b op 15-04-2010 18:41 ]
Bron: http://www.bndestem.nl/al...geluk-president-Polen.eceHet ongeluk met het vliegtuig dat de Poolse president Lech Kaczynski en tientallen Poolse hoogwaardigheidsbekleders zaterdag het leven kostte, is naar het zich laat aanzien het gevolg van een fout van de piloot. Dat zeggen Russische deskundigen
De bemanning van de presidentiële Toepolev TU-154 lijkt op grond van informatie van de zwarte dozen niet bekend te zijn geweest met de besturing van het toestel. Dat berichtten donderdag bronnen dicht bij het onderzoek, aldus het persbureau Interfax. Het Poolse vliegtuig stortte niet ver van het Russische Smolensk neer tijdens dichte mist. Dat gebeurde bij een vierde poging in Smolensk te landen.
Eerder was van Russische zijde al aangegeven dat niets wijst op een technisch falen van het toestel. De Toepolev zou in goede technische staat hebben verkeerd. Poolse en Russische onderzoekers proberen de toedracht van het drama te achterhalen. Het Poolse gezelschap was op weg naar een herdenking van de massamoord op Poolse officieren in 1940.
De piloot wist dus klaarblijkelijk niet hoe het betreffende vliegtuig bestuurd moest worden.
Typisch, een piloot die kennelijk geen vliegopleiding gehad heeft oid?
Overigens is het Nederlandse luchtruim al om 18:00 gesloten ipv om 19:00, zie http://www.nu.nl/binnenla...ruim-eerder-gesloten.html
Heathrow, Schiphol, Orly, Charles de Gaulle zijn allemaal gesloten, Frankfurt volgens mij ook. Plus (bijna) alle kleinere velden in Scandinavië, Groot-Brittanië, Nederland, België, Noord-Frankrijk en West-Duitsland.
[ Voor 11% gewijzigd door wildhagen op 15-04-2010 19:07 ]
Virussen? Scan ze hier!
Hij vloog niet zolang daarvoor nog mooi laag over op vliegveld Lelystad waarbij er niets aan de hand leek. Zo te zien gelukkig (relatief) weinig aan de hand.Een marinehelikopter heeft donderdagmiddag een noodlanding gemaakt op een akker langs de Espelerweg in Emmeloord.
Het KLPD meldt dat de helikopter een hydraulische storing had en uit voorzorg moest landen.
De luchtvaartpolitie is ter plaatse. Het is nog niet bekend of de helikopter op eigen kracht terugvliegt of dat hij over de weg vervoerd wordt.
Ohja, ik neem trouwens even aan dat dat dezelfde heli was, zoveel vliegen die niet langs hier.
Good luck!r0b schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:40:
[...]
Ik hoor net dat Tampere (Pirkkala) nu gesloten is.
Volcanic ash grounds flights across Finland
Frapant genoeg zeggen ze op YLE, "Ryanair, for example, cancelled all its flights to and from Finland.", terwijl hier niks van over op ryanair.com staat.
[...]
Ryanair Eindhoven is in ieder geval een no-go.
" From 18:00hrs (local) no further Ryanair flights will operate to/from Holland. "
http://www.ryanair.com/en/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GB
Dat gifje ( http://www.ryanair.com/img/notices/iceland-volcano.gif ) wordt nog regelmatig bijgewerkt, 16/0600Z ziet er niet goed uit
Friday 16 Apr
All Ryanair flights to/from Bremen before 13:00hrs cancelled.
Hoorde dat ook 1 van de twee Airbusjes in Zuid Frankrijk stond om hier niet vast te komen staan?Bolk schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:03:
[...]
Hadden eerst toestemming van zowel OCC als Dutchmil.
Worden we om 18:30 gebeld door het OCC dat we niet meer mogen vliegen. Daar sta je dan met al je spul buiten

[ Voor 4% gewijzigd door Keiichi op 15-04-2010 21:47 ]
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
En wat is OCC?
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 15-04-2010 22:38 ]
Nope dat is een charter. Maar die kwam dus gelijk van Pirkkala af zonder tussenstop in AMS. Dus dat is net goed opgelost, omdat SPL een uur eerder al dicht was.Spotter schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:19:
[...]
Hoorde dat ook 1 van de twee Airbusjes in Zuid Frankrijk stond om hier niet vast te komen staan?
Virussen? Scan ze hier!
Lokale verkeerluchtleiding op de basis. Of misschien een organisatie die daar weer mee samenwerkt oid.MBV schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:38:
En wat is OCC?
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
nu alles tot 1800lt geschraptwildhagen schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 06:49:
KLM heeft alle vluchten tot vanmiddag 14:00 iig alvast geschrapt, dat zal neem ik aan voor de meeste maatschappijen wel gelden: http://www.nu.nl/economie...rijdag-1400-uur-niet.html
Yup, en ik hoorde net een woordvoerder van EuroControl (Europese verkeersleiding) op de radio vertellen dat het nog wel 24 uur kon gaan duren.
Inmiddels zijn de kleinere luchthavens in het uiterste noorden van Zweden en Noorwegen nu weer geopend, maar alle belangrijke luchthavens ten noorden van Parijs blijven voorlopig dicht, inclusief Orly, Charles de Gaulle, Frankfurt, Heathrow, Schiphol en Kopenhagen.
Ook in Polen, Letland en Litouwen worden nu steeds meer vliegvelden gesloten. In Oostenrijk gebeurt dat later vandaag ook.
Zie ook http://www.telegraaf.nl/d...keer__.html?sn=nieuws_dft
[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 16-04-2010 11:44 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ja dat hadden wij ook al bedacht, lekker naar schiphol vliegen, gewoon omdat het kanMBV schreef op donderdag 15 april 2010 @ 22:38:
Waarom mag je met een zweeftoestel niet vliegen't is niet alsof je motor verstopt zal raken, of vanwege de hoge snelheid je toestel gezandstraald wordt, hooguit dat je een keertje extra moet poetsen... En zonder verkeerstoestellen kan je ook eens een keer de andere kant op gaan
Maar helaas, prohibited is prohibited. Zwevers vallen ook gewoon onder VFR-verkeer.
A0419/10 - DUE TO VOLCANIC ACTIITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
THE AMSTERDAM FIR, ALL CIVIL IFR AND VFR OPERATIONS ARE PROHIBITED.
POLICE AND SAR FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245. 15 APR 16:40 2010 UNTIL 16 APR
16:00 2010 ESTIMATED. CREATED: 15 APR 16:41 2010
Wat ik niet goed snap: hoe groot mag de dichtheid van die deeltjes zijn voor een straalmotor in de problemen komt? Een vulkaanuitbarsting komt wel vaker voor (japan, indonesie, enzovoort) en daar kunnen ze toch ook niet elke week het vliegverkeer plat leggen? En zoals ik al eerder gekscherend zei: in noord-europa is het uitvallen van je motoren nou niet echt een groot probleem, je kan altijd wel glijden naar de dichtsbijzijnde luchthaven. De motor reviseren/vervangen is wel erg kostbaar.
Hoe lang zullen de kleinere maatschappijen het nog uitzingen? Even een paar dagen geen inkomsten lijkt mij nogal lastig...
En wil je echt gokken dat je met gliden een luchthaven kan bereiken, met het risico dat je het misschien toch niet haalt en mag gaan zwemmen, of vol in een weiland crashed? Lijkt me redelijk onverantwoord.
En dit is gewoon ondernemersrisico van de maatschappij imho. Je weet dat je altijd tegen onvoorziene omstandigheden kan aanlopen, een beetje slimme ondernemer/bedrijf hanteert daar dan ook een reservepotje voor...
En als je als bedrijf in de problemen komt omdat je 2-3 dagen niet kan vliegen, kan je je afvragen of je bedrijf wel zo gezond is en nog wel bestaansrecht heeft, als je kennelijk al zó op het randje van verliesgeven draait dat je zo'n korte periode niet eens kan overbruggen.
Virussen? Scan ze hier!
Als je een kist met goeie remmen hebt, moet een metertje of 60 wel genoeg zijn jaMBV schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:54:
@McDavid: Flauw hoor, dat ze geen uitzondering maken. Had je mooi bij schiphol kunnen kijken of je ook dwars op de landingsrichting kan landen, die banen zijn toch vrij breed?
Maar ik zou 'm eerder gewoon op het platform zetten tussen de pieren, anders moet je zo'n end lopen naar de burgerking
Dat risico wil je echt niet nemen, Een verkeersvliegtuig landen zonder motoren, dat is (voor zover ik weet) levensgevaarlijk. Al was het alleen maar omdat de piloten er niet op getraind zijn (aan de autopilot heb je ook niets zonder vermogen). Om over uitval van hydrauliek nog maar niet te spreken.Wat ik niet goed snap: hoe groot mag de dichtheid van die deeltjes zijn voor een straalmotor in de problemen komt? Een vulkaanuitbarsting komt wel vaker voor (japan, indonesie, enzovoort) en daar kunnen ze toch ook niet elke week het vliegverkeer plat leggen? En zoals ik al eerder gekscherend zei: in noord-europa is het uitvallen van je motoren nou niet echt een groot probleem, je kan altijd wel glijden naar de dichtsbijzijnde luchthaven. De motor reviseren/vervangen is wel erg kostbaar.
Overigens heb ik ergens gelezen dat het geregeld voorkomt dat vliegtuigen moeten uitwijken voor vulkaanuitbarstingen, vooral op intercontinentale vluchten. Het is alleen nu ellende omdat de wolk net boven een stuk land hangt met heel veel luchthavens.
Ik denk eerder dat het de vraag is hoe lang de verzekeringsmaatschappijen het zullen uitzingen. Lang genoeg lijkt me.Hoe lang zullen de kleinere maatschappijen het nog uitzingen? Even een paar dagen geen inkomsten lijkt mij nogal lastig...
[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 16-04-2010 12:16 ]
Dat was vanwege corruptie: iedereen rommelde daar wat aan met de brevetten, daarom hebben we ze op de zwarte lijst gegooid als signaal. Een voor een worden ze daar vanaf gehaald, wat voor die maatschappijen meer prestige dan noodzaak is.wildhagen schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:59:
In Indonesië lijken de veiligheidseisen me misschien ook wat lager? Het is niet voor niks dat bijna alle Indonesische vliegmaatschappijen op de Black List van de EU staan (of gestaan hebben)...
De luchtvaart zat al in de problemen door de economische crisis, 't kan voor sommigen het zetje zijn.En als je als bedrijf in de problemen komt omdat je 2-3 dagen niet kan vliegen, kan je je afvragen of je bedrijf wel zo gezond is en nog wel bestaansrecht heeft, als je kennelijk al zó op het randje van verliesgeven draait dat je zo'n korte periode niet eens kan overbruggen.
Tja, gewoon een delta meenemen en netjes landen, sta je in 3 stappen stilmcDavid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:12:
[...]
Als je een kist met goeie remmen hebt, moet een metertje of 60 wel genoeg zijn jamoet je 'm wel netjes neerzetten!
Maar ik zou 'm eerder gewoon op het platform zetten tussen de pieren, anders moet je zo'n end lopen naar de burgerking
Daarom hebben ze zo'n klein propellortje dat uit de buik valt.[...]
Dat risico wil je echt niet nemen, Een verkeersvliegtuig landen zonder motoren, dat is (voor zover ik weet) levensgevaarlijk. Al was het alleen maar omdat de piloten er niet op getraind zijn (aan de autopilot heb je ook niets zonder vermogen). Om over uitval van hydrauliek nog maar niet te spreken.
Kennen jullie deze site? Ik kende wel Casper, maar deze verzamelt kennelijk alle gegevens van heel europa:
http://www.radarvirtuel.com/
Wel verdomd leeg in het noordelijk deelMBV schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:41:
[...]
Kennen jullie deze site? Ik kende wel Casper, maar deze verzamelt kennelijk alle gegevens van heel europa:
http://www.radarvirtuel.com/
Grootste aantal flauwe grappen in 2 regels...
[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 16-04-2010 13:15 ]
Die heb je voor extreme noodsituaties. Niet om expres door een aswolk te vliegen.MBV schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:41:
[...]
Daarom hebben ze zo'n klein propellortje dat uit de buik valt.
-edit-
Ik werk vlak bij zestienhoven, maar het is inderdaad lekker stil in de lucht hier
[ Voor 21% gewijzigd door mcDavid op 16-04-2010 13:17 ]
Verwijderd
http://www.royfc.com/acft_news_old_apr1.html#05aprAn-248 to Be Airbus A-380 Competitor - Ukrainian Transport Ministry
The Ukrainian Antonov Scientific and Engineering Complex is developing a passenger version of the An-225 "Mriya" cargo airplane which is supposed to become a competitor to the European Airbus A380 ((in English)) liner - the largest passenger airliner in the world, the ministry of transport and communications press service reported Wednesday.
The An-225 "Mriya" is an ultra-large payload transport airplane developed by Kiev's ANTK Antonov. The airplane was designed and built in the second half of the 1980s. Now the An-225 is making commercial cargo trips as part of the Antonov Airlines company. Design work on using the airplane as a flying launch complex for aerospace systems also is underway.
The Airbus A380 is a wide-body twin-deck jet passenger airplane built by the Airbus S.A.S. ((in English)) European concern. It can make non-stop flight to a distance up to 15,200 kilometers. Capacity is 525 passengers in a cabin of three classes, 853 passengers in a single-class configuration. As of today, the A380 is the largest passenger airliner in the world. The cost of one airplane is 327.4 million dollars.
"There are practically no competitors to the A-380 right now. It is a vacant niche. We have been watching the creation and preliminary results of the A-380's usage closely and we have decided that our An-248 has no less potential. All the ground work is practically ready. The airplane is flying. In order to refit the cargo ship into a passenger, 3 to 4 months are needed. The new model is called the An-248 by analogy with the An-148. We think that it has a great future," the ministry of transport press service quotes the ANTK Antonov general designer, Dmitriy Kiva.
Preliminary discussions have shown that the An-248 will be interesting firstly to companies from Saudi Arabia, Kuwait and the United Arab Emirates. Some huge Russian companies also have expressed definite interest.
According to the design data, the An-248 will be able to carry up to 715 passengers in single-class configuration and up to 605 in a lay-out with separate personal luxury cabins for especially important persons. The cost of one such liner should not exceed 280 million dollars.
Source: 01.04.10, RIANovosti - Ukraine
Geluidmeters Schiphol van slag
Van onze luchtvaartredacteur
SCHIPHOL - De geluidsmeters rondom Schiphol zijn volledig in de war door het plots uitgevallen vliegverkeer.
“We krijgen waarschuwingen van onze systemen die denken dat er een storing is, omdat ze alleen maar oorverdovende stilte meten”, zegt Jasper Koolhaas van Geluidsnet, dat het Schiphol-lawaai meet.
Money for nothin' and your chicks for free
Ook in Tsjechië en Bulgarije worden nu het luchtruim (of delen ervan) gesloten.
Virussen? Scan ze hier!
Aangezien er nu ontzettend veel van die bakbeesten aan de grond zijn, wordt er nu extra veel onderhoud gepleegd?
Life is not about specs, it is about joy!

Zie ook http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=34492
Zo kan het ook
Virussen? Scan ze hier!
Er zal vast wel het een en ander gerepareerd worden, maar grote onderhoudsbeurten staan vaak al in de agenda en daar is niet zomaar vanaf te wijken.. (denk aan mankracht, onderdelen, hangar ruimte.)bartvl schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:45:
Best netjes toch? Klein beetje moeite (die dingen staan nu toch allemaal aan de grond) groot plezier!
Aangezien er nu ontzettend veel van die bakbeesten aan de grond zijn, wordt er nu extra veel onderhoud gepleegd?
No Shame, only Fame!
Schoonmakers staken toch?S2801 schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 18:54:
Wel mooi de tijd om alle vliegtuigen even lekker van binnen uit te soppen. Hebben de schoonmakers op Schiphol ook weer eens wat te doen...
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Ik heb zo'n vermoeden dat dit een aparte categorie schoonmakers is die niet staken.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Laatste forecast.
Vandaag om 1 uur was ze iig nog steeds actief en het is onduidelijk wat er gaat gebeuren... Ik las op Wikipedia wat berichten over een vulkaan ernaast die ook zou kunnen gaan maar voorlopig is die nog stil...
Zie http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=34498
Virussen? Scan ze hier!
Haha in zo'n perspectief zie je pas hoe breed zo'n landingsbaan is inderdaad. Daar zou ik 'm wel overdwars op neer kunnen zetten denk ik jawildhagen schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 16:59:
In Maastricht word er nu onderhoud aan de baan gepleegd, en de inspectie gebeurt per fiets
[afbeelding]
[afbeelding]
Zie ook http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=34492
Zo kan het ook
Op onze ledensite staat gemeld dat er momenteel onderhandeld wordt om met ongemotoriseerde toestellen toch de lucht in te mogen. Door wie of wat zou ik niet weten, maar het zou natuurlijk wel nice zijn
Wat specifieker: http://www.ryanair.com/nl/notices/gops/100414-ICELAND_ASH-GBwildhagen schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:27:
Vanwege die forecast heeft Ryanair besloten iig tot a.s. maandag 13:00 alle vluchten van en naar Nederland, België, Noord-Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden, Noord-Frankrijk, Polen, Estland, Letland en Litouwen te cancellen.
Zie http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=34498
De grote jongens mogen dus op eigen risico proberen over de stofwolk heen te vliegen.NEW TODAY
IN RESPECT TO THE CURRENT SIGMETS FOR DUTCH AIRSPACE MAASTRICHT UAC
WILL ISSUE IFR CLEARANCES FOR FLIGHTS AT OR ABOVE FL360. PILOTS ARE
REMINDED THAT IN ACCORDANCE WITH CURRENT SIGMETS THE AIRSPACE BELOW
FL360 IS CONSIDERED TO BE CONTAMINATED WITH VOLCANIC ASH. IFR FLIGHTS
HAVE TO BE CONDUCTED ON PILOTS OWN RISK, SHOULD THE NECESSITY OCCUR
TO DESCENT BELOW FL360 DUE TO AIRCRAFT MALFUNCTIONS.
LOWER LIMIT: FL245 UPPER LIMIT: UNL : NOTAM EH/A0446/10
NEW TODAY TIL 1004170600EST
DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245.
: NOTAM EH/A0443/10
Dan hoop ik voor ze dat er nog wat verkeersleiding is, mochten ze toch motorstoring krijgen ofzo.
Leesbare versie:
in respect to the current sigmets for dutch airspace maastricht uac will issue ifr clearances for flights at or above FL360. pilots are reminded that in accordance with current sigmets the airspace below FL360 is considered to be contaminated with volcanic ash. ifr flights have to be conducted on pilots own risk, should the necessity occur to descent below FL360 due to aircraft malfunctions.
lower limit: FL245 upper limit: unl : notam eh/a0446/10
new today til 1004170600est
due to volcanic activity in iceland and the resulting ashclouds in
the amsterdam fir, all civil ifr and vfr operations are prohibited.
police, sar and hems flights are exempted. sfc/fl245.
: notam eh/a0443/10
[ Voor 85% gewijzigd door CyBeR op 17-04-2010 00:54 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
nu.nlDe vulkaan onder de Eyjafjallajökull-gletsjer in IJsland stoot zaterdag opnieuw een enorme wolk van rook en as uit.
In vergelijking met eerdere dagen is de vulkaan niet minder actief geworden.
Dat heeft de meteorologische dienst in IJsland gemeld. De wind staat in zuidelijke richting, waardoor de aswolk zich naar het Europese continent beweegt. De aswolk heeft het luchtverkeer in grote delen van Europa platgelegd.
Virussen? Scan ze hier!
Overblijfsel van het Telex tijdperk.CyBeR schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 00:45:
Vraag me af waarom die dingen altijd geschreeuwd moeten worden.
Het begint nu irritant te worden. Even was deze unieke situatie wel grappig, maar laat die aswolk maar even richting Spanje gaan, hebben ze daar nog even een dagje of 3 vrij, kan ik tenminste weer aan het werk...wildhagen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 08:56:
De vooruitzichten voor vrijgave van het luchtruim zijn vrij slecht, aangezien de vulkaan nog onverminderd actief is en as blijft uitstoten, die met een zuidelijke wind dus onze kant op blijven komen:
[...]
nu.nl
Het gaat ook richting Spanje, alleen blijven ook wij overlast hebben doordat de vulcaan onverminderd actief blijft, en de windrichting ook zuidelijk, dus er word steeds nieuwe as aangevoerdFly-guy schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:13:
[...]
Het begint nu irritant te worden. Even was deze unieke situatie wel grappig, maar laat die aswolk maar even richting Spanje gaan, hebben ze daar nog even een dagje of 3 vrij, kan ik tenminste weer aan het werk...
Situatie vanochtend om 06:00 UTC qua as-verdeling:

Volgens www.schiphol.nl is het luchtruim 'tot nader order' gesloten:
Tot nu toe schoof men de termijn steeds 6 uur op, maar deze nieuwe melding doet vermoeden dat het nog wel een hele tijd gaat duren...Het Nederlandse luchtruim blijft tot nader order gesloten. Dit heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat bekend gemaakt. Welke tijd het vliegverkeer weer hervat kan worden is nog niet bekend.
[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 17-04-2010 13:17 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Het verbod in Schotland en Ierland was gisteren opgeheven, maar vandaag terug van kracht.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 13:33 ]
Ik neem aan dat je noordelijk bedoeltwildhagen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:16:
...
en de windrichting ook zuidelijk, dus er word steeds nieuwe as aangevoerd
...
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
In theorie zou dat dan toch ook kunnen met de KLM toestellen die nog op DUS staan?2010
FRANKFURT - Een vliegtuig van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa is zaterdag (17 april) zonder passagiers van München naar Frankfurt gevlogen. Het moet daar klaarstaan wanneer het vliegverkeer in Europa weer wordt hervat, zei een woordvoerder van de onderneming. Lufthansa heeft alle vluchten vooralsnog tot 20.00 uur geschrapt.
De Lufthansa-woordvoerder sprak van ideale omstandigheden om te vliegen. Na de landing in Frankfurt is het vliegtuig grondig nagekeken en er is niets mis mee. Het mocht niet hoger dan 3000 meter vliegen.
Lufthansa hevelt zo zaterdag nog negen vliegtuigen van München over naar Frankfurt. Het Duitse luchtruim blijft officieel voor alle commerciële vluchten gesloten wegens de asdeeltjes die een vulkaan onder een IJslandse gletsjer sinds woensdag heeft uitgespuwd.
Dan kan je beter betalende passagiers meenemen zodra het luchtruim weer vrijgegeven word lijkt me?
Virussen? Scan ze hier!
[ Voor 8% gewijzigd door Bartjeee op 17-04-2010 17:47 ]
Verwijderd
Die heeft vast allang de trein/bus/auto naar NL genomen.
Op DUS staat (voorzover ik weet) in iedergeval 1 KLM 747-400 & 777-300, een zwikje 737's en een Fokker.
Zie ook: http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=62340
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 17:49 ]
Tuurlijk. D'r zijn ook gewoon mensen die op die dag geboekt (zouden, als ze om andere redenen anders moesten kiezen) hebben he.Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 17:47:
Vraag me af of er nog wel een betalende passagier vanaf DUS mee gaat naar AMS.
Die heeft vast allang de trein/bus/auto naar NL genomen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Nee, dat kan niet. Het Duitse luchtruim is niet gesloten, het Nederlandse luchtruim wel. Dus zonder uitzondering kan KLM niet het Ned. luchtruim in.Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 17:15:
[...]
In theorie zou dat dan toch ook kunnen met de KLM toestellen die nog op DUS staan?
Het Duitse luchtruim is wel degelijk gesloten hoor, in ieder geval tot 02:00 vannacht. Zie o.a. http://www.novatv.nl/page...truim+nog+altijd+geslotenFly-guy schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:10:
[...]
Nee, dat kan niet. Het Duitse luchtruim is niet gesloten, het Nederlandse luchtruim wel. Dus zonder uitzondering kan KLM niet het Ned. luchtruim in.
Het Duitse luchtruim blijft zeker tot 02:00 uur vannacht dicht.
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 17-04-2010 18:14 ]
Virussen? Scan ze hier!
Lijkt me ook. Ik neem aan dat er in deze gevallen geen passagiers mee mogen. Het lijkt me dat die vluchten uitgeweken zijn, dus zijn je passagiers daar ook nog. Tenzij je ze op de bus zet natuurlijk.wildhagen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 17:38:
Natuurlijk moet dat kunnen, maar of dat economisch nou zo slim is? Leegvliegen levert geen enkele winst op, en kost alleen maar geld. Daarnaast kost laag vliegen toch enorm veel brandstof tov op gewone hoogte vliegen?
Dan kan je beter betalende passagiers meenemen zodra het luchtruim weer vrijgegeven word lijkt me?
LH zal gewoon 747's strategisch gaan neerzetten om zoveel mogelijk capaciteit te benutten waar het op dat ogenblik nodig is. En schijnbaar is dat nu in FRA. Dan gaan ze los zodra het luchtruim open is. Maar wanneer dat is, weet niemand.
[ Voor 4% gewijzigd door Bolk op 17-04-2010 18:14 ]
Onbemand neem ik aan?Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:20:
Nu op NOS, KLM gaat inderdaad vliegen vanuit DUS naar AMS!
Voor zonsondergang!
Virussen? Scan ze hier!
Maar Schiphol rekent op een verdere verlenging van de sluiting van het luchtruim:
Teletekst 106.Schiphol roept gestrande reizigers op
om bij de luchthaven weg te gaan.Achter
de paspoortcontrole zitten nog 1300
mensen.Voor ouderen,hulpbehoevenden en
gezinnen met kinderen wordt andere
opvang gezocht.
Het lijkt erop te wijzen,dat Schiphol
rekent op een nieuwe verlenging van het
vliegverbod.De KLM probeert nu lager
dan op 3000 meter te vliegen.De Duitse
maatschappij Lufthansa experimenteerde
daar eerder vandaag al succesvol mee.
Afgelopen nacht hebben opnieuw veel
gestrande reizigers geslapen op
Schiphol.De 1500 mensen brachten de
nacht door op veldbedden.
Virussen? Scan ze hier!
Niet helemaal:wildhagen schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:14:
[...]
Het Duitse luchtruim is wel degelijk gesloten hoor, in ieder geval tot 02:00 vannacht. Zie o.a. http://www.novatv.nl/page...truim+nog+altijd+gesloten
[...]
Duitse NOTAM:
Nederlandse NOTAM:DUE TO SIGNIFICANT VOLCANIC ACTIVITY FROM VOLCANO EYAFJALLAJOKULL,
ICELAND, VFR FLIGHTS ARE STRONGLY ADVISED TO MONITOR THE RELEVANT
GERMAN SIGMETS, ASHTAMS AND NOTAMS. DETAILED INFORMATION CAN BE
OBTAINED FROM DFS AIS-C AND FLIGHT INFORMATION SERVICE. ACCORDING TO
ICAO EUR DOC 019 (VOLCANIC ASH CONTINGENCY PLAN EUR REGION) A NUMBER
OF HAZARDS TO AIRCRAFT ENCOUNTERING VOLCANIC ASH CLOUDS MAY BE
OBSERVED. IT HAS TO BE NOTED, THAT THE CONTAMINATED AREA MUST NOT
NECESSARILY BE VISIBLE. THE RESPONSIBILITY TO CONDUCT A FLIGHT RESTS
WITH THE PILOT-IN-COMMAND.
FOR ALL IFR FLIGHTS, ATC WILL NOT ISSUE CLEARNCES TO TRAFFIC
PENETRATING CONTAMINATED AREAS BASED ON THE ACTUAL SIGMET INFORMATION. SFC -
UNL, 15 APR 22:30 2010 UNTIL 18 APR 23:59 2010 ESTIMATED. CREATED: 15 APR 22:31
2010
Dus in ons land zijn alle VFR en IFR vluchten verboden, in Duitsland zijn ze toegestaan onder bepaalde voorwaarden.DUE TO VOLCANIC ACTIVITY IN ICELAND AND THE RESULTING ASHCLOUDS IN
POLICE, SAR AND HEMS FLIGHTS ARE EXEMPTED. SFC/FL245. 17 APR 13:43 2010 UNTIL
17 APR 23:59 2010 ESTIMATED. CREATED: 17 APR 13:43 2010
Dan is er of een uitzondering gemaakt, of de NOTAMS zijn aangepast..Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 18:20:
Nu op NOS, KLM gaat inderdaad vliegen vanuit DUS naar AMS!
Voor zonsondergang!
[ Voor 7% gewijzigd door Fly-guy op 17-04-2010 18:32 ]
Vanuit AMS wel. Wordt een testvlucht (rondje AMS) om te kijken hoe de lucht eruit ziet. Op max 3000 meter hoogte.
Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest
Cisco & Ubiquity powered network
[edit]
google to the rescue: http://www.standaard.be/a...l.aspx?artikelid=0F2P140S
Waarschijnlijk dus een verwarring met belgië.
[ Voor 21% gewijzigd door MBV op 17-04-2010 19:48 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Een Boeing 737 vanaf de Kaagbaan (24) met een BERGI departure (=richting westen).
Gaat nu de motoren starten.
-edit- PH-BGB = 737-800
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2010 19:50 ]

Waarschijnlijk word hier bedoeld dat eventuele verzekeringen etc op dat moment niet geldig zijn oid, neem ik aan, vanwege de 'Acts of God'-clausule die daarin vaak is opgenomen. En een vulkaanuitbarsting is een 'act of God'MBV schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:50:
@wildhagen: Leuk, die benadrukking van eigen risico. Sinds wanneer is vliegen op risico van IVW?
Virussen? Scan ze hier!
Euh... vliegt KLM Asia dan ook niet meer? In Azië etc is toch niks aan de hand?Verwijderd schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 19:56:
En take off!
Het enige klm toestel ter wereld dat nu niet aan de grond staat.
Virussen? Scan ze hier!
Dit topic is gesloten.