Is er nog geen zomervakantie 2010 topic?
Ik zit met wat onduidelijkheden over bagageafhandeling en inchecken.
Route:
AMS -
MAD : EasyJet
MAD -
TFS : Ryanair (binnenlandse reis, 15 kg bagage)
Natuurlijk hoop ik dat ze in Amsterdam direct de ruimbagage door willen labelen (heet dat officieel zo?) naar TFS. Ik heb begrepen dat ze het helaas niet altijd willen doen. Op dit moment ga ik van beide opties uit.
1. Mocht de bagage doorgelabeld worden: Kan ik dan in MAD achter de douane blijven? Moet ik mij melden bij een Ryanair incheckbalie, of gewoon direct naar de gate? (m'n boardingkaart heb ik natuurlijk al uitgeprint)
2. Mocht de bagage niet doorgelabeld worden: Ik neem aan dat ik het vliegveld moet 'verlaten' om vervolgens mijn vervolgvlucht als een losse te beschouwen. Dus koffer afgeven bij de Ryanair-balie, enz.
Vervolgens de terugweg:
TFS -
MAD : Ryanair
MAD -
AMS : EasyJet
Ook hier hoop ik dat ze mijn bagage doorlabelen.
3. Mocht de bagage doorgelabeld worden: Kan ik dan achter de douane blijven? Ik heb nog
geen boardingkaart! (Als u alleen handbage hebt, kunt u online inchecken, uw eigen instapkaart printen, rechtstreeks door de veiligheidscontrole gaan en in groep A boarden.) Moet ik voor de zekerheid toch een instapkaart printen, terwijl ik eigenlijk ook met ruimbagage reis? Zo ja, dan kan ik doorlopen naar de gate?
4. Mocht de bagage niet doorgelabeld worden: zie 2; koffer afgeven bij de EasyJet-balie, enz.
NB. Tot nu to heb ik alleen gevlogen tussen Nederland en de UK, dat is geen Schengen-land (ID controle e.d.). Ik weet niet vanaf welke terminal we vliegen, dus weet ook niet in hoeverre mijn douaneverhaal van toepassing is.
Alvast bedankt!