Het feit dat ze pas boven het Noordzee kanaal op de LOC zaten, laat wel zien dat ze of daar erg laat op zaten, of een erg krappe line up kregen.. (nu kan dat ook liggen aan de schaal of een vertekend beeld, maar normaal ligt de FAF ruim voor het kanaal.)rdluca schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:28:
[...]
Ik vraag me ook af wanneer precies sprake is van een te scherpe bocht laten maken.
[afbeelding]
Nee, absoluut niet. In het ene geval had de crew niet door dat de autothrottle disconnected was (waarvoor de waarschuwing gebrekkig was), terwijl bij de andere de autopilot/throttle in de verkeerde modus stond (flare). In het rapport van de bijna-crash stond ook dat de 737NG een veel betere waarschuwing had, waardoor dat bijna-ongeluk niet was voorgekomen.rdluca schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 22:28:
[...]
Het ene rapport ziet op een gebeurtenis met een -300, dat van de OvV op een -800. Kan je dan al van dezelfde fout spreken?
Ik geloof trouwens dat de meeste mensen hier een automatische disconnect wilden zien wanneer de 2 grond-radars in tegenspraak waren
Me too. Zoals ik al eerder zei: dat is de reden dat die 2 mannen voorin zoveel verdienenIs een piloot er niet voor om primair er voor te zorgen dat een vliegtuig binnen de limieten blijft?. Drie piloten in de cockpit hebben zich tijdens de approach niet bekommert om de snelheid en pitch. Dat vind ik gevaarlijk en nalatig. Uiteindelijk had de eindverantwoordelijke, de piloot, het gebrek kunnen opvangen wanneer hij zich met zij primaire taak had beziggehouden.
Dit is althans mijn idee op basis van het voorlopig oordeel dat enige tijd geleden door de OvV is uitgebracht, een oordeel dat eerder door een brugklasleraar dan door een luchtvaartonderzoeker leek opgesteld.
[ Voor 3% gewijzigd door MBV op 27-01-2010 09:50 ]
F22ski? 
Nee hoor heel vet apparaat, go Rusland!
Nee hoor heel vet apparaat, go Rusland!
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
http://www.myfoxdc.com/dp...ing-on-nj-turnpike-020110
1-motorig toestel geland op een snelweg in de VS. Waarom maken ze er geen touw aan vast, en gewoon rijdend lieren?
1-motorig toestel geland op een snelweg in de VS. Waarom maken ze er geen touw aan vast, en gewoon rijdend lieren?
Dombo, brengt anderen in gevaar terwijl er veldjes rondom zijn waar prima een noodlanding op gemaakt kon worden (tenzij het een andere NJ Turnpike is, maar dan alsnog).MBV schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:03:
http://www.myfoxdc.com/dp...ing-on-nj-turnpike-020110
@ Hier onder: Ik snap dat als je laag zit, zo'n weg heel verleidelijk is en misschien was er een heel stuk vrij waar hij kon landen, maar je moet nog steeds beseffen dat je met zo'n beslissing mogelijk wel anderen in (levens)gevaar brengt. Dit is er bij mijn PPL in ieder geval al in gestampt, liever een veld of een plek die voor jou minder prettig is dan dat je anderen in gevaar brengt.
[ Voor 21% gewijzigd door Propane op 01-02-2010 18:10 ]
was zo'n toestel die files doorgeeft, misschien zat hij al belachelijk laag (dom) en kon hij niets anders meer. Als je het gas uitzet gaat zo'n chessna best hard omlaag, heeft iemand me een keer laten voelen, als je dan op 100 meter boven een weg zit kan ik me voorstellen dat je hem daar neerzet.
Zonder te weten wat exact de situatie was, lijkt het me gevaarlijk om zomaar iemand een dombo te noemen. Zo zijn er genoeg afwegingen te maken om tussen asfalt of een veld te kiezen.Propane schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:43:
[...]
Dombo, brengt anderen in gevaar terwijl er veldjes rondom zijn waar prima een noodlanding op gemaakt kon worden (tenzij het een andere NJ Turnpike is, maar dan alsnog).
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Vandaag begint de rechtzaak over de Concorde-crash.
Skip naar 0:30, begin is loos
Skip naar 0:30, begin is loos
A wing and one engine caught fire as the supersonic jet was taking off from Paris Charles De Gaulle airport in July 2000.
Flight 4590 struck a hotel killing four people as well as all 109 on board.
Continental will deny that a metal strip that allegedly earlier fell from one of its planes caused the crash.
The iconic Concorde plane was moving too fast along the runway to stop after one of its four engines and a wing caught fire, so its pilots were forced to lift off, only to crash two minutes later in the town of Gonesse.
[...]
The entire fleet of Concordes was grounded until an inquiry established that one of the plane's tyres had burst, causing debris to shoot out and rupture the jet's fuel tank.
Leaking kerosene then ignited and caused the catastrophe.
[...]
The crash occurred shortly after take-off from Charles de Gaulle airport
In December 2004 a judicial investigation into the disaster concluded that a piece of metal left on the runway by another aircraft had caused the Concorde's tyre to shred and burst.
Investigators said the titanium metal strip had fallen from the engine casing of a Continental Airlines DC-10 that took off a short time before.
The airline is now facing prosecution after a French public prosecutor asked judges in March 2008 to bring manslaughter charges.
Continental Airlines is denying responsibility and says the Concorde was stricken well before it hit the 17-inch (43cm) piece of metal.
It maintains that the disaster happened because the jet was unfit to fly.
This is denied by Air France, which is not facing charges in the forthcoming manslaughter trial.
offtopic:
Damn, dat dat alweer 10 jaar geleden was!
Damn, dat dat alweer 10 jaar geleden was!
[ Voor 81% gewijzigd door anandus op 02-02-2010 07:32 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Nogal zinloos (voor het rechtsgevoel) om na 10 jaar een rechtszaak te starten. Ons hele rechtssysteem is wat dat betreft volslagen ontoereikend voor het goede soort schuldgevoel etc.
[/offtopic]
[/offtopic]
Verwijderd
Die plaatjes van dumpert.nl werken hier niet, wellicht hotlinking protectie? Directe link naar de pagina met de pics: http://www.dumpert.nl/med...ichzelf_niet_serieus.html
Wtf, werkt nu ineens wel
Wtf, werkt nu ineens wel

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2010 23:30 . Reden: heuh ]
Hier werken ze nog niet; ben dus even doorgeklikt naar dumpert zelf. Prachtige paintjob hebben ze dat vliegtuig gegeven! Heerlijk creatief en humoristisch, ik kan dat zeer goed waarderen
Als jij eenmaal die pagina geopend hebt hangen die afbeeldingen in je browser-cache, en zie je ze dus wel op het scherm, maar anderen (met de plaatjes niet in cache) zien ze evengoed nog nietVerwijderd schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 23:30:
Die plaatjes van dumpert.nl werken hier niet, wellicht hotlinking protectie? Directe link naar de pagina met de pics: http://www.dumpert.nl/med...ichzelf_niet_serieus.html
Wtf, werkt nu ineens wel
Hier staan de teksten uitgeschreven:
http://blog.flightstory.n...ir-with-new-funny-livery/
Ze hebben er meer:

http://blog.flightstory.n...ir-with-new-funny-livery/
Ze hebben er meer:

Ik wens ze success.MBV schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 10:22:
Nogal zinloos (voor het rechtsgevoel) om na 10 jaar een rechtszaak te starten. Ons hele rechtssysteem is wat dat betreft volslagen ontoereikend voor het goede soort schuldgevoel etc.
[/offtopic]
De Concorde had al last van spontane klapbanden ver voor dit ongeluk. Continental kan dus aandragen dat het stukje metaal (wat van een CO toestel afkwam) niet dé inleiding was tot het ongeluk.
De bandenfabrikant zal het, denk ik, zwaarder voor z'n kiezen krijgen. Want het was bekend dat de banden die gebruikt werden, voor het ongeluk, de snelheid en massa niet goed konden verdragen. Ná het ongeluk kwamen ze ineens met een verbeterde fabricagemethode... maar ja.. toen was het leed al geschied.
Kia Niro-EV 2024
Luchtvaartnieuws.nlAls het weer geen roet in het eten gooit, zal de Boeing 747-8 Freighter maandag (8 februari) voor het eerst vliegen. Dat heeft Boeing donderdag aangekondigd. De komende dagen worden met het testvliegtuig hogesnelheidstests uitgevoerd. Als die succesvol verlopen, kan de nieuwe vrachtjumbo maandag vanaf 10:00 uur (lokale tijd) opstijgen vanaf het fabrieksterrein in Everett.
Boeing startte de motoren van de 747-8 voor het eerst begin december vorig jaar. Een week later maakte de nieuwe 787 Dreamliner haar vliegende debuut.
Het weer rond Seattle kan maandag de enige spelbreker zijn. Bij een eerste vlucht wil Boeing graag dat regen en wind uitblijven.
De 747-8 Freighter is een volledig vernieuwde 747-400. Het toestel is ook groter dan zijn voorganger. Boeing is van plan om nog in 2010 het eerste toestel af te leveren aan vrachtmaatschappij Cargolux uit Luxemburg.
Van de 747-8 komt ook een passagiersversie op de markt, de 747-8 Intercontinental. Dat type is echter nauwelijks in trek.
Virussen? Scan ze hier!
Per 8 Februari heeft Casper (live aircraft tracking) een vertraging van 15 minuten.
Erg jammer, zat er vaak mee te 'spotten'.
Erg jammer, zat er vaak mee te 'spotten'.
No Shame, only Fame!
Jammer ja, erg jammer.
[ Voor 77% gewijzigd door Sjah op 04-02-2010 19:48 ]
Verwijderd
Zag het ook vanmiddag. Erg jammer.
Wel begrijpelijk en slim aangepakt. Eerst mensen lokken met een mooie dienst. En daarna geld vragen voor live updates.
Ben benieuwd wat een abo zal kosten en of er dan ook nog extra features bij zitten. (Zoals bijv. FP's van passerende vliegtuigen, niet alleen in/outbound voor EHAM).
Wel begrijpelijk en slim aangepakt. Eerst mensen lokken met een mooie dienst. En daarna geld vragen voor live updates.
Ben benieuwd wat een abo zal kosten en of er dan ook nog extra features bij zitten. (Zoals bijv. FP's van passerende vliegtuigen, niet alleen in/outbound voor EHAM).
Verwijderd
Ben ook wel benieuwd. Ik zag het zojuist wel bij een aantal passerende vliegtuigen, maar niet bij allemaal.Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 20:44:
Ik vind de Germanwings Bearbus nog steeds de leuksteXander2000 schreef op woensdag 03 februari 2010 @ 22:52:
Kwam ik bij dumpert.nl tegen. Erg leuk!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
http://www.airliners.net/...irbus-A319-112/1579212/L/
nu.nlWerknemers van de internationale luchthaven van Tokio hebben een lugubere vondst gedaan tijdens de inspectie van een Boeing 777.
Ze stuitten op het stoffelijk overschot van een man, die zich kennelijk had verstopt in het landingsgestel van het toestel van luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines.
Een mecaniciën vond het lichaam zondagmorgen. De overledene droeg slechts een spijkerbroek en een shirt met lange mouwen. Hij had geen paspoort of andere persoonlijke bezittingen bij zich.
De Japanse autoriteiten hopen dat ze de man later kunnen identificeren, met hulp vanuit de Verenigde Staten. Doktoren gaan er vanuit dat de man is overleden door een combinatie van zuurstofgebrek en bevriezing, tijdens de vlucht van New York naar Japan.
Het is onduidelijk hoe de man zich tussen de wielen van het vliegtuig heeft weten te begeven.
Ook niet écht een blijk van overmatige snuggerheid, als je je verbergt in ene wielkast terwijl je weet dat het vliegtuig op een hoogte vliegt waar je zonder zuurstof niet kan overleven, nog even los van de ijzige temperaturen op die hoogte.
Virussen? Scan ze hier!
En dat heeft hij dus hoogstwaarschijnlijk niet gewetenwildhagen schreef op maandag 08 februari 2010 @ 08:56:
[...]
nu.nl
Ook niet écht een blijk van overmatige snuggerheid, als je je verbergt in ene wielkast terwijl je weet dat het vliegtuig op een hoogte vliegt waar je zonder zuurstof niet kan overleven, nog even los van de ijzige temperaturen op die hoogte.
Daarbij kan je mensen die dat soort acties uithalen (dit soort berichten komt wel vaker in het nieuws) nou niet echt op rationeel handelen betrappen gezien de wanhopige toestand waarin ze meer dan eens bleken te verkeren.
[ Voor 19% gewijzigd door kenneth op 08-02-2010 11:02 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
waar kan je die vlucht zien? Youtube? CNN ?
Videostream hier en live telemetrie daar.brilsmurfffje schreef op maandag 08 februari 2010 @ 14:41:
waar kan je die vlucht zien? Youtube? CNN ?
[ Voor 0% gewijzigd door BamSlam_ op 08-02-2010 18:10 . Reden: Telemetrie link update ]
Gevalletje Darwin Award.Wouter! schreef op maandag 08 februari 2010 @ 11:00:
[...]
En dat heeft hij dus hoogstwaarschijnlijk niet geweten.
Ik denk dat je er nog versteld van zult staan hoeveel mensen geen idee hebben dat het op +/- 10km hoogte zo koud is en er zo weinig zuurstof is
.
Ik moet hierbij meteen even denken aan 'De Vakantieman' waarbij vakantiegangers hun verblijfplaats moeten aanwijzen op een kaart van Europa. Of dat kansloze programma van Bridget Maasland met die domme vrouwtjes waar teams in de studio dan over moeten voorspellen wat ze gaan antwoorden ... de naam ben ik even kwijt. Dat zegt wel weer genoeg over het niveau van sommige mensen
.

Ik moet hierbij meteen even denken aan 'De Vakantieman' waarbij vakantiegangers hun verblijfplaats moeten aanwijzen op een kaart van Europa. Of dat kansloze programma van Bridget Maasland met die domme vrouwtjes waar teams in de studio dan over moeten voorspellen wat ze gaan antwoorden ... de naam ben ik even kwijt. Dat zegt wel weer genoeg over het niveau van sommige mensen
[ Voor 59% gewijzigd door Wouter! op 08-02-2010 16:47 ]
maar die wielkast zit toch dicht? 
spoiler:
bij een 737 zie je zelfs de wielen uitsteken, ik weet het.
Het blijft een uncompressed gedeelte. De kou is bijzaak, het gaat om het gebrek aan zuurstof.
Mjah, maar zo te zien is er nog wel wat ruimte over om je in te verstoppen:MBV schreef op maandag 08 februari 2010 @ 17:47:
maar die wielkast zit toch dicht?
spoiler:bij een 737 zie je zelfs de wielen uitsteken, ik weet het.
Of het comfortabel is als je dit op je af ziet komen:

is echter de vraag
Virussen? Scan ze hier!
Stream is bezig, en flight is delayed door het weer
Jeej wat moet hier nou staan. Flickr
Geinig. Ik had die site nog even open staan in de achtergrond en hij waarschuwde me dat de webcast begon.BamSlam_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 15:02:
[...]
Videostream hier en live telemetrie daar.
Helaas delayed due to wx. overigens.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
747-800 eerste vlucht vertraagd i.v.m. het weer.
Helaas pindakaas
Gulfstream G650
11:00 PST nu schijnbaar volgens A.net
Ik hoor een APU draaien en zie mensen bij de trap staan. Dus ze zullen zo wel gaan
Oh haha, ik zit ondertussen te leren en switch af en toe naar de stream dus dat was me nog niet opgevallenBamSlam_ schreef op maandag 08 februari 2010 @ 19:34:
Ik zie mensen lopen in het "delayed plaatje"... da's dus wel live beeld
Tsja, 't is wel verwarrend, nu lijkt het weer een still. Ik had ook niet door dat het live beeld was, totdat die mensen door het beeld liepen
Verwijderd
Zie nu een close up van de neus. 
Geen wandelende mensen meer door het beeld.
Ze lezen zeker mee.
-edit-
En weg was de webcast met het APU geluid.
Kwam deze link nog tegen:
http://twitter.com/flightblogger
Geen wandelende mensen meer door het beeld.
Ze lezen zeker mee.
-edit-
En weg was de webcast met het APU geluid.
Kwam deze link nog tegen:
http://twitter.com/flightblogger
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 19:46 ]
Verwijderd
Die conclusie zou ik niet trekken.
Gewoon ff afwachten. Blijft luchtvaart (waarin niks zeker is, tot het gebeurd).
Gewoon ff afwachten. Blijft luchtvaart (waarin niks zeker is, tot het gebeurd).
lol, amateurs
Kwartiertje nog, dus, als alles goed gaat.
Dat commentaar is ook mooi, evenals ATC.
fullscreen weigert in mijn firefox 3.6, naja pech.
fullscreen weigert in mijn firefox 3.6, naja pech.
[ Voor 40% gewijzigd door Sjah op 08-02-2010 21:38 ]
hij is nu in de lucht met nog 3 uur te gaan
JAL blijft definitief toch bij OneWorld en gaat dus niet samenwerken met Delta en SkyTeam.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33731
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33731
De crash bij Libanon, in januari, was dus een gevolg van pilot error:
nu.nlEen fout van de piloot is de oorzaak van de crash van een toestel van Ethiopian Airlines bij Libanon vorige maand, waardoor alle negentig inzittenden om het leven kwamen.
Hij zou het verzoek van de verkeerstoren om van richting te veranderen, hebben genegeerd. Dat heeft een bron dichtbij het onderzoek dinsdag bekendgemaakt.
De piloot zou wel hebben bevestigd dat hij het verzoek heeft gehoord. Het toestel maakte een scherpe bocht voordat het van de radar verdween. Het gaat om de eerste conclusie na onderzoek naar de vluchtgegevens die in de zwarte dozen van het toestel zijn opgeslagen.
De datarecorders werden zondag uit zee gevist. Maandagochtend was een onderzoeksteam naar Frankrijk vertrokken met de vluchtrecorders.
Tot dusver zijn zeker 23 lichamen geborgen, maar zondag is ook een stuk van het toestel gevonden waarin zich vermoedelijk de meeste doden bevinden. Het acht jaar oude vliegtuig, een Boeing 737-800, crashte enkele minuten na de start in slecht weer in de Middellandse Zee.
Het vliegtuig was op weg naar de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba. Aan boord waren vooral Libanese en Ethiopische passagiers.
[ Voor 23% gewijzigd door wildhagen op 09-02-2010 18:10 ]
Virussen? Scan ze hier!
toch raar, want enerzijds zou hij een richtingveranderingsaanwijzing van de toren genegeerd hebben, en anderzijds maakte hij daadwerkelijk een scherpe draai.
Zeker omdat hij het richtingsverzoek wel bevestigde, heb ik meer het idee dat de controle over het toestel minder/niet was dan dat "hij maar wat deed"......kan me niet voorstellen dat een piloot zelf het initiatief neemt een flightpath in te gaan en vervolgens met een compleet ongeplande draai de vlucht te eindigen.
Lijkt me meer aan de hand en dus meteen met pilot's error komen vind ik wel heel erg gemakkelijk (zeker zo snel na vinden blackbox).....
Zeker omdat hij het richtingsverzoek wel bevestigde, heb ik meer het idee dat de controle over het toestel minder/niet was dan dat "hij maar wat deed"......kan me niet voorstellen dat een piloot zelf het initiatief neemt een flightpath in te gaan en vervolgens met een compleet ongeplande draai de vlucht te eindigen.
Lijkt me meer aan de hand en dus meteen met pilot's error komen vind ik wel heel erg gemakkelijk (zeker zo snel na vinden blackbox).....
T60P Widescreen
Misschien kreeg hij wel een verzoek tot verandering van richting omdat hij een draai maakte die hij misschien niet moest maken.
Dat hoeft dus helemaal niet zo 'makkelijk' te zijn... sommige dingen zijn gewoon zó snel te vinden op de blackbox dat het vrij snel is opgelost. Als een piloot A zegt maar B (of helemaal niks) doet dan is dat natuurlijk vrij duidelijk en maar voor één uitleg vatbaar.
Zoals het gezegde al luid: als het kwaakt als een eend, eruitziet als een eend en waggelt als een eend, dan is het waarschijnlijk ook een eend en geen olifant of paard.
Dat hoeft dus helemaal niet zo 'makkelijk' te zijn... sommige dingen zijn gewoon zó snel te vinden op de blackbox dat het vrij snel is opgelost. Als een piloot A zegt maar B (of helemaal niks) doet dan is dat natuurlijk vrij duidelijk en maar voor één uitleg vatbaar.
Zoals het gezegde al luid: als het kwaakt als een eend, eruitziet als een eend en waggelt als een eend, dan is het waarschijnlijk ook een eend en geen olifant of paard.
Virussen? Scan ze hier!
Zo vreemd is het niet. Er was een verschil tussen de hoogtemeters en de computer keek alleen naar de foutieve hoogtemeter. De computer dacht dat het vliegtuig te hoog zat en gooit het vliegtuig naar beneden. Met een oude vliegtuig zonder computermeuk zou er totaal niks gebeurd zijn. De computer maakt het dus gevaarlijker ipv veiliger tov de referentie.Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 10:16:
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...s-hebben-geen-schuld.html
Vind het maar een vreemde conclusie, dat de piloten niks te verwijten valt.
Als er alarm bellen afgaan en je negeeert die gewoon dan lijkt mij dat toch wel iets wat je bewust doet.
En die bocht waar ze het over hebben, dat ding hing op final toen het toestel aan z'n flare begon. Die bocht vind ik wel een aparte opmerking.
De computer had eigenlijk zoveel mogelijk bronnen moeten gebruiken om de hoogte te bepalen. Een aantal gewone hoogtemeters, maar er kan ook bv GPS erbij komen (voor het geval dat de pitotbuizen dicht zitten). Als er eentje merkbaar afwijkt, dan krijg je alarm en de computer geeft de bediening aan de piloten. De piloot moet beslissen welke meter foutief is en vliegt manueel zonder verrassingen verder.
Onverwacht automatisch ingrijpen levert rare situaties op. Als er straks een Prius op een autosnelweg vol in de ankers gaat omdat de boordcomputer denkt dat die te snel rijdt. Gaan we dan de automobilist vervolgen voor het creëren van een kettingbotsing?
Of Vertigo! Als het donker is kan een piloot gedesoriënteerd raken.
Air.Crash.Investigation.S04E09.Vertigo
Flash Airlines Flight 604 departs Sharm el-Sheikh International Airport in Egypt for Paris. Just after take-off, the aircraft banks right and goes off course. The pilot corrects the roll but the aircraft banks right again. This time the pilot does not correct the roll. The Boeing 737 rolls further and descends into the Red Sea 9 km south of Sharm el-Sheikh. Everyone on board is killed. The cause of this disaster is disputed.
Flash Airlines Flight 604 departs Sharm el-Sheikh International Airport in Egypt for Paris. Just after take-off, the aircraft banks right and goes off course. The pilot corrects the roll but the aircraft banks right again. This time the pilot does not correct the roll. The Boeing 737 rolls further and descends into the Red Sea 9 km south of Sharm el-Sheikh. Everyone on board is killed. The cause of this disaster is disputed.
https://valid.x86.fr/xhfd5e
Niet alleen als het donker isBadtothebone schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 19:27:
Of Vertigo! Als het donker is kan een piloot gedesoriënteerd raken.
Verwijderd
Lijkt me best apart om zoiets mee te maken.
Heb het zelf nog nooit meegemaakt (paar keer op de jumpseat mogen zitten, ook in dikke wolken).
Maar als het gebeurd, voel je dan niet meer waar het zwaartepunt ligt?
(Waar dus de meeste zwaarte kracht is?).
Of worden je zintuigen zo voor de gek houden dat je het echt niet meer weet?
Heb het zelf nog nooit meegemaakt (paar keer op de jumpseat mogen zitten, ook in dikke wolken).
Het zwaartepunt kan opeens ergens compleet anders liggen dan 'recht naar beneden', omdat je aan het bewegen bent. Denk je in, bij een looping ligt 't zwaartepunt juist recht naar boven. Maar voor jouw gevoel is 't nog steeds gewoon zwaartekracht die je in je stoel drukt (zij het mischien iets meer of minder dan normaal.)Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:14:
[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 09-02-2010 21:23 ]
Moderne verkeersvliegtuigen hebben yaw-dampers die zo goed hun werk doen dat je gewoon niet meer kunt voelen dat het vliegtuig heel langzaam onbedoeld een rol inzet, bijvoorbeeld als hij niet goed is uitgetrimd aangezien de zwaartekrachtvector voor jouw gevoel altijd recht naar beneden blijft wijzen. En dan heb ik het niet over een vlakke bocht, maar over een dalende bocht zonder extra hoogteroer om hem vlak te maken omdat je uiteraard zelf niet in de gaten hebt dat je vliegtuig uit zichzelf een bocht aanzet. Zelfs als je vliegtuig op bijv. LNAV zelf een bocht inzet en je met iets anders bezig bent is het al bijna onmogelijk om het op te merken, je zult hooguit een minimale toename van G-kracht voelen in een nette vlakke bocht die neerkomt op 1.10G in een perfecte autopilot bocht met een maximale dwarshelling van 25 graden. Zie ook American 965.Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:14:
Je moet echt op je instrumenten blijven kijken als je geen andere (visuele) referentie hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door Tsuru op 09-02-2010 23:50 ]
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Verwijderd
Kun je zoiets ook simuleren in een full motion flightsim?
Waar piloten in worden getrained?
Ik heb het in de simulator vaker meegemaakt dan in een echte kist. Alhoewel een sim natuurlijk niet helemaal realistisch is qua movement (no offense TsuruVerwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 09:14:
Kun je zoiets ook simuleren in een full motion flightsim?
De eerste keer dat ik het meemaakte in een vliegtuig schrok ik best wel. Het is een heel vervelend iets, want je zintuigen gaan op een gegeven moment tegen elkaar in praten. Je instrumenten geven iets anders aan dan dat wat je voelt. En dan moet je uitgaan van wat je ziet, en niet van wat je voelt. Dat voelt best vreemd.
None takenBolk schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:06:
[...]
Ik heb het in de simulator vaker meegemaakt dan in een echte kist. Alhoewel een sim natuurlijk niet helemaal realistisch is qua movement (no offense Tsuru).
De eerste keer dat ik het meemaakte in een vliegtuig schrok ik best wel. Het is een heel vervelend iets, want je zintuigen gaan op een gegeven moment tegen elkaar in praten. Je instrumenten geven iets anders aan dan dat wat je voelt. En dan moet je uitgaan van wat je ziet, en niet van wat je voelt. Dat voelt best vreemd.
Sims hebben hun beperkingen, de meeste level-C/D machines kunnen immers maar 2 meter transleren en +/- 20 graden roteren. Binnen deze envelope is best een hoop mogelijk met goede software zoals LM2, maar natuurlijk niet alles
[ Voor 6% gewijzigd door Tsuru op 10-02-2010 12:30 ]
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Misschien slaat dit idee wel nergens op, maar ik gooi het toch maar even in de groep: is het in dit verband een idee om vliegers (alleen in de opleidingsfase?) veel te laten trainen in een non-motion simulator? Dan word je pas goed gedwongen om op je instrumenten te vertrouwen.Bolk schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:06:
[...]
Ik heb het in de simulator vaker meegemaakt dan in een echte kist. Alhoewel een sim natuurlijk niet helemaal realistisch is qua movement (no offense Tsuru).
[ Voor 4% gewijzigd door BamSlam_ op 10-02-2010 12:31 ]
Die bestaan al
Dat zijn de zogenaamde FTD machines, het hoogste nivo binnen deze categorie is in principe gewoon een full flight sim zonder motion. In Europa hebben we die echter niet zoveel, maar in Noord Amerika des te meer.
Ik heb dat ook gedaan. In je trainingsfase doe je dat meestal wel. En als je flightsimulator op je pc doet heb je hetzelfde effect. Maar het overkomt je en je kunt er niets aan doen. Vertrouw je instrumenten.BamSlam_ schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:31:
[...]
Misschien slaat dit idee wel nergens op, maar ik gooi het toch maar even in de groep: is het in dit verband een idee om vliegers (alleen in de opleidingsfase?) veel te laten trainen in een non-motion simulator? Dan word je pas goed gedwongen om op je instrumenten te vertrouwen.
Wat dacht je van die rus die z'n zoontje liet vliegen in een airbus? Zoontje trekt vliegtuig naar links, mar de autopilot dempt alle andere bewegingen totdat de roll zo stijl is dat hij niet meer kan corrigeren (en de piloten ook niet).Tsuru schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:41:
[...]
Zie ook American 965.
Je moet echt op je instrumenten blijven kijken als je geen andere (visuele) referentie hebt.
Wat voor Airbus?MBV schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:30:
[...]
Wat dacht je van die rus die z'n zoontje liet vliegen in een airbus? Zoontje trekt vliegtuig naar links, mar de autopilot dempt alle andere bewegingen totdat de roll zo stijl is dat hij niet meer kan corrigeren (en de piloten ook niet).
Een A310: Wikipedia: Aeroflot Flight 593
Virussen? Scan ze hier!
bedankt wildhagen
'k hoop dat ze sindsdien iets aan de waarschuwing hebben gedaan dat de autopilot gedeeltelijk disconnected is

Teveel op de instrumenten letten is ook weer niet wenselijk, want dan krijg je de volgende zaken:
- Wikipedia: Eastern Air Lines Flight 401
- Wikipedia: Scandinavian Airlines Flight 933
Beide crashes werden veroorzaakt doordat de piloten het zó druk hadden met een frigging lampje dat men, hup, zó het terrein invloog. Met name bij de Eastern Airlines-vlucht hebben de piloten het tot ver in het extreme doorgetrokken, daar leek de 'quest voor het lampje' absurde, haast lachwekkende, vormen aan te nemen.
Daar zijn ook enkele boeken en documentaires over gemaakt (heb er een paar gezien), in het kader van 'zo moet het dus niet'.
Beide crashes werden veroorzaakt doordat de piloten het zó druk hadden met een frigging lampje dat men, hup, zó het terrein invloog. Met name bij de Eastern Airlines-vlucht hebben de piloten het tot ver in het extreme doorgetrokken, daar leek de 'quest voor het lampje' absurde, haast lachwekkende, vormen aan te nemen.
Daar zijn ook enkele boeken en documentaires over gemaakt (heb er een paar gezien), in het kader van 'zo moet het dus niet'.
Virussen? Scan ze hier!
correctie: in beide gevallen vergaten ze op de instrumenten te letten. Ze letten alleen op het frigging lampje. Ze hadden ook moeten letten op de kunstmatige horizon, hoogtemeter, en nog wat van die dingen
Verwijderd
Misschien best elke knop met twee lampjes uitrusten, op een toestel van miljoenen zal het niet zo veel meer kosten.
@MBV: da's mierensex
(nah, maar je hebt een punt natuurlijk).
@Cyberblizzard: idd. Het is toch lullig als je om het leven komt doordat een lampje van 50 cent doorgebrand is
Als je dan toch om het leven moet komen, laat er dan écht een defect zijn, zoals bij United Airlines Flight 232 of, nog extremer, Japan Airlines Flight 123 waar zowat de hele staart van het vliegtuig viel (nog altijd het dodelijkste vliegtuigongeval met één betrokken vliegtuig, 520 doden, slechts 4 overlevenden):

Ik begin hier overigens wel een patroon te zien... veel vliegtuigen met een '3' in het flight-number storten neer. Hmmm, toch maar ff opletten met welke vluchtnummers ik in de toekomst vlieg
Die UA-vlucht is trouwens nog verflimd in Crash Landing: The Rescue of Flight 232 . Knap gedaan, landen zonder hydraulische systemen (vernietigd na een explosie van de staartmotor), met enkel thrust van de motoren bij wijze van "controle" over het toestel.
@Cyberblizzard: idd. Het is toch lullig als je om het leven komt doordat een lampje van 50 cent doorgebrand is
Als je dan toch om het leven moet komen, laat er dan écht een defect zijn, zoals bij United Airlines Flight 232 of, nog extremer, Japan Airlines Flight 123 waar zowat de hele staart van het vliegtuig viel (nog altijd het dodelijkste vliegtuigongeval met één betrokken vliegtuig, 520 doden, slechts 4 overlevenden):

Ik begin hier overigens wel een patroon te zien... veel vliegtuigen met een '3' in het flight-number storten neer. Hmmm, toch maar ff opletten met welke vluchtnummers ik in de toekomst vlieg
Die UA-vlucht is trouwens nog verflimd in Crash Landing: The Rescue of Flight 232 . Knap gedaan, landen zonder hydraulische systemen (vernietigd na een explosie van de staartmotor), met enkel thrust van de motoren bij wijze van "controle" over het toestel.
[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 11-02-2010 10:02 ]
Virussen? Scan ze hier!
CFIT (Controlled Flight Into Terrain) is weer een ander onderwerp. Met 'geloof je instrumenten' wordt vooral bedoeld dat je het vliegtuig vliegt en dat je weet waar je bent (situational awareness). Op 2000 voet boven de grond is het niet slim om je te focussen op een groen gear lampje. Dat is bijvoorbeeld ook een van de redenen waarom Airbus ervoor kiest om niet-essentiele fouten te verbergen in critische vluchtfases.wildhagen schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 06:40:
Teveel op de instrumenten letten is ook weer niet wenselijk, want dan krijg je de volgende zaken:
Om terug te komen op vertigo... Een mogelijk gevolg van vertigo was: Wikipedia: Gulf Air Flight 072 waarbij de captain een perfecte Airbus met 280 kts en 15 degrees nose down in de grond boorde. Vrij bizar ongeluk was dat, mede door de enorme hierarchie in de cockpit.
Die is idd redelijk apart. Een vergelijkbare crash is overigens Air India Flight 855.Bolk schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:25:
[...]
Om terug te komen op vertigo... Een mogelijk gevolg van vertigo was: Wikipedia: Gulf Air Flight 072 waarbij de captain een perfecte Airbus met 280 kts en 15 degrees nose down in de grond boorde. Vrij bizar ongeluk was dat, mede door de enorme hierarchie in de cockpit.
Maar een stricte hiërachie is geen garantie voor een goede gang van zaken, getuige o.a. Air China Flight 129 (hoewel hier ook de ATC fouten gemaakt heeft).
Maargoed, hoe goed je je ook voorbereid, er kan altijd een zó bizarre samenloop van omstandigheden zijn dat het toch fout afloopt. Mooi voorbeeld: Singapore Airlines Flight 006, waar praktisch alles fout ging wat er maar fout kón gaan: Pilot error, Runway confusion, ATC Error, Poor Airport Lighting.
Dat is dan haast een ongeluk dat op zoek is naar een geschikte plek om te gebeuren.
Virussen? Scan ze hier!
A quick summary...
The 3 semicircular canals in the human ear cannot differentiate between acceleration in the forward plane and a pitch upwards with no visual input. (this is how flight sims work). Think about it - the fluids slosh rearwards (to the back of the head) in both instances.
After takeoff on a dark night for example, you start to accelerate away from ground effect, or lowering the nose to a climbing speed. This speed increase may be percieved as a pitch up without any external visual cues (and without an instrument scan).
The pilot's natural fear of stalling leads him or her to pitch down, further increasing the speed and the pitch up perception, so push the stick forward etc etc until impact.
It is important to note that a lack of visual cues (and often a lightly loaded aircraft which will perform well) are essential to this illusion...dark night bush takeoffs are a prime candidate.
BASI did an excellent report 8? years ago on a KingAir which smacked in 6ish nm from the runway under full power one dark night somewhere in Queensland. Maybe others can enlighten us to the occurrence report.
Als er naast de kunstmatige horizon en hoogtemeter gekeken wordt. Kan er geen HUD voorzien worden, zoals de straaljagerpiloten niet ernaast kunnen kijken?

Airbus is al bezig: http://www.airbus.com/en/...ms/07_12_03_a318_hud.html

Airbus is al bezig: http://www.airbus.com/en/...ms/07_12_03_a318_hud.html
Dit topic is gesloten.