Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
http://casper.frontier.nl/
[ Voor 31% gewijzigd door Bestla op 26-11-2009 15:49 ]
Wij wisten dat al een jaar geleden.Bestla schreef op donderdag 26 november 2009 @ 13:36:
Leuk vliegtuigje volgen in real time. Beetje google earth maar dan van Schiphol en alle vluchten boven NL
http://casper.frontier.nl/

Gulfstream G650
Verwijderd
http://www.airliners.net/...us-A310-325-ET/1615692/L/

SATA International, A310, Lages, Azoren... en een boel crosswind.
Virussen? Scan ze hier!
Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.
Wat is trouwens de maximum demonstrated crosswind van een A310? Want als ik lees dat er gusts van 44kt crosswind waren, ga je toch al redelijk die kant op lijkt mij (er van uit gaande dat hij echt de crosswind component beschrijft)?
Nog wat ander nieuws dat ik hier nog niet eerder voorbij zag komen:
Bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/8378078.stmToilet mystery on Cathay Pacific flights to Hong Kong
Cathay Pacific says its fleet of Airbus planes has been hit by a spate of mysterious toilet blockages.
The problem has been so serious that one flight from Riyadh had to land in Mumbai when the crew discovered none of the plane's 10 toilets were working. In other cases, the number of passengers boarding flights had to be restricted because of toilet problems.
Airbus engineers are now fitting new toilet pipes to the airline's fleet and carrying out deep cleaning.
Cathay spokeswoman Carolyn Leung said although the exact cause of the blockages was unclear, passengers themselves may be partly to blame.
"You would be amazed what we find in the pipes when we clean the system - not just face towels but medicine bottles, socks, items of clothing and even children's stuffed toys," she said.
The toilets use high-speed vacuum pipes to take waste at up to 110km/h (68mph) into a holding tank, which is then emptied between flights.
Any blockage usually affects all the toilets on one side of an aircraft.
- Wat doe jij eigenlijk voor je geld?
x Ik werk voor Airbus aan vliegtuigen
- Oh cool. Wat precies?
x Ik haal prut uit de toiletten.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
http://www.flightglobal.c...-days-after-delivery.html
Crash bij takeoff van Shanghai Pudong. RTO?
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Om een piloot uit een film te citeren:Tsuru schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:02:
Weer een MD-11 minder:
"I'm glad we got that one out of the way"

"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Ik las ergens iets over een tailstrike bij takeoff, dus misschien een fout in de performance berekening, belading en/of "dial-a-flap" setting. Zonde, want de MD-11 is een prachtkist - veel mooier dan al die saaie twins van tegenwoordig.Tsuru schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:02:
Weer een MD-11 minder:
[ Voor 11% gewijzigd door Tsuru op 29-11-2009 05:39 ]
Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!
Luchtvaartnieuws.nlDe langverwachte eerste vlucht van het nieuwe militaire transportvliegtuig A400M vindt plaats in week vijftig. Dat heeft Domingo Urena, topman van Airbus Military, vrijdag (27 november) laten weten. Recente taxitests zijn goed verlopen, zodat een ‘maiden flight’ in de week van 7 december mogelijk is wanneer de weersomstandigheden dat toelaten.
De ontwikkeling van de A400M loopt al drie tot vier jaar achter op schema vanwege een serie technische problemen. Hierdoor zal het viermotorige turboproptoestel pas in 2013 in operationele dienst worden genomen.
Zeven landen hebben de A400M besteld: België, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg, Spanje en Turkije. Zuid-Afrika besloot eerder deze maand een order voor acht A400M’s te annuleren vanwege de vertraging en de sterk gestegen kosten.
Werd wel tijd na alle jaren van vertraging...

Ook wel een aardig plaatje, hoezo 'een beetje stoffig'?: http://www.eads.net/xml/c...0400004/9/63/42002639.jpg (beetje te groot om hem hier te plaatsen, daarom linkje)
Virussen? Scan ze hier!
En tsja, hij moet ook op ruw en onverhard terrein kunnen landen en opstijgen, dan lijkt me een beetje breedte wel wenselijk ivm stabiliteit enzo
Vanuit ander perspectief, tijdens zijn eerste taxi-test onder eigen vermogen: http://www.airliners.net/...e/Airbus-A400M/1616131/L/
[ Voor 17% gewijzigd door wildhagen op 29-11-2009 19:49 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik dacht een jaar geleden te hebben gehoord dat de A400 was geannuleerd.wildhagen schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:38:
Nou ja, niet zo raar natuurlijk, want hij kan twee keer zoveel vracht vervoeren dan zijn concurrenten C-130 Hercules of de C-160.
En tsja, hij moet ook op ruw en onverhard terrein kunnen landen en opstijgen, dan lijkt me een beetje breedte wel wenselijk ivm stabiliteit enzo
Vanuit ander perspectief, tijdens zijn eerste taxi-test onder eigen vermogen: http://www.airliners.net/...e/Airbus-A400M/1616131/L/
Gulfstream G650
Kennelijk loopt het nog ja, als ze volgende een proefvlucht gaan doensalimrmaf schreef op maandag 30 november 2009 @ 15:25:
[...]
Ik dacht een jaar geleden te hebben gehoord dat de A400 was geannuleerd.Vond ik toendertijds wel jammer, maar het project loopt nog,,?
Ander nieuws:
Op de FP van tweakers.net: nieuws: Airbus A380 moet weer terug na computerstoringEen Airbus A380-jumbojet moest zaterdagmorgen terugkeren naar hetzelfde New Yorkse vliegveld als waar het negentig minuten eerder was opgestegen. Een storing zorgde ervoor dat het navigatiesysteem onvoldoende nauwkeurig was.
Het vliegtuig, dat net in gebruik was genomen door Air France, landde zaterdag na een vlucht van negentig minuten weer op het JFK-vliegveld te New York, zo meldt persbureau AFP. Het toestel had 530 mensen aan boord en zou naar Parijs vliegen. Na een onderhoudsbeurt van drie uur kon het vliegtuig zijn weg alsnog vervolgen.
Het is de tweede keer dat een Airbus A380 tijdens de vlucht terug moet keren; in september deed een toestel van Singapore Airlines hetzelfde, nadat een van de vier straalmotoren faalde. Hoewel een woordvoerder van Air France aangeeft dat het om een 'klein probleem' ging, doet het falende computersysteem denken aan de crash van een Airbus A330 in de Atlantische oceaan. Dat toestel, eveneens van Air France, had vermoedelijk last van ernstige computerproblemen. Bij de crash, die veroorzaakt zou zijn door een opeenstapeling van problemen met de boordcomputer en meetapparatuur, kwamen alle 228 passagiers om het leven.
Virussen? Scan ze hier!
http://www.flightglobal.c...afale-rampant-rafale.html
Ik heb dit artikel met een smile zitten lezen^^
Ziet er nogal fotosjopped uit rond de propellers, of vergis ik me daarin?wildhagen schreef op zondag 29 november 2009 @ 19:30:
Ook wel een aardig plaatje, hoezo 'een beetje stoffig'?: http://www.eads.net/xml/c...0400004/9/63/42002639.jpg (beetje te groot om hem hier te plaatsen, daarom linkje)
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Nee, dit is zeker gesoept.AtleX schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:02:
[...]
Ziet er nogal fotosjopped uit rond de propellers, of vergis ik me daarin?

Maar zelf vind ik de C17 Erg veel weghebben van de C17.

Gulfstream G650
Uiteraard is dit een artist impression, aangezien hij pas vorige week zijn eerste taxi-tests heeft gedaan, dat leek me vrij duidelijkAtleX schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:02:
[...]
Ziet er nogal fotosjopped uit rond de propellers, of vergis ik me daarin?
Virussen? Scan ze hier!
Mijn godwildhagen schreef op maandag 30 november 2009 @ 17:34:
[...]
Kennelijk loopt het nog ja, als ze volgende een proefvlucht gaan doen
Ander nieuws:
[...]
Op de FP van tweakers.net: nieuws: Airbus A380 moet weer terug na computerstoring

Vertel eens wat meer over dat mannetje op de wingtip?salimrmaf schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:24:
Wat een duidelijke fictieve foto zeg.![]()
Maar zelf vind ik de C17 Erg veel weghebben van de C17.De C17 is mijn favo vliegtuig geworden, nadat ik hem zag op vliegbasis Volkel dit jaar.
[afbeelding]
Luchtvaartnieuws.nlStork Fokker AESP heeft een contract met Airbus getekend voor de ontwikkeling en de productie van zogenoemde outboard flaps voor alle A350 XWB toestellen. De waarde van het contract loopt volgens Fokker "in de honderden miljoenen".
Outboard flaps zijn onderdelen die het oppervlak van de vleugels vergroten bij de start en landing van een vliegtuig.
De Flaps van de A350 worden gemaakt volgens een concept waarbij voor het eerst verschillende instellingen tijdens de kruisvlucht mogelijk zijn, hierdoor wordt het mogelijk het middelpunt van draagkracht te verplaatsen.
De ontwikkelingsactiviteiten zullen naar verwachting anderhalf jaar in beslag nemen. Tijdens de serieproductie zal Fokker 140 sets flaps per jaar afleveren. Dat biedt volgens Fokker hooggekwalificeerd werk aan honderd mensen. Fokker werkt al 30 jaar samen met Airbus.
Fokker won recent de order voor de 'Flaperons' van de JSF en produceert de 'inboard Flaps' voor de Boeing 747-8 en de Flaperons voor de F-16.
De A350 XWB kent drie uitvoeringen waarin tussen de 270 en 350 passagiers vervoerd kunnen worden. Het toestel heeft een bereik van 15.400 km en een extra brede romp..
Goed nieuws dus
[ Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 01-12-2009 06:22 ]
Virussen? Scan ze hier!
Voor APC's, palletten droppen,... heb je wel een dikkert nodig. 37 ton aan lading, bijna een verdubbeling tov C-130 voor meer airliftcapaciteit. Alhoewel de markt over grote aantallen oude Soviet militaire transporten beschikt. Zelfs de VS met enorme airliftcapaciteit huurt bij minder legale figuren.
[ Voor 34% gewijzigd door rapture op 01-12-2009 10:14 ]
Haha, die is zijn balanceer-vermogen aan het controleren, met zijn camera.CyBeR schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:51:
[...]
Vertel eens wat meer over dat mannetje op de wingtip?

Gulfstream G650
En de Sherlock Holmes Award gaat dit jaar naarrr.....salimrmaf schreef op maandag 30 november 2009 @ 20:24:
Wat een duidelijke fictieve foto zeg.![]()
Maar zelf vind ik de C17 Erg veel weghebben van de C17.De C17 is mijn favo vliegtuig geworden, nadat ik hem zag op vliegbasis Volkel dit jaar.
[afbeelding]
Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Xadeon schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 16:14:
[...]
En de Sherlock Holmes Award gaat dit jaar naarrr.....

Gulfstream G650
Jij vind een A400 op een C-17 lijken? Nou, ik zie nogal wat verschillen. Om te beginnen dat de A400 4 turboprops heeft, en de C-17 4 straalmotoren. Daarnaast is de C-17 een stukje groter en zwaarder en kan meer payload meenemen, dus ze zijn helemaal niet met elkaar te vergelijken.
Daarnaast heeft de C-17 een veel grotere actieradius dan de A400: 4400 vs 3300 km, bij maximum payload.
Dat zie je dan ook terug in het prijskaartje: waar de A400 een koopje is met 'slechts' 100 miljoen euro per stuk, mag je voor de C-17 meteen 144 miljoen euro (218 miljoen dollar) neertellen.
Een C-17 moet je dan ook eerder vergelijken met zijn voorganger, de C-141 Starlifter, of een Ilyushin IL-76 dan met een A400. Die laatste is namelijk meer te vergelijken met een C-130 Hercules of een C-160 Transall.
De C-17, C-141, IL-76 (en ook C-5 Galaxy en Antonov AN-124) zijn namelijk strategische airlifters, waar de C-130, C-160 en A400 tactische airlifters zijn. Ze hebben dus een totaal andere rol.
Een strategische airlifter vervoert materieel over lange(re) afstand, maar niet in daadwerkelijk oorlogsgebied. Een tactische airlifter kan ook direct in oorlogsgebied opereren, ze hebben bijvoorbeeld vaak slechts een kort grasveld nodig om te landen/op te stijgen (C-130, A400). Dat hoef je met een C-5, C-17 of C-141 niet te proberen (hoewel de C-17 het theoretisch aan zou moeten kunnen).
Als je dat met een C-5 probeert, kan dit wel eens het resultaat zijn:

Aircraft 84-0059 (C-5B) crashed after an in-flight emergency involving an indication that a thrust reverser was not locked. On 3 April 2006, the aircraft, assigned to the 436th Airlift Wing and flown by a reserve crew from the 709th Airlift Squadron, 512th Airlift Wing crashed about 2,000 ft (610 m) short of runway 32, while attempting a heavyweight emergency landing at Dover Air Force Base, Delaware. The airplane, carrying 17 people, had taken off from Dover about 21 minutes earlier and reported an in-flight emergency (number 2 engine thrust reverser not locked indication) 10 minutes into the flight. All 17 aboard survived, 15 with no injuries, 2 with serious. The Air Force's accident investigation concluded the crash was a result of human error, most notably the determination that the crew kept one of the functioning engines in flight idle while manipulating the throttle of the (dead) number 2 engine as if it was still running, while having the no. 3 engine at idle, an error that was further amplified by the crew's decision to use a high flap setting that increased drag beyond normal 2 engine performance capabilities.[36] The forward fuselage will be converted into a C-5 AMP avionics test bed, and the rest of the airframe has been scrapped
[ Voor 57% gewijzigd door wildhagen op 01-12-2009 20:34 ]
Virussen? Scan ze hier!
Gravel gaat iig primawildhagen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:24:
Een strategische airlifter vervoert materieel over lange(re) afstand, maar niet in daadwerkelijk oorlogsgebied. Een tactische airlifter kan ook direct in oorlogsgebied opereren, ze hebben bijvoorbeeld vaak slechts een kort grasveld nodig om te landen/op te stijgen (C-130, A400). Dat hoef je met een C-5, C-17 of C-141 niet te proberen (hoewel de C-17 het theoretisch aan zou moeten kunnen).
http://www.airliners.net/...-Douglas-C-17A/1494400/L/
Zoiets als dit hoef je denk ik niet te proberen: http://www.airliners.net/...-130K-Hercules/0501999/L/
Of live in actie:
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Heeft iets weg van Robert Miles (Children) maar dat is het niet.
Verwijderd
Nog een
5* hotel on wings:
http://www.you.uz/2009/11...-star-hotel-on-wings.html
Kwam deze ook nog tegen over die A310 van hier boven.
Had gedacht dat die kist wel een go-around zou hebben gemaakt.
Niet dus:

Jammer van het kleine plaatje had de foto links onder ook erg graag in het groot gezien.
Lijkt erop dat daar het linker main gear het nogal zwaar heeft!
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 22:54 ]
Laatst tijdens een lezing in het ziekenhuis van een piloot/chirurg deze casus gehoort met incl flightdata recorder beelden. Het schijnt vooral fout gegaan te zijn omdat de instructeur te lang 'beleefd' bleef en de vliegende piloot veels te lang zijn gang liet gaan met alles behalve volgens protocol dat ding neerzetten. (ze waren lange tijd, zeer relaxt aan het praten, maar missen intussen het flightpath, zitten te laag en verliezen snelheid.) De instructeur/derde vlieger die meevloog had dat wel door, maar zei er dus nog te lange tijd niks van. Wel creepy als ze er eindelijk achter komen dat ze te weinig vermogen hebben en motor 3 ipv motor 2 dichttrekken (dus nog maar 2 motoren met vermogen overhouden) en het vervolgens 20 sec voor de crash (als ze doorhebben dat het fout zit) (eindelijk) echt doodstil wordt in de cockpit. Nou ja moraal van zijn verhaal; ook de gezondheidszorg moet aan de CRMwildhagen schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 20:24:
Quote: Aircraft 84-0059 (C-5B) crashed after an in-flight emergency involving an indication that a thrust reverser was not locked. On 3 April 2006, the aircraft, assigned to the 436th Airlift Wing and flown by a reserve crew from the 709th Airlift Squadron, 512th Airlift Wing crashed about 2,000 ft (610 m) short of runway 32, while attempting a heavyweight emergency landing at Dover Air Force Base, Delaware. The airplane, carrying 17 people, had taken off from Dover about 21 minutes earlier and reported an in-flight emergency (number 2 engine thrust reverser not locked indication) 10 minutes into the flight. All 17 aboard survived, 15 with no injuries, 2 with serious. The Air Force's accident investigation concluded the crash was a result of human error, most notably the determination that the crew kept one of the functioning engines in flight idle while manipulating the throttle of the (dead) number 2 engine as if it was still running, while having the no. 3 engine at idle, an error that was further amplified by the crew's decision to use a high flap setting that increased drag beyond normal 2 engine performance capabilities.[36] The forward fuselage will be converted into a C-5 AMP avionics test bed, and the rest of the airframe has been scrapped
[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 02-12-2009 00:46 ]
Vanmiddag zag ik op casper.frontier en KLM toestel met From: AMS To: AMS rond Schiphol cirkelen. Is dat een testvlucht oid? Er kwamen vandaag ook wat Fokkers over (op casper en visueel) die ik in dit deel van het luchtruim nog niet ben tegen gekomen.
Misschien vliegtuigen van rijkswaterstaat of de kustwacht? Of een andere aangelegenheid die vanaf AMS werkt? Edit\ Je zegt van KLM, dan lijkt bovenstaande niet heel waaraschijnlijk. Maar misschien had Casper het foutXander2000 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:45:
Het valt me op dat in veel crosswind landings filmpjes piloten het toestel lijken door te drukken. Ik vraag mezelf af of het de bedoeling is om zoveel risico te nemen.
Vanmiddag zag ik op casper.frontier en KLM toestel met From: AMS To: AMS rond Schiphol cirkelen. Is dat een testvlucht oid? Er kwamen vandaag ook wat Fokkers over (op casper en visueel) die ik in dit deel van het luchtruim nog niet ben tegen gekomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Banjy op 02-12-2009 00:48 ]
1 van de redenen om out te sourcen, dan kan je met een stok hard op een externe slaan en de leverancier staat open voor discussie.Banjy schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:43:
Laatst tijdens een lezing in het ziekenhuis van een piloot/chirurg deze casus gehoort met incl flightdata recorder beelden. Het schijnt vooral fout gegaan te zijn omdat de instructeur te lang 'beleefd' bleef en de vliegende piloot veels te lang zijn gang liet gaan met alles behalve volgens protocol dat ding neerzetten. (ze waren lange tijd, zeer relaxt aan het praten, maar missen intussen het flightpath, zitten te laag en verliezen snelheid.) De instructeur/derde vlieger die meevloog had dat wel door, maar zei er dus nog te lange tijd niks van. Wel creepy als ze er eindelijk achter komen dat ze te weinig vermogen hebben en motor 3 ipv motor 2 dichttrekken (dus nog maar 2 motoren met vermogen overhouden) en het vervolgens 20 sec voor de crash (als ze doorhebben dat het fout zit) (eindelijk) echt doodstil wordt in de cockpit. Nou ja moraal van zijn verhaal; ook de gezondheidszorg moet aan de CRM
Intern gaat het over collega's waarmee je jaren "opgescheept" bent en je wilt niet teveel vetes op de werkvloer hebben. Een verkoper verkoopt goed, maar kan bv erg irritant tov de IT doen. De IT wilt niks van die verkoper hebben, enzovoort. De "baas" gaat polderen en zorgt ervoor dat het bedrijf niet uit elkaar valt. Alleen heb je in een vliegtuig weinig tijd om te polderen en niks potentieel verkeerd zeggen.
Consultants worden ook gebruikt om je gelijk te halen. De consultant neemt je horloge, leest de tijd af. Eigenlijk wist je dat al, maar het moet door een onafhankelijke (in de context van vetes tussen de collega's) bevestigd worden.
Klinkt als een rondvlucht? Was 't een DC3 toevallig?Xander2000 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:45:
Verwijderd
Nee, dat is niet de bedoeling, als je het tenminste hebt over foto's/filmpjes waarbij het ècht (bijna) misgaat, zoals bij die (bijna) wingtip collission een paar posts geleden. Crosswindlandingen zien er vaak spectaculair uit, ook als er verder helemaal niets aan de hand is. Maar het is wel verklaarbaar waarom er soms toch een landing wordt doorgezet in situaties waarin het ècht niet verstandig is - hier is heel veel human factors onderzoek naar gedaan.Xander2000 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:45:
Het valt me op dat in veel crosswind landings filmpjes piloten het toestel lijken door te drukken. Ik vraag mezelf af of het de bedoeling is om zoveel risico te nemen.
Het heeft er o.a. mee te maken dat het afbreken van een approach een tactisch besluit is (uitwijken naar een ander veld is een strategisch besluit) waarvoor je mentale capaciteit beschikbaar moet hebben. Als die mentale capaciteit echter wordt opgeslokt door allerlei ad-hoc handelingen en beslissingen (gas bijgeven omdat de snelheid te langzaam is, neus omlaag omdat je boven het glijpad vliegt, naar rechts sturen omdat de rechter vleugel omhoog komt, etc.) dan krijg je een vorm van tunnel-visie die die noodzakelijke tactische en strategische heroverwegingen volledig kan blokkeren.
Daarbij komt nog de "confirmation bias": doorgaan met plan A (het vliegtuig landen) kost minder denkkracht dan besluiten om over te gaan op plan B (de landing afbreken), ook als plan B in feite verstandiger is. Geen mens is immuun voor die problemen - zelfs de grootste aces kunnen in die valkuil trappen.
Hier een interessant artikel over deze fenomenen:
https://www.flightsafety.org/asw/dec06/asw_dec06_p28-33.pdf
Op basis van dit soort onderzoek zijn de criteria voor een "stabilized approach" aangescherpt en dit speelt natuurlijk een grote rol in CRM training.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 16:58 ]
Hoe bedoel je dat? In filmpjes waarbij het fout gegaan is, of in het algemeen?Xander2000 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:45:
Er worden wel eens testvluchten gedaan boven de zee, mogelijk dat je dat zag? Al is casper nog wel eens in de war heb ik het idee, of ryanair heeft een basis op Amsterdam en ze hebben de procedure om de nadering op 30.000 voet precies boven Schiphol te beginnen...Vanmiddag zag ik op casper.frontier en KLM toestel met From: AMS To: AMS rond Schiphol cirkelen. Is dat een testvlucht oid? Er kwamen vandaag ook wat Fokkers over (op casper en visueel) die ik in dit deel van het luchtruim nog niet ben tegen gekomen.
Een fatsoenlijke no-blame reporting cultuur zou al een stuk helpen.. Al is justitie druk bezig dat ook bij de luchtvaart weg te halen...Banjy schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:43:
[...]
Nou ja moraal van zijn verhaal; ook de gezondheidszorg moet aan de CRM
[ Voor 15% gewijzigd door Fly-guy op 02-12-2009 10:46 ]
Bedoel je niet continuation bias? Ofwel go-minded zijn.Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 09:03:
[...]
Nee, dat is niet de bedoeling, als je het tenminste hebt over foto's/filmpjes waarbij het ècht (bijna) misgaat, zoals bij die (bijna) wingtip collission een paar posts geleden. Crosswindlandingen zien er vaak spectaculair uit, ook als er verder helemaal niets aan de hand is. Maar het is wel verklaarbaar waarom er soms toch een landing wordt doorgezet in situaties waarin het ècht niet verstandig is - hier is heel veel human factors onderzoek naar gedaan.
Het heeft er o.a. mee te maken dat het afbreken van een approach een tactisch besluit is (uitwijken naar een ander veld is een strategisch besluit) waarvoor je mentale capaciteit beschikbaar moet hebben. Als die mentale capaciteit echter wordt opgeslokt door allerlei ad-hoc handelingen en beslissingen (gas bijgeven omdat de snelheid te langzaam is, neus omlaag omdat je boven het glijpad vliegt, naar rechts sturen omdat de rechter vleugel omhoog komt, etc.) dan krijg je een vorm van tunnel-visie die die noodzakelijke tactische en strategische heroverwegingen volledig kan blokkeren.
Daarbij komt nog de "confirmation bias": doorgaan met plan A (het vliegtuig landen) kost minder denkkracht dan besluiten om over te gaan op plan B (de landing afbreken), ook als plan B in feite verstandiger is. Geen mens is immuun voor die problemen - zelfs de grootste aces kunnen in die valkuil trappen.
Hier een interessant artikel over deze fenomenen:
https://www.flightsafety.org/asw/dec06/asw_dec06_p28-33.pdf
Op basis van dit soort onderzoek zijn de criteria voor een "stabilized approach" aangescherpt en dit speelt natuurlijk een grote rol in CRM training.

Impressie met low-speed tests:
Officiele site van het project: http://www.solarimpulse.com/
Vraag me af of dit soort dingen ooit commercieel exploiteerbaar zullen worden?
[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 02-12-2009 19:41 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 22:54 ]
KLM en Martinair maintenance zitten op Schiphol. Na bepaald onderhoud zijn testvluchten nodig om alle systemen te testen. Ook komt het soms voor dat er een testvlucht nodig is om een technisch probleem te kunnen trouble shooten.Xander2000 schreef op woensdag 02 december 2009 @ 00:45:
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Ik zal wel weer niet goed gezocht hebben...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik zag hem ook ja... ik dacht al zoietsThetallguy schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:51:
Air Tahiti Nui vliegt de komende paar dagen voor Surinam Airways. Vanmiddag kwam de A340 aan op AMS, mooie kist
Is de "echte" SLM A340 al op EHAM geweest?
CX heeft 't een tijdje gedaan (CX270/271) maar da's tegenwoordig een 744. Fijne kisten, wel. Veel beter dan een 744.Tsuru schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:32:
[...]
Ik zag hem ook ja... ik dacht al zoietsNiet veel clubs die met A340's op schiphol vliegen.
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 09-12-2009 17:36 ]
Gisteren dus 2 vlak bijelkaar.Tsuru schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:32:
[...]
Ik zag hem ook ja... ik dacht al zoietsNiet veel clubs die met A340's op schiphol vliegen.
Die van SLM stond pas nog op Oost, denk nu nog steeds eigenlijk aangezien de papierwinkel nog niet rond is.
Wat is er beter dan?CyBeR schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:35:
[...]
CX heeft 't een tijdje gedaan (CX270/271) maar da's tegenwoordig een 744. Fijne kisten, wel. Veel beter dan een 744.
Ten eerste is 't binnenin stiller, ten tweede (en imo belangrijker) heeft airbus veel fijnere plaatsing van stoelen. Die is zo dat je altijd maar over maximaal één persoon heen hoeft te klimmen om bij 't gangpad te komen. 2-4-2, dus: WA-AMMA-AW (Window, Aisle, Middle). Op een paar plekjes na is nagenoeg de hele 747 3-4-3. Extra stoele n dus wel, maar minder comfort. Dat is in bijna alle widebody airbussen zo, alleen de A380 doet ook opeens 3-4-3 vanwege de extra breedte.
En CX heeft een wat betere seat pitch dan de gemiddelde KLM, maar dat heeft niets met de A340 an sich te maken natuurlijk.
Oh, en A340's stijgen lekker langzaam op zodat je extra lang van 't uitzicht kunt genieten
AHEM. Eiland versus gangpad. Righto.
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 09-12-2009 20:03 ]
Turkish komt trouwens ook nog weleens met een A340, hoewel in het winterseizoen iets minder vaak.
[ Voor 86% gewijzigd door Thetallguy op 09-12-2009 20:52 ]

Ik heb bijvoorbeeld twee keer in de 777-300ER van KLM gevlogen, waar veel mensen op afgeven vanwegde de 3-4-3 indeling, maar dat was in mijn beleving een stuk comfortabeler. M'n prettigste vlucht tot op heden was op stoel 30J in de A330-200 van KLM
[ Voor 69% gewijzigd door Wouter! op 10-12-2009 11:18 ]
De stoelindeling leek mij 3-2-1-3 > kan dit?
[ Voor 8% gewijzigd door Pinin op 10-12-2009 16:32 ]
www.casarodriguillo.com
3-2-1-3 is een beetje onlogisch, hiermee zou je ook op 3 gangpaden uitkomen en dat is ook niet echt economisch

Nog iets, is het beter om een speciale maaltijd te kiezen of gewoon standaard? We zijn nergens alergisch voor en lusten alles/veel.
[ Voor 36% gewijzigd door Pinin op 10-12-2009 21:30 ]
www.casarodriguillo.com
Op bijna dezelfde plek (enkele kilometers verwijderd) waar een tijd terug die A330 van Air France Flight 447 is verongelukt heeft wederom een A330 van Air France (dit keer Flight 445) een 'mayday' gegeven, hoewel de pitotbuizen voor de verandering eens wel schenen te werken bij dit exemplaar.
Het is daar toch de Bermuda Triangle niet?
Virussen? Scan ze hier!
Ah wacht, ik keek net bij de gewone -200, naar Amsterdam is met de -200ER, die heeft inderdaad een 3-3-3 opstellingPinin schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:18:
Lijkt mij ook logisch maar toen ik mijn stoel moest kiezen kwam deze indeling. Je ziet dat de rij naast plek 2 een kruis heeft, wat is dat? Of zijn de zitplaatsen hier naast beter? Ik heb lange benen en wil graag aan gangpad. natuurlijk is alle nooduitgangplek al bezet.
[afbeelding]
Nog iets, is het beter om een speciale maaltijd te kiezen of gewoon standaard? We zijn nergens alergisch voor en lusten alles/veel.
Ze gebruiken dan de F-rij niet en daardoor wordt deze met een kruis weergegeven.
Verwijderd
Een muurtjePinin schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:18:
Je ziet dat de rij naast plek 2 een kruis heeft, wat is dat?
Nee, maar wel de ITCZ, een gebied met veel turbulentie, buien en ander atmosferisch gespuis...wildhagen schreef op donderdag 10 december 2009 @ 21:43:
Bizar toeval: http://www.guardian.co.uk...france-plane-mayday-alert
Op bijna dezelfde plek (enkele kilometers verwijderd) waar een tijd terug die A330 van Air France Flight 447 is verongelukt heeft wederom een A330 van Air France (dit keer Flight 445) een 'mayday' gegeven, hoewel de pitotbuizen voor de verandering eens wel schenen te werken bij dit exemplaar.
Het is daar toch de Bermuda Triangle niet?
De twee vliegtuigen vlogen dezelfde route, dus op zich neit zo gek dat de twee plekken aardig overeenkomen...
http://www.flightglobal.c...0m-moving-in-seville.html
Ik denk dat het klopt, zowel airbus.com als airbusmilitary.com liggen plat
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Ook de 787 (Dreamliner) staat in de planning (15e):
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33054
Ja, er zit al een 747-800 in elkaar:Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:43:
Zit er al een 748 in elkaar eigenlijk? Of zijn ze nog vollop bezig met de 787?
Van de wiki-pagina.In October 2009, Boeing announced that it had delayed first flight on the 747-8 until first quarter 2010 and delayed 747-8I delivery. The company took a $1 billion charge for this delay. In response, launch customer Cargolux told the Wall Street Journal it still intended to take delivery of the thirteen freighters it had ordered; Lufthansa confirmed its commitment to the passenger version. On November 12, 2009, Boeing announced that Cargolux's first airplane was fully assembled and entering the Everett plant's paint shop. It will undergo flight testing prior to delivery
En dit is hem:

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 11-12-2009 17:54 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Was toen op vakantie in China.
Mooi om de voortgang te zien! Hopelijk binnenkort met een mooi kleurtje erop en een pax versie!
Verwijderd
http://www.a400m.com/Multimedia/VideoGallery.aspx
(Zie "A400M Best of the day" link.)
Ik vraag me wel af wat de gedachte is achter die kip op 2:40.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2009 20:34 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Tsuru op 11-12-2009 21:32 ]
blijft vet om te zien,ook omdat ik daar heb gelopenwildhagen schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:53:
[...]
Ja, er zit al een 747-800 in elkaar:
[...]
Van de wiki-pagina.
En dit is hem:
[afbeelding]
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door mrsar op 12-12-2009 16:26 ]
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
Verwijderd
Doen ze eigenlijk public tours door de fabriek?
Zou ik best wel eens willen zien namelijk!
Bij Airbus wel iig. Ik ben zelf in Hamburg geweest (assembly line A320/330), mega gaaf!Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:06:
lucky you!
Doen ze eigenlijk public tours door de fabriek?
Zou ik best wel eens willen zien namelijk!
Volgens mij doet Boeing het ook...
[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 13-12-2009 01:42 ]
Virussen? Scan ze hier!
Ik mis de winglets? Die zorgen toch voor een lager verbruik, of is het design van de hele vleugel aangepast?wildhagen schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:53:
[...]
Ja, er zit al een 747-800 in elkaar:
En dit is hem:
[afbeelding]
[afbeelding]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
748 heeft raked wingtips. In de 2e foto kun je er eentje zien (links), de andere zit er nog niet op.SnowDude schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:03:
[...]
Ik mis de winglets? Die zorgen toch voor een lager verbruik, of is het design van de hele vleugel aangepast?
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 13-12-2009 15:26 ]
Gisteren? Volgens mij heeft Boeing met de ANA 787 allaaaang een high speed testritje gemaakt:wildhagen schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:37:
De 787 heeft gisteren zijn eerste succesvolle hogesnelheids taxi-test doorstaan:
[video]
Gulfstream G650
Zie ook dit persbericht van Boeing: http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=991
Virussen? Scan ze hier!
[Vimeo: http://vimeo.com/8142299?hd=1]
Volgens Flight gaat het de 15e echt gebeuren
Verwijderd
En is er een eventuele live feed beschikbaar?
Zou wel leuk zijn om dat live te volgen!
Ik vind haar mooi.....Tsuru schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:56:
Er is nog een filmpje van een andere test, met na spoiler deployment een kleine rotatie/derotatie
[video]
Volgens Flight gaat het de 15e echt gebeuren
Zo moeilijk is dat toch niet te vindenVerwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:24:
Zijn er ook al tijden bekend voor de 15e?
Boeing 787 raast met grote snelheid over de baan (video/foto)
13-12-2009
EVERETT - Vliegtuigbouwer Boeing heeft zaterdag succesvolle taxi-tests op hoge snelheid uitgevoerd met de 787 Dreamliner. Dat maakte het bedrijf zondag (13 december) bekend. Naar aanleiding van de succesvole tests staat de lang verwachte eerste vlucht gepland voor dinsdag 15 december om 10 uur lokale tijd op Paine Field in Everett. De enige spelbreker voor de eerste vlucht kan het weer zijn.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Zie ik daar nou een RollsRoyce motor, het zou toch de GEnx van General Electric worden?salimrmaf schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:43:
[...]
Gisteren? Volgens mij heeft Boeing met de ANA 787 allaaaang een high speed testritje gemaakt:
[video]
Never mind wikipedia geeft mij al het antwoord
The two different engine models compatible with the 787 will use a standard electrical interface to allow an aircraft to be fitted with either Rolls-Royce or General Electric engines. linkje
Dat is die naar Bologna en ik denk dat je 5 december bedoelt toch?Dani86 schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:50:
hihihihi @ KL 1853
hehe ja dieThetallguy schreef op maandag 14 december 2009 @ 09:54:
[...]
Dat is die naar Bologna en ik denk dat je 5 december bedoelt toch?
Nee, hij is nog niet gecertificeerd, dat zou volgende week moeten gebeuren:Tsuru schreef op woensdag 09 december 2009 @ 17:32:
[...]
Zie http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=33103Surinam Airways (SLM) is van plan om al in 2010 een tweede toestel te gaan inzetten op de route Amsterdam-Paramaribo. Dat heeft bestuursvoorzitter Leo Brunswijk van de Surinaamse luchtvaartmaatschappij gezegd bij de officiële doopceremonie van SLM’s nieuwe Airbus A340-300 ‘Palulu’ op de luchthaven Johan Adolf Pengel van Paramaribo.
Brunswijk meldt in Surinaamse media dat de perspectieven voor uitbreiding van het passagiersaanbod “zeer goed” zijn en het vooral kunst is goed in te spelen op de pieken en de dalen in het aanbod. “Laat me verklappen dat wij in 2010 doorgaan met de uitbreiding, we plaatsen nog een vliegtuig op de Mid-Atlantische route”, aldus Brunswijk tegenover Waterkant.
De van ILFC geleasde A340 vervangt de Boeing 747-300, die onlangs buiten dienst is gesteld. Omdat de eigen A340 nog niet is gecertificeerd door de Surinaamse luchtvaartautoriteit, heeft SLM elders vervangende capaciteit moeten inhuren. Zo heeft SLM gebruikgemaakt van A340’s van HiFly en Air Tahiti Nui. Ook heeft ArkeFly in opdracht van SLM extra vluchten uitgevoerd. Naar verwachting wordt ‘Palulu’ vanaf komende week ingezet.
SLM heeft het aantal wekelijkse vluchten op de Mid-Atlantische route uitgebreid tot vier. Wanneer een tweede toestel in dienst wordt genomen breidt SLM het aantal vluchten verder uit. KLM is de enige concurrent op de route Amsterdam-Paramaribo.
Aankomst en overdracht van de A340 "Palulu" aan SLM:
Virussen? Scan ze hier!
Hoewel dat strict gezien ook KLM is natuurlijk.
Surinam is als een gek aan het subcharteren. Ze hebben passagiers geboekt op de capaciteit van een 747-300, maar de A340 heeft veel minder stoelen. Er zijn dus gigantisch veel mensen overboekt. ArkeFly heeft ook voor ze gevlogen inderdaad, uiteindelijk uitgevoerd door een Thomson 767.CyBeR schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:44:
Hmm? Vriendin van mij heeft AMS-PBM toch echt met MartinAir gedaan hoor.
Hoewel dat strict gezien ook KLM is natuurlijk.
Kia Niro-EV 2024
Dat was vrij ruim voordat PY's 747 buiten dienst ging. Zo te zien was 't wel iets wat niet 100% de reguliere dienstregeling is, of iig niet meer. Maar goed ook trouwens, die kist stond met een dag vertraging nog in Parimaribo terwijl zij aankwamFreak187 schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:48:
[...]
Surinam is als een gek aan het subcharteren. Ze hebben passagiers geboekt op de capaciteit van een 747-300, maar de A340 heeft veel minder stoelen. Er zijn dus gigantisch veel mensen overboekt. ArkeFly heeft ook voor ze gevlogen inderdaad, uiteindelijk uitgevoerd door een Thomson 767.
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 15-12-2009 12:51 ]
17:40GMT (NL-tijd 18:40) volgens de Boeing website. Daar is ook een live feed beschikbaar.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:24:
Zijn er ook al tijden bekend voor de 15e?
Hij is al wel geweest alleen niet op een operationele vlucht.wildhagen schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:36:
[...]
Nee, hij is nog niet gecertificeerd, dat zou volgende week moeten gebeuren:
[...]
Vandaag vloog Air Tahiti Nui PBM-AMS nog, geen idee wat er verder volgt deze week, Surinam zelf al dus wellicht?
Morgen vertrekt de 747 naar de Amerikaanse woestijn overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door Thetallguy op 15-12-2009 14:50 ]
Dit topic is gesloten.